PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 21

Brakhage
06-03-2009, 22:09
Ik begon niet met deze discussie, ik maakte een opmerking over de vorm van de film, gescheiden van de inhoud, jij maakte vervolgens een opmerking over welke vorm van analyse meer 'wenselijk' is, dat lijkt me niet aan jou om over te beslissen.
Prima knul, jij je zin.

TheGodfather
06-03-2009, 22:11
Dames, dames...

Brakhage
06-03-2009, 22:15
Ja, hij begon!

mercapto
06-03-2009, 22:16
Dames, dames...

Hey pas op!
Straks zijn onze posts weer weg!
Jij ook met je off-topic!
Gggrrr!

Uhm.
Ik snap het hele vorm van inhoud niet kunnen scheiden niet zo.
Aan beide films is weinig abstract te noemen en lijken mij vorm en inhoud prima van elkaar los te weken...

TheGodfather
06-03-2009, 22:55
Hey pas op!
Straks zijn onze posts weer weg!
Jij ook met je off-topic!
Gggrrr!


:mrgreen:

Erwin de Koning
07-03-2009, 00:08
Patrick ik hoef je toch niet wéér te bannen eh?

HOMEBODIES (http://www.fright.com/edge/homebodies.html)

Merkwaardig is het juiste woord voor deze film want hij is amper in een hokje te plaatsen (iets wat ik toch graag doe)

Ik zag deze film voor het eerst in... ik denk 1987 en kon er toen vrij weinig mee (kon hem niet in een hokje plaatsen) maar nu was de tijd ervoor om hem een 2e kans te geven en hij heeft mijn bewondering

Een stelletje oudjes moeten verhuizen uit hun bejaardenflat omdat deze aan sloop toe is en zij krijgen een andere woning aangeboden. Hier zijn zij het absoluut niet mee eens want 'zij wonen hier al 35 jaar en zijn erg gewend aan de omgeving'.

Per toeval overlijd een bouwvakker waardoor de bouw van de nieuwe flat waar zij komen te wonen een paar dagen word uitgesteld doordat de bouwvakkers een dag vrij krijgen voor de begrafenis. Bij een van de oudjes gaat een lampje branden en binnen de korste keren zijn er heel wat begrafenissen en dat allemaal onder een 'pink panther' achtig muziekje

Tis geen horror, geen thriller en niet echt een zwarte comedy maar wat het wel is is een uiterst originele setting en een film die wel wat aan het denken zet, alsof William Castle en Yasujiro Ozu gezamenlijk een film geschreven hebben

Absoluut de moeite waard om op te sporen en dat bedoel ik letterlijk want er is geen dvd of koopvhs, alleen een oude verotte rentaltape en hij staat ook op youtube, maar of je dat wil...

8.0

http://img17.imageshack.us/img17/2982/posterhomebodies2.jpg

Brakhage
07-03-2009, 00:20
Klinkt als een fascinerende film, Erwin! Trick Baby van dezelfde regisseur vond ik ook alleraardigst, dus ik zal deze ook eens een kans geven. Hij gaat in de wachtrij.

Patrick van den Hul
07-03-2009, 09:06
Prima knul, jij je zin.

Maar neerbuigend doe je nooit he?

1101
07-03-2009, 10:08
Jongens, kom op zeg. Zelfs ik vind dit kinderachtig. Maikel is een onlustgeile avantgardist van het zuiverste water (al is van vooruitstrevendheid weinig sprake, hij herkauwt enkel Breton en Tzara) en Patrick is telkens weer op zijn teentjes getrapt. Een vicieuze cirkel van stijlen, kunstgeschiedenis in een notendop.

Vermakelijk, tot op zekere hoogte, maar ook wel een beetje zielig aan het worden. Jullie zouden in een café moeten gaan zitten zodat je ook elkaars lichaamstaal kunt lezen.

Erwin de Koning
07-03-2009, 11:07
MONSTER! (http://www.fearscene.com/news-article.storyid-26.htm)

Onbegrijpelijk dat deze HELE leuke spoof op de jaren '50 monsterfilms als THE BLOB en THE GIANT GILA MONSTER zo ongemerkt langs ons heen is gekomen (waarschijnlijk omdat het een tvfilm is) want ik heb enkele keren hardop moeten lachen, want werkelijk ALLES klopt aan deze film: M. Emmet Walsh is te gek, de muziek loopt compleet synchroon met wat we op het scherm zien, de dialogen lijken rechtstreeks uit die films te komen die deze film honeert en alle clichés komen voorbij en er worden er zelfs een paar bij verzonnen!

Heel erg zelfbewust en wat subtieler dan THE NAKED MONSTER maar onmisbaar voor fans van het genre

KOM OP MET DIE UITGAVE!!!


A small town is stuck in a curse in which every three years, the monster from the fictitious monster films made in their town, comes to life to try and destroy the town. The star of those old films, Lloyd, is the only one who knows and has been stopping the monster for years. But every time he beats it, it comes back the next time even stronger and harder to beat (as in every sequel they make). And to make things worse, the town think he's crazy because of it. So in steps his grandson to the rescue.

9.0

http://img10.imageshack.us/img10/9681/naamloosc.jpg

Erwin de Koning
07-03-2009, 11:09
Hij gaat in de wachtrij.

Gewoon doen! Jammergenoeg kan je hem alleen maar downloaden, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen

Brakhage
07-03-2009, 12:50
Querelle (Rainer Werner Fassbinder, 1982) ****

Fassbinder’s laatste film is een van zijn meest bizarre en meest ontoegankelijke. Ik weet nog goed dat ik er de eerste keer niet heel veel mee kon, iets wat ditmaal gelukkig iets anders was, hoewel het vermoedelijk nooit mijn favoriete Fassbinder gaat worden. De film is gebaseerd op een boek van de beruchte homoseksuele schrijver Jean Genet en daarmee is direct al veel te verklaren. Ik ben nu niet bepaald bekend met het werk van Genet, naast deze film ken ik enkel zijn enige film ‘Un chant d’amour’, maar beide werken verkomen dermate veel overeenkomsten dat ik er vermoedelijk niet veel naast zit als ik ervan uitga dat ook ‘Querelle’ een typisch Genet werk is – zeker met het beetje biografische informatie van Genet in het achterhoofd. Net als ‘Un chant d’amour’ is ook ‘Querelle’ in vrijwel ieder opzicht niets anders dan een pure, zelfbewuste gay fantasy, compleet met clichématige matrozen en stomende lichamen. Over deze basis wordt vervolgens een soort quasi-mythologisch en halfpsychologisch verhaal gelegd, wat volgens mij niet al te serieus genomen dient te worden – anders vervalt het al snel in pretentie. Het gespeel met persoonlijkheidsverwisseling, fallische symboliek, erotiek en seks geeft de film een licht surrealistische ondertoon waarin niets is wat het lijkt.

Hiermee komen we direct bij een van de meest opvallende aspecten van ‘Querelle’ en dat is de indruk dat de gehele film een grote hommage is aan Josef von Sternberg. Als Fassbinder’s film ‘Lola’ uit 1981 een remake is van Sternberg’s ‘Der Blaue Engel’, dan is ‘Querelle’ een homoseksuele versie van ‘Morocco’. De toon van beide films is vrijwel identiek, beide presenteren een vreemd soort afstandelijke en ingetogen droomwereld, waarin personages vrijwel emotieloos door de film gaan en iedere vorm van psychologische onderbouwing of realisme verworpen wordt ten behoeve esthetiek en kunstmatigheid. De decors in ‘Querelle’ zouden iets zijn waar Sternberg van gesmuld zou hebben en die hij ook nooit gebruikt zou kunnen hebben, want Sternberg was door de gebruiken van Hollywood gedwongen om ten minste nog de suggestie van realisme te geven en de werkelijk compleet artificiële decors van ‘Querelle’ zijn in feite niets meer dan de culminatie waar Sternberg altijd naar streefde maar die hem simpelweg niet ter beschikking stond – men moet onwillekeurig denken aan de reden die Sternberg gaf voor het floppen van zijn laatste film, ‘Anatahan’, namelijk dat hij de echte zee gebruikt had, terwijl de rest van de film zich afspeelt in een duidelijk volledig in de studio gebouwd tropisch eiland. ‘Querelle’ neemt Sternberg’s beroemde adagium dat ‘de ideale film volledig synthetisch is’ simpelweg naar zijn volgende, logische stap. Nu we het toch over ‘Anatahan’ hebben kunnen we meteen begrijpen dat de functie van de voice-over in ‘Querelle’ behoorlijk veel overeenkomsten toont met de radicale voice-over in ‘Anatahan’, waarin aan het begin van de scènes vaak al verteld wordt wat er gaat gebeuren, zodat iedere vorm van dramatische spanning op voorhand onmogelijk gemaakt wordt – iets wat Sternberg natuurlijk ook al deed met de tussentitels van ‘The Scarlet Empress’. En het gehele personage van Jeanne Moreau is wel heel duidelijk gemodelleerd naar de Marlene Dietrich van Sternberg, voor de meeste mensen vermoedelijk de meest zichtbare link tussen ‘Querelle’ en Sternberg.

Net als ‘Morocco’ is ‘Querelle’ ook een ontzettend statische film, die er heel duidelijk naar streeft om datzelfde gevoel van een vroege talkie te bereiken, waarin vrijwel iedereen ontzettend monotoon praat, zonder emotie of expressie. Tijdens de introductie van de bioscoopvoorstelling waar ik de film zag, waarschuwde de beste man ons voor het soms tenenkrommend slechte acteerwerk in ‘Querelle’, wat ik toen een vreemde opmerking vond en nu nog steeds. Ik heb namelijk geen tenenkrommend slecht acteerwerk gezien en volgens mij bevat de film dat ook helemaal niet. Ik ben dan ook van mening dat iedere serieuze filmliefhebber minstens een stuk of 50 extreem lowbudget exploitation films gezien moet hebben om die merkwaardige obsessie met ‘goed acteerwerk’ te verbrijzelen, het zit namelijk louter in de weg. Wat ik erg vaak merk is dat mensen die enkel gewend zijn aan mainstream films (bij gebrek aan een beter woord) is dat als ze ‘slecht acteerwerk’ zien in een film er allerlei toeters en bellen afgaan en ze niet meer in staat zijn om van de film te genieten, het slechte acteerwerk zit ze constant dwars. Ik wil zeker niet zeggen dat goed acteerwerk niet ontzettend veel kan bijdragen aan een film, maar dat is altijd een bonus, geen absolute noodzaak. Als je film op deze manier beschouwt, ben je bevrijd in je kijkhouding en kun je slecht acteerwerk in een film veel makkelijker accepteren, waardoor je niet verblind wordt door dat ene aspect. Dit werpt helemaal zijn vruchten af als het slechte acteerwerk overduidelijk een stilistische keuze is en geen onkunde, zoals in ‘Querelle’ het geval is, waarin Fassbinder niets meer doet dan Sternberg imiteren en waarin het expressieloze en houterige acteerwerk simpelweg een onderdeel is van de gehele textuur van de film (ik moet direct erkennen dat ook ik slachtoffer was van het niet kunnen inzien dat het houterige acteerwerk in ‘Morocco’ een stilistische keuze was toen ik die film voor het eerst zag).

‘Querelle’ is zoals eerder gezegd verre van een gemakkelijke of toegankelijke film. Naast de bovengenoemde punten is de film traag als stroop, waarmee Fassbinder ook al terughaakt op Sternberg, die nog altijd de reputatie heeft een extreem traag filmmaker te zijn. De grap is overigens dat ik iedere Sternberg film de eerste keer ook ontzettend traag en vaak zelfs saai vind, een gevoel dat echter als sneeuw voor de zon verdwijnt bij het herkijken van de films – ik vind vrijwel iedere Sternberg film inmiddels even vlug en wervelend als een gemiddelde Spielberg achtbaan, toch grappig hoezeer je relatie tot een film veranderen kan. Een van de weinige Sternberg films die ik nog altijd traag vind is ‘Morocco’, wat waarschijnlijk ook zijn meest trage film is en wat inherent is aan de dromerige sfeer. Dus wat dat betreft heeft Fassbinder zich uitstekend van zijn taak gekweten, als hij ‘Querelle’ tenminste bedoeld heeft als Sternberg hommage – misschien zie ik wel spoken. Maar ik wil in ieder geval iedereen aanraden om ‘Morocco’ en ‘Querelle’ vlak na elkaar te kijken en uitnodigen om daarmee de vele parallellen te zien – ik denk in ieder geval dat Fassbinder’s film hierdoor beter begrepen kan worden.

http://sunbathinglizard.files.wordpress.com/2007/08/rr_00241.jpg

Melzz
07-03-2009, 13:26
La Peau blanche a.k.a. White Skin(2004)

Van het label Mr Horror verwacht je toch een.....horrorfilm. Dat vind ik deze film niet, het is eerder een bizar liefdesverhaal. De film is niet eng, goor of creepy. Toch zeker geen slechte film alhoewel er niet echt iets blijft hangen. Een film die leuk is zolang die duurt.

6,5

*NERAZZURRI*
07-03-2009, 13:30
fallische symboliek

http://sunbathinglizard.files.wordpress.com/2007/08/rr_00241.jpg


Fallische symboliek? Nee joh...

Brakhage
07-03-2009, 13:32
Fallische symboliek? Nee joh...
Daarom heb ik ook de poster later nog aan mijn post toegevoegd :wink:

In de film zelf is het allemaal wat minder opvallend overigens dan op de poster, denk dat het zelfs weinig mensen zal opvallen.

Wim S.
07-03-2009, 14:36
The Way West : Geweldige western over een grote groep mannen en vrouwen die weggaan uit het oosten om naar het westen te gaan voor een beter en nieuw leven daar te gaan opbouwen. Dit wordt een epische tocht waar ze krijgen te maken met wilde rivieren, ravijnen, de droge woestijn en niet te vergeten de indianen. Maar daar blijft het niet bij ook komen er conficten binnen de groep, iets wat natuurlijk onvermijdelijk is. (zekers als Patrick en Brakhage samen in zo'n groep zouden zitten ;) )

Ook de cast is niet mis met bevoorbeeld Kirk Douglas, Robert Mitchum en de nog piepjonge Sally Field. 8/10

RRR
07-03-2009, 15:02
He gewoon eens een vraagje aan jou Brakhage. Ik zie veel posts van je hier, en die gaan eigenlijk altijd over oudere films die je niet zo 1,2,3 bekend kunt noemen (tenminste niet voor de mainstream, maar ik denk ook voor vele mensen die wat meer met films bezig zijn niet). Mijn vraag is dan ook..kijk je alleen oudere en 'apartere' films (als ik ze zo mag noemen) of kijk je ook weleens de 'bekendere' films als een Dark Knight of een Gladiator bijv?

Brakhage
07-03-2009, 15:12
He gewoon eens een vraagje aan jou Brakhage. Ik zie veel posts van je hier, en die gaan eigenlijk altijd over oudere films die je niet zo 1,2,3 bekend kunt noemen (tenminste niet voor de mainstream, maar ik denk ook voor vele mensen die wat meer met films bezig zijn niet). Mijn vraag is dan ook..kijk je alleen oudere en 'apartere' films (als ik ze zo mag noemen) of kijk je ook weleens de 'bekendere' films als een Dark Knight of een Gladiator bijv?
Ja hoor, ik kijk ook wel eens bekendere films, hoewel relatief weinig. Maar vrijwel iedere bigbudget blockbuster of 'must-see' film zie ik in de bioscoop, laatst hier nog een stukje gepost over 'Slumdog Millionaire'. Maar ik schrijf over de meeste nieuwe films hier geen stukjes, omdat ik er meestal weinig over te melden heb. De volledige lijst van wat ik zie kun je op mijn WhatIWatch pagina bekijken, staat in mijn sig, Filmlijstje.

intexor
07-03-2009, 15:16
Speed Racer

Eindelijk op DVD gekocht en de tweede keer was weer even leuk als de eerste kijkbeurt. Dit is waarschijnlijk met voorsprong de meest ondergewaardeerde film van vorig jaar. Compleet bestolen van de Oscar voor beste special effects, onvoldoende gepromoot door Warner en verkeerd beoordeeld door heel wat critici. Ook zonder de animatie-serie ooit gezien te hebben twijfel ik er niet aan dat dit een zeer effectieve live action interpretatie is van het origineel en bovendien is kennis van het origineel ook helemaal niet vereist om te genieten van deze 2 uur durende acid-trip van kleur en beweging. Dit is gewoon puur entertainment, misschien in de eerste plaats bedoeld voor kinderen maar zeker zo leuk voor volwassenen met de juiste ingesteldheid.

9/10.

Patrick van den Hul
07-03-2009, 15:23
Speed Racer heb ik na een kwartier afgezet :(

Mr. Incredible
07-03-2009, 15:29
Ik vond Speed Racer ook een van de leukste films van afgelopen jaar. Natuurlijk heeft de film zijn gebreken, maar de unieke visuele ervaring vergoedt dit alles.

intexor
07-03-2009, 15:54
Speed Racer heb ik na een kwartier afgezet :(

Jammer dat je er niet van kon genieten dan, Patrick. Het verhaal is natuurlijk niet erg gecompliceerd en de humor kinderachtig, maar visueel is Speed Racer werkelijk prachtig. Zoals ik zei moet je er gewoon de juiste ingesteldheid voor hebben, je 2 uren terug kind kunnen voelen ;-)

Erwin de Koning
07-03-2009, 16:19
GANG WARS (http://www.blackhorrormovies.com/devilsexpress.htm)

DEVIL'S EXPRESS / PHANTOM OF THE SUBWAY / DEATH EXPRESS

Slecht gemaakte film met een heleboel scenes zonder dialoog waarbij je alleen wat funky muziek hoort. Het lijkt wel alsof er 2 films samengevoegd zijn: Een waarin 2 bendes elkaar lastigvallen en de 2e waarin een Syngenor achtig monster mensen opvreet in een metrostation

Zodra er wat begint is hij afgelopen ook

4.5

http://img504.imageshack.us/img504/2462/posterthedevilsexpressjf3.jpg

DanielC.
07-03-2009, 16:37
the Tall T Mijn eerste film uit de Budd Boetticher box, en het is gelijk goed begonnen. Wat een goede film zeg. Er wordt geen seconde verspild, bovendien was de film voor mij ook bijzonder verrassend. Ook een bijzonder interessante bad guy (de briljante Richard Boone), is hij goed, is hij slecht? Who knows. En Randolph Scott, wat is hij stoer. Prachtig einde ook.

Brakhage
07-03-2009, 16:39
The Riddle of Lumen (Stan Brakhage, 1972) ****1/2

Dit is Brakhage zoals ik hem het liefst zie, waarin hij de dagelijkse omgeving weet te transformeren tot pure visuele poezie - deed me meermalen denken aan 'Dog Star Man'. Licht staat centraal in deze film zoals de titel al doet vermoeden en een film als deze schreeuwt natuurlijk om cinemaprojectie, omdat dat ook puur licht is. Voorlopig doen we het met de DVD.

The End (Christopher Maclaine, 1953) ****

Film die duidelijk geinspireerd is door de angst voor de atoombom en ook redelijk wat McCarthyisme in zich heeft, een soort experimentele kruising tussen 'Dr Strangelove' en 'Invasion of the Body Snatchers'. De film is een soort merkwaardige kruising tussen een politieke/sociale kritiek en poetische film en in die combinatie schuilt deels de kracht van de film. Vrijelijk wordt er van stijl gewisseld in de zes korte segmenten waaruit de film bestaat, segmenten die allen te maken hebben met moorden of zelfmoorden en waarin prachtig gebruik gemaakt wordt van wat Fred Camper eens treffend 'destructive cutting' genoemd heeft. Het is niet bepaald een vrolijke film, maar sommige delen vond ik oprecht ontroerend en als geheel is het volgens mij een film die ik meer zal gaan waarderen naarmate ik hem vaker zie.

Erwin de Koning
07-03-2009, 19:58
THE SPIRIT IS WILLING (http://www.moria.co.nz/index.php?option=com_content&task=view&id=3474&Itemid=0)

Ik weet natuurlijk niet wat er door William Castle's hoofd omging maar dit is compleet waardeloos, zelfs voor kinderen waarschijnlijk. Beter nog eens 13 GHOSTS opzetten dan deze film wat lijkt op een kinderachtige remake van laatstgenoemde

Zeldzaam als blauwe stront maar nu weet ik ook waarom

4.5

http://img264.imageshack.us/img264/3303/posterthespiritiswillin.jpg

mercapto
07-03-2009, 20:57
THE SPIRIT IS WILLING (http://www.moria.co.nz/index.php?option=com_content&task=view&id=3474&Itemid=0)

Zeldzaam als blauwe stront maar nu weet ik ook waarom

4.5



Vaak zijn de oneliners nog mooier dan de posters (y)

TheGodfather
07-03-2009, 21:24
Wat heeft "pre-code" Hollywood toch heerlijke mooie en goede films opgeleverd. Vandaag weer 2 films uit de Forbidden Hollywood Vol. 2 (http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews35/forbidden_hollywood_collection_v2.htm) box gekeken: A Free Soul (www.imdb.com/title/tt0021885/) en Three On A Match (http://www.imdb.com/title/tt0023590/). Beide films zijn qua verhaal en vooral qua structuur wel enigzins met elkaar te vergelijken: beide films beginnen met een humoristische toon en veranderen langzaam maar zeker in een drama. Vooral in Three On A Match vond ik dit erg goed gedaan. Visueel gezien is A Free Soul wel beter, het acteerwerk is in beide film ontzettend sterk maar in z`n geheel vond ik Three On A Match de betere van de twee. Beide zijn echter zeer de moeite van het kijken waard.
De box is erg aan te raden. Kijk nu al uit naar Volume 3!

A Free Soul: 7,5/10
Three On A Match: 8,0/10

Wim S.
07-03-2009, 22:03
Hollow Man (BR) : Niet mijn favoriete Verhoeven film, ondanks de toch goeie special effects. Een schamele 7/10

Ti piace Hitchcock? : Tsja ik vond het toch heel erg leuk om te zien, deze film is dan ook wel duidelijk geinspireerd en een homage aan Hitchcock van Dario Argento. Voornamelijk zie je Rear Window in deze film terug maar ook kleine verwijzigingen naar films als strangers on a train, Vertigo, Psycho, Family Plot en vast en zeker nog wel meer die ik zal hebben gemist. Ik moet wel zeggen dat mijn verwachtingen niet zo hoog waren van deze film omdat ik nogal wat slechte stukjes had gelezen en deze film slechts een zesje scoort op imdb. Ontzettend leuk om al die verwijzigingen van al die Hitchcocks films in 1 film te zien en met een tintje Argento.

Wat ik altijd zo knap van Argento vind, is dat hij een nieuwe film toch die oude stijl van spanning en suspense kan behouden. Deze film zal zekers niet voor iedereen weggelegd zijn, maar een beetje Hitchcock en Argento fans zullen hier zeker heil in kunnen vinden. 7/10

Erwin de Koning
07-03-2009, 22:57
Vaak zijn de oneliners nog mooier dan de posters (y)

Mijn oneliners zijn altijd geweldig

8-)

NIGHT OF THE DEMON (http://classic-horror.com/reviews/curse_of_the_demon_1957)

CURSE OF THE DEMON / HAUNTED

Jacques (less is more) Tourneur levert hier zijn zoveelste sterke film af en petje af, hij weet bijna het nivo te halen van CAT PEOPLE!

