PDA

Bekijk de volledige versie : Studentenhuis, hoe krijg ik digitale televisie?



bas.
04-06-2008, 16:09
Ik woon in een studentenhuis waarin in totaal 24 studenten wonen. De tv kabel wordt dus d.m.v. splitsers over het huis verdeeld. De kosten gaan naar de huisbaas. Nou wil ik graag digitale televisie i.v.m. de aanschaf van een nieuwe Sony Bravia LCD tv. Is het dan mogelijk dat ik als enige een apart abbonement afsluit buiten mijn huisbaas om? Of moet ik zoiets als digitenne van KPN nemen? Ik heb gehoord dat die kwaliteit niet echt optimaal is.

JCL
04-06-2008, 16:19
Welke stad woon je?

Voor digitale TV is eigelijk niets nodig, alleen een decoder en een smartcard. Je koopt een Samsung decoder, daar gaat de normale kabel in en daar komt een HDMI/component/SCART kabel uit. Het kost niets extra's dus hoef je niets met je huisbaas te regelen. De rest van je huis merkt hier ook niets van.

Dit werkt i.i.g. zo met @home, hoe het met de rest zit weet ik niet.

Herjan
04-06-2008, 16:28
Via de kabel gaat volgens mij niet lukken, omdat normale splitters volgens mij niet het digitale signaal doorgeven. Althans: thuis geprobeerd en dat lukte niet.

Digitenne lijkt me de beste en goedkoopste oplossing. Zeker als je een buitenantenne neemt. Schotel lijkt me iets te veel van het goede.

bas.
04-06-2008, 18:10
Ik woon in Tilburg (zuid), toevallig één van de laatste regio's van Nederland waar digitenne nog niet volledig beschikbaar is. Daar moet ik dus nog op wachten. Ik woon op een zolderkamer met dakraam, dus met zo'n buitenantenne zou het moeten lukken lijkt me. Wordt die er bij geleverd of moet ik die los kopen? Hoe groot is zo'n ding? Een schotel of andere opvallende dingen uit mijn raam is helaas geen optie; dit staat mijn huisbaas niet toe.

bedankt voor de tips tot nu toe!

NewDust
04-06-2008, 18:35
Staat je huisbaas ook geen doorzichtige schotel toe? Dit lijkt mij in jou situatie namelijk de meest ideale oplossing, geen singaal verlies en een persoonlijk abbonement. Digitenne zou ikzelf geen voorstander voor zijn, ivm. een relatief klein zender aanbod, bovenop op de reguliere kabel, als ook de relatief kleine verbetering (als je daar al van mag spreken) in de beeldkwaliteit.

Herjan
04-06-2008, 19:06
Ik woon in Tilburg (zuid), toevallig één van de laatste regio's van Nederland waar digitenne nog niet volledig beschikbaar is. Daar moet ik dus nog op wachten. Ik woon op een zolderkamer met dakraam, dus met zo'n buitenantenne zou het moeten lukken lijkt me. Wordt die er bij geleverd of moet ik die los kopen? Hoe groot is zo'n ding? Een schotel of andere opvallende dingen uit mijn raam is helaas geen optie; dit staat mijn huisbaas niet toe.

bedankt voor de tips tot nu toe!
Zo'n buitenantenne voor digitenne is niet zo groot. Via google vond ik er eentje van 195x115x35 mm, maar er zijn erg veel varianten. Je moet hem wel los erbij kopen en ze kosten enkele tientjes.

Cor H.
05-06-2008, 17:14
Mijn gewone analoge kabelbeeld was mooier op mijn 32inch LG tv dan digitale TV van UPC. Als je maar een goed analoog signaal hebt is er niets aan de hand. Digitenne zit ik nu naar te gluren (uit nood) een dat is een stuk minder met 80% ontvangst.

Herjan
05-06-2008, 17:36
Hm.. Heb ik dan geluk met Casema? Digitaal ziet er stukken strakker uit dan analoog. TV is een CRT (Philips 32PW9595).

Mr_Parker
06-06-2008, 07:59
Op zich zou je ook met splitters gebruik kunnen maken van digitale tv.
Ik zelf heb een eenvoudige splitter en het werkt, zowel met een splitter met versterker als zonder versterker. Bij mijn ouders is er een wat betere Hirshmann versterker (8 aansluitingen ofzo) en ook daar werkt het zonder problemen.
Je analoge signaal dient wel op jou plek goed te zijn, als deze matig is kan het zijn dat je veel artifecten hebt. Je zou dan de kabel naar jou kamer mbv goed afgeschermde kabel etc moeten aanleggen, en eigenlijk ook naar de andere kamers. Evt. werk voor je huisbaas als het dus nog niet goed is.

Op dit moment kost een Ziggo start pakket € 39,95 voor een SD decoder. Zeker de moeite waard om uit te proberen.

-Jaap-
06-06-2008, 17:56
Als je UPC hebt, kan je zomaar een ontvangertje kopen wel vergeten.
Bij Ziggo is het een stuk makkelijker, kan je even navragen in de winkel.

EDIT:

Ik zie dat je Ziggo hebt.
Bij Ziggo kan je gewoon het basispakket digitaal krijgen zonder extra abbokosten.
Dus wat je zou kunnen doen, dat als je ouders/vrienden in het Ziggo-gebied zitten, een smartcardje op hun abbo activeert.
Zelfs al zitten ze in Drenthe, dan maakt het nog niks uit, als het maar in het Ziggo gebied is.