PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Melzz
14-01-2009, 11:52
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Als kind was ik hier helemaal gek van. Vorig jaar zag ik enkele flarden van de oude trilogy en ik concludeerde dat ik het best wel flauw vond allemaal. Indiana Jones heeft alles wat kinderen aanspreekt en ik ben bang dat ik het een beetje ontgroeid ben. Een Star Wars heeft bv ook niet meer dezelfde impact als toen ik.....pak em beet....11-12 jaar was. Heeft met volwassen worden te maken ben ik bang.

Toch benieuwd naar het nieuwe deel en dat werd helaas toch een flinke teleurstelling. Op zich bevat het de bekende ingredienten maar het werkt niet echt meer. Weer dezelfde (flauwe) humor die voornamelijk op de jongeren is gericht. Een bewegend stripboek eigenlijk. En daar is op zich niets mis mee. Ik merkte alleen dat het me nauwelijks kon boeien. Wat me erg stoorde was de wel zeer belabberde special effcects. Je voelt gewoon dat er veel computeranimatie aan te pas komt. De oude serie had nog de charme van het handwerk. Met name de knaagdieren in het begin en later de cgi-aapjes.....wat een aanfluiting. Beetje het JarJar Binks gevoel drong zich op.....en geloof me....dat wil je niet.

Ik heb geen problemen met een achtbaanrit vol special effects en onwaarschijnlijkheden maar deze film voelde hopeloos gedateerd aan. Cate Blanchett die een russisch accent aanmeet, John Hurt die een zot speelt.....het werkte bij mij niet. Beetje het Suske en Wiske niveau. Ook het knopen van bepaalde eindjes kwam erg geforceerd over (het Marion, Henry en Mutt verhaal). Harrison Ford kon er op zich nog net mee door, best een knappe prestatie met zn 65 jaar. Dat hadden de makers ook wel door want oh oh oh....de grapjes over het ouder worden bleven maar komen. Ik vroeg me eigenlijk af hoe ik deze film zou waarderen als ik nog steeds een jaar of 11-15 was....waarschijnlijk een stuk hoger. De oude serie werkt nu ook niet echt meer voor mij. Buiten dat alles kan ik toch concluderen dat dit deel gewoon erg zwak is. Het belachelijke verhaal spande toch wel de kroon. Sjors "gekke alienpoppetjes" Lucas heeft zich duidelijk met het geheel bemoeid en God....kan die man niet liever geld blijven cashen met zn uitgemolken Star Wars serie? Iets anders kan hij blijkbaar niet.

Geen hele vette onvoldoende want je blijft toch kijken en je wordt enigszins vermaakt. Maar het blijft een erg achterhaalde en behoorlijk flauwe film. Geschikt voor de jongsten onder ons.

5,0

Coen P.
14-01-2009, 12:28
Oke achteraf gezien mischien ook wel logischer, maar had het idee aangezien ze s'avonds op de hotelkamer moesten blijven zodat ze altijd bereikbaar waren voor een volgende opdracht. Maar dan had ik het inderdaad flink mis.

Ze moesten op de kamer blijven, omdat ze niet door het publiek gezien mochten worden. (y)

Ik vond de beste grap dat dikke gezin. Colin Farell scheldt hem helemaal uit, maar hij gaat toch de toren in. Op het eind van de film willen de acteurs weer de toren in en worden ze tegengehouden omdat de dag ervoor een tourist een hartaanval heeft gehad (die dikke man dus), haha (y)

Patrick van den Hul
14-01-2009, 12:43
Ik vond de hele film bijzonder geestig, grappiger dan de meeste komedie's. Maar dit is niet iedereen met me eens geloof ik.

Coen P.
14-01-2009, 12:51
Ik vond de film juist sterk, omdat het niet een atypische toffe, scheldende gangsterfilm is. Het blijken ook maar mensen, waarbij de stoeren een klein hardje heeft en de levenslange gangster gevoel voor esthetiek heeft en geniet van de schoonheid van Brugge! Leuk rolletje trouwens van Thekla Reuten.

Wim S.
14-01-2009, 13:06
Ze moesten op de kamer blijven, omdat ze niet door het publiek gezien mochten worden. (y)

Ik vond de beste grap dat dikke gezin. Colin Farell scheldt hem helemaal uit, maar hij gaat toch de toren in. Op het eind van de film willen de acteurs weer de toren in en worden ze tegengehouden omdat de dag ervoor een tourist een hartaanval heeft gehad (die dikke man dus), haha (y)

Mischien dan de film toch nog maar weer eens gaan herzien met NL subs, ik heb de UK versie gezien met engelse subs. Dat met die hartaanval had ikzelf niet eens in combinatie gebracht met die scene met die dikke man, maar nu je het zegt is dat inderdaad om je dood te lachen, subtiele humor. Jammer dat ik dit zelf niet tijdens de film heb opgemerkt, maar ondanks dat ik de film niet in z'n geheel goed had begrepen heb ik er toch erg van genoten.

Coen P.
14-01-2009, 13:22
Mischien dan de film toch nog maar weer eens gaan herzien met NL subs, ik heb de UK versie gezien met engelse subs. Dat met die hartaanval had ikzelf niet eens in combinatie gebracht met die scene met die dikke man, maar nu je het zegt is dat inderdaad om je dood te lachen, subtiele humor. Jammer dat ik dit zelf niet tijdens de film heb opgemerkt, maar ondanks dat ik de film niet in z'n geheel goed had begrepen heb ik er toch erg van genoten.

Als je echt diep wilt kijken moet je Brugge beschouwen als pergatory (de tussenhel als het ware). Gedurende de film wachten alle heren hun lot af. In het museum wordt niet voor niets aandacht geschonken aan het schilderij 'dag des oordeels' van Jeroen Bosch (dit is het enige schilderij dat Colin Farrell mooi vindt). De heren moet zich namelijk verantwoorden voor hun daden in het verleden en zullen hiervoor ook op passende wijze gestraft worden (denk aan het einde van de film).

Daan de G.
14-01-2009, 13:22
Ja, dan mis je toch een deel van de humor denk ik. Ik vond het namelijk ook een geslaagde film, een totale verrassing!

edwinvb
14-01-2009, 13:39
appaloosa bekeken...

had er meer van verwacht en gehoopt
vond deze zeer matig
goede acteurs, matige prestatie

jammer, heel jammer

kenc
14-01-2009, 13:51
Ride With The Devil (http://www.dvdcollectie.be/movie/3614) (1999)

Mooie film over enkele jongeren die de Amerikaanse Burgeroorlog meemaken. Na verloop van tijd vechten ze niet meer voor hun land, maar gewoon om hun families te redden en gaat het hele doel van de oorlog verloren.

Verwacht niet dat er de hele tijd geschoten wordt. Er komen enkele confrontaties in de film voor, vooral dan in het begin, maar naar het einde toe wordt het eerder een romantisch liefdesverhaal dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog.

Enkel jammer dat het contrast tussen het spannende eerste deel van de film en het tweede romantische deel iets te groot is, waardoor je de indruk krijgt dat de film op het einde trager wordt. Wanneer Sue Lee haar intrede doet (tijdens het schuilhouden en overleven in de winterperiode) lijkt het of de film stilvalt. Het is niet dat het 2e deel niet mooi is, maar ze hadden de gevechten en de romantiek wat meer moeten verspreiden.

In ieder geval een mooi romantisch oorlogsdrama, dat in het begin heel wat spannende momenten kent.

DanielC.
14-01-2009, 13:52
appaloosa bekeken...

had er meer van verwacht en gehoopt
vond deze zeer matig
goede acteurs, matige prestatie

jammer, heel jammer

Geniaal. :mrgreen:

Gisteravond was ik ziek (ik ben het nog steeds, en dat op mijn vrije dag! ik werd vannacht ook nog wakker om 2 uur. snel naar de wc, wat eruit kwam willen jullie niet weten), en ik had zin om the Talented Mr. Ripley te kijken. Ik vind dat zo'n fijne film. Waarom weet ik niet echt, ik kijk er gewoon graag naar.

Coen P.
14-01-2009, 13:54
Geniaal. :mrgreen:

Gisteravond was ik ziek (ik ben het nog steeds, en dat op mijn vrije dag! ik werd vannacht ook nog wakker om 2 uur snel naar de wc, wat eruit kwam willen jullie niet weten), en ik had zin om the Talented Mr. Ripley te kijken. Ik vind dat zo'n fijne film. Waarom weet ik niet echt, ik kijk er gewoon graag naar.

heb je het 'origineel' Plein Soleil (met een heerlijke Alain Delon) al gezien? :?:

DanielC.
14-01-2009, 13:55
Nee, wel het vervolg Ripley's Game met John Malkovich (die is ook goed!) Maar is die met Delon de moeite waard?

Patrick van den Hul
14-01-2009, 13:55
Geniaal. :mrgreen:

Gisteravond was ik ziek (ik ben het nog steeds, en dat op mijn vrije dag! ik werd vannacht ook nog wakker om 2 uur. snel naar de wc, wat eruit kwam willen jullie niet weten), en ik had zin om the Talented Mr. Ripley te kijken. Ik vind dat zo'n fijne film. Waarom weet ik niet echt, ik kijk er gewoon graag naar.

Waar is de TMI smiley als je deze zo hard nodig hebt? :lol:

Coen P.
14-01-2009, 13:57
Nee, wel het vervolg Ripley's Game met John Malkovich (die is ook goed!) Maar is die met Delon de moeite waard?

Schijt de paus in het bos?

Erwin de Koning
14-01-2009, 13:57
THE DEVIL'S MEN (http://www.geocities.com/tyrannorabbit/landoftheminotaur.html)

LAND OF THE MINOTAUR

Géén Minotaur zoals de poster doet vermoeden maar een filmpje met veel te veel geouwehoer en 2 duidelijk gegeneerde hoofdrolspelers genaamd Pleasence en Cushing

5.0

http://img510.imageshack.us/img510/5161/posterlandoftheminotaurcp2.jpg

DanielC.
14-01-2009, 14:00
Schijt de paus in het bos?


Sorry, sorry.
welke dvd is beter, de engelse of de amerikaanse?

Coen P.
14-01-2009, 14:06
Sorry, sorry.
welke dvd is beter, de engelse of de amerikaanse?

Helaas geen vergelijking van de almachtige Beaver, maar de regio 1 valt erg tegen (dvdtalk). Kan me niet voorstellen dat de uk versie slechter is. Mocht je Delon adept zijn of worden, er is ook een Engelse box van hem uit waar de film in zit (hier voor maar 17,50 pond exclusief http://www.amazon.co.uk/Alain-Delon-Screen-Icons-Collection/dp/B000N3T2QM/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1231941957&sr=8-1 )

Coen P.
14-01-2009, 14:06
En hier maar 23 euro incl http://www.play.com/DVD/DVD/4-/3322308/Alain-Delon-Box-Set/Product.html

DanielC.
14-01-2009, 14:10
Ik zet hem op de wishlist, moet me een beetje inhoudenm deze maand. Bovendien zijn het geen films die ik snel zal gaan kijken, muv van Plein Soleil mss. Of ik bestel volgende maand gewoon plein soleil los. :)

Coen P.
14-01-2009, 14:14
Dat kan ook, maar los is Plein Soleil al €9,49 :(

Van die box is overigen Un Flic van JP Melville de meest interessante. L'Eclisse is onmisbaar, maar die is uiteraard al door de knullen van Criterion uitgebracht!

DanielC.
14-01-2009, 14:24
Njah, daarom. Die Criterion van L'Eclisse is superieur, en Un Flic kan voor mij die box niet verantwoorden. Die 14 euro die ik bespaar kan ik mooi aan iets anders uitgeven. ;)

TheGodfather
14-01-2009, 19:45
Mijn mond viel even open moet ik zeggen :o Vind PB na seizoen 1 een van de matigste series die ik helaas toch nog volg omdat ik moet weten hoe het afloopt. Seizoen 2 was nog niet zo slecht als seizoen 3, maar een 9,5 :confused:


Ik wou ook al zeggen, seizoen 3 is nog veel slechter als 2, maar als je 2 effectief beter vond als 1 dan zal je 3 misschien helemaal geweldig vinden :) Ik vind het absolute crap na seizoen 1 maar ooit kijk ik dat 4e seizoen nog wel eens om te zien hoe ze een eind aan deze miserie breien.
Dan ben ik benieuwd naar het derde seizoen :D

Nielsje
14-01-2009, 20:06
Full Metal Jacket
Het blijft een indrukwekkende film, waarbij de laatste (gevechts)scènes qua spanning de tand des tijds zeker hebben doorstaan. Jammer dat er alleen een matige documentaire als extra op de disc stond.

DanielC.
14-01-2009, 20:09
the Dark Knight Ik ben ziek, dus ik heb deze film eens opnieuw bekeken. Ik vond er eigenlijk maar weinig aan. Batman interesseert me niet zo. De film is verder niet grappig, en het uiterlijk deprimeert me. Het enige lichtpunt is the Joker, die is wel aardig, alhoewel hij eigenlijk weinig te zeggen heeft. Het zijn wat leuke one-liners. Ook duurt de film veel te lang, en is die shit op die boot echt tenenkrommend. Die motor van the batman trouwens, wat is daar mee aan de hand? Het lijkt wel of hij niet sneller gaat dan een kilometer of dertig. Njah. Nu lijk ik wel een zeurpiet. Ik vond de make up van Two-Face wel superwreed.

1101
14-01-2009, 20:14
Je bent zeker ziek? :P Alles maar uitkotsen...

Erwin de Koning
14-01-2009, 21:02
LA CRUZ DEL DIABLO (http://www.naschy.com/cruzdiablo.html)

CROSS OF THE DEVIL / THE DEVIL'S CROSS

Ondanks de optredens van de beroemde Templar knights heeft deze film weinig te maken met de klassiekers van De Ossorio en jammergenoeg is deze ook niet zo goed als voorgenoemde vierluik. Nogal veel geouwehoer maar de ontknoping red de film nog een béétje

Deze film zou ook 'lost' zijn (geweest) maar dat kan je aan deze widescreen tvprint niet aflezen

5.0

http://i138.photobucket.com/albums/q253/meyeya/vlcsnap-190528.jpg

Sneaker
14-01-2009, 21:05
Nightbreed
Aaron Boone heeft vreselijke nachtmerries over verschrikkelijke monsters in een gruwelijke plek genaamd Midian. Hij gaat ermee naar zijn psychiater en die vertelt hem dat hij verantwoordelijk is voor de vele moorden die de afgelopen tijd plaats hebben gevonden. Hij stuurt Aaron op weg met een potje hallucinogene drugs. Hierdoor belandt Boone na een aanrijding in het ziekenhuis. Wanneer een andere patiënt hem over Midian vertelt, besluit Boone om de bron van zijn nachtmerries aan te pakken.

Ik heb niets van de strips en de verhalen van Clive Barker gelezen (dus ook niet het verhaal waar deze film op gebaseerd is). Nu heb ik jaren geleden wel wat van de Hellraiser films gezien en het computerspel Undying vond ik destijds behoorlijk eng. Ik was dus erg benieuwd naar deze film en ik vond hem erg goed en spannend.

Ik begin echter met het grootste probleem van de film. Het verhaal. Op zich is het allemaal erg goed, maar er mankeert wel het één en ander aan. Er is weinig opbouw, sommige scènes zijn onsamenhangend en voelen gehaast aan (de één-na-laatste scene bijvoorbeeld), karakters krijgen niet genoeg tijd (Detective Joyce) en er blijven een hoop vragen over. En eigenlijk is dit niet de schuld van de film zelf. De studio heeft destijds flink in de film lopen knippen en dingen moesten aangepast worden. Hierdoor is er een hoop materiaal (zo'n 25 minuten) verloren gegaan en dat is te merken. Dit is eigenlijk de enige smet op de film. Ik hoop dat ze ooit nog het verloren materiaal terug kunnen vinden in de kluis van Fox zodat een DC uitgebracht kan worden. Dit zal de film zeker goed doen.

Het acteerwerk is over het algemeen dik in orde. Vooral Cronenberg is briljant als gestoorde psychopaat en misschien wel de grootste monster van de film. Verder is Hugh Quarshie ook erg goed als Detective Joyce, maar doordat men zo in het verhaal heeft zitten knippen, is er helaas niet veel van zijn rol overgebleven. Hierdoor begreep ik zijn laatste scene ook niet. Hij leek de enige mens te zijn (samen met Lori) die geen monster was. Dat komt nu echter nauwelijks naar voren. Net als de motieven van Cronenberg trouwens. Maar dat is dus weer aan het vele geknip te wijten. Verder is Sheffer als Boone goed en Anne Bobby als Lori wat vlakjes en oninteressant. De rest van de mensen zijn stereotype hufters, wat ze goed doen. Ze dienen vooral om de kritiek naar voren te laten brengen dat de mens de grootste monster is. En dat lukt prima.

Maar het draait natuurlijk om de monsters. Ze zijn over het algemeen geweldig. Er zitten een aantal gave en creatieve monsters tussen die er erg tof uitzien. Maar helaas zien anderen er verschrikkelijk uit. Eentje deed me zelfs denken aan Jeff Dunham's José Jalapeño (on a Stick). Maar de meeste monsters zijn geweldig en vooral in de laatste (haast epische) gevechtscene komt dit goed naar voren. Het grootste monster is en blijft David Cronenberg als de gestoorde Dr. Philip K. Decker (met een bruut en angstaanjagend masker). Wat een fantastische psychopaat. Hij stal de show. Geweldig. Alleen jammer dat in het eindgevecht hij niet echt overheersend overkomt. Had daar iets meer van verwacht (al zou dat aan het geknip kunnen liggen). Maar in de rest van de film is die gewoon een geweldig en gewetenloos monster. Alles gaat overigens gepaard met de heerlijke muziek van Elfman en dat past gewoon uitstekend bij de film.

Ondanks dat het een erg goede film is, heeft het vele geknip de film echt pijn gedaan. Ik hoop dus dat er ooit een DC uitkomt. De film verdiend het. Oh, en Cronenberg rules.

Lemodie
14-01-2009, 22:04
Hotaru no Haka
Klassieker natuurlijk. Tenminste voor iedereen die een beetje bekend is met Japanse anime, maar de film is zeker niet alleen voor fans van het genre. Sterker nog, als een fan van dit genre vond ik dit zeker niet een van de beste. Wel erg sterk en vooral ontroerend. Het is al bijna een uur geleden dat ik hem heb gezien, maar ik voel de emotie van het eind nog steeds... auw! Een hele prestatie, schitterend drama, prima geanimeerd en vooral tijdens de aftiteling schitterende muziek. Heb er erg veel respect voor en het werkt uitstekend maar is niet volledig mijn ding.
8,5/10

vince curtin
14-01-2009, 23:20
Slumdog Millionaire 8/10
Heel mooie film van Danny Boyle.Aparte verhaal met een prachtige soundtrack.

Righteous Kill 5/10 Helaas vond ik het maar matig en voorspelbaar.
Twee van de grootste acteurs van ons generatie verdienen een betere script dan dit en de `twist`kwam als geen verassing omdat het zo slecht gedaan was.

Pride and Glory 5/10 Weer twee top actors met een maar redelijke film.
De scene met Norton en Farrell in de Ierse kroeg met de Musiek is heel slecht.


gr,vince.

Brakhage
15-01-2009, 00:53
Sex by Advertisement (Joel M. Reed, 1868) **

Deze film heeft maar liefst 12 stemmen op IMDB. Waarom kijk ik een film met maar 12 stemmen op IMDB??!! En daar moet ik nog een recensie over schrijven ook? Tjemig.

Arian de Vries
15-01-2009, 08:47
Sex by Advertisement (Joel M. Reed, 1868 ) **

Deze film heeft maar liefst 12 stemmen op IMDB. Waarom kijk ik een film met maar 12 stemmen op IMDB??!! En daar moet ik nog een recensie over schrijven ook? Tjemig.


:mrgreen: En ook nog zo'n oude film ook zeg!

Melzz
15-01-2009, 09:17
The Monster That Challenged the World (1957)

Nu ben ik verre van een kenner mbt classic sci-fi maar dit moet toch wel de leukste zijn die ik tot nu toe heb gezien. De combinatie aardbeving en radioactiviteit is genoeg reden om uit de kluiten gewassen slakken met gigantische kaken uit hun holen te doen kruipen. Het begint als een soort Jaws waarbij het gevaar uit het water komt. Niemand mag het water in....wat uiteindelijk toch gebeurt. Dan krijgen we enkele onderwaterscenes te zien met duikers. Schijnt in een zwembad te zijn opgenomen maar het ziet er aardig overtuigend uit...incl zeewier.

De duikers stuiten op zo'n beest.....maar de makers kunnen het kreng waarschijnlijk onder water slecht bedienen....en dus staat het daar maar. Om toch enigszins beweging te suggereren zoomt de camera steeds dichterbij....erg grappig. Later kunnen de beesten ook het land op. En er is een scene die me echt even deed opveren van schrik...goed gedaan. Tevens is er in het verhaaltje nog een romance gepropt. Uiteraard krijgen we ook een eindgevecht en die is zeer leuk. Het slakmonster kan zich op land blijkbaar beter uit de voeten. Wat ik ook erg leuk vond, zijn de echte beelden van slakken....maar dan flink uitvergroot. We zien de slijmachtigen andere beestjes verorberen....best creepy.

De vaart zit er lekker in en de film ademt dat typsich jaren 50 sfeertje uit. Zeer entertaining deze film. Wat me trouwens altijd opvalt.....de vrouwen in de jaren 50 (of 40) zien er altijd zo classy uit. Ze hebben stijl, echt van die klassieke gezichten. Het ligt niet alleen aan hun kleding maar ook aan de gezichten.....altijd stijlvol. Geen enkele vrouw heeft zo'n bimbogezicht a la Jessica Simpson, Paris Hilton of Hillary Duff. Zagen de vrouwen er echt zo anders uit? Die klassieke koppen....waar zijn ze gebleven?

8

Coen P.
15-01-2009, 09:28
Army of Darkness (Sam Raimi, 1993) ****
'My name is Ash and I am a slave. As far as I can figure, the year is thirteen hundred A.D and I'm being dragged to my death. It wasn't always like this, I had a real life, once. A job.' Met deze woorden opent Ash (Bruce Campbell) het bal dat Army of Darkness heet. Het derde deel van de Evil Dead films, waarin overduidelijk de weg van de komedie is ingeslagen. Om thuis te komen moet Ash wederom het Necronomicon verzamelen, het bekende boek van de doden dat in bloed geschreven en in mensenvlees gebonden is. Hiervoor zal hij wel moeten afrekenen met het Army of Darkness, een tot leven gewekt leger van skeletten dat zich op 'Jason and the Argonauts' achtige wijze (stop-motion techniek) voortbeweegt. Ash zal zijn cadillac, kettingzaag, hilarische oneliners en bovenal zijn 'boomstick' nodig hebben!

