PDA

Bekijk de volledige versie : “Super Hi-Vision” ook in Europa getest



Pieter Kleine
25-05-2008, 14:02
http://www.areadvd.de/news/2008/05/24/satelliten-test-der-2-hdtv-generation-super-hi-vision-im-september-geplant/

Kern: ook in Europa zal “Super Hi-Vision” via satelliet worden getest door o.a. de BBC en Rai en wel in september 2008. Voor de normale thuiskijker zal de nieuwe techniek niet veel extra's opleveren.


Lijkt me wel leuk voor bioscopen met hun grote schermen. Denk aan live uitzendingen van opera's, sportevenementen, e.d.

-Jaap-
26-05-2008, 11:49
Bioscopen hebben op dit moment er ook niks aan eigenlijk, want digitale bioscoopprojectoren, zoals de Barco dp-90/100 hebben de standaard 2k resolutie, oftewel 2048x1080 pixels, dit is 2:35:1.
Als bioscopen nou een live opera binnenkrijgen, dat wordt gefilmd met normale HD camera's in 1920x1080 pixels.
Het grappige is, als je met zo'n 2k projector 1:78:1 gaat projecteren, waarin de opera's etc. worden opgenomen, dan gebruikt zo'n projector niet de hele paneelbreedte en kom je precies uit op 1920x1080 pixels, oftwel de normale FULL HD resolutie.

Maar het is leuk dat ze er mee aan het expirimenteren zijn.

bosmeneer
26-05-2008, 19:02
Zoals jaren geleden een IBM-topman de mist in ging, zeg ik nu ook: wat móet je met zo'n achtelijk grote resolutie in je huiskamer?! Mijn kamer wordt er echt niet groter op, dat ik over 10 jaar een beeldbuis van 2,5 meter diagonaal er in kan plaatsen hoor. Dus wat heb ik dan aan een resolutie van zo'n 2500 beeldlijntjes?

Als die ontwikkelingen voor bioscopen nú zou plaatsvinden, dan trokken ze wel veel meer bezoekers (als het scherpere beeld echt duidelijk naar voren zou komen).

TJ Weissel
26-05-2008, 19:07
Zoals jaren geleden een IBM-topman de mist in ging, zeg ik nu ook: wat móet je met zo'n achtelijk grote resolutie in je huiskamer?! Mijn kamer wordt er echt niet groter op, dat ik over 10 jaar een beeldbuis van 2,5 meter diagonaal er in kan plaatsen hoor. Dus wat heb ik dan aan een resolutie van zo'n 2500 beeldlijntjes?

Als die ontwikkelingen voor bioscopen nú zou plaatsvinden, dan trokken ze wel veel meer bezoekers (als het scherpere beeld echt duidelijk naar voren zou komen).

Hogere resolutie hoeft niet persé te betekenen dat je paneel groter wordt....

-Jaap-
26-05-2008, 19:15
Maar wel duurder:)
Maar ik denk dat voor gewone TV schermen de resolutierek er nu wel uit is.
Maar voor digitale bioscoopprojectie is het een ander verhaal, want toen ik na Beowulf 3d tijdens de aftiteling even met m'n snufferd voor het scherm ging staan, zag ik joekels van pixels. maar alleen van zeer dichtbij.