PDA

Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (9)



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Brakhage
23-11-2008, 13:12
Quantum of Solace (Marc Forster, 2008) **1/2

Nogal fikse tegenvaller deze James Bond die vooral geen James Bond is. Daarvoor mist het de nodige zelfrelativerende humor en een echte, kleurrijke schurk. Het verhaal en bijgaande filmstijl was bovendien erg rommelig en oppermoralist Paul Haggis kon het niet laten om zijn prekerige gezeik in het scenario te stoppen. Op deze manier is het simpelweg een dertien in een dozijn actiefilm die geen moment memorabel is en vaak zelfs vervelend.

Patrick van den Hul
23-11-2008, 14:36
The Incredible Hulk 5/10

ben een op zich liefhebber van Marvel maar waarom nu weer een Marvel figuur tegen het leger (behalve laatste gedeelte) ?? lachwekkend b.v. in het begin dat de Hulk het moet "opnemen" tegen de soldaten in de fabriek, gaat toch nergens over

snap het op zich wel want het is makkelijker om actie scenes te maken tegen "mensen" dan tegen superschurken;

acteren buiten Norton was ook matig (bad guy Tim Roth is echt zielig, Liv Tyler ook niet best)

al met al behoorlijk teleurstellend

Ik vond Tim Roth juist geweldig in zijn rol hier en de scène in de fabriek een van de spannendste.

Wim S.
23-11-2008, 14:51
The Incredible Hulk 5/10

ben een op zich liefhebber van Marvel maar waarom nu weer een Marvel figuur tegen het leger (behalve laatste gedeelte) ?? lachwekkend b.v. in het begin dat de Hulk het moet "opnemen" tegen de soldaten in de fabriek, gaat toch nergens over

snap het op zich wel want het is makkelijker om actie scenes te maken tegen "mensen" dan tegen superschurken;

acteren buiten Norton was ook matig (bad guy Tim Roth is echt zielig, Liv Tyler ook niet best)

al met al behoorlijk teleurstellend

Helemaal niet mee eens, als je de strips regelmatig hebt gelezen, dan had je kunnen weten dat het leger altijd al op de hulk heeft gejaagd en in de film vond ik dit allemaal erg mooi uitgewerkt en was dit absoluut niet overbodig of gemakkelijker, het hoort gewoon bij het verhaal.
Wat betreft je commentaar over superschurken, de Abomination is toch best wel een grote en indrukwekkende superschurk en een zeer bekende die in de hulk-comics het regelmatig heeft opgenomen tegen de Hulk.

music_maniac1965
23-11-2008, 16:04
ik heb gisteravond gekeken naar de blu ray van wall-e.

ik kon de film al van de bios, maar man, wat is de blu ray een belevenis om naar te kijken. zoveel detail is mij in de bios ontgaan, ook al is het beeld daar (ietsje ;) hahaha) groter dan thuis :-D. de kwaliteit is gewoon zo goed, dat de blu ray net zoals die van cars een prima demo is waarom een film fanaat zijn films op blu ray zou willen zien :)

er zitten ook 2 pixar short's op. de eerste (presto) zag je ook in de bios voor de hoofdfilm, en de 2e (burn-e) zou zo tussen de film in kunnen passen. ik ga niet zeggen waarom, want dan zou ik misschien spoileren.

Jeroen D
23-11-2008, 16:41
The Incredible Hulk (2008)

Alles wat je van een Hulk verfilming mag verwachten. Norton en Roth doen het erg goed en ik vind de Hulk er zeer acceptabel uitzien. Erg goed gedaan. 8/10

spookje8
23-11-2008, 17:12
Ik ben het gedeeltelijk met jou eens. Voor mij heeft deze film een te hoog Marvel gehalte waarbij monsters tegen elkaar vechten. Wat mij betreft is het menselijke gehalte te laag waarbij deze film het op dit punt aflegt tegen de Ang Lee versie.

Daarentegen vond ik de fabriekscene behoorlijk spannend.
Het einde leek in een soapdrama te eindigen, gelukkig werd dat niveau niet gehaald.

Maar Liv Tyler had beter moeten weten om hierin te acteren.

Ik geef deze film een 7/10 maar geef de voorkeur aan de Ang Lee versie die vanwege het menselijke aspect een 8/10 van mij krijgt.

Groeten Peter



The Incredible Hulk 5/10

ben een op zich liefhebber van Marvel maar waarom nu weer een Marvel figuur tegen het leger (behalve laatste gedeelte) ?? lachwekkend b.v. in het begin dat de Hulk het moet "opnemen" tegen de soldaten in de fabriek, gaat toch nergens over

snap het op zich wel want het is makkelijker om actie scenes te maken tegen "mensen" dan tegen superschurken;

acteren buiten Norton was ook matig (bad guy Tim Roth is echt zielig, Liv Tyler ook niet best)

al met al behoorlijk teleurstellend

Tim k
23-11-2008, 19:57
All the President's Men

Het onderwerp interesseerde me al langer, maar ik wist er eigenlijk nog maar weinig van. ( Behalve de uitkomst van het Watergate-schandaal dan ). Dat doet niets af aan de kracht van de film, want de rit ernaartoe is op topniveau uitgewerkt. Klasse acteurs die kunnen werken met een heel goed ( waargebeurd ) script. Voor deze 1e kijkbeurt had ik wel al mijn aandacht nodig voor alles wat zich aan de oppervlakte afspeelde. Zo hoorde en las ik bijvoorbeeld, dat ik veel heb laten liggen op het gebied van de regie ( die baanbrekend was ). Dat wordt lekker herkijken dus. (y)

freaky
23-11-2008, 20:49
Deze week bekeken

http://www.mediadis.com/pictures/big/191501.jpg

Wall-E ( 2008 ) - 8 / 10

Iedere Pixar film is geweldig, en telkens je denkt ze kunnen geen betere meer maken komen ze terug met een pareltje van een film op de proppen. Wall-E is gewoon een fantastische film, en hoe ze zoveel emotie kunnen steken in zo'n robotje is gewoon geweldig gedaan. Ook de rest van de animatie is terug in de perfectie en in detail gedaan. Op naar de 10de Pixar film, die waarschijnlijk weer terug super zal zijn want elke pixarfilm heeft toch iets speciaals.

http://www.mediadis.com/pictures/big/181152.jpg

The Chronicles Of Narnia: The Lion, The Witch and the wardrobe ( 2005 ) - 7.3 / 10

Dit is nu de 3de keer ofzo dat ik deze bekijk, nu eindelijk op blu-ray en blijf dit toch wel een leuke film vinden ook al heeft het een wat christelijke ondertoon. Wel spijtig dat de film een beetje traag op gang komt, en dat de vier hoofdrolspelers (de kinderen dus) wat aan de matige kant soms acteren, en dan heb ik het vooral op William Moseley en Anna Popplewell. Tilda Swinton is wel geweldig als de White Witch, en die rol past dan ook perfect bij haar. Voor de rest leuk verhaal, mooie beelden, mooie kleuren, de veldslag op het einde is wel jammer genoeg wat aan de korte kant en mocht gerust langer maar al bij al blijft dit een leuke fantasie film.

http://ak.buy.com/db_assets/prod_lrg_images/007/208939007.jpg

The Chronicles Of Narnia: Prince Caspian ( 2008 ) - 7.5 / 10

Deze vond ik beter dan het eerste deel. Het verhaal is volwassener, christelijke ondertoon valt wat weg, de aktie en de veldslagen zijn uitgebreider, beter en niet zo kindvriendelijk meer, leuke personages, goeie CGI effecten en William Moseley en Anna Popplewell zijn verbeterd in hun rol, ook al is het de laatste maal dat ze die kunnen spelen. Heb erg genoten van deze film, en de blu-ray versie is dan ook een streel voor het oog.

http://www.mediadis.com/pictures/big/181362.jpg

Cloverfield ( 2008 ) - 7 / 10

Veel commentaar zal ik niet geven bij deze film, het is gewoon een leuke rampenfilm die erg speciaal in beeld is gebracht alsof je zelf in het rampgebied bent, het is eens een andere stijl van filmmaken die bij deze vrij goed gewerkt heeft.

http://www.mediadis.com/pictures/big/181351.jpg

No Country For Old Men ( 2007 ) - 8 / 10

Erg genoten van deze film, Javier Bardem is gewoon schitterend in zijn rol en zou persoonlijk deze niet graag over de vloer krijgen. Ik ben niet zo gekend met het werk van de Coen brothers maar weet wel dat ze goed werk geleverd hebben bij deze, enkel het einde stoorde me wat maar dat was dan ook het enige, voor de rest een vette film (y)

http://www.mediadis.com/pictures/big/183181.jpg

Prison Break - Season 3 ( 2007 ) - 7 / 10

Overal leesde ik dat dit seizoen erg slecht was, maar persoonlijk vond ik het allemaal wel meevallen. Aan het schitterende eerste seizoen kunnen ze nooit meer tippen, het is ook minder dan seizoen 2 maar ik blijf het toch een vermakelijke serie vinden ook al stuit het op erg veel cliché's, Gelukkig is er William Fichtner aan boord die voor mij de serie toch helpt overeind te houden want hou echt van z'n personage... Dit is zeker één van de minste seizoenen maar vond dat deze nog vrij goed door de beugel kon.