Een man moet uiteindelijk toch toegeven dat hij geloofd in het bovennatuurlijke, maar heeft hier even de tijd voor nodig. Jaren geleden zag ik hem voor het eerst en dacht toen een monsterfilm te gaan bekijken maar dit is zeker niet het geval, het is een bovennatuurlijke horror die fans van THE HAUNTING e.d waarschijnlijk zeer goed zullen kunnen waarderen

Tourneur zelf vond dat het monster niet of nauwelijks gezien moest worden (waar hij gelijk in heeft denk ik) maar uiteindelijk werd toch besloten om het monster in volle glorie op het celluloid te laten denderen

CURSE OF THE DEMON zoals de film ook heet is ongeveer een kwartier korter

In alle opzichten een sterke film en niet te verwarren met het bigfoot debacle met dezelfde titel uit 1980

8.0

http://img3.imageshack.us/img3/1700/postercurseofthedemon.jpg

Symphony X
08-03-2009, 01:38
Eden Lake (http://www.imdb.com/title/tt1020530/)

http://blogs.manchestereveningnews.co.uk/film/edenlake.jpg

Realistische horrorfilm over een stel dat wordt lastig gevallen door een paar jongeren.

Hoort in het rijtje Haute Tension, Inside en Frontieres, oftewel een steengoede horrorfilm die eens niet een goede afloop heeft.

9*, dikke aanrader!

Brakhage
08-03-2009, 01:50
My Bloody Valentine 3D (Patrick Lussier, 2009) ****1/2

Zo eens in de zoveel tijd komt er weer een 3D rage en we lijken nu weer aan het begin van een nieuwe te staan, de eerste die ik bewust meemaak in ieder geval. Het is volgens mij niet meer dan een gimmick uiteindelijk, maar goed, het is weer eens wat anders nietwaar? Ik had wel regelmatig het idee dat het 3D idee niet overal even goed werkte, had regelmatig het gevoel dat ik het compleet wazig zag en dat ik te maken had met overgangen tussen een reguliere 2D film en het 3D geheelte, dat kan vast gestroomlijnder. En ik kreeg behoorlijke last van hoofdpijn met twee brillen op mijn kop. Gelukkig is de film zelf fantastisch, ik vind hem zelfs nog stukken beter dan die laatste 'Friday 13th'. In hoeverre deze film afwijkt van de slasher uit 1981 heb ik geen idee van want die heb ik nooit gezien. Deze bevat in ieder geval meerdere fantastische scenes, met absoluut hoogtepunt een ronduit geweldige scene in een motel, met een werkelijk briljant blond sletje en een hilarische kabouter - de scene kent een fantastische mix van humor, suspense en gore. De ingewanden vliegen je sowieso om de oren wat dat betreft, men heeft niet bespaard op de bloedzakjes. En er zit een heuse hommage aan de beroemde oogbalscene uit Fulci's 'Zombi 2' in, waar het 3D effect dan weer erg leuk is, hoewel de punt niet zo pijnlijk langzaam in het oog verdwijnt als bij Fulci - dat was wellicht toch net iets te veel voor een mainstream film. Dikke aanrader wat mij betreft.

*NERAZZURRI*
08-03-2009, 03:10
Changeling (Eastwood, 2008 )

http://www.missflickchick.com/images/The-Changeling-movie-02.jpg

Een alleenstaande moeder komt op een dag thuis om tot de ontdekking te komen dat haar zoontje verdwenen is. Als de politie aankondigt hem gevonden te hebben blijkt dat het haar kind niet is, maar weigert de politie hun fout te erkennen, met een bizarre opeenstapeling van weggefrommelde feiten en meningen tot gevolg.

Dat het verhaal op waarheid gebaseerd is echt te freaky voor woorden, maar het is uitermate geschikt voor cinema, en Eastwood weet dat grandioos uit te buiten. Het tijdbeeld is echt schitterend in beeld gebracht en Jolie zet een zeer geloofwaardige rol neer als de bedroefde Christine Collins. Met vrij schaars verlichte sets wordt de film in een deprimerende sfeer geduwd, wat perfect aansluit bij het verhaal. Alles klopt, tot het tempo en de lengte van de film aan toe. Alleen het einde voelde wel een tikje cliché, maargoed, het blijft moderne Amerikaanse cinema :razz: En toegegeven: het was echt alleen de laatste scène.

Schitterende film!

BigLebowski
08-03-2009, 08:27
Slumdog Millionaire (http://www.imdb.com/title/tt1010048/) - Danny Boyle, 2008

http://chud.com/articles/content_images/5/slumdog_millionaire.jpg

Ik had waarschijnlijk de voorstelling voor doven en slechthorenden te pakken, want het geluid was bij vlagen oorverdovend! Maar goed, de film zelf was wel aardig, maar ook niet meer dan dat. De superlatieven over de motage, regie e.d. vind ik lichtelijk overdreven, want zo vernieuwend en anders is het nou ook weer niet. Het acteren was mij soms iets te vet en daarnaast hekelde ik me een beetje over het wel erg gekunstelde plot, maar zoiets past natuurlijk in een Indiaas 'sprookje' zoals dit. Het kwam op mij in elk geval allemaal wat kitscherig over, als je dat woord op een film kunt plakken. Een soort mix tussen Bollywood en Hollywood. Aan de andere kant kun je natuurlijk zeggen dat vorm en inhoud hier daarom juist een uitstekende mix vormen. Dus misschien dat ik me daar bij een mogelijke tweede kijkbeurt iets anders op kan instellen. Tegelijkertijd is het wel een hard sprookje, want de armoe en misdaad die worden getoond, zijn af en toe niet misselijk. Deze wonderlijke combinatie van hardheid en romantiek liet mij letterlijk en figuurlijk met gemengde gevoelens achter.

7.5/10

DanielC.
08-03-2009, 08:50
Gisteravond Watchmen gezien. Het is niet zo waar ik van hou. Beetje te veel van het goede. Ik zie het liever wat kleiner, minder ingewikkeld en hoogdravend. Die blauwe vent die heel de tijd in zijn blootje stond te oreren kwam me na een tijdje aardig de strot uit. Verder is de film best vermakelijk, maar veel meer ook niet.

Vanochtend werd ik vroeg wakker. Dus de slaapzak ging voor het raam. De kamer was donker en Decision at Sundown ging de speler in. Een bijzonder volwassen western die mooi afwijkt van de bewandelde paden. Arme Randolph. Ik ben nu al blij met mijn Budd Boetticher box.

Coen P.
08-03-2009, 10:30
The Band Wagon gezien! Ik denk dat ik van mijn musical aversie af ben, want dit was echt gaaf, goed en geweldig! 'That's entertainment!'

Coen P.
08-03-2009, 10:34
Speed Racer heb ik na een kwartier afgezet :(


Speed Racer

Eindelijk op DVD gekocht en de tweede keer was weer even leuk als de eerste kijkbeurt. Dit is waarschijnlijk met voorsprong de meest ondergewaardeerde film van vorig jaar. Compleet bestolen van de Oscar voor beste special effects, onvoldoende gepromoot door Warner en verkeerd beoordeeld door heel wat critici. Ook zonder de animatie-serie ooit gezien te hebben twijfel ik er niet aan dat dit een zeer effectieve live action interpretatie is van het origineel en bovendien is kennis van het origineel ook helemaal niet vereist om te genieten van deze 2 uur durende acid-trip van kleur en beweging. Dit is gewoon puur entertainment, misschien in de eerste plaats bedoeld voor kinderen maar zeker zo leuk voor volwassenen met de juiste ingesteldheid.

9/10.

Hoera! Speed Racer is geweldig! Een ontplofte smarties fabriek en kleurenorgie op je scherm! De perfecte kinderfilm die niets meer pretendeert te zijn! Zeer goed (y)

Melzz
08-03-2009, 11:17
Forgetting Sarah Marshall

Niet vaak kom er een (romantische) komedie voorbij die ik erg te pruimen vind maar dit is een uitzondering. Net als bij Knocked Up en Superbad weet deze film de juiste snaren te raken. Zeer vermakelijk en grappig en eigenlijk jammer dat de film afgelopen was. En wat is Mila Kunis een lekker ding!!! My God.....verliefd!! Erg leuke film dus. In november kan je hem kiezen bij Filmvalley. Als je tegen die tijd twee titels kan kiezen, komt deze er zeker samen met In Bruges!

8

DanielC.
08-03-2009, 12:24
The Band Wagon gezien! Ik denk dat ik van mijn musical aversie af ben, want dit was echt gaaf, goed en geweldig! 'That's entertainment!'

Dat is een mooi begin. (y)

Waar was/is die musical aversie eigenlijk op gebaseerd? Ik heb zelf vaak het idee dat mensen the Sound of Music en Grease gezien hebben en dan maar zeggen dat ze een hekel aan musicals hebben.

Coen P.
08-03-2009, 12:38
Ehhm...ik keek vroeger wel eens The Sound of Music en Grease en toen vond ik dat ik musicals haatte :mrgreen:

Merk nu pas hoeveel creativiteit films als The Band Wagon kennen. Heerlijk om als regisseur de vrije hand te hebben en volledig los te kunnen gaan in sets, songs, kleuren en choreografie! (y)

mercapto
08-03-2009, 12:40
Grease niet gezien, The Sound of Music niet gezien, Chicago niet gezien, geen idee hoe de rest heet...niet gezien....
Ik heb het met alles met zang wat uhm, waar enige komische lading in zit. Ik kan dus niet alleen geen musicals aanzien, ik kijk ook geen Idols of soortgelijke programma's zolang er mensen in zitten die door de mand vallen of totaal geen talent bezitten. Cabaret kan ik ook niet aanhoren.
Waar heb ik dan precies last van ?
Nou ja, echt plaatsvervangende schaamte. Ergernis, zenuwen, een rode kop.
Ik word nog liever betrapt bij het porno kijken dan dat ik met een groepje een musical kijk, ik zou door de grond zakken. Alleen kan ik het al niet aan.

Jeroen D
08-03-2009, 13:05
Als ik een musical wel eens zie op TV dan denk ik ;
Waar maken die mensen zich in godsnaam zo druk om ? :twisted:
Ik moet ook echt helemaal niets van musicals hebben.

Oudlid_X5
08-03-2009, 13:09
Gisteravond Watchmen gezien. Het is niet zo waar ik van hou. Beetje te veel van het goede. Ik zie het liever wat kleiner, minder ingewikkeld en hoogdravend. Die blauwe vent die heel de tijd in zijn blootje stond te oreren kwam me na een tijdje aardig de strot uit. Verder is de film best vermakelijk, maar veel meer ook niet.

Te ingewikkeld, te hoogdravend, te...? Wat vond je dan van The Fountain? :confused:

DanielC.
08-03-2009, 13:14
Te ingewikkeld, te hoogdravend, te...? Wat vond je dan van The Fountain? :confused:

Uh, wat heeft dat met Watchmen te maken? Van the Fountain was ik trouwens ook niet bijzonder onder de indruk.

Oudlid_X5
08-03-2009, 13:22
Omdat je het liever kleiner wilt zien...:roll: Maar wat vond je nu écht van de Watchmen?

Je hoeft je écht niet te schamen dat je de film toch stilletjes goed vind ... :wink:

Erwin de Koning
08-03-2009, 13:29
Ik word nog liever betrapt bij het porno kijken dan dat ik met een groepje een musical kijk, ik zou door de grond zakken.

:shock:

Kijk jij porno!!??

THE SPIRAL STAIRCASE (http://finalgirl.blogspot.com/2006/10/day-20-art-objects.html)

SILENCE OF HELEN MCCORD / SOME MUST WATCH

Deze zou volgens velen 'chilling' moeten zijn maar ik vind deze weliswaar fraai geschoten zwart/wit film eigenlijk maar een gaapfestijn.

4.0

http://img6.imageshack.us/img6/2125/posterthespiralstaircasyk0.jpg

Daan de G.
08-03-2009, 13:30
Omdat je het liever kleiner wilt zien...:roll: Maar wat vond je nu écht van de Watchmen?

Je hoeft je écht niet te schamen dat je de film toch stilletjes goed vind ... :wink:

(y)

Erwin de Koning
08-03-2009, 13:31
Iedereen die niet van musicals houdt moet THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW zien. Dan weet je ook meteen waarom je er niet van houd

Mensen die wel van musicals houden moeten hem ook zien btw

:twisted:

DanielC.
08-03-2009, 13:33
Omdat je het liever kleiner wilt zien...:roll: Maar wat vond je nu écht van de Watchmen?

Je hoeft je écht niet te schamen dat je de film toch stilletjes goed vind ... :wink:

Gast, wat loop je nu allemaal te drammen? Ik heb toch aangegeven wat ik er van vond. Ik keek vandaag eens op dat forum Salon Indien, daar was je ook al zo raar bezig over mensen die vooraf al zouden bepalen dat het slecht zou zijn omdat andere mensen het goed vinden ofzo? Verknipt figuur.

Brakhage
08-03-2009, 13:37
Iedereen die niet van musicals houdt moet THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW zien. Dan weet je ook meteen waarom je er niet van houd

Mensen die wel van musicals houden moeten hem ook zien btw

:twisted:
Nu Coen van zijn muscial aversie af is kan hij ook meteen die akelige 6 voor TRHPS veranderen in een wat gepaster cijfer :-P

Melzz
08-03-2009, 15:29
:shock:

THE SPIRAL STAIRCASE (http://finalgirl.blogspot.com/2006/10/day-20-art-objects.html)

SILENCE OF HELEN MCCORD / SOME MUST WATCH

Deze zou volgens velen 'chilling' moeten zijn maar ik vind deze weliswaar fraai geschoten zwart/wit film eigenlijk maar een gaapfestijn.

4.0


Mmmm.....had altijd idee dat dit een soort classic lost gem zou zijn....staat om die reden al jaren op mn radar van "to see". Ben nu ineens wat minder enthousiast. Ik dacht dat deze in het zelfde straatje zou zijn van the Innocents.

Melzz
08-03-2009, 15:37
Iedereen die niet van musicals houdt moet THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW zien. Dan weet je ook meteen waarom je er niet van houd


Had die special lipbox eens in mn handen....terug gelegd. Toen die 2 disker in mn handen....ook terug gelegd. Er is iets dat me weerhoud deze te bekijken. Het ziet er vreselijk camp uit.....en bij gebrek aan een ander woord.....gay. Ik heb dat trouwens met elke musical. In de meeste musicals spelen homosexuelen. Niets op tegen maar dat hysterische subcultuurtje met van die overdreven gebaren en lachend zingend is niet aan mij besteed.

Zag gisteren toevalig een trailer van Mama Mia.....zonder overdrijven krijg ik echt last van plaatsvervangende schaamte. Elke spier in mn lichaam protesteerd ertegen. Ach ja....je kan niet alles leuk vinden.

Coen P.
08-03-2009, 16:04
Nu Coen van zijn muscial aversie af is kan hij ook meteen die akelige 6 voor TRHPS veranderen in een wat gepaster cijfer :-P

Dat doe ik pas na een herkijkbeurt...wat dacht je van diep in de nacht bij onze meeting, fucked up on drank en dan Frank 'N' Furter :mrgreen:

Erwin de Koning
08-03-2009, 16:31
MINDWARP (http://www.moria.co.nz/index.php?option=com_content&task=view&id=2534Itemid=1)

BRAIN SLASHER

Bruce Campbell draagt deze film want zoals hij met manneninpakken kan vechten kan niemand het. De film voelt een beetje als EVIL DEAD IV omdat het zich afspeelt in een postapocalyptische toekomst met heel wat splatterpulp om de gorehound te vermaken maar door het einde wat NOOIT goed te praten is en de vele trage scenes niet meer dan een voldoende.

Bruce ontmoette zijn vrouw Ida Gearon op de set die de kostuums maakte

6.0

http://img156.imageshack.us/img156/2846/ux542.jpg

Erwin de Koning
08-03-2009, 16:37
Mmmm.....had altijd idee dat dit een soort classic lost gem zou zijn....staat om die reden al jaren op mn radar van "to see". Ben nu ineens wat minder enthousiast. Ik dacht dat deze in het zelfde straatje zou zijn van the Innocents.

Jammergenoeg niet, THE INNOCENTS is een sterke film maar ik denk dat we in de jaren immuun zijn geworden als het niet speciaal is


Had die special lipbox eens in mn handen....terug gelegd. Toen die 2 disker in mn handen....ook terug gelegd. Er is iets dat me weerhoud deze te bekijken. Het ziet er vreselijk camp uit.....en bij gebrek aan een ander woord.....gay. Ik heb dat trouwens met elke musical. In de meeste musicals spelen homosexuelen. Niets op tegen maar dat hysterische subcultuurtje met van die overdreven gebaren en lachend zingend is niet aan mij besteed.

Zag gisteren toevalig een trailer van Mama Mia.....zonder overdrijven krijg ik echt last van plaatsvervangende schaamte. Elke spier in mn lichaam protesteerd ertegen. Ach ja....je kan niet alles leuk vinden.

Ik weet precies wat je bedoelt! Waarschijnlijk moet je hem gewoon eens kijken met 93 bier in je flikker samen met gezelschap wat de film wel kan waarderen en ook nog eens met wat leuke anekdotes kan smijten


Dat doe ik pas na een herkijkbeurt...wat dacht je van diep in de nacht bij onze meeting, fucked up on drank en dan Frank 'N' Furter :mrgreen:

I rest my case

:popcorn: :cool:

Brakhage
08-03-2009, 18:36
Ik heb dat trouwens met elke musical. In de meeste musicals spelen homosexuelen. Niets op tegen maar dat hysterische subcultuurtje met van die overdreven gebaren en lachend zingend is niet aan mij besteed.
Jij hebt echt duidelijk een beeld van musical dat totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Je hebt ook nog steeds niet door blijkbaar dat de meeste filmmusicals (met de nadruk op meeste) totaal verschillend zijn van Joop van de Ende stagemusicals. Ik gruwel ook van Joop van de Ende en filmmusicals als 'Sound of Music' en vermoedelijk ook van 'Mama Mia', ook al heb ik die nooit gezien. Maar dat hysterische subcultuurtje heeft echt niks, maar dan ook niks te maken met de klassieke musicals uit Hollywood.

Oudlid_X5
08-03-2009, 18:38
Gast, wat loop je nu allemaal te drammen? Ik heb toch aangegeven wat ik er van vond. Ik keek vandaag eens op dat forum Salon Indien, daar was je ook al zo raar bezig over mensen die vooraf al zouden bepalen dat het slecht zou zijn omdat andere mensen het goed vinden ofzo? Verknipt figuur.

Dag buurman, wat ben je nu aan het ijlen over het feit dat je aangeeft waarom je de film slecht vond. Die kreten wat je opnoemde kan ik op elke andere film plaatsen. Dus of probeer aan te geven wat er dan zo slecht aan is of geef gewoon eerlijk toe dat het gewoon boven je pet gaat. Ieder zijn ding maar misschien moet jij je dan gewoon houden aan wat standaard meezing musicals…:-P

1101
08-03-2009, 18:42
Maar dat hysterische subcultuurtje heeft echt niks, maar dan ook niks te maken met de klassieke musicals uit Hollywood.

Mja, maar Rocky Horror laat zich toch slecht vergelijken met Singin'in the Rain, wat dat betreft. Eerder met iets wat, eh, iets gayer is. Is mijn nederige mening.

DanielC.
08-03-2009, 18:48
Dag buurman, wat ben je nu aan het ijlen over het feit dat je aangeeft waarom je de film slecht vond. Die kreten wat je opnoemde kan ik op elke andere film plaatsen. Dus of probeer aan te geven wat er dan zo slecht aan is of geef gewoon eerlijk toe dat het gewoon boven je pet gaat. Ieder zijn ding maar misschien moet jij je dan gewoon houden aan wat standaard meezing musicals…:-P

Ik denk dat ik straks inderdaad maar lekker ga meezingen met Gene Kelly en zijn vrienden. (y)

Ik snap trouwens niet waar je ziet dat ik de film heel slecht zou vinden? Ik zeg dat deze film mij niets voor mij is, en daar geef ik mijn redenen voor. Volgens mij heb ik de film nergens genadeloos neergesabeld. Maar het is al langer duidelijk dat jij een aparte bent. :)

Brakhage
08-03-2009, 18:56
Watchmen (Zack Snyder, 2009) *

Ik had hier om een of andere reden veel van verwacht, maar eigenlijk had ik gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren en concluderen dat die belachelijk chaotische en schreeuwerige trailer (waarin zelfs twee verschillende muziekstukken dwars door elkaar gespeeld worden op een gegeven moment) toch wel representatief zou zijn voor de gehele film. Ik heb namelijk zelden zo’n rommeltje gezien als deze film. Er zit geen enkele vorm van dramatische ontwikkeling of spanningsboog in, het zijn zonder overdrijven gewoon achter elkaar geplakte scènes, zonder dat de ene scène een logische overgang naar de volgende is. Het overgrote deel van de lachwekkend lange speelduur wordt besteed aan het geven van achtergronden van de verschillende helden, zonder dat dit enig dramatisch momentum heeft – alle figuren blijven zonder uitzondering zo plat als een dubbeltje, waarbij iedere scène met die blauwe blaaskaak tenenkrommend pretentieus en slecht is. De halfbakken pogingen tot psychologische onderbouwing of dramatische coherentie halen daarom ook niets uit en zonder fatsoenlijke karakters loopt alles heel snel uit op een lawaaierige en stuurloze soep van extreem geweld, vervelende slowmotions, volstrekt ongerelateerde gebeurtenissen en vooral veel special effects. En dan is er natuurlijk nog de bijzonder problematische ideologie van de film, die wel akelig dicht in de buurt komt van het fascisme, omdat er een wereld gepresenteerd wordt zonder enige menselijke goedheid of gevoel, een wereld die blijkbaar alleen gered kan worden door miljoenen mensen uit te roeien door mensen die mogen beslissen wat goed is voor de mensheid. Het is in dat opzicht bijzonder verhelderend om deze film naast Cronenberg’s ‘A History of Violence’ te leggen, omdat beide films een vergelijkbare bron en thematiek kennen, maar de uitwerking dag en nacht verschillen: het is het verschil tussen fascisme en humanisme – ik had niet gedacht dat ik Cronenberg ooit nog humanistisch zou noemen. Maar je kunt het volledige ontbreken van creativiteit in deze film al rechtstreeks aflezen uit de dramatische muziekkeuze, omdat de film gelardeerd is met bekende popsongs en composities: Nena, Simon & Garfunkel (ow ja, laten we ‘The Sound of Silence’ gebruiken bij een begrafenis, want dat is ‘creatief’), Wagner (natuurlijk gebruiken we Wagner bij de Vietnam oorlog…) Jimi Hendrix, Philip Glass (want ‘Kooyanisqatsi’ gaat natuurlijk ook over het einde van de wereld!) worden allemaal uit de kast getrokken zonder dat ze verder enige functie hebben, het had ieder willekeurig liedje kunnen zijn. Toen ze Leonard Cohen gingen misbruiken, kromden mijn tenen zich tegen het plafond van pure ergernis en frustratie. Wat een rampzalig slechte film.

DanielC.
08-03-2009, 19:04
Wat ik trouwens wel heel slecht vond was die verkrachting van Desolation Row aan het einde van de film. Huu.

Melzz
08-03-2009, 19:12
Jij hebt echt duidelijk een beeld van musical dat totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Je hebt ook nog steeds niet door blijkbaar dat de meeste filmmusicals (met de nadruk op meeste) totaal verschillend zijn van Joop van de Ende stagemusicals. Ik gruwel ook van Joop van de Ende en filmmusicals als 'Sound of Music' en vermoedelijk ook van 'Mama Mia', ook al heb ik die nooit gezien. Maar dat hysterische subcultuurtje heeft echt niks, maar dan ook niks te maken met de klassieke musicals uit Hollywood.

Ik begrijp zeker dat er een verschil is in musicals. Mn interesse ligt gewoon ergens anders. Maar ik heb nog wel Guys and Dolls liggen, dus die zal ik ooit nog wel eens zien. Een Singin' in the Rain "moet" ik natuurlijk ook nog eens zien. Een erg leuke musical vind ik trouwens The Happiness of the Katakuris.....maar da's strict genomen wellicht niet een 100% musical.