Erwin de Koning
15-01-2009, 14:40
Sex by Advertisement (Joel M. Reed, 1868) **

Deze film heeft maar liefst 12 stemmen op IMDB. Waarom kijk ik een film met maar 12 stemmen op IMDB??!! En daar moet ik nog een recensie over schrijven ook? Tjemig.


Ach, ik zie ze wel eens zonder stemmen. Áls ze er al opstaan

LE LUNGHE NOTTI DELLA GESTAPO (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies2007/red_nights_gestapo.htm)

THE RED NIGHTS OF THE GESTAPO

Totaal waarheidsgetrouw stukje geschiedenis over onze oosterburen in een tijdperk dat er een conflict was. Deze documentatie dient door iedere Duitslandliefhebber en geschiedkundige gezien te worden

7.0

http://img120.imageshack.us/img120/6902/25298819wz7.png

Marcel v/d H.
15-01-2009, 16:00
The Boy in the Striped Pyjamas Mark Herman, 2008
Zeker geen slechte film, maar toch viel het me behoorlijk tegen. Om te beginnen al de Engels pratende Duitsers, de keuze voor Engels is nog tot daar aan toe maar dan ook nog eens met een mega Brits accent is wel erg veel van het goede. Verder is de film eigenlijk een groot cliché en het einde letterlijk en figuurlijk dramatisch slecht. Het camera- en acteerwerk zijn echter prima. 6.0

Tim k
15-01-2009, 16:22
Vanmiddag op MGM: Zone Troopers

Een kleine Amerikaanse eenheid stuit in Italië op Duitse troepen. Dat is vrij normaal in een oorlog, maar naast 'ze germans' vinden ze ook een ruimteschip en de daarbijhorende Aliens. De Duitsers willen er ook het fijne van weten en zelfs Hitler komt poolshoogte nemen. Hele leuke onzin allemaal. 7 / 10

Erwin de Koning
15-01-2009, 20:16
REPO! THE GENETIC OPERA (http://horror-movie-a-day.blogspot.com/2008/03/repo-genetic-opera.html)

Het grootste nadeel van deze rockopera is dat de liedjes teveel op elkaar lijken. Buiten dat vergelijk ik alle musicals met de ROCKY HORROR PICTURE SHOW en zeker als ze zich ook nog eens op de cultmarkt richten. Bij RHPS hadden alle songs een eigen karakter en afgezien van de eerste en het laatste nummer hier niet

Bloederig, dus mietjes moeten wegblijven bij deze cyberpunk maar de meer avontuurlijke filmkijker zal er best van kunnen genieten. De film schiet uit de startblokken maar na een uurtje heb je het wel gezien, wat erg jammer is

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=1TxpiDYFPM4)

http://img81.imageshack.us/img81/833/posterrepothegeneticopeua8.jpg

Sneaker
15-01-2009, 21:02
A Boyfriend for Christmas
Als klein meisje wilde Holly maar één ding van de kerstman. Een vriendje. Maar de kerstman vond dat ze daar nog niet klaar voor was. Hij beloofde haar dat binnen twintig jaar, ze haar echte liefde zal ontmoeten. Maar na al die jaren gelooft ze niet meer in de kerstman. Totdat hij advocaat Ryan Hughes op haar afstuurt. Maar omdat Ryan een uitspraak van een belangrijke voogdijzaak van een cliente van Holly heeft gemist en ze daardoor haar kinderen met de feestdagen moet missen, wilt Holly niets liever dan hem de huid vol schelden. Vandaar dat Ryan Hughes Doug Firwood wordt. Ze vallen voor elkaar en het lijkt een perfecte kerst voor Holly te worden. Totdat haar ex Ted opduikt.

Ik heb deze film al vaak gezien en ik kan er van blijven genieten. Een heerlijke film.

Het verhaal is natuurlijk erg voorspelbaar. Je weet van te voren hoe het afloopt en dat het geheim toch uitkomt. Wanneer dat laatste gebeurd is het eigenlijk erg jammer. Het verbreekt het haast magische moment, het heerlijke romantische sfeertje. Gelukkig wordt het snel in orde gemaakt en kunnen we weer verder genieten van een zoet, maar heerlijke einde.

De film werkt vooral zo goed omdat Kelli Williams en Patrick Muldoon een perfect stel zijn. Erg charmant, goed op elkaar ingespeeld, de chemie is erg sterk aanwezig en er springt echt een vonk over tussen de twee. Heerlijk om naar te kijken. Ook de rest van de cast is goed. Durning is ideaal als Santa, een rol die hij vaker vervuld heeft. Hij komt hier echter veel beter tot zijn recht dan in Mr. St. Nick. Verder nog een leuke rol van Bruce Thomas als de hufterige ex. Zijn enige doel is om ervoor te zorgen dat de kijker hem vanaf het begin af aan al haat. En dat doel vervult hij zonder problemen.

De film heeft ook echt zo'n lekker kerstsfeertje, terwijl de film voor een groot deel na de kerstdagen afspeelt. Toch blijft het sfeertje behouden. Ik kan deze film telkens weer opnieuw zien. Ik heb er heerlijk van genoten. Volgend jaar weer.

Wim S.
15-01-2009, 21:13
I Love Dries : Tsja Melz waarschuwde me al waarmee ik bezig was, maar ik wilde perse deze film zien. Wat betreft de film die komt wel overeen met de muziek van Dries, niet best dus. Wel moet ik toegeven dat ik om sommige scenes best heb kunnen lachen,lekker frikandellen eten. 2/10

Mongol (BR) : Hele mooie epos over Ghengis Khan, het ziet er visueel allemaal prachtig uit. Echter had ik soms wel moeite met het spirituele gedeelte van de film, zoals bv het gevecht tegen zijn vriend/broer Jamukha en de hulp van de god tsjengi wat voor mij overkwam als allemaal wel heel erg toevallig, ondanks dat toch een goede film.7.8/10

Carver Grisly Edition: Iemand raadde me deze film aan, omdat ik bv de film Frontierre ook heel erg goed vond. Echter vond ik deze film wat traag op gang komen, maar als hij eenmaal op gang komt gebeuren er zeker best veel gore dingen. Over het geheel een redelijke horrorfilm maar geef toch meer de voorkeur aan Frontierre, die had meer spanning. 7/10

Patrick van den Hul
15-01-2009, 22:14
The Boy in the Striped Pyjamas, Mark Herman (2008 )
Deze boekverfilming kon mij niet geheel bekoren. Wat anderen 'kleine' foutjes noemen, kon ik me moeilijk overheen zetten, zoals Brits Engels sprekende SS'ers en een concentratiekamp zonder bewaking rond de hekken. Daarnaast vond ik de film nogal manipulatief in de zin dat er erg wordt ingespeeld op emoties op een manier waarbij de kijker niet bepaald serieus wordt genomen. Het einde kwam voor mij niet bepaald als een schok, aangezien de hele film er al naartoe werkt. Toch kan ik geen onvoldoende geven. Het camerawerk is bij vlagen heel behoorlijk en ook op het acteerwerk is weinig aan te merken. Wellicht meer een film die geschikt is voor jongere kijkers, om ze bewust te maken van wat er toen allemaal gebeurd is en hoe het eigenlijk onmogelijk is om er rationele argumenten voor te bedenken. 6,0

Patrick van den Hul
15-01-2009, 22:26
Frost/Nixon, Ron Howard (2009)
Na Alan J. Pakula's All the President's Men en Oliver Stone's Nixon is dit een derde grote Hollywoodfilm over Watergate. Dit keer staat de koning der wisselvalligheid, Ron Howard, aan het roer. Ik ben blij te kunnen stellen dat een van de beste, zo niet dé allerbeste, film uit zijn oeuvre is. Hij krijgt dan ook hulp van Peter Morgan die het script voor deze film schreef en ook dat van het toneelstuk heeft gedaan. Hij maakt van een ogenschijnlijk saai onderwerp een zeer spannende film met een mooie spanningsboog, waarbij de speelduur voor je gevoel voorbij vliegt. De analogie met een boxwedstrijd is leuk gevonden; het interview voelt ook echt aan als een duel. Voor beide heren is winst zeer belangrijk: Voor Frost staat zijn carrière en zijn financiële zekerheid op het spel, voor Nixon zijn reputatie en zijn politieke toekomst. Naast het sterk geschreven verhaal, bestaand uit afwisselend 'talking heads' die geïnterviewd worden en beelden van de voorbereiding van de interview en de interviews zelf, is ook de cast erg sterk. Michael Sheen zet een prima prestatie neer, maar een weergaloze Frank Langhella steelt de show. Zijn werk hier behoort tot de absolute top! Speciale vermelding gaat uit naar de soundtrack van Hans Zimmer, die eens niet bombastisch is maar een ondergeschikte rol inneemt ten opzichte van het verhaal. Frost/Nixon een mooi bewijs van het feit dat eens de juiste combinatie van mensen bij elkaar komt, dit een zeer mooi resultaat op kan leveren. Een absolute must voor mensen met interesse in Watergate en (Amerikaanse) politiek in het algemeen en wellicht ook voor anderen een kijkpoging waard. 8,0

Fulgore
15-01-2009, 22:27
Estômago 8/10

Een film uit brazilie over een persoon die heel veel talent heeft met koken. Hij komt naar de stad en het enigste wat hij kan is koken. Zijn talent brengt hem verder in het koken. Het is een redelijk simpel verhaal dus het is goed te volgen. Het heeft zo zijn grappige moment. De acteurs zijn zeer overtuigend. Heb erg genoten van de film. enigste is dat ik afentoe het beeld zag verspringen. Ik kan me niet voorstellen dat het zo bedoeld was dus het lag aan de dvd of mijn speler. dus als je deze film gezien hebt vertel dan even of je dit ook zag.

Zeker een film de moeite waard om eens te kijken

Patrick van den Hul
15-01-2009, 22:34
Miss Potter, Chris Noonan (2006)
Wat een charmante en lieve film is dit! Het enige spijtige is eigenlijk dat de film nog geen anderhalf uur duurt en daardoor véél te gehaast is. Hierdoor is het lastig om (emotionele) diepgang te bereiken, daarvoor gaan bepaalde zaken simpelweg te snel. De animatie waarbij de tekeningen tot leven komen zijn leuk gedaan, maar deze truc wordt helaas maar spaarzaam ingezet. Jammer, zeker een shot van de jonge, 11-jarige Beatrix Potter die naar buiten kijk en zich een stel konijnen voorstel voor een rijtuig, is bijna matig. Renée Zellweger is werkelijk geboren voor deze rol. Dit personage past perfect bij haar uitstraling. Ewan McGregor heeft maar weinig screentime, maar speelt aardig en mag zelfs nog een paar regeltjes zingen, wat hij eerder al in meerdere mate deed in Moulin Rouge. Maar die nepsnor... die kan echt niet! De film kent soms best aardig camerawerk, wat je niet direct verwacht van een regisseur die verder eigenlijk alleen de film Babe op zijn naam heeft staan. Zeker gaan kijken als je houdt van een feel-good film op zijn tijd. 7,0

Erwin de Koning
15-01-2009, 22:44
NIGHTMARE HONEYMOON (http://www.imdb.com/title/tt0070446/)

DEADLY HONEYMOON

Het zal je maar gebeuren, je bent op huwelijksreis, je raakt getuige van een moord en licht de lokale sherrif in die zo'n linkmiegel is dat hij de misdaadbaas inlicht voor een paar centen en het gebruikelijke volgt

Niet onaardig met een redelijk sterk laatste kwartier

6.5

http://img403.imageshack.us/img403/5269/posternightmarehoneymooyy0.jpg

Don van Straalen
15-01-2009, 23:07
Net als 2 mensen hierboven ook The Boy in the Striped Pyjamas gezien, en ook ik geef hem een 6.Vond de film erg middelmatig, niet slecht, maar ook zeker geen hoogvlieger. Inderdaad waren ook de britse SS'ers erg vreemd!

Het einde zag ik niet aankomen (wel zoiets, maar niet zo) en was voor mij het hoogtepunt van de film. Ongelofelijke episch en perfecte muziek!

Mr. Incredible
16-01-2009, 10:32
Frost/Nixon, Ron Howard (2009)
...
8,0
Helemaal mee eens. Met afstand de beste film van Ron Howard. Geweldig acteerwerk van Michael Sheen en vooral Frank Langella. Een script dat een vrij simpel verhaal toch op een goede manier weet te brengen (als een soort documentaire) en ook nog enige spanning weet mee te geven. Frost/Nixon deed me wat denken aan Good Night... and Good Luck en is net als die film een mooie ode aan de journalistiek. 8,3

Marcel v/d H.
16-01-2009, 11:04
Frost/Nixon Ron Howard, 2008
Prachtige film over de strijd tussen journalist Frost en (ex)President Nixon. De interviews tussen de twee heren zijn voor beiden van groot belang en dat komt goed naar voren. Naast het uitstekende acteerwerk is ook de opbouw van het verhaal perfect. Voor Ron Howard ook weer een opleving na zijn tegenvallende boekverfilming The Da Vinci Code nu een prima toneelbewerking. Dikke aanrader! 8.0

Melzz
16-01-2009, 12:05
Doomsday

Nou.....hier had ik beduidend meer van verwacht. Het duurt ten eerste een dik half uur voordat de film enigszins van start gaat. Er is een virus, mensen zitten veilig, echter een tegengif/medicijn schijnt aanwezig te zijn, ze sturen een coole chick om die te halen. Echter....in het gebied waar het te halen valt leven ongure en ietwat ruige types. De madmax-achtige types zijn nog wel aardig maar later krijgen we ridders voorgeschoteld.....beetje suf. Leuk om een soort homagefilm te maken, echter vond ik behoorlijk wat scenes schaamteloos gecopieerd van 28 days later, Mad Max en Escape from New York. Da's geen homage meer....da's jatten.

De film is dus nergens origineel. De hoofdpersoon (lekker wijf) is bovendien een soort supervrouw want hoe erg de situatie ook is....ze blijft vet cool weetjewel. Tijdens actie/gevechtscenes vond ik de editing eigenlijk zeer matig. Neem bv het gevecht tussen de hoofdpersoon en die dreadlockchick. Zeer rommelig en bovendien een zeer opzichtige manier om matige actiescenes te verbloemen.

Het vermaakt wel...zolang het duurt maar toch een fikse tegenvaller. Had veel meer in kunnen zitten. Muziek vond ik trouwens ook niets. Vleesch nog visch eigenlijk. De film gaat teveel kanten op, een duidelijkere focus had beter geweest. Werd vooral duidelijk toen op het einde de madmaxtypes er nog even met de (punk)haren bij werden gesleept.

Een zeeeer matig zesje.

Melzz
16-01-2009, 12:23
It! The Terror from Beyond Space - 1958

Mmmm...tja....best wel suf eigenlijk. Een groepje ruimtevaarders zitten in een ruimteschip en worden geterroriseert door een.....man in een lelijk rubberen pak. Beetje rennen en verstoppen. Niet veel aan eigenlijk. Die oude sci-fi's hebben als charme dat het er allemaal vrij nep uitziet maar dit spant wel de kroon. Een wel erg lelijk rubberen pak. De man in het pak loopt ook gewoon als een mens en doet er niets aan om de alien iets onaards mee te geven. Je ziet wel duidelijke overeenkomsten qua plot met Alien en da's wel aardig om op te merken.

5,2

E@gle
16-01-2009, 12:49
Seven Pounds,

Ik heb zelden een film gezien waarbij ik het meer oneens was met de recentie. In de volkskrant werd deze film volledig afgekraakt en beloond met één schamel sterretje, dat hadden er in mijn ogen minstens drie moeten zijn, misschien wel vier. Ik vind dat Will Smith precies de goede snaar raakt met het mentale dubbelleven wat zijn personage lijdt. De film bouwt goed op, langzaamaan vallen de stukjes op zijn plaats en wordt duidelijk wat er precies speelt. Het is moeilijk om wat te vertellen van deze film zonder veel weg te geven, ik heb er in ieder geval van genoten en kan hem iedereen aanraden!

Coen P.
16-01-2009, 13:10
Doomsday

Nou.....hier had ik beduidend meer van verwacht. Het duurt ten eerste een dik half uur voordat de film enigszins van start gaat. Er is een virus, mensen zitten veilig, echter een tegengif/medicijn schijnt aanwezig te zijn, ze sturen een coole chick om die te halen. Echter....in het gebied waar het te halen valt leven ongure en ietwat ruige types. De madmax-achtige types zijn nog wel aardig maar later krijgen we ridders voorgeschoteld.....beetje suf. Leuk om een soort homagefilm te maken, echter vond ik behoorlijk wat scenes schaamteloos gecopieerd van 28 days later, Mad Max en Escape from New York. Da's geen homage meer....da's jatten.

De film is dus nergens origineel. De hoofdpersoon (lekker wijf) is bovendien een soort supervrouw want hoe erg de situatie ook is....ze blijft vet cool weetjewel. Tijdens actie/gevechtscenes vond ik de editing eigenlijk zeer matig. Neem bv het gevecht tussen de hoofdpersoon en die dreadlockchick. Zeer rommelig en bovendien een zeer opzichtige manier om matige actiescenes te verbloemen.

Het vermaakt wel...zolang het duurt maar toch een fikse tegenvaller. Had veel meer in kunnen zitten. Muziek vond ik trouwens ook niets. Vleesch nog visch eigenlijk. De film gaat teveel kanten op, een duidelijkere focus had beter geweest. Werd vooral duidelijk toen op het einde de madmaxtypes er nog even met de (punk)haren bij werden gesleept.

Een zeeeer matig zesje.

Ik vond de montage rete-irritant. Snelle cuts kan heel goed (Wild Bunch, Paul Greengrass films), maar dit leek nergens op...:(

intexor
16-01-2009, 14:33
Dead Silence: Horrorfilm met als onderwerp een legende in verband met buikspreker-poppen. Duidelijk van de makers van Saw: gelijkaardige regie, soundtrack en what the fuck ontknoping (inclusief een montage zoals ze dat in de Saw-films doen), plus Donnie Wahlberg mag nog eens als agent opdraven. Dit is een type horrorverhaal dat me normaal niet echt zou aanspreken, maar het zat naar mijn mening goed in elkaar en de Saw-stijl spreekt me ook aan, vandaar dat ik het toch een degelijke film vond die zeker nog wel eens aangeschaft wordt.

7/10

Oudlid_X5
16-01-2009, 16:02
Pusher II (http://www.imdb.com/title/tt0396184/) (Nicolas Winding Refn (http://www.imdb.com/name/nm0716347/), 2004) :: 8.0

Duidelijk (iets) minder dan het origineel. Hier en daar voelde een aantal scenes aan alsof het in scene gezet was. Denk dan vooral aan die scene dat de coke in de WC wordt gespoeld omdat ze denken dat de politie voor de deur staat. http://forum.filmvalley.nl/forum/images/smiles/icon_confused.gif Maar voor de rest gewoon een toppertje.

Op naar deeltje 3. Hopelijk kan ik die nog bekijken voor het IFFR. Want daar draait zijn nieuwste genaamd Bronson.

Erwin de Koning
16-01-2009, 16:06
INVASION OF THE SAUCER-MEN (http://www.bmonster.com/scifi4.html)

HELL CREATURES / INVASION OF THE HELL CREATURES

Typische jaren '50 monsterfilm. Tieners (ahem) zien een ufo landen en de kleine groene mannetjes nemen een kijkje. Een van hen wordt per ongeluk doodgereden (please don't ask) en de politie die ingeschakeld word geloofd de tieners (ahem) niet

Laat de remake THE EYE CREATURES links liggen want die is saai. Deze is leuk

Jammergenoeg is hier geen dvd van verschenen, tot die tijd moeten we het doen met een 16:9 tvprint

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=4gOMQR2r1GM)

http://img99.imageshack.us/img99/3244/posterinvasionofthesaucfe9.jpg

Coen P.
16-01-2009, 18:35
Hana to doto (Seijun Suzuki, 1964) *****
Wie het oeuvre van Seijun Suzuki niet of nauwelijk kent, komt bij deze film waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Suzuki is namelijk helemaal geen 'standaard' filmmaker (wat dat ook moge zijn overigens). Hij heeft eigenlijk geen interesse in een duidelijke uitwerking van het plot van een film en richt zich puur op de visuele kant van zijn prent. Zo ook in The Flowers and the Angry Waves (de symboliek van de titel ontgaat me trouwens) al gooit hij ook een stukje politiek (slechte werkomstandigheden arbeiders en corruptie op managementniveau) in de mix. De film draait in het kort om een gewezen Yakuza die het rechte pad op gaat met zijn vrouw, maar betrokken raakt bij corruptie en een bendeoorlog.
Geheel in de lijn van bijvoorbeeld de Franse Nouvelle Vague springt de film van de ene jumpcut naar de andere. Het plot wordt hierdoor nagenoeg volgbaar, maar als kijker ben je dan al opgezogen in de visuele kleurenpracht van de film. De sets en het kleurenpalet van de film zijn onnavolgbaar mooi. Geef je over aan de wereld die Seijun Suzuki heet.

TheGodfather
16-01-2009, 19:32
Gisteren in de sneak:

Zack and Miri Make a Porno (http://www.imdb.com/title/tt1007028/)
Kevin Smith`s nieuwste film is alles wat je mag verwachten van een film met een dergelijke naam die door Smith geregisseerd wordt. Er zitten genoeg humoristische scenes in en heb dan ook goed gelachen. Maar voor het grootste gedeelte was het wel ontzettend plat en vlogen de pies- en poep grappen je om de oren. Dat had zeker minder gekund.
Een leuke comedy voor tussendoor en vermakelijk zo lang `t duurt, maar zeker niet meer dan dat.

6,5/10

DanielC.
16-01-2009, 19:38
daarnet was the Fugitive op t.v. Ik had deze in een grijs verleden al eens gezien, maarja. Toffe actie film met Harrison Ford. Het is alleen Tommy-Lee Jones die hier de show steelt. Hij is echt hilarisch. Goeie badguys ook. Vooral die een-armige dude, supercool. Vreemd om te zeggen over een film van een jaar of vijftien oud, maar het klopt wel: zo worden ze niet meer gemaakt.

Michael Hamers
16-01-2009, 20:10
daarnet was the Fugitive op t.v. Ik had deze in een grijs verleden al eens gezien, maarja. Toffe actie film met Harrison Ford. Het is alleen Tommy-Lee Jones die hier de show steelt. Hij is echt hilarisch. Goeie badguys ook. Vooral die een-armige dude, supercool. Vreemd om te zeggen over een film van een jaar of vijftien oud, maar het klopt wel: zo worden ze niet meer gemaakt.