Peter van santbrink
23-11-2008, 20:50
Helemaal niet mee eens, als je de strips regelmatig hebt gelezen, dan had je kunnen weten dat het leger altijd al op de hulk heeft gejaagd en in de film vond ik dit allemaal erg mooi uitgewerkt en was dit absoluut niet overbodig of gemakkelijker, het hoort gewoon bij het verhaal.
Wat betreft je commentaar over superschurken, de Abomination is toch best wel een grote en indrukwekkende superschurk en een zeer bekende die in de hulk-comics het regelmatig heeft opgenomen tegen de Hulk.

tuurlijk maar het leger gedeelte was al eerder verfilmd, er zijn gewoon veel meer Hulk verhalen waarom nu weer de Humvee's en de helicopter's met minigun en de soldaten met hun pistooltjes tegen de Hulk

kijk, hoogtepunt van de film was het gevecht met de Abomination, dat willen we zien

viel me ook op met FF Silver Surfer; ook weer veel leger en Galactus, een zeer belangrijk karakter in de Marvel wereld en vooral in De FF reeks, krijgen we niet eens te zien

Michael Hamers
23-11-2008, 21:00
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Extended)

Tja, wat moet ik hier nog over zeggen...

Heb weer van begin tot eind met kippenvel op de bank gezeten. En dat kwam niet door de kou ;)

10+

Alexander D
23-11-2008, 22:27
Ocean's Thirteen

Beter dan 12 maar ze hadden het gewoon bij 11 moeten houden.

Dennis Oosterhuis
24-11-2008, 00:02
Ocean's Thirteen

Beter dan 12 maar ze hadden het gewoon bij 11 moeten houden.
Jij ook al? :p

Ben het trouwens helemaal met je eens... :wink:

Jordy van Buel
24-11-2008, 00:08
Ocean's Thirteen

Beter dan 12 maar ze hadden het gewoon bij 11 moeten houden.

Precies de reden dat ik het bij mijn snapper Ocean's 11 houd ;)

Coen P.
24-11-2008, 08:31
The Incredible Hulk 5/10

ben een op zich liefhebber van Marvel maar waarom nu weer een Marvel figuur tegen het leger (behalve laatste gedeelte) ?? lachwekkend b.v. in het begin dat de Hulk het moet "opnemen" tegen de soldaten in de fabriek, gaat toch nergens over

snap het op zich wel want het is makkelijker om actie scenes te maken tegen "mensen" dan tegen superschurken;

acteren buiten Norton was ook matig (bad guy Tim Roth is echt zielig, Liv Tyler ook niet best)

al met al behoorlijk teleurstellend

Ik vond Tim Roth geweldig man! Liv Tyler is een leuk popje, maar acteren kan ze niet.

Mr. Blonde
24-11-2008, 08:46
Lakeview Terrace - Neil LaBute - 2008

Samuel L. is lekker op dreef als lastige buur. Redelijk voorspelbare thriller doch onderhoudend.

Melzz
24-11-2008, 09:50
Zerkalo a.k.a. Mirror - Andrei Tarkovsky - 1975

De dag nadat ik Stalker had gezien, heb ik meteen Mirror besteld. Vrijdag was ie binnen en direct dezelfde avond bekeken. Tijdens Stalker werd ik als het ware de film ingezogen maar bij Mirror bleef dat helaas uit. Als kijker probeerde ik van de verschillende scenes die voorbij kwamen een soort van samenhang te fabriceren wat me hopeloos mislukte. Ik had werkelijk geen idee waarnaar ik zat te kijken. Verschillende tijdsperiodes lopen door elkaar heen en verschillende personages worden door dezelfde personen gespeeld. Een man op zn sterfbed (de vertelstem) kijkt terug op zn leven.

De scenes zijn prachtig om te zien maar, op het eerste gezicht, ontbreekt er enige samenhang waardoor het erg fragmentarisch wordt.....een soort visuele collage. Binding met de karakters blijft dan ook uit. Als ik stukjes op het internet lees dan wordt je dood gegooid met superlatieven.....beste film ooit, meesterwerk, onovertroffen, overmand met emoties etc etc. Ik wordt daar een beetje wantrouwig van....en misschien ook wel jaloers en gefrustreerd (waarom begrijp ik het niet en wordt ik niet overmant door emoties?). Praten mensen elkaar na, wil men niet "dom" gevonden worden? Dit is namelijk Cinema voor de doorzetters, de cinefielen. Zet de film op voor iemand die "wel eens een filmpje kijkt" en ik schat in dat diegene gillend weg rent. Maar zelfs een die-hard filmfannaat zal toch enigszins moeite hebben om de film, zeker na een eerste kijkbeurt, op zn juiste waarde te schatten? Of misschien ontgaat mij wel gewoon veel.....dat kan ook. Ik ben oprecht nieuwsgierig.....zijn er mensen die na een keer kijken meteen het gevoel hadden een meesterwerk gezien te hebben? En zo ja....waarom?

Ik heb namelijk het gevoel na 1 keer kijken pas een topje gezien en begrepen te hebben. En omdat ik niet goed begreep wat er allemaal gebeurde, ontstond er ook geen emotionele reactie zoals ontroering, geluk, verdriet, spanning.... Toch heb ik zeker het gevoel iets bijzonders gezien te hebben. Ik ga dan ook zeker Mirror herkijken.....en daarna misschien nog een keer. Je moet dus best "moeite" doen heb ik het idee. Tarkovsky wil volgens mij veel vertellen met zn film, die erg persoonlijk is. Je kan je afvragen of zn vorm van communicatie de juiste is? Zn boodschap zal, ben ik bang, lang niet bij iedereen aankomen. Maar we hebben hier te maken met een artiest, iemand die maakt wat hij voelt en waarschijnlijk schijt heeft aan het publiek. En waarschijnlijk is de boodschap dat iedereen er een andere boodschap in ziet. Want Tarkovsky heeft eens gezegd: "Deze film gaat over iedereen, over jou".

Een lastige film dus, zeker om er wat zinnigs over te zeggen. Ik hink ook steeds op twee gedachtes....wat ook weer fascinerend is. Aan de ene kant denk ik.....film allerlei scenes in mozaiekstijl en stop het vol met symboliek (een brandend huis, melk die valt, een vogel in de hand) en mensen gaan het zien als kunst. Men valt over elkaar heen met interpretaties. Houd het vaag en men gaat er een meestwerk in zien, wat men niet begrijpt is namelijk fascinerend. Aan de andere kant denk ik dat Tarkovsky echt wat heeft bedoeld met al die scenes en dat het gewoon een kunstwerk is waar je moeite voor moet doen. Geen film voor het grote publiek en zeker een film die niet op een gestructureerde manier communiceerd waardoor het veel mensen van zich vervreemd.
Tijdens het kijken van de film liet ik op een gegeven moment alle gedachtes varen, ik deed geen moeite meer om het te begrijpen. Ik liet de beelden over me heen komen en genoot van het moment. Toch hoopte ik stiekum op een stukje houvast....al was het maar een klein stukje. Een laatste scene die als het ware alles met elkaar verbind, de spreekwoordelijke klik die alles op zn plaats zet. Het inzicht waardoor ik overmant zou worden met emoties. Maar na de laatste scene bleven er voornamelijk vraagtekens over. En hoe waardeer je een film die je eigenlijk niet begrijpt en dus niet op waarde kan schatten? Stalker kreeg een 8....Mirror een 7,8. De scenes zijn namelijk van een grote schoonheid en ik zat de volle 100 minuten geboeid te kijken. Zeker niet saai of vervelend......onbegrijpelijk is het toch echt het kernwoord.

