PDA

Bekijk de volledige versie : Canal Digitaal versus digitale kabel



Harrie van Geleuken
25-06-2008, 23:55
Is het waar dat de beeldkwaliteit via de digitale kabel aanzienlijk beter is dan de beeldkwaliteit van Canal-Digitaal ?

Men zegt dat de bitrate een stuk lager is..(meer compressie dus)

Brian2
26-06-2008, 10:11
Klopt.

C0re
26-06-2008, 22:33
Klopt helemaal. Sowieso worden de Nederlandse publieke en commerciële zenders (Ned. RTL en SBS kanalen) met een veel hogere bitrate doorgegeven via de kabel. De themakanalen verschillen niet zo veel.

Harrie van Geleuken
26-06-2008, 23:13
Klopt helemaal. Sowieso worden de Nederlandse publieke en commerciële zenders (Ned. RTL en SBS kanalen) met een veel hogere bitrate doorgegeven via de kabel. De themakanalen verschillen niet zo veel.

Zal dus bewust gedaan worden..?.om zo eerder van de kabel gebruik te gaan maken !
Vooral i c m grote schermen.:roll:

Brian2
27-06-2008, 09:45
Zal dus bewust gedaan worden..?.om zo eerder van de kabel gebruik te gaan maken !
Vooral i c m grote schermen.:roll:

Niet per se. Canal Digitaal heeft gewoon niet de ruimte voor hoge bitrates. Of ze moeten kanalen uit hun aanbod gaan verwijderen en dat wil de consument ook niet.

Harrie van Geleuken
27-06-2008, 11:01
Niet per se. Canal Digitaal heeft gewoon niet de ruimte voor hoge bitrates. Of ze moeten kanalen uit hun aanbod gaan verwijderen en dat wil de consument ook niet.

Feit is dat ik ga kijken op een ""26" LCD scherm ! (Loewe Xelos A-26 met ingebouwde sat-tuner)
Zou die lagere bitrate dan minder opvallen ?

Brian2
27-06-2008, 23:34
Ligt er helemaal aan hoe ver je van je TV af zit. Sowieso zie je lagere bitrates sneller op een LCD/Plasma TV dan op een CRT. Ik heb een 27" LCD en zit er ongeveer 4 meter vanaf (eigenlijk te ver), en zie bij sommige zenders, af en toe, bij snelle bewegingen, artefacts. Ik kijk via de kabel, maar veel internationale zenders worden 1:1 vanaf satelliet doorgegeven, dus dat is eigenlijk dezelfde kwaliteit.

Eigenlijk moet je met een Loewe geen genoegen nemen met mindere beeldkwaliteit, dan had je ook wel één of ander c-merk kunnen kopen. Ik zou dus voor de kabel gaan. Je kan die satelliet ontvanger er ook nog als tweede optie bij houden voor de free to air zenders, zit immers toch ingebouwd. Moet je wel een satelliet hebben natuurlijk.

Harrie van Geleuken
27-06-2008, 23:55
Ligt er helemaal aan hoe ver je van je TV af zit. Sowieso zie je lagere bitrates sneller op een LCD/Plasma TV dan op een CRT. Ik heb een 27" LCD en zit er ongeveer 4 meter vanaf (eigenlijk te ver), en zie bij sommige zenders, af en toe, bij snelle bewegingen, artefacts. Ik kijk via de kabel, maar veel internationale zenders worden 1:1 vanaf satelliet doorgegeven, dus dat is eigenlijk dezelfde kwaliteit.

Eigenlijk moet je met een Loewe geen genoegen nemen met mindere beeldkwaliteit, dan had je ook wel één of ander c-merk kunnen kopen. Ik zou dus voor de kabel gaan. Je kan die satelliet ontvanger er ook nog als tweede optie bij houden voor de free to air zenders, zit immers toch ingebouwd. Moet je wel een satelliet hebben natuurlijk.

Tja...een 26 Sharp lcd voor nog geen 600 euro...is iets van te zeggen inderdaad !
(is dit een b opf c merk ?)