The Fugitive is idd echt een goede film. Dat is nou echt een film die degelijk in elkaar steekt en waarbij de acteerprestaties zeer goed zijn. Voor mij ook een persoonlijke favoriet. Zowiezo kan Ford bij mij weinig verkeerd doen. Ben echt een Ford fan... En Jones, ja dat is ook een geweldig charismatisch acteur. Vooral in No Country for Old Men speelt ie ijzersterk.

Patrick van den Hul
16-01-2009, 20:13
Hier en daar voelde een aantal scenes aan alsof het in scene gezet was.

Hoe durven ze, en dat in een speelfilm! :mrgreen:

Lex v/d Moolen
16-01-2009, 20:41
daarnet was the Fugitive op t.v. Ik had deze in een grijs verleden al eens gezien, maarja. Toffe actie film met Harrison Ford. Het is alleen Tommy-Lee Jones die hier de show steelt. Hij is echt hilarisch. Goeie badguys ook.Vond Krabbé maar een rare keus als bad-guy, niet overtuigend net als in The Living Daylights. Jones is echt geniaal ja, en Panteliano een goede tweede.

Alexander D
16-01-2009, 21:07
The Mummy tomb of the Dragon Emperor

Redelijke popcornfilm, wat leuke grappen en mooie beelden.

Coen P.
16-01-2009, 22:38
Raising Arizona (Coen brothers, 1987) ***½
Nic Cage speelt een recidivist die aanpapt met een gevangenisbewaardster. Hun prille geluk komt echter ten einde als blijkt dat ze onvruchtbaar is. Gelukkig is er net een rijkaard vader geworden van een vijfling. Zoveel oneerlijkheid kunnen ze niet, zodat ze besluiten het gezin een kind uit handen te nemen. Hun geheim dreigt echter uit te lekken als twee gevangenisvrienden van Cage ontsnappen en hun toevlucht zoeken bij het stel. Gekkigheid gegarandeerd in de films van de broertjes en zo ook in deze. Het script is echter niet zo strak als menig van hun andere films en nergens wordt de genialiteit van bijvoorbeeld The Big Lebowski gehaald.

Patrick van den Hul
16-01-2009, 22:42
The Watcher, Joe Carbanic (2000)
Ik had even zin in een simpele Hollywoodfilm maar heb me hier vooral aan geërgerd. Alle cliché's worden van stal gehaald en het verhaal is nergens spannend, wat nogal problematisch is voor een thriller. Het ergste is nog Keanu Reeves als bad guy. Hij weet op geen enkele moment te overtuigen. Helaas was het camerawerk ook niet al te best. De overdreven shaky cam en slechte beeldkwaliteit tijdens bijvoorbeeld achtervolgingen werkt alleen maar averrechts. Toch heb ik me hier en daar nog wel vermaakt en dan vooral door het knappe spel van James Spader, daarom geen dikke onvoldoende. 5,0

Patrick van den Hul
16-01-2009, 22:48
State of the Union, Frank Capra (1948 )
Een weinig gezien film van Capra (afgaande op de nog geen 1000 stemmen op IMDB), maar dit is niet terecht. De dialogen zijn heerlijk en zijn de kracht van de film. De chemie tussen Tracy en Hepburn is zeker aanwezig en de interactie tussen hun beide personages is zeker interessant. Daarnaast heeft de film qua verhaal ook nog wat te vertellen, zonder dat het allemaal te moralistisch wordt. De speech op het einde was wel op het randje, maar pastte op een of andere manier ook wel weer bij de film. Visueel is de film wat vlakjes, misschien zelfs wel saai en ook qua speelduur had het wat korter gemogen. Al met al een vermakelijke kijkervaring. 7,3

Brakhage
16-01-2009, 23:29
A King in New York (Charles Chaplin, 1957) ****1/2

Het mooie van die latere films van Chaplin is dat ze zoveel verschillende kanten opschieten en ook bij deze is dat het geval: vrijelijk wordt bloedserieus drama afgewisseld met inktzwarte komedie of pure slapstick zonder daarbij geforceerd eclectisch over te komen - de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid van het geheel maakt het zo sterk. In deze film neemt Chaplin onder meer plastische chirurgie en TV commercials (in 1957!) op de hak, terwijl ook de communistische heksenjacht ervan langs krijgt. Grote ster van de film is Chaplin zelf die imponeert met zijn virtuoze performance als onttroonde monarch die in New York verzeild raakt. Bijzonder zelfverzekerde en volwassen film, een van zijn beste.

Melzz
17-01-2009, 09:55
Frostbiten (2006)

Nou...er zitten toch wel zeer leuke films bij het MrHorrorlabel. Met Frostbiten had ik de juiste klik (soms heb je dat met een film). De film ziet er professioneel uit en heeft een zeer coole setting, het nachtelijke winterlandschap van Zweden. De humor vond ik ook goed te pruimen. De special effects zijn ook erg sterk (behalve misschien dat rubberen pak). Gewoon zeer goed vermaak. Topfilm!

8,2

Alexander D
17-01-2009, 12:51
Red eye

Nog niet eerder gezien. Leuker dan verwacht eigenlijk.

Melzz
17-01-2009, 13:16
Otoshiana - Hiroshi Teshigahara (1962)

Tweede keer dat ik de film zie en ik vind hem nog net zo vreemd als de eerste keer. Een man wordt vermoord door een man in een wit pak...maar waarom? Zn zoontje zal de rest van de film getuige zijn van de gebeurtenissen. De geesten van de dode mensen dolen ook rond in deze film en sommige proberen antwoorden te vinden over het hoe en waarom. Maar dienen geesten zich wel bezig te houden met aardse zaken? Zeer aparte film dat wordt onderstreept door de avantgardistische muziek van Toru Takemitsu. Vrij ongrijpbaar maar wel intrigerend.

7,8

Michael Hamers
17-01-2009, 15:55
Gladiator (theatrical cut)

Ik zat de soundtrack te luisteren en ik dacht, ik zet de film op. Blijft keer op keer genieten. Schitterende beelden. Mooie dialogen. Ijzersterk acteerwerk. Ja deze gaat er zeker komen op BR.

9,5/10

Wim S.
17-01-2009, 16:33
Journey to the Center of the Earth (BR) 2008: Ik zou deze film eerst gaan zien in 3d maar na een paar minuten kreeg ik al last van mijn ogen en ik vond de kleuren niet meer mooi, dus overgestapt naar de 2d versie en dat beviel mij beter. qua film is het gewoon een simpel verhaal, voorspelbaar en saai. Er zitten ook zekers leuke momenten in en ik denk als ik deze film had gezien zoals ie bedoeld is in een imax bioscoop had ik 'm meer gewaardeerd. Bv de in de mijnenkarren achtbaan-achtige scene & andere vergelijkbare scenes hadden er dan waarschijnlijk veel mooier uitgezien en spectaculairder. Op naar Atlantis. 5/10

Mr. Incredible
17-01-2009, 16:45
The Shield: Season 5
Wederom een uitstekend seizoen van de op één na beste politieserie, met dit maal een fantastische bijrol voor Forest Whitaker. Ongelooflijk hoe zeer je die vent haat, terwijl hij eigenlijk gewoon één van de goede is. De opbouw naar de climax van het seizoen is erg goed en spannend, ondanks dat een vriend per ongeluk de uitkomst al verteld had. Toch boet het niets aan kracht in. Hopelijk komt seizoen 6 snel uit.

Wim S.
17-01-2009, 20:07
Ikiru : een mooie ontroerende film, over een oude man die hoort dat hij maagkanker heeft en hoogstens nog 6 maanden tot een jaar te leven heeft. Hij blikt terug naar zijn huidige leven en beseft dat hij de laatste 30 jaar niet meer echt heeft geleefd en besluit om eens niet meer naar zijn werk te gaan. Zijn werk waarbij hij in die 30 jaar zich nog nooit heeft ziek gemeld of vakantie heeft opgenomen, een meisje dat daar werkt noemde hem dan ook de zombie. De film gaat eigenlijks over een eenzame manier van dood gaan en toch nog iets te willen kunnen betekenen. Je beseft soms pas dat je leeft als de dood dichtbij komt, een echte tranentrekker deze film vooral de schommelscene. Eeen film die zelfs nu nog actueel zou kunnen zijn. Vanavond later ga ik de docu A Message from Akira Kurosawa: For Beautiful Movies ga zien, die ook op deze criterion editie staat. 8.2/10

Oudlid_X5
17-01-2009, 21:57
29. http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Kan door huid heen (http://www.imdb.com/title/tt1132593/) (Esther Rots (http://www.imdb.com/name/nm1162023/), 2009) :: 7.5

Op de filmbeurs vandaag gezien. Wist totaal niet wat ik ging verwachten had geen zin in die andere grote titel (nieuwe van Boyle) dus ging gewoon blind naar deze film.

Experimentele Nederlandse film die een lust is voor het oog en oor. WEL blijven opletten. We kunnen het dus toch. 8-)

30. http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Eldorado (http://www.imdb.com/title/tt1176954/) (Bouli Lanners (http://www.imdb.com/name/nm0099521/), 2008 ):: 7.2

Hele leuke roadmovie die eigenlijk nergens over gaat. Geen moraal, niet echt een gegeven maar oh zo geestig. Vooral die nudist midden in de film. Ik kwam niet meer bij.

31. http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Il Divo (http://www.imdb.com/title/tt1023490/) (Paolo Sorrentino (http://www.imdb.com/name/nm0815204/), 2008 ):: 6.0

Tweede slappe ''Maffia''film uit Italië. http://forum.filmvalley.nl/forum/images/smiles/icon_sad.gif Qau inhoud stelt het niet veel voor maar wel een uiterst verzorgde vorm. Wat wel té gestileerd is naar mijn mening.

Don van Straalen
17-01-2009, 22:40
Mongol

Episch. Mooi. Awesome. 8.5/10

Brakhage
18-01-2009, 00:18
Intimate Confessions of a Chinese Courtesan (Yuen Chor, 1972) ****

Bijzondere film die een soort maffe kruising lijkt tussen een reguliere Shaw film en een Jess Franco prent en terecht de status van cultklassieker heeft. Visueel is het erg fijn allemaal met hier en daar een mooi gebruik van kleur en decor, terwijl ook de gevechten bijzonder zijn gechoreografeerd. En er is zelfs een cover te horen van Pink Floyd's 'Careful with that Axe, Eugene'... ik dacht even dat ik het niet goed hoorde, maar dat basloopje herken ik uit duizenden en toen er iemand begon te krijsen wist ik het zeker.

rene81
18-01-2009, 08:56
Casino Royale
Waar ik totaal geen Bon fan ben, vond ik deze erg goed. Komt misschien door Daniel Craig, die een erg goede rol neerzet. Goed vermaak!

Quantum of Solace
Heb je er één gezien, ben je toch benieuwd naar de volgende. En niet onterecht, ook deze was goed. Vond deze ietsjes minder als C.R. maar ook lekker avondje film.

Reservoir Dogs
Hoe vaak ik em ook al gezien heb; hij gaat mij niet vervelen. Mijn vrouw had hem nog nooit gezien, dus ik heb haar maar eens mee laten kijken (en ze vond em ook nog wel oke, iets wat ik niet verwacht had).
Persoonlijk blijft het één van mijn favorieten.

Y tu mama tambien
Niet helemaal mijn film. Wel aardig om te zien, maar niet zo dat ik het een toppertje wil noemen.

Burn after Reading
Geniale rol van Brad Pitt! De film als geheel wel een echte Coen brothers productie.. niet hun beste, maar zeker wel een leuke film! De rol die Cloony en Pitt neerzetten zijn erg tof!
:-D

Alexander D
18-01-2009, 09:38
Walking Tall

Tja, het is gewoon geen Chuck N. :mrgreen:

Lemodie
18-01-2009, 12:01
Goodfellas
Tja, dit is mijn vierde Scorsese en opnieuw vind ik hem overgewaardeerd. Ik blijf er toch vertrouwen in hebben dat er in zijn oeuvre een film zit die ik echt heel erg goed vind, maar tot nu toe vond ik ze degelijk en een ook zelfs slecht (The Aviator). Vind zijn films gewoon erg kaal en voor zo'n goede regisseur (heb vaak gehoord dat mensen hem de beste aller tijden noemen) heeft hij eigenlijk helemaal niet een sterke eigen stijl.
Zo ook deze, het is allemaal prima geregisseerd, maar vind het nergens knap of indrukwekkend. De film mist ook sfeer wat mij betreft. Leuke muziek die af en toe wel degelijk een bepaalde sfeer toevoegde, maar niet een die bleef plakken en nooit constant. En omdat al het geweld in de film zo 'cool' word gebracht hoor je natuurlijk ook af en toe dat akelige sfeertje te krijgen en die was er ook. Maar ook dit was weer af en toe. Wat er dan over blijft is een film die vermakelijk is en goed wegkijkt, maar die me zonder impact achter laat. Helaas, Scorsese, voor een vierde maal moet ik mezelf de vraag stellen: Wat dit hem nou?
6,5/10

Patrick van den Hul
18-01-2009, 12:19
:shock: :shock: :shock:

Don van Straalen
18-01-2009, 12:40
(6)

BigLebowski
18-01-2009, 15:41
Goodfellas
Tja, dit is mijn vierde Scorsese en opnieuw vind ik hem overgewaardeerd.
6,5/10

Welke vier heb tot nu toe je gezien?

Mr.Mark R
18-01-2009, 16:06
The Game
Fantastische film en een schitterende rol van Michael Douglas en niet te vergeten een mooie acteerbijdrage van Sean Penn (y) Ik blijf, na de film onderhand 5 keer gezien te hebben, de film fantastisch vinden en het is te merken dat het dezelfde regisseur van Se7en is.

Lemodie
18-01-2009, 16:31
Welke vier heb tot nu toe je gezien?
Taxi Driver, The Departed, The Aviator en dus Goodfellas.
Taxi Driver vind ik tot nu toe de beste.

Ben nog wel benieuwd naar Mean Streets, After Hours, Cape Fear, Casino en Bringing Out the Dead. De rest spreekt mij niet echt aan, al zal ik Raging Bull ook nog wel eens proberen vanwegen zijn klassieker status.

Patrick van den Hul
18-01-2009, 20:22
Seven Pounds, Gabriele Muccino (2008 )
Regisseur Gabriele Muccino en Will Smith werkten al eerder samen aan The Pursuit of Happyness, een nogal oppervlakkige, maar wel leuke feelgood film. Dit keer wederom een drama, maar deze gaat zeker een stuk dieper. De film komt traag op gang, maar wint gaandeweg aan kracht. Door de verhaalstructuur zit je lange tijd in onzekerheid over de reden van de acties van Smith's personage. Hij toont hier voor mij nu definitief aan dat hij een acteur is die meer kan dan alleen de actieheld of de komiek uithangen. Daarnaast is ook Rosario Dawson zeer sterk. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen. De laatste tien minuten zijn eigenlijk vrij overbodig en doet de film zelfs aan kracht inboeten. De film was naar mijn mening sterker geweest als het beeld kort na de twist in het verhaal al op zwart was gegaan. Nu worden alle touwtjes aan elkaar geknoopt en is het einde net wat te zoetsappig. Als geheel echter een prima film. Wederom een one-man show van Smith, maar dit is helemaal niet erg. 7,5

Patrick van den Hul
18-01-2009, 20:30
The Straight Story, David Lynch (1999)
De titel van deze Lynch film slaat in de eerste plaats op het hoofdpersonage die Straight heet, maar je zou het ook kunnen zijn als een omschrijving van de film. Dit is namelijk een redelijk conventionele film van Lynch. Dat wil echter niet zeggen dat deze minder krachtig is. Een kenmerkend aspect dat ik in al zijn films terugzie is hier ook weer aanwezig: fenomenaal acteerwerk. Richard Farnsworth weet te ontroeren en doet je sterk meeleven. Hoogtepunt vond ik de scène waar hij met een andere oude man in een bar zit en ze hun WOII ervaringen delen. Sissy Spacek zet tevens een knappe rol neer, maar heeft maar weinig screentime, toch wordt de relatie tussen haar personage en die van de hoofdpersoon (haar vader) goed genoeg uitgediept. De beelden zijn ook weer erg mooi met bijzondere shots van het landschap. De simpele pianomuziek werkt ook effectief. Het eindresultaat is een heerlijk warme en emotionele film met een bijzondere sfeer, waarvan eigenlijk het enige 'gebrek' is dat het na krap 110 minuten al voorbij was terwijl ik graag nog een stuk langer van deze film had willen genieten. 8,5

Alexander D
18-01-2009, 22:42
Narnia Prince Caspian

Beter dan de eerste (gelukkig) en goed vol te houden. Wel geinig maar ook zeker niet meer dan dat.

Oh, en een volkomen belachelijke filmkeuring van 6 jaar en ouder.

Brakhage
18-01-2009, 23:48
Taxi Driver, The Departed, The Aviator en dus Goodfellas.
Taxi Driver vind ik tot nu toe de beste.

Ben nog wel benieuwd naar Mean Streets, After Hours, Cape Fear, Casino en Bringing Out the Dead. De rest spreekt mij niet echt aan, al zal ik Raging Bull ook nog wel eens proberen vanwegen zijn klassieker status.
Vergeet ook The King of Comedy niet, Scorsese's beste film.

Patrick van den Hul
19-01-2009, 07:11
Vergeet ook The King of Comedy niet, Scorsese's beste film.

ik dacht dat jouw favoriet Casino was?

Melzz
19-01-2009, 09:01
Goodfellas
Vind zijn films gewoon erg kaal en voor zo'n goede regisseur (heb vaak gehoord dat mensen hem de beste aller tijden noemen) heeft hij eigenlijk helemaal niet een sterke eigen stijl.
Zo ook deze, het is allemaal prima geregisseerd, maar vind het nergens knap of indrukwekkend. De film mist ook sfeer wat mij betreft. Leuke muziek die af en toe wel degelijk een bepaalde sfeer toevoegde, maar niet een die bleef plakken en nooit constant. 6,5/10

Zoooo zeg....is dit echt een stukje over Goodfellas?:shock: Geen sterke eigen stijl? Nergens knap? Heb je die scene in 1 take gezien als Liotta het restaurant in komt lopen met zn vriendin? Geen sfeer?? Deze film weet de gangstersfeer perfect weer te geven wat mij betreft. De film bevat de ene na de andere memorabele scene. De scene bv met Pesci als Riotta thinks he's funny..... Het lijkt echt of je een andere film hebt gezien. Nog steeds de beste van Scorcese wat mij betreft. Buiten de regie zijn de acteerprestaties ook uitmuntend in deze film. Opmerkelijk dat je dus blijkbaar een totaal andere ervaring hebt gehad.

Melzz
19-01-2009, 09:30
Ex Drummer (2007)

Een film die ik bewaard had om eens met vrienden te kijken. Zaterdagavond was het zover, op de beamer en een kratske pintkes dr bij. De boeken van Brusselmans....ik lach me er ziek van terwijl ze nergens over gaan. Oeverloos slap gelul. En dan nu de film. Dat is visueel slap geouwehoer over homo's, feministische ***wijfen, dikke lullen, bier, muziek, handicaps en geweld. Een grijze uitzichtloze film met nare karakters maar waar ik vreselijk om moet lachen. Een heerlijk foute film. De muziek in deze film is top en gelukkig zit er bij mijn uitgave de soundtrackcd....heel tof. Ik weet niet aan wie ik deze film moet aanraden. Poep etende baby's en sex met kale moeders zijn geloof ik geen onderwerpen die volle zalen zal trekken. Wat een film, wat een film.... Onze naaste buren hebben het geflikt. Wat een lef om zo'n film te maken. Ik ben onder de indruk....

8,7

DanielC.
19-01-2009, 10:11
Radio Bergeijk Haha, wat een geniale serie is dit toch. Als je zo je best doet om alles er zo obscuur mogelijk uit te laten zien dan ben je wel een aardige held. Niet iedere grap is even goed uitgewerkt, soms slaan ze de plank ook wel een beetje mis, maar het gaat om het idee erachter, en die vind ik altijd vrij briljant.

Don't Torture a Duckling Sterke giallo. Ook best verrassend. Ipv. lekkere chicks zijn de kinderen hier aan de beurt. De martelscène halfverwege de film is ook erg goed. Wat heeft Fulci met eenden trouwens? In the new york ripper komt dit ook weer terug (en in andere films mss. ook wel?). Mooie meid ook, die Barbara Bouchet! Wel aardig verknipt wat ze na een minuut of tien doet, maar dat is alleen maar positief. (y)

Wim S.
19-01-2009, 10:15
Ex Drummer (2007)

Een film die ik bewaard had om eens met vrienden te kijken. Zaterdagavond was het zover, op de beamer en een kratske pintkes dr bij. De boeken van Brusselmans....ik lach me er ziek van terwijl ze nergens over gaan. Oeverloos slap gelul. En dan nu de film. Dat is visueel slap geouwehoer over homo's, feministische ***wijfen, dikke lullen, bier, muziek, handicaps en geweld. Een grijze uitzichtloze film met nare karakters maar waar ik vreselijk om moet lachen. Een heerlijk foute film. De muziek in deze film is top en gelukkig zit er bij mijn uitgave de soundtrackcd....heel tof. Ik weet niet aan wie ik deze film moet aanraden. Poep etende baby's en sex met kale moeders zijn geloof ik geen onderwerpen die volle zalen zal trekken. Wat een film, wat een film.... Onze naaste buren hebben het geflikt. Wat een lef om zo'n film te maken. Ik ben onder de indruk....

8,7

Inderdaad een geweldige film.

Coen P.
19-01-2009, 10:29
Zaterdag:

Dead Reckoning (John Cromwell, 1947) ****
Ironisch genoeg was mijn eerste film van mijn filmweekend direct de beste van de acht die ik gekeken heb. Nu gaan Bogart en film noir samen als worteltjes en doperwten, maar Dead Reckoning is wel bovengemiddeld goed. 'Hard boiled' dialogen en een meer fijn fatalistisch verhaal over de zoektocht naar de waarheid achter een verdwijning van een gedecoreerde soldaat. My type of movie!

Magnificent Obsession (Douglas Sirk, 1954) ***½
Extreme tranentrekker van (genre)meester Douglas Sirk. Als geen ander weet hij het genre van de melodrama te presenteren. Miljonair Rock Hudson crasht met zijn speedboot. De dokters weten hem te redden, maar tegelijkertijd heeft een bekende dokter een beroerte. Doordat alle apparatuur aan het meer bij de miljonair is, komt de dokter te overlijden. Hudson heeft spijt en valt als een blok voor de weduwe. Zij is echter niet gecharmeerd van zijn avances. Hudson geeft echter niet op! Iets te zoetsappig naar mijn smaak, maar een erg mooie technicolor print!

