PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Melzz
18-09-2008, 13:44
Dank Patrick, vooral je eerste stuk over de beweegreden om te stoppen als Batman zijn verhelderend. Echter met 1 punt ben ik het niet met je eens:


Veel van die zaken zijn geen plotgaten.
Die argumenten over dat er niet specifiek wordt gefilmd hoe de Joker de ruimte verlaat en dat hij maar bewaakt wordt door 1 agent vind ik nogal mierenneuken. Als je je daar al aan stoort, kun je 90% van de Hollywoodfilms bij voorbaat al wel afschrijven. Het plot moet ook vooruit en daardoor moet the Joker eerst ontsnappen.


Ik zie dat echt niet als "mierenneuken". Het gaat niet simpelweg om de ruimte verlaten en hoe....maar om een scene die afgekapt wordt. We zitten eigenlijk midden in een actiescene (de partycrashscene).

En mbt bewaakt worden door 1 agent...tja....dat valt op. The Joker wordt gezien als de grootste vijand van heel Gotham, dan is dat wat zwak. Ik snap ook wel dat het plot verder moet gaan maar dat aspect vond ik wat makkelijk gaan....vooral omdat the Dark Knight graag als een serieuze film gezien wil worden. Ten eerste is er maar 1 agent, ten tweede wordt deze makkelijk overmeestert, ten derde heeft The Joker blijkbaar nog een mes op zak (????), ten vierde heeft hij blijkbaar de agent vast terwijl hij op 1 of andere manier ook nog eens de celdeur openkrijgt. We krijgen niet te zien hoe. Sorry maar als de grootste schurk eindelijk vast zit wil ik ook wel graag weten hoe hij een agent overmeestert en vast kan houden en tegelijkertijd een celdeur open krijgt. Dat afdoen met "het is maar een film" gaat er bij mij niet in.

Maar we kunnen inderdaad lang over details praten. Conclusie; een aardige film maar in mijn ogen geen meesterwerk.

Erwin de Koning
18-09-2008, 15:32
FANGORIA'S WEEKEND OF HORRORS

If today... RE-ANIMATOR, RETURN OF THE LIVING DEAD, A NIGHTMARE ON ELM STREET and FROM A WHISPER TO A SCREAM... all of these films are not considered classics but that's not to say that if in 10 to 15 years, they won't be classics

Niet echt een film maar een shot on location docu tijdens een 1985 horrorconfentie. Grappig om eens te zien al is het maar om de bekende films langs te zien komen op het doek en op posters aan de muur en op kraampjes

Interviews met Craven, Baker en Winston (†) en zo kan ik dromen dus die waren niet echt interessant

7.5

http://img218.imageshack.us/img218/826/weekendofhorrorsfrontconr1.jpg

Sneaker
18-09-2008, 16:35
Als the Joker two-face in het ziekenhuis bezoekt. Ook wat ongeloofwaardig. Two Face wil zich wreken en richt zich niet op de eigenlijke moordenaar die voor zn neus staat??

Hoe ik het zie is dat Harvey Dent juist boos op Gordon omdat hij niet naar Dent luisterde toen hij het over de corrupte agenten had. Dent geeft die mensen de schuld van het verlies van Rachel en zijn wonden. De Joker staat dan inderdaad bij Dent in de kamer en praat ook nog eens flink op hem in. De Joker maakt Dent vervolgens los en geeft hem een pistool en omdat Dent gelooft dat alles afhankelijk is van het lot, besluit hij om een muntje op te werpen die bepaald of hij de Joker doodschiet of niet (dit doet hij later ook bij de corrupte agenten). Even later zien we de Joker weglopen. Vervolgens gaat Dent achter de corrupte agenten aan.

Brakhage
18-09-2008, 17:17
Mijn interesse is gewekt! Waar is deze dvd te vinden?
Bij DVDPacific (http://dvdpacific.com/item.asp?ID=40620). Curse of the Demon is de kortere Amerikaanse versie van Night of the Demon, welke Brits is. Beide versies zijn op die DVD terug te vinden.

Brakhage
18-09-2008, 17:25
Maar we kunnen inderdaad lang over details praten. Conclusie; een aardige film maar in mijn ogen geen meesterwerk.
Ik ben het volledig met Melzz eens, hoewel ik de film een 7,5 heb gegeven. Mijn grootste ergernis haakt ook aan op Melzz en dat is dat Nolan zo vreselijk verliefd is op zijn eigen schrijfkwaliteiten. Geen enkel scenario van hem kan het een keer straight spelen, het is altijd twist op twist op twist, zo zeer dat ik het op een gegeven moment wel gezien heb - Dark Knight was wat dat betreft nog het meest erg. Memento had al zo'n onnodig 'intelligent' scenario, een trend die hij vrolijk doorzette met The Prestige en nu dus Batman. Alleen Insomnia was enigszins een rechttoe rechtaan verhaal, maar dat is dan ook niet geheel toevallig een remake. Als de man eens leert dat overdaad schaadt dan zal hij een stuk betere scenarioschrijver worden volgens mij. Almodovar had dat ook altijd, die probeerde ook altijd te veel ideeen of rariteiten in zijn films te stoppen zodat de balans volledig zoek was. Pas de laatste paar films durft hij het simpeler te houden en te vertrouwen op zichzelf: Volver is direct een van zijn beste films.

Maar als Cher echt de rol van Catwoman gaat krijgen in die nieuwste Batman dan ga ik voor de deur van de bioscoop liggen als ie uit komt.

TheGodfather
18-09-2008, 18:33
Bij DVDPacific (http://dvdpacific.com/item.asp?ID=40620). Curse of the Demon is de kortere Amerikaanse versie van Night of the Demon, welke Brits is. Beide versies zijn op die DVD terug te vinden.
Aan de wishlist toegevoegd :cool:

Patrick van den Hul
18-09-2008, 19:42
Ik ben het volledig met Melzz eens, hoewel ik de film een 7,5 heb gegeven. Mijn grootste ergernis haakt ook aan op Melzz en dat is dat Nolan zo vreselijk verliefd is op zijn eigen schrijfkwaliteiten. Geen enkel scenario van hem kan het een keer straight spelen, het is altijd twist op twist op twist, zo zeer dat ik het op een gegeven moment wel gezien heb - Dark Knight was wat dat betreft nog het meest erg. Memento had al zo'n onnodig 'intelligent' scenario, een trend die hij vrolijk doorzette met The Prestige en nu dus Batman. Alleen Insomnia was enigszins een rechttoe rechtaan verhaal, maar dat is dan ook niet geheel toevallig een remake. Als de man eens leert dat overdaad schaadt dan zal hij een stuk betere scenarioschrijver worden volgens mij. Almodovar had dat ook altijd, die probeerde ook altijd te veel ideeen of rariteiten in zijn films te stoppen zodat de balans volledig zoek was. Pas de laatste paar films durft hij het simpeler te houden en te vertrouwen op zichzelf: Volver is direct een van zijn beste films.

Je ziet liever een eenheidsworst die we al zoveel zien in de bios? Ik had eigenlijk wel verwacht dat jij zijn films juist wel zou kunnen waarderen. Overigens is een 7,5 nog een mooi cijfer natuurlijk, maar als ik je verhaal hierboven zo lees, denk ik meer aan een krappe voldoende.

Brakhage
18-09-2008, 20:00
Je ziet liever een eenheidsworst die we al zoveel zien in de bios? Ik had eigenlijk wel verwacht dat jij zijn films juist wel zou kunnen waarderen. Overigens is een 7,5 nog een mooi cijfer natuurlijk, maar als ik je verhaal hierboven zo lees, denk ik meer aan een krappe voldoende.
Ik kan zijn films ook wel waarderen, maar ik denk dat ze zoveel beter zouden kunnen zijn. Er is niks mis met een intelligent scenario, maar voor Nolan lijkt het doel altijd om een scenario te schrijven dat intelligenter is dan de meest intelligente toeschouwer die de film ziet. En daarmee streeft het zijn doel voorbij, temeer omdat hij maar zelden echte diepgang weet te bereiken, het is allemaal schijnbare intelligentie.

DanielC.
18-09-2008, 21:37
In die categorie valt ook the Life before her eyes die ik eergisteren zag in de bioscoop. Een pretentieuze draak. Onnodig ingewikkeld, zogenaamd mooie beelden die werkelijk niets toevoegen aan de film, een bijzonder slecht script, en Uma Thurman was om te huilen. Vreselijk als ze van die acteurs een leraar/lerares voor een of ander kunstzinnig vak laten spelen, dan gaan ze zo heel serieus een 'meester' analyseren en dan zit er altijd zo'n wijsneus in de klas die een gevat antwoord geeft. Brr. Maar goed. Mijden als de pest. Dat zeg ik ervan.

Brakhage
18-09-2008, 22:16
Ta'm e guilass (Abbas Kiarostami, 1997) *****

Ik kan me de avond dat ik deze film voor het eerst zag nog herinneren als de dag van gisteren, omdat het een van de mooiste ervaringen van mijn leven was. De gehele tijd had ik dat onbeschrijflijke gevoel wat alleen de grootste creativiteit in me teweeg kan brengen en op het einde, ik durf het bijna niet te zeggen, wilde ik applaudisseren. Voor wie en waarom weet ik niet, maar ik was in opperste extase. Nou ja, ik weet natuurlijk wel waarom, om de simpele reden dat ik 95 minuten lang had zitten kijken naar een vrijwel perfect staaltje pure cinema, die ook nog eens een sterke dosis humanisme bevat – wat overigens het vaste recept van Kiarostami lijkt te zijn.

In filmtheoretische kringen is de filmtoeschouwer erg vaak vergeleken met een voyeur: hij gluurt in het donker naar momenten uit het leven van de filmpersonages, een leven waar hij als buitenstaander door het toedoen van het kijken onderdeel van wordt. Een van de hiermee meest geassocieerde filmtechnieken is het point of view shot (of subjectieve shot), waarin de kijker als het ware letterlijk door de ogen van een filmpersonage kijkt en zich daarmee vereenzelvigt met wat er op het scherm gebeurt, medeplichtig wordt. Er is geen regisseur die meer met deze concepten gewerkt heeft dan Alfred Hitchcock, die het tot in de puntjes uitgewerkt heeft en die het zelfs het expliciete onderwerp van zijn film maakte in ‘Rear Window’, een film die algemeen geïnterpreteerd is als een film over het kijken van film. Want waar Jimmy Stewart naar zijn buren zit te gluren, daar gluurt de kijker met hem mee en dankzij de vele point of view shots (een verdubbeling van het voyeurthema als het ware) wordt de kijker automatisch medeplichtig aan het voyeurisme van het personage van Stewart.

Kiarostami gaat eigenlijk verder op deze lijn middels zijn extreem constante visuele stijl waarin hij de gehele tijd dezelfde soort cameraposities en montagepatronen gebruikt. Als we enkel kijken naar de scènes waarin de hoofdpersoon in zijn auto rijdt en praat met iemand in de bijrijderstoel kun je begrijpen wat Kiarostami constant doet. Hij toont namelijk nooit de hoofdpersoon en zijn gesprekspartner in hetzelfde shot; in plaats daarvan gebruikt hij de gebruikelijke shot-reverse-shot techniek, met de bijzonderheid dat ieder shot binnen deze conversatie een point of view shot is. Allereerst bereikt Kiarostami hiermee dat hij de protagonist visueel constant geïsoleerd houdt, wat een rechtstreekse weerspiegeling is van zijn gemoedstoestand, maar anderzijds plaatst hij de kijker als het ware constant naast de personen in de auto, waarmee deze feitelijk de gesprekspartner wordt en de film een enorme intimiteit verkrijgt. Deze shots worden overigens enkel afgewisseld met een extreem long shot van de auto die door de bergen rijdt, waarmee het patroon van subjectieve shots onderbroken wordt en de reguliere, objectieve positie van de filmkijker gesymboliseerd wordt: net als Stewart in ‘Rear Window’ met zijn verrekijker zit te kijken naar levens waar hij eigenlijk niets mee te maken heeft daar zijn wij ook op afstand getuige van het lot van de hoofdpersoon. Vooral omdat Kiarostami vreselijk consequent is in zijn cameraposities en kadrering en constant wisselt tussen afstand en dichtbijheid krijgt de film dat bijzondere hypnotiserende ritme; het is echt een waar staaltje pure cinema. Daarom is het einde ook zo logisch, een einde wat bij de eerste kijkbeurt juist erg verwarrend en vreemd kan overkomen. Omdat Kiarostami de gehele film duidelijk maakt dat je naar film zit te kijken en constant speelt met filmtheoretische ideeën (die, ook al heeft de kijker geen kennis van dat soort zaken, wel op moeten vallen – de stijl legt zo de nadruk op zichzelf) is het zo logisch dat hij een soort metafilmische inbreuk doet en het mechanisme achter de film blootlegt.

Als we het hebben over een film die vorm en inhoud op harmonieuze wijze samen brengt dan is ‘Taste of Cherry’ een schoolboekvoorbeeld, een esthetisch overweldigende film die bovendien ook nog een kloppend hart heeft: een magnifiek huwelijk van intellect en gevoel.

BigLebowski
18-09-2008, 22:29
It's a free world (http://www.imdb.com/title/tt0807054/) (Ken Loach, 2007)

http://www.fest21.com/files/images/IT'S%20A%20FREE%20WORLD%20(Ken%20Loach).jpg

De 72-jarige Ken Loach komt na het historische drama The wind that shakes the Barley terug op voor hem vertrouwd terrein: de misstanden in het hedendaagse arbeidersmilieu.

Angie, een alleenstaande moeder/vrouw van 33 met 12.000 pond schuld, besluit na haar ontslag bij een uitzendbureau voor haarzelf te beginnen. Ze heeft er genoeg van om van het ene rotbaantje naar de andere te gaan. Ze overtuigt haar goede vriendin Rose om haar zakenpartner te worden en samen te gaan bemiddelen tussen al die immigranten en de fabrieken die goedkope en weinig klagende arbeidskrachten zoeken.

It's a free world wordt vooral gedragen door de hoofdrolspeelster Kierston Wareing, wat ze met verve doet. De bijrollen zijn daarentegen soms wat vlakjes, maar niet storend. De film heeft me van begin tot eind kunnen boeien.

7.5/10

Erwin de Koning
18-09-2008, 23:09
GRIP OF THE STRANGLER (http://www.britishhorrorfilms.co.uk/gripstrangler.shtml)

THE HAUNTED STRANGLER

Boris Karloff is nooit zo mijn favoriete akteur geweest maar in deze film spettert hij van het doek en laat alle anderen hier verbleken. Wat een uitstraling en mimiek had deze vent!!

Een schrijver raakt bezeten van een moordzaak die 20 jaar geleden heeft plaatsgevonden en wil koste wat het kost de zaak oplossen door zich te verdiepen in de The Haymarket Strangler zaak maar komt tot een verbazingwekkende uitkomst

Typisch een geval van een

7.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=0AhTlka1Ubg)

http://img88.imageshack.us/img88/5982/posterthehauntedstranglio9.jpg

Melzz
19-09-2008, 09:40
Le Mépris a.k.a. Contempt - Jean-Luc Godard - 1963

Mn tweede Godard en het was weer een aparte ervaring. Ik denk dat ik deze film beter vind dan Breathless....maar waarom? Het gaat over een echtpaar en de man is scriptschrijver en neemt een klus aan om The Odyssey te bewerken tot een script. De regisseur is Fritz Lang en de producent Jack Pallance. De vrouw van de sciptschrijver wordt gespeeld door de prachtige Brigitte Bardot.

Als de man haar tot tweemaal toe toevertrouwd aan de producent, verliest zij haar vertrouwen en liefde in haar man. Maar is dat de werkelijke reden? De film gaat over interpretaties en niet om duidelijke redenen. Niets wordt uitgesproken. Als kijker ben je een toeschouwer en zul je zelf je conclusies moeten trekken. Daarbij wordt het verhaal de Odyssee wellicht direct toegepast op het echtpaar. Helaas ken ik dat verhaal wat oppervlakkig en dus zal ik sommige verwijzingen zeker missen.

De film is vrij kil, een echte binding met de karakters ontbreekt. Alleen de werkelijk prachtige muziek zorgt voor een warm gevoel. Tevens zitten er mooie shots in de film zoals van de producent zn villa. Net als bij Breathless duren sommige scenes erg lang wat bij mij wat uithoudingsvermogen vergt. Ditmaal een scene van ruim een half uur in een appartement waar het echtpaar loopt te kibbelen.

Bij Godard heb ik nu erg het gevoel dat het bij hem draait om ideeen en vernieuwing. Het is erg bedacht en daarom wellicht wat kil. Zijn films kun je denk ik beter waarderen als je er meer over leest en beter begrijpt wat zn beweegredenen zijn. Een studie naar Godard. Tijdens het kijken ontgaat me soms het doel van bepaalde scenes. Het is niet een film op gevoel maar op verstand.....denk ik. Hoe twee personen uit elkaar kunnen groeien door gebeurtenissen, interpretaties en onuitgesproken gedachtes. Maar als kijker (ik spreek nu even voor mezelf) kan het je vrij weinig schelen wat er met ze gebeurt.

Ik vind het daarom een zeer vreemde ervaring. Het is geen film die je ontroert, spanning geeft, doet lachen of je even alles doet vergeten. Niet een film die je even lekker opzet om vermaakt te worden (alhoewel je natuurlijk op meerdere manieren vermaakt kan worden). Ik krijg het gevoel dat elk woord of zin een bepaalde (dubbele) betekenis heeft. Veel zal me zeker zijn ontgaan. Ik weet niet goed wat ik nu van Godard moet vinden. Antonioni of Fellini hebben ook ongrijpbare films gemaakt maar daar kan ik toch wat meer mee. Het is een bijzondere film en dat kan ik ook zeker waarderen. Maar als iemand aan me zou vragen....wat vind je nu zo goed aan Contempt....zal ik het moeilijk vinden een duidelijk antwoord te geven. Ongrijpbaar, afstandelijk, bedacht maar ook wel weer mooi op een ondefinieerbare manier.

Erwin de Koning
19-09-2008, 11:28
THE CLAIRVOYANT (http://www.geocities.com/tyrannorabbit/killinghour.html)

THE KILLING HOUR / THE KILLING KIND

Amerikaanse giallo waarin een moordenaar creatief is met handboeien en een tekenares visioenen heeft van zijn moorden a la THE EYES OF LAURA MARS

Zeker niet onaardig al is de killer's identiteit nogal voor de hand liggend

7.0

Trailer (http://www.blue-underground.com/product.php?product=153)

http://img140.imageshack.us/img140/983/bu1123dvdldd2.jpg

Erwin de Koning
19-09-2008, 13:46
THE LEECH WOMAN (http://www.scifilm.org/musing451.html)

LEECH

Meer een avonturenfilm dan een horror en al helemaal geen monsterfilm a la THE FLY. Plotje gaat over een getrouwd stel waarvan de man wil scheiden omdat zijn vrouw niet zo mooi meer is als jaren geleden. Hij komt op het spoor van een goedje waardoor mensen jonger worden iig qua uiterlijk maar natuurlijk loopt alles uit de hand

6.5

http://img228.imageshack.us/img228/97/postertheleechwomanmp1.jpg

Coen P.
19-09-2008, 14:58
Lord of the Flies (Peter Brook, 1963)
'Lord of the Flies is famed theater director Peter Brook's daring translation of William Golding’s brilliant novel. The story of thirty English schoolboys stranded on an uncharted island at the start of the "next" war, Lord of the Flies is a seminal film of the New American Cinema and a fascinating anti-Hollywood experiment in location filmmaking. As the cast relived Golding's frightening fable, Brook found the cinematic "evidence" of the author's terrifying thesis: there is a beast in us all.'
Vergeet de sullige remake uit 1990. Dit is de meest getrouwe verfilming van het fantastische boek van William Golding. Gemaakt met een budget waarmee je tegenwoordig nog niet eens mee uit eten kan gaan, neemt Brook ons mee naar een teloorgang van beschaving. 'All I wanted was a small sum of money, no script; just kids, a camera and a beach.' Peter Brook kreeg het uiteindelijk bij elkaar en maakte deze gedenkwaardige film. ****½

Aloys
19-09-2008, 16:08
Ik ben het volledig met Melzz eens, hoewel ik de film een 7,5 heb gegeven. Mijn grootste ergernis haakt ook aan op Melzz en dat is dat Nolan zo vreselijk verliefd is op zijn eigen schrijfkwaliteiten. Geen enkel scenario van hem kan het een keer straight spelen, het is altijd twist op twist op twist, zo zeer dat ik het op een gegeven moment wel gezien heb - Dark Knight was wat dat betreft nog het meest erg.

Veel plottwists in The Dark Knight? :???:

Erwin de Koning
19-09-2008, 16:16
KUNG FU CONTRA AS BONECAS (http://www.imdb.com/title/tt0241645/)

BRUCE LEE VS GAY POWER

Je zou zeggen dat als een Brucesploitation film een kerel bevat die niet op BL lijkt, rondzeult zoals David Carradine dat deed in Kung Fu en een rose t-shirt draagt met een afbeelding van David Carradine erop die wraak neemt op een stelletje karatenichten die drukker zijn met hun haar en krulspelden omdat ze zijn zus verkracht hebben waar hij zelf liever mee in bed ligt dat er dan heel wat te lachen valt

Niet dus

5.0

Brakhage
19-09-2008, 16:23
Veel plottwists in The Dark Knight? :???:
Ja

Marcel v/d H.
19-09-2008, 16:38
Ja

Ik zou ze zo ook niet op kunnen noemen moet ik zeggen. Misschien De transformatie van Dent , maar dat zie ik ook niet echt als een twist.

Brakhage
19-09-2008, 16:40
Ik zou ze zo ook niet op kunnen noemen moet ik zeggen. Misschien De transformatie van Dent , maar dat zie ik ook niet echt als een twist.
Misschien neem je het woordt twist te nauw. Het verhaal bleef maar alle kanten op gaan, met dan weer hier een nieuw personage, dan weer daar een nieuw probleem dan weer nog ergens anders een nieuwe ontwikkeling, ontdekking of verrassing. Voor mijn gevoel duurde de film echt vijf uur.

Marcel v/d H.
19-09-2008, 16:43
Misschien neem je het woordt twist te nauw. Het verhaal bleef maar alle kanten op gaan, met dan weer hier een nieuw personage, dan weer daar een nieuw probleem dan weer nog ergens anders een nieuwe ontwikkeling, ontdekking of verrassing. Voor mijn gevoel duurde de film echt vijf uur.

Oke, dan verstaan we inderdaad wat anders onder een twist :) Maar mede door die nieuwe ontwikkelingen e.d. had ik eigenlijk het tegenovergestelde gevoel, voor mij vlogen de dikke twee uur echt voorbij.

Patrick van den Hul
19-09-2008, 19:02
Ik kan begrijpen dat sommigen TDK wat tegen vinden vallen, maar een te hoog tempo vind ik een beetje een vreemd argument, het is juist heerlijke non-stop actie op deze manier, met hier en daar een vleugje diepgang (toch redelijk uniek voor een comic book film)...

Sneaker
19-09-2008, 19:03
Tape
Vince en John zijn twee oude vrienden die elkaar 10 jaar na hun afstuderen in een hotelkamer ontmoeten om herinneringen op te halen. Vince wilt weten wat er tussen John en zijn ex-vriendin Amy gebeurd is. Dan doet Vince iets wat hun vriendschap ernstig in gevaar brengt. Hij neemt het gesprek stiekem op.

Een klein hotelkamertje en drie acteurs. Meer had Richard Linklater niet nodig om een toneelstuk te verfilmen. En hij maakt er een goede en boeiende film van. Het is maar een kleine ruimte, maar toch wordt alles boeiend en interessant in beeld gebracht en het wordt nergens saai.

Dit komt ook door het goede verhaal, de geweldige dialogen en het top acteerwerk. Robert Sean Leonard (vooral bekend van House) en Uma Thurman waren geweldig. Alleen Ethan Hawke wist me niet echt te bekoren. Ik weet niet wat het was maar hij ging regelmatig ver over de irritatie grens. Robert Sean Leonard droeg wat mij betreft het eerste gedeelte van de film. Toen Thurman haar opwachting maakte viel Hawke weg op de achtergrond. Dan doet hij het wat rustiger aan en wordt ook hij erg goed. Vooral omdat hij geen idee heeft wat er nou aan de hand is. Dit levert wat leuke scenes op. Maar Uma Thurman en Robert Sean Leonard stelen de show in deze scene's en eigenlijk de hele film.

Het verhaal is verder ook goed. Vond het vooral interessant dat er wat dilemma's in zaten, waar alle drie de karakters tegen aanlopen. Op het einde wordt dit goed uitgewerkt alleen vond ik het jammer dat het ineens afgelopen is, daar had wel iets meer gedaan kunnen worden.

Dus dat een film met één kleine locatie en maar 3 acteurs niet saai hoeft te zijn bewijst deze film. Een boeiende film waarbij alleen Hawke wat minder is.

Melzz
19-09-2008, 19:06
Ik kan begrijpen dat sommigen TDK wat tegen vinden vallen, maar een te hoog tempo vind ik een beetje een vreemd argument

Niet zozeer het hoge tempo maar de vele zijwegen die in worden gegaan, da's toch wat anders. De film wordt erg erg fragmentarisch van.