Via de cam-module van Loewe,danwel de HD ontvanger van Samsung hou ik het maar bij kabel tv..die ligt er immers al !

Echter...hoe zou de beeldkwaliteit zijn van zo'n ingebouwde kabeldecoder t o v een losse decoder zoals hierboven omschreven ?

Het bedieningscomfort van alles in 1 toestel dat lijkt het wel...alhoewel ?

Brian2
28-06-2008, 11:30
Ik heb er zelf geen ervaring mee, het gebruik van een ingebouwde CAM, maar ik kan me niet voorstellen dat het slechter is dan een losse decoder. Is die module ook HD geschikt?

Harrie van Geleuken
28-06-2008, 16:38
Ik heb er zelf geen ervaring mee, het gebruik van een ingebouwde CAM, maar ik kan me niet voorstellen dat het slechter is dan een losse decoder. Is die module ook HD geschikt?

Ja,maar het vershil is niet te zien volgens de winkelier vanwege het kleine 16-9 scherm !

Zou pas vanaf '37'zin hebben..HD.

TJ Weissel
28-06-2008, 17:08
Ja,maar het vershil is niet te zien volgens de winkelier vanwege het kleine 16-9 scherm !

Zou pas vanaf '37'zin hebben..HD.

Toch misschien zelfs eens ervaren ipv naar de verkoper te luisteren? :D

Brian2
28-06-2008, 21:47
Dat is natuurlijk onzin, vanaf 37". Op elke HD TV zie je verschil. Misschien was hij in de war met Full HD? Dat verschil, ten opzichte van HD ready, zie je inderdaad pas zo rond de 37" goed.

C0re
28-06-2008, 23:37
Tja...een 26 Sharp lcd voor nog geen 600 euro...is iets van te zeggen inderdaad !
(is dit een b opf c merk ?)

Via de cam-module van Loewe,danwel de HD ontvanger van Samsung hou ik het maar bij kabel tv..die ligt er immers al !

Echter...hoe zou de beeldkwaliteit zijn van zo'n ingebouwde kabeldecoder t o v een losse decoder zoals hierboven omschreven ?

Het bedieningscomfort van alles in 1 toestel dat lijkt het wel...alhoewel ?

Via UPC is de ingebouwde digitale decoder niet te gebruiken, kan alleen via de mediabox (via SCART of HDMI als je HDTV afneemt). Wel kan je de ongecodeerde zenders zonder de mediabox bekijken (dat zijn dan alleen de zenders die ook via het analoge pakket te zien zijn). UPC maakt namelijk gebruik van het coderingssysteem Nagravision en dat wordt (nog) niet ondersteund bij de ingebouwde decoders. Je moet dus gebruik maken van de mediabox. Ik weet niet of dat ook bij Ziggo geldt, want ik weet niet welke codering zij gebruiken.

Mr_Parker
29-06-2008, 23:17
Bij haast alle ingebouwde dvb-c /t /s /s2 tuners is het zo dat ze niet werken met gecodeerde kanalen, ongeacht het coderings type (irdeto2, nagravision, conax). Het zijn immers tuners en geen decoders.
Bij haast alle ingebouwde decoders dien je dan ook een CAM,, die in het CI slot geplaatst wordt) te gebruiken met de juiste decodering. Nu kun je voor DVB-T (digitenne) een Conax CAM kopen, oa direct bij KPN.
Voor Iderto2 bestaan ook een officiële Irdeto2. Deze is leuk maar werkt niet met Ziggo (en soort gelijken als Caiway en Delta). Om bij hen gebruik te kunnen maken van een ingebouwde DVB-C tuner dien je een Alphacrypt CAM te gebruiken. Dit is een CAM die meerdere decodering aan kan, maar door een extra functionaliteit werkt deze (toevallig) wel met Ziggo. Nu is Ziggo bezich met CI+, de opvolger van het CI slot. In dit type zit een extra controlle middel waarmee het theoretisch mogelijk wordt om de optie met Alphacrypt in CI sloten te blokeren, Ziggo en co leveren zelf geen CAM voor CI dus het is risico vol.
UPC pakt het anders aan, UPC heeft een harde koppeling met de decoder, niet alleen een smartcard nummer. Hierdoor lukt het niet om ee nagravision CAM in een met DVB-C tuner en CI slot uitgeruste tv aan de paat te krijgen. UPC is daarbij ook nog actief geworden in het versleutelen van de zenders (Ziggo versleuteld overigens al bijna alles). Ondertussen is bi UPC ook een deel van de basis zenders versleuteld en dus ook niet meer zonder decoder digitaal te ontvangen.