Corpse Bride (Tim Burton, 2005) ***½
Na mijn negatieve ervaring met 'Nightmare Before Christmas' vreesde ik het ergste, maar deze animatiefilm met her en der wat stop-motion techniek beviel me stukken meer. Het is natuurlijk veel van hetzelfde bij Tim Burton, maar Johnny Depp (zij het enkel zijn stem) kan bij mij weinig fouts doen!

A Canterbury Tale (Powell & Pressburger, 1944) ***½
A Canterbury Tale staat te boek als een geliefde klassieker en een film die hoog scoort op diverse lijstjes. Ik vond de film echter....saai! Uiteraard is de film degelijk gemaakt, waarbij de landse omgeving van Canterbury mooi op de gevoelige plaat wordt vastgelegd, maar de film is 120 minuten lang niet boeiend. Het onzinnig plot over een 'glue man' die lijm in het haar van vrouwen smeert wordt niet geholpen door een drol van een hoofdrolspeler. Bah, hier had ik echt héél veel meer van verwacht.

The Curse of the Cat People (Wise & Fritsch, 1944) ***½
Het vervolg op Cat People heeft verbazingwekkend weinig met zijn voorganger te maken. De titel impliceert anders, maar Wise en co. moesten het van de studio met deze titel doen, waarschijnlijk omdat dit meer publiek zou trekken. Het plot richt zich op een jong meisje. Een buitenstaander met een onzichtbare vriendin. Deze dame blijkt Irena uit 'Cat People' te zijn, waardoor het geluk van het gezinnetje op de kop komt te staan. Plottechnisch weinig interessant, maar visueel des te meer. De belichting is van een héél hoog niveau. Net als zijn voorganger overigens!

Coen P.
19-01-2009, 10:29
Zondag:

Play Time (Jacques Tati, 1967) ****
In de regel ben ik geen fan van de slapstickachtige taferelen van monsieur Hulot. Zijn gestuntel kon ik in deze film echter wel erg goed hebben. Tativille, de immense set die Tati liet bouwen en die hem financieel gezien naar de afgrond bracht, is een klinische blik op de grote stad. Overwegend grijs en vol glas is Parijs niet echt uitnodigend om in te wonen. Wat wel uitnodigend is, is de visuele humor van de film. Op 70mm geschoten en dus ultrabreed kom je ogen tekort om alle grappen en grollen te spotten. Om clichematig te eindigen, dit is echt een film die zich leent voor meerdere kijkbeurten!

The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975) ?
Mensen, oh lieve mensen, help mij! Is deze film een 1 of een 10. Ik weet het echt niet. Mijn filmgenoten hadden we van tevoren gewaarschuwd, maar 'Rocky' is een compleet over-the-top bizarre filmervaring. De nadruk ligt hierbij op ervaring en niet op film, want deze prent moet je over je heen laten komen. Ik weet nog niet goed of dit wat voor me is, maar 1 dag na dato zing ik nog steeds 'double feature' hardop dus dat is een goed teken. Denk ik. Het mooiste van de film vond ik overigens dat mijn filmgenoten intens aan het genieten waren. Aan hun gesnikker en gelach kon ik van tevoren al aan horen komen dat er weer een bizarre scene op komst was!

Yôkihi (Kenji Mizoguchi, 1955) **½
De laatste film van mijn filmweekend was helaas de minste van het geheel. Een inspiratieloos en saai kostuumdrama van Mizoguchi die toch te boek staat als één van de grootste filmmakers van Japan. Duidelijk is zichtbaar dat Mizoguchi en zijn cameraman amper in kleur hebben geschoten, want visueel is de film weinig imponerend. Weinig boeiende composities dragen namelijk niet bij aan het voortkabbelende verhaal over politiek en verraad. Nee, geef mij dan maar een goede Mizoguchi over het wel en voornamelijk wee van vrouwen in Japan.

Brakhage
19-01-2009, 10:47
ik dacht dat jouw favoriet Casino was?
Het zal er om hangen denk ik. Casino is ook fantastisch, maar ik denk dat ik King of Comedy nog een tikkeltje beter vind, hoewel het zulke totaal verschillende films zijn dat vergelijken bijna onmogelijk is.

Brakhage
19-01-2009, 10:49
Radio Bergeijk Haha, wat een geniale serie is dit toch. Als je zo je best doet om alles er zo obscuur mogelijk uit te laten zien dan ben je wel een aardige held. Niet iedere grap is even goed uitgewerkt, soms slaan ze de plank ook wel een beetje mis, maar het gaat om het idee erachter, en die vind ik altijd vrij briljant.
De oorspronkelijke radio uitzendingen van 15 minuten zijn beter dan alles wat erna kwam, de TV spinoff was zelfs een goedkope en beduidend minder sterke uitbuiting van dezelfde grappen die ze op de radio al veel beter hadden gedaan.

Angels vs demons
19-01-2009, 11:22
Seven Pounds, Gabriele Muccino (2008 )
Regisseur Gabriele Muccino en Will Smith werkten al eerder samen aan The Pursuit of Happyness, een nogal oppervlakkige, maar wel leuke feelgood film. Dit keer wederom een drama, maar deze gaat zeker een stuk dieper. De film komt traag op gang, maar wint gaandeweg aan kracht. Door de verhaalstructuur zit je lange tijd in onzekerheid over de reden van de acties van Smith's personage. Hij toont hier voor mij nu definitief aan dat hij een acteur is die meer kan dan alleen de actieheld of de komiek uithangen. Daarnaast is ook Rosario Dawson zeer sterk. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen. De laatste tien minuten zijn eigenlijk vrij overbodig en doet de film zelfs aan kracht inboeten. De film was naar mijn mening sterker geweest als het beeld kort na de twist in het verhaal al op zwart was gegaan. Nu worden alle touwtjes aan elkaar geknoopt en is het einde net wat te zoetsappig. Als geheel echter een prima film. Wederom een one-man show van Smith, maar dit is helemaal niet erg. 7,5

Precies wat ik had na het zien van deze film! alleen heb ik pursuit of happyness nog niet gezien!

toch maar eens doen?

DanielC.
19-01-2009, 11:24
Ik heb de oorspronkelijke radio uitzendingen (helaas) nooit gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen. Is dat misschien op cd uitgekomen? Zou het graag eens horen, als ik de serie al zo goed kan waarderen, zal ik dit hoogstwaarschijnlijk ook vrij sterk vinden. Jammer dat je niet zo te spreken bent over de serie.

Aloys
19-01-2009, 11:27
Taxi Driver, The Departed, The Aviator en dus Goodfellas.
Taxi Driver vind ik tot nu toe de beste.

Ben nog wel benieuwd naar Mean Streets, After Hours, Cape Fear, Casino en Bringing Out the Dead. De rest spreekt mij niet echt aan, al zal ik Raging Bull ook nog wel eens proberen vanwegen zijn klassieker status.

Ik vind The Aviator en Goodfellas ook niet bijzoner. Vooral Goodfellas niet.

Mijn favoriet van Scorsese is Raging Bull, dus misschien word het ook wel jouw favoriet?

Patrick van den Hul
19-01-2009, 11:28
Precies wat ik had na het zien van deze film! alleen heb ik pursuit of happyness nog niet gezien!

toch maar eens doen?

Beide films lijken behoorlijk op elkaar, dus dat zou je kunnen doen.
Pursuit of Happyness is wat luchtiger en naar mijn mening wel de mindere van de 2.

Oudlid_X5
19-01-2009, 15:04
Byôsoku 5 senchimêtoru (Makoto Shinkai, 2007)

Ik denk dat deze afbeeldingen genoeg zeggen. Iederaan aan de import voor de film 5 Centimeters per Second: A Chain of Short Stories about Their Distance. :razz:

http://img.photobucket.com/albums/v519/liljetjennie/Blog%2008/5cm1.jpg

http://xdbit.com/blog/wp-content/uploads/2007/07/phg_4.jpg

http://xdbit.com/blog/wp-content/uploads/2007/07/phg_8.jpg

http://img390.imageshack.us/img390/39/19409418rx7yu0.png

Don van Straalen
19-01-2009, 15:16
Ah die heb ik sinds kort ook op m'n pc staan.

Ook maar ff kijken binnenkort, ziet er zeker tof uit.

Coen P.
19-01-2009, 16:34
Waar heb je Byôsoku 5 senchimêtoruvandaag Immanuel?

Coen P.
19-01-2009, 19:33
Vantage Point (Pete Travis, 2008 ) ***
Héél de wereldpers is aanwezig. In het pitoreske Salamanca gaat de president van de Verenigde Staten een verdrag tekenen dat geweld moet uitbannen. De sfeer is echter gewelddadig, want ondanks de goede bedoelingen scoort de VS nog steeds niet hoog op de populariteitsmeter. Secret Service mannen Matthew Fox (pretty box van Lost) en Dennis Quiad (man met granieten gezicht van Day After Tomorrow) houden de boel goed in de gaten. Dan gebeurt het onmogelijke. Twee schoten worden gelost en de president valt gewond neer.
Het mooie van dit verhaal is dat het meerdere episodes kent waarbij steeds het perspectief van iemand anders gekozen is. Helaas ligt hierin ook de valkuil, omdat er voor té veel karakters gekozen is. Je moet nu niet denken dat het wiel opeens uitgevonden is, want Akira Kurosawa deed dit al in de jaren '50 met zijn Rashomon. Hij wist echter wel een juiste inslag te kiezen door zich te beperken tot een kleine handvol hoofdpersonen. Naast een te grote schare aan poppetjes zakt de film op het einde compleet in. Er is dan afstand genomen van het terugspoel principe met de aparte verhaallijnen en alles moet geforceerd samenkomen in het obligatoire happy end van de film. Een gemiste kans, want de aanzet tot het verhaal bood echt perspectief.

Brakhage
19-01-2009, 20:01
Ik heb de oorspronkelijke radio uitzendingen (helaas) nooit gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen. Is dat misschien op cd uitgekomen? Zou het graag eens horen, als ik de serie al zo goed kan waarderen, zal ik dit hoogstwaarschijnlijk ook vrij sterk vinden. Jammer dat je niet zo te spreken bent over de serie.
Ja, er is een compilatie uitgekomen: de complete dieptepunten van Radio Bergeijk (http://www.bol.com/nl/p/muziek/de-complete-dieptepunten/1000004005964594/index.html). Dit bevat overigens geen complete uitzendingen, alleen losse sketches uit de uitzendingen. Ik heb zelf ook nog een stuk of 15 CD's met daarop complete uitzendingen, mocht je daar interesse in hebben kan ik wel eens een mp3 CD voor je maken.

Het grote probleem van de TV serie is dat de gehele magie van het hoorspel zoals ze dat eerst op de radio deden volledig weg is - ik wil helemaal niet zien hoe Peer en Toon er uit zien. Op TV werd het al heel snel veel banaler omdat ze simpelweg alles moesten tonen, terwijl de radio veel meer aan de verbeelding overlaat. Daarnaast was de rek er na zoveel jaar ook wel uit, de beginperiode was vele malen creatiever dan de laatste jaren, toen ik overigens ook allang was afgehaakt. En helaas stamt de TV serie uit de latere jaren.

Erwin de Koning
19-01-2009, 20:55
UP FROM THE DEPTHS (http://www.stomptokyo.com/badmoviereport/reviews/U/updepths.html)

Overduidelijke JAWS rip met een ... mjah wat is het eigenlijk...

http://img504.imageshack.us/img504/7348/12517319xb0.png

die er in geen enkele scene hetzelfde uitziet.

Leuke film, juist omdat het zo stom is allemaal

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=XCiFg2mjl30&feature=related)

http://img401.imageshack.us/img401/2817/posterupfromthedepthsqy9.jpg

Erwin de Koning
19-01-2009, 21:01
Ik weet nog niet goed of dit wat voor me is, maar 1 dag na dato zing ik nog steeds 'double feature' hardop dus dat is een goed teken. Denk ik.



http://img233.imageshack.us/img233/4466/timewarppk4.gif

Wim S.
19-01-2009, 21:12
Pusher : Na veel lovende stukjes hier op het forum, werd ik best wel nieuwsgierig naar de Pusher trilogy. Nu heb ik het eerste deel gezien en het viel inderdaad niet tegen, goede harde gangsterfilm. Een drugsverkoper raakt steeds verder in de problemen en kan er eigenlijks niets aan doen, maar heeft een ongelofelijke pech. Ik zie al uit naar het 2e deel die me heftiger lijkt te worden gezien het einde van de film. 7.5/10

DanielC.
19-01-2009, 21:31
Ja, er is een compilatie uitgekomen: de complete dieptepunten van Radio Bergeijk (http://www.bol.com/nl/p/muziek/de-complete-dieptepunten/1000004005964594/index.html). Dit bevat overigens geen complete uitzendingen, alleen losse sketches uit de uitzendingen. Ik heb zelf ook nog een stuk of 15 CD's met daarop complete uitzendingen, mocht je daar interesse in hebben kan ik wel eens een mp3 CD voor je maken.

Ah, tof, die compilatie ga ik zeker achteraan. Erg cool dat je die cd's met complete uitzendingen hebt (Met een verzamelaar gaat wel veel van de magie verloren, lijkt me), maar daar zal ik je (voorlopig) nog niet voor lastig vallen. :razz: Maar alvast bedankt voor het aanbod. ;-)

Bjorn S.
19-01-2009, 21:46
Ik ben geboren in Bergeijk maar heb de radio uitzendingen of de serie nog nooit gezien/gehoord... maar wil ik dat wel als Bergeijkenaar? ;-)

Bjorn S.
19-01-2009, 22:04
Waar heb je Byôsoku 5 senchimêtoruvandaag Immanuel?

Ja, dat zou ik ook graag willen weten. Dat ziet er echt fantastisch uit!

Erwin de Koning
19-01-2009, 22:12
HAUNTED CASTLE (http://jam.canoe.ca/Movies/Reviews/H/Haunted_Castle/)

3Dtopper zonder plot. Nou ja, er is een muziekant die een kasteel binnenloopt en daar verwelkomt word door geesten en demonen die hem een soort rondleiding geven door het hele grote kasteel. De achtbaanrit is het absolute hoogtepunt waarbij je je maag voelt draaien

7.5

http://img502.imageshack.us/img502/7040/86142226ho3.png

DanielC.
19-01-2009, 22:14
Ik ben geboren in Bergeijk maar heb de radio uitzendingen of de serie nog nooit gezien/gehoord... maar wil ik dat wel als Bergeijkenaar? ;-)

Ja, natuurlijk!

Lemodie
19-01-2009, 22:51
Radio Bergeijk is tof, al ken ik het eigenlijk alleen als die radio serie :D

En Byôsoku 5 senchimêtoru is uiteraard schitterend. Jammer dat het wel een erg korte film is.


Zoooo zeg....is dit echt een stukje over Goodfellas?:shock: Geen sterke eigen stijl? Nergens knap? Heb je die scene in 1 take gezien als Liotta het restaurant in komt lopen met zn vriendin? Geen sfeer?? Deze film weet de gangstersfeer perfect weer te geven wat mij betreft. De film bevat de ene na de andere memorabele scene. De scene bv met Pesci als Riotta thinks he's funny..... Het lijkt echt of je een andere film hebt gezien. Nog steeds de beste van Scorcese wat mij betreft. Buiten de regie zijn de acteerprestaties ook uitmuntend in deze film. Opmerkelijk dat je dus blijkbaar een totaal andere ervaring hebt gehad.
Ja zo'n stukje blijft natuurlijk een eigen mening, dus over die sfeer valt moeilijk te discussiëren, aangezien ik blijkbaar die typische gangstersfeer nooit zo goed voel. Ik hoop niet dat ik iemands gevoelige snaar raak wanneer ik zeg dat ik The Godfather ook al erg overgewaardeerd vond en het tweede deel al helemaal. Donnie Brasco is ook al zo'n film waarvan ik de genialiteit niet kon voelen. En dat is sfeer voor mij, iets dat je voelt en niet perse moet aflezen van alle filmelementen. Dus alles was heus aanwezig om een typsche gangsterfilm te zijn en ik ga niet zeggen dat het er geen is, maar dit voelt nergens bijzonder, het laat mij bijna volledig koud. Zo ook die scene in 1 take, geloof zelfs al dat ik het vaker heb gezien en beter.

Maar goed, zoals je uit mijn stukje kan afleiden is dit gewoon niet echt mijn film. Hij was boeiend om naar te kijken en zeker niet slecht, best goed zelfs, maar ik ben hier niet van onder de indruk. Had het wel graag gewild hoor ;)

Coen P.
20-01-2009, 08:03
http://img233.imageshack.us/img233/4466/timewarppk4.gif

(y)

kewl!

Alexander D
20-01-2009, 08:24
Batman Begins

Nog maar een keer gekeken als voorbereiding op TDK. Het blijft een heerlijke film. Ondanks de hoogst irritante film van Batman.

Erwin de Koning
20-01-2009, 09:03
Het blijft een heerlijke film. Ondanks de hoogst irritante film van Batman.

:confused:

Daan de G.
20-01-2009, 09:13
Hij zal wel de stem bedoelen ;) Waar ik overigens 0,0 problemen mee heb.

Oudlid_X5
20-01-2009, 13:31
Waar heb je Byôsoku 5 senchimêtoruvandaag Immanuel?

http://www.yesasia.com/global/1004856960-0-0-0-en/info.html

Ik heb hem trouwens kunnen bekijken via de pakketserice van Moviemeter.


Ah die heb ik sinds kort ook op m'n pc staan.

Ook maar ff kijken binnenkort, ziet er zeker tof uit.

(y)




En Byôsoku 5 senchimêtoru is uiteraard schitterend. Jammer dat het wel een erg korte film is.

Kort maar ohzo krachtige film. Alleen jammer van dat popliedje op het einde. :sad:

Oudlid_X5
20-01-2009, 17:44
Net Pusher III gezien en die viel me toch wel tegen. Ik vond het geen juiste keuze om de trilogie af te sluiten met de gangster baas die de andere hoofdpersonen uit de vorige delen letterlijk naaide. Had het liever vanuit een ander persoon gezien. Misschien van dochterlief? En weer Frank naar al die jaren?

Van Milo heb ik nu een compleet andere kijk. Zijn menselijkere kant krijgen we te zien. Hij moet letterlijk werken voor zijn bestaan. Daarbij is de smerige gangsterbaas uit de vorige delen opeens pappa. Zo rauw en schrikbarend zoals het debuut was is het nu niet meer. Beetje van hetzelfde. Beetje problemen maken met het dealen van Coke. Het standaard wereldje. Nu terug kijkend vind ik het zelfs jammer dat er vervolgen zijn gemaakt op Pusher.
Wanneer kunnen we de remake verwachten? klik (http://www.imdb.com/title/tt1082075/)

Oudlid_X5
20-01-2009, 18:35
Saw V (200 )
De acteurs stelden stuk voor stuk teleur. Kijk maar eens naar de politieman de hele film loopt hij rond alsof hij moet schijten. Althans er zat hem zeker ''iets'' dwars.
De regisseur, was volgens mij de cameraman van de vorige twee delen, stelde ook teleur. Ik bedoel, ik wist echt gegevenmoment niet meer waar we zaten. Want de puzzelstukjes kwamen in een rap tempo op je af. En er moet ook nog eens een nieuw verhaal verteld worden. Nieuwe spelletjes uiteengezet worden. En dan die onzin met zijn vrouw. Is ze zwanger? Het zag er wel naar uit. Wat zit er in die zwarte doos?

Dus met een klein beetje geluk is er straks ook een baby Jigsaw. Dat zou wat zijn! En dan plaatsen we de tijd opeens twintig jaar later. En we hebben een nieuwe serie van martelfilms. Hoe zullen de spelletjes er dan uit zien? Gaan we dan over op dieren?

Het begint stilaan wat weg te hebben een aflevering van een serie. Beetje bij beetje kreeg je meer te weten van de wereld van Jigsaw. Maar ik vraag me af hoe lang dit nog doorgaat?

Trouwens het begint wel langzaam aan een traditie te worden om ieder jaar in januari in plaats van een nieuwjaarsduik te nemen maar gewoon een Saw film met het hele gezin te gaan kijken. Lekker, gezellig, martelen voor het hele gezin.

Erwin de Koning
20-01-2009, 21:07
Saw V (200 ) Bla bla bla


Volgens mij zijn dit helemaal geen films die jij leuk vind, moest je verplicht kijken?

NIGHT FRIGHT (http://oh-the-horror.com/page.php?id=205)

FRIGHT NIGHT / THE EXTRA-TERRESTRIAL NASTIE

Heeft nogal een hoog waarzitikingodsnaamnaartekijken gehalte. Het monster komt pas in de 50e minuut of zo, maar dat kan je verwachten en is ook niet zo heel erg frustrerend als die eerste 3 kwartier niet saai is

3.0

http://img229.imageshack.us/img229/3791/posternightfrightqw0.jpg

Oudlid_X5
20-01-2009, 21:59
Volgens mij zijn dit helemaal geen films die jij leuk vind, moest je verplicht kijken?

Niet zozeer verplicht. Maar was wel liever naar een andere film geweest. :-P

TheGodfather
20-01-2009, 22:05
De afgelopen dagen gezien:

Frost/Nixon (http://www.imdb.com/title/tt0870111/)
Na jarenlang als toneelstuk te zijn opgevoerd op West End en Broadway is er nu een film over de beroemde televisie interviews die David Frost hield met oud-president Richard Nixon over de Watergate affaire, met Ron Howard op de regisseursstoel. Hij heeft ons de afgelopen jaren nou niet bepaald de meest interessante films geserveerd. Gelukkig slaagt hij daar nou iets beter in. De film is tamelijk interessant en (vooral tegen het einde wanneer de interviews zelf eindelijk aan bod komen) spannend.
Het is duidelijk dat deze film z`n oorsprong heeft in een toneelstuk. De manier waarop het gefilmd is, de manier waarop de dialogen gebracht worden. Niet dat dat slecht is, maar écht spannend wordt het niet. De echte climax, de echte "klap" op het einde blijft uit.
Wel is het acteerwerk erg goed, vooral Frank Langella als Nixon is geweldig.
Goede, maar vooal degelijke film.

7,7/10

Prison Break - Seizoen 3 (http://www.imdb.com/title/tt0455275/episodes#season-3)
Na het geweldige tweede seizoen was het bijna onmogelijk dat dit seizoen nog beter zou zijn. Dat is dan ook niet het geval. Maar zeer vermakelijk en verslavend was het zeker.
Heerlijke serie!

8,0/10

The Boy In The Striped Pyamas (http://www.imdb.com/title/tt0914798/)
Prachtige film over de onmogelijke vriendschap tussen het zoontje van een Duitse leger commandant en een joods jongetje dat gevangen zit in een concentratiekamp.
Gefilmd zonder overdreven drang naar actie en vals senitiment, is de film heel ingetogen en rustig opgebouwd naar een climax die echt heel hard aankomt en die nog lang na zal dreunen. Dat komt voor een groot door de sterke acteerprestaties van de twee jonge hoofdspelertjes: werkelijk briljant!
Zeker een aanrader.