De disk van Artificial Eye vind ik prima verzorgd. Net als bij Stalker kun je kiezen voor een mono 2.0 track (de originele zoals ie door Tarkovsky is gemaakt) en een 5.1 track. Ik koos steeds voor het laatste. Ik heb nog geen bepaald geluid in mn herinnering zitten dus beide tracks zijn nieuw voor me. De 5.1 track is een stuk helderder en voller. Misschien heiligschennis maar de mono track komt een andere keer wel. Pas 1 extra gezien, een interview met de scriptschrijver. Poeh....vermoeiend om naar te luisteren. Zn stemgeluid, zn wollige taalgebruik, zn vele pauzes. Je wordt wel wat wijzer maar inhoudelijk gaat ie niet in op de film. Ik zou wel een audiocommentaar willen horen (die er helaas niet op zit). Een expert die helder probeert uit te leggen wat Tarkovsy heeft bedoeld of die verschillende interpretaties bij scenes geeft. Maar misschien is het ook wel beter zo......laat de kijker maar volledig in het donker. Kunst moet je bij jezelf zoeken, zelf een idee of mening vormen zonder dat het voorgekauwd wordt. Ik ben er nog niet helemaal over uit in ieder geval.

Melzz
24-11-2008, 10:48
Naast Frida en Secret Window de volgende films bekeken:

The Straight Story - David Lynch (1999)

Tweede "oude mannenfilm" die ik deze week zie. Eerst Umberto D. en nu The Straight Story. Volgens de maatstaven van Lynch een vrij toegankelijke film met een duidelijke vertelstructuur (begin, middenstuk, eind). Richard Farnsworth speelt een werkelijk sublieme rol als Alvin Straight, een koppige oude man die deze koppigheid opzij zet om zn zieke broer te bezoeken. Hij doet echter op een grasmaaier. De film heeft een heerlijk rustig tempo. Richard Farnsworth weet op meerdere momenten oprecht te ontroeren zoals tijdens een scene dat hij een andere oude man vertelt over zn oorlog belevenissen. Hij kan dat echter ook zonder dialoog, als hij bv met zn grasmaaier weet te schuilen voor de regen en gelukzalig een sigaartje opsteekt. Prachtig klein intiem stukje cinema met uitstekende regie, subtiele humor, mooie muziek en uitstekende acteerprestaties.



The Tenant - Roman Polanski - 1976

Naast de regie speelt Polanski ook de hoofdrol in zn derde deel uit de "appartementen trilogy". Polanksi speelt een timide Pool die een appartement betrekt. De vorige bewoonster pleegde zelfmoord. De andere bewoners zeuren bij elke geluidje en kloppen dan demonstratief op de deur om te klagen. Zijn de bewoners bezig de Pool tot waanzin en uiteindelijk zelfmoord te drijven of raakt de man vertrikt in zn eigen sexuele frustraties en paronoide wanen?

Er heerste een vreemde en nare sfeer in de film....een sfeer die Typisch Polanski is en dat naar mijn idee beter tot zn recht komt in Repulsion. Het einde van de film geeft genoeg ruimte voor interpretaties. De film had naar mijn idee wat krachtiger geweest als hij een half uur korter had geduurd, op een gegeven moment sleept hij zich wat voort. De look van de film is sober en draagt bij aan het sfeertje wat Polanski creeert. Beklemmend is het woord dat past bij deze film.

Lex v/d Moolen
24-11-2008, 16:44
Ik vond Tim Roth geweldig man!

Ik kan me geen film herinneren waarin ik hem vond tegenvallen. In Rob Roy speelt hij overigens ook een geweldige ********.

Oudlid_X5
24-11-2008, 17:01
Toch even een kanttekening bij mijn hoge cijfer.

Spoiler Alert

Van te voren wist ik dat ik niet veel kon verwachten van Emile Hirsch. En mijn verwachtingen kwamen ook uit. Hij draagt de film aardig maar Sean Penn zorgt ervoor dat de valkuilen mooi worden ontwijkt. Door het verhaal niet chronologische te vertellen zorgt Penn ervoor dat de film geen saaie rit wordt maar een film die veels te vol is zonder enige diepgang. Oftewel een makkelijk verteerbaar film voor het hele volk. In plaats van dat hij de visie van McCandless duidelijk naar voren laat komen lijkt het meer een jongen die zijn zus in de steek laat omdat hij het niet meer aankan wat zijn ouders tegen elkaar doen. We hebben dus te maken met een probleemgezin. Althans dat haal ik uit de vele flashbacks. De keuze is dan makkelijk gemaakt, je bent jong en je wilt de wereld verbeteren. Hoe doe je dat? Door de wildernis in te gaan.

Soms vraag je je af wat als een Terrence Malick deze film zou maken? Krijgen we dan de tegenhanger van Badlands te zien. Of wat als Werner Herzog dit project zou aangrijpen? Krijgen we dan een tweede Grizzly Man. Allemaal speculaties want Sean Penn heeft de film gemaakt en dat is jammer te noemen. Want hij maakt er soms echt een knoeiboel van. In het eerste uur zitten al twee moment waarbij Hirsch in de camera kijkt en ons iets probeert te zeggen. Maar wat? Waar moeten we ons bewust van worden. Dat is niet het enige waar Penn mee zit te kloten. Want de film is opgebouwd in vijf hoofdstukken die ieder duidelijk aangeeft welke periode van McCandless leven hij nu wilt behandelen. Sinds wanneer moet ik aan een handje worden genomen?

En dan die kleurige letters waar Sean Penn de film mee begint en herhaaldelijk terug laat komen. Of de constante muziek onder de film dat enige uitleg moet geven over de gemoedstand van McCandless. Voegt het iets toe. Nee, alleen wordt de film wat mooier voor het volk die het anders maar veels te saai zou vinden. Ik vond het een stijlafbreuk van een zeer interessant gegeven.

En dan die voice-over. Sean Penn heeft teveel gekeken naar de echte beeldende kunstenaars. De voice over leek zo uit een Terrence Malick film uit te lopen alleen is het daar op zijn plaats en hier niet. Door al die toevoegingen, die nergens echt helpen om het karakter McCandless te doorgronden, begint hij steeds meer te lijken op een Christus figuur.

Want neem nou eens de rivier die hij even zonder ervaring gaat bevaren. Of waarom vertrekt hij zo onvoorbereid Alaska in? Daarmee kun je herleiden dat de jongeman deze reis niet gepland had maar genoeg had van zijn ouders. Je kunt dus ook concluderen dat de jongeman teveel eer tegemoet komt. Zijn slechte kant, wat dus min of meer zijn inschattingsvermogen is, wordt maar vrij magertjes behandeld.

Verder vond ik de film veels te kort om indruk te maken. De relatie met zijn ouders en zus hadden met een half uur extra een beter inzicht gegeven in het karakter van McCandless. Niet alleen de relatie met zijn ouders maar ook de mensen die hij onderweg tegenkomt zouden met wat meer screentime beter uit de verf komen. Want zo is de ontmoeting met de diepgelovige Hal Holbrook indrukwekkend maar veels te kort.

Gelukkig kwam er in de laatste twintig minuten van de film opeens een ommekeer waardoor ik een beeld kreeg van McCandless en zijn visie op de wereld die me verre van het Christus figuur bracht. Dus al met al geen moment verveeld maar toch even een kleine kanttekening over hoe ik deze film ervaarde...

Volgens mij heb ik me nu negatiever geuit dan ik daadwerkelijk ben.

Tim k
24-11-2008, 17:04
In Liar / Deceiver is tie ook geweldig! Heb The Legend of 1900 met Roth in de hoofdrol ook nog liggen, maar heb hier slechts een stukje van gezien op tv. Binnenkort eens kijken.

TheGodfather
24-11-2008, 21:12
Black Sunday (http://www.imdb.com/title/tt0054067/)
Mario Bava`s regie debuut is ook de eerste film van de beste man die ik zag. En mijn lieve God, wat heb ik genoten! Vanaf de openingsscene zit je er gelijk goed in en pakte de film me. De prachtige zwart-wit fotografie en cinematografie, de (vooral voor die tijd) prachitge special effects, de spanning, het verhaal. Echt alles vond ik ontzettend sterk.
Als de andere films uit de 2 Bava boxen net zo goed zijn als Black Sunday heb ik nog wat te genieten.
Absolute aanrader!

9,0/10

Coen P.
24-11-2008, 21:16
Klinkt goed Timo! Maikel, Mel en Erwin waren al overstag...misschien moet ik zelf ook maar eens meer van de beste man gaan kijken! (y)

Denk dat ik eerst voor Danger: Diabolik ga, dat lijkt me echte een 'coole' film!

