PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Marcel v/d H.
27-01-2009, 11:34
Revolutionary Road Sam Mendes, 2008
Prima nieuwe film van Sam Mendes, de man achter American Beauty. Revolutionary Road doet ook erg aan die film denken. Dezelfde zwartkomische aanpak en een kijkje in een wat op het eerste gezicht een modelgezin lijkt. Het acteerwerk is bovengemiddeld goed en de cameravoering degelijk (valt ook zeker niet in positieve zin op). Verder ook een prima einde van de film! 8.0

Milk Gus Van Sant, 2008
Degelijke biografie van Gus van Sant over homoactivist Harvey Milk, een prima rol van Sean Penn. Het was in eerste instantie even wennen (nogal overdreven af en toe), maar zo was de beste man waarschijnlijk ook echt. En al is het misschien een vrij degelijke film qua aanpak, het is het sterke acteerwerk dat dit toch een prima film maakt. Dat gaat zeker niet alleen op voor Sean Penn, de bijrollen zijn minstens zo goed (o.a. Emile Hirsch). Sterke, aangrijpende film dus! 8.0

Bas Reuver
27-01-2009, 11:41
Gisteren gezien:

Superbad (Greg Mottola, 2007)

Eén van de betere comedy's van de laatste paar jaar. Weinig nieuws, maar de grappen waren op zich wel geslaagd. Deed me weer denken aan de eerste American Pie. 7,5/10

The Maltese Falcon (John Huston, 1941)

Een jaar of twee geleden had ik eigenlijk nog nooit gehoord van film-noir. Maar mede dankzij dit forum heb ik inmiddels een paar prachtige films gezien in dit "genre". Ook The Maltese Falcon is weer boeiend van begin to eind. Ik was ook weer onder de indruk van Humprey Bogart; die deze rol te danken heeft aan George Raft. Raft bedankte voor de rol en later ook voor de hoofdrol in Casablanca. 9/10

The Queen (Stephen Frears, 2006)

Interessante kijk in het britse koningshuis. De zomer van '97 zullen ze in engeland niet snel vergeten. Er wordt een nieuwe prime-minister aangesteld (Tony Blair) en vlak daarna overlijdt Prinses Diana aan de gevolgen van een auto ongeluk in Parijs. Hoewel Diana heel erg populair was bij het grote publiek, was "The Queen" niet zo over haar te spreken. Imponerende Helen Mirren als "The Queen" en in mijn ogen een terechte oscar winnaares. 8/10

Quido
27-01-2009, 16:43
Dat moge duidelijk zijn....:-P Jij dus ook? Was een leuke avond toch? Ben je er helemaal voor naar Amsterdam gereisd? Drie keer ja ;) Helemaal vanuit het zuiden ja, samen met Kasper o.a. (ken je ook wel van hier denk ik).

Inglorious Bastards (1978, Castellari)
Hilarische film met heerlijke dialogen en karakters. De film loodst de kijker in volle vaart van de ene actiescène naar de andere en kent enkele onvergetelijke momenten. "' Happy Days' ... 'are here again.'", indeed they are! (4 uit 5)

Street Law (1974, Castellari)
Energieke, dynamische film met prachtige beelden en zelfs een aantal geniale scènes (met name door de aanstekelijke cameravoering en dito soundtrack). De groteske dialogen en het lichtelijk over-the-top spel passen prima in dit soort genrefilms. Uitstekend vermaak. (4 uit 5)

Melzz
27-01-2009, 18:02
Volgende keer maar even handje schudden dan!

Don van Straalen
27-01-2009, 19:06
Il Buono, il brutto, il cattivo. (The Good, the Bad and the Ugly.)

Eindelijk. Stond al heel lang op mijn must-see lijstje.
Prachtige film, mooie locaties, goed acteerwerk, prima verhaal. 9/10

TheGodfather
27-01-2009, 20:41
Slacker (http://www.imdb.com/title/tt0102943/)
Richard Linklater`s doorbraak bij het grote publiek lapt nogal wat van de conventionele film wetten aan z`n laars en laat daarmee overduidelijk zien dat je niet per se binnen die wetten hoeft te werken om een goede film te maken. Er is geen verhaal en er is niet één hoofdpersoon waar de film om draait. In plaats daarvan ontmoeten we, gedurende 1 dag in Austin, Texas, een hele rits aan interessante en excentrieke figuren. We maken ze mee tijdens een (klein) deel van hun dag en de film bestaat dan ook uit de monologen en dialogen die ze voeren, over van alles en nog wat. We kijken door middel van (zeer) lange shots mee over Linklaters` schouder mee naar wat ze doen en meemaken. Dat klinkt misschien saai maar dat is het allesbehalve. De karakters zijn allemaal even excentriek en interessant. Een deel van de dialogen zijn grappig, mooi of laten je over dingen nadenken en zijn daarom herkenbaar.
Voeg daarbij de mooie lange shots die je dieper meeneemt in de werelden van de personages en je hebt een film die absoluut anders is dan andere, wellicht wat fragmentarisch overkomt maar over het algemeen wel erg verfrissend is.
Na het briljante Dazed & Confused en het prachtige duo Before Sunrise & Before Sunset, is dit opnieuw een erg sterke film van Linklater.

8,0/10

Bugssje
27-01-2009, 21:05
Clerks 2

Erg orginele verrasende film met grappige dialogen. Nu nog maar eens deel 1 gaan kijken!
7.7

Coen P.
27-01-2009, 21:34
Slacker (http://www.imdb.com/title/tt0102943/)
Richard Linklater`s doorbraak bij het grote publiek lapt nogal wat van de conventionele film wetten aan z`n laars en laat daarmee overduidelijk zien dat je niet per se binnen die wetten hoeft te werken om een goede film te maken. Er is geen verhaal en er is niet één hoofdpersoon waar de film om draait. In plaats daarvan ontmoeten we, gedurende 1 dag in Austin, Texas, een hele rits aan interessante en excentrieke figuren. We maken ze mee tijdens een (klein) deel van hun dag en de film bestaat dan ook uit de monologen en dialogen die ze voeren, over van alles en nog wat. We kijken door middel van (zeer) lange shots mee over Linklaters` schouder mee naar wat ze doen en meemaken. Dat klinkt misschien saai maar dat is het allesbehalve. De karakters zijn allemaal even excentriek en interessant. Een deel van de dialogen zijn grappig, mooi of laten je over dingen nadenken en zijn daarom herkenbaar.
Voeg daarbij de mooie lange shots die je dieper meeneemt in de werelden van de personages en je hebt een film die absoluut anders is dan andere, wellicht wat fragmentarisch overkomt maar over het algemeen wel erg verfrissend is.
Na het briljante Dazed & Confused en het prachtige duo Before Sunrise & Before Sunset, is dit opnieuw een erg sterke film van Linklater.

8,0/10

Vond dit echt een film uit de 'ja ja nu weet ik het wel categorie'. Quasi-filosofisch geneuzel door een schare karakters waar ik na een uur toch wel op het klokje aan het kijken was. Echt zo'n film die op prijs wordt gesteld door mannen die de pijp roken en vrouwen die hun oksels uit principe niet scheren :(

Erwin de Koning
27-01-2009, 22:17
L'ASSASSINO... È AL TELEFONO (http://giallo-fever.blogspot.com/2008/02/l-assassino-al-telefono-killer-is-on.html)

THE KILLER IS ON THE PHONE / MOORDENAAR AAN DE TELEFOON / SCENES FROM A MURDER

Saaie giallo waarin heel veel word geouwehoert en misbruik word gemaakt van Savalas

Serge-Henri Valcke en Willeke van Ammelrooy kunnen deze film ook al niet redden ;)

4.0

http://img149.imageshack.us/img149/2540/posterthekillerisonthepwy5.jpg

Patrick van den Hul
27-01-2009, 22:17
The English Patient, Anthony Minghella (1996)
Deze film is net als Titanic een jaar later, overladen met prijzen, waaronder een kast vol Oscars. Daar houdt de vergelijking niet op, want ook hier betreft het een romantisch drama tegen een turbulente achtergrond. Toch had ik deze film nog niet gezien en de verwachtingen waren dan ook vrij hoog. Helaas werd het (gevoelsmatig) een héél lange zit. Ik kon niet echt in het verhaal komen. Het voelde een beetje aan als een aaneenschakeling van gebeurtenissen zonder échte emotie. Ik gaf ook weinig om de personages, al was het acteerwerk van de meeste castleden best in orde, vooral van Kristin Scott Thomas. Daarnaast speelt Willem Dafoe een leuke bijrol, evenals Naveen Andrews (Sayid uit Lost). Uiteindelijk nam Juliet Binoche een beeldje mee naar huis voor haar rol. Waarom? Dat mag joost weten. De muziek was al even overdreven. Wat ik dan wel weer mooi gedaan wordt was de hele aankleding van de film en de editing. Er werd steeds heen en weer geswitched tussen 2 verhalen en de timing hiervan was erg goed en op het einde komt alles mooi samen. De film herpakt zich op dat moment dan ook nog enigzins. Ik zie er zeker geen klassieker in, zelfs niet eens echt een goede film, maar deze krijgt in de toekomst nog wel eens een kans. 7,0

DanielC.
27-01-2009, 22:18
Dogging, a love story Beetje een flauwe film, vond er niet zo veel aan. Af en toe een glimlach. Beetje jammer dat er geen ondertitels bij waren, het accent van die gasten was onverstaanbaar.

Frozen River Tsjah. Weinig aan, veel ellende, stilte en lelijke en domme mensen. Tijdens deze film zat er ook een dikke vrouw voor me, ze was heel de tijd aan het eten en stonk naar zweet. Bah.

Rachel Getting Married Na twee missers was het dan raak. Deze film maakte de vorige twee goed. Knap hoe ze zo moeiteloos (zo lijkt het iig.) wisselen tussen drama en comedy. Anne Hathaway was goed bezig. Er zaten ook veel knappe meisjes in de zaal.

Wat een ergenis trouwens weer. Ik word echt gillend gek van dat geklap na iedere film. En mijn knieën vallen er ook vanaf. Die bioscoop is gemaakt voor dwergen, denk ik. Met mijn twee meter was het in ieder geval niet om uit te houden.

Patrick van den Hul
27-01-2009, 22:23
Dave, Ivan Reitman (1993)
Deze komedie over de Amerikaanse president die een beroerte krijgt waarna zijn corrupte chief of staf (Frank Langella, hij speelt schijnbaar graag corrupte politici) een dubbelganger aan de macht brengt die hem dan als president benoemt, doet alles volgens het boekje. Echt grappig wordt het allemaal niet en meestal is het nogal flauw. Daarnaast is het verhaalverloop direct al te voorspellen. De film moet het dan ook vooral hebben van de cast, waarbij eerdergenoemde Langella heerlijk op dreef is. Kevin Kline speelt zijn rol ook best charmant en Sigourney Weaver is leuk als de first lady. Wat de film voor mij interessant maakte was het uitgangspunt: Een president is per definitie al niet meer helemaal 'schoon', maar is een product van het politieke systeem. De gewone man die per ongeluk opeens in de positie terechtkomt, zie het verschil tussen goed en kwaad veel duidelijker. Een leuke film voor een enkele keer. 6,5

Patrick van den Hul
27-01-2009, 22:28
Milk, Gus Van Sant (2008 )
We worden deze eerste maand van 2009 verwend met enorm veel toppers. Ook Milk is een sterke film geworden met een weergaloze Sean Penn, wat kan deze man acteren! Hij weet zichzelf altijd goed weg te cijferen, waardoor je echt zijn personage ziet en niet de Hollywoodster. Emile Hirch is ook prima in een bijrol, evenals Josh Brolin die telkens weer interessante rolkeuzes maakt. Het verhaal moet even op gang komen, maar na een tijdje zit de vaart er goed in. De knappe samensmelting van archiefbeelden en filmbeelden geeft de film een extra realistisch tintje. Het onvermijdelijke einde is erg goed in beeld gebracht. Een sterke film over een belangrijk stukje Amerikaanse geschiedenis. 7,8

Patrick van den Hul
27-01-2009, 22:35
Band of Brothers, Stephen Ambrose (2001)
Wat kan ik nog over deze serie zeggen wat nog niet gezegd is? Zoals we van HBO-series gewend zijn druipt de kwaliteit ervan af. Het detail in decors en props is overweldigend en de voornamelijk onbekende cast overtuigt volledig. Deze serie heeft nog een extra streepje voor op de meeste andere series van HBO, je hebt namelijk het gevoel dat je naar een belangrijk deel van de geschiedenis zit te kijken. De interview met de echte soldaten achter de personages geven het geheel nog wat extra authenciteit mee. Mijn favoriete afleveringen zijn de twee rond Bastogne; een sprookjesachtige omgeving waar zoveel ellende plaatsvindt. Ook de laatste aflevering, over de inname van Berechtesgaden, blijf ik een erg mooie afsluiting vinden, met als hoogtepunt de speech van de Duitse generaal voor zijn troepen. Hieruit wordt nog eens duidelijk dat ze eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Meest indrukwekkend blijft de ontdekking van het concentratiekamp, voornamelijk door de realistische wijze waarop dit in beeld is gebracht. Band of Brothers is simpelweg het beste over WOII dat ooit gemaakt is. Period! 10

Overigens is de blu-ray qua beeld én geluid van niets minder dan demonstratiekwaliteit!

Brakhage
27-01-2009, 23:29
Band of Brothers is simpelweg het beste over WOII dat ooit gemaakt is. Period! 10
Is Shoah dat niet?

Brakhage
27-01-2009, 23:50
Mata Hari (George Fitzmaurice, 1931) ***

Ik zal denk ik nooit een liefhebber worden van Greta Garbo, ik ben een Marlene Dietrich persoon. Nu hoeft het natuurlijk geen en/of situatie te zijn, maar waar ik een grenzeloze fascinatie heb met alles wat Dietrich is, daar val ik bij Garbo meestal in slaap. Ik begrijp dat Garbo’s gehele imago gebaseerd was op dat beeld van een ongrijpbare, onbereikbare ijskoningin, maar het blijft bij mij ook letterlijk koud als ze het beeld in schuift en dat is meestal geen goed teken. ‘Mata Hari’ schijnt een reactie te zijn op ‘Dishonored’, de Sternberg/Dietrich spionnenfilm en het mag duidelijk zijn welke film ik beter vind. Nu kun je van ‘Mata Hari’ niet verwachten dat het zo ziekelijk humoristisch is als ‘Dishonored’, een film die volledig in lijn van Sternberg’s universum in feite een parodie op zichzelf is, maar het grootste probleem met ‘Mata Hari’ en Garbo is dat ze zichzelf altijd zo serieus neemt, exact de reden vermoedelijk dat ik ‘Ninotchka’ Garbo’s leukste rol vind omdat ze daar zichzelf op de hak neemt. Garbo stond bekend om haar glamour maar dat zal ik vermoedelijk ook al nooit begrijpen, want de kostuums waar Adrian haar in deze film in hijst zijn dusdanig lelijk dat ze er grotendeels uitziet alsof ze uit een science fiction film gewandeld is – geef mij wederom Dietrich maar. Hoewel de film visueel hier en daar nog best interessant is, is het ook een typisch geval van een vroege, enorm statische talkie; dat is op zich niet zo verwonderlijk aangezien de overgang van silents naar talkies wel iets meer was dan enkel geluid toevoegen, maar in deze film was het wel erg storend. Ik kom voorlopig niet verder dan een krappe voldoende.

Fikret
28-01-2009, 02:24
Das Experiment.

Het verhaal is totaal niet realistisch. Ik ben er dusdanig van overtuigd dat zo'n experiment bij mensen met een sterke geest nooit zo snel uit de hand zou kunnen lopen. Ik ben er van overtuigd dat ik zelf de 14 dagen uit zou dienen als ik niets te verliezen zou hebben (bij een torenhoge geldbedrag), zelfs na een dag in de blackbox.

Zieke film. Ik moet er wel ff van bijkomen (niet al te goed voor mijn hart). Een film die je na afloop rillingen achter laat. Op Requiem (For A Dream) na de zwaarste film die ik ooit heb gezien. Tijd voor een poosje feel-good movies.

8

mark t
28-01-2009, 07:20
Das Experiment.

Het verhaal is totaal niet realistisch. Ik ben er dusdanig van overtuigd dat zo'n experiment bij mensen met een sterke geest nooit zo snel uit de hand zou kunnen lopen.De film is gebaseerd op een experiment van een universiteit in Amerika. Natuurlijk is het een vrije bewerking van wat er in werkelijkheid gebeurd is, maar in essentie is het experiment wel degelijk zó uit de hand gelopen dat gevreesd werd voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de deelnemers. Het experiment werd na 6 dagen afgebroken. De kern van dat experiment is overgenomen in de film; De 'bewakers' gingen zich steeds sadistischer gedragen en de spanningen tussen beide partijen werd zo extreem dat de situatie volledig uit de hand liep.

De imdb-pagina van de film vermeldt o.a. het volgende:

Although no one died in the Stanford Prison Experiment on which the movie was based, the experiment was prematurely ended after six days out of a planned two weeks. The college students assigned to be prisoners was "withdrawing and behaving in pathological ways" as a result of the degrading treatment they received. Quite a few scenes in the movie actually happened in the original experiment, including the early fire extinguisher scene and the prisoners being forced to clean the toilets by their bare hands.

Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment) staat wat meer specifieke informatie over dat bewuste experiment.

Alexander D
28-01-2009, 08:39
Shoot 'em up!

Tja, zelfs voor een nobrainer/popcornmovie een behoorlijke teleurstelling. De opening is nog leuk met de combinatie van de actie en vooral de muziek maar daarna wordt het snel minder. Goed, de introductie van Monica is nog een opleving in de film maar verder is het toch eigenlijk gewoon een grote teleurstelling....

Oh ja, het creatief met wortel is wel geinig. :razz:

Don van Straalen
28-01-2009, 08:57
Total Recall
Vermakelijke film, geen hoogvlieger. 7/10

Patrick van den Hul
28-01-2009, 09:25
Is Shoah dat niet?

Nog niet gezien, is dat niet die ene film die net zolang duurt als zo ongeveer de hele Band of Brothers serie?
Ik kan ze dus niet vergelijken, maar het lijkt me alvast wel dat BoB een veel breder onderwerp heeft.
Heb jij BoB gezien? Zo ja, wat vond je ervan?

Jeroen D
28-01-2009, 09:32
Total Recall
Vermakelijke film, geen hoogvlieger. 7/10

Was altijd 1 van m'n favoriete films. Laatst een keer weer gekeken, kwam wel erg gedateerd over.

Brakhage
28-01-2009, 11:20
Nog niet gezien, is dat niet die ene film die net zolang duurt als zo ongeveer de hele Band of Brothers serie?
Ik kan ze dus niet vergelijken, maar het lijkt me alvast wel dat BoB een veel breder onderwerp heeft.
Heb jij BoB gezien? Zo ja, wat vond je ervan?
Shoah is een docu die iets van 7 of 8 uur duurt en over de gevolgen van de Holocaust gaat. Heb van BoB ooit eens een aflevering gezien maar het deed me erg weinig en ik voelde niet de behoefte om het helemaal te gaan kijken. Het is natuurlijk wel appels en peren vergelijken aangezien Shoah letterlijk rechstreeks uit het leven gegrepen is en BoB een fictieve serie is. Maar de impact van Shoah is echt gigantisch, die scenes waarin een kampbeul openlijk praat over zijn ervaringen doet me nu alweer de rillingen over mijn rug lopen...

Patrick van den Hul
28-01-2009, 11:26
Het is natuurlijk wel appels en peren vergelijken aangezien Shoah letterlijk rechstreeks uit het leven gegrepen is en BoB een fictieve serie is.

Tot op zeker hoogte is het lastig vergelijken inderdaad (waar jij overigens mee begon :-o), maar aan de andere kant heeft BoB wel een héél hoog realiteitsgehalte.
Dit zit 'm in de hele aankleding, maar ook in de gebeurtenissen, aangezien de 'echte versies' van de personages uit de film, voorzover ze nog leven, betrokken zijn geweest bij de productie. Voorafgaand aan elke aflevering zie je ook interviewfragmenten.
Ik kan je in ieder geval zeker aanraden om deze serie een kans te geven. Veel mensen doen de DVD-box nu weg omdat ze deze vervangen voor de blu-ray, dus deze kun je vast wel ergens voor een fijn prijsje scoren.

Brakhage
28-01-2009, 11:29
Tot op zeker hoogte is het lastig vergelijken inderdaad (waar jij overigens mee begon :-o),
Hoho, jij begon met generalisaties :p

Maar ik zal het eens in de gaten houden.

Patrick van den Hul
28-01-2009, 11:49
Hoho, jij begon met generalisaties :p

Maar ik zal het eens in de gaten houden.

Zie net dat de DVD-box nu absurd goedkoop is, ik heb mijn 2e hands box nog voor meer geld verkocht:
http://www.find-dvd.co.uk/D025152.htm

Nog geen 20 euro voor de R2UK. Kopen, Nu! :twisted:

Coen P.
28-01-2009, 12:00
Hoho, jij begon met generalisaties :p

.

Pff, alle mensen die generaliseren zijn dom! :evil: :razz:

TheGodfather
28-01-2009, 13:24
Vond dit echt een film uit de 'ja ja nu weet ik het wel categorie'. Quasi-filosofisch geneuzel door een schare karakters waar ik na een uur toch wel op het klokje aan het kijken was. Echt zo'n film die op prijs wordt gesteld door mannen die de pijp roken en vrouwen die hun oksels uit principe niet scheren :(
Ik rook geen pijp :(

Don van Straalen
28-01-2009, 13:59
Evil Dead II: Dead by Dawn
Heel tof, deed me denken aan Braindead/Dead Alive.
Vette one-liners, dikke gore en een fantastisch verhaal :p Het is allemaal zo slecht dat het gewoon goed is.

Deeltje 1 nog niet gezien, maar deel 3 (Army of Darkness) heb ik ondertussen en zal ik binnenkort ff checken.


http://blogs.kpbs.org/images/uploads/evil-dead-2.jpg
Ash is een Badass! 7,5/10

Wim S.
28-01-2009, 14:12
Evil Dead II: Dead by Dawn
Heel tof, deed me denken aan Braindead/Dead Alive.
Vette one-liners, dikke gore en een fantastisch verhaal :p Het is allemaal zo slecht dat het gewoon goed is.

Deeltje 1 nog niet gezien, maar deel 3 (Army of Darkness) heb ik ondertussen en zal ik binnenkort ff checken.

Ash is een Badass! 7,5/10

Deel 1 is een mindere versie van Evil Dead 2, zo'n beetje hetzelfde verhaal maar simpeler. Evil Dead 2 is inderdaad een geweldige cult horrorfilm en ik denk dat je army of darkness wel gaat kunnen waarderen. :)

Don van Straalen
28-01-2009, 16:50
Deel 1 is een mindere versie van Evil Dead 2, zo'n beetje hetzelfde verhaal maar simpeler. Evil Dead 2 is inderdaad een geweldige cult horrorfilm en ik denk dat je army of darkness wel gaat kunnen waarderen. :)

Dat had ik inderdaad gehoord, vandaar dat ik begonnen ben met 2 !

Quido
28-01-2009, 16:51
Volgende keer maar even handje schudden dan! Zeker!

Empire (2005)
Als deze serie inderdaad een budget van $50.000.000 kende, ziet het er allemaal wel erg belabberd en primitief uit. Over efficiënt film maken gesproken ...

Verder ook niet al te denderend; clichématig script, toneelmatig acteerwerk, aanzwellende muziek op kennelijk emotioneel bedoelde momenten en camerawerk en montage welke de serie van enige franje en grootsheid willen voorzien, maar daarin maar sporadisch slagen. Onderhoudend en vlot is het zeker, maar verhullen dat het allemaal eigenlijk vrij mager en klein is lukt de makers niet.

Beoordeling: 3 uit 5.

Lex v/d Moolen
28-01-2009, 16:52
en BoB een fictieve serie is. Nou ja fictief, het is natuurlijk wel gebaseerd op daadwerkelijk plaatsgevonden missies. Dat ze hier en daar een loopje hebben genomen met karakters en de boel hebben gedramatiseerd is een tweede.

Coen P.
28-01-2009, 16:54
Nou ja fictief, het is natuurlijk wel gebaseerd op daadwerkelijk plaatsgevonden missies. Dat ze hier en daar een loopje hebben genomen met karakters en de boel hebben gedramatiseerd is een tweede.

Indeed!

Het boek van Steven Ambrose is ook een aanrader!

Brakhage
28-01-2009, 17:09
Nou ja fictief, het is natuurlijk wel gebaseerd op daadwerkelijk plaatsgevonden missies. Dat ze hier en daar een loopje hebben genomen met karakters en de boel hebben gedramatiseerd is een tweede.
Dan nog is het fictie :wink:

Anders zou iedere WOII film non-fictie zijn.

Lex v/d Moolen
28-01-2009, 17:17
Dan nog is het fictie :wink:

Anders zou iedere WOII film non-fictie zijn.

Veel WOII films voldoen daar imo wel aan. Zodra een film een waarin de kern een verhaal wordt vertelt over iets wat daadwerkelijk gebeurd is het imo non-fictie.

Patrick van den Hul
28-01-2009, 17:19
Anders zou iedere WOII film non-fictie zijn.

Dat gaat natuurlijk niet op. Er zijn veel verschillende gradaties.
Ik heb zo'n gevoel dat bijvoorbeeld een Inglorious Bastards meer fictie zal zijn dan BoB.