Harrie van Geleuken
01-07-2008, 16:01
Bij haast alle ingebouwde dvb-c /t /s /s2 tuners is het zo dat ze niet werken met gecodeerde kanalen, ongeacht het coderings type (irdeto2, nagravision, conax). Het zijn immers tuners en geen decoders.
Bij haast alle ingebouwde decoders dien je dan ook een CAM,, die in het CI slot geplaatst wordt) te gebruiken met de juiste decodering. Nu kun je voor DVB-T (digitenne) een Conax CAM kopen, oa direct bij KPN.
Voor Iderto2 bestaan ook een officiële Irdeto2. Deze is leuk maar werkt niet met Ziggo (en soort gelijken als Caiway en Delta). Om bij hen gebruik te kunnen maken van een ingebouwde DVB-C tuner dien je een Alphacrypt CAM te gebruiken. Dit is een CAM die meerdere decodering aan kan, maar door een extra functionaliteit werkt deze (toevallig) wel met Ziggo. Nu is Ziggo bezich met CI+, de opvolger van het CI slot. In dit type zit een extra controlle middel waarmee het theoretisch mogelijk wordt om de optie met Alphacrypt in CI sloten te blokeren, Ziggo en co leveren zelf geen CAM voor CI dus het is risico vol.
UPC pakt het anders aan, UPC heeft een harde koppeling met de decoder, niet alleen een smartcard nummer. Hierdoor lukt het niet om ee nagravision CAM in een met DVB-C tuner en CI slot uitgeruste tv aan de paat te krijgen. UPC is daarbij ook nog actief geworden in het versleutelen van de zenders (Ziggo versleuteld overigens al bijna alles). Ondertussen is bi UPC ook een deel van de basis zenders versleuteld en dus ook niet meer zonder decoder digitaal te ontvangen.

Dan toch maar de HD decoder van Samsung ? Heb ik gelijk HDMI en upscaling..!

Mr_Parker
02-07-2008, 11:16
Op dit moment werkt de Alphacrypt CAM optie dus nog met DVB-C en Ziggo, maar of dit blijvend zal zijn kan en wil niemand garantie opgeven.
Diverse "dozen schuif winkels (MM, Its, BCC etc) doen alsof het wel goed werkt, en zie daar een hele hoop problemen en geklaag over de Sony 3x00 serie omdat het niet goed werkt.

Speciaal zaken zijn vaak wat terug houdender en zeggen duidelijk dat het nu, soms met beperking, werkt maar dat resultaten uit het verleden niks over de toekomst zeggen.

Persoonlijk hoop ik dat over niet al te lange tijd er wel een goed werkend systeem komt wat ingebouwde tuners accepteerd. De bedienings gemak gaat dan in ieder geval flink vooruit.

Momenteel zijn er enkele specifieke tv's die speciaal voor het Ziggo gebied worden gemaakt met een goed gekeurde decoder in gebouwd, je stopt je smartcard bij die toestellen dus direct in de tv en niet via een cam. Nadeel hierbij is de beperkte keuze van toestel.

C0re
02-07-2008, 12:57
Voor UPC kan je nu alleen een Philips HDTV decoder kopen. Alle andere decoders werken niet met UPC (afgezien van de decoders die je in bruikleen krijgt van UPC zelf). Dus het ligt eraan of je in Ziggo of UPC gebied woont betreft welke decoder je eventueel zou kunnen aanschaffen als je geen bruikleen decoder wil.