Coen P.
24-11-2008, 21:17
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (Steven Spielberg, 2008 )
Ik kan het plaatje niet vinden, maar sluit je ogen en zie die situatie voor je waar in South Park Lucas en Spielberg Indiana Jones in zijn kont pakken. Dat is namelijk precies wat er met deze film is gebeurd. Matig plot met een ridicuul einde (Spielberg: George, ik ben de buitenaardse wezens zat, ik heb het licht gezien! Lucas: Eindelijk Steven, waar gaan we het over hebben? Spielberg: interdimensionale wezens! Lucas: huh? Hoe zien die er uit dan? Spielberg: Nou precies als aliens, alleen noemen we ze anders!) en een te oude Indy. Gelukkig hebben we altijd deel één en drie nog! **1/2

Coen P.
24-11-2008, 21:18
Heel kort...

Across the Universe (Julie Taymor, 2007)
Ik heb weinig met The Beatles en nog minder met musicals, maar deze vond ik echt erg leuk! Een liefdesverhaal dat aan elkaar gezongen wordt met teksten en nummers van The Beatles. ****

Aanrader!

Coen P.
24-11-2008, 21:19
Nog korter :)

Forbrydelsens element (Lars von Trier, 1984)
Beklemmende debuutfilm van Lars von Trier die qua thematiek, de post-apocalyptische wereld en het onheilspellend kleurgebruik met recht een 'celluloid nightmare' mag heten. ****

Ook een aanrader (y)

TheGodfather
24-11-2008, 21:49
Klinkt goed Timo! Maikel, Mel en Erwin waren al overstag...misschien moet ik zelf ook maar eens meer van de beste man gaan kijken! (y)


zou ik zeker eens doen (y)

Sjeisbroochem
24-11-2008, 22:38
In Bruges > Briljante film met zwarte humor en tragische melancholieke ondertoon.

Voor mij de verrassing van het jaar!

Melzz
25-11-2008, 09:25
Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

Deze bekende Western had ik nog niet gezien. Een leuke, luchtige film. De plaatjes in de film zijn prachtig, de landschappen komen heel mooi tot zn recht. De wisselwerking tussen Newman en Redford is ook prima. In die film zitten drie muzikale intermezzo's die een beetje de vaart uit de film halen. Tijdens een van de drie muzikale stukken zien we alleen sepia foto's en dat duurt net even te lang. Ook de fietsscene met het nummer " Raindrops are falling on my head" komt nu wat gedateerd over. Ik zag trouwens wat overeenkomsten met The Wild Bunch zoals de eindscene. Hoogtepunt is de lange achtervolging. Had voor mij echt een topper geweest als ze toch voor een wat serieuzere aanpak hadden gekozen. Maar juist omdat de aanpak zo anders is, wordt het wel een revolutionaire Western genoemd. Dus mijn kritiek wordt juist als pluspunt ervaren. Prima vermaak maar dat niet genoeg indruk maakt om zich tussen de toppers te scharen.

Melzz
25-11-2008, 09:28
Klinkt goed Timo! Maikel, Mel en Erwin waren al overstag...misschien moet ik zelf ook maar eens meer van de beste man gaan kijken! (y)

Denk dat ik eerst voor Danger: Diabolik ga, dat lijkt me echte een 'coole' film!

Coen, jij hebt toch ook die eerste Bavabox aangeschaft? Je hebt "The Girl who Knew Too Much" toch uit die box bekeken? In die box zit ook de film die Timo net heeft gezien.

Oudlid_X5
25-11-2008, 12:44
Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

Deze bekende Western had ik nog niet gezien. Een leuke, luchtige film. De plaatjes in de film zijn prachtig, de landschappen komen heel mooi tot zn recht. De wisselwerking tussen Newman en Redford is ook prima. In die film zitten drie muzikale intermezzo's die een beetje de vaart uit de film halen. Tijdens een van de drie muzikale stukken zien we alleen sepia foto's en dat duurt net even te lang. Ook de fietsscene met het nummer " Raindrops are falling on my head" komt nu wat gedateerd over. Ik zag trouwens wat overeenkomsten met The Wild Bunch zoals de eindscene. Hoogtepunt is de lange achtervolging. Had voor mij echt een topper geweest als ze toch voor een wat serieuzere aanpak hadden gekozen. Maar juist omdat de aanpak zo anders is, wordt het wel een revolutionaire Western genoemd. Dus mijn kritiek wordt juist als pluspunt ervaren. Prima vermaak maar dat niet genoeg indruk maakt om zich tussen de toppers te scharen.

Precies hoe ik erover denk...;)

DanielC.
25-11-2008, 18:45
Ondanks het teleurstellende Quantum of Solace zit ik weer helemaal in de Bond sfeer. Gisteren heb ik de box eindelijk aangeschaft, en direct ging Dr. No in de speler. De eerste Bond film, en wat heb ik weer genoten. De film heeft een heerlijk rustig tempo (ontspannend, zelfs!), Sean Connery is zo'n charmante man, de sets zijn prachtig en dat veel op locatie geschoten is geeft de film een lekker exotisch gevoel. Dan is er natuurlijk nog de legendarische james bond theme, de tarantula scene, Ursula en nog zo veel meer. Heerlijke film.

TheGodfather
25-11-2008, 21:04
The Killers (1946) (http://www.imdb.com/title/tt0038669/)
Twee onbekende gangsters komen naar een klein dorpje waar ze op zoek zijn naar The Swede. Bij het restaurant vragen ze of de man achter de counter hem kent. Als hij vraagt "waarom?" zeggen de mannen: "We zijn hier om `m te vermoorden." ....

Wat volgt is een briljante, ontzettend spannende film noir die zijn verhaal verteld via flashbacks waarin de puzzelstukjes van het verhaal langzaam maar zeker in elkaar vallen. De film heeft alles wat film noir zo geweldig maakt: een sterk en goed uitgewerkt verhaal, prachtige sfeervolle fotografie, een nog sfeervollere soundtrack die perfect past de scenes die op dat moment te zien zijn en natuurlijk zeer sterk acteerwerk.
Dit is op volle toeren genieten van begin tot einde, de 1 uur en 45 minten zijn om voordat je er erg in hebt.
Een van de beste film noirs die ik ooit gezien heb.

8,8/10

mercapto
26-11-2008, 00:19
Ladri di biciclette

Nee.
Ik had er meer van verwacht.
Krachttermen als "...één van de beste films ooit gemaakt..." en "meesterwerk" zie ik er (nog) niet in. Of dit een groei film is of een Shawshank moet ik nog zien, volgend jaar nog maar eens in de herkijk.
Veel mensen hebben het over de band tussen vader en zoon of de strijd om eten op tafel te krijgen...ik zie vooral wanhoop.
In het begin van de film zien we hoop geboren worden, en de hoop stond bijna voor een dichte deur omdat de vader de hoop al had opgegeven. Waar de andere mannen nog staan te dringen bij de baantjesverdeler mist de vader bijna z'n kans.
Van het ene extreem gaan we al gauw over naar het andere wanneer dat baantje in gevaar komt. Wanneer de vader de eerste keer de fiets uit het oogt verliest zit je te wachten tot de dieven toeslaan. Datzelfde gevoel had ik meerdere malen toen de vader het zoontje uit het oog verloor. Door de pure wanhoop is hij bijna blind voor al het andere om hem heen. Het zoontje lijkt soms wel onzichtbaar en dreigt zoek te geraken of onder de voet te worden gelopen. Wat mij betreft het sleutelwoord van de film, wanhoop. Hoewel er geen stortvloed aan emoties op me afkwam werd ik er niet echt vrolijk van. Normaal ben ik dol op deprimerende films, maar dit, neen, het zal me wel te subtiel zijn.

Coen P.
26-11-2008, 08:28
Coen, jij hebt toch ook die eerste Bavabox aangeschaft? Je hebt "The Girl who Knew Too Much" toch uit die box bekeken? In die box zit ook de film die Timo net heeft gezien.

ja! ja! en dat weet ik! Vind die hoes van Danger: Diabolik alleen zo kewl, moet die film gewoon zien! (y)

Melzz
26-11-2008, 09:07
ja! ja! en dat weet ik! Vind die hoes van Danger: Diabolik alleen zo kewl, moet die film gewoon zien! (y)

Ok oke oke....ik houd nu eenmaal precies bij wat je kijkt, koopt, waarom en hoezo....vandaar mn vraag....:mrgreen: Ga nu maar Black Sunday kijken.... Diabolik is trouwens ook leuk...lekker camp....

Coen P.
26-11-2008, 10:38
Ok oke oke....ik houd nu eenmaal precies bij wat je kijkt, koopt, waarom en hoezo....vandaar mn vraag....:mrgreen: Ga nu maar Black Sunday kijken.... Diabolik is trouwens ook leuk...lekker camp....

