PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21

Jeroen D
23-04-2009, 06:39
In het vliegtuig:

- Marley & Me
- Doubt
- Slumdog Millionaire

In de bios in New York:

- I Love You, Man

Marley & Me was verrassend genoeg nog best een fijne film, met een niet al te zoet gehalte. Meer zoals het is.

Doubt leek net op gang te komen, toen het einde er was.

Slumdog Millionaire verbaasde mij echt, in negatieve zin. Begrijp de hele fuss eromheen niet. Op wat mooie plaatjes na, vond ik niet bepaald een denderde film. Zo vond ik de aftiteling nog het prettigst van de gehele film.

I Love You, Man was gewoon een leuke komedie zoals die de laatste jaren vaak verschijnen (a la Knocked Up en dergelijke). Paul Rudd is gewoon een schatje. ;)

Doubt was voor mij ook een behoorlijke tegenvaller. Veel goede berichten over de film gehoord maar dat snap ik niet zo. Ontzettend trage film die gewoon niet boeiend is.

Alexander D
23-04-2009, 07:37
50 first dates

Gisteren toch maar afgekeken nadat ik van iedereen hoorde dat het tweede stuk veel beter is dan het eerste. En dat was ook zo. Nog steeds niet mijn ding maar wel aardig.

DanielC.
23-04-2009, 08:11
the Teacher (http://www.imdb.com/title/tt0072260/) Een beetje zoals the Reader, maar dan leuker.

Pastichio Rocker
23-04-2009, 10:22
In het vliegtuig:

- Marley & Me
- Doubt
- Slumdog Millionaire

In de bios in New York:

- I Love You, Man

Marley & Me was verrassend genoeg nog best een fijne film, met een niet al te zoet gehalte. Meer zoals het is.

Doubt leek net op gang te komen, toen het einde er was.

Slumdog Millionaire verbaasde mij echt, in negatieve zin. Begrijp de hele fuss eromheen niet. Op wat mooie plaatjes na, vond ik niet bepaald een denderde film. Zo vond ik de aftiteling nog het prettigst van de gehele film.

I Love You, Man was gewoon een leuke komedie zoals die de laatste jaren vaak verschijnen (a la Knocked Up en dergelijke). Paul Rudd is gewoon een schatje. ;)

Ben jij die gast die Handwriting heeft geproduceerd?

Khonnor
23-04-2009, 11:22
Ben jij die gast die Handwriting heeft geproduceerd?

Zoiets...;)

(off-topic)
Het is een naamgenoot. Hij heet Connor Kirby-Long (als ik het me goed herinner). Ik vond het wel grappig hoe hij zijn naam schrijft (Khonnor), dus gebruik dat als nick en heb het zelfs in modern Japans op mijn kuit als tattoo.

Coen P.
23-04-2009, 11:28
Holiday (George Cukor, 1938 ) *****
Johnny Case (Cary Grant) heeft op vakantie de vrouw van zijn dromen ontmoet. Hij weet echter niet dat ze uit een ontzettend rijke familie komt en de ontmoeting met haar familie loopt stroef. Zijn aanstaande vrouw en schoonvader zijn namelijk niet blij met zijn plan om één grote slag te slaan op werk en daarna permanent op 'vakantie' te gaan. De broer (een alcoholist) en zus (het 'zwarte schaap') van zijn verloofde vallen echter als een blok voor man die vrij van zorgen is. Holiday is komisch, satirisch, theatraal en romantisch tegelijk. My type of movie!

Coen P.
23-04-2009, 13:19
Shenandoah (Andrew V. McLaglen, 1965) ****
Andrew V. McLaglen, de zoon van acteur Victor McLaglen, staat niet te boek als één der groten van de filmwereld. Nadat hij voornamelijk als assistent werkte in kleine producties kreeg hij ook een aantal kansen als volwaardige regisseur. Wat ik gezien heb van hem is niet echt blijven plakken, maar Shenandoah is wél de moeite waard. Het is een tikje naargeestige western over een boer in Virginia (Jimmy Stewart) die zich weigert te bemoeien met de burgeroorlog om hem heen. Hij wil geen van zijn zonen afstaan aan het 'Zuiden', maar het noodlot treft hem als zijn jongste telg gevangen wordt genomen. Hierdoor wordt hij toch opgezogen in de harde wereld van de oorlog. De film heeft een duidelijke anti-oorlogboodschap waarnaast iets teveel aandacht wordt gegeven aan de helende werking van het geloof. Stewart is goed, als altijd, al gaat hij wel regelmatig iets té over-the-top in zijn rol zuurpruimige zuiderling!

Nielsje
23-04-2009, 13:53
Dexter seizoen één
Beetje jammer van de plotwending op het einde, ik snap dat men probeert de moordenaar meer diepgang en motief te geven maar het was mij net iets te ....tsja....vergezocht. Afgezien daarvan een vermakelijke serie, met een sterk acterende Michael C. Hall, hoewel ik hem in Six Feet Under een stuk beter vond. De personages om hem heen worden redelijk uitgediept. Het was trouwens leuk Julie Benz, die ik kende van Buffy en Angel ook weer in een rol te zien. Ik ben wel benieuwd naar seizoen twee.

Jeroen Trapman
23-04-2009, 15:17
Tropa de Elite
Geweldige film :grin:
Hard, snel, en eerlijk over wat er allemaal afspeelt in de achterbuurten van Brazilie.
Verder heeft het een goed verhaal, en wordt er super geacteerd.
Voor mij tot nu toe een van de beste films die ik ooit heb gezien, hoe dan ook zit hij in mijn top 10.
10/10

Jordy van Buel
23-04-2009, 15:36
Tropa de Elite
Geweldige film :grin:
Hard, snel, en eerlijk over wat er allemaal afspeelt in de achterbuurten van Brazilie.
Verder heeft het een goed verhaal, en wordt er super geacteerd.
Voor mij tot nu toe een van de beste films die ik ooit heb gezien, hoe dan ook zit hij in mijn top 10.
10/10

Waarom na 50 minuten al een halve recensie schrijven, deze verwijderen en dan daarna je volledige mening plaatsen? Ik vind het een beetje vreemd allemaal. Niemand verplicht je tot het snel plaatsen van je recensies hoor, in alle rust een film bekijken/analyseren is beter voor het uiteindelijke kijkplezier. Op deze manier komt het allemaal wat geforceerd over.

Jeroen Trapman
23-04-2009, 16:01
Ik was aan het kijken, en op het midden pauzeer ik altijd even en schrijf ik een recensie van miin indruk op dat moment. Daarna als hij is afgelopen kijk ik naar de recensie, en pas ik de dingen aan die mij aan het einde niet meer uitmaken. Ik postte hem perongeluk, maar ik vind het leuk om te kijken naar mijn indruk op het midden en het einde van de film.vProbeer het zelf ook maar eens, kan erg veel veranderen ;)

Oudlid_X5
23-04-2009, 17:14
Dni zatmeniya (1988 )

Mijn tweede Sokurov. En wat voor één. Wilde twee jaar terug op het IFFR Aleksandra al gaan zien maar is er toen niet van gekomen. Vervolgens geprogrammeerd voor het Filmhuis afgelopen winter. Toen zat ik opeens in Italië. Vreemd. Alsof ik de film niet mag zien. :(

Russian Ark was mijn eerste. Alweer bijna twee jaar terug. Toendertijd opgenomen van TV. En die maakte diepe indruk op me. Dat vooral kwam door de ritme van de film. Het leek wel opera. Iedere moment van de film wou ik opstaan van de bank om mee te dansen of te zingen. Magistrale ervaring. Geen verkeerde ervaring. Heb de film onderhand op dvd. Ga hem dit jaar nog eens uit de kast trekken of misschien op het grote doek programmeren..? Alles kan. Hoe dan ook die gaat zeker dit jaar in de herkijk. Al was het alleen al vanwege de toestand waar de film me in bracht.

Nu dus The Days of Eclipse mogen aanschouwen. Wist bij God niet wat ik ging bekijken. Wist alleen dat het een film van Sokurov was. En iemand in de mail zij me dat de film nogal leek op Stalker van Tarkovsky. Tja, nog niets gezien van Tarkovsky maar wel alles van hem in me collectie. Dus de vergelijking naar Tarkovsky kan ik hier niet maken. Maar mocht die film van Tarkovsky half zo goed zijn als deze dan beleef ik dus alweer een pitte filmervaring.

De film zelf was een ongelofelijke trip. Ik hoorde van alles. Schrok zelfs van een aantal kreten die op de geluidsband te bevinden waren. Nog geen moment later zat ik weer in extase de beelden te bewonderen. Wat een ongelofelijke knappe montage. Ritmische montage. Het verloopt zo kalmpjes dat ik gegevenmoment zo in de film zat dat ik niet in de gaten had dat ik er twee keer gebeld werd. Alsof ik in de film bivakkeerde.

Weet nog steeds niet wat ik zonet gezien heb. Zal het allemaal even moeten laten bezinken. Niet alleen een zoektocht voor de hoofdpersoon maar ook voor mij.
Maar kan niet anders concluderen dan dat ik dit een geweldige film vind. Vooral de scènes met de camerabeelden waar Sokurov kleurfilters gebruikt vond ik ademwegnemend. Of de vervreemde muziek eronder vooral als je mensen in verschillende talen hoort spreken. Alles leek te werken.

The Sun en Father and Son is al uitgegeven door Moskowood. Net zoals Aleksandra gewoon maar blind aanschaffen. Ik vermoed dat het wel goed komt met de cinema van Sokurov.

Helaas geen film die ik aan me vriendenkring kan aanbevelen.

Erwin de Koning
23-04-2009, 17:54
RETURN OF THE EWOK (http://www.imdb.com/title/tt0490479/)

Best geestig maar alleen voor SW fans dit filmpje wat tijdens de opnames is gemaakt over die ene ewok die over de sets wandeld. De gehele cast doet leuk mee en hebben waarschijnlijk de afleiding nodig gehad

7.0

http://img6.imageshack.us/img6/4659/naamloosadw.jpghttp://img6.imageshack.us/img6/3701/naamloos2h.jpg

Erwin de Koning
23-04-2009, 20:42
THE FLYING SAUCER (http://twtd.bluemountains.net.au/Rick/flyingsaucer.htm)

In de jaren '50 zijn de beste science-fiction films gemaakt maar deze hoort daar absoluut niet bij. Typisch een koude oorlog product wat heel saai is en vol zit met geouweteringhoer

4.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=hhoEpMqjjH4)

http://img18.imageshack.us/img18/2955/postertheflyingsaucer.jpg

RRR
23-04-2009, 22:18
Waarom na 50 minuten al een halve recensie schrijven, deze verwijderen en dan daarna je volledige mening plaatsen? Ik vind het een beetje vreemd allemaal. Niemand verplicht je tot het snel plaatsen van je recensies hoor, in alle rust een film bekijken/analyseren is beter voor het uiteindelijke kijkplezier. Op deze manier komt het allemaal wat geforceerd over.

Laat die jongen toch ;) Wat ik dan weer vreemd vind is dat hij vaak 2 cijfers/sterren post..is kiezen zo dodelijk? :P Anders schakel je over naar een 10-punten systeem, heb je minder hokjes idee

Jeroen Trapman
23-04-2009, 22:32
Haha :p
Eerste is de score die ik geef, en daarna de score die in max. geef (dus een 10 of *****)
***½ / *****
3,5 van de 5.
7 van de 10 ;)

Sneaker
23-04-2009, 23:43
The Descent (http://www.imdb.com/title/tt0435625/)
Een jaar na een tragisch ongeluk, komt een groep vriendinnen samen voor een avontuurlijke vakantie in onherbergzame grotten. Maar deze vakantie wordt een nachtmerrie wanneer een gedeelte van de grot instort en ze de echte bewoners leren kennen. Wat volgt is een strijd om te overleven.

Ik hoorde een hoop positieve geluiden over deze film. Vooral dat het een enge film was. Helaas vond ik het niet echt eng, maar het was wel spannend en erg goed.

Wat ik vooral erg goed vond, is dat het verhaal rustig wordt opgebouwd. We zien de tragische gebeurtenissen die aan de vakantie vooraf gingen, de hereniging van de vriendinnen, een gezellig stukje vakantie, de afdeling en het verkennen van de prachtige grotten. Pas daarna breekt de pleuris los. Genoeg tijd dus om mee te leven met de karakters en ze te leren kennen. In de grotten zelf wordt de spanning erg goed opgebouwd en begin je langzaam aan te beseffen dat er iets niet pluis is. Daarna is het een intense en beklemmende horrorfilm die heel erg spannend wordt.

Het einde is briljant, tenminste, het einde dat wij krijgen te zien. Blijkbaar moest het in Amerika goed eindigen zodat we er een beetje een goed gevoel aan over kunnen houden. En wat blijkt. Er komt een sequel aan die op het Amerikaanse einde voort borduurt. Jammer want het einde dat in deze film gebruikt is was perfect en een sequel is helemaal niet nodig. Wat ik ook minder vond aan het verhaal was dat Sarah zich tegen Juno keert. Snap niet waarom en het was onnodig. Het was een ongeluk.

Maar verder niets dan lof voor de film. De film is erg spannend en de locatie helpt daar ontzettend bij. Beklemmend, nauw en claustrofobisch. Een ideale sfeer voor een horror film. De gebruikte belichting is ook super. Vlammen en glowsticks, perfect. De monsters zien er ook heel erg goed en vooral geloofwaardig uit. Ik was bang dat het de spanning teniet zou doen omdat ze het monster eigenlijk vanaf het eerste moment up close in beeld lieten zien. Maar het werkte uitstekend en ze waren behoorlijk angstaanjagend.

Het acteerwerk was verder erg goed. Ben blij dat ze gekozen hebben voor niet echt bekende actrices. Dit komt de geloofwaardigheid zeker ten goede en het lijkt alsof je echt naar een vakantie van een groepje vriendinnen zit te kijken. Alleen op het einde wordt Shauna Macdonald een beetje irritant en onbegrijpelijk, maar dat ligt meer aan het verhaal dan aan haar acteerwerk. Vooral in het ziekenhuis is ze erg sterk. Verder is vooral Natalie Jackson Mendoza geweldig als Juno. Erg sterk, maar ook erg cool.

Kortom, een uitstekende film met over het algemeen goed acteerwerk, een goed verhaal, een perfect einde en een heerlijk sfeertje. Helaas niet echt eng, maar wel ontzettend spannend en geloofwaardig.

Jeroen D
24-04-2009, 06:57
Als je niet snapt waarom Sarah zich tegen Juno keert dan zou ik de film nog een keer kijken. Sarah heeft echt alle reden daartoe..............

Jordy van Buel
24-04-2009, 07:51
Burn After Reading 2008 - Joel & Ethan Coen

Tweede maal dat ik deze nu zie en het blijft een heerlijke film. Ik snap best dat sommige mensen hier niets aan vinden, maar voor mij is het gewoon precies de juiste manier van een verhaal vertellen: voldoende spanning, humor en een samensmelting van plots zoals alleen de Coens dat kunnen.

Melzz
24-04-2009, 10:21
Branded to Kill - Seijun Suzuki - 1967

Youth of the Beast vond ik geniaal, Tokyo Drifter al wat minder en deze vind ik nog wat minder interessant. Het verhaal wordt zeer warrig gebracht en het lijkt soms alsof er een zootje scenes op een hoop zijn gegooid. Daar ergens zit een film verstopt. Vervelend is de film niet maar echt boeien deed het me helaas ook niet. De disk van Total Film is bv niet te vergelijken met de print van Criterion mbt Youth of the Beast. Het beeld is erg donker en soms kun je slecht zien wat er gebeurt. Echt zwartwit is het ook niet, er hangt een soort groene zweem omheen. Wel aardig.

6,5

Coen P.
24-04-2009, 10:38
De Criterion van Branded to Kill is ook erg matig Melvin, de goedkopere r2 uk versie heeft beter beeld. Kon Branded... zelf wel goed hebben. Heb je zijn Story of a Prostitute al eens geprobeerd? Voor mij veruit zijn beste (en tevens meest toegankelijke)

Melzz
24-04-2009, 10:45
De Criterion van Branded to Kill is ook erg matig Melvin, de goedkopere r2 uk versie heeft beter beeld. Kon Branded... zelf wel goed hebben. Heb je zijn Story of a Prostitute al eens geprobeerd? Voor mij veruit zijn beste (en tevens meest toegankelijke)

Ligt hier al vanaf oktober klaar (de Criterion). Moet er nog steeds een geschikt moment voor vinden. Zoiets had ik ook al gelezen, dat de Criterions van Branded to Kill en Tokyo Drifter niet al te best zijn. Van een andere forum las ik dat Branded to Kill eigenlijk nergens een ECHT goede release heeft....en da's jammer. Hoe bv Youth of the Beast eruit ziet is fantastisch! Ken je die toevallig?

Marcel v/d H.
24-04-2009, 10:56
Body of Lies Ridley Scott, 2008
Vermakelijke thriller, wat anders dan dat ik had verwacht (met name in positieve zin). Het verhaal is wat minder oppervlakkig dan ik dacht en de film bevat wat minder aktie, ook de regie en het acteerwerk zijn prima. Toch blijft de film over het geheel genomen wel een vrij standaard productie, maar zeker een kijkbeurt waard. 7.2

Jeroen D
24-04-2009, 10:59
Body of Lies Ridley Scott, 2008
Vermakelijke thriller, wat anders dan dat ik had verwacht (met name in positieve zin). Het verhaal is wat minder oppervlakkig dan ik dacht en de film bevat wat minder aktie, ook de regie en het acteerwerk zijn prima. Toch blijft de film over het geheel genomen wel een vrij standaard productie, maar zeker een kijkbeurt waard. 7.2

Absoluut geen slechte film, maar van Ridley Scott verwacht je gewoon meer.

Patrick van den Hul
24-04-2009, 11:04
Burn After Reading 2008 - Joel & Ethan Coen

Tweede maal dat ik deze nu zie en het blijft een heerlijke film. Ik snap best dat sommige mensen hier niets aan vinden, maar voor mij is het gewoon precies de juiste manier van een verhaal vertellen: voldoende spanning, humor en een samensmelting van plots zoals alleen de Coens dat kunnen.

Wat vond je van de scènes in het CIA-kantoor en dan voornamelijk de slotscène van de film?

Patrick van den Hul
24-04-2009, 11:06
Body of Lies Ridley Scott, 2008
Vermakelijke thriller, wat anders dan dat ik had verwacht (met name in positieve zin). Het verhaal is wat minder oppervlakkig dan ik dacht en de film bevat wat minder aktie, ook de regie en het acteerwerk zijn prima. Toch blijft de film over het geheel genomen wel een vrij standaard productie, maar zeker een kijkbeurt waard. 7.2

Kun je iets meer toelichten waarom het voor jou toch een standaard productie bleef? Ga ik graag over in discussie. Niet dat ik het een meesterwerk vond, maar ik zou de film zeker bovengemiddeld willen noemen :)

Coen P.
24-04-2009, 11:08
Dit schreef ik pas geleden:
Body of Lies (Ridley Scott, 2008 ) ***½
Body of Lies is een hedendaagse, post 9/11 spionagethriller over de nasleep van terroristische aanslagen in Europa die niet echt uitblinkt in originaliteit en soms zelfs vervelend is in zijn romantisch subplot. De hand van Scott (denk aan de in Marokko geschoten beelden van de achtervolgingen en (vuur)gevechten) en het acteerwerk van kanonnen Crowe en in mindere mate DiCaprio zijn echter voldoende om de middenmoot te ontstijgen.

Coen P.
24-04-2009, 11:09
Ligt hier al vanaf oktober klaar (de Criterion). Moet er nog steeds een geschikt moment voor vinden. Zoiets had ik ook al gelezen, dat de Criterions van Branded to Kill en Tokyo Drifter niet al te best zijn. Van een andere forum las ik dat Branded to Kill eigenlijk nergens een ECHT goede release heeft....en da's jammer. Hoe bv Youth of the Beast eruit ziet is fantastisch! Ken je die toevallig?

Ja, heb ik in de collectie en gezien. Bovengemiddelde Suzuki. Zijn minste is imo Gate of Flesh. Pistol Opera moet ik nog zien, die krijgt echter wisselende kritieken. Suzuki; love it or hate it!

Marcel v/d H.
24-04-2009, 11:27
Kun je iets meer toelichten waarom het voor jou toch een standaard productie bleef? Ga ik graag over in discussie. Niet dat ik het een meesterwerk vond, maar ik zou de film zeker bovengemiddeld willen noemen :)

Het is misschien wat makkelijk om het stukje van Coen te quoten, maar ben het er wel mee eens. Het is allemaal niet slecht, maar ook niet uitzonderlijk. De liefdesrelatie is er vrij slecht en ongeloofwaardig ingeschreven. Het acteerwerk was zeker niet slecht maar ook niet indrukwekkend. Kan het natuurlijk ook omdraaien, op welke gebieden steekt de film we boven het gemiddelde uit? In mijn ogen hooguit qua regie.

Patrick van den Hul
24-04-2009, 11:30
Ik ben het volledig met jullie eens omtrent het romantische subplotje, simpelweg doodzone. Maar ik ben het absoluut niet eens dat het de film onorigineel zou zijn. Ik vond het juist een hele frisse, realistische aanpak. Gepolijst qua camerawerk, maar inhoudelijk toch ook weer ongepolijst.
Vond vooral de actie erg strak, met als hoogtepunt de korte achtervolging waarbij de helikopters worden opgeroepen.

Sneaker
24-04-2009, 11:58
Als je niet snapt waarom Sarah zich tegen Juno keert dan zou ik de film nog een keer kijken. Sarah heeft echt alle reden daartoe..............
Ik zou niet weten waarom. Juno werd aangevallen door meerdere van die beesten en probeerde zelfs haar protege te redden. Terwijl de anderen van de groep gevlucht waren (inclusief Sarah die er het hardst vandoor ging). In de hitte van de strijd vermoord ze per ongeluk Beth. Het is een overlevingsstrijd en dacht dat ze één van de monsters was (wie besluipt iemand dan ook van achteren zonder geluid te maken). Beth was toch al ten dode opgeschreven dus waarom er dan bij blijven terwijl die beesten overal zitten. Bovendien had ze net de strijd voor haar protoge verloren. Vervolgens vindt Sarah Beth die wonderbaarlijk nog leeft en Juno de schuld geeft omdat ze haar per ongeluk raakte. Vervolgens vinden Sarah en Juno elkaar, Juno liegt (niet geheel onbegrijpelijk, maar je ziet duidelijk dat ze spijt heeft) en Sarah en Juno vechten samen tegen een behoorlijke groep en winnen. Vervolgens laat Sarah zien dat ze weet dat zij Beth heeft vermoord en vervolgens valt ze Juno aan. Terwijl ze samen een grotere kans hadden om wellicht te overleven.

