PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21

Sneaker
23-02-2009, 22:38
Vind ik ook niet, nee.

Aan de andere kant, dat moet iedereen toch lekker voor zichzelf weten.
Tuurlijk, maar er zijn mensen die erg veel waarde hechten aan correcte statistieken. Ik niet, maar ik vind het toch raar dat er een beoordeling gegeven kan worden terwijl de film niet gezien. Met bovenstaand stukje heb ik geen problemen, maar dan moet er geen cijfer gegeven worden.


Kijk....je hebt (strikt genomen) natuurlijk gelijk. Ik heb vanaf eind 2006 mn gekeken films ingevoerd. Bijna elke film is voorzien van een korte recensie. Elke films is daadwerkelijk bekeken. Zoals ik al schreef, kijk ik altijd films uit. Nu bij uitzondering, keek ik hem niet uit. Dat is voor mij vrij uniek. Echter, datgene wat ik heb gezien vond ik zo volkomen vervelend, van de hak op de tak etc dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik de film volkomen ruk vind. Dus gaf ik de film een 4 (nog schappelijk voor een film die ik uitzet).

Ik lever voldoende input op die site. Wat me dan wat stoort is dat er meteen van die vingertjes komen met verwijten en mij even gaan vertellen dat dit toch niet de juiste manier is. DUH.....dat snap ik ook wel. Een film moet je volledig kijken om een goed oordeel te kunnen vellen. Ik deed dat eens een keertje niet, had geen zin om mezelf te pijnigen met nog 1,5 uur.
Het was niet mijn bedoeling om met verwijtende vingers te gaan wijzen. Ik zie genoeg moois van je voorbij komen op WiW, maar zoals ik bij Lex's quote antwoordde vond ik het stukje prima, maar het geven van een cijfer is raar. Zoals je zelf ook aangeeft moet je een film volledig kijken eer je er een goed oordeel over kan vellen. Dat je dat niet doet omdat hetgeen je gezien heb slecht vond en je jezelf niet nog langer wilde pijnigen is begrijpelijk. Maar plak er dan geen cijfer aan. Dat sommige mensen waarde hechten aan de statistieken is een ander verhaal maar ook iets wat niet meer klopt bij het kijken van een halve film. Maar dat is een ander verhaal.

Brakhage
23-02-2009, 23:43
The Errand Boy (Jerry Lewis, 1961) ****1/2

Vorig jaar zag ik pas mijn eerste Jerry Lewis films maar in ultrakorte tijd is hij uitgegroeid tot een van mijn favoriete filmfiguren, samen met Sternberg absoluut mijn grootste ‘ontdekking’ van het vorige jaar. Omdat die solofilms van hem op geen enkele wijze een verhaal bevatten en altijd een verzameling losse sketches zijn, zijn ze van nature altijd wat onevenwichtig – ze lijken zich altijd maar wat voort te slepen. Lang niet iedere grap kan leuk zijn natuurlijk, zelfs niet van een genie als Jerry Lewis, maar toch kan ik me nooit van het gevoel ontdoen dat hij zeer bewust hele scènes in zijn films stopt die bewust ongrappig zijn, of hooguit goed zijn voor een flauwe glimlach. Lewis is een van de weinige komieken die durft ongrappig te zijn. Omdat het zo consequent gebeurt in al zijn films, moet het haast wel opzet zijn. Het zou natuurlijk ook nog een combinatie kunnen zijn van bewust ongrappige momenten en gewoon mislukte grappen, maar hoe dan ook is het resultaat altijd een vrij mysterieuze en unieke ervaring. Wat er altijd is, is de fysieke virtuositeit van de performer Jerry Lewis die altijd een genot is om naar te kijken, ook al is het een stijl waar heel veel mensen enorm aan moeten wennen, want zijn manische energie en neiging tot kinderlijkheid is bijzonder in your face. Maar als je er eenmaal aan gewend bent kun je de Fransen niet anders dan gelijk geven en Lewis als genie onthalen. ‘The Errand Boy’ was een van mijn meest schizofrene Lewis ervaringen tot dusver: de gehele eerste helft van de film vond ik behoorlijk onevenwichtig, zeker niet slecht maar ook met hele gedeelten van verveling. Maar toen ineens, was er die tweede helft, die duidelijk tot het beste uit zijn oeuvre behoort en je vraagt je dan af of ik de eerste helft gewoon niet op de Jerry Lewis golflengte zat of het gewoon matig was. In zekere zin maakt dat ook niet uit bij Jerry Lewis, het gevoel dat je in de handen bent van een genie geeft al dat ene speciale, onbeschrijflijke gevoel en maakt al het andere welhaast irrelevant. Maar vanaf het moment met dat vingerpoppetje en het bedje werd in onmiddellijk verliefd op de film, zelden zo’n intens ontroerend, bizar en grappig moment op film gezien. Enkel al voor dat moment is deze film een klein meesterwerk.

Arian de Vries
24-02-2009, 00:02
Och ja, Jerry Lewis is wel erg bijzonder ja. Moet nodig ook eens wat meer zien van zijn solo periode. Gisteren werd Lewis tijdens de oscar uitreiking trouwens nog even in het zonnetje gezet en kreeg hij een Jean Hersholt Humanitarian Award, voor zijn humanitaire inzet. Maar mijn hemel, wat zag die man er oud uit zeg.

mercapto
24-02-2009, 00:15
Zaterdag naar Cloverfield gekeken.
Willen jullie me niet meer zo bang lopen maken ?
Ik vond er weinig mis mee, hij viel me erg mee.
Van 10 minuten gamen ben ik vaak al misselijk, maar van de camera had ik geen last. Het bleef lekker vlotjes doorgaan, erg fijn, de film was kort maar leek zo nog korter.
Prima vermaak wat mij betreft.
19 centimeter, en ik geef hem een 7,5.

mercapto
24-02-2009, 00:19
PUNISHER: WARZONE (http://www.hollywoodjesus.com/movieDetail.cfm/i/F3191DA3-BEAF-7C27-634F75B961F69162/ia/07C23B9B-E377-C6F9-639F8FBF9F733C3A/a/1)

comicgetrouwe verfilming.
8.5



(y)
Hier was ik erg benieuwd naar :)
Staat bij deze op m'n lijstje :)

Brakhage
24-02-2009, 00:43
Och ja, Jerry Lewis is wel erg bijzonder ja. Moet nodig ook eens wat meer zien van zijn solo periode. Gisteren werd Lewis tijdens de oscar uitreiking trouwens nog even in het zonnetje gezet en kreeg hij een Jean Hersholt Humanitarian Award, voor zijn humanitaire inzet. Maar mijn hemel, wat zag die man er oud uit zeg.
Ik hoop dat ie er ooit nog in slaagt om zijn nooit uitgebrachte, discutabele film 'The Day the Clown Cried' uit te brengen. Naast het feit dat het een van de meest prachtige titels ooit voor een film is, is het ofwel de meest briljante ofwel de meest slechte film ooit gemaakt, althans zo is de reputatie van deze film over een clown in een concentratiekamp. Ik heb een keer de synopsis van de film gelezen op LSD en ik heb zelden zo'n lachstuip gehad, ik zou mijn linkervoet willen geven om deze film een keer te zien.

Zojuist gezien:

The Way to Shadow Garden (Stan Brakhage, 1954) ***1/2

Wederom een bijzondere vroege Brakhage, het is alsof Jean Cocteau een hele vroege versie van 'Eraserhead' heeft gemaakt.

The Extraordinary Child (Stan Brakhage, 1954) **1/2

Dit was dan weer niet zo best, een soort experimentele humor.

Commingled Containers (Stan Brakhage, 1997) ****1/2

Nog altijd een van mijn favoriete Brakhage films, maar het zien van deze doet je andermaal beseffen wat een mager substituut Brakhage op DVD is voor Brakhage op celluloid. Het is verre van overdreven om te zeggen dat je Brakhage nooit echt ervaren hebt als je het niet op celluloid gezien hebt maar dat gebeurt ook niet iedere dag. Ach ja, c'est la vie...

Wim S.
24-02-2009, 09:18
Taxidermia? :D

Yep dat is 'm, zelden zo'n walgelijke film gezien, heb 'm toen halverwege uitgezet. :shock:

Coen P.
24-02-2009, 09:22
The Devil Is a Woman (Josef von Sternberg, 1935) ****
De duivel uit de titel is de beeldschone Marlene Dietrich. Regisseur Von Sternberg kon als geen ander deze Duitse schone in beeld brengen en ook in deze film spat de dame, om het clichématig te stellen, van het scherm af. Vaak wordt ze nét iets te lang in beeld gehouden zodat ze de kijker kan verleiden met haar oogopslag en haar mimiek. De film speelt zich af tijdens een Spaans carnaval en draait om het levensverhaal van een hoge politiechef. Steeds probeert hij Concha (Dietrich) te binden, maar elke keer krijgt hij het deksel op zijn neus. Dit verhaal, wat via flash backs wordt verteld, moet gelden als een waarschuwing voor een goede vriend, maar ook deze man valt als een blok voor de charmes van Concha. De decors in de film zijn een lust voor het oog. Het carnaval is de hele film aanwezig, dus continu worden de spelers omringt door feestartikelen (maskers, confetti, papieren slingers). Een lust voor het oog!

Coen P.
24-02-2009, 10:49
Repulsion (Roman Polanski, 1965) ****½
Repulsion, het eerste deel van Polanski's officieuze appartemententrilogie, gaat over de geestelijke teloorgang van een Belgisch meisje in het London van de swinging sixties. De dame, Catherine Deneuve die een soort levende dode speelt, draait door als haar zus en haar minnaar 2 weken op vakantie gaan. Mevrouw Deneuve, die aseksueel is in de film, is bang om verkracht te worden (iets wat een aantal malen op surrealistische en in volledige stilte wordt weergegeven) en draait door. Haar achteruitgang loopt visueel gezien synoniem met het gekookte konijn en een paar aardappelen die met het verstrijken van de dagen verrotten. Polanski laat droom (scheurende muren, van afmeting veranderende ruimten) samenlopen met de werkelijkheid (de huurbaas die vermoord wordt). Sterke en onpasselijk makende film.

Marcel v/d H.
24-02-2009, 11:09
Humboldt County Darren Grodsky & Danny Jacobs, 2008
Nogal tegenvallende film die eigenlijk nergens over gaat… Het begint allemaal nog wel aardig met een sfeertje dat een beetje aan Garden State doet denken, maar daarna gaat het eigenlijk alleen nog maar over wiet. Zo zien we Frances Conroy (Ruth Fisher uit Six Feet Under) zo’n beetje alleen maar met een joint in haar mondhoek. Net leuk genoeg om een keertje te kijken. 6.0

*NERAZZURRI*
24-02-2009, 11:22
Otto E Mezzo

Wordt iedere keer beter. Briljant.

Melzz
24-02-2009, 16:28
Het was niet mijn bedoeling om met verwijtende vingers te gaan wijzen. Ik zie genoeg moois van je voorbij komen op WiW, maar zoals ik bij Lex's quote antwoordde vond ik het stukje prima, maar het geven van een cijfer is raar. Zoals je zelf ook aangeeft moet je een film volledig kijken eer je er een goed oordeel over kan vellen. Dat je dat niet doet omdat hetgeen je gezien heb slecht vond en je jezelf niet nog langer wilde pijnigen is begrijpelijk. Maar plak er dan geen cijfer aan. Dat sommige mensen waarde hechten aan de statistieken is een ander verhaal maar ook iets wat niet meer klopt bij het kijken van een halve film. Maar dat is een ander verhaal.

Was ook niet tegen jou gericht. Het verwijtende vingertje en vooral dat irritante verwijtende en betweterige toontje kwam van een ander forumlid. Daar kwam mn irritatie vandaan. Over die statistieken....heb je gelijk in. Als ik niets over de film had geschreven, was het niemand opgevallen...maar da's ook weer een ander verhaal. Ik vind de statistieken ook leuk om te zien. Ik vraag me trouwens af of mn cijfer anders had uitgepakt als ik hem helemaal had bekeken.....ik denk het trouwens niet.

Maar ik zal het nooit meer doen......:wink:

Melzz
24-02-2009, 17:11
The Thing from Another World (1951)

Hier had ik stiekum wat meer van verwacht, gezien de ijzersterke versie van Carpenter. Het verhaal speelt zich ook in de oude versie af op de Noordpool. De kou komt helaas niet helemaal over want men loopt rustig in korte mouwtjes rond en de vrieskou wordt tegen gehouden door een simpele houten deur. Als "The Thing" tot leven komt en wat mensen vermoord, reageert men eigenlijk vrij luchtig en relaxed wat de spanning niet helemaal ten goede komt. Een verschil met de versie van Carpenter is dat er geen sprake is van paranoide omdat het ding geen andere gedaantes aanneemt. Een bewijs van een remake die vele malen beter is. Toch een leuke classic, deze Frankenstein in space.....oh nee.....the THING!!

7,2

Melzz
24-02-2009, 17:16
Invasion of the Body Snatchers (http://www.imdb.com/title/tt0049366/) - Don Siegel, 1956

Tot slot nog even iets over de uitvoering van de dvd: het is voor mij onbegrijpelijk waarom een sci-fi klassieker als deze zo'n matige transfer heeft gekregen! Het beeld is duidelijk niet opgepoetst, vrij onscherp en heeft volgens mij een te hoog contrastniveau. De bijgeleverde kleurenversie is helemaal om te huilen en kun je beter overslaan. Deze film verdient absoluut veel beter. Ondanks dat horen fans van dit genre hem natuurlijk in huis te hebben of te halen.

8.5/10

Helemaal eens!! Zal je net zien dat de sterkste film uit de box de slechtste transfer heeft gekregen. Jammer....maar wat je zegt, laat niemand er zich van weerhouden deze geweldige film een kans te geven.

Enne...heb jij deze beroemde filmstill gezien in de film? Ik dus niet.....vreemd...zou een mooi beeld hebben opgeleverd. Vraag me af wat er met deze scene is gebeurt....

http://aprilbaby.typepad.com/a_california_life/images/2007/10/07/invasion4.jpg

steven van dijk
24-02-2009, 17:24
The Thing from Another World (1951)

Hier had ik stiekum wat meer van verwacht, gezien de ijzersterke versie van Carpenter. Het verhaal speelt zich ook in de oude versie af op de Noordpool. De kou komt helaas niet helemaal over want men loopt rustig in korte mouwtjes rond en de vrieskou wordt tegen gehouden door een simpele houten deur. Als "The Thing" tot leven komt en wat mensen vermoord, reageert men eigenlijk vrij luchtig en relaxed wat de spanning niet helemaal ten goede komt. Een verschil met de versie van Carpenter is dat er geen sprake is van paranoide omdat het ding geen andere gedaantes aanneemt. Een bewijs van een remake die vele malen beter is. Toch een leuke classic, deze Frankenstein in space.....oh nee.....the THING!!

7,2

Mooi omschreven Melzz, Carpenter is en was fan van deze film, hij liet de film in Halloween het eerste deel al zien, als kids de film zien.
Maar je moet het wel in perspectief zien toch, de effecten in 1951 waren anders dan in 1982, en rob bottin heeft zich helemaal kunnen uitleven wat ie vertelde op de extra\s aka making of The Thing.

Melzz
24-02-2009, 17:29
Mooi omschreven Melzz, Carpenter is en was fan van deze film, hij liet de film in Halloween het eerste deel al zien, als kids de film zien.
Maar je moet het wel in perspectief zien toch, de effecten in 1951 waren anders dan in 1982, en rob bottin heeft zich helemaal kunnen uitleven wat ie vertelde op de extra\s aka making of The Thing.

Op mijn schijf staan helaas geen extra's. Tuurlijk bekijk ik hem met een ander perspectief. Vond het ook een leuke film....had echter iets meer spanning verwacht (ongeacht de effecten). Het bleef vrij relaxed allemaal. De spanning en paranoïde vind ik in The Invasion of the Body Snatchers bv een stuk sterker.

Het "onzichtbare" gevaar dmv van gedaanteverwisseling had ook wel leuk geweest in de versie van 1951. Daar heb je ook geen special effects voor nodig. Krijg nu wel weer zin om de versie van Carpenter te gaan bekijken.

Is nog steeds alleen de R1 Anamorphic? De Nederlandse versie en de UK versie waren altijd Non-Anamorphic. Schandalig eigenlijk....

steven van dijk
24-02-2009, 17:30
Lost Highway van David Lynch.
Ik had alleen nog oude videoband van de film en bij de FRS lag ie voor 2,99, daar kun je hem niet voor laten liggen.
Ik vindt het een sterke film van Lynch, vaag, duister,mystiek, goede muziek eronder.
Aparte bijrollen zoals M Mansom, Robert Blake. Ook Bill Pullman en Patricia Arquette spelen sterk.
En een omschrijving geven van de film lukt niet althans voor mij.
Kijken deze film of nog een herkijk altijd de moeite waard.
Ik geef zelden cijfers maar dit is een dikke 8.

steven van dijk
24-02-2009, 17:33
Op mijn schijf staan helaas geen extra's. Tuurlijk bekijk ik hem met een ander perspectief. Vond het ook een leuke film....had echter iets meer spanning verwacht (ongeacht de effecten). Het bleef vrij relaxed allemaal. De spanning en paranoïde vind ik in The Invasion of the Body Snatchers bv een stuk sterker.

Het "onzichtbare" gevaar dmv van gedaanteverwisseling had ook wel leuk geweest in de versie van 1951. Daar heb je ook geen special effects voor nodig. Krijg nu wel weer zin om de versie van Carpenter te gaan bekijken.

Wat let je..

Ben benieuwd wat jij van de remake;s van The Invasion of the Body Snatchers vind, die uit 1978 van Philip Kaufman en uit 1993 van Abel Ferrera.

BigLebowski
24-02-2009, 17:45
Helemaal eens!! Zal je net zien dat de sterkste film uit de box de slechtste transfer heeft gekregen. Jammer....maar wat je zegt, laat niemand er zich van weerhouden deze geweldige film een kans te geven.

Enne...heb jij deze beroemde filmstill gezien in de film? Ik dus niet.....vreemd...zou een mooi beeld hebben opgeleverd. Vraag me af wat er met deze scene is gebeurt....

http://aprilbaby.typepad.com/a_california_life/images/2007/10/07/invasion4.jpg

Nee, ik heb deze beroemde filmstill niet in de film terug gezien inderdaad, helaas...

Ik ben het ook helemaal met je eens over The Thing, maar dat heb je waarschijnlijk wel gelezen in mijn stukje ;) De special effects en de paranoia maken de remake de betere van deze twee. Ik heb er overigens geen last van dat de dvd uitgave non-anamorphic is.

Melzz
24-02-2009, 17:56
Wat let je..

Ben benieuwd wat jij van de remake;s van The Invasion of the Body Snatchers vind, die uit 1978 van Philip Kaufman en uit 1993 van Abel Ferrera.

Ken alleen die uit 1978, heb ik een leuke SE van. Die vind ik ook erg geslaagd. Beide versies vind ik erg sterk...maar ik neig nu de jaren 50 versie wat sterker te vinden.

Coen P.
24-02-2009, 17:59
Was ook niet tegen jou gericht. Het verwijtende vingertje en vooral dat irritante verwijtende en betweterige toontje kwam van een ander forumlid. Daar kwam mn irritatie vandaan. Over die statistieken....heb je gelijk in. Als ik niets over de film had geschreven, was het niemand opgevallen...maar da's ook weer een ander verhaal. Ik vind de statistieken ook leuk om te zien. Ik vraag me trouwens af of mn cijfer anders had uitgepakt als ik hem helemaal had bekeken.....ik denk het trouwens niet.

Maar ik zal het nooit meer doen......:wink:

Qua plot moet de film het wel van het einde hebben waar alles duidelijk wordt...

Het blijft wel een interessante discussie....als ik radio luister druk ik een nummer wel eens naar een paar seconden weg, omdat het me niets lijkt...misschien blijkt het wel een fantasische song als ik het geduld had om te luisteren tot het einde...maar aan de andere kant zou ik dan wellicht 4 minuten van mjn leven verspild hebben...de waarheid ligt ergens in het midden...

DanielC.
24-02-2009, 18:20
Njah, verspillen van tijd. Is toch leuk om zo'n slecht nummer af te luisteren. Kan je weer lekker je mening spuien op feesten en partijen.

mercapto
24-02-2009, 18:33
M'n mening heb ik toch wel klaar liggen ;)

steven van dijk
24-02-2009, 19:05
Nou er zijn grenzen, als de intro en de eerste regel van Marco B waarvan men denkt dat ie nog kan acteren ook, dan gaat wel de knop uit..luister niet eens radio met al die irri dj's..zet zelf wel me eigen smaak op.

Wim S.
24-02-2009, 19:51
Gomorra :
Vandaag binnen gekregen en had meteen zin om de film te gaan kijken. Gamorra is een criminele organisatie die zo beetje heel Napels beheerst. Van drugshandel tot het dumpen van chemische rotzooi. De film vind ik zelf heel realistisch en mooi overkomen door de manier van filmen, dicht op de personages en nogal grauw. Je ziet 5 totaal verschillende verhalen maar die toch allemaal in verbinding staan met de Gamorra. Om even aan te geven hoe groot deze criminele organisatie blijkt te zijn, het schijnt dat ze de bouw van de twin towers gedeeltelijk hebben gefinancieerd, onvoorstelbaar. 7.9/10

Sneaker
24-02-2009, 22:18
The Forgotten (http://www.imdb.com/title/tt0356618/)
Een jaar na het overlijden van het negenjarig zoontje van Telly Paretta gebeuren er vreemde dingen. Foto's en videobeelden van haar zoontje verdwijnen en niemand kan herinneren dat ze een zoontje heeft gehad. Is Telly aan het door draaien?

Nadat Flightplan zo tegenviel wilde ik deze nog een keer zien. Het verhaal van Flightplan deed me sowieso al denken aan The Forgotten maar het was alweer even geleden dat ik deze film gezien had.

En hij was erg goed. Een ijzersterk begin als psychologische thriller. Elke keer vroeg ik me weer af wat er nou echt aan de hand was. Het werd allemaal goed uitgewerkt. Het ging naar mijn mening wel iets te snel. Dit had allemaal wat geleidelijker gemogen met meer scènes om het verhaal uit de doeken te doen. Maar dat neemt niet weg dat het allemaal ontzettend interessant, boeiend en spannend was.

Jammer genoeg ontspoort de film halverwege een beetje. Het gaat van een boeiende psychologische thriller naar een science fiction-achtige film. Vond het niet echt passen bij het eerste deel van de film en had liever gezien dat het realistisch bleef. Maar gelukkig werd het wel goed uitgewerkt. Een aantal goede schrikmomenten, de goed opgebouwde spanning, een creepy sfeertje en de laatste scene in de hangar is absoluut geweldig. Vooral dankzij het volgende punt.

Het acteerwerk. Dit is erg goed. Waar Jodie Foster in Flightplan soms zwaar over the top en over de irritatiegrens ging, en daarmee geloofwaardigheid en sympathie verloor, bleef Julianne Moore erg sterk en geloofwaardig. Een geweldig rol. De laatste scene is briljant met alleen Julianne Moore en Linus Roache als een geweldige bad guy. Hij is echt bovennatuurlijk goed. Verder zijn Gary Sinise en Dominic West geweldig en de rest van de cast is ook erg goed.

De film ziet er verder geweldig uit, de special effects zijn overtuigend en de scene in de hanger is super. Waar ik me alleen aan zat te irriteren was het constante bewegen van de camera. Werd er nog net niet misselijk van, maar storend was het wel. In snelle scènes vol met actie had ik er geen problemen mee en droeg alleen maar bij aan de hectiek, maar waarom in rustige scènes waarin gewoon een gesprek werd gevoerd? Erg irritant.

Maar verder is het gewoon een erg goede film met uitstekend acteerwerk. Jammer van het voortdurend geschud met de camera en het onnodige science fiction twist aan het verhaal.

Erwin de Koning
24-02-2009, 22:32
SCHOOLGIRLS IN CHAINS (http://www.deadpit.com/blog/?p=163)

LET'S PLAY DEAD / GIRLS IN CHAINS / COME PLAY WITH US / ABDUCTED

Geen schoolmeisjes en ze liggen ook niet aan de ketting, maar blijkbaar hebben ze flink aan de drugs gezeten want ze zijn te stom om weg te rennen van 2 zwakbegaafde broers en hun overheersende moeder

Ik kan niet echt mijn vinger erop leggen maar deze film zonder hoogtepunten (zelfs het tits and ass is beduidend bedroevend) heeft iets. Waarschijnlijk omdat het een schoolvoorbeeld (huh huh huh) is voor de jaren '70 exploitatie/sleaze stroming wat ik nog van de eerste keer kon herinneren maar dat was een vreselijk (zeldzaam!) vhssie

Liefhebbers van LHOTL weten wat ze kunnen verwachten maar dan minder denigrerend

6.5

http://img187.imageshack.us/img187/4647/posterschoolgirlsinchai.jpg

Coen P.
25-02-2009, 08:03
Killer's Kiss (Stanley Kubrick, 1955) ***½
Het is moeilijk om kritiek te leveren op het werk van Stanley Kubrick, want dat voelt toch hetzelfde als aanmerkingen op de mooiste vrouw ter wereld. Toch kan ik niet alleen maar lovend zijn over Killer's Kiss. Vanuit filmhistorisch oogpunt is de film van belang, omdat het de eerste 'echte' stappen van Kubrick in de filmwereld waren. Zijn eerste speelfilm (geen korte film) die hij zelf schreef, schoot, regiseerde, produceerde en knipte. Het oog van de voormalig fotograaf is duidelijk zichtbaar, want Kubrick weet de stad New York goed vast te leggen. Veelal vanuit een laag cameraperspectief, maar ook soms ook vanuit een vreemde camerahoek, zoals het eigenlijk 'hoort' in een film noir. Kubricks achtergrond als sportfotograaf komt duidelijk naar voren in de boxwedstrijd. Hij weet precies de hoeken en gaatjes te vinden van waaruit je een wedstrijd goed en geloofwaardig in beeld kan brengen. Helaas helpt het plot de film niet. De boxer uit de categorie vergane glorie is een interessant gegeven, maar zijn romance en de uitwerking hiervan valt tegen. Om over het einde maar niet te beginnen. Tevens is de montage soms erg rommelig te noemen. Vele harde cuts waarbij je als kijker het idee hebt dat Kubrick een trein moest halen of iets dergelijks. Voorts zijn de acteurs ronduit matig en is hun dub slecht uitgevoerd. Concluderend: een interessante debuutfilm, maar duidelijk is dat Kubrick nog veel moest leren, al is zijn potentie en klasse duidelijk aanwezig.

