PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldkwaliteit en mogelijkheden Sony hd-recorders



Stardust
11-07-2008, 00:27
Ik heb een Sony lcd-tv (hd ready 1080i max.) dus leek het mij wel handig ook een Sony hd-recorder er bij te kopen. Als iemand een beter idee heeft hoor ik dat graag !
Nu heb ik geen ervaring met (Sony) hd-recorders en de dvd-recorder die ik nu heb valt tegen kwa beeld. Ik kan alleen in composiet opnemen en afspelen.

- Kun je met (Sony) hd-recorder RGB (via scart) opnemen en afspelen (via hdmi).
- Heb ik een beeldvullend scherm via hdmi, zonder zwarte balken.
- Kan ik apparaten op de scart van de recorder aansluiten en dan via hdmi het beeld op de tv bekijken, rechtstreeks dus zonder op te nemen. Blijft de recorder aan staan ook al neem ik niets op.
- Als ik via scart RGB van mijn digitale losse kabeltuner opneem en dan via hdmi afspeel heb ik dan dezelfde kwaliteit als het orgineel, dwz zie ik geen verschil met de orginele uitzending ? Lukt dit al met HQ of moet je HQ+ opnemen.
- Zijn er hd-recorders zonder fan en zo nee maakt zo'n fan veel lawaai.
- Zijn er al recorders met een digitale kabeltuner zoals de tv heeft.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen want in winkels weten ze meestal geen raad met dit soort vragen.

Mr_Parker
11-07-2008, 07:38
De Sony zal zeker via de juiste SCART aansluiting, meestal ondersteund er maar 1 van de 2 aansluitingen RGB in, wel normaal beide RGB out) het RGB signaal kunnen opnemen. Je dient natuurlijk er wel rekening mee te houden dat de kabel decoders uitsluitend via de tv scart aansluiting RGB ondersteunen, de 2de "aux" ondersteund bij geen enkele decoder voor het ziggo gebied RGB. De samsung HD decoder kan niet scart rgb gelijktijdig met hdmi uit.

Of je recoder in de standby stand het scart signaal doorstuurt naar de tv via hdmi durf ik niet te zeggen, mijn philips doet dit in ieder geval wel, mits ik de optie sat-opname uit heb staan.

Je recorder zal met een vaste bitrate opnemen, de digitale tv uitzendingen hebben een variabele bit rate en worden eerst omgezet naar een analoog signaal dat via scart naar je recoder gaat. De beeldkwaliteit bij opname zal daarom ongeacht welke opname kwaliteit die je kiest lager zijn. Ned1 tm 10 (dus incl rtl en sbs) worden tegewoordig in bitrate tot iets van 13 Mb/s doorgegeven via digi kabel. Je recoder haalt dit meen ik niet. Of je het verschil ziet is aan je zelf. Ik kies met mijn Philips doorgaans voor de 2 uur op 4,7 Gb opname versie en vindt dit goed genoeg / gelijk waardig aan de uitzending live. Echt speciale zaken doe ik op de max stand, 1 uur per 4,7 Gb.

Als je recoder aanstaat en je bekijkt de via scart doorgeluste info dan neemt de recoder normaal dit beeld ook altijd op zodat hij de timeshift functie kan toepassen op het moment dat je dit wilt. De meeste recoders hebben dan iets van een buffer van 3 tot 6 uur. Zodra deze vol is begint hij aan het begin te wissen. Zodra de recoder iets langer weer uit staat wordt de buffer in zijn geheel gewist.

Mijn Philips kan ik zo programmeren dat ik van EXT2 (mijn RGB in accepterende scart aansluiting) kan opnemen, niet elke recoder schijnt dit te kunnen. Diverse recoders schijnen uitsluitend te kunnen opnemen van de analoge kanalen van de interne tuner.

Mijn Philips hoor ik niet, althans niet de fan.

Ja er zijn recoders met digituner, maar dat zijn dan zgn pvr's Dit zijn de tuners die oa op de site van ziggo te vinden zijn en die nemen dus uitsluitend op via de digitale tuner in het apparaat. Je kunt er niet je video camera op aansluiten, of een dvd mee bekijken. Ook het opgenomene wegschrijven naar een dvd, zonder tussen komst van een twijfelachtige pc verbinding, is niet mogelijk. Wel kun je terwijl je zender A kijkt zender B en zelfs soms zender C opnemen. Met een constructie van losse decoder en recoder kun je uitsluitend de zender die je opneemt ook kijken, of je dient een van de 2 via analoog te doen.

De totale bovenstaande opsomming was voor mij de reden om toch een losse recoder en decoder te hanteren. Dit omdat het dan eenvoudig mogelijk is om iets op te nemen op locatie A (in mijn geval staat de recoder op de slaapkamer) en dit te bekijken op locatie B (bijv. woonkamer of zoals recent dat ik iets voor iemand anders opgenomen heb). Deze zaken zijn met een pvr duidelijk lastiger.