Heel goed die sociale controle! Kijk je ook altijd of ik wel mijn handen was als ik van de wc afkom? :)

Weet overigens niet wanneer Bava aan de beurt is. Heb nog 200 films te zien :)

Dennis Vansant
26-11-2008, 12:15
Oeh, oeh, Bava's Black Sunday moet ik ook nog 'n keer zien, wordt het dan niet stilaan tijd om op je uitnodiging om bij je thuis in Elst te komen pilsen in te gaan, Coen? :p

*NERAZZURRI*
26-11-2008, 15:09
Vertigo

Wat blijven die Hitchcock's toch geweldige films. Binnenkort de andere toppers ook weer eens af. Dit was in m'n herinnering de beste. Ben benieuwd of ik dat nog steeds vind.

mercapto
26-11-2008, 18:36
Rear Window FTW! ;)

Bugssje
26-11-2008, 19:38
Burn After Reading:

Weer een heerlijke Coens film! De film zit vol met rare types en ik zat de hele film met een big smile te kijken.
7.8

intexor
26-11-2008, 19:42
Rear Window FTW! ;)

Ook mijn favoriete Hitchcock.

DanielC.
26-11-2008, 21:52
gisteren heb ik From Russia with love gezien, regelmatig in mijn bed liggen rollen. Hilarische film. Daniele Bianchi. <3 Dit is toch wel een van de fraaiste bond-girls.

TheGodfather
26-11-2008, 22:06
The Killers (1964) (http://www.imdb.com/title/tt0058262/)
Nadat ik gisteren het origineel van Robert Siodmak uit 1946 had gezien was het vandaag tijd voor de remake van Don Siegel, de man die eigenlijk het origineel zou regisseren. Door contractuele zaken kwam het daar in echter niet van. In 1964 kreeg hij dus nog een kans.
Het resultaat stelde me, in vergelijking met het briljante origineel, een beetje teleur. Waar Siodmak`s versie mysterieus, donker en spannend is, mist deze versie eigenlijk een beetje van al die ingredienten. Het wordt nergens écht spannend of mysterieus, en ook niet echt donker van toon. De zwart-fit fotografie in het origineel is een ontzettend groot voordeel, en dat mist deze versie dus. Erg jammer.
Het echte hoogtepunt van de film is de rol van Lee Marvin, die een geweldige performance neerzet, en de hele stoere soundtrack. Het feit, de verandering in het verhaal dat hier de huurmoordenaars zelf op zoek gaan en hun eigen onderzoek starten vond ik wel erg goed gedaan en het werkt ook goed, mede dus door het geweldige acteerwerk van Marvin.
Op zich zelf staand is het dus best een aardige film maar jammer genoeg valt ie in het niet bij Siodmak`s fenomenale originele versie.

7,0/10

Jordy van Buel
27-11-2008, 13:06
Wall-E

Weinig aan toe te voegen, dit is wederom een parel van Pixar. Een echte must-see!

Coen P.
27-11-2008, 14:31
Net the Mist gezien.

Moralistische meuk met hemeltergend slechte special effects en bijna net zo slecht acteerwerk. Het claustrofobische eerste half uurtje was ok, maar daarna was het einde zoek. Over 'het einde' gesproken, dit was dan wel weer ok. **1/2

Oudlid_X5
27-11-2008, 14:39
Waltz with Bashir (2008 ) Vergeet al die lege commerciële animatie films want deze zal je compleet omverblazen.... :roll:

Ik was in tijden niet zo van de kaart gebracht als bij deze animatie film. Waltz With Bashir had me meteen bij de kladden en liet me ver naar de aftiteling eens rustig beseffen wat ik zonet gezien had. Ik heb de film een aantal weken geleden gezien maar kon toen nog niet in woorden uitbrengen wat voor diepe indruk de film op me gemaakt had.

Iedereen heeft last van zijn geweten. Dat geweten laat ons vooral in de nachtelijke uurtjes spreken door nachtmerries en of dromen die je niet altijd kunt uitleggen. Zo ook de hoofdpersoon van deze film. Ari Forlan heeft last van een nachtmerrie dat te maken heeft met bloeddorstige honden die door de stad heen razen. Waarom komt deze nachtmerrie toch steeds terug? Wat wil het zeggen? Met deze vragen gaat hij wat oude vrienden af die vertellen dat het te maken heeft met een oorlog waar hij de honden afschoot die de komst van het leger niet zou verraden in Zuid-Libanon.

En zo zien we beetje bij beetje wat er toentertijd heeft plaatsgevonden. Dit alles wordt bijgestaan in prachtige animatie. De kleur geel komt er het meeste in voor waarschijnlijk omdat de film afspeelt in dromen en nachtmerries. En dat zegt dan weer iets over de toestand van de hoofdpersoon. Het is dan ook een (sur)realistische prent en dat (sur)realistische had bij mij een uitstekende werking. Want ik kwam letterlijk in extase bij sommige beelden. Hypnotiseren wil ik het zelfs noemen!

Er zijn verschillende beelden die bij mij op het netvlies zijn gebrand denk aan de zwemmende reuzenvrouw die een soldaat red of de terugkerende jongens die naakt de zee uit lopen met hun wapens in de handen en zo verbaasd Beiroet intrekken.

Wonderschoon, magistraal maar tevens ook aangrijpend. Want de animatie wordt op het einde van de film overgezet tot echte beelden. En dan kun je niet meer dan je tranen laten lopen. Je kunt niet anders concluderen dan dat Ari Folman behoorlijk wat meegemaakt heeft en dat wij toch wel blij mogen zijn met dit leven.

http://www.pablogt.com/blog/uploads/2008/07/waltz-with-bashir.jpg

http://image.guardian.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2008/05/15/waltzw.jpg

Oudlid_X5
27-11-2008, 14:41
Der Baader Meinhof Komplex (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135448) (2008 )


Deze sensationele actiefilm is gemaakt voor een jong publiek. Helaas is dit voor de gevorderde kijker die ook nog eens bij dat jonge publiek hoort een misplaatste grap.

Het probleem van de film is vooral de visie van de RAF-leden. Hun drijfveren, hun motivatie om geweld te plegen lijkt nergens naar boven te komen. Ze lijken daarom dan ook meer op kinderen in een grote mensenwereld die alsmaar ruzie met elkaar hebben. Zelfs de scènes in de film als ze elkaar aan het overtuigen zijn heb je te maken met schreeuwerige kinderen die maar al te graag tegen iedereen rebelleren. Dat zinloos rebelleren tegen iedereen komt dan ook het beste naar voren in de scène op het trainingskamp in Jordanië. Waarbij ze opeens als nudisten beginnen te gedragen.

Let ook goed op in de gevangenis. Waarbij de lui van RAF behoorlijk wat vrijheidsgraden hebben. Televisie, radio, telefoon, er mogen zelfs mensen overnachten om gezellig te kletsen over de volgende geplande aanval.

Buiten de lege inhoud om viel me ook op dat de personages zo snel werden ingewisseld dat ik op een gegevenmoment niet meer wist wie wat was en wat die dan gedaan had. Let vooral op de rol van Moritz Bleibtreu die carte blanche lijkt gekregen te hebben van de regisseur. Een ongeleid projectiel dat de leiding heeft over de RAF-leden. Dit soort mensen worden naar mijn mening te geromantiseerd. Waardoor het lijkt dat de politie en de staat verkeerd handelt. De enige echte fatsoenlijke en ingetogen rol moeten we aan Bruno Ganz toeschrijven. Hij denkt tenminste na voordat hij handelt!

Het moment dat ik compleet weggeblazen werd was toen Bob Dylan met 'Blowin' in the wind' de film uitblaast. En dat is jammer te noemen want de actie komt vrij hard en realistische over om vervolgens met een dubbel en lachwekkend gevoel de bioscoop te verlaten.

freaky
27-11-2008, 15:38
http://www.mediadis.com/pictures/big/182093.jpghttp://www.mediadis.com/pictures/big/182094.jpghttp://www.mediadis.com/pictures/big/174800.jpg

Ocean's Eleven ( 2001 ) - 7.5 / 10

Dit blijft voor mij echt een geweldige film, ook al bevat hij wat schoonheidsfoutjes, hoe deze film in elkaar steekt vind ik echt subliem en de volledige cast is zeer goed op elkaar ingespeeld. Regisseur Steven Soderbergh zet voor mij dus een erg leuke film neer die ondersteund word met prachtige Las Vegas plaatjes en met de geweldige muziek van David Holmes die een zeer grote bijdrage leverd aan de sfeer dat deze film uitstraald. George Clooney is terug schitterend (zie die man dan ook graag acteren) en de rest van de cast (teveel om op te noemen) waren allemaal goed in hun rol. Heb deze nu al veel gezien, en verveelt nog steeds niet en die finale blijft WAUW.