Dennis Vansant
28-01-2009, 17:32
Deel 1 is een mindere versie van Evil Dead 2, zo'n beetje hetzelfde verhaal maar simpeler. Evil Dead 2 is inderdaad een geweldige cult horrorfilm en ik denk dat je army of darkness wel gaat kunnen waarderen. :)
Nojah, Army of Darkness vind ik me net iets te mainstream, het is een avonturenfilm geworden. Aan de andere kant kun je het ook weer bekijken als een prima parodie op het avonturengenre :)

Brakhage
28-01-2009, 17:39
Dat gaat natuurlijk niet op. Er zijn veel verschillende gradaties.
Ik heb zo'n gevoel dat bijvoorbeeld een Inglorious Bastards meer fictie zal zijn dan BoB.
Met alle respect, maar er is niet zoiets als verschillende gradaties fictie. Band of Brothers is evenzozeer fictie als Lord of the Rings. Het maakt bitter weinig uit of het bronverhaal waargebeurd is, op het moment dat er gedramatiseerd wordt, is het fictie. Non-fictie is documentaire. Changeling is ook 'waargebeurd', maar in alles fictie. 'Psycho' is ook gebaseerd op de non-fictieve persoon Ed Gein, maar is toch echt volledig fictie.

Pascal Barroso
28-01-2009, 17:47
The English Patient, Anthony Minghella (1996)
Deze film is net als Titanic een jaar later, overladen met prijzen, waaronder een kast vol Oscars. Daar houdt de vergelijking niet op, want ook hier betreft het een romantisch drama tegen een turbulente achtergrond. Toch had ik deze film nog niet gezien en de verwachtingen waren dan ook vrij hoog. Helaas werd het (gevoelsmatig) een héél lange zit. Ik kon niet echt in het verhaal komen. Het voelde een beetje aan als een aaneenschakeling van gebeurtenissen zonder échte emotie. Ik gaf ook weinig om de personages, al was het acteerwerk van de meeste castleden best in orde, vooral van Kristin Scott Thomas. Daarnaast speelt Willem Dafoe een leuke bijrol, evenals Naveen Andrews (Sayid uit Lost). Uiteindelijk nam Juliet Binoche een beeldje mee naar huis voor haar rol. Waarom? Dat mag joost weten. De muziek was al even overdreven. Wat ik dan wel weer mooi gedaan wordt was de hele aankleding van de film en de editing. Er werd steeds heen en weer geswitched tussen 2 verhalen en de timing hiervan was erg goed en op het einde komt alles mooi samen. De film herpakt zich op dat moment dan ook nog enigzins. Ik zie er zeker geen klassieker in, zelfs niet eens echt een goede film, maar deze krijgt in de toekomst nog wel eens een kans. 7,0

Ik moest bij dit stukje meteen denken aan de aflevering van Seinfeld waarin de film uitkomt en iedereen lyrisch is behalve Elaine die daar niks van snapt :mrgreen:

The Whisper
28-01-2009, 18:26
Blue Hill Avenue

Gisteren maar even een dvd uit de 5 voor 10 (FRS) gepakt, waardoor ik geen al te hoge verwachtingen had. Vond het een verbazend goede film, totaal geen overdreven "gangster" gebeuren, maar gewoon een goed verhaal dat gewoon met elkaar klopte. Zeker een aanrader, en voor dat geld zeker niet laten liggen!

8/10

Bas Reuver
28-01-2009, 18:38
Met alle respect, maar er is niet zoiets als verschillende gradaties fictie. Band of Brothers is evenzozeer fictie als Lord of the Rings. Het maakt bitter weinig uit of het bronverhaal waargebeurd is, op het moment dat er gedramatiseerd wordt, is het fictie. Non-fictie is documentaire. Changeling is ook 'waargebeurd', maar in alles fictie. 'Psycho' is ook gebaseerd op de non-fictieve persoon Ed Gein, maar is toch echt volledig fictie.

Ik denk dat, bij een serie zoals BoB, de term "faction" van toepassing is. Fiction based on facts. Het kan inderdaad niet tot de non-fictie gerekend worden.

Lex v/d Moolen
28-01-2009, 18:45
Met alle respect, maar er is niet zoiets als verschillende gradaties fictie. Band of Brothers is evenzozeer fictie als Lord of the Rings. Het maakt bitter weinig uit of het bronverhaal waargebeurd is, op het moment dat er gedramatiseerd wordt, is het fictie. Non-fictie is documentaire. Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Ik zie dat toch anders. En documentaires hoeven imo ook niet altijd gezien worden als een absoluut feit, neem alleen maar al die van Michael Moore.

Brakhage
28-01-2009, 19:00
Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Ik zie dat toch anders. En documentaires hoeven imo ook niet altijd gezien worden als een absoluut feit, neem alleen maar al die van Michael Moore.
De vraag is hoe je dat anders ziet. En bovenal waarom je dat anders ziet? Wat bereik je ermee om verschillende gradaties van fictie te benoemen? Wat levert je dat op? Jullie doen ook net alsof het een waardeoordeel is, terwijl het gewoon enkel een vorm van classificeren is. Het scheelt wat dat betreft ook niets van biologie. Je hebt de grote groep zoogdieren en binnen die groep kun je nog verschillende subgroepen onderscheiden zoals mensen, olifanten, walvissen etc. Maar je spreekt toch ook niet over verschillende gradaties in mensen? Een Turk is toch niet meer mens dan een Surinamer?

En dat heeft allemaal niets te maken met zwart-wit stellen, het is simpelweg classificatie.

Lex v/d Moolen
28-01-2009, 19:31
Laat ik het anders zeggen, ik zie BoB of pakweg The Longest Day niet als fictie omdat de kern van deze verhalen zijn gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Jij ziet dat anders, prima. Ik zie het op deze manier.
Fictie zie ik als een verhaal dat compleet verzonnen is door een auteur.

1101
28-01-2009, 19:31
Ik vind een Surinamer toch wel iets zwarter dan een Turk. Al zijn daarop ook weer uitzonderingen natuurlijk. Je kunt alles zwart-wit classificeren maar ook in gradaties. En fictie valt vast weer uiteen in verschillende soorten fictie. Uiteindelijk, echter, is alles gebaseerd op de ontologische werkelijkheid, omdat er aan weinig anders te refereren valt en de filmkijker zo bovendien de draad kwijt raakt. Dus als een film altijd bestaat uit elementen uit de werkelijkheid is alles gebaseerd op feiten en zou je niets meer als fictie kunnen zien. Enkel de verhaallijnen zijn dan fictief, maar die hebben geen referent in de ontologie, dus kun je ze sec ook niet weergeven. Je hebt altijd een referent nodig en die kennen we als een ontologisch fenomeen. Dus: alles dat je ziet op tv is eigenlijk echt waar, en bestaat. Het ligt er alleen aan hoe groot de klontjes zijn waarin je de ontologie en de zogenoemde fictieve wereld in wilt opsnijden.

Wim S.
28-01-2009, 19:49
Nojah, Army of Darkness vind ik me net iets te mainstream, het is een avonturenfilm geworden. Aan de andere kant kun je het ook weer bekijken als een prima parodie op het avonturengenre :)

Klopt, de combinatie horror & avontuur blijkt best samen te kunnen werken en voor mij leverde dat een bizzare maar unieke film op, tsja je moet wel van de beide genre's houden, anders zou ik er maar niet aan beginnen.

Net gezien,

The Holiday : Ik ben niet zo van de romantische komedies, maar een film als love actually deed me wel wat en verdomd deze film vond ik ook best leuk en dat zul je mij niet vaak horen zeggen over een romatische komedie. Een erg leuke cast, mooi ontroerend verhaal en wat een uitwisseling van huizen en plaats je wel niet kan opleveren. 7.2/10

Brakhage
28-01-2009, 20:09
Laat ik het anders zeggen, ik zie BoB of pakweg The Longest Day niet als fictie omdat de kern van deze verhalen zijn gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Jij ziet dat anders, prima. Ik zie het op deze manier.
Fictie zie ik als een verhaal dat compleet verzonnen is door een auteur.
Maar wat bereik je met dat verschil? Wat voor functie dient dat? En hoe kijk je dan aan tegen een van jouw favoriete films, 'The Deer Hunter'? Want in jouw ogen zou dat non-fictie moeten zijn terwijl Cimino overal heeft geroepen dat het in alle opzichten een fictiewerk is. De Vietcong heeft in ieder geval nooit Russische roulette gebruikt.

Patrick van den Hul
28-01-2009, 20:12
Ik moest bij dit stukje meteen denken aan de aflevering van Seinfeld waarin de film uitkomt en iedereen lyrisch is behalve Elaine die daar niks van snapt :mrgreen:

Gevonden! (http://nl.youtube.com/watch?v=cxvUcmmElAE&feature=PlayList&p=B926F68B20ACD835&playnext=1&index=2) :mrgreen:

Wat vond jij overigens van de film Pascal?

Patrick van den Hul
28-01-2009, 20:14
Ik vind een Surinamer toch wel iets zwarter dan een Turk. Al zijn daarop ook weer uitzonderingen natuurlijk. Je kunt alles zwart-wit classificeren maar ook in gradaties. En fictie valt vast weer uiteen in verschillende soorten fictie. Uiteindelijk, echter, is alles gebaseerd op de ontologische werkelijkheid, omdat er aan weinig anders te refereren valt en de filmkijker zo bovendien de draad kwijt raakt. Dus als een film altijd bestaat uit elementen uit de werkelijkheid is alles gebaseerd op feiten en zou je niets meer als fictie kunnen zien. Enkel de verhaallijnen zijn dan fictief, maar die hebben geen referent in de ontologie, dus kun je ze sec ook niet weergeven. Je hebt altijd een referent nodig en die kennen we als een ontologisch fenomeen. Dus: alles dat je ziet op tv is eigenlijk echt waar, en bestaat. Het ligt er alleen aan hoe groot de klontjes zijn waarin je de ontologie en de zogenoemde fictieve wereld in wilt opsnijden.

Gaan we dit omdopen tot het grote filosofietopic? :twisted:

Patrick van den Hul
28-01-2009, 20:16
Maar wat bereik je met dat verschil? Wat voor functie dient dat?

:popcorn:

Dat lijkt me toch vrij duidelijk. Een serie als BoB heeft op mij extra impact omdat het gebaseerd is op feiten. Om het te doen werken als 'entertainment' worden bepaalde zaken niet altijd 100% accuraat gevolgd, maar dat doet niets af aan het feit dat deze mensen echt hebben bestaan en dat ze op alle plaatsen uit de film zijn geweest en al die gevechten daar hebben geleverd. Dat maakt deze serie naast topvermaak ook een belangrijk document van de mensen die ons hebben bevrijd.

Daan de G.
28-01-2009, 20:21
Iedereen die in de serie ook dood gaat, is in het echt ook gesneuveld. Evenals de verwondingen bij bepaalde mensen.

Pascal Barroso
28-01-2009, 20:22
Gevonden! (http://nl.youtube.com/watch?v=cxvUcmmElAE&feature=PlayList&p=B926F68B20ACD835&playnext=1&index=2) :mrgreen:

Wat vond jij overigens van de film Pascal?

:mrgreen: En zo gaat het dan de hele aflevering.

Ik heb em, net als jij een paar dagen terug nog, nog niet gezien. Elaine d'r schuld uiteraard.


:popcorn:

Dat lijkt me toch vrij duidelijk. Een serie als BoB heeft op mij extra impact omdat het gebaseerd is op feiten. Om het te doen werken als 'entertainment' worden bepaalde zaken niet altijd 100% accuraat gevolgd, maar dat doet niets af aan het feit dat deze mensen echt hebben bestaan en dat ze op alle plaatsen uit de film zijn geweest en al die gevechten daar hebben geleverd. Dat maakt deze serie naast topvermaak ook een belangrijk document van de mensen die ons hebben bevrijd.

Ik las op imdb toch wat dingetjes die niet klopten. Winters heeft het wapen wat ie terug geeft aan de Duitse officier zelf nog, Liebgott had een ander beroep als wat werd gezegd en Malarkey was er niet bij in het concentratiekamp en het eagle's nest.

Het stoort verder niet maar het zijn toch dingetjes die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. De extra impact word bij mij door de serie zelf veroorzaakt maar ook zeker door de na 60 jaar nogsteeds geemotioneerd zijnde real life mannen vooraf.

Lex v/d Moolen
28-01-2009, 20:23
The Deer Hunter zie ik dan ook wel als een fictiewerk net als bv Apocalypse Now. Fictie met als setting een oorlog.
Films als BoB, The Longest Day, Tora Tora Tora, Battle of Britain, A bridge too far e.d. hebben als doel de oorlog of een bepaalde slag in een oorlog te vertellen.
Maar wat bereik ik met het verschil ? Geen donder ;) Het is er gewoon en verder niets, ik geniet van beiden.

Bas Reuver
28-01-2009, 20:47
Het is niet de eerste keer dat er een fictie-non-fictie discussie wordt gevoerd. Vandaar dat, zoals ik al eerder aangaf, de term "faction" in het leven is geroepen. Daarmee worden fictie verhalen bedoeld die gebaseerd zijn op feiten.

Brakhage
28-01-2009, 20:48
:popcorn:

Dat lijkt me toch vrij duidelijk. Een serie als BoB heeft op mij extra impact omdat het gebaseerd is op feiten. Om het te doen werken als 'entertainment' worden bepaalde zaken niet altijd 100% accuraat gevolgd, maar dat doet niets af aan het feit dat deze mensen echt hebben bestaan en dat ze op alle plaatsen uit de film zijn geweest en al die gevechten daar hebben geleverd. Dat maakt deze serie naast topvermaak ook een belangrijk document van de mensen die ons hebben bevrijd.
Maar als ze volledig fictieve personages hadden gecreeerd die vergelijkbare gebeurtenissen meemaken (zoals bv. 'Zwartboek') dan is de impact minder groot? Wat je ziet heeft dan wellicht niet direct zo plaatsgevonden, maar vergelijkbare gebeurtenissen wel en dat is ook iets wat je dan weet - zulk soort mensen hebben echt bestaan. Maar dat maakt dan blijkbaar een wereld van verschil? En BoB is dus non-fictie en Zwartboek is fictie? :???:

En bovendien maakt het feit dat iets non-fictie is een film dus goed blijkbaar. Dus een RTL 4 waargebeurd verhaal is per definitie beter dan een science-fiction film?

Brakhage
28-01-2009, 20:59
Ashes of Time Redux (Wong Kar-wai, 2008) ****

Eindelijk deze film van Wong gezien, de laatste die ik nog van hem moest zien. Zijn martial arts film is nu eindelijk weer terug van lang weggeweest en nu zelfs in een Redux versie maar ik heb het origineel nooit gezien dus ik kan niet vergelijken. Visueel is het een van zijn mooiste, dat moet direct gezegd worden. Van het verhaal kon ik echter niets volgen, ik had werkelijk geen idee wie wie was of wie wat deed, het was voor mij meer een verzameling losse scènes dan een coherente film, maar dat heb ik wel vaker met Aziatische films. Of het als narratieve film geslaagd is kan ik dus niet zeggen, maar als een soort visuele droom werkt het voorlopig prima. Een punt moet ik nog wel kwijt, namelijk dat er op de hoes van de DVD van Artificial Eye staat dat de film ‘action-packed’ is. Nu vraag ik me af wat voor stompzinnige idioot dergelijke teksten schrijft want het is simpelweg een vuige leugen, de film is op geen enkele wijze te omschrijven als ‘action-packed’ - een gemiddelde Antonioni film bevat meer actie. Nu is dat op zich niet erg natuurlijk, maar ik vind dat zoiets moet gelden als misleidende reclame en strafbaar moet zijn. Gelukkig is de DVD kwaliteit verder uitstekend en kunnen we deze film eindelijk in volle glorie aanschouwen.

DanielC.
28-01-2009, 21:04
Dat klinkt alvast veelbelovend. Misschien ga ik die zo nog kijken.

Die quotes op DVD's zijn sowieso vreselijk. Negen van de 10 keer staat er niet op waar het vandaan komt en nog vaker is het gewoon onzin wat erop staat.

Coen P.
28-01-2009, 21:19
Ik ben een schijterd. Net 1408 gezien en ik vond hem eng...geluid keihard, alles donker...voorspelbare schrikmomenten door plotselinge beelden en geluidseffecten, maar ik tuin er met open ogen in...brr....verhaal over een bezeten kamer is vergezocht en matig uitgewerkt, maar als bovennatuurlijke thriller is de film best vakkundig in elkaar gezet!

The Whisper
28-01-2009, 21:36
Crash & Burn

Officieel gereleased als een tv-film, en dat is het ook eigenlijk wel, cliche verhaaltje maar toch best vermakelijk. Komt ook wel ten deel aan de overdosis aan dikke wagens :mrgreen:

7/10

mark t
28-01-2009, 21:36
The Deer Hunter zie ik dan ook wel als een fictiewerk net als bv Apocalypse Now. Fictie met als setting een oorlog.
Films als BoB, The Longest Day, Tora Tora Tora, Battle of Britain, A bridge too far e.d. hebben als doel de oorlog of een bepaalde slag in een oorlog te vertellen.Dat gaat niet helemaal op. Volgens jouw criteria is Platoon ook geen fictie. Oliver Stone heeft in Platoon z'n eigen ervaringen als soldaat in Vietnam verwerkt. En de slachtpartij in het dorp is volgens mij ook gebaseerd op een waargebeurd incident.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat ik zelf vind dat Platoon non-fictie is. Ik sluit me volledig aan bij het onderscheid zoals Brakhage dat heeft uitgelegd. En volgens mij is dat ook de gangbare onderverdeling. Dat een verhaal in meer of mindere mate gebaseerd is op iets wat waargebeurd is, is bij deze onderverdeling niet relevant. En het is ook geen waardeoordeel.

Erwin de Koning
28-01-2009, 21:49
MR. NO LEGS (http://www.internalbleeding.net/2008/04/mr-no-legs)

DESTRUCTOR / GUN FIGHTER / THE AMAZING MR. NO LEGS

Ehmmmmm..... een gehandicapte die aan het hoofd staat van een misdaadsyndicaat gaat zonder genade te keer tegen zijn slachtoffers, een achtervolgingscene van meer dan 20 minuten geloof ik en tamelijk ongeloofwaardige scenes waarin de lachsalvo's niet uitblijven

7.0

http://img249.imageshack.us/img249/9090/postermrnolegsck3.jpg

Lex v/d Moolen
28-01-2009, 22:03
Dat gaat niet helemaal op. Volgens jouw criteria is Platoon ook geen fictie. Oliver Stone heeft in Platoon z'n eigen ervaringen als soldaat in Vietnam verwerkt. En de slachtpartij in het dorp is volgens mij ook gebaseerd op een waargebeurd incident. Maar de kern van dat verhaal gaat toch over een soldaat die moet kiezen tussen goed en slecht in de waanzin van de oorlog. En dan kan dat dan wel gebaseerd zijn op ervaringen van Stone, de personages zijn toch fictief.



Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat ik zelf vind dat Platoon non-fictie is. Ik sluit me volledig aan bij het onderscheid zoals Brakhage dat heeft uitgelegd. En volgens mij is dat ook de gangbare onderverdeling. Dat een verhaal in meer of mindere mate gebaseerd is op iets wat waargebeurd is, is bij deze onderverdeling niet relevant. En het is ook geen waardeoordeel.Met het laatste ben ik het dan ook mee eens.

Patrick van den Hul
28-01-2009, 22:15
Maar als ze volledig fictieve personages hadden gecreeerd die vergelijkbare gebeurtenissen meemaken (zoals bv. 'Zwartboek') dan is de impact minder groot? Wat je ziet heeft dan wellicht niet direct zo plaatsgevonden, maar vergelijkbare gebeurtenissen wel en dat is ook iets wat je dan weet - zulk soort mensen hebben echt bestaan. Maar dat maakt dan blijkbaar een wereld van verschil? En BoB is dus non-fictie en Zwartboek is fictie? :???:

En bovendien maakt het feit dat iets non-fictie is een film dus goed blijkbaar. Dus een RTL 4 waargebeurd verhaal is per definitie beter dan een science-fiction film?

Het maakt voor mij inderdaad wel degelijk uit of personages fictief zijn of niet.
BoB en Zwartboek zijn allebei fictie natuurlijk (strikt gezien), maar BoB volgt de feiten zo nauw mogelijk, terwijl Zwartboek meer losjes gebaseerd is op dingen die wellicht echt gebeurd zouden kunnen zijn, zoals je zelf al aangeeft.
Je laatste opmerking gaat natuurlijk nergens over, de kwalificering van de mate waarin de film/serie waargebeurd is, zegt nog helemaal niets over de kwaliteit. BoB heeft nog zoveel meer kwaliteiten.

Brakhage
28-01-2009, 22:51
Het maakt voor mij inderdaad wel degelijk uit of personages fictief zijn of niet.
BoB en Zwartboek zijn allebei fictie natuurlijk (strikt gezien), maar BoB volgt de feiten zo nauw mogelijk, terwijl Zwartboek meer losjes gebaseerd is op dingen die wellicht echt gebeurd zouden kunnen zijn, zoals je zelf al aangeeft.
Je laatste opmerking gaat natuurlijk nergens over, de kwalificering van de mate waarin de film/serie waargebeurd is, zegt nog helemaal niets over de kwaliteit. BoB heeft nog zoveel meer kwaliteiten.
Dat vind ik volledig vreemd, dat je beoordeling van een film af kan hangen van of de personages fictief zijn of niet. Volgens mij namelijk blijft BoB *exact* dezelfde film/serie, zelfs als ze de namen van de personages veranderd hebben en het dus geen 'echte' personen zouden zijn maar fictieve personen. Want wat je nu namelijk zegt is dat BoB meer kans heeft om beter te zijn dan Zwartboek omdat de personages in het ene fictief zijn en het andere niet. Terwijl de situaties in BoB net zo fictief zijn als in Zwartboek, want niets in BoB heeft zich ook echt zo afgespeeld. En wat dan als je er later pas achter komt dat iets op waargebeurde feiten is gebaseerd? Verandert dan ineens je mening?

Daarnaast was mijn laatste opmerking natuurlijk wat gechargeerd, maar verre van onzin. Je geeft namelijk zelf aan dat BoB mede zo goed is omdat het waargebeurd is, dat wil dus zeggen dat je waargebeurde RTL 4 films ook beter moet vinden dan een equivalent van die films die echter niet op echt gebeurde gebeurtenissen gebaseerd is, maar op vergelijkbare, maar niet waargebeurde gebeurtenissen. Je hangt wel degelijk een waardeoordeel dus aan het waargebeurd-zijn. En de andere zijde van diezelfde medaille is dan dat je een science fiction film die niet waargebeurd is (want dat zijn ze nooit) dus automatisch minder indrukwekkend vindt. Als het waargebeurd zou kunnen zijn dan zou dat extra impact hebben op je, dat heb je letterlijk zo gezegd.

Brakhage
28-01-2009, 23:15
Dishonored (Josef von Sternberg, 1931) ****1/2

Zoals met alle films van Sternberg vind ik ook deze aanzienlijk beter bij een tweede kijkbeurt. Hij haalt het wat mij betreft nog net niet bij zijn echte meesterwerken, maar zelfs een subtopper van Sternberg steekt nog altijd met kop en schouders uit boven 99% van alle andere films. Waar ik de film de eerste keer bij vlagen nogal saai vond, daar had ik daar nu totaal geen last meer van, maar ook dit is een bekend Sternberg beeld; ik ken geen enkel ander regisseur wiens films steevast zoveel beter en fascinerender worden dan Sternberg. Net zoals zijn personages zich nooit laten lezen en bewust afstandelijk zijn, zo is dat ook met zijn films zelf en pas na herhaaldelijke kijkbeurten kun je door de oppervlakte heen prikken. Er zit ook in al zijn films absurd veel humor, maar dat is geen humor die je de eerste keer meekrijgt. Het is ook humor meestal die subversief zijn eigen film ondergraaft: het einde van deze film is qua verhaal in wezen ontzettend tragisch en zwaar op de hand, maar de perverse humor ondergraaft iedere mogelijke depressiviteit of ernst. Vergelijk het einde van deze film bijvoorbeeld eens met Garbo’s ‘Mata Hari’ en je begrijpt wat ik bedoel (inhakend op een andere discussie, zou ‘Mata Hari’ overigens beter zijn dan ‘Dishonored’, want ‘Hari’ is gebaseerd op een echt persoon en deze film, die een volstrekt soortgelijk verhaal vertelt, niet). Wat verder aan deze film opvalt is het constante gebruik van extreem lange cross-fades. Meestal wordt dat gebruikt aan het einde en begin van scènes, zoals gebruikelijk, maar soms gebruikt Sternberg het ook om dingen te tonen die zich tegelijkertijd afspelen. In beide gevallen heeft het hetzelfde effect en dat is dat de film een nogal abstract karakter krijgt, maar ik heb Sternberg al vaker een abstract filmmaker genoemd. Wat ook bijdraagt aan de abstractheid is het vele gebruik van stiltes, nog zo’n Sternberg trekje. Hij was natuurlijk op zijn hoogtepunt toen de geluidsfilm zijn intrede deed en met de komst van geluid kwam in een soort ultieme ironie ook de komst van stilte in film en Sternberg gebruikte deze stiltes als geen ander (vergelijk ze b.v. eens met de rappe dialoog in de meeste Warner Brothers films van deze periode). Het is volstrekt logisch dat Sternberg zo graag stilte gebruikte en niet alleen omdat hij zijn verhaal liever met beelden dan met woorden vertelde: het past ook zo goed in de afstandelijkheid en ongrijpbaarheid van zijn personages, die liever stilstaan dan iets ondernemen. Deze immobiliteit past volledig binnen Sternberg’s masochistische universum, waar alles draait om uitgestelde verlangens en bevroren afwachting.