8,0/10

Mean Creek (http://www.imdb.com/title/tt0377091/)
Wie wilde vroeger nou niet eens een keertje de grootste etterbak van de klas terug pakken voor al die nare dingen die hij je aandeed? Dat is precies wat Sam gaat doen, met hulp van z`n broer en diens vrienden. Maar dat loopt toch net wat anders dan verwacht...
Het idee opzich is goed maar de uitwerking schiet op punten te kort. Om te beginnen is de film veel te moralistisch en te drammerig in het overbrengen van de boodschap, die sowieso al overduidelijk is.
Daarnaast pakt het gebruik van de handheld camera verkeerd uit: het wekt meer irritatie op dan dat het de film ten goede komt. De camera beweegt te veel op momenten waar dat niet nodig is. Het leidt alleen maar de aandacht af. Ook het einde is wel erg klef.
Een film waar zeker een goede bedoeling in schuil gaat, maar het is jammer dat die er niet volledig uit komt.

6,8/10

DanielC.
20-01-2009, 22:06
Die andere vier doen het toch vrij goed bij Verhoeven. Als we WiW mogen geloven tenminste.

Ik heb trouwens niets meer gezien.

Oudlid_X5
20-01-2009, 22:10
Die andere vier doen het toch vrij goed bij Verhoeven. Als we WiW mogen geloven tenminste.

Ik heb trouwens niets meer gezien.

Inderdaad die eerste twee delen vond ik uiterst sterk. Vooral door het gegeven en het morele vraagstuk dat aan de kaak werd gesteld.

Deeltje drie en vier heb ik in de ban gekeken met te veel alcohol op dus die cijfers kun je niet helemaal serieus nemen.

Quido
20-01-2009, 22:35
Vind Saw 3 juist de beste uit de reeks (met 1 en 2 dicht daarachter). 4 is matig, 5 weer een stukje beter.

Erwin de Koning
20-01-2009, 22:46
MIDNIGHT MOVIE (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/midnightmovie.htm)

Zéér vermakelijke slasher die zich afspeelt in een bioscoop (ja ok niet erg origineel meer maar wat is tegenwoordig wél origineel in het slashergenre?) waar men s'nachts oude horrorfilms draait. Vanavond draaide THE DARK BENEATH en die film heeft een verleden: de regisseur van die film was ervan overtuigd dat hij de moordenaar is uit z'n eigen slasher en zat jarenlang opgeborgen na een aantal brute kills te hebben gepleegd en laat hij nou juist vanavond ontsnapt zijn

Een klein groepje toeschouwers zien de moorden die gepleegd worden in de bioscoop (letterlijk!) op het scherm en proberen de killer die met behulp van zwarte magie zich in het 'echte leven' kan toveren vanuit de film van het vege lijf te houden

Neemt zichzelf op de hak van tijd tot tijd en leent van de klassiekers in het genre

Niet te verwarren met MIDNIGHT MOVIE MASSACRE

8.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=GZno_ZyWfoM)

http://img175.imageshack.us/img175/1898/postermidnightmovie2rb6sn6.jpg

Brakhage
20-01-2009, 23:39
Tagebuch einer Verlorenen (GW Pabst, 1929) ****1/2

Bijzonder sterke film die Pabst samen met Louise Brooks maakte direct na hun legendarische 'Pandora's Box'. De relatie tussen Brooks en Pabst lijkt een rechtstreekse voorloper van die tussen Sternberg en Dietrich van een paar jaar later en doet er weinig voor onder, Pabst weet de mooie Brooks fantastisch in beeld te brengen. De film zelf is een nogal sensationele kruising tussen een fallen woman melodrama en een women in prison film (in 1929!), compleet met sadistische lesbische bewaakster! Visueel ook bijzonder sterk. Dikke aanrader voor liefhebbers van silents.

DanielC.
21-01-2009, 09:35
Bringing up Baby Wat een ongelofelijk toffe film is dit toch. Zo ongeveer iedere seconde van deze film is grappig, dat is toch iets dat niet vaak voorkomt. Cary Grant is fantastisch als een soort pratende Harold Lloyd, maar Katherine Hepburn is voor mij de heldin. Wat een duivel is het toch, maar dan een waar je eigenlijk alleen maar van kan houden. Wat apart is is dat dit een romantische komedie is, maar dan een waar geen enkele zoen in voorkomt. Opmerkelijk.

Erwin de Koning
21-01-2009, 18:55
CATTIVE INCLINAZIONI (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies/bad_inclination.htm)

BAD INCLINATION

Als je in 2003 een giallo maakt in de stijl van de jaren '70 toen ze de hoogtijdagen kenden heb je moed of je bent gewoon dom. Ik denk dat het het eerste moet wezen want deze film is lang niet slecht.
Alle ingredienten zijn er zoals de black gloved killer, mooie (lesbische) dames en de idiote plottwist

Check it out

7.0

http://img249.imageshack.us/img249/2039/015tq1jz7.png

Patrick van den Hul
21-01-2009, 18:56
Lolita, Stanley Kubrick (1962)
Deze film van Kubrick had ik nog niet gezien en het is moeilijk om er na een eerste kijkbeurt iets over te schrijven. Hoewel de film start met een prachtig openingsshot van de auto die door de mist rijdt, mistte ik hier grotendeels de visuele genialiteit van Kurbrick. Ook qua verhaal vond ik het niet altijd overtuigend. De opbouw is wat traag en het einde vond ik ook niet geweldig. De film is echter wel een interessante karakterstudie geworden met échte personages en ook de nodige diepgang. Sue Lyon is geknipt voor de rol van Lolita en heeft een geweldige uitstraling. James Mason geeft prima tegenwicht en ook Peter Sellers heeft nog een aardige bijrol. shelley Winters vond ik dan wel weer mateloos irritant, maar ze heeft gelukkig geen hoofdrol. Al met al een nogal atypische Kubrick maar wel weer een bijzondere kijkervaring. 7,5

Patrick van den Hul
21-01-2009, 19:03
Singin' in the Rain, Stanley Donen & Gene Kelly (1952)
Dit is een van die film die constant hoog in officiële top zoveel lijstjes eindigt, en ik moet bekennen dat ik deze nog nooit had gezien. Waar ik nogal teleurgesteld raakte in eerdere vroege technicolor klassieker zoals The Wizard of Oz en Gone With the Wind, vond ik dit een geweldige film! Eigenlijk heb ik zin om 'm direct alweer te kijken. Een echte feelgood film met heerlijke songs en over de top acteerwerk (dat bedoel ik positief in dit geval!). Als filmliefhebber is het natuurlijk ook leuk dat de film als hoofdonderwerp film heeft, en specifiek de komst van de geluidsfilm. Dit zorgt voor enkele taferelen die qua humor na al die jaren nog steeds werken, zoals de pogingen om een microfoon in beeld te krijgen en de dialogen goed op te nemen. Qua muziek vond ik vooral de act met de violen erg mooi. De DVD zelf is ook een vermelding waard, want wat is deze film prachtig gerestaureerd. Werkelijk haarscherp en met mooie kleuren. Ik zou de film zo 10-15 jaar jonger schatten als ik het werkelijke productiejaar niet wist. Een aanrader voor iedere filmliefhebber, musicalfan of niet! 8,6

Patrick van den Hul
21-01-2009, 19:05
Enchanted, Kevin Lima (2007)
Ik ben blij dat Disney toch weer terug is gegaan naar haar roots, Pixar is nu eenmaal de koning van de 3D-animatiefilms en bijna niet overtreffen op dat gebied. Enchanted was een en al jeugdsentiment. Veel verwijzingen naar andere disneyfilms en in het begin en einde de oude bekende tekenstijl. De overgang naar de 'echte' wereld is consequent gedaan (de prinses gedraagt zich exact als in de wereld waar ze vandaan komt), en er zijn genoeg grappen die ook voor volwassenen leuk zijn. Jammer van de iets te lange speelduur en het wat inspiratieloze einde. Desalniettemin de moeite waard, als is het alleen maar vanwege het hilarische eekhoorntje. 7,0

Jordy van Buel
21-01-2009, 19:16
Lolita, Stanley Kubrick (1962)


Ik zou zeggen, lees het boek, dan komt die spanning tussen Lolita en Humbert Humbert veel meer tot zijn recht :)

Patrick van den Hul
21-01-2009, 19:38
Ik zou zeggen, lees het boek, dan komt die spanning tussen Lolita en Humbert Humbert veel meer tot zijn recht :)

Ok, ga ik onthouden, maar dan vind ik het apart dat het Kubrick niet geheel is gelukt om dit over te brengen. Hij heeft namelijk meerdere keren bewezen dat hij ook zeer goed is in boekverfilmingen.

Witless
21-01-2009, 20:12
The Curious Case of Benjamin Button

Lange maar goede film (:

Erwin de Koning
21-01-2009, 22:30
EDEN LAKE

Mooi meertje, wil ik ook wel naar toe

8.0

Brakhage
21-01-2009, 23:05
Pistol Opera (Seijun Suzuki, 2001) **1/2

Deze kan onder de rubriek 'deceptie' geschaard worden. Het is een soort sequel op/remake van Suzuki's eigen klassieker 'Branded to Kill', maar helaas haalt 'Pistol Opera' het nergens bij die film. 'Branded to Kill' was al niet bepaald het toonbeeld van logica of narratieve duidelijkheid, maar in die film is nog enige coherentie te bespeuren, welke in 'PO' simpelweg volledig afwezig is - het is enkel een samenraapsel van scenes. Het grote verschil tussen beide films is dat 'Branded to Kill' constant boeit, hoofdzakelijk dankzij een virtuoze stijl en mise-en-scene, terwijl dat in 'PO' maar mondjesmaat aanwezig is. Bij vlagen is Suzuki op zijn meest geinspireerd, maar nog veel vaker is het allemaal oersaai en volstrekt onzinnig. Gelukkig zou Suzuki zich vier jaar later groots herpakken met 'Princess Raccoon'.

vince curtin
21-01-2009, 23:21
Valkyrie...
Helemaal niet zo slecht als de recencies in mijn mening.Tom Cruise speelt een goede rol als een van de Duitse officieren die probeerde Hitler te vermoorden.Ze zijn heel dicht bij de feiten gebleven en dat maakt deze film interessant voor mensen met een voorkeur voor WW11 films 7/10

The Wrestler...
Trieste drama over iemand op het einde van zijn carrière is.Geweldige rol van Mickey Rourke en ik kan niet voorstellen dat iemand anders wegloopt met die oscar volgende maand.8.5/10

vince.

BigLebowski
22-01-2009, 06:33
Valkyrie...
Helemaal niet zo slecht als de recencies in mijn mening.Tom Cruise speelt een goede rol als een van de Duitse officieren die probeerde Hitler te vermoorden.Ze zijn heel dicht bij de feiten gebleven en dat maakt deze film interessant voor mensen met een voorkeur voor WW11 films 7/10


Ik heb gister in het programma Eén Vandaag het tegenovergestelde begrepen. De film zou juist een heel verkeerde indruk geven over een aantal zaken en sommige zogenaamde feiten waren historisch incorrect, volgens zeggen van een aantal duitsers die werden geïnterviewd.

Melzz
22-01-2009, 10:52
Invasion of the Body Snatchers - Don Siegel - (1956)

Veel van die jaren 50 sci-fi's zien er tegenwoordig wat silly uit maar deze film staat nog prima overeind. Uitermate spannende paranoia thriller. Wie kun je nog vertrouwen en wie is overgenomen door zo'n "pod"? Voelt af en toe wat noir aan met zn fraaie belichting en de hoofdpersoon die in een fatalistische nachtmerrie is beland. Uiterst geslaagde film dus. Wat ik helaas minder vond is de beeldkwaliteit van de film....niet optimaal. Een groot verschil met bv een Warner Noirbox of de Val Lewtonbox. Ook het geluidsspoor bevat de nodige hisjes en kraakjes. Zou deze graag eens helemaal opgepoetst zien. De film kent ook een zeer iconische filmstill. Echter....deze komt niet voor in de film!! Iemand enig idee waarom? Het zou een geweldig shot hebben opgeleverd. Ik heb het over:

http://aprilbaby.typepad.com/a_california_life/images/2007/10/07/invasion4.jpg

8,2

Melzz
22-01-2009, 11:07
Gwoemul a.k.a. The Host - 2006

In 2007 heb ik deze op een zeer groot scherm gezien tijdens het AFFF. Dat was een overweldigende ervaring, ik kreeg echt een kick van het spektakel. Ik was dan ook benieuwd of de film op een klein scherm ook overeind bleef. Ik vind de film nog steeds zeer geslaagd maar zoals in de bios....dat krijg je helaas niet voor elkaar. Zo'n gigantisch monster moet je gewoon op een kingsize scherm zien.

Ik las hier en daar (oa van Coen) dat de special effects matig zijn. Ik ervaar het totaal tegenovergestelde. Ik vind het een van de meest overtuigende cgi-creatures die ik heb gezien in een film. Heerlijk vermaak met, net als in Memories of Murder, een dubbele boodschap.

8,2

Erwin de Koning
22-01-2009, 11:45
CAMP DEATH (http://www.monstersatplay.com/review/dvd/c/campdeath.php)

Indie campgroundslasher die door de donkere beelden haast onkijkbaar is en de schrijver heeft volgens mij een 'fuck' tic want de hoofdrolspelers vloeken hier nog meer dan in PULP FICTION

Ondanks dit hebben de heren toch hun dvd op de markt weten te brengen

3.0

Melzz
22-01-2009, 16:50
Bone - Larry Cohen (1972)

Raaarrrrrr.....raaaarrrrrrrr. Dat is deze film. Raaarrrrrr. Een man en een vrouw krijgen bezoek van een zwarte man. Hij eist geld of anders gaat hij de vrouw verkrachten en vermoorden. De man gaat naar de bank maar denkt....dank je de koekoek en bekijk het maar. De vrouw krijgt een relatie met de zwarte man en ze gaan achter de echtgenoot aan. Een comedy? Een satire? Sociaal commentaar? Een horror? Weet ik het.....ik kan er geen soep van koken. Veel ideeën, dat zeker maar ik kan niet zeggen van...wow....wat een goede film. Echt slecht is ie ook niet. Misschien wel te briljant voor mijn IQ? Raaaarrrrrr.....

5,8

BigLebowski
22-01-2009, 17:24
Het IFFR is voor mij begonnnen. Vandaag mijn kaarten opgehaald en ook de eerste film achter de kiezen:

Snow (aka Snijeg) (http://www.imdb.com/title/tt1146295/) - Aida Begic, 2008

http://www.sarajevo-x.com/media/images/vijesti/080424032.1_mn.jpg

In het kleine dorpje Slavno strijdt een klein groepje Bosnische vrouwen voor hun rechten, wanneer de overheid hun land wil opkopen. Maar belangrijker nog: allen hebben littekens overgehouden en iemand verloren in de oorlog tegen Servie, waar ieder op z'n eigen manier mee omgaat.

Een mooi begin. Met de scheurkaart die we kregen heb ik een 4 (=goed) als beoordeling gegeven. Hier houd ik het voor nu op een ruime 7.5/10

Erwin de Koning
22-01-2009, 18:03
NADIE OYÓ GRITAR (http://www.imdb.com/title/tt0070432/)

NO ONE HEARD THE SCREAM

Een dame ziet per ongeluk haar enige buurman in een flat een lijk verstoppen maar hij merkt haar op. Omdat de beste man geen kwaad karakter heeft besluit hij de vrouw niet te vermoorden maar hij gaat een verbond aan met haar. Ze moet haar mond houden want anders.

Beide moeten het lijk laten verdwijnen zodat ze medeplichtig is en hij 'veilig' is

Een romantische giallo met de gebruikelijke twistending. Lekker en een van de betere Spaanse gialli

7.5

http://img244.imageshack.us/img244/1433/posternooneheardthescreyk6.jpg

Patrick van den Hul
22-01-2009, 19:37
Has Anybody Seen my Gal?, Douglas Sirk (1952)
Charles Coburn beleeft zichtbaar plezier aan zijn rol in deze dramedy. Hij speelt de hoofdrol van de rijkste man ter wereld die zijn geld wil schenken aan de familie van de vrouw die hij ooit tevergeefs ten huwelijk vroeg. Hij wil wel eerst weten of ze hier wel geschikt voor zijn en doet zich dus voor als een ander (John Smith haha) en krijgt het voor elkaar om een kamer te huren bij de familie en te werken in de winkel van de vader. De film kent de nodige humor, soms zeker geslaagd, maar heeft ook een serieuze kant. De boodschap, geld maakt niet gelukkig, ligt er wel erg dik bovenop en is tegenwoordig nogal cliché, maar misschien was dat destijds nog niet het geval. Eerder genoemde Coburn speelt erg leuk en heeft echt talent voor komedie. De bijrollen zijn ook best leuk ingevuld, met uitzondering van het kleine meisje dat té overdreven acteert. Verder ziet de gerestaureerde technicolor print er prachtig uit. Een leuke film met een flink tempo en een zoetsappig einde, maar deze pas wel goed bij de film. 7,5

Patrick van den Hul
22-01-2009, 19:45
Sullivan's Travels, Preston Sturges (1941)
De eerste paar minuten kon ik er nog niet echt inkomen, maar dit veranderde al snel. Het verhaal is simpel maar wel goed gevonden. Een regisseur van voornamelijk komedies wil een serieuze film maken over 'arme' mensen, maar wil het daarvoor eerst zelf meemaken. Hij besluit als zwerver door het land te reizen. Uiteraard loopt het een en ander uit de hand en krijgt hij zijn gezonde portie miserie. Dit alles resulteert in de voor de hand liggende moraal van het verhaal aan het einde: humor is zo onzinnig nog niet. De film zelf kent voor een komedie echter niet eens zo heel veel humor, bij mij overheerste toch vooral de satire en af en toe een vleugje drama. De aparte mix van genres en het hoge tempo maken dit tot een zeer genietbare kijkervaring. Joel McCrea zet een prima hoofdrol neer, maar ik vond tegenspeelster Veronica Lake zelfs nog wat sterker in haar rol als werkzoekende actrice. Het einde ging me wat te snel en werd en door middel van een montage wat te dik bovenop gelegd, maar alles daaraan voorafgaand was zeer de moeite waard. 8,2

Alexander D
22-01-2009, 20:07
The Proposition

Uitstekende western.

Patrick van den Hul
22-01-2009, 20:16
The Proposition

Uitstekende western.

Laatst ook gezien en dat kan ik alleen maar beamen, ondergewaardeerde film!

Erwin de Koning
22-01-2009, 20:35
L'ORRIBLE SEGRETO DEL DR. HICHCOCK (http://www.scifilm.org/musing1185.html)

THE TERRIBLE SECRET OF DR. HICHCOCK / RAPTUS / THE FRIGHTENING SECRET OF DR. HICHCOCK / THE HORRIBLE SECRET OF DR. HICHCOCK / THE SECRET OF DR. HICHCOCK / THE TERROR OF DR. HICHCOCK

Freda's 2e horrormeesterwerk na I, VAMPIRI is een lust voor het oog met name door een altijd stralende la Steele en de mooie licht/schaduweffecten. Een must voor eurohorrorfans maar eigenlijk moet iedere filmfanaat deze film zien, maar zonder een Engelsvriendelijke dvd zal dat niet makkelijk gaan

Sequel: LO SPETTRO

8.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=ZyHQEG9Qz50)

http://img407.imageshack.us/img407/5547/06102we6.jpg

Sandor Weltje
22-01-2009, 20:42
Gisteren The Fugitive met Harrison Ford en Tommy Lee Jones gezien, en met natuurlijk onze eigen Jeroen Krabbé. Hoewel Jeroen een heerlijke rol heeft als de slechterik, had ik het gevoel dat hij niet echt in de film paste. Hij speelde te houterig en je kon duidelijk het Nederlandse accent horen. En dan nog te bedenken dat hij in de film 'Chuck' heet. Mjah.

Verder gewoon een heerlijke actiefilm. 8/10

Wim S.
22-01-2009, 21:15
Gwoemul (BR) : Geweldige monsterfilm die ik nu voor de 2e maal zie en nu op Blu-ray en ook nu weer vind ik de film geweldig. Een soort gemuteerde visachtige monster terroriseert de wateren van Korea. De monster ontvoerd een meisje en haar familie gaat op zoek naar haar ten koste van alles. Mischien voor mij tot nu toe de beste monsterfilm die ik nog heb gezien. 8.5/10

The Spiderwick Cronicles (BR) : Leuke film die meer gericht is op de jongeren, gelukkig ben ik dan nog jong van geest want ik hou wel van dit soort films. Een gezin met hun problemen erven een oud huis in de middle of nowhere. Al snel merken de kinderen dat er iets niet helemaal pluis is, al snel ondekt 1 van de jongens een boek en breekt daarmee een spell , waardoor er allerlei magische wezens verschijnen. Hou je van films als zathura, cronicles of narnia en harry potter dan zal deze film je ook wel aanspreken. 7.3/10

Brakhage
22-01-2009, 22:09
Holiday (George Cukor, 1938) ****1/2

Hartverwarmende film van knuffelregisseur Cukor. Het is in zekere zin een soort generale repetitie voor het nog betere ‘The Philadelphia Story’ van twee jaar later, aangezien Katharine Hepburn, Cary Grant, regisseur Cukor en scenarist Donald Ogden Stewart hier al samen zijn. Het verhaal draait om een confrontatie tussen links idealisme en rechts conservatisme en het is niet moeilijk om te zien aan welke kant de film staat, maar dat is niet verwonderlijk natuurlijk aangezien Stewart een linkse rakker was. Erg fijn om te zien is dat de film een duidelijke boodschap heeft zonder dat deze je door de strot geramd wordt, het wordt allemaal gerelativeerd. Vergelijk bijvoorbeeld deze film met Stanley Kramer’s ‘Guess Who’s Coming to Dinner’ waar Spencer Tracy op het einde van de film een ondraaglijke monoloog houdt en een vergelijkbare scène in deze film, waarin de vader des huizes ook een monoloog houdt, welke echter gerelativeerd wordt doordat de zoon zichtbaar vermoeid door het geleuter van zijn vader weg wil lopen – dit soort humor houdt de film fris en niet drammerig. De gehele cast levert puik werk, maar speciale vermelding moet toch gaan naar de altijd geweldige Edward Everett Horton, een van mijn favoriete bijrolacteurs van de jaren ’30. Fantastische film.

Coen P.
22-01-2009, 22:09
The Proposition

Uitstekende western.