Stardust
11-07-2008, 22:41
Bedankt voor je reactie.:-D
Ik heb ook aan een Philips recorder gedacht, maar naar ik begreep geeft de Sony tv bij andere merken een foutmelding via hdmi, maar of het verder iets uit maakt weet ik niet.
Begrijp alleen niet waarom ze niet op beide scarts RGB-in doen. Composite of s-video ziet er niet echt meer goed uit op een lcd-tv.

Bijna iedereen heeft Ziggo geloof ik, maar ik dus niet :mrgreen:. Ik heb een decoder met alleen analoge RGB (via scart) uit en dat ziet er op de tv goed uit, dus zou ik dan (nagenoeg) geen verschil meer zien als ik het opneem ? HQ+ verbruikt volgens de specs iets van 8 GB per uur (ca. 18 Mb/s) dus dan zou je toch verwachten dat je geen verschil meer ziet. Zelfs met HQ (ca. 4,7 GB/uur) zou dat toch moeten kunnen.

Wat bedoel je precies met "Mijn Philips kan ik zo programmeren dat ik van EXT2 ...... Diverse recoders schijnen uitsluitend .......interne tuner." ? Bedoel je dat je wel kunt opnemen van EXT2 maar niet programmeren ?

Ik heb bij Philips geen fan kunnen ontdekken in hun recorders. Er zit wel iets van een rooster, maar daar zit volgens mij niets achter. Klopt het dat ze die helemaal niet hebben.

Ik heb een pvr gezien van Samsung en die gaf een prima opgenomen beeld van de ingebouwde digitale tuner. Dit werd via scart afgespeeld op mijn type Sony tv. Maar ja, niet zoveel mogelijkheden, zoals je al aangaf. Zou ik diezelfde beeldkwaliteit kunnen verwachten bij hd-recorders of zou dat toch niet lukken via analoge RGB ?

Wat ik mij nog afvroeg is of de upscaling naar 1080p, die volgens mij tegenwoordig elke recorder heeft, nadelig zou kunnen zijn op de beeldkwaliteit. Ik heb een HD-ready tv die max 1080i aan kan (geen 1080p dus). Moet ik dan noodgedwongen kiezen voor een lagere resolutie of maakt de tv er toch nog wat van ? Heb ik dan altijd zwarte balken boven en onder ?

Mr_Parker
12-07-2008, 09:54
Bedankt voor je reactie.:-D

Graag gedaan.


Begrijp alleen niet waarom ze niet op beide scarts RGB-in doen.

Snap ik ook niet.


Bijna iedereen heeft Ziggo geloof ik, maar ik dus niet :mrgreen:.

UPC dan...?
Overigens vallen Delta, Caiway en nog een paar in dezelfde cat. als Ziggo. Ze gebruiken dezelfde techniek en decoders.


8 GB per uur (ca. 18 Mb/s) dus dan zou je toch verwachten dat je geen verschil meer ziet. Zelfs met HQ (ca. 4,7 GB/uur) zou dat toch moeten kunnen..

Het digitale signaal van je decoder wordt altijdd eerst omgezet naar een analoog signaal, je recoder maakt daar weer digitaal van. Ongeacht de bitrate kan en zal hier verlies bij optreden. Dit zal je hoe hoger de bitrate is, en bij gebruike goede kwaliteit scart kabel, doorgaans echter niks van terug zien.
Daarnaast ligt het ook een beetje aan het aantal bits verwerking dat de recoder doet. Sommige goedekope (oudere aldi recorders bijv. hadden maar 8 bits ipv de veel gebruikte 10 bit tegenwoordig). Dit bepaald ook de kwaliteit.


Wat bedoel je precies met "Mijn Philips kan ik zo programmeren dat ik van EXT2 ...... Diverse recoders schijnen uitsluitend .......interne tuner." ? Bedoel je dat je wel kunt opnemen van EXT2 maar niet programmeren ?

Ja, dit heb ik echter uitsluitend van dit forum, zoals gezegd werkt dit bij mij (gelukkig) wel.


Ik heb bij Philips geen fan kunnen ontdekken .... Klopt het dat ze die helemaal niet hebben.

Bij mijn hele oude (uitsland dvd) recoder zat er inderdaad geen fan in. Bij de nieuwe heb ik niet opgelet maar geloof het niet dat er een in zit, of dat voor ze allemaal geldt kan ik natuurlijk niet zeggen.


Ik heb een pvr gezien van Samsung....of zou dat toch niet lukken via analoge RGB ?
De pvr's nemen het signaal zo op als het binnen komt, er wordt echt niks aan het signaal veranderd. Zoals gezegd zul je met een recoder doorgaans theoretisch verlies hebben. Maar (nu iets uitgebreider)

HQ of HQ+ opnemen -> bit rate van 9 tot 18 Mb/s terwijl de meeste signalen rond 8 Mb/s zitten.
10 bit a/d en d/a converting van de recoder icm een doorgaans 10 bit (en soms zelfs lager) lcd paneel (niet ter verwarren met evt. 14 of 17 bit kleurverwerking)Betekend dat je dit alles niet zo snel terug ziet.