Brakhage
29-01-2009, 01:36
Carrie (Brian De Palma, 1976) **

In mijn herinnering was dit nog best een leuke film van Brian ‘ik smeer mijn lens graag vol met vaseline’ De Palma, maar het is eigenlijk een ronduit vervelend prul. De film kent een belachelijk zwak scenario waardoor de film zich aan zijn eigen haren voortsleept. De eerste 75 minuten zijn echt volstrekt belachelijk en overbodig. Het punt is dat er geen enkele vorm van opbouw of karakterontwikkeling is. Geen van de personages wordt echt uitgediept of verklaard: noch de telekinese van Carrie, noch de relatie met haar moeder of überhaupt de gehele situatie van die moeder; in plaats daarvan worden we verveeld met volledig overbodige scènes van die schoolkinderen met als gevolg dat op het einde je nog steeds blijft zitten met bordkartonnen personages en ongeloofwaardige situaties. Het is geenszins overdreven dat je met gemak een uur uit de film kunt knippen zonder afbreuk te doen aan het verhaal of de personages.

De laatste 15 minuten trekt De Palma dan zijn stilistische trukendoos open, maar dat wordt sowieso al direct vernacheld door die potsierlijke split-screens. In een film als ‘Sisters’ hebben die split-screens tenminste nog een functie, hier totaal niet. Hoe mensen sowieso poëzie in zijn films kunnen zien is me een raadsel, ik zie enkel visueel spierballenwerk zonder enige ziel of zaligheid. Dat moment voordat die emmer met bloed naar beneden dondert wordt zo belachelijk lang uitgerekt dat je niet anders kunt dan aansluiten bij Andrew Sarris toen hij zei ‘There are so few incidents that two extended sequences are rendered in slow-motion as if to pad out the running time...’ Het is grappig om te zien hoe Sarris het ook bij deze film vele malen beter gezien had dan zijn aartsrivale en De Palma adept Pauline Kael, een filmcritica van wie ik niet meer dan een paar pagina’s kan lezen alvorens vreselijk depressief te worden. En die soundtrack… hemeltje! Waarom moet dat allemaal weer zo sprekend op ‘Psycho’ lijken, wat is in hemelsnaam de functie van die quote? Toch heb ik een ding geleerd en dat is dat het op de een of andere manier mogelijk moet zijn om tegelijkertijd iemand te pijpen en volwaardige volzinnen uit te spreken. Ik zal daar toch maar eens op gaan oefenen, want dat is me tot op heden nog niet gelukt.

mark t
29-01-2009, 07:33
Maar de kern van dat verhaal gaat toch over een soldaat die moet kiezen tussen goed en slecht in de waanzin van de oorlog. En dan kan dat dan wel gebaseerd zijn op ervaringen van Stone, de personages zijn toch fictief.Maar daarmee begeef je je op een glijdende schaal. Is een waargebeurde slachtpartij die door de ogen van fictieve karakters wordt verteld fictiever dan een historisch karakter die dingen zegt/beleeft die niet waargebeurd zijn? Het feit dat voor de serie Band of Brothers dialogen, handelingen en personages zijn verzonnen, maakt het net zo zeer fictie als Platoon of The Deerhunter. Het maakt daarbij niets uit in welke mate de schrijvers 'de werkelijkheid' hebben gebruikt als basis voor het verhaal.

Bovendien vind ik wat we in Platoon te zien krijgen niet minder schokkend omdat een fictief hoofdpersoon iets meemaakt wat in werkelijkheid door Stone is meegemaakt. Idem voor bijvoorbeeld The Pianist, waarbij Polanski hier en daar wat persoonlijke ervaring heeft toegevoegd aan die van de hoofdpersoon.
Sterker nog, ik vind een film als Apocalypse Now, die grotendeels verzonnen is, effectiever als (anti-)oorlogsfilm dan menig waargebeurde film.

Dat een film gebeurtenissen laat zien die gebaseerd zijn op iets wat werkelijk gebeurd is kan indrukwekkend zijn, maar het maakt de film zelf (in termen van de kwaliteit van het verhaal, personages, dialogen, vormgeving enz.) niet beter. Sterker nog, het kan in veel gevallen een beperking zijn, omdat 'de werkelijkheid' niet altijd even voldoet aan de vereisten om een goede film(-serie) te maken. Daarom zijn ook in Band of Brothers bepaalde gebeurtenissen aangedikt of aangepast, andere weggelaten, dialogen verzonnen om het verhaal begrijpelijker of dramatischer te maken, historische personages samengevoegd in een 'handzaam' aantal rollen, enz.

Wim S.
29-01-2009, 08:41
Amityville 3-D : Dit 3e deel kon me ook niet meer overtuigen, wat ik er in mijn jeugdjaren er zo geweldig aan vond weet ik eigenlijks nu niet meer. Toch wel leuk om laat in de avond te gaan kijken als er bevoorbeeld niets anders op tv voor zou zijn. Een groep journalisten die werken voor het blad revealed die proberen om mensen die beweeren dat ze paranormaal zijn te ontmaskeren. Zo komen ze uiteindelijk terecht bij het Amityville huis en 1 van de journalisten koopt het huis en het verhaal begint weer van voor af aan. 5.4/10

Lex v/d Moolen
29-01-2009, 09:00
Maar daarmee begeef je je op een glijdende schaal. Is een waargebeurde slachtpartij die door de ogen van fictieve karakters wordt verteld fictiever dan een historisch karakter die dingen zegt/beleeft die niet waargebeurd zijn? Het feit dat voor de serie Band of Brothers dialogen, handelingen en personages zijn verzonnen, maakt het net zo zeer fictie als Platoon of The Deerhunter. Het maakt daarbij niets uit in welke mate de schrijvers 'de werkelijkheid' hebben gebruikt als basis voor het verhaal.

Bovendien vind ik wat we in Platoon te zien krijgen niet minder schokkend omdat een fictief hoofdpersoon iets meemaakt wat in werkelijkheid door Stone is meegemaakt. Idem voor bijvoorbeeld The Pianist, waarbij Polanski hier en daar wat persoonlijke ervaring heeft toegevoegd aan die van de hoofdpersoon.
Sterker nog, ik vind een film als Apocalypse Now, die grotendeels verzonnen is, effectiever als (anti-)oorlogsfilm dan menig waargebeurde film.

Dat een film gebeurtenissen laat zien die gebaseerd zijn op iets wat werkelijk gebeurd is kan indrukwekkend zijn, maar het maakt de film zelf (in termen van de kwaliteit van het verhaal, personages, dialogen, vormgeving enz.) niet beter. Sterker nog, het kan in veel gevallen een beperking zijn, omdat 'de werkelijkheid' niet altijd even voldoet aan de vereisten om een goede film(-serie) te maken. Daarom zijn ook in Band of Brothers bepaalde gebeurtenissen aangedikt of aangepast, andere weggelaten, dialogen verzonnen om het verhaal begrijpelijker of dramatischer te maken, historische personages samengevoegd in een 'handzaam' aantal rollen, enz.Dat zijn imo randzaken en we dwalen imo ook te ver af. Ik heb het nooit gehad over wat beter zou zijn of effectiever.
Ik wil gewoon aangeven dat er een onderscheid is tussen fictieve en non-fictieve films en dat daar zeker ook nog een grijs gebied tussen zweeft. BoB zit misschien wel in dat grijze gebied door de zaken die je opnoemt. Maar zegt verder niets over de kwaliteit e.d..

Coen P.
29-01-2009, 09:46
1408 (Mikael Håfström, 2007) ****
De boeken van Stephen King hebben voor vele succesvolle films gezorgd. Denk bijvoorbeeld maar eens aan The Shining, The Shawshank Redemption en The Green Mile. 1408 is de meest recente verfilming van zijn werk en, het moet gezegd worden, het is wederom een verdienstelijke film gebleken. Centrale spil van het verhaal is Mike Enslin (John Cusack). Een ietwat aan lager wal geraakte schrijver die tegenwoordig zijn geld verdient met het schrijven van boeken over paranormale activiteiten en behekste locaties. De cynische Enslin, verbitterd door een gebeurtenis in zijn privéleven, gelooft zelf niet in de dingen waarover hij schrijft. Dit staat echter te veranderen als hij ingaat op een uitnodiging om in het Dolphin hotel te New York te overnachten. De beruchte kamer '1408' heeft namelijk 56 dode mensen op zijn geweten. De manager van het hotel, een kleine rol van Samuel L. Jackson, probeert hem te weerhouden, maar Enslin laat zich niet ompraten. Het advies dat 'niemand het langer dan één uur in de kamer heeft volgehouden' slaat hij in de wind. De kamer ziet er op het eerste gezicht normaal uit, maar schijn bedriegt. De radio slaat opeens aan (met als songtekst we've only just begun) en de wekkeradio begint van 60 minuten terug te tikken. Mike staat voor de engste gebeurtenis in zijn leven.
Regisseur Håfström bewandelt het juiste pad door niet helemaal los te gaan met special effects. Hij speelt vooral in op je onderbuikgevoelens door middel van plotselinge schrikmomenten en geluidseffecten. 'Cheap thrills', maar oh zo effectief. Het helpt dat de film zich bijna de gehele tijd in één kamer afspeelt met één persoon (Cusack), zodat er een haast claustrofobisch sfeerte wordt geschapen. Een prima film om in je eentje in het donker te kijken!

Oudlid_X5
29-01-2009, 10:29
Deep End ****1/2
Leuke verassing deze film van filmmaker in focus Skolimowski. Deep End is een lekker nonchalante, typisch ‘Swinging London’ filmpje met een simpel, maar leuk plot en goede vertolkingen van de acteurs. Dat alles is ook nog eens lekker vlot gefilmd, dus ondanks dat het hopeloos gesteld was met de projectie (wat de mensen in Cinerama overigens niet aangerekend kan worden) heb ik erg genoten van deze film, hopelijk gaan er ooit nog eens wat films van Skolimowski op dvd verschijnen.

Had ik dat ook niet uitgelegd op het IFFR. :razz: Het was de enige copie nog met Engelse ondertiteling. Zelf zat ik ook bij Identification marks: none een soort gelijke copie. Als ze alle aktes aan elkaar zouden plakken zou de film continue uit elkaar knappen. En ben je ongeveer vijf uur bezig met een film te bekijken die nog geen anderhalfuur duurt. Dus verwisselen van spoel is dan de beste optie. Had dus niets met de projectie te maken, Arian.


En de zaterdag op het IFFR:
Le Depart ****

Le Depart is de eerste West-Europese film van Skolimowski en hij heeft voor dit project overduidelijk goed gekeken naar verschillende films uit de nouvelle vague. Een gevoel dat alleen maar versterkt wordt door een hoofdrol van Jean-Pierre Leaud. Films uit die periode kan ik vaak wel waarderen en deze schaart zich moeiteloos in dat rijtje. Hoewel geen absolute hoogvlieger toch erg leuk.

Sound of Insects: Story of a Mummy ***

Peter Liechti’s nieuwste film verhaalt over een man die zich terugtrekt in de wildernis om daar zelfmoord te plegen door uithongering. Tijdens dat proces hield hij een dagboek bij die wij als kijker door middel van een voice over te horen krijgen. Dit in combinatie met beelden van bossen, (eenzame) mensen en allerlei andere voorwerpen en situaties maakt dat dit een bijzondere film is. Groot minpunt is wel dat de film de neiging heeft repetitief over te komen. Voor sommige mensen kan dit wellicht leiden tot meditieve toestanden bij mij werkte het echter averechts. Zeker niet slecht, maar ongrijpbaar.

Dat ongrijpbare kwam volgens mij ook doordat het nergens echt meditatief werd. Ik bedoel ik had het naar dag 40 gehad. De regisseur zelf zij ook naderhand dat hij het wou brengen als een ervaring. Je moest hetzelfde voelen als die kerel. Dat gevoel kreeg ik naar een tijdje ook wel want ik ontzettend veel honger... :razz:

Wel leuk om je een aantal keren ontmoet te hebben. Had jij nog wat gekocht bij de MM? (y)

Kees Hoekerd
29-01-2009, 11:16
Come and See

Mijn eerste Russische film ervaring. Na een aantal verhalen verwachtte ik een hele schokkende film, maar dat viel erg tegen. De eerste helft is ronduit matig met irritant nepgehuil en gelach en een meisje die er erg goed in slaagt irritant te zijn. Zal wel bedoeld zijn om te laten zien wat de oorlog met je doet.

Dan komen in de 2e helft de gruwelen van de Nazi's aan bod. Ook hier weinig nieuws onder de zon. Dit werd toch wel beter aangepakt in inhoudelijk boeiende films als The Pianist of Schindler's List.Wel triest dat er zoveel dorpen zijn vernietigt in Rusland.

Trouwens wel een geweldige rol van het jochie! Het lijkt zowaar dat deze het echt heeft meegemaakt en dat hij echt helemaal de weg kwijt is.

Erwin de Koning
29-01-2009, 12:10
AMUSEMENT (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/amusement.htm)

Ondanks dat de film een héél hoog 'enne beetje vanne dit, enne beetje vanne dat' gehalte heeft en tot het einde toe lijkt alsof er een stelletje randdebielen 4 klassieke horrorfilms inelkaar gemixed hebben is dit een heel plezierige kijkervaring en dan vooral omdat het filmtechnisch bijna niet beter kan en dan noem ik vooral de artdirection en het Sven Nykvist achtige camerawerk wat echt schitterende plaatjes oplevert

Voor de inhoud van de film moet je maar ff de review lezen waar ik het compleet mee eens ben

8.5

http://img520.imageshack.us/img520/5653/49907802ju8.png

http://img172.imageshack.us/img172/8093/amusess2ci4.png

Brakhage
29-01-2009, 12:12
AMUSEMENT (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/amusement.htm)

en het Sven Nykvist achtige camerawerk wat echt schitterende plaatjes oplevert
Wat? Ga jij nu ineens Bergman citeren?!!? Dat mag natuurlijk niet, he! Artcinema en trash dienen strikt gescheiden te blijven! :evil::evil:

Erwin de Koning
29-01-2009, 12:32
Wat? Ga jij nu ineens Bergman citeren?!!? Dat mag natuurlijk niet, he! Artcinema en trash dienen strikt gescheiden te blijven! :evil::evil:Sven deed dat zelf ook niet

Erwin de Koning
29-01-2009, 14:13
http://img147.imageshack.us/img147/5964/1436273hmt5.jpg

Erg leuk, jammer dat het niet zo in de live actionfilm kan zijn

8.5

Don van Straalen
29-01-2009, 23:10
Groundhog Day
Perfect concept, toffe uitwerking, vermakelijke film. 8/10

The Curious Case of Benjamin Button
Met hele hoge (misschien té) hoge verwachten net naar de bios geweest. Hele toffe film, zit ongelofelijk goed in elkaar maar toch mistte er iets naar mijn gevoel.. ik weet het niet.. 8/10

Brakhage
30-01-2009, 00:10
The Devil is a Woman (Josef von Sternberg, 1935) *****

Ik lijk wel een plaat die blijft hangen...

Erwin de Koning
30-01-2009, 10:00
ATTACK OF THE KILLER REFRIDGERATOR (http://efilmcritic.com/review.php?movie=4046)

De heren hadden beter op Engelse les gegaan. THE REFRIGERATOR van een jaar later is een stuk leuker

4.0

http://img218.imageshack.us/img218/7840/97061960bd8.png

Michael Hamers
30-01-2009, 12:12
3:10 to Yuma (BR)

Prachtige western. Hij klopt gewoon en de sfeer van de oude westerns komt goed terug in deze moderne remake. De 2 hoofdrolspelers zijn wel meteen de beste acteurs, maar de rest mag er ook zijn. Dikke 10 voor de heren Crowe en Bale. Voor de BR een dikke 10. (prachtige kwaliteit > demonstratie niveau) Voor de film zelf...

9/10

Erwin de Koning
30-01-2009, 12:14
FLÆNSET (http://www.imdb.com/title/tt0164592/)

Aardige Deense slasher die zich makkelijk afzondert van de 'normale slasher'

Een man komt eerder thuis van zijn werk en betrapt zijn vrouw met een ander, hij is natuurlijk van slag en raakt helemaal de weg kwijt. Hij vermoordt 'de ander' en neemt een vrouw in gijzeling die hij meeneemt naar zijn eigen vrouw. Thuis aangekomen draaien de stoppen definitief door

Een aanrader voor diegene die Deens spreekt, maar ook zonder subs lijkt mij deze makkelijk te volgen

7.0

Patrick van den Hul
30-01-2009, 12:35
3:10 to Yuma (BR)
De 2 hoofdrolspelers zijn wel meteen de beste acteurs

Vond zelf Ben Foster (http://www.imdb.com/name/nm0004936/) uitblinken, zelfs beter dan de 2 bekendere hoofdrolspelers.

Michael Hamers
30-01-2009, 12:54
Vond zelf Ben Foster (http://www.imdb.com/name/nm0004936/) uitblinken, zelfs beter dan de 2 bekendere hoofdrolspelers.

Die speelde idd ook erg goed. Een erg geloofwaardige badguy!

Coen P.
30-01-2009, 14:49
Tropic Thunder.

Nu hebben al mijn broertjes hem gezien en na 4x bekijken in een korte periode ben ik een beetje 'Tropic Thunder' moe. Al blijft het één van de meest komische films van de afgelopen jaren!

Wim S.
30-01-2009, 14:51
Speed Racer (BR) : Echt een spetterende film, geweldige stijl die past bij een film dat gebasseerd is op een cartoon. Mooie felle kleuren en de computeranimatie & Real life ziet er geweldig mooi uit, ook het verhaal is gewoon goed en zorgt voor veel aktie en humor. Zoals de scene's met die jochie en zijn aap zorgen regelmatig voor een lach, deze film leent zich perfect voor Blu-ray en ook met Ambi-light ziet het er geweldig uit, jammer is dat de blu-ray slechts een DD5.1 track heeft die overigens niet slecht was, hoor, maar een DTS master track had hier ook niet misgestaan. Ik denk dat ik de cartoon binnenkort maar eens op dvd ga aanschaffen. 7.8/10

Coen P.
30-01-2009, 14:52
haha, Speed Racer, toffe film indeed! Die epilepsie veroorzakende scene met dat knulletje en die aap zijn cool! Meer apen in films zeg ik! Meer!

Wim S.
30-01-2009, 14:59
haha, Speed Racer, toffe film indeed! Die epilepsie veroorzakende scene met dat knulletje en die aap zijn cool! Meer apen in films zeg ik! Meer!

Inderdaad meer apen in films, wanneer zou een aap zijn 1ste oscar gaan ontvangen? Mijn ogen zijn nog steeds onrustig, voornamelijk omdat ik ook ambi light aan had staan en het best allemaal druk werd, maar wel mooi. Ik denk als ik de film gewoon als tv uitzending had gezien de impact veel minder was geweest.

Bugssje
30-01-2009, 15:11
Eastern Promises

Volgens sommige recensies een versie van de Russische Godfather.Vond hem zelf in dat geval iets tegenvallen want eastern promises bevat toch iets te veel clichés. Ook had ik het gevoel dat het verhaal nog niet helemaal afgelopen was. Liever een iets langere film gehad.
7.2

Coen P.
30-01-2009, 15:55
Inderdaad meer apen in films, wanneer zou een aap zijn 1ste oscar gaan ontvangen? Mijn ogen zijn nog steeds onrustig, voornamelijk omdat ik ook ambi light aan had staan en het best allemaal druk werd, maar wel mooi. Ik denk als ik de film gewoon als tv uitzending had gezien de impact veel minder was geweest.

mwah,

ambilight blijft natuurlijk een gekunseld iets dat imo afleidt van hoe je films hoort te kijken: in complete duisternis met niemand om je heen (y)

Brakhage
30-01-2009, 15:56
mwah,

ambilight blijft natuurlijk een gekunseld iets dat imo afleidt van hoe je films hoort te kijken: in complete duisternis met niemand om je heen (y)
De mensen die ambilight hebben uitgevonden moeten ze tegen de muur zetten. Het is een van die vele technologische 'vernieuwingen' die enkel achteruitgang is.

Daan de G.
30-01-2009, 16:02
Nick and Norah's Infinite Playlist ( 2008 )

Leuke romantische film die echter plat gereden wegen volgt, toch bleef ik kijken omdat het een erg fijne cast bevat en een erg goede soundtrack. Daarnaast heb ik toch een beetje een zwak voor Kat Dennings!

Wim S.
30-01-2009, 16:08
mwah,

ambilight blijft natuurlijk een gekunseld iets dat imo afleidt van hoe je films hoort te kijken: in complete duisternis met niemand om je heen (y)

:mrgreen: helemaal mee eens, gebruik het normaal ook nooit ( overbodige functie maar zat er nou eenmaal op:) ). Maar deze film was voor mij wel aanleiding om het eens te gaan gebruiken tijdens een film. Als je een beetje afgeleid raakt bij een film als Speed Racer is dat dan ook weer geen ramp.

Wim S.
30-01-2009, 16:13
De mensen die ambilight hebben uitgevonden moeten ze tegen de muur zetten. Het is een van die vele technologische 'vernieuwingen' die enkel achteruitgang is.

Over achteruitgang gesproken, daar heb jij toch geen problemen mee? :mrgreen: Maar je hebt wel gelijk , ambilight is slechts een extra functie die voor velen overbodig is.

Melzz
30-01-2009, 16:26
The Shining - The Kubrickman (1980)

The Shining vond ik op de een af andere manier altijd een iets mindere Kubrick. Echter, nu ik hem weer opnieuw zag (de SE) kan ik niet anders concluderen dan dat het echt een geweldige film is. De overgang van Jack naar waanzinnigmodus vond ik vroeger wat abrupt maar lijkt nu precies goed. De man is vanaf het begin aan al een vrij naar en onhebbelijk persoon die zelfs in de auto op weg naar het hotel een soort van irritatie naar zn gezin uitstraalt. Zn vrouw vind ik ook prima gecast als de zonder ruggegraat zijnde suf***.

Tja...en dan de regie. Wat me vooral opviel is de altijd zwierende en bewegende camera die de personen op de voet volgen. De dosering is ook zeer goed te noemen. De spanningsopbouw is gewoon helemaal onder controle. Ik heb de kortere Europese versie gezien en die laat vrij veel "open" en dat vind ik wel prettig bij films als deze. Toch benieuwd naar de langere versie die ik nog nooit heb gezien.

De gerestaureerde versie ziet er top uit. Er zijn duidelijk verschillen waar te nemen met mn Nederlandse versie. De bekende "goof" aan het begin als je de schaduw ziet van de helicopter is totaal verdwenen, komt door het iets scherper gesneden beeld...een iets ander aspect ratio. De grootste reden om te dubbeldippen zijn de vele extra's. En die zijn rete-interessant. Het is af en toe wel een oerwoud qua aspect ratio's en verschillende versies. De box zou pas echt compleet zijn als gewoon beide versies aanwezig zouden zijn.

Mn zoveelste Shining-ervaring is tot nu toe de beste gebleken.

9,0

Melzz
30-01-2009, 16:37
The Cottage

Een stelletje losers kidnappen een chick wat hopeloos de mist ingaat. De vader van die griet is een onderwereldfiguur en komt de gasten even mores leren. Echter is dat nog waar ze het minst zorgen over moeten maken.....er schuilt namelijk nog een groter gevaar daar op het platteland.

Reece Shearsmith past heel goed in de serie League of Gentlemen maar buiten dat instituut is hij eigenlijk maar een flauw persoon. De film heef duidelijk een komische insteek en hier en daar valt er ook wel wat te lachen....hetzij mondjesmaat. Later wordt de film wat interessanter maar echt heel erg goed wordt het niet. De gore is leuk, hier en daar wat geslaagde grappen maar over het algemeen een vrij flauwe bedoening. Gelukkig dat Serkins erin zit, die weet de boel nog enigszins een niveautje hoger te tillen. Van dezelfde regisseur als "From London to Brighton". Beide films vallen duidelijk in de categorie...een keer gezien en daarna klaar ermee.

6,5

Lex v/d Moolen
30-01-2009, 16:45
The Shining - The Kubrickman (1980)

The Shining vond ik op de een af andere manier altijd een iets mindere Kubrick. Echter, nu ik hem weer opnieuw zag (de SE) kan ik niet anders concluderen dan dat het echt een geweldige film is. De overgang van Jack naar waanzinnigmodus vond ik vroeger wat abrupt maar lijkt nu precies goed. De man is vanaf het begin aan al een vrij naar en onhebbelijk persoon die zelfs in de auto op weg naar het hotel een soort van irritatie naar zn gezin uitstraalt. Zn vrouw vind ik ook prima gecast als de zonder ruggegraat zijnde suf***.

Tja...en dan de regie. Wat me vooral opviel is de altijd zwierende en bewegende camera die de personen op de voet volgen. De dosering is ook zeer goed te noemen. De spanningsopbouw is gewoon helemaal onder controle. Ik heb de kortere Europese versie gezien en die laat vrij veel "open" en dat vind ik wel prettig bij films als deze. Toch benieuwd naar de langere versie die ik nog nooit heb gezien.
Echt veel mis je niet bij de langere versie. Langste extra scène is dacht ik helemaal aan het begin met de moeder en het jongetje. waarin duidelijk werd dat Jack in een eerdere periode een keer het jongetje mishandeld had

Coen P.
30-01-2009, 16:50
Bizar! Net Walk Hard: The Dewey Cox Story gezien. Is één van Dewey's beste vrienden een aap! Alsof het zo moest zijn :mrgreen:

Voor de rest een gematigd grappige parodie op Ray en met name Walk the Line. Wel grappig om John C. Reilly te zien en vooral zijn scenes als hij in frustratie een wasbak sloopt! :)

Wim S.
30-01-2009, 16:52
Bizar! Net Walk Hard: The Dewey Cox Story gezien. Is één van Dewey's beste vrienden een aap! Alsof het zo moest zijn :mrgreen:


Apen nemen langzaam aan Hollywood over. :)

Daan de G.
30-01-2009, 16:52
Heb de film vandaag binnen gekregen op Blu Ray! Vind het de beste parodie film die er is! Geweldige soundtrack ook, leukste is nog wel dat hij alles zelf gezongen heeft en zelfs op tournee is geweest als Dewey Cox :D

Melzz
30-01-2009, 17:04
Vinyan - Fabrice Du Welz - 2008

Na Calvaire komt De Welz met zn volgende ongemakkelijke trip. Een stel is hun zoon kwijt door de Tsunami, vooral de vrouw heeft het duidelijk nog niet verwerkt en denkt op een video haar zoon te herkennen. Na enig aandringen gaat de man mee en trekken ze naar Burma vanaf Thailand. Wat erg herkenbaar is zijn de onderhandelingen met de Aziaten. Aan de ene kant willen ze je helpen maar aan de andere kant willen ze steeds meer geld. De scheidslijn tussen hulpvaardigheid en oplichterij wordt steeds dunner als ze totaal afhankelijk zijn van de Thai en hun boot.