Don van Straalen
08-03-2009, 19:38
Watchmen (Zack Snyder, 2009) *
Maar je kunt het volledige ontbreken van creativiteit in deze film al rechtstreeks aflezen uit de dramatische muziekkeuze, omdat de film gelardeerd is met bekende popsongs en composities: Nena, Simon & Garfunkel (ow ja, laten we ‘The Sound of Silence’ gebruiken bij een begrafenis, want dat is ‘creatief’), Wagner (natuurlijk gebruiken we Wagner bij de Vietnam oorlog…) Jimi Hendrix, Philip Glass (want ‘Kooyanisqatsi’ gaat natuurlijk ook over het einde van de wereld!) worden allemaal uit de kast getrokken zonder dat ze verder enige functie hebben, het had ieder willekeurig liedje kunnen zijn. Toen ze Leonard Cohen gingen misbruiken, kromden mijn tenen zich tegen het plafond van pure ergernis en frustratie.

Schijnt dat in de comic deze muziek genoemd werd bij bepaalde delen, en Snyder dus alleen trouw bleef aan de comic. Al vond ik inderdaad de muziek ook niet altijd even goed passen op bepaalde momenten.

Brakhage
08-03-2009, 19:47
Ik begrijp zeker dat er een verschil is in musicals. Mn interesse ligt gewoon ergens anders.
Dit is simpelweg iets compleet anders dan wat je zei, je zei letterlijk 'In de meeste musicals spelen homosexuelen.' En voor de klassieke filmmusicals, waar het toch heel duidelijk over ging in de discussie, is dat een aperte leugen, om de doodsimpele praktische reden dat je destijds niet openlijk homoseksueel kon zijn. Wat je omschreef was heel duidelijk de hedendaagse stagemusical, dan moet je nu niet ineens gaan zeggen dat je interesse gewoon ergens anders ligt.

mercapto
08-03-2009, 19:48
Maar de grote vraag blijft...
Krommen tenen niet omlaag ?

Brakhage
08-03-2009, 19:50
Schijnt dat in de comic deze muziek genoemd werd bij bepaalde delen, en Snyder dus alleen trouw bleef aan de comic. Al vond ik inderdaad de muziek ook niet altijd even goed passen op bepaalde momenten.
Er lijkt me geen enkele reden te zijn voor een regisseur om trouw aan de bron te blijven, zeker als die bron verbeterd kan worden. Er zijn legio voorbeelden te noemen van films die significant afwijken van hun bronmateriaal - dat lijkt me ook de taak van iedere artiest die weet waar hij mee bezig is. En Snyder heeft duidelijk geen idee waar hij mee bezig is.

Jordy van Buel
08-03-2009, 19:59
En Snyder heeft duidelijk geen idee waar hij mee bezig is.

Ik dacht gelezen te hebben dat Snyder voor de echte Watchmen fan uiterst trouw is gebleven aan de comic, dus hij weet vast wel waar hij mee bezig is geweest, toch? ;)

mercapto
08-03-2009, 20:05
Hangt er vanaf voor wie hij de film maakt.
Net als 300 ga ik hem niet uit eigen beweging zien en zekers niet kopen.
Naast musicals hou ik ook niet van graphic novel verfilmingen ;)

Melzz
08-03-2009, 20:20
Dit is simpelweg iets compleet anders dan wat je zei, je zei letterlijk 'In de meeste musicals spelen homosexuelen.' En voor de klassieke filmmusicals, waar het toch heel duidelijk over ging in de discussie, is dat een aperte leugen, om de doodsimpele praktische reden dat je destijds niet openlijk homoseksueel kon zijn. Wat je omschreef was heel duidelijk de hedendaagse stagemusical, dan moet je nu niet ineens gaan zeggen dat je interesse gewoon ergens anders ligt.

Gay en musicals kan ik maar moeilijk los zien.....ook al klopt die redenering niet met de klassieke musical.....waar ik vervolgens simpelweg geen interesse in heb.
Ik ben waarschijnlijk meer een bier-in-de-hand-man terwijl ik een lugubere horror zit te kijken dan naar dansende mannen en vrouwen die breed lachen en overal duidelijk heel veel plezier aan beleven.

Ach....who cares. Stop die musicals maar bij mn Amelie-aversie.....

intexor
08-03-2009, 20:30
Er lijkt me geen enkele reden te zijn voor een regisseur om trouw aan de bron te blijven, zeker als die bron verbeterd kan worden. Er zijn legio voorbeelden te noemen van films die significant afwijken van hun bronmateriaal - dat lijkt me ook de taak van iedere artiest die weet waar hij mee bezig is. En Snyder heeft duidelijk geen idee waar hij mee bezig is.

Bij dit soort bronmateriaal kan je gewoon nooit goed doen voor iedereen. Ofwel volg je strak het bronmateriaal en krijg je de commentaar dat je niet creatief bent geweest, of je geeft er een eigen interpretatie aan en krijgt de liefhebbers van het bronmateriaal op je nek. In dit geval was de film nooit gemaakt geweest als Snyder niet trouw geweest was aan het bronmateriaal omdat Alan Moore daar zo op stond. Snyder weet waarmee hij bezig is: de fans geven wat ze willen. Z'n vorige 2 films waren ook vrij letterlijke interpretaties van het bronmateriaal dus het is geen verrassing dat hij dat hier ook weer doet. Dat lijkt me net zozeer een artistieke keuze als afwijken van je bron.

TheGodfather
08-03-2009, 20:46
A Prairie Home Companion (http://www.imdb.com/title/tt0420087/)
We volgen het verhaal van een groep mensen die meewerken aan een radio programma dat, na jaren tegelijkertijd live te horen is geweest op de radio en opgevoerd wordt in een thearter, z`n laatste uitzending beleeft. Men kijkt terug op hun belevenissen van de afgelopen jaren terwijl ze tussendoor hun steentje bijdragen aan de laatste aflevering.
De personages zijn allemaal mensen van vlees en bloed en doen je echt laten meeleven met het verhaal. De sfeer van de film is mooi en melancholisch, ondersteund door prachtige lange shots. Ze laten je meegenieten van de show en van de droevigheid van de mensen die er jarenlang met het grootste plezier aan hebben meegwerkt, terwijl het tegelijkertijd een aanklacht is tegen "het grote geld" waar zoveel moois voor moet wijken.
Robert Altman`s allerlaatste film is een prachtig, ontroerend klein meesterwerkje geworden. Een film die het absoluut verdiend om gezien te worden.

8,8/10

Brakhage
08-03-2009, 21:08
Bij dit soort bronmateriaal kan je gewoon nooit goed doen voor iedereen. Ofwel volg je strak het bronmateriaal en krijg je de commentaar dat je niet creatief bent geweest, of je geeft er een eigen interpretatie aan en krijgt de liefhebbers van het bronmateriaal op je nek. In dit geval was de film nooit gemaakt geweest als Snyder niet trouw geweest was aan het bronmateriaal omdat Alan Moore daar zo op stond. Snyder weet waarmee hij bezig is: de fans geven wat ze willen. Z'n vorige 2 films waren ook vrij letterlijke interpretaties van het bronmateriaal dus het is geen verrassing dat hij dat hier ook weer doet. Dat lijkt me net zozeer een artistieke keuze als afwijken van je bron.
Het is ook niet makkelijk met dit soort films, niets zo tragisch als obsessieve fans. Toch lijkt het me heel sterk dat deze film exclusief gemaakt is voor Watchmen fans, er zijn echt niet genoeg fans op deze wereld op zo'n miljoenenproductie te rechtvaardigen, dus er zullen heus wel enkele compromissen gedaan zijn voor het grote publiek.

Anyway, het maakt de film er geen haar beter op natuurlijk, het verlegt enkel de oorzaak van het probleem.

TheGodfather
08-03-2009, 21:15
Ik denk dat ie de Watchmen fans toch meer zal bekoren dan de mensen die niet bekend zijn met het bronmateriaal. Dus ik denk dat ie meer voor de fans is gemaakt dan voor "het grote publiek."
De muziek keuze vond ik trouwens juist erg tof (y). Maar ach, each to his own :D

intexor
08-03-2009, 21:20
Ik denk dat men voornamelijk niet van het bronmateriaal is afgeweken omdat het bronmateriaal nu eenmaal zeer hoog aangeschreven staat, en dat een letterlijke vertaling hopelijk niet alleen de fans zou aanspreken maar ook mensen die het bronmateriaal niet kennen (if it ain't broke, don't fix it). Echter heeft niet alles de theatrical cut gehaald, misschien dat de director's cut wat tegemoetkomt aan wat je zei over het feit dat je de scenes onsamenhangend vond en dat de personages niet genoeg diepgang hadden.

Zelf moet ik de film nog zien, maar het lijkt me wel een leuke cinematische ervaring. Maar de klachten die jij had zijn wel in meer reviews van critici terug te vinden. Er zullen zeker wel een aantal zaken "lost in translation" gebleven zijn bij het overzetten van boek naar film, en niet iedereen zal vallen voor Snyders stijl.

MrEd
08-03-2009, 23:21
The Fountain (Aranofsky, 2006)

Ruim een jaar geleden zag ik deze film voor het eerst en direct maakte deze enorme indruk. Als grote fan Requiem for a dream wist ook deze zeer veel indruk op mij te maken.

Vanavond was het tijd voor een tweede kijkbeurt en hij wist mij nog meer mee te slepen! Wat een prachtige film is dit. Dit is geen film, dit is kunst! Met een zeer mooi thema (acceptatie van de dood, death as a form of creation) weet deze film je hypnotiserend bijna mee te slepen in de verschillende verhaallijnen (het oude Spanje, op weg naar de fontein en de obsessieve dokter die het sterven van zijn vrouw maar niet los kan laten) die er door Aranofsky op sublieme wijze met elkaar verweefd.

Maar het zijn vooral de beelden en de muziek die je alles om je heen doen vergeten. Met de geweldige prestaties van Weiz en Jackman erbij heb je een complete film die deze zeer zware kost in 92 mooie minuten laat zien.

Kortom een zeer mooie en prachtige film, die heel af en toe net iets te wazig is, maar dat is maar zelden hoor.

9,0

Brakhage
09-03-2009, 00:29
Magnificent Obsession (Douglas Sirk, 1954) ****1/2

Een film die ik steeds interessanter begin te vinden, ondanks of wellicht juist dankzij het hilarische verhaal, wat Sirk zelf 'surrealistisch slecht' noemde. Maar de reden dat ik de film keek was vanwege het beeldformaat, de eerste twee keren zag ik hem in 2:1 en nu voor de eerste maal in 1.37:1. Er is nogal veel controverse over wat nu het juiste AR is en niemand weet het echt zeker, het is in beide gevallen kijkbaar en het komt dus uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nu uit naar de 1.37 versie, welke toch iets beter op me overkomt. De meest overtuigende reden vind ik toch dat Sirk in deze film hoofdzakelijk verticaal zijn composities ordent, terwijl hij in een hele duidelijke widescreen film als 'The Tarnished Angels' toch hoofdzakelijk in horizontale lijnen lijkt te denken. Doordat er veel meer ruimte is aan de bovenkant van het scherm geeft de 1.37 meer het gevoel van ruimte, de 2:1 versie geeft een veel claustrofobischer gevoel. En een van de sterkte argumenten in het voordeel van de 1.37 versie is de veelgenoemde scene waarin de blinde Wyman op het diepst van haar ellende op het balkon een bloempot naar beneden stoot. Boven haar hoofd is dan een merkwaardige belichting te zien, een soort oranje-geel schijnsel wat rechtstreeks reflecteert op de emotionele toestand van haar personage. In de 1.37 versie is dat heel duidelijk te zien, maar in de 2:1 is die gehele belichting vrijwel volledig weggesneden. Met zekerheid zullen we vermoedelijk nooit iets kunnen zeggen maar ik zou voor deze film in ieder geval 1.37 aanraden.

Milan
09-03-2009, 00:33
Ik probeer Gomorra uit te kijken, maar damn...echt ubersaai

Jeroen D
09-03-2009, 07:43
Ik probeer Gomorra uit te kijken, maar damn...echt ubersaai

Saai is nog zwak uitgedrukt......wat een drama was dit zeg. Het is ook eigenlijk helemaal geen film maar een soort documentaire, maar dan wel een hele slechte.

DanielC.
09-03-2009, 08:56
the Man who came to dinner Lekker lachen. Vreselijk chaotisch en absurd. De film zit vol met vreemde figuren. Die vrouw die als een puppie rondspringt, die verknipte zus (ik zal niet zeggen waarom :mrgreen:, dit is nog wel het meest vreemde subplot uit de film), een onzekere dokter, de voornamelijk onuitstaanbare Sheridan White die echt het slechtste in je naar boven haalt (maar die ook weer zo veel mooie lines oplepelt dat je niets anders kan doen dan van hem houden), penguins, zeehonden, een geflopte actrice, een inktvis, een sarcofaag en natuurlijk de gewone echtgenoot die er helemaal niets meer van snapt. En dan heb ik nog lang niet alles vermeld. Zo af en toe om gek van te worden, maar vooral heel erg grappig. (y)

Oudlid_X5
09-03-2009, 12:31
Ik denk dat ik straks inderdaad maar lekker ga meezingen met Gene Kelly en zijn vrienden. (y)

Ik snap trouwens niet waar je ziet dat ik de film heel slecht zou vinden? Ik zeg dat deze film mij niets voor mij is, en daar geef ik mijn redenen voor. Volgens mij heb ik de film nergens genadeloos neergesabeld. Maar het is al langer duidelijk dat jij een aparte bent. :)

Maar het gaat zich mij erom dat jij (net zoals Braaksel) figuren zijn die altijd proberen af te wijken van de rest en die daar openlijk niet voor durven uit te komen. De helft van de tijd kom je met redenatie aan die je voor geen meter kan onderbouwen en het heeft meestal ook geen zin om in discussie te gaan omdat wij (de rest) voor halfgare mensen worden uitgescholden. Goed voorbeeld is dus Watchmen. Als het eens klein wordt gehouden zoals in The Fountain dan is het niet goed en als het eens uitbundig wordt gebracht zoals in Watchmen dan is het ook niet goed.

Mensen zoals jullie heb je letterlijk geen flikker aan. De meezing musicals, slappe horrorfilms en heel af en toe een avantgarde filmpje maar die moeten wel gemaakt zijn voor 1950. Dat zijn de échte films. Mocht je in de toekomst toch naar recente films willen gaan in de bioscoop laat me van te voren even weten want dan filter ik voor jou even het aanbod. Want zo kom je ten minste niet half depressief de bioscoop uit.

Ik hoef verder geen reply en laat het maar gewoon eens goed inwerken. (y)

Coen P.
09-03-2009, 13:17
Mensen zoals jullie heb je letterlijk geen flikker aan
net zoals Braaksel


pfff....

Jammer dat je deze jongens, die beide een goede smaak hebben en deze imo goed weten te onderbouwen. zo neerpent...

Bovendien sla je de plank mis, want al zouden deze jongens afwijken van de rest (wat is de rest: mainstream filmliefhebbers? arthouse lovers?) en daar openlijk niet voor uit zouden durven komen. Beide heren komen juist als geen ander voor hun mening uit...

vince curtin
09-03-2009, 13:24
Saai is nog zwak uitgedrukt......wat een drama was dit zeg. Het is ook eigenlijk helemaal geen film maar een soort documentaire, maar dan wel een hele slechte.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben !!
Deze film heeft zoveel awards gewonnen en ik kon er echt niet in komen...

gr,vince.

Erwin de Koning
09-03-2009, 13:26
http://img144.imageshack.us/img144/7379/blahblah.gif

Get a life!

FRITT VILT II (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/coldprey2.htm)

COLD PREY II

Wat de reviewer al zegt hij doet erg aan HALLOWEEN II denken, niet qua verhaal maar qua opzet. Direct verder gaan waar het origineel eindigde, minder diepgang in de personages en minder hakwerk maar hier is het meer schieten. Geen slechte slasher, zeker niet, maar zo enthousiast als ik over het origineel was ben ik hier niet, mede door de trage opbouw die saaier is dan je zou hopen en tamelijk voorspelbaar

Toch steekt dit nog met kop en schouders boven recente Amerikaanse rommel als PROM NIGHT en ONE MISSED CALL

7.5

Teaser (http://www.youtube.com/watch?v=tbXSAMhnDUg&feature=related)

http://img17.imageshack.us/img17/6514/posterfrittviltiiteaser.jpg

Marcel v/d H.
09-03-2009, 13:33
Ik ben blij dat ik niet de enige ben !!
Deze film heeft zoveel awards gewonnen en ik kon er echt niet in komen...

gr,vince.

Ik vond het persoonlijk toch een prima film, misschien wat aan de lange kant, maar zeker niet slecht. Denk dat het probleem hem vooral zit in de verwachtingen die men bij de film heeft. Toen ik de film zag liepen ook vrij veel mensen weg, die dachten zo ongeveer naar de nieuwe Scarface te gaan. In elk geval naar een film met veel meer aktie.

Coen P.
09-03-2009, 14:15
Keane (Lodge Kerrigan, 2004) ****½
In Clean, Shaven (een schromelijk onderschat meesterwerk) liet Lodge Kerrigan de kijker al kopje-onder gaan in de wereld van een schizofreen persoon. In Keane gaat hij hier mee verder. William Keane is een gebroken man. Zijn huwelijk is kapot en hij brengt de dagen op straat door op zoek naar zijn verdwenen dochter. Verbeten, verdwaasd en verbijsterd spreekt hij willekeurige passanten aan. Om zijn verdriet en herinneringen kwijt te raken verliest hij zich in een zelfdestructieve levensstijl vol drugs en drank. Zijn leven lijkt eindelijk de goede kant op te gaan als hij een gescheiden vrouw en haar jonge dochtertje ontmoet. Hij wint hun vertrouwen en zorgt voor het meisje, maar zijn geestelijke stoornis en de herinnering aan (en gelijkenis met) zijn dochtertje dreigen roet in het eten te gaan gooien...
Net als Clean, Shaven is Keane afhankelijk van de acteerprestatie van zijn protagonist. In deze film is dat Damian Lewis, de meesten kennen hem van Band of Brothers. Hij speelt een erg fysieke rol en hij heeft geluisterd naar Robert Downey jr. 'Never go full retard' en dat doet hij dan ook niet. Hij wordt echter gedragen en geholpen door de bleke cinematografie van John Foster die met zijn handheld beelden het meeste haalt uit het geringe budget. Het is om van te huilen als je beseft dat films als deze niet eens hun budget van $850.000 er uit halen. Hopelijk heb ik iets bijgedragen met mijn dvd van €8 en mag de filmmaker in de toekomst nog vaker aan de slag. Lodge Kerrigan, onthoudt u die naam.

Dennis Vansant
09-03-2009, 14:42
Maar het gaat zich mij erom dat jij (net zoals Braaksel) figuren zijn die altijd proberen af te wijken van de rest en die daar openlijk niet voor durven uit te komen. De helft van de tijd kom je met redenatie aan die je voor geen meter kan onderbouwen en het heeft meestal ook geen zin om in discussie te gaan omdat wij (de rest) voor halfgare mensen worden uitgescholden. Goed voorbeeld is dus Watchmen. Als het eens klein wordt gehouden zoals in The Fountain dan is het niet goed en als het eens uitbundig wordt gebracht zoals in Watchmen dan is het ook niet goed.

Mensen zoals jullie heb je letterlijk geen flikker aan. De meezing musicals, slappe horrorfilms en heel af en toe een avantgarde filmpje maar die moeten wel gemaakt zijn voor 1950. Dat zijn de échte films. Mocht je in de toekomst toch naar recente films willen gaan in de bioscoop laat me van te voren even weten want dan filter ik voor jou even het aanbod. Want zo kom je ten minste niet half depressief de bioscoop uit.

Ik hoef verder geen reply en laat het maar gewoon eens goed inwerken. (y)
En dat zulke commentaar dan uitgerekend nog van jou moet komen :lol:

Even hoor, maar omfg :lol:

Fikret
09-03-2009, 15:37
Kung Fu Panda: Secrets of the Furious Five

Weer een geweldige animatie met een hele mooie Aziatische soundtrack en leuke grappen. Haalt het niveau van de speelfilm Kung Fu Panda. Ik kijk al uit naar de 5 sequels. :)

9 / 10

steven van dijk
09-03-2009, 15:48
pfff....

Jammer dat je deze jongens, die beide een goede smaak hebben en deze imo goed weten te onderbouwen. zo neerpent...

Bovendien sla je de plank mis, want al zouden deze jongens afwijken van de rest (wat is de rest: mainstream filmliefhebbers? arthouse lovers?) en daar openlijk niet voor uit zouden durven komen. Beide heren komen juist als geen ander voor hun mening uit...

Dat vindt jij, maar het valt me wel op dat er steeds meer mensen hier er slecht tegen kunnen, dus zouden de jongens zoals jij ze noemd ook eens rekening met de ander kunnen houden.Ik kan ook heel ongezouten kritiek etc kunnen spuien hier, maar daar is dit forum niet voor.
Laat iedereen in zijn waarde..en zijn smaak respecteren scheeld een hoop.
Bijv ik vind Disney-films echt iets voor kids en als ik hier lees dat een hoop mensen genieten van die films, wie ben ik dan om dat te af kraken cq die films niks te vinden. Dus reageer ik daar niet op snap je.

Coen P.
09-03-2009, 16:23
Dat vindt jij, maar het valt me wel op dat er steeds meer mensen hier er slecht tegen kunnen, dus zouden de jongens zoals jij ze noemd ook eens rekening met de ander kunnen houden.Ik kan ook heel ongezouten kritiek etc kunnen spuien hier, maar daar is dit forum niet voor.
Laat iedereen in zijn waarde..en zijn smaak respecteren scheeld een hoop.
Bijv ik vind Disney-films echt iets voor kids en als ik hier lees dat een hoop mensen genieten van die films, wie ben ik dan om dat te af kraken cq die films niks te vinden. Dus reageer ik daar niet op snap je.

Oneens.

Kritiek, mits gefundeerd, moet altijd mogen op een forum. Als je iets onderbouwt waarom het zo is dan moet dat kunnen. Discussie is de levensader van een forum. Sommigen zullen de posts van die jongens niet eens lezen, ik lees bij wijze van andermans posts niet eens. Het is zonde dat hoge bomen nog steeds wind vangen, in de maatschappij en in deze virtuele wereld die www.dvd.nl (http://www.dvd.nl) heet :(

Brakhage
09-03-2009, 16:29
Dat vindt jij, maar het valt me wel op dat er steeds meer mensen hier er slecht tegen kunnen, dus zouden de jongens zoals jij ze noemd ook eens rekening met de ander kunnen houden.Ik kan ook heel ongezouten kritiek etc kunnen spuien hier, maar daar is dit forum niet voor.
Laat iedereen in zijn waarde..en zijn smaak respecteren scheeld een hoop.
Bijv ik vind Disney-films echt iets voor kids en als ik hier lees dat een hoop mensen genieten van die films, wie ben ik dan om dat te af kraken cq die films niks te vinden. Dus reageer ik daar niet op snap je.
Ik heb deze post vijf keer herlezen, omdat ik dacht dat ik het verkeerd las. Maar ik las het tot mijn grote verbazing goed. Het begint hier steeds meer op een mentale creche te lijken.

De suggestie dat negatieve kritiek op een film niet zou mogen is te lachwekkend voor woorden en kan geen serieus antwoord verwachten. En de suggestie dat ik mensen niet in hun waarde laat als ik een film die zij goed vinden met onderbouwde argumenten de grond in boor eveneens. Waar Steven van Dijk voor pleit is een zouteloos theekransje waarin overgevoelige jaknikkers elkaars handje vasthouden en de gehele tijd zalvende liederen zingen. En dat lijkt akelig veel op een Fascistisch regime, waar ook iedere vorm van dissidentie direct weggesneden wordt.