Patrick van den Hul
19-09-2008, 19:09
Niet zozeer het hoge tempo maar de vele zijwegen die in worden gegaan, da's toch wat anders. De film wordt erg erg fragmentarisch van.

Daar kan ik me ook wel in vinden. Het enige wat ik beter vond aan Batman Begins is dat die een veel betere 'flow' had. Misschien is dit wel het element wat TDK voor mij net geen meesterwerk maakt dat mijn top20 binnen kan dringen. Misschien gaat het 3e deel de sterke punten van deel 1 en 2 combineren? Hopelijk wordt er dan ook voorgeborduurd op wat van de zijlijntjes die nu zijn uitgezet. Ik zou het ook erg dapper vinden als ze ervoor kiezen om de villain eens wat naar de achtergrond te verplaatsen en te focussen op Batman die door de maatschappij wordt bekritiseerd en door de politie wordt gezocht (zoals TDK ook eindigt).

Brakhage
19-09-2008, 19:18
Ik kan begrijpen dat sommigen TDK wat tegen vinden vallen, maar een te hoog tempo vind ik een beetje een vreemd argument, het is juist heerlijke non-stop actie op deze manier, met hier en daar een vleugje diepgang (toch redelijk uniek voor een comic book film)...
Ik klaag toch niet over het hoge tempo? Ik klaag over de over-intelligente verhaalstructuur waarin Nolan constant moet laten zien dat hij het slimste jongetje van de klas is.

Edit: negeer mijn post, ik ben weer eens te laat met reageren!

TheGodfather
19-09-2008, 19:35
Gisteren in de sneak:

The Bank Job (http://www.imdb.com/title/tt0200465/)
Redelijke heist movie (die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal) over een vrouw die een deal krijgt voor gelegd: als ze een groepje criminelen bij elkaar brengt en inbreekt in de kluis van een grote bank hoeft ze niet de cel in voor drugs smokkel.

Het verhaal mag dan echt gebeurd zijn, het heeft nogal redelijk rommelige film opgeleverd. Er wordt onnodig (of op z`n minst op een onlogische manier) heen en weer gesprongen in de tijd, er komen teveel personages in voor die er zonder probleem uit gelaten hadden kunnen worden zonder dat iemand het gemerkt had en het kabbelt te veel voort. De echte actie (zoals bijvoorbeel in The Italian Job) is teveel afwezig. Ook lijkt het grootste deel van de cast z`n werk op de automatische piloot te doen, met Jason Statham voorop. Dit soort rollen heeft ie veel beter gedaan.

Kortom: een dertien in een dozijn film, en zeker geen goede.

6,3/10

TheGodfather
19-09-2008, 20:27
Le Mépris a.k.a. Contempt - Jean-Luc Godard - 1963


Inderdaad een film die je vaker moet zien om `m echt te waarderen. Hij is inderdaad "ongrijpbaar" maar wellicht daarom ook wel zo briljant. Vind het tot nu toe de beste Godard die ik heb gezien.
Misschien morgen nog eens opzetten :D

Brakhage
19-09-2008, 20:35
Inderdaad een film die je vaker moet zien om `m echt te waarderen. Hij is inderdaad "ongrijpbaar" maar wellicht daarom ook wel zo briljant. Vind het tot nu toe de beste Godard die ik heb gezien.
Misschien morgen nog eens opzetten :D
Van alle Godard films die ik gezien heb is het misschien nog wel de meest grijpbare, hoewel dat bij Godard allemaal relatief is natuurlijk. Het is in ieder geval zijn meest traditionele film en zijn meest commerciele. Dat laatste (de spanning tussen kunst en commercie) is natuurlijk een van de meest geweldige thema's van de film (en zijn ontstaansgeschiedenis).

Melzz
19-09-2008, 20:40
Inderdaad een film die je vaker moet zien om `m echt te waarderen. Hij is inderdaad "ongrijpbaar" maar wellicht daarom ook wel zo briljant. Vind het tot nu toe de beste Godard die ik heb gezien.
Misschien morgen nog eens opzetten :D

Is er misschien een handige link met een aardig artikel over de film? Het deed me heel vaag wat denken aan Otto E Mezzo.....wellicht omdat het zijdelings ook over filmmaken gaat. Wat spreekt jou trouwens zo aan? Wat doet de film met je, wat haal jij eruit? Ik vind het dus moeilijk omdat het geen gevoelsfilm is, althans...zo ervaar ik het. Omdat het zo kil is heb ik niet direct een binding met de karakters. Het einde kwam dan ook zonder enige vorm van emotie over me heen.

TheGodfather
19-09-2008, 21:07
Van alle Godard films die ik gezien heb is het misschien nog wel de meest grijpbare, hoewel dat bij Godard allemaal relatief is natuurlijk. Het is in ieder geval zijn meest traditionele film en zijn meest commerciele. Dat laatste (de spanning tussen kunst en commercie) is natuurlijk een van de meest geweldige thema's van de film (en zijn ontstaansgeschiedenis).
In Godard`s werk idd. z`n meest grijpbare maar itt. "normale" films is hij "ongrijpbaar".
In Passion komt die spanning tussen kunst en commercie ook naar voren, zeker een aanrader!


Is er misschien een handige link met een aardig artikel over de film? Het deed me heel vaag wat denken aan Otto E Mezzo.....wellicht omdat het zijdelings ook over filmmaken gaat. Wat spreekt jou trouwens zo aan? Wat doet de film met je, wat haal jij eruit? Ik vind het dus moeilijk omdat het geen gevoelsfilm is, althans...zo ervaar ik het. Omdat het zo kil is heb ik niet direct een binding met de karakters. Het einde kwam dan ook zonder enige vorm van emotie over me heen.
Dat is idd. erg moeilijk uit te leggen wat er nou precies zo goed aan is. Dit schreef ik er 1,5 jaar geleden over:



Een film over film zoals er maar weinig zijn gemaakt. Ongeveer alles klopt aan dit pareltje. Godard weet, ondanks dat het tempo laag ligt, de aandacht vast te houden door middel van prachtige lange shots waarin niet geknipt wordt, het fantastische acteerwerk waarin vooral Brigitte Bardot er boven uit steekt en grootmeester Fritz Lang een coole rol neerzet, het gebruik van een mooie soundtrack, de prachtige omgeving en last but not least uiteraard Godard`s zichtbare liefde voor het medium film. De manier waarop hij z`n ongenoegen uit over producers in het algemeen en de producers van Le Mépris in het bijzonder ligt er wel erg duidelijk op maar komt nooit geforceerd over. Het einde is prachtig en redelijk schokkend tegelijk waarmee Le Mépris een prachtige tijdloze klassieker is geworden over film, het maken ervan en de problemen die er bij komen kijken die iedereen minstens 1 keer gezien moet hebben, bij iedereen in de kast moet staan en die zeer waarschijnlijk alleen maar in waardering zal stijgen.

8,8/10

Wim S.
19-09-2008, 21:58
The Butterfly's Tongue: Hele mooie film, speelt zich af nog voor de burgeroorlog begint in Spanje. Je ziet de film eigenlijks door het ogen van een 8 jarige jochie die eerst wat verlegen overkomt, maar dit verandert snel mede door hulp van z'n leraar. Een film die een aangename traagheid kent( wat we ook bv kennen van Spirit of Beehive) en zelfs aan het eind zelfs een moment van een brok in mijn keel. Een film die blijft hangen. 8/10

http://www2.reeltime-cinemas.co.uk/films/butterfly/1.jpg

From Beyond the Grave: Deze Amicus horror sprak mij niet zo aan, terwijl ik wel houd van bv creep show, twilight zone. Ook in deze film draait het om 4 korte verhalen met als aanknoopspunt een antiekwinkel, die bijzondere spullen verkoopt. Veel overacting en de verhalen vond ik erg slap. 4/10

http://farm2.static.flickr.com/1173/1449898648_b328aada63_o.jpg

Alexander D
20-09-2008, 07:45
21

Beetje voorspelbaar maar wel leuk.

Marcel v/d H.
20-09-2008, 09:36
Melinda and Melinda (Woody Allen, 2004)
Vermakelijke, maar toch wat mindere film van Woody Allen. Het verhaal is typisch Allen en nog best leuk gevonden, de uitvoering is helaas een stuk minder. Will Ferrell, die ik normaal altijd wel kan waarderen, viel me in deze film behoorlijk tegen. Vrij irritante rol eigenlijk. De overige rollen zijn aardig maar niet heel speciaal, alleen Chiwetel Ejiofor zet een prima bijrol neer. De echte leuke en scherpe dialogen waren minder aanwezig en de personages waren vrij oppervlakkig. Neemt niet weg dat het nog steeds een aardige film is. 7.0

Coen P.
20-09-2008, 09:44
Mr. Freedom (William Klein, 1969)
'William Klein's explosive New York street photography made him one of the most heralded artists of the sixties. An American expatriate in Paris, Klein has also been making challenging cinema for more than forty years, yet with the exception of his acclaimed documentary Muhammad Ali, the Greatest, his film work is barely known in the United States. In his three fiction features—Who Are You, Polly Maggoo?, Mr. Freedom, and The Model Couple—he skewers the fashion industry, American empire, and governmental mind control with hilarious, cutting aplomb. Today Klein's politically galvanizing social critiques seem even more acute than the works of the better-known New Wavers. These are colorful, surreal antidotes to all forms of social oppression.'
Compleet 'over the top' is deze surrealistische satire over (het imperialisme van) de Verenigde Staten. Tot deze film kende ik helemaal niets van William Klein, maar ik ben blij dat ik hem en zijn films heb ontdekt! ****

http://www.criterion.com/content/images/featured_dvd/2000900_feature_350x180.jpg

Coen P.
20-09-2008, 09:45
The Most Dangerous Game (Ernest B. Schoedsack & Irving Pichel, 1932)
“One of the best and most literate movies from the great days of horror,” The Most Dangerous Game stars Leslie Banks as a big game hunter with a taste for the world’s most exotic prey—his houseguests, played by Fay Wray and Joel McCrea. Before making history with 1933’s King Kong, filmmakers Merian C. Cooper and Ernest B. Schoedsack wowed audiences with their chilling adaptation of this Richard Connell short story.
Met zijn looptijd van iets meer dan één uur, zit het tempo er steeds goed in. Een spannend kat-en-muis spel door de junglesets die later voor 'King Kong' zouden worden gebruikt. ****

Erwin de Koning
20-09-2008, 11:48
LA CRIPTA E L'INCUBO (http://www.dvddrive-in.com/reviews/a-d/cryptofvampire63.htm)

CRYPT OF THE VAMPIRE / TERROR IN THE CRYPT

Jammergenoeg komt het geheel wat rommelig over want het is een heerlijk gotische setting waarin alles zit wat er in hoort te zitten: kaarsen, donkere gangen, dames in lange doorzichtige gewaden en Christopher Lee die achter een vampier aan zit weh heh heh

7.0

http://img230.imageshack.us/img230/2255/postercryptofthevampirezb5.jpg

wo2-freak
20-09-2008, 12:52
De blu-ray dvd: The Mist

gisteren gezien. Was een goed verhaal en eigenlijk wel een te voorspellen einde.
Ik kan hier niet meer over oordelen.

Cijfer: 8.0*

Alleen, de kwaliteit van blu-ray viel me toch wel tegen. Er zaten stukken bij (waar het b.v. in de film donker was) dat het niet zo helder was, maar ik ga het eens vergelijken met normale dvd's... Ben nog niet overtuigd van blu-ray disc..

Marcel v/d H.
20-09-2008, 13:06
De blu-ray dvd: The Mist

Was een goed verhaal en eigenlijk wel een te voorspellen einde.



Voorspelbaar einde? :-?

hstadman
20-09-2008, 13:27
De blu-ray dvd: The Mist

gisteren gezien. Was een goed verhaal en eigenlijk wel een te voorspellen einde.
Ik kan hier niet meer over oordelen.

Cijfer: 8.0*

Alleen, de kwaliteit van blu-ray viel me toch wel tegen. Er zaten stukken bij (waar het b.v. in de film donker was) dat het niet zo helder was, maar ik ga het eens vergelijken met normale dvd's... Ben nog niet overtuigd van blu-ray disc..

Veel is ook afhankelijk van de transfer. Een goede blu-ray transfer spat van het scherm!

Dit zegt een reviewer over de transfer van deze film;

"I was disappointed with the color version. The original theatrical transfer looks brittle and artificial. Contrast runs noticeably hot even in normal daylight scenes, while colors are oversaturated to compensate. The result are digital-looking fleshtones (which also skew towards pink, rather than orange) and noticeable noise. The print also has some grain (which increases in low-light scenes). There is also some black crush, which lessens shadow delineation. While the transfer is reasonably sharp, it looks slightly over-enhanced, and sporadic shots are quite soft and fuzzy. Depth and visible detail are fine, but nowhere near the best high-def transfers I've seen. 'The Mist' -- at least in color -- just does not impress."

Symphony X
20-09-2008, 13:30
Veel is ook afhankelijk van de transfer. Een goede blu-ray transfer spat van het scherm!

Troo, Pixar films als voorbeeld, Speed Racer, King Kong, zie ook HighDefDigest.com.

Patrick van den Hul
20-09-2008, 13:54
Troy is ook een mooi voorbeeld van een film die echt van het scherm spat op BR, met name door de felle kleurcontrasten (witte stranden, blauwe zee).

Erwin de Koning
20-09-2008, 14:33
E TU VIVRAI NEL TERRORE - L' ALDILÀ (http://www.cinema-extreme.com/forum/index.php?topic=494.0)

7 DOORS OF DEATH / THE BEYOND / HOTEL DER VERDOEMDEN / AND YOU WILL LIVE IN TERROR / SEVEN DOORS OF DEATH

Hier in Nederland mochten wij altijd genieten van een goede uitgave van THE BEYOND maar in de VS was er een editor genaamd Jim Markovic die het nodig vond om de film te verkrachten door scenes in te korten, te verwijderen, iets sneller te laten afspelen en nieuwe muziek in te voegen die heel repeterend en dus irritant is

Tevens werd de film hernoemd naar 7 DOORS OF DEATH (die weer anders is als SEVEN DOORS OF DEATH) en deze cut heb ik zojuist bekeken. Verschrikkelijk. De normale cut van de film moest het absoluut niet hebben van een coherent plot maar dit is helemaal niet te volgen.

De spinnenscene is zowat gehalveerd, de scene waarin een vrouw haar gezicht wegsmelt door zuur is natuurlijk in z'n geheel verwijderd en onderstaande scene is ook niet wat het geweest is

http://img141.imageshack.us/img141/3281/beyondwe3.gif

Ondanks alle cuts en dat de film nu een looptijd heeft van 01:17:06 is dit nog altijd géén film voor tere zieltjes

Normaal gesproken krijgt THE BEYOND een 9.0 van mij maar dit gedrocht komt niet verder dan een

6.5

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=Qtu-YbEBTLs&feature=related)

http://img225.imageshack.us/img225/467/poster7doorsofdeaththebwy6.jpg

Wim S.
20-09-2008, 15:05
Cobra Verde: Cobra Verde is een bandiet afkomstig uit Brazilie, als hij de grote suikermagnaat tegenkomt bied die hem een baan aan, maar Cobra Verde maakt z'n 3 dochters zwanger. Ze besluiten hem naar West-Afrika te sturen om daar de slavenhandel weer te gaan herstellen, nu wil toevallig dat daar een stammen oorlog heerst, Cobra Verde leid een groep afrikaanse vrouwen op om oorlog te voeren tegen de gekke koning in samenwerking met de zoon van de koning. Het is eigenlijks een hele trieste film, soms wat traag maar visueel heel mooi. Irritant vond ik dat de afikaanse indianen duits ingesproken werden, waarom niet de orginele taal aangezien in Herzog's Fitzcarraldo echt een boot moest worden getrokken over een heuvel/berg. Ik zie trouwens wel uit naar de docu/film My Best Friend. 6/10

http://dryden.eastmanhouse.org/media/cobra.jpg

Brakhage
20-09-2008, 15:09
Normaal gesproken krijgt THE BEYOND een 9.0 van mij maar dit gedrocht komt niet verder dan een

6.5
Toevallig deze film twee weken terug weer eens gezien (Nederlandse DVD) en het blijft inderdaad een uiterst bijzonder stukje cinema. Die scene met die spinnen is onnavolgbaar (y)

Erwin de Koning
20-09-2008, 15:23
Als je de complete scene hebt gezien wel. Deze was nog onnavolgbaarderder dan de normale cut

ontopic:

HOOFDGERECHT (www.deathstarfilms.nl)

HEADMEAL

Korte ultralowbudget van onze enige echte eigen ErikZ (http://www.cinema-extreme.com/forum/index.php?action=profile;u=60). Troep. Rommelig. Maar met fun gemaakt

Een clown raakt besmet met een buitenaards virus (?) wat het goede in mensen laat verdwijnen. Dat is het zo'n beetje. Slecht geakteerd (wat te verwachten is natuurlijk) maar storend is dat absoluut niet en ondanks dat de grindcore van Cliteater totaal niet op z'n plek is klinkt het lekker

Duidelijk met liefde voor film gemaakt

Ow enneh... zie ik daar op de achtergrond een clip uit ZOMBIEGORE?

7.0

http://img216.imageshack.us/img216/9742/83812534hm0.png

wo2-freak
20-09-2008, 15:39
Troy is ook een mooi voorbeeld van een film die echt van het scherm spat op BR, met name door de felle kleurcontrasten (witte stranden, blauwe zee).

Ow, dus eigenlijk heb ik een slechte blu-ray?

Wim S.
20-09-2008, 16:03
Ow, dus eigenlijk heb ik een slechte blu-ray?

Mischien kan je 'm dan nog ruilen.

Coen P.
20-09-2008, 16:11
Ow, dus eigenlijk heb ik een slechte blu-ray?

wat is slecht? Een slechte blu ray is nog altijd beter dan een goede dvd :)

Symphony X
20-09-2008, 16:50
Dan heb jij The 40 Year Old Virgin nog niet op bekeken Coen.

wo2-freak
20-09-2008, 17:30
Mischien kan je 'm dan nog ruilen.

Is dat dan wel een goede reden?
''Ik vond de kwaliteit van de blu-ray disc niet overtuigend genoeg dus ik wil hem graag ruilen voor een andere blu-ray disc als dat kan?''

Ik denk het niet, of wel?

Brakhage
20-09-2008, 18:42
Is dat dan wel een goede reden?
''Ik vond de kwaliteit van de blu-ray disc niet overtuigend genoeg dus ik wil hem graag ruilen voor een andere blu-ray disc als dat kan?''

Ik denk het niet, of wel?
Misschien als de verkoper een goed gevoel voor humor heeft...

Coen P.
20-09-2008, 18:52
Is dat dan wel een goede reden?
''Ik vond de kwaliteit van de blu-ray disc niet overtuigend genoeg dus ik wil hem graag ruilen voor een andere blu-ray disc als dat kan?''

Ik denk het niet, of wel?

Ik denk dat we dan terugvallen op een discussie die we al gevoerd hebben. Misschien werkt je vriendje nog bij de FRS en kan je ruilen.

Een verkoper met meer hercencellen dan een ameube zal je verzoek iig lachend (of huilend van het lachen) wegwuiven...

Voortaan eerst goed de recensies van de schijfjes lezen!!!

Coen P.
20-09-2008, 18:52
Dan heb jij The 40 Year Old Virgin nog niet op bekeken Coen.

Alleen op dvd, de hd dvd is idd ruk las ik...

Brakhage
20-09-2008, 18:59
Secret Ceremony (Joseph Losey, 1968) ***1/2

Het concept van vrijwel alle Losey films die ik tot op heden gezien heb is ongeveer hetzelfde: een paar personages in een duidelijk aanwezige, vaak geïsoleerde omgeving waar een psychologisch spel ontstaat waarin realiteit en illusie vaak door elkaar heen lopen. Ruimte lijkt bij Losey altijd erg belangrijk te zijn, het is meer dan enkel een omgeving waarin de gebeurtenissen zich afspelen, ze worden welhaast een personage op zich met een constant voelbare aanwezigheid. In veel opzichten zou je ‘Secret Ceremony’ het spiegelbeeld kunnen noemen van Losey’s ‘Boom’, een niet geheel arbitraire vergelijking aangezien beide films Elizabeth Taylor in de hoofdrol hebben en in hetzelfde jaar gemaakt zijn. Waar in ‘Boom’ bijvoorbeeld de overdadig intense emoties in balans gehouden worden door de kille en steriele omgeving, daar zie je in ‘Secret Ceremony’ exact het omgekeerde: een ontzettend overdadige omgeving (het barokke huis) met hele kille personages. Waar in ‘Boom’ vooral de kleuren wit en zwart lijken te domineren, daar gebruikt Losey in ‘Secret Ceremony’ juist hele warme, donkere kleuren en tinten; wat beide films bovendien gemeen hebben is een symbolisch gebruik van kleur: de witte en zwarte kleding in ‘Boom’ leken het leven en de dood te symboliseren en in ‘Secret Ceremony’ gaat Taylor in het begin geheel in het zwart gekleed, vervolgens juist heel kleurrijk om via maagdelijk wit uiteindelijk weer in het zwart te eindigen – wat parallel lijkt te lopen met de emotionele staat van haar personage in de film. Ik kan van beide films (voorlopig) geen meesterwerk maken, beiden voelen uiteindelijk wat onevenwichtig en soms wat pretentieus. Desalniettemin zijn het beiden zonder meer intrigerende films die aan kracht zouden kunnen winnen als je ze beter leert kennen – zeker als je ze naast elkaar legt, als twee zijdes van dezelfde munt.

wo2-freak
20-09-2008, 19:11
Ik denk dat we dan terugvallen op een discussie die we al gevoerd hebben. Misschien werkt je vriendje nog bij de FRS en kan je ruilen.

Een verkoper met meer hercencellen dan een ameube zal je verzoek iig lachend (of huilend van het lachen) wegwuiven...

Voortaan eerst goed de recensies van de schijfjes lezen!!!

Je begint nu zelf met een ''ruzie'' uit te lokken. Ik zeg toch: Dat zal waarschijnlijk niet gaan?

Jammer dat jij weinig hersencellen hebt omdat je niet eens fatsoenelijk kan reageren op een bericht en een bericht nauwelijks kan begrijpen.


Oja, als je de moeite had genomen om recensies van je forum leden door te lezen (ik dus) dan wist je dat het mij niet om de film/het verhaal ging. Ik geef het verhaal zelfs een 8.0 in dit topic.
En als jij een héél klein beetje goed kunt lezen (veel hoeft niet, zal moeilijk gaan) dan zie je ook dat ik schreef dat het mij vooral om de kwaliteit van de Blu-Ray disc ging.

Jij begon met jouw reactie weer een discussie dat leid tot dit. Helemaal nergens voor nodig geweest als jij de moeite genomen had om terug te lezen en mijn bericht eens goed door te nemen.

Na een paar van zulke discussies heb ik eindelijk door dat jouw hersen-iq niet al te hoog is mbt het lezen van mijn berichten en maar een héél klein beetje respect voor mij te tonen.
Bij deze, jij komt op mijn negeerlijst.

Brakhage
20-09-2008, 20:00
En als jij een héél klein beetje goed kunt lezen (veel hoeft niet, zal moeilijk gaan) dan zie je ook dat ik schreef dat het mij vooral om de kwaliteit van de Blu-Ray disc ging.
Ik wil me er niet al teveel tegenaan bemoeien maar Coen zei letterlijk

´Voortaan eerst goed de recensies van de schijfjes lezen!!!´

Daarmee dus doelend op de kwaliteit van de disc en niet van de film zelf.

Die negeerlijst klinkt intrigerend overigens... wat moet ik doen om daar ook op te komen?

Wim S.
20-09-2008, 20:23
Is dat dan wel een goede reden?
''Ik vond de kwaliteit van de blu-ray disc niet overtuigend genoeg dus ik wil hem graag ruilen voor een andere blu-ray disc als dat kan?''

Ik denk het niet, of wel?

Het was ook niet serieus bedoelt, maar eerder een verwijzing naar een eerder onderwerp dat je dvd's omruilde omdat je ze slecht vond.

Was dus een beetje sarcastisch bedoeld.

*NERAZZURRI*
20-09-2008, 20:23
Persoonlijke instellingen > Diversen > Vrienden- /negeerlijst > toevoegen.

Brakhage
20-09-2008, 20:44
Persoonlijke instellingen > Diversen > Vrienden- /negeerlijst > toevoegen.
Verhip! Ik leer hier nieuwe dingen met de dag!

Maar wat gebeurt er precies als ik mensen op deze 'negeerlijst' zet? Worden hun posts dan gewoon niet weergegeven of wat? Klinkt een beetje fascistisch.

*NERAZZURRI*
20-09-2008, 20:47
Dan zie je wel dat ze iets gepost hebben, maar wordt de post zelf niet weergegeven.

Je woont overigens in Den Haag tegenwoordig?

Brakhage
20-09-2008, 20:51
Dan zie je wel dat ze iets gepost hebben, maar wordt de post zelf niet weergegeven.