Jeroen D
24-04-2009, 12:04
Het heeft te maken met de man van Sarah (Paul)............dat is toch duidelijk in de film aangegeven...........ze laat voordat ze Juno wat aandoet dat kettinkje toch zien ?

http://www.imdb.com/title/tt0435625/faq#.2.1.9

Je hebt toch wat gemist in de film ;)

Jordy van Buel
24-04-2009, 12:25
Wat vond je van de scènes in het CIA-kantoor en dan voornamelijk de slotscène van de film?

Hilarisch en tegelijkertijd een heerlijke kritiek op de werkwijze van de CIA. Ik denk serieus dat het er af en toe echt zo aan toe gaat.

Sneaker
24-04-2009, 13:55
Het heeft te maken met de man van Sarah (Paul)............dat is toch duidelijk in de film aangegeven...........ze laat voordat ze Juno wat aandoet dat kettinkje toch zien ?

http://www.imdb.com/title/tt0435625/faq#.2.1.9

Je hebt toch wat gemist in de film ;)
Ik denk niet dat dat reden was om Juno aan te vallen. Dat Juno dat kettinkje heeft hoeft niets te betekenen. In de hut speelde ze er ook al mee terwijl iedereen het kon zien. Als het bovendien echt wraak had moeten zijn vanwege een affaire met haar man, dan had ze haar wel direct vermoord in plaats van haar eerst te redden. Of haar er in ieder geval naar gevraagd.

Denk dan ook dat ze eerder boos is omdat Juno loog over Beth. Dat Juno Beth vermoord heeft (ook al was het een ongeluk). Vandaar dat ze ook het kettinkje van Juno laat zien.

Overigens wel een interessant FAQ vraag eronder (of Sarah de monsters bedacht zou hebben).

Patrick van den Hul
24-04-2009, 13:55
Hilarisch en tegelijkertijd een heerlijke kritiek op de werkwijze van de CIA. Ik denk serieus dat het er af en toe echt zo aan toe gaat.

Niet zo overdrevenk denk, maar het de inspiratie komt vast ergens vandaan.
Vond die scènes echt hilarisch, lag helemaal dubbel!

Jeroen D
24-04-2009, 14:14
Sneaker,

Ik denk wel dat dat de reden was om Juno te vermoorden. Beth vertelt aan Sarah dat dat kettinkje aan Juno is gegeven door Paul terwijl ze op sterven ligt. Dus Sarah wist dat Juno een affaire had met haar (inmiddels overleden) man Paul

Sneaker
24-04-2009, 15:18
Maar waarom redt Sarah eerst Juno, om vervolgens met haar te strijden tegen een groep van die monster en haar ineens aan te vallen? Ik denk dat ik het wel had gevraagd of ze echt met Paul een affaire had. Ik denk dan ook dat ze met dat kettinkje wilde laten zien dat ze wist dat Juno loog over Beth.

Het audio commentaar laat hier ook weinig over los. Bij de sterf scene van Beth vertellen ze alleen dat het vooral om de dood van haar vriendin gaat en niet om de affaire.

Jeroen Trapman
24-04-2009, 17:21
Ali ***** / *****
Ontroerend goede film.
Heb hem nu al 4x gezien, en hij weet me steeds te grijpen...
Absurd wat Muhammed Ali allemaal heeft moeten doorstaan in zijn leven.
Het verhaal is onwijs goed gedaan, Will Smith speelt briljant, en de boks wedstrijden zijn fenomenaal.
Het beeld is ook erg goed, alleen soms was het geluid een beetje zacht.

Erwin de Koning
24-04-2009, 18:28
ONE-EYED MONSTER (http://www.imdb.com/title/tt0988043/)

Ron take off your sweater
'I'm not wearing any'

Tijdens de opnames van een pornootje in een afgelegen boshut nemen buitenaardsen bezit van de pielemuis van Ron Jeremy die op zijn beurt alle lichaamsopeningen neukt die er maar te vinden zijn

Dus

6.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=933FExsfU3c)

http://img6.imageshack.us/img6/8605/posteroneeyedmonster.jpg

TheGodfather
24-04-2009, 19:58
Tropa de Elite
Voor mij tot nu toe een van de beste films die ik ooit heb gezien
10/10
Met alle respect, maar serieus?? :confused: ik vond `t toch wel zo`n ontzettende bout film he :mrgreen:

Jeroen Trapman
24-04-2009, 20:25
Met alle respect, maar serieus?? :confused: ik vond `t toch wel zo`n ontzettende bout film he :mrgreen:

Ik vond hem helemaal geweldig, heeft alles wat ik zoek ik een film :D
Misschien een idee om een recensie te plaatsen met jou indruk?
Ben wel benieuwd :p

TheGodfather
24-04-2009, 20:27
Moet ik ff zoeken. Zal `m plaatsen zodra ik `m heb gevonden,ok? ;)

-edit- gevonde:



Tropa de Elite (http://www.imdb.com/title/tt0861739/)
Warrige, onevenwichtige film over een elite korps van de politie van Rio. Ongeveer alles wat we zien hebben we al eerder (en beter) gezien. De personage zijn allemaal, op 1 na, clichématig en het acteerwerk is niet echt overtuigend. Daarnaast wordt er te veel geweld gebruikt (iets dat ik niet snel zeg) en is dat geweld op plaatsen op sommige momenten alleen maar om geweld te kunnen zien en wordt het te lang uitgerekt.
Dat deze film op de afgelopen Berlinale heet gewonnen van bv. There Will Be Blood is dan ook een lachertje...

6,0/10


;) :D

Sneaker
24-04-2009, 21:54
Strange Planet (http://www.imdb.com/title/tt0209368/)
We volgen een jaar lang drie vrouwen en drie mannen in hun zoektocht naar liefde en genegenheid. Maar hun problemen en karaktereigenschappen maken deze zoektocht niet gemakkelijk.

Er was voor mij maar één reden om deze film te kopen. Naomi Watts. Deze film is nog van voordat ze echt doorbrak met The Ring en Mulholland Drive. Ik was dus erg benieuwd want tot nu toe heeft ze me nog niet teleurgesteld.

Helaas is deze film voor de helft erg goed. We volgen namelijk drie mannen en drie vrouwen. En het gedeelte met de mannen is een heel stuk minder interessant. Het is natuurlijk vanaf het allereerste moment wel duidelijk hoe het af zal lopen met het zestal en zelfs al wie met wie zal gaan. Dus daar geen verrassingen. Toch was het gedeelte met de vrouwen stukken interessanter en boeiender dan het gedeelte van de mannen. Was dan ook altijd blij wanneer we de switch weer maakten. Ik vond het allemaal ontzettend leuk, sprankelend en vermakelijk, tot we weer terug gaan naar de mannen wat toch wat saaier is. Wat ook jammer is, is dat sommige maanden wel heel erg snel voorbij gaan. Er hadden tegen het einde van het jaar wel wat meer toevallige ontmoetingen plaats mogen vinden. Het einde tussen sommige karakters is net wat te toevallig. Eentje was nota bene getrouwd en een paar korte maandjes verder zitten ze samen in het huisje. Dat kon wat beter worden uitgewerkt en misschien met meer spreiding tussen de maanden. Wat ik wel erg leuk vond was de verwijzing naar een aflevering van The Twilight Zone. De beelden zagen er interessant uit.

Maar wat de dames beter maakte dan de heren was het uitstekende, leuke en frisse acteerwerk en samenspel van de drie dames. Watts steekt er duidelijk bovenuit maar ook de rest doen het erg goed. Toch krijgt Watts helaas wel de minste aandacht van de drie. Maar het samenspel tussen de drie was genieten en het voelt echt aan alsof je naar een groepje vriendinnen zit te kijken. De drie mannen zijn oké, maar het is moeilijk om echt goed in hun verhaal te komen, zeker wanneer de dames ervoor zo ontzettend goed zijn. Alleen de scènes in de taxi waren boeiend. Maar dat kwam meer door de klanten die hij vervoerde. Verder nog een erg leuke bijrol van Hugo Weaving.

De muziek die gebruikt is, zijn voornamelijk wat bekendere commerciële nummers. Maar het klinkt allemaal erg lekker en passen goed bij het verhaal en de beelden. Het ziet er ook allemaal goed uit. Vooral de laatste scènes in het huisje zijn prachtig. Daar zou ik ook wel op vakantie willen.

Ik heb genoten van deze film. En dan vooral van het gedeelte met de dames.

Jeroen Trapman
24-04-2009, 22:06
@ TheGodfather:
Kan me er opzich wel een klein beetje vinden, maar blijf hem geweldig vinden.
Veel geweld was bij mij alleen maar een pluspunt, en ik vond de personages erg goed uitgewerkt (ook met diepgang). Ik vond hem ook onwijs sterk geacteerd, en is voor mij een echte topper.

Wim S.
24-04-2009, 22:13
Taken (Pierre Morel) Blu-ray 2008 : Zekers geen slechte film, Liam Neeson laat in deze film nog wat knappe actiescenes zien. Liam Neeson speelt een voormalig CIA agent wiens dochter tijdens een vakantie in Parijs wordt ontvoerd. Ze komt in de vrouwenhandel terecht, door een albanese vrouwenhandel bende wat echt een grote misdaad-organisatie blijkt te zijn. Echter hebben ze nu een meisje ontvoerd wiens vader niet zal rusten voor hij haar weer gevonden heeft. Het is eigenlijks best wel een cliche verhaal maar in deze film is het dan ook echt erg goed uitgewerkt. Over de rol van Famke Jansen valt weinig nuttigs te zeggen, het is eigenlijks een rol die je van haar verwacht spelend als bezorgde moeder. De film moet het dan ook hebben van Liam Nesson die dan ook een goede rol speelt, overtuigend overkomt en harder als ik 'm ooit in een film heb gezien. Dan nog even een compliment over de blu-ray uitgave die echt verbluffend goed beeld en geluid heeft wat zekers meedraagt in de vele aktiescene's die deze film kent. 7.9/10

Bara No Soretsu aka Funeral Parade of Roses (1969) : Ik heb het idee dat ik vanavond naar een film heb gekeken die destijds best wel controversieel was, maar ook zeer experimenteel. Zo kwam de film wel op mij over. Het verhaal draait om Eddy een travestiet ten tijde van de begin jaren zeventig in Japan, hij is zo geworden door sexueel misbruik uit zijn verleden, waardoor hij met zichzelf in de knoop is komen te zitten. Waarom ik de film experimenteel noem zal zeker met de manier van filmen te hebben maken, waarbij soms scene's tussendoor komen met plaatjes uit het verleden van eddy, maar ook scene's die bijna een epilepsie aanval bij je uitlokken. Ik zou het soms zelfs kunstzinnig willen noemen, soms deed het zelfs een beetje grindhouse aan en dan doel ik meer op het filmische gedeelte qua de groene waas en cigarette burns maar ook de humoristische scenes die we soms krijgen te zien. Wat later in de film vallen veelal van die aparte scenes op zijn plaats en krijgen we zelfs nog een onverwachte plot in de film, tenminste ik had het niet aan zien komen. Ik weet eigenlijks verders weinig meer over de film te zeggen, maar het is zekers een film die je bij blijft en niet zo gauw meer vergeet. Tsja en wat moet je zo'n film nou voor cijfer geven, ik ga maar voor de veilige zeven en mischien later nog eens gaan herkijken en dan zien of ik er meer wijs uit kan worden. 7/10

Mr. Incredible
25-04-2009, 00:12
Wedding Crashers (David Dobkin, 2005)
Vince Vaughn en Owen Wilson zijn uitstekend op dreef, maar helaas worden ze niet echt geholpen door een even goed script. Vooral het derde bedrijf was matig. De veel te kleine bijrol van Christopher Walken is onvergeeflijk. Toch zaten er nog voldoende leuke momenten zodat het toch een aardige film is geworden. 7,0

Eric B.
25-04-2009, 00:21
Walk Hard: The Dewey Cox Story


naar mijn mening een beetje te flauw af en toe, maar ondanks dat zitten er een aantal leuke quotes en grappen in, maar ik vond bij deze film vooral de muziek geweldig, stuk voor stuk leuke nummers die goed klinken, en dat is ook voor een groot deel de reden dat ik deze film een hoog cijfer heb gegeven in mijn WhatiWatch:)

The Wrong Kid Died!! :p

Sneaker
25-04-2009, 01:09
Guess Who (http://www.imdb.com/title/tt0372237/)
Theresa en Simon zijn smoorverliefd op elkaar. Samen gaan ze naar de ouders van Theresa. Die hernieuwen hun huwelijksbeloftes en Theresa en Simon willen gelijktijdig hun verloving aankondigen. Wat Theresa's ouders echter niet weten is dat Simon blank is. Simon heeft zelf ook een geheim, hij heeft zijn baan opgezegd. En uiteindelijk bereiken de spanningen een hoogtepunt waarbij de toekomst van beide koppels op het spel staat.

Ik moet zeggen dat ik onder valse voorwendselen deze film ging kijken. Ik zag namelijk de misleidende reclame op tv. De reclame deed me geloven dat de zwarte verloofde echt niet doorhad dat Ashton ***cher blank was, onder het mom “liefde maakt blind”. Maar in werkelijkheid is die scene heel anders in de film en gelijk een hele andere film. Een slechte trailer.

De film zelf is wel aardig. Het begin is best leuk, maar je weet gewoon dan al hoe het verhaal zal verlopen. Het geheim komt uit en alles loopt in het honderd. Normaal gesproken heb ik daar geen problemen mee. Het begin en einde van deze film is ook leuk. ***cher is op dreef en houdt zich netjes in. Bernie Mac is ook goed bezig en heeft een aantal leuke scènes met ***cher, maar ook wat gevoelige scènes. Zoe Saldana is ook erg leuk om naar te kijken als ***cher’s verloofde en de grappen zijn leuk. Echter zit er een behoorlijk lang moment in de film die gewoon erg vervelend is. Vanaf het punt dat het geheim uitkomt tot de scene op het station (misschien wel de beste scene van de film). Ik kon gewoon niet genieten van dat stuk van de film. Het onbegrip van Zoe, de stront vervelende vrouwelijke familie en vriendinnen van Zoe Saldana en weinig leuke grappen. Ik vond het gewoon niet leuk. Het eindigt natuurlijk wel zoetsappig en voorspelbaar maar het blijft natuurlijk een vrij standaard romcom.

Dus ondanks een vervelend stuk in de film was het wel aardig. Het is dat Mac en ***cher meedoen, anders was de film helemaal niets geweest. Nu is het nog best aardig.

Khonnor
25-04-2009, 04:19
ONE-EYED MONSTER (http://www.imdb.com/title/tt0988043/)
Ron take off your sweater
'I'm not wearing any'
Tijdens de opnames van een pornootje in een afgelegen boshut nemen buitenaardsen bezit van de pielemuis van Ron Jeremy die op zijn beurt alle lichaamsopeningen neukt die er maar te vinden zijn
Dus
6.5

Ik heb over deze 'film' gehoord. Wat vond je ervan? Een 6.5 zegt zo weinig.

Vreemde aan alles vind ik nog wel dat Amber Benson (Buffy) erin speelt.

Melzz
25-04-2009, 10:06
Moet ik ff zoeken. Zal `m plaatsen zodra ik `m heb gevonden,ok? ;)

-edit- gevonde:


;) :D

Hoe smaken kunnen verschillen. Vind persoonlijk dat Tropa de Elite zn reet met There will be blood afveegt, welke ik dan weer een boutfilm vond. Ik had zelf nog nooit het verhaal gehoord of gezien over het elitecorps in Rio. Dus ik ben wel benieuwd waar we dat dan vaker en beter gezien hebben? Het acteerwerk vond ik ook erg goed. Gaf hem zelf ook richting een 10.

Jordy van Buel
25-04-2009, 10:09
Is Tropa de Elite een beetje te vergelijken met Cidade de Deus?

Melzz
25-04-2009, 10:15
Is Tropa de Elite een beetje te vergelijken met Cidade de Deus?


Een beetje. Vond hem wel net zo rauw en confronterend. Ik houd zelf ook wel van die Braziliaanse sfeer. Cidade de Deus vind ik ook echt ijzersterk. Was er echt zeer van onder de indruk toen ik he voor t eerst zag.

Alexander D
25-04-2009, 12:32
Pride and Glory

Goede politiefilm met een sterke bezetting.

8/10

Daan de G.
25-04-2009, 12:44
Pride and Glory

Goede politiefilm met een sterke bezetting.

8/10

Vond je? Ik vond het één van de slechtste films van afgelopen jaar, terwijl er zulke top acteurs in rondlopen. Vooral het script vond ik erg zwak en voorspelbaar, daarnaast liep Norton er een beetje levenloos bij en werd hij compleet van het doek afgespeeld door Farrell!

Daan de G.
25-04-2009, 12:46
Is Tropa de Elite een beetje te vergelijken met Cidade de Deus?

Beiden prachtfilms. Vond Trope de Elite echt een verrassing! Heel confronterend en rauw in beeld gebracht met een goede verhaalstructuur en een dito einde!

*NERAZZURRI*
25-04-2009, 13:01
2010: The Year We Made Contact (Peter Hyams, 1984)

http://www.evilbastard.net/bastardblog/2010.floyd.m.jpg

Je vraagt je toch af hoe mensen zichzelf zo schromelijk kunnen overschatten dat ze denken als vrij beperkt regisseur iets toe te kunnen voegen aan een op zichzelf staand meesterwerk als A Space Odyssey. Peter Hyams doet een poging om het verhaal van 2001 'af te sluiten' en faalt opzichtig.

Sowieso behoeft 2001 helemaal geen verdere uitleg of een vervolg. Het is perfect zoals het is. Je gaat als amateurschilder de Nachtwacht ook niet bijschaven omdat je het niet eens bent met de lichtval. Dat deze lulhannes dát niet inziet is al een indicatie van zijn gebrekkige gevoel voor film, maar de schandalige manier waarop hij Kubrick's magnum opus te kakken zet is helemaal tot het criminele aan toe.

De quasi-grappige toon waarop de film soms voortkabbelt is verschrikkelijk (hoe kan het ook anders met dit soort houthakkers als acteurs, ik noem bijvoorbeeld een John Lithgow (http://www.imdb.com/name/nm0001475/), wiens tronie absoluut niet serieus te nemen is, zeker niet als hij heftig hijgend de Discovery probeert te bedwingen, of als hij in gesprek met Roy Scheider (http://www.imdb.com/name/nm0001702/) (nog zo'n misgecaste ***kop) z'n wens uitspreekt om eindelijk weer eens een hotdog te kunnen eten). Het lijkt een soort parodie op sommige momenten, vreselijk.

Heb ook eigenlijk geen zin om verder nog een woord aan te verspillen, m'n signaal is duidelijk; mijden als de pest dit misbaksel http://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036945666_0.gif

Oudlid_X5
25-04-2009, 14:07
Een beetje. Vond hem wel net zo rauw en confronterend. Ik houd zelf ook wel van die Braziliaanse sfeer. Cidade de Deus vind ik ook echt ijzersterk. Was er echt zeer van onder de indruk toen ik he voor t eerst zag.


Niet te vergelijken vind ik.

Het verhaal van City of God vertelt het vanuit de ogen van (straat)kinderen. Tropa de Elite gaat over een speciale eenheid die erbij word gehaald om die kinderen/jongeren eens goed de les te lezen.

Allebei ontzettend aangrijpend. Rauw en confronterend zoals Melvin ook al schrijft. Tropa de Elite is wel een film die je op het grote scherm moet zien. Omdat het dan allemaal nog wat dichter bij komt dan dat je thuis in de woonkamer zit. Muziek is heel belangrijk in de film iets wat je nooit uit je speakerboxen haalt..(y)

Oudlid_X5
25-04-2009, 14:10
http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif And When Did You Last See Your Father? (http://www.imdb.com/title/tt0829098/) (Anand Tucker (http://www.imdb.com/name/nm0875793/), 2007) 6.0
Heden-verleden oftewel heel erg hak-op-de-tak, spiegels en ruiten in iedere scene/shot wat diepgang suggereert en dan ook nog een Colin Firth die maar niet weet te overtuigen...

http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif The Young Victoria (http://www.imdb.com/title/tt0962736/) (Jean-Marc Vallée (http://www.imdb.com/name/nm0885249/), 2009) 8.0
Beetje in de stijl van Elizabeth (The Golden Age) en Marie Antoinette.

Vooral de OPERA-muziek valt op. Muziek is heel belangrijk in de wereld van Jean-Marc Vallée. Check anders maar eens G.R.A.Z.Y. Die ik persoonlijk stukken minder vond dan deze film. Voor de rest voortreffelijke acteerprestaties.

Waarom produceert Martin Scorsese hieraan mee..?

http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Última Parada 174 (http://www.imdb.com/title/tt1280567/) (Bruno Barreto (http://www.imdb.com/name/nm0000853/), 2008 ) 8.0
Je krijgt een goed beeld wat er door die jongen heen ging die dag. Niet alleen die dag maar zijn hele leven. Hij moet letterlijk elke dag knokken om te overlezen in de straten van Rio de Janeiro.

Een aantal vrijheden neemt de regisseur maar daar reken ik hem niet op af. Niet beter dan Ônibus 174 maar hoeft zich zeker niet te schamen.

http://www.whatiwatch.net/images/bios.gif Genova (http://www.imdb.com/title/tt0791303/) (Michael Winterbottom (http://www.imdb.com/name/nm0935863/), 2008 ) 8.0
Sterke film. De zoveelste van Winterbottom.

Wil zelf ook nog even vermelden dat je dit écht op het grote doek moet ervaren. Het is zo'n film die je niet moet zien maar ervaren. De regisseur speelt heel erg met je verwachtingspatroon. Dat doe hij heel sterk met de montage iets wat Winterbottom toch wel bekend om is.

Ook de geluidsband vond ik ongelofelijk beangstigend. Wat er niet allemaal op je afkomt in die smerige steegjes van Genua. De beelden spreken voor zichzelf maar Winterbottom plakt er ook nog akelige geluiden onder...