De film is vreselijk ongemakkelijk. De tropen worden steevast stormachtig en blubberig gefilmd. Niets dat lijkt op een paradijs. Tevens lijkt het echtpaar de connectie volledig met elkaar kwijt te zijn. De film is prachtig geschoten en lijkt bij vlagen op Apocalypse Now en Fitzcarraldo. De jungle ziet er dreigend uit en is meestal in mist gesluierd. Als ze zeer diep de jungle in zijn geraakt, ver van de bewoonde wereld stuiten ze op een stam dat uitsluitend bestaat uit kinderen en trekt Du Welz alle registers open. Rondom een Angkor-achtige tempel voltrekt zich de climax.

Verwacht geen standaard horrorverhaal. De film leunt zeer sterk op sfeer en tegen de helft vraag je je af of er nog wat gaat gebeuren. Het geheel leent zich erg voor meerdere interpretaties. Ik zie het als een soort van visuele nachtmerrie maar tevens een film over intens verdriet en niet los kunnen laten. Een dramatische visuele arthouse nachtmerrie dan maar?

Een aparte film. Op de helft van de film dacht ik....ok...wel aardig maar de film hersteld zich enorm. Ik denk zelfs dat ie een 2e keer nog beter uit kan pakken...maar je moet er wel voor in de stemming zijn. Draait nu in het Filmmuseum te Amsterdam....dus als je in de buurt bent.....

7,7


http://www.gomorrahy.com/images/vinyan_still101.jpg

Melzz
30-01-2009, 17:07
Echt veel mis je niet bij de langere versie. Langste extra scène is dacht ik helemaal aan het begin met de moeder en het jongetje. waarin duidelijk werd dat Jack in een eerdere periode een keer het jongetje mishandeld had

Dat werd ook al duidelijk in een scene met Jack aan de bar...dus dat feit mis je niet tijdens de Europese versie. Ach...toch wel eens aardig om de verschillen te zien...dus wie weet snor ik de langere versie nog eens goedkoop op. Het gekloot met aspect ratio's blijft echter wel vreemd...maar ach....dat gebeurt wel vaker bij films. Heeft wellicht bij The Shining wel geholpen want ik vond het dit maal beter dan ooit. Beeldkwaliteit leek ook wel zichtbaar beter.

Brakhage
30-01-2009, 17:48
Over achteruitgang gesproken, daar heb jij toch geen problemen mee? :mrgreen:
:mrgreen:

Haha, dit is een zeldzaam grappige opmerking! Ik heb vrijwel altijd wel iets terug te zeggen, maar zo'n opmerking kan ik toch niet verbeteren! Bravo!

Brakhage
30-01-2009, 17:50
Cet obscur objet du désir (Luis Bunuel, 1977) ***

Het is interessant om deze film naast Sternberg’s ‘The Devil is a Woman’ te leggen aangezien beide films gebaseerd zijn op hetzelfde verhaal (er schijnen overigens nog een stuk of vier verfilmingen te zijn). Wat het meest opvalt is dat bizar genoeg Bunuel het verhaal een stuk conventioneler gemaakt heeft dan Sternberg, want Bunuel geeft zijn personages een psychologische verantwoording mee zodat je hun acties en reacties enigszins kunt begrijpen, terwijl bij Sternberg deze verklaringen simpelweg afwezig zijn. Sternberg’s versie is dus vele malen surrealistischer dan die van Bunuel, terwijl die laatste natuurlijk de oppersurrealist is en hier zijn eigen idealen lijkt te verraden. Aan de andere kant heeft Bunuel wellicht nooit idealen gehad of was hij iemand die graag niet aan verwachtingen voldeed. Ook de masochistische inslag van Sternberg’s versie (welke in ieder opzicht de climax is van Sternberg’s masochistische universum) is bij Bunuel vrijwel afwezig met als gevolg een veel meer conventionele en ook minder gelaagde film. Het is veelzeggend dat het feit dat Bunuel twee actrices gebruikt voor dezelfde rol het meest interessante aan de hele film is. Ik ben sowieso nooit zo’n fan geweest van deze film, duidelijk een mindere Bunuel.

Jeroen D
30-01-2009, 17:52
Brakhage, ik weet dat jij groot fan bent van Cronenberg. Wat vond je eigenlijk van Eastern Promises ?

Brakhage
30-01-2009, 17:58
Brakhage, ik weet dat jij groot fan bent van Cronenberg. Wat vond je eigenlijk van Eastern Promises ?
Een sterke film, maar niet zo sterk als ik gehoopt of verwacht had. Hij haalt het in mijn ogen nergens bij History of Violence maar dat vind ik een van zijn meesterwerken. Ik heb Eastern Promises toen een 8 gegeven.

Jeroen D
30-01-2009, 17:59
Ok ;)

Erwin de Koning
30-01-2009, 20:04
L'ASSASSINO È ANCORA NOI (http://giallo-fever.blogspot.com/2007/07/l-assassino-ancora-tra-noi-murderer-is.html)

THE KILLER IS STILL AMONG US / THE MURDERER IS STILL WITH US

2e X en ook nu ben ik er niet kapot van ondanks dat ik nu het originele geluidsspoor met engelse subs had. Sommigen zeggen dat deze net zo geweldadig zou moeten zijn als NEW YORK RIPPER en GIALLO A VENEZIA maar deze giallo komt absoluut niet in de buurt wat kwaliteit betreft en ook niet qua gore, tenminste wat ik ervan kon zien want de print is zeer donker

4.0

Wim S.
30-01-2009, 20:11
Ji jie hao aka assembly (BR) : Ik vond dit een erg sterke en ontroerende oorlogsfilm. Over de 9th company waarvan het bestaan werd ontkend en de enige overlevende er alles aan doet om zijn company terug te vinden en de eer die ze verdienen toe te laten komen. Voor een film uit china moet ik toch wel zeggen dat hij erg amerikaans(hollywood-achtig) overkwam en zeker overeenkomsten vond hebben met een bv saving private ryan. Assembly is een film die ik zekers vaker zal gaan zien. 9.3/10

Patrick van den Hul
30-01-2009, 20:22
Godzilla, Roland Emmerich (1998 )
Films die jeugd sentiment waren herkijken leidt bijna altijd tot een teleurstelling, zo ook hier weer. Misschien kan ik dat maar beter gewoon niet meer doen? Overigens vind ik de 4 komma nog wat op IMDB zwaar overdreven, zo slecht is de film niet. Het is gewoon een vermakelijke, onzinnige blockbuster, zoals Emmerich ze vaker maakt. In ieder geval een stuk beter dan 10,000 BC. De cast is bovendien leuk met Matthew Broderick in een aardige hoofdrol en Jean Reno doet het ook prima. De flauwe grappen over Fransen zorgen ook voor een glimlach (Zo heten ze: Jean-Luc, Jean-Pierre, Jean Philippe). Wat ditmaal tegenviel is de lengte van de film. De opbouw is veelbelovend, maar het sleept zich allemaal veel te lang voort. Daarnaast zijn de special effects verre van overtuigend. Ze zijn zelfs fors slechts dan die in Jurassic Park, die toch al 5 jaar gemaakt is. Ik heb deze film voorlopig genoeg gezien. 6,0

Patrick van den Hul
30-01-2009, 20:28
Righteous Kill, John Avnet (2008 )
Eindelijk zien we Pacino en DeNiro samen en dan is het in zo'n doorsnee film, dood en doodzonde. De slechte trailer en de vorige film van avnet (88 minutes) beloofden al niets goed. En dan is er ook nog zo'n nietsnut als Curtis '50 cent' Jackson gecast. Overigens spelen Pacino en DeNiro nog helemaal niet zo slecht, al behoort dit werk op zijn zachtst gezegd niet tot hun beste. De grote makke is het script, dat werkelijk zeer en zeer doorsnee is. Het is niet eens echt slecht, maar gewoon veel te voorspelbaar. Je zult jezelf er waarschijnlijk op betrappen dat je al na een paar minuten niet meer geïnteresseerd bent in de ontknoping van de film en het lot van de personages. Het camerawerk is eveneens vlees noch vis. Nee, hier kan ik helemaal niets mee. Zonde van het talent. 5,5

Patrick van den Hul
30-01-2009, 20:34
The Matrix Reloaded, Andy & Larry Wachowski (2003)
De vervolgens op het meesterwerk uit 1999 dat The Matrix heet, zijn door velen de grond in geboord. Wanneer je een vergelijking maakt met het eerste deel, is dit misschien terecht, maar waarom zou je die vergelijking willen maken? Qua verhaal speelt het zich af na het eerste deel, maar verder is dit deel heel anders van opzet van het eerste. Ditmaal neemt de actie een positie in boven het verhaal. Dat verhaal stelt nogal teleur met wat quasi-filosofisch geneuzel. De actie echter, die mag er wezen! Persoonlijk vind ik vooral het gevecht op het plein met de talloze Mr. Smiths erg sterk, maar ook de autoachtervolging mag er zeker wezen. Wat ik ook niet onbenoemd wil laten is dat het hele uiterlijk van de films prachtig is. Van kleurgebruik tot sets tot overtuigende special effects. Een actie-scifi film van bovengemiddelde kwaliteit, die helaas wel een vervelend open einde heeft. 7,5

Patrick van den Hul
30-01-2009, 20:41
Point Break, Kathryn Bigelow (1991)
Ik heb een zwak voor actiefilms uit de jaren '90, misschien omdat ik ermee ben opgegroeid. Die Hard en Speed behoren tot mijn favoriete actieprents. Op een of andere manier heb ik deze film over een surfende bankovervalbende gemist. Geregisseerd door Kathryn Bigelow (wie?) en geproduceerd door niemand minder dan James Cameran. Keanu Reeves is best geschikt voor dit soort films die niet te veel vragen van hem als acteur (hij is mijns inziens namelijk erg beperkt), maar tijdens de emotioneel bedoelde scènes valt hij toch door de mand. De chemie met Gary Busey als zijn FBI-partner is wel aanwezig, een goede match die voor de nodige humor zorgt. Daarnaast heeft John C. 'Dr. Cox' McGinley een leuk bijrolletje weten te bemachtigen als politiechef, waar hij zo nu en dan een van zijn gepatenteerde tirades mag uitvoeren. De beelden van zee en strand kijken lekker weg en de bankovervalscènes zijn best strak geregisseerd. De film kent echter onnodige subplotjes en sleept wat te lang voort. Daarnaast kan werkelijk iedereen na vijf minuten al ontdekken wie de overvallers zijn. Leuk voor een keertje maar kan ik niet meten met de toppers uit het genre. 6,8

Mr. Incredible
30-01-2009, 22:12
Ik moet bij Point Break altijd meteen denken aan Hot Fuzz, waarin een scène uit de film prachtig nagespeeld wordt :mrgreen:

Lemodie
30-01-2009, 22:40
Vinyan - Fabrice Du Welz - 2008Wil die film zooo graag zien. Vind het erg jammer dat die maar zo'n kleine release krijgt in Nederland. (als ik nog gratis kon reizen had ik dit een minder probleem gevonden..)

Ben niet echt veel meer op dit forum geweest omdat ik niet zo heel veel films gezien heb de afgelopen week, vorig weekend nog wel een saai DVD avondje gehouden met twee tegenvallende films:
-The Happening 4/10
-V for Vendetta 6/10
Vanavond gezellig met m'n zussie Pom Poko gekeken.

Erg leuke film, want leuk is het juiste woord. Niet lief, schattig, overweldigend of wat dan ook, gewoon leuk en lichtelijk vreemd. Waar bij vele Ghiblis er juist een perfecte balans is tussen avontuur, fantasie, emotie en humor in een subtiele vorm is dit een redelijk drukke film waar de echte rustpunten lang op zich laten wachten en waar humor zowat overal wel aanwezig is. Er is geeneens een echt rustige opening. Een narrator begint te praten en blijft de hele film lang de kijkers bijpraten over alle gebeurtenissen. Prima, maar wel even wennen als je het niet verwacht.

Zoals ik dan wel weer had verwacht is de film erg inventief. Hij neemt allerlei rare wendingen die je niet zou verwachten en zorgt voor een verhaal dat je zowel als erg makkelijk of als erg gecompliseert zou kunnen bestempelen. De animatie was weer erg goed, maar niet veel beter dan bij andere Ghibli producties. Als je van morph trucjes houd is het wel weer smullen, die zijn volop aanwezig. De muziek is ookal leuk gedaan met als eindnummer wederom een liedje wat je na het kijken niet meer uit je kop krijgt.

Als je nog moet kennis maken met de Ghibli films is dit niet meteen een aanrader. Als je denkt het typische Ghibli idee te kennen en ook open staat voor andere Japanse animatie moet je deze gewoon kijken. Want hij is leuk. 8/10

vince curtin
30-01-2009, 22:55
The Boy in the striped Pyjamas Vond ik een prima film die zijn topic van een andere kant laat zien Sterke slot scene 7/10

White Chicks Hoe kunnen mensen lachen om dit soort crap ?
1/10

vince.

DanielC.
31-01-2009, 07:22
Will Success Spoil Rock Hunter? Gisteravond voor de 2e keer in drie dagen gezien, dit keer met vriend Ralph. Hij is een soort wandelende encyclopedie als het op het oude Hollywood aankomt. Mijn hartje ging dus sneller kloppen omdat ik hem iets kon laten zien wat hij nog niet kende. Njah, niet kende, nog nooit gezien had. Het is echt een fantastische film, zo grappig, en er zitten zoveel van die vreemde dingen (een kamer met een hele rustige inrichting, maar dan wel een felblauwe lamp rechtsonder in beeld, prachtig!) in. Dat ik de film met Ralph keek maakte hem alleen maar beter, omdat hij me ook nog allerlei dingetjes kon vertellen die ik er zelf niet uitgehaald had. Ik moest wel een beetje huilen toen hij zei dat hij dacht dat de film beter zou zijn als het met Jack Lemmon en Marilyn Monroe was.

Wim S.
31-01-2009, 10:13
Creature from the Black Lagoon : Ik vind het heerlijk om dit soort films laat op een avond/nacht te gaan kijken. het verhaal is meestal vrij simpel maar toch goed uitgewerkt. De film had trouwens wel enige vergelijking met bv Anaconda zou me niets verbazen dat de makers van de film Anaconda enigzins zijn geinspireerd door deze film. Een groepje wetenschappers/onderzoekers vinden het skelet van een hand van een vreemd wezen, ze hebben een financier nodig om de rest van het skelet te willen opgraven, echter de rest van het skelet kunnen ze niet meer vinden en komen tot de conclusie dat ze het elders moeten gaan zoeken en zo komen ze bij een bijzonder meer(black lagoon) niet wetende wat er in dit meer leeft. 7/10

Jordy van Buel
31-01-2009, 11:04
12 Angry Men Sidney Lumet - 1957

Hoe is het toch mogelijk dat een film van 52 jaar oud nog zo'n impact kan maken op de hedendaagse gemeenschap? Ik heb ruim 90 minuten lang ademloos zitten kijken naar ogenschijnlijk een van de meest simplistische films ooit. Twaalf mannen in 1 kamer die moeten oordelen of een 18 jarige jongen schuldig moeten worden bevonden van moord. Het camerawerk en de rollen zijn zo extreem goed, dat je bijna zelf het claustrofobische en warme gevoel van de setting meekrijgt. Een meesterlijke film die je echt laat nadenken over de psychisch zwakke kant van de mens.

Mijn R1 Collector's Edition zag er trouwens subliem uit. Zeer scherp beeld voor een dergelijk oude film uitgebracht op DVD. De niet geheel onbelangrijke zweetdruppels kon je zien zitten bij de vele close-ups.

TheGodfather
31-01-2009, 11:34
Sinds woensdag:

City Of Ember (http://www.imdb.com/title/tt0970411/)
Een film die precies doet waar ie voor bedoeld is en de doelgroep (jonge kinderen) daarmee goed bediend: anderhalf uur lang een uiterst vermakelijke film voorschotelen. Er zit humor in en het avontuur van de jonge hoofdrol spelers is precies spannend genoeg om de aandacht erbij te houden. De effecten zien er dan misschien niet altijd even goed of geloofwaardig uit, maar dat is regisseur Kenan vergeven. Ook de heerlijke bijrollen van Bill Murray en Tim Robbins zijn erg tof.
Kortom: een sympathieke film voor (vooal) de kids waarbij je lekker anderhalf uur lang niet hoeft na te denken.

7,0/10

Slumdog Millionaire (http://www.imdb.com/title/tt1010048/)
Het verhaal van de uit de sloppenwijken van Mumbai afkomstige Jamal, die meedoet aan Who Wants To Be A Millionaire en daarmee miljonair wordt. Hij wordt echter verdacht van vals spelen en wordt verhoord door de politie. Aan de hand van dat verhoor wordt, met een hele raffel aan flashbacks, z`n levensverhaal verteld.
Het knappe van de film zit `m in het feit dat het niet uitmaakt waar in de film je je begeeft (of het nou in de flashbacks, de quiz of het politie verhaal is), alles is even goed en interessant. En dat is knap, want Boyle omzeilt zo het gevaar dat vaak schuil gaat in een film waarin flashbacks gebruikt worden: dat óf de flashbacks óf het verhaal in de huidige tijd interessanter is dan het andere deel van de film.
Dat ie door een prachtige mix van spanning, humor en drama, waarbij vooral de acteerprestaties van de kleine kinderen in de flashbacks opvalt: die zijn echt ontzettend goed.
Een prachtige film die nog maar een jaar geleden bijna niet in de bioscopen zou worden uitgebracht, is nu één van de grote kanshebbers bij het Oscar spektakel en nu al één van de mooiste films van het jaar. En terecht.

8,5/10

The Transporter 3 (http://www.imdb.com/title/tt1129442/)
Dit derde deel in de Transporter reeks gaat vrolijk verder op de weg die door het eerste en tweede al werd ingeslagen en is dus meer van het zelfde. Maar dat is helemaal niet erg. Ja, het is een herhaling van zetten maar het is wel weer zo heerlijk over the top dat dat niet veel uitmaakt. Jason Statham doet dat waar ie goed in is, al lijkt het wel steeds meer op de automatische piloot te gaan. Robbert Knepper (T-Bag uit Prison Break) en Jeroen Krabbe hebben toffe bijrollen en dat samen maakt dit tot een toffe no-brainer.

6,3/10

BigLebowski
31-01-2009, 11:36
12 Angry Men Sidney Lumet - 1957

Hoe is het toch mogelijk dat een film van 52 jaar oud nog zo'n impact kan maken op de hedendaagse gemeenschap? Ik heb ruim 90 minuten lang ademloos zitten kijken naar ogenschijnlijk een van de meest simplistische films ooit. Twaalf mannen in 1 kamer die moeten oordelen of een 18 jarige jongen schuldig moeten worden bevonden van moord. Het camerawerk en de rollen zijn zo extreem goed, dat je bijna zelf het claustrofobische en warme gevoel van de setting meekrijgt. Een meesterlijke film die je echt laat nadenken over de psychisch zwakke kant van de mens.

Mijn R1 Collector's Edition zag er trouwens subliem uit. Zeer scherp beeld voor een dergelijk oude film uitgebracht op DVD. De niet geheel onbelangrijke zweetdruppels kon je zien zitten bij de vele close-ups.

Misschien leuk om je dan ook eens te wagen aan de Russische film 12 (http://www.imdb.com/title/tt0488478/) van Nikita Mikhalkov, die op 12 Angry Men is gebaseerd ;-)

steven van dijk
31-01-2009, 11:44
Patrick, ken jij de film Strange Day's die is ook van Kathryn Bigelow, ik vind dat een superfilm met oa Ralph Fienes, Juliet Lewis, Tom Sizemore.
De film is compleet geflopt maar is in bepaalde kringen redelijk cult en niet veel mensen kennen de film in mijn omgeving dan.

TheGodfather
31-01-2009, 11:55
Maar je spreekt toch ook niet over verschillende gradaties in mensen?

Nee wij niet, maar in WO II deden ze dat wel. En daarmee is de cirkel rond :mrgreen:

Patrick van den Hul
31-01-2009, 11:59
Patrick, ken jij de film Strange Day's die is ook van Kathryn Bigelow, ik vind dat een superfilm met oa Ralph Fienes, Juliet Lewis, Tom Sizemore.
De film is compleet geflopt maar is in bepaalde kringen redelijk cult en niet veel mensen kennen de film in mijn omgeving dan.

Nee, nog niet gezien, zal ik eens in de gaten houden.

Jordy van Buel
31-01-2009, 12:04
Misschien leuk om je dan ook eens te wagen aan de Russische film 12 (http://www.imdb.com/title/tt0488478/) van Nikita Mikhalkov, die op 12 Angry Men is gebaseerd ;-)

Thanks, zal het eens in de gaten houden :)

TheGodfather
31-01-2009, 12:14
Een sterke film, maar niet zo sterk als ik gehoopt of verwacht had. Hij haalt het in mijn ogen nergens bij History of Violence maar dat vind ik een van zijn meesterwerken. Ik heb Eastern Promises toen een 8 gegeven.
Volgens mij moet ik A History Of Violence nog maar eens kans geven. Toen ik `m destijds in de bios zag vond ik er niets aan...

Don van Straalen
31-01-2009, 12:44
Appaloosa
Na laatst The Good, the Bad and the Ugly gezien te hebben, moet ik voorlopig maar geen 'middelmatige' westerns meer kijken, omdat ik dan toch de vergelijken moet trekken. De film was wel oke, maar met het meesterwerk (GBU) ik m'n achterhoofd heb ik hier niet echt van kunnen genieten. Ed Harris en Viggo Mortensen waren wel tof, Zelweger kan ik niet uitstaan. 7/10

Black Snake Moan
Jummie! En dan heb ik het niet over Samuel L. Jackson! Redelijk vermakende film, had er niet erg veel van verwacht. 7/10

Stranger than Fiction
Tof verhaal, leuk gegeven. Uitwerking was ook erg goed, maar het einde vond ik (net als in het boek) erg tegenvallen. Will Ferell speelde eindelijk eens niet zo'n als ie eigenlijk altijd speelt, maar liet zien dat hij ook wel een beetje kan acteren. 8/10

Talladega Nights: The Ballad or Ricky Bobby
Ach.. 5/10

Erwin de Koning
31-01-2009, 13:49
STORM WARNING (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/stormwarning.htm)

Hicksploitation die niets nieuws bied. Hoe werkte die boobytrap ook al weer?

6.0

http://img264.imageshack.us/img264/2344/posterstormwarningbb7.jpg

steven van dijk
31-01-2009, 14:31
Volgens mij moet ik A History Of Violence nog maar eens kans geven. Toen ik `m destijds in de bios zag vond ik er niets aan...

David Cronenberg heeft een heel mooi ouvre, hij heeft echte klassiekers gemaakt oa Scanners,The Brood,Spider,Videodrome,The Fly..Ahistory of Violence vindt ik een iets mindere Cronenberg maar wel met zijn handelmerk ..the innerspace van een mens..

Brakhage
31-01-2009, 15:24
Gran Torino (Clint Eastwood, 2008) ****1/2

Was gisteren de surprisefilm op IFFR en hij paste gelukkig weer in het rijtje kwalitatief hoogstaande films van Eastwood. Zo goed als 'Changeling' is ie nergens, daarvoor mist ie punch en is ie visueel niet aantrekkelijk genoeg. Er is echter nog meer dan genoeg om van te genieten, met name het Frank Capra achtige sfeertje en de sublieme acteerprestatie van Eastwood zelf die bijna een parodie is op zijn eerdere rollen. Bijzondere combinatie van humor en drama en met zulke films hoop je dat de stokoude Eastwood het eeuwige leven heeft.

Patrick van den Hul
31-01-2009, 15:39
Volgens mij moet ik A History Of Violence nog maar eens kans geven. Toen ik `m destijds in de bios zag vond ik er niets aan...

Volgensmij speelt 90% van die film zich af 'onder de oppervlakte', of onder de huid, zo je wilt... Moet ik zelf ook nog eens gaan herkijken, ben ik met verkeerde verwachtingen aan begonnen (de trailer legde de nadruk meer op actie/thriller elementen).

Michael Hamers
31-01-2009, 16:27
Kingdom of Heaven Director's Cut (BR)

Nadat ik ooit de bioscoopversie in, tsja, de bioscoop heb gezien was ik toch wel benieuwd naar de DC. Of de beste heer Scott, zonder dat hij naar speelduurbeperkingen hoeft te kijken, wel de film afleverde dit ik graag meteen had gezien. En jawel, zo kennen we Ridley Scott. Dit is echt een 100% verbetering op de bios versie.