(y)

Melzz
22-01-2009, 22:18
Creature from the Black Lagoon (1954)

Eindelijk deze classic creature feature gezien. Leuke film waarbij de man in t pak aardig overtuigd.....voor zover een man in een rubberen pak dat kan doen. Deze 2e film uit mn Universal sci-fi box is een stuk beter van kwaliteit dan Invasion of the Body Snatchers. Ook staat er een leuke featurette op en een audiocommentaar. Op de disk zelf staat "Universal Classic Monster Collection". De disk komt dus gewoon uit die set. Op de disk van "The Thing from another World" staat "disk 2". De disks lijken dus overal vandaan te komen. Maar leuk om nu eindelijk die iconische schubbenman in actie te zien. De Amazone als achtergrond draagt ook prima bij aan deze avonturen/monsterfilm. Echt sci-fi kun je het volgens mij niet noemen. Leuk!

7,5

Melzz
22-01-2009, 22:19
Gwoemul (BR) : Geweldige monsterfilm die ik nu voor de 2e maal zie en nu op Blu-ray en ook nu weer vind ik de film geweldig. Een soort gemuteerde visachtige monster terroriseert de wateren van Korea. De monster ontvoerd een meisje en haar familie gaat op zoek naar haar ten koste van alles. Mischien voor mij tot nu toe de beste monsterfilm die ik nog heb gezien. 8.5/10


Ook op Blu-Ray overtuigen de special effects? Die vind ik er in ieder geval echt top uitzien. En inderdaad...een zeer geslaagde monsterfilm.

Quido
22-01-2009, 22:55
Valkyrie (2008, Bryan Singer)

Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) staat dichtbij Hitler en is een dienaar in diens Derde rijk. Maar Stauffenberg walgt van de misdaden van de nazi-regering. Hoe langer hij de gruwelijke misdaden meemaakt, des te meer hij inziet dat Hitler een enorm gevaar vormt. Hij besluit samen met enkele andere officieren Hitler om te brengen door een aanslag op hem te plegen.

Oppervlakkige en rechtlijnige vertelling over één van de meest enerverende gebeurtenissen uit de geschiedenis. Valkyrie volgt het origineel (http://www.moviemeter.nl/film/20339) vrij nauw, maar schuift de (ook al niet bijster veel) diepgang en achtergronden van die prent terzijde - waarschijnlijk ten gunste van Cruise. Deze kan dan haast ook niks fout doen door het vlakke karakter dat hij speelt. Van Houten speelt - ietwat geforceerd - diens mooie vrouw, die met wat pijnlijke blikken en trillende oogleden of lippen de vrouwelijke kijker identificatiemogelijkheden moet geven voor onvervalst melodrama op het eind. Reijn doet het wat dat betreft beter. In de paar scènes die ze heeft, weet ze haar karakter een relatief grote mate van menselijkheid mee te geven. En nu we toch bezig zijn: ook de rest van de Zwartboek-cast speelt degelijk (zijn de archetype Nazi's/oorlogsfiguren gevonden?). Valkyrie is een op de Hollywood leest gemaakte film, die aardig wegkijkt, maar absoluut nergens in uitblinkt.

Beoordeling: 3 uit 5.

Lemodie
22-01-2009, 23:31
Wild Zero
Om deze B-film goed te vinden helpt het om net zoals mij een liefhebber te zijn van pulpfilms en als je houd van de muziek van Japanse band Guitar Wolf. Nou is 'Jet Generation' van deze band misschien wel een van mijn favoriete albums, ideaal wanneer je een scheurende bak ongelikte herrie wil horen om je ouders mee te pesten. Aangezien er van dat album meerdere nummers in de film verwerkt zijn moest ik deze gewoon zien. Echter was de muziek buiten die van GW nogal flauw en slap en werd het niet de punkfilm waar ik op hoopte. Het is dan wel meer punk dan Rock n Roll Highschool van de Ramones, maar onder echte punkcinema versta ik toch iets anders. En dat doet de band niet ten goede want de plaat Jet Generation is zo PUNK als het maar zijn kan.

Het was dan wel weer echte cult. Neppe effecten, wat gore, belachelijke humor en een verhaal over eh ja.. waar gaat het eigenlijk over? In ieder geval is het gewoon lekker vermaak, hier en daar iets te fout, maar ik kan er de humor wel van inzien. En toen het nummer Roaring Blood voorbij kwam ging bij mij de volumeknop nog wat verder open en ging mijn fles bier de lucht in.

6,5/10 voor een idiote cultfilm die wat korter had gemogen, maar met een stel enorme punkknallers.

vince curtin
23-01-2009, 00:25
Street Kings..
Bad Cop drama die wij hebben zo vaak gezien.Beetje over de top qua geweld en Keanu Reeves zal nooit mijn favorite acteur worden. 5/10

Doomsday..
Heel leuke aktie film met veel gore en een prima soundtrack.Prachtige heldin en een flink tempo dus wat meer heb je nodig in zo een pop-corn film ? 7/10

gr,vince.

Erwin de Koning
23-01-2009, 10:17
GRAN TORINO

Woorden schieten mij tekort

9.5

Wim S.
23-01-2009, 10:28
Ook op Blu-Ray overtuigen de special effects? Die vind ik er in ieder geval echt top uitzien. En inderdaad...een zeer geslaagde monsterfilm.

Ik heb de USA uitgave op Blu-ray en die ziet er erg goed uit, ik heb zelfs het idee dat de monster er nog beter uit zag, meer details. Ook de PCM 5.1 soundtrack is super. Nog een klein vraagje wie is die amerikaanse acteur met die schele ogen, hij komt me zo bekend voor in 1ste instantie dacht ik aan 1 van de 3 mo's dat vroeger wel eens op zdf werd uitgezonden, maar volgens mij is dat 'm niet.

Daan de G.
23-01-2009, 12:26
The Proposition

Uitstekende western.

Is deze al ergens regio vrij op Blu Ray? Lees er zoveel goede dingen over!

Coen P.
23-01-2009, 12:46
Is deze al ergens regio vrij op Blu Ray? Lees er zoveel goede dingen over!

Jazeker! De blu ray is regiovrij. Bij axelmusic, deepdiscount en dvdpacific vrij cheap! (y)

Daan de G.
23-01-2009, 12:49
Thanks, meteen even bestellen :D

Gaat hard zo.. haha!

Erwin de Koning
23-01-2009, 16:53
AMITYVILLE 3-D (http://www.stomptokyo.com/movies/a/amityville-3d.html)

AMITYVILLE THE DEMON

Ondanks dat ik geen fan ben van de Amityville films vind ik deze erg leuk en begrijp niet waar al die negatieve kritiek vandaan komt. Je weet dat als je aan dit soort films begint dat het geen hoogstandjes zijn, of misschien zagen deze mensen hem allemaal zonder brilletje?

7.5

http://img412.imageshack.us/img412/4751/bscap0004co6.png

http://img520.imageshack.us/img520/629/posteramityville3ddc4.jpg

Patrick van den Hul
23-01-2009, 19:23
Zack and Miri Make a Porno, Kevin Smith (2008 )
Kevin Smith staat altijd garant voor de nodige grove humor en dat is in dit geval niet anders. Dit zit hem echter vooral in het taalgebruik (waar dan ook echt niets geschuwd wordt!), qua beelden valt het allemaal nog wel redelijk mee. Het eindresultaat is een leuk niemendalletje met enkele geslaagde grappen, maar ook wat (te) platte humor. Het grappigste was misschien nog wel de ruzie tussen Brandon Routh en Justin Long die een gay couple spelen. Daarnaast vond ik Craig Robinson ook erg grappig. Hoofdrolspelers Elizabeth Banks en Seth Rogen doen het leuk, al vind ik persoonlijk dat Banks niet echt komisch talent heeft. Gelukkig heeft ze andere kwaliteiten! Het einde was overigens wel te slecht voor woorden, jammer... Een geslaagde komedie voor een volwassen publiek, maar verwacht er niet teveel van. 6,0

Patrick van den Hul
23-01-2009, 19:30
All I Desire, Douglas Sirk (1953)
Dit is de tweede film van Douglas Sirk die ik zie (na: Has Anybody Seen My Gal) en deze beviel me toch wat minder. Het verhaal is vrij simpel en gaat over een vrouw die haar gezin (man met drie kinderen) verlaat en na een brief van haar dochter besluit om weer terug te keren. Het drama komt niet altijd even goed over en de meeste dingen gaan gewoon veel te snel. Er volgt ook vrij rap een weinig overtuigende climax, waarna de film ook zo afgelopen is. De 75 minuten die deze film duurt zijn er echt te weinig. De cast is echter wel weer dik in orde, waarbij vooral Barabara Stanwyck weet te overtuigen. Richard Carlson als de vader vond ik wat vlak spelen. Qua camerawerk zitten er onverwacht zo nu en dan nog wat leuke shots in. Al met al best de moeite waard, maar zeker geen topper. 6,5

Erwin de Koning
23-01-2009, 20:54
BLOOD OF DRACULA'S CASTLE (http://scifilm.org/musing2241.html)

CASTLE OF DRACULA

Van Al Adamson had ik toch wel iets idioters verwacht maar instead krijgen we een film die het eerste uur (er is geen laatste) nogal rommelig is en saai, maar daarna krijgen we eindelijk die flauwekul te zien die de poster beloofd

Dracula en zijn bruid lijken wel de komische noot in de film, ik had ze liever wat traditioneler gezien. Zelfs Carradine kijkt een beetje verbaasd rond

6.0

http://img183.imageshack.us/img183/1562/posterbloodofdraculascabh8.jpg

Brakhage
23-01-2009, 21:01
All I Desire,
Waarom begin je allemaal met Sirk's minste films? Van Hitchcock of zo kijk je toch ook eerst zijn meesterwerken en daarna pas de iets minder bekende films?

Wim S.
23-01-2009, 21:02
Pusher 2 : Na de 1ste film was ik wel benieuwd hoe het met Frank verder zou gaan, echter blijkt het vervolg te gaan over zijn maatje Tonny. In de film wordt er wel even aandacht geschonken aan Frank, namelijk Milo die vraagt aan Tonny of hij weet waar Frank is, grappig. die acteur die Tonny speelt zet een geweldige rol neer dus de teleurstelling was dan ook snel weg en heb genoten van een heerlijk vervolg. Op naar Pusher 3 ben benieuwd. 7.6/10

Solstice (br) : Ach ja het is weer zo'n horrorfilm die niets nieuws brengt, maar toch was deze film best wel vermakelijk. Een groepje tieners gaan op vakantie, naar een huisje waar ze elk jaar heen gaan met de feestdag die ze daar hebben, namelijk de zonnewende. één van de meisjes Megan is nog steeds bezig met het verwerken van de zelfmoord van haar tweelingzus en ziet onverklaarbare dingen gebeuren in en om het huis en verdenkt de geest van haar zus. Het is van de makers van o.a. The Blairwitch Project en dat kon je ook wel zien aan de stijl in de goede zin bedoeld. 6.9/10

Quido
23-01-2009, 21:58
Van Hitchcock of zo kijk je toch ook eerst zijn meesterwerken en daarna pas de iets minder bekende films? Je bepaalt toch zelf of iets een meesterwerk is of niet?

1101
23-01-2009, 22:13
Lijkt mij het beste films in chronologische volgorde te kijken, kun je een ontwikkeling in het werk zien en de wording van de hand van de meester volgen.

Patrick van den Hul
23-01-2009, 22:19
Waarom begin je allemaal met Sirk's minste films? Van Hitchcock of zo kijk je toch ook eerst zijn meesterwerken en daarna pas de iets minder bekende films?

Ik kijk ze op chronologische volgorde, zoals ze ook in de box zitten.
Maar als je andere ideeën daarover hebt, dan ben ik daar natuurlijk altijd benieuwd naar :-P
Zoals hierboven al gesteld wordt, op deze manier zie je wel mooi de ontwikkeling in het werk.

Arian de Vries
23-01-2009, 22:24
Lijkt mij het beste films in chronologische volgorde te kijken, kun je een ontwikkeling in het werk zien en de wording van de hand van de meester volgen.

Maar aan de andere kant bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite door met een regisseur zijn beste werk te beginnen en aan de hand daarvan te bepalen of die regisseur de moeite waard is. Zo ja, dan kun je jezelf vervolgens verdiepen in de ontwikkeling van een regisseur en denk ik dat je zodoende meer zult ontdekken en/of plezier daaraan zult beleven.

Erwin de Koning
23-01-2009, 23:07
HOUSE OF THE LONG SHADOWS (http://www.britishhorrorfilms.co.uk/longshadows.shtml)

Het idioot simpele plotje kan alleen maar goedgemaakt worden door de cast van horrorlegendes, in dat opzicht is de film aardig uniek, maar het blijft verspilling van talent voor het grootste gedeelte van de film. Vooral Carradine zit daar maar een beetje en Lee is veel te laat in beeld gebracht.

Price is zoals altijd Vincent Price en Cushing is een schuimpie

Het veel bekritiseerde einde moet je gewoon vergeten en geniet van de legendes waarvan alleen Lee nog leeft. Jammergenoeg vind ik hem nu minder dan toen ik hem 20 jaar geleden zag...

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=w92pA9VEKAQ)

http://img166.imageshack.us/img166/5056/posterhouseofthelongshazq0.jpg

Brakhage
23-01-2009, 23:13
Je bepaalt toch zelf of iets een meesterwerk is of niet?
Nee

1101
23-01-2009, 23:51
Kom op zeg, jij toch zelf ook? Ik bedoel, Kustom Kar Kommando's?

Brakhage
24-01-2009, 00:11
Kom op zeg, jij toch zelf ook? Ik bedoel, Kustom Kar Kommando's?
Wow.

1. Sarcasme is blijkbaar niet aan jou besteed
2. Kustom Kar Kommandos is ook een meesterwerk, niet alleen in mijn ogen.

Quido
24-01-2009, 01:42
Nee Er valt iets voor te zeggen waarom een film (historisch beschouwd) gezien wordt als meesterwerk, maar wie zich (wanneer hij een film kijkt) niet interesseert voor of geen waarde hecht aan contexten, histories, achtergronden e.d. zal de term meesterwerk 'gewoon' persoonlijk opvatten. Ik persoonlijk vind dat ook twee gescheiden velden; ik zal nooit een film hoger beoordelen omdat hij als een mijlpaal in de filmgeschiedenis wordt gezien, of op andere wijze belangrijk is geweest. Dat ik er dan op een andere manier meer waardering voor heb of zou kunnen hebben, staat daar los van.

Brakhage
24-01-2009, 02:03
Er valt iets voor te zeggen waarom een film (historisch beschouwd) gezien wordt als meesterwerk, maar wie zich (wanneer hij een film kijkt) niet interesseert voor of geen waarde hecht aan contexten, histories, achtergronden e.d. zal de term meesterwerk 'gewoon' persoonlijk opvatten. Ik persoonlijk vind dat ook twee gescheiden velden; ik zal nooit een film hoger beoordelen omdat hij als een mijlpaal in de filmgeschiedenis wordt gezien, of op andere wijze belangrijk is geweest. Dat ik er dan op een andere manier meer waardering voor heb of zou kunnen hebben, staat daar los van.
Iedereen zal de term meesterwerk persoonlijk opvatten. Ik heb ook nooit anders beweerd.

Patrick van den Hul
24-01-2009, 08:18
Maar aan de andere kant bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite door met een regisseur zijn beste werk te beginnen en aan de hand daarvan te bepalen of die regisseur de moeite waard is. Zo ja, dan kun je jezelf vervolgens verdiepen in de ontwikkeling van een regisseur en denk ik dat je zodoende meer zult ontdekken en/of plezier daaraan zult beleven.

Zit ook wat in, maar in dit geval heb ik al een box met 7 films, en dan kijk ik de films die daarin zitten het liefst op volgorde.

Marcel v/d H.
24-01-2009, 10:21
Seven Pounds Gabriele Muccino, 2008
Zeer aardig drama met in de hoofdrol Will Smith. Inhoudelijk valt er weinig te zeggen over deze film zonder te spoileren, maar op het einde na zat het verhaal goed in elkaar. De laatste tien minuten hadden er eigenlijk afgemoeten en dan was het echt een goede film geweest. Acteerwerk was goed en ook de soundtrack was prima, zo vaak hoor je geen Muse in een degelijk drama. 7.5

Marcel v/d H.
24-01-2009, 10:31
La Tourneuse de pages Denis Dercourt, 2006
Deze film moet het voornamelijk hebben van het sterke acteerwerk van de hoofdrolspeelster, het verhaal is aardig maar niet heel speciaal. Het wraakaspect is goed uitgewerkt, echter wist de film me verder niet echt te boeien (op de hoofdrolspeelster na dan). De vele vermeldingen op de dvdcover over de prachtige soundtrack gingen voor mij niet op. 7.0

Marcel v/d H.
24-01-2009, 10:39
[Rec] Jaume Balagueró & Paco Plaza, 2007
Eindelijk weer eens een prima horrorfilm! Blair Witch meets 28 Days later. Met name de manier van filmen draagt bij aan de beklemmende sfeer en enkele prima schrikmomenten. Helaas ook wel de nodige cliches, maar niet voldoende om echt een storende factor te zijn. Speelduur (80 minuten) is prima voor zo'n film, het tempo blijft er zo mooi in. Jammer dat er weer een remake van moet komen voor de Amerikanen, deze versie is goed genoeg! 7.5

Marcel v/d H.
24-01-2009, 10:48
Yes Man Peyton Reed, 2008
Jim Carrey is weer helemaal terug, flauwe grappen en gekke bekken trekken. Op zich een vermakelijke film, al was het alleen al vanwege Zooey Deschanel. Wel jammer dat de film wel een heel erg voorspelbaar verhaal heeft, op zich kun je dat verwachten bij dit type film, maar met had er toch wel iets meer van mogen maken. Toch genoeg leuke grappen om de film een keertje te zien. 6.8

Marcel v/d H.
24-01-2009, 10:55
Zack and Miri Make a Porno Kevin Smith, 2008
Zoals te verwachten bij de nieuwe film van Kevin Smith veel platte en flauwe humor de nodige scheldwoorden. Het verhaal is niet heel bijzonder en ondaks dit alles is het toch een prima film. Enkele hilarische momenten en heerlijke dialogen. Dit is ook echt zo'n film waarbij je niet op de ondertitels moet letten, omdat je dan de helft van de grappen maar mee krijgt. 7.0

Melzz
24-01-2009, 10:59
The Prowler (1981)

Aardige slasher, echter niet heel bijzonder. De film mist een beetje een duidelijk motief van de killer. Maar ach...er wordt genoeg gehakt en gesneden. Tom Savini beschouwd zn werk in the Prowler als zn beste werk. De special effects zien er dan ook prima uit. Leuk nachtvermaak.

Bugssje
24-01-2009, 12:57
Love Actually

Het blijft gewoon de beste romantische komedie die ik ooit heb gezien en die een heerlijk feelgood gevoel geeft. Er goede acteurs en dan bedoel ik met name Emma Thompson als Karen.

8.8

Coen P.
24-01-2009, 13:34
Laatste dagen.

Fucking Amal.
Goede kijk in de psyche van tieners en de daarbij horende onzekerheid en het zoeken naar een eigen identiteit.

King of New York
Fuck Scarface, dit is pas een goede gangsterflick! Walken is ijzig kalm als Frank White, dé koning van de onderwereld die steelt van de slechten en geeft aan de goede. Qua manier van filmen leek het wel een beetje op Mean Streets.

Evil Dead
Bizarre over-the-top horrorfilm. Nergens eng, maar altijd boeiend! Budget van een appel en een ei, maar vakkundig in elkaar gezet waarbij de karakters de ene na de andere domme dingen doen, maar dat hoort bij dit genre...

Brakhage
24-01-2009, 13:41
Evil Dead
Bizarre over-the-top horrorfilm. Nergens eng, maar altijd boeiend! Budget van een appel en een ei, maar vakkundig in elkaar gezet waarbij de karakters de ene na de andere domme dingen doen, maar dat hoort bij dit genre...
Deel 2 is op alle fronten superieur en bovendien nog vele malen meer over de top en humoristischer. De beste uit de serie!

Coen P.
24-01-2009, 14:13
ok!

Laatst al (heel logisch, ik weet het...) deel 3 gezien en dit vond ik al tof! Zal deel 2 eens op de kop tikken (y)

1101
24-01-2009, 17:23
Wow.

1. Sarcasme is blijkbaar niet aan jou besteed
2. Kustom Kar Kommandos is ook een meesterwerk, niet alleen in mijn ogen.

Nee, sarcasme is niet aan JOU besteed. Wiens ogen bepalen dan de meesterwerk-heid van een film? "Anderen"?

Coen P.
24-01-2009, 18:49
Fucking Åmål (Lukas Moodysson, 1998 ) ****
De debuterende regisseur Moodysson weet met Fucking Åmål een gevoelige snaar, omdat het de kijker herinnert aan de tijd dat hij of zijn een tiener was. Al die onderzekerheden, het snakken naar een eigen identiteit en ontluikende seksuele gevoelens. Agnes, een jong meisje van 15, is niet populair. Ze heeft geen vriendinnen en ze is heimelijk verliefd op het mooiste meisje uit haar klas. Haar verjaardagsfeestje dreigt op een fiasco uit te lopen, totdat de mooie Elin voor de deur staat en haar kust. Agnes ziet hierdoor een lichtje branden in haar duisternis, maar is de interesse van Elin wel oprecht, want niet veel later papt ze aan met een oudere knul.
Moodysson laat de film overkomen alsof het een DOGME 95 film is. Géén extra belichting, handgeschoten beelden en alles op locatie. Dit draagt zeker bij aan het realistische karakter van de film.

Coen P.
24-01-2009, 19:37
Hyeongsa (Myung-se Lee, 2005) ***
Hyeongsa, in de rest van de wereld uitgebracht als Duelist, is een typisch geval van style over substance. De comicverfilming ziet er namelijk ontzettend gelikt uit met zijn uitbundig kleurenpalet en het imposante schaduwspel, maar ik weet qua inhoud niet waar ik naar gekeken heb. De hele trucendoos gaat open met slapstick, extreem gechoreografeerde gevechten die meer op danspartijen lijken, slow-motionbeelden en wat niet meer. Het plot over een geldvervalser is dunner dan Katie Holmes met anorexia. Na 100 minuten wist ik oprecht niet of dit nu een meesterwerk is of een pretentieuze hedendaagse artsy-fartsy actiefilm. Ik neig meer naar het laatste.

Don van Straalen
24-01-2009, 20:06
Million Dollar Baby - 8/10

Hele toffe film, verwachte er niet veel van.

Eastwood(y)

Brakhage
25-01-2009, 00:44
Nee, sarcasme is niet aan JOU besteed. Wiens ogen bepalen dan de meesterwerk-heid van een film? "Anderen"?
God

Melzz
25-01-2009, 02:09
God

Zeg....laat mij erbuiten..

