PDA

Bekijk de volledige versie : Moordwijven [Blu-ray Disc]



Arnold van Oostrum
18-06-2008, 10:00
Moordwijven

Prima HD presentatie van Nederlandse misdaadkomedie van Dick Maas.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=3448)

Lucas Camps
18-06-2008, 11:33
Nederlandse films worden per definitie in 25 beelden per seconden opgenomen. Maar hoe zit het er dan mee als ze op dvd worden uitgebracht? Worden ze dan nog eens versneld met die PAL versnelling? Dat kan toch niet?

De lengte van een Nederlandse film op Blu-ray zou in principe gewoon gelijk moeten zijn aan de lengte van een dvd?

TJ Weissel
18-06-2008, 12:43
Nederlandse films worden per definitie in 25 beelden per seconden opgenomen. Maar hoe zit het er dan mee als ze op dvd worden uitgebracht? Worden ze dan nog eens versneld met die PAL versnelling? Dat kan toch niet?

De lengte van een Nederlandse film op Blu-ray zou in principe gewoon gelijk moeten zijn aan de lengte van een dvd?

Dit zou dus ook betekenen dat elke bioscoopprojector met aangepaste fractie zou moeten draaien?.. volgens mij schieten ze in nederland allang niet meer op 25fps.

Over de film gesproken, 0,0 aanschaf waardig.

Lucas Camps
18-06-2008, 15:01
Nee, het is juist andersom. Ze schieten nog steeds op 25 frames per seconde (dat heeft te maken met het stroomnet hier dat op 50 Hz en niet op 60 Hz draait) en aangezien de bioscopen hier bijna alleen maar Hollywoodfilms draaien, draaien zij de films gewoon op 24 frames per seconde.

Dus als je in de bioscoop naar een Nederlandse film zit te kijken dan is hij eigenlijk iets vertraagd.

Terug naar het PAL verhaal, hoe zit het als de Nederlandse film op PAL dvd gezet wordt? Het lijkt mij gewoon dat ze de film in de normale snelheid erop zetten in ieder geval.

TJ Weissel
18-06-2008, 16:29
Nee, het is juist andersom. Ze schieten nog steeds op 25 frames per seconde (dat heeft te maken met het stroomnet hier dat op 50 Hz en niet op 60 Hz draait) en aangezien de bioscopen hier bijna alleen maar Hollywoodfilms draaien, draaien zij de films gewoon op 24 frames per seconde.

Dus als je in de bioscoop naar een Nederlandse film zit te kijken dan is hij eigenlijk iets vertraagd.

Terug naar het PAL verhaal, hoe zit het als de Nederlandse film op PAL dvd gezet wordt? Het lijkt mij gewoon dat ze de film in de normale snelheid erop zetten in ieder geval.

Het stroomnet heeft niets te maken met het het feit hoeveel keer per seconde 'n stukje celluloid belicht wordt (vlinder) er van uitgaande dat we hier te maken hebben met n mechanische projector ... tevens is deze regel er om er voor te zorgen dat het geluid goed door blijft lopen (in beide gevallen zijn de Sounddrum en de SRD reader afgestelt op 'n doorvoer van 24fps).

Volgens jou redenatie zouden Hollywoodfilms op NTSC lopen dus op 29,97 fps ... met andere woorden zouden deze per seconde ruim 1/5e trager zijn? Dit heeft dus niets te maken met Pal of NTSC, dit is enkel bij elektronische weergave...

wel 'n leuk onderwerpje dit (beetje oht)... ps. correct me if i'm wrong!

Lucas Camps
19-06-2008, 00:54
correct me if i'm wrong!

Bij deze. (y)

Het klopt wat je zegt dat het stroomnet in eerste instantie niets te maken heeft met de snelheid van de camera. Het zou inderdaad nogal raar zijn als een amerikaanse camera (24 fps) hier niet goed zou werken, dat is natuurlijk onzin.

Toch is het wel degelijk van belang als je hier een film gaat draaien met additionele belichting. Een lamp gaat namelijk een groot aantal keer per minuut aan en uit. Dit gaat echter zo snel dat wij dit niet zien. Ons stroomnet is 50 Hz, dat wil zeggen dat de lamp 50 keer per seconde aan en uit gaat. Natuurlijk kunnen we omvormers aansluiten zodat de lampen 60 keer per minuut aan en uit gaan, net zoals in Amerika, maar daarvoor hebben we hier in Nederland het geld helemaal niet, en waarom zouden we ook?

Nu moet je me ook niet meer vragen hoe, want dat weet ik ook niet tot in de details, maar als je nu met een camera van 25 frames per seconde een belichting filmt met 50 Hz, dan komt het helemaal goed met je beeld, want iedere keer dat de vlinder open staat, blijkt er licht te zijn. Echter als je 24 frames per seconde draait, zul je merken dat een aantal frames zwaar onderbelicht zijn. Maar draai je 24 frames op een stroomnet van 60 Hz, dan heb je dat weer niet.

