PDA

Bekijk de volledige versie : Heeft het nut om van digitale decoder te wisselen?



Marco1983
18-05-2008, 13:26
Zoals in de titel, heeft het nut? Ik heb nu een standaard samsung decoder die bij een starterspakket zit. Nu was mijn vraag of een nieuwe decoder voor beter beeld en minder storing zou kunnen zorgen? Op de samsung die ik nu heb zit een scart flat profi gold kabel. En als Coax heb ik een hirschmann kabel en audioquest connectors.

Brian2
18-05-2008, 18:00
Waar wilde je naar upgraden? Je wint niet heel veel als je gewoon wisselt met een andere SD decoder, maar van een HD decoder heb je natuurlijk wel winst.

mad dog
18-05-2008, 21:35
Wij hebben al jaar en dag de Samsung decoder, en in de tussentijd zijn er decoders uitgekomen die veel beter blijken te zijn dan die van Samsung. Persoonlijk moet ik er nu een hebben die voorzien is van hdmi, omdat we net een plasma televisie hebben aangeschaft en die van Samsung alleen scart heeft.

Marco1983
19-05-2008, 09:12
Dat heb ik dus ook, net een nieuwe tv waar HDMI op kan. Maar geeft dat dan beter beeld op de gewone zenders? Of alleen op de HD zenders, want die hebben we nog niet veel en daarom vind ik dan een aanschaf van een nieuwe decoder zinloos

Brian2
19-05-2008, 09:34
Ik vind zelf dat het verschil absoluut te zien is.

Mr_Parker
19-05-2008, 14:31
De HD decoder van Samsung heeft uiteraard upscaling van de SD zenders, of dit echter de gewenste winst geeft is mede afhankelijk van je scaler in de tv. Als die beter is zal je met de SD zenders niet of nauwelijks winst boeken.

Verder is het met de huidige hd decoder lastig om de meest optimale instelling te kiezen voor de HD zenders.
De decoder geeft nl niet aan in welke kwaliteit de bekeken zender uitzendt. Je kiest een instelling (voor HDMI, 576p, 720p of 1080i) en alles wordt op die kwaliteit door gestuurd. Nu zenden de SD zender uit in 576i, dus is hier 576p goed genoeg voor, maar kunnen alle anderen ook. De HD zenders verschillen echter. De meeste zenden in 720p uit, en mijn inziens kun je voor die zenders de decoder dan ook het beste hier op instellen. Bij 1080i gaat anders immers het progressive effect verloren. Een van de HD zenders (weet even niet meer welke) zendt in 1080i uit, als je dan 720p kiest verlies je dus iets aan resolutie. Het meest ideale zou dus zijn dat je deocder zo zou kunnen instellen dat hij automatisch naar de bron resolutie gaat, maar helaas.

Of je € 199,- voor je zelf kunt verantwoorden om alleen van Scart RGB naar HDMI te gaan kun je alleen zelf bepalen. Iets aan winst levert het wel, maar natuurlijk heeft het pas volle nut op het moment dat je ook HD zenders, zoals binnenkort EK en OS ermee gaat kijken. Beiden zouden vermoedelijk in 720p uitgezonden gaan worden door de NOS.

De oude Samsung SD (dus niet de nu verkrijgbare) schijnt nogal wat kleine hik-ups te hebben. Oa zwarte flitsen en vast hangers, ik heb er zelf geen ervaring mee. Met de Samsung HD heb ik tot nog toe pas 1 raar probleem gehad. Na een tijdje gaf hij op de HD zender (heb geen HD abo maar Brava HD is voorlopig gratis) kreeg ik alleen nog geluid. Enige tijd uit stopcontact verhielp het probleem.

Er komt binnenkort een nieuwe / andere HD decoder van Humax. Een HD decoder met PVR mogelijkheid is in de planning maar zal eerst getest worden in een oud Casema deel. Of en hoe en wanneer nu het Ziggo is is verder onduidelijk, helaas.

Brian2
19-05-2008, 20:33
Discovery HD, Brava HD Promo en HD NL zijn 1080i.
NGC-HD, Film1 HD en Sport1 HD zijn 720p.
The History Channel HD weet ik niet.