PDA

Bekijk de volledige versie : zijn mijn (recorder-) wensen realistisch ? Oplossing ?



vdweerd
15-06-2008, 11:52
Ik wil een recorder aanschaffen, en heb nogal wat noten op mijn zang. Vraag me af of ze wel realistisch zijn. Kan dit alleen met een Media centre ? Zo ja welke verdient de voorkeur ? Goede kwaliteit(in de zin van duurzaam en uitgebreide functionaliteit) acht ik erg belangrijk. Ik heb geen idee wat voor mogelijkheden er zijn op dat gebied. Of kan dit alleen met een aparte pc die ik hiervoor helemaal zelf inricht ? Dat lijkt me te veel soeza.

Cijfers tussen haakje geven relatieve prioriteit: 10 belangrijkst:

-(10)Ik wil TV programmas kunnen opnemen (analoog kabel) en kunnen kiezen in wat voor format: MPEG2/MPEG4/AVI, etc, allerlei mogelijke formaten. Dus voor een toekomst vaste oplossing zou het apparaat upgradable moeten zijn. High Def vind ik niet zo'n punt.
-(10)Idem voor afspelen: alle mogelijke formaten. Ik heb standaard DVDs, maar ook veel zelf gebrande (dual layer) DVD schijfjes vol met AVI bestanden.
-(8)<=Hier wou ik een 8 tussen haakjes zetten, maar kreeg ik dit pictogram ! Het apparaat moet aan mijn pc aangesloten kunnen worden, ik stel me voor met een usb verbinding.
-(7)Mooi als ik opgenomen programmas kan editen (reclames er uit, onderdelen uitsplitsen of samenvoegen, etc), maar als de files op zijn harde schijf via usb vanuit mijn pc bereikbaar zijn kan dat misschien flexibeler vanuit die pc.
-(10)Er moet natuurlijk een grote harddisc in zitten (minstens 250 Gb, liever 500 Gb), maar (6:)het zou mooi zijn als die makkelijk uitwisselbaar was, of als ik er met firewire of USB een externe disc aan kan koppelen.
-(7)Het zou mooi zijn als hij zelf (dus niet via die verbinding met mijn pc) DVDs zou kunnen branden van de opnamen, maar dan wel graag "zoals met Nero": met keuze of het een standaard DVD wordt of een "Data DVD" met b.v. AVI bestanden.
-(7)Het zou ook mooi zijn als ik meer dan één programma tegelijk kan opnemen. Dat is me wel wat extra geld waard.
-(7)Het beste lijkt me als die DVD brander extern aansluitbaar is, zodat ik er in de toekomst b.v. ook een blue ray brander aan kan hangen, als daar goede modellen voor op de markt zijn.
-(10)Graag alle moderne opname faciliteiten: electronische programma gids, time shift, etc. etc.
-Zoveel wensen zijn natuurlijk niet goedkoop te realizeren. Het mag wel meer dan 1000 euro kosten, maar toch liever geen 2000. Kan dat ??

Bij voorbaat dank voor commentaar. Ik heb al nogal wat afgezocht op het web, maar kan hierover geen beschouwingen vinden. Alleen hier en daar wat beschrijvingen van individuele apparaten, die me geen idee geven hoe ze zich verhouden tot andere mogelijkheden op de markt. En daarin worden meestal niet alle bovengenoemde aspecten beschreven.

Jan.

Mr_Parker
15-06-2008, 16:31
Je gaat met je *.avi direct in je eerste post naar de "minder gewardeerde" kant.
Maar omdat het je eerste post is zal ik je niet meteen afkraken.

Je opent met iets waar je tien punten aan hangt maar waarin je jezelf direct tegenspreekt.
Goede kwaliteit acht je belangrijk maar je wil opnenem van analoge kabel.....