TheGodfather
25-02-2009, 09:32
Gisteren:

The French Connection II (http://www.imdb.com/title/tt0073018/)
Het komt nogal eens voor dat wanneer een sequel door iemand anders wordt geregisseerd dan het origineel, dat gelijk aan de film is af te zien. De film wordt slechter (of heel soms juist beter) en de stijl van de film is anders dan die van het origineel. Bij The French Connection is dat niet het geval. Het vervolg kon ook net zo makkelijk door William Friedkin gemaakt zijn geworden. Qua stijl lijken de films dan ook erg op elkaar. Toch is dit deel iets minder dan het eerste deel. Hij is iets te lang en Gene Hackman is wel érg snel weer over z`n verplichte verslaving heen. Dat vond ik wat minder, maar over het algemeen heb ik wederom erg genoten.

7,5/10

This Way Up (http://www.imdb.com/title/tt1279499/)
Geweldige, voor een Oscar genomineerde animatie short over 2 begrafenis ondernemers die tijdens het verzorgen van een begrafenis wel erg veel tegenslagen hebben.
De humor is geweldig, lekker droog en het geheel ziet er prachtig uit.
Erg leuk!

7,7/10

DanielC.
25-02-2009, 09:34
Madame X Heerlijk Sirkiaans melodrama. De scènes in Mexico zijn echt om te smullen. Wat een keihard ***wijf is Constance Bennett trowens. :-D Daar kan Stephanie nog wat van leren. De film heeft ook nog een mooie Nederlandse inbreng met John van Dreelen, hij mag toch wat fraaie lines opdreunen, "I'm a very Oriental Dane". Geniaal. :lol:

Erwin de Koning
25-02-2009, 15:49
BLACK ZOO (http://scifilm.org/musing2138.html)

Michael Gough in een van zijn gemeenste rollen als circusbaas die vervelende mensen laat 'opruimen' door z'n beestjes en interessante scenes waarbij slachtoffers worstelen met oa tijgers en gorillas zorgen ervoor dat de kijker niet verveeld raakt want van het plot moet deze film het niet hebben

6.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=-r0l5rquLzc&feature=PlayList&p=07B39E0CC3504B9D&playnext=1&index=21)

http://img4.imageshack.us/img4/2817/posterblackzoo.jpg

Bas Reuver
25-02-2009, 16:41
The Forgotten (http://www.imdb.com/title/tt0356618/)
Een jaar na het overlijden van het negenjarig zoontje van Telly Paretta gebeuren er vreemde dingen. Foto's en videobeelden van haar zoontje verdwijnen en niemand kan herinneren dat ze een zoontje heeft gehad. Is Telly aan het door draaien?

Nadat Flightplan zo tegenviel wilde ik deze nog een keer zien. Het verhaal van Flightplan deed me sowieso al denken aan The Forgotten maar het was alweer even geleden dat ik deze film gezien had.

En hij was erg goed. Een ijzersterk begin als psychologische thriller. Elke keer vroeg ik me weer af wat er nou echt aan de hand was. Het werd allemaal goed uitgewerkt. Het ging naar mijn mening wel iets te snel. Dit had allemaal wat geleidelijker gemogen met meer scènes om het verhaal uit de doeken te doen. Maar dat neemt niet weg dat het allemaal ontzettend interessant, boeiend en spannend was.

Jammer genoeg ontspoort de film halverwege een beetje. Het gaat van een boeiende psychologische thriller naar een science fiction-achtige film. Vond het niet echt passen bij het eerste deel van de film en had liever gezien dat het realistisch bleef. Maar gelukkig werd het wel goed uitgewerkt. Een aantal goede schrikmomenten, de goed opgebouwde spanning, een creepy sfeertje en de laatste scene in de hangar is absoluut geweldig. Vooral dankzij het volgende punt.

Het acteerwerk. Dit is erg goed. Waar Jodie Foster in Flightplan soms zwaar over the top en over de irritatiegrens ging, en daarmee geloofwaardigheid en sympathie verloor, bleef Julianne Moore erg sterk en geloofwaardig. Een geweldig rol. De laatste scene is briljant met alleen Julianne Moore en Linus Roache als een geweldige bad guy. Hij is echt bovennatuurlijk goed. Verder zijn Gary Sinise en Dominic West geweldig en de rest van de cast is ook erg goed.

De film ziet er verder geweldig uit, de special effects zijn overtuigend en de scene in de hanger is super. Waar ik me alleen aan zat te irriteren was het constante bewegen van de camera. Werd er nog net niet misselijk van, maar storend was het wel. In snelle scènes vol met actie had ik er geen problemen mee en droeg alleen maar bij aan de hectiek, maar waarom in rustige scènes waarin gewoon een gesprek werd gevoerd? Erg irritant.

Maar verder is het gewoon een erg goede film met uitstekend acteerwerk. Jammer van het voortdurend geschud met de camera en het onnodige science fiction twist aan het verhaal.

Ik vond het typische hollywood einde verschrikkelijk.......

De vage plotwisseling vond ik wel aardig en daar kon ik dus ook wel mee leven, maar het goede einde was té erg.

Neil
25-02-2009, 18:24
Domino

Deze film had enorm veel potentie, zeker met iemand als Tony Scott aan het roer, maar helaas zijn er een aantal puntjes van kritiek waardoor het geen topper is geworden.

Ik houd erg van misdaad films waarbij je verschillende mensen/partijen volgt, die allemaal een eigen agenda hebben, maar wiens verhaallijnen op het eind allemaal bij elkaar komen. Goede voorbeelden hiervan zijn Snatch en L.A. Confidential. Domino tracht hetzelfde te bereiken, maar de uitvoering laat helaas te wensen over. Naar het einde toe wordt het gewoonweg te chaotisch, en is het onduidelijk wat er precies gaande is.

Wat ook niet helpt is de visuele stijl van de film. Het is een lange acid trip, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van felle kleuren, overlappende shots, rap gewissel tussen in -en uitgezoomde shots en snelle edits. Opzich heeft een dergelijke montage wel wat, het is erg modern en stylish. Maar i.m.o. zorgt Scott voor overkill door het trucje constant en gedurende de hele film toe te passen waardoor het zelfs irritant wordt. Jammer!

Dan zijn er nog wat kleinere punten van kritiek. Zoals een Keira Knightley, die ontzettend lekker is, maar niet helemaal geloofwaardig overkomt als tough chick, of de vrolijke muziek bij een aantal scenes die uit de toon valt vergeleken met de rest van de film.

Voor de rest, erg van genoten :wink:

7,5

BrianB
25-02-2009, 19:42
The Mist

De laatste film van Frank Darabont gebruikt weer een verhaal van Stephen King als uitgangspunt. En het is weer een topper geworden.
De groep mensen die in de supermarkt opgesloten zitten begint al snel een kleine gemeenschap tegen wil en dank te worden.
De kritieken die er waren vond ik niet van toepassing, eerlijk gezegd. Marcia Gay Harden speelt over de top, maar het past goed bij de rol. Ook zou hij niet eng zijn. En dat klopt gedeeltelijk. Het bevat niet de standaard schrikmomenten die tegenwoordig in elke horrorfilm verstopt zitten, maar het refereert meer naar de horrorfilms uit de jaren '50. Ook de oplopende situaties tussen de mensen in de supermarkt zorgen voor angstige momenten. Deze scenes zijn de hoogtepunten van de film.
Verder zie je heel goed dat het de verfilming van een kort verhaal betreft, in plaats van een roman. Het tempo ligt wat hoger, en de opzet is wat eenvoudiger. Ook het prachtige einde zou zo in de novelle kunnen passen, ware het niet dat Darabont die er zelf bij verzonnen heeft en daardoor bijna de film niet gemaakt kreeg.
Ook de kritieken op het einde zelf vind ik niet terecht. Het zou te onverwachts zijn dat David plots zijn reisgenoten en zijn eigen zoon doodschiet. Dat vind ik niet kloppen. Ze waren er namelijk al vanaf dat ze de supermarkt uitkwamen van overtuigd dat ze het niet zouden redden. Het was een laatste poging. Dat de mist zelfs na al die tijd rondrijden nog niet opgetrokken is, bevestige voor hen dat ze niet konden ontsnappen.
Dat daarna blijkt dat het leger het toch voor elkaar gekregen heeft om de wezens te bedwingen is dubbel wrang, maar toch een bijzonder gedurfd einde
Overigens is dit de eerste keer dat het een film gelukt is om de sfeer van een Stephen King-boek over te brengen. Dat was nog niet eerder gebeurt, en was best een aparte ervaring.
Over het camerawerk was ik wat minder te spreken. Het deed af en toe iets te 'gemaakt voor televisie' aan. Nu was de crew ook betrokken bij The Shield, maar de overstap naar film moet toch eenvoudig te maken zijn, lijkt me. Maar goed, dat doet verder niets af aan de film zelf, die blijft geweldig.
Nog een tip, kijk hem als je kan in zwart/wit, die komt (naar het schijnt) een stuk beklemmender over. Ik heb deze versie als eerste gekeken, dus ik kan het verschil tussen deze en de kleurenversie niet beoordelen, maar hij is in zwart/wit absoluut aan te raden.

8.0/10

Wim S.
25-02-2009, 19:58
The Innocents : Hou je van films als The Others, El Orfanato dan zal deze film je ook zekers erg aanspreken. Ik vond deze film zelfs nog beter, de gehele film hangt er een mysterieuze sfeer en de spanning wordt ook goed gebracht, door bevoorbeeld mede door de krakende vloeren, deuren, lachende kinderen en de geestverschijningen. Prachtig camera- en acteerwerk. 8.7/10

Erwin de Koning
25-02-2009, 20:14
CONFESSIONS OF AN OPIUM EATER (http://filmfanatic.org/reviews/?p=5586)

EVILS OF CHINATOWN / SOULS FOR SALE

Vooral bekend door z'n 'nachtmerrie achtige' achtervolgingscene in slowmotion maar ik vond er geen reet aan. Een van de mindere films met Vincent Price in de hoofdrol en het is duidelijk dat hij zich ongemakkelijk voelt in de rol van aktieheld

4.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=6dcQNdw_j5ot)

http://img403.imageshack.us/img403/7278/posterconfessionsofanop.jpg

Bugssje
25-02-2009, 20:57
The Queen

Erg interessante blik in het leven van de Royal's na de dood van prinses Diana. Een terechte oscar voor Helen Mirren maar ook de andere acteurs leveren uitstekend werk af. Tony zorgt af en toe nog voor de grappige nooit.

8.0

Sneaker
25-02-2009, 21:09
Ik vond het typische hollywood einde verschrikkelijk.......

De vage plotwisseling vond ik wel aardig en daar kon ik dus ook wel mee leven, maar het goede einde was té erg.
Had het liever ook anders gezien (vooral zonder science fiction twist), maar het einde was in ieder geval stukken beter dan het alternatieve einde op de dvd. En vond dat het allemaal goed afloopt eigenlijk niet zo erg. Niet mijn favoriet einde, maar had er verder geen bezwaren tegen.

Erwin de Koning
25-02-2009, 22:18
BOSQUE DE SOMBRAS (http://www.filmstalker.co.uk/archives/2007/06/bosque_de_sombras_backwoods.html)

THE BACKWOODS

Niets nieuws onder de exploitationzon met uitzondering van het akteerwerk wat over het algemeen erg sterk is vooral van Gary Oldman, maar dat valt eigenlijk pas op als dat niet zo is. Een filmpje zonder minpunten behalve dan het feit dat we het allemaal al gezien hebben

Ik vraag me wel af wat ik zou doen in die situatie

7.5

http://img18.imageshack.us/img18/5526/backwoods.jpg

BigLebowski
26-02-2009, 10:50
Doubt (http://www.imdb.com/title/tt0918927/) - John Patrick Shanley, 2008

http://graphics8.nytimes.com/images/2008/12/12/movies/12doubt.xlarge1.jpg

Hoewel ik - in tegenstelling tot sommige anderen - Meryl Streep prima kan hebben, ben ik toch vooral vanwege Philip Seymour Hoffman naar deze film gegaan. Ik ben namelijk al lang een groot liefhebber van deze man. En als ik veel mensen mocht geloven, dan zou dit een film zijn waarin beide acteurs magistrale acteerprestaties neerzetten. Mijn verwachtingen waren dus hoog gespannen. Ondanks hun prima optreden, was ik achteraf toch lichtjes teleurgesteld omdat ik het voor hun doen nou ook weer niet exceptioneel vond. Dat gold min of meer in dezelfde mate voor het korte optreden van de voor de beste-vrouwelije-bijrol-genomineerde Viola Davis, waar iedereen zo de loftrompet voor uitstak.

Er vielen me nog wat meer kleine dingen op, die dit in mijn ogen een niet meer dan gemiddelde of iets boven gemiddelde film maken. Zo was er een kleine rol van een kindacteur die ik zeer onovertuigend vond. Een dikkertje die op de gang moest wachten en daar gesprekje had met pastoor Brendan Flynn (Philip Seymour Hoffman). Het kind acteerde met 'maniertjes'; gezichtsuitdrukkingen die ik niet bij een kind in die situatie vond passen.

Ook de beeldspraak en het camerawerk lagen er soms iets te dik op. Een scheve camerapositie ten teken dat een persoon uit z'n evenwicht was bijvoorbeeld. Of de storm buiten als beeldspraak dat er een nieuwe wind waait, wat dan ook nog eens benadrukt wordt door dialoog. Het kat-en-muis-principe idem dito. Het lag er allemaal net iets te dik op wat mij betreft. En zo waren er nog wel wat kleine dingetjes.

Dit alles neemt niet weg dat de film verder boeit en je er een uistekende avond of middag mee hebt. Maar magistraal zou ik het nog niet willen noemen. Eerder degelijk.

7.5/10

Kees Hoekerd
26-02-2009, 11:36
Death Sentence

Een film van James Wan, regisseur van Saw. Dit deed me al hopen op een lekker harde film. Ook al is dit een film met een typisch voorspelbaar verhaal. De wraak-film is immers tegenwoordig een genre. De uitwerking is echter goed geslaagd. Een schrijver van Death Wish schreef ook hier voor, met goede aanpassingen die erg duidelijk zijn.

Kevin Bacon is ook een zakenman maar hij is er een die niks van wapens weet eerst, en de criminaliteit is ook gewoon typisch tegenwoordige tijd, met verveelde gasten die een nieuwkomer in hun club laten komen door hem iemand te laten dood steken bij een overval.

Death Sentence is echter geen geweldige film, met een hoop corny dialogen en overdreven muziek op momenten. Wel hebben we hier te maken met een super vermakelijke misdaadfilm met veel plot-twists.En niet te vergeten een sublieme Kevin Bacon die de hele film door een transformatie meemaakt.

Oudlid_X5
26-02-2009, 14:29
The Wrestler (2008 )
Zonder Mickey Rourke en Marisa Tomei was deze film niet zo goed geweest als die nu is. Met hun performance zorgen ze ervoor dat Darren Aronofsky niet kopje onder gaat.

Waarom gebruikt Aronofsky opeens een hand-held camera om Mickey Rourke te volgen in New Jersey? Ik had af en toe het gevoel dat ik naar een film van de gebroeders Dardenne aan het kijken was. Niet alleen vanwege het handheld camerawerk maar ook omdat Aranofsky het 'verhaal' laat lopen vanuit het personage van Mickey Rourke en niet andersom. Hij neemt namelijk niet een verhaal als uitgangspunt, maar een personage. Het beginsel is dus niet het verhaal maar het karakter, iets wat terug te leiden is naar het werk van de gebroeders Dardenne. Vanuit dat karakter dat zich in een moeilijke situatie bevindt komt vervolgens een plot bovendrijven dat met beperkte middelen en mogelijkheden beslissingen moet nemen. Het plot, voorzover aanwezig, moet uit het karakter voortkomen en niet andersom. De bedoeling hiervan is dat je je als het ware fysiek identificeert met het karakter.

Op een aantal momenten is deze vorm geslaagd en dan neem ik vooral de slotscène als basis. De gang naar de worstelring waar hij eerst een gesprek heeft met Cassidy, vervolgens onder luid gejuich de ring instapt, dan de partij worstelt, die heel dicht op de huid is geschoten, zien we vanuit het personage. En als we er opeens achter komen dat "The Ram" een hartaanval lijkt te gaan krijgen, schiet Aronofsky een shot vanuit de positie van het publiek. Opeens zit je in de film en lijkt het net alsof jij in het publiek staat te joelen naar "The Ram". Correct me if I'm wrong…

Dit soort shots zie je alleen als "The Ram" in de ring aan het worstelen is. Dus beetje bij beetje kom je in de film. Beetje bij beetje kom je erachter hoe hij leeft, hoe hij weet rond te komen en waarom hij nog steeds in de ring staat. Dit krijgt een extra dimensie door het pessimistische beeld dat we krijgen van New Jersey. Randy leeft letterlijk aan de onderkant van de samenleving. Het leek wel alsof de gebroeders Dardenne aan het schieten waren in Wallonië. Een koude, grillige maar bovenal een individualistische industriestad.

Toen ik op een gegeven moment accepteerde dat het op deze toon verderging kwam ik steeds beter in de film. Eén van de mooiste momenten in de film was het moment waarop hij door het magazijn van de supermarkt naar de vlees- en kaasafdeling loopt. Vergelijkbaar met de gang naar de worstelring, met dezelfde rockmuziek eronder, maar deze situatie maakt net wat meer indruk omdat het juist uit zijn leven gegrepen is. Vanaf dat moment werd de film voor mij ook meeslepender.

De film weet goed om te schakelen van het lot van "The Ram" naar het verhaal van zijn vriendin, Cassidy, een stripper op leeftijd die haar hoogtijdagen achter de rug heeft. En vrijwel iedere keer afgewezen wordt omdat ze eruit zou zien als een moeder op leeftijd. Marisa Tomei weet dit ontzettend sterk te verbeelden. Denk dan vooral aan de scène waarin ze tot drie keer toe afgewezen wordt door haar klanten en alleen "The Ram" nog iets van haar wilt. Maar wel iets dat buiten de werkuren omgaat. Cassidy wil dit uiteraard niet omdat zij ook opgesloten zit in haar gecreëerde wereld. Het moment dat ze haar lot achter zich laat volgen we de "The Ram" weer. Hij kiest er uiteindelijk voor om de waarheid onder ogen te zien en daarmee impliciet voor zijn dood. Dit laat het open einde goed zien zonder sentimenteel te worden; daarvoor is de film te rauw. "The Wrestler" is dus uiteindelijk een intense film geworden over lotsbestemmingen, verlies en zelfdestructie.

Alleen jammer dat de vader/dochter-relatie niet helemaal uit de verf komt. Deze extra schakel in de film lijkt alleen nut te hebben om "The Ram" toch door te laten zetten en zijn eigen lot achterna te gaan. 8.2

Melzz
26-02-2009, 18:55
Halloween - Rob Zombie (2007)

Na het zien van het fantastische the Devil's Rejects kon ik niet wachten totdat er een nieuw project van Zombie te zien zou zijn. Hij ging zich wagen aan een classic....namelijk Carpenters Halloween. Eigenlijk een onmogelijke taak want de versie van Carpenter is geweldig en wordt geliefd door vele fans. De kritieken zijn bijna allemaal negatief, blader imdb eens door en de ene afbrander na de andere. Ineens had ik niet zoveel haast om Zombies versie te gaan zien. Nu heb ik hem via een ruil binnengekregen en meteen gekeken. Mn verwachtingen waren inmiddels erg laag.

Maar verdomd.....ik heb me uitstekend vermaakt!! Het is (gelukkig) geen 1 op 1 remake maar een totaal nieuwe draai aan het bekende verhaal. Vergelijken met Carpenters versie moet je eigenlijk niet doen. In Zombies versie zien we de eerste drie kwartier een jonge Michael Meyers. Een jochie dat dieren martelt en vermoord. Verwacht van Rob geen verfijnd beeld. Nee.....hij komt meteen to the point. Michael is niet "disturbed" omdat hij uit een aso familie komt (valt eigenlijk wel mee, alleen de stiefvader is een asshole), hij is zo.....zonder reden. Ik zag helemaal niet dat het gedrag van Michael te wijten was aan een slechte jeugd. Dat is slechts een sappig detail.

Een groot kritiek is dat het origineel zo eng was omdat er totaal geen achtergrond werd gegeven van Meyers. Hij komt uit een ideaal gezin, slaat aan het moorden, zegt jarenlang geen woord, ontsnapt en bezit over een behoorlijke kracht en het hele liedje begint weer van voren af aan. Dat is zeer zeker een sterk aspect van de film. Echter, dit is een andere film, een herinterpretatie. En dus vond ik het wel leuk om eens een andere draai te zien. Wie zit er te wachten op een remake die het origineel nog een dunnetjes over doet.

Jamie Lee Curtis (zusje van Michael) stond centraal in het origineel. Niet bij Zombie's versie....alles draait om Michael en dr Loomis, ditmaal gespeeld door Malcolm McDowel. Het slachtvee blijft enigszins vlak. Had ik geen problemen mee. Suggestie heeft meer plaats gemaakt voor gore en een botte bijlenmethodiek. Michael slacht, steekt en graait er heftig op los. Het gedeelte in het gesticht is ook een toevoeging. We zien een reus van een kerel die maskertjes maakt. Kleine Michael is groot geworden.

Zombie heeft weer gebruik gemaakt van een cast die we grotendeels al kennen uit zn eerdere films. Markante koppen die ik erg waardeer. Ook daar zie ik geen terechte kritiek...doen the Croenbrothers bv ook. Echt eng wordt het niet en een vloeiend geheel is het wellicht ook niet. Dat heeft te maken met het feit dat de film uit twee delen bestaat. De jeugd van Michael en zn terugkeer naar Haddonfield.

Gelukkig hebben we het origineel die gewoon beter is. Toch kan deze versie prima naast het origineel bestaan. Probeer de vergelijking los te laten en je hebt gewoon een prima slasher. Een ander kritiek is dat de film slechte dialogen bevat. Ach.....het is geen verantwoord drama. Bekijk de old skool slashers eens; The Burning, Sleepaway Camp, The Prowler etc. Slecht acteerwerk en idiote dialogen en stomme acties. Hoor je niemand over. Leuk detail is dat we wederom op een tv "The Thing from another world" zien. Toevallig had ik die een dag ervoor gezien.

Viel me dus zeeeer mee deze film. Na het origineel gewoon de beste Halloweenfilm die er is. Het einde is ook totaal anders en erg leuk gevonden. Met veel plezier bekeken en zal hem zeker nog vaker met veel plezier bekijken. De unrated uncut versie bevat erg veel leuke extra's. Net als bij The Devils Rejects trouwens. Een toffe uitgave. Zombie is cool, kom maar op met een nieuwe ongenuanceerde botte bijlenfilm.

7,8

Melzz
26-02-2009, 19:04
Undertow (2004)

Kan zijn dat ik met verkeerde verwachtingen de film inging. Ik dacht een spannende thriller te gaan zien. Helaas werd het niet spannend en is de film grotendeels vrij tam en saai. Wel wordt het Zuiden van de States mooi in beeld gebracht. De symboliek in de film kwam ook wat krampachtig over. Niet slecht, niet heel goed. Na afloop toch wat teleurgesteld.

Een degelijke 7.

Coen P.
26-02-2009, 20:32
Undertow (2004)

Kan zijn dat ik met verkeerde verwachtingen de film inging. Ik dacht een spannende thriller te gaan zien. Helaas werd het niet spannend en is de film grotendeels vrij tam en saai. Wel wordt het Zuiden van de States mooi in beeld gebracht. De symboliek in de film kwam ook wat krampachtig over. Niet slecht, niet heel goed. Na afloop toch wat teleurgesteld.

Een degelijke 7.

Oneensch! :(

Marcel v/d H.
27-02-2009, 09:21
Gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens een film niet uitgekeken, The Promise had de eer om vroegtijdig te worden uitgezet. Normaal ben ik al geen liefhebber van films waarin speciale effecten de bovenhand hebben op het verhaal, als die effecten er dan ook nog eens niet uitzien dan blijft er wel erg weinig over.

Dennis Oosterhuis
27-02-2009, 19:11
Even een kleine update van de films van afgelopen week... :p

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=2292) (1999)

Het duurde een aantal kijkbeurten, maar uiteindelijk ben ik ook George Lucas' eerste deel (chronologisch gezien dan) gaan waarderen, al moet ik wel zeggen dat het met afstand het minste deel is. Het verschil tussen de hoogte- en dieptepunten is wel erg groot in deze film. Aan de ene kant heb je de podrace, die echt geweldig is om het geluid van je HT te showen, en het gevecht van Obi-Wan en Qui-Gon tegen Darth Maul (toch wel een persoonlijke favoriet, al blijft zijn rol in de saga zeer beperkt). Aan de andere kant heb ik echter te maken met een aantal karakters die zwaar op m'n zenuwen werken, namelijk de jonge Anakin Skywalker, wat gewoon een ontzettend irritant, betweterig wijsneusje is (gespeeld door Jake Lloyd, die het stempel acteur helaas absoluut (nog) niet waardig is/was), en Jar Jar Binks. Maar daar sla ik me wel doorheen en dan zijn de special effects het zeker waard om de film te zien, want die zijn gewoon ontzettend goed gelukt. Daarbij is ook de score van good old John Williams natuurlijk weer magnifiek!

Cijfer: 7.5/10

The Incredible Hulk (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=2846) (2008 )

Na Ang Lee's versie van stripheld Bruce 'The Hulk' Banner uit 2003, heeft nu ook Louis Leterrier een film gemaakt waarin de groene krachtpatser centraal staat. Waar Lee zich vooral gooide op wat meer diepgang in plaats van blockbuster-actie, kiest Leterrier voor het laatste. Hij heeft een behoorlijk interessante cast bij elkaar weten te sprokkelen met namen zoals Edward Norton, Tim Roth, Liv Tyler, Tim Blake Nelson en William Hurt, die hun werk naar behoren doen. Niet meer en niet minder, misschien met uitzondering van Tim Roth. Vooral in het geval van Norton is dit jammer te noemen, want hij lijkt een beetje op de automatische piloot te acteren en kan zeker beter. Wat wel voor veel opwinding zorgt zijn de actiescènes tussen de Hulk en het leger en als absolute climax de confrontatie met Abomination, waarin stukken beton en auto's je werkelijk om de oren vliegen.
Leuk is ook de subtiele hints naar o.a. "Iron Man", bijvoorbeeld in de vorm van Stark Industries en de allerlaatste scène waarin Robert Downey Jr. zijn opwachting maakt. Verder is er ook een kleine cameo van de originele Hulk (Lou Ferrigno) als beveiligingsagent én de stem van de Hulk.
"The Incredible Hulk" is een prima comicverfilming die doet waarvoor hij gemaakt is: Entertainen.