Voor de rest weet ik niet 1,2,3 waar ik deze film kan indelen. Is het nu drama of toch thriller. Of misschien toch een film vol met mysterie met wat horrortrekjes. Maar dan geen horror in de zin van bloed of andere smerigheden. Het speelt eerder in het hoofd af...

Die krekelscene met Colin Firth. Wat kunnen die insecten een geluid produceren...

http://www.whatiwatch.net/images/tv.gif Head Above Water (http://www.imdb.com/title/tt0116502/) (Jim Wilson (http://www.imdb.com/name/nm0933604/), 1996) http://www.whatiwatch.net/images/eye.gif 5.0
Had de film al eens eerder gezien en dacht toen ik hem opnam een paar maanden terug dacht ik dat ik hem dus nog nooit gezien had. Jammer dat sommige films gewoon geen indruk weten te maken.

http://www.whatiwatch.net/images/internet.gif Fast, Cheap & Out of Control (http://www.imdb.com/title/tt0119107/) (Errol Morris (http://www.imdb.com/name/nm0001554/), 1997) 6.0


Wat hebben een oude kunstsnoeier, een gepensioneerde leeuwentemmer, een man gefascineerd door blinde muizen en een expert in mechanische spullen met elkaar gemeen? Alles maar toch ook niets in deze documentaire. Regisseur Errol Morris besteed aandacht aan deze vier documentaire onderwerpen en bestudeert de toekomst van de menselijkheid.

Talking Heads en veel gebruik van archief materiaal plus gewoon niet altijd interessante mensen voor de camera. Met moeite uit kunnen kijken al was de klassieke muziek een goede reden om deze documentaire te gaan zien.

Jeroen Trapman
25-04-2009, 18:01
Gomorra (2009) ***½ / *****
Opzich geen verkeerde film, maar naar mijn doen veels te langzaam en saai.
Goed geacteerd, en behoorlijk goed verhaal.
Aan het einde komt er eindelijk een beetje actie, maar deze film is niet voor mij bedoeld ;)

rrrick
25-04-2009, 20:36
2010: The Year We Made Contact (Peter Hyams, 1984)

Je vraagt je toch af hoe mensen zichzelf zo schromelijk kunnen overschatten dat ze denken als vrij beperkt regisseur iets toe te kunnen voegen aan een op zichzelf staand meesterwerk als A Space Odyssey. Peter Hyams doet een poging om het verhaal van 2001 'af te sluiten' en faalt opzichtig.

Heb ook eigenlijk geen zin om verder nog een woord aan te verspillen, m'n signaal is duidelijk; mijden als de pest dit misbaksel http://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036945666_0.gif
Dit is 'gewoon' een verfilming van het boek 2010 van Arthur C. Clarke, dus zeker niet iets wat Hyams zelf bedacht heeft. Verhaaltechnisch sluit het misschien aan bij 2001, maar filmtechnisch doet het dat absoluut niet. Waar Kubrick het boek van Clarke heeft gebruikt als kader voor zijn eigen ideeën en filosofieën, doet Hyams dat nadrukkelijk niet. Hyams verfilmt grotendeels letterlijk het boek en doet dat wat mij betreft helemaal niet slecht. Het probleem is de onvermijdelijke link die gelegd wordt met Kubrick's meesterwerk.

rrrick
25-04-2009, 21:06
The Big Trail, Raoul Walsh, 1930

Prachtig epos over de ontginning van het Westen van Amerika door de eerste settlers die in karavanen vanaf de rivier de Mississippi westwaarts trokken. De hoofdrol in deze film is voor de dan 23 jarige John Wayne, die zich in zijn eerste grote rol prima staande weet te houden.

Het verhaal is op zich vrij standaard, romance, good guys/bad guys etc., maar het is vooral de trektocht zelf die fascinerend is. Walsh laat op schitterende wijze zien welke ontberingen de migranten moesten doorstaan om na een tocht van meer dan een jaar eindelijk op de plaats van bestemming aan te komen.
Schitterende massascenes met honderden huifkarren die door het fraaie Amerikaanse landschap trekken, worden prachtig in beeld gebracht. Zo is er een opzienbarende scene waarin de huifkarren door de pioniers met een zelfgebouwde hefboomconstructie van boomstammen van tientallen meters hoge kliffen naar lager gelegen valleien worden getakeld. Ook de oversteek van wild kolkende rivieren komt angstig realistisch over. Je ziet huifkarren, vee, paarden en mensen letterlijk worden meegesleurd door het wild stromende water. Echt spectaculair.

Walsh laat zien hoe ook de vrouwen als volwaardige en hardwerkende deelnemers aan deze trektocht deelnamen. Samen met de mannen sleuren ze de huifkarren door de modder, kappen bomen, voeren reparaties uit, en roken een stevige pijp ;)

Ook opvallend dat in deze film redelijk genuanceerd met de Indianen wordt omgegaan. Het karakter van John Wayne geeft aan alles geleerd te hebben van de Indianen en probeert de houding van de godvrezende blanken ten opzichte van de Indianen ('savages') regelmatig bij te sturen. Er vindt wel degelijk een confrontatie plaats met een vijandige Indianenstam, maar ook die wordt op zeer realistische wijze, en alweer ronduit spectaculair weergegeven.

Voor een vroege geluidsfilm wordt er al behoorlijk naturel geacteerd en zijn de belangrijkste uitwassen van de nog maar net uitgestorven Silent Movies zo goed als verdwenen. Toch wel opvallend hoe Hollywood die overstap zo snel en gemakkelijk maakte.

Verder is deze film nog zeer bijzonder omdat het een van de eerste widescreen films was. Tegelijkertijd was dat ook de oorzaak van het matig presteren op financieel vlak omdat in de depressiejaren de filmtheaters geen trek hadden in grote investeringen om dit soort films te kunnen draaien.

Het is jammer en onterecht dat de film mede daardoor een beetje in de vergetelheid is geraakt.

*NERAZZURRI*
26-04-2009, 04:05
Dit is 'gewoon' een verfilming van het boek 2010 van Arthur C. Clarke, dus zeker niet iets wat Hyams zelf bedacht heeft. Verhaaltechnisch sluit het misschien aan bij 2001, maar filmtechnisch doet het dat absoluut niet. Waar Kubrick het boek van Clarke heeft gebruikt als kader voor zijn eigen ideeën en filosofieën, doet Hyams dat nadrukkelijk niet. Hyams verfilmt grotendeels letterlijk het boek en doet dat wat mij betreft helemaal niet slecht. Het probleem is de onvermijdelijke link die gelegd wordt met Kubrick's meesterwerk.

Niet heel gek dat die link wordt gelegd als je letterlijk in beknopte vorm '2001' aanhaalt in je proloog... :?

Alexander D
26-04-2009, 08:38
The Code

Geinig voor een keertje.

rrrick
26-04-2009, 08:45
Niet heel gek dat die link wordt gelegd als je letterlijk in beknopte vorm '2001' aanhaalt in je proloog... :?
Klopt, het is zoals gezegd ook vrijwel onvermijdelijk om de vergelijking niet te maken. Mijn opmerking is ook niet persoonlijk naar jou (excuus als het zo over komt), maar meer in algemene zin. Ik heb zelf het kijken naar 2010 jarenlang uitgesteld, juist vanwege de link met Kubrick's film, en toen ik 'm dan eindelijk zag viel hij me reuze mee. Misschien wel weer als gevolg van het omgekeerde verwachtingspatroon ;)

Jordy van Buel
26-04-2009, 09:11
The Virgin Suicides Sofia Coppola - 1999

Jammer dat de film zo kort duurt (slechts een krappe 90 minuten) want er zat meer in het vat dan Sofia Coppola er nu uit heeft gehaald. Het boek van Jeffrey Eugenides is fantastisch, maar de film slaat toch op vele punten de plank behoorlijk mis waardoor het eigenlijk nergens interessant wordt. Een goed voorbeeld daarvan is dat de film zich bijna geheel focust op één personage, namelijk Kirsten Dunst' vertolking van Lux, daar waar het boek juist zijn kracht haalt uit de band tussen de 5 zussen.

El Manco
26-04-2009, 10:18
Kagemusha, the shadow warrior
(Akira Kurosawa)

8/10

Geniaal

Luuk v/d B.
26-04-2009, 12:15
The Boondock Saints

Blijft gewoon een lekker filmpje om weg te kijken..

Marcel v/d H.
26-04-2009, 12:39
Mongol Sergei Bodrov, 2007
Epos over Genghis Khan dat zeker niet slecht is, maar waar meer uit te halen viel. De Mongoolse natuur wordt prachtig in beeld gebracht, alleen daarom al is de film het kijken waard. Het verhaal zelf vond ik iets minder, zeker in het beging valt het vaak in herhaling. Vluchten, gevangen genomen, vluchten...dat stuk had men zeker kunnen inkorten en andere zaken beter kunnen uitwerken. Mede hierdoor blijft het helaas wat oppervlakkig. Hoe weet Khan zoveel mensen voor zich te winnen?, hier gaat men ongeveer een minuut op in. Zijn vrouw gebruikt meerdere malen haar lichaam om iets te bereiken, wat is de reactie van Khan daarop? etc. Het acteerwerk was prima en ook de veldslagen waren mooi in beeld gebracht, zeker in vergelijk met Hollywoodproducties met een budget dat vele malen hoger ligt. 7.5

Marcel v/d H.
26-04-2009, 12:52
Delicatessen Marc Caro & Jean-Pierre Jeunet, 1991
Heerlijk absurde film, oftwel een film van Jean-Pierre Jeunet. Het begint al direct bij de openingcredits, erg leuk gedaan. De film is lekker donker en zit vol met merkwaardige personages en humor. Verder een prima cast en goede soundtrack. Vond trouwens het eerste uur wel een stuk beter dan het laatste half uur. City of Lost Children staat hier ook nog in de kast, maar eens snel kijken. 7.8

Patrick van den Hul
26-04-2009, 13:06
Mongol Sergei Bodrov, 2007
Epos over Genghis Khan dat zeker niet slecht is, maar waar meer uit te halen viel. De Mongoolse natuur wordt prachtig in beeld gebracht, alleen daarom al is de film het kijken waard. Het verhaal zelf vond ik iets minder, zeker in het beging valt het vaak in herhaling. Vluchten, gevangen genomen, vluchten...dat stuk had men zeker kunnen inkorten en andere zaken beter kunnen uitwerken. Mede hierdoor blijft het helaas wat oppervlakkig. Hoe weet Khan zoveel mensen voor zich te winnen?, hier gaat men ongeveer een minuut op in. Zijn vrouw gebruikt meerdere malen haar lichaam om iets te bereiken, wat is de reactie van Khan daarop? etc. Het acteerwerk was prima en ook de veldslagen waren mooi in beeld gebracht, zeker in vergelijk met Hollywoodproducties met een budget dat vele malen hoger ligt. 7.5

Ben het helemaal eens met de genoemde minpunten, maar desondanks inderdaad nog steeds een goede film vanwege de prachtige cinematografie.
Wat vond je trouwens van de veldslag op het einde? Dat was voor mij echt het hoogtepunt. Geweldig mooi in beeld gebracht, vooral die shots vanuit de lucht.

Marcel v/d H.
26-04-2009, 13:31
Ook die was mooi in beeld gebracht, denk dat dat soort scenes nog heel wat meer in de volgende film zullen zitten.

Coen P.
27-04-2009, 10:34
Will Success Spoil Rock Hunter? (Frank Tashlin, 1957) ****
Tashlins satirische blik op het sterrendom van acteurs is een zeer aangename kijkervaring. Vanaf de openingscredits, gesproken door een acteur en gespeeld door een muzikant, besef je dat dit geen alledaagse kost is. De centrale vraag is of zijn nieuwbakken succes Rockwell P. Hunter doen veranderen. Deze jingle schrijver weet toevalligerwijs een grote ster (Jane Mansfield) te contracteren en moet als tegenprestatie haar nieuwe vriendje spelen om een filmster jaloers te maken. Hij gaat nu als 'loverboy' door het leven en haalt alle kranten. Op zijn werk leidt dit tot een directeurschap en een sleutel voor een privé-wc. Dit tot groot ongenoegen van zijn vriendinnetje die een 'simpele' secretaresse is. Kan echte liefde het redden? Gaat dat zien in deze haast cartooneske film die je precies vertelt waarom je films in de bioscoop (cinemascope) en niet op tv moet zien!

Coen P.
27-04-2009, 10:34
Tokyo-Ga (Wim Wenders, 1985) ***
Wim Wenders zijn ode aan Yasujiro Ozu is een filmische zoektocht naar nog bestaande elementen van Ozu zijn films. Wenders, bepakt met een camera, spoort in Tokyo naar handvatten en spreekt met Ozu's hoofdrolspeler en vaste cameraman. De film oogt nogal fragmentarisch qua beelden. De technische aspecten over hoe Ozu zijn typische beelden schoot, uitgelegd door de cameraman, zijn boeiend, maar hadden ook onderdeel uit kunnen maken van een making off en rechtvaardigen geen hele film/docu.

Coen P.
27-04-2009, 13:06
Tall in the Saddle (Edwin L. Marin, 1944) ****
Twintig jaar voordat Akira Kurosawa (Yojimbo) en Sergio Leone (A Fistfull of Dollars) hun hoofdrolspeler tussen twee kampen liet vallen, deed de onbekende Marin dit al met John Wayne. Een 'cattle rustler' aan wie door de beheerders van twee grote boerderijen wordt getrokken. Een niet onbelangrijk detail is dat beide ranches door vrouwen worden geleid die een oogje hebben op The Duke. De een een keiharde tante, de ander een zacht ei. Wayne zit er middenin en raakt betrokken bij allerlei conflicten. Met name een pokermatch die fout dreigt af te lopen is geweldig. Wayne wint, omdat de kaart van zijn opponent bij het dealen zichtbaar is. Zijn tegenstander vindt van niet en dreigt met zijn geweer. Wayne staat nietszeggend op, loopt naar boven en keert kort daarna terug. Ditmaal wél met zijn wapen op zak. Er gaat zoveel dreiging van hem uit dat de jonge knul met de staart tussen zijn benen afdruipt. Een perfecte spanningsopbouw in deze scene!

Coen P.
27-04-2009, 13:07
Adam's Rib (George Cukor, 1949) ****
Adam's Rib gaat in op de eeuwenoude 'battle of the sexes'. Adam (Spencer Tracy) komt als officier van justitie tegenover zijn vrouw Amanda (Katharine Hepburn) te staan als zijn als advocaat een zaak aanneemt van een vrouw die is aangeklaagd voor poging tot moord. Amanda gaat hard tekeer en als een echte dolle mina komt ze op voor de belangen van de vrouw en sabelt ze de overspelige echtgenoot hard neer. Het juridisch gevecht verplaatst zich naar de huiskamer en de relatie tussen de twee komt onder vuur te liggen...
Tracey en Hepburn, die in het dagelijks leven echt getrouwd waren, komen overtuigend over in hun rol als man en vrouw. Na Adam's Rib zouden ze nog een aantal films samen maken, die veelal de moeite van het zien waard zijn! De film speelt zich veelal op locatie (rechtszaal) af en hierdoor wordt de regisseur enigszins beperkt in zijn bewegingsmogelijkheden. Gelukkig is het oscarwinnende script erg sterk!

Alexander D
27-04-2009, 13:17
Wanted

Was de tweede en laatste keer, leuke actie en prachtig geluid maar toch te dun.

Melzz
27-04-2009, 17:30
The Good, the Bad and the Weird

Zeer vermakelijke film die valt samen te vatten als; zoeken naar schatkaart en iedereen wil hem hebben. Het verhaal is dus zo dun als het aantal positieve recensies gebundeld van Uwe Boll. Veel rennen, schieten en slaan. De film ziet er prachtig uit en vooral de decors en kostuums blinken uit. Het had allemaal wel wat korter mogen duren.... Een zeer leuke film om in de bios te kijken met een stel vrienden. Ik ben alleen bang dat er weinig sprake is van herkijkwaarde. Daarvoor is het verhaal te mager. Maar leuke eye candy en bezorgt zeker een avondje pretentieloos vermaak.

7,5

Davidshadow13
27-04-2009, 19:40
Deze film zag ik voorbijkomen in een film review programma op de duitse tv. In Nederland werd aan deze film weinig aandacht besteed, omdat het een van kleinere Hollywood/Europese co-productie is. Dat is jammer aangezien het toch een goede film betrefd.

Louis Salinger (Clive Owen) is een Interpol agent en probeert samen met officier van justitie Eleanor Whitman (Naomi Watts) al jaren een bank ten gronden te bregen die in hun ogen landen steunen een burgeroorlog te beginnen en deze dan ook te financieren en de wapens te leveren. Echter doet de bank er alles aan te zorgen dat ze gewoon door kunnen gaan en schromen ze niet te moorden en zelfs musea compleet kapot te schieten.

De film is goed opgebouwd en bevat een frisse verhaallijn en een goed plot dat nog redelijk nieuw aandoet. De regisseur (Tom Tykwer) heeft de film heel realistisch doen overkomen en goed de macht van de banken weergegeven. Ook eindigt de film heel realistisch en lijkt het precies alsof het in het echt ook zo gaat. Dit kun je wel aan Tykwer overlaten want met Lola Rennt heeft hij bewezen dat hij heel realistische films kan maken. Ook de actiescene's zijn goed verzorgd en het goede acteerwerk een prachtige accent van Clive Owen is een genot voor oog en oor.

Kortom 'The International' zeker een aanrader voor wie de macht van banken en de bureaucratische rompslomp in het dagelijks leven ook ziet, en van lekkere actie houdt. Wel is het jammer dat dingen niet kloppen, bijvoorbeeld dat na een kwartier schieten nog steeds geen politie bij het museum is en ook dat er iets teveel toevallig is.

Cijfer: 8,5/10

Erwin de Koning
27-04-2009, 20:33
KING DINOSAUR (http://www.scifilm.org/musing808.html)

Dit moet een van de goedkoopste monsterfilms zijn die ooit gemaakt is. De film duurt een uurtje, bestaat voor minstens 80% uit stockfootage en de akteurs zullen ook niet al te duur zijn geweest

Typisch zo'n wezittenopeenandereplaneetfilmdieverdachtveelopdea ardelijkt

:P

In al z'n onbenulligheid lachwekkend en daarom een

7.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=Ilm_VgYUmcM)

http://img9.imageshack.us/img9/8826/posterkingdinosaur.jpg

Martin Z.
27-04-2009, 21:54
The Wire season 1: Lang niet slecht :)

TheGodfather
27-04-2009, 22:10
Gisteren in de bus gezien:

Mamma Mia! (http://www.imdb.com/title/tt0795421/)
Ook tijdens de tweede kijkbeurt blijft ie overeind. Ontzettend fout en over the top uiteraard maar hij doet wel precies dat wat je er van kunt verwachten.
Erg vermakelijk en de teksten van de liedjes zijn erg goed toegepast. Knap gedaan!
7,5/10

TheGodfather
27-04-2009, 22:22
Niet te vergelijken vind ik.

Het verhaal van City of God vertelt het vanuit de ogen van (straat)kinderen. Tropa de Elite gaat over een speciale eenheid die erbij word gehaald om die kinderen/jongeren eens goed de les te lezen.

Allebei ontzettend aangrijpend. Rauw en confronterend zoals Melvin ook al schrijft. Tropa de Elite is wel een film die je op het grote scherm moet zien. Omdat het dan allemaal nog wat dichter bij komt dan dat je thuis in de woonkamer zit. Muziek is heel belangrijk in de film iets wat je nooit uit je speakerboxen haalt..(y)
Daarbij vond ik het verhaal van Cidade de Deus een stuuuuuk beter dan dat van Tropa. Een absoluut meesterwerk IMO

Marcel v/d H.
28-04-2009, 09:42
The International Tom Tykwer, 2009
Zeer middelmatige aktiethriller van Tom Tykwer, had persoonlijk van deze regisseur wel wat meer verwacht. Dat middelmatige gaat eigenlijk voor alle aspecten op. Het verhaal is vrij mager en de dikke aktiescène tegen het einde van de film vond ik niet echt in het geheel passen (was trouwens wel een van de hoogtepunten uit de film). Visueel had ik ook meer van de film verwacht, mede vanwege de eerdere films van Tykwer. Net leuk genoeg om een keertje te zien. 6.5

Jeroen Trapman
28-04-2009, 10:37
X-Files S1 Episode 1 - 7 ***½ / *****
Tot nu toe weet de serie me nog niet echt heel erg te grijpen vooral door de vage eindes, desondanks kijk ik er met plezier naar.
Soms spannend, maar het verhaal is toch wel het hoogtepunt.
Behoorlijk geacteerd niet geweldig, matig beeld voor 1994, het geluid is wel goed.
De X-Files kriebels beginnen al een beetje te komen want nu ik dit zit te schrijven krijg ik er onwijs zin in :)

Bugssje
28-04-2009, 13:39
Yes Man
Begint vrij grappig maar eindigt helaas erg clichématig.
7.2

Bourne Ultimatum
Heb deze film niet echt onder de juiste omstandigheden gezien dus dat word een herkijk. Voor mij gevoel was het eigenlijk meer van hetzelfde. 7.0

Madagascar 2
Als je door het moraal heenkijkt heb je een erg leuke film. Grappige dialogen en leuke muziek keuze. 7.0

Dodgeball
Ik heb misschien een paar keer gelachen maar voor de rest was het een vrij saaie film. Nergens echt een scherpe grap maar meer het "hij krijgt een bal tegen zich aan Hahaha!" niveau.5.8

Wim S.
28-04-2009, 14:27
Shurayukihime (1973)

aka "Lady Snowblood: Blizzard from the Netherworld" :

Waar de films Female scorpion en death rides a horse een inspiratiebron voor Tarantino's Kill Bill 1 & 2 zijn, is deze film Lady Snowblood wel overduidelijk de grote inspiratiebron geweest voor Tarantino. Nu blijkt dus eigenlijks dat de kill bill films helemaal niet eens zo orgineel zijn, neemt niet weg dat het wel erg leuke films zijn geworden.