Wellicht heeft dhr. Van Dijk niet begrepen dat dit een discussieforum is?

DanielC.
09-03-2009, 16:51
Ik weet niet of ik heel hard moet lachen of heel hard moet huilen om de post van Verhoeven. Ik ben echt met stomheid geslagen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik beledigd ben. Ik snap er echt helemaal niets van. :confused:

Ik heb eens naar mezelf gekeken, mensen zullen zulke dingen toch niet voor niets zeggen. Maar ik snap er echt helemaal niets van.

Lex v/d Moolen
09-03-2009, 17:04
Zit er ook een negeerknop op dit forum?

Persoonlijke instellingen > Diversen > Vrienden- /Negeerlijst

Nadeel alleen van dit systeem is dat als iemand hem quote, je zijn bericht dus nog kan lezen.

Fikret
09-03-2009, 17:17
Het probleem is niet de kritiek an sich, maar de nuance waarmee het wordt geuit. Ook ik irriteer me er wel eens aan.

Erwin de Koning
09-03-2009, 17:31
MARTYRS (http://efilmcritic.com/review.php?movie=17780)

Een ogenschijnlijk onschuldig (en misschien wel echt onschuldig nu ik er zo over nadenk) gezin word op brute wijze naar de eeuwige jachtvelden geholpen door een meisje dat zwaar getraumatiseerd met een jachtgeweer naar binnen stormt en zelfs het jonge kroost openknalt schreeuwend of ze weten wat haar ouders haar hebben aangedaan

Als kijker sta je zowat op ploffen om het precies te weten maar je kan het je wel degelijk voorstellen en 'de straf zullen ze wel verdiend hebben' komt een paar keer in je op nadat je jezelf voor de 47e keer inprent 'it's only a movie'

Het eerste gedeelte is het wraakgedeelte zoals we het vaker hebben gezien maar daarna is het behoorlijk pittig op een AUGUST UNDERGROUND MORDUM achtige wijze, waarbij er behoorlijk word gesmeten met menselijke emoties

Na alles even op me te hebben laten ingewerkt kan ik besluiten dat het geen slechte film is. Klinkt misschien stom maar diegenen die 'm gezien hebben begrijpen best dat je ff moet beseffen of je hier van geniet

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=ZNM9kKo4JNU)

http://img13.imageshack.us/img13/2/4136381020a.jpg

intexor
09-03-2009, 17:33
Jammer dat we hier tegenwoordig iedere week zo'n discussie moeten hebben die niets meer met film te maken heeft maar enkel met het feit dat er moeilijk met kritiek omgegaan kan worden. En dat is iets wat van beide richtingen komt (voor zover je het type filmkijkers hier in twee kampen kan opdelen). De sfeer is hier wel eens beter geweest.. en het aantal actieve mensen als een gevolg daarvan ook.

Jeroen D
09-03-2009, 17:46
Dat vindt jij, maar het valt me wel op dat er steeds meer mensen hier er slecht tegen kunnen, dus zouden de jongens zoals jij ze noemd ook eens rekening met de ander kunnen houden.Ik kan ook heel ongezouten kritiek etc kunnen spuien hier, maar daar is dit forum niet voor.
Laat iedereen in zijn waarde..en zijn smaak respecteren scheeld een hoop.
Bijv ik vind Disney-films echt iets voor kids en als ik hier lees dat een hoop mensen genieten van die films, wie ben ik dan om dat te af kraken cq die films niks te vinden. Dus reageer ik daar niet op snap je.

Dan kunnen we dit forum net zo goed opdoeken of niet ? Dan heeft dit hele forum geen zin. Ik snap niet dat mensen zo slecht tegen kritiek kunnen.
Brakhage geeft zijn mening over een film en legt haarfijn aan wat er wel of niet mankeert aan een film. De meesten hier kunnen dat niet eens (waaronder mijzelf) of tenminste niet zo goed. Als je bv. niet tegen de kritiek kunt op 'gewaardeerde' films zoals Watchmen en Slumdog Millionare (van meneer Brakhage) dan ligt dat geheel aan jezelf.
Ik zie er echt geen probleem in.
En Verhoeven............tja...........erg aparte man :)

Melzz
09-03-2009, 17:54
Perché quelle strane gocce di sangue sul corpo di Jennifer? a.k.a. Erotic Blue a.k.a. What are those strange drops of blood doing on Jennifer's Body a.k.a. The Case of the Bloody Iris - Giuliano Carnimeo - (1972)

Een van de eerste Giallo's die ik zag, de dvd was van Vipco. Dat was geen beste uitgave en de Blue Underground versie is zoals te verwachten een flinke verbetering. Vind hem nu een stuk leuker dan de eerste keer. Er worden veel verdachten opgevoerd dus het is weer fijn raden geblazen. Leuke film.

7,5

intexor
09-03-2009, 19:48
Ghost Dog: The Way Of The Samurai

M'n derde Jim Jarmush film en tot nu toe ook de beste die ik van deze regisseur gezien heb. Forest Whitaker speelt een zwarte hitman die volgens de traditionele code van de Samurai probeert te leven. Op een gegeven moment is hij genoodzaakt om het tegen de mafia op te nemen voor wie hij eerder heel wat vuil werk heeft mogen opknappen. Het personage van Whitaker straalt een ongelooflijke sereniteit uit, net als de film zelf eigenlijk die heel relaxed overkomt met ook een leuke soundtrack van RZA en Wu Tang Clan (totaal niet mijn genre thans), met hier en daar een meedogenloze shoot-out en ook veel zelf-relativerende humor. Wat ik ook leuk vond zijn de cartoons die te zien zijn tijdens de film en een verband hebben met wat vervolgens in de film zelf gaat gebeuren. De quotes uit de code van de Samurai die regelmatig op het scherm verschijnen waren niet zo mijn ding maar ze hadden net als de cartoons wel betrekking op wat stond te gebeuren. Verder ook nog een leuke bijrol van Isaach De Bankolé als ijsventer die enkel Frans spreekt (momenteel te zien in 24 seizoen 7 als president Ule Matobo).

8/10.

Wim S.
09-03-2009, 20:26
V For Vendetta (BR) : Ik zie deze film van de Wachowski Brothers voor de 2e keer en weer vind ik 'm geweldig. Onder invloed van anngst voor terrorisme hebben de mensen in Engeland gekozen voor een nieuwe regering met als president Sutler. Echter worden de mensen onderdrukt en voorgelogen door deze regering. Dan plots duikt er een gemaskerde vrijheidsvechter op en wordt deze door de regering beschouwt als terrorist.

Maar al vrij snel krijgen de mensen sympathie voor deze vrijheidsstijder en krijgt hij steeds meer overwicht in Engeland, tot grote ergenis, schrik van Sutler.

Natalie Portman speelt geweldig de rol van Evey die nog niet zeker weet waar zij voor staat, maar gezien haar verleden en onder invloed van V worden haar ogen geopend. Ook V zijn ogen worden geopend door Evey gezien de redenen waarom hij voor vrijheid strijd, gebasseerd zijn op wraak wat hem door de regering is aangedaan.8.6/10

Nielsje
09-03-2009, 21:36
The Sopranos seizoen één
Ook ik ben eindelijk begonnen aan het zeer gelauwerde relaas rondom maffiabaas Tony Soprano die kampt met allerlei problemen. Het is een vreemd soort humor die ik geweldig vindt, ik moest vrij vaak hardop lachen om enkele grappen en uitspraken.
Het verhaal is goed opgezet waarbij de karakters meer en meer uitgediept worden naarmate de serie vordert. Pluspunt voor de muziek, die erg toepasselijk gekozen is.
Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen.

intexor
09-03-2009, 21:59
School Of Rock

Een amusante familie-komedie die een zeer typisch concept op een boeiende manier weet te brengen. Jack Black is gemaakt voor rollen als dit en draagt de film, al zijn de kind-acteurs zeker ook niet zo slecht als in sommige andere films het geval is. Blijkbaar kunnen ze (volgens wat in de extra's verteld wordt) ook echt instrumenten bespelen, wat best knap is. En voor de rock-liefhebbers onder ons zit de film natuurlijk ook vol verwijzingen naar allerhande soorten legendarische bands. Leuk om ook Mike White eens als acteur aan het werk te zien, nadat ik hem voor het eerst zag in de reality game show The Amazing Race. Een bovengemiddeld goede komedie, maar ik weet echter niet of het voor mij veel herkijkwaarde heeft.

7/10.

Brakhage
09-03-2009, 22:53
Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001) *****

Het was alweer enkele jaren geleden dat ik deze film gezien had en een eenmalige vertoning in de Pathé vond ik de geknipte gelegenheid om hem weer eens te zien. Ik was een beetje bang dat ie nu tegen zou vallen, vooral dankzij het debacle wat ‘Australia’ heet, maar gelukkig vond ik de film nog even fris en wervelend als al die andere keren. Het is nog steeds fantastisch om te zien hoe goed Luhrmann het fin de siècle tijdperk en de Moulin Rouge tot leven weet te wekken in die flitsende openingsminuten. Met zijn extreme postmodernistische aanpak plukt hij overal wat vandaan om zo tot die unieke stijl te komen. Zonder zich druk te maken over termen als ‘goede smaak’ of ‘hoge en lage cultuur’ baant Luhrmann zich een weg door de popcultuur van de laatste jaren om te komen tot een werk dat termen als ‘camp’, ‘kitsch’, of ‘kunst’ overstijgt. Waar ik in relatie tot Brian DePalma altijd geklaagd heb over het feit dat hij enkel citeert zonder er echt iets mee te doen, daar bewijst Luhrmann hoe het wel moet: want hoewel vele van de ingrediënten die hij gebruikt bekend zijn, weet hij ze toch om te zetten tot een synthetisch geheel. En in tegenstelling tot mijn kritiek op ‘Watchmen’ is hier ook een duidelijk geval hoe je bestaande popsongs gebruiken kunt zonder dat het gemakzuchtig is, maar ze echt een plaats te geven in de algehele textuur en ervoor te zorgen dat alles naadloos op elkaar aansluit en logischerwijs op elkaar en uit elkaar volgt. Zoals het een ware pastiche betaamt, vormen alle ingrediënten een verrukkelijk nieuw gerecht en is het meer dan de som der delen.

Maar ondanks de uitzinnige en eclectische stijl waarin Luhrmann ieder visueel trucje gebruikt wat hem beschikbaar is, vertoont de film toch een bijna akelige narratieve en dramatische coherentie. De truc hier is geweest dat Luhrmann ook geen origineel verhaal gebruikt, maar de film een soort verkapte remake is van ‘Camille’, het klassieke verhaal van Dumas dat zijn waarde al meermalen bewezen heeft in films. Het gevolg hiervan is dat zijn film direct gezegend is met geloofwaardige en goed uitgewerkte karakters en een coherente verhaallijn. Dit is de lijm van de film, een solide basis waardoor Luhrmann zich visueel naar hartelust kan uitleven. Als dit menselijke anker ontbreekt wordt zo’n stijl al snel te veel, kijk maar wederom naar ‘Watchmen’ of Luhrmann’s eigen ‘Australia’ waar scènes als los zand aan elkaar hangen. Maar het is duidelijk meer dan enkel een basis, de film kent een bijzonder hechte structuur, waarbij er werkelijk geen scène te veel is en iedere scène logisch op elkaar volgt. Het is ook erg prettig om te zien hoe de dramatische ontwikkelingen harmonieus uit de handelingen zelf volgen en je de personages gaandeweg het verhaal leert kennen – duidelijk beter dus dan bij (wederom) ‘Watchmen’, waar het verhaal iedere keer volledig stopgezet wordt om karakters ‘uit te diepen’. Naast het ‘Camille’ verhaal gebruikt Luhrmann bovendien ook nog eens op ingenieuze wijze het ‘play within a play’ mechanisme uit Hamlet (er zijn slechtere bronnen om uit te jatten), wat op uitgekiende wijze in de rest van het verhaal verwoven is en er commentaar op levert. Het gevolg van deze structuur is een bijna Aristotelische eenheid van tijd, plaats en handeling die ‘Moulin Rouge!’ een rotsvaste fundering geeft voor de stilistische uitzinnigheid. Het geheel lijkt wel wat op een Perzisch tapijt, waar ontzettend veel verschillende kleurrijke draadjes tot een naadloos geheel gemaakt zijn. Als exemplarisch voorbeeld zou ik de Roxanne tango willen noemen, waar Luhrmann met een klassiek voorbeeld van kruismontage een rechtstreekse link legt tussen twee gescheiden plaatsen en handelingen die daarmee een worden – alles in ‘Mouling Rouge!’ is een zorgvuldige synthese van muziek, visuele stijl, decor, verhaal en acteurs en waarin alle aspecten als een Zwitsers uurwerk in elkaar grijpen.

Ik heb deze film vaak een geval van style over substance horen noemen, een term die ik sowieso nooit begrepen heb al was het maar omdat stijl en inhoud simpelweg niet te scheiden zijn. ‘Moulin Rouge!’ bewijst die stelling andermaal, want als dit style over substance is dan wordt dus direct geïmpliceerd dat de film enkel stijl is en geen inhoud bevat. Maar hoe moet je een film als Cukor’s ‘Camille’ dan zien, een film die vrijwel hetzelfde verhaal vertelt, maar duidelijk minder overdadig gestileerd is en die niemand style over substance zou noemen. Maar als ‘Moulin Rouge!’ geen inhoud heeft, dan heeft ‘Camille’ dat ook niet. En als ‘Camille’ ook geen stijl heeft, wat blijft er dan nog over van die film? No style over no substance?

Melzz
09-03-2009, 22:57
Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001) *****

Ik heb deze film vaak een geval van style over substance horen noemen, een term die ik sowieso nooit begrepen heb al was het maar omdat stijl en inhoud simpelweg niet te scheiden zijn.

Dat stijl en inhoudverhaal kennen we nu wel....je begint een beetje op een vastlopende plaat te klinken...;-)

Brakhage
09-03-2009, 23:00
Dat stijl en inhoudverhaal kennen we nu wel....je begint een beetje op een vastlopende plaat te klinken...;-)
Dat besef ik me. Maar zolang vrijwel naar me lijkt te luisteren, heb ik nog veel werk te verrichten. :wink:

*NERAZZURRI*
09-03-2009, 23:08
Smultronstället/Wild Strawberries (Bergman, 1957)

http://img4.imageshack.us/img4/3369/smultronstallet.jpg

Isak Borg evalueert op de weg naar de ceremonie waar hij z'n eredocotoraat ontvangt z'n leven door middel van dromen en herinneringen, waarin z'n jeugd en de dood een grote rol spelen. De dood, religie en psychologie lijken sowieso in iedere Bergman die ik tot nu toe gezien heb een rol te spelen, zeker met de wetenschap dat ik The Seventh Seal nog voor de boeg heb.

Zeer meeslepend geheel met prachtige composities en de sprookjesachtige sfeer die Zweden en Bergman eigen lijken. Genieten http://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036946013_0.gif

TheGodfather
09-03-2009, 23:38
Vanavond de laatste 2 films uit de Forbidden Hollywood vol. 2 collectie gezien:

Female (http://www.imdb.com/title/tt0024008/)
Zo`n typische pre-code film. Het hoofdpersoon is een sterke en machtige vrouw, directrice van een grote autofabriek (fantastisch gespeeld door Ruth Chatterton). Ze krijgt alles gedaan van haar (bijna) uitsluitend mannelijke medewerkers, die tegen haar op kijken. Ze windt de mannen om haar vingers alsof het niets is en dumpt ze ook weer net zo makkelijk. Toch kan ze hierin, en in haar werk, geen genoegdoening vinden.
Een film waarin het hoofdpersonage een sterke vrouw is, staat of valt natuurlijk bij de acteerprestatie van de leading lady. Die is hier gelukkig dik in orde. Ruth Chatterton acteert met verve en geeft het personage genoeg diepgang mee om de film te kunnen dragen. Ook zit er genoeg humor in de film en lijkt hij langer te duren dan de 60 minuten die hij nu duurt. Wat in dit geval absoluut niet erg is. Een heerlijke film

8,0/10

Night Nurse (http://www.imdb.com/title/tt0022208/)
Wat begint als een opleiding tot zuster verandert voor Lora Hart (Barbara Stanwyck) al snel in een drama wanneer ze samen met haar vriendin de zorg krijgt over 2 kleine zusjes die onder wel erg verdachte omstandigheden ziek zijn en heel snel steeds zieker worden.
Ook hier zijn we, vooral in de tweede helft van de film, die sterke vrouwen die de hoofdpersonages zijn.
Barbara Stanwyck is erg sterk in de hoofdrol, al heeft ze soms wel de neiging om over te acteren. Gelukkig is dit nergens irritant. Ik vond het niet de beste film uit de box maar opnieuw een film die zonder meer erg genietbaar is.

7,5/10

Na alle films uit de box gezien te hebben kan ik niet anders zeggen dan dat het absoluut een aan te raden set is. Wel dus met wat onbekendere films, maar stuk voor stuk zeer fijne films.

Daan de G.
09-03-2009, 23:51
Martyrs
Wat een film, verschrikkelijk nare ervaring en op het einde wil je het eigenlijk allemaal meemaken, maar waarom? Ik heb geen flauw idee.
Weet wel dat ik op een begeven moment toch het liefst naar de wc wilde rennen.

Melzz
10-03-2009, 07:14
Smultronstället/Wild Strawberries (Bergman, 1957)

Isak Borg evalueert op de weg naar de ceremonie waar hij z'n eredocotoraat ontvangt z'n leven door middel van dromen en herinneringen, waarin z'n jeugd en de dood een grote rol spelen. De dood, religie en psychologie lijken sowieso in iedere Bergman die ik tot nu toe gezien heb een rol te spelen, zeker met de wetenschap dat ik The Seventh Seal nog voor de boeg heb.

Zeer meeslepend geheel met prachtige composities en de sprookjesachtige sfeer die Zweden en Bergman eigen lijken. Genieten http://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036946013_0.gif

Net toen ik dacht dat Bergman niets voor mij zou zijn, zag ik deze film. Inderdaad een prachtige film. Heb ook intens genoten. Een andere leuke, beetje Lynchiaanse Bergman vind ik the Hour of the Wolf....ook een aanrader.

Oudlid_X5
10-03-2009, 11:40
pfff....

Jammer dat je deze jongens, die beide een goede smaak hebben en deze imo goed weten te onderbouwen. zo neerpent...

Bovendien sla je de plank mis, want al zouden deze jongens afwijken van de rest (wat is de rest: mainstream filmliefhebbers? arthouse lovers?) en daar openlijk niet voor uit zouden durven komen. Beide heren komen juist als geen ander voor hun mening uit...

Zo neerprent? Andersom doen ze het ook en als een ander er wat van zegt dan mag het niet. Of dan mag het niet op deze toon. Komop zeg...


Get a life!

Je treed een beetje in herhaling. Dit is al de zoveelste keer dat je dat tegen me zegt. Als ik een horrorfilm afkraak met beargumentatie dan word ik verwezen naar de dokter en als ik iets zeg over andersmans superioriteit dan mag dat ook niet. Hilarische! :lol:


En dat zulke commentaar dan uitgerekend nog van jou moet komen :lol:

Even hoor, maar omfg :lol:

Ik was inderdaad vergeten dat IK dat niet mag zeggen. Mijn excuses. :roll:

Albert Kostwinder
10-03-2009, 12:17
Dom, dom en nog eens dom.

Ja, heerlijk dom in mijn dedicated bios kijken........(y)

TJ Weissel
10-03-2009, 14:50
:popcorn:

Paar feitjes (zonder argumenten!)

- Watchman zuigt idd. enigzins...
- Gay en Musicals hebben weinig met elkaar te maken...
- Iemand Braaksel noemen is wel erg laag...

Just because we can!...

DanielC.
10-03-2009, 15:30
Zo neerprent? Andersom doen ze het ook en als een ander er wat van zegt dan mag het niet. Of dan mag het niet op deze toon. Komop zeg...

Je ziet echt spoken, vent. Ik heb op dit forum nog nooit iemand uitgescholden, nooit iemand in een negatief daglicht gezet en ik stel mezelf alles behalve superieur op. De persoon die jij schetst (wie dat dan ook mag zijn?) is een eikel, ik ben een vriendelijke jongen. Ik heb je wel eens een idioot genoemd of een verknipt figuur. Maar daar vraag je ook gewoon om als je je zo gedraagt, bovendien moet je daar maar tegen kunnen, het is niet dat ik je de huid vol kanker ofzo. Dus ik zeg: kappen met die valse beschuldigingen. Daar wordt niemand beter van. Jij zet jezelf voor gek en het irriteert mij en anderen.

Oudlid_X5
10-03-2009, 15:50
Je ziet echt spoken, vent. Ik heb op dit forum nog nooit iemand uitgescholden, nooit iemand in een negatief daglicht gezet en ik stel mezelf alles behalve superieur op. De persoon die jij schetst (wie dat dan ook mag zijn?) is een eikel, ik ben een vriendelijke jongen. Ik heb je wel eens een idioot genoemd of een verknipt figuur. Maar daar vraag je ook gewoon om als je je zo gedraagt, bovendien moet je daar maar tegen kunnen, het is niet dat ik je de huid vol kanker ofzo. Dus ik zeg: kappen met die valse beschuldigingen. Daar wordt niemand beter van. Jij zet jezelf voor gek en het irriteert mij en anderen.

Dat is inderdaad waar. Ik sprak in meervoud maar dat klopt niet. Dit was dan ook niet bedoeld tegen jou maar voor iemand anders. Mijn excuses. :oops:

Albert Kostwinder
10-03-2009, 16:00
Heren, het is crisis, pak uw vriendin eens lekker en morgen weer gezond op....:mrgreen:
indien geen vriendin - youknowwhattodo (y)

DanielC.
10-03-2009, 16:15
De appeltaart is op, helaas.

RRR
10-03-2009, 16:36
Heren, het is crisis, pak uw vriendin eens lekker en morgen weer gezond op....:mrgreen:
indien geen vriendin - youknowwhattodo (y)

.. with Kentucky-Fried Chicken..bedoel je toch :confused:

DanielC.
10-03-2009, 16:38
.. with Kentucky-Fried Chicken..bedoel je toch :confused:

nee, met je pik natuurlijk.

Nou, nou, nou.

Maargoed. Genoeg gekrakeel. Zullen we het maar weer eens over wat anders gaan hebben. :)

Fikret
10-03-2009, 16:52
- Gay en Musicals hebben weinig met elkaar te maken...

Dit is inderdaad zo uit het duim gezogen. (geen doordenkertje)

Roy de Jong
10-03-2009, 17:29
Kom op allemaal.
Graag weer on-topic.

Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan?