Cijfer: 8.2/10

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=2295) (2002)

In "...Attack of the Clones" merk je de eerste tekenen van Anakin Skywalker's langzame overstap naar "the Dark Side", vooral door toedoen van een heerlijk geniepige Ian McDiarmid als hoofdkanselier Palpatine. Net als in het 1e deel, zijn de special effects van een uitstekend niveau. Met als hoogtepunten het lightsaber gevecht tussen Count Dooku en Yoda en de confrontatie tussen Obi-Wan Kenobi en Jango Fett (waar we trouwens ook kennis maken met een jonge Boba, die in de originele trilogie al snel een cultstatus verwierf). Ook de geweldige filmmuziek kan natuurlijk niet ontbreken bij het lijstje pluspunten. Minder is echter de zeer matig uitgewerkte relatie tussen Anakin en Padmé. Over Anakin gesproken; gelukkig geen Jake Lloyd meer in het tweede deel (maar een niet al te overtuigende Hayden Christensen als de opgegroeide wijsneus). Helaas nog wel Jar Jar Binks, zij het (gelukkig) in een niet al te grote rol.
Iets beter dan episode I...

Cijfer: 8.0/10

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=2291) (2005)

In "Revenge of the Sith" kun je heerlijk genieten van de transformatie van Anakin Skywalker tot Darth Vader. De special effects zijn wederom een lust voor het oog, de spetterende openingsscène en de (lightsaber)gevechten tussen Yoda en Lord Sidious en vooral Anakin en Obi Wan knallen van je scherm af. Obi-Wan's hartverscheurende preek als het einde van de film nadert, zit vol met emotie, prachtig uitgevoerd! Door al het actiegeweld zou je denken dat het verhaal niet stand kan houden, maar dit valt enorm mee. Je leeft goed mee met de relatie Obi-Wan - Anakin - Padmé, die in tegenstelling tot het tweede deel een stuk sterker is uitgewerkt. Hayden Christensen, die in de tweede episode nog ietwat tegenviel, is duidelijk in zijn rol gegroeid, zijn pad naar "the Dark Side" is erg interessant om te zien. Maar de echte show wordt gestolen door Ian McDiarmid die een heerlijk achterbakse Chancellor Palpatine neerzet. Als je dacht dat het na zijn rol in "Attack of the Clones" niet erger kon, kun je je borst natmaken, want in "Revenge of the Sith" gooit McDiarmid er gerust nog een paar schepjes bovenop. Leuk is ook om te vermelden dat we (chronologisch gezien) voor het eerst kennismaken met Chewbacca en ook de beginplannen van de Deathstar onthuld worden. Het gekibbel tussen C-3PO en R2D2 is ook prima en een stuk vermakelijker dan in "...Attack of the Clones". Verder blijven de scènes waarin alle Jedi worden vermoord en Anakin een aantal jonge Jedi in opleiding op brute wijze neersabelt je ook lange tijd bij.
Met de derde episode komt er, na twee mindere delen, dan toch een zeer waardig slot van één van 's werelds bekendste en meest geroemde filmreeksen.

Cijfer: 9.0/10

Slither (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=24336) (2006)

Deze, door James Gunn geschreven en geregisseerde horrorfilm moet het hebben van gore en humor, want echt spannend of eng is 'ie niet. Gelukkig krijgen we aardig wat gore voorgeschoteld (sommige scènes zijn echt onsmakelijk, dus mensen met een zwakke maag kunnen zich beter niet aan "Slither" wagen) en ook met die humor, vooral door middel van de input van Nathan Fillion en Gregg Henry, zit het wel goed. Behalve de zojuist genoemde acteurs hebben ook onder anderen Elizabeth Banks en Michael Rooker een (hoofd)rol in de film. Het acteerwerk is vaak erg matig, maar dat is ook niet een belangrijk criteria punt voor dit soort films.
Slither is gewoon een zeer vermakelijke horrorfilm die vaak doet denken aan de splattermovies van weleer, met enkele ranzige momenten en een goede dosis humor. Blijf na de aftiteling trouwens even kijken voor een paar seconden extra film.

Cijfer: 7.5/10

Kill Bill: Vol. 1 & 2 (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=26773) (2003/2004)

Quentin Tarantino's tweeluik "Kill Bill" zal altijd één van mijn favoriete films blijven. De regisseur heeft samen met Uma Thurman ooit het karakter van The Bride, gespeeld door diezelfde Thurman, verzonnen tijdens de opnames van "Pulp Fiction" en er negen jaar later dus twee geweldige films van gemaakt. Naast Uma Thurman zien we ook Lucy Liu, Vivica A. Fox, Michael Madsen, David Carradine en Daryl Hannah in de film verschijnen. Laatstgenoemde zet overigens een geweldige prestatie neer als überbitch Elle Driver, iets dat vooral in het tweede deel tot uiting komt. Ook zijn er nog kleine rolletjes van Sonny Chiba (het eerste deel) en Samuel L. Jackson (het tweede deel) als respectievelijk zwaardmeester Hattori Hanzo en orgelspeler Rufus. Zoals altijd bij een Tarantino-film is zowel de casting als het acteerwerk zelf prima in orde, net als de soundtrack, met enkele zeer herkenbare thema's.

In deel 1 zien we enkele gevechtscènes die zwaar over de top zijn, waarbij werkelijk liters bloed als fonteinen uit onthoofde lichamen en afgehakte ledematen spuit, maar die juist daarom uiterst vermakelijk zijn. Ook de animé scènes die we bij de jeugdherinneringen van Liu's karakter O-Ren Ishii te zien krijgen, zijn erg toepasselijk, aangezien Japan en animé onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Deel 2 blijft bij mij vooral hangen vanwege twee dingen. Ten eerste natuurlijk de weergaloos brute catfight tussen de karakters van Uma Thurman en Daryl Hannah, die voor mij niet lang genoeg kan duren, fantastisch! En dan heb je ook nog de scène waarin The Bride levend wordt begraven, toch een grote angst voor veel mensen. Deze scène is erg goed in beeld gebracht. Ook het moment wanneer The Bride in de leer gaat bij Pai Mei is het vermelden waard. Het tweede deel kent een iets langere speelduur dan het eerste. Die extra minuten worden vooral gebruikt om voor wat meer diepgang rond de karakters te zorgen.

Nogmaals, met "Kill Bill" heeft Tarantino een geweldige film gemaakt die zich enigzins kan meten met klassiekers als "Reservoir Dogs" en "Pulp Fiction".

Cijfer: 9.2/10


Die Hard: With a Vengeance (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=3524) (1995)

Na het iets minder goede "Die Hard 2" keert de regisseur van het uitstekende eerste deel, John McTiernan, weer terug aan het roer om dit derde deel tot een goed einde te brengen.
Allereerst valt op dat de winterse taferelen uit de eerste twee delen vaarwel zijn gezegd en dat we ons nu in hartje zomer bevinden. Natuurlijk is Bruce Willis weer te zien als ultieme actieheld en koning van de oneliner John McClane. Ditmaal hoeft hij het echter niet alleen op te knappen, hij wordt bijgestaan door Samuel L. Jackson. Een uitstekende keuze, want de chemie en wisselwerking tussen Jackson en Willis is geweldig en zorgt voor erg veel kijkplezier. De badguy wordt nu gespeeld door Jeremy Irons, die een mindere indruk maakt dan de fenomenale rol van Alan Rickman in het eerste deel, maar desalniettemin een goede rol neerzet. Behalve uiteraard weer een flinke dosis knallende actiescènes, is ook de humor weer zeer prominent aanwezig, vooral dus door de chemie tussen de twee hoofdpersonen en McClane's gebruikelijke, messcherpe oneliners.
"Die Hard: With a Vengeance" is gewoon weer een erg goede actiefilm geworden, wel minder dan deel 1, maar beter dan het tweede en het vierde deel.

Cijfer: 8.5/10

Patrick van den Hul
27-02-2009, 20:38
Afgelopen 2 weken, stap over op korte reviews.

Martian Child (2007) - Goed bedoeld en goed geacteerd, maar het verhaalverloop is erg standaard en voorspelbaar. 7,6

The Nanny Diaries (2007) - Leuke feelgood film, waarin Johansson weer straalt. 6,5

Slumdog Millionaire (2008) - Alle lof is meer dan terecht. Blinkt uit op alle fronten, waarbij de muziek, editing en cinematografie mij het meest opvielen. 9,0

The Wrestler (2008) - Mickey Rourke tilt deze film eigenhandig naar een hoger plan. De gritty filmstijl werkt goed en het einde is subliem. Zijplotjes komen niet goed uit de verf. 8,0

Man on Fire (2004) - Ook op blu-ray nog steeds een van de betere actiefilms. De zorgvuldige opbouw geeft het laatste uur meer impact. 8,0

Death Race (2008) - De actiefilm hoeft van mij geen goed verhaal te hebben, maar dit slaat alles. Emotionele scènes werken niet en actie is te hectisch gefilmd. 5,0

Studio 60 On the Sunset Strip (2006) - Bij vlagen raakt deze serie van Aaron Sorkin de genialiteit van The West Wing, maar het wordt allemaal iets te soapachtig in de 2e helft van het seizoen. Wel een briljante pilot. 8,0

War, Inc. (2008) - One-man show satire van John Cusack mist een scherp randje en de soms absurde slapstick humor raakt niet de juiste toon. 5,0

Bolt (2008) - De animatie ziet er leuk uit maar kan zich niet meten met Pixar. Idem voor het verhaal dat toch echt voor kinderen is, op enkele glimlachmomentjes na. 6,5

What Just Happened (2008) - Een tweetal weken in het leven van een Hollywoodproducer. Entourage-light en Bruce Willis met een baard. Einde is goed. 6,0

Taken (2008) - Vergeet Jack Bauer, Chuck Norris en Van Damme. Liam Neeson is de man. Keiharde actie en een hoog tempo. Enorm entertainend. 8,0

Religulous (2008) - Een onderwerp met veel potentieel, maar te sensatiebelust. De stijl is erg Michael Moore achtig en veel te opdringerig. Toch onderhoudend voor zolang het duurde. 6,5

Patch Adams (1998) - Bah, wat een manipulatieve film. Het einde was hierin toch wel het toppunt. Neem je kijker serieus! Toch nog een paar punten voor de sublieme rol van Williams. 5,0

Erwin de Koning
27-02-2009, 20:48
LA TUMBA DE ISLA MALDITA (http://www.dvddrive-in.com/reviews/t-z/younghannahqueen.htm)

CRYPT OF THE LIVING DEAD / HANNAH QUEEN OF THE VAMPIRES / YOUNG HANNAH, QUEEN OF THE VAMPIRES

Opzich een aardige gothische horror ware het niet dat het niet erg interessant is totdat de (bloedmooie scream queen Teresa Gimpera) vampier ten tonele verschijnt. Jammer ook dat het geluid erg dof is en het bij vlagen moeilijk te verstaan is

6.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=HSalTnu3rik)

http://img515.imageshack.us/img515/4664/postercryptofthelivingd.jpg

steven van dijk
27-02-2009, 20:54
Dolores Claiborne van Taylor Hackford 1995.

Ik vind dit een zeer goede film naar een boek van Stephen King,de film is niet zo bekend bij het grote publiek en onder gewaardeerd vindt ik zelf.
Kathy Bates, Jennifer Jason Leigh, Judy Parfitt, Christopher Plummer zetten zeer goede acteerprestaties neer. Kathy Bates speelt Dolores een vrouw die wordt verdacht van moord, en zeer gevolgd door Christoper Plummer die haar ooit moest laten gaan, omdat hij vermoedde dat ze haar man had vermoord. Via flashbacks komt het tot een climax.
De film is een aanrader als je van Stephen King houdt en van goed acteren.

Wim S.
27-02-2009, 21:29
Azumi : Vermakelijke film, een groep van 10 jongeren worden opgeleid tot moordenaars zodat ze klaar zullen zijn voor hun missie. In deze film gaat het voornamelijk om een lief jong meisje Azumi, echter lief is ze niet aangezien ze meedogenloos zwaait met haar samurai-zwaardje en ze is niet vies van een beetje bloed . De film en karakters deden me erg denken aan een mangafilm en nu blijkt ook dat de karakters en de film zijn gebasseerd op een manga-comic. De mangastijl is perfect uitgewerkt in deze film en elke mangaliefhebber zal deze film kunnen waarderen. 7.6/10

The Midnight Meat Train : Clive Barker's horrorverhalen heb ik altijd al spannend en gruwelijk gevonden. Hellraiser is één van mijn favoriete horrors maar ook Lord of the Illusions en Nightbreed vond ik erg goed en nu kan ik Midnight Meat Train ook aan het lijstje favoriete Barker's films toevoegen. Vinnie Jones heeft weer een rol dat bij hem past, als Butcher. 8/10

Erwin de Koning
27-02-2009, 23:46
OUTPOST (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/outpost.htm)

Zo, deze is ff LEKKER! Ten eerste, Nazi zombies. Ten tweede, Nazi zombies. Alle oneffenheden vergetend is dit een simpel maar effectieve zombie/spookfilm met de Punisher in de hoofdrol en een stel kerels die ik niet ken in een mix van een aantal klassiekers

Ik denk de beste Nazizombiefilm die ik ken, ja, beter dan SHOCKWAVES

Sta nu werkelijk op ploffen om DØD SNØ

8.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=fEI-v5pdivA)

http://img3.imageshack.us/img3/8311/posteroutpost.jpg

TheGodfather
27-02-2009, 23:50
Nazi zombies :mrgreen: :mrgreen:

Daan de G.
28-02-2009, 00:01
Die film al een paar maanden terug gezien na de review in Empire! Geweldige film, met een super uitgaanspunt en sommige scenes zijn echt angstaanjagend...

Quido
28-02-2009, 00:38
The Thirteenth Floor (1999)
Computerdeskundige Hannon Fuller ontdekt iets belangrijks: hij wil het aan zijn collega Douglas Hall vertellen, maar aangezien er iemand achter hem aanzit, laat hij het bericht achter in een paralelle computerwereld die identiek is aan de wereld in de jaren '30. Douglas moet nu op zoek in het systeem om het bericht te vinden.

Bijzonder zwak script, weinig opzienbarende special effects en zo nu en dan een hemeltergend slechte cast, maar de film weet desondanks door het intrigerende uitgangspunt, de gedegen cinematografie en zelfverzekerde regie vrijwel constant te boeien. (3 uit 5)

Vantage Point (2008)
In vijf verschillende segmenten die vijf verschillende visies op de gebeurtenissen weergeven, wordt een poging tot aanslag op de Amerikaanse president in Spanje gevolgd. Een toerist weet de mogelijke terrorist op video vast te leggen, waarna er door veiligheidsdiensten een reeks maatregelen genomen moet worden.

Ontzettend belachelijk scenario, vol ongeloofwaardigheden, stommiteiten en clichés. Jammer, want de prachtige cinematografie en intrigerende uitgangspunt maken de prent alleszins kijkbaar. (2½ uit 5)

hstadman
28-02-2009, 06:04
Even een kleine update van de films van afgelopen week... :p

*Lang verhaal*


Heb je dat allemaal in een dag bekeken?

Daniël V.
28-02-2009, 07:46
Heb je dat allemaal in een dag bekeken?
Bovenaan staat "update van de afgelopen week", dus hoogstwaarschijnlijk is het een samentrekking van een hele week. :wink:

Wel een tof filmweekje, met cijfers waarbij ik me aan kan sluiten. :-D

hstadman
28-02-2009, 07:54
Bovenaan staat "update van de afgelopen week", dus hoogstwaarschijnlijk is het een samentrekking van een hele week. :wink:

Wel een tof filmweekje, met cijfers waarbij ik me aan kan sluiten. :-D

Dat had ik dus nog effe niet gelezen. Dank u.

Alexander D
28-02-2009, 08:54
The Hunting party

Was erg vermakelijk. Heb me zelfs niet gestoord aan Gere en dat lukt niet vaak.

Jordy van Buel
28-02-2009, 10:51
The Machinist Brad Anderson - 2004

Wat een ontzettend lugubere film zeg, vooral in het begin moest ik erg wennen aan een magere Christian Bale (wat overigens een ontzettend knappe prestatie is). De film is zeer goed in elkaar gezet en probeert je ook elke keer weer op het verkeerde been te zetten. Uiteraard is de vergelijking met Memento obvious, maar toch straalt de film een heel andere sfeer uit. Prima film, die precies lang genoeg duurt.

Oudlid_X5
28-02-2009, 11:01
The Machinist Brad Anderson - 2004

Wat een ontzettend lugubere film zeg, vooral in het begin moest ik erg wennen aan een magere Christian Bale (wat overigens een ontzettend knappe prestatie is). De film is zeer goed in elkaar gezet en probeert je ook elke keer weer op het verkeerde been te zetten. Uiteraard is de vergelijking met Memento obvious, maar toch straalt de film een heel andere sfeer uit. Prima film, die precies lang genoeg duurt.

Je hebt zo te zien Hunger nog niet gezien... 8-)

Jordy van Buel
28-02-2009, 11:03
Je hebt zo te zien Hunger nog niet gezien... 8-)

Inderdaad ;)

Oudlid_X5
28-02-2009, 11:06
Je vond Bale al mager..? Nou vergeleken met Michael Fassbenders zijn rol is Bale in The Machinist een dikkertje...

Melzz
28-02-2009, 11:21
Le Clan des Siciliens a.k.a. The Sicilian Clan (1969)

Gangsterfilms uit de jaren 60 en 70....heerlijk. Vooral als Alain Delon weer met een stalen smoelwerk in een lange grijze regenjas zich kettingrokend door de film mag bewegen. Lino Ventura doet ook mee als rechercheur die juist van het roken af probeert te raken. Ontsnappingen, een vliegtuigkaping, achtervolgingen en ongure figuren die deals sluiten....het zit er allemaal in. Morricone gooit er een lekkere soundtrack overheen en je hebt gewoon een prima film. Haalt niet het niveau van bv Le Circle Rouge maar liefhebbers van films in die stijl kunnen deze gewoon blind aanschaffen.

Ik heb de UK versie en die heeft echt een prima beeld. De soundtrack is in het Engels. Er bestaan ook versie met een Franse track. Deze versie is prima en volgens mij ook de juiste. De monden praten namelijk allemaal Engels. Het zal niet ieders eigen stem zijn maar je ziet duidelijk dat de uitgesproken dialogen in het Engels zijn.

8

BigLebowski
28-02-2009, 11:43
Le Clan des Siciliens a.k.a. The Sicilian Clan (1969)

Gangsterfilms uit de jaren 60 en 70....heerlijk. Vooral als Alain Delon weer met een stalen smoelwerk in een lange grijze regenjas zich kettingrokend door de film mag bewegen. Lino Ventura doet ook mee als rechercheur die juist van het roken af probeert te raken. Ontsnappingen, een vliegtuigkaping, achtervolgingen en ongure figuren die deals sluiten....het zit er allemaal in. Morricone gooit er een lekkere soundtrack overheen en je hebt gewoon een prima film. Haalt niet het niveau van bv Le Circle Rouge maar liefhebbers van films in die stijl kunnen deze gewoon blind aanschaffen.

Ik heb de UK versie en die heeft echt een prima beeld. De soundtrack is in het Engels. Er bestaan ook versie met een Franse track. Deze versie is prima en volgens mij ook de juiste. De monden praten namelijk allemaal Engels. Het zal niet ieders eigen stem zijn maar je ziet duidelijk dat de uitgesproken dialogen in het Engels zijn.

8

Ik heb hem nog niet opnieuw besteld :oops: maar dat zal er wel van gaan komen ;)

Lex v/d Moolen
28-02-2009, 11:58
http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif In the Valley of Elah (http://www.imdb.com/title/tt0478134/) (Paul Haggis (http://www.imdb.com/name/nm0353673/), 2007) :: 8.0
Degelijke film die eigenlijk compleet gedragen wordt door Tommy Lee Jones op zijn best. Grumpy old man style, waar hij dit keer de vader speelt van een Irak-soldaat die bij verlof in de VS vermist is en later blijkt om het leven gekomen te zijn. Samen met de ambitieuze detective, gespeeld door Charlize Theron, probeert hij er achter te komen wat er precies is gebeurd, want het leger lijkt het in de doofpot willen te verbergen.
De anti Irak oorlog boodschap is overduidelijk zichtbaar en had wel wat subtieler mogen zijn, maar mag de prestatie van Jones niet drukken.


http://www.whatiwatch.net/images/bluray.gif Sunshine (http://www.imdb.com/title/tt0448134/) (Danny Boyle (http://www.imdb.com/name/nm0000965/), 2007) :: 7.5
Visueel stijlvol weergegeven science- fiction of science-eventually zou je het kunnen noemen. Qua verhaal vond ik het best interessant beginnen, de missie was duidelijk en het was wachten tot er iets mis zou gaan. De spanning wordt dan ook geleidelijk opgebouwd tot dat moment. Daarna wordt het enigzins rommelig. Gaat het de filosofische/religieuze kant op, wordt het een actiefilm of zelfs horror? Of is het een boodschap van "don't mess with nature"?

Michael Hamers
28-02-2009, 12:35
Hellraiser is één van mijn favoriete horrors maar ook The Illusionist en Nightbreed vond ik erg goed en nu kan ik Midnight Meat Train ook aan het lijstje favoriete Barker's films toevoegen.

Bedoel je niet Lord of Illusions?

Wim S.
28-02-2009, 14:06
Bedoel je niet Lord of Illusions?

Uiteraard zal het even aanpassen, bedankt.

Sjeisbroochem
28-02-2009, 14:24
The wrestler gisteren gezien. Prima film.
7,5/10

Wim S.
28-02-2009, 14:29
Battle of Britain (BR) : Geweldige film over de 2e wereldoorlog, de duitsers bezetten al een groot deel van Europa en geven de kans aan de britten zich vrijwillig over te geven, echter zijn de britten niet zo gemakkelijk. De duitsers besluiten om Engeland binnen te vallen via de lucht met hun Messerschimtt's, Stuka's en Heinkel bommenwerpers tegen de engelse spitfire's en alhoewel de duitsers in de meerderheid zijn, vechten de britten hard terug met behulp van o.a. de polen, belgen, canadezen etc. Mischien wel de grootste lucht-oorlog allertijden. In deze film worden beide kanten goed belicht zowel de duitsers als de britten. De Blu-ray uitgave is zekers aan te raden, er wordt gewoon weer wat nieuw leven ingeblazen in een al wat oudere film uit 1969, qua beeld en geluid. 8.6/10

Coen P.
28-02-2009, 14:57
Wat ik me van Battle of Britain herinner zijn spectaculaire airbattles en een tenenkrommend slecht en mager plot...

Lex v/d Moolen
28-02-2009, 15:00
Wat ik me van Battle of Britain herinner zijn spectaculaire airbattles en een tenenkrommend slecht en mager plot...:confused:
Ben je niet in de war met Flyboys ?


Ik ben blij dat ze het gewoon bij alleen historisch accuraat hebben gehouden en niet een stompzinnig verhaal in hebben verweven ala Pearl Harbor

Coen P.
28-02-2009, 15:04
Nee zeker niet, film staat me nog helder voor de geest...een schare aan sterren, maar een scenarioschrijver werd niet ingehuurd volgens mij :mrgreen:

Wim S.
28-02-2009, 15:08
Wat ik me van Battle of Britain herinner zijn spectaculaire airbattles en een tenenkrommend slecht en mager plot...

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, met je ogen open of dicht. :grin:

In ieder geval had ik niet het gevoel dat het verhaal magertjes was, er zitten inderdaad mischien wel wat overbodige scene's in die ook gemakkelijk weggelaten hadden kunnen worden, maar het verhaal is gewoon goed, hoor.

Brakhage
28-02-2009, 15:42
Sonic Outlaws (Craig Baldwin, 1995) ***1/2

Documentaire over de vraag wat intellectual copyright nu precies is en waar het ophoudt. Directe aanleiding was de hilarische cover van Negativland van U2's 'I Still Haven't Found what I'm Looking for' waar ze voor aangeklaagd werden door de platenmaatschappij van U2. Het was overigens niet direct de song zelf waar men voor aangeklaagd werd, maar deze bijgaande cover:

http://philthomson.ca/211/img/u2-front.jpg

Grappig is natuurlijk dat Negativland hier in feite enkel het U2 spyplane (waar de band U2 zijn naam van gejat heeft) gebruikt met daarbij hun eigen naam, maar de platenmaatschappij vond het misleidend omdat naieve kopers konden denken dat dit een U2 single was met de titel Negativland. De docu gaat dus over dit soort fratsen en is rechstreeks gericht op de gehele postmoderne kunstroming waar collage, quotatie, citaat, jatwerk en plagiaat aan de orde van de dag zijn. Verwacht zeker geen straightforward documentaire, de film zelf is ook een onophoudelijke postmoderne stroom aan beeld en geluid - wat waarschijnlijk nog het leukste aspect van de film is.

P.S. Voor liefhebbers van collagemuziek zijn de albums van Negativland niet te versmaden uiteraard, 'Escape From Noise' en 'Dispepsi' (met een sample uit 'Mommie Dearest!') zijn twee klassiekers in het veld. John Oswald en John Wall hebben eveneens vrij briljant werk afgeleverd in de samplescene, hoewel vooral die laatste een stuk abstracter en minder poppy is dan de rest. Oswald's 'Plunderphonics' is essentieel, evenals zijn 'Plexure' waar hij 1000 popliedjes gebruikt heeft in een compositie van 20 minuten. Zowel Oswald als Wall hebben overigens collages gemaakt van muziek van John Zorn, wiens muziek natuurlijk an sich al vaak bestaat uit citaten en covers, zodat we hier te maken hebben met citaten van citaten. Maar ik dwaal af...

Coen P.
28-02-2009, 16:10
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, met je ogen open of dicht. :grin:

In ieder geval had ik niet het gevoel dat het verhaal magertjes was, er zitten inderdaad mischien wel wat overbodige scene's in die ook gemakkelijk weggelaten hadden kunnen worden, maar het verhaal is gewoon goed, hoor.