Lady Snowblood draait dus ook om het thema wraak, als de film begint krijgen we al een leuk muziekintro te horen wat zeker bij de gehele sfeer van de film past, vergelijkbaar als bij een film als Female Scorpion & Hanzo the Razor. Lady Snowblood wordt bij haar geboorte al opgelegd door haar moeder om wraak te nemen op de vier verkrachters van haar moeder & moordenaars van haar toenmalige man en kind. Nu Lady Snowblood volwassen is en een training heeft afgerond is het tijd om op zoek te gaan naar de desbetreffende moordenaars.

Leuke film en als je Kill Bill dus al geweldig vind, dan moet je zekers deze film gaan zien waarvan Kill Bill bijna een remake te noemen is.

7.8/10

DanielC.
28-04-2009, 17:05
Vanmiddag naar Appaloosa, want het was slecht weer en kon mee met m'n ouders. Niet echt een fantastische western. Jeremy Irons is niet echt best gecast, Zelwegger ziet er zoals altijd onuitstaanbaar uit en de shoot-outs waren niet al te best. Het stak ook wat warrig in elkaar. Mortensen en Harris waren wel vermakelijk, en opzich heb ik me ondanks de lange speelduur ook niet heel erg verveeld. Een zesje.

Wel jammer dat de film niet al te best geprojecteerd was. Het was nogal onscherp.

TJ Weissel
28-04-2009, 17:12
Wel jammer dat de film niet al te best geprojecteerd was. Het was nogal onscherp.

Lang leven de bezuinigingen in de bioscoop, is 'n reden om je geld terug te kunnen krijgen hè (staat in de voorwaardes als je hier tenminste aan kan komen).

DanielC.
28-04-2009, 17:15
Och, dat is ook zo wat. In het begin ging het ook al mis met de film, er was een storing zeiden ze waardoor de film na 2 minuten niets meer deed. Ze waren al weg in het hokje, we moesten de zaal uit om het personeel ervan op de hoogte te brengen. Binnen vijf minuten zou de film het weer doen, 20 minuten later was hij nog niet begonnen. Gelukkig ga ik vrijwel nooit meer naar die bioscoop. :)

Erwin de Koning
28-04-2009, 17:16
aka "Lady Snowblood: Blizzard from the Netherworld" :

Waar de films Female scorpion en death rides a horse een inspiratiebron voor Tarantino's Kill Bill 1 & 2 zijn, is deze film Lady Snowblood wel overduidelijk de grote inspiratiebron geweest voor Tarantino. Nu blijkt dus eigenlijks dat de kill bill films helemaal niet eens zo orgineel zijn, neemt niet weg dat het wel erg leuke films zijn geworden.



Goeiemorrègèèè

:mrgreen:

DAMNATION ALLEY (http://blog.360.yahoo.com/blog-qzcELew6frWBZspks_7SsnUuv9VNTUA-?cq=1&p=227)

SURVIVAL RUN

De eerste x dat ik deze film zag stoorde ik me nogal aan het gebrek aan plot maar nu, jaren en heel veel mindnumbing flicks later zie ik in deze post apocalypse veel meer dan toen. De film heeft door z'n gebrekkige effecten een bepaalde charme en tis een van de eerste in z'n subgenre

Hahaha momentje: The movie sat on the shelf at 20th Century Fox for some time after production was completed in 1976. Fox had high hopes for it on its release in 1977, expecting it to do better at the box office in comparison to Fox' other sci-fi release scheduled for that year... STAR WARS

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=gHu2R1xulZ8)

http://img253.imageshack.us/img253/4791/posterdamnationalley2.jpg

Wim S.
28-04-2009, 17:43
Goeiemorrègèèè

:mrgreen:

Tsja had de film nog niet eerder gezien, had er wel van gehoord, maar bij deze (y)

RRR
28-04-2009, 22:17
Bourne Ultimatum
Heb deze film niet echt onder de juiste omstandigheden gezien dus dat word een herkijk. Voor mij gevoel was het eigenlijk meer van hetzelfde. 7.0


Voor mijn gevoel ook, en mijn omstandigheden waren 'juist' genoeg. Snap dus ook niet waarom deze zulke goede reviews en cijfers kreeg. Dan waren de eerste 2 delen een stuk beter, met meer inhoud en mysterie..

vince curtin
28-04-2009, 22:43
Aardig wat gekeken,

Cloverfield Ik vond het deze tweede kijkbeurt nog beter.Er zit een paar leuke schrik momenten in een vrij magere verhaal 2/5

Defiance Goede actie in een prima waar gebeurde oorlogs film, alleen jammer weer van de accenten.3/5

Outlander Prima vermaak en ik ben een sucker voor films met vikingen
Geen top akteerwerk of budget maar toch leuk 3/5

Australia Draak van een film.Het lijkt alsof Kidman is vergeten dat zij kan akteren.Elke cliche die je kan vinden in een film 1/5

The Children of Huang Shi Nog een waar gebeurde verhaal over China tijdens de tweede wereld oorlog.Prima verhaal 3/5

Mum and Dad Zeer enge hooror film uit England 3/5

Martyrs Vreselijke wreed film die ik alleen maar misselijk vond,Bah 1/5

Burn After Reading Grappige film van the Coen brothers 3/5

Taken Liam Neeson is heel sterk in deze aktie film over de wraak van een vader. 3/5

The Corner Heel triest series van HBO over Baltimore.Als je fan bent van The Wire moet je deze ook zeker zien 4/5

gr,vince.

TheGodfather
28-04-2009, 22:43
Vanavond in het filmhuis gezien:

Sunrise: A Song Of Two Humans (http://www.imdb.com/title/tt0018455/)
Toen ik `m een hele tijd geleden voor het eerst op dvd zag was ik al helemaal perplex. Wat een geweldige film.
Nu deed zich de éénmalige kans voor om `m op het grote scherm te zien. Dat kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan en dus was het vandaag zover: Murnau`s meesterwerk in volle glorie te aanschouwen op het grote doek.
Vergezeld door een nieuwe, zelf ontworpen en live gespeelde score van Kevin Toma (http://www.filmeducatie.nl/educatieveactiviteiten/docentenbemiddeling/31.html) was het in een uitverkochte zaal genieten geblazen. De film komt zoveel beter tot z`n recht op zo`n groot scherm. Perfect. De nieuwe score pastte ook erg goed bij de film, die zelf uiteraard nog steeds even goed was.
Een zeer geslaagde avond dus, een unieke film ervaring met één van de beste, mooiste en meest invloedrijke films aller tijden.

9,5/10

Melzz
29-04-2009, 08:25
Outpost

Een film die prima wegkijkt maar eigenlijk ook totaal niets bijzonders heeft te bieden. Nazizombies zijn natuurlijk aantrekkelijk voor de horrorfan maar doe er dan wat bijzonders mee. Een groepje huurlingen stuit op een bunker met Nazizombies. Ik vond er echter weinig dreiging van uit gaan. Als er een kill plaats vind, zien we eigenlijk niets. Qua gore is het dan ook ronduit een teleurstelling. Als we de zombies in de schaduw met tegenlicht zien, is dat ook meteen het leukste shot van de film. Qua spanning was het ook niet veel soeps helaas. Dus weinig spanning en gore. Dan houd je een film over die je snel weer bent vergeten. Doe mij Shock Waves maar.......die bulkt tenminste van de sfeer. En dit is wederom een film waar alle kleur uit is gefiltert wat een nogal fletse look bewerkstelligt.

6,6

Nielsje
29-04-2009, 09:13
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer
De surfer zelf ziet er cool uit, zijn scenes zijn het hoogtepunt van de film en Galactus niet als humanoide laten zien met zijn grote helm was best een goed plan.
Verder is het allemaal behoorlijk saai. Het eerste deel vond ik een stuk leuker, hoewel dat ook geen meesterwerk was had men het gevoel uit de strips goed weten te vangen. Jammer, net zoals een geblondeerde Jessica Alba, dat zag er bijzonder stom uit.

Coen P.
29-04-2009, 09:17
Jumeogi unda (Seung-wan Ryoo, 2005) ***½
Crying Fist is een melodramatisch boxdrama over 2 onwaarschijnlijke boxers. Een gewezen medaillewinnaar verdient zijn geld als menselijke boxbal voor mensen die hun stress willen wegslaan. Daarnaast draait het om een criminele jongeman die boxt om zijn demonen uit te bannen. Hun ongelooflijke opkomst loopt gelijk en ze zullen elkaar gaan ontmoeten op de Koreaanse kampioenschappen. Crying Fist is redelijk naargeestig in zijn benadering. De hoofdrolspelers hebben beide weinig voor in hun leven en boxen is hun uitlaatklep. In South Park zongen ze al; we need a montage!; en dat heeft deze film ook. Deze split screen trainingscene doet wel erg ouderwets aan...

Oudlid_X5
29-04-2009, 09:29
Vanavond in het filmhuis gezien:

Sunrise: A Song Of Two Humans (http://www.imdb.com/title/tt0018455/)
Toen ik `m een hele tijd geleden voor het eerst op dvd zag was ik al helemaal perplex. Wat een geweldige film.
Nu deed zich de éénmalige kans voor om `m op het grote scherm te zien. Dat kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan en dus was het vandaag zover: Murnau`s meesterwerk in volle glorie te aanschouwen op het grote doek.
Vergezeld door een nieuwe, zelf ontworpen en live gespeelde score van Kevin Toma (http://www.filmeducatie.nl/educatieveactiviteiten/docentenbemiddeling/31.html) was het in een uitverkochte zaal genieten geblazen. De film komt zoveel beter tot z`n recht op zo`n groot scherm. Perfect. De nieuwe score pastte ook erg goed bij de film, die zelf uiteraard nog steeds even goed was.
Een zeer geslaagde avond dus, een unieke film ervaring met één van de beste, mooiste en meest invloedrijke films aller tijden.

9,5/10

Ik dacht ga ook lekker een zwijgende film meepakken in Maastricht. Was de tent lekker uitverkocht omdat er stel scholieren van te voren een lezing gehad hadden om vervolgens de film te mogen zien. We kwamen wat later in de zaal en konden we of voorin plaatsnemen of gewoon op de gereseveerde plaatsen gaan zitten. Dat laatste hebben we uiteraard gedaan. Gelukkig zie ik nog jong uit en kon ik de leraar.. :-P

De film zelf viel zoals verwacht behoorlijk tegen. Ik kwam er al snel achter dat we te maken hadden met een beamerprojectie. Klotezooi. :-x En wat voor een dvd. Er waren scenes waar het sneeuwen maar niet ophield (heel veel krassen in beeld). Beeldkwaliteit was dus drie keer niets. Ik dacht dat ze deze klassieker onderhand opgepoets hadden..?

Ook over de live-muziek was ik soms niet te spreken. Te weinig momenten waar je even op adem kon komen. Er zat precies één moment van een minuut ofzo in waar ik even op rust kon komen voor de rest zat die gast bij de piano alleen maar te knallen op te toetsen. Naderhand kreeg die een staande ovatie alsof die een meesterwerk gecomponeerd had. :confused:

En dan heb ik het niet eens over die dames die naast me zaten die de hele tijd aan het giechelen waren. Vroeg me écht af waarom ze aan het lachen waren. Vond er werkelijk niets grappigs aan wat dat film-koppeltje meemaakten. En dan dat einde..? Dat meen je toch niet serieus. Ze komt letterlijk terug uit de dood... :shock:

Een matig avondje hoewel het bier erna me goed smaakte... :mrgreen:

Een zesje...

Albert Kostwinder
29-04-2009, 09:33
Vanmiddag naar Appaloosa, want het was slecht weer en kon mee met m'n ouders. Niet echt een fantastische western. Jeremy Irons is niet echt best gecast, Zelwegger ziet er zoals altijd onuitstaanbaar uit en de shoot-outs waren niet al te best. Het stak ook wat warrig in elkaar. Mortensen en Harris waren wel vermakelijk, en opzich heb ik me ondanks de lange speelduur ook niet heel erg verveeld. Een zesje.

Wel jammer dat de film niet al te best geprojecteerd was. Het was nogal onscherp.

Ben het volledig met je eens. Grappig voor een regenachtige middag en je een western wilt zien maar zeker geen hoogvlieger. Ik vond het wat zoetsappig allemaal. Een zesje zou ik ook willen geven. :)

Albert Kostwinder
29-04-2009, 09:37
Warlords.

Hero, maar dan met goed beeld!!. :)

Werkelijk prachtige film vond ik. Visueel imponerend, verhaal viel mee en de actie zeer goed. Echt genoten van Jet li en een paar duizend afhaal chinezen. Deze kun je blind bestellen vind ik als je Hero ook goed vind.

Zeker een dikke 9.

hanzehman
29-04-2009, 09:43
Gisteren heb ik L.A. Confidential gezien op tv.

http://filmvandaag.nl/film/2471

Had hem al eerder gezien maar dit is toch wel een erg goede film zeg. Het kan sowieso al niet snel fout gaan als je de namen leest die bij deze film horen:

Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce (y)

Wim S.
29-04-2009, 10:07
Shura-yuki-hime: Urami Renga (1974)

aka "Lady Snowblood 2: Love Song of Vengeance" :

Het vervolg is toch wel een stukje minder goed dan de eerste film Van Lady Snowblood. Ditmaal speelt het verhaal zich af na de oorlog van Japan vs. Rusland en de roerige tijden die nadien zijn uitgebroken in Japan. Waar de corrupte politie de macht in de handen heeft en de arme bevolking in opstand komt. Lady Snowblood is op de vlucht voor de politie en geeft het op, gooit de zwaard erbij neer, haar wraak, haar levensmissie is volbracht. Echter komt ze ditmaal tussen het conflict van de corrupte politie en de opstandige bevolking en heeft ze weer iets om voor te leven. Het ziet er visueel weer goed uit, bloed spat weer tot grote hoogten, afgehakte ledematen we krijgen het allemaal weer te zien, maar het is toch allemaal iets minder dan het eerste deel. 7.2/10

Sneaker
29-04-2009, 15:42
Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (http://www.imdb.com/title/tt0312004/)
Uitvinder Wallace en zijn hond Gromit hebben een succesvol beveiligingsbedrijf opgezet. De stad heeft namelijk last van een groep hongerige konijnen die al hun groenten op eet. Dit komt bijzonder slecht uit want het jaarlijkse Giant Vegetable Competition staat voor de deur. Wanneer Wallace een groep gevangen konijnen wilt bekeren, gaat het gruwelijk fout en komt de wedstrijd ernstig in gevaar.

Na het spelen van de PC adventure Wallace & Gromit: Fright of the Bumblebees (http://www.adventure-island.nl/reviews.php?do=view&id=82) was ik ontzettend benieuwd naar de films van het bekende duo. Dus toen ik deze film voor maar vijf Euro zag liggen, twijfelde ik natuurlijk geen moment.

En hij was geweldig. Als eerste ziet het er absoluut geweldig uit. De stop motion animatie techniek is fantastisch en ze weten er zoveel details en gevoel in te leggen dat ik al na een paar minuten niet eens meer het idee had dat ik naar klei poppetjes zat te kijken. Het zag er allemaal zo mooi en betoverend uit, ik kon mijn ogen er niet van afhouden. Wat nou CGI en computer animatie films. Dit is vele malen mooier. Dankzij de makings ofs heb ik alleen maar meer respect voor de makers. Er zit hier ontzettend veel werk en tijd in. Maar dat zie je er van af. De muziek die erbij hoort is van hetzelfde hoge kaliber. Ontzettend lekker om naar te luisteren en samen een heerlijke combinatie. Ik had kippenvel toen de bekende Wallace and Gromit theme song ten gehore werd gebracht.

Maar genoeg over het technische vlak. De film zelf is gewoon erg grappig. Van de vele bizarre uitvindingen van Wallace tot de sarcastisch gezichtsuitdrukkingen van Gromit. Maar ook de vele knipogen naar andere films zijn geweldig. Het is gewoon allemaal ontzettend grappig en het wordt nog spannend ook op het einde. De voice actors zijn ook erg goed. Peter Sallis is gewoon Wallace, maar ik moet zeggen dat degene die de stem in de adventure van Telltale Games had ingesproken ook uitstekend was. Misschien zelfs nog wel beter. Verder perfect bijstemmen van Ralph Fiennes en Helena Bonham Carter.

Wallace & Gromit hebben er in ieder geval een fan bij. Ik vond alles geweldig aan deze film. Heerlijk. Het maakt voor mij het spelen van Wallace & Gromit: Fright of the Bumblebees (http://www.adventure-island.nl/reviews.php?do=view&id=82) ook nog leuker. In mijn review verwachtte ik dat ik het één en andere gemist zou hebben omdat ik nooit eerder wat van Wallace & Gromit gezien had. Na de film en de geweldige making of op de dvd, heb ik heel wat leuke dingen gezien die ook in het spel terug keren. Erg leuk. Heb er ontzettend van deze film genoten en ik wil zeker hun andere korte films zien.

TheGodfather
29-04-2009, 15:53
Ik dacht ga ook lekker een zwijgende film meepakken in Maastricht. Was de tent lekker uitverkocht omdat er stel scholieren van te voren een lezing gehad hadden om vervolgens de film te mogen zien. We kwamen wat later in de zaal en konden we of voorin plaatsnemen of gewoon op de gereseveerde plaatsen gaan zitten. Dat laatste hebben we uiteraard gedaan. Gelukkig zie ik nog jong uit en kon ik de leraar.. :-P

De film zelf viel zoals verwacht behoorlijk tegen. Ik kwam er al snel achter dat we te maken hadden met een beamerprojectie. Klotezooi. :-x En wat voor een dvd. Er waren scenes waar het sneeuwen maar niet ophield (heel veel krassen in beeld). Beeldkwaliteit was dus drie keer niets. Ik dacht dat ze deze klassieker onderhand opgepoets hadden..?

Ook over de live-muziek was ik soms niet te spreken. Te weinig momenten waar je even op adem kon komen. Er zat precies één moment van een minuut ofzo in waar ik even op rust kon komen voor de rest zat die gast bij de piano alleen maar te knallen op te toetsen. Naderhand kreeg die een staande ovatie alsof die een meesterwerk gecomponeerd had. :confused:

En dan heb ik het niet eens over die dames die naast me zaten die de hele tijd aan het giechelen waren. Vroeg me écht af waarom ze aan het lachen waren. Vond er werkelijk niets grappigs aan wat dat film-koppeltje meemaakten. En dan dat einde..? Dat meen je toch niet serieus. Ze komt letterlijk terug uit de dood... :shock:

Een matig avondje hoewel het bier erna me goed smaakte... :mrgreen:

Een zesje...
:lol: :lol: :lol:

grapjas. Hoe moet ie dan op een piano spelen? hij kan er moeilijk op gaan dansen ;)
Daarbij heb je de film niet begrepen: ze is niet terug gekomen uit de dood, ze was helemaal niet dood. Ze was alleen vermist. Iedereen, inclusief haar echtgenoot, had de zoektocht opgegeven, behalve die visser die haar vindt. Lijkt me logisch
Hou er rekening mee dat de film al ruim 80 jaar oud is, en dus is het logisch dat er krassen etc. te zien zijn :confused: die dames naast had je gewoon moeten slaan :twisted:

Als je deze film niets vond dan lijkt het me idd. dat stomme films niet voor je zijn weg gelegd. Dit is één van de beste films allertijden ;)

Oudlid_X5
29-04-2009, 17:18
:lol: :lol: :lol:

grapjas. Hoe moet ie dan op een piano spelen? hij kan er moeilijk op gaan dansen ;)
Daarbij heb je de film niet begrepen: ze is niet terug gekomen uit de dood, ze was helemaal niet dood. Ze was alleen vermist. Iedereen, inclusief haar echtgenoot, had de zoektocht opgegeven, behalve die visser die haar vindt. Lijkt me logisch
Hou er rekening mee dat de film al ruim 80 jaar oud is, en dus is het logisch dat er krassen etc. te zien zijn :confused: die dames naast had je gewoon moeten slaan :twisted:

Als je deze film niets vond dan lijkt het me idd. dat stomme films niet voor je zijn weg gelegd. Dit is één van de beste films allertijden ;)

Nee, ik doel erop dat je haar gegevenmoment ziet drijven op de rivier. Je ziet duidelijk dat ze niet alleen lijkbleek is maar ook geen moment beweegt. En ik concludeerde daaruit dat ze gewoon gestorven was. Vandaar die opmerking. Met die visser had ik in de gaten maar dat speelde net een aantal minuten later af...

Heb je de gerestaureerde copie van La Passion de Jeanne d'Arc uit 1928 wel eens gezien..? The General van Buster Keaton, iemand? Het kan dus wel. :razz:

Het grootste probleem dat ik heb met zwijgende films is het feit dat ze in staat van ontbinding verkeren en op die manier gewoon op dvd worden gezet en zo lekker op de markt worden gezet. Ik dacht ergens eens gelezen te hebben dat jij vaker gaat voor een bepaalde Criterion versie. Waarom? Vanwege de beeld en geluid kwaliteit. En nu kom je als smoesje dat de film al 80 jaar oud is.

Ben je er in mei ook bij voor die Ozu klassieker..?

Michael Hamers
29-04-2009, 17:51
X-Men Origins: Wolverine

Uiteraard deze op de dag van opening in de bios gezien.

Ik vond het een erg vermakelijke film en heb dan ook vaak tijdens de films hardop VET!!! geroepen. Erg toffe special effects en best wel een geslaagde overgang naar de X-Men films. De film doet wat ie moet doen, en dat is je 2 uur lang vermaken!

8/10

Wim S.
29-04-2009, 19:07
City of Ember (Blu-ray) :

Zeer leuke film in de stijl van Chronicles of Narnia, The Golden Compass etc.

Het verhaal begint ten tijde van een oorlog waarbij de mensheid dreigt uit te sterven, een groep geleerden (de bouwers) bouwen een ondergrondse wereld/stad namelijk Ember. 200 jaar later denken de mensen die leven in de stad Ember dat er niets meer buiten hun wereld is, totdat er een koffertje opduikt waaruit blijkt dat er toch meer schijnt te zijn dan duisternis buiten hun stad. Ook blijkt de generator waar deze stad op draait niet meer stabiel te zijn en gaat zijn einde tegemoet waardoor de stad Ember zal eindigen in eeuwige duisternis. Heel erg leuke cast met Bill Murray als de inhalige corrupte burgemeester en Tim Robbins als uitvinder, echter begrijp wel goed dat de hoofdrol niet voor hun is weggelegd maar voor de jeugdige acteurs, aangezien het toch wel een beetje een kinderfilm is. Maar wat mij betreft ook zeer geschikt voor alle leeftijden. Leuk om een keer te zien. 7/10

Don van Straalen
29-04-2009, 19:39
Magnolia (1999) - 8/10
Gattaca (1997)- 8/10
The Spirit (2008 ) - 5/10
Punch-Drunk Love (2002) - 8/10
Once Upon a Time in America (1984) - 9/10
Mystic River (2003) - 8/10
Franklyn (2008 ) - 4/10
Los cronocrímenes (2007) - 8/10
Fast & Furious (2009) - 5/10

edit: oja!

