PDA

Bekijk de volledige versie : 50" te groot?



DennisClaes
19-05-2008, 22:21
Ik wou een LG 50PC55 gaan kopen, maar de verkoper zei dat dat een heel slecht idee was. Mijn kijkafstand is ongeveer 3 meter, volgens hem moest ik naar 42" gaan dan. Hij raadde me de Panasonic Viera aan.

Hij liet me toen een uitzending zien van digitale tv op een 42" en inderdaad ... niet zo'n geweldige kwaliteit vond ik, dan leek me mijn CRT precies nog beter ... :roll:

Wat zijn jullie ervaringen met 50"? Ok, als je Blu-ray gaat kijken enzo ... maar als je nu gewoon tv wil kijken?

Mijn "profiel": digitale tv, soms analoge opnames op DVD bekijken, kga 'm ook gebruiken om op de PC te werken (neem 4 uren per dag) en ik heb nog een playstation2 die ik er mss aan ga hangen, maar ik game niet zoveel, budget is 1400 euro.

Ohja, de verkoper zei ook dat als ik 'm ging gebruiken voor de PC of om te gamen, dat ik het scherm binnen de kortste keren zou burnen. Voor PC moest ik een LCD-scherm vinden. Klopt dit?

Claudio Santulli
19-05-2008, 23:24
Ik kijk op een 61"plasma, maar heb wel een grote kamer.
Alles wat in mijn profiel staat hangt eraan, inclusief PC
En er is geen verkoper die me dat uit mijn hoofd praat.
Maar is het jouw ding?


Het is wel zo dat digitale tv vergeleken met een CRT wel even wennen is.
CRT gaven, al dan niet bol, wel een natuursgetrouwd plaatje
Maar met HDTV en Blu-ray etc. vervalt het grootste manco van grote schermen....Resolutie

Ik vindt dat een groter scherm veel beter het bioscoop effect benaderd.
Zeker met de nieuwere HD Surround formaten, maar ook met de huidige.
Het geluid is dan te groots en het visuele minder indrukwekkend.

Maar dat is mijn ding!


Wel heb je natuurlijk kwaliteitsverschillen.
En de showroom beeldinstellingen zeggen weinig.
De Panasonic is natuurlijk wel een zeer goede tv, zeker de plasma's
Die zijn er ook in 50" En dat inbranden is een beetje achterhaald.
Plasma blijft qua beeldkwaliteit ongeslagen, zeker de huidige!
Het grootste probleem bij LCD is zwart, en laat dat nu de meest cruciale factor zijn.
Ze worden wel steeds beter en zijn zuinig.
Ik heb beidde, en mijn voorkeur is duidelijk!

Overigens had ik voorheen een oudere 60"LG plasma scherm.
En ondanks de wat matige reviews, vooral door de naam, was dat zeker niet slecht.
Maar de Panny is wel een stapje hoger, en kwaliteit heeft een prijs! ..................... Helaas!!


Wil je voor plat en groot gaan, dan zul je waarschijnlijk ook aan digitale televisie moeten denken.

Ga je hem ook veel als pc monitor gebruiken dan is zelfs 61" te klein is voor grote afstanden.
De meeste PC aplicaties zijn toch gemaakt met het uitgangspunt dat men dicht bij de monitor zit.
Bij internetten en zo, is het minder een probleem.

Je zult moeten kiezen tussen kwaliteit of kwantiteit
Waarbij kwaliteit relatief is, immers kwaliteit moet je kunnen vergelijken en valt vooral op als ze naast elkaar staan.
Daar heb je thuis geen last van


Succes!

DennisClaes
20-05-2008, 14:05
Bedankt voor je uitgebreide reactie Claudio. Dus als ik het goed begrijp is zo'n groot scherm goed voor pc, maar minder goed om tv op te kijken (toch van dichtbij). Dillemma. :-)

Ik moet toegeven dat ik vooral een grote wil, gewoon om een grote te hebben (neen, ik wil niet compenseren voor iets. :lol: ).

Het frustrerende is dat je in de winkels niet kan vergelijken. Ten eerste hebben ze altijd zoveel schermen gekoppeld aan één apparaat, waardoor je de kwaliteit niet kan beoordelen omdat het signaal versleten is tegen dat het aankomt bij de TV. Ten tweede draaien ze altijd DVD's, je vindt zelden een tv die laat zien hoe een analoog signaal of digitale tv eruit ziet op zo'n scherm. En persoonlijk ken ik niet echt iemand met zo'n groot scherm. :roll:

Straks nog eens langs Krefel gaan, eens zien wat die zegt en eens informeren achter de prijs van een Panasonic 50" (de 42 paste nog in mijn budget, maar kvrees dat de 50" er wel over zal zijn).

Bijkomende meningen zijn altijd nog welkom, ik blijf het topic volgen. ;-)

Claudio Santulli
20-05-2008, 14:40
Ik denk dat bij gewoon televisie kijken het verschil tussen 42"en 50" te verwaardelozen valt. In die zin dat het allebei even goed of slecht is.

Daarbij vindt ik het wel meevallen met de kwaliteit van gewone tv.
Blijft wel dat digitale tv wel beter is.
Je kan dus gewoon mooi tv kijken op een groot scherm, zelfs vanaf korte afstanden.
Ok, als je HDTV hebt gezien valt het weer wat tegen, dankan je echt op 10cm afstand alles nog haarscherp zien.

Ik heb nu een HDTV DVR box van UPC die via HDMI is aangesloten.
En dat geeft gewoon een mooi plaatje.
Sommige SD zenders zijn wat minder en HDTV steekt er natuurlijk bovenuit.
Maar ik ben zeker niet ontevreden en niet de minst kritische, zeg maar erg.....!

Laat je vooral niet teveel wijs maken, laat je informeren, maar volg je eigen mening!