Ik heb ooit al eens eerder van sommigen begrepen dat ze Orlando Bloom niet op zijn plaats vonden in deze rol, maar ik moet zeggen dat het naar mijn mening allemaal wel meevalt. Hij speelt geloofwaardig. En een heel stuk geloofwaardiger ook dan zijn rol in Troy.

Mooie aanwinst voor de bluray collectie dus...

8/10

Coen P.
31-01-2009, 16:55
Beneath the Planet of the Apes.

Middelmatig vervolg op het ultieme Planet of the Apes. Eerste deel over de zoektocht naar Charlton 'proud to own a gun' Heston is goed met sterke sets, maar het tweede deel is slecht en eng. Telekinetische mensen die een atoombom vereren er zelfs liedjes tegen zingen. Daar kan geen scientology tegen op!. Brr...

Wim S.
31-01-2009, 17:20
Beneath the Planet of the Apes.

Middelmatig vervolg op het ultieme Planet of the Apes. Eerste deel over de zoektocht naar Charlton 'proud to own a gun' Heston is goed met sterke sets, maar het tweede deel is slecht en eng. Telekinetische mensen die een atoombom vereren er zelfs liedjes tegen zingen. Daar kan geen scientology tegen op!. Brr...

Alweer die apen....

Coen P.
31-01-2009, 20:07
Alweer die apen....

Damn you, damn you all to hell!

Coen P.
31-01-2009, 20:08
Operazione paura (Mario Bava, 1966) ***½
Om mannen als Maikel, Kinky en Melvin weer onder ogen te kunnen komen, heb ik me maar weer eens gericht op de Italiaanse grootmeester Bava. Een bizarre horror over een overleden meisje dat als een vloek heerst over een afgelegen dorpje! Eng!
Eigenlijk helemaal niet eng, maar wel erg mooi. Blauwe kleurfilters voor de nachtscenes en een gelig kleurenfilter voor de dagscenes. Tel daarbij een gotische omgeving en immer blazende rookmachines op en je hebt een sfeervolle film!

Walk Hard: The Dewey Cox Story (Jake Casdan, 2007) ***½
Jake Casdan, één uit de stal van Judd Apatow, persifleert films als 'Walk the Line' en 'Ray' in zijn blik op de carriere van Dewey Cox (John C. Reilly in een glansrol). Deze boerenzoon zou uitgroeien tot een grote muziekster, maar zijn leven gaat niet over rozen. Drugs, vrouwen, kinderen en het verlies van zijn reukvermogen maken zijn leven er niet gemakkelijker op. Meest hilarisch is dat Dewey altijd een wastafel van de muur rukt als hij gefrustreerd is. Voor de rest is de humor soms erg matig en komt het niveau van alle die flauwe Scary Movie klonen akelig dichtbij.

Wim S.
31-01-2009, 20:09
Bug : Echt een hele vreemde film, waarover je weinig kan vertellen zonder het plot te verklappen. Het verhaal is enorm traag en bizar, tot op een gegeven moment het zelfs paranoide wordt, en dat wordt je dan later in de film wel duidelijk waarom. Echter is dit soort films niet aan mij besteed, te druk en paranoide, iets wat wel goed is gelukt als Friedkin dit wou bereiken. 4/10

Erwin de Koning
31-01-2009, 20:14
Operazione paura (Mario Bava, 1966) ***½
Om mannen als Maikel, Kinky en Melvin weer onder ogen te kunnen komen, heb ik me maar weer eens gericht op de Italiaanse grootmeester Bava. Een bizarre horror over een overleden meisje dat als een vloek heerst over een afgelegen dorpje! Eng!


@ Coen Het is geen meisje

THE CORPSE GRINDERS 2 (http://www.stomptokyo.com/badmoviereport/reviews/C/Corpse_Grinders2.html)

Het origineel is al geen hoogstandje maar die is wel een stuk leuker dan deze die heel veel herhaalt uit het origineel zodat het net lijkt alsof we naar een remake zitten te kijken

5.0

Coen P.
31-01-2009, 20:19
Fuck me sideways, ze (hij?) heet toch echt Melissa in de film.

ff opzoeken: gespeeld door Valeria Valeri en dat is toch echt een meiske. :)

TheGodfather
31-01-2009, 20:31
Vandaag gezien:

Gloria (http://www.imdb.com/title/tt0080798/)
De meest toegangelijke en "normale" film van Cassavetes die ik tot nu heb gezien, ook de film met het meest normale verhaal. Ondanks dat is de typische Cassavetes stijl zeker aanwezig is, waarbij vooral weer het camera werk opvalt.
Gena Rowlands is weer geweldig in de hoofdrol en ook de kleine jongen die Phil speelt vond ik erg goed.
Zeker een aanrader, al vond ik `m nergens zo goed als één van de films uit de Criterion box.

7,8/10

Dog Star Man (http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_Star_Man)
De Criterion dubbel dvd "by Brakhage" staat al een tijdje in de kast, te wachten om bekeken te worden. Vandaag leek me een goede dag om daar verandering in te brengen en me eens onder te dompelen in z`n werk. Ben begonnen met wat door velen als z`n beste werk wordt beschouwd: Dog Star Man. Heb alle delen achter elkaar gezien en vond het prachtig. Heb met open mond zitten kijken van de beelden die ontzettend vlug zijn gemonteerd (je moet dan ook geen epilepsie hebben bij het kijken) maar waar zoveel moois in zit en die samen een prachtig geheel vormen.
De beelden zullen nog wel lang door m`n hoofd spoken, en ik zal `m zeker nog vaker zien.
De remarks die op de dvd staan zijn ook erg interessant. Ben benieuwd naar de rest, alhoewel ik niet weet of en wanneer ik The Act of Seeing with One's Own Eyes ga kijken...

8,0/10

Erwin de Koning
31-01-2009, 23:06
Fuck me sideways, ze (hij?) heet toch echt Melissa in de film.

ff opzoeken: gespeeld door Valeria Valeri en dat is toch echt een meiske. :)

Nope, luister maar naar het audiocommentaar en het staat ook bij de trivia op imdb

:wink:

RUSH WEEK (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/rushweek.htm)

Waarom heeft deze slasher niet wat meer bekendheid? Er zit bijna geen gore in maar dat maakt in principe niet zo heel veel uit als de suggestie er maar is, de tieten however zijn minder suggestief en flink aanwezig

Behoorlijke slasher die iedere fan gezien zou moeten hebben

8.0

http://img90.imageshack.us/img90/4578/63129228vu7.png

Erwin de Koning
01-02-2009, 01:36
STANLEY (http://www.scifilm.org/musing306.html)

Wat begint als een bijzondere horrorfilm eindigt jammergenoeg als een standaard filmpje. De eerste 70 minuten zijn aangenaam maar volgens mij kwam men er toen achter dat de film wat aan de korte kant was voor een bioscooprelease en heeft men er toen nog een stuk aangeplakt, wat helemaal niet werkt!

Daardoor kom ik niet verder dan een 5.0 voor wat dankzij dat einde lijkt op een WILLARD cash in

http://img231.imageshack.us/img231/6491/posterstanleyxt8.jpg

Marc T.
01-02-2009, 03:23
Heb net Gran Torino gezien van en met Clint Eastwood.

Ach, alles wat deze man aanraakt heb ik altijd geweldig gevonden en ik zal het ook altijd geweldig blijven vinden. Wederom een klasse film van een man waarvan ik hoop dat ie 110 jaar oud word zodat we nog lang kunnen genieten van zijn werk.

Jeroen D
01-02-2009, 08:11
Blood Diamond

Kon deze nu veel meer waarderen dan bij de eerste kijkbeurt. Mooi verhaal en goed acteerwerk, vooral DiCaprio doet het gewoon erg goed. De mooie natuurbeelden doen ook absoluut geen afbreuk aan de film.
Kijk erg uit naar de film Defiance van dezelfde regisseur.

8/10

Wim S.
01-02-2009, 10:05
The Incredible Shrinking Man : Best leuk gemaakt deze film en de effecten zijn best goed voor een film uit 1957. Leuk en serieus geacteerd alleen sprak het verhaal van een krimpende man mij niet echt aan. 6.3/10

Coen P.
01-02-2009, 10:52
Escape from the Planet of the Apes (Don Taylor, 1971) ***½
De schrijvers hadden een list nodig om the 'Apes' films weer nieuw leven in te blazen. Aan het einde van Beneath the Planet of the Apes wordt de aarde namelijk opgeblazen door een atoombom. 'Escape' begint echter met het aanspoelen van het ruimteschip van Taylor (Charlton Heston). De bekende apen Cornelius en Zira zijn namelijk ontsnapt met behulp van de briljante dr. Milo die het schip van Taylor aan de praat heeft gekregen. Zoals Taylor in 'Planet' van het heden naar de toekomst wordt geschoten, worden zij van de toekomst naar het heden geschoten. De mensheid reageert uiteraard verrast op deze intelligente en pratende apen. Begrip en interesse slaat echter om in vijandigheid als de mensen doorkrijgen dat in de toekomst de apen het voor het zeggen krijgen en dat ze nu de toekomst kunnen veranderen door de apen niet te laten leven. Dit houdt echter ook in dat het ongeboren kindje van de 2 apen gedood moet worden. Durven de mensen zo ver te gaan?
'Escape' moet het met name van het intelligente script hebben. De serie leek afgelopen, maar wordt prima gereanimeerd. Ondanks het beperkte budget is het een verdienstelijke film, wellicht omdat Roddy McDowall zijn rol als Cornelius weer vervulde. Het blijft raar om de apen in 'onze' wereld te zien, want eigenlijk is het toch de charme dat zij in een verre toekomst op hun eigen wereldje leven. Wat dat betreft moet ik steeds aan Jurassic Park II denken waar de dino's de bewoonde wereld aandoen!

riny
01-02-2009, 11:04
http://www.plexifilm.com/uploads/item_34_cover_small.jpg

Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell (2008) *****

Was al een liefhebber van zijn muziek maar na het zien van deze prachtige documentaire ben ik voluit fan. Arthur Russel overleed in 1992 aan de gevolgen van AIDS en net als bij bv. Nick Drake is men zijn werk daarna pas echt gaan waarderen. Hij was in de eerste plaats een avant-garde artiest die met behulp van zijn geliefde cello en repetitieve drumbeats aardig wat losmaakte in de underground dance scene van New York in de Jaren 80. Daarvoor maakte hij echter ook vrij ingetogen folk, en rock met zelfs wat country invloeden, iets wat eigenlijk vrij onbekend was totdat vorig jaar de meesterlijke compilatie 'Love is overtaking me' verscheen. Hij werkte ook regelmatig samen met o.a. David Byrne, Allen Ginsberg en Philip Glass, niet de minste namen. Je leert Arthur Russell pas echt goed kennen door al zijn werk te beluisteren omdat het allemaal zo ongelofelijk eclectisch is, varierend van pure pop, folk en country tot complexe avant-garde, ambient en mutant disco maar als je hem nog niet kent is deze documentaire wel een heel mooi startpunt. Met 70 minuten niet al te lang maar je krijgt wel een mooi beeld van deze bijzondere muzikant en het is allemaal duidelijk met liefde in elkaar gezet. Als extra staan er ook nog twee bijzondere live performances op de DVD waaruit nog eens goed blijkt hoe gedreven en geniaal hij eigenlijk was.

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=uziDEMpJmAo

Marcel v/d H.
01-02-2009, 12:52
The Straight Story David Lynch, 1999
Prima film van David Lynch, ditmaal voor zijn doen een prima te volgen verhaal over een man die op zijn grasmaaier op roadtrip gaat. Alles is eigenlijk dik in orde, camerawerk, acteerprestaties (zeker van de hoofrolspelers) en de soundtrack. Tempo ligt vrij laag, maar dat was eigenlijk geen storende factor. Heerlijk filmpje! 8.0

Eric B.
01-02-2009, 14:37
afgelopen tijd gezien:


Pineapple Express
leuke personages, goeie soundtrack, leuk verhaal(tje) en James Franco (Saul Silver) is wat mij betreft het leukste personage in de hele film, hij doet het geweldig als stoner:D Seth Rogen (Dale Denton)speelde ook een erg leuke rol maar Franco was gewoon beter qua humor en uitstraling, Danny McBride (Red) vond ik ook wel een leuke toevoeging, en dan met name omdat ie in elkaar werd geramd en meerdere malen neergeschoten werd en maar niet dood ging :p kortom, ik heb me erg goed vermaakt met deze film en is zeker meerdere kijkbeurten waard.


The Mummy 3: Legend of the Dragon Emperor
tja.........meer van hetzelfde, (te)veel CGI, de Dragon Emperor zelf is te weinig in beeld, al is dat niet zo erg aangezien dat niet zo'n tof personage is als Imhotep, en toch weet de film te vermaken. zeker niet de beste van de 3 maar toch vermakelijk.


Cloverfield
begint heel onschuldig en leuk, en dan opeens veranderd dat in pure chaos, zoals dat in het echt ook zou gaan, gefilmd door Hud (T.J Miller) met een handycam wat een leuk realistisch beeld opleverd, het monster vond ik dan weer wat overdreven "mutant" maar was toch erg tof gemaakt, verhaal stelt niet echt veel voor en zit er ook eigenlijk niet in maar de beelden en het geluid zijn geweldig.


Out of Time
aardige film met Denzel Washington, komt wat langzaam op gang, maar als ie eenmaal op gang is is het een best leuke film. zeker niet de beste film met Denzel Washington maar wel het kijken waard.


School for Scoundrels
deze film deed mij in eerste instantie heel erg denken aan een andere film qua verhaal, ik kan alleen niet zeggen welke........het was al met al een leuke komedie met een goede rol van Billy Bob Thornton als harde leraar en van "Napoleon Dynamite" Jon Heder als loser.


Talladega Nights, The Ballad of Ricky Bobby
geweldige dialogen, leuke personages en een erg goeie soundtrack, bij de meest domme uitspraken zo'n serieus en strak gezicht houden, geweldig! heb erg genoten van deze film en wil hem zeker z.s.m nog een keer zien:D

Patrick van den Hul
01-02-2009, 15:10
Intolerable Cruelty, Joel & Ethan Coen (2003)
Misschien wel de meest bekritiseerde film van de Coens, samen met The Ladykillers. Ik vond het echter een heerlijke film, de Coens hebben echt talent voor humor. Als je er eens bij stilstaat, blijkt eigenlijk dat minstens de helft van hun oeuvre uit komedies bestaat. George Clooney en Catherine Zeta-Jones zijn uitstekend gecast en brengen het standaard verhaaltje naar een hoger niveau. De dialogen zijn ook goed geschreven met als hoogtepunt het eerste dineetje tussen Clooney en Zeta-Jones. Geoffrey Rush gaat ook helemaal los en Cedric the entertainer doet zijn naam eer aan (motto van zijn personage: "I'm gonna nail yo ass!". Ook Billy Bob Thornton komt nog even opdraven als hilbilly. De gebruikte muziek is ook leuk en draagt bij aan het luchtige sfeertje. Een van de mindere Coens, maar nog steeds vermakelijk. 7,2

Patrick van den Hul
01-02-2009, 15:17
Ghost Dog: The Way of the Samurai, Jim Jarmusch (1999)
Ik ben zeker fan van Forest Whitaker, maar hij lijkt bijna altijd in een bijrol te belanden. Onterecht, zo blijkt hier weer eens, in deze film van Jim Jarmusch waar het echt de Whitaker show is. Hij speelt zijn rol ingetogen, maar daardoor o zo krachtig. Het feit dat je weinig over zijn verleden te weten komt draagt alleen maar bij aan de mysterieusheid rond het personage Ghost Dog. Leuk zijn ook zijn weinige sociale contacten met de Frans sprekende ijscoman (running gag: ze zeggen steeds dezelfde dingen maar verstaan elkaar niet) en het meisje met wie hij boeken uitwisseld. Een minpuntje vond ik de gangsters, deze waren wel erg karikaturaal. De film een aangenaam rustig tempo, het kabbelt lekker voort zonder dat het ook maar een moment saai wordt. De grootste ster van deze film is misschien wel het camerawerk, dat werkelijk prachtig is. Een verademing vergeleken met de MTV-stijl van veel moderne films. Een grote verrassing deze film! 8,3

Wim S.
01-02-2009, 15:18
Ladri Di Biciclette : Itialiaanse film over de periode kort na de oorlog waar er veel armoede heerst in Italie. Ricci heeft een gezin en wacht al 2 jaar op werk en dan krijgt hij de kans op werk,maar heeft daarbij een fiets nodig. Helaas voor Ricci wordt de fiets al gestolen op zijn 1ste werkdag en volgt er een lange zoektocht naar de gestolen fiets. Deze film geeft goed de armoede weer die toen heerste in Italie, ook dat de kostwinner Ricci alles probeert in pure wanhoop zijn fiets terug te krijgen en zo zijn werk kan behouden en daarmee zijn gezin kan onderhouden. deze film kent geen typische hollywood einde, helaas :) 8/10

RRR
01-02-2009, 15:22
Curious Case of Benjamin Button, The ( 2008 )

Hoge verwachting, matig resultaat.
Het concept van een oude man die jonger wordt is interessant, maar slecht uitgewerkt. Het hele verhaal is van te voren logisch, het kabbelt maar voort.
Benjamin heeft een aandoening, daar wordt totaal niet op gefocust, iedereen in zijn omgeving lijkt het maar normaal te vinden. Dat kan, maar dan moet de geschiedenis van Benjamin zelf interessant en memorabel zijn. Dat is het helaas niet. Er gebeuren ging aparte, schokkende, mooie zaken in zijn leven, het is zo vanzelfsprekend. Het liefdesverhaal is ook erg standaard, krijgt hij de vrouw van zijn leven? Ja, nee, toch wel, toch niet?
Het wekte bij mij totaal geen emotie op, het middenstuk is langdradig saai. Alleen het einde wordt enigszins boeiend, maar een echt dilemma blijkt uit.
Sorry, toch de vergelijking met Forrest Gump. Hier is het verhaal wel interessant, omdat Forrest veel opmerkelijke en memorabele gebeurtenissen meemaakt. Bovendien is dat liefdesverhaal veel mooier gebracht. Ook weet het de emoties veel meer te raken, als bijv. Bubba doodgaat, voel je dat veel meer dan als bijv de moeder van Benjamin overlijdt.
Echt jammer, het had zo mooi kunnen zijn...2.5*

Patrick van den Hul
01-02-2009, 15:25
Clerks, Kevin Smith (1994)
Deze vroege film van Smith bevat zeker zijn herkenbare elementen: offbeat personages en vooral veel zeer grof taalgebruik. Opgenomen met een budget van niets, voornamelijk op twee locaties (een convenience store en een videotheek) en in zwartwit. Dat laatste begrijp ik niet zo goed. Ik snap werkelijk niet wat deze keuze toevoegt aan de film, het werkte voor mij eerder storen. In combinatie met de saaie locaties en het ronduit lelijke camerawerk, was het moeilijk om in de film te komen. De cast van totale nobodies draagt hier ook weinig aan bij. De keuze voor onbekende acteurs kan heel goed uitpakken, maar hier overheerst toch vooral de onervarenheid die in de prestaties naar voren kwam. Waar moet de film het dan wel van hebben? Dat zijn de dialogen. Deze gaan doorgaans helemaal nergens over, maar er zitten zeker enige rake grappen tussen, bijvoorbeeld in de continue onbeschoftheid ten opzichte van de klanten. Nee, hier kan ik niet zoveel mee. Dan kun je toch duidelijk zien dat Smith flink gegroeid is met zijn nieuwe film (Zack en Miri Make a Porno) die alle herkenbare elementen ook bevat, maar dat combineerd met prima camerawerk, leuke en inventieve sets en een puike cast. Clerks stijgt echt voor mij niet uit boven de middelmaat. 6,0

Coen P.
01-02-2009, 16:12
The Savages (Tamara Jenkins, 2007) ***½
The Savages zette mij compleet op het verkeerde been. Ik verwachtte namelijk een 'quircky' fox searchlight productie in de lijn van Sideways en Juno, maar The Savages is pure drama. Jon en Wendy zijn broer en zus die geconfronteerd worden met hun dementerende vader. De relatie met hem is erg slecht, mede dankzij hun onplezierige jeugd. In hun privélevens gaat het al slecht met ze en de zorg voor hun vader verslechtert dit alleen maar. Het positieve van de situatie is dat broer en zus wel dichter naar elkaar toe groeien.
De debuterende regisseur Jenkins maakt een pure acteursfilm. De essentie van de film is het plot waarbij broer en zus op sterke wijze worden vertolkt door Philip Seymour Hoffman en Laura Linney. Jenkins geeft de karakters van hen de namen uit Peter Pan, maar het feit dat ze hun achternaam van 'Darling' verandert in 'Savage' is al een voorbode dat het niet alleen rozengeur en maneschijn is. De emotioneel beladen film kent héél af en toe wat luchtige en soms zelfs surrealistische momenten en dat is goed, want voor de rest is het erg zware kost. Ik weet zeker dat ik de film een volgende maal beter kan waarderen, omdat ik dan weet wat ik kan verwachten.

Brakhage
01-02-2009, 18:24
Milk (Gus Van Sant, 2008) ****1/2

Na de sublieme documentaire ‘The Times of Harvey Milk’ is dit de speelfilmversie van hetzelfde verhaal (waarmee haarfijn het verschil tussen fictie en non-fictie duidelijk wordt gemaakt) en gelukkig stelt Van Sant niet teleur. Hij laat zijn Bela Tarr trucjes ditmaal achterwege en komt samen met geweldenaar Harry Savides met een visueel overweldigende vorm voor dit verhaal: in een mooie combinatie van stilistisch en documentaire film maken recreëert Van Sant de sfeer en het gedempte kleurenpalet zoals we dat kennen van de documentairebeelden uit die tijd. De film geeft je een prachtig gevoel van aanwezigheid en authenticiteit en het grootste compliment dat je de film geven kunt is dat enkele scènes die rechtstreeks nagebootst zijn van bestaande beelden naadloos aansluiten bij het overige materiaal. Indrukwekkend uiteraard is de acteerprestatie van Sean Penn die een merkwaardige transformatie is ondergaan: van een homohater toen hij nog getrouwd was met Madonna (dat heb ik sowieso nooit begrepen, hoe kun je homofoob zijn als je met Madonna getrouwd bent?) tot een ronduit overtuigende Harvey Milk – hij leek zelfs qua uiterlijk op Milk, maar vrijwel bij alle acteurs was dit het geval. ‘Milk’ is een bijzonder levendig en oprecht portret van een turbulente tijd in het homorechtenactivisme die nog niets aan urgentie verloren heeft. En ik zal het maar voor de duizendste keer zeggen, maar een film als ‘Milk’ laat andermaal zien waarom ‘Brokeback Mountain’ zo’n intens verwerpelijke film is omdat het hele fenomeen van ‘Milk’ in die film simpelweg ontkend wordt. Als mensen een film over WOII maken waarin de Holocaust ontkend wordt zal toch ook iedereen moord en brand schreeuwen?

Nielsje
01-02-2009, 18:31
Clerks, Kevin Smith (1994)

Alle negatieve punten die je noemt komen door financiën. Zwart/wit filmen komt door het feit dat de film goedkoper was dan kleurenfilm. Smith werkte zelf toendertijd in dezelfde supermarkt, en kon deze 's nachts gratis gebruiken (zie de parallel met Zack and Miri). De meeste castleden zijn vrienden en bekenden van Smith, die vaak meerdere rolletjes spelen, allemaal om de kosten te drukken. Zo is oa. de "milk lady" zijn moeder.

Tideland
In mijn ogen een bizarre film over de fantastiewereld waarin een klein meisje op de praire vlucht als haar ouders zijn overleden en ze alleen is achtergebleven met twee hele vreemde buren, waarmee ze een band aan probeert te gaan. Mooie beelden van de praire, sterk acteerwerk van de hoofdpersoon en een vreemd soort humor maakten het kijken wel gemakkelijker, maar het was een zware zit.

Jordy van Buel
01-02-2009, 18:51
Gisteravond op tv Bin Jip (3-Iron) gezien

Net als bij Nobody Knows kon ik mijn aandacht er gewoon niet bij houden. Beide films hebben een zeer trage opbouw en er wordt nauwelijks tot niet gepraat en daar heb ik gewoon echt moeite mee. De emoties en bewegingen van de personages waren inderdaad mooi uitgewerkt en ook het verhaal is behoorlijk apart en aangrijpend, maar toch was het een erg lange zit ondanks de speelduur van slechts 90 minuten.

Don van Straalen
01-02-2009, 19:00
Madagascar 2
ach.. beter als de eerste maar ik vond em niet echt tof. 6/10

intexor
01-02-2009, 19:01
Alle negatieve punten die je noemt komen door financiën. Zwart/wit filmen komt door het feit dat de film goedkoper was dan kleurenfilm. Smith werkte zelf toendertijd in dezelfde supermarkt, en kon deze 's nachts gratis gebruiken (zie de parallel met Zack and Miri). De meeste castleden zijn vrienden en bekenden van Smith, die vaak meerdere rolletjes spelen, allemaal om de kosten te drukken. Zo is oa. de "milk lady" zijn moeder.

De hockey-stick als boom-mike in Zack & Miri was nog zo'n kleine ode aan Clerks omdat ze bij gebrek aan geld voor professioneel materiaal ook zo moesten werken :-) Clerks is voor mij zo'n film waarbij het feit dat het allemaal zeer low-budget is net z'n charmes heeft en ook gewoon goed werkt. Ik vind het nog steeds Smith's beste film, met een groter budget heeft hij hetzelfde niveau nooit meer bereikt.

Patrick van den Hul
01-02-2009, 19:35
Alle negatieve punten die je noemt komen door financiën.