Via digitale kabel is de beeldkwaliteit van met name breedbeeld uitzending veel beter (anamorph ipv letterboxed). Ook 4:3 uitzendingen zijn door de veel geringere storings invloed doorgaans beter dan dat men met analoge kabel in huis voor elkaar krijgt (hoewel dit per definitie niet perse zo hoeft te zijn).

Maar om in het kort verder antwoordt te geven. Ik ken geen recorder die in een ander formaat dan mpeg2 kan opnemen. Laat staan een aantal van je andere aspecten.
Je komt dus uit op een (ht)pc.

vdweerd
15-06-2008, 22:59
Mr_Parker: je stelt mijn uitgangspunten/wensen ter discussie. Maar dan veranderen we van onderwerp. Ik heb mijn redenen voor mijn keuzes - als ik die toelicht wordt 't zo'n lang verhaal.
-Wat ik met "goede kwaliteit" bedoelde heb ik inmiddels verduidelijkt. Ik zie geen tegenspraak.
-*.avi : omdat ik daar al heel veel video bestanden van heb, opgenomen van analoge kabel (van kwaliteit die ik goed genoeg vind) en die 2 x zo compact zijn als MPEG2. Dat scheelt veel schijfruimte.
-Archos PMPs recorden in *.avi.
-Wat betekent die "ht" in (ht)pc ?

Mr_Parker
16-06-2008, 12:49
Er worden hier vaak vragen gesteld waarbij men over divx / avi / vid etc spreekt. Of dit nu prive opnamen of opnamen van de kabel mbv een pc zijn over het algemeen wordt dit door de beheerders van het forum niet zo gewardeerd. Dit omdat de antwoorden vaak ook voor het grijze en of minder legale gebied gebruikt kunnen worden.
Daar wilde ik je even op attenderen en het is dus niet om jou aan te vallen, in twijfel trekken of zo iets dergelijks. Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn.

HT in HTPC staat voor home theater. Zo wordt door velen een media centre, of wel een pc speciaal voor video afspelen en opnemen genoemd.
De wensen die je hebt, met name die mbt het opnemen in andere dan mpeg2 formaten en die over de uitwisselings mogelijkheden van de harddisk drijven je eigenlijk al direct naar een dergelijke pc.
Sommige recorders hebben wel een usb aansluiting om data van / naar de ingebouwde harddisk te kopieren, ook evt. avi / divx bestanden, maar dit gaat voor grotere hoeveelheden toch lastiger. Soms werkt een extrene harddisk wel, soms niet. Kan een bepaalde combinatie van chip en harddisk zijn.
Opnemen kunnen losse recoders normaal, bij mijn weten, uitsluitend in mpeg2. Mogelijk met de komst van blu-ray recorders dat opnemen in h.264 en vc-1 ook tot de mogelijkheden gaat behoren, maar nu is dat nog niet zo.
Meer dan een opname tegelijk is doorgaans ook niet mogelijk met losse recorders.

Het zal dus naar mijn verwachting uitkomen op een media centre / htpc. De standaard windows media centre software ondersteund niet zomaar alle opname formaten. Je zult daar dus een ander stukje software voor moeten gebruiken, bijv, mediaportal. Die ondersteund heel wat meer, en dan wordt het ook mogelijk om meerdere opnames tegelijk te doen etc. Ik ben persoonlijk echter niet erg bekend met dit soort pc's.
Ik hou erg van het basis gemak en gebruik dan ook een losse recoder. Maar ik neem ook niet echt veel op, dat maakt het geheel juist zo makkelijk voor mij om een normale recorder te gebruiken.

vdweerd
16-06-2008, 13:32
Bedankt voor de verhelderende algemene uitleg.
Hopelijk komt er iemand anders met nog wat meer specifieke informatie over bepaalde media center producten.
Ik zou speciaal geïnteresseerd zijn in producten waarmee het nodige configuratiewerk voor mij minimaal is, ofwel: het zo eenvoudig mogelijk is om mijn wensen als genoemd in mijn eerste post te realizeren.