Ocean's Twelve ( 2004 ) - 6 / 10

Het verhaal hierachter vond ik nogtans leuk bedacht over een dief die de beste wilt zijn en daardoor Ocean in de zak wilt draaien maar de uitwerking van dit verhaal is jammer genoeg bedroevend met een finale die gewoon geen steek houdt waarom je hele team laten arresteren, en dan al die moeite doen met die Julia Roberts look-a-like scene die overigens te belachelijk is voor woorden (waarschijnlijk gewoon gedaan om Roberts toch wat te laten doen in de film) als je het echte ei toch al in je bezit hebt, begrijp niet echt dat je dan al die moeite nog doet om een nep ei te stelen.

De cast wordt maar minimum gebruikt waardoor deze film bijna volledig draait rond George Clooney, Brad Pitt & Matt Damon (Matt Damon heeft gelukkig een grotere rol) De muziek van David Holmes blijf ik erg leuk vinden, maar voor de rest blijft deze film toch wel een besmetting op de Ocean's reeks want ik blijf erbij heel het einde houdt geen steek ook uit de gevangenis raken met hulp van mamalief was erover...

Ocean's Thirteen ( 2007 ) - 7 / 10

Regisseur Steven Soderbergh gaat eindelijk terug naar de roots waar de reeks mee begon, en dat vind ik toch wel een positief pluspunt want deze vond ik erg leuk en terug met een castgebruik waarvan elk zijn doel had. Al Pacino vond ik een leuke toevoeging, ook al komt hij niet zo dreigachtig over, niet echt iemand om schrik van te hebben wat ik raar vond want vroeger was Pacino toch wel een badass. Terug leuke muziek van David Holmes waardoor je direct in de Ocean sfeer beland terug, maar toch kan deze zeker niet tippen aan Ocean's 11 en ze hadden het beter bij 11 gelaten, maar dit is nu een trilogy geworden en dit is toch wel een vrij waardige afsluiter, gewoon jammer dat we nooit weten hoe ze aan al die grote machine's raken, want vond het toch wel een vrij grote boormachine

RIP: Bernie Mac

Brakhage
27-11-2008, 17:52
Net the Mist gezien.

Moralistische meuk met hemeltergend slechte special effects en bijna net zo slecht acteerwerk. Het claustrofobische eerste half uurtje was ok, maar daarna was het einde zoek. Over 'het einde' gesproken, dit was dan wel weer ok. **1/2
Haha, exact mijn gedachten (hoewel we over het einde van mening verschillen)... waar al die hoge cijfers vandaan komen is me een raadsel :confused:

DanielC.
27-11-2008, 18:04
Dat vroeg ik me ook af toen ik in de bioscoop zat. Wat een vreselijke draak. En dan in het bijzonder het einde. Vreselijk ook met die muziek van Dead Can Dance erbij.

Ik dacht dat ik gisteren hier ook iets gepost had, maar dat zal wel verwijderd zijn ivm wo2boy (ofzo), waarom dan mijn hele bericht verwijderd moet worden is een raadsel. Het kwam er op neer dat ik From Russia with Love heel grappig vond.

Brakhage
27-11-2008, 18:12
Dat vroeg ik me ook af toen ik in de bioscoop zat. Wat een vreselijke draak. En dan in het bijzonder het einde. Vreselijk ook met die muziek van Dead Can Dance erbij
Ow ja, die muziek was ik alweer vergeten...braak. Ik ben echt schaterlachend de bioscoop uitgelopen, ik had het echt niet meer - vermoedelijk toch niet de intentie van de heer Darabont. Ach ja, zoals een wijs man ooit tegen me zei: 'zo gaan die dingen.'

Patrick van den Hul
27-11-2008, 18:33
Dat vroeg ik me ook af toen ik in de bioscoop zat. Wat een vreselijke draak. En dan in het bijzonder het einde. Vreselijk ook met die muziek van Dead Can Dance erbij.

Ik dacht dat ik gisteren hier ook iets gepost had, maar dat zal wel verwijderd zijn ivm wo2boy (ofzo), waarom dan mijn hele bericht verwijderd moet worden is een raadsel. Het kwam er op neer dat ik From Russia with Love heel grappig vond.

Excuses, dat ging even iets te snel. Bericht is teruggezet.

Coen P.
27-11-2008, 20:31
Haha, exact mijn gedachten (hoewel we over het einde van mening verschillen)... waar al die hoge cijfers vandaan komen is me een raadsel :confused:

Nou het einde sprak mij vooral aan omdat er gebroken wordt met het traditionele happy ending. Het is wel geforceerd, maar wellicht had ik er vrede mee omdat ik blij was dat de cast definitief uit de weg werd geruimd. Wat een stelletje flapdrollen bij elkaar. .

Had overigens véél meer van de film verwacht :(

Brakhage
27-11-2008, 20:39
Nou het einde sprak mij vooral aan omdat er gebroken wordt met het traditionele happy ending.
Dan heb jij zeker een standbeeld van Lars von Trier in je woonkamer staan? :razz:

Coen P.
27-11-2008, 20:44
Dan heb jij zeker een standbeeld van Lars von Trier in je woonkamer staan? :razz:

Nee, ik heb wel een foto van Steven Spielberg op mijn dartbord, telt dat ook? :)

intexor
27-11-2008, 20:49
Ik heb The Mist daarstraks nog eens opnieuw gekeken en hij krijgt van mij bij een tweede kijkbeurt opnieuw een 9/10. Ik vind het een zeer sfeervolle Stephen King verfilming. En ja de CGI ziet er goedkoop uit, de cast is niet de beste, maar als je al een paar Stephen King verfilmingen hebt gekeken in je leven (en dan heb ik het natuurlijk niet over bijv. The Shining, maar de échte Stephen King B-films) dan weet je dat dit soort films het niet moet hebben van hoge productiewaarden of schitterende acteerprestaties, maar wel van een goed neergezette horror-sfeer en goede dialogen. De interactie tussen de mensen in de supermarkt vond ik bijv. uitstekend, en dan natuurlijk ook dat veelgenoemde niet-standaard einde. De vorige 2 Darabont King-verfilmingen vond ik niet veel aan, maar zoals deze mag hij er voor mijn part ieder jaar eentje maken.

Coen P.
27-11-2008, 20:54
Goed neergezette horror-sfeer? Goede dialogen?

Ik zal wel naar een verkeerde versie van The Mist hebben gekeken, want geen van beide was aanwezig. Vanavond heb ik bijvoorbeeld El Orfonato gekeken en daarna durfde ik amper naar boven. Daar lukt de sfeer wel. The Mist was tenenkrommend slecht, totaal sfeerloos, geen spanning en gekunselde dialogen. Ik zat continu op de klok te kijken: 'aargh, ik moet nog 1 uur...'.

intexor
27-11-2008, 20:57
Goed neergezette horror-sfeer? Goede dialogen?

Ik zal wel naar een verkeerde versie van The Mist hebben gekeken, want geen van beide was aanwezig. Vanavond heb ik bijvoorbeeld El Orfonato gekeken en daarna durfde ik amper naar boven. Daar lukt de sfeer wel. The Mist was tenenkrommend slecht, totaal sfeerloos, geen spanning en gekunselde dialogen. Ik zat continu op de klok te kijken: 'aargh, ik moet nog 1 uur...'.

Mjah da's een kwestie van smaak dan zeker. Bij dat soort Spaanse horror val ik dan weer in slaap.

Coen P.
27-11-2008, 20:58
Grappig, als ik die film vanavond had gezien had ik niet eens durven slapen :)

Laten we het hier bij laten. Ik heb smaak en jij niet. Nuff' said ;)

intexor
27-11-2008, 21:05
Grappig, als ik die film vanavond had gezien had ik niet eens durven slapen :)

Laten we het hier bij laten. Ik heb smaak en jij niet. Nuff' said ;)

:mrgreen:

Nu moet ik wel zeggen dat ik The Orphanage nog niet gezien heb, maar ik verwacht er ongeveer hetzelfde van als The Devil's Backbone en dat was voor mij toch ook een tegenvaller. Ik zal het hier nog wel eens neerpennen wat ik van The Orphanage vond zodra ik die gezien heb.