Misschien, al gaat dat natuurlijk niet op voor het verhaal, bovendien, vrienden casten in plaats van mensen die goed kunnen acteren is misschien ook niet zo slim geweest...
En hoewel het betreurenswaardig is dat er misschien onvoldoende middelen waren (kan me trouwens moeilijk voorstellen dat kleur duurder is? De film is behoorlijk recent?), zou dat niets moeten veranderen aan hoe het eindresultaat beoordeelt wordt.

TheGodfather
01-02-2009, 19:58
Ladri Di Biciclette 8/10
hoezo helaas? vond het juist sterk dat het geen typisch Hollywood einde had

Erwin de Koning
01-02-2009, 19:58
CHANGELING

Mokerslag die zijn weerga niet kent. Bedankt Clint, je verdient een standbeeld

10

TheGodfather
01-02-2009, 20:59
Nixon (Extended Cut) (http://www.imdb.com/title/tt0113987/)
Oliver Stone`s 3,5uur durend epos over het grootste schandaal dat ooit in de Amerikaanse politiek heeft plaats gevonden: Watergate.
Stone gaat er van uit dat je als kijker weet wat er speelt en waar Watergate om draait en dat je een redelijke kennis hebt van de na-oorlogse Amerikaanse geschiedenis. Het wordt in het begin even kort uitgelegd, de rest van de film wordt verteld aan de hand van flashbacks en flash forwards. We krijgen zo een beeld van hoe Richard Nixon als mens gevormd is door z`n strenge jeugd, van z`n vroege politieke carriere en hoe hij na het verkiezingsverlies van 1960 tegen JFK helemaal aan de grond zit. Zo wordt heel langzaam (Stone neemt met 3,5 uur zeer ruim de tijd) toegewerkt naar de climax: de impeachment van Nixon`s presidentschap.

De 3,5 uur die Stone er voor uittrekt had wellicht wat korter gekund, er zijn wat scenes die misschien wat geknipt hadden kunnen worden. Maar nergens wordt het langdradig of saai.
Anthony Hopkins is briljant als Nixon en ook de cast die de bijrollen vervult is erg goed op dreef, met een goede rol van James Woods en een kleine voor Ed Harris.
Het mixen van echte beelden met film beelden en het gebruik van echte speeches en locaties zoals Nixon die ook sprak en bezocht zorgt voor een gevoel van realiteit.
Het resultaat is dan misschien niet zo goed als Stone`s ultieme meesterwerk JFK, maar het is wel ontzettend goed.

8,5/10

Michael Hamers
01-02-2009, 21:07
Seven Years in Tibet

Mooi epos. Leuk een keer gezien te hebben, maar niets om permanent in de collectie te houden.

7/10

Wall-E

Wederom een prachtige Pixar! Nu op bluray gezien en de details zijn echt prachtig weergegeven. En ook een erg leuk in elkaar gezet verhaal. Dat je toch sympathie kunt krijgen voor een robotje...

9,5/10

Erwin de Koning
01-02-2009, 22:54
SCREAMERS- THE HUNTING (http://www.imdb.com/title/tt1214983/)

SCREAMERS 2

Ik was al nooit zo'n fan van het origineel maar die heeft tenminste nog Robocop in de gelederen. Bij deze hebben de make-up artiesten zich duidelijk mogen uitleven maar ook die kunnen niet verbloemen dat dit de zoveelste ALIENS clone is

Toch nog een 7.0 voor het trashy filmpje

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=YDgwuv3qZ9E&feature=related)

RRR
01-02-2009, 23:11
Without Evidence (1995)

Slechter dan slecht. Slecht acteerwerk, slecht verhaal, slecht camerawerk, slechte montage, slecht plot (in feite is er geen eind aan het plot).
Vermijdt dit!
0,5*/5

Sneaker
01-02-2009, 23:13
Screamers vond ik echt geweldig. Maar als ik dit zo ziet, lijken er weinig screamers te zijn. Lijken meer aliens. Jammer.

Fikret
02-02-2009, 03:21
Ocean's Eleven uit 1960.
Een van de betere overval- / heistfilms die vele malen beter is dan de remake. De film kent een geweldige sfeer en het einde is ook erg geniaal.
8 / 10

Coen P.
02-02-2009, 08:48
¡Átame! (Pedro Almodóvar, 1990) ***½
Ricki (een jonge Antonio Banderas) wordt ontslagen uit een psychiatrische inrichting. Zijn belofte om zich goed te gedragen blijkt al snel niets waard, want na één dag gijzelt hij de (porno)actrice Marina. Hij bindt haar vast en wil haar laten inzien dat hij dé man voor haar is. Uiteraard is Marina hier in eerste instantie niet van gediend, maar als de dagen vorderen begint ze een zwak te krijgen voor de aparte, maar sympathieke jongeman.
¡Átame! is een erg vreemde en ietwat onbevredigende filmervaring. De film is niet komisch genoeg om als komedie door het leven te gaan en mist de diepgang en dramatiek om als volwaardig drama door te gaan. Ik mistte de verklaring of we te maken hadden van een gevalletje 'Stockholm syndroom' of dat Marina écht gelukkig is of kan worden met Ricki. Qua visuals is de film wel prima. Een fleurig Zuid-Europees kleurenpalet waarbij de kleur rood domineert, maar het inconsistente plot zorgt ervoor dat ik dit ging topper van Almodóvar vindt.

DanielC.
02-02-2009, 09:35
Journey to the Center of the Earth (2008) Pff. Wat een drol. Ik heb het eerst eens geprobeert met 3-d brilletjes. Lag ik daar als een of andere halve gare in bed, met zo'n bril op m'n knar. Nou, dat lijkt echt nergens op. Je kan helemaal geen kleuren zien, het beeld wisselt heel de tijd tussen roze en groen, ik werd er niet goed van. Na vijf minuten maar afgezet en de normale versie bekeken. Dat was niet veel beter. Compleet sfeerloos, slechte sets, slechte acteurs, slechte grappen, voorspelbare score, echt geen zak aan. En hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een film uit 1994 beter ogende dinos heeft dan een film uit 2008? Ik keek tijdens de film meer naar de muren en het plafond dan iets anders. Bah.

Don van Straalen
02-02-2009, 10:32
The Insider.
Ijzersterke film met geweldig acteerwerk en een meeslepend verhaal. 8/10

Wim S.
02-02-2009, 11:10
hoezo helaas? vond het juist sterk dat het geen typisch Hollywood einde had

Klopt, ik vind het zelf ook een erg sterk einde, maar met het helaas doelde ik erop dat ik het persoonlijk jammer vond dat hij zijn fiets niet terug heeft gevonden, niet filmisch gezien.


This Island Earth : Mwah best wel een leuke film, ondanks dat de effecten best wel lachwekkend zijn, vooral het buitenaardse wezen die eruit ziet als een reusachtige mug. Een onderzoeker naar kernenergie wordt uitgenodigd om mee te werken naar nieuwe technieken echter wordt dit bedrijf geleid door buitenaardsen, met een bedoeling om hun eigen ras te redden. De film had voor mij op de 1 of andere manier een te hoog thunderbirds gehalte. 6/10

Jordy van Buel
02-02-2009, 13:29
Toy Story 2 John Lasseter - 1999

Geweldige film die op sommige momenten inderdaad het eerste deel overstijgt. Heb me kostelijk vermaakt met Mr Potato Head en het varkentje, het is af en toe heel simpel maar ontzettend doeltreffend. Kan er niet veel meer over zeggen, gewoon een must-see en ben dan ook benieuwd naar het derde deel dat er aan zit te komen! (y)

Erwin de Koning
02-02-2009, 14:12
LA NOCHE DE LOS ASESINOS (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies2006/night_skull.htm)

NIGHT OF THE ASSASSINS / NIGHT OF THE SKULL / SOSPIRI

Redelijk filmpje van trashmeister Jesus Franco waarin iedereen z'n kleren aanhoud (jaja, zelfs Romay) over een kasteel, erfenis, moorden etc etc

6.5

http://img111.imageshack.us/img111/8594/nocheasesinosta7.jpg

Arian de Vries
02-02-2009, 14:56
The Personal History, Adventures, Experience, and Observation of David Copperfield the Younger (George Cukor)***

Had eerlijk gezegd van te voren al mijn bedenkingen bij deze film. Verfilmingen van het werk van Charles Dickens hebben bij vaak de neiging uit te lopen op teleurstellingen. Dat was al het geval bij de twee Dickens films van David Lean (Oliver Twist en Great Expectations), en is nu helaas ook weer het geval bij deze film van Cukor. Verhalen van Dickens kunnen mij gewoon niet boeien, naast dat ze zeer voorspelbaar zijn voelen ze zeer afstandelijk, mede omdat ze veel te vol zijn gestopt met allerlei karakters en gebeurtenissen.
Aan Cukor zelf ligt het niet, net zo min als het aan David Lean lag overigens. Cukor deed voor mijn gevoel wat hij kon, en had met Lionel Barrymore, W.C. Fields en een van de grootste kindacteurs aller tijden Freddie Bartholomew een sterke cast, maar het mocht niet baten. Gelukkig zijn er genoeg andere films van Cukor die wel de moeite waard zijn (meer dan dat zelfs), zodat deze zonder veel pijn vergeten kan worden.

Melzz
02-02-2009, 17:12
There Will Be Blood (2007)

Met een paar vrienden via de beamer dit olie-epos gezien. Tja.....snap eigenlijk de ophef over deze film niet. De film neemt behoorlijk de tijd om vrij weinig te zeggen en met een climax te komen die ik op voorhand al had voorspelt. Het is eigenlijk een beetje de show van Daniel Day Lewis....want de man acteert....grootsssss. De man kan zeker goed acteren maar het voelt voor mij een beetje theatraal. Net als dat jochie uit Little Miss Sunshine. Beetje over the top...in ieder geval niet helemaal mijn smaak. Het verhaal stelt toch ook niet zo heel veel voor. Ik vind het persoonlijk een grote stap terug als je Magnolia in ogenschouw neemt....of Boogie Nights. Daar zag ik ook een fantastisch regisseur te werk. Nu is er niet veel mis met There Will be Blood maar echt iets bijzonder vond ik het dus niet. Mag wat mij betreft niet in de schaduw van No Country for Old Man staan, dei andere film die voor de Oscars dong. Degelijke film die echter minimaal een uur korter had kunnen duren zonder iets wezenlijks te missen.

7,3

Melzz
02-02-2009, 17:19
Bekushiru: 2077 Nihon sakoku a.k.a. Vexille (2007)

Na There Will Be Blood waren de oogleden nog niet niet dicht maar de geest was in ieder geval flink beneveld. Wellicht dat dat de oorzaak was dat we er alledrie geen ene klap van hebben begrepen. Ik had werkelijk geen idee waar ik naar zat te kijken. Deze anime ziet er een beetje uit als de stukjes film in een game. De gezichten emotieloos en de bewegingen niet natuurlijk. Op andere momenten zag het er weel super uit, met name de actiescènes die er naar mijn idee vrij weinig in zaten. Nog maar eens kijken dan. Tja...pfff.....wat voor cijfer geef je zoiets....een zesje dan maar.

Melzz
02-02-2009, 19:30
Deliver Us from Evil (2006) - Amy Berg

Als ergens mn maag van omdraait dan is het wel sexueel kindermisbruik. De meest laffe en walgelijkste daad die je kunt begaan en mag van mij volledige uitgeroeid worden middels de hoogste straffen denkbaar. Deze docu behandeld sexueel kindermisbruik door geestelijken. We zien een ogenschijnlijk vriendelijke man ronduit vertellen over zn vergrijpen. Echt spijt heb ik niet kunnen bespeuren. Tevens komen meerdere slachtoffers aan het woord. Levens zijn volledig verwoest door dit monster. Soms heeft de man 7 jaar lang zn gang kunnen gaan, als huisvriend en priester kwam de man over de vloer en kon zn misdaden begaan zonder dat ouders ervan wisten. Wat zullen die mensen zich gekwetst hebben gevoeld, een man vertrouwen die vervolgens je kinderen misbruikt. De smeerlap heeft zelfs een baby van 9 maanden verkracht. Niet voor te stellen.

Het meest schokkende is wel dat zn collega priesters en geestelijken de boel doodleuk in de doofpot stopten om maar niet ter verantwoording te hoeven komen. Op die manier werd de "goede" naam van de kerk niet geschaad. Die mensen zijn in mijn ogen geen haar beter. En maar het geloof verkondigen en het goede nastreven. De Katholieke kerk is een instituut waar carrières meer waard zijn dan het beschermen van kinderen. Walgelijk. De slachtoffers hebben nooit een excuus ontvangen. Als ze tenslotte naar Rome gaan om een brief te overhandigen aan de Paus, worden ze de toegang ontzegd. De Paus wist van de wandaden maar hield zn mond en deed niets, een grote crimineel als je t mij vraagt. Waarom wordt zo'n man niet aan de schandpaal genageld? Een smerige sekte is het.

Nu is dit echter geen incident. Er zijn 100.000 slachtoffers bekend in de USA die zijn misbruikt door Priesters. Het is een feit dat maar een klein gedeelte zn mond open heeft gedaan dus de werkelijkheid ligt rond de 500.000. De kerk wil er niets van weten, plaatst doodleuk van die monsters over en gaat rustig door met hun (schijn)heilige praktijken. De kerk is er bij gebaad dat volgelingen gehoorzamen, geld storten en vooral geen lastige vragen stellen....ander ben je tegen de kerk en dus tegen God. Lekker makkelijk gedacht.

Ik heb al geen hoge pet op van het geloof maar dit is te walgelijk voor woorden. Echt om je kwaad over te maken. De meeste misbruikers lopen gewoon nog vrij rond en beoefenen rustig nog hun ambt.....zelfs met medeweten van hun vrome en keurige collega's. To hell with them (mocht er een hel bestaan....je zou het haast gaan hopen).

8,0

Melzz
02-02-2009, 19:41
W Delta Z a.k.a. WAZ a.k.a. The Killing Gene (2007)

Een doorgewinterde smeris neemt een beginneling op sleeptouw, een seriemoordenaar is bezig en laat zn signature achter, de straten zijn donker, een twist dient zich aan.....klinkt bekend? Nergens origineel en de film lift zelfs even mee op de saw en hostelhype door wat expliciete martelingen te tonen. Maar toch heb ik me best vermaakt, een aardige film voor de zondagmiddag.

7,0

*NERAZZURRI*
02-02-2009, 19:53
No offence, maar wat is het toch op dit forum met al die posts onder elkaar? Kan daar niet een keer wat aan gedaan worden? Er is niet voor niks een 'wijzig'-knop...


The Curious Case Of Benjamin Button

De eerste helft van de film moest ik flink worstelen om niet in te dommelen, maar toen de leeftijdsbarrière tussen Benjamin en Daisy eenmaal was geleveld werd ik eindelijk gegrepen door de karakters. De film wordt naar het einde toe steeds beter, net als het lichaam van Benjamin. De zwaardere momenten tegen het einde weten daarom hun doel te vinden, maar het is nergens overdreven kwijlmateriaal, godzijdank.

Een uitstekende film imo. Wel wat aan de lange kant.

Melzz
02-02-2009, 19:58
No offence, maar wat is het toch op dit forum met al die posts onder elkaar? Kan daar niet een keer wat aan gedaan worden? Er is niet voor niks een 'wijzig'-knop...


Een lange post of een aantal onder elkaar....wat is het "probleem"? :-|

*NERAZZURRI*
02-02-2009, 19:59
Dat vraag ik me nou ook af... Het ziet er niet uit en het is onnodig. Op de meeste fora is het verplicht om je post te editten i.v.m. de overzichteljkheid. Dat vind ik veel beter dan dit gedoe elke keer.

Patrick van den Hul
02-02-2009, 20:00
Dat vraag ik me nou ook af... Het ziet er niet uit en het is onnodig.

Het is toch niet vervelend om meerdere posts onder elkaar te zien voor aparte recensies, alleen maar overzichtelijk lijkt me?
Zelf doe ik het ook omdat ik ze cross-post op andere plaatsen én omdat er het risico bestaat dat de tekst verloren gaat wanneer je op een verkeerde knop drukt ofzo. Dan beter een paar regels tekst dan een heleboel.

Michael Hamers
02-02-2009, 20:01
Dat vraag ik me nou ook af... Het ziet er niet uit en het is onnodig. Op de meeste fora is het verplicht om je post te editten i.v.m. de overzichteljkheid. Dat vind ik veel beter dan dit gedoe elke keer.

Lekker belangrijk :bier:

Wim S.
02-02-2009, 20:05
The Day After Tomorrow (br): ik zie deze film nu voor de 2e maal en het blijft een heerlijke film, ondanks het vele amerikaanse moralisme wat gewoon best wel bij dit soort films past. Het ziet er allemaal heel mooi uit, een visueel plaatje. Manhattan bedekt onder de sneeuw, Los Angeles bestookt door tornado's wat deze qua aktie visueel zeer spectaculair maakt. Toen ik de 1ste keer die scene met de wolven zag stoorde het me nogal dat het zo nep leek, vond het nu eigenlijks best wel een leuke aanvulling, de blu-ray is qua geluid helemaal top, had soms het gevoel dat ik er midden in zat, kreeg het gewoon koud, gewoon een lekkere nobrainer. In plaats van de docu over klimaatverandering te gaan zien van Al Gore kan je beter deze film gaan zien dan weet je in ieder geval wat je te wachten staat en kan je alvast maatregelen gaan nemen, kom op mensen snel blikvoedsel gaan inkopen en hamsteren maar. :) 8.2/10

Erwin de Koning
02-02-2009, 20:11
THE BRAIN LEECHES (http://www.imdb.com/title/tt0075780/)

Dat regisseur Fred Olen Ray een leerling was van Ed Wood is heel duidelijk terug te zien in deze film die in alle opzichten idioot slecht is maar juist daardoor geen moment saai, de lachsalvo's bulderden hier naar hartelust bij het zien van acteurs die van een papiertje hun teksten oplezen, rubberen reuzemieren, compleet over-the-top muziek en het plotselinge einde omdat de poen op was

Een heel bijzondere film en om een idee te geven wat een troep het is, hier de intro (http://www.youtube.com/watch?v=Hdb8uhZvlxQ)

7.5

Melzz
02-02-2009, 20:12
The Day After Tomorrow (br): had soms het gevoel dat ik er midden in zat, kreeg het gewoon koud:),

Dat komt waarschijnlijk omdat het nu gewoon koud IS Wim....:D

Coen P.
02-02-2009, 20:13
No offence, maar wat is het toch op dit forum met al die posts onder elkaar? Kan daar niet een keer wat aan gedaan worden? Er is niet voor niks een 'wijzig'-knop...

.

hé Bo,

ongesteld?

Ik (maar wie ben ik), lees liever 4 posts onder elkaar dan 1 lange posts...dan nodigt niet echt uit!

Coen P.
02-02-2009, 20:15
Het is toch niet vervelend om meerdere posts onder elkaar te zien voor aparte recensies, alleen maar overzichtelijk lijkt me?
Zelf doe ik het ook omdat ik ze cross-post op andere plaatsen én omdat er het risico bestaat dat de tekst verloren gaat wanneer je op een verkeerde knop drukt ofzo. Dan beter een paar regels tekst dan een heleboel.

Ik doe het ook, maar enkel en alleen omdat ik een postcount geile rakker ben :mrgreen:

Wim S.
02-02-2009, 20:20
Dat komt waarschijnlijk omdat het nu gewoon koud IS Wim....:D

Haha dat is waar, maar heb de film niet buiten gezien.... :wink:

Mischien wel een idee om dat eens te gaan doen, nee toch maar niet krijg je alleen maar wintertenen van. :cool:

*NERAZZURRI*
02-02-2009, 20:20
hé Bo,

ongesteld?

Nee, maar heb wel een sneetje in m'n duim. Bloed behoorlijk.


Ik (maar wie ben ik), lees liever 4 posts onder elkaar dan 1 lange posts...dan nodigt niet echt uit!

Naja, ik ben het gewoon niet gewend. Ik post hier niet meer zo vaak maar het is het enige forum waar het gedoogd wordt, zover ik met fora bekend ben.

Je zet de deur ook wagenwijd open voor van die kinderachtige types die het voor de postcount doen...

Coen P.
02-02-2009, 20:29
Punt 1.
Je hebt gelijk dat het postcount geile types in de hand werkt...

maar...

Punt 2.
Onzinnige opmerkingen in dit topic worden verwijderd. Als iemand daadwerkelijk meerdere films heeft gekeken en de moeite neemt stukjes te schrijven, dan vind ik meerdere posts niet vervelend. Het is anders als iemand op andermans stukjes reageert met: vind ik ook! nee man, slechte film! wow, scarlet: tieten!

En tot slot, balen van je duim, heb zelf laatst een deel weggeratst met de kaasschaaf. Niet fijn :(

Sandor Weltje
02-02-2009, 20:38
Deliverance (1972)

Eén van John Boorman's beste films, een beklemmende thriller over mens vs. natuur en het recht van de sterkste.

Vier mannen uit de stad Atlanta trekken er een weekend op uit in om een avontuurlijke kanotocht te maken op de woeste Chattooga River. De tocht begint in een vrolijke sfeer, maar ontaardt al snel in een vreselijke nachtmerrie voor de vier stedelingen. De ontmoeting met twee Hillbillies en de verkrachtingsscène is de ommekeer in de film. Uiteindelijk gaat het nog maar nog maar om één ding: overleven tot elke prijs.

TheGodfather
02-02-2009, 22:40
Klopt, ik vind het zelf ook een erg sterk einde, maar met het helaas doelde ik erop dat ik het persoonlijk jammer vond dat hij zijn fiets niet terug heeft gevonden, niet filmisch gezien.


Ah ok :D :D

Melzz
02-02-2009, 23:21
Scum - Alan Clarke (1979)

De tv-versie had ik al gezien en nu was het tijd voor de filmversie. Deze versie is helemaal opnieuw opgenomen omdat de tv-versie gebanned was door de BBC. Sommige scenes zijn anders en sommige personages worden door andere personen gespeeld. David Threlfall speelt Archer in deze film wat beter. Ray Winstone is in beide versies zeer goed.

De tv-versie vind ik wat beter maar dat kan komen omdat ik die versie eerder zag. Tijdens deze 2e versie is soms het verrassingseffect verdwenen omdat je de scenes en verloop al kent. Grote kans dat de versie die je eersr ziet dus ook beter vind. Het hele "missus" subplot is in de filmversie verdwenen. Een verkrachtingsscene en een zelfmoordscene zijn in de filmversie een stuk grafischer. Het gaat trouwens over een jongensinternaat waar de bewakers net zo of misschien wel gewelddadiger zijn dan het tuig dat het internaat bevolkt. Het gaat om overleven. Het maakt een punt dat je er slechter uitkomt dan dat je erin gaat.

De film is uiterst realistisch en Clarke stond erom bekend goede prestaties uit onervaren acteurs te halen. Veel is "echt" in de film, sommige klappen en angstige blikken zijn niet gespeeld. Het gaat er ook echt ruig aan toe. Ik kan zeer de dubbeldisk aanraden waar beide versies op staan. Tevens audiocommentaren en vele interviews. Twee goed gevulde disks met onbekende maar razend interessante films.

I'am the DADDY now...!!!!

7,8

Mensen die de Pusher-trilogy hoog hebben zitten, zouden deze twee Scum films echt eens moeten zien. Het heeft ook die rauwe docu achtige stijl. De films bevatten geen muziek wat het gevoel geeft erbij te zijn.