Je woont overigens in Den Haag tegenwoordig?
Yup! Ik woon nu eindelijk in de bewoonde wereld :grin:

TheGodfather
20-09-2008, 21:03
Voorspelbaar einde? :-?
Absoluut ;)

mercapto
20-09-2008, 21:10
Inland Empire

Tja.
Laat ik het zo zeggen :
Het is dat ik hem samen met iemand keek en we er lol in hadden te raden wat er nou eigenlijk aan de hand was, anders had ik hem na 90min uitgezet.
Ik heb m'n dosis Laura Dern weer gehad voor de komende 10 jaar.
En Lynch ?
Uh. Nou ja, op naar de volgende film, deze gaat in ieder geval geen herkijk beurt krijgen. Hopelijk iets meer begrijpelijk verhaal in de volgende, de konijntjes mogen wel terugkomen! ;)

TheGodfather
20-09-2008, 21:26
La Notte (http://www.imdb.com/title/tt0054130/)
Er zijn zo van die films waarbij werkelijk ieder shot een schot in de roos is, waarbij iedere scene klopt, waarin geen woord teveel gezegd wordt en die geen seconde te lang is. Antonioni`s La Notte is zo`n film.

Vanaf het eerste shot weet de film je te grijpen met z`n geweldige camerawerk, waarbij ieder shot er prachtig uitziet, functie heeft en goed doordacht is. Wanneer de film een paar minuten oud is weet je al dat het goed zit en dat dit een film is die je helaas niet al te vaak tegenkomt. Er lijkt op het eerste gezicht niet echt veel te gebeuren, iets wat vooral komt doordat de film nogal traag van tempo is en er (tot laat in de film) geen muziek aanwezig is. Toch gaat de film veel dieper dan dat. De spanning die voortkomt uit de gezamelijke scenes tussen Marcello Mastroianni en Jeanne Moreau is om te snijden en laat overduidelijk een koppel (dat in de eerste 20 minuten geen woord tegen elkaar zegt) zien dat in een crisis zit. Hierbij geeft Antonioni geen oordeel maar is hij, en dus de kijker, slechts toeschouwer bij een huwelijk dat gedoemd is te mislukken.
Mastroianni en Moreau zijn beide geweldig in hun rollen, vooral de rol die Moreau is prachtig om te zien. De manier hoe zij een gekwelde echtgenote neer zet is briljant.
Ook Antonioni`s muze Monica Vitti is in haar relatief kleine rol opnieuw overtuigend.
Het geweldige (enigzins) ingetogen einde is prachtig en op meerdere manieren te interpreteren.

Waar de eerste film die ik van Antonioni zag ( L`Avventura) me wat tegenviel, blies La Notte me van m`n stoel. Een hoogetpunt in de cinema van de jaren `60 en in de film geschiedenis in z`n algemeenheid.
Een absolute must-see!

9,5/10

Brakhage
20-09-2008, 22:20
Undercurrent (Vincente Minnelli, 1946) ****

Het is altijd opwindend om een nog niet eerder geziene film te zien van een van je favoriete regisseurs en dit duistere melodrama van Minnelli viel dan ook zeker niet tegen. Het bijzondere zit hem niet direct in het verhaal, dit zie je namelijk al redelijk snel aankomen, maar vooral in de manier waarop het verhaal opgebouwd is en de karakters uitgebouwd worden. De finesse waarmee men het personage van Robert Mitchum opbouwt zonder de acteur ooit in beeld te laten komen is indrukwekkend: hij hangt als een schaduw over de hele film heen en zijn impact is juist zo groot doordat hij zo weinig in beeld is – een knap staaltje scenarioschrijven. Ook de visuele vorm waarin Minnelli het gegoten heeft is sterk, bij vlagen zelfs ijzersterk; iedere keer als het grote geheim uit het verleden (de undercurrent uit de titel) ter sprake komt, hult Minnelli zijn acteurs geheel of grotendeels in schaduwen en filmt hij het drama bijna alsof het een film noir betreft. Hierbij werd Minnelli vreselijk geholpen door de befaamde cameraman Karl Freund (vooral bekend van de films van Murnau) die met zijn kennis van de Expressionistische belichting indrukwekkende schaduwpatronen op het scherm weet te toveren. Sterke film!

axmacher
20-09-2008, 23:53
The Good Shepherd (5): Na 45 minuten uitgezet, niet mijn film, kan mijn aandacht er niet bijhouden.

Brakhage
21-09-2008, 00:42
Reflections in a Golden Eye (John Huston, 1967) ****

Marlon Brando als onderdrukte homo in het leger, het is me toch wat. Daarnaast is de gehele film een goud filter gebruikt wat een erg dromerige sfeer oplevert. En er is Elizabeth Taylor! Helaas is de film vaak nodeloos traag en ook wat stuurloos, hoewel dat uiteindelijk ook weer bijdraagt aan de bijzondere sfeer. Bizarre film.

DanielC.
21-09-2008, 08:19
the Edge of Love Dit moet wel het meest waardeloze excuus voor twee uur Keira Knightley zijn. Ik denk dat ze tot haar dood ieder jaar minstens 1 man de 2e wereld oorlog zal insturen. Absoluut dieptepunt is de cross-cutting van de amputatie van een arm naar de bevalling van een kind. Ik vraag me af of dit aan mij ligt, of dat het gewoon zo is. Maar komen er nu echt geen fatsoenlijke films meer uit Engeland? Alles wat ik lijk te zien is of een suffe misdaadkomedie met 'grappige' accentjes, of een boekverfilming voor preutse maar tegelijkertijd ondeugende vrouwen van boven de vijfitig.


Bottle Shock Vervelende formule film die werkelijk niets toevoegd aan wat we al kennen. Ze kunnen volgend jaar dezelfde film maken over kandijkoek, boter of weet ik veel wat. Gelukkig is het pas op het eind echt ergerniswekkend. De film duurt ook veel te lang, en is op geen enkel moment grappig.

Wim S.
21-09-2008, 09:59
My Best Fiend: Leuke docu over de haat/liefde verhouding tussen Werner Herzog en Klaus Kinsky. Dit verteld door Werner op locaties van bepaalde filmscenes en met interviews met acteurs/actrices die hebben samen gewerkt met Kinsky. Heel apart dat je soms door dit soort docu's meer waardering krijgt voor de films als bv Fitzcarraldo waar ik nu echt het gevoel bij heb, ik hier te weinig waardering voor heb gegeven, maar weet achteraf maar eens wat voor een werk er in zo'n film heeft gezeten. Dus ik raad aan om bv eerst My Best Fiend te gaan zien en daarna de films van Herzog met Kinsky. Overigens zou die Kinsky geen vriend van mij kunnen zijn, aangezien z'n razende agresieve karakter, maar het werkte geweldig voor hem als acteur. 7.5/10

Coen P.
21-09-2008, 10:06
Je begint nu zelf met een ''ruzie'' uit te lokken. Ik zeg toch: Dat zal waarschijnlijk niet gaan?

Jammer dat jij weinig hersencellen hebt omdat je niet eens fatsoenelijk kan reageren op een bericht en een bericht nauwelijks kan begrijpen.


Oja, als je de moeite had genomen om recensies van je forum leden door te lezen (ik dus) dan wist je dat het mij niet om de film/het verhaal ging. Ik geef het verhaal zelfs een 8.0 in dit topic.
En als jij een héél klein beetje goed kunt lezen (veel hoeft niet, zal moeilijk gaan) dan zie je ook dat ik schreef dat het mij vooral om de kwaliteit van de Blu-Ray disc ging.

Jij begon met jouw reactie weer een discussie dat leid tot dit. Helemaal nergens voor nodig geweest als jij de moeite genomen had om terug te lezen en mijn bericht eens goed door te nemen.

Na een paar van zulke discussies heb ik eindelijk door dat jouw hersen-iq niet al te hoog is mbt het lezen van mijn berichten en maar een héél klein beetje respect voor mij te tonen.
Bij deze, jij komt op mijn negeerlijst.

WO2 freak, zou je voortaan alsjeblieft je mond willen houden? Lijkt me beter voor iedereen hier. Ga aub naar fok of een ander forum, want hier draag je niets bij. Opgeruimd staat netjes.

PS ik wordt niet graag dom genoemd door een mavo scholiertje aangezien ikzelf een afgeronde universitaire rechtenopleiding heb gevolgd. Goed?

DanielC.
21-09-2008, 11:02
Jongens toch.

Ik zag een aantal dagen ook nog de verfilming van All God's Children Can Dance van de schijnbaar bijzonder trendy schrijver Murakami. Die was niet onaardig. Lekker dromerig. Dialoog was nogal onwerkelijk, achtergrondgeluiden leken volledig te ontbreken en het was leuk in beeld gebracht. Ik ben wel benieuwd hoe groot de pik van Kengo nu werkelijk was.

Ook nog gezien: Trois Couleurs: Blue en die was ook niet onaardig. Niet echt subtiel. Vreselijke muziek ook, wat een bombast. Breaking the Waves lieten ze ook nog zien. Maar daar kon ik niet echt inkomen. De hoofdstukaankondigingen (bij gebrek aan een beter woord) waren best leuk. Nazarin was dinsdag, en dat was een goede film. Toch geef ik de voorkeur aan het meer surrealistische werk van Bunuel. Ze hadden ook nog een Dardenne retrospectief, daar heb ik Rosetta gezien, en die was nogal overdonderend. Alles aan deze film was boos. Maar wel goed. La Promesse was ook de moeite waard, maar wel wat minder uitgesproken dan Rosetta...Det Sjunde Inseglet lieten ze ook nog zien. Maar die had ik al eens eerder gezien. Leuke film, ik snap niet waarom ik vaak mensen zie schrijven dat deze film zo zwaar is? Net als veel ander werk van Bergman uit de jaren vijftig vind ik deze film ondanks het zware onderwerp erg geestig en licht. Maar goed, het zevende zegel zal nooit een Bergman favoriet van mij worden. Ik geef de voorkeur aan zijn werk uit de jaren zestig.

TheGodfather
21-09-2008, 11:12
He gezellig zo op de vroege zondag morgen :mrgreen:

DanielC.
21-09-2008, 11:20
Sjah, kom je terug van de mis, val je midden in zo'n woordenwisseling.

TJ Weissel
21-09-2008, 14:11
:popcorn:

hstadman
21-09-2008, 14:20
wat is slecht? Een slechte blu ray is nog altijd beter dan een goede dvd :)
Dat hoeft niet zo te zijn... Er zijn blu-rays bekend die op hetzelfde niveau zitten als een dvd.

hstadman
21-09-2008, 14:22
WO2 freak, zou je voortaan alsjeblieft je mond willen houden? Lijkt me beter voor iedereen hier. Ga aub naar fok of een ander forum, want hier draag je niets bij. Opgeruimd staat netjes.

PS ik wordt niet graag dom genoemd door een mavo scholiertje aangezien ikzelf een afgeronde universitaire rechtenopleiding heb gevolgd. Goed? Overigens is een opleiding geen excuus voor gedrag, kuch.

Erwin de Koning
21-09-2008, 16:20
I TRE VOLTI DELLA PAURA (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies/black_sabbath.htm)

BLACK SABBATH / THE THREE FACES OF FEAR

Horrordrieluik van meester Mario Bava die qua inhoud gedateerd aanvoelt maar de uitvoering is om je vingers bij af te likken

Het eerste verhaaltje genaamd THE TELEPHONE is het minst en duidelijk een opwarmertje voor wat komen gaat. Een dame wordt in haar apartement lastiggevallen door een persoon die haar bedreigt door de telefoon

De tweede is een heel stuk beter genaamd THE WURDULAK en heeft Boris Karloff als een soort vampier. Hier is vooral de belichting heel sterk. Werd later nog eens verfilmd als THE NIGHT OF THE DEVILS

De derde verhaaltje is wat mij betreft het sterkst en gaat over een onlangs gestorven medium die van haar ring beroofd wordt en die toch wel graag terug zou willen hebben

Jammer van het eerste verhaal wat niet echt sterk is maar gelukkig zijn de daarop volgende een heel stuk beter en ja, Ozzy Osbourne noemde zijn legendarische metalband naar deze film

8.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=LvqT1D7qvrc)

http://img219.imageshack.us/img219/8488/posterblacksabbathxk4.jpg

Brakhage
21-09-2008, 16:57
Viaggio in Italia (Robert Rossellini, 1954) *****

Ik ben wat lui daarom knip en plak ik maar mijn oorspronkelijke stukje, temeer omdat ik het daar nog volledig mee eens ben.

Ik wilde deze film al tijden zien maar aangezien mijn DVD collectie een grote puinzooi is en alles dwars door elkaar heen staat, wil ik nog wel eens vergeten welke films ik bezit en het was dus dat iemand me er weer op attenteerde. Uiteraard was ik bekend met de status van de film, in auteurskringen staat deze film gelijk aan het hoogste wat cinema bereiken kan, een van de belangrijkste films ooit gemaakt. En hoewel ik zo ver nog net niet gaan wil, ben ik slechts een kleine stap verwijderd van een dergelijke uitspraak en heb ik sterk het gevoel dat deze groeifilm inderdaad een persoonlijke favoriet van me kan gaan worden.

Bijna clichématig wordt deze film transcendentaal genoemd, niet zonder reden. Dit is namelijk het soort film dat alle vormen van tijd en ruimte overstijgt en iets ontzettend universeels weet te brengen. Het klinkt allemaal wat zweverig wellicht, maar het is opvallend hoe fris en nieuw de film nog steeds lijkt, zelfs na meer dan 50 jaar. Rossellini laat een conventioneel narratief vallen voor een episodische structuur, zonder een noemenswaardige spannigsboog. Hij is de radicale experimenten van een Michelangelo Antonioni daarmee ruim voor en hoewel Antonioni nog veel verder ging en er ook fundamenteel verschillen zijn, moet Rossellini haast wel van invloed geweest zijn.

De sleutelscène waardoor ik overtuigd werd van de kracht van de film, het moment dat ik besefte dat ik niet naar een hoogst interessante maar naar een geniale film te zitten kijken, is de sublieme sequentie in het museum. Hierin filmt Rossellini de standbeelden van het museum met een constant bewegende camera, waarmee hij een van de hoofdthema’s van de film (leven vs. de dood, beweging vs. stilstand, begin vs. einde) op indrukwekkende wijze visualiseert.

Veelbesproken is het huwelijk geweest tussen Roberto Rossellini en actrice Ingrid Bergman en dit was hun laatste samenwerking, een samenwerking die tot veel irritaties tussen beide sterke persoonlijkheden zou leiden tijdens het filmen. Je kunt de rol van George Sanders dan vermoedelijk ook zien als een vervanging van Rossellini zelf en de hele film zien als een soort metafoor voor de problemen tussen Rossellini en Bergman, getoond aan de hele wereld. Het is daarnaast ook een heerlijk subversieve actie van de kant van Rossellini om twee grote Hollywoodsterren (Bergman en Sanders) voor zijn film te vragen en ze vervolgens totaal anders te gebruiken dan ze gewend waren, te misbruiken als het ware. Want naar verluid wilde Rossellini dat beide acteurs zich even wanhopig zouden voelen als de karakters die ze spelen moesten en hij weigerde bijvoorbeeld om de scenario’s te geven aan de acteurs, wat de aan grondige voorbereiding gewend zijnde Bergman en Sanders danig irriteerde en van hun stuk bracht. De Hollywoodsterren in ‘Viaggio in Italia’ zijn net zo min op hun plaats als de internationale sterren (Birgit Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance) in Jean-Luc Godard’s ‘Le Mepris’. Want Godard maakte met die film een bijzonder non-commerciële film, ook al had hij van zijn producenten expliciet de opdracht een commercieel toegankelijke film te maken en op een enkele knieval na (zoals het toevoegen van die sublieme openingssequentie met die kleurenfilters die de film uiteindelijk enkel nog sterker maakt) wist hij de eisen van zijn producenten te omzeilen en schepte in plaats van een toegankelijke film een groot kunstwerk (Godard vertaalde zijn eigen strijd uiteraard nog eens naar het scherm in de vorm van de strijd tussen de kunst van Fritz Lang en de commercie van Jack Palance). Zowel ‘Le Mepris’ als ‘Viaggio in Italia’ zijn werken van hoogst eigenzinnige kunstenaars die spelen met de constante verschillen en belangen tussen kunst en commercie. Rossellini leek zich namelijk ontzettend bewust te zijn van de natuurlijke aantrekkingskracht die Hollywoodsterren op iedere kijker hebben en dat maakt de keuze zo briljant: haal Bergman en Sanders weg en vervang ze door non-professionele acteurs (wat Rossellini doorgaans deed) en je krijgt een Neorealistische film in plaats van de modernistische die het nu is. En waarschijnlijk had je dan ook een veel minder interessante film gehad, want het is juist de frictie tussen Hollywood en de kunstfilm die de film nog een extra laag geeft. Want Bergman en Sanders zijn feitelijk net zo verdwaald en niet op hun plaats in deze film als dat ze zich voelen in hun Italiaanse omgeving in de film.

De film deed me ook sterk denken aan John Cassavetes, ook al zijn ze in veel opzichten tegenpolen. Gemeen hebben beiden het meanderende tempo en een desinteresse in een conventioneel narratief. Waar echter Cassavetes zijn scènes vaak eindeloos lang kan laten doorgaan en de gemiddelde Cassavetes film 2,5 uur duurt, daar is Rossellini juist het tegenovergestelde: korte scènes en een zeer compacte speelduur van 80 minuten. Toch wisten beiden hetzelfde gevoel bij me op te roepen, want net zoals ik door Cassavetes altijd gedwongen wordt om na te denken over het leven, roept Rossellini eenzelfde gevoel van overpeinzing op. Hoewel ‘Viaggio in Italia’ op geen enkele wijze die sterk humane of emotionele inslag van een Cassavetes heeft, geeft ook deze film geeft zijn publiek alle ruimte om na te denken. Want in al zijn leegheid is ‘Viaggio in Italia’ ook ontzettend rijk en vol en het is juist deze ironische tegenstrijdigheid die de film zo fascinerend maakt. Ik ben altijd al dol geweest op films met innerlijke tegenstellingen en weinig films kennen er zoveel als deze. De film duurt slechts 80 minuten en er gebeurt niets noemenswaardig, maar toch zegt de film meer dan de meeste films ooit zouden kunnen. Het is als het ware een prachtig vormgegeven, maar nog niet ingekleurde kleurplaat die door de kijker zelf moet worden ingevuld en het verschilt dus van kijker tot kijker met welke middelen en kleuren hij deze kleurplaat zal invullen.

Ik heb nu het gevoel nog slechts een fractie van deze film gevat en gezien te hebben. Toch heb ik reeds nu een werk gezien van ongekende schoonheid en diepgang, een werk dat onuitputtelijk lijkt. Het is een hoogst persoonlijk werk dat alle grenzen overschrijdt. Het kijken gaf mij in ieder geval dat gevoel dat enkel de grootste kunstwerken me geven kunnen, het gevoel dat ik wil applaudiseren voor de kunstenaar of het kunstwerk vanwege de overweldigende ervaring die het me biedt.

Coen P.
21-09-2008, 17:06
Dat hoeft niet zo te zijn... Er zijn blu-rays bekend die op hetzelfde niveau zitten als een dvd.

Tsja,

het moge duidelijk zijn dat in 99,9% van de gevallen een blu ray, zelfs een slechte, beter is dan een dvd.

tony_clifton
21-09-2008, 17:28
The getaway 1972 HD-DVD

Erg goede aktie film beter dan menige aktie blokbuster die er vandaag de dag wordt gemaakt.
Erg goed spel van McQeen en Ali MacGraw.
Zeker de moeite waard om nog eens te zien

Brakhage
21-09-2008, 19:09
Easy to Wed (Edward Buzzell, 1946) **

Nogal overbodige en inspiratieloze musical remake van ‘Libeled Lady’. Er zitten misschien twee of drie leuke grappen in, de liedjes (welke op een hand te tellen zijn) zijn oninteressant en ook de acteurs ontzettend vlak. Grootste probleem is nog wel dat er visueel werkelijk niets gebeurt, een schoolboekvoorbeeld van wat Fred Camper gedefinieerd heeft als ‘the lights are on but there’s no one home’. Enkel de aanwezigheid van Lucille Ball maakt de film nog enigszins draaglijk.

Erwin de Koning
21-09-2008, 19:26
MIRRORS (http://www.dvdtalk.com/reviews/34312/mirrors/)

INTO THE MIRROR

Aja's vorige films zoals HAUTE TENSION en THE HILLS HAVE EYES deden het goed bij mij maar deze remake van GEOUL SOKEURO is minder. Het bespottelijke plot moet je doorheen zien te kijken maar de cheaptricks en Sutherlands chronische hyperventilatie zijn ronduit irriterend

Zonder dat, de film ziet er mooi uit, heeft een hoger tempo dan het origineel maar weet niet of het een gorefestijn moet wezen of een bovennatuurlijke thriller

7.5

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=O92QxxgeCO8)

http://img217.imageshack.us/img217/1093/postermirrorslx1.jpg

Bettina
21-09-2008, 21:00
300

Het leek me om te beginnen niet echt een film voor mij.
Vecht films zijn niet zo mijn ding.
Maar ik heb met veel plezier naar 300 gekeken. Het zag er allemaal echt erg goed uit.
Soms leek het wel een comic. Erg Goed.

Gerard Butler speelt goed, hij zet de koning overtuigend neer. Met veel spirit.

We hebben na het kijken van de film ook een van de extra's gekeken die vertelt over de echte spartanen. Veel uit de film klopt en is niet eens verzonnen.
Dat maakt het voor mijn gevoel nog wel een stukje sterker.

Dus een dikke 7.5

Patrick van den Hul
21-09-2008, 21:02
Ik zou 300 toch niet echt realistisch willen noemen. Het enige dat klopt met de werkelijkheid is dat de slag echt heeft plaatsgevonden: een kleine groep Spartanen tegen een veel groter leger. Maar daarmee is alles ook wel gezegd.

Een leuk detail wat veel mensen missen is trouwens dat het hele verhaal wordt verteld door die officier om de mannen op te peppen voor een veldslag. Hij overdrijft daarbij graag, vandaar de bovennatuurlijke elementen (immortals, monsters ed.)

Angels vs demons
21-09-2008, 21:40
http://www.movieposterdb.com/posters/07_07/2009/913951/l_913951_97737a2c.jpg

Onduidelijk tot geen verhaal, slechte karakters, geen opbouw, logica was ver te zoeken.. en er was al helemaal geen climax tevinden!

Enige wat een beetje redelijk was, waren de special effects..
2.5

Blood
21-09-2008, 22:29
Sweeney Todd: Demon Barber on Fleet Street

Vond hem totaal niet hoe ik gedacht had, wist wel dat er af en toe eens in gezongen ging worden maar wist totaal niet dat het een musical was. Daarom vind ik hem dus een persoonlijke tegenvaller aangezien ik niet direct sta te springen bij dat genre ;)
Vond het echter evenzeer wel een zeer mooie acteer prestatie en een lekker sfeertje dus daarom krijgt ie van mij:

5/10

Brakhage
21-09-2008, 22:41
Force Of Evil (Abraham Polonsky, 1948) *****

Soms, heel soms kijk je een film opnieuw en vraag je je af of je de vorige keer met je ogen dicht gekeken hebt, want hoe ik de genialiteit van deze film ooit heb kunnen missen is mij een compleet raadsel. De film staat te boek als de enige film die Polonsky wist te maken als regisseur voordat hij vanwege zijn Communistische sympathieën op de blacklist terecht kwam en dat is toch bijzonder jammer want ik had heel graag gezien wat hij nog meer in petto zou hebben gehad. Allereerst is ‘Force of Evil’ een stilistisch wonder: als je een film noir zoekt waarin die typische chiaroscuro belichting goed gebruikt wordt, hoef je niet verder te zoeken dan hier, want ik ken weinig tot geen film noirs die hun belichting zo sterk gebruiken als deze. Maar daarnaast zijn ook de composities en montage van Polonsky van bijzonder hoog niveau – de scène van de politie-inval is op een (voor Hollywood begrippen zeker) experimentele wijze gemonteerd, Eisenstein zou er trotst op zijn geweest. De scène waarin de oude broer in de val gelokt wordt anticipeert qua opzet en uitwerking (het gebruik van klassieke muziek, de emotionele lading, het opera aspect) soortgelijke scènes in films als ‘The Godfather’. Constant weet Polonsky de spanning er op puur visuele wijze in te houden en te verrassen, met toch wel als absolute hoogtepunt het iconische shot waarin Garfield over een volledig leeg Wallstreet (het symbool van het kapitalisme) loopt. Naast de symbolische lading die dit beeld met zich meebrengt, is het ook een indrukwekkend thematisch beeld waarmee een soort link gelegd wordt tussen de film noir en de apocalyptische film; de mensheid is nu niet uitgeroeid door een virus maar door de morele leegheid die zo typisch is voor de film noir.

Maar gelukkig is de film meer dan puur stijl, het wordt zeer sterk gekoppeld aan een menselijke inhoud. Vooral de scènes tussen de twee broers zijn indrukwekkend en geven de film hun emotionele centrum – al direct aan het begin is er een monumentale clash tussen die twee waardoor hun personages zeer sterk gekarakteriseerd worden; de veel te jong gestorven John Garfield en Thomas Gomez brengen een intrigerende passie naar hun rollen. Uiteraard is de film links georiënteerd en de strijd tussen de kleine man en het grote syndicaat is dan ook het overkoepelende thema van deze film, een thema wat perfect tot leven wordt gebracht door de levendige uitwerking van de hoofdpersonages – een schoolboekvoorbeeld van hoe een abstract thema ingekleurd kan worden middels persoonlijke relaties.