Forgetting Sarah Marshall (2008 ) - 8,5/10
The 40 Year Old Virgin (2005) - 8/10
Minority Report (2002) - 8/10

Bugssje
29-04-2009, 21:08
Thank you for smoking.

Toch wel een van de betere moderne satires. Lekker vlot gemonteerd en goede dialogen.

7.7

SKnapen
29-04-2009, 21:44
Nuovo cinema Paradiso

http://enlightenblogs.files.wordpress.com/2008/01/cinema1.jpg

Briljante film over film. Alles klopt gewoon. De relatie tussen Toto en Alfredo komt natuurlijk over net als de liefde van Toto voor film die op latere leeftijd overgaat in de liefde voor een jonge vrouw. Beelden zien er prachtig nostalgisch uit en het einde van de film is een van de beste ooit. Muziek van Morricone is zoals gewoonlijk weer erg sterk en vult de film mooi aan. Heb trouwens de internationale versie van 120 minuten gezien. Deze gaat regelrecht mijn top 10 in.

9,3

Jeroen D
29-04-2009, 21:47
Magnolia (1999) - 8/10
Gattaca (1997)- 8/10
The Spirit (2008 ) - 5/10
Punch-Drunk Love (2002) - 8/10
Once Upon a Time in America (1984) - 9/10
Mystic River (2003) - 8/10
Franklyn (2008 ) - 4/10
Los cronocrímenes (2007) - 8/10
Fast & Furious (2009) - 5/10

Was Franklyn zo slecht ? :-(

Don van Straalen
29-04-2009, 22:02
Was Franklyn zo slecht ? :-(

subjectieve meningen. Ik bedoel, ik vond van wel. Misschien dat jij er wel van kan genieten..

Vond de personages niet interessant, verhaal bleef niet hangen en ik vond het allemaal nogal slordig.

De film kon me totaal niet boeien, in geen van beide werelden.

Rorschach
30-04-2009, 00:53
The Uninvited

ik dacht dat het iets typisch ging zijn, maar het was verassend goed!

7.5/10 :)

Daan de G.
30-04-2009, 09:41
Last Chance Harvey
In het geweldige Stranger Than Fiction kon iedereen wel zien dat Hoffman en Thompson geweldige chemie hadden, en daar is nu deze film uitgekomen. Tja, ik heb een zwak voor Hoffman en hij kan in mijn ogen weinig fouts doen. Daarnaast is de chemie tussen hem en Thompson geweldig en laat deze film sprankelen.
Standaard verhaal? Check.
Standaard afloop? Check.
Geweldige hoofdrolspelers? Check.
CHEMIE? CHECK!!!

En dat is mijn ogen het belangrijkste aan een romantische komedie!

Wim S.
30-04-2009, 09:44
Nuovo cinema Paradiso

http://enlightenblogs.files.wordpress.com/2008/01/cinema1.jpg

Briljante film over film. Alles klopt gewoon. De relatie tussen Toto en Alfredo komt natuurlijk over net als de liefde van Toto voor film die op latere leeftijd overgaat in de liefde voor een jonge vrouw. Beelden zien er prachtig nostalgisch uit en het einde van de film is een van de beste ooit. Muziek van Morricone is zoals gewoonlijk weer erg sterk en vult de film mooi aan. Heb trouwens de internationale versie van 120 minuten gezien. Deze gaat regelrecht mijn top 10 in.

9,3


Mooi samengevat, inderdaad één van de mooiste films ever......

Michael Hamers
30-04-2009, 10:12
Sideways (BR)

Nu ik deze voor de 2e keer heb gezien was ik iets minder onder de indruk dan de eerste keer. Zat ik de eerste keer echt van de film na te genieten, was dat nu niet het geval. Desalniettemin blijft het een erg leuke drama-komedie met een sublieme Paul Giamatti. En ik weet niet of anderen het ook hadden bij deze film, maar ik kreeg spontaan zin in een wijntje en een lekker hapje (y)

8/10

Voor de geïnteresseerden: hij is te ruil...

Patrick van den Hul
30-04-2009, 10:20
Ik had hetzelfde Michael, al kom ik wel op een hogere score. De eerste keer vond ik het echt een meesterwerk (zeg maar 9+), de 2e keer onlangs vond ik het 'gewoon' een hele goede film (8,5). Vind About Schmidt overigens net zo goed en is ook wel vergelijkbaar, misschien dus een aanrader.

Michael Hamers
30-04-2009, 10:30
Thnx voor de tip. Die heb ik ook nog nooit gezien, dus ik zal eens kijken of ik em voor een leuke prijs ergens kan vinden.

Sideways is overigens wel geliefd, heb nu al 2 ruilvoorstellen :-P

edit: je hebt gelijk over de score...ik ben te laag gaan zitten, dacht ik zelf ook al achteraf hoor. Dus niet omdat jij het zegt maar omdat ik dat echt zelf vind maak ik er een 8 van, want dat is ie dubbel en dwars waard. Niet hoger i.v.m. de herkijkwaarde...

Daan de G.
30-04-2009, 10:40
From Dusk Till Dawn (BR)
Wat ziet de film er goed uit zeg op BR en het klinkt ook heerlijk! Daarnaast is het nog steeds één van de tofste films die ik ooit heb gezien!

Jeroen D
30-04-2009, 10:48
The Uninvited

ik dacht dat het iets typisch ging zijn, maar het was verassend goed!

7.5/10 :)

Hele goede film inderdaad. Met een twist die ik echt niet zag aankomen......

Bugssje
30-04-2009, 11:37
Vond hem zelf de eerste keer ook ontzettend goed. Durf hem nu eigenlijk niet nog een keer te kijken:)


Ik had hetzelfde Michael, al kom ik wel op een hogere score. De eerste keer vond ik het echt een meesterwerk (zeg maar 9+), de 2e keer onlangs vond ik het 'gewoon' een hele goede film (8,5). Vind About Schmidt overigens net zo goed en is ook wel vergelijkbaar, misschien dus een aanrader.

Patrick van den Hul
30-04-2009, 13:05
Wat ik me dan wel afvraag, waarom een film wegdoen die je een 8 waard vind? Dat is wel een hele strenge norm.

TheGodfather
30-04-2009, 16:52
Nee, ik doel erop dat je haar gegevenmoment ziet drijven op de rivier. Je ziet duidelijk dat ze niet alleen lijkbleek is maar ook geen moment beweegt. En ik concludeerde daaruit dat ze gewoon gestorven was. Vandaar die opmerking. Met die visser had ik in de gaten maar dat speelde net een aantal minuten later af...


Dan wist je na afloop dus dat ze niet dood was, dus dat snap ik niet helemaal.



Heb je de gerestaureerde copie van La Passion de Jeanne d'Arc uit 1928 wel eens gezien..? The General van Buster Keaton, iemand? Het kan dus wel. :razz:


Tuurlijk. Ik zeg ook niet dat de print perfect is (de MoC uitgave is wel ontzettend goed) hij was verre van onkijkbaar



Het grootste probleem dat ik heb met zwijgende films is het feit dat ze in staat van ontbinding verkeren en op die manier gewoon op dvd worden gezet en zo lekker op de markt worden gezet. Ik dacht ergens eens gelezen te hebben dat jij vaker gaat voor een bepaalde Criterion versie. Waarom? Vanwege de beeld en geluid kwaliteit. En nu kom je als smoesje dat de film al 80 jaar oud is.



Dat is geen smoesje. tuurlijk ga ik voor de beste beeldkwaliteit, maar de print die we hebben gezien is de beste die in NL te zien is. Wat ik bedoel is: je weet dat de film zo oud is dus het is redelijk logisch wanneer het beeld beschadigingen bevat. Vind ik tenminste.



Ben je er in mei ook bij voor die Ozu klassieker..?
ik hoop het wel.

TheGodfather
30-04-2009, 21:07
Une femme mariée, fragments d’un film tourné en 1964 en noir et blanc (http://www.imdb.com/title/tt0058701/)
De overbrugging tussen 2 verschillende stijlen, 2 verschillende soorten films van Godard: Band à Part (een meer mainstream film, voor zover dat bij Godard mogelijk is) en Alphaville (het begin van een stijl waarin steeds meer en vaker wordt afgeweken van de normale film conventies). Une Femme Mariée is dan ook duidelijk een mix tussen beide stijlen, een mix die goed werkt.

Godard mixt alles door elkaar: widescreen shots en close-ups, lang aanhoudende scenes zonder cuts en snelle montage, scenes met prachtige muziek en stukken waarin geluid compleet afwezig is. Het werkt buiten gewoon goed en verfrissend. Daarnaast staat die mix ook symbool voor de het "gevecht" waarin onze hoofdpersoon Charlotte zich bevindt: moet ze trouw blijven aan haar echtgenoot in een redelijk bloedeloze relatie of gaat ze voor de spanning van een nieuwe relatie?
Dat maakt de film tot een prachtige karakterstudie die je ook stof tot nadenken geeft.

Een prachtig stuk film op een keerpunt in Godard`s oeuvre.
Een prachtige ode aan het leven en aan de kracht en schoonheid van de vrouw.

8,8/10

Don van Straalen
30-04-2009, 21:20
North by Northwest (1959)
Heerlijk. 9/10

Michael Hamers
01-05-2009, 07:43
Wat ik me dan wel afvraag, waarom een film wegdoen die je een 8 waard vind? Dat is wel een hele strenge norm.

Vanwege de herkijkwaarde. Vaak is het zo dat je een hele goede film, maar 1x echt heel erg goed vindt. En dat is in dit geval zo. Ik zal Sideways, nu ik die 2x heb gezien, waarschijnlijk nooit meer kijken. Daar ken ik mezelf goed genoeg voor. Een mindere film kan een veel hogere herkijkwaarde hebben en dus wel in de collectie blijven. Zo had ik laatst The Patriot als voorbeeld genoemd.

Ook speelt mee dat BR's nog best aan de prijs zijn. Kan goed zijn als ie over 2 jaar in de grabbelbak 3 voor 25 ligt dat ik em weer koop, maar dat zien we dan wel weer.

Wim S.
01-05-2009, 09:45
Chronicles of Riddick (BR) : Blijft een leuke film ook na de 2e kijkbeurt. De Blu-ray is trouwens uitstekend geschikt als demonstratiemateriaal voor Blu-ray. 7.5/10

Casualties of War Extended Cut (Brian DePalma) : De film had ik wel eens eerder gezien maar kon me er weinig van heugen. Dus ik besloot eerst de korte docu van 20 min. te gaan zien, namelijk Erikkson's War - A Conversation with Michael J Fox, echter kan je deze docu achteraf gezien beter na de film gaan kijken, omdat deze docu nogal wat spoilers bevat. Maar gelukkig ook vele leuke weetjes bevat zoals dat de jungle is nagebouwd op een terrein van een kippenboerderij waar overigens ook Good Morning Vietnam is opgenomen en dat Sean Penn niet te genieten was op de set, omdat hij zich zo inleefde in zijn rol. En toen begon de film en klonk ook de soundtrack van Ennio Morricone wat voor mij de reden was om deze film weer eens te gaan herzien. Ik heb namelijk nooit geweten dat Morricone de soundtrack voor deze film heeft gemaakt en ik was benieuwd. Het verhaal gaat over een onmenselijke gebeurtenis dat zich afspeelt in Vietnam en zien we eens een andere kant van de amerikaanse soldaten, namelijk de hele slechte / duistere kant. Echter soldaat Erikkson is de enige die schijnt te beseffen dat het verkeerd is wat zijn peleton heeft gedaan en komt in opstand. Hij besluit zijn verhaal te vertellen en daarmee zijn peleton te verraden. Een goede film over een tweestrijd tussen goed en kwaad. Als ik dan toch een minpunt zou moeten noemen is dat er soms te theatraal werd gespeeld en werden sommige karakters wel erg veel als stereotypen neergezet. 8/10

Alexander D
01-05-2009, 10:36
Australia

Wel aardig, soms te overdone maar wel vermakelijk met leuke plaatjes.

Oudlid_X5
01-05-2009, 12:53
Dan wist je na afloop dus dat ze niet dood was, dus dat snap ik niet helemaal.

Als je dan toch de discussie aan wilt gaan. :razz:

Het feit dat er gesuggeerd wordt dat ze dood is door dat enkele shot. Daarom vind ik het incorrect om haar terug te brengen. Beter was het geweest om dat shot eruit te laten en haar niet te laten zien tot dat de visser haar red. Je creert een langere spanningsboog en het is corrert om haar vervolgens terug te laten komen. Dan heeft spijt van zijn zondes en de film is in mijn ogen beter tot een einde gekomen. Of vergis ik me nu..?



Tuurlijk. Ik zeg ook niet dat de print perfect is (de MoC uitgave is wel ontzettend goed) hij was verre van onkijkbaar

Daar ben ik het niet mee eens. Deze dvd was niet om aan te zien. Ik projecteer zelf ook dus weet ongeveer wat een mooie copie is en welke copie verkracht is. Waltz With Bashir is nauwelijks vertoond en dus nauwelijks een krasje of kabeltje te zien. Daarentegen moet je niet met films komen als Before the Devil Now You're Dead. Die is letterlijk verkracht door een aantal projecteurs.

Waarom niet de MoC dvd gebruiken. Het meeste publiek in de zaal was al Engels en de rest verstaat Engels ook redelijk goed. Daarbij worden er geregeld in Lumiere films uit het buitenland aangetrokken die dus geen Nederlandse ondertiteling hebben. Ik zal eens navragen waarom ze voor de Nederlandse versie gekozen hebben want ik vond het écht niet om aan te zien. Zoveel krassen dat ik ze niet eens meer kon tellen...:sad:



Dat is geen smoesje. tuurlijk ga ik voor de beste beeldkwaliteit, maar de print die we hebben gezien is de beste die in NL te zien is. Wat ik bedoel is: je weet dat de film zo oud is dus het is redelijk logisch wanneer het beeld beschadigingen bevat. Vind ik tenminste.

Nee, tegenwoordig kan alles gerestaureerd worden waarom deze niet..? En zoals ik al eerder schreef waarom is er niet voor de Engelse MoC gebruik gemaakt? Dan had je mij daarover niets horen klagen.


ik hoop het wel.

Mooi.

Jeroen D
01-05-2009, 13:04
My Bloody Valentine (2009)

Tja........wel een leuke film maar het typische jaren 80 sfeertje spreekt me niet aan.
Het origineel kwam uit in 1981 (heb ik nooit gezien) en het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan, lijkt me toch niet de bedoeling van een remake.

Matig acteerwerk en vol met allerlei situaties die al zo verschrikkelijk uitgekauwd zijn. Ook de 'killer' is maar slappe hap.

5/10

Oudlid_X5
01-05-2009, 13:27
White Light/Black Rain: The Destruction of Hiroshima and Nagasaki (http://www.imdb.com/title/tt0911010/) (Steven Okazaki (http://www.imdb.com/name/nm0645574/), (2007) 8.0

Een documentaire over de impact van de atoombom die op Hiroshima en Nagasaki viel tegen het einde van de Tweede wereldoorlog. 62 Jaar geleden werden voor de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid atoombommen als wapens ingezet, namelijk in Hiroshima en Nagasaki waar meer dan 200.000 mensen om het leven kwamen. Filmmaker Steven Okazaki laat in deze documentaire 14 Japanse overlevenden aan het woord en 4 Amerikanen die betrokken waren bij de bombardementen.

Aangrijpend en zet je als kijker aan het denken over de situatie van vandaag. Tegenwoordig heeft ieder land genoeg Atoombommen om het hele universum op te blazen. Maar buiten dat, zie je de verschikkelijke opnames, foto's en beelden van mensen die letterlijk wegvagen door de warmte en het licht. Een onmenselijk bom die ontzettend veel schade kan richten op de mens. Als je de foto's ziet van kinderlijkjes en mensen die halfgemuuteerd nu door het leven gaan word je daar heel stil van.

In het begin dacht ik nog we krijgen weer een documentaire te zien die gebruik maakt van: Talking Heads, archiefmateriaal en tekstkopjes was dat naar een kwartier verdwenen. Dat komt vooral door de surrealistische, confronterende beelden van wat de mens een ander kan aandoen. :(

Ze staan nu voor eeuwig op mijn harde schijf gedrukt. Hier wat beelden die ik via google kon vinden en een recensie die ik vond op IMDB die het perfect verwoord:


The total estimated human loss of life caused by World War II, irrespective of political alignment, was roughly 72 million people. This figure includes military and civilian. It includes six million Jews exterminated by the Nazi, and it includes the over 200,000 who died on August 6th and 9th as the bombs were dropped on Hiroshima and Nagasaki.


As one of the children born in Japan during its occupation after the war, I feel a special affinity for the country and its people. As one of those who are concerned about the fate of the world, I feel a special affinity for this film, as it shows the utter horror that can occur when we are relentless in our drive to develop new and more powerful weapons.
It can be argued that the number of deaths caused by the war would be much higher had these 200,000 not been sacrificed, but the larger concern is that we have 400,000 times the power today than that which was unleashed 62 years ago. That should concern every citizen in the World.

This was a moving and powerful documentary. The horrors shown were sometimes hard to stomach. They equal the most horrific horror films on the market today. The part most difficult to think about is that horror films are mostly for adult, but the horrors of these bombings were experienced by children as young as six.

To see your mother crumble to dust in front of you is a pain that is incomprehensible. It is so horrific that some children could not take it and ended their lives. To see children with horrific burns all over their bodies, in excruciating pain for many months, with no relief and wanting to die will touch the hardest hearts.

Many questioned if we were ready for a film like United 93 so soon after September 11th. This film took 62 years before it was decided we were ready. It would be a crime not to see it for yourself.

http://documentary-review.com/pics/w620.m146344948.jpg

http://www.oneinchpunch.net/wordpress/wp-content/uploads/2007/07/white-light-black-rain.jpg
http://www.oneinchpunch.net/wordpress/wp-content/uploads/2007/07/white-light-black-rain.jpg

http://msnbcmedia.msn.com/j/msnbc/Components/Video/070803/a_brown_abomb_070803.300w.jpg

Eric B.
01-05-2009, 16:50
The Bank Job (2008 ) (Blu-Ray)

wat een film, prachtig beeld en een geweldige 7.1 PCM geluidstrack, het verhaal vond ik ook tof en de muziek is ook erg goed gekozen, ik vond vooral het beginnummer erg tof ( T-Rex - Get it On) verder heeft de film een erg goede sfeer en een goede cast, de dvd heb ik niet gezien maar de Blu-Ray is zeker weten een aanrader!

Daan de G.
01-05-2009, 17:18
Fanboys
cooooooooool! Heerlijke comedy met een heerlijk onderwerp! Vette cameo's, gave dialogen en een goede cast.

Wim S.
01-05-2009, 17:24
The Bank Job (2008 ) (Blu-Ray)

wat een film, prachtig beeld en een geweldige 7.1 PCM geluidstrack, het verhaal vond ik ook tof en de muziek is ook erg goed gekozen, ik vond vooral het beginnummer erg tof ( T-Rex - Get it On) verder heeft de film een erg goede sfeer en een goede cast, de dvd heb ik niet gezien maar de Blu-Ray is zeker weten een aanrader!


Ik ga 'm vanavond meteen kijken heb 'm hier liggen in de kast, ben benieuwd.

Bugssje
01-05-2009, 21:01
Million Dollar Baby

Wauw, wat ben ik van deze film onder de indruk. Dit had een zeer zware dramafilm kunnen worden want de thema's die werden aangesneden waren verre van makkelijk. Gelukkig is het Eastwood gelukt om de film "luchtiger" te maken. Zeer goede acteerprestaties en dan vooral van opa Eastwood. Zijn stem alleen al...

9.0

TheGodfather
01-05-2009, 23:10
Als je dan toch de discussie aan wilt gaan. :razz:

Het feit dat er gesuggeerd wordt dat ze dood is door dat enkele shot. Daarom vind ik het incorrect om haar terug te brengen. Beter was het geweest om dat shot eruit te laten en haar niet te laten zien tot dat de visser haar red. Je creert een langere spanningsboog en het is corrert om haar vervolgens terug te laten komen. Dan heeft spijt van zijn zondes en de film is in mijn ogen beter tot een einde gekomen. Of vergis ik me nu..?


Ik denk het wel. Ze kan ook buiten westen zijn geweest in dat shot dat ze daar drijft en door de visser gevonden wordt. Gezien het feit dat ze nog leeft aan het einde is dat toch logischer?





Daar ben ik het niet mee eens. Deze dvd was niet om aan te zien. Ik projecteer zelf ook dus weet ongeveer wat een mooie copie is en welke copie verkracht is. Waltz With Bashir is nauwelijks vertoond en dus nauwelijks een krasje of kabeltje te zien. Daarentegen moet je niet met films komen als Before the Devil Now You're Dead. Die is letterlijk verkracht door een aantal projecteurs.
Twee van die nieuwe films vergelijken met een film van 80 jaar oud is natuurlijk onzin ;)




Waarom niet de MoC dvd gebruiken. Het meeste publiek in de zaal was al Engels en de rest verstaat Engels ook redelijk goed. Daarbij worden er geregeld in Lumiere films uit het buitenland aangetrokken die dus geen Nederlandse ondertiteling hebben. Ik zal eens navragen waarom ze voor de Nederlandse versie gekozen hebben want ik vond het écht niet om aan te zien. Zoveel krassen dat ik ze niet eens meer kon tellen...:sad:
Omdat daar Engelse ondertitels opzitten en het voor de gemiddelde bezoeker waarschijnlijk te snel zal gaan om de Engelse ondertitels goed te kunnen lezen. Je moet de krassen trouwens ook niet tellen tijdens de film ;)



Nee, tegenwoordig kan alles gerestaureerd worden waarom deze niet..? En zoals ik al eerder schreef waarom is er niet voor de Engelse MoC gebruik gemaakt? Dan had je mij daarover niets horen klagen.
Dat de NL dvd versie niet zo goed gerestaureerd is als de MoC ligt natuurlijk ook aan de bron die ze gebruikten en de middelen die ze ter beschikking hebben.