Dat NTSC verhaal van die 29,97 fps is een goede. Ik vraag me af hoe ze dat zelf oplossen in Hollywood. Ze nemen volgens mij namelijk alles gewoon op in 24 fps (in ieder geval speelfilms, televisie weet ik niet). En inderdaad 1/5e trager is natuurlijk onmogelijk. Het kan wel zijn dat ze extra frames ertussen plakken ofzo, al geloof ik wel dat je dat zou moeten kunnen zien. Maar als je na ieder 4e frame een extra 5e ertussen stopt is het probleem theoretisch gezien opgelost. Of het er goed uitziet is een tweede.

Nouja, nog steeds geen duidelijkheid in ieder geval over hoe er sprake kan zijn van PAL speedup als de bron al PAL was...

Martin Stanneveld
19-06-2008, 20:41
Ik volg jullie niet helemaal. De frequentie heeft alleen invloed op het apparaat die is aangesloten op het lichtnet. Of je daarmee nu een Nederlandse of Amerikaanse film afspeelt maakt geen drol uit.

TJ Weissel
20-06-2008, 14:41
Ik volg jullie niet helemaal. De frequentie heeft alleen invloed op het apparaat die is aangesloten op het lichtnet. Of je daarmee nu een Nederlandse of Amerikaanse film afspeelt maakt geen drol uit.

Daarom!

Lucas Camps
21-06-2008, 18:54
Ik volg jullie niet helemaal. De frequentie heeft alleen invloed op het apparaat die is aangesloten op het lichtnet. Of je daarmee nu een Nederlandse of Amerikaanse film afspeelt maakt geen drol uit.

Jij hebt het nu dus over de dvd- of blu-rayspeler neem ik aan? Daar heb ik nooit over gezegd dat frequentie hier een andere invloed op heeft.

Het gaat om de frequentie van het licht tijdens het filmen. Als die frequenie niet goed is afgesteld met de camerasnelheid, kun je niet fatsoenlijk een film opnemen, want anders krijg je te duistere frames, zie mijn vorige uitleg.

Maar je hebt natuurlijk volledig gelijk als je zegt dat de frequentie geen invloed heeft op het afspelen van een film, zowel in een bioscoop als in een dvd- of blu-rayspeler. Maar dat heb ik ook nooit beweerd.

Gerco Stuivenberg
24-06-2008, 21:13
Het is jammer dat WB de plank weer mis slaat door een DD track te gebruiken i.p.v. een DD TrueHD. De DD track mag misschien wel beter klinken dan die van de DVD, maar als er maar 1 geluidsspoor op staat mag deze zeker wel van een hogere kwaliteit zijn dan DD.

Roy de Jong
24-06-2008, 21:17
Ik wil de film wel graag een keertje zien, heb er gisteren ook even mee in mijn handen gestaan bij MM-Arena en vond €25,- toch wel teveel van het goede.
Mischien een aanschaf op dvd.

TJ Weissel
25-06-2008, 11:24
Het is jammer dat WB de plank weer mis slaat door een DD track te gebruiken i.p.v. een DD TrueHD. De DD track mag misschien wel beter klinken dan die van de DVD, maar als er maar 1 geluidsspoor op staat mag deze zeker wel van een hogere kwaliteit zijn dan DD.

Daar is bij deze film geen enkele meerwaarde mee te behalen, dit omdat de geluidstrack (zoals bij veel nederlandse producties) ver onder de maat is.... hoe goed deze ook op de schijf staat.


Ik wil de film wel graag een keertje zien, heb er gisteren ook even mee in mijn handen gestaan bij MM-Arena en vond €25,- toch wel teveel van het goede.
Mischien een aanschaf op dvd.

Wat dacht je van huren?

Gerco Stuivenberg
09-07-2008, 13:15
Daar is bij deze film geen enkele meerwaarde mee te behalen, dit omdat de geluidstrack (zoals bij veel nederlandse producties) ver onder de maat is.... hoe goed deze ook op de schijf staat.
Dat de geluidsmix en geluidskwaliteit van meeste Nederlandse films ver onder de maat is wil ik niet zeggen. Dit heeft te maken met:

Het feit dat we niet de spullen en kennis die ze in Hollywood hebben om een goede geluidsmix te maken.
De meeste films die in Nederland gemaakt worden hebben een realistisch karakter en lenen zich daarom vaak niet voor een hoogwaardig beeld en geluid.
Het gegeven dat iets wat iemand anders heeft gemaakt veel mooier is dan dat wat je zelf gemaakt hebt.Ik vind het daarom acceptabel dat een geluidsmix van een Nederlandse film niet tot de besten behoort.

Een geluidsmix hoeft voor mij niet perfekt te zijn. Het belangrijkste vind ik dat deze de emoties op de juiste manier overbrengt. Dat zal nooit lukken als het geluid te sterk gaat comprimeren om de fouten en beschadingingen te verbloemen. Op die manier wordt een minder interessant om nog een keer te bekijken.

Moordwijven is een film die naar mijn mening meer verdient dan een standaard DD track omdat deze net als andere films, ook veel geluidseffekten, dialogen en muziek wil laten horen om de beleving compleet te maken.