Tsja, ogen dicht/ogen open of lat hoog/lat niet hoog is misschien wel hetzelfde...

:)

Wim S.
28-02-2009, 16:15
Tsja, ogen dicht/ogen open of lat hoog/lat niet hoog is misschien wel hetzelfde...

:)

Kan inderdaad ook :mrgreen:

Erwin de Koning
28-02-2009, 16:55
Nazi zombies :mrgreen: :mrgreen:

Jahaaaah, het is een heus subgenre Timo!

:mrgreen:

MASSACRE AT CENTRAL HIGH (http://www.horroryearbook.com/542475/brain-hammers-picks-from-the-crypt-vol23-thank-god-youve-graduated)

BLACKBOARD MASSACRE / SEXY JEANS

Heb het altijd een moeilijk filmpje gevonden om te beoordelen aangezien ik het plotje nogal belachelijk vind, er is namelijk een student die pestkoppen op school vermoord omdat ze bv een bibliothecaris pesten door boeken op hem te gooien

Onze eigen Renee Daalder regisseert hier nogal wisselvallig en de Italiaanse cut (SEXY JEANS) is gelukkig zeldzaam, waarschijnlijk vanwege de hardcore inserts die nauwelijks iets toevoegen

CLASS OF 1984 bv is een stuk beter

6.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=XKvgOpf9SWM)

http://img27.imageshack.us/img27/761/postermassacreatcentral.jpg

Wim S.
28-02-2009, 19:48
Azumi 2 : Vergeleken met de 1ste film vind ik deze net weer wat minder, qua karakters en verhaal, verders is het gewoon weer meer van hetzelfde. Een eventuele 3e film sla ik dan ook maar lekker over....7/10

Marcel v/d H.
28-02-2009, 21:12
Syriana Stephen Gaghan, 2005
Prima acteerwerk van de sterrencast, maar door de vele verschillende verhaallijnen is het allemaal wat lastig te volgen. Sommige verhaallijnen weten niet te boeien en zijn vrij onbelangrijk, anderen juist weer wel. Mede hierdoor is de dik twee uur een hele zit, een wat minder complexe en kortere film was een stuk beter geweest. Neemt niet weg dat er nu ook nog genoeg goeds voorbij komt. 7.0

Brakhage
01-03-2009, 00:21
Slumdog Millionaire (Danny Boyle, 2008) **

Oh dear, Danny Boyle goes slumming? Voor diegenen die de term niet kennen: met ‘slumming’ wordt bedoeld dat rijke mensen op vakantie gaan in hele arme gebieden om zich om die manier superieur te voelen en de armoede als het ware uit te buiten. De bedoelingen van ‘Slumdog Millionaire’ zijn ongetwijfeld goed, maar ik vond het resultaat grenzen aan het weerzinwekkende. Ik heb de film in de pers omschreven zien worden als een feelgood movie, maar ik heb toch echt een andere film gezien blijkbaar. Al vanaf het moment dat het kind letterlijk in de stront springt voelde ik me bijzonder ongemakkelijk, een gevoel wat nimmer weggegaan is – het was voor mij de feelbad movie of the decade. Het is een soort onrealistische kapitalistische fantasie die op realistische armoede geprojecteerd wordt en als entertainment gepresenteerd wordt. Maar wat wil de film nu precies zeggen? Dat al die miljoenen kinderen zonder uitzicht in de sloppenwijken maar hoop moeten hebben omdat er een minuscule kans is dat het ooit goed gaat komen? Of is het juist een kritiek op dit soort fantasieën? Maar hoe moeten we het einde dan lezen? En die knipoog naar Bollywood tijdens de aftiteling, is dat soms een goedkope poging om deze film ineens aan de Indiase cultuur te koppelen, terwijl de rest van de film in alle opzichten een volledig Westerse film is, als een soort goedmakertje? De hectische visuele stijl gaf mij ook meer hoofdpijn dan plezier en deed me constant het gevoel geven dat ik naar ‘City of God Part II’ zat te kijken en dat kan ik niet als compliment bedoelen. Daarnaast miste het iedere vorm van dramatische structuur en bevatte het vrijwel louter hele nare personages, met als ultiem dieptepunt die presentator die er in slaagde om nog vele malen vervelender te zijn dan Robert Ten Brink – geen geringe prestatie. Het enige lichtpuntje was die schattige Indiase jongen die me nog iets bood om mezelf op te concentreren, verder was het vanaf minuut tien verlangen naar het einde van deze marteling.

DanielC.
01-03-2009, 03:01
Het is juist hartstikke schattig, zo'n klein, hongerig ventje dat in de stront springt voor zijn grote held. Snap dat dan.

steven van dijk
01-03-2009, 03:50
[doe maar via PM]

Jordy van Buel
01-03-2009, 08:07
Once Upon A Time In The West Sergio Leone - 1968

Tweede maal dat ik deze film zie en ik kan hem nu veel beter waarderen, daar waar de eerste keer enkele jaren geleden is. Dit blijft een ontzettend goede film die met vlagen zo ontzettend traag is, dat je er dorst van zou krijgen. Legendarische close-up shots en een heerlijke soundtrack die het verhaal net dat extra gewicht geeft wat het mijns inziens ook echt nodig heeft. Henry Fonda laatst gezien in 12 Angry Men, in deze film bewijst hij ook de bad guy te kunnen spelen. Subliem, maar net een tikkeltje minder als The Good, The Bad, And The Ugly!

Bugssje
01-03-2009, 10:20
Syriana Stephen Gaghan, 2005
Prima acteerwerk van de sterrencast, maar door de vele verschillende verhaallijnen is het allemaal wat lastig te volgen. Sommige verhaallijnen weten niet te boeien en zijn vrij onbelangrijk, anderen juist weer wel. Mede hierdoor is de dik twee uur een hele zit, een wat minder complexe en kortere film was een stuk beter geweest. Neemt niet weg dat er nu ook nog genoeg goeds voorbij komt. 7.0

Ik weet niet of het de 1e keer was dat je hem zag maar ik kon hem de tweede keer veel meer waarderen.

Wim S.
01-03-2009, 10:37
Alligator : Ik had de film wel vaker gezien en toen halverwege uitgezet. Maar ik had de dvd nog steeds in de kast liggen en ik dacht, kom op nog maar eens proberen. Het was al laat in de avond en terwijl ik de film weer kijk vallen mijn ogen soms weer dicht en ik denk van waarom doe je ditzelf aan, jongen. Kortom gezegd vond ik het een totaal niet spannende film en behoorlijk saai maar toch uitgekeken. Alligator 2: The Mutattion sla ik dan ook maar lekker over. 3/10

TheGodfather
01-03-2009, 10:46
Gisteren:

Cry Freedom (http://www.imdb.com/title/tt0092804/)
Krantenredacteur Donald Woods (Kevin Kline) schrijft in z`n krant een kritisch stuk over Steve Biko (een fantastische rol van Denzel Washington). Naar aanleiding daarvan wordt hij uitgenodigd kennis te komen maken met Biko, die hem zal laten kennis maken met zijn kant van Zuid-Afrika. De twee sluiten een vriendschap en Woods besluit, geinspireerd door Biko`s verhaal, zijn boodschap de wereld in te helpen...
De film vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Woods en staat en valt met de chemie tussen hem en Biko. Hoewel ze in het begin beide sceptisch zijn, en op den duur de vriendschap groeit, is de chemie er wel en werkt ie goed. Al is de manier waarop Woods "omslaat" wel erg snel en drastisch, hij veranderd wel erg snel van mening. Dat was wat erg overdreven.
Zowel Kline als Washington zetten geweldige prestaties neer. De verschrikkingen van de Apartheid worden goed weer gegeven en komen nergens te sentimenteel over maar zijn geloofwaardig.
Een hele sterke film dus, waarbij de 2,5 uur voorbij vliegen.

7,8/10

Brakhage
01-03-2009, 11:23
Het is juist hartstikke schattig, zo'n klein, hongerig ventje dat in de stront springt voor zijn grote held. Snap dat dan.
Ik kon me niet aan de indruk ontrekken dat dit moment bedoeld was om te lachen, dat was in ieder geval wel wat er overal gebeurde in de zaal. Ik heb zelden zo'n vernederend moment gezien in de bioscoop, zat met plaatsvervangende schaamte te kijken :neutral:

TheGodfather
01-03-2009, 12:10
Jahaaaah, het is een heus subgenre Timo!

:mrgreen:



whehe :mrgreen::mrgreen: het moet niet gekker worden :D

Daan de G.
01-03-2009, 13:35
Slumdog Millionaire (Danny Boyle, 2008) **

Oh dear, Danny Boyle goes slumming? Voor diegenen die de term niet kennen: met ‘slumming’ wordt bedoeld dat rijke mensen op vakantie gaan in hele arme gebieden om zich om die manier superieur te voelen en de armoede als het ware uit te buiten. De bedoelingen van ‘Slumdog Millionaire’ zijn ongetwijfeld goed, maar ik vond het resultaat grenzen aan het weerzinwekkende. Ik heb de film in de pers omschreven zien worden als een feelgood movie, maar ik heb toch echt een andere film gezien blijkbaar. Al vanaf het moment dat het kind letterlijk in de stront springt voelde ik me bijzonder ongemakkelijk, een gevoel wat nimmer weggegaan is – het was voor mij de feelbad movie of the decade. Het is een soort onrealistische kapitalistische fantasie die op realistische armoede geprojecteerd wordt en als entertainment gepresenteerd wordt. Maar wat wil de film nu precies zeggen? Dat al die miljoenen kinderen zonder uitzicht in de sloppenwijken maar hoop moeten hebben omdat er een minuscule kans is dat het ooit goed gaat komen? Of is het juist een kritiek op dit soort fantasieën? Maar hoe moeten we het einde dan lezen? En die knipoog naar Bollywood tijdens de aftiteling, is dat soms een goedkope poging om deze film ineens aan de Indiase cultuur te koppelen, terwijl de rest van de film in alle opzichten een volledig Westerse film is, als een soort goedmakertje? De hectische visuele stijl gaf mij ook meer hoofdpijn dan plezier en deed me constant het gevoel geven dat ik naar ‘City of God Part II’ zat te kijken en dat kan ik niet als compliment bedoelen. Daarnaast miste het iedere vorm van dramatische structuur en bevatte het vrijwel louter hele nare personages, met als ultiem dieptepunt die presentator die er in slaagde om nog vele malen vervelender te zijn dan Robert Ten Brink – geen geringe prestatie. Het enige lichtpuntje was die schattige Indiase jongen die me nog iets bood om mezelf op te concentreren, verder was het vanaf minuut tien verlangen naar het einde van deze marteling.

Ik kan me hier ook in vinden. De eerste keer vond ik het wel een leuke film, niets bijzonders alleen en het einde zie je al van meters af aan aankomen. Die jongetjes vond ik ook geweldig (niets te maken met mijn pervese seksuele voorkeur btw. :p) maar de rest... baaah!! Tweede keer( tja, zoveel oscars) dat ik hem zag was ik hem idd na 10 minuten al zat...

Wim S.
01-03-2009, 14:43
This Happy Breed (1944) : Dit is de 1e film die ik zie van David Lean en het is me goed bevallen. Je volgt een gewoon gezin in Londen gedurende de jaren 1919 tot 1939, zeg maar de periode tussen de 1e - en 2e wereldoorlog. Ik moet zeggen dat het erg mooi is gedaan zoals de begin- en eindscene hoe die eigenlijks heel mooi op mekaar aansluiten. Ook zaten er veel herkenbare dingen in, die eigenlijks elke famile wel eens heeft meegemaakt en wat bij mij soms wel even een brokje in mijn keel bezorgde en ik denk dat bij de nog wat oudere generatie deze film helemaal herkenbaar zou zijn. Ik kijk al uit naar andere films van David Lean. 7.7/10

Michael Hamers
01-03-2009, 17:27
Road Trip

Lekkere komedie die in hetzelfde straatje ligt als American Pie. Niets meer niets minder...

7/10

Walk the Line: Extended Cut

Nu op BR de extended cut gezien van deze prachtige biopic. De acteerprestaties van Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon spatten van het scherm. Er zit echt chemie tussen die twee. En ook niets dan lof voor de zang die ze beiden geheel zelf hebben gedaan.

9/10

Oudlid_X5
01-03-2009, 17:42
Syriana Stephen Gaghan, 2005
Prima acteerwerk van de sterrencast, maar door de vele verschillende verhaallijnen is het allemaal wat lastig te volgen. Sommige verhaallijnen weten niet te boeien en zijn vrij onbelangrijk, anderen juist weer wel. Mede hierdoor is de dik twee uur een hele zit, een wat minder complexe en kortere film was een stuk beter geweest. Neemt niet weg dat er nu ook nog genoeg goeds voorbij komt. 7.0

Wat had je verwacht een standaard Hollywoodfilmpje? Achterover geleund op de bank met wat popcorn en pils bekijken. WRONG! Vraag me trouwens af welke verhaallijnen onbelangrijk mogen wezen? Je schrijft iets maar onderbouwt het niet. Denk je nou echt dat een regisseur onbelangrijke verhaallijnen erin zou doen? Zie je het al voor je? Daarbij is de film goed te volgen je moet natuurlijk wel continu je aandacht erbij houden.

Dus als ik het geheel mag samenvoegen was de film beter geweest met een standaard lengte van anderhalve uur. Daarbij mogen er niet meer dan maximaal twee verhaallijnen in de film aanwezig zijn anders kun je het niet meer volgen?

El Manco
01-03-2009, 17:57
There will be blood

Ik vond hem tegenvallen ondanks alle lovende kritieken

6/10

mercapto
01-03-2009, 18:20
Wat had je verwacht een standaard Hollywoodfilmpje? Achterover geleund op de bank met wat popcorn en pils bekijken. WRONG! Vraag me trouwens af welke verhaallijnen onbelangrijk mogen wezen? Je schrijft iets maar onderbouwt het niet. Denk je nou echt dat een regisseur onbelangrijke verhaallijnen erin zou doen? Zie je het al voor je? Daarbij is de film goed te volgen je moet natuurlijk wel continu je aandacht erbij houden.

Dus als ik het geheel mag samenvoegen was de film beter geweest met een standaard lengte van anderhalve uur. Daarbij mogen er niet meer dan maximaal twee verhaallijnen in de film aanwezig zijn anders kun je het niet meer volgen?

Nou nou, tijd voor wat kalmeringsmiddelen...?

Nielsje
01-03-2009, 19:41
Knocked Up
Seth Rogen vond ik geweldig in Zack and Miri make a Porno dus besloot ik maar eens wat meer films met deze acteur te bekijken. Knocked Up was een deceptie, een te lange film met grappen waar ik zelden om moest lachen. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een komedie keek waar er zo weinig humor mij aansprak. De chemie tussen beide hoofdrolspelers was wel aardig en het verhaal is origineel. Alleen grappig, nee.

Ik verwachte een zelfde soort tafereel bij The 40 Year Old Virgin, aangezien deze film van dezelfde schrijver is. Ook deze film vond ik te lang duren en sprak de humor mij weer niet echt aan. Maar ik heb wel vaker moet lachen dan bij de voorgaande film maar erg positief ben ik niet. Gelukkig kwamen beide films voor een spotprijs van internet. Ik twijfel of ik Superbad wel of niet ga annuleren....

Sjeisbroochem
01-03-2009, 19:44
Into the wild
Gisterenavond gekeken, erg mooie film en het feit dat het gebaseerd is op ware gebeurtenissen gaf het een extra dimensie.

Coen P.
01-03-2009, 19:45
Wat had je verwacht een standaard Hollywoodfilmpje? Achterover geleund op de bank met wat popcorn en pils bekijken. WRONG! Vraag me trouwens af welke verhaallijnen onbelangrijk mogen wezen? Je schrijft iets maar onderbouwt het niet. Denk je nou echt dat een regisseur onbelangrijke verhaallijnen erin zou doen? Zie je het al voor je? Daarbij is de film goed te volgen je moet natuurlijk wel continu je aandacht erbij houden.

Dus als ik het geheel mag samenvoegen was de film beter geweest met een standaard lengte van anderhalve uur. Daarbij mogen er niet meer dan maximaal twee verhaallijnen in de film aanwezig zijn anders kun je het niet meer volgen?

Pff, in zoveel films kan je bepaalde karakter of verhaallijnen probleemloos eruit schrijven.

Lex v/d Moolen
01-03-2009, 20:09
Ben het wel met Marcel eens, ik vond er onnodig veel verhaallijnen in geschreven. Een aantal hiervan droeg niets bij aan de film en verstoorde alleen maar degene die er wel toe deden.

Brakhage
01-03-2009, 20:10
The Damned Don’t Cry (Vincent Sherman, 1950) ****1/2

Het nadeel met de meeste van die acteursboxen is dat er vrijwel altijd een paar films inzitten die volstrekt waardeloos zijn, maar die eerste R1 Joan Crawford box is een hele positieve uitzondering van bijzonder constante kwaliteit. Het is ook een box die je heel goed inzicht kan geven in de werking van het Studiosysteem zoals dat destijds floreerde. Omdat alle films in de box uit de Warner Brothers studio kwamen uit een periode van ongeveer 10 jaar lijken ze allemaal redelijk veel op elkaar. Het is daarmee een prachtig bewijs van hoe de studio de belangrijkste auteur was van het leeuwendeel van de films: iedere studio had een huisstijl waarin iedereen werken moest en waarin de regisseur in de meeste gevallen zo goed als inwisselbaar was – de constante werd gevormd door de studiostijl. Leg films als ‘The Damned Don’t Cry’, ‘Possessed’ en ‘Humoresque’ naast elkaar en hoewel ze geregisseerd zijn door drie verschillende, vrij anonieme regisseurs, zie je toch vergelijkbare films, met die typische Warner Bros stijl uit de jaren ’40. Maar toch wisten de echte grote artiesten binnen die huisstijl zich nog te onderscheiden, zoals Michael Curtiz dat deed met ‘Mildred Pierce’, veruit de beste film uit de box. Een film die klakkeloos past bij de overige films, maar toch dat kleine beetje extra heeft wat de echt creatieve regisseurs aan hun films konden geven, zodat je in feite twee auteurs binnen een film hebt zonder elkaar in de weg te zitten: Warner Bros. en Curtiz. Het in korte tijd kijken van deze films kan je meer inzicht geven in het Studiosysteem dan de meeste boeken kunnen en is bovendien nog een stuk leuker ook!

Erwin de Koning
01-03-2009, 20:38
LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN (http://www.horrorreview.com/2008/lettherightonein2008.html)

LET THE RIGHT ONE IN

Goeie film die voor alles de tijd neemt, het budget dient nu eens niet of bijna niet voor de special effects waardoor deze meer op suggestie werken doordat ze gecamoufleerd worden.

In veel opzichten een opmerkelijke horrorfilm die waarschijnlijk ook voor niet horrorfans interessant is

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=ICp4g9p_rgo)

http://img89.imageshack.us/img89/7195/letmein21.jpg

mercapto
01-03-2009, 20:41
Planet Terror

Nog nooit iets uit het Grindhouse genre gezien, ik had deze al een tijdje liggen en moest hem toch maar eens in de spelert knallen.
Wel geinig, hoewel niet echt mijn genre. Ik kon het niet echt vies, leuk of spannend vinden, de pocketbike was eigenlijk de positieve uitschieter, en de teleurstelling dat er niks bloots aan Rose McGowan te ontdekken was de negatieve.
Bruce Willis en Tarantino hadden ze lekker weg moeten laten, ik kan me moeilijk voorstellen dat hun aanwezigheid voor iemand iets deed...? Ik heb Death Proof nog liggen...weet niet of ik die nog wel wil zien.

Don van Straalen
01-03-2009, 21:07
Bruce Willis en Tarantino hadden ze lekker weg moeten laten, ik kan me moeilijk voorstellen dat hun aanwezigheid voor iemand iets deed...? Ik heb Death Proof nog liggen...weet niet of ik die nog wel wil zien.

Bruce Willis was wel een leuke gimmick, maar Tarantino moet eens stoppen met 'acteren' als in vóór de camera te staan..

Death Proof is heel anders als deze film btw

Brakhage
01-03-2009, 22:41
Mask (Peter Bogdanovich, 1985) ****1/2

Een hartverwarmende film waar ik nog altijd meerdere traantjes bij moet wegpinken.

Met Cher.

Wat wil een mens nog meer?

:grin:

Erwin de Koning
01-03-2009, 23:18
SCOURGE (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/scourge.htm)

Een nogal gezichtsloze film tot ongeveer een minuut of 50 waarna het verandert in een cliché. Vreemd dat een film met hetzelfde thema (dus ook een parasiet die van lichaam tot lichaam verhuist via een lichaamsopening waardoor de gastheer z'n controle verliest) genaamd THE HIDDEN die dik 20 jaar ouder is dan deze film een mooier monster bevat.

5.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=_viJzxWRRdA)

http://img24.imageshack.us/img24/1506/posterscourge.jpg

Marcel v/d H.
02-03-2009, 09:38
Wat had je verwacht een standaard Hollywoodfilmpje? Achterover geleund op de bank met wat popcorn en pils bekijken. WRONG! Vraag me trouwens af welke verhaallijnen onbelangrijk mogen wezen? Je schrijft iets maar onderbouwt het niet. Denk je nou echt dat een regisseur onbelangrijke verhaallijnen erin zou doen? Zie je het al voor je? Daarbij is de film goed te volgen je moet natuurlijk wel continu je aandacht erbij houden.

Dus als ik het geheel mag samenvoegen was de film beter geweest met een standaard lengte van anderhalve uur. Daarbij mogen er niet meer dan maximaal twee verhaallijnen in de film aanwezig zijn anders kun je het niet meer volgen?

Moet zeggen dat het bij jou ook aan de nodige logica en onderbouwing ontbreekt. Ik verwacht bij zo'n film heus geen standaard Hollywood popcornfilm. Verder zijn er genoeg regisseurs die onbelangrijk verhaallijnen in een film stoppen, zo naar mijn mening ook in deze film. Bepaalde personages hoeven ook niet uit de film, maar zijn net zo geloofwaardig met heel wat minder screentime, bepaalde scenes over die jongens die de aanslag plegen op de olietanker bijvoorbeeld. Verder ook al die hoge oliebazen, van een hoop was het voor mij nu niet duidelijk wat hun rol in het geheel was.

Je reactie dat de film dan maar maximaal twee verhaallijnen mag hebben en anderhalf uur mag duren slaat dan ook nergens op. De speelduur van dik twee uur hoeft ook geen probleem te zijn, maar dan moet het wel blijven boeien.

rrrick
02-03-2009, 11:23
Slumdog Millionaire, controversieel filmpje blijkt maar weer. Ik heb er eerder dit over gezegd:

-----
De film liet me zeker met een paar enorme morele vraagtekens achter. Is het mogelijk om van een puur bijna kitscherige maar heerlijke boy-wants-girl romance te genieten terwijl je om de oren wordt geslagen met de meest vreselijke wantoestanden?
Opgezadeld met een opvoeding volgens de westerse joods-christelijke traditie heb ik daar niet zomaar een antwoord op. Misschien is dat ook niet nodig, en moet ik het maar als een soort Karma accepteren. Ook Doyle lijkt die weg te hebben gekozen in deze verfilming, aangezien hij - en dat is geloof ik toch vrij bijzonder voor een westerse regisseur - alle mistoestanden slechts registreert en daar vanuit de film verder geen commentaar op geeft. Of het interesseert hem gewoon echt geen moer, dat kan natuurlijk ook...

Voorlopig hou ik het maar op het volgende oordeel:
Slumdog Millionaire is een fraaie, heerlijk romantische film met een zeer scherp randje.

8/10
------

RRR
02-03-2009, 12:19
Mask (Peter Bogdanovich, 1985) ****1/2

Een hartverwarmende film waar ik nog altijd meerdere traantjes bij moet wegpinken.

Met Cher.

Wat wil een mens nog meer?

:grin:

Geen Cher ;)

hstadman
02-03-2009, 12:27
:confused:
Ben je niet in de war met Flyboys ?


Ik ben blij dat ze het gewoon bij alleen historisch accuraat hebben gehouden en niet een stompzinnig verhaal in hebben verweven ala Pearl Harbor
Daar zeg je wat, prul harbor is een stuk minder, ook fly boys. Mooie gevechten, authentieke vliegtuigen. The blue max gaat over de eerste wereld oorlog en is ook een fantastische vliegfilm...

hstadman
02-03-2009, 12:36
Geen Cher ;) wat is daar zo erg aan dan?

Jeroen D
02-03-2009, 12:42
wat is daar zo erg aan dan?

Eigenlijk niets. Het is alleen een stuk plastic met 2 schoenen eronder :wink:

hstadman
02-03-2009, 13:00
Eigenlijk niets. Het is alleen een stuk plastic met 2 schoenen eronder :wink:
(6) Moonstruck is anders wel een erg leuke film met haar en Nicolas Cage.;)

Wim S.
02-03-2009, 13:42
The Human Behavior Experiments : Korte amerikaanse documentaire over het soms bizarre gedrag van mensen. Je ziet een aantal voorbeelden van het vreemde gedrag dat mensen soms hebben. de experimenten met een schok-generator waardoor ze wilden aantonen dat mensen beter gingen leren door middel van pijn. Iemand die via de telefoon mensen opdraagt zich uit te kleden en ze sexuele handelingen te laten verrichten en de mensen het ook nog gaan doen is voor mij al helemaal onbegrijpelijk, maar dat wordt ook door de slachtoffers zelf gezegd dat ze hetzelf achteraf ook niet begrijpen waarom ze het hebben gedaan, terwijl ze voelden dat het verkeerd was.

Ook word het experiment van de stanford prison behandeld in deze docu met mensen die er o.a. ook aan hebben meegedaan en de professor die dit experiment uitvoerde en bestudeerde komen aan het woord, dit is volgens mij het experiment waarop de film das experiment op is gebasseerd, dit vond ik overigens ook het interresantste stuk uit de gehele docu.