‘Force of Evil’ kent een poëzie en zeggingskracht die je maar in een handjevol film noirs tegen komt, die je zelfs maar in een handjevol films tegen komt. Ongekend meesterwerk dit.

DanielC.
21-09-2008, 22:44
Versailles Hier kon ik niet zo veel mee. Het lijkt een beetje op materiaal van de Dardenne broeders. Waar die films vol leven en emotie zitten lijkt deze film wel dood, en moet de film teren op het 'schattige snoetje' van de kinderacteur. Jammer maar helaas.

Bettina
22-09-2008, 07:55
Ik zou 300 toch niet echt realistisch willen noemen. Het enige dat klopt met de werkelijkheid is dat de slag echt heeft plaatsgevonden: een kleine groep Spartanen tegen een veel groter leger. Maar daarmee is alles ook wel gezegd.

Een leuk detail wat veel mensen missen is trouwens dat het hele verhaal wordt verteld door die officier om de mannen op te peppen voor een veldslag. Hij overdrijft daarbij graag, vandaar de bovennatuurlijke elementen (immortals, monsters ed.)


Het blijkt uit de documentaire die op de blu ray staat, dat bepaalde quotes die in de film gebruikt zijn, niet zijn verzonnen.
Ook de sterke positie van de vrouw is niet overdreven. De vrouwen konden ook vechten.
Verder waren de trainingen voor de jongens vanaf 7 jaar echt erg zwaar.

Ook een orkakel werd echt geraadpleegd.
Zefs de imortels berusten op waarheid. Niet dat ze niet te doden waren, maar het waren er zo veel, dat de spartanen het idee kregen dat ze imortal waren.
Dat was de mythe erom heen.

Patrick van den Hul
22-09-2008, 08:10
Je zegt het zelf al: de mythe eromheen. Ik geloof ook wel dat bepaalde zaken in de basis waar zijn, maar het is natuurlijk wel behoorlijk gedramatiseerd, wat ook helemaal geen bezwaar is. Gladiator en Braveheart zijn ook niet bepaald het toppunt van realisme, maar ze zijn wel heerlijk vermakelijk.

Coen P.
22-09-2008, 08:17
Force Of Evil (Abraham Polonsky, 1948) *****

Soms, heel soms kijk je een film opnieuw en vraag je je af of je de vorige keer met je ogen dicht gekeken hebt, want hoe ik de genialiteit van deze film ooit heb kunnen missen is mij een compleet raadsel. De film staat te boek als de enige film die Polonsky wist te maken als regisseur voordat hij vanwege zijn Communistische sympathieën op de blacklist terecht kwam en dat is toch bijzonder jammer want ik had heel graag gezien wat hij nog meer in petto zou hebben gehad. Allereerst is ‘Force of Evil’ een stilistisch wonder: als je een film noir zoekt waarin die typische chiaroscuro belichting goed gebruikt wordt, hoef je niet verder te zoeken dan hier, want ik ken weinig tot geen film noirs die hun belichting zo sterk gebruiken als deze. Maar daarnaast zijn ook de composities en montage van Polonsky van bijzonder hoog niveau – de scène van de politie-inval is op een (voor Hollywood begrippen zeker) experimentele wijze gemonteerd, Eisenstein zou er trotst op zijn geweest. De scène waarin de oude broer in de val gelokt wordt anticipeert qua opzet en uitwerking (het gebruik van klassieke muziek, de emotionele lading, het opera aspect) soortgelijke scènes in films als ‘The Godfather’. Constant weet Polonsky de spanning er op puur visuele wijze in te houden en te verrassen, met toch wel als absolute hoogtepunt het iconische shot waarin Garfield over een volledig leeg Wallstreet (het symbool van het kapitalisme) loopt. Naast de symbolische lading die dit beeld met zich meebrengt, is het ook een indrukwekkend thematisch beeld waarmee een soort link gelegd wordt tussen de film noir en de apocalyptische film; de mensheid is nu niet uitgeroeid door een virus maar door de morele leegheid die zo typisch is voor de film noir.

Maar gelukkig is de film meer dan puur stijl, het wordt zeer sterk gekoppeld aan een menselijke inhoud. Vooral de scènes tussen de twee broers zijn indrukwekkend en geven de film hun emotionele centrum – al direct aan het begin is er een monumentale clash tussen die twee waardoor hun personages zeer sterk gekarakteriseerd worden; de veel te jong gestorven John Garfield en Thomas Gomez brengen een intrigerende passie naar hun rollen. Uiteraard is de film links georiënteerd en de strijd tussen de kleine man en het grote syndicaat is dan ook het overkoepelende thema van deze film, een thema wat perfect tot leven wordt gebracht door de levendige uitwerking van de hoofdpersonages – een schoolboekvoorbeeld van hoe een abstract thema ingekleurd kan worden middels persoonlijke relaties.

‘Force of Evil’ kent een poëzie en zeggingskracht die je maar in een handjevol film noirs tegen komt, die je zelfs maar in een handjevol films tegen komt. Ongekend meesterwerk dit.

wow. Klinkt goed. Krabbelt weer een titel op de toch al grote wishlist :)

Marcel v/d H.
22-09-2008, 11:38
Bienvenue chez les Ch'tis (Dany Boon, 2008 )
Leuke en originele Franse film die waarschijnlijk leuker is voor de echte Frankrijk kenner, maar toch ook zeer vermakelijk voor iemand die er nog (bijna) nooit is geweest. De opzet is leuk gevonden, al heeft wel wat weg van In Bruges (het belachelijk maken van een stad/ streek) en de grappen zijn ondanks dat ze af en toe wel wat simpel zijn toch geslaagd. Helaas valt men af en toe wat in herhaling maar de cast weet er voor te zorgen dat die niet echt als storende factor wordt ervaren. Vooral de acteur in de hoofdrol was sterk, zijn gezichtsuitdrukkingen spreken af en toe boekdelen. Bij het binnenkomen van de zaal dacht ik even dat ik bij de 65+ voorstelling was binnengelopen. Veel oud publiek en ik kan je verzekeren dat die vervelender zijn dan de meeste jongeren. Het was geen moment stil tijdens de film. "Oh daar zijn wij ook geweest!" En helemaal erg, het hardop vertellen van de ontwikkelingen die iedereen ook gewoon kan zien "Ohh hij is dronken tijdens zijn werk". Ondanks het publiek en weinig Franse voorkennis toch een zeer vermakelijke film en weer eens wat anders dan het standaard Hollywood werk dat normaal in de bioscopen draait. 7.4

TJ Weissel
22-09-2008, 12:07
http://www.movieposterdb.com/posters/07_07/2009/913951/l_913951_97737a2c.jpg

Onduidelijk tot geen verhaal, slechte karakters, geen opbouw, logica was ver te zoeken.. en er was al helemaal geen climax tevinden!

Enige wat een beetje redelijk was, waren de special effects..
2.5

En dan ben ik toch wel benieuwd waar jij het uiteindelijk over hebt... :mrgreen:

Dennis Oosterhuis
22-09-2008, 12:20
En dan ben ik toch wel benieuwd waar jij het uiteindelijk over hebt... :mrgreen:
Gezien z'n WIW ging het over Alone in the Dark II... :wink:

TheGodfather
22-09-2008, 12:40
Viaggio in Italia (Robert Rossellini, 1954) *****
-Knip-

Dat klinkt ontzettend. Waar heb je `m vandaan en welke dvd versie heb je??

Erwin de Koning
22-09-2008, 13:49
THE SEVERED ARM (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/severedarmthe.htm)

Geen jaren '50 horror zoals bv THE CRAWLING HAND maar een slasher/giallo die nogal serieus van toon is

In een mijn raken een aantal werkers opgesloten door instortingen aan 2 kanten. Na een dag of 8 besluiten ze uit pure noodzaak over te gaan op het vlees van Homo Sapiens en ze trekken lootjes wie de *** is

Vlak nadat ze een arm hebben geamputeerd om niet te verhongeren worden ze gered door een reddingsploeg en de vent die zijn arm is kwijtgeraakt gaat door het lint

Jaren later ontvangt de man die het idee had om een lichaamsdeel te amputeren een afgehakte arm en een voor een worden de mijnwerkers om het leven gebracht door een maniak met een bijl

Een aantal goede momenten a la BLACK CHRISTMAS en DRESSED TO KILL maar mist een aantal ingredienten zodat het geen slasher is geworden die zo'n grote aanhang heeft gekregen als de bekende klassiekers.

Giallo completisten zouden deze willen checken

7.0

Kees Hoekerd
22-09-2008, 15:34
Junior Bonner

Een geweldloze Peckinpah, maar dit levert toch nog wel een prima filmpje op. Vooral de montages zijn weer typisch Peckinpah, met verschillende vensters zoals in de intro. Geen neergeschoten mannen, maar vallende mannen die slowmotion in beeld worden gebracht. Niet zijn beste werk, maar een goede karakterstudie met een rodeoshow in de achtergrond. Iemand noemde Steve McQueen ingetogen hier, maar dit valt in het niet bij Bullitt. :bier:

Wim S.
22-09-2008, 15:37
vraagje: Ik heb de Wener Herzog/Klaus Kinsky bos al helemaal uitgekeken en wil meer films zien van WernerHerzog, zijn er nog meer goede kwalitatieve boxen, regio is onbelangrijk.

Brakhage
22-09-2008, 16:50
Dat klinkt ontzettend. Waar heb je `m vandaan en welke dvd versie heb je??
Ik heb de BFI versie, te verkrijgen op Amazon (http://www.amazon.co.uk/Journey-Italy-Ingrid-Bergman/dp/B0000DZRI4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1222098442&sr=1-1).

Ik moet er wel direct bij zeggen dat de kwaliteit niet denderend is. Het is kijkbaar maar daar houdt het ook wel mee op, erg veel beschadigingen. Maar bij mijn weten is er momenteel nog altijd geen betere versie beschikbaar en ik heb geen idee of er plannen zijn om deze film opnieuw uit te brengen. Rossellini op DVD is een schande op zijn zachtst gezegd, wat toch best vreemd is gezien de status van de man.

Coen P.
22-09-2008, 16:54
vraagje: Ik heb de Wener Herzog/Klaus Kinsky bos al helemaal uitgekeken en wil meer films zien van WernerHerzog, zijn er nog meer goede kwalitatieve boxen, regio is onbelangrijk.

in de UK zijn 2 boxen uitgegeven. (anchor bay).

Wim S.
22-09-2008, 16:59
Thanx, ga de 2e box bestellen.

Camera Obscura
22-09-2008, 17:34
vraagje: Ik heb de Wener Herzog/Klaus Kinsky bos al helemaal uitgekeken en wil meer films zien van WernerHerzog, zijn er nog meer goede kwalitatieve boxen, regio is onbelangrijk.

Er is ook een box met al zijn shorts and documentaries, zie http://www.wernerherzog.com/main/index.htm

Wel behoorlijk aan de prijs

Melzz
22-09-2008, 17:54
Thanx, ga de 2e box bestellen.

Uit je stukjes maakte ik op dat je niet echt heel erg over de films te spreken was. Volgens mij is de box waar je nu op aast een stukje ontoegankelijker. Ik vraag me af of je de films uit die box beter gaat vinden....

Alexander D
22-09-2008, 17:55
Running Scared

Bovengemiddelde actiefilm met een prachtig geluid.

Wim S.
22-09-2008, 18:14
Uit je stukjes maakte ik op dat je niet echt heel erg over de films te spreken was. Volgens mij is de box waar je nu op aast een stukje ontoegankelijker. Ik vraag me af of je de films uit die box beter gaat vinden....

Ja ik vond de films wat traag, Aguirre en Nosferatu, vond ik geweldig en na het zien van de docu My Best Fiend heb ik meer waardering voor de film Fitzcarraldo gekregen. Woyzeck vond ik gewoon een erg moeilijke film om in te komen, de sfeer van Werner Herzog films spreken me wel weer heel erg aan. Het klinkt mischien gek ondanks dat ik sommige films wat laag heb beoordeelt zijn het wel films die me nog nablijven in tegenstelling tot vele hollywood films.

Ingmar B.
22-09-2008, 20:09
Gisteren Tin man gekeken. Is een film/mini serie. Ik vond het een erg goede en leuke film en de acteerprestaties waren van hoog niveau. Het verhaal zat goed in elkaar maar er zaten af en toe stukjes in die net iets te snel gingen. En sommige dingen waren wel erg cliche. Maar ik zou hem zo nog een keer kijken! Voor de prijs waar ik hem voor had gekocht is hij absoluut de moeite waard. 8/10

Erwin de Koning
22-09-2008, 23:01
DEADLY GAMES (http://www.hysteria-lives.co.uk/hysterialives/Hysteria/deadly_games.html)

THE ELIMINATOR / WHO FELL ASLEEP

Wat aardig begint als een soort DON'T ANSWER THE PHONE verslapt al snel in een afgeraffeld zooitje met een saai middenstuk. Deze slasher had beduidend aangenamer kunnen wezen

5.5

http://img218.imageshack.us/img218/752/posterdeadlygamesiq0.jpg

Melzz
23-09-2008, 16:08
Los Ojos azules de la muñeca rota a.k.a. The Blue Eyes of the Broken Doll - Carlos Aured - 1973

Spaanse giallo-variant met Paul Naschy. Alleen heeft stijlvol wat moeten inleveren voor sleaze. Ene Gillis zoekt werk en vind dat bij een landhuis met drie zusters (de 1 heeft een misvormde hand, de 1 zit in een rolstoel en de derde mankeert niets) en een verpleegster. Al snel proberen de dames Gilles het hof te maken. De man krijgt echter niet alleen de pleziertjes, hij wordt ook verdacht van enkele moorden die sinds zijn aanwezigheid worden gepleegd. De slachtoffers zijn allemaal blond en hun blauwe ogen zijn eruit gesneden....ai ai.

De film is ruw qua editing, regie en belichting. Er zitten in ieder geval genoeg schoonheidsfoutjes in. Soms dreigt de film wat in te kakken maar dan gebeurt er plotseling weer wat interessants. De film bevat enkele bizarre scenes. Zo zit er een schietpartij in waarbij beide partijen elkaar beschieten van zeeeeeeeer grote afstand. Zoals het een goede giallo betaamd krijgen we een vergezochte en verknipte conclusie voor onze kiezen. Hoe verzin je het. Aparte film met een lekker bijsmaakje. Er is nu een box uitgebracht met Paul Naschyfilms. Ik had net deze film binnen anders was ik daar wel voor gegaan. De dvd is echt prima verzorgd met oa een audiocommentaar en een boekje met een essay. Het menu verdiend ook een pluspunt, in de vorm van een boek waarbij de bladzijden voor je ogen worden omgeslagen kun je door de features bladeren....erg mooi gedaan. Prima film en dvd.

TheGodfather
23-09-2008, 20:56
Ik heb de BFI versie, te verkrijgen op Amazon (http://www.amazon.co.uk/Journey-Italy-Ingrid-Bergman/dp/B0000DZRI4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1222098442&sr=1-1).

Ik moet er wel direct bij zeggen dat de kwaliteit niet denderend is. Het is kijkbaar maar daar houdt het ook wel mee op, erg veel beschadigingen. Maar bij mijn weten is er momenteel nog altijd geen betere versie beschikbaar en ik heb geen idee of er plannen zijn om deze film opnieuw uit te brengen. Rossellini op DVD is een schande op zijn zachtst gezegd, wat toch best vreemd is gezien de status van de man.
Merci (y)
zag dat er wel een OOP R1 dvd bestaat maar die vond ik op de Amazon marktplaats toch te duur :razz:

Henk Heideveld
23-09-2008, 21:22
Russian Ark gekeken.
Vreemd, apart!!!

hanzehman
23-09-2008, 21:46
Net Mallrats gezien:
http://www.cerebralevolution.com/news/movies-music/movie_posters/Mallrats.jpg

Erg leuke film, hoewel het budget waarschijnlijk erg laag was. Sowieso altijd goed met Jay and Silent Bob (y) 7/10

Erwin de Koning
23-09-2008, 21:58
JEUNES FILLES IMPUDIQUES (http://www.matchflick.com/movie-review/17581-6699)

SCHOOLGIRL HITCHHIKERS / HIGH SCHOOL HITCH HIKERS / SEX KITTENS WHO STOP AT NOTHING

Ook Jean Rollin maakt wel eens een foutje. Logisch, maar dit is een hele grove

3.5

Maikel, deze kan je met een gerust hart overslaan

:roll:

Brakhage
23-09-2008, 22:23
JEUNES FILLES IMPUDIQUES (http://www.matchflick.com/movie-review/17581-6699)

SCHOOLGIRL HITCHHIKERS / HIGH SCHOOL HITCH HIKERS / SEX KITTENS WHO STOP AT NOTHING

Ook Jean Rollin maakt wel eens een foutje. Logisch, maar dit is een hele grove

3.5

Maikel, deze kan je met een gerust hart overslaan

:roll:
Merci voor de tip, ik zal je raad ter harte nemen.

Zojuist overigens Mermaids gezien.

Hey, het bevat Cher! :metal:

Melzz
24-09-2008, 09:26
Golgo 13: Kûron no kubi (1977)

Mn tweede film uit de Sonny Shiba-box na Sister Streetfighter. Tja....het kon me wederom niet zo heel erg bekoren. Het zijn van die 20 in een dozijn films. Sonny is een hitman die uiteraard een pak draagt en een geweer heeft dat ie in elkaar moet zetten. Hij krijgt een opdracht en ondertussen is er een cop naar hem op zoek. Dat is het een beetje. Wat vechten, wat rennen en wat schieten. Halverwege zat ik echt een beetje op de klok te kijken. Het is best aardig en grappig maar echt boeiend is het nu ook weer niet. Misschien moet je er in een bepaalde stemming voor zijn (rond een uur of 3 's nachts met wat liters bier in je mik of op een katerige zondag). De Shogunbox met Sonny Shiba bevalt me al stukken beter (alhoewel ik nog maar 1 film uit die box heb gezien).

Erwin de Koning
24-09-2008, 10:09
THE MAD BOMBER (http://www.avclub.com/content/node/23942)

DETECTIVE GERONIMO / THE POLICE CONNECTION

Chuck Connors is geniaal als de titelfiguur die compleet geschift is en vreselijk onsympathiek overkomt. Hij pleegt bomaanslagen omdat hij wraak wil nemen op de maatschappij die volgens hem schuld heeft aan de overdosis van zijn dochter

De enige ooggetuige die nog leeft is een verkrachter die onvindbaar is voor de politie dus de zaak is hopeloos

Pittig filmpje die alleen ongecensureerd is onder de titel THE POLICE CONNECTION die ik net bekeken heb

7.5

http://img89.imageshack.us/img89/4706/posterthepoliceconnectiyd3.jpg

Erwin de Koning
24-09-2008, 12:52
NEXT AVENGERS: HEROES OF TOMORROW (http://moviecynics.com/item/2377)

Mijn god wat een misbaksel. Nietsvermoedend dacht ik naar een leuk Marvel avontuur te gaan kijken van wat vroeger mijn striphelden waren maar helaas...

In de toekomst zijn alle Avengers gedood door Ultron (Magneto is zeker dood in de toekomst) maar gelukkig trouwden ze eerst en kregen ze kinderen. Je voelt hem al aankomen, de kinderen zijn de nieuwe Avengers die Ultron gaan aanvallen

wtf

Een mix van Transformers en Spy kids.

Verschrikkelijk, ik wilde hem na 8 minuten al uitzetten maar heb hem toch maar afgekeken in de hoop dat.

1.0

Alexander D
24-09-2008, 17:44
Pulp Fiction

Geniaal en 'no further comment'

TJ Weissel
24-09-2008, 20:11
Net Mallrats gezien:
http://www.cerebralevolution.com/news/movies-music/movie_posters/Mallrats.jpg

Erg leuke film, hoewel het budget waarschijnlijk erg laag was. Sowieso altijd goed met Jay and Silent Bob (y) 7/10

Kevin Smith (y)

Dennis Oosterhuis
24-09-2008, 20:28
Kevin Smith (y)
What do you care, you shoe polish-smelling ************? (6)

:p

TJ Weissel
24-09-2008, 20:31
Fine by me but you're living in denial and suppressing rage, ************

Erwin de Koning
24-09-2008, 21:00
BLOOD MANIA (http://efilmcritic.com/review.php?movie=6671)

De film verkoopt zichzelf als horror maar iedere horrorfan zal zich bedrogen voelen aangezien het meer een drama is.

Een dokter met een woekerschuld van $50,000,- hoopt op de erfenis van schoonpapa. Op het moment dat schoonpapa over de drempel naar de eeuwige jachtvelden is geholpen en hij te horen krijgt dat niet z'n vriendin maar haar zus de erfenis krijgt slaan de stoppen door bij z'n meissie

Jammergenoeg zitten we dan al op 51 min.

4.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=UiFjr7FN7eM)

http://img224.imageshack.us/img224/8158/posterbloodmaniauf8.jpg

Brakhage
24-09-2008, 23:40
The Garden of Allah (Richard Bolewslawki, 1936) ***

Nogal matig Technicolor escapisme van David O. Selznick voordat hij ons met Gone with the Wind ging vervelen. Dat het verhaal zo lichtvoetig is dat het bijna wegvliegt heb ik geen moeite mee. Dat de regisseur een poging doet om von Sternberg te evenaren, maar in plaats van visuele poezie slechts tot lege 'mooie shots' komt vind ik al minder prettig. Helemaal vervelend is dat de film gewoon saai is, dat is gewoon jammer. De aanwezigheid van Marlene Dietrich maakt de film nog enigszins draaglijk, ik kom daarom met moeite op een krappe voldoende.

The Thing (John Carpenter, 1982) ****1/2

Superieure pulp, waarbij Carpenter er wijslijk voor kiest om een totaal andere film te maken dan de Hawks film van (min of meer) dezelfde naam en uitgangspunt.

Erwin de Koning
25-09-2008, 08:03
En allebei gebaseerd op hetzelfde boek 'Who goes there?' Gelukkig een compleet andere film idd

Coen P.
25-09-2008, 09:20
[Rec] (Jaume Balagueró & Paco Plaza, 2007)
Deze redelijke gehypte Spaanse film is een mengelmoes van 28 Days Later en The Blair Witch Project. Een Spaanse cameraploeg volgt een groepje brandweermannen op een routineklus. Deze job verandert echter in een nachtmerrie als in het huis een epidemie heerst. Al snel volgt een gevecht op leven en dood waarbij de camera alles registreert...
Het 'first person view' werkt wonderwel goed in deze film die nooit eng wordt, maar continu spannend is. De film vindt nergens het wiel uit en is geen topper, maar zeker de moeite van het zien waard! Een krappe ****

Marcel v/d H.
25-09-2008, 11:35
3:10 to Yuma (James Mangold, 2007)
Na extreem lang wachten was de film dan eindelijk in Nederland in de bioscoop te zien, dit uitstellen zal waarschijnlijk wel lage bezoekersaantallen tot gevolg hebben aangezien de dvd ook al een aardige tijd uit is. Op de film valt verder weinig aan te merken, het is in elk geval fijn om te zien dat er nog steeds goede westerns gemaakt worden. Zoals je kan verwachten bij een western ligt het tempo vrij laag, maar persoonlijk vond ik dat niet echt een storende factor. Bale en Crowe weten hunnen rollen goed neer te zetten en ook de bijrollen waren sterk. 8.0

300 (Zack Snyder, 2006)
Na de film twee jaar geleden in de bioscoop te hebben gezien nu pas de eerste herkijkbeurt en wel op blu-ray. Blijft een sterke film die het vooral van de visuele pracht en vette aktiescenes moet hebben. Het verhaal en het acteerwerk blijven misschien wat achter, maar zijn ook zeker niet slecht. 8.0

Nielsje
25-09-2008, 14:31
Net Mallrats gezien:
Erg leuke film, hoewel het budget waarschijnlijk erg laag was. Sowieso altijd goed met Jay and Silent Bob (y) 7/10

Het budget was vele malen hoger dan Clerks, ik meen acht miljoen. En de film flopte gigantisch, hoewel het nu een "cult-classic" is.

Erwin de Koning
25-09-2008, 16:02
TRONO DI FUOCO (http://www.teleport-city.com/movies/dvdjournal/2007/11/throne-of-fire.html)

THE THRONE OF FIRE

The day of the night of the day? What kind of prophecy is that!?

Sword and sorcery in de traditie van BARBARIAN QUEEN, THE WARRIOR AND THE SORCERESS, DEATHSTALKER en zo maar nu zonder tieten maar mét Sabrina Siani (uit CONQUEST). Mijn god wat een kanjer is dat...

http://img216.imageshack.us/img216/1550/160500hm2.jpg

7.0

http://img217.imageshack.us/img217/2230/throne6lq9.jpg

Jordy van Buel
25-09-2008, 17:02
Op school:

Lolita
Stanley Kubrick - 1962

Naar het boek van Vladimir Nabokov over de liefde tussen een oudere man en een 12-jarig meisje. De film is duidelijk een versie van het boek, daar waar er grote veranderingen zijn aangebracht in het verhaal, ondanks dat Nabokov zelf voor het screenplay heeft gezorgd. Desondanks zijn bepaalde elementen, zoals Humbert's groeiende waanzin en dubbele persoonlijkheid goed bewaard gebleven. Jammer dat de censuur van de jaren '60 er voor heeft gezorgd dat alle erotische spanningen tussen Humbert en Lolita slechts geinsinueerd worden, in plaats van ook echt te laten zien. Een aardige film, die tegen het einde langdradig wordt. Ik prefereer het boek!

http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/00/02/28/64/69199113_ph2.jpg

Edit: Nog vergeten te zeggen dat de rol van Peter Sellers als Quilty echt fabuleus is, ook weer heel anders dan het boek, maar wel creepy op een komische manier.