Oudlid_X5
10-03-2009, 17:42
Afgelopen week Porco Rosso gezien en vanmiddag genoten van Nausicaä of the Valley of Wind. De films uit de stallen van ghibli blijven toch fijne films. Porco vond ik de betere van de twee dat kwam vooral door de humor en de knipogen naar andere klassieke films. De tijd vloog écht om. Nausicaä vond ik iets minder maar nog steeds beter dan het gros dat uitgegeven wordt door studio’s als Dreamworks of Pixar. Dat komt mede doordat animatie zo kleurrijk en losjes uit de pols overkomt. Ik bedoel daarmee dat niet alles binnen de lijntjes getekend is. Nog een paar Ghibli's en dan zit het erop voor mij...:sad:

Patrick van den Hul
10-03-2009, 17:45
Watchmen

Ik wilde deze film echt graag goed vinden en ging er vol verwachting naar toe, maar was toch wel teleurgesteld. Visueel erg sterk, maar de film sloeg naar mijn mening op een paar punten de plank mis:
- Er is geen sprake van een coherent verhaal. De scènes komen fragmentarisch over en van een echte lijn is geen sprake. Er is veel aandacht voor uitdieping van de personages, maar paradoxaal genoeg heeft dit niet echt veel uitwerking. Misschien komt dit heel anders over voor mensen die bekend zijn met de comic, maar een film gebaseerd op bestaand werk moet naar mijn mening ook toegankelijk zijn voor kijkers die niet bekend zijn met de oorspronkelijke bron.
- De muziek die soms finaal de plank misslaat. Het zijn stuk voor stuk erg mooie nummers, maar de passen totaal niet bij de film en in sommige gevallen is de match met de onderliggende scène ook nogal ongelukkig. Luftballon? Die vatte ik echt niet. Hallelujah met deze beelden erbij zorgde ook voor veel ongemakkelijk gelach in de zaal.
- Het excessieve geweld en dan vooral de frequentie ervan. Ik heb geen problemen met dit fenomeen dat goed past in films als Sin City en 300, maar hier kwam het soms nogal sensatiebelust over. Een functie had het al helemaal niet. Het zorgde bovendien voor wederom onbedoeld? grappige scènes, zoals die in de gevangenis.
- Het acteerwerk was ronduit slecht van de meeste castleden. Zodanig dat het zelfs in een actiefilm als deze begon te irriteren. Jeffrey Dean Morgan zet wel een prima rol neer, maar die is jammer genoeg niet al te groot.
- Enigszins in het verlengde van eerder genoemde verhaal: Dr. Manhattan komt niet echt goed uit de verf. Juist bij dit personage had ik wel wat meer achtergrond willen zien. Hetzelfde geldt voor de bad guy die pas laat in de film bekend wordt bij de kijker, zijn/haar motieven worden nauwelijks toegelicht.
- Een kleinigheid ik weet het, maar die neus van Nixon :confused: Wie heeft dat in hemelsnaam bedacht en wie hebben het vervolgens allemaal goedgekeurd :-o

Al met al een warrige en soms ergerlijke film, die voor mij als volledige onbekende met het bronmateriaal, niet echt was te volgen.
Wellicht zijn sommige van deze genoemde punten (m.b.t. het verhaal) het gevolg van het feit dat er enorm geknipt is in de films. Wanneer ik geluiden opvang dat de DC véél beter is dan de TC, dan krijgt de film nog wel een kans. Een dergelijke transformatie is niet ongewoon (neem een Kingdom of Heaven).

Om dan toch met een positieve noot te eindigen. Het is in de eerste plaats al bijzonder dat een dergelijke film tegenwoordig gemaakt kan worden als mainstream Hollywood blockbuster. Gezien het onderwerp, de excessieve inhoud (sex, geweld), de lengte, de stijl etc. Daarnaast maken de visuals soms wel degelijk indruk en speelt Jackie Earl Haley wederom een goed rol (na Little Children). Ik kan best wel begrijpen dat sommige mensen hier lang naar uit hebben gekeken en niet teleurgesteld zijn, maar bij mij overheerst dat gevoel helaas wel.

Voor de TC een 6/10.

Arian de Vries
10-03-2009, 17:58
Short Cuts (Robert Altman)****1/2

Net deze film voor het eerst gezien, maar weet nu al dat ik deze vele malen vaker kan zien en er elke keer weer nieuwe dingen in kan en zal ontdekken. Het is groots, complex en heeft die heerlijke chaotische Altman touch. Hoewel je het niet direct zou zeggen en het er allemaal wat rommelig en chaotisch uitziet verliest Altman nooit de controle over de materie en staan alle verschillende verhalen op een of andere manier met elkaar in verbinding. Needless to say, maar de prachtige nonchalante manier van filmen die kenmerkend is voor de films Altman past hier dan ook weer uitstekend bij.

Wim S.
10-03-2009, 19:39
In Which We Serve : In deze film van David Lean volgen we het verhaal van het slagschip Torrin en zijn bemanning. Nadat het schip is gekapseist door een luchtaanval van de duitsers, volgen we een groepje overlevenden die zich nog kunnen vast klampen aan een reddingsboot. Hiermee vertel ik geen spoiler omdat dan het verhaal pas echt begint, de bemanningsleden blikken terug naar mooie momenten met familie en van hun tijd in het slagschip voor ze werden gekapseist.

Dit is pas de 2e film die ik zie van David Lean maar er zaten zekers herkenningspunten in deze film met de film This Happy Breed, die mij overigens meer aansprak dan deze film. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op een gegeven moment wel iets had van nu heb ik het wel gezien, echter werd het gelukkig later in de film voor mij weer interessant.

Net zoals bij This Happy Breed wist ook deze film me met bepaalde scenes te raken, zoals met een scene die we ook kennen van When We Were Soldiers met die briefen die naar de vrouwen werden gestuurd. Knap dat deze film ook werd gemaakt tijdens de 2e wereldoorlog 1942 het voelde dan soms ook wel aan als een propagenda film voor de navy. 7.3/10

Melzz
10-03-2009, 19:40
Hana-Bi - Takeshi Kitano - 1997

Zelfs tijdens een 2e kijkbeurt was ik weer even stil na afloop. Vind hem zelfs beter nu. Kitano regisseert, acteert, deed de editing, heeft de film geschreven, heeft de schilderijen in de film getekend en nam enkele muziekstukken voor zn rekening. Een geweldige prestatie. Kitano zegt bijna geen woord in de film maar toch voel je met hem mee.

Kitano speelt een agent wiens partners zwaar gewond of dood zijn geschoten terwijl hij zn doodzieke vrouw in het ziekenhuis bezocht. Hij stopt bij de politie en pleegt een bankoverval om zn vrouw tijdens haar laatste dagen nog gelukkig te zien tijdens een reis die ze samen ondernemen. Prachtige rustige scenes worden bruut onderbroken door abrupte geweldsuitbarstingen. De montage is zeer sterk, evenals de prachtige muziek. Eigenlijk is er niets mis met deze film. Ijzersterk.

9.0

Dennis Vansant
10-03-2009, 19:45
Nou, ik ga richting videotheek.

Nog enige last-minute aanraders?

TJ Weissel
10-03-2009, 20:05
Nou, ik ga richting videotheek.

Nog enige last-minute aanraders?

Ja laat Max Payne staan ;)

Melzz
11-03-2009, 10:16
Hansel and Gretel - Pil-Sung Yim - 2007

Prachtig vormgegeven duister sprookje in de lijn van A Tale of Two sisters of Pan's Labyrint. Een man krijgt een auto-ongeluk en beland in een donker bos. Hij wordt meegenomen door een meisje dat hem door het bos leid naar een prachtig huis. Het is gevuld met speelgoed. Er wonen ook nog andere kinderen in het huis. Als de man echter naar huis wil, lukt het hem keer op keer niet zn weg terug te vinden door het bos.....

Er heeft zich een drama afgespeeld in dat huis en als kijker krijg je steeds nieuwe puzzelstukjes toegeworpen. Het verhaal vond ik wel aardig maar niet heel geweldig. Alle lof gaat naar de art-design, de belichting en de cameravoering. De film ziet er echt zeer gelikt uit. Je ogen krijgen dan ook de volle twee uur de kost. Geen echte horror dit, eerder een duister sprookje voor volwassenen.

7,7

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c9/Hansel_and_Gretel_%282007_film%29.jpg

Marcel v/d H.
11-03-2009, 10:28
Hansel and Gretel - Pil-Sung Yim - 2007


Die krabbel ik maar eens even op de Wishlist.

Jordy van Buel
11-03-2009, 10:28
Gave poster (y)

Daan de G.
11-03-2009, 10:30
Inderdaad, thanks for the tip Melzz :D

Angels vs demons
11-03-2009, 11:55
Hansel and Gretel - Pil-Sung Yim - 2007

Prachtig vormgegeven duister sprookje in de lijn van A Tale of Two sisters of Pan's Labyrint. Een man krijgt een auto-ongeluk en beland in een donker bos. Hij wordt meegenomen door een meisje dat hem door het bos leid naar een prachtig huis. Het is gevuld met speelgoed. Er wonen ook nog andere kinderen in het huis. Als de man echter naar huis wil, lukt het hem keer op keer niet zn weg terug te vinden door het bos.....

Er heeft zich een drama afgespeeld in dat huis en als kijker krijg je steeds nieuwe puzzelstukjes toegeworpen. Het verhaal vond ik wel aardig maar niet heel geweldig. Alle lof gaat naar de art-design, de belichting en de cameravoering. De film ziet er echt zeer gelikt uit. Je ogen krijgen dan ook de volle twee uur de kost. Geen echte horror dit, eerder een duister sprookje voor volwassenen.

7,7

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c9/Hansel_and_Gretel_%282007_film%29.jpg


heel erg bedankt :)
ga ik hem binnekort toch maar eens kopen ;)

Oudlid_X5
11-03-2009, 12:01
Hana-Bi - Takeshi Kitano - 1997

Zelfs tijdens een 2e kijkbeurt was ik weer even stil na afloop. Vind hem zelfs beter nu. Kitano regisseert, acteert, deed de editing, heeft de film geschreven, heeft de schilderijen in de film getekend en nam enkele muziekstukken voor zn rekening. Een geweldige prestatie. Kitano zegt bijna geen woord in de film maar toch voel je met hem mee.

Kitano speelt een agent wiens partners zwaar gewond of dood zijn geschoten terwijl hij zn doodzieke vrouw in het ziekenhuis bezocht. Hij stopt bij de politie en pleegt een bankoverval om zn vrouw tijdens haar laatste dagen nog gelukkig te zien tijdens een reis die ze samen ondernemen. Prachtige rustige scenes worden bruut onderbroken door abrupte geweldsuitbarstingen. De montage is zeer sterk, evenals de prachtige muziek. Eigenlijk is er niets mis met deze film. Ijzersterk.

9.0

Heeft Kitano wel eens keer niet in zijn eigen films gespeeld?

Want bijvoorbeeld bij zijn laatste film Akiresu to kame speelde hij niet meer dan een levend standbeeld. De toegevoegde waarde was nihil. :sad:

Coen P.
11-03-2009, 12:08
Gisteren An American in Paris gezien. De tweede Minelli musical die ik zag en wederom ben ik erg onder de indruk. Het is zo mooi hoe alle vorm van realisme wordt losgelaten en er hierdoor ongekende creatieve mogelijkheden ontstaan. Aanstekelijke liedjes (met name het duet met de straatschoffies) en een surrealistische, maar fenomenaal mooie droomscene op het einde waar schilderijen tot leven komen. De introductie van de hoofdrolspelers is heerlijk speels waarbij de karakters, geheel tegen alle filmconventies is in, strak de camera inkijken met een beteuterd gezicht. Bizar overigens dat de film niet op locatie is opgenomen. De film ademt veelal Parijs, maar is toch echt in een Amerikaanse studio geschoten!

superman
11-03-2009, 14:47
Nou, ik ga richting videotheek.

Nog enige last-minute aanraders?Terminator 2 (y)

Melzz
11-03-2009, 15:27
Heeft Kitano wel eens keer niet in zijn eigen films gespeeld?

Want bijvoorbeeld bij zijn laatste film Akiresu to kame speelde hij niet meer dan een levend standbeeld. De toegevoegde waarde was nihil. :sad:

Hij speelt niet in Dolls. Kitano heeft inderdaad een stalen smoelwerk. Dat is nu eenmaal zn stijl, past perfect bij Hana-Bi.

Oudlid_X5
11-03-2009, 17:00
Vanmiddag Su-Ki-Da bekeken en ik kan niet anders zeggen dat dit een film is die je het liefst iedereen wil aanraden maar waarschijnlijk niet moet doen omdat de film zo intens traag is.

De film gaat over onuitgesproken liefde dat doormiddel van vooral beelden en muziek word verteld. Denk dan vooral aan veel luchtopnames, niet echt spraakzame personages en af en toe wat muziek dat komt uit een gitaar.

Bekijk hier (http://www.youtube.com/watch?v=NTi7gciyPdA&feature=response_from_watch) eens de trailer en beslis zelf of je de film wil zien. Onbegrijpelijk dat deze film überhaupt niet in Nederland te zien is geweest of op dvd wordt uitgebracht. Ik vraag me af hoe Su-Ki-Da het gedaan heeft in Europa. Iemand enig idee welke filmfestivals deze film vertoond hebben en of die eventueel prijzen gewonnen heeft?

De debuutfilm hoop ik binnenkort te kijken. Eens kijken waar ik die vandaan haal. :)

Wim S.
11-03-2009, 20:12
Rise of the Footsoldiers : Deze film is qua stijl wel vergelijkbaar als de film Football Factory, het schijnt gebasseerd te zijn op een waargebeurd verhaal maar volgens mij is er ook veel fictie door de filmmaker toegevoegd. Dan doel ik met name op de scenes van hooligans met bijlen, hakmessen. En dan nog die martelingen van de turken iets wat ik zeer overdreven en onvoorstelbaar vond.

Carlton Leech begint als hooligan en krijgt later een baan als uitsmijter aangeboden, van daaruit beginnen de criminele zaken te rollen en groeit hij uit tot een topcrimineel. Het overdreven agressief gedrag, drugsgebruik in deze film stoorde me nogal zoals gezegd heb ik het idee dat de filmmaker deze film heftiger heeft gemaakt dan het uiteindelijk is geweest. Dit maakte het voor mij een slecht uitgewerkte waargebeurd verhaal die overdreven is verfilmd. 6.5/10

TheGodfather
11-03-2009, 20:12
Het probleem is niet de kritiek an sich, maar de nuance waarmee het wordt geuit. Ook ik irriteer me er wel eens aan.
Eens.

Coen P.
11-03-2009, 20:14
Hoe kan je nou eens zijn met de formulering 'het probleem is niet de kritiek an sich, maar de nuance waarmee het wordt geuit'.

Ik neem aan dat bedoeld wordt een vermeend gebrek aan nuance...

In de huidige vrom impliceert de zin namelijk dat de kritiek genuanceerd wordt geuit en dat men zich daar aan irriteert, met andere woorden; men wil dat de kritiek minder genuanceerd en dus botter wordt gebracht!

TheGodfather
11-03-2009, 20:25
Hoe kan je nou eens zijn met de formulering 'het probleem is niet de kritiek an sich, maar de nuance waarmee het wordt geuit'.

Ik neem aan dat bedoeld wordt een vermeend gebrek aan nuance...

In de huidige vrom impliceert de zin namelijk dat de kritiek genuanceerd wordt geuit en dat men zich daar aan irriteert, met andere woorden; men wil dat de kritiek minder genuanceerd en dus botter wordt gebracht!
hij bedoeld natuurlijk : "het is niet dat er kritiek wordt gegeven maar de manier waarop dat gebeurd/de manier waarop het gebracht/geformuleerd wordt" ;)

Coen P.
11-03-2009, 20:30
Ik snap wel wat hij bedoelt, maar als hij het andersom vertelt en jij het daar eens mee bent dan ben ik in de war...:)

Kritiek an sich is goed, bovendien leert men hier dan nog eens wat op het forum. Ben je het niet eens met iemand, zeg het hem en -beter nog- kom met betere argumenten waarom iets dan wel of niet zo is. Monologen in plaats van discussie is ook zo saai....

TheGodfather
11-03-2009, 21:01
Ik snap wel wat hij bedoelt, maar als hij het andersom vertelt en jij het daar eens mee bent dan ben ik in de war...:)

Kritiek an sich is goed, bovendien leert men hier dan nog eens wat op het forum. Ben je het niet eens met iemand, zeg het hem en -beter nog- kom met betere argumenten waarom iets dan wel of niet zo is. Monologen in plaats van discussie is ook zo saai....
Dat is zeker waar. Discussie is ook niets mis mee, zolang het maar met wederzijds respect gebeurt.

Brakhage
11-03-2009, 21:06
Dat is zeker waar. Discussie is ook niets mis mee, zolang het maar met wederzijds respect gebeurt.
En wanneer heb ik dan geen respect getoond voor de andere partij? Dit gezever over respect of iemand in zijn waarde laten begint me nu wel danig de keel uit te hangen eigenlijk.

Arian de Vries
11-03-2009, 22:24
Over bekvechten, kritiek en respect gesproken :wink:.

Net Cat on a Hot Tin Roof (Richard Brooks) gezien, waarin de familiezaken eens even besproken worden op de verjaardag van grote papa. Gebaseerd op een toneelstuk van Tennessee Williams, wat garant staat voor een pittig verhaal met veel autobiografische elementen (zoals ook in bijvoorbeeld Suddenly, Last Summer). Denk hierbij alleen al aan de problematische familie waarin Williams opgroeide en zijn eigen alcoholisme en homosexualiteit wat allemaal terugkomt in deze film. Tel hier verder nog de uitmuntende acteerprestaties van Taylor (God, ik hou van Taylor!) en Newman bij op en je hebt een gewoon een zeer sterke film! Kan er verder niet veel over zeggen maar 't is een dikke aanrader!

TheGodfather
11-03-2009, 22:46
En wanneer heb ik dan geen respect getoond voor de andere partij? Dit gezever over respect of iemand in zijn waarde laten begint me nu wel danig de keel uit te hangen eigenlijk.
Heb ik namen genoemd? :confused:

Brakhage
11-03-2009, 23:11
Heb ik namen genoemd? :confused:
Nou, het lijkt me vrij duidelijk om wie het hier gaat...

Yolanda and the Thief (Vincente Minnelli, 1945) ***1/2

Volgens mij de laatste musical die ik nog van Minnelli moest zien maar ik had er meer van verwacht. Er zitten twee uitgebreide balletsequenties in en dat vormt samen ook direct het beste van de film, het was geloof ik ook de eerste keer dat Minnelli met zulke uitgebreide scenes kwam, wat uiteraard een van zijn handelsmerken zou worden. Het betreft ook meteen zo ongeveer de enige musicalscenes uit de hele film, want verder is het een standaard verhaaltje dat helaas nergens echt uit de verf komt. Het is wat stuurloos allemaal, zonder enige echte overtuiging. Overigens iedereen die een paar musicals gezien heeft weet dankzij de titel en de eerste drie minuten al direct hoe het hele verhaal zich gaat ontvouwen. Als geheel niet zijn beste helaas, maar de twee eerder genoemde scenes kunnen zich wel meten met zijn beste werk.

Melzz
12-03-2009, 10:30
Vengeance is Mine - Shohei Imamura - 1979

Mijn waardering voor deze film is tijdens mn 2e kijkbeurt alleen maar toegenomen. Imamura vertelt het verhaal van een seriemoordenaar op de vlucht op een haast documentaire-achtige manier. De film springt tussen verschillende tijden en plaatsen heen en weer. We krijgen stukjes te zien van de jeugd van de moordenaar maar ook de levens om hem heen krijgen aandacht. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

De look van de film vind ik geweldig. Met groene en bruine tinten. Op dvdbeaver zie je een vergelijking met de Criterion. Persoonlijk lijken de kleuren van de Criterion me te fel en te scherp. Het beeld van de MoC ziet er zeer goed uit en het kleurenaspect geeft deze juist film juist dat beetje extra. De donkere nachtscenes hebben nog genoeg detail om alles prima waar te nemen.

De 140 minuten vlogen voorbij. Het audiocommentaar van Tony Rayns schijnt erg goed te zijn. Ik heb nooit het geduld of de zin om een complete film weer te zien met audiocommentaar. dus nu heb ik vaak overgeschakeld of spoelde ik een stukje film terug en beluisterde dat met het audiocommentaar. Echt zeer sterk! Rayns praat non-stop en spuugt de ene wetenswaardigheid na de andere op tafel. Een eindeloze stroom informatie. De MoC is dus een prachtige uitgave voor deze bijzondere film.

9,2

Pusher 3

Misschien wel het sterkste deel uit de trilogy. Milo, de grote onderwereldbaas uit de vorige delen, wordt nu aan alle kanten ingehaald door de jongere generatie criminelen. Ze nemen hem niet meer serieus, zelfs zn eigen dochter is behoorlijk respectloos. We zien hem dan ook steeds meer zwemmen als ie zichzelf vast laat lopen in een neerwaartse spiraal. Prachtige karakterfilm. Een mooi einde van een imposante trilogy.

8,5

Jordy van Buel
12-03-2009, 12:43
[b]Pusher 3

Misschien wel het sterkste deel uit de trilogy. Milo, de grote onderwereldbaas uit de vorige delen, wordt nu aan alle kanten ingehaald door de jongere generatie criminelen. Ze nemen hem niet meer serieus, zelfs zn eigen dochter is behoorlijk respectloos. We zien hem dan ook steeds meer zwemmen als ie zichzelf vast laat lopen in een neerwaartse spiraal. Prachtige karakterfilm. Een mooi einde van een imposante trilogy.

8,5

Helemaal mee eens, Pusher 3 vond ik ook het sterkste deel van de trilogie. En dat wil veel zeggen aangezien deel 1 en 2 ook heel goed zijn!

Wim S.
12-03-2009, 12:48
Helemaal mee eens, Pusher 3 vond ik ook het sterkste deel van de trilogie. En dat wil veel zeggen aangezien deel 1 en 2 ook heel goed zijn!

Ik vond deze ook wel goed maar weer minder dan de 1e en 2e film, ik vind de 2e film weer het best. Blijkt maar weer een goede trilogie te zijn.

TheGodfather
12-03-2009, 12:50
Nou, het lijkt me vrij duidelijk om wie het hier gaat...

Helemaal niet. Dat Verhoeven jou Braaksel noemt lijkt me nou toch ook niet echt getuigen van enig respect ;)

TheGodfather
12-03-2009, 12:54
Vengeance is Mine - Shohei Imamura - 1979

9,2


Toch eens kijken, dit weekend misschien. Staat al een tijdje in de kast. En Tony Rayns is idd. erg goed. Hij weet erg veel en heeft een prettige luisterstem. De stukjes die hij doet op de MoC`s van Mizoguchi zijn erg interessant (y) (y)

Coen P.
12-03-2009, 13:00
mwah, Fikrets reactie sloeg duidelijk op Maikel, Timo. Door er 'eens' op te reageren schaar je jezelf achter die mening. Anyway, laten we het wijzen en schelden even achterwege laten...

Wat hebben we allemaal gekeken mensen?

TheGodfather
12-03-2009, 13:03
Anyway, laten we het wijzen en schelden even achterwege laten...


Eens :twisted:
of een apart topic openen

Coen P.
12-03-2009, 13:10
Ik heb gister Le Conseguenze dell'amore (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=65306) gezien. Een bijzondere film die extreem goed gebruik maakt van ruimte en kleuren in zijn kille cinematografie. Evenzo kil en sprakeloos is de eenzame hoofdpersoon die al 8 jaar in een hotelkamer leeft. Waarom? De vijftiger heeft een duistere kant. Een kant die hij met niemand deelt, zelfs niet met zijn familie die geen contact meer met hem heeft. Maar dan komt het mooie barmeisje Sofia in zijn leven. De ijsberg ontdooit, inclusief het deel onder water wat je normaal nooit ziet. En als ijsbergen smelten dreigt er gevaar. De voorbode van dit gevaar wordt het meest treffend in beeld gebracht als de man 'van de verkeerde kant' in beeld wordt gebracht, net op het moment dat er buiten een lijkenkoets langstrekt. Treffender kunnen vorm en inhoud niet bij elkaar worden gebracht.

Patrick van den Hul
12-03-2009, 13:19
Hilarisch hoe vorm/inhoud nu opeens het gesprek van de dag wordt in tal van recensies :lol:

Coen P.
12-03-2009, 13:21
Goh, zou het expres gedaan zijn? Nee toch, zal wel toeval zijn :mrgreen:

Coen P.
12-03-2009, 13:22
Waarom is dat trouwens hilarisch? Stukje verdieping in de materie.