Wim S.
03-02-2009, 09:43
Tarantula : Een tarantula geinjecteerd met een groeiserum ontsnapt uit een laboratorium en groeit uit tot een reusachtige tarantula (spin), een boer merkt op dat een aantal van zijn vee tot de bot toe schoon is opgevreten, de politie en de lokale arts gaan op onderzoek uit en komen al vrij snel tot de ontdekking dat het om een reusachtige Tarantula gaat. De King Kong onder de spinnen. 7.6/10

Don van Straalen
03-02-2009, 09:43
Army of Darkness
Grappige pulp, maar minder als gehoopt. 7/10

Marcel v/d H.
03-02-2009, 10:08
Speciaal voor Nera in een berichtje :)

Valkyrie Bryan Singer, 2008
Redelijke Hollywood productie, die op zich makkelijk wegkijkt maar toch wel behoorlijk oppervlakkig blijft. De eerste paar zinnen zijn in het Duits en dan stapt men over op Engels, beetje rare keuze. Dan je er voor kiest om de film in het Engels uit te brengen is nog tot daar aan toe, anders flopt de film al zo’n beetje voordat hij uit is in Amerika, maar begin dan ook niet in het Duits… De spanning is wel redelijk aanwezig en het acteerwerk aardig. De Nederlandse inbreng werd hier in de media wel erg gehyped aangezien Clarice maar een paar keer in beeld is en bijna geen tekst heeft, ze moet alleen moeilijke gezichten trekken eigenlijk en dat doet ze aardig. Halina Reijn heeft dan nog een betere rol, ook klein maar wel met iets meer inhoud. Aardig voor een keertje en eigenlijk precies wat ik er van had verwacht. 6.5

Gomorra Matteo Garrone, 2008
Prima film met eigenlijk een groot minpunt. Om daar ook maar mee te beginnen, de film is behoorlijk traag en duurt te lang. Op zich is de aanpak (documentaire stijl) prima, maar er hadden zeker wel enkele scènes weggelaten kunnen worden, twee uur en twintig minuten was iets te veel van het goede. Wat men verder wel erg goed doet is het belichten van een aantal van de takken van de maffia, van het handelen in drugs tot het namaken van designkleding. Het acteerwerk is ook prima en visueel is het ook allemaal dik in orde. De rauwe aanpak waarbij men dicht op de personages zit draagt bij aan het realisme. Niet iedereen kon de film waarderen trouwens, liepen vrij veel mensen weg tijdens de film. Denk dat ik het boek ook maar eens ga lezen aangezien dat nog heel wat meer verhaallijnen bevat. 7.8

Patrick van den Hul
03-02-2009, 11:02
PAS OP: HIER KOMEN WEER MEERDERE POSTS :popcorn:

Shaft, Gordon Parks (1971)
Sexier than Bond, cooler than Bullit. Deze woorden prijkten op de posters van deze film over een eigenwijze detective, die nog niet zo lang geleden een remake heeft gekregen met Samuel L. Jackson in de hoofdrol. Het mag gezegt worden, Richard Roundtree zet een puike hoofdrol neer die zich qua coolheidsfactor zeker kan meten met die van Jackson. Ook ademt de film een heerlijk jaren '70 sfeertje uit en is de Shaft main tune natuurlijk onsterfelijk. Toch viel het geheel als film me behoorlijk tegen. Het is eigenlijk een behoorlijk doorsnee actiethrillertje die zowel qua actie als dialogen behoorlijk gedateerd aandoet. Het verhaal heeft niets om het lijf en weet moeilijk te boeien. Het resultaat is een prent die je aandacht nét weet vast te houden, maar niet echt indruk maakt. Deeltje twee laat ik dan ook maar aan me voorbijgaan. 6,8

Patrick van den Hul
03-02-2009, 11:08
Valkyrie, Bryan Singer (2008 )
Het verhaal van deze film spreekt me zeer aan en Bryan Singer heeft me nog niet teleurgesteld. Maar goed, voor alles is er een eerste keer, dat blijkt wel weer. Het begint al twijfelachtig wanneer de film in het Duits begint, waarna het opeens overgaat in Engels. Waarschijnlijk om de kijker te laten weten dat de Duitsers niet echt Engels spraken hoor, maar dat dit een artistieke (of beter gezegd commerciële) keuze is geweest. Ik kwam door dit rare uitgangspunt niet echt lekker in het verhaal, wat overigens niet alleen aan de taal ligt, maar ook aan de vele bekende gezichten, die in dit geval een enigszins averrechts effect hebben. De verschillende sets zien er dan wel weer sterk uit en het is altijd interessant om een kijkje in de keuken te krijgen bij het hoogste commando van de Duitsers. Daarnaast zit de vaart er voornamelijk in de laatste drie kwarteer heel goed in. Een redelijke film, maar van Singer had ik meer verwacht. Maar eens kijken of ik binnenkort de Duitse TV-film over hetzelfde onderwerp met Sebastian Koch als Stauffenberg kan zien, ik heb zo'n gevoel dat die wel eens beter kan zijn. 6,2

Patrick van den Hul
03-02-2009, 11:13
Butterfly on a Wheel, Mike Barker (2007)
Thriller zijn misschien wel het moeilijkste genre om te maken, zeker als het er een betreft met de nodige twists in het verhaal. Deze film wist me echter te verrassen met een goede spanningsboog en een dubbele twist op het einde die ik zowaar best sterk gevonden vond. Sommigen beoordelen de film sterk negatief omdat de twists ongeloofwaardig en cliché zouden zijn, maar argumenten daarvoor zie ik niet. Ook wordt er gesproken van plotgaten, maar die zijn dan in ieder geval niet overduidelijk, want ik heb ze niet opgemerkt. Dit heeft misschien ook te maken met het hoge tempo van de film, waardoor je amper de tijd hebt om goed over zaken na te denken. Maria Bello speelt zoals altijd een sterke rol en ook Gerard Butler doet het goed. Brosnan vond ik wat minder overtuigend, zijn overdreven nep-accent hielp hier ook niet echt bij. Een krachtige thriller die denk ik wel wat van zijn punten in moet leveren bij een herkijkbeurt, aangezien een deel van de impact lag in de onvoorspelbaarheid van het verhaal. 7,5

Wim S.
03-02-2009, 11:14
Valkyrie, Bryan Singer (2008 )
Het verhaal van deze film spreekt me zeer aan en Bryan Singer heeft me nog niet teleurgesteld. Maar goed, voor alles is er een eerste keer, dat blijkt wel weer. Het begint al twijfelachtig wanneer de film in het Duits begint, waarna het opeens overgaat in Engels. Waarschijnlijk om de kijker te laten weten dat de Duitsers niet echt Engels spraken hoor, maar dat dit een artistieke (of beter gezegd commerciële) keuze is geweest. Ik kwam door dit rare uitgangspunt niet echt lekker in het verhaal, wat overigens niet alleen aan de taal ligt, maar ook aan de vele bekende gezichten, die in dit geval een enigszins averrechts effect hebben. De verschillende sets zien er dan wel weer sterk uit en het is altijd interessant om een kijkje in de keuken te krijgen bij het hoogste commando van de Duitsers. Daarnaast zit de vaart er voornamelijk in de laatste drie kwarteer heel goed in. Een redelijke film, maar van Singer had ik meer verwacht. Maar eens kijken of ik binnenkort de Duitse TV-film over hetzelfde onderwerp met Sebastian Koch als Stauffenberg kan zien, ik heb zo'n gevoel dat die wel eens beter kan zijn. 6,2

Op discovery zenden ze wel eens een docu uit, over Stauffenberg. Dat was best een interesante docu echter weet ik de titel niet meer maar dat is ook zekers een aanrader. edit inmiddels weet ik de titel ''The Stauffenberg Plot to Kill Hitler'' komt binnenkort ook op dvd uit.

Wim S.
03-02-2009, 11:15
Butterfly on a Wheel, Mike Barker (2007)
Thriller zijn misschien wel het moeilijkste genre om te maken, zeker als het er een betreft met de nodige twists in het verhaal. Deze film wist me echter te verrassen met een goede spanningsboog en een dubbele twist op het einde die ik zowaar best sterk gevonden vond. Sommigen beoordelen de film sterk negatief omdat de twists ongeloofwaardig en cliché zouden zijn, maar argumenten daarvoor zie ik niet. Ook wordt er gesproken van plotgaten, maar die zijn dan in ieder geval niet overduidelijk, want ik heb ze niet opgemerkt. Dit heeft misschien ook te maken met het hoge tempo van de film, waardoor je amper de tijd hebt om goed over zaken na te denken. Maria Bello speelt zoals altijd een sterke rol en ook Gerard Depardieu doet het goed. Brosnan vond ik wat minder overtuigend, zijn overdreven nep-accent hielp hier ook niet echt bij. Een krachtige thriller die denk ik wel wat van zijn punten in moet leveren bij een herkijkbeurt, aangezien een deel van de impact lag in de onvoorspelbaarheid van het verhaal. 7,5

Gerard Depardieu??

Je bedoeld Gerard Butler.

Patrick van den Hul
03-02-2009, 11:20
The Age of Innocence, Martin Scorsese (1993)
Eigenlijk de eerste film van Scorsese die me echt tegenviel (al vond ik Kundun en The Color of Money ook geen toppers). Ik bleef vooral met een heel dubbel gevoel achter. Visueel is de film echt prachtig. Zowel qua sets en kostuums met enorm veel detail, als door de werkelijk bijzondere cinematografie. Allerlei bijzondere trucjes, die wel ten dienste van het verhaal staan. Zoals lange tracking shots door kamers of bijvoorbeeld van een heel breed schilderij. De hoofdrol van Daniel Day-Lewis is ook sterk, zoals gewoonlijk. Michelle Pfeiffer en Winoah Reider doen het ook niet onverdienstelijk. Het grootste probleem met de film is echter dat het verhaal enorm traag verteld wordt. Soms werkt dit juist krachtig, maar in dit geval zorgde het vooral voor de nodige verveling. Het bekende 'regelmatig op de klok kijken'-gevoel. Ik zie dat de film veel te bieden heeft, maar het kwam niet helemaal goed over. Het een en ander kan natuurlijk altijd met de kijkomstandigheden te maken hebben dus deze film krijgt van mij zeker nog wel een kans. Alleen voorlopig even niet... 6,0

Patrick van den Hul
03-02-2009, 11:22
Gerard Depardieu??

Je bedoeld Gerard Butler.

Haha, je hebt gelijk natuurlijk, heb het even aangepast... Al die Gerards toch ook :-P

Patrick van den Hul
03-02-2009, 11:27
Gomorra, Mateo Garrone (2008 )
Deze maffia film is heel anders van opzet dan dat we inmiddels gewend zijn. Ik vond het eigenlijk meer een documentaire dan een speelfilm. Het kwam in ieder geval allemaal zéér authentiek over en dat is niet voor niets, gezien de nieuwsberichten rondom deze film. Er is niet echt een centraal verhaal, maar we kijken mee over de schouders van een aantal personen die allemaal op een of andere manier bij een van de activiteiten van de Gomorra betrokken zijn. Dit varieert van valse kleding maken en illegaal afval dumpen tot drugshandel, overvallen en moorden. Het probleem is dat het ene verhaal lang niet zo interessant is als het andere en dat veel zaken maar matig worden uitgerekt. Daarnaast zitten er nogal wat uitgerekte shots in de film die er visueel wel mooi uitzien, maar het tempo ook niet bepaald ten goede komen. Er schijnt zelfs nog genoeg materiaal voor handen zijn geweest dat niet is gebruikt. Wellicht was het beter geweest om te focussen op minderen verhalen en die meer uit te diepen. Nu wist de film bij momenten zeker indruk te maken, maar deed de algehele traagheid nogal af aan de kijkervaring. 7,6

Oudlid_X5
03-02-2009, 17:20
http://i38.photobucket.com/albums/e131/aaronmorgan/robot_monster_dvd_cover-thumb.jpg

Ik hoop dat het werk van Ed Wood ''iets'' beter is...:confused:

Lemodie
03-02-2009, 18:07
Tetsuo
HEERLIJK gestoorde film dit. Echt ranzig ook. En dan bedoel ik niet alleen ranzig vanwege de gore en bizarre sex scenes (die er dus ook in zaten), maar ook vanwege de roestige metaal sfeer die er hangt. Dat klinkt als een rare beschrijving, maar als je de film ziet begrijp je het wellicht. Net zoals veel mensen zich wel iets voor kunnen stellen wanneer iemand het heeft over het begrip 'huis tuin en keuken film'. De film is low budget en is erg vreemd geschoten, maar dan met een doel en een speciale visie zodat het niet amateuristisch werkt. Alleen zijn de huis tuin en keuken decors hier ruimtes vol met metalen pijpen, machines, gaas, snoeren, draden etc. Gecombineerd met het zwart-wit waarin de film in geschoten is en shots waar iemand een ribbelige pijp langs zijn tanden schuurt, waar iemand een stuk metaal in zijn been duwt en waar dan ineens maden overheen lopen.. Hoop dat de beschrijving hiermee wat duidelijker is. :)

Gaat dat zien als je tegen wat pulp kan, want het is echt een unieke film die ik met zowat geen titels kan vergelijken. Het is een echte cyberpunk. Jammer dat er niet meer films bestaan met dezelfde feel, maar gewoon met een stuk minder sex en geweld, want op deze manier spreekt de film maar een zeer selecte groep mensen aan.
9,5/10


Domino
Tegenvallertje, helaas. Begon erg tof en het leek een amusante film met een erg best coole look, maar helaas veranderde het een beetje in een warrig en saai avontuur waar de montage steeds meer op de automatische piloot leek te zijn. Bij Scotts Man on Fire vond ik het jammer dat de lekker chaotische montage niet de hele film lang werd doorgezet en ik ben er dan ook positief over dat dit hier wel is gedaan. Echter leek het met steeds minder effect te worden toegepast. Dat was jammer, het voelde saai en warrig op een gegeven moment, terwijl ik normaal gesproken juist meer energie krijg van dit soort snelle beelden.

Maar de schuld licht niet helemaal bij Scott waarschijnlijk. Ik ben me vooral weer opnieuw af gaan vragen wat voor een persoon die Richard Kelley nou precies is. Ja hij is de man achter Donnie Darko, een van mijn all time filmfavorieten. Maar na Domino (waarvoor hij het script heeft geschreven) en Southland Tales lijkt het me alsof Donnie Darko alleen maar een toevalstreffer was. Domino was saai geschreven, misschien zelfs wel slecht. Southland Tales was wel grappig, maar tegelijkertijd ook wat saaiig en compleet warrig. Is dat wat hij eigenlijk wil? Verwarring? In geen van zijn films word er gebruik gemaakt van een echt logische vertelstructuur en zowat altijd zitten er een aantal grofgebekte karakters in. Donnie Darko was erg mooi en voelde ook echt af. Southland Tales kan ik niet echt een mooie film noemen, eerder licht vermakelijke vaagheid in cult vorm. Domino doet ook behoorlijk pulp aan, dus dan begin ik me toch sterk af te vragen of dat niet het echte gezicht is van Kelley, iemand die best slimme scripts kan schrijven, maar eigenlijk gewoon grove pulp cinema wil maken met zoveel mogelijk verwarring in de hoop dat niet iedereen het zal snappen. Toch jammer, want dan heb ik hem al die jaren een beetje verkeerd ingeschat..

Om tot een conclusie te komen: Niet een hele slechte film, maar niet boeiend genoeg geschreven en ik had het idee dat er steeds minder aandacht was besteed aan goede montage naar mate de film vorderde. Had heel wat toffer kunnen zijn. Overigens was het opduiken van Tom Waits wel nog een klein pluspuntje. :D
5,5/10

Oudlid_X5
03-02-2009, 18:50
Confortorio (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=136899) (1992)

De eerste film van het IFFR viel me lichtelijk tegen en ik had na de film niet echt de behoefte om meer van het retrospectief van Paolo Benvenuti te gaan zien. De film zelf gaat over een mislukte pogingen om twee ter dood veroordeelde joodse dieven te bekeren tot het katholicisme. De titel van de film ontleent zich aan de instelling die zorg draagt voor religieuze bijstand aan ter dode veroordeelden.

Het onderwerp vond ik interessant genoeg om de film te gaan zien. Alleen jammer dat de film nergens echt weet te raken. Dat komt mede door de ietwat rommelige montage, het matige acteerwerk van de acteurs (geen professionele acteurs overigens) en de slechte filmkopie. Of lag dat laatste aan de projectie? Over de lichtinval en het camerawerk was ik meer te spreken. Waarbij de openingssequentie heel mooi begint in een donkere hal waarnaar de camera zich terugtrekt in de gangen van het klooster waar de lichtinval van de ochtend heel mooi te voorschijn komt. 5.0

Rysopis (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=136901) (1964)

Ik had nog nooit van de Poolse cineast Jerzy Skolimowski gehoord en toen ik las dat het IFFR een retrospectief aan hem wijden was ik min of meer verkocht. Met een klein beetje geluk zat er een ongekende parel tussen. Alvorens we aan Identification Marks: None begonnen kregen we eerst nog een shortfilmp te zien van de regisseur. Zoals shortfilmpjes over het algemeen zijn maakte Money and Lies niet al teveel indruk op me want ik kan me maar een aantal shots van herinneren. Zo vond ik shots die hij geschoten heeft vanuit het reuzenrad heel aardig. Normaal gesproken kijk je naar het reuzenrad maar wat Skolimowski doet is vele malen leuker. Hij neemt je mee in het reuzenrad. Heel gedurfd voor die tijd.

De feature film zelf duurde net iets te lang om mijn aandacht erbij te houden. Daarbij merk je echt op dat Skolimowski het geld niet had om een speelfilm te maken. Hij speelt niet alleen de hoofdrol maar neemt vrijwel alle andere taken op zich. Oftewel we hebben te maken met een onafhankelijke Poolse film ten tijden van Franse Nouvelle Vague. En dat merk je ook wel terug in het verhaal en de handelingen van de hoofdpersoon. Het speelt op de dag waarop in Polen het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. Het is een gewone dag in het leven van Andrzej Leszczyc. Op die dag besluit hij niet alleen te kappen met zijn studie maar hij maakt het ook uit met zijn vriendin en gaat in dienst in het leger zonder dat hij dat iemand vertelt.

Wat wellicht het meest opvalt aan deze film is het feit dat er zoveel op de achtergrond speelt. Ik heb een aantal keren geglimlacht om absurde momenten, zoals bijvoorbeeld het telefoongesprek bij de autohandelaar. En hoewel het gesprek aan de telefoon niet echt boeiend is speelt er gelukkig genoeg af bij de autohandelaar. Want zo is er iemand die zijn auto maar niet lijkt te kunnen parkeren. Hilarisch! Zoals ik al eerder schreef kon de film me niet de hele lengte boeien dat komt mede dat het verhaal wat stroef loopt en dat het acteerwerk van sommige mensen niet echt denderend te noemen is. Maar om nu te zeggen dat ik me verveeld heb. Nee, alles behalve dat. Leuke kennismaking van een aparte regisseur.

Helaas hadden wel te maken met een obscure Engelse kopie. Zodoende waren de aktes niet aan elkaar geplakt maar los van elkaar gemonteerd zodat de film niet zou knappen tijdens het afspelen. De film werd dus steeds onderbroken om de nieuwe akte aan te zetten op een andere projector. 5.5

Brakhage
04-02-2009, 02:54
Mommie Dearest (Frank Perry, 1981) ****

De reden voor het maken van deze film wordt helemaal op het einde duidelijk: het testament van Joan Crawford wordt voorgelezen en daaruit wordt duidelijk dat ze niets van haar vermogen aan haar kinderen schenkt. Zoonlief merkt dan bitter op dat Joan zelfs na haar dood nog het laatste woord heeft, waarop dochter echter sarcastisch opmerkt ‘does she?’. Dochter zou namelijk haar wraak nemen door een boek te schrijven over de problematische relatie met haar beroemde moeder en uit dat boek kwam dan uiteindelijk de film ‘Mommie Dearest’. Het moge duidelijk zijn dat een boek dat enkel geschreven is om wraak te nemen vrij vals en achterbaks is en dat is de film dus uiteindelijk ook. De film was aanvankelijk gemarket als een straightforward drama, maar werd bij release unaniem neergesabeld, zozeer zelfs dat de studio besloot het in de markt te zetten als campy comedy, de status die de film nu nog steeds heeft. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom deze film niet werkt als normaal drama maar wel als campobject en dat is dat Joan Crawford zoals ze in de film geportretteerd wordt nogal psychopathisch overkomt. Dit was overigens niet de bedoeling van de makers, want zij hadden een serieus drama over kindermishandeling in gedachten, maar uiteindelijk werd het een komedie over kindermishandeling met hier en daar wat tragische trekjes. Wat allemaal ook niet helpt is dat de film eruit ziet als een gepimpte aflevering van Dynasty of Dallas – je verwacht ieder moment dat J.R. het beeld inschuift.

Grootste euvel is echter de wijze waarop Joan Crawford neergezet wordt door Faye Dunaway. Robert Downey Jr. adviseert Ben Stiller in ‘Tropic Thunder’ om nooit ‘full retard’ te gaan, maar die raad had hij ook aan Faye moeten geven, want Faye gaat dus wel all the way en gaat ‘full Crawford’. Dit resulteert in enkele van de meest hysterische en over de top momenten ooit in een mainstream Hollywoodfilm te zien geweest en het zijn juist deze momenten die de film de das hebben omgedaan. Het is overigens niet zo dat de hele film over de top is, het gaat eigenlijk maar om een paar momenten die echt te ver gaan (NO WIRE HANGERS!!!, YOU NEVER LOVED ME!!!!, TINA, BRING ME THE AXE!), maar deze zijn dan ook dusdanig hysterisch dat het onmogelijk wordt om de rest van de film serieus te nemen. Het helpt vermoedelijk ook niet dat de film volledig vanuit het oogpunt van de wraakzuchtige dochter verteld wordt, die haar moeder als een of ander gruwelijk monster afschildert.

Hiermee komen we op de zinvolle vergelijking die John Waters (uiteraard een groot fan van de film) op de audiocommentaartrack trekt tussen ‘Mommie Dearest’ en ‘Sunset Boulevard’. Hoewel Waters er niet echt verder op in gaat zijn beide films horrorfilms met als onderwerp Hollywood. Waar Wilder’s film als directe thematiek heeft dat Hollywood mensen in monsters verandert en zijn films stampensvol zit met verwijzingen naar horrorfilms, daar kun je ook ‘Mommie Dearest’ gemakkelijk als horrorfilm lezen, vooral dankzij de vaak groteske performance van Faye. De scène waarin ze haar dochter volledig aftuigt met een klerenhanger of waar ze als een zottin tekeer gaat met een heggenschaar en bijl lijken rechtstreeks uit een goedkope exploitationfilm gewandeld, het soort films waarmee Crawford haar carrière eindigde zoals ‘Trog’ waarin arme Joan zichzelf tussen scènes moest omkleden in een auto omdat een kleedkamer te duur was; wat een einde van zo’n illustere carrière. Hoewel het duidelijk is dat Faye voor de Oscar ging met haar performance en ze uiteindelijk juist compleet het tegenovergestelde effect bewerkstelligde en haar overacting volledig neergesabeld werd, is het toch een puike prestatie die ze levert. Ze lijkt op vele momenten echt Joan Crawford te zijn en de wat ingetogenere scènes zijn oprecht sterk – het is enkel jammer dat de balans zo volledig zoek is en je wat door al het geschreeuw heen moet kijken.

Het is duidelijk dat ‘Mommie Dearest’ een nogal gechargeerd beeld geeft van Joan Crawford. Iedereen weet dat ze een bijzonder moeilijke tante was en een controlfreak en ze zal ongetwijfeld vaak een slechte moeder geweest zijn (maar een grote ster is dat welhaast automatisch), maar het monsterlijke portret dat deze film van haar schetst is duidelijk te ver doorgeslagen. Als serieus drama is de film daarom nauwelijks serieus te nemen, maar als valse wraakpoging des te meer en iedere zichzelf respecterende nicht moet deze film wel op handen dragen. Luister overigens ook zeker eens wat John Waters over de film te zeggen heeft, hij maakt tenminste één afschuwelijk briljante grap!

Wim S.
04-02-2009, 10:04
The Thing from another World (1951) : Hele mooie sci-fi film, ik begrijp wel waarom John Carpenter hier een remake van heeft gemaakt en ook zelf wat dingen heeft verbeterd. Zoals in de remake van Carpenter gaat het om een parasiet/virus dat bezit neemt van de mensen iets wat mij wel meer aanspreekt en het gaat het hier in het orgineel om een plantaardig wezen dat intelligenter is dan de mens wat overigens niet merkbaar was(in de film werd het zelfs sarcastich een superwortel genoemd). Het wezen lijkt onverslaanbaar te zijn aangezien zijn lichaamsdelen weer aangroeien, ook komen de onderzoekers er achter dat het wezen zich kan vermenigvoudigen door middel van bloed en zo een leger kan gaan vormen om zich te voeden met mensen en zo de aarde kunnen overnemen. Ook komt er een conflict tussen de onderzoekers en de niet-onderzoekers, de onderzoekers willen het wezen in leven laten om er mee te communiceren en er van te leren en de niet-onderzoekers willen het wezen vernietigen want ze zien de grote bedreiging dat dit wezen kan vormen voor de aarde/mensheid, dit alles maakt deze film tot een spannende gegeven, ondanks dat de alien/monster eruit zag als een frankenstein met een overal aan. 7.8

Jordy van Buel
04-02-2009, 12:56
Pusher trilogie 1996 - 2004 - 2005 Nicolas Winding Refn

De afgelopen tijd alle drie de delen van deze Deense productie bekeken en om maar meteen met de deur in huis te vallen: stuk voor stuk zijn het aanraders! Ik ga verder niet in op details want dat zou teveel kunnen verklappen maar als je een echt goed stukje cinema wilt zien dat je meeneemt naar de ellende van de drugswereld, dan behoren de bovengemiddeld goede Pusher films daar zeker toe. Aan de ene kant kunnen deze drie films beschouwt worden als 1 film, daar waar er veel interconnecties tussen de verhaallijnen en personages zijn, maar aan de andere kant heeft elke film ook zo zijn eigen karakter en visuele weergave. Die combinatie maakt elke film weer interessant en verrassend. Erg goed!

Coen P.
04-02-2009, 13:24
Pusher trilogie 1996 - 2004 - 2005 Nicolas Winding Refn

De afgelopen tijd alle drie de delen van deze Deense productie bekeken en om maar meteen met de deur in huis te vallen: stuk voor stuk zijn het aanraders! Ik ga verder niet in op details want dat zou teveel kunnen verklappen maar als je een echt goed stukje cinema wilt zien dat je meeneemt naar de ellende van de drugswereld, dan behoren de bovengemiddeld goede Pusher films daar zeker toe. Aan de ene kant kunnen deze drie films beschouwt worden als 1 film, daar waar er veel interconnecties tussen de verhaallijnen en personages zijn, maar aan de andere kant heeft elke film ook zo zijn eigen karakter en visuele weergave. Die combinatie maakt elke film weer interessant en verrassend. Erg goed!

grr, de mijne van www.play.com (http://www.play.com) is nooit aangekomen :(

Wim S.
04-02-2009, 13:30
grr, de mijne van www.play.com (http://www.play.com) is nooit aangekomen :(

Die van mij wel :mrgreen: je weet niet wat je mist, maar ach wat je niet hebt kan je ook niet missen :twisted:

Coen P.
04-02-2009, 13:50
Die van mij wel :mrgreen: je weet niet wat je mist, maar ach wat je niet hebt kan je ook niet missen :twisted:

komen er apen in voor? :-P :idea:

Erwin de Koning
04-02-2009, 14:51
RAZORBACK (http://www.notcoming.com/reviews/razorback/)

Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik er weinig aan, de tape die ik had gehuurd zag er natuurlijk niet zo mooi uit als de dvd van nu en die draagt zeker bij tot het kijkplezier van deze 'killer pig on the loose' film die in hetzelfde straatje past als THE WHITE BUFFALO en ALLIGATOR

Het wachten is op een unrated cut

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=-7bYnudzxXU)

http://img67.imageshack.us/img67/9730/posterrazorbackst4.jpg

Marcel v/d H.
04-02-2009, 16:19
grr, de mijne van www.play.com (http://www.play.com) is nooit aangekomen :(

Ik wacht inmiddels ook al een paar maand op een paar dvd's van Play. Heb de hoop al maar opgegeven. Trouwens nooit een bericht gehad dat ze niet meer leverbaar waren.....

