PDA

Bekijk de volledige versie : Welke LCD televisie?



Kevin Rijm
07-08-2008, 19:13
Hey allemaal,

Ben sinds kort op zoek naar een lcd-tv. Onze gewone beeldbuis is aan vernieuwing toe en opnieuw een beeldbuis lijkt me op dit moment geen slimme zet.

Maar het probleem is dat ik van de technische kant niets afweet, vandaar dat ik hier maar even vraag naar wat er voor mij ongeveer de beste keuze op dit moment zou zijn.

Ik wil zeker een Full HD en op dat ding zou ik mijn home cinema setje van Yamaha willen aansluiten (enkel scart mogelijk), mijn PS2 (ook scart), DVD-speler (HDMI), digibox (dacht ook enkel scart) en dat zal het zowat zijn.

Budget ligt rond de €1000.

Alvast bedankt!

CrimsoNl
07-08-2008, 20:14
Hey allemaal,

Ben sinds kort op zoek naar een lcd-tv. Onze gewone beeldbuis is aan vernieuwing toe en opnieuw een beeldbuis lijkt me op dit moment geen slimme zet.

Maar het probleem is dat ik van de technische kant niets afweet, vandaar dat ik hier maar even vraag naar wat er voor mij ongeveer de beste keuze op dit moment zou zijn.

Ik wil zeker een Full HD en op dat ding zou ik mijn home cinema setje van Yamaha willen aansluiten (enkel scart mogelijk), mijn PS2 (ook scart), DVD-speler (HDMI), digibox (dacht ook enkel scart) en dat zal het zowat zijn.

Budget ligt rond de €1000.

Alvast bedankt!

Tja, een budget van 1000 euro... De LCD tv's van nu zijn zeker niet meer zo duur als pakweg een jaar of twee geleden, maar je gaat met dat budget niet alles uit het HD medium halen dat er in zit. Je wilt uiteindelijk ook Blu-Ray gaan kijken? Zo niet dan vraag ik me af waarom full HD. De DVD speler heeft HDMI betekend dat deze dvd kan upscalen? zo niet, dan weer de vraag waarom full HD. Je zou dan namelijk prima kunnen volstaan met een HD ready televisie. Mocht je toch persee full HD willen dan is misschien die nieuwe LG scarlet (zo heet 'ie geloof ik) wel een optie, kost iets meer dan 1000 (de 40 inch althans) en heeft bijzonder overtuigende 100hz techniek waardoor het beeld in mijn beleving "vloeiender" dan ik ooit eerder heb gezien op je netvlies getoverd wordt. Wel heb ik het idee dat wat betreft HD media dit weer iets ten koste van de scherpte gaat (kan ook aan de instellingen hebben gelegen). Echt veel keuze (kwalitatief hoogwaardig bedoel ik dan) heb je voor 1000 euro volgens mij niet. Ik raad je verder aan om een op "cnet" te kijken, dat is een betrouwbare en zeer complete review site als het gaat om consumer electronics. Uiteraard is "vergelijk.nl" etc ook een optie.

Kevin Rijm
07-08-2008, 20:38
Na verloop van tijd wil ik inderdaad de overstap richting Blu-Ray maken en momenteel kijk ik ook al digitaal televisie dus is het volgens mij het best dat ik meteen een tv koop waar ik al een eind kom. Anders loop ik het risico dat ik na een bepaalde tijd opnieuw moet veranderen van toestel.

Van LG verkopen ze bij mij lokale videotheek ook toestellen. Eentje dat ik zag staan trok wel mijn aandacht maar zoals ik al zei, van al de uitleg die er bij staat snap ik nog niet de helft :)

Het gaat op de 42LG5000
- Full HD
- 50.000:1 Dynamische contrast ratio
- 5 ms reactiesnelheid
- 3 x HDMI versie 1.3
- 60.000 branduren
- invisible speakers
- Moving LED
- Expert mode / ISF ready

Deze kan ik meenemen voor 850 euro (wat volgens het bordje dat er bij hangt de beste prijs is die je maar kan dromen.....)