Alexander D
02-05-2009, 08:20
RocknRolla

Vermakelijk met al die 'typische' koppen op de juiste plek. Geen Snatch of Lock, Stock maar toch bovengemiddeld. Uitstekende opening ook.


Reign of Fire

Lang geleden dat ik die had gezien en het gaat nu nog veel langer duren voor ik die weer ooit kijk.....

Erwin de Koning
02-05-2009, 13:10
FANBOYS (http://efilmcritic.com/review.php?movie=16839)

Tis 1998 en een stelletje SW nerds besluiten om THE PHANTOM MENACE te pikken uit de Skywalker ranch van George Lucas. Een roadmovie die werkelijk propvol zit met verwijzingen naar de beroemde serie films en veel leuke cameo's

Niets meer en niets minder maar erg genietbaar

7.5

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=ntzYG9t5zi0)

http://img7.imageshack.us/img7/1006/posterfanboys.jpg

Jordy van Buel
02-05-2009, 14:27
Shrek the Third Chris Miller - 2007

Ik snap de kritieken rond deze film niet echt. Oké de scherpe kantjes zijn er wat vanaf en hier en daar komen de grappen bekend voor, maar voor de rest heb ik me er uitstekend mee vermaakt!

Davidshadow13
02-05-2009, 15:17
Hooligans (Lexi Alexander, 2005)
Prachtige film, prachtige sfeer, prachtige muziek. Dat is alles wat ik over Hooligans kan zeggen het is gewoon een prachtige film. Het weet de grouwe hooligan sfeer goed over te bregen. Sommige mensen zeggen wel 'je had een afkeurende blik moeten geven' of 'waar gaat het nog eigenlijk over'. Wat maakt het uit!

Hooligans is gewoon een prachtige film de je aangrijpt, en mij bijna aan het huilen maakte. Het laat de strijd tussen voetbalclubs zien. Een strijd van eer, kameraadschap en een strijd van nooit opgeven. Hooligans is zeker een van mijn favorieten films ooit omdat het zo confronterend, zo grauw en toch zo mooi is.

Cijfer: 10/10

Wim S.
02-05-2009, 16:15
The Bank Job (BR) :The Bank Job ( 2008 ) (Blu-ray) : Prima aktiefilm, schijnt gebaseerd te zijn op een waargebeurd verhaal ten tijde van de jaren zeventig. Onwaarschijnlijk zal het wel leuker en ingewikkelder zijn gemaakt door de regisseur om er een leuke film van te maken. De stijl deed me wel iets denken aan een Lock, Stock and Two Smoking Barrels, waarbij net als in deze film een simpel klusje door kleine criminelen helemaal niet zo simpel blijkt te zijn. Waarbij ze betrokken raken en klem komen te zitten in een ingewikkelde situatie waar andere grote misdaad organisaties, een pornomagnaat en bankhouder, geheime politie, corrupte politie, burgemeesters en Micheal X de tegenhanger van Malcolm X betrokken zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd van welke persoon binnen het koningshuis die sexfoto's echt zouden zijn geweest, maar gezien ze de namen hebben veranderd van de echte personen, zullen we er waarschijnlijk nooit achter kunnen komen. Dit met de nodige humor, harde aktie, mooie vrouwen gecombineerd maken dit tot een vermakelijke film die zich uitstekend leent voor Blu-ray. Ik krijg wel het idee dat Jason Statham de aktieheld is van deze tijd. 7.9/10

Be Kind Rewind (BR) : Erg leuke film, die soms toch ook even zijn trage momenten kent, maar ook enorm grappig en mooi kan overkomen. Ik had soms echt de tranen in de ogen van het lachen, vooral toen ze de films Ghostbusters en Rush Hour 2 gingen naspelen.Er zat op een geven moment zelfs een scene in de film die me wel erg deed denken aan Cinema Paradiso, was ontzettend leuk om te zien. De sfeer van zo'n oude videotheek wordt goed overgebracht, iets wat ik ook vond in een film als Empire Records wat ook zo'n heerlijke sfeer had. Jack Black is echt hilarish in deze film en daardoor onmisbaar. 7.8/10

SKnapen
02-05-2009, 16:15
The Incredibles (2004)

http://a.media.abcfamily.go.com/abcfamily/Specials/25-Days-of-Christmas/Schedule/The_Incredibles_large.jpg

Mijn favoriete animatiefilm weer eens uit de kast getrokken en ook ditmaal weer 120 minuten genoten.
De leuke insteek naar het superheldengerne, de fantastische animatie van Pixar, het uber-lekkere tempo en uitgebalanceerde personages maken hier een meesterwerk van onder het animatiegerne (niet de enige van Pixar trouwens).

Maar dan heb ik een punt nog niet genoemd en dat is voor mij een van de lekkerste soundtracks ooit. Michael Giacchino heeft hier zo’n goede mix van jazz en filmmuziek gemaakt die alle bovengenoemde punten nog eens in het kwadraat versterkt. Ben weer helemaal vrolijk. http://www.whatiwatch.net/images/smilies/icon_biggrin.gif

8,7

Daan de G.
02-05-2009, 16:31
V for Vendetta

Eén van de betere films van de afgelopen jaren, die naast geweldig, goed geschreven dialogen een puike cast kent en een erg goed verhaal over de toekomst met parallellen naar ons heden en verleden.

Daarnaast is Hugo Weaving geniaal in deze film. De man heeft gedurende de hele film een masker op, maar maakt door zijn geweldige stem en bewegingen van V een echt karakter! Geweldig!! Daarnaast is Nathalie ook weer om te smullen, zelfs met een kale kop!

Oudlid_X5
02-05-2009, 18:25
Broken Flowers (Jim Jarmusch, 2005) 5.0
Wanne be Europese arty-farty film. Diepzinnige overpeinzingen van een regisseur waar ik meer van verwacht dan dit. De reis is belangrijker dan het eindbestemming, waar hebben we dat niet eerder gehoord..? Er wordt veel aan de kijker over gelaten! Maar omdat ik dat al meteen doorzag aan het begin van de film irriteerde ik me daar naderhand behoorlijk aan. Terwijl ik daar normaal geen last van heb. Ben toch wel een voorstander van open eindes maar deze werkt juist toe naar een geforceerd open einde. Een beetje Paris, Texas meets Dead Man maar dan niet de kwaliteiten van die twee films. Ook dat accentje van Jeffrey Wright vond ik veels te gemaakt. Of de muziek, of de film verdelen in etappes (vier vrouwen) het loopt nergens vlotjes, het schuurt eerder. Fragmentarische film die diepgang suggereert.Oftewel BORING!

Coen P.
02-05-2009, 18:52
The Spirit.

Wannabee 300/Sin City zonder de actie van de één (300) en de klasse (Sin City) van de ander. Style over substance (waarbij de inhoud overigens erg leeg is). Slechte hoofdrolspeler (die hele Spirit kan me gestolen worden)...erg matig...

Kopen iemand :mrgreen:

Wim S.
02-05-2009, 19:01
The Spirit.

Wannabee 300/Sin City zonder de actie van de één (300) en de klasse (Sin City) van de ander. Style over substance (waarbij de inhoud overigens erg leeg is). Slechte hoofdrolspeler (die hele Spirit kan me gestolen worden)...erg matig...

Kopen iemand :mrgreen:

Blu-ray?

Coen P.
02-05-2009, 19:07
Nee, dvdtje Wim!

Wim S.
02-05-2009, 19:41
Nee, dvdtje Wim!

Ow dan hoef ik 'm niet :)

Oorlogswinter (Blu-ray) :

Met Oorlogswinter levert Nederland weer een goede film over de tweede wereldoorlog af, iets waar we over het algemeen wel goed in blijken te zijn. Ik denk dat deze film het internationaal ook best goed zou kunnen doen.

Ik heb het boek van Oorlogswinter nog nooit gelezen, want ik ben ook niet zo'n lezer. Ik kijk liever een film en ik denk dat de film ook wel duidelijk heeft gemaakt wat de schrijver Jan Terlauw van het boek heeft bedoeld. Namelijk hoe een klein jochie Michiel te snel volwassen wordt door deze oorlog waarbij hij echt in gruwelijke situaties terecht komt en moeilijke keuzes moet maken, iets wat voor een kind nooit kan zijn bedoeld. Visueel ziet het winterse landschap van het plaatsje Vlank er prachtig uit. Het einde vond ik iets te ver doorslaan, waarbij Michiel zijn kind zijn terug lijkt te vinden, ik vond dit een te geforceerd vrolijk einde. 8.3/10


http://thecultcorner.com/files/imagecache/display_c/files/image/oorlogswinter4.jpg

jan_tran
02-05-2009, 20:18
de dvd heb ik niet gezien maar de Blu-Ray is zeker weten een aanrader!

Ik heb de DVD ook nog niet gezien maar volgens mij staat daar wel dezelfde film op.

Eric B.
02-05-2009, 20:47
Ik heb de DVD ook nog niet gezien maar volgens mij staat daar wel dezelfde film op.


duh, ik bedoel dan ook dat de Blu-Ray een aanrader is qua beeld en vooral qua geluid ;)
de DVD heb ik niet gezien dus ik weet niet hoe beeld en geluid daarop is:)

Alexander D
03-05-2009, 09:23
Dark City

Wat anders dan verwacht maar toch wel vermakelijk. Prachtige sfeer.

Patrick van den Hul
03-05-2009, 10:30
Het einde vond ik iets te ver doorslaan en ik wou een spoilertag plaatsen van waarom maar schijnt me niet te lukken dus dan maar niet. Dan moet je dat maar bekijken op WiW. 8.3/10


Spoilertaginstructie vind je bovenaan dit subforum als sticky topic.

Wim S.
03-05-2009, 10:46
Spoilertaginstructie vind je bovenaan dit subforum als sticky topic.

Gelukt, thanx.

Mr. Incredible
03-05-2009, 17:00
Lost Highway (David Lynch, 1997)
Typische Lynch-film. Lost Highway ziet er goed uit en de belichting creëert een spannende sfeer. Het acteerwerk is prima en de soundtrack is fantastisch. Maar waar ik Mulholland Drive en zelfs Inland Empire nog een beetje begreep (althans dat denk ik), heb ik hier geen idee wat er allemaal gebeurt. Maar dit is alleen maar een voordeel, want dan kan ik de film nog wat vaker bekijken. 8,2

Michael Hamers
03-05-2009, 21:54
Zodiac Director's Cut

Ik had deze al veel voorbij zie komen hier op het forum, maar had er nog niet eerder van gehoord. Ben toch blij dat ik deze heb gezien. Erg goede thriller over de Zodiac killer. De film kan zich net niet meten met Se7en, maar hij mag er zeker wezen. Ik hoef em echter maar 1x te zien. De verassing is er nu wel vanaf. Se7en daarentegen blijft boeien.

8,5/10

shadyelg
03-05-2009, 22:00
My Bloody Valentine (1981)

Dit is echt zo'n ondergewaardeerde titel. Begrijp me niet verkeerd het is zeker geen goede film, maar voor mij heeft het zeker een bepaalde charme, zeker na het zien van de remake moet ik zeggen dat ik toch flink verrast was door de uiteindelijke moordenaar... En de ongecensureerde versie was gewoon zelfs voor vandaag de dag best wel smerig... Een pickhouweel door je nek en nog door je oog kas, gadver dit vond ik zelfs smeriger dan de meeste films vandaag de dag...

4 uit een 5(y)

1101
03-05-2009, 22:06
Zodiac Director's Cut

De verassing is er nu wel vanaf. Se7en daarentegen blijft boeien.

Ik vind eerder het tegenovergestelde. Het traject is voor Zodiac erg belangrijk, terwijl bij Se7en de climax het narratief echt afsluit. Het verhaal achter de Zodiac-killer en het acteerwerk vind ik erg interessant. John Doe ken ik nu wel.

Melzz
03-05-2009, 22:08
Zodiac Director's Cut

Ik hoef em echter maar 1x te zien. De verassing is er nu wel vanaf. Se7en daarentegen blijft boeien.

8,5/10



Het verrassingselement zit hem toch meer in Seven....met een duidelijke twist. Dat element zit nu juist niet in Zodiac.

Michael Hamers
03-05-2009, 22:09
Ik vind eerder het tegenovergestelde. Het traject is voor Zodiac erg belangrijk, terwijl bij Se7en de climax het narratief echt afsluit. Het verhaal achter de Zodiac-killer en het acteerwerk vind ik erg interessant. John Doe ken ik nu wel.

Het acteerwerk is zeer zeker interessant en het verhaal erachter is ook heel interessant, maar ik weet voor mezelf dat ik em niet nog een keer ga bekijken...

Oudlid_X5
03-05-2009, 22:10
Personal Velocity: Three Portraits (Rebecca Miller, 2002) 8.0

Zag de film vanavond en ik ben er plotsklaps op verliefd geworden!

Rebecca Miller (vrouw van Daniel-Day Lewis) maakte naar deze film The Ballad of Jack and Rose maar die vind ik iets minder. Personal Velocity is een lekker onconventionele trip van drie verhalen rondom vrouwen die problemen hebben met hun man. Rebecca Miller gebruikt daarin ruimschoots een algemene verteller als voice-over en muziek waar ik een grote glimlach bij kreeg. Voortreffelijke onafhankelijke film die in 2001 het Sundance Festival kleur gaf. Ze won daar een aantal prijzen wat ik niet vreemd vind.

Daarbij is het ook nog eens naturel gefilmd. Dat betekend soms onscherpe beelden, soms overbelichting, soms zet ze tijd stil en gebruikt ze foto's om het verhaal verder te vertellen. En het lijkt allemaal te werken. :-P

Lekker geacteerd door mensen die je al eerder zag optreden in films waarvan je de naam maar niet lijkt te kunnen onthouden. Leo Fitzpatrick (Kids, Bully), Kyra Sedgwick (Behind the Red Door, Secondhand Lions, Phenomenon), Parker Posey (Superman Returns, Blade: Trinity).

Een film die gezien mag worden. Helaas kan ik hem nergens te koop vinden. :sad:

Jordy van Buel
03-05-2009, 23:10
Bangkok Dangerous 2008 - Oxide Pang Chung & Danny Pang

Ik vond het begin vrij aardig, maar na een half uur zwakt de film dermate af, dat de film alsnog erg lang duurt. Nee, ik zie Nicolas Cage dan liever in National Treasure, met wat meer humor.

Alexander D
04-05-2009, 08:09
Burn after reading

Wat een heerlijke film. Echt van begin tot einde genoten. Pitt ook in een toprol naar mijn mening.

9.5/10

Jordy van Buel
04-05-2009, 09:08
Burn after reading

Wat een heerlijke film. Echt van begin tot einde genoten. Pitt ook in een toprol naar mijn mening.

9.5/10

Helemaal mee eens (y)

Marcel v/d H.
04-05-2009, 09:18
Slacker Richard Linklater, 1991
Een van de eerste films van Richard Linklater waarin je al veel van zijn kenmerken ziet, maar waar de uitvoering nog wel wat mager is. Het is in deze film wel erg veel gelul in de ruimte, daarnaast zit er ook niet echt een verband tussen de verschillende scenes. Neemt niet weg dat er wel enkele zeer geslaagde scenes tussen zitten, waaronder de openingsscene. 7.0

Coen P.
04-05-2009, 10:01
Burn after reading

Wat een heerlijke film. Echt van begin tot einde genoten. Pitt ook in een toprol naar mijn mening.

9.5/10


Helemaal mee eens (y)

Helemaal mee oneens :(

Coen P.
04-05-2009, 10:07
Zaterdag Rendition gezien. Erg matige post 9/11 film met een boodschap die door je strot geduwd wordt. Gyllenhaal loopt verdwaasd rond in deze verder stuurloze film die vooral door het matige plot in elkaar zakt...

Melzz
04-05-2009, 10:34
Bangkok Dangerous 2008 - Oxide Pang Chung & Danny Pang

Ik vond het begin vrij aardig, maar na een half uur zwakt de film dermate af, dat de film alsnog erg lang duurt. Nee, ik zie Nicolas Cage dan liever in National Treasure, met wat meer humor.

Het begint haast een cliche te worden......maar het origineel is veel beter, ook van de Pangbroertjes. Wellicht bevalt je die stukken beter.

Melzz
04-05-2009, 10:35
Zaterdag Rendition gezien. Erg matige post 9/11 film met een boodschap die door je strot geduwd wordt. Gyllenhaal loopt verdwaasd rond in deze verder stuurloze film die vooral door het matige plot in elkaar zakt...

Inderdaad....vond het een vrij vervelende film. Na afloop blijft er ook zeer weinig hangen.

Stephan Nobelen
04-05-2009, 10:37
Helemaal mee oneens :(

idem

Coen P.
04-05-2009, 11:43
Beowulf.

Innovatief door de motion capture techniek (soms geslaagd, soms nog houterig), maar qua plot en dialogen géén hoogvlieger! Als dit een reguliere film was geweest dan was er weinig aan geweest. Nu is de film nog interessant door de technische kant!

Jordy van Buel
04-05-2009, 11:56
La meglio gioventù 2003

Wonderschoon. Zelden zo'n ingrijpend portret van een familie gezien. Een lach en een traan, deze 6 uur durende film heeft alles in zich. Must-see!

Albert Kostwinder
04-05-2009, 13:05
Star Trek - The motion picture op Blu ray.

Kreeg de 1 - 6 motion picture box binnen voor het weekend en meteen de 1ste film bekeken. Binnenkort deel 2, mijn favoriet.

Prachtig en echt genoten. Als Star Trek je ding is, gewoon bestellen. Ondanks dat het de tc zijn (heb de dir.cuts wel op dvd staan) is het genieten.

Nog nooit heb ik Star Trek the motion picture zo goed gezien en gehoord. Het beeld is echt opgeknapt, al zitten er sommige scene's tussen die wat vreemd onscherp zijn. Maar dit mag echt de pret niet drukken, 99% van het beeld is gewoon top!. Maar goed, er zullen altijd zeikerds zijn die straks lopen te mierenjeweetwel over die 1%.

De 7.1 track is echt zeer goed al kun je wel horen dat het een oudere track is. Bas gaat laag maar denderd nimmer als, laten we zeggen, Cloverfielfd wat op zich een mooie referentie track is. Alle kanalen worden rondom wel goed gebruikt en soms heb je de neiging om je hoofd om te draaien.

Heb ik al gezegd dat ik heb genoten!. Echt mijn kaak zit nu met tape vast. Gewoon top!!.

Kijk nu al uit naar the Wrath of Khan :)

Oorlogswinter op Blu ray.

Wederom prachtig verhaal op een opvallend volwassen manier op film gezet. Leuk geacteerd en het beeld. Tjonge jonge, hier wordt Zwartboek overtroffen hoor!. Schitterend filmisch!. Wat mij betreft mogen alle films zo op blu ray gezet worden. Gewoon referentie materiaal. ;)

Rorschach
04-05-2009, 15:38
Cyclops:

Slechtste film dat ik in het laatste jaar al heb gezien. Hoe dat men ooit geld heeft kunnen uitgeven aan zo'n film te maken, kweet het niet :)

1/10

Crank 2:

Terwijl ik Crank 1 9/10 geef, geef ik Crank 2 maar een 6/10. De special effects in Crank 1 waren zeer verrassend, terwijl het echt ongelofelijk overdreven werd bij Crank 2. Het verhaal is ook veel minder.

Push:

Had van deze film wat meer verwacht. Niet heel slecht, maar meer dan 1 keer moet ik hem toch niet zien :)

6/10

MAW: de laatste drie films waren geen top voor mij :)

*NERAZZURRI*
04-05-2009, 15:47
Taken (Pierre Morel, 2008 )

http://www.shoppingblog.com/pics/taken_liam_neeson_1.jpg

Mwah. Wel erg simpel en oppervlakkig hoor... Redelijk vermaak, maar ook geen rattenkeutel meer dan dat.

Lex v/d Moolen
04-05-2009, 15:51
Burn after reading
Wat een heerlijke film. Echt van begin tot einde genoten. Pitt ook in een toprol naar mijn mening.
9.5/10Hmja, was wel weer een klein pareltje van de Coen bro's.
Al kan ie imo nooit tippen aan TBL of Fargo.


Heb de afgelopen dagen gekeken naar When We Left Earth: The NASA Missions.
Mooie docu over de Amerikaanse ruimtevaart.

Wim S.
04-05-2009, 19:35
Hobson's Choice (1954) David Lean Centenary Collection: De beste film die ik tot nu toe nog heb gezien van David Lean en ik heb er nog één te gaan uit de Centenary collection. Hobson is een succesvolle schoenenmaker en samen met zijn drie dochters en twee onderbetaalde werknemers runt hij de zaak. Echter Hobson is een gierige en dominante man en besluit om zijn dochters geen toestemming te geven voor het huwelijk, zodat hij goedkope krachten kan behouden, aangezien zijn drie dochters bijna kosteloos voor hem werken en eigenlijks ook voor hem zorgen. Tot zijn oudste dochter welke niet op haar bekje is gevallen in opstand komt en gaat trouwen met één van de onderbetaalde werknemers van Hobson en uiteraard daarmee haar eigen weg inslaat. Uiteraard tot grote schrik en ongenoegen van haar vader Hobson die naast gierig en dominant ook nog eens heel erg eigenwijs blijkt te zijn.Geweldige leuke film met de nodige subtiele humor, romantiek en ook deze film ziet er visueel weer prachtig uit. 8/10

Close Encounters of The Third Kind DC (Blu-ray) : Heerlijke sci-fi film die wel wat neigt naar de stijl van een jaren 50 sci-fi film. Waarbij hier de special effects er echt geweldig uitzien, het gegeven van die toon die steeds weer terugkomt is mischien wat vergezocht maar zorgt wel voor een leuke muzikale samenspel tussen de aliens en het menselijke ras. Het heeft gewoon iets lachwekkends maar toch pik je het, want de film straalt gewoon een geweldige jaren 50 sci-fi stijl uit, maar ook een soort van suspense. Dan doel ik bevoorbeeld in een paar scene's die er visueel echt spannend uit zagen, het jongetje Barrie die in de deuropening staat. 8/10

*NERAZZURRI*
04-05-2009, 19:47
Zodiac (David Fincher, 2007)

http://graphics8.nytimes.com/images/2007/02/18/arts/halb_zodiac.1.600.jpg

Who dunnits :) Ze blijven boeien. Kan altijd wel genieten van een filmisch puzzelstukje. Fincher maakt van dit waargebeurde verhaal een prima kijkervaring. Niet een van z'n topfilms, maar zeker de moeite waard.