..upscaling naar 1080p
Digitale tv is op de HD zenders (apart type decoder nodig) na gewoon net als analoog 576i.
Die 1080p is dus leuk maar niet perse nodig. Je tv heeft een eigen scaler die alles naar het juiste formaat voor jou specifieke tv omzet. Soms is die beter, soms is de scaler in de recoder beter. Als je een instelling van de recoder ozu willen gebruiken zou naar verwachting 720p de beste keuze voor je zijn, ook 567p is ook een goede keuze.
Ik neem hierbij aan dat je tv hd-ready is met een resolutie van 1366x736 (of zo iets).
Naar verwachting zal 1080p geen beeld oplveren, vermoedelijk ondersteund je tv dit niet als ingangs signaal.

Voor alle duidelijkheid.
Zelf heb ik recent de DVR3590H van Philips gekocht, deze heeft geen 1080p en geen hdmi. Maar mijn 24"breedbeeld crt waar deze op aangesloten heeft dit ook niet...
De beeldkwaliteit, kleuren etc, liggen bij een crt hoger dan bij lcd dus in theorie zou je beeldkwaliteit verlies eerder terug zien op een crt dan op een lcd. Als ik kies voor maar dan 2 uur per 4,7 Gb zie ik dit ook wel. Tussen 1 en 2 uur per 4,7 is een klein verschil waarneembaar, maar dat is afhankelijk van de scene die opgenomen is.

Stardust
14-07-2008, 21:37
Tnx voor de uitgebreide info. :D

Het blijft toch moeilijk om voordat je iets gekocht heb te beoordelen of de beeldkwaliteit overeen komt met wat je wil. Heb een beetje een miskoop aan die vorige dvd-recorder omdat ik die voor op een lcd-tv gekocht had, maar dat valt tegen. Op een crt is het wel goed. Ik probeer daarom zoveel mogelijk gebruikerservaringen te vinden voordat ik weer een miskoop heb, dus alle info is welkom.

Heb ondertussen weer nieuwe vragen:

- Werkt het nog met een hdmi kabel van 10 meter tussen recorder en tv ?
- Als ik het allemaal goed begrijp het je met progressief beeld (p) een beter beeld dan ge-interlinieerd (i) dus is 720p dan beter dan 1080i op mijn hd-ready tv met 1366*768 pixels en max 1080i ?
Kan ik dan beter kiezen voor een recorder die upscaled naar 720p ipv 1080p of kan je de upscaling instellen (dus 1080p kan ook op 720p) ?
Volgens mij "past" 720p ook beter bij de 768 pixels omdat de tv dan weinig hoeft te berekenen (weinig rekenen is beter beeld) of zie ik dat verkeerd.

Mr_Parker
14-07-2008, 22:03
Afhakelijk van je apparatuur en kabel kan 10m HDMI werken, maar adviseren doe ik het normaal niet.
Hoe langer de kabel hoe gevoeliger voor fouten, ook bij digitale signalen. Daarbij neemt de sterkte van het signaal af, hierdoor kan het gebeuren dat je bij nog maar max 720p werkende krijgt ipv 1080p.

Progressive is in theorie beter dan interlaced, maar dit is theorie. Een zeer belangrijke rol is namelijk ook voor het bronmateriaal weggelegd. Een blu-ray is oorspronkelijk vaak 1080p, dan is progressive inderdaad beter dan interlaced. Het afgelopen EK en Wimbeldon, en nu de tour de France worden in 1080i geproduceerd. Hierdoor is het beter om deze interlaced te laten ipv om te zetten naar 720p. Of het voor je hd-ready scherm dan ook beter is om 720p ipv 1080i te gebruiken zou je per bron moeten bekijken. Ook de kwaliteit van je scalers, zowel die van de bron als de tv (deze zal immers altijd moeten scalen naar 1366x768 ) is hierbij van belang. Mijn verwachting is dat bij dvd's en blu-ray 720p het mooiste zal zijn, maar bij digitale tv kan het soms ook 1080i zijn die beter is (dan ook de digi decoder zo instellen).

De meeste recorders van A-merken zullen tegenwoordig 10-bit zijn, dar zal denk ik niet meer veel inzitten, C-merken (naar mijn mening zijn er niet echt B-merken) kunnen wel twijfelachtig zijn, maar deze zijn dat dan vooral in menu besturing etc.

Stardust
19-07-2008, 23:22
Ok, Mr_Parker, bedankt voor alle info. Ik ga van de week even bij MediaMarkt kijken wat eea kost. Het wordt waarschijnlijk een Sony. Er zijn ook interessante Philips recorders, maar ik lees zo veel problemen met Philips dat ik de gok maar niet neem.
Die 10 meter HDMI heb ik nodig omdat ik anders alles onder de tv moet zetten en dat is wat te veel ;-) . Het blijft wel een gedoe met al die beeldformaten. De kwaliteit wordt er niet beter op met al dat up- en downscalen.