Is dit wat?

CrimsoNl
09-08-2008, 10:09
Na verloop van tijd wil ik inderdaad de overstap richting Blu-Ray maken en momenteel kijk ik ook al digitaal televisie dus is het volgens mij het best dat ik meteen een tv koop waar ik al een eind kom. Anders loop ik het risico dat ik na een bepaalde tijd opnieuw moet veranderen van toestel.

Van LG verkopen ze bij mij lokale videotheek ook toestellen. Eentje dat ik zag staan trok wel mijn aandacht maar zoals ik al zei, van al de uitleg die er bij staat snap ik nog niet de helft :)

Het gaat op de 42LG5000
- Full HD
- 50.000:1 Dynamische contrast ratio
- 5 ms reactiesnelheid
- 3 x HDMI versie 1.3
- 60.000 branduren
- invisible speakers
- Moving LED
- Expert mode / ISF ready

Deze kan ik meenemen voor 850 euro (wat volgens het bordje dat er bij hangt de beste prijs is die je maar kan dromen.....)

Is dit wat?

Als ik naar de gegevens kijk is dit inderdaad een aardige aanbieding, op internet (tweakers pricewatch) voor 840 zien staan, hier komen dan wel nog verzendkosten bij.De prijs is dus inderdaad goed te noemen maar het zou wel een demonstratie model kunnen zijn (uitkijken dus; de levensduur van de backlight is dan al minder dan 60.000, wat staat voor 10 jaar bij normaal gebruik). Wel mooi is dat deze tv een 1080P source input: HDMI: 60p/50p/30p24p heeft. Dat wil zeggen dat je dvd's maar vooral blu-ray kunt afspelen zonder die iritante "judder" die ontstaat als films die zijn opgenomen met 24 beeldjes per seconde niet worden afgespeeld op een tv met een veelvoud hiervan in hz. Wel vreemd dat er geen 48p bij staat.
Op papier lijkt het bijna te mooi om waar te zijn. Ik zou toch nog even op internet zoeken naar gebruikers ervaringen (bijv op kieskeurig.nl of op andere fora) en op zijn minst een goede demonstratie vragen in die winkel waar jij het over hebt. Inclusief een demonstratie van HD materiaal uiteraard (bij voorkeur van een blu-ray speler en niet een of ander dvix filmpje).
Verder zijn de specs op zijn minst aardig te noemen, goed contrast en 5 ms is genoeg om er voor te zorgen dat er geen ghosting optreed (op de site van redcoon staat 6ms grey to grey; nog steeds behoorlijk goed). HDMI 1.3 wordt pas interessant als je overstapt op blu-ray, heeft oa iets te maken met de kleurdiepte ed. als ik het goed begrepen heb.
Als laatste; deze heeft, voor zover ik kan zien, geen 100hz technologie. Dus probeer ook nog een tv te bekijken die dit wel heeft zodat je niet op korte termijn spijt krijgt... 100hz is namelijk wel mooi...

Kevin Rijm
09-08-2008, 12:11
Is er een tv die je mij dan kan aanraden die alles doet wat jij zegt? Want zoals ik al vermeldde is dit voor mij allemaal latijn :)

Na je eerdere post ben ik ook wat gaan cijferen en kan eigenlijk het budget wel beetje optrekken tot 1500 euro (maar dat dan als maximum, niets hoger)

Alvast bedankt voor de uitleg (op deze manier snap ik er tenminste net iets meer van, behalve dan van dat judder gedoe :?:)

CrimsoNl
11-08-2008, 14:26
Is er een tv die je mij dan kan aanraden die alles doet wat jij zegt? Want zoals ik al vermeldde is dit voor mij allemaal latijn :)

Na je eerdere post ben ik ook wat gaan cijferen en kan eigenlijk het budget wel beetje optrekken tot 1500 euro (maar dat dan als maximum, niets hoger)