Erwin de Koning
04-05-2009, 21:27
THE LOCH NESS HORROR (http://www.badmovieplanet.com/unknownmovies/reviews/rev396.html)

NESSIE

Toen ik de naam Buchanan voorbij zag schuiven schoot het door me heen; toch niet Larry eh...

Jawel. Dat z'n films beter werken dan slaappillen wist ik en ook deze liet mij een paar keer indommelen. Niet erg best maar wel z'n beste

Je bent beter af als je het kijken van Larry's spul bij de poster laat want die is geweldig

5.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=QXNg-2c62aw)

http://img4.imageshack.us/img4/9342/posterthelochnesshorrorv.jpg

Coen P.
04-05-2009, 22:26
Caché (Michael Haneke, 2005) *****
Caché, de eerste film van Michael Haneke die ik zie, is een geweldige binnenkomer in het oeuvre van de Oostenrijkse cineast. De film biedt met zijn vele lange en statische shots een voyeuristisch inzicht in het omgaan met schuldgevoelens. De hoofdrolspelers, een getrouwd Frans stel met een tienerzoon, ontvangen mysterieuze videobanden van hun huis en leven. Beide dragen echter geheimen met zich mee (de film richt zich op het verleden van de man, het geheim van de vrouw wordt enkel geimpliceerd). De geheimen vermelden zou afbreuk doen aan je kijkervaring, dus daar wil ik zo weinig mogelijk kwijt. Ik wil wel vermelden dat genoemde geheimen en schuldgevoelens eigenlijk in de breedste zin van het woord gezien moeten worden. Haneke laat bovendien een Algerijn een voorname rol spelen waarbij een Frans politiek geheim naar voren wordt gebracht. In 1961 vonden 200 Algerijnen in Parijs de dood tijdens een demonstratie. Deze zwarte bladzijde van de Franse geschiedenis is amper bekend en deze filmische metafoor probeert hier licht op te schijnen. Tot slot wil ik iedereen aansporen om deze film te zien en goed zijn of haar ogen open te houden tijdens het einde dat op meerdere manieren interpreteerbaar is. Ik heb twee uur lang aan het scherm gelijmd gezeten en zou de film probleemloos meteen nog een keer kunnen en willen kijken!

*NERAZZURRI*
04-05-2009, 23:37
Rain Man (Barry Levinson, 1988 )

http://www.bfi.org.uk/sightandsound/images/issue/420/rain-man_420.jpg

Mwah. Eerste uur vond ik ronduit irritant, daarna iets meer voeling met de karakters, maar echt heel erg boeiend vond ik het nooit worden.

Bas Reuver
05-05-2009, 00:00
Caché (Michael Haneke, 2005) *****
Caché, de eerste film van Michael Haneke die ik zie, is een geweldige binnenkomer in het oeuvre van de Oostenrijkse cineast. De film biedt met zijn vele lange en statische shots een voyeuristisch inzicht in het omgaan met schuldgevoelens. De hoofdrolspelers, een getrouwd Frans stel met een tienerzoon, ontvangen mysterieuze videobanden van hun huis en leven. Beide dragen echter geheimen met zich mee (de film richt zich op het verleden van de man, het geheim van de vrouw wordt enkel geimpliceerd). De geheimen vermelden zou afbreuk doen aan je kijkervaring, dus daar wil ik zo weinig mogelijk kwijt. Ik wil wel vermelden dat genoemde geheimen en schuldgevoelens eigenlijk in de breedste zin van het woord gezien moeten worden. Haneke laat bovendien een Algerijn een voorname rol spelen waarbij een Frans politiek geheim naar voren wordt gebracht. In 1961 vonden 200 Algerijnen in Parijs de dood tijdens een demonstratie. Deze zwarte bladzijde van de Franse geschiedenis is amper bekend en deze filmische metafoor probeert hier licht op te schijnen. Tot slot wil ik iedereen aansporen om deze film te zien en goed zijn of haar ogen open te houden tijdens het einde dat op meerdere manieren interpreteerbaar is. Ik heb twee uur lang aan het scherm gelijmd gezeten en zou de film probleemloos meteen nog een keer kunnen en willen kijken!

Dat is ook de enige film die ik heb gezien van de beste man. Maar het was idd een topper!!!

Angels vs demons
05-05-2009, 09:32
My Bloody Valentine (1981)

Dit is echt zo'n ondergewaardeerde titel. Begrijp me niet verkeerd het is zeker geen goede film, maar voor mij heeft het zeker een bepaalde charme, zeker na het zien van de remake moet ik zeggen dat ik toch flink verrast was door de uiteindelijke moordenaar... En de ongecensureerde versie was gewoon zelfs voor vandaag de dag best wel smerig... Een pickhouweel door je nek en nog door je oog kas, gadver dit vond ik zelfs smeriger dan de meeste films vandaag de dag...

4 uit een 5(y)

Als je van smerig houd, en van films van vandaag de dag..
À l'intérieur (http://www.imdb.com/title/tt0856288/) (2007)
Martyrs (http://www.imdb.com/title/tt1029234/) (2008)
http://www.imdb.com/images/b.gif
Ils (http://www.imdb.com/title/tt0465203/) (2006) (moet ik zelf nog zien, maar schijnt ook een goede te zijn)
Haute tension (http://www.imdb.com/title/tt0338095/) (2003) (moet ik zelf nog zien, maar schijnt ook een goede te zijn)

Daan de G.
05-05-2009, 09:34
Als je van smerig houd, en van films van vandaag de dag..

http://www.imdb.com/images/b.gif
Ils (http://www.imdb.com/title/tt0465203/) (2006) (moet ik zelf nog zien, maar schijnt ook een goede te zijn)


Ils is goed, maar niet smerig! Meer spannend ;)

Erwin de Koning
05-05-2009, 10:47
S. DARKO (http://www.imdb.com/title/tt1231277/)

S. DARKO: A DONNIE DARKO TALE

Een sequel op DONNIE DARKO... hoe haal je het in je hoofd!?

Hollywood

DONNIE DARKO is een film die klaar is. Af. Een sequel als deze die ook nog eens kant nog wal raakt is dus compleet overbodig. En het einde is helemaal ***

4.0

Trailer (http://www.youtube.com/watch?v=nOI-fxVG7sA)

http://img8.imageshack.us/img8/4681/sdonniedarko2poster.jpg

Don van Straalen
05-05-2009, 12:08
Ik loop in ieder geval met een grote boog om S. Darko heen

Rorschach
05-05-2009, 12:14
Vnvond kijk ik naar S. Dark! Donnie Darko was een zalige film! Khoop dat ze het toch niet helemaal naar de zak geholpen hebben :)

Nielsje
05-05-2009, 15:13
Sicko
Aardige documentaire van Michael Moore over de erbarmelijke gebeurtenissen in de Amerikaanse gezondsheidsindustrie. Behoorlijk eenzijdig en zwart/wit (in de VS is alles slecht en in Canada, Groot-Brittannië en Frankrijk alles goed) maar als je niet alles voor zoete koek slikt wel goed om eens te zien.

Happy-Go-Lucky
De Engelse juf Poppy is super vrolijk maar ik vond het maar super overdreven en niet leuk. De film kabbelt maar een beetje voort en als Poppy een conflict heeft met haar tegenpool, rij instructeur Scott, wordt daar verder niets mee gedaan en is de film afgelopen. Zeer matige film.

Tropic Thunder
Mooie parodie op oa. oorlogsfilms en Hollywood, bij vlagen grappig, sterk geacteerd maar toch vond ik het geen superfilm.

*NERAZZURRI*
05-05-2009, 17:16
Burn After Reading (Coen Bros., 2008 )

http://images.eonline.com/eol_images/Articles/20080507/425.clooney.mcdormand.burn.after.reading.050708.jp g

Paar grappige stukjes, verder kan het niet tippen aan de andere comedy's van de broertjes.

Melzz
05-05-2009, 19:25
Sound of the Mountain - Mikio Naruse - 1954

Wederom weer een film van Naruse over een problematisch huwelijk. Een man gaat vreemd en verwaarloosd zn vrouw, gespeeld door Setsuko Hara, oa bekend van haar rollen in Ozufilms. Ze heeft een speciale band met haar schoonvader die haar lot erg aantrekt. De film kent ook een aantal zeer interessante bijrollen. Wat deze film zo bijzonder maakt is de gelaagdheid van de karakters. Ze zijn complex en veel valt te halen uit gebaren een blikken. Er borrelt van alles onder de oppervlakte.

Ik had altijd wat moeite met het acteerwerk van Setsuko Hara. Altijd die beleefde glimlach maar nu pas valt het kwartje. Ze acteert met expressie en wat je ziet (een glimlach) is vaak het tegenovergestelde van wat te voelt. Vooral in deze film vond ik haar zeer indrukwekkend. De film heeft wel wat van Late Spring, een film van Ozu waarin Setsuko Hara een dochter speelt die moeilijk los kan komen van haar vader. In deze film is het haar schoonvader met wie ze een sterke band heeft.

De stijl van Naruse is sober. De shots zijn statisch en volgen elkaar op een vloeiende manier op. De editing heeft een bepaald tempo dat met uiterste precisie is vorm gegeven. Ook al lijken de films op die van Ozu, Naruse kan me veel meer bekoren. Het kan door de wat compactere lengte komen want de lange speelduur van de films van Ozu wiegen me vaak in slaap. Mooie film dit. Prachtbox van MoC.

8.0

*NERAZZURRI*
05-05-2009, 19:43
Don't Mess With The Zohan (Dennis Dugan, 2008 )

http://www.canmag.com/images/front/movies20082/zohan3.jpg

http://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036945414_0.gifhttp://forum.gamer.nl/images/smilies/bounce.gifhttp://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036945666_0.gif

Michael Hamers
05-05-2009, 20:05
The Naked Gun: From the Files of Police Squad

Geweldige humor met een ongelooflijk melige Leslie Nielsen (y)

8/10

Erwin de Koning
05-05-2009, 20:35
X-MEN ORIGINS: WOLVERINE (http://screenjabber.com/x-men-wolverine)

WOLVERINE

Logan is natuurlijk een van de meest populaire striphelden uit de Marvel Universe en dus kon deze verfilming niet uitblijven. Voordelen en nadelen, Hugh Jackman is goed als http://img4.imageshack.us/img4/6179/wolverinem.gif en de enige die ik me beter in die rol kan voorstellen is Clint Eastwood van zo'n 30 jaar terug en het plotje is voldoende comicgetrouw. Dat Deadpool dat niet is samen met Gambit vind ik het grootste nadeel en je kan zeggen 'ja maar het is een popcornfilm dus'

Boeien!

De film had mij beter bevallen als het compleet volgens de comic was maar dat is maar heel zelden natuurlijk het geval

8.0

http://img16.imageshack.us/img16/6146/xmenoriginswolverineverk.jpg

TheGodfather
05-05-2009, 21:26
La meglio gioventù 2003

Wonderschoon. Zelden zo'n ingrijpend portret van een familie gezien. Een lach en een traan, deze 6 uur durende film heeft alles in zich. Must-see!
Iedereen aan La Meglio Gioventù! (y)

TheGodfather
05-05-2009, 21:52
La Gueule Ouverte (http://www.imdb.com/title/tt0071587/)
Ontdaan van alle opsmuk is dit het hartverscheurende verhaal van een vrouw (Monique Mélinand) die terminaal ziek is en wat haar ziekte doet met haar zoon (een geweldige rol van Philippe Léotard), schoondochter (de beeldschone Nathalie Baye) en man (Hubert Deschamps).

De film gaat niet zozeer over de ziekte van de vrouw maar destemeer over wat het doet met haar familie. Pialat is niet op zoek naar goedkoop effect bejag door bijvoorbeeld het overdreven gebruik maken van muziek of close-ups. Wat hier vertelt wordt is autobiografisch en dus probeert Pialat het zo eerlijk mogelijk weer te geven. En dat werkt. De film ziet er qua kleur ontzettend grauw uit, iets wat de sfeer nog triester maakt. De opbouw van het verhaal en van de emoties zijn goed en komen tot een onzettend emotionele climax waarbij Hubert Deschamps de show steelt.

Een oprecht emotionele en mooie film die nadreunt als een mokerslag.
Na L`Enfance-Nue is La Gueule Ouverte de tweede voltreffer die ik van Pialat zie, waarbij deze nog beter is dan eerstgenoemde.
Ben zeer benieuwd naar de extra`s op de geweldige Masters Of Cinema dubbel dvd en naar de rest van Pialat`s film die binnenkort ook bij MoC zullen verschijnen.
Een absolute aanrader!

9,0/10

Jeroen Trapman
05-05-2009, 23:54
X-Files Season 1 disc 4 ***** / *****
Tot nu toe de leukste disc die ik gezien heb.
Zitten 2 hele spannende afleveringen tussen waar ik erg van heb genoten.
Ben nu al helemaal verslaafd eraan :p

Melzz
06-05-2009, 07:47
Hobson's Choice (1954) David Lean Centenary Collection: De beste film die ik tot nu toe nog heb gezien van David Lean en ik heb er nog één te gaan uit de Centenary collection.

Dan wordt het denk ik zo sachies an tijd om je aan Lawrance of Arabia te gaan wagen. Dat vind ik echt een meesterwerk. Hobson zelf nog niet gezien. Ik ga niet zo hard met die collectie omdat ze me tot nu wat tegenvallen.....

jawst
06-05-2009, 08:19
i did not get it (7,6 op de imdb)
niet indringend, niet spannend. vleesch nog visch

volgende film STAR TREK in de IMAX

Wim S.
06-05-2009, 12:43
Dan wordt het denk ik zo sachies an tijd om je aan Lawrance of Arabia te gaan wagen. Dat vind ik echt een meesterwerk. Hobson zelf nog niet gezien. Ik ga niet zo hard met die collectie omdat ze me tot nu wat tegenvallen.....

De films vallen mij absoluut niet tegen, maar ik kan me voorstellen dat je ze oudbollig vind overkomen , zoals je eerder bij Oliver Twist al aangaf. Ikzelf vind de films een zeer gemoedelijke sfeer hebben. Lawrence of Arabaria heb ik hier inderdaad nog onbekeken in de kast liggen, maar eerlijk gezegd had ik geen idee dat ook deze van David Lean was, tot jij hier mee kwam. Ik heb de cover even gecheckt en verdomd inderdaad ook een film van Lean (y) , nou ja ik heb nog 1 film te gaan uit de box en daarna Lawrence of Arabia er maar even in gooien....

Lex v/d Moolen
06-05-2009, 13:23
http://img16.imageshack.us/img16/6146/xmenoriginswolverineverk.jpg
Nice Kubrick stare.

Coen P.
06-05-2009, 13:44
Here's Wolfie!

Jeroen Trapman
06-05-2009, 14:11
The X-Files Season One ***** / *****

In het begin wist de serie me niet echt te pakken.
Vond de eindes veels te vaag, en ook de verhalen vond ik niet echt overtuigend....
Nu heb ik het eerste seizoen helemaal gekeken en valt alles op zijn plaats :)
Helemaal geweldig, op naar seizoen 2 (y)

Nielsje
06-05-2009, 16:23
Planet Terror
Vermakelijk. Als je iets hebt met het Grindhouse genre is het waarschijnlijk een prachtige tribute maar voor mij was het gewoon een leuke zombie film.

Jeroen Trapman
06-05-2009, 17:26
Old Boy
Helemaal geweldig, 10 van de 10 (y)
Iedereen moet deze film verplicht gezien hebben :D

SKnapen
06-05-2009, 20:31
Here's Wolfie!

MARTIN ADAMS !! :)

Don van Straalen
06-05-2009, 23:08
Jackie Brown (1997) - 7,5/10

Crank: High Voltage (2009) - 7/10

American Psycho (2000) - 7,5/10

Sunset Blvd. (1950) - 8/10

Amadeus (1984) - 7,5/10

Bas Reuver
07-05-2009, 12:04
De films vallen mij absoluut niet tegen, maar ik kan me voorstellen dat je ze oudbollig vind overkomen , zoals je eerder bij Oliver Twist al aangaf. Ikzelf vind de films een zeer gemoedelijke sfeer hebben. Lawrence of Arabaria heb ik hier inderdaad nog onbekeken in de kast liggen, maar eerlijk gezegd had ik geen idee dat ook deze van David Lean was, tot jij hier mee kwam. Ik heb de cover even gecheckt en verdomd inderdaad ook een film van Lean (y) , nou ja ik heb nog 1 film te gaan uit de box en daarna Lawrence of Arabia er maar even in gooien....

Lawrence of Arabia is echt top en mag dan ook best een meesterwerk genoemd worden. Naast LoA vond ik "The Bridge on the River Kwai" ook erg goed. Zit die ook nog in die box?

Wim S.
07-05-2009, 12:14
Lawrence of Arabia is echt top en mag dan ook best een meesterwerk genoemd worden. Naast LoA vond ik "The Bridge on the River Kwai" ook erg goed. Zit die ook nog in die box?


LoA en Bridge over the river kwai zitten beide niet in de box, de box betreffen wat meer het oudere werk van Lean.

vince curtin
07-05-2009, 13:27
Ryan`s Daughter is ook een geweldige film IMO
gr,vince.

Wim S.
07-05-2009, 15:27
Ryan`s Daughter is ook een geweldige film IMO
gr,vince.

Bedankt voor de tip, komt ook op de wensenlijst.

Erwin de Koning
07-05-2009, 15:30
A ESTRANHA HOSPEDARIA DOS PRAZERES (http://www.franksmovielog.com/browse/reviews/the-strange-hostel-of-naked-pleasures-1976/)

THE STRANGE HOSTEL OF NAKED PLEASURES / THE STRANGE INN OF PLEASURES

José Mojica Marins (bekend van de coffin Joe films) is geen Luis Buñuel en pretendeert dat ook niet met deze surrealistische trash over een behekst hotel maar het is het allemaal net niet. Waar Fulci's THE BEYOND wel slaagt faalt deze jammerlijk door de vele herhalingen en stompzinnigheden

5.0

http://img6.imageshack.us/img6/8804/posterthestrangehostelo.jpg

Jeroen Trapman
07-05-2009, 15:49
Band of Brothers Disc 2 + 3
Heb zojuist 4uur zo goed als achter elkaar Band of Brothers gekeken, en heb me geen seconde verveelt.
Wat een geweldige intense serie zeg, zowieso de beste de ik tot nu toe heb gezien.
Krijgt van mij een 10/10

Melzz
07-05-2009, 16:12
The Children

De film heeft een wat lange aanloop om vervolgens behoorlijk creepy te worden. De bloedjes van kinderen doen vreemd. Ze worden moordlustig! In ieder geval weer een stapje hoger na het debuut van de regisseur WAZ. Bij vlagen behoorlijk intens. Leuke film dus. In het subgenre "kinderen worden gek" vind ik het Spaanse "Who can Kill a Child" nog steeds veruit het sterkste.

7,4

Erwin de Koning
07-05-2009, 18:20
HUSTLER SQUAD (http://www.scoopy.com/hustlersquad.htm)

THE DIRTY HALF DOZEN

Kwalitatief beter dan de rest in het genre van 'we huren een stel hoeren om te infiltreren en ze kapot te schieten' maar dat is ook meteen het mankement: niet gestoord genoeg

Buiten dat heb ik mij niet verveeld met deze no-brainer

6.5

http://img4.imageshack.us/img4/115/posterhustlersquad.jpg

Wim S.
07-05-2009, 19:05
Alvin Rakoff 's Deathship : Eindelijk deze klasieker uit 1980 op dvd, welliswaar in de Uk en niet van het beste beeld en geluidsmateriaal. Maar wat een leuke horrorfilm waarbij die schommelingen in het beeld & gekraak door het geluid precies bij past, soms moet een film ook gewoon oud overkomen om de sfeer goed te laten overkomen. Het deed me zelfs denken aan de horrorfilm Shock Wave. Alleen gaat het ditmaal om een nazi-spookschip, die een cruise-schip raakt en de onwetende overlevenden oppikt. Er heerst echt een creepy en beklemmend sfeertje op de boot en de soundtrack draagt zekers aan deze sfeer bij. Wel had ik even een moment in de film dat het te chaotisch werd qua beelden, waarbij het net leek of ze geen meer tijd hadden en het snel moesten afhandelen. Dan doel ik op die scene in de kamer waar beelden van Hitler werden geprojecteerd op het doek en dan alles wat er tijdens die scene gebeurt. Maar gelukkig is het geheel van de film erg goed en heeft het ook best een leuke cast. Laat Ghost Ship ( een remake) maar in de schappen liggen en ga voor de UK release van Death Ship, want die is zoveel beter.7.9/10

Kendorjia
07-05-2009, 19:08
Star Wars Episode I The Phantom Menace (1999)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/40/Star_Wars_Phantom_Menace_poster.jpg

Ik ben deze week weer helemaal into Star Wars, af en toe heb ik dat, dan moet ik alle films nog eens kijken, en allerhande games opnieuw spelen, dus vandaag begonnen met het eerste deel. Ik blijf het een goede film vinden, zelfs een goede Star Wars film. Ja Jar Jar is annoying, ja Anakin Skywalker wordt erg slecht neergezet, en ja, er is overvloed aan cgi maar de magie is er nog steeds. Ik heb bij deze film altijd het gevoel dat de negatieve kritieken, die grotendeels wel terecht waren, te veel aandacht krijgen waardoor de goede punten worden vergeten. En een van die goede punten zijn de acteurs die Qui-Gon Jinn en Obi-Wan Kenobi moeten neerzetten. Met zo'n klasbak als Liam Neeson kan je bijna niet teleurgesteld worden, hij straalt gewoon die zo typische Jedi kalmte en wijsheid uit, ik durf zelfs zo ver te gaan als hem in 1 adem te noemen met Alec Guinness. Net zo rustig, wijs, begeleidend, maar toch oh zo gevaarlijk. Er zijn al vele Jedi's op het scherm verschenen maar net zoals Obi-Wan en Yoda, die iedereen kent, verdient Qui-Gon Jinn net zoveel aandacht, een mooie prestatie op zich, omdat hij maar in 1 film voorkomt. Ook Ewan McGregor doet aardig zijn best als Obi-Wan, een ander type als Qui-Gon, meer onbesuisd, nog wat explosiever, het is ook vooral de relatie tussen meester en leerling die erg goed werkt, beide acteurs passen gewoon samen op het scherm en vullen elkaar mooi aan. Deze Obi-Wan is mss erg verschillend met de gekende van de oudere trilogie maar als je Ep I-III bekijkt, zie je Obi evolueren en op het einde van Ep III is ie eigk al grotendeels de Obi van Ep IV geworden, mooie evolutie van het personage. Maar goed, het gaat over deel I

De overdaad aan cgi... tja, zowel goed als slecht. Ik stoor me er eigenlijk niet zo aan. Toegegeven, veel dingen hadden misschien opgelost kunnen worden met oudere, minder kunstmatige technieken maar had er dan wss toch zo imposant niet uitgezien. Want je kan je mss storen aan het veelvuldig gebruik, het ziet er wel erg goed uit, zeker voor, toch alweer, 10 jaar geleden. Ik vind dan ook dat het geklaag over hoe de oudere trilogie zoveel computereffecten niet had en dergelijke wat appels en peren vergelijken. De mogelijkheden waren er toen in mindere mate en dergelijke. Een film van dit soort, van deze (of tien jaar geleden)tijd kan je toch echt niet meer maken met enkel miniaturen en dergelijke. Bovendien is de aanpak veel grootser, meer monsters, meer vedlslagen, planeten, omgevingen, en wat nog allemaal. Je maakt King Kong nu ook niet meer met een man in een pak.