Kan ook zeggen:
Fast and the Furious gezien: the bomb man! Vette gast die Paul Walker, en oh...Vin Diesel met zijn muscles en die wrede racemonsters! Brute actie man met die races en vechtpartijen! En mooie chicks man, lekker! Topfilm!

Zoiets?

Melzz
12-03-2009, 13:26
Toch eens kijken, dit weekend misschien. Staat al een tijdje in de kast. En Tony Rayns is idd. erg goed. Hij weet erg veel en heeft een prettige luisterstem. De stukjes die hij doet op de MoC`s van Mizoguchi zijn erg interessant (y) (y)

Zeker doen! Een film die in mijn ogen alleen maar sterker wordt naarmate je hem vaker ziet. Wacht nu met smart op die Pigs, Pimps & Prostitutes: 3 Films by Shohei Imamura (http://www.criterionforum.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=9365) boxset van Criterion. Heb je ook de MoC van Vengeance is Mine? Zoals ik al schreef lijkt deze uitgave me de beste.

Albert Kostwinder
12-03-2009, 14:07
Madagascar 2 op blu ray.

Leuk (als je in de stemming bent natuurlijk) en stukken beter als nummer 1.

Vooral de pinquins zijn melig grappig...(y)

8/10

Melzz
12-03-2009, 15:04
Twenty-Four Eyes - Keisuke Kinoshita - 1954

Deze MoC lag al een tijdje (ahum...enkele jaren) stof te vergaren. Helaas niet mijn soort film. Het verhaal gaat over een moderne schoollerares die in een traditioneel dorpje les gaat geven. Ze krijgt een band met de 12 kinderen en die blijft ze ook volgen de rest van hun leven. Dan dient de oorlog zich aan en zal het leven nooit meer hetzelfde zijn.

Voor mij een typische timerkijker. 156 lange minuten. Net als met de films van Ozu, vind ik het maar traag en weinig boeiend. Ik snap de boodschap en de film is natuurlijk niet slecht, echter niet het soort verhaal waar ik warm voor loop. Het verhaal is behoorlijk zoet en eigenlijk kun je wel een beetje invullen wat er allemaal komen gaat. Het vertelt wel een stukje Japanse geschiedenis en ik denk dat dat een grote reden is waarom deze film in Japan zo populair is. Je kan goed zien dat de film oud is met zn vele krasjes en kraakjes. De uitgave is verder kaal, geen extra's op de disk behalve een fotogallerij.....spannend!!

6,5

Coen P.
12-03-2009, 15:12
Twenty-Four Eyes versloeg in Japan Seven Samurai qua grote prijzen...bizar eigenlijk...

Melzz
12-03-2009, 15:15
Twenty-Four Eyes versloeg in Japan Seven Samurai qua grote prijzen...bizar eigenlijk...

Snap ik op zich wel. De film draagt een mooie boodschap uit die richting pacifisme gaat. De jeugd heeft de toekomst! Historisch gezien een mooie film. Ik denk echt vooral van grote waarde voor de Japanners. Persoonlijk moest ik echt worstelen tegen de verveling. Jij gaf hem een 8 zag ik! Vond je het niet een trage, lange zit?

Jeroen D
12-03-2009, 15:21
Madagascar 2 op blu ray.

Leuk (als je in de stemming bent natuurlijk) en stukken beter als nummer 1.

Vooral de pinquins zijn melig grappig...(y)

8/10

Hele leuke film ! Het 1e deel vond ik al erg cool maar deze is inderdaad nog beter.
Vooral King Julien is hilarisch.

Coen P.
12-03-2009, 15:22
Uiteraard is het een trage film en een lange zit. Ik moet echt in zo'n stemming zijn. Als ik ff snel een film wil kijken loop ik in een wijde boog om een dergelijke film of een Ozu heen. Op een druilerige avond heerlijk man, maar ik heb dan ook een voorliefde voor Japanse cinema (om even te generaliseren).

Jeroen Trapman
12-03-2009, 16:32
The Exorcism of Emily Rose

Vond het een leuke film om naar te kijken.
Een echt minpunt voor mij was dat het nergens eng oid was.
Ook is het een leuk feit dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

8/10

Oudlid_X5
12-03-2009, 17:08
Ik heb gister Le Conseguenze dell'amore (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=65306) gezien. Een bijzondere film die extreem goed gebruik maakt van ruimte en kleuren in zijn kille cinematografie. Evenzo kil en sprakeloos is de eenzame hoofdpersoon die al 8 jaar in een hotelkamer leeft. Waarom? De vijftiger heeft een duistere kant. Een kant die hij met niemand deelt, zelfs niet met zijn familie die geen contact meer met hem heeft. Maar dan komt het mooie barmeisje Sofia in zijn leven. De ijsberg ontdooit, inclusief het deel onder water wat je normaal nooit ziet. En als ijsbergen smelten dreigt er gevaar. De voorbode van dit gevaar wordt het meest treffend in beeld gebracht als de man 'van de verkeerde kant' in beeld wordt gebracht, net op het moment dat er buiten een lijkenkoets langstrekt. Treffender kunnen vorm en inhoud niet bij elkaar worden gebracht.
'
Mijn meest favoriete film uit Italië. (y)

Erwin de Koning
12-03-2009, 20:41
MY BLOODY VALENTINE (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/mbv3d.htm)

MY BLOODY VALENTINE 3D

Heerlijk. Beter dan het origineel en ja Maikel, de scene met het blonde sletje is meesterlijk. Verder is de gore goed aanwezig en Tom 'Thrill me!' Atkins is heerlijk op dreef

Dacht trouwens ff dat ik in een gat in tijd en ruimte zat. Donderdagavond. Een slasher in de bioscoop. Hij zit goed gevuld.

*Pinkt traan weg

8.5

http://img10.imageshack.us/img10/1695/postermybloodyvalentine.jpg

Bas Reuver
12-03-2009, 20:44
Krijg je die bril bij de kassa of hoe gaat dat?

mercapto
12-03-2009, 20:51
MY BLOODY VALENTINE (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/mbv3d.htm)

MY BLOODY VALENTINE 3D

Dacht trouwens ff dat ik in een gat in tijd en ruimte zat. Donderdagavond. Een slasher in de bioscoop. Hij zit goed gevuld.

*Pinkt traan weg

8.5



Tja, voeg het 3D toe aan de titel en mensen denken dat er iets revolutionairs is bedacht! :D
Pinken nu het nog kan!

Erwin de Koning
12-03-2009, 21:09
Misschien. Ik ben blij dat we om de 28 jaar een 3D rage hebben. Ik kreeg de bril bij binnenkomst van de zaal. Jammergenoeg moest ik hem ook weer inleveren bij vertrek

mercapto
12-03-2009, 21:27
In Bruges

Verassend.
Farrel overacteerd mij wat teveel, maar Gleeson is genieten :)
Ralph Fiennes z'n rol was mij wat te beperkt, een iets groter aandeel in de 100 minuten was niet erg geweest.

Van begin tot eind heb je het gevoel dat je naar een VVV filmpje over de stad Brugge zit te kijken. Prachtige beelden die na het nodige poetswerk nog mooier ogen, met hier en daar wat wetenswaardigheden die je net zo'n gevoel geven als die rondleidingstapes in een museum ingesproken door een "bekende Nederlander". Wat zitten die koptelefoons altijd rot.

De muziek irriteerde me soms een klein beetje, maar past wel goed bij het carnavaleske van de film.
Qua beelden moest ik ondanks m'n beperkte filmlijstje toch telkens denken aan andere films met steden in een hoofdrol, Rome, Venetië, maar dan anders...uh, ja.

Leuk, maar op veel punten toch net niet.

mercapto
12-03-2009, 21:28
Misschien. Ik ben blij dat we om de 28 jaar een 3D rage hebben.

Shrek ging ze voor! ;)

Michael Hamers
12-03-2009, 22:10
King Kong Extended Cut (blu-ray)

Prachtige film met dito soundtrack. Deze extended cut heeft wel wat leuke extra scenes, maar echt toevoegen doen ze niets. Voor mij nogsteeds een van mijn favorieten...

8,5/10

off-topic: Wat een prachtig beeld heeft deze BR!!

Dennis Vansant
12-03-2009, 22:59
King Kong Extended Cut (blu-ray)

Prachtige film met dito soundtrack. Deze extended cut heeft wel wat leuke extra scenes, maar echt toevoegen doen ze niets. Voor mij nogsteeds een van mijn favorieten...

8,5/10

off-topic: Wat een prachtig beeld heeft deze BR!!
Nou, dat laat maar zien hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind King Kong tot op heden nog steeds vreselijk.

Net The Darjeeling Limited gezien, wat een heerlijke regisseur is die Wes Anderson toch. Zo meteen gaat The Big Lebowski er nog in en dan hebben we weer een mooie avond film gehad :)

mercapto
12-03-2009, 23:12
Nou, dat laat maar zien hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind King Kong tot op heden nog steeds vreselijk.

Net The Darjeeling Limited gezien, wat een heerlijke regisseur is die Wes Anderson toch. Zo meteen gaat The Big Lebowski er nog in en dan hebben we weer een mooie avond film gehad :)

Nou, dat laat maar zien hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind The Big Lebowski tot op heden nog steeds vreselijk.

hstadman
12-03-2009, 23:23
Nou, dat laat maar zien hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind The Big Lebowski tot op heden nog steeds vreselijk.

The Big Lebowski is een vermakelijke film...alsook King Kong. Ze zijn beide niet slecht.

Erwin de Koning
12-03-2009, 23:32
NIGHT OF THE CREEPS (http://classic-horror.com/reviews/night_of_the_creeps_1986)

HOMECOMING NIGHT

I've got good news and bad news girls, the good news is your dates are here...
'What's the bad news?'
They're dead

Ongelooflijk hoe alles in deze film klopt...

10

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=UAQ0u4LKNmw&feature=related)

http://img11.imageshack.us/img11/4330/posternightofthecreeps.jpg

Brakhage
12-03-2009, 23:37
NIGHT OF THE CREEPS (http://classic-horror.com/reviews/night_of_the_creeps_1986)

HOMECOMING NIGHT

I've got good news and bad news girls, the good news is your dates are here...
'What's the bad news?'
They're dead

Ongelooflijk hoe alles in deze film klopt...

10

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=UAQ0u4LKNmw&feature=related)
Zojuist ook gekeken (toeval is voor sukkels)....tot een 10 kom ik nog niet, maar ik vond hem zonder meer erg bijzonder. Tom Atkins is werkelijk briljant!

Erwin de Koning
12-03-2009, 23:40
Heb je soms over mijn schouder meegekeken mop?

:mrgreen:

Sneaker
12-03-2009, 23:41
MY BLOODY VALENTINE (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/mbv3d.htm)
Wat voor brilletjes zijn het eigenlijk? Ik dacht altijd men 3d liet zien door die rood/groen brilletjes, maar op de poster ziet het er heel anders uit?

hstadman
12-03-2009, 23:42
NIGHT OF THE CREEPS (http://classic-horror.com/reviews/night_of_the_creeps_1986)

HOMECOMING NIGHT

I've got good news and bad news girls, the good news is your dates are here...
'What's the bad news?'
They're dead

Ongelooflijk hoe alles in deze film klopt...

10

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=UAQ0u4LKNmw&feature=related)

http://img11.imageshack.us/img11/4330/posternightofthecreeps.jpg


Leuke trailer....film moet wel erg goed zijn dan als hij een 10 van je krijgt!

hstadman
12-03-2009, 23:44
Wat voor brilletjes zijn het eigenlijk? Ik dacht altijd men 3d liet zien door die rood/groen brilletjes, maar op de poster ziet het er heel anders uit?

Zijn straks toch niet meer nodig...er zijn al tv's die geen brilletjes meer nodig hebben...philips zou in 2009 ook met een commerciele 3d tv komen...maar ze hebben deze maand al hun aandelen LG verkocht...Ook de japanners hebben al 3d tv's...

Brakhage
12-03-2009, 23:47
Heb je soms over mijn schouder meegekeken mop?

:mrgreen:
Zeker, rozenknopje. Telepathisch over je schouder. Vond je het fijn?

:-P

Erwin de Koning
12-03-2009, 23:48
Wat voor brilletjes zijn het eigenlijk? Ik dacht altijd men 3d liet zien door die rood/groen brilletjes, maar op de poster ziet het er heel anders uit?

Het zijn geen gekleurde 'glazen' want daar krijgen de meeste hoofdpijn van in hun hoofd. Wit grijzig of zoiets


Leuke trailer....film moet wel erg goed zijn dan als hij een 10 van je krijgt!

Ik zie hem nu voor de zoveelste keer... moet nodig eens voor de consument verkrijgbaar worden

Zeker, rozenknopje. Telepathisch over je schouder. Vond je het fijn?

:-P

Ow heerlijk scheet

Dennis Oosterhuis
12-03-2009, 23:52
Ik vind The Big Lebowski tot op heden nog steeds vreselijk.
Aan de schandpaal, jij! :nono: :mad: :p

Sneaker
12-03-2009, 23:54
Zodiac Killer (http://www.imdb.com/title/tt0469999/)
De Zodiac Killer is één van de meest beruchte seriemoordenaars ooit. Hij heeft minstens vijf slachtoffers op zijn geweten, maar waarschijnlijk zijn het er veel meer. Echter is hij na al die jaren nooit gepakt. Michael Cosnick is zo door hem gefascineerd dat hij zelf begint te moorden, uit naam van de Zodiac Killer.

Brakhage had me erg enthousiast gemaakt over de films van Ulli Lommel en de covers zagen er fantastisch uit. Dus vol enthousiasme een box gekocht met drie van zijn films. Maar daarna kwamen de negatieve geluiden en deze film staat met een 1,8 zelfs op nummer 59 in de imdb top 100 van slechtste films ooit. En nu ik deze film bekeken heb, heb ik werkelijk geen idee waarom.

Ik moet zeggen dat ik het altijd erg bijzonder vind om een film te zien die geschoten is met een digitale camera. Het geeft een realistisch tintje aan de film die vooral in deze film goed naar voren komt.

Nou zijn er een aantal dingen zeer amateuristisch in deze film. Zoals bijvoorbeeld het satelliet tracker programma. Dat was gewoon Microsoft Word. Er waren zelfs nog woorden groen en rood onderstreept. Niet echt geloofwaardig of professioneel. Had in ieder geval een beetje moeite gedaan om het op een satelliet programma te laten lijken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de nieuwsprogramma's. Dat had een stuk geloofwaardiger gekund.

Ook het acteerwerk is over het algemeen niet al te hoogstaand. Sommige zijn zelfs verschrikkelijk slecht. Echter stelen er twee hoofdrolspelers de show. Vladimir Maksic als de moordenaar Michael Cosnick en de briljante Ulli Lommel als Simon Vale die de film ook regisseerde. De laatste zet echt een geweldige rol neer waar ik echt van genoten heb. Hij mag van mij wel meer acteren want het gaat hem erg goed af. Ook als voice over is die geweldig en bijzonder creepy.

Wat echt bijzonder is, is het verhaal. Ik had verwacht dat dit een film zoals The Zodiac van David Fincer zou zijn. Dus een film die gaat over de Zodiac Killer zelf. Ik werd echter aangenaam verrast. Het ging om een jongen die gefascineerd is door de beruchte serie moordenaar en uiteindelijk gaat hij zelf moorden. Dit werd zeer goed uitgewerkt. Het was ontzettend interessant om Ulli aan zijn boek te zien werken zodat het een beetje een documentaire leek, maar ook hoe hij contact met Maksic onderhoudt. Zeer intrigerend. Het einde is geweldig en de twist zag ik om eerlijk te zijn niet aankomen. Ben overigens ook gelijk benieuwd naar Die Zärtlichkeit der Wölfe van Lommel. Zag eruit als een zeer boeiende film en Simon Vale maakt hier gebruik van om op een erg boeiende wijze ook deze moordenaar in zijn nieuwe boek te verwerken.

Ondanks de minpunten maken het verhaal, het uitstekende spel van Maksic en vooral Lommel en de manier van filmen het tot een fascinerende film.

---

BTK Killer (http://www.imdb.com/title/tt0472047/)
Dennis Rader is een echte familieman, een trouwe kerkganger en een gerespecteerd lid van de maatschappij. Niemand heeft echter door dat hij een gestoorde seriemoordenaar was die zijn slachtoffers vastbond (bind), martelde (torture) en vermoorde (kill).

Na het fascinerende Zodiac Killer begon ik vol goede moed aan deze film. Die ik uiteindelijk helemaal niets vond.

Het begon allemaal zo goed. De film begint (en eindigt) met een vastgebonden vrouw die naakt op de grond ligt van een donkere kelder waar ze gemarteld wordt. Een zak wordt over haar over getrokken. Ogen worden uit beesten gesneden en op haar gelegd, een varkenshoofd ligt tussen haar benen en een hond wordt op haar losgelaten. Men gaat met kaarsen in de weer en een tepel wordt uit haar borst gesneden. Gruwelijke beelden die door de manier van filmen nog ongemakkelijk zijn om naar te kijken. Precies hetgeen wat je zou verwachten van een film over een moordenaar die zijn slachtoffers vastbind, martelt en vervolgend doodt. Tijdens de rest van de film komen deze beelden terug in korte flitsen afgewisseld met de gebeurtenissen in een slachthuis. Niet prettig om naar te kijken, maar wel precies de snaar die je zou willen raken.

Maar in de hoofdmoot van de film worden deze korte flitsen afgewisseld met bizar slechte "echte" moorden. De moorden zijn zo dom en oninteressant, een rat in een mond, een schorpioen in een mond, iets van gehakt of zo. Van het verschrikkelijk sfeertje van het begin voel je niets meer terug. De moorden duren ook veel te lang en het acteerwerk helpt ook niet mee. De moordenaar is een enorme flapdrol, gaat zwaar over-the-top en is daardoor gewoon verschrikkelijk irritant in plaats van gevaarlijk. De film verliest dan ook ieder vorm van spanning die het in het begin zo goed opgebouwd had. Het slachtvee is niet veel beter. Eentje gaat zelfs een vrolijk gesprek aan met de moordenaar terwijl er een afgehakt varkenshoofd naast haar ligt. Pff. Alleen de moordenaar in het heden is goed, maar dat is dan ook een andere acteur dan degene die de BTK Killer in het verleden neerzet. Overigens is Danielle Petty een prachtige vrouw om naar te kijken en er zat best wel wat potentie in haar verhaallijn. Ware het niet dat ze nauwelijks aandacht aan haar besteden en liever de moorden tot in den treuren laten zien. En waarom de herhalingen van bepaalde aspecten. Zo zegt de moordenaar een zin en vervolgens wordt dat stukje herhaald terwijl het beeld telkens 90 graden draait. Onnodig en het hele onbehagelijke gevoel van het begin keert nergens meer terug. Zo teleurstellend om dan met zulke saaie moorden opgescheept te worden. Echt jammer.

Het verhaal laat ook te veel dingen open of doet niets met bepaalde verhaallijnen, ook als je kijkt naar de werkelijkheid. Zo wordt er nergens wat gedaan met de brieven die de echte moordenaar achterliet bij de slachtoffers. Je zou verwachten dat ze op zijn minst laten zien dat hij de brieven achterlaat. Ook het einde bijvoorbeeld. Er wordt nergens gemeld hoe men uiteindelijk Dennis Rader wist te pakken. Hij zou een fout gemaakt hebben maar het wordt in deze film niet duidelijk wat die fout is. De kerk is ook niet al te geloofwaardig, kan me niet voorstellen dat een man in een leren jasje door kan gaan voor een dominee. Dit in tegenstelling tot een mini rolletje van Ulli Lommel die er wel als een dominee uitziet. Ook de plaats waar de kerk zou zijn komt nergens geloofwaardig over. Kom op.

Uiteindelijk blijft er een teleurstellende film over. Als de sfeer van het begin doorgetrokken kon worden naar de rest van de film was dit echt een nare film geworden om naar te kijken. In de positieve zin van het woord. Jammer.

---

Green River Killer (http://www.imdb.com/title/tt0472099/)
Liefhebbende vader en echtgenoot Gary Ridgeway is in werkelijkheid een actieve seriemoordenaar die tientallen vrouwen ontvoerde, doodde en ze vervolgens dumpte aan de oevers van de Green River. Zo werd hij bekend als de Green River Killer.

Na BTK Killer zakte de moed me een beetje in de schoenen. Ook deze film ging over het leven van de moordenaar, maar als Ulli Lommel al zijn moorden zo saai zou laten zien als in BTK Killer, vreesde ik het ergste.

Maar dit was een erg goede film. Met een onbegrijpelijke 1,7 op imdb. De film wisselt echte beelden en audio van de echte Gary Ridgeway af met nagespeelde scènes. Dit is erg interessant en boeiend want je krijgt echt een kijkje in het hoofd van de moordenaar. Net als in Zodiac Killer draagt de manier van filmen bij aan een realistisch gevoel in de film en het voelt soms aan als een documentaire. De moorden die Gary Ridgeway pleegt zijn kil en intens, juist door de manier van filmen en de close-ups. Wat ik ook erg goed gedaan vond was het moment dat Gary wilde gaan moorden. Tijdens deze klik zie je beelden dubbel en in elkaar over ziet lopen. Dit geeft een krankzinnig gevoel. Precies zoals Gary zich voelt. Daarentegen zien de bosscènes er prachtig uit. Wil het in het echt wel eens bekijken. De dromen van Gary zijn ranzig en afgrijselijk. Je ziet iemands gezicht over zijn schedel getrokken worden en een soort autopsie. Gruwelijke beelden, maar zeer doeltreffend.

Het einde vond ik overigens uitstekend. Waar Gary verteld waarom hij bekend heeft en waar hij bang voor is (wat weer verband houdt met zijn dromen). En ook hoe het zoontje van Gary uiteindelijk geworden is (ook al had de echte Gary maar één zoon die niet Kevin heette). Erg boeiend al vraag ik me wel af hoe Gary's echte zoon hier werkelijk over denkt.

Deze film heeft ook het beste acteerwerk van de drie. De killer is erg geloofwaardig en heeft zelfs wat weg van de echte Gary Ridgeway. Ik vond hem geweldig, vooral als hij alleen die bretels aan heeft. Zag er echt dreigend uit. Het enige puntje waar hij teleurstelt is wanneer hij ondervraagt wordt door de politie en zijn vrouw. Hij reageert dan zo onnozel dat ik me echt afvraag waarom ze hem niet eerder hebben kunnen pakken. Terwijl zelfs zijn collega's hem hebben gezien en hem een killer noemen. De rest van de cast is ook goed en het vrouwelijk schoon ziet er niet verkeerd uit, maar wordt ook nergens dom of irritant. Ik zat me alleen de irriteren aan de twee onnozele collega's en het irritante zoontje Kevin. Alleen al omdat Kevin met een deken en een zaklamp op de toilet zat. Erg onnozel en stom. Al sluit dit wel weer aan op het einde van de film.

Overigens nog complimenten voor de muziek. Erg creepy, maar ook mooi om naar te luisteren. Dit draagt goed bij aan het realistische sfeertje dat de film wilt neerzetten. Dit maakt het gewoon een goede film en ik snap niet waar de negativiteit vandaan komt, zeker niet de 1,7 op imdb.