Brakhage
25-01-2009, 02:13
Zeg....laat mij erbuiten..
:mrgreen:

Sorry, kerel....

1101
25-01-2009, 09:03
Ah ok. Maar hoe openbaart God zich dan aan de mensen, waar het film bestreft? Serieus he, ik bedoel, wat bepaalt dan wel of iets een meesterwerk is?

Bugssje
25-01-2009, 09:03
Revolutionary Road

Ik zal eerst beginnen met de positieve punten. Het is echt ontzettend goed en mooi geacteerd door Leonardo en Kate. Ook vond ik de symboliek erg leuk gedaan. En dan bedoel ik vooral de halve minuut voor de aftiteling als de oude man zijn gehoorapparaat uitdraait. En ook de scènes met de "gestoorde"John.
Wat ik jammer vind is dat het verhaal me nergens echt heeft kunnen raken. Er waren veel ruzies en je zag dat de relatie niet helemaal lekker lag maar ik had niet het gevoel dat er ergens naar toe werd gewerkt. Op sommige punten werd het zelfs een beetje saai.

7.4

DanielC.
25-01-2009, 11:46
Frost/Nixon Had hier niet zoveel van verwacht. Ik ben niet zo'n liefhebber van veel geleuter, gaat me snel vervelen. Maar dat was bij deze film niet zo. In het begin viel ik nog wel een paar keer weg, maar dat was eigenlijk alleen maar omdat ik moe was. Toen het 2e interview begon kon ik mezelf gelukkig herpakken. Vermakelijke film, met vreemd genoeg een paar ontroerende momenten.

Slumdog Millionaire Ja, was wel aardig. Ik vond vooral het eerste uur (?) goed, daarna vond ik het een beetje teveel van hetzelfde worden. Hij was ook wat aan de lange kant, vond ik. Leuke soundtrack ook wel.

Michael Hamers
25-01-2009, 12:02
Transformers (BR)

De 5e keer dat ik deze zie, nu op blu-ray. Wat een feest voor de actie liefhebber! Schitterend beeld en geluid en natuurlijk ook een geweldige film voor degenen die er van houden.

8/10

Batman Begins (BR)

Deze ook voor het eerst op BR mogen aanschouwen. Blijft een geweldig comic verfilming en ik zal vanavond dan ook graag naar The Dark Knight gaan kijken, die ik overigens nog niet eerder gezien heb.

9/10

Beowulf (BR)

Had deze al eerder gezien, maar nu voor het eerst op BR. Schitterende animatiefilm met een geweldig verhaal. Ik hou wel van dit soort heldenverhalen. Nu door gebruik van motion capture en CGI is de film alleen nog gelimiteerd door het inbeeldingsvermogen van de regisseur. Lekkere zaterdagavond film!

7,5/10

Cars (BR)

In 1 woord: WOW!

9/10

Coen P.
25-01-2009, 12:25
Ah ok. Maar hoe openbaart God zich dan aan de mensen, waar het film bestreft? Serieus he, ik bedoel, wat bepaalt dan wel of iets een meesterwerk is?

pff, de IMDB top 250 natuurlijk! :mrgreen:

Coen P.
25-01-2009, 12:26
Cars (BR)

In 1 woord: WOW!

9/10

Das nie 1 woord, maar 2 woorden, 1 kreet, 2 leestekens en 3 cijfers! :nono:

Patrick van den Hul
25-01-2009, 13:05
Cinemania, Angela Christlieb & Stephen Kijak (2002)
Ik was nieuwsgierig geraakt naar deze documentaire, aangezien het over een groep mensen gaat die al hun films in de bioscoop bekijken en er ontzettend veel gezien hebben. Helaas liep het hoofdzakelijk uit op een teleurstelling aangezien het hier echt gaat om een stel outcasts (ik zou bijna zeggen psychisch gestoorden) zonder enige sociale vaardigheden die alle andere dingen in hun leven hebben opgegeven, zodat ze het hele jaar door elke dag 5 films in de bioscoop kunnen kijken. Deze mensen kijken enorm veel films maar ze lijken er paradoxaal genoeg weinig over te kunnen vertellen. Misschien is er simpelweg geen tijd voor reflectie? Wat overblijft is een nogal sensatiebeluste docu die helemaal niet over film gaat, maar over een paar zeer vreemde mensen. Documentaire technisch is het overigen ook niet geweldig: Een camera op een paar 'talking heads' plaatsen en daar vervolgens 1,5 uur van achter elkaar plakken, maakt nog geen coherent geheel. Bij vlagen fascinerend, maar als geheel toch vooral een teleurstelling. 6,0

Bas Reuver
25-01-2009, 13:06
Ah ok. Maar hoe openbaart God zich dan aan de mensen, waar het film bestreft? Serieus he, ik bedoel, wat bepaalt dan wel of iets een meesterwerk is?

In mijn ogen is de term "meesterwerk" meer van toepassing op de maker zelf. De "meester" heeft een bepaald doel voor ogen en kan (bijv.) na afloop van zijn carriere bepalen wat nou zijn echte "meesterwerk" was. En die mening kan uiteraard anders zijn dan die van de kijker.

Patrick van den Hul
25-01-2009, 13:11
American Beauty, Sam Mendes (1999)
Deze moderne klassieker van Mendes is misschien wel het beste regiedebuut ooit. In jaen niet gezien en nu maar eens herkeken ter gelegenheid van Revolutionary Road, de nieuwe film van Mendes met een soortgelijk thema. Dit verhaal over het leven in de typisch Amerikaanse suburban wijken bevat een unieke en verfrissende mix van drama, komedie, romantiek en satire. Deze film is op sommige momenten grappiger van menig platvloerse komedie en op een ander moment is het weeer een vrij zwaar drama. Kevin Spacey zet misschien wel de beste rol neer uit zijn carrière, maar eigenlijk is gewoon de hele cast zeer goed. Vooral Annette Bening en Chris Cooper vond ik erg sterk. Daarnaast is ook de muziek van Thomas Newman zeer effectief. Bijzonder vond ik ook het einde en vooral de montage daarvan, waarbij je er langzaam maar zeker achterkomt wie de dader is. Iedereen heeft zo onderhand een motief en op deze manier kun je ze 1 voor 1 wegstrepen. Een erg sterke film waarvan ik me afvraag of Mendes dit in zijn carrière ooit nog kan overtreffen. 9,0

Patrick van den Hul
25-01-2009, 13:21
Revolutionary Road, Sam Mendes (2008 )
Met zijn 4e feature film keert Mendes na 9 jaar terug naar het thema van het 'gewone' Amerikaanse gezin in een Amerikaanse suburban wijk. Dit keer speelt het zich echter af in de jaren '50 en ligt de focus meer op 1 familie dan op meerdere, en dan specifiek op een echtpaar. Deze wordt gespeeld door Leonardo DiCaprio en Kate Winslet, die sinds Titanic weer samen te zien zijn in een film, en wederom als koppel. Beiden zijn echter enorm gegroeid en zetten hier een prestatie van formaat neer. Gelukkig maar, want het script vraagt veel van hen en de ruzies zijn soms behoorlijk hevig. Terugkerende thema's die we nog kennen van American Beauty zijn de vragen over de zin van het leven en dingen die de hoofdpersonen écht zouden willen doen, maar hebben nagelaten. Dankzij het spetterende acteerwerk zit je al snel in de film en het leuke is dat de zwaarmoedigheid af en toe wordt onderbroken door typische Mendes humor. Ditmaal voor door John (Michael Shannon), de psychisch gestoorde zoon van vrienden van de familie, die iedereen wel even heel letterlijk zal zeggen waar het op staat. Zoals we van Mendes kunnen verwachten ook weer een sterk einde. De allerlaatste beelden, waarbij de man met het gehoorapparaat het ding uitzet om zijn vrouw niet te hoeven horen, vormen een mooie afsluiting. Een sterke film die tot nadenken stemt. Helaas niet zo sterk als American Beauty (die film had een hoger tempo en een grotere, interessantere cast), maar het komt redelijk dicht in de buurt. 8,0

Arian de Vries
25-01-2009, 13:21
De eerste paar dagen IFFR zitten er weer op, tijd om het eens allemaal op een rijtje te zetten:

Shultes **1/2
Overbodige film die nergens echt slecht is, maar zeker ook nergens overtuigd. Het verhaal dobbert maar wat rond en gaat tegen het einde definitief ten onder aan gebrek aan richting. Verder is het allemaal gefilmd in zo’n standaard ‘art-house’ stijl, dus onnodig lang aangehouden shots, kleurenfilter etc. Behoorlijk zinloos allemaal.

Tokyo Sonata ****
Heel anders is Tokyo Sonata, die bij voorbaat al gold als een publieksfavoriet. Een prettige film over een gezinnetje dat volledig ontwricht raakt door het ontslag van de vader (die dat overigens voor hen verzwijgt). Humor en drama gaan hierbij goed samen. Zakt tegen het einde wel iets in helaas, maar niet zo erg om er na afloop geen goed gevoel meer over te hebben. Bijzonder

Deep End ****1/2
Leuke verassing deze film van filmmaker in focus Skolimowski. Deep End is een lekker nonchalante, typisch ‘Swinging London’ filmpje met een simpel, maar leuk plot en goede vertolkingen van de acteurs. Dat alles is ook nog eens lekker vlot gefilmd, dus ondanks dat het hopeloos gesteld was met de projectie (wat de mensen in Cinerama overigens niet aangerekend kan worden) heb ik erg genoten van deze film, hopelijk gaan er ooit nog eens wat films van Skolimowski op dvd verschijnen.

Achilles and the Turtoise ***
Tja, de nieuwe Kitano lijkt erg op wat we eigenlijk elke keer krijgen bij Kitano de laatste jaren. Een niet bijster boeiend verhaal, wat dan op een gegeven moment opgeleukt moet gaan worden door wat komische scènes met Kitano zelf in de hoofdrol. Soms wel grappig, maar vaak ook niet. Gemengde gevoelens over deze film.

Unmade Beds *****
Hoogtepunt tot nu toe op het IFFR. Alexis Dos Santos’ tweede film na het heerlijke ‘Glue’, had hoge verwachting van deze film die ook waargemaakt worden. Unmade beds is in veel opzichten een meer volwassen opvolger van Glue. De visueel aantrekkelijke stijl is gebleven, de setting is echter verplaatst naar de underground scene van East End London. Mooie film!

Arian de Vries
25-01-2009, 13:52
En de zaterdag op het IFFR:

Le Depart ****

Le Depart is de eerste West-Europese film van Skolimowski en hij heeft voor dit project overduidelijk goed gekeken naar verschillende films uit de nouvelle vague. Een gevoel dat alleen maar versterkt wordt door een hoofdrol van Jean-Pierre Leaud. Films uit die periode kan ik vaak wel waarderen en deze schaart zich moeiteloos in dat rijtje. Hoewel geen absolute hoogvlieger toch erg leuk.

Sound of Insects: Story of a Mummy ***

Peter Liechti’s nieuwste film verhaalt over een man die zich terugtrekt in de wildernis om daar zelfmoord te plegen door uithongering. Tijdens dat proces hield hij een dagboek bij die wij als kijker door middel van een voice over te horen krijgen. Dit in combinatie met beelden van bossen, (eenzame) mensen en allerlei andere voorwerpen en situaties maakt dat dit een bijzondere film is. Groot minpunt is wel dat de film de neiging heeft repetitief over te komen. Voor sommige mensen kan dit wellicht leiden tot meditieve toestanden bij mij werkte het echter averechts. Zeker niet slecht, maar ongrijpbaar.

Still Walking *****

Nou nou, had eerlijk gezegd niet verwacht dat Hirokazu Koreeda’s nieuwste film Still Walking (Nobody Knows, Afterlife) me zo goed zou gaan bevallen. Eerder genoemde films zijn weliswaar goed, maar missen allemaal net iets, dat is niet het geval bij Still Walking, een mooi integer familiedrama, met bijbehorende problemen die binnen zoveel families spelen en vaak hun wortels hebben bij een gebeurtenis in het verleden. Still Walking is een erg rustige, integere en daardoor gevoelige film geworden. Erg, erg mooi!

4bia ****

Leuk, spannend en een beetje eng (… maar dat is het bij mij al snel) van de makers van allerlei bekende Aziatische horrorfilms, waaronder Shutter, die mij dan weer niets zeggen, maar heb me zeker wel vermaakt. 4bia is samenvoeging van vier segmenten die allemaal geregisseerd zijn door een aparte regisseur en die elk een eigen stijl hebben. Leuke film die voor wat lekker afwisseling zorgt, lekker.

Schattenwelt **

Pfff… wat een zit. Het verhaal heeft de potentie om een goede film te zijn, maar daarmee is dan ook gelijk alles gezegd, want de uitvoering rammelde werkelijk aan alle kanten. Onnodig complexgemaakt door allerlei kleine zijplots en het uitstellen van de onderlinge relaties tussen personen. Veel pretenties weinig wol.

Terence Davies Trilogy **1/2
Ja, toch wel een beetje een tegenvaller. Zoals de titel al zegt is dit een verzameling van drie korte films van Terence Davies die hij aan het begin van zijn carrière gemaakt heeft. Vooral het eerste filmpje (Children) was een lange, saaie zit, die slechts af en toe de sfeer opriep die Terence Davies’ latere films ‘Distant Voices, Still Lives’ en ‘The Long Day Closes’ zo mooi maakten. Maar misschien zit daar ook wel het probleem en wilde ik te graag dat deze films zo als zijn latere films zouden zijn. Gelukkig herpakte, of ik moet eigenlijk zeggen ontwikkelde, Davies zichzelf verder in de twee andere films ‘Madonna and Child’ en ‘Death and Transfiguration’ waarbij de laatste het sterkst was.

Erwin de Koning
25-01-2009, 14:23
ENCARNAҪÃO DO DEMÔNIO (http://twitchfilm.net/site/view/embodiment-of-evil-review/)

EMBODIMENT OF EVIL / DEVIL'S REINCARNATION

José Mojica Marins keert terug in de rol van Zé do Caixão (Coffin Joe) in de 3e aflevering in de serie films die hem in zijn thuisland Brazilië tot een volksheld maakte. Dit is een directe sequel op AT MIDNIGHT I'LL TAKE YOUR SOUL en THIS NIGHT I WILL POSSESS YOUR CORPSE die ik toch wel een stuk beter vind

Coffin Joe is uit de gevangenis en nog steeds op zoek naar de perfecte vrouw die hem een zoon zal baren en neemt tegelijkertijd wraak op de mensen die hem achter slot en grendel hebben gestopt. Als je dacht dat HALLUCINATIONS OF A DERANGED MIND pittige scenes bevatte mbt de hel dan zit je er aardig naast vergeleken bij deze film. Enkele visuele vondsten maken de film het aanzien waard net als het geschmier van José Mojica Marins waarbij ik mijn lach niet kon inhouden, niet zo sterk als de eerdergenoemde delen en niet voor bangepoeperts

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=xzW8rO3Iz6k)

http://img48.imageshack.us/img48/651/posterembodimentofevilcs9.jpg

SKnapen
25-01-2009, 19:13
True Romance (1993)
Sterke film met een voorspelbaar einde. Verder is de scene met Hopper en Walken briljant. Een typische Tarantino dialoog scene waar de film vol mee zit. Ook Oldham heeft een leuk rolletje als pimp en de rest van de cast doet het ook naar behoren. De film wisselt sterke scenes iets wel teveel af met wat mindere. Maar het sterke gedeelte overheerst toch. 7,5

Michael Clayton (2007)
Sfeervolle film die wat traag en rommelig op gang komt. Je hebt het eerste driekwartier amper een idee waar het over gaat. Maar daarna wordt hij zeker wel spannend maar niet spannend genoeg om echt indruk te maken. Er wordt verder goed in geacteerd, maar toch niet echt oscar(nominatie)waardig naar mijn mening. Een behoorlijke film die zijn reputatie niet kon waarmaken. 6,7

Patrick van den Hul
25-01-2009, 20:53
Magnificent Obsession, Douglas Sirk (1954)
Ik merk dat ik in vrij hoog tempo door de Douglas Sirk box heenga, waarschijnlijk omdat zijn films gewoon behoorlijk vermakelijk zijn, een ervaring die ik bijvoorbeeld ook heb bij de meeste Hitchcock films. Dit is wel de meest melodramatische van het stel dat ik tot nu toe gezien heb en ik vond het af en toe dan ook wel redelijk over the top. Aan de andere kant, dat maakte het soms ook wel weer enigszins komisch op een vreemde manier. Het personage van Rock Hudson is verreweg het meest interessant, gezien de verandering die hij doormaakt. Overigens zit er ook weer een vrij irritant kind in deze film die van acteren duidelijk geen kaas heeft gegeten, hopelijk blijft dat geen terugkerend element in zijn films. Qua camerawerk zijn vooral de scènes met de speedboot mooi gedaan voor die tijd. Van de hele discussie met een (mogelijk?) verkeerde beeldverhouding heb ik niet zoveel last gehad tijdens het kijken, des te meer van de scherpte van het beeld die soms echt zéér ondermaats was. Weer een heel aardige film, ik heb dus zo'n voorgevoel dat zijn 'meesterwerken' mij heel goed gaan bevallen. 7,5

Brakhage
25-01-2009, 20:57
Qua camerawerk zijn vooral de scènes met de speedboot mooi gedaan voor die tijd.
Dit vind ik altijd van die onbegrijpelijke opmerkingen, alsof camerawerk tegenwoordig per definitie mooier is dan 'in die tijd' of dat men toen een soort halve gare klungels waren. De superioriteit die ervan afdruipt vind ik tenenkrommend.

Technologische ontwikkeling staat absoluut niet gelijk aan technologische vooruitgang.

Patrick van den Hul
25-01-2009, 21:00
Festen, Thomas Vinterberg (1999 )
De allereerst dogme film ooit gemaakt (handheld gemaakte films met alleen natuurlijke beelden en geluiden), voor mij al niet meer de eerste. Ik was al bekend met de films van Susanne Bier (Open Hearts, After the Wedding, Brothers) en Dogville/Manderlay van Lars von Trier. Vinterberg gaat echter nog een stapje verder in het soms zeer chaotische camerawerk. De impact is echter al even groot als bij voorgaande dogme films die ik heb gezien. Deze techniek haalt op een of andere manier prestaties uit de acteurs die bij 'normale' films bijna niet mogelijk zijn. Het zeer zware onderwerp zorgt natuurlijk ook voor de nodige stof om goed los te gaan, heb zelden zo'n zwaarmoedig drama gezien, al is het tegelijk soms ook weer komisch door de absurde situaties. De Deense taal vormde overigens al vrij snel geen obstakel meer, al is het wel nodig om aandachtig de ondertiteling te lezen, terwijl ik dat normaal alleen enigszins onderbewust doe. We zien ook weer wat bekende gezichten uit dit soort films voorbij komen, zoals Ulrich Thomsen en Paprika Steen. Zeker het proberen waard als je van de betere dramafilm houdt en geen problemen hebt met een afwijkende stijl. 8,0

Patrick van den Hul
25-01-2009, 21:03
Dit vind ik altijd van die onbegrijpelijke opmerkingen, alsof camerawerk tegenwoordig per definitie mooier is dan 'in die tijd' of dat men toen een soort halve gare klungels waren. De superioriteit die ervan afdruipt vind ik tenenkrommend.

Technologische ontwikkeling staat absoluut niet gelijk aan technologische vooruitgang.

Goh, waar jij je soms aan stoort, alsof ik je persoonlijk aanval.
Ik denk dat je me gewoon verkeerd begrijpt. Waar ik op doel is dat dit soort scènes uit die tijd er vaak behoorlijk nep uitzien (al heeft dat ook wel weer zn charmes). Het viel me op dat dit hier niet het geval was.

Michael Hamers
25-01-2009, 21:27
Ein-de-lijk heb ik em dan mogen zien, en dan maar gelijk op blu-ray;

The Dark Knight

Er is al zo veel over gezegd. Zoveel meningen. Zoveel lovende kritieken vooral. Ik ga er zelf niet meer woorden aan vuil maken. Het cijfer zegt alles...

10+

Brakhage
25-01-2009, 21:29
Goh, waar jij je soms aan stoort, alsof ik je persoonlijk aanval.
Ik denk dat je me gewoon verkeerd begrijpt. Waar ik op doel is dat dit soort scènes uit die tijd er vaak behoorlijk nep uitzien (al heeft dat ook wel weer zn charmes). Het viel me op dat dit hier niet het geval was.
Maar dat heeft dan niets te maken met camerawerk, maar alles met proces shots, daar zit een wezenlijk verschil in.

Michael Hamers
25-01-2009, 21:42
Das nie 1 woord, maar 2 woorden, 1 kreet, 2 leestekens en 3 cijfers! :nono:

(y)

Erwin de Koning
25-01-2009, 22:08
LA NOTTE DEI DANATTI (http://www.scifilm.org/musing2590.html)

NIGHT OF THE DAMNED / NIGHT OF THE SEXUAL DEMONS

Er was eens een beeldschone 200 jaar oude heks die in een kasteel woonde in Italie en s'nachts lesbische sceances hield

Sfeervol en genoeg bloot. Ik vraag me af of er een sequel is want het einde laat heel duidelijk een opening voor een vervolg

7.5

http://img293.imageshack.us/img293/7426/naamloosdf2.jpg

vince curtin
25-01-2009, 23:32
Drukke film weekend gehad..
Ik doe deze in het engels omdat het makkelijker voor mij is vanavond.

RocknRolla Guy Ritch has made a lesser Lock stock yet again.Same sort of music,gansters and goings on.Still good for one viewing though 6.5/10

Morvern Callar Samantha Morton is excellent in a little Scottish film about a girl who steals her dead boyfriends novel.. 6/10

Lakeview Terrace Story about a racist cop in La with Samuel jackson doing what he does best.Not very original with a silly ending but
I really liked the guitar music in the second half 6/10

Revolutionary Road. Titanic 2 this is not !!Both DiCaprio and Winslet really excel in this tale of suburban boredom set in fifties America.I thought this was a really good drama with the correct ending 8/10

Sympathy for Lady Vengeance Still my favorite of the trilogy.Third viewing and just as good.Beautifully made and acted 8.5/10

Apaloosa Top cast in a western that takes its time but is well worth it.
Typical good and evil cowboy story which I really enjoyed 8/10

The Escapist English prison film with Brian Cox and the titel says it all.
Strong story done with flashbacks and well told 7/10

Bin-Jip Another old favourite of mine.Beautiful film from Ki-Duk Kim with almost no dialgue but it is`nt really necessary.Very apart 8/10

Gran Torino Clint Eastwood does it again.An old veteran gets involved in the lives of his foreign neighbours almost against his will.At 78 he still produces and directs quality films like this which is a wonder. 8/10

En nu ga ik slapen !!
Vince.

