PDA

Bekijk de volledige versie : HTPC en Pioneer pdp428XD



dburger
27-05-2008, 14:43
Ik zit met een vraag. Ik wil graag een HTPC samenstellen met blu-ray speler, maar wil beeld via HDMI naar mijn Pioneer plasma scherm sturen en het geluid ook digitaal naar mijn Marantz versterker. Die heeft geen HDMI ingang, dus dat moet via coaxiaal of optisch digitaal.

Er zijn momenteel enkele moederborden in omloop die een HDMI en/of optische/coaxiale SPDIF uitgang hebben, maar ik weet eigenlijk niet of het geluid bij zowel HDMI als SPDIF uitgang door beide uitgestuurd zal gaan worden. Ik lees hierover wisselende berichten (merendeel geeft aan geluid of via HDMI of via SPDIF).

Even los van het feit of het moederbord dit wel of niet zou aankunnen heb ik een vraag over de plasma van Pioneer. Deze heeft een optische digitale uitgang. Dus dacht ik zo: als ik beeld en geluid van de HTPC naar mij plasma stuur en vervolgens het geluid doorstuur via de optische uitgang naar mijn receiver, dan heb ik alleen een moederbord met HDMI uitgang nodig en kan ik geluid zowel via TV als reveiver laten verlopen. Werkt dit op de pdp428XD?

Alvast bedankt voor de input.

Groeten,

Dave

Peter Porrio
27-05-2008, 15:10
Hoi Dave,

Ik heb even gekeken naar de specificaties van jouw plasmascherm. Er zit inderdaad een optische uitgang op. Maar volgens mij geeft deze niet 1 op 1 door wat de TV binnen krijgt.

Daarmee bedoel ik dat je plasmascherm waarschijnlijk een stereosignaal via de optische uitgang naar je reciever zal sturen. Hierdoor zal je qua geluid niet verder komen dan ProLogic II of NEO:6. Ik lees namelijk niets over een geluidsdecoder in je plasmascherm.

Ik vermoed dat jouw doel is om gewoon Dolby Digital 5.1 en DTS te kunnen weergeven via je reciever. Volgens mij moet je uitkijken naar een moederbord die het beeld naar je plasmascherm stuurt en het geluid via een optische uitgang direct naar je reciever.

dburger
28-05-2008, 10:23
Volgens mij heb ik een moederbord gevonden die beeld via HDMI kan uitsturen en geluid via optische uitgang, namelijk de Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AMD 780G - M-ATX - S.AM2+).

Nu heb ik weinig verstand van blu-ray en computers, dus vandaar de volgende vraag. In de stand-alone blu-ray spelers zitten upscalers die beeld van gewone DVD's kunnen upscalen. Hoe werkt dat met een blu-ray drive in een media center? Het wordt waarschijnlijk een Pioneer drive (Blu-Ray + DVD±RW Pioneer BDC-202).

Eigenlijk de belangrijkste vraag is of de kwaliteit van het beeld/geluid via een media center verschilt ten opzichte van opzichte van een stand-alone blu-ray speler. Ik denk maar zo, zo lang je beeld en geluid digitaal uitstuurt naar de betreffende apparaten, doen deze laatste de rest. Dus als die goed zijn, dan zal het met beeld en geluid ook wel goed komen. Maar dit zal wel iets te simpel gedacht zijn van mij als leek.

Michael Hamers
31-05-2008, 11:13
Volgens mij heb ik een moederbord gevonden die beeld via HDMI kan uitsturen en geluid via optische uitgang, namelijk de Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AMD 780G - M-ATX - S.AM2+).

Nu heb ik weinig verstand van blu-ray en computers, dus vandaar de volgende vraag. In de stand-alone blu-ray spelers zitten upscalers die beeld van gewone DVD's kunnen upscalen. Hoe werkt dat met een blu-ray drive in een media center? Het wordt waarschijnlijk een Pioneer drive (Blu-Ray + DVD±RW Pioneer BDC-202).

Eigenlijk de belangrijkste vraag is of de kwaliteit van het beeld/geluid via een media center verschilt ten opzichte van opzichte van een stand-alone blu-ray speler. Ik denk maar zo, zo lang je beeld en geluid digitaal uitstuurt naar de betreffende apparaten, doen deze laatste de rest. Dus als die goed zijn, dan zal het met beeld en geluid ook wel goed komen. Maar dit zal wel iets te simpel gedacht zijn van mij als leek.

Ik ga er vanuit dat de kwaliteit van een blu-ray schijfje gewoon op de hoogst mogelijke kwaliteit wordt doorgegeven. Als je TV aan native resolutie van 1920x1080 ondersteund zou er iig een videokaart met HDMI in de pc moeten zitten die zo'n hoge resolutie kan aansturen. Op die manier hoeft noch de pc, noch de tv te downscalen.

Voor dvd's zijn er allerlei stukjes software die de beeldkwaliteit ervan verbeteren. Zo zijn bijvoorbeeld de Nvidia videokaarten uitgerust met de mogelijkheid om PureVideo te gebruiken. Dat is software van Nvidia die het beeld van bestaande dvd's behoorlijk verbeterd en dus ook upscaled.

Het moederbord waar jij het over hebt heeft ook dergelijke software. Avivio is namelijk de tegenhanger die door AMD/ATi is ontwikkeld. Bovendien ondersteund de HDMI poort op dat moederbord ook HDCP. Je bent dus eigenlijk al een heel eind met zo'n moederbord.