De docu eindigt zo'n beetje met de vernederingen van iraakse gevangen, wat ook weer onverstelbaar is. Kortom een best wel interresante docu maar er had van mij wel wat dieper op ingegaan gemogen. 7/10

*NERAZZURRI*
02-03-2009, 13:51
Geen Cher ;)

Oef, werd die voorzet even voor m'n neus ingekopt :mrgreen:

Coen P.
02-03-2009, 14:16
Taiheiyo hitori-botchi (Kon Ichikawa, 1963) ****
Nadat The Criterion Collection al enkele films van de Japanse cineast Kon Ichikawa heeft uitgebracht, is het nu de beurt aan The Masters of Cinema. Zij hebben recentelijk Kokoro en de door mij gekeken Alone Across the Pacific uitgebracht. Het is een op waargebeurde feiten gebaseerd verhaal over een jongeman, een einzelganger, die in zijn bootje van Osaka naar San Fransisco vaart. De film en met name zijn reis speelt zich in de tegenwoordige tijd af, terwijl deze beelden continu worden afgewisseld met flash backs zodat je deelnemer wordt van zijn voorbereiding en zijn motivatie. De film is, naast een ode aan het menselijk uithuidingsvermogen en zijn drang naar succes, in mijn optiek tevens een verwijzing naar de situatie van Japan na WOII. De moeilijke tijd aan boord staat dan symbool voor de zware tijden van de bevolking na de noodlottige oorlog. Tevens brengt de film een stukje cultuurdoorbreking, omdat de jonge knul zich bewust afzet tegen zijn vader. In Japan staan familieverhoudingen en tradities hoog in het vaandel en het is pas iets van de laatste tientallen jaren dat jongeren een eigen identiteit willen en niet klakkeloos in de voetsporen van hun ouders stappen. Ichikawa slaagt de claustrofobische sfeer van de boot perfect over te brengen, maar weet tegelijkertijd genoeg diversiteit aan ruimtes te scheppen door niet steeds terug te vallen op dezelfde camerastandpunten. Wat dat betreft deed de film me denken aan Polanski's Knife in the Water welke zich ook grotendeels op een boot afspeelt.

intexor
02-03-2009, 14:44
Eigenlijk niets. Het is alleen een stuk plastic met 2 schoenen eronder :wink:

Haha, ik wou iets gelijkaardigs replyen :-)

Ze zal wel haar kwaliteiten hebben als zangeres en actrice, anders kan je op je 135ste niet nog steeds zalen uitverkopen in Las Vegas en dergelijke, maar ik vind haar griezelig en kan haar stem niet horen. Ben nog altijd niet bekomen van de thans duidelijk verzonnen roddel dat ze kandidaat was om Catwoman te spelen in de volgende Batman-film :mrgreen:

Jeroen D
02-03-2009, 14:48
Haha, ik wou iets gelijkaardigs replyen :-)

Ze zal wel haar kwaliteiten hebben als zangeres en actrice, anders kan je op je 135ste niet nog steeds zalen uitverkopen in Las Vegas en dergelijke, maar ik vind haar griezelig en kan haar stem niet horen. Ben nog altijd niet bekomen van de thans duidelijk verzonnen roddel dat ze kandidaat was om Catwoman te spelen in de volgende Batman-film :mrgreen:

Ik vind haar echt eng om te zien, het beste mens bestaat volgens mij uit siliconen :wink:

Brakhage
02-03-2009, 16:36
Ik vind haar echt eng om te zien, het beste mens bestaat volgens mij uit siliconen :wink:
Cher is jarig! Sommige delen worden 63 :mrgreen:

Er zijn weinig mensen op deze aarde met zoveel humor en zelfspot als Cher. Daar kan menig mens nog wat van leren 8)

Ik wil ze doodknuffelen 8)

DanielC.
02-03-2009, 16:50
Ik wil ze doodknuffelen 8)

En haar dan weer opnieuw tot leven wekken. Dan kan ze een rolletje spelen in de remake van Bride of Frankenstein.

Brakhage
02-03-2009, 16:51
En haar dan weer opnieuw tot leven wekken. Dan kan ze een rolletje spelen in de remake van Bride of Frankenstein.
Kan ze weer een Oscar winnen :-D

DanielC.
02-03-2009, 16:53
Ga jij hem dan ophalen? ;)

Brakhage
02-03-2009, 17:09
Ga jij hem dan ophalen? ;)
Ja en dan ga ik in net zo'n idioot pakje dat Cher aanhad toen ze niet eens genomineerd was voor Mask - omdat ze toch geen 'serieus' actrice was, hoefde ze ook geen serieuze kleding aan was haar redenering. Briljant wijf :-D

DanielC.
02-03-2009, 17:14
haha, dat zal een fraai zicht zijn. :mrgreen:

Brakhage
02-03-2009, 17:32
http://www.sfgate.com/blogs/images/sfgate/sgreen/2007/04/23/143217__6cher_l.jpg

Schaamteloos...

:mrgreen:

Erwin de Koning
02-03-2009, 17:39
SÁTÁNTANGÓ (http://www.imdb.com/title/tt0111341/)

SATAN'S TANGO

Zo traag als dikke stront door een trechter deze Hongaarse zwart/wit met een speelduur van 7,5 uur. Ik ga nog liever dineren bij Pet's place dan dit nog een keer te moeten ondergaan

Technisch zit het allemaal sterk in elkaar, vandaar toch nog een

3.5

Brakhage
02-03-2009, 17:55
SÁTÁNTANGÓ (http://www.imdb.com/title/tt0111341/)

SATAN'S TANGO

Zo traag als dikke stront door een trechter deze Hongaarse zwart/wit met een speelduur van 7,5 uur. Ik ga nog liever dineren bij Pet's place dan dit nog een keer te moeten ondergaan

Technisch zit het allemaal sterk in elkaar, vandaar toch nog een

3.5
Maar waarom kijk je deze film in hemelsnaam, Erwin? Ben je echt zo'n masochist?

Melzz
02-03-2009, 18:23
Roy Colt e Winchester Jack - Mario Bava (1970)

De meest waardeloze Spaghettiwestern die ik tot op heden heb gezien. En verdomd.....hij is van de meester Bava!! Had net zo goed van een andere regisseur kunnen zijn, lijkt op niets op een Bava. Erg luchtig en de "comedy" is nog vervelender dan bij Bud Spencer en Terence Hill. Zit in de Bavabox deel 2, daar hadden ze beter een andere voor in de plaats kunnen doen. Nee.....er zit niets in deze film (zelfs geen enkele losse scene) die de moeite waard is.

4,2

Erwin de Koning
02-03-2009, 18:25
Maar waarom kijk je deze film in hemelsnaam, Erwin? Ben je echt zo'n masochist?

Uit nieuwsgierigheid voornamelijk

Brakhage
02-03-2009, 18:28
Uit nieuwsgierigheid voornamelijk
Maar je gaat me niet vertellen dat je de film volledig uitgezeten hebt :p

Coen P.
02-03-2009, 18:32
Maar je gaat me niet vertellen dat je de film volledig uitgezeten hebt :p

Wellicht heeft zijn fast forward button nu wat slijtsporen :mrgreen:

Brakhage
02-03-2009, 18:34
Wellicht heeft zijn fast forward button nu wat slijtsporen :mrgreen:
Ongetwijfeld :-D Bela Farst forward

1101
02-03-2009, 19:38
Ik heb Satantango in de kast staan en ooit de eerste anderhalf uur gekeken, maar de gelegenheid om het ding in zijn volle glorie te aanschouwen heeft zch nog niet voorgedaan. Ik moet wel zeggen dat die anderhalf uur niet aanvoelden als anderhalf uur. Tarr maakt hypnotiserende beeldverhalen waar je rustig van wordt. Heerlijk.

Wim S.
02-03-2009, 20:11
Robocop : Mischien wel de beste film van Verhoeven en zijn eerste blockbuster, alhoewel Starship Troopers me ook erg goed beviel. Ik heb Robocop al vele malen gezien en nu heb ik gekozen voor de extended version, maar kon niet echt achterhalen wat er zo extended aan is vergeleken met de gewone versie.

Agent Murphy wordt helemaal aan gort geschoten door een groepje zware criminelen en wordt bijelkaar geschraapt door de technichi van het OCP en tot Robocop gemaakt. Een robot die de wet moet gaan handhaven, echter heeft robocop(murphy) nog steeds een stukje menselijkheid, je ziet dit al vrij vroeg als hij draait met zijn pistool, iets wat hij ook altijd voor zijn zoontje deed. Uiteindelijk wordt hij weer geconfronteerd met zijn verleden door o.a. Lewis zijn oude partner, de criminelen die hem doodschoten en is hij klaar voor wraak en krijgt daardoor steeds meer menselijkheid terug.

Echt een Guilty Pleasure voor mij en zal 'm zekers vaker gaan herzien, mischien op Blu-ray als die ooit in Nederland zou gaan uitkomen. 8.1/10

Erwin de Koning
02-03-2009, 20:15
Maar je gaat me niet vertellen dat je de film volledig uitgezeten hebt :p

Jazeker. Als je eens wist wat voor ergers ik allemaal uitgezeten heb in het verleden

:wink:

JACK THE GIANT KILLER- THE MUSICAL (http://www.kiddiematinee.com/j-jackkiller.html)


Long considered by many as the "Holy Grail" of bad cinema, the re-cut MUSICAL re-release version of "Jack The Giant Killer" was originally is perhaps Hollywood's most blatant attempt to pilfer lunch money from the kiddies. Few people know of its existence. Fewer still have actually screened it. It has never appeared on the web, on VHS or DVD, yet survives here but for an accidental home recording nearly 30 years ago. Jack the Giant Killer was originally an opportunistic producer’s attempt to recreate the fabulous box office success of Harryhausen’s The Seventh Voyage of Sinbad, even going so far as to re-cast key roles. Too late to block the picture’s initial release, Columbia Pictures legal department was successful in blocking any sales to VHS or DVD for over 35 years.

It gets worse.

In 1976, in an attempt to soften the grimness, intensity and horror of the original release and to cash in on the family market, the beleaguered film was ineptly transformed into a musical. Incredibly, utilizing existing footage, the film was re-titled, re-edited and re-scored with musical composers synchronizing new song lyrics over actors’ original spoken lines. Some voices were even replaced altogether. A vast array of optical printing “tricks” were employed, including altering running speeds, reversing footage, optical zooms, pans, etc. The result was the creation of this celluloid Frankenstein. An epic which richly deserves its place in that sacred pantheon of bad cinema.

Gloriously and hilariously awful, this cinematic train wreck will cause even your most jaded friends jaws to drop. Guaranteed.

De muziekstukken die er in geedit zijn, zijn echt vreselijk en buiten dat ook nog eens slecht gezongen, zo vreselijk dat het op de lachspieren werkt

6.0

http://img12.imageshack.us/img12/8023/posterjackthegiantkille.jpg

Brakhage
02-03-2009, 20:29
Jazeker. Als je eens wist wat voor ergers ik allemaal uitgezeten heb in het verleden

:wink:
De volledige 8 uur van Andy Warhol's 'Empire'? :-D:p

Erwin de Koning
02-03-2009, 20:40
Nope, daar had ik nog niet van gehoord, maar op dit moment hebben andere films voorrang

:mrgreen:

Jordy van Buel
02-03-2009, 22:00
Mission: Impossible II 2000 - John Woo

Hier was ik echt even aan toe. Geen moeilijk plot, niet te veel nadenken. Nee, gewoon Tom Cruise in een rol die geknipt voor hem is zo lijkt het. Een aaneenschakeling van knallende actie afgewisseld met Gladiator-achtige melodrama muziek. Qua verhaal is het natuurlijk niks maar daar doe ik het ook niet voor. Vooral de Aziatische invloed van Woo in Ethan Hunt's gevechten is een welkome toevoeging aan het eerste deel, voor de rest is het achterover leunen en genieten van het uitzicht:

http://www.femalefirst.co.uk/image-library/port/376/t/thandie-newton-awi.jpg

tolpol
02-03-2009, 22:10
Echt een Guilty Pleasure voor mij en zal 'm zekers vaker gaan herzien, mischien op Blu-ray als die ooit in Nederland zou gaan uitkomen. 8.1/10

Robocop is toch al een hele poos uit op Blu-Ray in de Benelux ?

Las enkele pagina's terug dat je Exiled op Blu-Ray wilde zien - die is ook al enkele maanden uit, hoor. Vind je via yesasia bijvoorbeeld, en is regiovrij. Ziet er heel mooi uit, wel nogal duur.

Brakhage
02-03-2009, 22:17
Day of the Outlaw (Andre de Toth, 1959) ****1/2

Al direct vanaf het eerste shot zat ik aan de buis genageld, een gevoel wat niet meer zou weggaan. Dankzij de dreigende muziek, het ijskoude sneeuwlandschap en de afstandelijke camera wordt een prachtig gevoel van onderhuidse spanning gesuggereerd en deze intense sfeer zou de rest van de film gaan dicteren. Ik kan er nu erg weinig meer over zeggen, maar ik wil hier enkel mijn bijzondere waardering voor deze fantastische Western vermelden.

Coen P.
02-03-2009, 22:31
Robocop : Mischien wel de beste film van Verhoeven en zijn eerste blockbuster, alhoewel Starship Troopers me ook erg goed beviel. Ik heb Robocop al vele malen gezien en nu heb ik gekozen voor de extended version, maar kon niet echt achterhalen wat er zo extended aan is vergeleken met de gewone versie.

Agent Murphy wordt helemaal aan gort geschoten door een groepje zware criminelen en wordt bijelkaar geschraapt door de technichi van het OCP en tot Robocop gemaakt. Een robot die de wet moet gaan handhaven, echter heeft robocop(murphy) nog steeds een stukje menselijkheid, je ziet dit al vrij vroeg als hij draait met zijn pistool, iets wat hij ook altijd voor zijn zoontje deed. Uiteindelijk wordt hij weer geconfronteerd met zijn verleden door o.a. Lewis zijn oude partner, de criminelen die hem doodschoten en is hij klaar voor wraak en krijgt daardoor steeds meer menselijkheid terug.

Echt een Guilty Pleasure voor mij en zal 'm zekers vaker gaan herzien, mischien op Blu-ray als die ooit in Nederland zou gaan uitkomen. 8.1/10

Fijn stukje maatschappijkritiek :)

Melzz
02-03-2009, 22:45
Ober - Alex van Warmerdam - 2006

Ik dacht....ik probeer weer es een Nederlandse film maar Godskolere.....wat een ongelovelijke schijtfilm. Toegegeven....er zitten een paar geinige dingen in maar over het algemeen is het een vervelende film die vooral ergernis opwekt. Leuk dat er eens wat nieuws wordt geprobeert maar hier wordt de plank mijns inziens volledig misgeslagen. Die kop van Warmerdam alleen al......treurig.

4.0

mercapto
02-03-2009, 23:11
Eensch! :)
Ik blijf sinds het zien ervan weer angstvallig bij het Nederlandse weg. Yup, zo kortzichtig ben ik :)

Brakhage
03-03-2009, 00:02
Ober - Alex van Warmerdam - 2006

Ik dacht....ik probeer weer es een Nederlandse film maar Godskolere.....wat een ongelovelijke schijtfilm. Toegegeven....er zitten een paar geinige dingen in maar over het algemeen is het een vervelende film die vooral ergernis opwekt. Leuk dat er eens wat nieuws wordt geprobeert maar hier wordt de plank mijns inziens volledig misgeslagen. Die kop van Warmerdam alleen al......treurig.

4.0
Ik weet niet wat van Warmerdam hier voor nieuws probeert, 'Ober' is een film zoals hij die al jaren maakt. Ik ben absoluut geen liefhebber van de Nederlandse film, maar van Warmerdam lijkt me een instituut op zich, een van de weinige echte auteurs die we in Nederland hebben. Zijn oeuvre is bijzonder creatief en indrukwekkend, van internationale allure. Zijn toneelstukken zijn overigens ook zeer de moeite waard.

Lang leve onderwijzeressen in een groene coltrui!

Sneaker
03-03-2009, 02:22
The One (http://www.imdb.com/title/tt0267804/)
Gabe Law leeft in een universum waar hij een politierechercheur is. Bij het verplaatsen van een gevangene gaat het echter gruwelijk fout. Iemand valt hem en zijn collega's aan. Deze persoon wordt vanaf dat moment zijn grootste vijand. Een persoon die hij koste wat het kost moet verslaan. Die persoon is... hijzelf. Een kwaadaardige versie van zichzelf uit een ander universum die alles op alles zet om de enige in ieder universum te zijn.

Het verhaalgegeven is best interessant maar er wordt eigenlijk niet zo heel veel meegedaan. Het had wat dieper gemogen en natuurlijk is het verder allemaal verschrikkelijk voorspelbaar (de kleding van Jet Li). Maar daar draait deze film eigenlijk niet om. Het is meer een simpel kapstokje voor de actie en de gevechten.

En die zijn geweldig. De Jet Li's zijn top en het gevecht van Jet Li tegen Jet Li is erg gaaf. Er worden een paar toffe dingen gedaan (vooral de slow motion stukjes zijn heerlijk) en het wordt allemaal erg smakelijk en geloofwaardig in beeld gebracht. Dit gaat gepaard met lekkere stevige muziek.

Het acteerwerk is goed. Statham en Lindo zijn een geweldig duo en stelen de show. Statham is sowieso altijd cool maar het is jammer dat hij niet meer scènes met Lindo deelt. Jet Li is eigenlijk alleen echt goed in de actie scènes. Maar zodra hij zijn mond opentrekt valt hij tegen. Zijn Engelse uitspraak is niet erg sterk. Hij is gewoon het sterkst en coolst als zwijgende bad guy. In de romantische en komisch bedoelde scènes komt hij niet echt goed uit de verf. Het is verder wel leuk om een hoop bekende gezichten te zien in bijrolletjes.

Ondanks dat het verhaal niet al te diep gaat en Jet Li op bepaalde punten wat zwak is, was de film zeker genietbaar. Vooral dankzij de actie scènes en gevechten (waar het eigenlijk om draait). Toch weet ik zeker dat er veel meer in had gezeten.

steven van dijk
03-03-2009, 02:30
Voor alle fans van de Nederlandse film hier, probeer eens iets te zien van Adriaan Ditvoorst. Het grootste talent wat we ooit gehad hebben, en helaas een talent niet bezat en dat was om het talent waar te maken.
En met name zijn begin werk oa Paranoia met ene Jan de Bont achter de camera echt geweldig. Toen zag je al dat de Bont terecht een van de beste cameramensen ter wereld behoorde.

Sneaker
03-03-2009, 03:04
Survival Island (http://www.imdb.com/title/tt0120248/)
Het eiland South Georgia ligt in een ver afgelegen uithoek van de Zuidelijke Oceaan. Bijna het hele jaar is dit Antarctische eiland onbewoonbaar door de kou. Maar wanneer het zomer wordt komen duizenden dieren en vogels naar het eiland om zichzelf voort te planten.

Een zeer indrukwekkende en prachtige documentaire. Het is echt bizar om zo enorm veel beesten op één plek te zien. Het ziet er allemaal prachtig uit. Ik heb deze documentaire bekeken op het grote scherm van het Omniversum. Dit maakt het alleen maar meer indrukwekkender. Je wordt op sommige momenten letterlijk meegesleurd in de film. Vooral in de openingscene leek het wel alsof ik uit mijn stoel meevloog met de camera. Erg gaaf gedaan.

Maar ook zonder het extra grote scherm van het Omniversum is dit een uitstekende documentaire. Het laat prachtig zien hoe alle dieren elkaar verdragen en ondanks hun gigantische hoeveelheden, toch georganiseerd blijven. Het is me ook een raadsel hoe ze alles zo mooi, duidelijk en van dichtbij kunnen laten zien. Erg knap gedaan. Toch laat deze documentaire ook de gruwelijke kant zien. Van de dieren die de lange reis niet overleefden en opgegeten worden door lijkenpikkers (hetgeen zeer bloederig in beeld wordt gebracht), of een vogel die een ei onder de ogen van de moeder openbreekt en opeet, of hoe mannetjes met elkaar vechten en geen oog hebben voor wat er om hun heen gebeurd. Hierbij wordt een kleintje platgedrukt. Er wordt ook kort gesproken over de mens, maar het wordt nergens belerend of vervelend moralistisch. En dat is alleen maar goed. Het laat zelfs zien dat de mensen nu juist helpen om alles te controleren. Zo is er een geweldige scene waarbij een mens het ei van een vogel gaat wegen. Prachtige scene en vooral de reactie van de moeder wanneer hij het ei bijna laat vallen was prachtig. Maar toch is het ook interessant om te zien hoe de moeder de mensen accepteert om hun onderzoek uit te laten voeren.

De stem die alles vertelde was helaas in het Nederlands. Heb altijd liever het origineel (in dit geval van David Attenborough). Deze was wel te beluisteren met een koptelefoon, maar het geluid was hiervan zo hard en in mono, dat ik hem maar uitgezet heb. Was niet om aan te horen. Maar veel te klagen had ik ook niet want de Nederlandse stem klinkt prima.

Kortom, een prachtige een indrukwekkende documentaire waarbij alle dieren genoeg aandacht krijgen. Het is verder zeker een aanrader om de film op het grote scherm van het Omniversum te bekijken. Voegt echt wat extra’s toe.

Wim S.
03-03-2009, 09:59
Fijn stukje maatschappijkritiek :)

Ontbreekt inderdaad nogal, maar Coen ik doe m'n best (y) om me niet te beperken tot bv te zeggen van super goede film 8.1/10. Wat soms in mijn geval wel beter zou zijn. :)

Wim S.
03-03-2009, 10:03
Robocop is toch al een hele poos uit op Blu-Ray in de Benelux ?

Las enkele pagina's terug dat je Exiled op Blu-Ray wilde zien - die is ook al enkele maanden uit, hoor. Vind je via yesasia bijvoorbeeld, en is regiovrij. Ziet er heel mooi uit, wel nogal duur.


Ook de 20th Anniversary van Robocop?

Wat betreft Exiled, wacht ik toch liever even op een UK uitgave...

Melzz
03-03-2009, 11:43
The Curious Case of Benjamin Button

Wederom een film gezien die behoorlijk de hemel wordt ingeprezen maar waarvan ik niet echt onder de indruk ben. Het verhaal is bekend, Benjamin wordt oud geboren en leeft zn leven achterstevoren. Ondertussen ontmoet hij allerlei mensen....het lijkt het echte leven wel. De film begint met een vrouw op haar sterfbed die ook een deel van de voice over voor haar rekening neemt. Haar manier van praten en stemgeluid in tergend en niet om aan te horen. Gelukkig was ze niet de hele tijd aan het woord.

Een dikke pluim voor de grime en make-up....dat is echt een prestatie in deze film. Het verhaal is vooral.....lang......heeeeeel.....ergggg....lang. Te lang dus voor mijn gevoel. Ik heb de film in Cineworld gezien in Beverwijk. Daar hebben ze nog pauzes.....ik heb in Amsterdam al in geen 10 jaar (of langer) een pauze meegemaakt maar in Beverwijk bestaan ze nog.....pauzes. Had er dit keer geen moeite mee maar normaal vind ik dat vreselijk. Soms is een bioscoopervaring te gek maar als een film niet altijd even boeit dan begin ik me te ergeren aan mensen die wat tegen elkaar zeggen, lachen op ongepaste momenten etc. Ook 166 minuten lang in een stoel zitten gaat je opbreken. Ik verlangde ineens naar mn thuissituatie.....languit op de bank.

Anyway....beetje gemengde gevoelens over deze film. Aan de ene kant vind ik hem langdradig en saai maar aan de andere kant is het ook een vakkundig gemaakte film. Brad Pitt acteert op zich ook vrij eentonig. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Benjamin maar een saai en oppervlakkig figuur is. En Cate Blanchet.....da's een persoonlijk iets.....ben niet zo weg van haar. Martin Koolhoven vertelde bij DWDD dat ie drie uur lang heeft zitten janken. Zelf heb ik geen enkel emotioneel moment ervaren.

Ik heb me niet zitten irriteren maar echt gegrepen of ontroerd ben ik ook zeer zeker niet. Dan blijft er dus een vakkundig gemaakte film over. Ik hoop dat Fincher weer een donkere thriller gaat maken en niet op deze "middle of the road" tour door blijft gaan. Beetje de Ilse de Lange van de film....deze Curious Case. Niemand zal zich er een buil aan vallen maar echt bijzonder is het ook weer niet. Degelijk.

7,3

Topaz - Alfred Hitcock - (1969)

Wordt veelal gezien als de zwakste Hitch en ik was erg benieuwd of ik dat ook zou vinden. Ik vond het een heerlijke film voor de zondagmiddag. De film kent geen grote sterren maar dat vind ik geen probleem. Het is een spionnenfilm zonder veel opsmuk, vrij rechttoe rechtaan. En ik ben wel gek van die jaren 60 gangster en spionnenfilms. Er bestaan van deze film meerdere versies. De eerste versie duurt ruim 140 minuten en werd door een testpubliek te lang bevonden. Ook het einde met een duel werd niet gewaardeerd. Ik heb de kortere versie gezien van 120 minuten met een ander einde.

De film kent echter toch behoorlijk wat geweldige scenes; de beginscene, de scene in het hotel van Harlem, enkele scenes zonder dialoog (achter een glazen deur, je ziet wat er gebeurt en je vult dus de dialogen zelf in) en een moordscene waarbij een jurk prachtig gedrapeert wordt alsof het een plas bloed zou zijn.

De ontknoping komt wat plotseling en het had wat spannender gekund maar zo slecht als ik heb gelezen is hij zeer zeker niet. Wellicht nog een tikkie leuker dan Torn Curtain. De enige film van Hitch die ik echt niets aan vond was "The Trouble With Harry". Prima film dus weer.

7,3

DanielC.
03-03-2009, 17:13
To Be or Not to Be Wat een fantastische film is dit toch. Ook een 2e keer zit ik weer met open mond te kijken "Wat gebeurt hier toch allemaal!?". Vreselijk grappig. Een aanrader, natuurlijk.

Melzz
03-03-2009, 17:25
Days of Wine and Roses (1962)

Pijnlijke film over alcoholisme. We zien een echtpaar langzaam afglijden in een poel des (drank) verderf. Jack Lemmon blijft toch enkele komische trekken houden maar dat blijft gelukkig net binnen de perken. Ik vond het af en toe moeilijk om te zien hoe twee mensen steeds weer moeten toegeven aan hun zwakte. Prachtig emotioneel einde ook (slik, slik). Denk wel de meest sterke film over alcoholisme die ik ken ook al vliegt het af en toe net een tikkeltje uit de bocht door bepaalde zaken iets te erg uit te vergroten.