Coen P.
27-11-2008, 21:09
Doen! The Orphanage is echt geweldig hoor!

freaky
27-11-2008, 23:07
http://images.play.com/covers/3257008m.jpg

24: Redemption extended ( 2008 ) - 7 / 10

Kiefer Sutherland blijf ik geweldig vinden in zijn rol als Jack Bauer, en blijf dan ook een grote 24 fan maar deze film is eigelijk meer een soort pilootaflevering om al wat smaak in de mond te krijgen van Seizoen 7, en voor de rest had deze film wat weinig om het lijf die waarschijnlijk wel meer uitgewerkt zal worden in het nieuwe seizoen dat de film misschien dan wel beter maakt. De aktiescenes zagen er vrij goed uit voor een tvfilm, maar spijtig dat je alles al gezien had in de trailer. Heb genoten van deze film, maar zoals ik al eerder zij zal deze waarschijnlijk beter tot zijn recht komen wanneer Seizoen 7 volledig uitgezonden zal zijn.

Brakhage
27-11-2008, 23:50
Portrait in Black (Michael Gordon, 1960) ****1/2

Welkom bij de Douglas Sirk show zonder Douglas Sirk! Of zoiets. Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn dat deze film gemaakt is om in hetzelfde rijtje te passen als de Sirk films maar dan met de soap factor nog vele malen hoger opgeschroefd. Sirk maakte zijn laatste film in 1959, een jaar dus voor deze film die vrijwel exact hetzelfde team heeft als vele Sirk films: Ross Hunter als producent, Russell Metty achter de camera, Frank Skinner als componist en zelfs Lana Turner en Sandra Dee uit ‘Imitation of Life’ gaan op herhaling. Daarbij worden ze nog eens bijgestaan door de acterende muur Anthony Quinn (voor wie ik de laatste tijd een bijzondere waardering heb opgebouwd) en de altijd intrigerende John Saxon. De film zit vooral in het eerste deel boordevol met de meest hilarische, bitchy dialoog buiten het oeuvre van John Waters om – een van de schrijvers moet wel een valse nicht geweest zijn! Visueel voelt het allemaal aan als Sirk light natuurlijk, het echte visuele vuurwerk blijft uit, maar Michael Gordon (van wie ik eerder de eveneens erg innemende Rock Hudson vehikels ‘Pillow Talk’ en ‘A Very Special Favor’ zag) houdt het constant zeker wel interessant, ongetwijfeld geholpen door de gloedvolle cinematografie van Metty en die altijd heerlijk kitscherige decors die het handelsmerk van Ross Hunter zijn. Het verhaaltje is schaamteloos soapopera terrein, waarin moord, intriges en verraad aan de orde van de dag (en nacht) zijn. Ik heb me werkelijk vreselijk geamuseerd met deze stijlvolle onzin.

riny
28-11-2008, 00:23
Goed neergezette horror-sfeer? Goede dialogen?

Ik zal wel naar een verkeerde versie van The Mist hebben gekeken, want geen van beide was aanwezig. Vanavond heb ik bijvoorbeeld El Orfonato gekeken en daarna durfde ik amper naar boven. Daar lukt de sfeer wel. The Mist was tenenkrommend slecht, totaal sfeerloos, geen spanning en gekunselde dialogen. Ik zat continu op de klok te kijken: 'aargh, ik moet nog 1 uur...'.

als je hem in kleur hebt gekeken dan was dat inderdaad de verkeerde versie.

ik gaf hem ook een 9, z/w versie dan.

Coen P.
28-11-2008, 07:51
Ik heb helaas de kleurenversie gezien inderdaad...is de zwart/wit versie zoveel beter? Zou dan wel beter aansluiten bij de sci/fi horror films van de jaren '50!

Marcel v/d H.
28-11-2008, 09:07
Zal de film binnenkort ook nogeens kijken in zwart/wit. Heb hem al wel eerder gezien in kleur en ik vond het toen ook al een prima film.

Melzz
28-11-2008, 09:52
The Passionate Friends - David Lean (1949)

De box met 10 films is binnen en meteen maar even kijken hoe de vork in de steel zit. De uitstekende beeldkwaliteit valt meteen op....gerestaureerd met behulp van BFI. Dit liefdesverhaal wordt op een elegante en volwassen manier vertelt. Lean gebruikt een voor die tijd complexe vertelstructuur met allerlei flashbacks. Een vrouw en een man hebben een affaire en kunnen elkaar, zelfs na jaren, niet vergeten. Ze komen elkaar dan ook weer een paar keer gedurende hun leven tegen. Beide zijn getrouwd en zullen verder moeten gaan met het leven dat ze hebben gekozen.

Prima film dat vooral....elegant is. De cameravoering, de vertolkingen. Een extra pluim voor de acteur Claude Rains die een bijrol heeft maar die op mij de meeste indruk heeft gemaakt. De man speelt de echtgenoot van de vrouw die de affaire door heeft. Hij blijft waardig en respectvol en tijdens de laatste scenes in de film neemt hij het heft in eigen handen op een manier die bewonderingswaardig is. Niet geheel mijn genre maar doordat de film niet is doorspekt met oversentimentele en melodramatische aspecten voor mij toch zeer genietbaar.

riny
28-11-2008, 12:11
Ik heb helaas de kleurenversie gezien inderdaad...is de zwart/wit versie zoveel beter? Zou dan wel beter aansluiten bij de sci/fi horror films van de jaren '50!

Heb beide versies gezien, eerst de z/w versie die ik fantastisch vind en daarna de kleurenversie en vond ik echt duidelijk een stuk minder. Sfeer, special effects, acteerwerk, alles komt gewoon veel beter over in de z/w versie en doet inderdaad sterk denken aan de horror/sci-fi van de jaren 50 en 60. Je zou denken dat het niet zoveel uitmaakt maar het is echt zo. Het is dan ook de versie die Darabont in gedachten had tijdens het filmen. Sommige scenes zijn echt zo mooi gefilmd in z/w terwijl diezelfde scenes in kleur totaal geen indruk maken. Dat hij ook in kleur is uitgebracht is vooral de keuze van de studio geweest.

z/w: 9/10
kleur: 6/10

Coen P.
28-11-2008, 13:37
Weer wat geleerd Riny, zal me ooit eens aan de zwart/wit versie gaan wagen (y)

Zelf trouwens net Hard Candy gezien. Ellen Page is net als Juno een vroegrijp en erg wijze tiener. Ditmaal met een sadistische twist als ze een pedofiel gevangen houdt en onder handen neemt! Goed stukje psychologische spanning. Nagenoeg op één locatie gefilmd. Helaas deed de MTV/videodclip-achtige manier van filmen mij geen goed. ***1/2

Peter van santbrink
28-11-2008, 17:00
Zomerhitte 4/10

lekker cruisen door Afghanistan
killer velduil
hoe verstop ik 2 rugzakken met 4 miljoen aan heroine
dood door zwiepende tak
laatste scene van de Mummy met Kathleen (hoe verzin je het)

en ga zo maar door; gegarandeerde Oscar voor beste scenario (NOT!)

krijgt nog een 4 voor Sophie

TheGodfather
28-11-2008, 19:18
Ladri di biciclette

Veel mensen hebben het over de band tussen vader en zoon of de strijd om eten op tafel te krijgen...ik zie vooral wanhoop.

Uiteraard is het wanhoop: de vader kan z`n beroep niet uitoefenen en kan dus geen eten op de tafel brengen. Daar wordt ie idd. nogal wanhopig van ;)


Haha, exact mijn gedachten (hoewel we over het einde van mening verschillen)... waar al die hoge cijfers vandaan komen is me een raadsel :confused:
Dan ben ik toch niet de enige die daar zo over denkt. Dat valt me alweer mee :mrgreen:

TheGodfather
28-11-2008, 20:02
Gisteren in de sneak:

Religulous (http://www.imdb.com/title/tt0815241/)
Een documentaire waarin stand-up comedian Bill Maher opzoek gaat naar wat er waar is van het hele Bijbel verhaal en hoe de mensen erover denken. Hij reist de hele wereld over en interviewt gelovigen, priesters, een senator en wetenschappers.
Hij probeert je gedurende ruim 1,5 van zijn mening te overtuigen en `m op te dringen. En daar ligt eigenlijk het grote manco van de docu: hij is te opdringerig van toon en probeert je echt kosten wat kost er van te overtuigen. De manier waarop ie dat doet, doet het meest denken aan een Michael Moore docu. Gebracht met humor en uiteraard op zo`n manier gemonteerd.
Waar deze docu echter te ver doorslaat is in het vaak (grof) beledigen van mensen. Dat is helemaal niet nodig en komt de docu helemaal niet ten goede.
Na de helft wordt de toon te drammerig en gaat de humor een beetje verloren. Erg jammer want het eerste deel is erg tof. Als ie op die toon was door gegaan was het een geweldige docu geweest, nu heb je het na een uurtje wel gezien.

6,8/10

Marc T.
28-11-2008, 20:03
Doen! The Orphanage is echt geweldig hoor!