Brian2
02-07-2008, 21:38
Ziggo werkt op het moment samen met Sony om in nieuwe lijnen Bravia TV's een goedgekeurde ingebouwde decoder in te bouwen. Wanneer dat uitkomt is echter nog onbekend. Ik zou op het moment, als je in het voormalig Casema gebied woont, gaan voor de interactieve Cisco HD PVR die nu beschikbaar is. Iets duurder dan de Samsung, maar dan ben je wel alvast voorbereid op interactieve TV.

Mr_Parker
04-07-2008, 21:52
Ziggo heeft de intentie om CI+ te gaan ondersteunen.
Op zich zullen langzaam alle fabrikanten dit gaan gebruiken ipv CI omdat dit backward compatible is en de content providers dit soort zaken zullen gaan wensen. Bij CI+ is er nl weer een soort DRM (yippie daar is weer, !$#$%#$ (!$@#$%#$)^) aanwezig.

Nadeel van dit CI+ is dat het nog niet af ontwikkeld is, daarom zijn oa de goedgekeurde Sony's er nog niet, maar verder ook nog geen andere apparaten met CI+.
Ander nadeel is er voor de huidige CI bezitters die via AlphCrypt kijken. In theorie wordt het dan nl. mogelijk om die het beeld op zwart te laten gaan. Let wel in theorie, ik weet niet of dit ook de bijkomende opzet is en of die optie ook gebruikt gaat worden (of misschien op den duur gebruikt gaat worden).

-Jaap-
05-07-2008, 13:24
Als die Alphacrypt modules niet meer werken creeren ze alleen nog maar meer haat tegen zichzelf.

HAAT ja!, want dit bedrijf maakt er al zo'n puinzooi van, de ene klacht na de andere, dus zorg er op z'n minst voor dat de hobbyist gewoon bezig kan blijven met z'n HTPC.

Maar laat ik me maar niet te kwaad maken, hopelijk blijft voor de gebruikers van de Alphacrypt alles bij het oude!

Harrie van Geleuken
28-08-2008, 14:09
Ik heb zojuist eens gekeken naar het signaal van Canal-digitaal...en ik moet zeggen,
perfect beeld,ja zelfs beter dan de digitale kabel,zelfs in HD.

Echter,overal hoor je berichten dat dit signaal meer compressie heeft,en daardoor een zichtbaar slechter beeld zou opleveren...niet dus..ook de commerciele zenders zijn gewoon goed !

Claudio Santulli
03-09-2008, 12:21
Jarenlang riep ik ook dat de DVB-S minstens net zo mooi als de DVB-C is.
Echter sinds ik mijn 6de G. plasma heb ingeruild voor een 9de G. plasma, moet ook ik, al jaren voorstander van de Sat, toegeven dat het beeld op de kabel toch echt wel beter is.
Het kan ook niet anders met het verschil in bitrates, en vooral de directe verbinding met de Mediagateway voor de publieke omroepen.
Vergelijk het met het beeld van ND-1 t.o.v. het veelal geupsamplede beeld van ND1 HD, waar het kanaal alleen maar voordeel haalt uit de veel grotere bitrate die nu eenmaal wordt gebruikt bij een HD kanaal.

Een ander bijkomstig voordeel is dat via UPC nu "film1 on demand" beschikbaar is.
Dit werkt zo lekker.
Je kan de bewuste film kijken wanneer je maar wilt, en bent dus niet afhankelijk van de programmering van Film1
En kost niks extra's!

Harrie van Geleuken
10-09-2008, 15:57
Jarenlang riep ik ook dat de DVB-S minstens net zo mooi als de DVB-C is.
Echter sinds ik mijn 6de G. plasma heb ingeruild voor een 9de G. plasma, moet ook ik, al jaren voorstander van de Sat, toegeven dat het beeld op de kabel toch echt wel beter is.
Het kan ook niet anders met het verschil in bitrates, en vooral de directe verbinding met de Mediagateway voor de publieke omroepen.
Vergelijk het met het beeld van ND-1 t.o.v. het veelal geupsamplede beeld van ND1 HD, waar het kanaal alleen maar voordeel haalt uit de veel grotere bitrate die nu eenmaal wordt gebruikt bij een HD kanaal.