8.0

Erwin de Koning
03-03-2009, 18:05
THANXGIVING (http://www.imdb.com/title/tt0878717/)

THANXGIVING: DEAD HARVEST

Indie slasher die nogal rommelig is want het begint als een campgroundslasher found footage film, overgaat naar een hicksploitation, verder gaat als een zombie film, om te eindigen als spook en kannibalenfilm wat een véél te rommelig product oplevert. Het camerawerk is redelijk en de dvd ziet er goed uit

Dit is de workprint voordat de editor ontslag kreeg

5.0

http://img98.imageshack.us/img98/5778/db11366.jpg

mercapto
03-03-2009, 18:39
Days of Wine and Roses (1962)

Pijnlijke film over alcoholisme. We zien een echtpaar langzaam afglijden in een poel des (drank) verderf. Jack Lemmon blijft toch enkele komische trekken houden maar dat blijft gelukkig net binnen de perken. Ik vond het af en toe moeilijk om te zien hoe twee mensen steeds weer moeten toegeven aan hun zwakte. Prachtig emotioneel einde ook (slik, slik). Denk wel de meest sterke film over alcoholisme die ik ken ook al vliegt het af en toe net een tikkeltje uit de bocht door bepaalde zaken iets te erg uit te vergroten.

8.0

Lemmon kan het inderdaad maar net serieus genoeg houden, maar misschien daardoor juist net wat echter, het is maar net hoe je het bekijkt. Tot nu toe één van m'n favoriete wat oudere films, dankzij een tijdloos onderwerp.
Ik heb zelf Leaving Las Vegas op #1, maar dat ligt dan weer aan mij ;)

Melzz
03-03-2009, 19:05
Gisteren Ober gezien, vandaag Days of Wine and Roses.....volgens mij moet ik zo dringend een biertje gaan drinken....

steven van dijk
03-03-2009, 19:39
of Barfly kijken scheeld ook een borrel(y)

Wim S.
03-03-2009, 19:52
Let's Scare Jessica to Death : Jessica is een labiele vrouw en ziet dingen en hoort stemmen die er niet zijn, nadat ze 6 maanden opgenomen is geweest besluit haar man te verhuizen naar het platteland. Samen met nog een vriend van hun hebben ze daar een oude boerderij gekocht, echter daar aangekomen zien ze een vrouw in het huis. Deze vrouw blijkt hip en betrouwbaar genoeg en ze besluiten om haar daar gewoon bij hun te laten wonen. Jessica begint weer allemaal vreemde dingen te zien en vraagt zich af of ze weer gek begint te worden of ligt het deze keer echt niet aan haar, maar aan de bevolking daar op het platteland.

De film heeft een aangename mysterieuze sfeer, zelfs een beetje hippie-achtig met dat dromerige gitaarmuziekje op de achtergrond en is bij soms tijden ook echt spannend.

Ik volgde het zombie topic hier op het forum en daar werd deze film aangeraden,maar om deze film onder het zombiegenre te plaatsen ben ik het niet helemaal mee eens, het zou wat mij betreft meer onder een vampieren genre geplaatst moeten worden. Maar boeien dit, want wat maakt het uiteindelijk uit, want het is een zeer goede en spannend filmpje en het kijken waard geweest. 7.7/10

Melzz
03-03-2009, 19:59
Ik vind die dvd cover ook zo geweldig:

http://i21.photobucket.com/albums/b300/spacemonkey_fg/Lets2.jpg

Wim S.
03-03-2009, 20:01
Klopt, wel vergelijkbaar met de sfeer van de film, goede tip van je geweest ;)

Don van Straalen
03-03-2009, 21:46
It's been a while, ik hou het kort:

Punisher: Warzone
Doet wat het moet doen. Dikke harde actie, verstand op nul en genieten maar. 7.4/10

Waiting...
Flauwe comedy waarin het lijkt of er alleen maar grappige dialogen aan elkaar geplakt zijn, er zit niet echt een verhaal in verder. 6.7/10

Flags of our Fathers
Redelijk tegenvallende film van Eastwood. Het verhaal kon me niet echt boeien en de special effects waren hier en daar tergend slecht. Binnenkort maar de Japanse tegenhanger kijken. 7.3/10

Bedtime Stories
Aargh! Waarom trap ik er toch altijd weer in! 4.2/10

Traitor
Zonder verwachtingen begon ik aan deze film, bleek echter best wel tof te zijn. Prima thriller, spannend verhaal. Alleen het einde Alle bombers in één bus zag ik al van mijlenver aankomen. 7.0/10

The Rules of Attraction
Ik verwachtte hier een flauwe tiener-highschool/college comedy, bleek echter iets heel anders te zijn. Drugs, liefdesdriehoeken en zelfmoord. Redelijk interessant. Oh, en Jessica Biel. 7.0/10

The Midnight Meat Train
Bloed. Trein. Bloed. Vinnie Jones. Bloed. Bloed. Demonen. Bij vlagen wel tof, maar de film had weinig om het lijf. 6.8

The Da Vinci Code
Leek me niks aan, toch maar geprobeerd. Deze film is echt niet voor mij. En Tom Hanks zag er echt belachelijk uit in deze film. 4.3/10

The Fountain
Op aanraden van een vriendin en na het zien van The Wrestler me ook maar even aan The Fountain gewaagd. Mooie film. Vage film. Om eerlijk te zijn snapte ik er niet veel van.. 6.5/10

Sex Drive
Tja. Ach. Tits and Ass. Verder ongeloofwaarde personages en een dom verhaal. Tits and Ass. 5.8/10

Kiss Kiss Bang Bang
Ooit een keer gezien en was vergeten hoe tof ik deze film vond! Nu ben ik dan ook wel een grote RDJ fan, maar de manier hoe deze film geschreven en geregisseerd is vind ik echt briljant. Leuk verhaal, grappige plottwists en de film neemt zichzelf gelukkig niet téserieus. 8.4/10

Cinderella Man
A true underdog story. Op de één of andere manier weten dit soort films me altijd erg te boeien. Sterke rol van Russel Crow, Paul Giamatti was ook tof, ik kan alleen het hoofd van Renée Zellweger niet uitstaan, vraag me niet waarom.8.3/10

Coen P.
03-03-2009, 21:57
Ontbreekt inderdaad nogal, maar Coen ik doe m'n best (y) om me niet te beperken tot bv te zeggen van super goede film 8.1/10. Wat soms in mijn geval wel beter zou zijn. :)

Ik bedoel het helemaal niet lullig! Vind het juist fijn als mensen de moeite nemens iets over een film neer te pennen! Wil alleen aangeven dat Robocop filmische maatschappijkritiek is! (net als bv Starship Troopers) (more than meets the eye bij al zijn films!)

steven van dijk
03-03-2009, 22:15
Ik bedoel het helemaal niet lullig! Vind het juist fijn als mensen de moeite nemens iets over een film neer te pennen! Wil alleen aangeven dat Robocop filmische maatschappijkritiek is! (net als bv Starship Troopers) (more than meets the eye bij al zijn films!)


In alle films van Paul Verhoeven zit maatschappykritiek, van Wat zien ik tot Zwartboek, ook vaak het klein burgerlijkheid of over democratie oa Soldaat van Oranje.

mercapto
03-03-2009, 22:54
The Good Sheperd

Mwah, tja.
Best te kijken hoor, daar niet van, maar uhm, tja...
Het was allemaal nogal rommelig. Er is niet echt een verhaal waar je lekker in kunt komen, het is allemaal een beetje houtje touwtje.
Damon werd maar niet ouder, Jolie was al oud, niet dat dat nou erg was allemaal, maar toch.
Neen, ik kon er niet zoveel mee. Nergens spannend, verhaal was hier, daar en everywaar, de karakters konden me geen kont interreseren en het duurde bij elkaar wel erg lang voordat er niks gebeurde. Al die oude mannen waren wel leuk om te zien, 15 seconden Pesci vooral, gewoon vanwege Pesci, want z'n personage was even vergetelijk als de rest.

Brakhage
03-03-2009, 23:00
Cookie's Fortune (Robert Altman, 1999) ****1/2

Een van Altman's meest onzinnige en humoristische films, een heerlijk lamlendige farce. 'A-we, that is not a word!' Sublieme onzin.

Patrick van den Hul
03-03-2009, 23:06
Giú la Testa (1971) - De minste van Leone die ik tot nu toe heb gezien, maar daarmee zeker nog niet slecht. Zijn kenmerkende visuele stijl is weer volop aanwezig. Morricone heeft wel eens betere score's geschreven. 7,8

Away From Her (2006) - Prachtige, ontroerende film met een rustig, gemoedelijk tempo en geweldige rollen van beide hoofdrolspelers. Ook mooie beelden van Canada. De film is aangrijpend, zonder melodramatisch of onoprecht te worden, erg knap. 8,5

A Fish Called Wanda (1998) - Een nu al klassieke Brits/Amerikaanse crimecomedy die niet geheel toevallig regelmatig aan de Monthy Python films doet denken. Echt schaterlachen was het niet, maar vermakelijk wel. 7,3

Dr. Strangelove (1964) - Een film die erg komisch en tegelijk ook heel serieus is. Daarbij ook nog eens best wel spannend, al kun je de afloop misschien raden als je Kubrick een beetje kent. Behoort voor mij niet tot zijn beste, maar zeker genietbaar. 7,5

Dragonheart (1996) - Film puur vanuit jeugdsentiment herkijken leidt vaak tot een teleurstelling, zo ook hier. Het is eigenlijk nogal een kinderachtige film met een flauw verhaaltje. De cast is dan wel weer goed, evenals de score van Randy Edelman. 6,0

Christmas in July (1940) - Een grappig concept in hoog tempo uitgewerkt in deze ultrakorte film (iets meer dan een uur). Slimme humor, slapstick humor en een vleugje drama in een vermakelijke verpakking. 7,5

The Magnificient Seven (1960) - Deze film kon mij beter bekoren dan het Japanse origineel, al moet ik die nog eens herkijken. De opbouw is wel wat traag, terwijl de afronding juist weer rap is. Cast en muziek zijn geweldig. 7,6

The Machinist (2004) - Dit mag dan een thriller zijn, maar ik vond deze film regelmatig meer creepy dan menig horrorfilm. Mooie visuals een zeer sterke Christian Bale. Spanningsopbouw is geweldig, maar de ontknoping stelt enorm teleur. 7,0

The Great Moment (1944) - Een voor Preston Sturges begrippen redelijke serieuze film over een orthodonthist die ether ontdekt als anesthesiemiddel. Toch ook de nodige humor al is deze wat flauw. Onderhoudend van begin tot eind. 7,2

Guess Who's Coming to Dinner (1967) - Bijzonder dat deze film over raciale kwesties al 40 jaar geleden gemaakt kon worden. Visueel is de film nogal vlakjes en qua verhaal soms ronduit ongeloofwaardig, maar het geweldig acteerwerk maakt alles goed. 7,4

New York, New York (1977) - Zoals je van Scorsese kunt verwachten visueel weer een bijzondere film en uiteraard ook qua muziek. Inhoudelijk/emotioneel kreeg de film me niet te pakken en dan is 2,5 uur best lang. Wel een paar sterke eindscènes. 7,0

Sneaker
04-03-2009, 02:43
Lost in Translation (http://www.imdb.com/title/tt0335266/)
Bob en Charlotte zijn twee Amerikanen die verblijven in Tokio. Bob is een acteur die daar een reclame op komt nemen terwijl Charlotte haar man vergezeld die voor zijn werk als fotograaf veel weg is. Beiden voelen zich verveeld en eenzaam in een onbegrijpelijk stad. Wanneer geen van beide de slaap kan vatten, komen ze elkaar tegen in de bar van het hotel. Er ontstaat een bijzondere band tussen de twee.

Om de nummer 7 positie van mijn nummer 1 in de What I Watch Top 100 (http://www.whatiwatch.net/top100.php?p=4) te vieren ging Lost in Translation weer in de speler. En het was weer genieten.

Wat is dit toch een fantastische film. De draait volledig om de twee geweldige hoofdrolspelers. Als eerste is er Bill Murray. Hij is ontzettend grappig zonder over-the-top te gaan (zoals in sommige andere films van hem). Ik heb geen problemen met een over-the-top Murray, maar de subtiele manier waarop hij de humor dit keer brengt voegt een extra dimensie toe aan zijn karakter. Hij belandt ook in komische situaties die vooral komen door de taalbarrière. Zoals bijvoorbeeld tijdens de opnames van de reclame. Of de briljante scene in het ziekenhuis waarin hij een gesprek met een oude man probeert te voeren, terwijl twee vrouwtjes op de achtergrond in een deuk liggen. Ook Scarlett Johansson belandt in komische, vreemde situaties. Bijvoorbeeld in de arcade hal, in het ziekenhuis of tijdens haar ontdekking van Tokio. Ze zet haar rol onschuldig en heel puur neer. Fantastisch om naar te kijken. Dit geldt ook voor de chemie tussen de twee. Samen tillen ze de film echt naar een enorm hoog niveau. Zonder deze acteurs was de film nooit zo goed geweest.

Er zit één scene in de film waarbij de band tussen de twee verbroken wordt. Ook dit wordt uitstekend door de acteurs neergezet en laat gelijk ook zien dat ze zonder woorden een boeiend verhaal kunnen vertellen. De eerste keer dat ik deze film keek, vond ik deze scene niet leuk. Het paste gewoon niet in de film en was eigenlijk boos op Bob. Maar na een herkijk beurt voelde ik dat dit kwam doordat de band die je met de karakters heb, werd verbroken. Uitstekend gedaan en het past eigenlijk perfect bij de film. Dit leidt uiteindelijk naar het einde. Ik kan er niets over zeggen. Prachtig, puur en emotioneel en een perfecte manier om de film af te sluiten.

De film ziet er ook geweldig uit. Je heb de prachtige beelden van een hectisch Tokio en een schitterend hotel. Maar er zijn ook hele mooie kleine scènes zoals bijvoorbeeld Johansson die een plas in een park oversteekt via een stenen pad. Of wanneer ze voor het raam zit die uitkijkt over Tokyo. Het ziet er allemaal geweldig uit. Toch weet Sofia Coppola een uitstekende sfeer neer te zetten waardoor je je perfect in de hoofdpersonen in kan leven. Herkenbare situaties en gevoelens zorgen ervoor dat je als kijker ook een speciale band met de karakters krijgt. Het tempo van de film ligt laag en dat kan sommige mensen afschrikken omdat het al snel saai gevonden kan worden. Maar dat is het absoluut niet. Het is juist ontzettend boeiend. Een ideaal tempo om heerlijk bij weg te dromen.

Kortom een meesterlijke film waarbij alles klopt. Waarom deze film niet meer Oscars in ontvangst mocht nemen is mij een raadsel. Hetzelfde geldt ook voor het gebrek van een nominatie voor Johansson. Een meesterwerk waar ik van kan blijven genieten.

Jeroen D
04-03-2009, 06:45
The Good Sheperd

Mwah, tja.
Best te kijken hoor, daar niet van, maar uhm, tja...
Het was allemaal nogal rommelig. Er is niet echt een verhaal waar je lekker in kunt komen, het is allemaal een beetje houtje touwtje.
Damon werd maar niet ouder, Jolie was al oud, niet dat dat nou erg was allemaal, maar toch.
Neen, ik kon er niet zoveel mee. Nergens spannend, verhaal was hier, daar en everywaar, de karakters konden me geen kont interreseren en het duurde bij elkaar wel erg lang voordat er niks gebeurde. Al die oude mannen waren wel leuk om te zien, 15 seconden Pesci vooral, gewoon vanwege Pesci, want z'n personage was even vergetelijk als de rest.

Dit is 1 van de weinige films die ik niet uit heb kunnen zitten........saai, saai en nog eens saai..........

BigLebowski
04-03-2009, 09:26
The Good Sheperd

Mwah, tja.
Best te kijken hoor, daar niet van, maar uhm, tja...
Het was allemaal nogal rommelig. Er is niet echt een verhaal waar je lekker in kunt komen, het is allemaal een beetje houtje touwtje.
Damon werd maar niet ouder, Jolie was al oud, niet dat dat nou erg was allemaal, maar toch.
Neen, ik kon er niet zoveel mee. Nergens spannend, verhaal was hier, daar en everywaar, de karakters konden me geen kont interreseren en het duurde bij elkaar wel erg lang voordat er niks gebeurde. Al die oude mannen waren wel leuk om te zien, 15 seconden Pesci vooral, gewoon vanwege Pesci, want z'n personage was even vergetelijk als de rest.

Ik was er ook aan begonnen, maar heb hem na anderhalfuur uit gezet...wat een tijdverspilling!

Melzz
04-03-2009, 09:53
El Maquinista a.k.a. The Machinist (2004)

Alweer enkele jaren geleden dat ik deze voor t laatst zag maar t blijft een geweldige film. De look van de film is duister en past zeer goed bij het verhaal. Er is al veel gezegd over de fysieke transformatie van Christian Bale....echt een prestatie....wat ziet die man er eng uit. Zn acteerprestatie is ook zeer sterk, de sterkste van Bale als je t mij vraagt. Ook al weet je de ontknoping, nog blijft het een zeer boeiende film. De dvd van Tartan is zeer goed, een kraakheldere transfer met dito geluid. Leuke extra's ook op de disk.

8,2

Coen P.
04-03-2009, 10:12
Dit is 1 van de weinige films die ik niet uit heb kunnen zitten........saai, saai en nog eens saai..........


Ik was er ook aan begonnen, maar heb hem na anderhalfuur uit gezet...wat een tijdverspilling!

Wel uitgezien, maar hemeltergend saaie shit...

BigLebowski
04-03-2009, 10:22
Tideland (http://www.imdb.com/title/tt0410764/) - Terry Gilliam, 2005

http://www.calendarlive.com/media/photo/2006-10/25985274.jpg

Jeliza Rose, een kind van aan drugs verslaafde ouders, vlucht in haar eigen fantasiewereld met haar vingerpoppen (en nee, de film is niet xxx-rated). Wanneer haar moeder plots overlijdt, vertrekt ze met haar vader naar het vervallen huis van haar lang geleden overleden oma. Het duurt echter niet lang voordat ook haar vader een 'eeuwigdurende vakantie' neemt en Jeliza Rose alleen op de wereld staat. Ze zoekt vriendschap bij haar enge buurvrouw/heks/piraat/bijenvrouw Dell en de psychisch achtergestelde Dickens.

Opvallend zijn de prachtige kleuren en wijdse uitzichten buiten die in schril contrast staan met de donkere binnenkamers in huis. En we zien natuurlijk ook weer de fraaie wideshots uit vreemde hoeken, die zo typerend zijn voor Gilliam en voor een vervreemdend effect zorgen. Mensen die moeite hebben met Terry Gilliam of zich niet in een donkere en bizarre fantasiewereld kunnen inleven, blijven beter mijlenver bij deze film uit de buurt! Dit is Alice in Wonderland on acid...

7.0/10

Coen P.
04-03-2009, 10:23
My Blueberry Night (Kar-Wai Wong, 2007) ***½
in zijn Amerikaanse filmdebuut borduurt Kar-Wai Wong voort op zijn visuele stijl die hem (dankzij cameraman Christopher Doyle) zo groot heeft gemaakt. Helaas mist de film de klasse en finesse van In the Mood for Love, een andere film met een romantisch plot. Daarnaast ontbreekt het in deze film aan acteurs die de film kunnen dragen. Jude Law is geen Tony Leung en Norah Jones is al helemaal geen Maggie Cheung. Cameraman Darius Khondji probeert continu zijn voorganger na te apen in zijn manier van filmen, maar het werkt niet helemaal om de methodiek die Hong Kong zo mooi in beeld te brengen toe te passen op de wijdse omgevingen van de Verenigde Staten. Zoals de alwetende beaver zegt: From the start, it’s abundantly clear that Wong hasn’t made an art film, but there's plenty of artistry on display here nonetheless. En daar kan ik niets aan toevoegen...

Coen P.
04-03-2009, 10:25
Lost in Translation (http://www.imdb.com/title/tt0335266/)


Toffe film indeed, maar waarom is iedereen altijd zo lovend over de rol van Scarlett Johansson. Het enige wat zijn doet is in haar onkunde een beetje glazig om zich heen kijken. Toegegeven, het is een verschrikkelijk mooie meid, maar ze past zo goed in deze film omdat haar onmacht precies past in haar rol. Nee, Bill Murray is de enige echte zwaargewicht in deze film!

Dennis Oosterhuis
04-03-2009, 10:35
Toffe film indeed, maar waarom is iedereen altijd zo lovend over de rol van Scarlett Johansson. Het enige wat zijn doet is in haar onkunde een beetje glazig om zich heen kijken. Toegegeven, het is een verschrikkelijk mooie meid, maar ze past zo goed in deze film omdat haar onmacht precies past in haar rol. Nee, Bill Murray is de enige echte zwaargewicht in deze film!
Dat is het 'm juist. Doordat ze niet echt supergoed kan acteren, is haar rol in deze film júíst zo goed, gewoon puur Johansson. (y)

Don van Straalen
04-03-2009, 14:01
Dit is 1 van de weinige films die ik niet uit heb kunnen zitten........saai, saai en nog eens saai..........

Hier ook!

Coen P.
04-03-2009, 14:10
A Prairie Home Companion (Robert Altman, 2006) ****½
De zwanenzang van Robert Altman is een onvergetelijke film van een meesterfilmmaker die zijn sporen in de filmwereld meer dan verdiend heeft. Zoals vaker in zijn films, denk bijvoorbeeld eens aan Short Cuts, Nashville en The Player, werkt Altman met een schare aan karakters vol elkaar overlappende teksten. in A Prairie Home Companion staat het radioprogramma in matineevorm, heel verrassend A Prairie Home Companion genaamd, centraal. Na 30 jaar is het de laatste aflevering en de zangers mijmeren over vroeger en zingen tussendoor hun hits van nu en toen. Veel meer gebeurt er niet, maar Altman weeft het fabuleus en op emotionele wijze in elkaar. Joris merkt op dat 'je liegt als je denkt dat Altman deze film niet in 1 take heeft opgenomen' en hij heeft gelijk. De film, een naderend afscheid, is natuurlijk te vergelijken met Altman zelf. Toen hij de film maakte was hij al op leeftijd en zodoende wist de filmmaker dat zijn afscheid er ook aan zat te komen. Niet sinds het afscheid van Edward G. Robinson in Soylent Green heb ik een emotioneler afscheid meegemaakt. Rust in vrede Robert Altman. Wij, de filmliefhebbers, zullen je nooit vergeten.

Bas Reuver
04-03-2009, 14:53
El Maquinista a.k.a. The Machinist (2004)

Alweer enkele jaren geleden dat ik deze voor t laatst zag maar t blijft een geweldige film. De look van de film is duister en past zeer goed bij het verhaal. Er is al veel gezegd over de fysieke transformatie van Christian Bale....echt een prestatie....wat ziet die man er eng uit. Zn acteerprestatie is ook zeer sterk, de sterkste van Bale als je t mij vraagt. Ook al weet je de ontknoping, nog blijft het een zeer boeiende film. De dvd van Tartan is zeer goed, een kraakheldere transfer met dito geluid. Leuke extra's ook op de disk.

8,2

Hee die moet ik ook weer eens gaan kijken. Inderdaad een goede film! Volgens mij heb ik ook de Tartan dvd, dus dan kan ik die extra's gelijk ff meepikken (y)

TheGodfather
04-03-2009, 16:21
De afgelopen dagen gezien:

Dog Day Afternoon (http://www.imdb.com/title/tt0072890/)
Het ongeloofelijke maar waargebeurde verhaal van Sonny Wortzik (Al Pacino) die een bank overvalt om de geslachtsveranderende operatie van z`n vriend te kunnen betalen.
Het feit dat het verhaal echt gebeurd is wordt kracht bijgezet door het ontbreken van een soundtrack gedurende de hele film. Behalve bij de openingsscene is dit niet het geval. Daarin wordt wel muziek gebruikt en wordt gelijk de sfeer van een hete dag in New York goed neergezet.
Ook het gebruik van een documentaire achtig camerawerk bij de scenes buiten het bankgebouw dragen bij het aan het realiteitsgevoel.
Al Pacino is fantastisch in de hoofdrol en zet één van z`n beste rollen neer.
Een geweldige, fascinerende film.

8,0/10

Lost - Season 3 (http://www.imdb.com/title/tt0411008/episodes#season-3)
Na het fantastische tweede seizoen werd het voor het derde seizoen wel erg moeilijk om nog beter te zijn. Dat was dan ook zeker niet het geval. Vooral het eerste deel van het seizoen (de eerste 10 afleveringen ofzo) vond ik er niet zoveel aan en leek het maar niet spannend te worden en geen schot in te komen. Daarna werd het al snel beter met tegen het einde een paar erg spannende afleveringen en een geweldige eindscene bij de laatste aflevering. Ben benieuwd naar seizoen 4

7,5/10

Brakhage
04-03-2009, 17:31
Dit is Alice in Wonderland on acid...
Net zoiets als 'Alice in Acidland'? :-P

Oudlid_X5
04-03-2009, 17:44
Wel uitgezien, maar hemeltergend saaie shit...


Ik was er ook aan begonnen, maar heb hem na anderhalfuur uit gezet...wat een tijdverspilling!


Dit is 1 van de weinige films die ik niet uit heb kunnen zitten........saai, saai en nog eens saai..........

Stelletje filmbarbaren...:sad:

Oudlid_X5
04-03-2009, 17:49
De Ofrivilliga (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=136824) (2008 )

"Ongewild" was een film die op een irritante manier op me inwerkte. De regisseur suggereert namelijk dat de vier of vijf verhaallijnen uit het leven gegrepen zijn, maar ik vraag me af of dat daadwerkelijk wel zo is. Vooral de verhaallijn van de lerares vond ik nogal op een vreemde manier neigen naar een statement van de regisseur. Deze lerares ziet op een gegeven moment een andere leraar een kind een corrigerende tik verkopen wegens slecht gedrag. Dat slechte gedrag zie je van tevoren volop in beeld dus op een gegeven moment kan de leraar niet anders dan een tik uitdelen. Wat de lerares vervolgens flikt vind ik vele malen smeriger. Zij is iemand van het type Jan-Peter Balkenende die beweert dat je je eigen kinderen niet eens een tik mag verkopen bij slecht gedrag. Dat soort mensen zorgen ervoor dat de jeugd van tegenwoordig zo uit hun voegen groeit. Vloeken tegen ouders, schelden tegen ouderen, geen fatsoen meer hebben en alleen maar denken aan comazuipen en seks. Ze schoppen tegen iedereen en alles aan. Als men die jongeren wil corrigeren krijg je ook nog een celstraf aan de broek. Wat de lerares dus doet is naar de directeur stappen, de leraar het incident spiegelen en andere leraren op de hoogte brengen. Vooral dat opgeheven vingertje vond ik nog wel het meest afschuwelijke ervan.