Wim S.
04-02-2009, 16:23
komen er apen in voor? :-P :idea:

Uhm volgens mij niet, maar even zonder gekheid heb je Play.com ook al gemaild? Ik had kort geleden ook 2 bestellingen die maar nooit aankwamen en heb toen play.com gemaild en er werd zonder moeilijk te doen meteen nieuwe exemplaren naar mij verzonden en deze heb ik inmiddels dus wel al binnen. Dus een mailtje kan wonderen verrichten.

Jordy van Buel
04-02-2009, 16:33
komen er apen in voor? :-P :idea:

Ligt eraan, wat versta jij onder apen? :p

Bas Reuver
04-02-2009, 17:57
Pusher trilogie 1996 - 2004 - 2005 Nicolas Winding Refn

De afgelopen tijd alle drie de delen van deze Deense productie bekeken en om maar meteen met de deur in huis te vallen: stuk voor stuk zijn het aanraders! Ik ga verder niet in op details want dat zou teveel kunnen verklappen maar als je een echt goed stukje cinema wilt zien dat je meeneemt naar de ellende van de drugswereld, dan behoren de bovengemiddeld goede Pusher films daar zeker toe. Aan de ene kant kunnen deze drie films beschouwt worden als 1 film, daar waar er veel interconnecties tussen de verhaallijnen en personages zijn, maar aan de andere kant heeft elke film ook zo zijn eigen karakter en visuele weergave. Die combinatie maakt elke film weer interessant en verrassend. Erg goed!

Ik heb ze ook alle 3 gezien van de week en ik was er ook wel over te spreken. De kwaliteit van de dvd's vond ik niet geweldig, maar de films zelf maakten dat meer dan goed.

Melzz
04-02-2009, 20:22
Ladri di biciclette - Vittorio de Sica -1948

Het neorealisme bereikt zn hoogtepunt met Bicycle Thieves, een film die rijk en eenvoudig tegelijk is. Bij een film als deze gaat het niet zozeer om een actie geörienteerd plot maar om de situatie, de omgeving, de subtiliteiten. Wat is er spannend aan een gestolen fiets, hoe kun je daar een film over maken die de volle lengte boeit en ontroerd? De gestolen fiets is meer een kapstok om de situatie in Italië te schetsen in de naoorlogse periode. Mensen zijn arm en moeten dagelijks strijden om de eindjes aan elkaar te knopen.

Antonio kan zijn geluk niet op als hij een baan aangeboden krijgt als plakker van posters. Hij heeft echter een fiets nodig. De lakens die hij heeft moet hij verkopen om een fiets te kunnen aanschaffen. In de eerste van een aaneenschakeling van subtiele scenes zien we Antonio en zn vrouw hoopvol kijken als het bedrag wordt genoemd voor de lakens. De lakens wordt op een enorme stapel gelegd, het beetje geld wordt overhandigd.

De man kan zn geluk niet op en is vooral trots, trots dat hij zn gezin kan onderhouden. Zn zoon Bruno helpt mee de fiets schoon te maken. Het noodlot wordt getart als de fiets al op zn eerste werkdag wordt gestolen. Zonder fiets, geen werk. Zonder werk, geen geld. De radeloosheid wordt perfect geportretteerd door Lamberto Maggiorani, een non-acteur die de vader speelt. De man acteert niet, hij IS het. Sublieme vertolking.

Zn zoontje wordt al net zo goed gespeeld door een 8 jarig ventje. Samen stropen ze Rome af op zoek naar de fiets. En wat wordt Rome prachtig neergezet. Iconische gebouwen worden vermeden, we zien een Rome vol armoede, achterafstraatjes en louche markten. De man is zo radeloos dat hij af en toe het contact met zn zoontje verliest. De kijker houd zn hart vast als de knaap een paar keer valt en voor een auto dreigt te geraken in zn poging zn vader bij te houden.

De wanhoop stijgt en de man klampt mensen aan waarvan hij denkt wat met de diefstal te maken te hebben. Als hij een jongen beschuldig zien we hoe armoede ook saamhorigheid en gerechtigheid teweeg brengt. Omstanders bemoeien zich ermee en beschermen de jongen. Er is even een lichtpuntje als de Antonio zn zoontje uit eten neemt. We zien weer dezelfde trots. Scenes als dit zijn de ultieme vorm van pure cinema.

Naast de zoektocht naar de fiets, gaat het ook om het contact tussen vader en zoon en de naoorlogse situatie. Antonio is niet de enige die het moeilijk heeft. Er zijn meer slachtoffers van een harde samenleving. Criminaliteit is er niet uit zelfverheerlijking maar uit pure noodzaak. De mensen hebben hun waardigheid, begrip en respect niet verloren. De film zit er vol mee. Subtiele scenes maken de film. Bruno doet het raam dicht voor een baby als hij vertrekt is een voorbeeld waarom ik zo onder de indruk ben van deze film. Of de kwaadheid en treurnis en vooral het besef dat op Antonio's gezicht valt te lezen als hij terugkeert bij zn emmer met plaksel en de half opgehangen poster van een Hollywoodster. Hij maakt toch zn klus even af en vol tegenzin en machteloosheid plat hij nog even de laatste randen van de poster vast.

De film is geschoten in een tijd die alleen maar geschoten kan zijn in die tijd. Wil je dat nu doen herleven, dat krijg je niet voor elkaar. De achtergrondfiguren vertellen allemaal hun verhaal, onmogelijk te bereiken met extra's. Het einde van de film is perfect. Zonder vals sentiment wist het mij stil te krijgen. Een episode uit het echte leven met echte mensen en door echte mensen en gaat door zelfs als de film zn einde heeft bereikt.

De Sica heeft een uiterst humane film afgeleverd en is een meesterwerk in zn soort. Alles lijkt in balans en niets wordt verheerlijkt of geromanticeerd. De Criterion is een schat voor de filmliefhebber. Interessante extra's, een boekje met essays maar bovenal een prachtige transfer. Een must have. Een film om zo nu en dan eens naar terug te keren.

9,2

steven van dijk
04-02-2009, 20:41
Erwin is Razorback van de regisseur van Highlander 1 Russel ben zijn achternaam ff kwijt, ik heb id ooit de video gehad. Ik vond het een grappige film in de jaren 80.
Ben ook benieuwd waar ie te koop is.

Melzz
04-02-2009, 20:42
Erwin is Razorback van de regisseur van Highlander 1 Russel ben zijn achternaam ff kwijt, ik heb id ooit de video gehad. Ik vond het een grappige film in de jaren 80.
Ben ook benieuwd waar ie te koop is.

Mag ik zo vrij zijn.....3,99 bij Play(y)

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/1720556/Razorback/Product.html

Lemodie
04-02-2009, 21:02
Nocturna
Deze animatiefilm zojuist gezien tijdens een vertoning in een klein college zaaltje in de buurt met goedkope entree. Ik ben een enorme animatie liefhebber en werd dan ook getrokken door het zinnetje in de beschrijving 'Wie unieke animatiefilms zoals Nocturna links laat liggen met het predikaat 'kinderfilm' neemt zichzelf te serieus.' Nou wil ik niet beweren dat ik mezelf zo heel erg serieus neem, maar dit was toch echt een film die duidelijk bedoeld was voor kinderen en hij was nog vrij simpel ook met als flauwe boodschap dat je niet bang hoeft te zijn in het donker, sterker nog, als je maar genoeg zelfvertrouwen hebt hoef je helemaal nergens bang voor te zijn (hoera!).

Alles was het net niet, animatie, vormgeving en muziek. Qua verhaal heb ik ook dubbele gevoelens. Aan de ene kant leuk verzonnen met wat geinige vondsten, aan de andere kant ook erg makkelijk, voorspelbaar en te veel kindercliches. Vooral jammer van de vormgeving, want ik snap echt niet waarom ze hebben gekozen om alle figuren uit de Nocturna wereld een andere look te geven dan de kinderen en dus ook het hoofdpersoon. Toen ik een filmstill zag met hem erin werkte het toch misleidend, hij ziet er leuk uit met zijn kraaloogjes en bolle hoofdvorm, maar de rest van de karakters hebben ze allemaal een alternatieve Disney look gegeven, met dezelfde soort ogen die dezelfde soort blikken hebben. Jammer want dat haalde toch een stukje van de charme weg die wel degelijk aan wezig was tijdens de openingscene. Hoewel er wel spiraalvormige wolken/trapleuningen/theekop oortjes te zien waren, de gebouwen net wat schever leken te zijn, de kleurkeuzes orgineel waren had ik toch het idee dat de makers het niet aandurfden echt verder te gaan in de vormgeving dus blijf je met zo'n half geslaagde sfeer hangen.

Zoals ik al zei zaten er hier en daar leuke kleine dingetjes in, maar ze hadden dit met gemak een stuk beter kunnen maken, zo niet in het flauwe verhaal dan wel qua vormgeving. Voor een kind doet dit misschien erg magisch aan, ik ben beter gewend. Wel moedig ik dit soortanimatieprojectjes buiten de grote studios om altijd aan, dat er nog maar meer mogen volgen!
5,5/10

steven van dijk
04-02-2009, 21:40
Mag ik zo vrij zijn.....3,99 bij Play(y)

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/1720556/Razorback/Product.html


Thanxa zal eens neuzen daar of zijn er alleen apen daar haha...

Erwin de Koning
04-02-2009, 22:11
CEREMONIA SANGRIETA (http://scifilm.org/musing2071.html)

BLOOD CASTLE / BLOODY CEREMONY / COUNTESS DRACULA / THE BLOODY COUNTESS / THE FEMALE BUTCHER / THE LEGEND OF BLOOD CASTLE

Sterke Bathory verfilming van Jorge Grau die later het beroemde LIVING DEAD AT THE MANCHESTER MORGUE zou maken. Rijk aan sfeer, narigheden en mooie dames. Het verhaal van Elizabeth Bathory mag dan bekend zijn, hier wordt er een leuke draai aan gegeven hoe ze met die lijken weg komt, namelijk omdat manlief zich voordoet als vampier en de zwaar bijgelovige dorpelingen tuinen hier met open ogen in

Misschien wel de beste Bathory verfilming die na jaren geleden voor het eerst gezien te hebben niets aan kracht in heeft geboet

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=XgNCbrTtEXc)

http://img21.imageshack.us/img21/8649/posterthelegendofbloodcys4.jpg

Melzz
04-02-2009, 22:31
La Collectionneuse - Eric Rohmer (1967)

Le Signe du Lion vind ik een uitstekende film en was mn eerste aanraking met Rohmer. Deze film is een typische timerkijkfilm.....de film kruipt voorbij en bestaat voornamelijk uit dialoog met saaie onsympathieke karakters. De pest dat ik films nooit af kan zetten....wat ik begin "moet" ik afkijken....typische eigenschap. Toch heeft de film "iets" waardoor ik hem toch een zesje geef. Het machtspelletje tussen drie mensen die zich stierlijk vervelen in een zomerhuis is op een sadomasochistische manier intrigerend. De film kent bijna geen rustmoment mbt dialoog of voice-over. Veel filosofische en intellectuele teksten. Pretentieus gewauwel in de ruimte. Niet een film die ik snel weer es op zal zetten. Zal wel weer een half jaar duren alvorens ik weer een film probeer uit mn Rohmerbox.

Mr. Incredible
04-02-2009, 22:43
Revolutionary Road (Sam Mendes, 2008)
Uitstekende film met prima acteerwerk van Leonardo DiCaprio en Kate Winslet. Vooral hun gezamenlijke scènes zijn erg indrukwekkend. Ook de acteurs in de bijrollen zetten prima rollen neer. Het verhaal is niet al te vrolijk maar de personages zijn erg boeiend en tragisch, zodat ik me geen minuut verveeld heb. 8,6

mjlfadriaans
05-02-2009, 04:30
Away From Her ... zet je toch erg aan het denken. Mooie film, dat zeker, droevig verhaal ... Alzheimer ... je gunt dat echt niemand. Ik zal er niet te veel woorden aan vuilmaken, is best een ingrijpend onderwerp ... maar ik vond de film erg indrukwekkend !!!

Coen P.
05-02-2009, 08:57
Disturbia (D.J. Caruso, 2007) ***
Na zijn lovenswaardige debuutfilm 'The Salton Sea' is het eigenlijk alleen maar bergafwaarts gegaan met regisseur Caruso. Met Disturbia gooit hij in ieder geval wederom geen hoge ogen. Het is eigenlijk niet meer dan geromantiseerde tienerversie van Hitchcocks 'Rear Window'. De jonge Kale ('Mutt' uit Indiana Jones 4 / Ladiesman 21-7 uit Transformers) verliest zijn vader bij een tragisch auto-ongeluk. Hij faalt op school en een opmerking van zijn docent Spaans ('wat zou je vader hier van gevonden hebben') doen bij hem de stoppen doorslaan. Hij slaat zijn docent, maar hij komt er goed van af. De rechter veroordeelt hem slechts tot 3 maanden huisarrest. Geen straf aangezien hij voyeuristische trekjes heeft. Zijn interessante buren en het lieftallige buurmeisje kunnen zo ongegeneerd bespied worden. Uiteraard leidt dit tot een romance, een goede (lees: commercieel interessante) film kan niet zonder en de enge buurman blijkt inderdaad eng. Het plot rond de spionage van de buurman is wel prima uitgevoerd, maar het romantische subplot en het lachwekkende einde (trauma anyone?) doen afbreuk aan de opbouw van de spanning.

Jeroen D
05-02-2009, 09:11
Disturbia (D.J. Caruso, 2007) ***
Na zijn lovenswaardige debuutfilm 'The Salton Sea' is het eigenlijk alleen maar bergafwaarts gegaan met regisseur Caruso. Met Disturbia gooit hij in ieder geval wederom geen hoge ogen. Het is eigenlijk niet meer dan geromantiseerde tienerversie van Hitchcocks 'Rear Window'. De jonge Kale ('Mutt' uit Indiana Jones 4 / Ladiesman 21-7 uit Transformers) verliest zijn vader bij een tragisch auto-ongeluk. Hij faalt op school en een opmerking van zijn docent Spaans ('wat zou je vader hier van gevonden hebben') doen bij hem de stoppen doorslaan. Hij slaat zijn docent, maar hij komt er goed van af. De rechter veroordeelt hem slechts tot 3 maanden huisarrest. Geen straf aangezien hij voyeuristische trekjes heeft. Zijn interessante buren en het lieftallige buurmeisje kunnen zo ongegeneerd bespied worden. Uiteraard leidt dit tot een romance, een goede (lees: commercieel interessante) film kan niet zonder en de enge buurman blijkt inderdaad eng. Het plot rond de spionage van de buurman is wel prima uitgevoerd, maar het romantische subplot en het lachwekkende einde (trauma anyone?) doen afbreuk aan de opbouw van de spanning.

Alleen het buurmeisje was leuk :-P

Evidence
05-02-2009, 09:40
Na jarenlang 'lurken' toch ook maar geregistreerd.
Mijn eerste 'recensie':

Milano calibro 9 (1972)

Eerste deel uit de Milieu trilogy van de 'Italiaanse Melville': Fernando Di Leo. Volgens Tarantino de beste Italiaanse film-noir ooit.

De film gaat over de (ex?) crimineel Ugo Piazza, die na 3 jaar zitten vrijkomt. Hij wordt er door zijn vorige werkgever ('l'Americano') van verdacht $300.000 gestolen te hebben, en krijgt de sadistische Rocco achter hem aan. Ugo wordt vervolgens gedwongen om zijn oude maffia leven op te pakken. Geen bijster complex verhaal dus, maar door de ultra coole en charismatische Ugo (Gastone Moschin), de over-de-top gespeelde Rocco (Mario Adorf) en de nodige plot twists is dit geen probleem.

Niet zo mooi geschoten als bijv. Le Samourai of Le Doulos, maar bevat desondanks een aantal memorabele shots, zoals de introductie van de femme fatale van de film: Nelly (Barbara Bouchet). Verder is de soundtrack, zoals je kunt verwachten van een Italiaanse film, buitengewoon goed. Al komen de nasynchronisatie en geluids effecten wat gedateerd over.

De discussies tussen de cynische, rechtse commissaris en de linkse agent zorgen nog voor wat (niet al te subtiele) maatschappij kritiek, maar de film draait natuurlijk om loyaliteit, verraad en het wel of niet bestaan van zogenaamde maffia ethiek. Don Vincenzo zegt zelfs: "dé Maffia bestaat niet meer". Helaas spreek ik geen Italiaans, want er kwamen een aantal mooie quotes en one-liners voorbij, die in de Engelse vertaling waarschijnlijk ietwat verloren gaan.

Ik wacht op een Criterion release met ondertitelde extra's!

8/10

Marcel v/d H.
05-02-2009, 13:42
Girl with a Pearl Earring Peter Webber, 2003
Qua regie en acteerwerk een prima film, het verhaal wist mij persoonlijk totaal niet te boeien. De speelduur van slechts 90 minuten was hierdoor voor mij nog aan de lange kant. Ligt denk ik niet aan de film, maar meer aan mijzelf. 7.0

The Curious Case of Benjamin Button David Fincher, 2008
Zoals we van Fincher mogen verwachten is ook The Curious Case of Benjamin Button een visueel prachtige film met sterk acteerwerk. De vergelijkingen met zowel Forrest Gump als Big Fish zijn makkelijk te maken, maar toch heeft deze film genoeg eigen aanvullingen/ toevoegingen op die films om toch origineel over te komen. Dit is wel een film waar ik de making-of van wil zien, echt erg knap hoe ze Brad Pitt als jonge Benjamin in beeld brengen. Weinig minpunten eigenlijk, misschien had het iets korter gemogen. 8.0

Coen P.
05-02-2009, 13:49
Alleen het buurmeisje was leuk :-P

Als ik wil rukken op een film struin ik het internet wel af voor wat natuurbeelden :sad:

Disturbia was erg matig en -helaas- een typisch produkt van deze tijd!

Negeer deze en pak Rear Window mee!

Coen P.
05-02-2009, 13:51
Na jarenlang 'lurken' toch ook maar geregistreerd.
Mijn eerste 'recensie':

Milano calibro 9 (1972)

Eerste deel uit de Milieu trilogy van de 'Italiaanse Melville': Fernando Di Leo. Volgens Tarantino de beste Italiaanse film-noir ooit.

De film gaat over de (ex?) crimineel Ugo Piazza, die na 3 jaar zitten vrijkomt. Hij wordt er door zijn vorige werkgever ('l'Americano') van verdacht $300.000 gestolen te hebben, en krijgt de sadistische Rocco achter hem aan. Ugo wordt vervolgens gedwongen om zijn oude maffia leven op te pakken. Geen bijster complex verhaal dus, maar door de ultra coole en charismatische Ugo (Gastone Moschin), de over-de-top gespeelde Rocco (Mario Adorf) en de nodige plot twists is dit geen probleem.

Niet zo mooi geschoten als bijv. Le Samourai of Le Doulos, maar bevat desondanks een aantal memorabele shots, zoals de introductie van de femme fatale van de film: Nelly (Barbara Bouchet). Verder is de soundtrack, zoals je kunt verwachten van een Italiaanse film, buitengewoon goed. Al komen de nasynchronisatie en geluids effecten wat gedateerd over.

De discussies tussen de cynische, rechtse commissaris en de linkse agent zorgen nog voor wat (niet al te subtiele) maatschappij kritiek, maar de film draait natuurlijk om loyaliteit, verraad en het wel of niet bestaan van zogenaamde maffia ethiek. Don Vincenzo zegt zelfs: "dé Maffia bestaat niet meer". Helaas spreek ik geen Italiaans, want er kwamen een aantal mooie quotes en one-liners voorbij, die in de Engelse vertaling waarschijnlijk ietwat verloren gaan.

Ik wacht op een Criterion release met ondertitelde extra's!

8/10

Welkom!

Al komen de nasynchronisatie en geluids effecten wat gedateerd over.

Ik zou me dan maar niet wagen aan Fellini's en Spaghetti Westerns :mrgreen:

BigLebowski
05-02-2009, 16:27
Als ik wil rukken op een film struin ik het internet wel af voor wat natuurbeelden :sad:


Dit schijnt weer een heel ander licht over jou met de docu Planet Earth :shock: :mrgreen:

Melzz
05-02-2009, 16:33
Milano calibro 9 (1972)

8/10

Je had geen beter eerste stukje kunnen schrijven dan over deze fantastische film!(y) Mooi om te merken dat er hier nog meer mensen met smaak zijn...:-P

Criterion zou ik niet op hopen, da's niet echt de maatschappij voor dit soort films. Maar inderdaad...een Engels vriendelijke versie zou zeer welkom zijn. Balen dat de extra's niet te volgen zijn, mits je Italiaans spreekt.

Eddy
05-02-2009, 17:43
Als ik wil rukken op een film struin ik het internet wel af voor wat natuurbeelden :sad:


Dit schijnt weer een heel ander licht over jou met de docu Planet Earth :shock: :mrgreen:

Hij zal de apenaflevering bedoelen ;)

Raymond Gelmers
05-02-2009, 18:13
Hij zal de apenaflevering bedoelen ;)

Daar ben ik nog niet zo zeker van :confused: :-P

Coen P.
05-02-2009, 18:19
Hij zal de apenaflevering bedoelen ;)

Damn...busted!!!

Ga jij nou maar Russisch leren en de cameraman uithangen ipv wijze grapjes te maken (y)

Wim S.
05-02-2009, 19:41
Persepolis (BR) : Een hele mooie animatiefilm met een aparte stijl, wat mij wel aansprak. We volgen Marji in haar jeugd en later als jonge vrouw in Iran. De strenge regels die daar gelden waren/zijn niet mis, communisten, mensen die tegen de regels van de regering op kwamen waren hun leven niet veilig. Marji wordt op jonge leeftijd al erg beinvloed door communisten als bv haar oom en dit laat ze ook merken tot grote angst van haar ouders die besluiten haar te laten emigreren naar familie in Oostenrijk. Echter eenmaal in Oostenrijk aangekomen kan ze ook geen plaats vinden en wordt ze veelal aangekeken op haar iraanse afkomst, vooroordelen en een eenzame tijd volgt. Een film die duidelijk maakt dat het in Iran behoorlijk onmogelijk is om een vrij leven te kunnen leiden vooral als vrouw, iets wat wij ons niet kunnen voorstellen. Het is best wel een zware animatiefilm, maar ook zitten er gelukkig erg luchtige scenes in die zeer welkom waren. 7.8/10

RRR
05-02-2009, 21:18
Nocturna
Deze animatiefilm zojuist gezien tijdens een vertoning in een klein college zaaltje in de buurt met goedkope entree.

Was dat toevallig op de Radboud Universiteit Nijmegen? :)

Lemodie
05-02-2009, 21:20
Inderdaad ja ;)
Woon op 10 minuten afstand ofzo.

The Whisper
05-02-2009, 22:12
Zojuist Transformers gekeken en ik was aangenaam verrast, had niet verwacht dat het een goede film was. Maar ik heb er echt met plezier naar gekeken, ondanks dat ik geen fan ben van "cartoon" verfilming kon de film me van begin tot eind boeien. Ben nu best benieuwd hoe deel 2 gaat worden :D

8,5/10

Melzz
05-02-2009, 22:16
Borderland

Een branieschopper, een verstandige en een lulletje zijn op vakantie in Mexico wat hopeloos mis gaat. Er is een vage sekte die de boel loopt te fucken. Doet precies wat je verwacht van dit soort films, wat gore, wat ontsnappingscenes, wat rennen en verstoppen, een love interest, onverstandige handelingen, je weet zo het rijtje af te werken wie er op volgorde dood gaan. Niet nieuws onder de zon. Wel vermakelijk voor een keertje.

7,1

vince curtin
05-02-2009, 22:57
The Passion of the Christ Jezus wat een ellende :shock:
Zeer mooi gemaakt maar heel zwaar om naar te kijken,,...7/10

Morgen weer The Life of Brian opzetten 8)

gr,vince.

TheGodfather
06-02-2009, 00:08
Le Jour Se Leve (http://www.imdb.com/title/tt0031514/)
Omdat destijds (1939) het gebruik van flashbacks zo revolutionair was, bedachten de studio mensen om er maar melding van te maken aan het begin van de film om verwarring te voorkomen.
Tegenwoordig is dat misschien wat overdreven aangezien we het nu vaker zien, maar het geeft de film tegelijk wat charme en ook historische waarde: het is één van de eerste films die bij een groot publiek bekend werd waarin flashbacks worden gebruikt.
De film als geheel staat ook zeker nog steeds overeind, wat vooral op het conto van de legendarische Jean Gabin kan worden geschreven. De manier waarop hij de verschillende gemoedstoestanden van z`n personage neer zet en te zien hoe hij tot z`n daad is gekomen, is geweldig.
Ook wordt de film gekenmerkt door prachtige lange camera bewegingen en levendige shots. Om van te smullen.
Een film die dus om meerdere verschillende redenen absoluut het kijken waard is!

8,0/10

mortaza
06-02-2009, 00:41
Amelie

Wat is ze toch schattig, die Amelie.
Dit film is zeker aan te raden als je in een dipje zit, je wordt meteen beter.

8,5/10

Brakhage
06-02-2009, 00:45
Dit film is zeker aan te raden als je in een dipje zit, je wordt meteen beter.
Sommige mensen denken daar toch anders over :-P