Brakhage
13-03-2009, 00:00
:)

Ben blij dat al mijn enthousiasme toch nog tot leuke filmervaringen geleid heeft, vrijwel iedereen lijkt dit inderdaad de slechtste films aller tijden te vinden. Maar ook ik heb geen idee waarom, ik vind Lommel een fascinerend filmmaker.

theThinWhiteDuke
13-03-2009, 07:48
Star Trek V: the Final Frontier
Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=yEAvkUMHra8)
Ok, het is niet de beste uit de reeks (ik zie het meer als een luxe TV film dan een biosfilm), maar nog altijd beter dan ST: TMP en alle TNG films (TOS blijft imo de beste karakters hebben).
Doodzonde dat men in de jaren 80 met TNG gestart is; ik had liever een herstart van TOS in de jaren 80 gezien.
Mijn cijfer (om in stijl te blijven): 8.0. Weinig spectaculairs maar deze reeks blijft me steeds weer vermaken, elke kijkbeurt weer.

http://www.startrek2.com/movies/images/st5.jpg

Marcel v/d H.
13-03-2009, 09:33
Watchmen Zack Snyder, 2009
Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog maar de film viel mij enigszins tegen, dit met name vanwege het rommelige verhaal. Ik heb de comic verder niet gelezen, maar uitgaande van reacties van anderen zat het daar wel goed met het verhaal. Waarschijnlijk was het gewoon allemaal wat te veel om in een film te stoppen, dit ondanks de speelduur van bijna drie uur (en de dvd versie gaat waarschijnlijk nog een uur langer duren). De film begint sterk en al direct tijdens de openingscredits krijg je een stortvloed aan informatie over je heen, al wordt dat in dit geval wel goed gebracht. Er zijn alleen teveel verhaallijnen en personages om er een lekker lopend verhaal van te maken en wordt niet alles even goed uitgediept. Daarnaast valt het gebruik van muziek op, soms positief en soms negatief. Bij de openingscredits past het bijvoorbeeld wel goed, maar in sommige andere scènes is het totaal misplaatst. Visueel is alles dik in orde, maar dat viel ook wel te verwachten met Zack Snyder aan het roer. Voor nu een zeven, misschien dat ik dat na een volgende kijkbeurt (van de director’s cut) omhoog zal bijstellen. 7.0

Melzz
13-03-2009, 10:22
Vampyr - Der Traum des Allan Grey - Carl Theodor Dreyer - 1932

Ik heb nog niet heel veel ervaring met films uit de jaren 30. Dit jaar heb ik M van Fritz Lang weer eens herkeken en die film komt uit 1931. M voelt al veel meer aan als een "modernere" film. In de zin van acteerwerk, de dialogen, structuur etc. Vampyr lijkt in een totaal andere dimensie te zitten. Het acteerwerk is traag (trage bewegingen, een zin uitspreken....pauze...weer een zin), je hebt nog van die tekstkaartjes tussen scenes en de kwaliteit van de film is vele malen minder. Dus vandaar mn vergelijking met M die een jaar later uitkwam. Vampyr lijkt dan wel uit de jaren 20 te komen.

Ik heb werkelijk 75 minuten lang gefascineerd naar het scherm gekeken. Een vreemde, droomachtige film. De film kent een aantal iconische momenten zoals de begrafenis vanuit het perspectief van de overledene. De beelden spraken voor zich, eigenlijk was er geen dialoog nodig. Het had gewoon wat.....zo'n oude, krakerige film te bekijken. Ik heb de niet gerestaureerde audiotrack beluisterd, dat gaf nog meer charme. Erg leuke filmervaring.

8,3

Blood Diamond

Eigenlijk is dit gewoon een exploitationfilm. De makers gebruiken een arm land verscheurd door oorlog en misdaden en bouwen daar vrolijk een avonturenfilm omheen, vol met actiescenes zoals ontploffingen, achtervolgingen en schietpartijen. Ook is het ze gelukt er een liefdesverhaaltje in te proppen. De muziek zwelt aan waar nodig en toevaligheden stapelen zich op. Een gezin zit in een vluchtelingenkamp.....samen met nog een miljoen andere mensen. Maar men loopt naar het hek....en verdomd.....daar staan ze....ja daar....net achter het hek!!

De film wil ook een boodschap uitdragen. Heel mooi. Koop geen diamanten uit dit soort gebieden mensen!! Nu een 2e kijkbeurt valt nog eens extra op hoe vreselijk Hollywoods dit allemaal is. De juiste knopjes worden ingedrukt. Het voelt echter niet integer aan. Willen de makers de situatie daar aan de kaak stellen of willen ze gewoon een vette actiefilm maken met alle bijbehorende sensatie?

Ach....mij heeft het weer vreselijk vermaakt, ik kan er niets aan doen.... Het is wel een ideale film voor effe lekker achterover zitten and enjoy the action....

7,8

theThinWhiteDuke
13-03-2009, 11:59
Star Trek VI: the Undiscovered Country
Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=638S8n2_Ab8)
Velen vinden 'the Wrath of Khan' de beste uit de reeks, ikzelf plaats deze op gelijke hoogte.
Goed verhaal, goede FX, blijft prettig om naar te kijken en verveelt geen moment. Een van de betere SF films.
Een dikke 9.

http://www.startrek2.com/movies/images/st6.jpg

Sneaker
13-03-2009, 12:39
:)

Ben blij dat al mijn enthousiasme toch nog tot leuke filmervaringen geleid heeft, vrijwel iedereen lijkt dit inderdaad de slechtste films aller tijden te vinden. Maar ook ik heb geen idee waarom, ik vind Lommel een fascinerend filmmaker.
Ik ben er ook blij mee, want op BTK Killer na waren het boeiende films. Ik zag overigens op WiW dat je Die Zärtlichkeit der Wölfe op DVD had gezien. Waar had je die destijds vandaan?

Wim S.
13-03-2009, 13:47
Watchmen: Een stripverhaal die onverfilmbaar leek te zijn, blijkt toch goed te kunnen naar mijn mening. Je moet niet verwachten dat als je naar Watchmen gaat kijken, je naar een standaard supehelden film als bv superman, batman gaat kijken. Nee deze superhelden hebben ook grote tekortkomingen en zijn niet zoals we gewend zijn van de normale superheld. Zoals McDowell zelf zo zegt : Alleen Dr. Manhattan is een echte superheld, de rest is eerder vigilante, gewone mensen die een tik hebben. Dit vind ik dus perfect verwerkt in de film, de stijl en de menselijkheid wat wel overeenkomt met de ideeen van McDowell.

McDowell is ook bekend van de strips V for Vendetta, From Hell en The League of Extraordinary Gentlemen waar hij bij alle verfilmingen hiervan trouwens ontevreden was.

Zodra de film op Blu-ray gaat verschijnen koop ik 'm metteen om 'm een 2e maal te gaan kijken, kan eigenlijks bijna niet wachten. Want het is zekers een film om te gaan herkijken, goed gedaan Zack.8.7/10

Melzz
13-03-2009, 13:50
Aha....dus vorm en inhoud zijn goed in evenwicht Wim?:-P

Wim S.
13-03-2009, 17:22
Aha....dus vorm en inhoud zijn goed in evenwicht Wim?:-P

Precies goed (y) maar ik snap je positieve kritiek, als ik de film voor de 2e maal heb gezien probeer ik wat meer over inhoud en vorm te schrijven. Ik was trouwens ook erg moe van een lange dag en heb dan al helemaal moeite om een stukje te schrijven.

Oudlid_X5
13-03-2009, 17:51
Ben blij dat ik nog mensen kan aanzetten om naar de bioscoop te gaan. Ik ga volgende week voor de tweede keer naar Watchmen, Wim! (y)

Brakhage
13-03-2009, 17:56
Ik ben er ook blij mee, want op BTK Killer na waren het boeiende films. Ik zag overigens op WiW dat je Die Zärtlichkeit der Wölfe op DVD had gezien. Waar had je die destijds vandaan?
Het is deze (http://www.amazon.com/Tenderness-Wolves-Barbara-Bertram/dp/B00000K0DX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1236966847&sr=1-1), maar ik zie dat ie nu OOP is.

Coen P.
13-03-2009, 18:11
Ben blij dat ik nog mensen kan aanzetten om naar de bioscoop te gaan.

Inderdaad. Niemand stond te springen om deze bij voorbaat al gelauwerde en immens gehypte film te bezoeken, totdat de grote Verhoeven van zijn troon afkwam en zijn gezanten via www.dvd.nl (http://www.dvd.nl) opriep de film te bezoeken :mrgreen:

Sneaker
13-03-2009, 18:18
Het is deze (http://www.amazon.com/Tenderness-Wolves-Barbara-Bertram/dp/B00000K0DX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1236966847&sr=1-1), maar ik zie dat ie nu OOP is.
Bedankt, helaas geen credit card en wat aan de prijzige kant. Hou in ieder geval eBay en dergelijke in de gaten. Ook voor The Boogeyman (al is die nog wat makkerlijker te vinden).

Alexander D
13-03-2009, 19:11
Planet Terror

Heerlijk vermaak!

TheGodfather
13-03-2009, 19:29
Zeker doen! Een film die in mijn ogen alleen maar sterker wordt naarmate je hem vaker ziet. Wacht nu met smart op die Pigs, Pimps & Prostitutes: 3 Films by Shohei Imamura (http://www.criterionforum.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=9365) boxset van Criterion. Heb je ook de MoC van Vengeance is Mine? Zoals ik al schreef lijkt deze uitgave me de beste.
Ja heb ook de MoC versie. Al best een tijdje :D

Melzz
13-03-2009, 19:30
Ja heb ook de MoC versie. Al best een tijdje :D

Ga kijken dan!!!

TheGodfather
13-03-2009, 19:47
Ga kijken dan!!!
Eens kijken of ik morgen de tijd kan vinden :cool:

rrrick
13-03-2009, 20:28
The Iron Horse, John Ford (1924)

Prachtig epos van John Ford over de aanleg van de spoorlijn die het westen en oosten van Amerika met elkaar zou verbinden.

Ford neemt ruim de tijd om het verhaal van de spoorlijn te koppelen aan een plot rond verraad en romantiek. Hoofdrolspeler George o'Brien doet pas na zo'n drie kwartier zijn intrede. In de aanloop doet Ford uitgebreid uit de doeken over het hoe en waarom van de aanleg van de spoorlijn. Daar gebruikt hij behoorlijk wat tussentitels voor, wat heel af en toe het tempo uit de film haalt, maar echt storend is het niet.

Na het wat trage begin houdt Ford de vaart er flink in en is het volop genieten van de ene na de andere actiescene vol spanning en avontuur.

De film zit vol met uiteraard schitterende shots van het ruige Amerikaans (mid)westen, en evenzo prachtige scenes waarin duidelijk wordt welke beproevingen de spoorwegarbeiders moesten doorstaan.

De romance tussen Davy (o'Brien) en Miriam (Madge Bellamy) is, zeker voor die periode, redelijk ingetogen gespeeld. Van overacting is eigenlijk geen sprake. Ook loopt er uiteraard een 'bad guy' rond, en deze wordt prima neergezet door Fred Kohler.

De schitterend gerestaureerde versie die ik heb gezien werd vergezeld door een werkelijk heerlijke score van componist John Lanchbery. De score sluit naadloos aan op de handelingen in de film en benut alle klassieke westernelementen om een toch al prachtige film naar nog grotere hoogten te tillen.

9/10

Roy de Jong
13-03-2009, 20:41
Na meerdere klachten hebben wij als crew in overleg met de forumleiding het volgende doen besluiten:

Dit topic is bedoelt om op jouw eigen manier je mening te geven over een film die je net hebt gezien.
Lees je de mening van iemand en denk jij er anders over, kun je je eigen mening posten.
Iedereen doet dat op zijn eigen manier en dit dient door eenieder gewoon zo geaccepteerd te worden.
Een film die de een super vind kan de ander om te huilen vinden, maar he... ieder zo zijn ding.
Iedereen heeft zo zijn eigen mening en daar valt niet aan te tornen.

Andere discussies over het geven van meningen e.d. kunnen via PM gedaan/voortgezet worden.
Kun je een medeforummer luchten noch zien, dan bestaat er ook nog zoiets als een negeeroptie.

Off-topic berichten en berichten met persoonlijke aanvallen e.d.worden niet langer getolereerd en zullen daarom zonder melding verwijderd/aangepast worden.

Coen P.
13-03-2009, 21:05
Ontopic dan maar...Pusher Trilogie gezien. Geen zin om er iets over te zeggen...schrijf tzt mijn www.whatiwatch.net (http://www.whatiwatch.net) wel vol...

intexor
13-03-2009, 21:43
Hard Target

De enige Hollywood-film van John Woo die ik nog niet gezien had maar verre van de minste. Simpel verhaaltje over een organisatie die rijkelui tegen betaling laat jagen op mensen, wat natuurlijk goed gaat tot een bad ************ als Jean-Claude Van Damme er zich mee gaat moeien. Dit is ook meteen de beste Van Damme film die ik al gezien heb, grotendeels te danken aan John Woo die zich hier weer volledig laat gaan. Ongeveer alles dat in beeld komt, zowel personen als objecten, wordt compleet aan gort geschoten in super slow-motion. Ultra-geweldadig en uiterst amusant, met als één van de meest memorabele momenten Van Damme die een slang knock-out slaat :mrgreen: Met Lance Henriksen en Arnold Vosloo heeft de film ook nog eens een heerlijk stel bad guys. Het moet van Commando geleden zijn dat ik nog zoveel fun beleefd heb met het kijken van een actiefilm. John Woo deed het allemaal nog net iets beter met Face/Off maar Hard Target is er toch ook eentje om te koesteren, en zal hier nog vaak opnieuw gekeken worden ;-)

9/10.

Michael Hamers
13-03-2009, 22:00
Hard Target

De enige Hollywood-film van John Woo die ik nog niet gezien had maar verre van de minste. Simpel verhaaltje over een organisatie die rijkelui tegen betaling laat jagen op mensen, wat natuurlijk goed gaat tot een bad ************ als Jean-Claude Van Damme er zich mee gaat moeien. Dit is ook meteen de beste Van Damme film die ik al gezien heb, grotendeels te danken aan John Woo die zich hier weer volledig laat gaan. Ongeveer alles dat in beeld komt, zowel personen als objecten, wordt compleet aan gort geschoten in super slow-motion. Ultra-geweldadig en uiterst amusant, met als één van de meest memorabele momenten Van Damme die een slang knock-out slaat :mrgreen: Met Lance Henriksen en Arnold Vosloo heeft de film ook nog eens een heerlijk stel bad guys. Het moet van Commando geleden zijn dat ik nog zoveel fun beleefd heb met het kijken van een actiefilm. John Woo deed het allemaal nog net iets beter met Face/Off maar Hard Target is er toch ook eentje om te koesteren, en zal hier nog vaak opnieuw gekeken worden ;-)

9/10.

Voor mij idd ook een guilty pleasure...(y)

Patrick van den Hul
13-03-2009, 22:24
Alweer 2 weken niets neergepend over wat ik heb gezien, dus ik hou het kort.

Sophie's Choice, Alan J. Pakula (1982)
Een film die het moet hebben van sterke acteerprestaties, maar visueel weinig bijzonder en soms zelfs wat langdradig. 7,2

Traitor, Jeffrey Nachmanoff (2008)
Sterke thriller met een Don Cheadle die goed op dreef is. Alles ziet er gelikt uit en het verhaal zit vol met actie én zet aan het denken. 7,7

The Pirate, Vincente Minnelli (1948)
Alle respect voor mensen die dit geweldig vinden, maar voor mij is het toch echt te kitcherig. Vooral het acteerwerk is veel te overdreven, tot aan het absurde. 5,0

City of Ember, Gil Kenan (2008)
Ik heb het gevoel dat hier veel meer in had gezeten, boek schijnt beter te zijn. Robbins en Murray doen bijna niet mee. De stad ziet er wel mooi uit en het jonge meisje dat de hoofdrol op zich neemt speelt prima. 6,5

The Adventures of Robin Hood, Michael Curtis (1938)
Dit was een aangename verrassing. Een film die zowel qua techniek (visuals, grootsheid) als verhaal (tempo) zijn tijd ver vooruit is. Op en top vermaak. 8,0

The Prestige, Christopher Nolan (2006)
Derde kijkbeurt, ditmaal op blu-ray. Ondanks dat het einde me inmiddels bekend is blijft dit een fascinerende film. Het zit allemaal geweldig ingenieus in elkaar. 8,5

The Tarnished Angels, Douglas Sirk (1958)
Een beetje een vreemde eend in de bijt in Sirk's oeuvre, maar een slechte film is het niet. Acteerwerk is prima en de vliegscènes zijn mooi gechoreografeerd. 7,2

Watchmen, Zack Snyder (2009)
Hier heb ik onlangs al het een en andere geschreven. In het kort: Een film moet ook toegankelijk zijn zonder voorkennis en dat is hier niet het geval. 6,0

A Few Good Men, Rob Reiner (1992)
Op en top Amerikaans en redelijk moralistisch, maar dit mag de pret niet drukken gezien de geweldige cast met als topper Nicholson. Vooral het einde mag er wezen. Hier zie je Sorkin's schrijftalent op zijn best. 7,8

Stauffenberg, Jo Baier (2004)
Ik verwachtte een betere film te zien dan de Engelstalige, maar ik vond die van Singer een fractie beter. Deze doet realistischer aan, maar acteerwerk is minder en het verhaal verloopt véél te snel en onsamenhangend. 6,0

Muriel's Wedding, P.J. Hogan (1994)
Een film die vol zit met overdreven stereotypen en op dramatisch vlak niet weet te overtuigen. Het duurt ook allemaal maar voort om naar een standaard cliché einde toe te werken. Toni Collette maakt de film nog kijkbaar. 5,5

The Palm Beach Story, Preston Sturges (1942)
Sturger op zijn best in deze komische film. Het tempo ligt zoals gewoonlijk weer erg hoog en de dialogen zijn scherp. Een genot om naar te kijken. 7,4

Sex Drive, Sean Anders (2008)
Een flauwe komedie met hier en daar wat leuke momenten. De unrated versie kent wel een leuke gimmick: blote vrouwen die als een soort extra's door het beeld lopen, zonder dat ze enige relatie met het verhaal hebben. 5,5

Little Buddha, Bernardo Bertolucci (1993)
Reeves met bruine tan en een grappig accent, afgrijselijk. Gelukkig is zijn rolletje maar klein en het andere deel van de film is wel interessant. Bovendien erg mooie beelden. De film verliest wel teveel aan tempo in de 2e helft en had korter mogen duren. 7,0

Nielsje
13-03-2009, 22:58
Heroes seizoen twee
Voor veel fans was dit een zware anti-climax, als je alle berichten moet geloven. Ik heb me echter weer uitstekend vermaakt met dit korte (schrijversstaking!) tweede seizoen. Er is wel een hoop aan te merken, zo vond ik de nieuwe karakters ongelooflijk saai vergeleken met de oude cast (afgezien wellicht van Elle, die nog het meest uitgediept wordt, is dood nog minder dood dan in het eerste seizoen, zien we weinig van schurk Sylar en is de laatste aflevering een verschrikkelijke anti-climax.
Maar de vaart zit er flink verder flink in, en ondanks dat er weinig interessante dingen gebeuren was het voornamelijk weer vermakelijk. Ik ben niet zo positief als over het eerste seizoen maar in mijn ogen was dit ook zeker de moeite waard. Ik ben benieuwd hoe het derde seizoen verder gaat, hoewel ik vrees voor een herhalingsoefening gezien het feit Sylar zijn krachten toch weer terug krijgt.

Cinemaniac
13-03-2009, 23:25
Caged (John Cromwell, 1950)
Deze film maakt deel uit van Warner's Cult Camp Classics Volume 2. Een cult-klassieker mag het zeker genoemd worden, maar campy is het absoluut niet. Overigens past ie sowieso niet in hetzelfde rijtje thuis als Trog (met Joan Crawford) en The Big Cube (met Lana Turner), de twee andere titels uit de DVD-box. Eleanor Parker excelleert als de jonge, naïve en doodsbange Marie die door toedoen van haar criminele echtgenoot de gevangenis indraait. Achter slot en grendel ontdekt ze dat ze zwanger is en krijgt ze het aan de stok met de sadistische hoofdbewaakster (uitstekend gespeeld door Hope Emerson, die voor deze rol een Oscar in ontvangst mocht nemen - dat ging trouwens gepaard met boegeroep van het publiek, had ik ergens gelezen). Het klinkt als een clichéverhaal, maar dit is wel een van de eerste (en betere) films die zich afspeeld in een vrouwengevangenis. Het bijzondere is is dat schrijfster Virginia Kellogg zich in de bajes liet opsluiten voor research. Eenmaal op vrije voeten schreef ze haar ervaringen op en bewerkte dat samen met Bernard C. Schoenfeld tot een ijzersterke scenario met realistische personages en scherpe dialogen. Caged is een ondergewaardeerde w.i.p. noir! Stijlvol geregisseerd en uitmuntend geacteerd.

http://img120.imageshack.us/img120/8572/castcaged1.gif

intexor
13-03-2009, 23:57
Sudden Death

Na Hard Target daarstraks opnieuw een uitstekende jaren '90 Van Damme actiefilm die ik nog niet eerder had gezien. Dit is zo'n typische Die Hard kloon die net als het origineel garant staat voor bijna twee uur kijkplezier. De missie van de slechterikken draait om het gijzelen van de vice-president en een hoop geldtransfers maar dat is vanzelfsprekend allemaal niet zo belangrijk zolang het maar een excuus in het leven roept om Van Damme een paar meppen te laten uitdelen. De locatie is een ijshockey-stadion en naast de actie was ook het sport-gedeelte van de film mooi in beeld gebracht door regisseur Peter Hyams van ondermeer End Of Days. Maar het zijn natuurlijk de actie-scenes waarvoor je dit soort films kijkt en die zijn zoals je kan verwachten van films die in deze periode uitkwamen uitstekend. Geen fake uitziende CGI, gewoon goed ouderwets stuntwerk en de nodige pyro-technics. De belangrijkste bad guy wordt gespeeld door Powers Boothe (Nixon, 24 seizoen 6) en die doet dat voortreffelijk. Al bij al, als ik de vreselijke kind-acteurs die het kroost van Van Damme spelen even uit het geheugen ban, misschien wel de beste Die Hard kloon die ik al gezien heb.

8/10.

Coen P.
13-03-2009, 23:58
The Pirate, Vincente Minnelli (1948)
Alle respect voor mensen die dit geweldig vinden, maar voor mij is het toch echt te kitcherig. Vooral het acteerwerk is veel te overdreven, tot aan het absurde. 5,0



deze zoek ik nog, als je wilt ruilen/verkopen hoor ik het graag!

Coen P.
14-03-2009, 00:18
Decision at Sundown gezien. Die Budd Boetticher box is een schot in de roos gebleken...

1101
14-03-2009, 00:25
Na meerdere klachten hebben wij als crew in overleg met de forumleiding het volgende doen besluiten:

Dit topic is bedoelt om op jouw eigen manier je mening te geven over een film die je net hebt gezien.
Lees je de mening van iemand en denk jij er anders over, kun je je eigen mening posten.
Iedereen doet dat op zijn eigen manier en dit dient door eenieder gewoon zo geaccepteerd te worden.
Een film die de een super vind kan de ander om te huilen vinden, maar he... ieder zo zijn ding.
Iedereen heeft zo zijn eigen mening en daar valt niet aan te tornen.

Andere discussies over het geven van meningen e.d. kunnen via PM gedaan/voortgezet worden.
Kun je een medeforummer luchten noch zien, dan bestaat er ook nog zoiets als een negeeroptie.

Off-topic berichten en berichten met persoonlijke aanvallen e.d.worden niet langer getolereerd en zullen daarom zonder melding verwijderd/aangepast worden.

Ja dat vind ik dus totaal niet.

On-topic: Enemies of Reason gezien. Leuk.

DanielC.
14-03-2009, 07:34
Revolutionary Road Beetje gemengde gevoelens. Het is goed gespeeld, de film is met vlagen visueel erg goed, en een interessant gegeven. Maar toch interesseert het me de helft van de tijd niet zo wat er gebeurt, ik niet echt meeleven met Kate en Leo (terwijl ze zo hun best doen!). Die muziek van Thomas Newman komt me nu ook aardig de keel uit. Anders maak je gewoon 20 jaar lang dezelfde soundtrack? Of het nu bij de film past of niet. Bovendien hoor je hem veel te vaak, zeker naar het einde toe. Maar goed, het was absoluut geen martelgang. Dus. ja. :)

Patrick van den Hul
14-03-2009, 09:37
deze zoek ik nog, als je wilt ruilen/verkopen hoor ik het graag!