Alvast bedankt voor de uitleg (op deze manier snap ik er tenminste net iets meer van, behalve dan van dat judder gedoe :?:)

Judder onstaat wanneer een tv van 50 of 100 hz (europese standaard: pal 50 hz) beelden moet reproduceren met 23.97 frames per seconde (zeg maar 24). Omdat 50 of 100 geen exacte veelvoud van 24 is zie je met name bij zogenaamde panning shots (waar de camera bijvoorbeeld van links naar rechts beweegt) dat er regelmatig frames wegvallen. Hierdoor is het beeld minder vloeiend en lijkt te stotteren. Alleen een bezwaar als je een echte film-ofiel bent:razz: Bij een tv waar 24p, 48p etc vermeld staat zul je hier geen last van hebben.
Wat betreft het kiezen van de tv is het ondanks je wat hogere budget nog steeds moeilijk. Het blijft een persoonlijke keuze, daarom is het ook aan te raden om eens in een mediamarkt of zo te gaan kijken. Verder raad ik je nogmaals aan om op cnet.com te kijken aangezien deze review site zeer betrouwbaar is:

http://reviews.cnet.com/tvs/?filter=500961_103914_&sort=edRating7+desc

Ik denk persoonlijk dat Samsung op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Kevin Rijm
11-08-2008, 17:56
Vandaag ben ik gaan kijken in de fnac in gent. Heb daar heel wat schermen in actie gezien en natuurlijk vind ik daar prachtige exemplaren tussen maja, de prijs dan he :razz:

Veel reviews van de desbetreffende LG van in onze videotheek vind ik niet maar degene die ik vind zijn toch lovend. Ben dus toch eens langsgegaan in de videotheek en een demonstratie gevraagd. Kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat dit voor mij meer dan voldoende is (natuurlijk heeft de uitbater mij de mooiste zaken laten zien maar dat doen ze overal)

De prijs is zo laag omdat ze bij LG om economische redenen hun prijsdaling reeds in augustus doorvoeren ipv september (zoals gepland was) Het gaat niet om een toonzaal model en dus gewoon een compleet nieuw toestel.

Ik heb dan maar toegehapt, krijg gratis levering aan huis en aansluiting op alles wat ik al heb. Heb ook nog eens 2 jaar garantie dus denk niet dat ik kan klagen. Enige minpunt dat ik mss kan vinden is dat hij geen 100hz ondersteunt maar weet eigenlijk niet of ik dat echt wel nodig heb. (alweer, ik ben nog een groentje op dat gebied.)

Toch heel erg bedankt voor het geduld en de uitleg die eens in verstaanbare taal werd omgezet :)

Nogmaals hartelijk bedankt!

CrimsoNl
11-08-2008, 21:07
Veel succes met je nieuwe aankoop... Laat nog even weten hoe die bevalt!

Kevin Rijm
21-09-2008, 09:56
Ok, de TV is vorige week eindelijk geleverd. Heb em eerst een weekje getest alvorens mijn mening te geven.

Het beeld is in 1 woord: Prachtig! De gevreesde 'problemen' van LCD zijn nergens te bespeuren, geen last dus van lipsync, ghosting en dergelijke. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat als je geen digitale televisie hebt dat je erbarmelijk slecht beeld hebt, maar ik zou niet weten waarom je een lcd tv koopt als je niet digitaal kijkt.

Ook het ontbreken van de 100Hz technologie stoort me totaal niet, ook niet bij gaming. Ik heb al zowel PS3 games gespeeld als PS2 games en bij beide heb ik prachtig beeld. Mede dankzij een speciale scherminstelling die specifiek bedoeld is voor gaming. Ook las ik dat sommige lcd schermen ervoor kunnen zorgen dat het lijkt alsof je controller met vertraging reageert, ook hier geen last van. Heb ook al menig blu-ray gekocht en getest en allen zijn super.

Dus bedankt voor alle informatie bij de aanschaf van dit mooi beestje!!

Greetz!!

CrimsoNl
28-09-2008, 18:53
Fijn te horen!

See you in an other life...