PDA

Bekijk de volledige versie : Calibratie en games.



sharky
13-08-2008, 23:45
Had even een vraagje

Hoe zit calibratie met games,aangezien ik veel game?
Nu word de kleurtemperatuur 6500K?

Maar iemand beweerd dat games beter gespeeld kunnen worden op 9500K? (Xbox360 in dit geval)

Nou heb ik nu op mijn oude tv HD ready ook de tint op warm staan en moet zeggen dat het zeker niet minder op word.

Maar weet iemand hoe dit zit?
Google vond niks wat dat betreft.

Heb bij een maat gekeken en zag er nog steeds prima uit moet ik zeggen(pana Plasma).

http://www.htforum.nl/yabbse/Themes/HTForum/images/icons/modify_inline.gif

Arnold van Oostrum
14-08-2008, 15:37
Ik betwijfel of gamen op kleurtemp 9500 kelvin moet (dat is trouwens een koel beeld, dus kleurtemp op Cool). Lijkt mij eigenlijk niet.
Voor PC werk wordt inderdaad wel een hogere kleurtemp geadviseerd, maar daar wordt gamen eigenlijk niet mee bedoeld.

Als je een Panasonic plasma hebt, dan is de stand Cinema met kleurtemp Warm te adviseren. Dan heb je een beeld dat aardig in buurt komt van een gekalibreerd beeld (het beeld is dan net iets te warm). Ik weet niet of je een ISF kalibratie overweegt, maar is altijd nuttig en zeker te adviseren.

sharky
14-08-2008, 17:55
Hey dank je voor je antwoord.
Had hetzelfde antwoord ook al gekregen van J.A.F via het htforum.

Had zelf ook al het idee dat er niks van klopte.

Maar ik ga zeker een ISF calibratie uitvoeren als ik de 200 uur ben gepasseerd :)

-Jaap-
13-10-2008, 14:00
Hallo Arnold, ik heb net even de inleiding van dit subforum gelezen.
Maar je rept met geen woord over de primaire en secondaire kleursaturatie, ik neem aan dat je hier wel aandacht aan besteedt?
En op AVSforum wordt nogal gebakkeleid of het gamma 2.2 op 2.5 moet zijn.
2.2 is dus zoals de ISF het voorschrijft?

Arnold van Oostrum
13-10-2008, 14:13
Hallo Arnold, ik heb net even de inleiding van dit subforum gelezen.
Maar je rept met geen woord over de primaire en secondaire kleursaturatie, ik neem aan dat je hier wel aandacht aan besteedt?
En op AVSforum wordt nogal gebakkeleid of het gamma 2.2 op 2.5 moet zijn.
2.2 is dus zoals de ISF het voorschrijft?

Primair is rood, groen en blauw
Secondair is cyaan, magenta en geel.

Gamma is iets uit de CRT tijd . Omdat alle content rekening houdt met deze CRT, moet je in de moderne schermen een compensatie uitvoeren. CRT schermen hebben een niet-lineaire gamma waarde van 2.5. In de moderne schermen wordt gewerkt met een compensatiefactor van 2.2, hierbij rekening houdend dat je in een matig (gedimd) verlichte ruimte kijkt. Stel je hoger in, bv. op 2.5, dan wordt het beeld te donker in voor ruimtes waar je met gematigd licht tv kijkt en verlies je detail. In een volledig verduisterde ruimte zou je een hogere gamma kunnen overwegen.

Jurriaan Wittenberg
14-10-2008, 09:21
Primair is rood, groen en blauw
Secondair is cyaan, magenta en geel.

Gamma is iets uit de CRT tijd . Omdat alle content rekening houdt met deze CRT, moet je in de moderne schermen een compensatie uitvoeren. CRT schermen hebben een niet-lineaire gamma waarde van 2.5. In de moderne schermen wordt gewerkt met een compensatiefactor van 2.2, hierbij rekening houdend dat je in een matig (gedimd) verlichte ruimte kijkt. Stel je hoger in, bv. op 2.5, dan wordt het beeld te donker in voor ruimtes waar je met gematigd licht tv kijkt en verlies je detail. In een volledig verduisterde ruimte zou je een hogere gamma kunnen overwegen.

Hmmm voor wat betreft gamma heb ik altijd geleerd dat de Amerikanen van 2.2 uit gaan en wij Europeanen 2.35 gebruiken.
Voor de professionele broadcast industrie calibreer ik ook wel eens wat schermen die zichzelf grotendeels kunnen instellen middels een stukje software op een laptop en een colorimeter. Een gamma van 2.35 is hierbij de te kiezen instelling voor de Europese markt. Anders krijg ik toch echt klachten van bedrijven die bijv. post productie doen.

Edit: Hierbij gaat men idd wel uit van redlijk verduisterde ruimtes!