The Whisper
26-01-2009, 00:16
21:

Zojuist de film gekeken, over het algemeen niet al te diepgaand, maar echt een goede film voor op de zondagavond. Lekker voorspelbaar met leuke elementen, eigenlijk een film die je een keertje ziet en over 5 jaar nog eens kijkt en hetzelfde gevoel eraan over houdt. Dus al met al een leuke film, geen klassieker in wording, maar toch de moeite waard om een keer te bekijken :)

Brakhage
26-01-2009, 01:20
The Other (Robert Mulligan, 1972) ****1/2

Eindelijk mijn eerste Mulligan gezien, de onlangs overleden regisseur van oa. 'To Kill a Mockingbird'. Deze film is een beetje verloren geraakt in de demonische kinderen rage die 'The Omen' twee jaar later zou veroorzaken en dat is eeuwige zonde. Hoewel de film soms een horrorfilm genoemd wordt is dat nogal misleidend, het is eerder een merkwaardig soort kruising tussen een psychologische thriller en coming of age drama en het is daarmee ook een film die bijzonder moeilijk te marketen is of de verkeerde verwachtingen kan opwekken bij mensen. Bijzonder opmerkelijk vond ik de bijzonder zelfverzekerde vertelstijl, Mulligan neemt zijn tijd en levert een bijzonder ingetogen film af die echter nergens saai of traag is, vooral ook omdat het visueel vrij fraai is. Erg sterk is ook het acteerwerk, waarbij vooral de jonge tweeling puik werk levert en in feite de gehele film draagt. Kan er momenteel weinig meer over zeggen, behalve dan dat 'The Other' een erg krachtige en frisse film is die me zeer benieuwd maakt naar het overige werk van Mulligan.

Patrick van den Hul
26-01-2009, 05:35
Maar dat heeft dan niets te maken met camerawerk, maar alles met proces shots, daar zit een wezenlijk verschil in.

Niet iedereen heeft een filmstudie gedaan :o, Ik heb zelfs nog nooit van proces shots gehoord, betekent dat dat ik dan maar beter niet meer over film kan schrijven? :lol:

Coen P.
26-01-2009, 09:38
Idioterne (Lars von Trier, 1998 ) ***½
Een groep Denen voert een plan uit om hun 'innerlijke idioot' te omarmen. Zij doen zich voor als een verstandelijk gehandicapte om zo hun omgeving te shockeren. Stoffel, de leider van de groep, draaft echter door in zijn bedoelingen waardoor de homogeniteit van de groep onder druk komt te staan.
Von Trier gaat ver, erg ver, in deze film. Sommige scenes zijn moeilijk om zonder plaatsvervangende schaamte te bekijken, maar daar zit uiteraard de crux van de film.
Idioterne is overigens een film die valt onder het DOGME 95 manifest van Von Trier en Vinterberg. Elders is hier meer info over te vinden, maar ik blijf het apart vinden dat je jezelf als schepper van een werkt bewust beperkt in je middelen. Een schilder gebruikt toch ook niet alleen geel en blauw? In de film zie je de 'idioten' vaak lachend thuis zitten als ze weer een kunstje hebben geflikt. Volgens mij zaten Von Trier en Vinterberg zelf ook lachend thuis nadat ze, gelijk aan hun idioten, herrie hebben geschopt met hun manifest. De tijden van de Nouvelle Vague moesten opnieuw herleefd worden, maar eigenlijk is het hele DOGME 95 een stille dood gestoven.

jan_tran
26-01-2009, 09:58
Nick and Norah's Infinite Playlist ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt0981227/)

Heerlijke film met een geweldige soundtrack (zoals de titel suggesteert) die zich afspeelt in New York gedurende één lange avond. Nick (Cera) en Norah (Dennings) spelen erg leuk op elkaar in en er zitten een paar erg mooie scénes in die uiteraard perfect worden ondersteund met (indie) nummers van o.a. Devandra Banhart, Vampire Weekend en Band of Horses.

The Reader ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt0976051/)

Ricky Gervais: "I told you do a Holocaust movie and the awards come, didn't I?"

Moet ze ongetwijfeld wel gedacht hebben bij het aannemen van deze rol, naast Winslet's indrukwekkende rol (waar de goede make-up ook wel heeft aan bijgedraagd) niet erg bijster interessante film over een 15-jarige jonge man die een relatie aangaat met een voormalige bewaker van een Joods kamp, onbewust natuurlijk.

Doubt ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt0918927/)

Hoffman vs. Streep zou ik het eerder betitelen, deze film over een non (Streep) die het gemunt heeft op een priester (Hoffman) nadat hij verdacht wordt van ongewenste intimiteiten bij een leerling. Erg goede rollen van Davis en Adams ook.

The Boy in the Striped Pyjamas ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt0914798/)

Weer een WWII film, Engels gesproken en gespeeld door Engelse acteurs. Dan verlies je al wat punten bij mij. De 8-jarige zoon van een Duitse commandant raakt bevriend met een Joodse gevangene en word steeds meer bewust van de gruwelijke situatie waarin de wereld zich bevind en welke rol zijn vader daarbij vertolkt. Mooie rollen voor Farmiga en nieuweling Butterfield en een erg indrukwekkend einde.

Nothing but the Truth ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt1073241/)

Lurie maakt altijd boeiende films vanuit een journalistisch of politieke oogpunt (Contender, Resurrecting the Champ) en deze verschilt daar weinig van. Goed maar ook, wat dit soort films weten met de juiste mensen achter het roer me altijd te boeien. Beckinsale speelt een journalist die een artikel uitbrengt waarin een voormalig CIA-agente (weer een prima Farmiga) openbaar wordt gemaakt. Dillon probeert haar bron te achterhalen via alle legale wegen maar zij weigert haar bron op te geven. 't Is na Snow Angels weer een Beckinsale die weg probeert te breken van haar aktieheldin rollen, en als ze zo doorgaat zie ik haar over een paar jaren wel een paar beeldjes binnen halen.

Quarantine ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt1082868/)

[Rec] vond ik al weinig, en gezien dit een shot-voor-shot re-make was daarvan ging ik ook hier met lage verwachtingen voor zitten. Evenveel vermaak uit gehaald (voor zover ik dat kon) als de vorige, alleen is Carpenter niet zo knap in een wit t-shirt als Velasco.

Marcel v/d H.
26-01-2009, 10:07
Nick and Norah's Infinite Playlist ( 2008 ) (http://www.imdb.com/title/tt0981227/)

Heerlijke film met een geweldige soundtrack (zoals de titel suggesteert) die zich afspeelt in New York gedurende één lange avond. Nick (Cera) en Norah (Dennings) spelen erg leuk op elkaar in en er zitten een paar erg mooie scénes in die uiteraard perfect worden ondersteund met (indie) nummers van o.a. Devandra Banhart, Vampire Weekend en Band of Horses.


Die wil ik ook nog graag zien, al is het alleen al vanwege de soundtrack. Het laaste album van Band of Horses is super.

Wim S.
26-01-2009, 10:11
The Amityville Horror (1979) : Pure nostalgie, want wat heb ik in mijn jeugdjaren veel van dit soort horrorfilms verslonden. Ik was er helemaal gek van en door die nostalgie heb ik besloten om de trilogy te kopen op dvd, maar soms kan je het maar beter laten bij de herrineringen van toen en wat was ik toen verliefd op Margot Kidder. De film viel me wel tegen, de opbouw is goed, je hebt constant het gevoel dat het op het einde heel erg spannend gaat worden en dat blijkt dan nogal een fikse tegenvaller te zijn, waardoor de film voor mij eindigde in een domper. Toch heb ik me er wel redelijk mee vemaakt, iets wat het gevoel nostalgie met je kan doen en beinvloeden dus toch voor mij een dikke zes waard. 6/10

Brakhage
26-01-2009, 11:50
Niet iedereen heeft een filmstudie gedaan :o, Ik heb zelfs nog nooit van proces shots gehoord, betekent dat dat ik dan maar beter niet meer over film kan schrijven? :lol:
Natuurlijk niet, maar het zou fijn zijn als je het beestje enigszins bij de juiste naam zou noemen. Je had ook gemakkelijk kunnen zeggen dat 'de geprojecteerde achtergrond of de achtergronds special effects voor die tijd goed gedaan waren'. Als mensen zeggen dat ze de decors mooi vonden terwijl ze bedoelden dat ze de acteurs sterk vonden wordt communicatie zo goed als onmogelijk, nietwaar?

Coen P.
26-01-2009, 12:30
Indigènes (Rachid Bouchareb, 2006) ***
Na Saving Private Ryan zijn er diverse landen geweest die een grootschalige oorlogsfilm hebben gemaakt. Duitsland heeft Der Untergang, Zuid-Korea heeft het imposante Taegukgi en Rusland kwam met 9 Rota. In 2006 kwam Algerije met Indigènes (voor de rest van de wereld omgedoopt in Days of Glory). Een verhaal over de inbreng van soldaten uit de Franse kolonies die vochten voor het 'moederland'. Deze mannen werden beschimpt door de 'echte' Fransen die op hen neerkeken en ook de Franse overheid behandelde ze niet gelijk. Dit onrecht wordt door Bouchareb aan de kaak gesteld, maar helaas doet hij dit te fragmentarisch en met te veel vaderlandsliefde. De actie verplaatst zich van locatie naar locatie (elke keer netjes aangegeven met tussentitels). Dit grootschalige karakter zou beter werken in een langere film waar de karakters beter konden worden uitgediept of in een tv serie.
Als je de regisseur overigens moet geloven hebben de moslims in hun eentje WOII beslecht. Het onrecht is duidelijk, ook omdat de soldaten tot de dag van vandaag geen pensioen hebben ontvangen, maar de heldendaden worden te dik aangezet.

Coen P.
26-01-2009, 12:43
Dear Wendy (Thomas Vinterberg, 2005) ****
Thomas Vinterberg regisseerde en Lars von Trier schreef dit verhaal dat een aanklacht is tegen het wapengebruik en dan met name in de Verenigde Staten. Hoewel hij er nooit geweest is, is Von Trier een fervente tegenstander van de Verenigde Staten. Pak zijn Dogville en Manderlay er maar eens bij en zijn politieke opinie is duidelijk.
De film gaat over een groep jonge losers die 1 gedeelde passie hebben: wapens! Niet om mee te doden, maar enkel als morele steun. Deze groep, die zichzelf de dandies noemen, komen in het geheim bij elkaar en doen niemand kwaad. Een onverwachte gebeurtenis zorgt in de finale van de film echter voor een clash met de politie zoals je ze in de westerns van vroeger zag. Zwarte humor, drama en maatschappijkritiek gegarandeerd. Maar dan wel mooie kritiek, want Vinterberg laat de soberheid van zijn Festen achter zich en strooit met schitterende sets en composities.

Coen P.
26-01-2009, 13:06
King of New York (Abel Ferrara, 1990) ****
Ik had tot deze film nog niets van Ferrara gezien en King of New York is een goede start gebleken. Een sobere, meer realistische gangsterfilm dan het excentrieke en overdadige Scarface van De Palma. De king of New York is Frank White, gespeeld door Christopher Walken. Een ijzig kalme gangster die de drugshandel in New York wil beheersen na jarenlang vast te hebben gezeten. Concurrentie wordt uitgeschakeld, maar van de opbrengsten doet hij iets goed. Hij laat namelijk als een volleerde Robin Hood een groot ziekenhuis bouwen voor het volk. Qua manier van filmen lijkt de film wel wat op de rauwheid van Mean Streets met zijn altijd donkere straten, maar Ferrara laat ook beelden voorbij komen die je probleemloos als schilderij zou kunnen inlijsten.

Brakhage
26-01-2009, 13:16
King of New York (Abel Ferrara, 1990) ****
Qua manier van filmen lijkt de film wel wat op de rauwheid van Mean Streets met zijn altijd donkere straten, maar Ferrara laat ook beelden voorbij komen die je probleemloos als schilderij zou kunnen inlijsten.
De relatie tussen Ferrara en Scorsese was mij ook al eerder opgevallen, vooral in 'Bad Lieutenant', een bijzonder krachtige film overigens. Vreselijk bijzonder figuur, die Ferrara.

Coen P.
26-01-2009, 13:48
De relatie tussen Ferrara en Scorsese was mij ook al eerder opgevallen, vooral in 'Bad Lieutenant', een bijzonder krachtige film overigens. Vreselijk bijzonder figuur, die Ferrara.

'Bad Lieutenant' staat ook hoog op de lijst. Ik zoek hem overigens nog, dus wie hem weg wil hebben mag me berichten! (y)

Patrick van den Hul
26-01-2009, 14:19
'Bad Lieutenant' staat ook hoog op de lijst. Ik zoek hem overigens nog, dus wie hem weg wil hebben mag me berichten! (y)

Slechts 4 pond bij The Hut:
http://www.thehut.com/hut/78276.product

Coen P.
26-01-2009, 14:24
Dat is 5,33 pond incl, bij de FRS en Van Leest is ie maar 5 euro. Hoop dus op een koopje via dit forum en anders kan ik altijd nog bij Van Breukhoven langs (y)

Melzz
26-01-2009, 16:47
Quel maledetto treno blindato a.k.a. Inglorious Bastards - Enzo G. Castellari - 1978

Voorafgaand een de double-bill screening stak regisseur Martin Koolhoven een betoog af over Enzo en zn films. De man kan leuk vertellen. De zaal zat nokkie vol en de sfeer zat er goed in. Lekker ongedwongen. De film oogt vrij grootschalig maar heeft toch die "cheesy ondertoon" waardoor het kijken naar zulke films zo leuk maakt. Een groepje uitschot ( a la the Dirty Dozen) wordt gevangen gezet tijdens WW2. Echter, voordat het zover is ontsnappen ze en moeten ze een tocht maken om naar Zwitserland te geraken. Veel schietwerk op Duitsers is het gevolg. Veel ontploffingen en schietwerk a la the A-team. Je kent het wel...drie keer schieten en 50 man gaat neer (bij wijze van spreken). Heerlijk om zo'n film in deze setting te zien, leuke melige boel.

7,5

Il Cittadino si ribella a.k.a. Street Law - Enzo G. Castellari (1974)

De 2e film van de avond was wat ruiger van aard en qua cinematografie wat interessanter. Criminelen zijn een pain in the ass....zo ondervind ook Franco Nero als hij van zn geld wordt ontdaan door een groepje bankovervallers. Hij trekt het niet, hij pikt het niet....hij is pissed off. De politie doet ook geen reet en dus besluit hij op eigen houtje het boeventuig aan te pakken. Beetje voortbordurend op het succes van Death Wish, waar de Italianen zo goed in zijn. Leuke film die op een gegeven moment een tikkeltje inkakt. Een scene die door Martin Koolhoven als terecht werd genoemd als een fijn stukje cinema is als Franco Nero op de vlucht is voor een auto. Ook bij deze film valt het op, net als bij Inglorious Bastards, dat de acteurs veel stuntwerk voor hun eigen rekening nemen. Wederom erg leuk om dit met liefhebbers op een groot scherm te zien. De muziek is trouwens ook dik in orde, lekker funky.

7,6

Alexander D
26-01-2009, 19:19
The Dark Knight

De beste Batman en gewoon een heerlijke film.

Wim S.
26-01-2009, 19:20
Pusher 3: Eerst was het Frank, toen Tonny en in het derde deel volgen we drugsbaas Milo in een mindere fase van zijn leven. Ik moet wel zeggen dat ik dit de minste van de 3 delen vond maar toch erg vermakelijk. Ook de humor keert weer terug in deze film zoals bv de terugkeer van de lijfwacht van Milo die eindelijk zijn restaurant heeft, ook stond ik versteld van hoe ze het wegwerken van de lijken in beeld brachten, een hostel is er bijvoorbeeld niets bij. Alhoewel er best wel weer een pusher 4 zou kunnen komen en ik 'm dan wel weer zou willen gaan zien, hoeft het niet meer voor mij. 7/10

Quido
26-01-2009, 20:45
Quel maledetto treno blindato a.k.a. Inglorious Bastards - Enzo G. Castellari - 1978

Il Cittadino si ribella a.k.a. Street Law - Enzo G. Castellari (1974)


Ook geweest gister? ;)

1101
26-01-2009, 21:44
Magnificent Obsession, Douglas Sirk (1954)
Qua camerawerk zijn vooral de scènes met de speedboot mooi gedaan voor die tijd. 7,5

Zoiets vond ik van Le Mans: lekkere strakke en lage, stabiele raceshots van voorop de auto geschoten, in cinemascope. Vet, zeker 's nachts op TCM.

Erwin de Koning
26-01-2009, 21:49
TERROR NIGHT (http://retroslashers.net/review_bloodymovie.htm)

BLOODY MOVIE

"I've got an idea! Why don't we split up and go into different rooms?"

De eerste keer dat ik deze film zag kon hij mij niet bekoren maar waarschijnlijk had ik een stuk in m'n reet of stront in mijn ogen want deze late slasher ('87) is erg de moeite waard mede door zijn onwaarschijnlijke verhaallijn, idiote acties van de hoofdrolspelers en de vrij hoge bodycount

1) Male pulled in half by car
2) Male impaled on spear
3) Male gets hook in his head
4) Male shot wit arrows
5) Female decapitated with scimitar
6) Female impaled on spikes
7) Female whipped and falls down stairs
8 ) Male hacked with axe
9) Male has neck broken
10) Male impaled on picket fence
11) Male strangled
12) Female kissed to death!

Ben blij dat topregisseurs zoals André de Toth ook wel eens een foutje maken, alhoewel als je Michelle Bauer continu in d'r blote hol laat rondrennen kan je dat amper een foutje noemen

8.0

vince curtin
27-01-2009, 00:17
Seven Pounds Wil Smith is prima in deze typisch Amerikanse 'Tear Jerker'.Leuk voor een keertje 6/10

The Reader Prachtige film met een weer geweldige Kate Winslet.Interessante verhaal met de juiste emotionele impact. 8.5/10

vince.

Erwin de Koning
27-01-2009, 08:01
TERROR! IL CASTELLO DELLE DONNE MALEDETTE (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies/frank_freaks.htm)

FRANKENSTEIN'S CASTLE OF FREAKS / MONSTER OF FRANKENSTEIN / FRANKENSTEIN'S CASTLE / TERROR / TERROR CASTLE / THE HOUSE OF FREAKS / THE MONSTERS OF DR. FRANKENSTEIN

De term psychotronic slaat zeker op deze film want het is een gek zooitje zonder verhaal, er zijn alleen maar maffe gebeurtenissen


Though Frankenstein's Castle Of Freaks could never be mistaken for quality cinema, it is a hugely enjoyable demented mess, with a near constant stream of entertaining incident. The acting, dubbing and writing are all pretty much nonsense, and the middling sound quality means that bits and pieces of dialogue aren't very audible. However, despite all technical issues, I found the film to be very worthwhile. The plot is awe inspiringly silly and seems to make little sense, basically just stringing together lots of loosely connected odd moments, and the characters fit in perfectly with this loose, strangeness firing on all cylinders style

6.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=alaaI3zHUDw)

http://img228.imageshack.us/img228/3779/posterfrankensteinscastck8.jpg

Coen P.
27-01-2009, 09:04
Persepolis (Vincent Paronnaud & Marjane Satrapi, 2007) ****
Wie denkt dat animatiefilms enkel voor kinderen zijn, moet zich maar eens wagen aan Persepolis. Gebaseerd op twee graphic novells van Marjane Satrapi, wordt op een indringende en tegelijkertijd komische wijze een beeld geschetst van de jeugd van Marjane in Iran. De politieke situatie, de onderdanige rol van de vrouw, de vele verdwijningen van politieke tegenstanders zien we door de ogen van de jonge Marjane, vaak weergegeven in een droomachtige (of nachtmerrie achtige) staat. Als Marjane naar Europa vlucht lijkt voor haar een wereld open te gaan, maar de dame, die het politieke regime en een oorlog met Irak overleefde, wordt getroffen door de dagelijkse beslommeringen en wordt bijna geveld door iets triviaals als liefdesverdriet.
Door te kiezen voor een animatiefilm wordt de boodschap van de graphic novells perfect in beeld gebracht. Ik denk dat het minder goed gewerkt had als de makers er voor gekozen hadden om het in real life te verfilmen.
http://www.dvdtalk.com/reviews/images/reviews/81/1214065544_2.jpg

Melzz
27-01-2009, 09:40
Ook geweest gister? ;)

Dat moge duidelijk zijn....:-P Jij dus ook? Was een leuke avond toch? Ben je er helemaal voor naar Amsterdam gereisd?

Wim S.
27-01-2009, 09:44
The Amityville Horror 2: The Possesion: De 2e deel is alweer wat minder dan het 1ste, had het gevoel dat er nogal wat jatwerk van the exorcist in zat, deze film is niets meer dan een combi van de 1ste amityville horror & the exorcist , maar is daardoor geen betere film geworden. 5.2/10

Melzz
27-01-2009, 10:34
Vamos a matar, compañeros - Sergio Corbucci - 1970

Ik heb ineens weer een nieuwe Italo-genre-injectie gekregen en deze spaghetti ligt al ruim een jaar in de kast....tijd om hem eens op te zetten. De film is alleen al bijzonder omdat de twee Italiaanse grootheden Franco Nero en Tomas Milian samen in de film zitten. De twee mannen zitten met elkaar opgescheept tegen wil en dank. Revolutie, geld, vriendschap, verraad, geweld, humor en Morricone....genoeg ingrediënten voor een geslaagde spaghettiwestern. Jack Palace speelt een sterke rol als bad guy. Erg leuke film.

8,0

Il Boss - Fernando di Leo (1973)

Derde deel uit de milieu-trilogy van Fernando di Leo. De film schijnt erg natuurgetrouw te zijn waarbij echte gebeurtenissen en personen in de film worden geportretteerd. Di Leo was zelfs bang voor represailles uit het "milieu" wat gelukkig nooit is voorgekomen. Dit laatste deel wijkt af van zn voorgangers in de zin dat er wat minder actie in voorkomt en wat meer wordt geouwehoerd in de film. Ik had af en toe wat moeite om alles te volgen. Soms kakte ik wat in maar dan kwam er toch weer iets interessants voorbij. Moet hem nog maar eens zien om alles beter te kunnen beoordelen. Henry Silva is in ieder geval DE bad ass bij uitstek. Voor nu:

7,6

Ik raad trouwens sterk aan om de milieu-trilogy uit te checken, vooral Milano Calibro 9 is een waar meesterwerk. Bij What I Watch zie ik dat ik de enige ben die die films heeft gezien. Daar mag wel verandering in komen. Vooral liefhebbers van het gangstergenre komen sterk aan hun trekken.