Staat gewoon in mijn verkooptopic (y)

Wim S.
14-03-2009, 09:55
Ben blij dat ik nog mensen kan aanzetten om naar de bioscoop te gaan. Ik ga volgende week voor de tweede keer naar Watchmen, Wim! (y)

Het was een goede tip van je en heb er een leuke dag uit in Groningen van gemaakt. :bier:

Jeroen Trapman
14-03-2009, 10:38
Transformers

Erg vermakelijke en vaak ook grappige film met prachtige special effects.
Krijgt van mij een 8.3/10

Erwin de Koning
14-03-2009, 11:29
http://img5.imageshack.us/img5/7366/creepyclassicsfront.jpg

Half uurtje met VP lullen over oude horrorfilms. leuk!

Oudlid_X5
14-03-2009, 11:43
Young at Heart afgelopen maandag bekeken in het filmhuis. En ik moet zeggen het dak ging er nog net niet af. Vooral hoe enthousiast de ouderen (gemiddelde leeftijd van 80) hedendaagse(rock)muziek hun eigen maken, ook al vinden ze de muziek maar niets. Reperteren, persoonlijke verhalen en hun shows komen allemaal aanbod en natuurlijk verliezen we onderweg een aantal oudjes. Mooie documentaire...

*NERAZZURRI*
14-03-2009, 11:51
Slumdog Millionaire

http://www.avro.nl/Images/Slumdog-Millionaire_tcm8-177992.jpg

Ik begrijp alle extreem lovende kritieken niet. Weinig bijzonders..

Melzz
14-03-2009, 13:04
Vampyr - Der Traum des Allan Grey - Carl Theodor Dreyer - 1932

Het audiocommentaar van Guillermo del Toro krijgt veel lovende kritieken en dus wilde ik deze track graag eens beluisteren. Het voordeel is dat de film slechts 72 minuten duurt en dus zo'n luistersessie voor mij wat aantrekkelijker maakt. Het was zeker leuk om del Toro enthousiast over Vampyr en Dreyer te horen praten. Ik wil toch ook het commentaar van Tony Rayns eens aanhoren, aangezien ik zn flarden die ik gehoord heb op het audiocommentaar van Vengeance is Mine zeer indrukwekkend vond. Die track, ook al van een geheel andere film, vond ik echter een stuk leerzamer. Vandaar dat ik zeker eens de track van Rayns op ga zetten voor Vampyr.

Erg leuke disk, de MoC van Vampyr. De extra's zijn erg interessant, vooral de visuele essay door Casper Tybjerg vond ik zeer de moeite waard.

rrrick
14-03-2009, 13:15
The Train, John Frankenheimer (1964)

Frankenheimer, ook regisseur van The Manchurian Candidate, levert vakwerk af met deze spannende oorlogsthriller.

Een film die begint als een verhaal over de strijd tussen de Duitsers en de Geallieerden over het eigendom van een aantal topstukken uit de Franse kunst mondt uit in een persoonlijk duel tussen spoorwegman Lancaster en Duitse kolonel Scofield.
Dat gegeven wordt nog eens versterkt door de motivatie en de achtergrond van de twee tegenstanders. De meedogenloze Duitse kolonel is een erudiet man en heeft een groot gevoel voor de esthetiek en het belang van de kunstwerken die hij probeert te roven. De spoorwegman heeft geen idee van de waarde van de schilderijen en voert slechts orders uit van het verzetscommando.

Beiden worden geconfronteerd met de vraag of het beschermen van deze 'dode' werken betaald moet worden met mensenlevens. En hoewel de vraag bij beiden hetzelfde antwoord oplevert is de motivatie daarvoor totaal verschillend.

Los van deze psychologische diepgang is de film ook een waar spektakel om te zien. Kosten noch moeite zijn gespaard om de film zo realistisch mogelijk te maken. Het zijn echte treinen die vol op elkaar klappen, echte locomotieven die ontsporen, echte kranen die vervolgens de treinen weer op de rails moeten zetten.
In het begin van de film wordt een station door geallieerde vliegtuigen gebombardeerd, en de wijze waarop Frankenheimer dat in beeld brengt is ongelooflijk. De camerahoeken en -standpunten en bijbehorende montage zijn zodanig gekozen dat de vernietiging bijna voelbaar is.

Enige punt van twijfel is Burt Lancaster. Een hele fijne acteur, maar niet volledig overtuigend als Fransman, vooral omdat een groot deel van zijn medespelers wel Frans is.

8/10

Michael Hamers
14-03-2009, 14:29
Terminator 2: Judgment Day Director's Cut (BR)

Als je bedenkt dat deze film alweer 18!! jaar oud is sla je eigenlijk stijl achterover van de special effects en de stunts in de film. De film is en blijft tijdloos. Sterk camerawerk, sterk verhaal, sterk acteerwerk...

9/10

Jeroen Trapman
14-03-2009, 14:40
From Dusk Till Dawn

Pracht film :D
Veel humor, veel gore, veel geweld.
100% mijn style, alleen vond het op een gegeven moment wel heeeel erg cliché en soms ook repetatief worden jammer genoeg...
Krijgt van mij een 8.8/10

Oudlid_X5
14-03-2009, 16:53
Gisteren gezien:

La Antena (2007)

Een stomme film anno nu, werkt dat nog? Zo te zien kan en werkt het zeker alleen ben ik nooit echt een fan geweest van de stomme film. Dat komt vooral door de tekstkaarten en de schreeuwende muziek die te hard onder de film staat. Maar dit is anders. Een surrealistisch verhaal waar ik van alles en nog wat inzag. Denk aan Metropolis van Fritz Lang, of de Scarface uit 1933, of te denken van Spirited Away. De film zit vol met verwijzingen naar andere films, studio’s maar ook naar de bioscoop, de dvd en betaald film kijken op de buis. Visueel is er dus ontzettend veel in te vinden.

West Side Story (1961)

De derde keer was het raak en kon ik de film afkijken. Het probleem dat ik met deze film heb is het volgende. Extra schmink voor de buitenlanders en ontzettend mooie kleding voor de autochtonen. Gebruik dan op zijn minst buitenlanders of mensen die getint zijn. De muziek, het Romeo en Julia-verhaal plus het acteerwerk vond ik niet fijn om naar te kijken. Veel zoetsappige/moralistische muziek die iets zegt over de gemoedtoestanden van de bendes, hun leiders en vriendinnen. Het decor vond ik ontzettend prachtig waarbij de openingsscène één van de mooiste is. Let dan vooral op het camerawerk.

Blonde Ambition (2007)

Ik kreeg van een goede kameraad deze film mee om te gaan zien. Ben geen bewonderaar van Jessica Simpson. Niet de muziek, en ook niet de films waarin ze acteert. Ik moest deze film bekijken met in het achterhoofd dat Jessica S. een pientere vrouw is die haar imago uitbuit als domme blonde vrouw met enorme borsten. Dat laatste laat ze goed zien en ik keek dan ook veelvuldig met plaatselijke schaamte naar de film. Hoe kun je je leven zo ontzettend flauw exploiteren? Daarbij kan ik niet geloven dat deze rijke vrouw ook de nodige dosis verstand heeft. Dat kan bijna niet. De film is niet voor niets ontzettend geflopt in Amerika en dus kun je ook niet echt spreken van het uitbuiten van je imago.

Wim S.
14-03-2009, 21:13
Películas para no dormir: La culpa aka 6 Films to Keep you Awake : Blame : Dit is de 1ste film die ik zie uit de box van 6 films to keep you awake die bestaat uit 6 spaanse horrorfilms en ik moet zeggen dat deze film La Culpa aka Blame me goed beviel. Gloria krijgt een baan aangeboden van haar collega Anna gezien het feit dat Gloria er financieel niet zo goed voor staat, kan ze samen met haar dochter komen wonen bij Anna. Deze heeft een gynaecologie kliniek praktijk aan huis, maar er gebeuren allerlei vreemde dingen in het huis, een deur waarop wordt geklopt,abortussen, een verdwenen foetus en ook Anna blijkt geheimen hebben maar je wordt steeds op een verkeerd spoor gezet waardoor ik het plot totaal niet zag aankomen. 7/10

Phenomena : Het was alweer veels te lang geleden dat ik deze film zag, dus echt weer tijd voor een herkijkbeurt. En wat heb ik weer genoten, prachtige spanning, stijl en de soundtrack die deze film perfect aanvult. Jennifer(Jennifer Connely) wordt naar een school voor meisjes gestuurd in Zwitserland zij heeft een soort van paranormale gave met insecten. Uiteraard is er in die omgeving ook een moordenaar actief die jonge meisjes de hoofd eraf hakt en het lichaam meeneemt. Jennifer gaat samen met de insecten-expert (Donald Pleasance) en met behulp van haar gaven die ze heeft met de insecten op zoek naar deze psychopaat. Het is uiteraard een enorm bizar verhaal maar zo goed gedaan. Ik snap trouwens dat lage cijfer op imdb niet ! 9.6/10

axmacher
14-03-2009, 22:29
Mongol 8/10

prachtige film, met een geweldig beeld. Veel beter dan bv 10.000 bc.

Jeroen Trapman
14-03-2009, 23:59
Sin City

Geweldige film.
De combinatie b/w en stukjes kleur is zo goed als perfect gedaan.
En uiteraard was de film onwijs leuk,spannend, soms grappig om naar te kijken.
9/10

superman
15-03-2009, 07:52
Terminator 2: Judgment Day Director's Cut (BR)

Als je bedenkt dat deze film alweer 18!! jaar oud is sla je eigenlijk stijl achterover van de special effects en de stunts in de film. De film is en blijft tijdloos. Sterk camerawerk, sterk verhaal, sterk acteerwerk...

9/10Hopelijk dat deeltje 4 ook goed gaat worden !

SKnapen
15-03-2009, 08:18
High Noon (1952)

KAN SPOILERS BEVATTEN

Sheriff Will Kane (Gary Cooper) en Amy Kane (Grace Kelly) zijn een pas getrouwd stel en staan op het punt om op huwelijksreis te gaan. Hiermee wil Will zijn tijd als sheriff achter zich laten. Maar dan komt het bericht dat de door Will opgepakte crimineel Frank Miller pas is vrijgelaten en wraak op hem wil nemen. De drie bendeleden staan Frank al op te wachten op het station. Om 12 uur (Noon) komt de trein aan en Will moet zo snel mogelijk wat hulpsheriffs bij elkaar rapen om ze te lijf te kunnen gaan.

High Noon is een film die als klassieker wordt beschouwd en dit is deels ook terecht.
De opbouw van de film is erg goed en je voelt de spanning stijgen naarmate de tijd 12 uur nadert, met als hoogtepunt de scène voordat de trein binnenkomt. De muziek en de shots tussen alle personen die in het dorp wonen is mooi gedaan en je gaat er dan nog maar eens goed voor zitten.

Maar dan stapt de ‘beruchte’ Frank Miller uit de trein en vanaf hier begint voor mij toch wel de anticlimax. Er ontstaat een standaard schietpartij tussen Will en Frank (met 3 bendeleden) en dit alles is niet goed uitgewerkt. Het kwam op mij ongeloofwaardig en gehaast over. Ongeloofwaardig omdat hij eerder vele hulpsheriffs nodig dacht te hebben, maar hij ze toch vrij gemakkelijk neerschiet. Gehaast omdat het zorgvuldig opgebouwde verhaal in een minuut of 3 afgeraffeld wordt. Dit staat in schril contrast met wat Sergio Leone met zijn shoot-outs doet. Hier wordt de spanning juist opgebouwd tot een absoluut hoogtepunt in de shoot-out zelf en niet in de scène(s) daarvoor.

Maar om High Noon hier nou helemaal op af te rekenen is ook wat overdreven. Zoals eerder gezegd is de opbouw zelf sterk en is het acteerwerk van voornamelijk Cooper erg goed te noemen. Tevens past de soundtrack precies bij de film en zien de beelden er goed uit met hier en daar een paar schitterende shots. Alles bij elkaar is dit een zeer behoorlijke western, maar wel een met een zeer teleurstellend einde. Jammer.

7,1/10

Erwin de Koning
15-03-2009, 10:55
Gisteravond voor het eerst sinds 1990 weer IT gezien en ik begrijp absoluut niet dat sommigen deze film eng vinden. Wat een saaie langdradige sentimentele ouwe lullen kerstfilm. Hooguit een 3.0

Wim S.
15-03-2009, 11:00
Gisteravond voor het eerst sinds 1990 weer IT gezien en ik begrijp absoluut niet dat sommigen deze film eng vinden. Wat een saaie langdradige sentimentele ouwe lullen kerstfilm. Hooguit een 3.0


Ik vond deze film toen ik 'm voor het eerst zag doodeng, maar jah ik heb dan ook altijd al een phobie voor clowns gehad. Ik had al nachtmerries van Bassie & Flappie :razz:

Weet jij trouwens of er ook een dvduitgave bestaat van de film Don't be Afraid of the Dark uit 1973? Aangezien jij wel wat thuis bent in dit soort films.....

Jeroen D
15-03-2009, 11:33
Gisteravond voor het eerst sinds 1990 weer IT gezien en ik begrijp absoluut niet dat sommigen deze film eng vinden. Wat een saaie langdradige sentimentele ouwe lullen kerstfilm. Hooguit een 3.0

Ben ik met je eens. Vroeger vond ik deze film te gek maar als je ém nu weer kijkt.......erg amateuristisch allemaal.

Oudlid_X5
15-03-2009, 12:24
Phenomena : Het was alweer veels te lang geleden dat ik deze film zag, dus echt weer tijd voor een herkijkbeurt. En wat heb ik weer genoten, prachtige spanning, stijl en de soundtrack die deze film perfect aanvult. Jennifer(Jennifer Connely) wordt naar een school voor meisjes gestuurd in Zwitserland zij heeft een soort van paranormale gave met insecten. Uiteraard is er in die omgeving ook een moordenaar actief die jonge meisjes de hoofd eraf hakt en het lichaam meeneemt. Jennifer gaat samen met de insecten-expert (Donald Pleasance) en met behulp van haar gaven die ze heeft met de insecten op zoek naar deze psychopaat. Het is uiteraard een enorm bizar verhaal maar zo goed gedaan. Ik snap trouwens dat lage cijfer op imdb niet ! 9.6/10

De soundtracks in de films van Dario Argento zijn altijd goed te pruimen. (y) Ik moet er nodig eens wat van aanschaffen. Wat ik wel jammer vind aan deze film is Connely. :sad:

Sneaker
15-03-2009, 13:23
Ben ik met je eens. Vroeger vond ik deze film te gek maar als je ém nu weer kijkt.......erg amateuristisch allemaal.
Ik vond hem vroeger erg spannend, en de clown was eng. Tot het einde wat ik helemaal belachelijk vond. Maar ik weet niet wat ik er nu van zal vinden. Las overigens ook ergens dat er een IT remake aankomt.

Erwin de Koning
15-03-2009, 13:49
Ik vond deze film toen ik 'm voor het eerst zag doodeng, maar jah ik heb dan ook altijd al een phobie voor clowns gehad. Ik had al nachtmerries van Bassie & Flappie :razz:

Weet jij trouwens of er ook een dvduitgave bestaat van de film Don't be Afraid of the Dark uit 1973? Aangezien jij wel wat thuis bent in dit soort films.....

Dan heb jij last van coulrophobia

8)

Jammergenoeg bestaat er geen dvd van de tvfilm DON'T BE AFRAID OF THE DARK jammer want hij is best aardig kan ik me herinneren


Ben ik met je eens. Vroeger vond ik deze film te gek maar als je ém nu weer kijkt.......erg amateuristisch allemaal.

Vroeger vond ik het ook nix maar ik dacht ik flikker hem in de herkansing vanwege de vele lovende kritieken. Ik wis wel dat ik er niet naast zat

THE BLACK TORMENT (http://www.britishhorrorfilms.co.uk/blacktorment.shtml)

ESTATE OF INSANITY

Een Britse landheer keert terug met zijn kersverse bruid op zijn landhuis en word met gemixt onthaal ontvangen. Hij krijgt later verwijten van dorpelingen dat hij vreemde opdrachten heeft gegeven en hij word zelfs beschuldigd van diverse moorden en dat terwijl hij 3 maanden is weggeweest.

Had niet misstaan in een aflevering van THE TWILIGHT ZONE

6.5

http://img5.imageshack.us/img5/379/postertheblacktorment.jpg

Wim S.
15-03-2009, 14:15
De soundtracks in de films van Dario Argento zijn altijd goed te pruimen. (y) Ik moet er nodig eens wat van aanschaffen. Wat ik wel jammer vind aan deze film is Connely. :sad:

Jennifer Connely vind ik dan juist weer geweldig gecast voor deze film. :) Volgende week ga ik The Card Player kijken, ben benieuwd.

Jordy van Buel
15-03-2009, 14:19
Ik vond hem vroeger erg spannend, en de clown was eng. Tot het einde wat ik helemaal belachelijk vond. Maar ik weet niet wat ik er nu van zal vinden. Las overigens ook ergens dat er een IT remake aankomt.

Ja een filmversie inderdaad ..

Wim S.
15-03-2009, 14:22
Dan heb jij last van coulrophobia

8)

Jammergenoeg bestaat er geen dvd van de tvfilm DON'T BE AFRAID OF THE DARK jammer want hij is best aardig kan ik me herinneren



Ik ben inmiddels wel over die angst heen, maar toen had ik dus echt wel last van Coulrophobia. Ben zelfs eens huilend uit een circus weggerend uit angst voor de clown, maar ja dat was in mijn kinderjaren.

Bij de site www.missedmovies.com (http://www.missedmovies.com) staat Don't be afraid of the dark wel te koop, maar geen idee of het een betrouwbare site is.

Tim k
15-03-2009, 15:11
Hard Target

De enige Hollywood-film van John Woo die ik nog niet gezien had maar verre van de minste. Simpel verhaaltje over een organisatie die rijkelui tegen betaling laat jagen op mensen, wat natuurlijk goed gaat tot een bad ************ als Jean-Claude Van Damme er zich mee gaat moeien. Dit is ook meteen de beste Van Damme film die ik al gezien heb, grotendeels te danken aan John Woo die zich hier weer volledig laat gaan. Ongeveer alles dat in beeld komt, zowel personen als objecten, wordt compleet aan gort geschoten in super slow-motion. Ultra-geweldadig en uiterst amusant, met als één van de meest memorabele momenten Van Damme die een slang knock-out slaat :mrgreen: Met Lance Henriksen en Arnold Vosloo heeft de film ook nog eens een heerlijk stel bad guys. Het moet van Commando geleden zijn dat ik nog zoveel fun beleefd heb met het kijken van een actiefilm. John Woo deed het allemaal nog net iets beter met Face/Off maar Hard Target is er toch ook eentje om te koesteren, en zal hier nog vaak opnieuw gekeken worden ;-)

9/10.

Zeker! Alleen die krullemat in de nek van Jean-Claude al en ook die lekkere muziek. (y)

Erwin de Koning
15-03-2009, 16:50
Bij de site www.missedmovies.com (http://www.missedmovies.com) staat Don't be afraid of the dark wel te koop, maar geen idee of het een betrouwbare site is.

Bootlegs

THE POUGHKEEPSIE TAPES (http://www3.webng.com/horrormoviesandstuff/ThePoughkeepsieTapesReview.html)

Een fakeumentary over een ongrijpbare serial killer die in de jaren '90 aktief zou zijn geweest en zijn wandaden filmde. Nergens de impact van AUGUST UNDERGROUND, HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER of MARTYRS maar niet te missen voor fans van dit genre

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=XdjFcoe2950)

http://img13.imageshack.us/img13/1324/poughkeepsietapesxlg.jpg

Michael Hamers
15-03-2009, 17:14
Bolt

Wel een leuke Disney. Niets meer niets minder...

6,5/10

Jeroen Trapman
15-03-2009, 18:55
The Strangers

Aparte en op sommige momenten behoorlijk spannende film, maar om het horror te noemen vind ik wat te ver gaan.
Begreep er ook eerlijk gezegd helemaal niets van ( vooral niet van het einde ), dus als iemand die hem ook heeft gezien een beetje verheldering wil brengen zou ik dat fijn vinden :p
Ondanks de minpunten vond ik het toch een leuke film om naar te kijken, met leuke momenten.
7/10

rami16
15-03-2009, 20:02
gisteren Watchmen en vandaag Traitor gezien.

Na afloop van Watchmen vond ik het toch wel jammer dat ik het stripverhaal niet had gelezen, want dat had enorm geholpen bij enkele kwesties in de film. Maar andere punten waren weer wel duidelijk belicht. Verder waren de special effects wel mooi en was het acteerwerk ook goed.

Er zat niet zozeer veel actie in Traitor, maar er was veel beweging en het verhaal zat ook helemaal goed. Goede acteerprestaties en goed camerawerk, maar het mocht wel ietsjes korter duren.

Daan de G.
15-03-2009, 20:23
Traitor vond ik ook wel ok, tijd terug gezien en die had me aangenaam verrast! Ik wist al vanaf de eerste seconde dat je het zag, dat alle terroristen bij elkaar in de bus zaten...

Camera Obscura
15-03-2009, 20:50
Phenomena : Het was alweer veels te lang geleden dat ik deze film zag, dus echt weer tijd voor een herkijkbeurt. En wat heb ik weer genoten, prachtige spanning, stijl en de soundtrack die deze film perfect aanvult. Jennifer(Jennifer Connely) wordt naar een school voor meisjes gestuurd in Zwitserland zij heeft een soort van paranormale gave met insecten. Uiteraard is er in die omgeving ook een moordenaar actief die jonge meisjes de hoofd eraf hakt en het lichaam meeneemt. Jennifer gaat samen met de insecten-expert (Donald Pleasance) en met behulp van haar gaven die ze heeft met de insecten op zoek naar deze psychopaat. Het is uiteraard een enorm bizar verhaal maar zo goed gedaan. Ik snap trouwens dat lage cijfer op imdb niet ! 9.6/10

Dat is echt wel één van de meest enthousiaste stukjes die ik ooit gelezen heb over Phenomena. ;-)

Pas Mother of Tears (2007) bekeken en die viel me na de toch matige ontvangst enorm mee, vond hem bij vlagen zelfs erg goed. Qua stijl is Argento zeker terug op het goede pad. Ik vond er werkelijk een aantal weergaloze scènes in zitten en het tempo vond ik ook verassend hoog, verveelde me eigenlijk geen moment. Logica in het verhaal is zoals gebruikelijk weer ver te zoeken, acteerwerk is matig en de CGI-effecten zijn ook niet altijd even overtuigend, maar als het op stijlvol bloedvergieten aankomt (en daar komen we toch voor bij Argento) vond ik het dik in orde.

8/10

Don van Straalen
15-03-2009, 21:20
Traitor vond ik ook wel ok, tijd terug gezien en die had me aangenaam verrast! Ik wist al vanaf de eerste seconde dat je het zag, dat alle terroristen bij elkaar in de bus zaten...

haha, ik ook inderdaad.

dat ie die ene gast aan het eind neerschoot zag ik dan weer NIET aankomen..

Erwin de Koning
15-03-2009, 22:08
WITCHCRAFT (http://www.scaredstiffreviews.com/news.php?readmore=447)

Hekserietis in Engeland met een goede cast waarbij vooral Yvette Rees opvalt als heks. Deze film moet het vooral hebben van het akteren aangezien er niet veel aktie in zit

7.0

http://img19.imageshack.us/img19/9277/posterwitchcraftthehorr.jpg