Patrick van den Hul
25-09-2008, 19:17
Kijk je gewoon films tijdens je college? :o

Jordy van Buel
25-09-2008, 21:03
Ja, uiteraard allemaal in het teken van Contemporary American Fiction, maar toch! :p

Erwin de Koning
25-09-2008, 21:42
DER TURM DER VERBOTENEN LIEBE (http://www.scifilm.org/musing1649.html)

TOWER OF SCREAMING VIRGINS / SHE LOST HER... YOU KNOW WHAT

Eerder een swashbuckler dan een of andere Eurohorror waarbij Satanisten maagden de kleren van het lijf scheuren om hen te martelen en bloed te drinken

Vreemde film afkomstig uit Duitsland waarin een neef van een van de 3 musketiers naar Parijs (anno 1700 nogwat) reist en daar wordt uitgenodigd in de toren uit de titel om een nacht sex te hebben met een van de dames. Hij komt er net op tijd achter dat alle jongemannen die daar een nacht zijn geweest vermoord worden door een heks en worden teruggevonden in de naastgelegen rivier.

Natuurlijk is het niet echt een heks en is er ook nog een subplotje over verloren zonen van de koningin van Frankrijk, maar vooral bezienswaardig door de vreemde mix van sleaze, Errol Flynn achtige zwaardgevechten en horror

7.5

http://img225.imageshack.us/img225/5159/postertowerofscreamingvxy3.jpg

hanzehman
25-09-2008, 21:52
Gisteren Zusje gezien.
http://www.moviemeter.nl/images/covers/0/807.jpg
Vrij goede film, maar nooit echt heel bijzonder.
Kim van Kooten speelt erg goed moet ik zeggen.
7/10

En ik dacht, het is het niet waard om er een speciaal topic voor te openen, maar wilde het jullie wel even laten weten.

Toen ik even geen nieuwe DVDs meer had, kwam ik een tijd terug op deze (volgensmij nieuwe) site terecht:

www.filmvandaag.nl (http://www.filmvandaag.nl)

Zeer fijne site al zeg ik het zelf. Lekker duidelijk enzo, je kan gelijk zien wat er op tv komt.
Ik dacht, daar hebben jullie vast ook wel wat aan ;)

DanielC.
25-09-2008, 22:31
Jammer dat de censuur van de jaren '60 er voor heeft gezorgd dat alle erotische spanningen tussen Humbert en Lolita slechts geinsinueerd worden, in plaats van ook echt te laten zien.

Dat is toch niet jammer! :smile: Ik vind het op die manier juist veel 'spannender' dan het gewoon te laten zien. Ik denk niet dat het expliciet in beel brengen van Mason met de jonge Lyon veel zou toevoegen. Het maakt het enkel plat. Een pornofilm is toch ook niet opwindend

Jordy van Buel
25-09-2008, 23:03
Naja, dat was het hem juist. De insinuatie was zo bekrompen dat er weinig spanning meer overbleef. Het is er gewoon bruutweg uitgeknipt waardoor er eigenlijk een verkeerd beeld ontstaat van de relatie tussen Lolita en Humbert.

Lex v/d Moolen
25-09-2008, 23:25
Naja, dat was het hem juist. De insinuatie was zo bekrompen dat er weinig spanning meer overbleef. Het is er gewoon bruutweg uitgeknipt waardoor er eigenlijk een verkeerd beeld ontstaat van de relatie tussen Lolita en Humbert.Ik vond het ook niet erg geslaagd, maar toch wel genoten van deze film dankzij uitstekend acteerwerk van Mason, Sellers en Shelley Winters.

Brakhage
25-09-2008, 23:36
Tropic Thunder (Ben Stiller, 2008) *****

Ik had werkelijk geen idee wat ik van deze film moest verwachten, het enige dat ik er van wist was dat Robert Downey Jr. een neger zou spelen en aangezien Robert een god is, moest ik het zien. Niets had me echter kunnen voorbereiden op wat ik te zien kreeg. Het is een soort ‘Otto e Mezzo’ meets ‘Rambo’ meets ‘Hellzapoppin’ en het begint direct geniaal. Na een serie ‘Grindhouse’-achtige fake trailers worden we midden in de actie gesmeten, inclusief heerlijk over de top actie; Downey Jr. roept als een soort komische Fred Williamson (of iedere andere willekeurige blaxploitation held) enkele hilarische dingen, Jack Black geeft een sublieme James Cagney imitatie weg en Ben Stiller wordt a la ‘Platoon’ aan flarden geschoten. En dan zijn we nog maar net begonnen. Vervolgens gaat Stiller als een ware Tom Cruise op de bank bij een fake Oprah, om enkele minuten later een welhaast onherkenbare Tom Cruise zelf (hij ziet er uit als Steven Soderbergh) in beeld te zien schuiven… ik ken weinig films die zo veel spelen met fictie en werkelijkheid. Waar in ‘Otto e Mezzo’ bijvoorbeeld droom en realiteit binnen de film (die zelf al een reflectie van de werkelijkheid is) steeds meer door elkaar gaan lopen, daar lopen hier constant fictie, fictie binnen de fictie en werkelijkheid als een geweven tapijt door elkaar heen – bij Fellini heet dat modernisme, hier noemt men het dan entertainment.

Anyway, Robert Downey Jr. geeft een nieuwe dimensie aan het begrip acteren. Het is volgens mij de eerste keer sinds R.W. Fassbinder een neger (!) in blackface een bank liet overvallen dat ik weer blackface zie in een film, wat een inventie. Heel Amerika vond het natuurlijk weer niet kunnen dat een blanke kerel een neger speelt maar ik snap het probleem niet zo, want het lijkt me juist de essentie van het acteren dat iemand in de huid van iemand anders kruipt. Of mag een homo ook alleen maar door een echte homo gespeeld worden? Bij de aftiteling kwam echter de grootste verrassing, het gehele project bleek een Ben Stiller project te zijn (overigens medegeschreven door Justin Theroux, die knakker uit de laatste twee Lynch films – waarom hij, geen idee)! Als er iemand is aan wie ik altijd een hartgrondige hekel heb gehad is het Ben Stiller wel, een zeldzaam ongrappige figuur, terwijl zijn vader juist zo geestig is. Waar Ben het ineens vandaan haalt mag Joost weten, maar dit soort geintjes mag hij vaker uithalen, want ik heb in lange tijd niet zo’n geweldige film in de bioscoop gezien. De meest hilarische Hollywood B-film sinds ‘Bee Movie’!

Dennis Oosterhuis
26-09-2008, 01:07
Nou maak je me toch erg nieuwsgierig, Maikel, dit belooft wat! :o (y)

Erwin de Koning
26-09-2008, 07:33
Ik vind Stiller ook geweldig in DODGEBALL: A TRUE UNDERDOG STORY.

Deze film lijkt mij ook leuk

Patrick van den Hul
26-09-2008, 07:34
Ik kijk ook zeker uit naar deze film!

Marcel v/d H.
26-09-2008, 08:39
Naja, dat was het hem juist. De insinuatie was zo bekrompen dat er weinig spanning meer overbleef. Het is er gewoon bruutweg uitgeknipt waardoor er eigenlijk een verkeerd beeld ontstaat van de relatie tussen Lolita en Humbert.

Als het er is uitgeknipt, en de beelden dus wel gewoon bestaan, misschien moeten ze dan nu maar eens een nieuwe versie uitbrengen. Heb de film nog niet gezien overigens.

Dennis Vansant
26-09-2008, 09:47
Gisteren eindelijk The Dark Knight gezien.

NOU, daar valt wat over te zeggen hoor :p bespreking is waarschijnlijk later vanavond klaar.

Erwin de Koning
26-09-2008, 10:41
STACEY! (http://movies.tvguide.com/stacey/118822)

STACEY AND HER GANGBUSTERS

De films van Andy Sidaris (†) zijn lang niet allemaal genietbaar maar als alle ingredienten kloppen uit de wereld van Sidaris (tieten, schieten, tieten en snelle auto's) dan zijn ze erg genietbaar zo ook deze laatste van Sidaris die ik nog moest zien samen met SEVANO'S SEVEN die namelijk niet uitgebracht zijn in de Bullets, bombs and babes box

Mensen die genieten van films als GINGER gieren hier van de bank af

Plotje (mwoah) is grappig maar totaal overbodig, Anne Randall is namelijk zo vreselijk mooi dat ik ook wel naar haar ga kijken als ze het gras maait

7.5

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=zmIrI5pgbkg)

http://img219.imageshack.us/img219/8310/posterstaceyhs8om8.jpg

BigLebowski
26-09-2008, 10:56
The Banishment (Izgnanie) (http://www.imdb.com/title/tt0488905/) - Andrei Zvyagintsev, 2007

http://paveldanton9.googlepages.com/Izgnanie20075.jpg

Na het indrukwekkende regiedebuut The Return (Vozvrashcheniye) was ik benieuwd of het Zvyagintsev zou lukken om met een sterke opvolger te komen. Nu ik hem gisteravond heb gezien, is het antwoord ondubbelzinnig 'ja'. Hoewel ik er ook gelijk bij wil zeggen dat ik The Return wel ietsjes beter vond.

The Banishment is qua plot een dun verhaal met schaarse dialogen, losjes gebaseerd op een boek van de Amerikaans-Armeense schrijver William Saroyan. We maken kennis met Alex, een man die samen met één van z'n twee broers (Mark) in duistere zaken zit. Wat dat is, wordt de gehele film niet precies duidelijk, maar dat is verder ook niet echt van belang. Waar het vooral om draait is het gezin van Alex. Alex is echtgenoot en vader van twee kinderen. Op een dag vertrekken ze (tijdelijk) van de stad naar het platteland, waar de nietsvermoedende Alex plots van z'n vrouw te horen krijgt dat ze zwanger is: 'Ik ben in verwachting, maar niet van jou'. Dit komt voor hem als een donderslag bij heldere hemel en zijn wereld lijkt dan in te storten...

De film verloopt zeer traag - vooral in het begin waarin het verhaal zich nog moet ontwikkelen - maar dat is meteen ook z'n kracht. Het zit vol symboliek en visuele pracht, rauw en etherisch tegelijk. Het is duidelijk dat Zvyagintsev goed heeft gekeken naar filmmakers als Andrei Tarkovsky (z'n oog voor kadrering en langzame registratie van industriële en pastorale landschappen) en Ingmar Bergman (z'n zwaarmoedige behandeling van grote levensvragen).

De film duurt alles bij elkaar tweeënhalfuur. Voor de één zal het zware kost zijn en diegene zal zeggen dat het korter had gekund (want het verhaal kan ook makkelijk in anderhalfuur worden verteld), maar voor een ander is de film qua vorm en inhoud een genot om naar te kijken. Ik behoor in dit geval tot de laatste categorie.

8.5/10

Melzz
26-09-2008, 11:14
Heeeeee Brakhage....The Girl who Knew too Much prijzen om zn visuele pracht maar Kill Baby Kill met een 7 beoordelen. Had je stront in je ogen? Aan de LCD?

Operazione Paura a.k.a. Kill Baby Kill - Mario Bava - 1966

Die meneer Bava toch.....wederom bestookt de beste man me met shots, camerastandpunten en ander visueel geilelarij waar je "U" tegen zegt. Inzoomen kan ie ook als de beste. Dit moet je eigenlijk gewoon zien, deze visuele pracht moet je ondergaan. Heerlijke Gotische horror waar kasteeleigenaren nog nooit van schoonmaken hebben gehoord want de boel zit onder de spinnewebben.....fijn voor t sfeertje. Ook staat er steeds iemand lekker te paffen (toen nog geen rookverbod) want uit vele hoeken en gaten zien we rook....mist.....rook. Gekke kleuren, schaduwpartijen en optische vervormingen.....het zit er allemaal in.

Het verhaal gaat over een dokter die een stradje komt bezoeken. Maar daar heerst een vloek....aaahhhhh.....een vloek!! Een klein meisje genaamd Melissa zit steeds met dr vette vingers aan de ramen. Mensen schrikken ze zich de tering, gaan dood. Melissa is trouwens ook dood....dat maakt de mensen bang...aaaarrrghhh.

Bavaaaaaaaaa nagilaaaahhhhh Bavaaaaaaaaaahhhh

Erwin de Koning
26-09-2008, 11:28
Waarschijnlijk z'n beste met LA MASCHERA DEL DEMONIO

Cinema met een hoofdletter C

Melzz
26-09-2008, 12:13
Waarschijnlijk z'n beste met LA MASCHERA DEL DEMONIO


Die twee staan ook bovenaan mijn lijstje. Box twee komt eraan....kan ik verder met Bava....yessssssssss.(6)

Coen P.
26-09-2008, 12:22
The Banishment (Izgnanie) (http://www.imdb.com/title/tt0488905/) - Andrei Zvyagintsev, 2007

http://paveldanton9.googlepages.com/Izgnanie20075.jpg

Na het indrukwekkende regiedebuut The Return (Vozvrashcheniye) was ik benieuwd of het Zvyagintsev zou lukken om met een sterke opvolger te komen. Nu ik hem gisteravond heb gezien, is het antwoord ondubbelzinnig 'ja'. Hoewel ik er ook gelijk bij wil zeggen dat ik The Return wel ietsjes beter vond.

The Banishment is qua plot een dun verhaal met schaarse dialogen, losjes gebaseerd op een boek van de Amerikaans-Armeense schrijver William Saroyan. We maken kennis met Alex, een man die samen met één van z'n twee broers (Mark) in duistere zaken zit. Wat dat is, wordt de gehele film niet precies duidelijk, maar dat is verder ook niet echt van belang. Waar het vooral om draait is het gezin van Alex. Alex is echtgenoot en vader van twee kinderen. Op een dag vertrekken ze (tijdelijk) van de stad naar het platteland, waar de nietsvermoedende Alex plots van z'n vrouw te horen krijgt dat ze zwanger is: 'Ik ben in verwachting, maar niet van jou'. Dit komt voor hem als een donderslag bij heldere hemel en zijn wereld lijkt dan in te storten...

De film verloopt zeer traag - vooral in het begin waarin het verhaal zich nog moet ontwikkelen - maar dat is meteen ook z'n kracht. Het zit vol symboliek en visuele pracht, rauw en etherisch tegelijk. Het is duidelijk dat Zvyagintsev goed heeft gekeken naar filmmakers als Andrei Tarkovsky (z'n oog voor kadrering en langzame registratie van industriële en pastorale landschappen) en Ingmar Bergman (z'n zwaarmoedige behandeling van grote levensvragen).

De film duurt alles bij elkaar tweeënhalfuur. Voor de één zal het zware kost zijn en diegene zal zeggen dat het korter had gekund (want het verhaal kan ook makkelijk in anderhalfuur worden verteld), maar voor een ander is de film qua vorm en inhoud een genot om naar te kijken. Ik behoor in dit geval tot de laatste categorie.

8.5/10

Is deze al op dvd uit?

BigLebowski
26-09-2008, 12:56
Niet dat ik weet nee, maar het wordt een zekere aanschaf...het is wel een film die beter tot z'n recht komt op het grote doek (zie bijvoorbeeld het beeld hierboven), dus als je de kans hebt... ;) Deze film zit vol met prachtige shots en niet alleen qua landschappen.

De film is aangekocht door Contact Film (http://www.contactfilm.nl/html/f-16.html), dus ik neem aan dat zij hem ook uit gaan brengen op dvd.

DanielC.
26-09-2008, 15:59
Hier draait hij volgende week in de bios. Was niet bijzonder onder de indruk van zijn vorige film, maar ga toch even kijken. :)

Brakhage
26-09-2008, 16:26
Heeeeee Brakhage....The Girl who Knew too Much prijzen om zn visuele pracht maar Kill Baby Kill met een 7 beoordelen. Had je stront in je ogen? Aan de LCD?
Het is LSD 8-)

Maar ik was ook nogal verbaasd dat deze film me zo weinig deed. Zal hem eens in de herkansing doen, want ik kan me nog wel herinneren dat ik die dag niet zo lekker in mijn vel zat.

Melzz
26-09-2008, 16:46
Ha....maak ik nog een domme typefout ook....uiteraard moet het LSD zijn(6)

BigLebowski
26-09-2008, 18:07
Hier draait hij volgende week in de bios. Was niet bijzonder onder de indruk van zijn vorige film, maar ga toch even kijken. :)

Veel sterkte dan alvast :bier: (6)

Camera Obscura
26-09-2008, 19:21
Het is er gewoon bruutweg uitgeknipt waardoor er eigenlijk een verkeerd beeld ontstaat van de relatie tussen Lolita en Humbert.

Wat bedoel je met een verkeerd beeld? In vergelijking met het boek?

Verder is er in de (volgens mij enige) versie die doorgaans vertoond wordt bij mijn weten niets uitgeknipt. Of je moet een zwaar gecensureerde Singaporese versie hebben bekeken of iets dergelijks, maar dat lijkt me sterk.

Er zal van Kubrick's zijde sprake zijn geweest van zelfcensuur, maar dat is iets anders.

TheGodfather
26-09-2008, 19:33
Gisteren in de sneak:

Sagan (http://www.imdb.com/title/tt1052353/)
Een biopic over de Franse schrijfster Francoise Sagan. De gebruikelijke biopic cliche`s komen weer rijkelijk voorbij (de opkomst en ondergang, het gebruik van drugs, je beter voelen dan je omgeving etc. etc.)
Opzich ziet de film goed in elkaar en is het acteerwerk dik in orde. Vooral Sylvie Testud maakt indruk in de hoofdrol.
Ondanks dat de film bijna 2 uur duurt ligt het tempo toch te hoog en wordt er te snel in de tijd vooruit gesprongen waardoor het geheel erg onsamenhangend en fragmentarisch overkomt. Dat is jammer want er had meer ingezeten, vooral als je kijkt naar het prachtige einde.
Geen slechte film, eerder your average biopic waar niet veel op aan is te merken maar nog minder echt top aan is.

6,3/10

TheGodfather
26-09-2008, 20:18
Tropic Thunder (Ben Stiller, 2008) *****

Dat had ik nou nooit verwacht :mrgreen:

Brakhage
26-09-2008, 20:20
Dat had ik nou nooit verwacht :mrgreen:
Ik zit vol verrassingen ;)

TheGodfather
26-09-2008, 20:22
Ik zit vol verrassingen ;)
Ja dat blijkt :D :D

mercapto
26-09-2008, 21:31
"Being black is a frame of mind"

? (6)

Brakhage
26-09-2008, 22:32
Zojuist John Carpenter's Halloween weer eens gezien, was alweer erg lang geleden. Blijft een indrukwekkende film. Daarom een vraag aan kinky queen: welke van de Halloween delen t/m deel 5 zijn nog enigszins de moeite waard? Ik heb ze allemaal als klein kind eens gezien maar daar kan ik enkel nog flarden van herinneren. Kan me wel nog een of andere scene herinneren waarin Myers op klaarlichte dag een kamer inloopt en met een of ander driepuntig tuingereedschap iemand vol in het gelaat slaat - of misschien is mijn herinnering hierin bedriegend.

Erwin de Koning
27-09-2008, 00:04
Aan wie? :D

De sequels vind ik allemaal ruk behalve de eerste. De remake vind ik ook goed

Dat tuingereedschap waar jij het over hebt is geloof ik uit HALLOWEEN 5 maar dat weet ik niet zeker aangezien ik die maar 1 keer gezien heb en dat is geloof ik een jaartje of 20 geleden

THE BIG LEBOWSKI

Fucking great!

9.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=EXT0gOk1Ogw)

http://img90.imageshack.us/img90/7524/posterthebiglebowskiwj4.jpg

DanielC.
27-09-2008, 08:09
If... !!! Ik had geen idee wat ik moest verwachten. Maar dit had ik nooit gedacht. Oud, nieuw, surrealistisch en ongelofelijk rebels; alles lijkt te mogen. Geen moment wist ik wat er ging gebeuren met gevolg dat ik bijna 2 uur met open mond naar het scherm lopen staren, hunkerend naar meer. Van enthousiasme ging mijn hart hier letterlijk sneller van kloppen. En dat gebeurt maar zelden. Wat een verfrissende film.

freaky
27-09-2008, 10:12
http://www.mediadis.com/pictures/big/176396.jpg

Hairspray (2007) - 7.5 / 10

Blijf dit een geweldige film vinden, al bij de eerste scéne wordt je meegezogen in een muziekale & kleurige wereld vol dans & gezang. Alle acteurs vind ik leuk spelen en zeker John Travolta & Christopher Walken vind ik geweldig in deze. Niet alles in 100% correct in deze film en er zitten hier en daar wat foutjes maar dat kan de pret niet bederven met dit muziekaal feest festijn, als je natuurlijk gek bent van musicals.

You Can't Stop The Beat

Brakhage
27-09-2008, 12:12
Finis Hominis (José Mojica Marins, 1971) *

‘Finis Hominis’ is eenvoudigweg bizar. Een mysterieuze naakte man komt stilzwijgend uit de zee gelopen en wandelt rustig door de straten van de stad en het platteland. Zijn naam is Finis Hominis. Altijd op zoek naar gerechtigheid wordt hij beschouwd als de moderne Messias die wonderen verricht. Anderen zien hem als een gezant van Venus of Mars. Finis geneest zieken, laat de manken lopen en doet de doden herrijzen. Als Finis uiteindelijk besluit terug te keren naar de plek waar hij vandaan komt, wacht het hele volk op zijn afscheidsrede. Zijn inzichten en profetieën hebben de natie nieuwe hoop gegeven en ze ziet de toekomst weer met vertrouwen tegemoet. Maar wie is Finis en waar gaat hij heen?

Ik ben maar even zo vrij geweest om de beschrijving van de achterkant van de DVD hoes in zijn geheel over te nemen, want daar wist men meer logica of coherentie aan deze film te geven dan er in werkelijkheid in zit. Technisch staan er geen leugens in die omschrijving, maar het presenteert de zaken wel een stuk fraaier dan ze zijn: ‘Finis Hominis’ kent geen enkele vorm van verhaal of structuur – het is een puik stukje marketing, in de hoop nog iets van absolute troep als dit te maken.

In hetzelfde persmateriaal wordt de regisseur José Mojica Marins ook vergeleken met roemruchte regisseurs als Alfred Hitchcock, Dario Argento, Luis Buñuel en Mario Bava. Nu moet ik eerlijk bekennen dat dit mijn eerste film is van Marins en ik dus niet weet in hoeverre dergelijke namedropping van toepassing is op zijn andere films, maar in het geval van ‘Finis Hominis’ zijn ze vreselijk misleidend. Een naam die zeker wel van toepassing is op ‘Finis Hominis’ is Alejandro Jodorowsky en dan met name diens film ‘The Holy Mountain’ uit 1973. Die film is namelijk ook niets meer dan een losse verzameling scènes die als los zand aan elkaar hangen en een hilarisch pretentieuze, quasi-filosofische boodschap als enig structurerend middel heeft. Wat ‘The Holy Mountain’ echter wel had was een akelig hoog budget waarmee Jodorowsky in staat was om groots opgezette, enorm bizarre surrealistische taferelen op de kijker af te vuren. Het maakte van die film zeker geen goede film, maar het werd er wel nog enigszins een curieus object door dat enkel door de megalomanie van de regisseur de moeite van het kijken waard werd. Welnu, ‘Finis Hominis’ is feitelijk exact dezelfde film als ‘The Holy Mountain’, maar dan op een minuscuul budget waarmee dus ook de enige bron van interesse (de geestverruimende taferelen) als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er moet wel bijgezegd worden dat Marins twee jaar eerder was met zijn film dan Jodorowsky.

Ondanks de veelbelovende tekst op de DVD hoes is ‘Finis Hominis’ in alle opzichten een teleurstelling. Het is een pretentieuze, amateuristische film zonder enige redeeming value, zelfs niet voor de diehard trash kijker. Of het overige werk van José Mojica Marins wel de moeite waard is, kan ik vooralsnog niks over zeggen, maar bij deze film zullen zelfs insomnia patiënten in slaap sukkelen.

Melzz
27-09-2008, 13:07
Hannibal - Ridley Scott - 2001

Ooit eens in de bios gezien en ik weet nog dat ik hem wat vond tegenvallen. Waarschijnlijk vergeleek ik hem nog teveel met Silence of the Lambs. Clarice Starling wordt dit keer gespeeld door Julianne Moore en die doet dat gewoon goed. Hopkins mag weer op komen draven als de gestoorde Hannibal. Deze film is wat meer over the top en de laatste scene met Ray Liotta is wellicht iets te overdreven. Ik vond het een heerlijke film waarin verschillende verhaallijnen mooi in elkaar verweven worden. Leuke rol ook voor Gary Oldman als de zwaar misvormde rijke stinkerd. Hij beviel me nu dus zo'n 7 jaar later stukken beter. Jammer dat Filmvalley heeft gekozen om de vrijwel kale versie als keuzetitel aan te bieden. Op de disk staat een audiocommentaar van Ridley Scott. Soms switch ik wel eens even naar het audiocommentaar tijdens het kijken van een film....dat kan niet bij deze schijf. Jammer.