Een ander bijkomstig voordeel is dat via UPC nu "film1 on demand" beschikbaar is.
Dit werkt zo lekker.
Je kan de bewuste film kijken wanneer je maar wilt, en bent dus niet afhankelijk van de programmering van Film1
En kost niks extra's!

Het is wel zo dat de 6e gen. HD-ready is en de 9e full HD. Hierdoor valt een minder
signaal "door de mand"" bij full HD.

Claudio Santulli
10-09-2008, 21:00
Dat was ook mijn insteek.
De kwaliteitsverbetering toont een groter onderling verschil.
Echter zijn beide bronnen 576p en 576i
Dus ook een HD ready kan beidde signalen in volle resolutie weergeven.

De tv's moeten er dan wel weer 1360X768 of 1920X1080 van maken.
Ook daar zal een nieuwere generatie plasma beter mee om gaan.

Vooralsnog kijk ik op de kabel, en gebruik de sat voornamelijk voor opnames.
Want de vrije keuze van tuners bij de sat, zijn wel een groot manco van, in ieder geval UPC.

Uiteindelijk vindt ik de stap van HDTV naar SD al te groot.
Dan neem ik niet meer genoegen met de mindere kwaliteit.

Harrie van Geleuken
11-09-2008, 18:09
Dat was ook mijn insteek.
De kwaliteitsverbetering toont een groter onderling verschil.
Echter zijn beide bronnen 576p en 576i
Dus ook een HD ready kan beidde signalen in volle resolutie weergeven.

De tv's moeten er dan wel weer 1360X768 of 1920X1080 van maken.
Ook daar zal een nieuwere generatie plasma beter mee om gaan.

Vooralsnog kijk ik op de kabel, en gebruik de sat voornamelijk voor opnames.
Want de vrije keuze van tuners bij de sat, zijn wel een groot manco van, in ieder geval UPC.

Uiteindelijk vindt ik de stap van HDTV naar SD al te groot.
Dan neem ik niet meer genoegen met de mindere kwaliteit.

Hoe zou een Loewe Xelos of Individual""26"" voldoen met ingebouwde DVB-S tuner met Canal Digitaal of TV Vlaanderen t.o.v. de digitale kabel ?

Claudio Santulli
11-09-2008, 21:59
De Loewe Xelos HD+ 100 lijn heeft ingebouwde tuners voor DVB-T (http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/dvb-t/) en DVB-C (http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/dvb-c/) digitale televisie signalen. Als optie kan ook nog een DVB-S (http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/dvb-s/) tuner worden toegevoegd voor de ontvangst van satelliet TV. Zoals we al vaker hebben gemeld dient u zich helaas te realiseren dat de ingebouwde tuners vaak niet ondersteund worden door de Nederlandse kabelbedrijven

bron (http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/loewe-xelos-hd-100-lcd-hdtv-lijn/)

Ik verwacht dat de volgorde in beeldkwaliteit, van minst naar best, zal zijn.
DVB-T vervolgens DVB-S, en waarschijnlijk als beste de DVB-C
Echter is dat puur speculatief, immers heb ik dat zelf niet waargenomen en wederom op basis van de gebruikte bitrates gebaseerd.

Overigens zal dit de ideale manier zijn om uberhaubt een vergelijk te maken.
Immers alleen de standaard veranderd.

En het is natuurlijk ook weer niet zo dat DVB-C er ver bovenuit steekt.
Het blijft pielen in Standard Definition en zijn beperkingen.

Wel vervallen hiermee alle handige opties (zoals simultane opnames, timeshift, HDD, hobby cam's etc.) die losse settopboxen soms naar eigen invulling bieden.