PDA

Bekijk de volledige versie : Paul Newman



Richard B.
11-08-2008, 10:01
Het gaat niet goed met Paul Newman:



Paul Newman ligt op sterfbed

De 83-jarige acteur Paul Newman is gestopt met zijn chemotherapie en maakt zich op om te sterven. Dat meldt een groot aantal buitenlandse kranten. Bij de Hollywood-legende werd in januari longkanker geconstateerd. Hij zou nog hooguit enkele weken te leven hebben.

Volgens onbevestigde bronnen zou Newman het ziekenhuis hebben verlaten omdat hij graag thuis wil sterven. De acteur wordt daar verzorgd door zijn vrouw Joanne en hun drie dochters.

Hij zou al afscheid genomen hebben van een groot aantal vrienden. Newman speelde sinds de jaren vijftig in meer dan tachtig film- en televisieproducties, waaronder Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969), The Sting (1973) en The Color of Money (1986).

http://www.ad.nl/cultuurenshow/2517258/Paul_Newman_ligt_op_sterfbed.html

Het zou me toch wat zijn als hij wegvalt. Ik vind Newman echt een geweldig acteur, en misschien wel een van de beste Amerikaanse acteurs van de vorige eeuw. Welliswaar was ie de laatste jaren weinig meer voortgebracht, maar z'n lijstje met successen is toch indrukwekkend.

Herman ter Lingen
11-08-2008, 11:28
Hopelijk geen lange lijdensweg en glijdt hij zachtjes heen.

Een van zijn mooiste rollen vind ik nog steeds "Cool Hand Luke", waarin hij nogal wat hardgekookte eieren moet wegwerken. De eerste films die ik van hem in de bioscoop zag waren 'Exodus' en 'Cat on a Hot Thin Roof'.

Een zeer byzonder acteur zonder ster allures.

Cinemaniac
11-08-2008, 16:45
Newman is één van m'n helden, en ik vind het erg om te lezen dat ie op sterven ligt.

Ik heb echter nog nooit een tegenvallende optreden van de man gezien. Hij is gewoon altijd goed in welke film dan ook.

Andere noemenswaardige films zijn o.a. The Hustler, Somebody Up There Likes Me, Hud, The Life and Times of Judge Roy Bean, The Verdict, The Hudsucker Proxy, Nobody's Fool, The Outrage (Amerikaanse versie van Kurosawa's Rashomon, waarin Newman op overtuigende wijze een Mexicaanse bandiet vertolkt) en de ondergewaardeerde Hitchcock-thriller Iron Curtain.

intexor
11-08-2008, 17:20
Jammer om te horen dat het zo snel bergaf met hem gaat. Ik herinner me dat hij bij de release van Cars (waarvoor hij één van de stemmen deed) zei dat hij voelde dat hij nog één film in zich had voor definitief op pensioen te gaan, maar als de berichten kloppen zal die Pixar-film toch zijn laatste wapenfeit blijven.

Newman is in ieder geval een zeer goed acteur in alles waar ik hem al in gezien heb. Er zijn ook nog een aantal bekende films met hem die ik nog moet zien.

Mr. Incredible
11-08-2008, 17:23
Zonde, het is een geweldig acteur. Butch Cassidy and the Sundance Kid en The Sting, allebei met Robert Redford, zijn natuurlijk ook klassiekers die hier nog niet genoemd zijn en waar ik erg van genoten heb. Maar mijn favoriete films van hem blijven toch The Hustler en vooral Cool Hand Luke.

Lex v/d Moolen
11-08-2008, 17:34
en de ondergewaardeerde Hitchcock-thriller Iron Curtain.Torn Curtain ;)

Charismatisch acteur, heb ook nooit echt een teleurstellende rol van hem gezien.
Jammer om dit nieuws te horen, hoop dat hij niet teveel pijn lijdt.

Cinemaniac
13-08-2008, 16:43
Torn Curtain ;)

Die bedoelde ik :smile:

Eddy
13-08-2008, 18:08
Paul Newman was naast actief in films ook zeer gepassioneerd bezig met autoraces. Zo heeft hij onder meer het record van oudste winnaar in een professionele race. Hij was op dat moment 70 en reed in de 24 uurs race van Daytona. Maar zelfs op zijn 80ste reed hij nog, samen met Sebastien Bourdais, Cristiano Da Matta en Michael Brockman, diezelfde Rolex 24 endurance race op de Daytona International Speedway. Verder was hij in de racewereld vooral bekend als één van de eigenaren van het befaamde Newman/Haas/Lanigan team uit de Champ Car World Series, dat inmiddels in de IRL rijdt. Een man met een indrukkende staat van dienst op verschillende terreinen.

Dennis Kuijper
19-08-2008, 00:33
Spijtig om dit te horen, goede acteur met een bepaalde charisma, hij is trouwens op dezelfde dag als mij jarig dus vergeten zal ik hem niet snel.