Om 2.00 's nachts nog begonnen aan Nightmare City. Ik herinner me niets aan deze film...behalve een man met een baard en gasten met modder op hum porum die andere mensen in puin sloegen, staken. Nog maar eens herzien dan.

Brakhage
27-09-2008, 13:53
Hannibal - Ridley Scott - 2001
Vond je ook niet dat die ene scene waarin Lecter die agent met zijn buik open naar beneden gooit een erg hoog Argento gehalte heeft? Het kwam op mij in ieder geval over als een Argento ode.

Jordy van Buel
27-09-2008, 15:22
Wat bedoel je met een verkeerd beeld? In vergelijking met het boek?

Verder is er in de (volgens mij enige) versie die doorgaans vertoond wordt bij mijn weten niets uitgeknipt. Of je moet een zwaar gecensureerde Singaporese versie hebben bekeken of iets dergelijks, maar dat lijkt me sterk.

Er zal van Kubrick's zijde sprake zijn geweest van zelfcensuur, maar dat is iets anders.

Uitgeknipt in de zin van: ten opzichte van het boek inderdaad. Mijn professor vertelde mij dat de filmcensuur in Amerika daarvoor heeft gezorgd, niet Kubrick zelf. De film schijnt ook grotendeels in Engeland opgenomen te zijn vanwege die redenen.

Wim S.
27-09-2008, 15:47
The Mist(BR): Heerlijke Stephen King verfilming, hoorde er veel slechte verhalen over, maar ik kan alleen maar concluderen dat deze film best goed is. Eerst die mysterieuze mist, dan die vreemde wezens, de wanhoop en het wrange eind, maken voor mij deze film zeer genietbaar. 7/10

Dunya & Desie: Geen hoogstaande film, maar gewoon erg leuk. Wie de serie leuk vond vind dit vast en zeker ook wel goed. Ik denk dat deze film internationaal ook best wat prijzen in de wacht kan slepen gezien de thema's abortus, marokko etc. 7/10

Brakhage
27-09-2008, 16:36
Dishonored (Josef von Sternberg, 1931) ***1/2

Von Sternberg is voor mij een regisseur van extreme uitersten: soms betovert hij me met zijn visuele magie (The Scarlet Empress, Blonde Venus), soms heb ik geen flauw idee waar hij mee bezig is (Morocco, Devil is a Woman) en soms wordt ik zelfs binnen dezelfde film tussen die twee extremen heen en weer geslingerd (Anatahan). Ook ‘Dishonored’ valt in die laatste categorie. Het eerste deel bevatte enkele mooie, typische Sternberg momenten, zoals dat intens mooie shot waarin Marlene Dietrich in een soort zwarte glitterjurk tegen een extreem verlichte achtergrond staat; het is de belichting die we van hem gewend zijn en waarin hij bijna leven weet te schenken aan dode objecten, oppervlakten krijgen een enorm gevoel van tastbaarheid. Maar verder liet de film me volledig koud, tot die laatste 10-15 minuten waarin ik ineens weer getroffen werd door die onnavolgbare visuele poëzie en ik mezelf afvroeg of ik de rest van de film met mijn ogen dicht gekeken had. Von Sternberg is voor mij echt volledig ongrijpbaar en daarom ook zo frustrerend. Maar in die frustratie schuilt dan juist ook weer de fascinatie en het is juist deze paradox die me iedere keer weer hoopvol naar zijn films doet terugkeren.

Melzz
27-09-2008, 17:21
Vond je ook niet dat die ene scene waarin Lecter die agent met zijn buik open naar beneden gooit een erg hoog Argento gehalte heeft? Het kwam op mij in ieder geval over als een Argento ode.

Dat viel mij ook op! Wellicht ook door het gebruik van het Italiaanse decor. De Italiaanse agent die op eigen houtje de boel gaat onderzoeken is ook een kernmerk uit de films van Argento. Hannibal bevat in ieder geval meer horrorelementen dan in Silence. Ridley heeft een totaal andere film gemaakt met een geheel eigen sfeer. Ik denk dat hij daarom wat slechte kritieken kreeg.

Het verheerlijking van Lecter wordt tevens een stuk verder doorgevoerd. Door zn intellect en charmante manier van doen vergeet je bijna wat een psycho hij is. Het beeld waar hij Clarice optilt en in veiligheid brengt, hij wordt als een ware held geportretteerd. Kon me niets schelen. Leuke film.

Wim S.
27-09-2008, 18:59
Batman Begins (BR) : Deze film inmiddels alweer zo'n 3 maal gezien en nu op Blu-ray, geluid en beeld is geweldig. Ik zal 'm vast en zeker wel vaker gaan zien. 8/10

veester
27-09-2008, 19:02
In the name of the king

Er zijn drollen die er beter uitzien en dronken cafémonologen om vijf uur 's nachts die beter in het oor liggen dan deze wannabe Lord of he rings van über stinkzak Boll. Het ergste is dat dit vehikel écht probeert om een verhaal te vertellen. De scenarist, acteurs en, euh, plot werken echter nog slechter mee als Bush in een filosofische redevoering. Statham vond ik ok in de Transporer films, maar na dit gedrocht wil ik zijn kop het eerste half jaar niet zien. Dus haal aub die Farmer van de recherzijde van mijn scherm.

BigLebowski
27-09-2008, 19:30
Uitgeknipt in de zin van: ten opzichte van het boek inderdaad. Mijn professor vertelde mij dat de filmcensuur in Amerika daarvoor heeft gezorgd, niet Kubrick zelf. De film schijnt ook grotendeels in Engeland opgenomen te zijn vanwege die redenen.

Is de versie van Adrian Lyne uit 1997 niet trouwer aan het boek dan de versie van Kubrick? Ik dacht namelijk ergens zoiets gelezen te hebben. Ik ben helaas vergeten waar :roll: Ik vraag me ook af waarom de Lolita uit 1997 een punt lager scoort op Imdb dan de Lolita uit 1962? Ik vond/vind de versie van Adrian Lyne wel iets meer verdienen dan een 6.7. De Kubrick versie moet ik overigens nog zien.

Mr. Blonde
27-09-2008, 23:02
Righteous Kill - Jon Avnet - 2008

Pacino en De Niro 'eindelijk' dan samen. Ze zijn wat beter op dreef dan in de films van de laatste jaren, maar het standaard-politie-thriller-script doet het geheel niet tot de verwachte grote hoogte stijgen. Robert en Al zijn twee 'cops' die te maken krijgen met een seriemoordenaar die criminelen uit de wegruimt. Het lijkt erop alsof de moordenaar een rechercheur is....

le-nnart
28-09-2008, 00:51
zojuist 'deception' gezien...echt een goeie thriller...

absoluut een aanrader met een verassend einde.

Wim S.
28-09-2008, 09:22
The Dead Pit : Het verhaal speelt zich af in een gekkenhuis en waarvan 1 van de dokters nog gestoorder is en gebruikt de patienten voor duivelse praktijken en gooit ze in een put ergens in de kelder van het gekkenhuis. Het is een redelijke horror/zombie film maar die komen pas later in de film en dan wordt het wat mij betreft beter, ook straalt deze film de heerlijke 80'r jaren sfeertje uit. Helaas zie je het plot en het einde al van mijlenver aankomen, wat voor mij een groot minpunt was. 5.5/10

Brakhage
28-09-2008, 11:26
Judex (Georges Franju, 1963) ****

Pas mijn tweede Franju film, na ‘Eyes Without a Face’ en deze film slaat naadloos aan bij die vorige film, wederom een poëtische horrorfilm. Het is een vrij bizar geheel, sfeervol geschoten met enkele onvergetelijke beelden die je nog lang bij blijven. Maar toch, voor al zijn schoonheid, is de film ook enorm koud en afstandelijk, net als ‘Eyes Without a Face’ dat was. Het is all brains and no guts.

Nuits rouges (Georges Franju, 1974) ****

Wat dat betreft kent deze film een iets betere balans tussen gevoel en verstand, waarin ook het pulp gevoel dat de Feuillade serials vermoedelijk hebben (welke ik nooit gezien heb) veel duidelijker naar voor komt. Het verhaal is je reinste pulp en een soort samenraapsel van elementen uit Mario Bava’s ‘Diabolik’, ‘Creature with the Atom Brain’ en Ossorio’s ‘Blind Dead’ films. Het moet wel gezegd dat ook hier de pulp gebracht wordt met een bijna academische serieusheid, waardoor er een curieus effect ontstaat – heb zelden een film gezien die het volstrekt debiele verhaal met zo’n ernst brengt. ‘Judex’ is vermoedelijk de wat meer respectabele film van de twee, maar ‘Nuits rouges’ maakt veel goed op het gebied van kijkplezier. Samen zijn ze erg geschikt als double-bill.

Jeroen D
28-09-2008, 13:48
Michael Clayton

Nu voor de 3e keer gezien en hij blijft briljant. Samen met There will be Blood de beste film van 2007.

freaky
28-09-2008, 19:53
http://www.mediadis.com/pictures/big/169856.jpg

The Departed (2006) - 8.5 / 10

Een fantastische Scorsese film terug, en hij bewijst nogmaals dat hij de beste regisseur is in de crime genre. Ook is deze film samengesteld met een topcast, en Jack Nicholson speelt eindelijk nog eens de pannen van het dak, en Leonardo Dicaprio bewijst hier nogmaals dat hij een geweldige acteur is. Ook de rest van de cast is natuurlijk super te noemen en spelen allemaal op een hoog niveau, het verhaal is schitterend in elkaar geflanst en tjah wat kan ik nog meer zeggen... Superfilm!

Coen P.
28-09-2008, 19:54
http://www.mediadis.com/pictures/big/169856.jpg

The Departed (2006) - 8.5 / 10

Een fantastische Scorsese film terug, en hij bewijst nogmaals dat hij de beste regisseur is in de crime genre. Ook is deze film samengesteld met een topcast, en Jack Nicholson speelt eindelijk nog eens de pannen van het dak, en Leonardo Dicaprio bewijst hier nogmaals dat hij een geweldige acteur is. Ook de rest van de cast is natuurlijk super te noemen en spelen allemaal op een hoog niveau, het verhaal is schitterend in elkaar geflanst en tjah wat kan ik nog meer zeggen... Superfilm!

Je bedoelt: het verhaal is schitterend gejat van Infernal Affairs :)

freaky
28-09-2008, 20:01
Je bedoelt: het verhaal is schitterend gejat van Infernal Affairs :)

Ik weet ook wel dat het verhaal komt van Infernal Affairs, heb m'n research gedaan maar ik geef geen loof toch aan de schrijvers ofzo, ik zeg gewoon dat het verhaal erg goed in elkaar zit (verhaal dus van infernal affairs/Departed)

Erwin de Koning
28-09-2008, 20:08
VLEESDAG (http://www.cinema-extreme.com/forum/index.php?topic=1697.0)

MEAT DAY

Voor zover je van een begin mag spreken over een 9 minuten durende produktie, ik vond het niks en dacht ow gelukkig duurt hij nog geen 10 minuten. Het 2e gedeelte maakte een hele hoop goed en vooral de inventieve gore sprak me aan

Hier (http://www.froeks.tv/video/277) is het filmpje te bekijken

Benieuwd naar FRISIAN TERROR

7.5

http://img225.imageshack.us/img225/2213/70719504tl6.jpg

Brakhage
28-09-2008, 21:35
Morning Glory (Lowell Sherman, 1933) **1/2

De enige reden om deze prent te gaan zien is het historische feit dat het de eerste Oscar (van de drie) was voor Katharine Hepburn. Verder is het namelijk de definitie van canned theatre, wat op zich nog wel toepasselijk is gezien het onderwerp van de film (Hepburn speelt een beginnend toneelactrice) maar het maakt de film er niet beter op. Gelukkig duurt het maar 74 minuten.

freaky
28-09-2008, 21:44
http://moviesmedia.ign.com/movies/image/object/883/883074/Mirrors_VerA_RatedPosterboxart_160w.jpg

Mirrors ( 2008 ) - 6.5 / 10

Leuke Horror film, maar daar blijft het ook bij want het verhaal is wel een beetje vergezocht. De gore scénes vond ik wel vrij goed, maar veel te weinig en ook veel schrikmomenten kwamen er niet aanbod, toch heb ik me wel vermaakt met deze film en Kiefer Sutherland deed het ook zeker niet slecht alhoewel het erg moeilijk is om hem niet te zien als Jack Bauer, en zeker wanneer hij Damnit roept.

Bettina
28-09-2008, 22:00
Iron Man

Dat was 125 minuten genieten. Heerlijke film om naar te kijken.
Robert Downey Jr. speelde zijn rol erg goed. De one liners vond ik leuk
Het zag er allemaal ook erg goed uit.
De film had wat mij betreft best nog langer mogen duren. Dus laat deel twee maar komen.

Een aantal dagen geleden The Hulk gezien met Edward Norton, en hoewel ik over het algemeen een groot fan van hem ben viel hij me in deze film erg tegen. De hele film vond ik traag en kon me niet boeien.

Iron man is wel een zeer geslaagde superhelden verfilming.

8.5

BigLebowski
28-09-2008, 22:22
Don't Look Now (http://www.imdb.com/title/tt0069995/) - Nicolas Roeg, 1973

http://i228.photobucket.com/albums/ee257/kk1987666/snapshot20080622194020.jpg

Aardige film met hier en daar wel wat creepy momenten, maar ik had toch op iets meer gehoopt. Kennelijk waren m'n verwachtingen iets te hoog gespannen.

7.5/10

Patrick van den Hul
28-09-2008, 22:53
Iron Mam

:mrgreen:

hstadman
29-09-2008, 05:09
:mrgreen: De spin off van iron man...his mom is back with a vengance!!!

Angels vs demons
29-09-2008, 09:03
VLEESDAG (http://www.cinema-extreme.com/forum/index.php?topic=1697.0)

MEAT DAY

Voor zover je van een begin mag spreken over een 9 minuten durende produktie, ik vond het niks en dacht ow gelukkig duurt hij nog geen 10 minuten. Het 2e gedeelte maakte een hele hoop goed en vooral de inventieve gore sprak me aan

Hier (http://www.froeks.tv/video/277) is het filmpje te bekijken

Benieuwd naar FRISIAN TERROR

7.5

http://img225.imageshack.us/img225/2213/70719504tl6.jpg

net ook maar ff zitten kijken!
ziet er wel aardig uit voor een no budget projectje
7/10

Melzz
29-09-2008, 10:48
Halloween - John Carpenter - 1978

Een film die ik echt heeeeel vaak heb gezien. Ditmaal met mn vriendin op een non-breedbeeldtv. Als filmnerd beviel me dit natuurlijk allerminst maar dat terzijde. Een van de eerste enge films die ik in mn leven zag, tussen mn ouders in op de bank. Doodeng vond ik hem. Het idee van een zwijzame killer die steeds ergens staat te loeren deed me me wel wat. De impact is nu minder maar steeds ervaar ik de film weer anders. Ditmaal viel me op hoe simpel het verhaal toch verloopt. Echter zeer effectief!

De tune van Halloween vind ik subliem. Zodra je de zenuwachtige tonen van de piano hoort, vergezeld met de wat duistere klanken, weet je dat het weer Halloween-time is. De beginscene zet heerlijk de toon als de jonge Michael Meyers zn zusje vermoord. De scene waarin Loomis over het terrein van het gesticht rijd vind ik ook effectief. De gekken lopen als schimmen met witte nachthemden door de nacht....creepy. Uiteraard zijn alle scenes met Michael erg goed. We zien hem op de voorgrond (en dan steeds een schouder) of in de verte ergens loeren. Zn zware ademhaling maakt de sfeer af. The shape is een moordmachine. Als hij een jongen tegen de muur met zn mes rijgt, zien we hem kinderlijk zn hoofd bewegen. Hij observeert, is kalm, zonder gevoel. Meyers is innerlijk leeg en zn blanco masker geeft dat perfect weer.

Het simpele maar effectieve verhaal, de perfecte filmscore en de mystiek om Michael Meyers heen maakt dit een klassieker van formaat. Een film die het puur van spanning moet hebben want bloed of gore valt er amper (of niet) te bekennen. Net als de befaamde douche-scene uit Psycho heb je echter het wel idee een erg bloederige film te hebben gezien. Terrecht een zeer invloedrijke slasher/thriller.

Marcel v/d H.
29-09-2008, 11:39
Ghost Dog: The Way of the Samurai (Jim Jarmusch, 1999)
Prima film van Jim Jarmusch, met in de hoofdrol een zeer overtuigende Forest Whitaker. Het vehaal heeft prima uitgangspunten en de combinatie tussen het serieuze deel en de komische scenes is goed gevonden. Verder beschikt de film over een sterke soundtrack (die helaas af en toe wel wat in herhaling valt). Wat de film in mijn ogen helaas niet tot een echte topper maakt is het niet diep genoeg uitwerken van het verhaal en de personages. Zo had ik bijvoorbeeld graag wat meer van de geschiedenis van het Ghost Dog personage gezien, waarom de keuze voor deze levensstijl? Ik had nu het gevoel dat ik naar een deel van het verhaal zat te kijken. Dat kan natuurlijk een bewuste keuze zijn, je hoeft niet alles voor te kauwen, maar hierdoor wordt het wel wat lastiger om je in te leven en blijft het allemaal wat oppervlakkig. Zal zeker nog meer films van Jarmusch gaan kijken. 7.8

DanielC.
29-09-2008, 16:56
Clean, Shaven Gisteravond deze film maar weer eens bekeken. Voor de vierde keer inmiddels. Ik was nu voor het eerst echt aangeslagen na de film. Ik had nergens meer zin in. Bah. Maar wel erg goed.

Mr. Arkadin (Corinth versie) Ooh, wat een begin! Verder ook enorm genoten van het uiterlijk, het mysterie en alle vreemde figuren die deze film rijk is. Vanavond de andere versie kijken. Aanrader.

Alexander D
29-09-2008, 17:01
Gone Baby Gone

Wel aardig, beetje overdreven moralistisch.

Jeroen D
29-09-2008, 17:24
Gone Baby Gone

Wel aardig, beetje overdreven moralistisch.

Deze viel mij ook tegen. Goede film maar absoluut geen knaller, beetje modaal jammer genoeg.

Brakhage
29-09-2008, 17:25
Late Autumn (Yasujiro Ozu, 1960) ***1/2

Het is pas de derde Ozu film die ik zie, maar dit heeft een reden. Ik begrijp zijn films gewoon niet. En breder getrokken begrijp ik Aziatische films gewoon niet. Dit heeft een aantal redenen:

Ik heb nooit een idee wie nou wie is. Om het maar gewoon heel kort door de bocht te zeggen: ik vind alle Aziaten op elkaar lijken. Ze hebben allemaal dezelfde haarkleur, dezelfde kleur ogen en dezelfde gelaatstrekken. Sommige begin ik te herkennen omdat ik ze al vaker heb gezien, maar verder is het chaos troef. Bij iedere Aziatische film zit ik de halve film uit te vogelen wie nu precies welk personage is. Met enige regelmaat zit ik een Japanse pinky film te kijken en dan moet ik aan mijn vriendje vragen: ‘is dit nu die griet die aan het begin zo gemarteld werd’? En dan voel ik me zo dom.
Ik weet niets van de Aziatische cultuur en ik begrijp er derhalve ook niets van. Neem nu enkel die Japanse cultuur: iedereen blijft constant glimlachen (vermoedelijk uit beleefdheid) en niemand kan emoties tonen. Ik begrijp daar niets van. De films van Ozu draaien vrijwel allemaal om relaties tussen mensen maar aangezien ik geen flauw idee heb hoe mensen daar met elkaar omgaan en wat voor normen en waarden er daar gelden, heb ik ook geen idee op welke manier de relaties die ik in beeld gebracht zie in verhouding staan tot de ‘normale’ gang van zaken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle gebruiken en tradities die daar gelden waar ik geen weet van heb.
Ik snap werkelijk niets van de taal. Nu is dat bij heel veel andere films natuurlijk ook het geval, maar er is toch een groot verschil. Ik begrijp bijvoorbeeld ook geen Zweeds of Italiaans, maar toch kun je in een Bergman of Fellini film nog klanken, woorden of intonaties herkennen. Je begrijp de betekenis van de woorden dan wel niet, maar je hebt toch nog wel een klein begrip van de zinsstructuur, die is namelijk in grote delen gelijk aan de onze. Maar iedere willekeurige Aziatische taal is voor mij een brei van onbegrijpelijke klanken waar ik werkelijk geen touw aan vast kan knopen en waar ik dus ook geen enkele vorm van houvast of herkenningspunt heb. Bij een Suzuki yazuka film is dat allemaal nog niet zo’n probleem omdat het daar meer gaat over de actie dan over de dialoog, maar in een melodrama van Ozu (waar de gehele film draait om dialoog) vormt het voor mij een probleem.
Ik ben altijd nogal verbaasd als mensen iets kunnen zeggen over acteerprestaties in Aziatische films, want ik zou daar niks over kunnen zeggen. Omdat ik niets begrijp van hun taal en ook niets van hun cultuur kan ik niet beoordelen of een acteerprestatie goed is of niet. Nu is het in zekere zin altijd onmogelijk om een acteerprestatie in een vreemde taal te beoordelen, omdat een groot deel van acteren neer komt op de manier waarop mensen woorden uitspreken. Als Mae West namelijk in een voor mij onbegrijpelijke taal zou spreken, zou de hele essentie van haar acteren (wat volledig ligt in de suggestieve manier waarop ze dingen uitspreekt en haar lichaamstaal) volledig langs mij heengaan; bepaalde finesses en details (die in mijn ogen het verschil maken tussen een goede acteerprestatie en een geweldige acteerprestatie) gaan verloren als je de taal niet spreekt. Bij Aziaten heb ik het gevoel dat ik net zo goed de acteerprestatie van een Marsmannetje kan gaan beoordelen – zo vervreemdend komt dat op me over. En aangezien de films van Ozu louter draaien om mensen vormt dit allemaal een probleem.
In het geval van Ozu is de visuele stijl ook nog eens een obstakel, een stijl die ironisch genoeg tegelijkertijd zowel enorm zichtbaar als bijna onzichtbaar is. In zijn fameuze 360° stijl beweegt hij zijn camera nooit maar creëert hij een ruimtelijk gevoel middels zijn montage en zijn plaatsing van de camera. Ik zat constant te kijken naar de plaatsing van zijn camera en zijn prachtige, verkrampte composities waarin hij zijn acteurs vangt en de manier waarop hij een hypnotiserend ritme weet te creëren middels zijn montage. Ik zag erg veel raakvlakken met de structuralistische avant-garde cinema, een vorm van cinema waarin de stijl en structuur van de film het onderwerp van de film zelf vormen. ‘Late Autumn’ kwam op mij over als Hotel Monterey (http://maikel1981.blogspot.com/2007/07/hotel-monterey.html) van Chantal Akerman, maar dan bevolkt met mensen. Op zich is dat natuurlijk allemaal geen probleem, ik juich dergelijk stilistisch bewuste regisseurs enkel toe, maar in dit geval vormde het wel een probleem omdat er een soort visuele verdubbeling optrad: alle informatie omtrent het verhaal moest ik uit de ondertitels halen (wat vaak ook auditief kan), maar omdat mijn aandacht constant richting de vorm van de film dreef nam ik niet meer op wat er in de ondertitels stond. Het was zelfs zo erg dat ik de meest basale plotlijntjes of karakterinformatie gemist had en ik aan mijn vriendje vragen moest wat er gezegd was. Dit alles zorgde voor een bizarre kijkervaring. Ik kon het verhaal echt met moeite volgen, maar was wel compleet ingepakt door de stijl van Ozu. Ik heb eigenlijk geen idee wat voor beoordeling ik aan deze film zou moeten plakken, maar omdat ik ook weer geen beoordeling kan geven kom ik tot: ***1/2

Coen P.
29-09-2008, 18:04
Ik heb nooit een idee wie nou wie is. Om het maar gewoon heel kort door de bocht te zeggen: ik vind alle Aziaten op elkaar lijken. Ze hebben allemaal dezelfde haarkleur, dezelfde kleur ogen en dezelfde gelaatstrekken. Sommige begin ik te herkennen omdat ik ze al vaker heb gezien, maar verder is het chaos troef. Bij iedere Aziatische film zit ik de halve film uit te vogelen wie nu precies welk personage is. Met enige regelmaat zit ik een Japanse pinky film te kijken en dan moet ik aan mijn vriendje vragen: ‘is dit nu die griet die aan het begin zo gemarteld werd’? En dan voel ik me zo dom.speciaal voor jou dan Maikel: 500 'impersonations' van Aziatische (film)sterren (y)
http://nl.youtube.com/watch?v=xpsfDTbzKwM

Jordy van Buel
29-09-2008, 18:10
:mrgreen: die Sean Connery tussendoor

Brakhage
29-09-2008, 18:27
Haha, doet me erg denken aan de Steven Seagal emotion chart (http://www.blogcadre.com/blog/stella/steven_seagal_emotion_chart_2006_07_07_13_58_04)

Nielsje
29-09-2008, 19:38
Little Miss Sunshine
In mijn ogen een geslaagde komedie met een licht "donker randje" waarin alle familieleden eigenlijk wel iets interessants hebben, hoewel de één meer dan de ander.
De tijd vloog voorbij en ik wil hem zeker eens herkijken.