Een andere verhaallijn gaat over een buschauffeur die er achterkomt dat het wc-gordijntje vernield is. Vervolgens laat de chauffeur de passagiers weten dat hij pas verderrijdt als de schuldige zich meldt. We horen de mensen klagen en natuurlijk heeft de chauffeur een punt, maar dat kun je nooit zo regelen. We zien de tijd verstrijken, de schemering valt en plots is het avond. Laten we zeggen dat er ongeveer vijf uur verstreken is. Niemand kan mij wijsmaken dat er echt niemand is die daar tegen ingaat. Ik bedoel: dat laat je toch niet over je heengaan? Als mij dit gebeurde, regelde ik wel dat de schuldige gevonden werd of stelde ik mezelf wel verkiesbaar. Alles om die bus zo snel mogelijk weer op gang te krijgen; ik zit niet voor niets in een bus. Wil graag van punt a naar punt b zo snel mogelijk gebracht worden. Het kwam bij mij over alsof de mensen in de bus alle tijd van de wereld hadden.

Daarbij vond ik dat statische camerawerk ook te veel neigen naar 'ik ben tegen de wetten van Hollywood'. En tijdens de Q en A werd dat ook bevestigd door de regisseur. Hij verveelde zich teveel in de bioscoop. Wat heb ik toch met hem te doen! Er bestaat ook zoiets als alternatieve films in het Filmhuis kijken, of kennen ze dat niet in Zweden? Dat lijkt me sterk en anders raad ik hem aan om eens goed te kijken naar landgenoten zoals Roy Andersson, Lukas Moodysson en Ingmar Bergman.

Al met al is het zeker geen slechte film, maar ik heb me gewoon af en toe zitten ergeren aan de inhoud en de vorm van de film. Dat het thema groepsdruk overkomt was wel duidelijk, maar ik heb een gevoel dat als de regisseur zijn onderwerp wat minder serieus had gebracht, dat de film dan vele malen flexibeler en toegankelijker geweest zou zijn, ook voor publiek dat doorgaans alleen maar naar Hollywood films kijkt volgens hem. 6.0

TheGodfather
04-03-2009, 17:58
En toen was het tijd voor de film waar ik al maanden lang naar uit keek:

Watchmen (http://www.imdb.com/title/tt0409459/)
De legendarische graphic novel van Dave Gibbons en Alan Moore (die overigens niet op de credits staat) werd jarenlang onverfilmbaar geacht. Direct na de release werden de rechten al verkocht, maar toch duurde het ruim 20 jaar voordat de film er kwam. In die 20 jaar hebben onder andere Terry Gilliam en David Fincher zich aan het project gewaagd maar beide durfden of konden het niet aan. Het project kwam uiteindelijk terecht bij Zack Snyder, die met 300 al eerder bewees geschikt te zijn om een graphic novel naar het grote scherm te toveren. Hem lukt het wel en nu is ie daar dan eindelijk: Watchmen, de film.

Het begint allemaal met de moord op de gepensioneerde superheld The Comedian, een toffe (maar jammer genoeg te kleine) rol van Jeffrey Dean Morgan. Hij wordt door een onbekende uit de raam van z`n apartement gegooid. De zoektocht naar de moordenaar begint. Rorschach (een briljante Jackie Earle Haley), ongeveer de enige superheld die nog als zodanig door het leven gaat, vreest voor een "mask killer" die het op alle (oud)superhelden heeft voorzien.

Dat is ongeveer het verhaal (of eigenlijk maar een klein deel er van) in een notendop. Want naast een fantastische film noir achtige whodunnit bevat de film nog zoveel meer. Het geen dat direct opvalt is dat de helden "ook maar gewone mensen zijn" met allerdaagse problemen. Ze hebben een menselijk karakters en zijn geen buitenaardse superhelden, of ze voelen ze zich toch niet zo. Dat wordt vooral duidelijk bij Rorschach, die er moeite mee heeft dat de bevolking het heeft gehad met de superhelden en dat ze verboden zijn bij wet. Jackie Earle Haley speelt dit geweldig en is de absolute uitblinker van de film. Zelfs met masker op (en dus zonder gezichtsuitdrukkingen) speelt hij op sublieme manier een getergd man.
Zoals gezegd is ook Dean Morgan erg tof. Dr. Manhattan is een erg tof karakter en ziet er mooi uit. De enige die een beetje uit de toon valt is Malin Akerman als Silk Spectre II. Ze past niet echt in de groep en haar acteerprestaties verbleken een beetje bij die van de rest.

Er werd gedacht dat Snyder nooit alles uit het boek in één film zou kunnen stoppen. Dat is natuurlijk ook redelijk onmogelijk maar hij heeft goed z`n best gedaan en de film lijkt dan ook erg trouw aan de novel te zijn. Toch heb je wel soms het gevoel dat het tempo iets hoger had gekund en voelt de film wat onevenwichtig aan. De balans die Snyder zoekt tussen drama, de maatschappij kritiek en de actie scenes is niet altijd in evenwicht.
Maar over het algemeen doet dit niet echt afbreuk aan het geheel en zit er ook natuurlijk in de langzame scenes genoeg om van te smullen.

De film ziet er fantastisch uit, de effecten zijn om van te smullen. De slow-motion beelden zijn erg tof en zijn niet irritant.
Wat verder opvalt is de muziek keuze. Het is erg gewaagd van Snyder om de muziek te gebruiken die hij heeft gebruikt, en dan vooral op de manier waarop. Maar het werkt wonderwel. De begin scene waarin Bob Dylan`s "The Times They Are a-Changin' wordt gebruikt is daar een heel goed voorbeeld van. Met één scene en het gebruik van dit liedje, met uiteraard de geweldige bijpassende tekst, wordt de tijdsgeest neergezet en weten we waar we ons bevinden en wat er aan het verhaal vooraf is gegaan. Super.
De keuze voor het gebruik van het Hallelujah is inmiddels veel bekritiseerd maar ook dit is een voorbeeld van een liedje en de beelden van de film die voor elkaar lijken gemaakt.

Een onverfilmbare is graphic novel heeft dus eindelijk het grote scherm bereikt. Snyder legt de lat voor de comicverfilmingen opnieuw hoger en levert een film af die zoveel meer is dan alleen maar een comicverfilming. Hij geeft ons een absoluut meesterwerk, een film die nu al een klassieker is.

9,0/10

Melzz
04-03-2009, 18:10
The Osterman Weekend - Sam Peckinpah (1983)

Oef....wat slecht.....en vooral....wat lelijk. Lelijke jaren 80 kapsels, vreselijk jaren 80 muziek....niet om aan de zien. Visueel is het dus net een goedkope tvfilm. Niet te geloven dat deze film van Peckinpah is. De film kent een goede cast die oa bestaat uit Rutger Hauer, Dennis Hopper en John Hurt. Helaas blijft de film flut. De uitgave van DFW helpt trouwens ook niet....een vreselijke transfer. Een jammerlijk einde aan een vrij imposant euvre.

4,3

Sander D.
04-03-2009, 18:23
Stelletje filmbarbaren...:sad:

Leg uit ? Ik heb de film gezien (en ook uitgekeken) maar ik kon er toch maar weinig goeds in ontdekken ... (trage, vlakke film)

intexor
04-03-2009, 18:25
Stelletje filmbarbaren...:sad:

Ik vond The Good Shepherd wel zeer goed, maar dat heb ik je al eens gezegd hé ;-)

Wim S.
04-03-2009, 19:27
Volver : Deze film is een zeer mooie verschijning net zoals Penelope Cruz is in deze film, prachtvrouw. Het gaat over een familie, 3 generaties vrouwen die ondanks alle tegenslagen die ze hebben gehad/hebben er toch nog het beste van proberen te maken. Zo keert bevoorbeeld hun dode moeder terug wat ik eerst allemaal maar zeer vreemd vond, maar al gauw wordt het je allemaal duidelijk in de loop van de film. Ondanks dat het best wel een bizar en ingewikkeld verhaal is, wordt het allemaal heel mooi en duidelijk verteld.

Penelope Cruz speelt geweldig, ziet er mooi uit en kan ook nog eens zingen in deze film (een ontroerende scene), is er iets wat ze niet kan?

ik denk aangezien volgens mij dit de eerste film is die ik zie van Almodovar, ik binnenkort nog maar wat films van hem moet gaan bekijken. Als ze net zo goed zijn als Volver dan zal ik geen miskoop begaan. 7.6/10

mercapto
04-03-2009, 19:44
Toffe film indeed, maar waarom is iedereen altijd zo lovend over de rol van Scarlett Johansson. Het enige wat zijn doet is in haar onkunde een beetje glazig om zich heen kijken. Toegegeven, het is een verschrikkelijk mooie meid, maar ze past zo goed in deze film omdat haar onmacht precies past in haar rol. Nee, Bill Murray is de enige echte zwaargewicht in deze film!

Hoe langer je naar d'r kijkt hoe minder ze er uit gaat zien...voor mij persoonlijk is het meer het totaalplaatje, juist, d'r cupmaat, dan dat ze het echt van d'r prachtige gezicht moet hebben.

En in deze film...?
Prima casting dus. Ze doet wat ze goed kan (of niet goed kan) en maakt de film daarmee extra sterk, ik zou niemand liever in die rol zien.

mercapto
04-03-2009, 19:49
Stelletje filmbarbaren...:sad:

Soms ben ik blij een barbaar te mogen zijn. :)
Geef me het script en een rode stift en de film is een uur korter en veel genietbaarder! :)

Sneaker
04-03-2009, 19:50
Dat is het 'm juist. Doordat ze niet echt supergoed kan acteren, is haar rol in deze film júíst zo goed, gewoon puur Johansson. (y)
Ik vind dat Johansson juist goed kan acteren. Ja, ik vind haar zeker een prachtige vrouw. Maar in elke film die ik tot nu toe van haar gezien heb komt ze heel puur, natuurlijk en geloofwaardig over.

Erwin de Koning
04-03-2009, 20:09
THE SNORKEL (http://www.britmovie.co.uk/studios/hammer/filmography/1958/001.html)

Ook Hammer heeft blijkbaar kerstfilms gemaakt want deze film is niet eng, spannend, gory of wat dan ook, wat hij wel is is saai

4.5

http://img244.imageshack.us/img244/351/posterthesnorkel.jpg

intexor
04-03-2009, 20:44
W.

In het rijtje politieke films van Stone een beetje de vreemde eend in de bijt, omdat de film haast meer aanvoelt als een komedie in plaats van een serieus politiek drama. Althans het eerste deel van de film. Daarna zakt het wat in elkaar en krijgen we een weinig interessante uiteenzetting van feiten die nog zo vers in het geheugen liggen en niet echt op een boeiende manier gebracht worden. Josh Brolin is leuk als George W. Bush en aan een goede cast mankeert het in het algemeen niet in deze film. Maar toch is het in geen enkel opzicht een memorabele film, en was het ook duidelijk een haastklus om de film nog af te krijgen net voor de presidentsverkiezingen van vorig jaar. Typeert wel weer wat voor een man Stone is, en waar zijn prioriteiten liggen.

6/10.

TheGodfather
04-03-2009, 20:49
Net gezien:

C'est arrivé près de chez vous (Man Bites Dog) (http://www.imdb.com/title/tt0103905/)
Wat interessant, verassend en met een hoog tempo begon veranderde naar mate de film langer duurde in een langzame, langdradige en redelijk vervelende film.
Overall vond ik het niet grappig (wat misschien ook wel niet echt de bedoeling is) en is de hoofdpersoon niet iemand waar ik graag anderhalf uur lang naar kijk.
Wat mij betreft een misser dus

6,0/10

BigLebowski
05-03-2009, 09:13
Net zoiets als 'Alice in Acidland'? :-P

Die ken ik alleen van titel en niet van inhoud, dus geen idee :) Is dat wat?

Coen P.
05-03-2009, 10:11
Le Silence de la Mer (Jean-Pierre Melville, 1949) ***½
De verfilming van het gelijknamige boek is een reactie op de futiliteit van oorlog. In het bezette Frankrijk wordt een Duitse officier gestationeerd in het huis een oude Fransman en zijn nicht. De twee spreken niet tegen de Duitser, maar hierdoor laat hij zich niet uit het veld slaan. De man is een belezen type met een voorliefde voor Frankrijk. Tijdens de avonden monoloogt hij over zijn leven, zijn favoriete musici en schrijvers. De twee beginnen stiekem de man te waarderen al zullen ze dit nooit hardop uitspreken. De film speelt zich nagenoeg op één locatie af (het huis) waardoor er veel druk op de acteurs komt te liggen. Met name de 'Duitser' speelt zijn rol met verve. De debuterende regisseur Melville maakt vooral indruk in een scene in de keuken waarbij hij een puik staaltje deep focus a la Citizen Kane weergeeft (op de voorgrond twee kokende pannen, in het midden de man en zijn nicht, achterin in de deuropening de Duitser; allemaal perfect in focus).

Marcel v/d H.
05-03-2009, 11:27
Tijdje geleden de dvd Meet Jean-Pierre Et Luc Dardenne aangeschaft, twee films Rosetta en L’Enfant en een boekje van zo’n twintig pagina’s over de regisseurs en de films. Heb eerst het boekje doorgelezen voordat ik aan de films begon, niet echt een aanrader. Buiten dat er genoeg interessante informatie in staat die je best voor het kijken van de films kan lezen staan er ook een paar enorme spoilers in over de twee films. Kortom eerst de films kijken en dan het boekje lezen!

Rosetta Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne, 1999
Ik moest eerst wel even wennen aan het stalken van het hoofdpersonage door de cameraman, maar na een tijdje gaat het wennen en dan merk je ook de meerwaarde hiervan. Door de documentaireachtige aanpak ga je wel meer meeleven met het hoofdpersonage. Het acteerwerk is overigens erg sterk, de jonge actrice in de hoofdrol weet ook met haar lichaamsuitdrukkingen te acteren, dat moet ook wel in een film die maar weinig dialogen bevat. Geen film om vrolijk van te worden, maar helaas wel een realistische weergave, zeker in deze tijd van financiële crisis. 7.2

L'Enfant Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne, 2005
Veel overeenkomsten qua thema en aanpak met Rosetta. Toch vond ik deze film net een tikkeltje beter, al is het wat lastig uit te leggen waarom. Wederom sterk acteerwerk van onder andere de mooie Déborah François, die later te zien was in La Tourneuse de pages. Wat mijzelf toch wat tegenspreekt aan de film van de broertjes Dardenne is dat ze eigenlijk meer aanvoelen als een nova reportage dan een film. 7.4

De films deden me overigens erg denken aan de films van Ken Loach en Mike Leigh, daar komen dezelfde maatschappelijke thema’s in terug. Binnenkort ook maar eens Le Fils en hun nieuwe film Le Silence de Lorna kijken.

Oudlid_X5
05-03-2009, 11:52
The Osterman Weekend - Sam Peckinpah (1983)

Oef....wat slecht.....en vooral....wat lelijk. Lelijke jaren 80 kapsels, vreselijk jaren 80 muziek....niet om aan de zien. Visueel is het dus net een goedkope tvfilm. Niet te geloven dat deze film van Peckinpah is. De film kent een goede cast die oa bestaat uit Rutger Hauer, Dennis Hopper en John Hurt. Helaas blijft de film flut. De uitgave van DFW helpt trouwens ook niet....een vreselijke transfer. Een jammerlijk einde aan een vrij imposant euvre.

4,3

Paar maanden terug voor een aantal stuivers op de kop getikt. Hopelijk kan ik er meer mee maar ik verwacht het niet... :sad:

Oudlid_X5
05-03-2009, 11:58
Leg uit ? Ik heb de film gezien (en ook uitgekeken) maar ik kon er toch maar weinig goeds in ontdekken ... (trage, vlakke film)

Klik hier (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=3615). (y)

En bij trage films denk ik meer aan Zhang Ke Jia. :-P

Erwin de Koning
05-03-2009, 12:59
BAD BIOLOGY (http://www.horrorreview.com/2008/swbadbiology2008.html)

Ik weet niet wat het is met het 'mutant genitalia' genre (net verzonnen heh heh) maar het is niet aan mij besteed. Henenlotter's BASKET CASE en BRAIN DAMAGE vind ik leuke films maar verder kan ik niets waarderen van de beste man.

Vreselijke muziek btw en alleen die gozer kan acteren

5.0

http://img27.imageshack.us/img27/8296/posterbadbiology.jpg

Coen P.
05-03-2009, 13:04
Wat een briljante filmposter Erwin :mrgreen:

edit;
hé, is er een opmerking van Vampire Hunter verdwenen?

Oudlid_X5
05-03-2009, 14:19
edit;
hé, is er een opmerking van Vampire Hunter verdwenen?

Inderdaad. Ik wou er net op reageren. Helaas is het al weggehaald....:sad:

Gisteren Sextet proberen te kijken. Maar wat is dat een gedrocht zeg. Ik ging de film kijken omdat ik nog nooit wat van Eddy Terstall gezien had. En Eddy is toch wel een grote naam in Nederland. Toch?

Sextet is het middelste deel uit een trilogie over de Nederlandse samenleving (als ik het goed heb). Het eerste deel genaamd Simon (homosexualiteit, euthanasie) en het laatste deel genaamd Vox Populi (politiek). Sextet draait min of meer rondom de sexualiteit in de maatschappij en film.

Ik kon werkelijk niets met de film. Geen moment gelachen, geen moment dat ik in de film zat, geen moment dat het ook maar enigszins kon interesseren. En dat gekloot met de leraar die steeds commentaar gaf op de film zelf vond ik zwaktebod voor de film. Hopelijk bevallen die andere delen me beter.

Een paar dagen terug gooide ik The House of Excorcism erin. En volgens de dvd-hoes is het een hercutte versie van een eerdere film van hem. Hij wou met deze versie inspelen op het succes van ‘’The Excorcist’’. Waarom in Godsnaam? Had hij geld tekort voor een nieuw project. Volgens mij schaamde hij zich voor deze prent waarom zou Bava hem anders onder een andere naam crediteren?

Als je de film nu ziet is niet meer dan een wanproduct. Het begint nog enigszins aardig met een vrouw op zoek naar ''iets''. Wat komt de kijker nooit achter want al snel wordt er geconstateerd dat ze bezeten is van de duivel en vanuit daar krijg je natuurlijk de standaard scheldwoorden en de kotsmomenten tegen de priester.
Is er iets van deze film de moeite waard? Ja, misschien de dame die de hoofdrol vertolkt. Ze ziet er wel aardig uit en laat veelvuldig haar borsten zien. Maar om nu te spreken van een sfeervolle horror. Nee, verre van dat. Dat komt mede door de hectische montage en vrij lege en soms totaal niet te volgen verhaal. Ik heb het gevoel dat deze eerste kennismaking met Bava een nogal vreemde kennismaking is. Binnenkort maar eens aan het échte werk beginnen!

Mochten er mensen zijn die de film toch willen zien. Dan hoor ik het wel. Dan stuur ik hem wel op en ik hoef daar niet meer dan de verzendkosten voor terug….

Coen P.
05-03-2009, 14:27
Dit zegt IMDB over de film Verhoeven:
'Surprisingly there was no luck in getting a distributor for the film, even after successful screenings at film festivals. Ultimately in a desperate attempt to get the film into theaters it was heavily re-edited with newly shot footage involving a priest and a possessed Lisa. It was sold under the new title "House of Exorcism" in an attempt to cash in on the success of The Exorcist (1973).'

Jeroen D
05-03-2009, 14:38
Wat een briljante filmposter Erwin :mrgreen:

edit;
hé, is er een opmerking van Vampire Hunter verdwenen?

Ja, had ik weggehaald. Komt toch eigenlijk alleen maar gezeur van, had ik niet zo'n zin in ;)

intexor
05-03-2009, 15:14
Man On Wire

Best knap wat die Philippe Petit kan, evenwichtskunst op z'n best. En een straf verhaal ook wel, hoe hij en een groep vrienden/sympathisanten het klaarspeelden om hem op een kabel tussen de Twin Towers te laten lopen. Maar het kwam op mij eerder over als een straf café-verhaal en niet als een winnaar van de Oscar voor beste documentaire van het jaar. Let's face it, dat beeldje heeft alleen maar te maken met het feit dat het WTC zo prominent aanwezig is in de documentaire. Niet onaardig, maar moest ik dit op National Geographic ofzo gezien hebben dan zou ik waarschijnlijk wel doorgezapt hebben ergens halverwege.

6/10.

Melzz
05-03-2009, 15:16
Dit zegt IMDB over de film Verhoeven:
'Surprisingly there was no luck in getting a distributor for the film, even after successful screenings at film festivals. Ultimately in a desperate attempt to get the film into theaters it was heavily re-edited with newly shot footage involving a priest and a possessed Lisa. It was sold under the new title "House of Exorcism" in an attempt to cash in on the success of The Exorcist (1973).'

Klopt....Bava's eigen versie Lisa and the Devil schijnt veel beter te zijn. Moet beide nog zien trouwens.

Enne.....Erwin.....wat een ***poster....:mrgreen:

riny
05-03-2009, 15:30
Man On Wire

Best knap wat die Philippe Petit kan, evenwichtskunst op z'n best. En een straf verhaal ook wel, hoe hij en een groep vrienden/sympathisanten het klaarspeelden om hem op een kabel tussen de Twin Towers te laten lopen. Maar het kwam op mij eerder over als een straf café-verhaal en niet als een winnaar van de Oscar voor beste documentaire van het jaar. Let's face it, dat beeldje heeft alleen maar te maken met het feit dat het WTC zo prominent aanwezig is in de documentaire. Niet onaardig, maar moest ik dit op National Geographic ofzo gezien hebben dan zou ik waarschijnlijk wel doorgezapt hebben ergens halverwege.

6/10.

Het verhaal is natuurlijk geweldig maar de documentaire op zich vond ik ook niet zo heel bijzonder. Blijft jammer dat ze de uiteindelijke daad niet hebben kunnen filmen. Het is wel een leuke aanvulling op het prachtige boek wat hij erover geschreven heeft. Dat is echt een aanrader:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/416PV7TR6QL._SL500_AA240_.jpg

intexor
05-03-2009, 15:39
Het is inderdaad de documentaire zelf die nogal ontgoochelt, niet het verhaal zelf of wat Petit presteert. Misschien kom ik er ooit nog wel eens toe om het boek te lezen ;-)

Oudlid_X5
05-03-2009, 17:07
Klopt....Bava's eigen versie Lisa and the Devil schijnt veel beter te zijn. Moet beide nog zien trouwens.

Ik las op een ander forum dat het te maken had met het werk van de geldlustige producer.

Lisa and the Devil ben ik benieuwd naar. Heb je toevallig intresse in The House of Excorcism? :mrgreen:

Brakhage
05-03-2009, 17:46
Die ken ik alleen van titel en niet van inhoud, dus geen idee :) Is dat wat?
Neuh, zoals wel vaker bij dat soort sexploitation filmpjes zijn de posters en/of de titels interessanter dan de film zelf. Het is maar een matig iets.


Ik las op een ander forum dat het te maken had met het werk van de geldlustige producer.
Daar had het alles mee te maken, Lisa & The Devil was een van Bava's meest persoonlijke projecten, die ging er echt niet zelf in knippen. In het boek 'Sleaze Artists: Cinema at the Margins of Taste, Style, and Politics' is een heel essay gewijd aan de geschiedenis van deze film. Lisa & The Devil is overigens een van Bava's beste films, 'House of Excorcism' is vooral afleidend door die belachelijke stukken die ze er aan toegevoegd hebben waardoor de zorgvuldige sfeer van Bava's stuk volledig om zeep geholpen wordt. Toen ik 'House of Excorcism' voor het eerst zag had ik nog geen enkel idee ook van de ontstaansgeschiedenis van de film en ik heb zelden zo'n schizofrene filmervaring meegemaakt - later bleek dus waarom.

mercapto
05-03-2009, 18:17
Klik hier (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=3615). (y)

En bij trage films denk ik meer aan Zhang Ke Jia. :-P

Oei oei, geen idee welke The Good Shepherd jij hebt gezien maar ik ben het met bijna alles oneens in je verhaal.

Melzz
05-03-2009, 18:33
Ik las op een ander forum dat het te maken had met het werk van de geldlustige producer.

Lisa and the Devil ben ik benieuwd naar. Heb je toevallig intresse in The House of Excorcism? :mrgreen:

Neuh, heb beide films in een verzamelbox.

Wim S.
05-03-2009, 19:00
Superhero Movie : Een parodie op alle superhelden films die er de laatste tijd allemaal uitkomen, deze is wel het meest geinspireerd door Spider-man 1. Ik vraag me af heb ik nou geen humor, want de één na de andere flauwe grappen volgen mekaar op maar vond het totaal niet leuk of het was te voorspelbaar. 3/10

BigLebowski
05-03-2009, 19:16
Blue Collar (http://www.imdb.com/title/tt0077248/) - Paul Schrader, 1978

http://thisdistractedglobe.com/wp-content/uploads/2007/12/Blue%20Collar%201978%20Yaphet%20Kotto%20Richard%20 Pryor%20Harvey%20Keitel%20pic%201.jpg

Blue Collar was het motherf*cking regiedebuut van Paul Schrader, de fuckin' man die we ook wel kennen als fuckin' schrijver van fuckin' films als Taxi Driver, American Gigolo en Raging Bull om er maar een paar te noemen (oeps sorry, ik zat nog een beetje in het taalgebruik van de film). De titel Blue Collar verwijst natuurlijk naar de man op de werkvloer, hier neergezet door Richard Pryor, Harvey Keitel en Yaphet Kotto. Ontevreden als zij zijn over de werkomstandigheden in de autofabriek, hun salaris, de vakbond en hun uitzichtloze toekomst, besluiten ze een kraak te zetten in de kluis van hun eigen vakbond. Ze vinden niet het gewenste geld, maar wel een belangrijk document om de fabriek mee te kunnen chanteren, met alle gevolgen vandien...

Heerlijke 70's film en leuk om Richard Pryor in een serieuze rol te zien, wat hem hier goed afgaat. De film mag soms wat voorspelbaar zijn, maar verdient beslist wat meer bekendheid. Mij is hij in elk geval tot voor kort nog ontgaan en heeft me zojuist 114 minuten plezier bezorgd voor maar 5,50 euri...dat is nog geen 5 cent per minuut!