Roeland
27-09-2008, 16:39
Paul Newman overleden
Uitgegeven: 27 september 2008 16:22
Laatst gewijzigd: 27 september 2008 16:54

WASHINGTON - De Amerikaanse acteur Paul Newman is op 83-jarige leeftijd aan kanker overleden. Dat heeft CNN zaterdag gemeld op gezag van een woordvoerder van de acteur.

Bij de Hollywood-legende werd in januari longkanker geconstateerd. In mei gaf hij het acteren op, omdat hij vond dat hij niet meer het beste kon geven. In augustus stopte hij met zijn chemotherapie en maakt hij zich op om thuis te sterven. Newman speelde sinds de jaren vijftig in meer dan tachtig film- en televisieproducties, waaronder Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969), The Sting (1973) en The Color of Money (1986).
Voor die laatste film won de acteur een Oscar. De laatste grote film waar hij zijn medewerking aan verleende, was de animatiefilm Cars. Hiervoor sprak Newman de stem van de auto Doc Hudson in.

Tim k
27-09-2008, 17:19
Genoot vaak van hem en hoewel je de meeste mensen 120 toewenst, is 83 wel een respectabele leefdtijd. R.I.P.

intexor
27-09-2008, 18:05
Erg jammer, maar 83 is inderdaad toch wel een respectabele leeftijd.

Het brengt in herinnering dat er best nog wel een pak goede films met hem zijn die hier eens in de collectie moeten komen.

Patrick van den Hul
27-09-2008, 19:30
Ik heb maar weinig films van hem gezien (Color of Money, Cars, Road to Perdition), maar hij heeft natuurlijk nog veel meer gedaan. Inderdaad wel een mooie leeftijd...

Eddy
28-09-2008, 01:48
Hoezeer ik hem ook waardeerde als acteur, Paul Newman bleef voor mij één van de helden van Champ Car. Hij bleef de serie altijd trouw in de nare 'oorlog' met de IRL. Na het verdwijnen van Champ Car is nu ook één van de belangrijkste mannen van die periode heengegaan. Tijd om een tijdperk af te sluiten.

Een gepast afscheid op z'n Amerikaans: Godspeed, Paul Newman...

Seus
28-09-2008, 08:23
Prima acteur. Zijn rol in Cool Hand Luke is mij het meest bijgebleven. Vooral de beroemde scene met de weddenschap rond het eten van de gekookte eieren.

De laatste jaren zag je hem nog maar zelden in films, maar genoot laatst nog van zijn rol in Road to Perdition met Tom Hanks.

Cinemaniac
28-09-2008, 11:43
Het was te verwachten, maar ben toch geschrokken toen ik z'n overlijdensbericht zag.

Ter ere heb ik een gisteravond een film uit de Paul Newman Collection (http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDreviews26/paul_newman_collection.htm) gekeken: Pocket Money, zeker niet z'n beste film en er gebeurd vrij weinig, maar de chemistry tussen hem en Lee Marvin werkt uitstekend.

http://img503.imageshack.us/img503/2270/paulnewmanphotographc12jt5.jpg

Rest in peace, Butch...

Paul H.
28-09-2008, 21:38
Voor mijn blijft nog steeds zijn rol in Butch Cassidy and the Sundance Kid zijn beste vertolking. De chemie en plezier die hij samen met Redford toont op het scherm zorgt naar mijn mening voor één van de beste westerns die er ooit gemaakt is. Heb enkele films nog niet gezien van de man, de man was levend al een legend, nu is het jammer genoeg een screen legend!

intexor
30-09-2008, 18:06
10 redenen waarom Paul Newman zo "cool" was (http://www.theshiznit.co.uk/feature/ten-reasons-why-paul-newman-ruled.php?page=1)

Marcel v/d H.
06-12-2008, 13:18
Van de week The Verdict gekeken, op zich een vrij standaard rechtbankthriller, maar het is met name Newman die ervoor weet te zorgen dat het toch een prima film is geworden.

Herman ter Lingen
06-01-2009, 13:10
http://ecx.images-amazon.com/images/I/515xHHkyQ1L._SL500_AA240_.jpghttp://ecx.images-amazon.com/images/I/51IgoaUrj6L._SL500_AA240_.jpghttp://ecx.images-amazon.com/images/I/51kmgr2uIxL._SL500_AA240_.jpghttp://ecx.images-amazon.com/images/I/51TNCUQiOoL._SL500_AA240_.jpg


"
The Silver Chalice (1954)
Not only was this Newman’s first film, it also marked the start of his long-term contract with Warner Bros. He plays a 1st century Greek sculptor who is sold into slavery, but escapes harm when his talent is discovered and he is commissioned to create a replica of the chalice Jesus drank from at The Last Supper. Nominated for two Academy Awards,® (Cinematography, Musical Score),The Silver Chalice co-stars Pier Angeli, Virginia Mayo and Jack Palance. Newman was embarrassed by his performance and publicly apologized in an advertisement he placed in the show business journal Variety.