TheGodfather
29-09-2008, 21:11
Gisteren afgekeken:

The West Wing: Season 6 (http://www.imdb.com/title/tt0200276/episodes#season-6)
Opnieuw een briljant seizoen maar toch ietsje minder dan het vijfde. Er zitten een paar mindere afleveringen in, maar over het algemeen is het nog steeds hard genieten geblazen.
9,0/10

Het zevende seizoen is tot nu toe briljant, heb tot nu toe 5 afleveringen gezien. Ontzettend verslavend 8-)

Brakhage
29-09-2008, 23:06
In einem Jahr mit 13 Monden (Rainer Werner Fassbinder, 1978) *****

Jemig, wat een film zeg! Dat Rainer Werner Fassbinder in vrijwel al zijn films elementen uit zijn persoonlijke leven verweeft is bekend, maar slechts zelden wist hij zo’n persoonlijke film te maken. Hij maakte de film vrijwel direct nadat zijn geliefde zelfmoord gepleegd had. Je zou dan een ontzettend depressieve film verwachten. Dat is deels het geval. Deels. Want de film is zo schizofreen als de ergste schizofrene patiënt. De film hopt van stemming naar stemming in een oogwenk. Om maar even schaamteloos van de DVD hoes te lenen: ‘de film is deels melodrama, zwarte komedie, tragedie en bijna klinische karakterstudie’. Het hysterische melodrama van Douglas Sirk gaat een bizar huwelijk aan met het Antitheater van Bertold Brecht en het wazige surrealisme van Samuel Beckett. Het is daarom ook zo perfect logisch dat in het kantoor van Anton Saitz (met ai) iedereen een dansje uit de Martin & Lewis film ‘You’re Never Too Young’ imiteert, omdat een enorme centrifuge aan verschillende stijlen schering en inslag is in hun films.

Het verhaal bestaat uit enkele los aan elkaar genaaide narratiefjes waarin we te weten komen over het leven van Erwin/Elvira (fantastisch gespeeld door Volker Spengler), een wat zielige persoon die vroeger Erwin was maar in een impulsieve bui een sekseverandering ondergaan heeft en nu als Elvira door het leven moet. Vrijwel iedere scène wordt gedomineerd door geluid: klassieke muziek (onder meer Händel), popmuziek (Roxy Music, Suicide) of ‘gewoon’ geluid (klokken, radio, TV), wat het geheel een bijzondere sfeer geeft. Stilistisch gezien gaat Fassbinder zich op ware Godard wijze te buiten: alles mag en kan. Zo is er bijvoorbeeld een fantastische scène waarin Erwin/Elvira naar het klooster gaat om zich te laten vertellen hoe zijn jeugd daar was. In plaats van een normale dialoogscène, horen we de non haar verhaal doen als een voice-over, terwijl de camera dwaalt langs de drie personen in de scène, die zo eens wat op en neer lopen, het geheel begeleid door wat klassieke muziek. Wat wel als een stilistische rode draad door de film loopt is het gevoel van claustrofobie of verstikking: constant filmt Fassbinder personages in deuropeningen of ramen of zet hij ze in bijzonder verkrampte composities. Al direct in het begin is dit heel duidelijk in het appartement van Erwin/Elvira: hoewel het een zeer ruim appartement lijkt te zijn brengt Fassbinder het enorm fragmentarisch en claustrofobisch in beeld zodat de muren bijna letterlijk op de personages afkomen – een prachtige visuele vorm om de verstikkende emoties die de hele film kenmerken in te gieten.
Een andere scène vond ik de sleutelscène uit de film: Erwin/Elvira ligt in rouwkleding in een verlaten kantoorpand. De belichting bestaat uit rode knipperende lichten. We vermoeden dat het nacht is. Een typiste horen we typen. Een man komt de kamer binnen met een krat en een touw en het wordt snel duidelijk dat hij zichzelf wil gaan ophangen. Meteen denk je aan de zelfmoord van Fassbinder’s vriend, wat de basis was van de hele film. Elvira biedt de man brood, kaas en wijn aan, maar heeft alleen geen flesopener. De man natuurlijk wel, want dat is logisch om bij je te hebben als je zelfmoord gaat plegen. Ze eten en drinken wat en er volgt een hele verhandeling over het leven, zelfmoord, de wil om te leven en andere zwaarmoedige zaken. Uiteindelijk hangt de man zich gewoon op. Het is een ronduit bizarre scène die stilistisch ontzettend bijzonder is, maar ook op emotioneel vlak registreert. Verhaaltechnisch draagt het niets bij aan de film, maar omdat je weet in wat voor situatie de film gemaakt is, voel je mee met Fassbinder. Fassbinder die je laat lachen en huilen op hetzelfde moment. Tegenstrijdige gevoelens is altijd een belangrijk kenmerk geweest in zijn films, want de man zelf was een vat van tegenstrijdige gevoelens. Daarom werkt de tegenstrijdigheid in deze film zo goed. Fassbinder laat je meeleven met Erwin/Elvira, met zijn eigen emoties, maar duwt je net zo vaak een vreemde richting in.

‘In a Year with 13 Moons’ is zonder meer een van de meest experimentele films van Rainer Werner Fassbinder, een film die naakte emoties koppelt aan een indrukwekkende stijl. Het is in ieder geval de beste van hem die ik tot op heden gezien heb, een meesterwerk. Ik zou bijna iedereen op mijn blote knieën willen smeken om deze film te gaan zien.

DanielC.
30-09-2008, 08:06
One Hour With You De Cuckor film die eindigde in een Lubitsch film. En dat is maar goed ook. Zoals wel vaker bij Lubitsch is ongeveer ieder woord dat gesproken of gezongen word dubbelzinnig. Ook word het onderwerp gepresenteerd zoals alleen Lubitsch dat kan. De liedjes zijn erg gaaf, vooral de rijmpjes en Chevalier is heerlijk, vooral in die ongemakkelijke momenten. Heerlijk vermaak.

Melzz
30-09-2008, 09:40
Late Autumn (Yasujiro Ozu, 1960) ***1/2

En breder getrokken begrijp ik Aziatische films gewoon niet.

Ik heb nooit een idee wie nou wie is.

Ik weet niets van de Aziatische cultuur en ik begrijp er derhalve ook niets van.

Ik snap werkelijk niets van de taal.

Eigenlijk heb ik totaal geen problemen met boven genoemde punten. In sommige films kan het wel eens lastig zijn om bepaalde personages uit elkaar te houden (samuraifilms met tig clans en leiders en figuren) maar meestal is dat toch totaal geen probleem. Net als bij Westerse films, volg je bepaalde personen en weet je na een aantal scenes wel naar wie je zit te kijken. En er zijn toch zat Aziatische hoofden die een geheel eigen kop hebben; Tony Leung, Toshiro Mifune en Takeshi Kitano om er een paar te noemen. Heb je toevallig ook moeite om Laurence Fishburn en Samuel L. Jackson uit elkaar te houden?:-P

Een Aziatische cultuur bestaat niet zo ik bijna willen zeggen, de Chineze verschilt natuurlijk weer erg van de Japanse etc. Juist door het kijken van Aziatische films, ga ik meer van die cultuur begrijpen....da's het mooie van film. En bij veel films belemmert dat niet het kijkgenot. Een Onibaba of Seven Samurai hebben duidelijk een Aziatische sfeer maar zijn universeel genoeg om door Westerlingen opgepikt te kunnen worden.

Wel is het aardig om te lezen waar Aziaten "bang" voor zijn. Op die manier kun je beter begrijpen waarom bv al die meisjes met lange zwarte haren de revue passeren. Aziatische mensen gaan veelal anders om met de dood. Dat is aardig om over te lezen maar zelfs als je dat niet doet, kun je naar mijn mening die films toch aardig volgens.

Ik heb wel eens moeite met bepaalde plottwists en dergelijke die je veel in Aziatische films ziet (vaak in Koreaanse maar ook in Japanse). Soms zal bepaalde symboliek ook wel aan me voorbij gaan maar dat kan ook gebeuren in een Lynchfilm bijvoorbeeld.

En dan de taal. Sommige intonaties zijn misschien lastig te interpreteren. Maar lichaamstaal en gezichtsuitdrukking bepalen ook een acteerprestatie. Vaak heb je genoeg context om te begrijpen waar het over gaat. Ik spreek ook totaal geen Russisch maar kan toch van Russische films/acteerprestaties genieten. Italiaans gaat voor mij ook zeer snel maar ook films in die taal kan ik prima volgen. De ondertiteling moet natuurlijk wel goed zijn. Bij Criterions zal dat zeker geen probleem zijn.

Melzz
30-09-2008, 12:13
Le Signe du lion - Eric Rohmer -1959

Puur op de gok heb ik een box gekocht met 5 films van Eric Rohmer. Ik werd vervolgens gewaarschuwd want ze worden hier en daar als behoorlijk saai ervaren. Nu kan ik echter weer rustig ademhalen.....dit debuut van Rohmer is een geweldige film.

De hoofdpersoon in het verhaal erft een groot kapitaal en nodigt vervolgens al zn vrienden uit om het te vieren. Vervolgs blijkt dat het een fout betreft....alleen zn neef erft....hijzelf geen rooie rotcent. Als hij zn huis uit wordt gezet en blut is, zoekt hij zn vrienden op....die geven echter niet thuis, zijn op vakantie etc. Hoe ging dat nummer van Doe Maar ook alweer? Iets met "Als je wint, heb je vrienden.....".

De rest van de film zien we hem door Parijs lopen en de stad en zn inwoners lijken hem (soms letterlijk) de rug toe te keren. Hij zakt steeds verder in de ellende en is zelfs genoodzaakt te zwerven over straat. En dan het vuil van de stad.....het vuil! Het lijkt wel een ode aan Parijs die tegelijkertijd hard en medogenloos is. Het kan achter ook aan aanklacht zijn op Parijs en zn harteloze inwoners. Het contrast tussen arm en rijk is groot. Eens aan de goede kant van de scheidslijn tussen arm en rijk, balanceert hij nu aan de rand van de afgrond. Zn enige vriend is een andere zwerver met wie hij al bedelend langs de terrassen struint. Hij walgt ervan. En het rijke volk walgt ook van hem. Maar het lot heeft echter meer in petto...

Zeer knap hij Rohmer met een vrij simpel verhaal de volle 100 minuten kan boeien. Nergens vond ik de film saai. Zn Nouvelle Vague-vriend Godard weet me af en toe wel wat in slaap te sussen met ellenlange scenes tussen twee mensen. Dit verhaal is echter constant in beweging. Samen met de hoofdpersoon dwalen we door Parijs en zakken we steeds verder de stront in. Eerst nog je zorgen makend over een vlek in je broek om te eindigen als zwerver die op straat slaapt. Ik vind het een soort mengeling van het Italiaanse Neo-realisme en Noir (vanwege die neerwaardse spiraal die de hoofdpersoon doormaakt). Ik was er in ieder geval helemaal voor in the mood. Mooi geschoten film. Die hysterische vioolmuziek die af en toe voorbij komt zorgt voor een wat ongemakkelijk gevoel wat perfect past bij de sfeer van het verhaal. Als de rest van de films in de box van een soortgelijke strekking zijn, ben ik zeer tevreden.

wiljan
30-09-2008, 13:16
Eigenlijk heb ik totaal geen problemen met boven genoemde punten.

Absoluut mee eens. Ik vind het juist interessant om me te verdiepen in andere culturen en daar zijn dit soort films (van Ozu, Naruse, maar ook van iemand als Kurosawa en modernere Aziatische films) bij uitstek geschikt voor. Natuurlijk begrijp je niet alles, maar na de film lees je er wat over, je bekijkt eens wat andere films en je bekijkt de betreffende film nog eens en een hoop zaken worden je een stuk duidelijker.

hstadman
30-09-2008, 13:37
Serendipity.

Wat gebeurd er als je liefde aan het toeval overlaat?!

Lekkere (kerst) feelgood movie! Aanrader, 8.

BigLebowski
30-09-2008, 13:37
Flesh for Frankenstein (http://www.imdb.com/title/tt0071508/) (Paul Morrissey, 1973)

http://z1.zod.fr/z/vlcsnap-2132694-mJr.png

Heerlijke horrorkomedie die tal van taboes aansnijdt. Udo Kier acteert lekker over de top als de bezeten baron Frankenstein, die samen met zijn assistent Otto in z'n lab aan de creatie van een nieuw Servisch superras werkt. Het dikke duitse accent dat bij de baron om de hoek komt kijken, maakt de link met nazi-duitsland natuurlijk voor de handliggend. Een ander heet hangijzer is de incestueuze relatie die de baron erop nahoudt met z'n zus, waar 2 kinderen uit voort zijn gekomen. En zo zijn er nog een paar vrolijke thema's in te ontdekken, waaronder necrofilie. Kortom, het kan niet gek genoeg. Lekker over de top!

8.0/10

TJ Weissel
30-09-2008, 14:09
Serendipity.

Wat gebeurd er als je liefde aan het toeval overlaat?!

Lekkere (kerst) feelgood movie! Aanrader, 8.

:lol:

hstadman
30-09-2008, 14:45
:lol::lol:

Jordy van Buel
30-09-2008, 16:25
Op school:

Stroszek Werner Herzog - 1977

Bruno Stroszek is alcohol verslaafd, net uit de gevangenis en leeft een saai leventje als straatmuzikant in het verdeelde Berlijn van de Koude Oorlog. Als de mogelijkheid zich aandient naar Wisconsin, US, te verhuizen met zijn bejaarde buurman en prostituee vriendin, lijkt het in eerste instantie een werkelijke American Dream voor Bruno te zijn: Hij krijgt een echte baan, hij leeft in een fatsoenlijk huis, vrijheid blijheid alom. Maar naarmate de tijd verloopt, komt Bruno er achter dat zijn idee van een American Dream in werkelijkheid een moeilijk bestaan is, waarin hard moet worden gewerkt om kleine beetjes geld bij elkaar te sprokkelen.

Ik had nog nooit iets van Herzog gezien maar deze film beviel me absoluut. Het trage tempo in sommige stukken is even moeilijk door te komen, maar Herzog bereikt daar wel een hoge mate van realisme mee. De humor in de film is geweldig en soms zelfs onverwachts. Best een aanrader eigenlijk!

TJ Weissel
30-09-2008, 16:29
Ben zelf wel gecharmeerd van de Herzog films/docu's ... (y)

Sneaker
30-09-2008, 16:44
Serendipity.

Wat gebeurd er als je liefde aan het toeval overlaat?!

Lekkere (kerst) feelgood movie! Aanrader, 8.
I'm with you hstadman. Vond het ook een heerlijke film.

Jordy van Buel
30-09-2008, 16:46
Ben zelf wel gecharmeerd van de Herzog films/docu's ... (y)

Ik vond het ook echt een eigen feeling hebben, ben benieuwd of dat in andere Herzog films ook zo is..

Brakhage
30-09-2008, 17:25
Absoluut mee eens. Ik vind het juist interessant om me te verdiepen in andere culturen en daar zijn dit soort films (van Ozu, Naruse, maar ook van iemand als Kurosawa en modernere Aziatische films) bij uitstek geschikt voor. Natuurlijk begrijp je niet alles, maar na de film lees je er wat over, je bekijkt eens wat andere films en je bekijkt de betreffende film nog eens en een hoop zaken worden je een stuk duidelijker.
Tja, ik vind het ook reuze interessant om me te verdiepen in andere culturen, dat lijkt me het probleem niet. Het probleem is er een van gradatie: als ik een film uit Klassiek Hollywood kijk (van een Sirk, Preminger of Minnelli bv.) dan heb ik het gevoel dat die film op alle mogelijke manieren tot me spreekt. Ik heb een band met de stijl, met de personages, met de taal, met de cultuur, met de hele textuur van de film. Textuur is voor mij erg belangrijk en dat begin je pas te voelen of te zien als je de films of het milieu waaruit de films voortkomen goed kent. Natuurlijk valt er ook nog veel in Hollywood films te leren, maar ik heb wel het gevoel dat ik een ferme grip op de materie heb. Bij Ozu heb ik dat gewoon veel minder. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ik de films niet kan volgen, zelfs niet dat de films mij volledig koud laten. Maar als ik het vergelijk met de films die ik gewend ben dan heb ik duidelijk een veel minder sterke grip op de films van Ozu dan op een film van Hitchcock. En het is onzin om te zeggen dat het enkel een kwestie is van meer films kijken. Natuurlijk begrijp je die films meer naarmate je er meer ziet, dat is met alles zo. Maar het cultuurverschil blijft, hoe je het ook wendt of keert. Het is voor ons Westerlingen vrijwel onmogelijk om toegang te krijgen tot de Oosterse cultuur, hoe veel je er ook over leest of wat ook. Het is een hele andere manier van denken, een andere manier van zijn. Het is bekend dat veel Westerlingen die in Azie gaan wonen nooit echt volledig toegang kunnen krijgen tot hun cultuur. John Zorn bijvoorbeeld heeft jarenlang de helft van het jaar in New York gewoond en de andere helft in Tokyo, maar uiteindelijk is hij maar vast in New York blijven wonen omdat hij maar geen toegang kon krijgen tot de Japanse cultuur, hij voelde zich nooit echt geaccepteerd.

Ik heb nooit gezegd dat Westerlingen niet van Aziatische cinema kunnen genieten, maar het lijkt me vrij duidelijk dat je nooit (of toch in ieder geval vreselijk moeilijk) dezelfde mate van gevoel en kennis kunt krijgen als van films uit je eigen cultuur.

wiljan
30-09-2008, 18:14
Tja, ik vind het ook reuze interessant om me te verdiepen in andere culturen, dat lijkt me het probleem niet. Het probleem is er een van gradatie: als ik een film uit Klassiek Hollywood kijk (van een Sirk, Preminger of Minnelli bv.) dan heb ik het gevoel dat die film op alle mogelijke manieren tot me spreekt. Ik heb een band met de stijl, met de personages, met de taal, met de cultuur, met de hele textuur van de film. Textuur is voor mij erg belangrijk en dat begin je pas te voelen of te zien als je de films of het milieu waaruit de films voortkomen goed kent. Natuurlijk valt er ook nog veel in Hollywood films te leren, maar ik heb wel het gevoel dat ik een ferme grip op de materie heb. Bij Ozu heb ik dat gewoon veel minder. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ik de films niet kan volgen, zelfs niet dat de films mij volledig koud laten. Maar als ik het vergelijk met de films die ik gewend ben dan heb ik duidelijk een veel minder sterke grip op de films van Ozu dan op een film van Hitchcock. En het is onzin om te zeggen dat het enkel een kwestie is van meer films kijken. Natuurlijk begrijp je die films meer naarmate je er meer ziet, dat is met alles zo. Maar het cultuurverschil blijft, hoe je het ook wendt of keert. Het is voor ons Westerlingen vrijwel onmogelijk om toegang te krijgen tot de Oosterse cultuur, hoe veel je er ook over leest of wat ook. Het is een hele andere manier van denken, een andere manier van zijn. Het is bekend dat veel Westerlingen die in Azie gaan wonen nooit echt volledig toegang kunnen krijgen tot hun cultuur. John Zorn bijvoorbeeld heeft jarenlang de helft van het jaar in New York gewoond en de andere helft in Tokyo, maar uiteindelijk is hij maar vast in New York blijven wonen omdat hij maar geen toegang kon krijgen tot de Japanse cultuur, hij voelde zich nooit echt geaccepteerd.

Ik heb nooit gezegd dat Westerlingen niet van Aziatische cinema kunnen genieten, maar het lijkt me vrij duidelijk dat je nooit (of toch in ieder geval vreselijk moeilijk) dezelfde mate van gevoel en kennis kunt krijgen als van films uit je eigen cultuur.

Oké, dit is een stuk duidelijker en subtieler dan hoe je het in eerste instantie bracht en ik ben het natuurlijk met je eens dat het moeilijker is om grip te krijgen op dit soort films, dat geldt denk ik voor iedereen hier. Ik heb het alleen nooit zo als een belemmering ervaren om bijv. van een Ozu-film te genieten.

Brakhage
30-09-2008, 18:36
Oké, dit is een stuk duidelijker en subtieler dan hoe je het in eerste instantie bracht
Ik ging er eigenlijk van uit dat iedereen wel tussen de regels door kon lezen. Ik gaf de film immers niet voor niets 3,5 sterretje.

Coen P.
30-09-2008, 18:53
Serendipity.

Wat gebeurd er als je liefde aan het toeval overlaat?!

Lekkere (kerst) feelgood movie! Aanrader, 8.

8 op een schaal van 100 neem ik aan?

Lex v/d Moolen
30-09-2008, 19:09
http://www.whatiwatch.net/images/bluray.gif Rambo (http://www.imdb.com/title/tt0462499/) (Sylvester Stallone (http://www.imdb.com/name/nm0000230/), 2008) :: 7.5

Stallone is terug als Rambo en hoe! Uiteraard is het verhaaltje flinterdun, en het wordt dan ook zo kort mogelijk gehouden om aan de actiescènes te beginnen. Stallone is duidelijk op leeftijd, maar kiest wijselijk tijdens de grootste slag een vaste plek achter een enorm machinegun. Deze film is puur een adrenalinekick en we zien zo veel bloed en lichaamsdelen vliegen dat het neigt naar een Sin City of 300. Zulke films hoeven ook niet lang te duren en dat doet deze dan ook gelukkig niet, want te lang van dit soort scènes gaat op een gegeven moment toch afmattend werken.
De presentatie op de Blu-Ray is prachtig en deze film is dan ook uitermate geschikt voor dit medium.

Patrick van den Hul
30-09-2008, 20:08
8 op een schaal van 100 neem ik aan?

Een acht is misschien wat hoog, maar ik vind het ook een aardig filmpje voor een keertje, niets mis met feel-good films. Bovendien speelt Jeremy Piven een klein rolletje als ik het me goed herinner (y)

TheGodfather
30-09-2008, 21:24
Judex (Georges Franju, 1963) ****


Nuits rouges (Georges Franju, 1974) ****
Samen zijn ze erg geschikt als double-bill.
Ben erg benieuwd. Heb de dvd gisteren ontvangen, wellicht dit weekend eens kijken :D


In einem Jahr mit 13 Monden (Rainer Werner Fassbinder, 1978 ) *****

Klinkt zeer interessant.



Ik zou bijna iedereen op mijn blote knieën willen smeken om deze film te gaan zien.
Omdat je zo aandringt zal ik zometeen eens kijken of ik een goede dvd versie kan vinden :mrgreen: ;)

Erwin de Koning
30-09-2008, 22:24
FINAL EXAM (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/finalexamm.htm)

Natuurlijk is dit een HALLOWEEN ripoff maar de film staat prima op zichzelf. De killer is ondanks dat hij geen masker draagt,abnormaal sterk is of verminkt is niet saai omdat zijn identiteit slim gecamoufleerd wordt door schaduwen, boombladeren e.d

Een klassieke slasher, uit het boekje, die het niet van blood and guts moet hebben maar leuke kills bevat. En dan die tagline...