Een ander punt van kritiek was hoe de oudere films zicn later afspelen dan de nieuwe films en hoe alle technologie er nu veel beter uitziet. Tja, logisch lijkt me wel. Het komt wel geinig over hoe men nu allerlei computerschermen, holocrons/grams, toetsenborden en weet ik veel hebt, en in de oude films nog van die primitieve pc toestanden maar ja, dat ligt alweer aan de tijd waarin de films gemaakt werden. Ik knijp er wel een oogje voor dicht. Het zijn allemaal dingen waar de 'hardcore' fan van de oude trilogie over klaagt en zaagt, maar ik denk dat dat onterecht is, gewoon eerder dat ze zo'n grote fans zijn en echt niets veranderd willen zien. Zo'n mensen kan je nooit plezieren. De tijd staat niet stil.

Er zijn wel dingen die me storen, Jar Jar, bijna iedereen haat dat personage echt. Dat vind ik wat overdreven maar zijn rol had wel minder irritant gemogen. Ik begrijp wel dat er een 'komisch' personage in moet zitten, en dat het ook kinderen wat moet aanspreken maar Jar Jar was te vaak als grappig bedoeld aanwezig, hoewel het niet overkwam. Jammer wel, want hij had wel geinige momenten. Ik moet wel zeggen dat ik me vroeger minder irriteerde aan Jar Jar, toen de film uitkwam was ik 14 jaar, mss dat dat ertoe doet. Verder is Jake Lloyd echt ongelofelijk *** als Anakin, kindacteurs zijn zowiezo meestal al erg vervelend om naar te kijken en als je dan nog eens zo'n film hebt waar de dialogen af en toe erg corny van zijn (en dat is Star Wars zeker) dan voel je vaak echt je maag draaien.

Ach, de film is zeker niet zonder fouten, maar heeft ook enkele memorabele, zo niet beste scenes uit de zes Star Wars films, denk maar aan de pod race, en het geweldige gevecht tegen Darth Maul, in mijn ogen een van de coolste villians aller tijden, jammer dat zijn personage erg oppervlakkig blijft en niets diepgang of achtergrond krijgt, langs de andere kant draagt dat ook weer bij aan zijn mysterieuze, mystieke. en als ik het geheel bekijk overheerst het positieve toch het negatieve. Ook de oude trilogie kent zijn mindere momenten, zo waren de dialogen altijd al erg slap, afgezien van enkele personages (Han voorop) en daar hoor je bijna niemand over klagen, veel dingen die fout zijn in de nieuwe films, waren al fout in de oude, terwijl het toen geaccepteerd werd, gewoon omdat de liefde ervoor bij velen zo groot is. Net daarom dat deze film enkel maar kon teleurstellen bij de grote fans, onterecht. Ik ben ook een groot Star Wars liefhebben maar ik kan bepaalde dingen wel gewoon zonder problemen aanvaarden, ik bekijk de films allemaal in de tijd dat ze gemaakt zijn, en beoordeel ze daar dan ook op.

Star Wars is en blijft een leuk avontuur dat iedereen echt eens een keertje gezien moet hebben.

Een dikke 8.5/10

Melzz
07-05-2009, 19:39
Trek van die 8,5 maar rustig 2 punten af....of meer.....en da's allemaal de schuld van JarJar en die kinderachtige "leuk voor de merchandise" race....

freaky
07-05-2009, 19:50
Trek van die 8,5 maar rustig 2 punten af....of meer.....en da's allemaal de schuld van JarJar en die kinderachtige "leuk voor de merchandise" race....

Jar Jar ben ik het met je eens, die race niet want die was SWEEEETTTT :-P

Patrick van den Hul
07-05-2009, 21:45
Als we het dan toch over Star Wars hebben, ik vind deel 1 en 2 eigenlijk best vermakelijk, maar hoger dan een 7 zou ik echt niet komen. 3 is alweer een stukje beter met leuke verwijzingen en alle puzzelstukjes die op hun plaats vallen. Maar ook hier weer tenenkrommend acteerwerk.
Doe mij maar de oude trilogie (y)

Al moet ik complimenten geven voor hoe de saga nu een mooi geheel vormt, altijd leuk om eens in de paar jaar alle zes delen kort achter elkaar te kijken in chronologische volgorde. Volgende keer waarschijnlijk op BD.

Mr. Incredible
07-05-2009, 22:25
[.REC] (Jaume Balaguero & Paco Plaza, 2007)
Aardige horror, maar nergens echt origineel. De setup was goed, het acteren en de personages voelden erg "echt" aan, maar de schrikmomenten en ook het laatste shot vond ik toch aardig cliché. De laatste 15 minuten waren wel erg spannend, maar jammer dat de muziek tijdens de aftiteling de sfeer dan zo moet verpesten... 7,0

stoffels
07-05-2009, 23:17
burn after reading,

was niet slecht maar had er meer van verwacht.
6.5/10

Coen P.
08-05-2009, 08:08
Als we het dan toch over Star Wars hebben, ik vind deel 1 en 2 eigenlijk best vermakelijk, maar hoger dan een 7 zou ik echt niet komen. 3 is alweer een stukje beter met leuke verwijzingen en alle puzzelstukjes die op hun plaats vallen. Maar ook hier weer tenenkrommend acteerwerk.
Doe mij maar de oude trilogie (y)

Al moet ik complimenten geven voor hoe de saga nu een mooi geheel vormt, altijd leuk om eens in de paar jaar alle zes delen kort achter elkaar te kijken in chronologische volgorde. Volgende keer waarschijnlijk op BD.

Kort en bondig mijn exacte mening (y)

Nielsje
08-05-2009, 09:26
Superbad
Volgens mij word ik te oud voor dit soort films...ik vond het absoluut niet grappig. Waar ik Knocked-Up en The 40 Year Old Virgin nog wel redelijk vond was deze film ver beneden mijn maat. Het verhaal is wel aardig en af en toe beetje vernieuwend maar grappig...nee.

Joris Springer
08-05-2009, 12:28
Gisteravond ben ik naar Star Trek gegaan in Almere waar hij digitaal draaide en ik moet zeggen, na afloop van de film voelde ik mij net het jongetje op dat kleine fietsje aan het eind van de film The Incredibles, zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=A7hNdJN8Lb0 :D.
Ik had hoge verwachtingen maar dat ze nog zouden worden waargemaakt had ik echt niet verwacht.
Cijfer: 9/10

Jeroen D
08-05-2009, 12:51
Gisteravond ben ik naar Star Trek gegaan in Almere waar hij digitaal draaide en ik moet zeggen, na afloop van de film voelde ik mij net het jongetje op dat kleine fietsje aan het eind van de film The Incredibles, zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=A7hNdJN8Lb0 :D.
Ik had hoge verwachtingen maar dat ze nog zouden worden waargemaakt had ik echt niet verwacht.
Cijfer: 9/10

Ik heb Star Trek nog nooit gevolgd. Is deze film dan ook goed te bekijken ? Ik hoor en lees zoveel goede dingen over deze film :)

1101
08-05-2009, 17:28
...het jongetje op dat kleine fietsje aan het eind van de film The Incredibles

Ik was het vergeten maar ja, echt fantastisch dat ventje... ''That was totally WICKED!!''

*NERAZZURRI*
08-05-2009, 21:38
Paris, Texas (Wim Wenders, 1984)

http://img220.imageshack.us/img220/3820/paristxmainjpg595x325cr.jpg

Wat een schitterende film!

Kendorjia
09-05-2009, 08:50
Jaws - Steven Spielberg - 1975

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/eb/JAWS_Movie_poster.jpg

Hij was hier gisterenavond laat nog eens op tv te bekijken dus hebben we'm nog maar eens meegepikt.

wat kan je daar nu nog over zeggen, zowat iedereen hier zal'm al wel gezien hebben. Het is gewoon een echte klassieker, perfecte voorbeeld van hoe suspense en spanning op te wekken. Het is ook vooral die ijskoude theme die je de rillingen geeft, of hoe een soundtrack een film kan maken. Iedereen kent dat deuntje wel;

De effecten zijn me wonderwel nog goed meegevallen eigenlijk. Ok, het is bij tijden wel vrij fake allemaal, maar ik ben iemand die een film altijd in het tijdbeeld van de periode dat ie uitkwam kan bekijken. Ik ga'm dan ook niet vergelijken met effecten van hedendaagse films, want dat is gewoon geen vergelijking. Jaws is ook gewoon zo'n film die het niet eens van de effecten moet hebben, het is de spanning die 30 jaar na datum nog steeds aanwezig is, en dat is erg knap. Iets wat Alien ook heeft. Het hele less is more principe van het monster, of in dit geval, de haai, niet te veel en te vaak laten zien (in het begin) werkt gewoon perfect.

Blijft een erg goede film

Alexander D
09-05-2009, 09:55
The day the earth stood still

Wat een uitzonderlijk slechte film zeg. Echt helemaal totaal fout en jammer en triest en slecht en overdreven moralistisch.

Mijn tip:

Kijk de trailer, heb je genoeg gezien!

Marcel v/d H.
09-05-2009, 09:58
Poltergeist
Behoorlijk tegenvallende Spielberg productie. Mager plotje en gedateerde special effects.

Michael Hamers
09-05-2009, 09:59
The day the earth stood still

Wat een uitzonderlijk slechte film zeg. Echt helemaal totaal fout en jammer en triest en slecht en overdreven moralistisch.

Mijn tip:

Kijk de trailer, heb je genoeg gezien!

Is ie echt zó slecht ja? Dan loop ik er maar met een boog omheen. Trailer zag er nog wel goed uit, maar er zijn eigenlijk alleen maar negatieve opmerkingen over deze film.

Patrick van den Hul
09-05-2009, 10:38
Ik post hier niet vaak recensies meer, maar moet toch even kwijt dat Do the Right Thing een van de betere films is die ik in lange tijd heb gezien. Ik zie deze zo in mijn top 20 verschijnen als die stand houdt naar herkijkbeurten.
Alles klopt gewoon. Nog niet vaak heb ik een film gezien waarin je zo sterk het gevoel hebt dat je er zelf bij bent. Dit is voornamelijk te danken aan de dynamische visuele stijl van Lee. De climax komt hard aan maar is ook onvermijdelijk. Een verscheidenheid aan issues wordt aangekaart, maar niet letterlijk benoemt. Je mag er zelf over nadenken.
Absoluut essentieel voor iedereen! 9/10

Oudlid_X5
09-05-2009, 10:39
Poltergeist
Behoorlijk tegenvallende Spielberg productie. Mager plotje en gedateerde special effects.

Dat meen je niet..? Ik zat continu op het puntje van me stoel misschien omdat ik zelf ook wel in die dingen geloof. Vanavond deel twee op de TV even opnemen. :)

coinchantal
09-05-2009, 10:58
Wedding daze
http://www.torrentfive.com/portadas/wedding_daze.jpg

Omdat ik de trailer op een andere dvd had gezien en hij leuk overkwam, kocht ik deze film. Maar ik vond hem aardig tegen vallen, de klungeligheid van de serveerster was iets te overdreven en niet "leuk"meer. In de film zelf gebeuren zoveel rare dingen dat het niet echt leuk meer is om het te noemen. Daarom deze film een 5,5/10

March of the Penguins
http://enticingthelight.files.wordpress.com/2009/03/march-of-the-penguins-00.jpg

Ik had veel over deze film gehoord en schafte hem aan. Ik moet zeggen de film viel me zeker niet tegen. Normaal ben ik niet zo van de docu's kijken, maar deze boeide echt. Verdriet, glimlach als komt tot zijn recht in deze film die verteld word Morgan freeman. Zeer zeker de moeite waard om te zien of om in je collectie te hebben! 9/10

Wim S.
09-05-2009, 11:01
Poltergeist
Behoorlijk tegenvallende Spielberg productie. Mager plotje en gedateerde special effects.


Dat meen je niet..? Ik zat continu op het puntje van me stoel misschien omdat ik zelf ook wel in die dingen geloof. Vanavond deel twee op de TV even opnemen. :)

Inderdaad een retespannende film, waarbij ik de special effects juist goed vind overkomen, krijg er nog steeds goosebumps van.

The Sound Barrier David Lean Centenary Collection : Laatste film die ik nog te gaan had uit deze box en ook deze beviel me weer goed. Soms wel iets te langzaam maar gelukkig werd dit afgewisseld met mooie & tragische momenten, waardoor je dit snel vergeet. We volgen hier het verhaal van de eerste jetvliegtuig die door de geluidsbarrierre vloog en het gehele proces daarvoor. Maar ook zien we hier het verhaal van de mensen achter deze grote doorbraak. Het schijnt dat David Lean was geinspireerd door een artikel die hij had gelezen over een piloot die had geprobeerd de geluidsbarrierre te doorbreken en daarbij was verongelukt. Dit zie je ook weer terug in deze film omdat Lean hier ook een zeer persoonlijk en ontroerend verhaal van heeft weten te maken. 7.5/10

Don van Straalen
09-05-2009, 11:07
The Fifth Element (1997) - 7/10
Good Night, and Good Luck (2005) - 7/10
Star Trek (2009) - 8/10
Mr. And Mrs. Smith (2005) - 7/10

Albert Kostwinder
09-05-2009, 11:21
Poltergeist
Behoorlijk tegenvallende Spielberg productie. Mager plotje en gedateerde special effects.

Cultuurbarbaar!! :nono:

Hier kunnen veel moderne zogenaamde horrors iets van leren...:)

Jeroen D
09-05-2009, 12:03
Poltergeist
Behoorlijk tegenvallende Spielberg productie. Mager plotje en gedateerde special effects.

Ben ik met je eens. Film was in 1982 wel leuk maar de tand des tijds heeft deze film niet doorstaan.

Albert Kostwinder
09-05-2009, 12:12
Ben ik met je eens. Film was in 1982 wel leuk maar de tand des tijds heeft deze film niet doorstaan.

Broer van hierboven toevallig? Cultuurbarbaar....!! haha :razz:

*NERAZZURRI*
09-05-2009, 15:48
Gisteravond de marathonzitting van Das Boot uitgezeten. Wordt nooit echt langdradig, wat opzich een hele prestatie is, maar ik was nou niet echt overdonderd ofzo, terwijl de superlatieven vaak tekort schieten rond deze 'mini-serie'. De momenten dat ze worden aangevallen zijn eigenlijk allemaal vrij identiek qua spanning. Het einde steekt wat dat betreft qua spanningsmoment wel prima af bij de rest, en is daardoor het hoogtepunt van de film, maar of er nou vier uur voor nodig was in de aanloop daar naartoe :confused:

Vrij aardig maar niet heel bijzonder.

Melzz
09-05-2009, 18:41
Offret a.k.a. The Sacrifice - Andrei Tarkovsky - 1986

Mmmmkay.....ik begreep er weer eens geen hol van......tenminste....lang niet alles. Toch heb ik wederom gefascineerd zitten kijken en grepen bepaalde scenes me behoorlijk bij de strot. Veel gepraat in deze film en het geheel kon me niet overal boeien. Door de Zweedse taal had het wel wat weg van een Bergmanfilm, waar Tarkovsky een liefhebber van was. Het geeft in ieder geval weer stof tot nadenken. Ik kan er gewoon verder weinig zinnigs over zeggen.

7,5

Coen P.
09-05-2009, 18:48
De vergelijking met een Bergman-film lijkt me zeker op zijn plaats. Tarkovsky werkte nl samen met Bergman's vaste cameraman Sven Nykvist! ;)

Alexander D
09-05-2009, 20:09
Is ie echt zó slecht ja? Dan loop ik er maar met een boog omheen. Trailer zag er nog wel goed uit, maar er zijn eigenlijk alleen maar negatieve opmerkingen over deze film.

Juist, en na de trailer heb je echt niks gemist!

Melzz
09-05-2009, 20:30
Mijn review van Fascination (http://www.filmorama.nl/index.php?id=2304) van Jean Rollin, nieuw uitgegeven door Filmfreaks....aanrader!!

Don van Straalen
09-05-2009, 21:43
The Birds (1963) - 8/10

Oke heren, hopelijk kunnen jullie mij helpen: Welke Hitchcock film(s) moet ik nu gaan kijken?

Gezien: Psycho, North by Northwest, Vertigo, Rear Window en dan nu ook The Birds.

Melzz
09-05-2009, 21:45
The Birds (1963) - 8/10

Oke heren, hopelijk kunnen jullie mij helpen: Welke Hitchcock film(s) moet ik nu gaan kijken?

Gezien: Psycho, North by Northwest, Vertigo, Rear Window en dan nu ook The Birds.

Strangers on a Train en Notorious....twee toppers die je mooi aan dit mooie rijtje kan toevoegen.

Coen P.
09-05-2009, 21:46
Shadow of a Doubt, Notorious, Spellbound, Rebecca, The Man Who Knew Too Much (1956 versie), Frenzy, Dial M For Murder, Strangers on a Train, Lifeboat, The Lady Vanishes...enz enz enz

Don van Straalen
09-05-2009, 21:54
.. alles dus zo'n beetje? :p

rrrick
09-05-2009, 22:35
The Golden Arrow, Alfred Green, 1936

Laatste contractfilm van Bette Davis bij Warner Bros.

Pure fluf. Met een speelduur van krap aan 65 minuten is er van een echt uitgediept verhaal geen sprake. Het is een soort screwball comedy maar het scenario en de dialogen missen scherpte, waardoor het allemaal nogal flauw blijft.

De film draait dan ook vrijwel volkomen op de acteerprestaties van Bette Davis en haar tegenspeler George Brent. En die zijn nog best aardig.

Leuk voor even tussendoor, meer niet.

Love in the Afternoon, Billy Wilder, 1957

Wilder levert een solide romantische komedie af, maar Love in the Afternoon is zeker geen hoogvlieger.

Verhaal, regie en camerawerk - prachtige én leuke shots van Parijs - zijn allemaal op zich nog wel in orde.

Het probleem is de romance tussen Gary Cooper en Audrey Hepburn, die volstrekt ongeloofwaardig overkomt. Cooper had met gemak de vader, zelfs de opa van Hepburn kunnen zijn. Hij ziet er gewoon heel oud en slecht uit, waarschijnlijk ook door zijn toch al zwakke gezondheid. Cooper weet daarnaast eigenlijk geen raad met de rol, en rommelt en mompelt er zich een beetje doorheen.

De film wordt gered door een aantal fijne scenes (en prachtige shots) van Audrey Hepburn, en de toch wel vakkundige regie van Wilder.

Out of the Past, Jacques Tourneur, 1947

Fantastische noir.

De basis wordt gevormd door een messcherp script en briljante dialogen. Ik heb zelden in een film zoveel quotable uitspraken gehoord, de een nog mooier dan de ander.

Kathie: "Oh, Jeff, I don't want to die!"
Jeff: "Neither do I, baby, but if I have to I'm gonna die last."

Het script is hard en meedogenloos. De 'dames' zijn zo onbetrouwbaar en hard als de 'boys', en deinzen nergens voor terug. Dat levert echt wel wat pittige momenten op, die je eigenlijk in de moderne mainstream film niet echt meer tegen komt.

En dan wordt er ook nog eens geweldig geacteerd. Een ijskoude en keiharde Kirk Douglas die Kathy op een bepaald moment vol op haar gezicht hengst 'I will kill you', een prachtige, verleidelijke en dodelijke Jane Greer, en niet in het minst een ultra-coole Robert Mitchum die van alle kanten en door alles en iedereen wordt besodemieterd en belazerd, maar geen seconde in paniek raakt.

Tourneur regisseert economisch en laat het verhaal en de acteurs hun werk doen, maar trakteert regelmatig op fraaie shots en camerahoeken.

Enig minpuntje is de wat weeë Virginia Huston als Mitchum's liefje Ann.

Voor de rest briljante film.

17 again, Burr Steers, 2009

Vorige week in New York gezien, samen met echtgenote en dochters.
Formulewerk, maar wel erg leuk gedaan. Verhaaltechnisch weinig nieuws onder de zon, en nogal wat plotholes, maar vlotjes geregisseerd, leuke personages, en goede acteerprestaties van Matthew Perry, een hilarische Thomas Lennon, en zeker ook Zac Efron, die deze film met opvallend gemak draagt. Komt wel goed met die jongen.

John Sital
10-05-2009, 08:39
crank 2, redelijke film, maar ik ga hem geen 2e keer kijken.
ong bak 2, vond deze persoonlijk minder hard als deel 1, maar wel vermakelijk

Jordy van Buel
10-05-2009, 09:21
Fight Club David Fincher - 1999

Zeer indrukwekkende film! Dit was de 1e maal dat ik deze film heb gezien, dus de plottwist en de mate waarin je als kijker mee moet denken is nog niet helemaal aangekomen, maar zeker een film met een hoge herkijkwaarde.