7.5/10

Erwin de Koning
05-03-2009, 20:19
Wat een briljante filmposter Erwin :mrgreen:



Was me niet eens opgevallen http://img10.imageshack.us/img10/917/halo.gif

FRANKENSTEIN 1970 (http://www.bleedingskull.com/vhs/frank1970.html)

FRANKENSTEIN 1960 / FRANKENSTEIN 1975

Het ligt niet aan de cast dat dit zo'n saaie film is en technisch ziet het er ook prima uit, maar het plot is gewoon te belabberd

Nou ja, misschien ligt het een beetje aan het monster

5.0

http://img223.imageshack.us/img223/2091/000o.png

intexor
05-03-2009, 20:41
John Rambo

Ik vond hem de tweede keer zowaar nog beter, en zoals wel vaker bleek ook deze keer de chaos in bepaalde actie-scenes beter te volgen op een kleiner scherm. Please Stallone maak er na The Expendables nog eentje van dit kaliber, want hoe cliché het ook klinkt, de nieuwe generatie actiehelden en actieregisseurs maakt zo'n films niet meer.

9/10.

mercapto
05-03-2009, 23:28
Nou ja, misschien ligt het een beetje aan het monster

5.0



Dat monster ? Nah!
WC papier monsters zijn altijd eng!
...
...als je 5 bent.

(y)

Erwin de Koning
05-03-2009, 23:39
Volgens mij toen ook niet

:mrgreen:

CURUCU, BEAST OF THE AMAZON (http://www.scifilm.org/musing963.html)

Niet de standaard monsterfilm die je van Universal zou verwachten, eerder iets van Roger Corman en dan weet je precies hoe het monster eruit ziet. Veel geouwehoer, gebler en geschreeuw, maar het vele stockfootage is nu eens niet irritant

Geschoten in kleur schijnt, maar de enige overlevende print is in zwart wit

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=nbozCtfVRJI)

http://img110.imageshack.us/img110/5583/postercurucubeastofthea.jpg

Dennis Vansant
06-03-2009, 00:08
Huozhe

Wauw.

9/10

Volledige recensie op m'n WIW :p

intexor
06-03-2009, 00:33
King Of California

Ik wist niet goed wat van deze film te verwachten, het bleek een vrij middelmatig drama / zwarte komedie te zijn, met wel een uitstekende Michael Douglas als een excentrieke man die nadat hij uit een instelling ontslagen wordt samen met zijn dochter (Evan Rachel Wood) op zoek gaat naar een schat. Men probeert wat maatschappij-kritisch te zijn door het hele Amerikaanse suburbia gebeuren en consumerisme op de hak te nemen maar dat heb ik in andere gelijkaardige films al wel eens beter uitgewerkt zien worden. Al bij al leuk om eens gekeken te hebben, maar ik bleef toch met een onbevredigd gevoel achter. De film is met 83 minuten ook meer dan een kwartier korter dan de hoes vermeldt.

6/10.

Marcel v/d H.
06-03-2009, 07:34
La Môme Olivier Dahan, 2007
Laat ik allereerst aangeven dat ik weinig van het echte leven van Edith Piaf af weet, maar wat ik van anderen begreep is deze film wel een goede weergave hiervan. Dan was het in elk geval niet een hele sympathieke dame. De film moet het vooral hebben van het acteerwerk, met name Marion Cotillard levert een super prestatie, terechte Oscarwinnares. Daarnaast kan ik me goed vinden in de vertel structuur, door het heen en weer springen in tijd weet men voor een welkome afwisseling te zorgen. Dat neemt niet weg dat het in mijn ogen bij vlagen wel wat langdradig is. Verder is het lastig meeleven met een personage dat nou niet echt bekend staat om haar fijne persoonlijkheid. 7.3

Melzz
06-03-2009, 10:12
The Passion of the Christ (2004)

Twee uur lang kijken hoe Jezus op zn sodeflikker krijgt.....daar komt de film wel een beetje op neer. De film begint vrij abrupt en je krijgt eigenlijk geen goed beeld waarom Jezus nu het mikpunt was van haat. Via flashbacks krijgen we dat trouwens wel weer te zien. Wellicht had een een wat langere introductie beter gewerkt.

Ik vond de film vooral over the top. Marteling na marteling volop in beeld brengen. Tja....misschien zelfs wel smakeloos. De vele slow motionbeelden vond ik ook vreselijk, vooral als ze worden ondersteund door zware, ernstige muziek.

Ik kan niet zoveel met deze film. Geen leuke film om naar te kijken en echt wijzer wordt ik er niet van. De lijdensweg van Jezus is bekend, deze film geeft mij geen nieuwe inzichten. Niet mijn film.

5,5

Brakhage
06-03-2009, 10:21
Maar het is toch gewoon vreselijk leuk om twee uur lang te mogen kijken naar een menselijke frikadel speciaal? :-o

Patrick van den Hul
06-03-2009, 10:36
Ik ben het eens met de inhoudelijke gebreken van de film, maar er wordt vaak een beetje voorbij gegaan aan het feit dat de film visueel best wel bijzonder is.
Kan me vooral nog een shot herinneren van een regendruppel die helemaal naar beneden viel.

Brakhage
06-03-2009, 10:40
Ik ben het eens met de inhoudelijke gebreken van de film, maar er wordt vaak een beetje voorbij gegaan aan het feit dat de film visueel best wel bijzonder is.
Tja, dat zegt men ook van 'Triumph des Willens'...

Patrick van den Hul
06-03-2009, 11:35
Tja, dat zegt men ook van 'Triumph des Willens'...

Die vergelijking is hopelijk niet inhoudelijk bedoeld? Het lijkt me nogal straf om een dergelijke film inhoudelijk te vergelijken met een film die door een streng katholiek persoon is gemaakt.

Melzz
06-03-2009, 11:42
Ik ben het eens met de inhoudelijke gebreken van de film, maar er wordt vaak een beetje voorbij gegaan aan het feit dat de film visueel best wel bijzonder is.
Kan me vooral nog een shot herinneren van een regendruppel die helemaal naar beneden viel.

Vorm en inhoud moet nu eenmaal mooi samen gaan....:-P

Vond dat nu niet zo bijzonder hoor....die regendruppel. Ik wil best naar een film kijken die het verhaal van Jezus vertelt....maar twee uur lang naar zn lijdensweg te kijken vind ik persoonlijk niet zo bijster interessant. Jezus vergeeft zn vijanden ook al wordt ie vreselijk gemarteld. Dat is de boodschap. Ik denk dat de film voor zwaar gelovigen vooral bijzonder is. Jim Caviezel speelt zn rol wel erg sterk.

Een film als deze vraagt naar grote gebaren, iconische houdingen, engel-achtige muziek etc. Alles straalt uit....dit is allemaal heeeeeeeel belangrijk. Voor mij werkte het niet.

Moet ineens denken aan die gelovigen die protesteren tegen geweld in films en die deze film wel omarmen....beetje hypocriet lijkt me.

Erwin de Koning
06-03-2009, 12:13
TWILIGHT (http://efilmcritic.com/review.php?movie=17385)

Kerstfilm. En het ergste is nog, ik zie nog een serie a la SAW en UNDERWORLD in de toekomst verschijnen ook

4.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=xBvOhfL4mYw)

http://img4.imageshack.us/img4/6012/twilighty.jpg

Oudlid_X5
06-03-2009, 12:25
Watchmen (2009)
Ik neem al mijn woorden over Zack Snyder terug. Deze film is completer, voller en rijker dan The Dark Knight. En die vond ik al ongelofelijk sterk! Voor mij was dit dan ook een overweldigende ervaring op het grote doek. Die ik zeker nog een tweede en anders een derde keer ga bekijken omdat er zoveel speelt in de wereld van Watchmen. Alleen al vanwege Dr. Manhattan ga ik terug. Die min of meer de plaats vervanger speelt van God op deze aardbol. Ook het gebruik van de muziek waaronder een stuk van Koyaanisqatsi vond ik heel mooi en werkte op een hypnotiserende toestand op me in.

Gewoon gaan zien op het grote doek en niet DOWNLOADEN!

Albert Kostwinder
06-03-2009, 12:28
Watchmen (2009)
Ik neem al mijn woorden over Zack Snyder terug. Deze film is completer, voller en rijker dan The Dark Knight. En die vond ik al ongelofelijk sterk! Voor mij was dit dan ook een overweldigende ervaring op het grote doek. Die ik zeker nog een tweede en anders een derde keer ga bekijken omdat er zoveel speelt in de wereld van Watchmen. Alleen al vanwege Dr. Manhattan ga ik terug. Die min of meer de plaats vervanger speelt van God op deze aardbol. Ook het gebruik van de muziek waaronder een stuk van Koyaanisqatsi vond ik heel mooi en werkte op een hypnotiserende toestand op me in.

Gewoon gaan zien op het grote doek en niet DOWNLOADEN!

Ik wacht heel braaf op de blu ray hoor... :)

Wim S.
06-03-2009, 12:32
Ik wacht heel braaf op de blu ray hoor... :)

Me too, zo'n film moet je in topkwalieit gaan zien.

Zwartboek : Deze film nu voor de 2e maal gezien en deze keer vond ik 'm toch iets minder, maar toch nog vermakelijk. Wat mij betreft trekt Carice van Houten deze film, ze speelt geweldig goed, ziet er goed uit. Je ziet wel duidelijk dat het een Verhoeven film is aangezien het vele naakt en gescheld, maar dat maakt het allemaal wel realistischer. Iets wat ikzelf wel kan waarderen van Verhoeven, Spetters en Soldaat van Oranje vond ik al geweldige films en nu kan zwartboek toegevoegd worden aan het rijtje top nederlandse films van de hand van Verhoeven. 7.5/10

Dennis Vansant
06-03-2009, 12:35
Die vergelijking is hopelijk niet inhoudelijk bedoeld? Het lijkt me nogal straf om een dergelijke film inhoudelijk te vergelijken met een film die door een streng katholiek persoon is gemaakt.
Nou kom, zo van de pot gerukt is het ook weer niet. In beide films worden immers extremistische opvattingen gepropageerd. Het was wel leuk om te zien hoe Jezus anderhalf uur lang werd afgetuigd om daarna gewoon weg te wandelen in een vlekkeloze witte jurk (ohja, Ariël), terwijl The Life of Brian door talloze historici als historisch correcter wordt beschouwd.

Ohja, als je nog een keer een film wil maken in het Aramees en Latijn, laat de acteurs dan op zijn minst een beetje proberen zonder raar Amerikaans accent te praten, het doet een beetje af aan de ervaring.

Oudlid_X5
06-03-2009, 12:41
Vorm en inhoud moet nu eenmaal mooi samen gaan....:-P

Vond dat nu niet zo bijzonder hoor....die regendruppel.

Een aantal opmerkingen wil ik even toelichten, Melvin.

Waar staat die regendruppel bijvoorbeeld voor?


Ik wil best naar een film kijken die het verhaal van Jezus vertelt....maar twee uur lang naar zn lijdensweg te kijken vind ik persoonlijk niet zo bijster interessant. Jezus vergeeft zn vijanden ook al wordt ie vreselijk gemarteld. Dat is de boodschap. Ik denk dat de film voor zwaar gelovigen vooral bijzonder is. Jim Caviezel speelt zn rol wel erg sterk.

Het hele lijdensweg is juist relevant rondom Jezus. Zonder lijdensweg geen Christus. Wat Mel Gibson juist geflikt heeft is vele malen aangrijpender en fascinerender dan die tig andere bloedeloze films over Jezus zijn lijdensweg. De film is ongelofelijk invoelend en verteld bijna op ware gebeurtenissen hoe het met zijn geweest voor Jezus. Dus niet die films waar hij een keer geslagen of nagetrapt wordt. Nee, hij is echt gemarteld geworden net zo lang totdat hij dood bleef. Mel Gibson heeft dan ook veel inspiratie gehaald uit de visoenen van Anne Catherine van Emmerich en niet uit de bijbel. Voor meer informatie verwijs ik naar mijn stuk op WiW. :-P


Ik denk dat de film voor zwaar gelovigen vooral bijzonder is.

Omdat deze film dichter bij de waarheid zit. De film is voor vele mensen een opening op tot God terug te keren. En daarbij beschouw ik mezelf trouwens verre van een zwaar gelovige.


Een film als deze vraagt naar grote gebaren, iconische houdingen, engel-achtige muziek etc. Alles straalt uit....dit is allemaal heeeeeeeel belangrijk. Voor mij werkte het niet.

Moet ineens denken aan die gelovigen die protesteren tegen geweld in films en die deze film wel omarmen....beetje hypocriet lijkt me.

Je moet eens weten hoe weinig van die ''grote gebaren'' over zouden blijven als ze die martelingen eruit zouden laten. En die laatste opmerking slaat juist mooi aan bij The Passion of The Christ. (y)

Oudlid_X5
06-03-2009, 12:43
Ik wacht heel braaf op de blu ray hoor... :)


Me too, zo'n film moet je in topkwalieit gaan zien.


Dom, dom en nog eens dom.

Wim S.
06-03-2009, 12:48
Dom, dom en nog eens dom.

Het scheelt dat we weten wie het zegt (y) anders had ik me nog beledigt gevoeld ook.

Oudlid_X5
06-03-2009, 12:50
Het scheelt dat we weten wie het zegt (y) anders had ik me nog beledigt gevoeld ook.

Geloof me je hebt geen last van medebezoekers als dat het punt is waarom je niet gaat. Want die lopen naar een uurtje massaal de bioscoop uit. Echt waar. Ik zat gisteren met me kameraad heel alleen. En er werd ook nog eens perfect geprojecteerd. Wat wil een mens nog meer. Tja, misschien geen pauze... :razz:

Daan de G.
06-03-2009, 12:53
Wij hadden digitale projectie :D

Patrick van den Hul
06-03-2009, 13:08
Geloof me je hebt geen last van medebezoekers als dat het punt is waarom je niet gaat. Want die lopen naar een uurtje massaal de bioscoop uit. Echt waar. Ik zat gisteren met me kameraad heel alleen. En er werd ook nog eens perfect geprojecteerd. Wat wil een mens nog meer. Tja, misschien geen pauze... :razz:

Die redenatie gaat niet helemaal op, sommige mensen worden juist erg vervelend als de film tegenvalt of niet is wat ze ervan verwacht hadden.
Ze gaan dan live commentaar geven op de film of praten of hele andere zaken...

Heb het helaas al te vaak meegemaakt :sad:. Het weerhoudt me er overigens niet van om te blijven gaan, maar het is wel een grote bron van irritatie :-x

Wim S.
06-03-2009, 13:12
Geloof me je hebt geen last van medebezoekers als dat het punt is waarom je niet gaat. Want die lopen naar een uurtje massaal de bioscoop uit. Echt waar. Ik zat gisteren met me kameraad heel alleen. En er werd ook nog eens perfect geprojecteerd. Wat wil een mens nog meer. Tja, misschien geen pauze... :razz:

Ik neem je advies van harte , mischien toch volgende week deze film eens gaan zien in de pathe. Overgens mijn reactie was omdat ik je bericht verkeerd leeste, ik las juist dat je 'm had gedownload, sorry mijn fout vandaar het misverstand van mijn kant.

Daan de G.
06-03-2009, 13:12
Die redenatie gaat niet helemaal op, sommige mensen worden juist erg vervelend als de film tegenvalt of niet is wat ze ervan verwacht hadden.
Ze gaan dan live commentaar geven op de film of praten of hele andere zaken...

Heb het helaas al te vaak meegemaakt :sad:. Het weerhoudt me er overigens niet van om te blijven gaan, maar het is wel een grote bron van irritatie :-x

Kan ik me ook in vinden, gisteravond zat er iemand achter me en die zei, uit verveling of verontwaardiging, het lijkt wel een pornofilm. Nou dan heeft die beste meneer of mevrouw nog nooit een porno film gezien ;)

Gister gezien, om het even on-topic te houden, Watchmen! Geweldige film die af en toe ongebalanceerd is maar al bij al een geweldige ervaring is. Alleen is de film lang niet voor iedereen, mede door naakt scene's, expliciet geweld en een verhaal wat duidelijk veel meer is dan een spiderman o.i.d. en ook een stuk ontoegankelijker voor de gemiddelde bioscoop ganger.

Erwin de Koning
06-03-2009, 14:55
LA MASCHERA DEL DEMONIO (http://monsterhunter.coldfusionvideo.com/2009/03/demons-5-the-devils-veil-1989/)

DEMONS 5: THE DEVIL'S VEIL / BLACK SUNDAY / MASK OF SATAN

Godzijdank geen remake van z'n vaders horrorclassic maar eerder een sequel op z'n eigen DEMONS films. Lamberto Bava evenaart hier zijn vader Mario bij lange na niet natuurlijk, maar slaagt er wel in om een lekker flauwekul prutswerkje voor ons achter te laten geheel in de traditie van GRAVEYARD DISTURBANCE en DINNER WITH THE VAMPIRE. Buiten dat is het kijken naar de ontieglijk mooie Deborah Caprioglio (http://img120.imageshack.us/img120/5981/deborahcaprioglio10.jpg) ook niet bepaald een straf

De film verdient veel meer aandacht dan de zeer slechte distributie die hij heeft gekregen. Een Japanse vhs die Italiaans gesproken is met Japanse subs en een Amerikaanse vhs die nagesynchroniseerd is. Schijnt dat er een Italiaanse verzamelbox (http://www.dvdgo.com/product~catgid~7731~list~18122~prodid~124845~typep roduct~1~dvd~Sabbath+Vol.+I.htm) is maar ook die is niet Engelsvriendelijk

Hopend op een spoedige dvdrelease verblijf ik

7.5

http://img147.imageshack.us/img147/9974/demons5cover.jpg

Wim S.
06-03-2009, 16:17
Across the Universe (BR) : Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig, een britse jongen (Jude) besluit naar Amerika te gaan om zijn vader te gaan opzoeken, die niet weet van zijn bestaan. Eenmaal aangekomen in Amerika en z'n vader te hebben onmoet besluit hij in Amerika te blijven en daar vind hij zijn grote liefde. Dit hele verhaal wordt verteld met de liedjes van The Beatles.

Ik moet zeggen dat ik in het begin van de film er erg moeilijk in kon komen, kreeg het high school musical gevoel, beetje zoetjes allemaal. Gelukkig als de film begint om te slaan naar een wat serieuzere toon waar o.a de vietnamoorlog aan bod komt begint de film me meer aan te spreken. Ook de bijrollen van Bono, Joe Cocker waren top en dan met name die van Bono. Het einde van de film is ook erg leuk maar wel weer spekjeszoet.

Kortom het eerste gedeelte sprak mij niet zo aan, maar dat wordt later in de film weer goedgemaakt. Ook de liedjes van The Beatles zijn goed en lenen zich blijkbaar goed aan een musical als deze. Ik vraag me trouwens af, of het dak aan het einde van de film dezelfde is alswaar U2 eens op heeft gespeeld. 7.1/10

Oudlid_X5
06-03-2009, 17:37
Die redenatie gaat niet helemaal op, sommige mensen worden juist erg vervelend als de film tegenvalt of niet is wat ze ervan verwacht hadden.
Ze gaan dan live commentaar geven op de film of praten of hele andere zaken...

Heb het helaas al te vaak meegemaakt :sad:. Het weerhoudt me er overigens niet van om te blijven gaan, maar het is wel een grote bron van irritatie :-x

Ik kan me herinneren dat jij veel te vinden bent in de Pathé van Groningen iets wat we in Limboland niet kennen. De grootste ergenis in bioscoopland ís dé Pathé. Ik ben daar af en toe te vinden maar over het algemeen zit ik in bioscopen die niet meer dan 3 zalen hebben en waarbij een film als James Bond niet meer dan 20 mensen trekt op een doordeweeks dag. Volle zalen zijn meestal bij kindvriendelijke films zoals Bee Movie. :-P

Oftewel zelfden last van het publiek tenzij ik naar grote stalen geldfabrieken ga als het niet anders kan...:sad:


Die redenatie gaat niet helemaal op, sommige mensen worden juist erg vervelend als de film tegenvalt of niet is wat ze ervan verwacht hadden.
Ze gaan dan live commentaar geven op de film of praten of hele andere zaken...

Heb het helaas al te vaak meegemaakt :sad:. Het weerhoudt me er overigens niet van om te blijven gaan, maar het is wel een grote bron van irritatie :-x


Ik neem je advies van harte , mischien toch volgende week deze film eens gaan zien in de pathe. Overgens mijn reactie was omdat ik je bericht verkeerd leeste, ik las juist dat je 'm had gedownload, sorry mijn fout vandaar het misverstand van mijn kant.

Maakt niet uit, zolang je de film maar op het grote doek gaat zien! (y)

Wim S.
06-03-2009, 17:41
Ik wou 'm volgende week in de pathe in Groningen gaan zien :mrgreen: en ik moet zeggen dat als ze de film in de grote zaal draaien er niets mis mee is, hoor...

Coen P.
06-03-2009, 17:45
Across the Universe (BR) : Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig, een britse jongen (Jude) besluit naar Amerika te gaan om zijn vader te gaan opzoeken, die niet weet van zijn bestaan. Eenmaal aangekomen in Amerika en z'n vader te hebben onmoet besluit hij in Amerika te blijven en daar vind hij zijn grote liefde. Dit hele verhaal wordt verteld met de liedjes van The Beatles.

Ik moet zeggen dat ik in het begin van de film er erg moeilijk in kon komen, kreeg het high school musical gevoel, beetje zoetjes allemaal. Gelukkig als de film begint om te slaan naar een wat serieuzere toon waar o.a de vietnamoorlog aan bod komt begint de film me meer aan te spreken. Ook de bijrollen van Bono, Joe Cocker waren top en dan met name die van Bono. Het einde van de film is ook erg leuk maar wel weer spekjeszoet.

Kortom het eerste gedeelte sprak mij niet zo aan, maar dat wordt later in de film weer goedgemaakt. Ook de liedjes van The Beatles zijn goed en lenen zich blijkbaar goed aan een musical als deze. Ik vraag me trouwens af, of het dak aan het einde van de film dezelfde is alswaar U2 eens op heeft gespeeld. 7.1/10

Het spelen op het dak is uiteraard aan hommage aan de fab 4 die dit in 1969 deden (y)
http://www.maccafan.net/Gallery/GetBackRehearsals/Rooftop4.jpg

Oudlid_X5
06-03-2009, 17:48
Ik wou 'm volgende week in de pathe in Groningen gaan zien :mrgreen: en ik moet zeggen dat als ze de film in de grote zaal draaien er niets mis mee is, hoor...


Dat zou wel heel gedurfd zijn want bij ons draaide de film in de kleinste zaal. :mrgreen:

mercapto
06-03-2009, 18:37
Zal binnenkort wel in het Filmtheater alhier draaien :)
Nu draaien Slumdog Millionaire, Milk en Revolutionary Road nog.

Wim S.
06-03-2009, 19:16
Het spelen op het dak is uiteraard aan hommage aan de fab 4 die dit in 1969 deden (y)
http://www.maccafan.net/Gallery/GetBackRehearsals/Rooftop4.jpg

Aha spreekt natuurlijk ook voor zich, leuk weetje. (y)

Wim S.
06-03-2009, 19:26
All the Boys love Mandy Lane : Alle jongens zijn gek op Mandy Lane, een mooie meid met een onwaarschijnlijke aantrekkingskracht. Samen met een paar vrienden gaan ze naar een afgelegen ranch. Uiteraard kan je wel raden wat daar gaat gebeuren, want het is wel weer zo'n horrorfilmpje van de lopende band, niets bijzonder. Het heeft zijn momenten en daar bleef het voor mij dan ook bij. 6/10

Brakhage
06-03-2009, 21:15
Nou kom, zo van de pot gerukt is het ook weer niet. In beide films worden immers extremistische opvattingen gepropageerd. Het was wel leuk om te zien hoe Jezus anderhalf uur lang werd afgetuigd om daarna gewoon weg te wandelen in een vlekkeloze witte jurk (ohja, Ariël), terwijl The Life of Brian door talloze historici als historisch correcter wordt beschouwd.

Ohja, als je nog een keer een film wil maken in het Aramees en Latijn, laat de acteurs dan op zijn minst een beetje proberen zonder raar Amerikaans accent te praten, het doet een beetje af aan de ervaring.
Dennis heeft het al prima verwoord wat mij betreft, maar waar het mij primair om ging is dat Triumph des Willens standaard wordt gezien als een film met een verwerpelijke inhoud maar met een sterke vorm. Ikzelf heb de film ook zo omschreven hier, maar inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat dit dus volledig onmogelijk of toch in ieder geval onwenselijk is - scheiden van vorm en inhoud gaat immers niet, zeker niet in een geval van Triumph des Willens, een film waar vorm en inhoud hand in hand gaan.

Punt is dus dat Patrick ineens begon over het scheiden van vorm en inhoud van Passion, wat net zo min wenselijk is als bij mijn vergelijking van Triumph.

Patrick van den Hul
06-03-2009, 21:27
Gaan we deze discussie nu alweer voeren? Volgens jouw paradigma is het ons niet toegestaan om vorm en inhoud van elkaar te scheiden.
Ik doe dat liever wel en zie ook niet in waarom dit niet zou kunnen, bijv. waardering hebben voor vorm maar niet/minder voor inhoud of andersom.
Dit staat los van het feit dat vorm en inhoud soms (niet altijd!) met elkaar in interactie staan.

Brakhage
06-03-2009, 21:42
Gaan we deze discussie nu alweer voeren? Volgens jouw paradigma is het ons niet toegestaan om vorm en inhoud van elkaar te scheiden.
Ik doe dat liever wel en zie ook niet in waarom dit niet zou kunnen, bijv. waardering hebben voor vorm maar niet/minder voor inhoud of andersom.
Dit staat los van het feit dat vorm en inhoud soms (niet altijd!) met elkaar in interactie staan.
Jij begon met deze discussie, ik maakte enkel een terloopse opmerking.

Patrick van den Hul
06-03-2009, 22:06
Jij begon met deze discussie, ik maakte enkel een terloopse opmerking.

Ik begon niet met deze discussie, ik maakte een opmerking over de vorm van de film, gescheiden van de inhoud, jij maakte vervolgens een opmerking over welke vorm van analyse meer 'wenselijk' is, dat lijkt me niet aan jou om over te beslissen.