8.0

http://img232.imageshack.us/img232/3711/posterfinalexamya8.jpg

wo2-freak
30-09-2008, 22:38
Late Autumn (Yasujiro Ozu, 1960) ***1/2

Het is pas de derde Ozu film die ik zie, maar dit heeft een reden. Ik begrijp zijn films gewoon niet. En breder getrokken begrijp ik Aziatische films gewoon niet. Dit heeft een aantal redenen:

Ik heb nooit een idee wie nou wie is. Om het maar gewoon heel kort door de bocht te zeggen: ik vind alle Aziaten op elkaar lijken. Ze hebben allemaal dezelfde haarkleur, dezelfde kleur ogen en dezelfde gelaatstrekken. Sommige begin ik te herkennen omdat ik ze al vaker heb gezien, maar verder is het chaos troef. Bij iedere Aziatische film zit ik de halve film uit te vogelen wie nu precies welk personage is. Met enige regelmaat zit ik een Japanse pinky film te kijken en dan moet ik aan mijn vriendje vragen: ‘is dit nu die griet die aan het begin zo gemarteld werd’? En dan voel ik me zo dom.
Ik weet niets van de Aziatische cultuur en ik begrijp er derhalve ook niets van. Neem nu enkel die Japanse cultuur: iedereen blijft constant glimlachen (vermoedelijk uit beleefdheid) en niemand kan emoties tonen. Ik begrijp daar niets van. De films van Ozu draaien vrijwel allemaal om relaties tussen mensen maar aangezien ik geen flauw idee heb hoe mensen daar met elkaar omgaan en wat voor normen en waarden er daar gelden, heb ik ook geen idee op welke manier de relaties die ik in beeld gebracht zie in verhouding staan tot de ‘normale’ gang van zaken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle gebruiken en tradities die daar gelden waar ik geen weet van heb.
Ik snap werkelijk niets van de taal. Nu is dat bij heel veel andere films natuurlijk ook het geval, maar er is toch een groot verschil. Ik begrijp bijvoorbeeld ook geen Zweeds of Italiaans, maar toch kun je in een Bergman of Fellini film nog klanken, woorden of intonaties herkennen. Je begrijp de betekenis van de woorden dan wel niet, maar je hebt toch nog wel een klein begrip van de zinsstructuur, die is namelijk in grote delen gelijk aan de onze. Maar iedere willekeurige Aziatische taal is voor mij een brei van onbegrijpelijke klanken waar ik werkelijk geen touw aan vast kan knopen en waar ik dus ook geen enkele vorm van houvast of herkenningspunt heb. Bij een Suzuki yazuka film is dat allemaal nog niet zo’n probleem omdat het daar meer gaat over de actie dan over de dialoog, maar in een melodrama van Ozu (waar de gehele film draait om dialoog) vormt het voor mij een probleem.
Ik ben altijd nogal verbaasd als mensen iets kunnen zeggen over acteerprestaties in Aziatische films, want ik zou daar niks over kunnen zeggen. Omdat ik niets begrijp van hun taal en ook niets van hun cultuur kan ik niet beoordelen of een acteerprestatie goed is of niet. Nu is het in zekere zin altijd onmogelijk om een acteerprestatie in een vreemde taal te beoordelen, omdat een groot deel van acteren neer komt op de manier waarop mensen woorden uitspreken. Als Mae West namelijk in een voor mij onbegrijpelijke taal zou spreken, zou de hele essentie van haar acteren (wat volledig ligt in de suggestieve manier waarop ze dingen uitspreekt en haar lichaamstaal) volledig langs mij heengaan; bepaalde finesses en details (die in mijn ogen het verschil maken tussen een goede acteerprestatie en een geweldige acteerprestatie) gaan verloren als je de taal niet spreekt. Bij Aziaten heb ik het gevoel dat ik net zo goed de acteerprestatie van een Marsmannetje kan gaan beoordelen – zo vervreemdend komt dat op me over. En aangezien de films van Ozu louter draaien om mensen vormt dit allemaal een probleem.
In het geval van Ozu is de visuele stijl ook nog eens een obstakel, een stijl die ironisch genoeg tegelijkertijd zowel enorm zichtbaar als bijna onzichtbaar is. In zijn fameuze 360° stijl beweegt hij zijn camera nooit maar creëert hij een ruimtelijk gevoel middels zijn montage en zijn plaatsing van de camera. Ik zat constant te kijken naar de plaatsing van zijn camera en zijn prachtige, verkrampte composities waarin hij zijn acteurs vangt en de manier waarop hij een hypnotiserend ritme weet te creëren middels zijn montage. Ik zag erg veel raakvlakken met de structuralistische avant-garde cinema, een vorm van cinema waarin de stijl en structuur van de film het onderwerp van de film zelf vormen. ‘Late Autumn’ kwam op mij over als Hotel Monterey (http://maikel1981.blogspot.com/2007/07/hotel-monterey.html) van Chantal Akerman, maar dan bevolkt met mensen. Op zich is dat natuurlijk allemaal geen probleem, ik juich dergelijk stilistisch bewuste regisseurs enkel toe, maar in dit geval vormde het wel een probleem omdat er een soort visuele verdubbeling optrad: alle informatie omtrent het verhaal moest ik uit de ondertitels halen (wat vaak ook auditief kan), maar omdat mijn aandacht constant richting de vorm van de film dreef nam ik niet meer op wat er in de ondertitels stond. Het was zelfs zo erg dat ik de meest basale plotlijntjes of karakterinformatie gemist had en ik aan mijn vriendje vragen moest wat er gezegd was. Dit alles zorgde voor een bizarre kijkervaring. Ik kon het verhaal echt met moeite volgen, maar was wel compleet ingepakt door de stijl van Ozu. Ik heb eigenlijk geen idee wat voor beoordeling ik aan deze film zou moeten plakken, maar omdat ik ook weer geen beoordeling kan geven kom ik tot: ***1/2

Ooit gehoord dat elk cultuur zijn eigen normen en waarden hebben, eigen taal hebben en gewoonten? Ze hebben niets voor niets een taal die jij moeilijk kan volgen. Dat jij Europese talen nog een beetje herkend in films, oké. Dat is logisch de Romeinen hadden ongeveer heel Europa waardoor veel woorden overgenomen zijn door veel landen en die opelkaar lijken...

Maar om te zeggen dat je de taal niet begrijpt tja... Is logisch. Begrijp ik ook niet. Is niet meteen een reden om de film minder te kunnen volgen. Je hebt tenslotte ondertitels...

Brakhage
30-09-2008, 23:23
Ooit gehoord dat elk cultuur zijn eigen normen en waarden hebben, eigen taal hebben en gewoonten? Ze hebben niets voor niets een taal die jij moeilijk kan volgen. Dat jij Europese talen nog een beetje herkend in films, oké. Dat is logisch de Romeinen hadden ongeveer heel Europa waardoor veel woorden overgenomen zijn door veel landen en die opelkaar lijken...

Maar om te zeggen dat je de taal niet begrijpt tja... Is logisch. Begrijp ik ook niet. Is niet meteen een reden om de film minder te kunnen volgen. Je hebt tenslotte ondertitels...
Leer lezen, lieverd.

Melzz
01-10-2008, 10:56
Crime Wave - André De Toth - 1954

Mn Noir classic 4 is binnen gekomen en ik wilde meteen een film uit de box zien en ik koos voor Crime Wave. Meteen een schot in de roos want dit is een zeer te pruimen Noir. Drie thugs zijn ontsnapt uit de gevangenis en plegen overal relatief kleine overvallen. Bij een overval op een pompstation valt er een dode, een agent wordt neegeknalt. Er wordt flink gezocht naar het boeven gespuis onder leiding van een hard boiled cop gespeeld door Sterling Hayden. En wat een goede kop heeft die vent toch.

De thugs zoeken hun heil bij een ex-bajesklant die er zoveel mogelijk buiten probeert te blijven. Uiteraard wordt ie er tot zn nek ingesleurt. Leuk om Charles Bronson als crimineel in een Noir te zien. De film duurt slechts 73 minuten maar er gebeurt erg veel. Een zeer efficiente film die erg strak is geregisseert. Meer dan prima film dat doet snakken naar meer noir!

Wim S.
01-10-2008, 16:33
Black Sunday aka Mask of Satan: Mijn eerste Bava film die ik zie en wat voor één, een heerlijke sfeer met dat rook en muziek. De film is in het zwart/wit wat echt heel goed bij deze film past. Ik hoop dat de andere films van Bava ook zo mooi zijn want dan heb ik nog veel kijkplezier te gaan. 8/10

http://filmforno.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/03/mariobavasblacksunday1961.jpg

DanielC.
01-10-2008, 19:24
Jumper Tsjah. Je moet wat als je afleiding zoekt omdat je kont flink onder handen is genomen door je sadistische dokter.

Erwin de Koning
01-10-2008, 20:53
Black Sunday aka Mask of Satan: Ik hoop dat de andere films van Bava ook zo mooi zijn want dan heb ik nog veel kijkplezier te gaan.


Klinkt misschien lullig voor je, maar deze film wordt algemeen gezien als zijn meesterwerk. OPERAZIONE PAURA zal je ook bevallen denk ik

SAN SUK SAN GEEN HAP (http://www.moria.co.nz/fantasy/zu.htm)

WARRIORS OF THE MAGIC MOUNTAIN / ZU TIME WARRIOR / ZU: WARRIORS FROM THE MAGIC MOUNTAIN

O mijn god waar moet ik beginnen... dit is een ervaring van jewelste... Een film als deze heb ik nog nooit gezien want hij zit zo overvol met special effects dat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet.

Het verhaal is mij ontgaan, het enige wat ik weet is dat er een aantal figuren in de hel komen en het daar opnemen tegen Satan of zo

Er is werkelijk geen seconde rust te vinden in deze compleet over-the-top Wuxia waarin alles kan en alles mag. Ik heb nog niet veel Wuxia's gezien en waarschijnlijk is dit mijn eerste authentieke maar ik hoop niet dat ze allemaal zo zijn want dan gaat er zo'n tien jaar van mijn leven af

8.0

Denk ik

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=w8XtcV1iQGI)

http://img219.imageshack.us/img219/5062/posterzuwarriorsfromtheqq9.jpg

Nielsje
01-10-2008, 21:38
Transformers Generation One Season One
Je moet af en toe door de knulligheid heen kijken (een hele aflevering in de problemen zitten en dan opeens herinneren als robot dat je dat kanon in je arm hebt zitten wat alles op kan lossen ;)) maar verder heeft deze serie de tand des tijds uitstekend doorstaan.
Hoewel het verhaal nog wat mager is tijdens het eerste seizoen drijven er af en toe uitstekende elementen naar boven die de latere seizoenen kenmerken. De beste afleveringen zijn dan ook de dubbele of zelfs driedubbele omdat er dan meer ruimte is voor verdieping, in plaats van nog meer actie scènes. Naast de originele Transfomers maken ook de Dinobots, de Insecticons, de Constructicons en Skyfire hun opwachting in dit seizoen.

Brakhage
01-10-2008, 21:44
Klinkt misschien lullig voor je, maar deze film wordt algemeen gezien als zijn meesterwerk. OPERAZIONE PAURA zal je ook bevallen denk ik

SAN SUK SAN GEEN HAP (http://www.moria.co.nz/fantasy/zu.htm)

WARRIORS OF THE MAGIC MOUNTAIN / ZU TIME WARRIOR / ZU: WARRIORS FROM THE MAGIC MOUNTAIN

O mijn god waar moet ik beginnen... dit is een ervaring van jewelste... Een film als deze heb ik nog nooit gezien want hij zit zo overvol met special effects dat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet.

Het verhaal is mij ontgaan, het enige wat ik weet is dat er een aantal figuren in de hel komen en het daar opnemen tegen Satan of zo

Er is werkelijk geen seconde rust te vinden in deze compleet over-the-top Wuxia waarin alles kan en alles mag. Ik heb nog niet veel Wuxia's gezien en waarschijnlijk is dit mijn eerste authentieke maar ik hoop niet dat ze allemaal zo zijn want dan gaat er zo'n tien jaar van mijn leven af

8.0

Denk ik

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=w8XtcV1iQGI)
Hmmm, klinkt interessant, is meteen ook een mooie gelegenheid om wat meer van Tsui Hark te zien - zijn Time and Time vind ik nog steeds geweldig. Zal Yesasia eens gaan bezoeken.

Brakhage
01-10-2008, 23:24
Bay of Blood (Mario Bava, 1971) ****

Was ooit een van mijn eerste Bava films (volgens mij de tweede, na Black Sunday). Hoewel het een beetje de poezie van veel van zijn andere werk mist, vind ik de botheid van de film nog steeds effectief en verfrissend. En naast dat het overduidelijk een voorloper is op de Friday 13th films, heeft Bava hiermee ook een soort subgenre gecreeerd: de soap horror.

Erwin de Koning
02-10-2008, 07:01
de soap horror.

http://img229.imageshack.us/img229/3707/worshippyia8.gif

Erwin de Koning
02-10-2008, 08:36
ZOMBEER (http://www.cinema-extreme.com/forum/index.php?topic=1011.msg74250#new)

Korte Nederlandse horror waar je dorst van krijgt. filmpje staat embedded in de link

8.0

http://img100.imageshack.us/img100/9207/posterzombeerat4.jpg

Stephan Nobelen
02-10-2008, 10:43
The Matrix

9,0

Wordt naar meerdere kijkbeurten eigenlijk alleen maar beter

linkage
02-10-2008, 15:33
The Kite runner, het boek was echt stukken beter. De film weet totaal de essentie en de magie van het boek niet te pakken.

Erwin de Koning
02-10-2008, 18:40
LUAU (http://www.imdb.com/title/tt0367989/)

2e filmpje wat Tim Burton maakte is een grote rommelzooi. Dat de beste man richting het fantastische wil maken is hier wel duidelijk aangezien een stelletje strandgangers aangevallen worden door een hoofd wat zichzelf 'the most supreme being in the universe' noemt.

Jammergenoeg blijft het hier niet bij, dit alles is binnen een kwartier voorbij en Burton heeft het nog opgevuld met een kwartier

Een van de visueel meest verbluffende regisseurs heeft dus ook duidelijk moeten leren. Het filmpje VINCENT blijft mijn favoriet

4.0

VINCENT (http://nl.youtube.com/watch?v=fxQcBKUPm8o)

TheGodfather
02-10-2008, 23:11
Vanavond in de sneak:

My Best Friend`s Girl (http://www.imdb.com/title/tt1046163/)
Ontzettend voorspelbare en platte comedy met Dane Cook in de hoofdrol die geknipt lijkt voor die rol. Hij doet precies wat van `m verwacht mag worden. Alle plat gewalste paden van de romantische comedy worden hier nog eens betreden. Er zitten een aantal tamelijk grappige opmerkingen en momenten in maar het is een soort waar je voor in de stemming moet zijn. Als je dat bent hebt je 90 minuten een aardig vermakelijke comedy.

6,0/10

Sneaker
03-10-2008, 02:11
Atomic Twister
Een tornado beschadigt het koelsysteem van een kerncentrale. Hierdoor moet een klein plaatsje zich niet alleen zorgen maken over de tornado's, maar ook met de dreiging van een nucleaire ramp.

Ik verwachte een hele slechte film en het was ook een hele slechte film. En misschien dat die me daardoor ook meeviel. Maar voordat ik de film helemaal af gaat kraken, eerst even positief.

Voor een low budget rampenfilmpje zijn de special effecten best goed. De tornado's zien er helemaal niet slecht uit en de scene met Mark-Paul Gosselaar op zijn politiewagen met de tornado's op de achtergrond ziet er zelfs best indrukwekkend uit. Maar daar houdt het positieve ook wel op.

Het verhaal is te belachelijk en ongeloofwaardig voor woorden. Het slaat al nergens op hoe de tornado's werken, maar het hele gebeuren in de kerncentrale is erg overbodig. Vooral ook omdat men veel stomme dingen doen. Zoals bijvoorbeeld deuren open laten staan tijdens een tornado en dan verbaasd zijn dat er iets weg is. Maar nog erger zijn de dialogen. Verschrikkelijk slecht en ze vinden op de meest onlogische tijdstippen plaats. Voorbeeld, een klein jochie groeit uit tot een "held" en krijgt een groot compliment van Gosselaar. Alleen waarom doe je dit terwijl een tornado op je hielen zit? Just get the F out. En zo zijn er meer van dit soort stomme dingen in het verhaal. Zoals de beveilingsman die de tornado niet eens ziet aankomen. Hierdoor wordt de film vaak erg lachwekkend en soms zelfs hilarisch. Hierdoor was de film best vermakelijk, maar dat was de bedoeling en de intentie niet.

Het acteerwerk is hierdoor ook slecht. Nou ligt dit dus ook vooral aan het verhaal en de dialogen waar ze weinig mee kunnen, maar veel verder dan één-dimensionale karakters komen ze niet. Hierdoor konden ze me ook niet echt boeien, waren ze behoorlijk egoïstisch en van bordkarton. Gelukkig hebben we de leuke babysitter nog om naar te kijken tijdens een potje Twister.

Uiteindelijk werden mijn verwachtigen ingelost. Een slechte film met een ongeloofwaardig verhaal, belachelijke dialogen en acteerwerk dat hierdoor ook niet al te best is. Gelukkig is de film hierdoor best lachwekkend en vermakelijk, zien de tornado's er best goed uit en hebben we altijd Stacy de babysitter nog. Maar een slechte film is het zeker.

Mirrors
Ben Carson is een ex-agent die een traumatische gebeurtenis probeert te verwerken. Hij neemt een baan aan als nachtwaker in een oud warenhuis dat grotendeels door brand verwoest is. Maar gedurende zijn eerste nacht gebeuren er al vreemde dingen. En ze lijken allemaal te maken te hebben met de gigantische spiegels die in het warenhuis te vinden zijn.

Ik vond dit een erg goede en spannende film en ik snap eigenlijk een hoop negatieve cijfers die gegeven zijn niet.

Het verhaal vond ik goed en erg interessant. Nou doen de karakters wel weer een hoop clichematige en domme dingen. Als ik zou zien dat een spiegels mij gek maakte, dan zou ik die baan opzeggen. En als ik dan uiteindelijk in een kamer vol met spiegels kom, dan ga ik daar nooit van mijn leven in. En wat te denken van de scene met de moeder in het huis die haar zoontje zoekt. Is ze stom of zo?
Nou heb ik het origineel niet gezien, maar ik neem toch aan dat ze de belangrijkste lijnen overnemen. Het eindgevecht vond ik zelf niet zo heel erg goed uitgewerkt, ik weet alleen niet hoe dat in het origineel was maar dat had zeker beter uitgewerkt kunnen worden. Maar verder vond ik het verhaal goed en het einde was prachtig. Was even bang voor een typisch Hollywood einde en persoonlijk had ik nog een alternatief einde in mijn hoofd. Maar ik vond dit einde ook erg goed. Leuk gemaakt ook.

Het acteerwerk is ook erg goed. Alleen met Kiefer Sutherland had ik soms wat moeite. Niet omdat hij het slecht deed, maar het leek af en toe net of ik naar Jack Bauer zat te kijken. Vooral als hij ging schelden of scheeuwen en met zijn pistool stond te zwaaien. Maar verder deed hij het erg goed.

De film ziet er verder erg goed, sfeervol en creepy uit. Vooral het gedeelte met de spiegels ziet er gewoon geweldig en overtuigend uit. Qua gore zit het ook wel goed met twee heel erg mooie en smaakvolle scenes. Vooral de scene met Amy Smart in bad was geweldig. Toch ben ik het wel en niet eens met de gehoorde klacht dat men niet kan kiezen tussen gore of bovennatuurlijk horror met de nadruk op suggestie. Dit klopt inderdaad maar ik vind het op beide delen goed werken. Juist doordat men meer kiest voor bovennatuurlijk horror komen de gore scene's extra shockerend over. Ik vond dat men dit goed uitgevoerd heeft. Helaas wordt de film, op wat verplicht schrikmomenten na, nergens echt eng en het eindgevecht is eigenlijk een beetje een dooddoener voor de angst. Qua spanning is het wel allemaal wel dik in orde.

Dus op wat punten in het verhaal na vond ik dit gewoon een erg goede en spannende film met een paar zeer smakelijke gore scene's. Ben overigens nu wel ontzettend benieuwd naar Geoul Sokeuro (Into the Mirror), het origineel. A-Film, schiet eens op.

Erwin de Koning
03-10-2008, 10:25
SANGRAAL, LA SPADA DI FUOCO (http://www.rinkworks.com/movies/m/the.sword.of.the.barbarians.1983.shtml)

THE SWORD OF THE BARBARIANS / THOR DE VERSCHRIKKELIJKE / BARBARIAN MASTER

Een van de mindere in het genre met hier en daar wat bloot. Het plot is simpel: een barbaar wiens vrouw wordt vermoord door aanhangers van een duivelse godin en gaat uit op wraak. Op zijn pad krijgt hij hulp en tegenslag

Ietwat saaiig zonder monsters en weer is de poster verneukeratief

6.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=d5ttDz56sPc)

http://img100.imageshack.us/img100/4852/postertheswordofthebarbln2.jpg

Erwin de Koning
03-10-2008, 12:40
WEDDING SLASHERS (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/weddingslashers.htm)

Aardige indie horror met goede en slechte gore, goede en slechte akteurs en goede en slechte humor

Erg wisselvallig dus en wtf doet Richard Lynch in dit soepzooitje...

6.0

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=Lj-oADO09gI)

http://img217.imageshack.us/img217/4995/posterweddingslasherswx6.jpg

Erwin de Koning
03-10-2008, 20:08
SAVAGE STREETS (http://www.cinema-nocturna.com/savagestreets_review.htm)

ZOMBIE BRIGADE / 5 DEADLY ANGELS

Vergeet die saaie DEATH WISH, dít is de meest amusante revenge movie. Een schoolvoorbeeld van hoe een exploitatiefilm moet zijn. Die kerels krijg je echt een hekel aan maar daar wordt op de juiste manier represailles tegen genomen door la Blair

De dvd is dik in orde, hulde aan Code Red/BCI/DEIMOS Entertainment voor het in elkaar flansen van een mooie uitgave voor een exploitatiefilm! Beeld goed, 3 audiocomments, interviews en trailers

Diegenen die interesse hebben in een voor hen waarschijnlijk ongebruikelijk genre, geef deze eens een kans en krijg als extra een uitermate duidelijke blik op de flinke borsten van Linda Blair

8.5

Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=oi1mnLf8iZc)

http://img236.imageshack.us/img236/951/postersavagestreets2copky9.jpg

Oudlid_X5
03-10-2008, 20:41
Late Autumn (Yasujiro Ozu, 1960) ***1/2

Het is pas de derde Ozu film die ik zie, maar dit heeft een reden. Ik begrijp zijn films gewoon niet. En breder getrokken begrijp ik Aziatische films gewoon niet. Dit heeft een aantal redenen
Shijie vond je dan wel weer heel sterk. Een 8.7 is toch behoorlijk wat. Terwijl ik juist in die film veel problemen had om de personages te herkennen. Hoe zit dat met jou?

Brakhage
03-10-2008, 21:08
Shijie vond je dan wel weer heel sterk. Een 8.7 is toch behoorlijk wat. Terwijl ik juist in die film veel problemen had om de personages te herkennen. Hoe zit dat met jou?
Het is alweer lang geleden dat ik de film gezien heb maar als ik het me goed kon herinneren vond ik de film een stuk herkenbaarder qua emoties dan bv. de Ozu maar het zou goed kunnen dat dit hoofdzakelijk komt doordat Shijie gewoon een stuk recenter is - bij Ozu kamp je naast het cultuurverschil ook met een periodeverschil. Die 8,7 is overigens te hoog volgens mij, ik herken me in ieder geval niet meer in dat cijfer. Volgens mij is dit deels te verklaren doordat ik een aantal films van 2006 pas achteraf heb ingevoerd en er al vaak een groot gat zat tussen moment van kijken en moment van becijfering.

Maar ik heb bij iedere Aziatische film moeite om de personages te herkennen, dus ook bij die Jia.

Brakhage
03-10-2008, 21:10
SAVAGE STREETS (http://www.cinema-nocturna.com/savagestreets_review.htm)
*krabbelt de 1000ste film op zijn wishlist...*

Erwin de Koning
03-10-2008, 21:14
Nadat je de trailer heb gezien of na aanleiding van mijn comment?

Wim S.
03-10-2008, 21:17
Iron Man : Geweldige verfilmde marvel, Robert Downey Jr. zet een geweldige rol neer als Tony Stark.Ook de rol van Jeff Bridges is goed, herkende 'm eerst niet eens met die kale kop.Mooie muziek, aktie alles zit erin, genieten. 8/10

http://gizmodo.com/assets/resources/2007/07/ironman.jpg

Triloquist : Broer en zus en een buiksprekerspop brengen rampage, slechte film, nergens spannend, irritante muziek en slecht acteerwerk. 4/10

http://i23.photobucket.com/albums/b400/pleg80/triloq2.jpg

Cat
03-10-2008, 22:44
"BOY A"
http://www.imdb.com/title/tt1078188/

7,5
Mooie ingetogen film over een jongen die probeert een nieuw leven te starten nadat hij vrijkomt uit de gevangenis. Met behulp van enkele flashbacks wordt duidelijk waar de jongen momenteel mee worstelt, en welke daad hij in het verleden begaan heeft.

Toch had er volgens mij meer in kunnen zitten, vond het eind een beetje te snel gaan. En soms is speelt de hoofdpersonage mijns inziens een beetje te "soft", maar ja...aan de andere kant is dat zijn rol natuurlijk ook. (Irriteerde me er een heel klein beetje aan.)

Brakhage
03-10-2008, 23:02
Nadat je de trailer heb gezien of na aanleiding van mijn comment?
Naar aanleiding van jouw comment. En naar aanleiding van de poster (y)

Zojuist Song of Songs (Rouben Mamoulian, 1933) gezien. Leuk en wat ondeugend Pre-Code werkje met Marlene Dietrich. Deze film is het dichtst wat je kunt komen om La Dietrich naakt te zien - in standbeeldvorm, waarvoor ze naar verluid zelf geposeerd heeft.

DanielC.
03-10-2008, 23:27
Tropic Thunder Haha, wat een ongein. Hoe krijgen ze het verzonnen. Wel leuk, gelukkig.

Erwin de Koning
04-10-2008, 10:00
TREASURE OF BRUCE LE (http://www.geocities.com/many_bruces/reviews/treasure.htm)

KING BOXER II / TREASURE OF BRUCE LEE

Arme Bruce Lee, vermoord worden is niet het ergste wat hem is overkomen maar de Bruceploitation (http://en.wikipedia.org/wiki/Bruceploitation) films erna... de beste man zou zich omdraaien in zijn graf.

Bruce Le (echte naam Huang Kin Lung) krijgt de opdracht om een schat op te zoeken en komt op zijn pad oa tegen een stelletje bronzen vechters, kung-fu Madurodammers en een grietje wat ook kan vechten. Uitschieter is een scene waarin onze held een mannetje of 237 naar de intensive care tremt

Tis geen CLONES OF BRUCE LEE maar it doesn't get much better than this

7.5

http://img112.imageshack.us/img112/5907/brucelestreasure1mn4.jpg