PDA

Bekijk de volledige versie : Huis gekocht, tips.



Cor H.
13-07-2008, 22:41
Luitjes, het is eindelijk zover ik heb een heus huisje gekocht (geen flatje meer). We zijn nog lang niet zover, er moet nl. veel aangebeuren een 22-08 krijgen we pas de sleutel.

Maar graag zou ik nu wat tips willen hebben over het verbergen van de nodige kabels, en dan voornamelijk de speakerkabels. Ook andere tips zijn welkom! Ik ga graag goed voorbereid eea tegemoet.

Ik zal binnenkort even een plategrondje plaatsen

Seth__Gekko
14-07-2008, 07:51
Leg je leidingen in de muur, frezen, buisje erin, aansmeren en weg zijn de leidingen.

Nyarlathotep
14-07-2008, 11:48
Lijkt mij idd de beste optie. Leidinkjes frezen in de muren van je huiskamer. Zorg voor voldoende brede pijpjes voor al die kabels. En als je dus in elke muur van je huiskamer een leiding legt, dan heb je nooit problemen als je de boel eens wilt omgooien ;)

Raymond187
14-07-2008, 14:37
frezen frezen .... nahhh
Wij hebben ook net ons nieuwe huis en ik heb alles door de kruipruimte gedaan.
gat boren door de vloer ff in de kruipruimte kruipen :D
Gebruik wel kabels met goeie isolatie.

en voila (Y)
dat is mijn tip.

Suc6 met verbouwen

Seth__Gekko
14-07-2008, 15:57
Inderdaad, goeie tip, als het kan door de kruipkelder....maar dan het laatste stukje misschien frezen naar een wcd?

-Jaap-
14-07-2008, 16:02
Die oplossing heb ik samen met m'n vader gebruikt voor netwerkkabels.
Gebruik de Gekko oplossing.

Cor H.
14-07-2008, 16:24
Dat frezen in de muur, hoe krijg je in hemelsnaam daar een HDMI kabel oid doorheen?

Ik zat er ook aan te denken om de luidsprekerkabel tussen de vloer isolatie te leggen (die groene platen). De kruipruimte is ook een optie maar het grondwater peil is akleig hoog waardoor er altijd een laagje water in staat. Nu komen de kabels niet in contact daarmee, maar die vochtigheid kan niet goed zijn.

Raymond187
15-07-2008, 11:13
[quote=kwhuisman;1416135]Dat frezen in de muur, hoe krijg je in hemelsnaam daar een HDMI kabel oid doorheen?

Ik zat er ook aan te denken om de luidsprekerkabel tussen de vloer isolatie te leggen (die groene platen). quote]
Groene platen als ondervloer........
Als je laminaat hebt gebruik dan timbermate excel als ondervloer.

Door de kruipruimte is het makkelijkst.
gaatje boren en klaar.
Daarna btje purschuim in het gaatje.

pretorian22
15-07-2008, 11:36
ik ben toevallig ook bezig met me nieuwe huisje en zat met hetzelfde. Ik heb de vloeren nog niet gelegd maar mijn idee was de kabels weg te werken onder de plinten van me laminaat. daar kan je ook gewoon van die holle plinten voor kopen en dan gewoon een soort van plastic goten voor kabels. dacht bij de gamma ofzo

misterfun
15-07-2008, 19:40
ik ben electricien en heb vandaag nog een HDMI kabel door een 3/4 pvc pijp getrokken. ging een beetje stroef,maar het ging wel. houdt je bochten ruim genoeg.

-Jaap-
17-07-2008, 20:19
Sommige mensen maken een soort van koof in de muur, waar zelfs makkelijk een SCART connector doorheen post.
Je kan zelf een koof van hout maken, of een dikke plastic plint gebruiken.

misterfun
18-07-2008, 21:00
Klopt jaap, dat heb ik al diverse malen gemaakt bij particuliere klanten. Een 40x40 gootje is vaak al groot genoeg. Maar een 60x 40 gootje werkt prettiger. Onder aan de goot 5 attema inbouw doosjes in je muur boren waar je 3 wcdtjes inzet en een 2 voudige data aansluiting en een cai aansluiting and you are good to go.

De inbouwdozen met een dozen boor boren en het gootje lukt niet met een frees dus even en grote haakse slijptol regelen of huren en dan hopla.

Als iemand nog iets wil weten stuur me maar een PM.

RJI
20-07-2008, 13:16
Ik heb thuis voor de aansluitingen naar de tv een sleuf gekapt, waar ik vervolgens een metalstudprofiel (50 mm breed) ingezet heb. Aan de voorzijde een stuk gipsplaat vastgezet, de boel glad gestreken met roodband waarna de hele wand gestucadoord is.
Hierdoorheen heb ik al mijn kabels naar de tv gevoerd: 2xHDMI, 1xcomponent, 1xKabel, 1xOptisch en 1xVoeding. Begin met het doorvoeren van de grootste kabel, in mijn geval de component.

-Jaap-
20-07-2008, 14:01
Dat is ook een mooie oplossing, alleen voor zover ik uit je tekst kan opmaken, zit je wel met ruwe muur in de doorvoer, waardoor het trekken van kabels iets lastiger zal gaan.
Maar verder een mooie oplossing.

RJI
21-07-2008, 19:05
Dat is ook een mooie oplossing, alleen voor zover ik uit je tekst kan opmaken, zit je wel met ruwe muur in de doorvoer, waardoor het trekken van kabels iets lastiger zal gaan.
Maar verder een mooie oplossing.

Nee aan de achterzijde zit dus het blik van het metalstudprofiel en aan de voorzijde de gipsplaat (hierop kan gestucadoord worden). Ik heb het profiel zo geknipt dat de openingen schuin lopen in de muur waardoor de kabels makkelijker de bochten maken.