The Helen Morgan Story (1957)
Michael Curtiz (Casablanca) directs this biopic based on the sad life of singer Helen Morgan in the 1920s and ‘30s. The film stars Ann Blyth in the title role, with Newman playing her no-good boyfriend Larry Maddux. The hit tunes of the era are sung off-screen by Gogi Grant.


The Outrage (1964)
Based on Akira Kurosawa’s Rashomon, this Western is directed by Martin Ritt (Norma Rae) who directed Newman in five other films. Newman stars as Juan Carrasco, a Mexican bandit who allegedly rapes the wife of a man who allows the crime to happen. As the conflicting versions of the events are told, the truth becomes increasingly elusive. A terrific cast of classic actors includes Laurence Harvey, Claire Bloom and Edward G. Robinson.


When Time Ran Out (1980)
One of the last of the disaster movies popular in the 1970s, this one is about a volcano erupting on a Pacific island. Newman plays an oilman who leads a small group of people to safety. The all-star cast includes Jacqueline Bisset, William Holden, Ernest Borgnine, Edward Albert, Red Buttons and Veronica Hamel.



The Paul Newman Film Series
Street Date: February 17, 2009
Order Date: January 13, 2009

All films presented in Widescreen format

The Silver Chalice (Color)
Run Time: 142 minutes
1000045728 The Outrage (B&W)
Run Time: 97 minutes
1000045729
Rachel, Rachel (Color)
Run Time: 102 minutes
1000024329 The Helen Morgan Story (B&W)
Run Time: 118 minutes
1000045960
When Time Ran Out (Color)
Run Time: 121 minutes
1000045727

Note: All enhanced content listed above is subject to change.
"

Cinemaniac
06-01-2009, 16:45
Geweldig! (y)

Vier titels erbij op m´n wishlist!

Herman ter Lingen
06-01-2009, 16:50
Geweldig! (y)

Vier titels erbij op m´n wishlist!


Het blijft mooi in DVD-land !

Cinemaniac
20-01-2009, 22:30
Paul Newman: Jedi Master (http://entertainment.todaysbigthing.com/2008/12/05) :)

Herman ter Lingen
22-01-2009, 21:23
Paul Newman: Jedi Master (http://entertainment.todaysbigthing.com/2008/12/05) :)


heel leuk :)

Cinemaniac
11-02-2009, 16:45
Deze door Newman zelf geregisseerde film verschijnt vanaf 17 februari ook op R1 dvd:

Rachel, Rachel (1968 )
Newman made his film directing debut directing Joanne Woodward in this romantic drama based on Margaret Laurence’s novel, A Jest of God. Rachel, Rachel was nominated for four Oscars®, including Best Picture, Best Actress for Ms. Woodward, Supporting Actress for Estelle Parsons, and screenplay (adapted) for Newman’s lifelong friend Stewart Stern. Both Newman and Woodward also won Golden Globe® and New York Film Critics Circle Awards for their work. The film is an emotionally-charged story of a middle-aged spinster school teacher (Woodward) who’s living a lonely existence with her widowed mother when her life is turned upside down by the return of a man she hasn’t seen since childhood.

Features include:

Anamorphic Widescreen
English and French subtitles
Exhibitor footage from A Jest of God
Trailerhttp://img19.imageshack.us/img19/8329/protectedimage1pu5.jpg

Cinemaniac
02-07-2009, 18:25
Fox Home Entertainment have announced the Region 1 DVD release of The Paul Newman Tribute Collection on 22nd September 2009 priced at $89.98 SRP. Acting in more than 65 movies spanning over 50 years, Paul Newman is being honoured here by Fox with this 17-disc set featuring 13 of his films. These include the two-disc Special Collector’s Editions of Butch Cassidy and the Sundance Kid, The Hustler, The Verdict and The Towering Inferno, as well as nine other films ranging throughout Newman’s historic career. The collection also includes an exclusive 136 page soft-bound book loaded with photos, some of which have never been seen before, of the Hollywood icon on the set with his fellow cast and crew, excerpts from each film and personal quotes from Newman himself.

Titles Include:

The Long, Hot Summer
Rally ‘Round the Flag, Boys!
From the Terrace
Exodus
The Hustler - Collector’s Edition
Hemingway’s Adventures of a Young Man
What a Way to Go!
Hombre
Butch Cassidy and the Sundance Kid - Collector’s Edition
The Towering Inferno - Special Edition
Buffalo Bill and the Indians Or Sitting Bull’s History Lesson
Quintet
The Verdict - Collector’s EditionBonus features include:

136 page soft-bound book with never-before-seen images of Paul Newman along with cast, crew and the film’s set
Excerpts from each film
Personal quotes from Paul Newmanhttp://img195.imageshack.us/img195/1117/protectedimage5.jpg

http://img195.imageshack.us/img195/931/protectedimage7.jpg

Patrick van den Hul
02-07-2009, 19:13
90 dollar adviesprijs is niet duur voor zo'n uitgave. Misschien wel te koop dan uiteindelijk voor 50 euro.