Dat is een ding wat zeker is. Is deze al op Blu Ray verkrijgbaar? WAT een film :D

Wim S.
28-11-2008, 20:37
Eden Lake : Een film waar ik niet echt veel van verwachte maar dit bleek best mee te vallen. Deed me zelfs een beetje aan de film Them denken. 2 geliefden die grote plannen hebben om in Eden Lake een vakantieoord te willen gaan laten bouwen en ze besluiten om daar te gaan kamperen aangezien het erg mooi daar is. Hun romantisch uitje wordt nogal gauw verpest door een groepje vervelende pubers, het begint met pesten maar loopt op een gegeven moment helemaal uit de hand. 7.5/10

While She Was Out : Vreselijke slechte film, qua verhaal redelijk maar erg slecht uitgewerkt. Kim Basinger is een redelijke grote naam maar acteert hier verschrikkelijk slecht, gewoon een aanfluiting. Een huisvrouwtje(Basinger) krijgt het aan de stok met een paar agressieve mannen en ontsnapt, maar de mannen achtervolgen haar. Deze film is gewoon waardeloos en mijn advies mijden deze film. 3/10

Traitor: Geweldige film over spionage binnen de terrorisme, mooie aktie, spannend en meeslepend. 8/10

The Art of Traveling : De film begint en ziet er eerst best amateuristich uit. Maar na verder verloop blijkt het best een leuke film te zijn over iemand die de wereld wil verkennen, wil reizen en de schoonheid daarvan. Op sommige momenten best wel langdurig. 6.2/10

Donkey Punch : een paar losbandige meiden gaan naar spanje op vakantie en komen daar al gauw wat mannen tegen. Die mannen stellen hun voor om naar hun jacht te gaan feesten. De meiden gaan uiteraard mee en ze varen de zee op. Er gebeurt iets namelijk de Donkey Punch (als je wilt weten wat dat is, kijk de film), en loopt alles uit de hand. 6.5/10

intexor
28-11-2008, 20:43
Donkey Punch : een paar losbandige meiden gaan naar spanje op vakantie en komen daar al gauw wat mannen tegen. Die mannen stellen hun voor om naar hun jacht te gaan feesten. De meiden gaan uiteraard mee en ze varen de zee op. Er gebeurt iets namelijk de Donkey Punch (als je wilt weten wat dat is, kijk de film), en loopt alles uit de hand. 6.5/10

Wordt er ook echt een donkey punch vertoond? Ik veronderstel van niet, of dat het zo'n scene is waarin je eigenlijk niets ziet, anders zou de film waarschijnlijk NC-17 zijn.

Wim S.
28-11-2008, 20:45
Wordt er ook echt een donkey punch vertoond? Ik veronderstel van niet, of dat het zo'n scene is waarin je eigenlijk niets ziet, anders zou de film waarschijnlijk NC-17 zijn.

De donkey punch wordt vertoond, er komt op dat moment ook veel bloot in voor dus ik neem aan dat de film wel NC-17 is.

intexor
28-11-2008, 21:06
De donkey punch wordt vertoond, er komt op dat moment ook veel bloot in voor dus ik neem aan dat de film wel NC-17 is.

Okay, dacht echt dat het zo'n gimmick-titel zou zijn en ze het niet zouden tonen. Kan inderdaad best wel zijn dan dat hij NC-17 rating heeft, ik zie op IMDB dat het een Britse film is en dat hij in de UK 18+ is, maar er staat geen Amerikaanse rating bij momenteel.

mercapto
28-11-2008, 21:08
Uiteraard is het wanhoop: de vader kan z`n beroep niet uitoefenen en kan dus geen eten op de tafel brengen. Daar wordt ie idd. nogal wanhopig van ;)


Het gaat mij er meer om dat er niks is tussen vader en zoon, die man is totaal verdwaald in de wanhopigheid. Of hebben we het dan over een lekke band ? :mrgreen:
Nou ja, motieven genoeg :)

mercapto
28-11-2008, 21:10
Okay, dacht echt dat het zo'n gimmick-titel zou zijn en ze het niet zouden tonen. Kan inderdaad best wel zijn dan dat hij NC-17 rating heeft, ik zie op IMDB dat het een Britse film is en dat hij in de UK 18+ is, maar er staat geen Amerikaanse rating bij momenteel.

Moest het toch even checken op urban dictionary :D
Leuke beschrijving ;)

intexor
28-11-2008, 21:17
Moest het toch even checken op urban dictionary :D
Leuke beschrijving ;)

Ik kende de term ook niet tot ik eens een trailer zag passeren voor deze film. Via google kwam ik uit op een soort seks-woordenboek ;)

Melzz
29-11-2008, 13:49
The Killers - Robert Siodmak - 1946

Komt meteen binnen als 1 van de aller sterkste noirs die ik tot nu toe heb gezien. Alles wat het genre zo boeiend maakt zit in deze film; prachtige belichting, gevatte dialogen, sterk verhaal, een geweldige femme fatale en een uitstekende ontknoping. Via getuigenissen van anderen volgen we het verhaal van "The Swede" gespeeld door Burt Lancaster. In de beginscene wordt hij vermoord.....maar waarom?

De beginscene is vreselijk sterk. Twee killers komen een diner binnen en middels gevatte dialogen terroriseren ze een klant en het personeel. Geweldig begin en het niveau blijft hoog.

9.0

Ubiytsy - Andrei Tarkovsky- 1958

Een film van 19 minuten. Zo'n beetje de beginscene van de noir The Killers uit 1946 wordt hier zo'n beetje dunnetjes over gedaan. Grappig om te zien dat een andere regisseur er totaal wat anders van bakt. Het verschil met een origineel is enorm. Vergeleken bij die film is dit echt vrij matigjes. De dialogen komen niet snel en gevat genoeg naar voren en de regie en editing is wat houterig. Wel grappig om Tarkovsky zelf nog even in een klein rolletje te zien. Geinige curiositeit maar haalt het dus niet bij het origineel.

6,6

E@gle
29-11-2008, 14:12
Madagascar 2

Heerlijke animatiefilm! Iedereen die het sfeertje en de humor uit 1 wel kon waarderen raad ik deze film aan, lekker even anderhalf uur een feel-good movie zonder poespas die mij en m'n vriendin met een brede glimlach de zaal deed uitlopen :)

Melzz
29-11-2008, 14:31
Isle of the Dead (1945)

Aardige film uit de Val Lewtonbox. Boris Karloff speelt een legerofficier die op een eiland terecht komt. Op het eiland heerst de plaag....en wil koste wat het kost de bewoners behoeden het eiland te verlaten omdat ze anders het leger kunnen besmetten. En dan gebeuren er nog meer vreemde zaken.....zo heerst er het gevaar van de vorvolaka!
Mooie suggestieve horror met het kernmerkende schaduwspel.

Wim S.
29-11-2008, 16:40
Cronicles of Narnia The Lion, Witch and the Wardrobe (BR) : Ik zie deze film nu voor de 2e maal, ook als voorbereiding op het vervolg maar ook vanwege opnieuw aangeschaft op Blu-ray. De Blu-ray is redelijk maar spat niet echt van het scherm af en heeft o.a. een 5.1 uncompressed track, had graag een engels dts track gezien. Maar de film blijft geweldig leuk, vooral als je een beetje van fantasie-films houdt. 7.8/10

Make it Happen : Leuke dansfilm, beetje standaard verhaal. Meisje werkt in autogarage bij haar broer, maar wil liever danseres worden. Bij de audities wordt ze afgewezen en rolt in een soort van dans-bar etc. Dit soort films zijn er zoveel maar deze is echt leuk uitgewerkt en vrolijk, een nononsense dansfilm met mooie chicks. Lekker uitgezakt op de bank gaan liggen en verstand op nul. 6.5/10

The Last Hitman : Slechte acteurs, domme humor en helemaal niet wat ik er van verwacht had. Een echte B-film. 3/10

Patrick van den Hul
29-11-2008, 16:44
De Blu-ray is redelijk maar spat niet echt van het scherm af en heeft o.a. een 5.1 uncompressed track, had graag een engels dts track gezien.

Niet om vervelend te doen hoor maar een 5.1 uncompressed klinkt ongeveer net zo goed als een DTS HD Master hoor, dat verschil is nauwelijks waarneembaar. Vond het geluid bovendien nu ook al perfect.
Zelfde geldt trouwens voor het beeld, it doesn't get any better than this.

Jammer dat de film maar gemiddeld is :mrgreen:

-Jaap-
29-11-2008, 16:49
EDIT: Patrick, wil jij in het vervolg langzamer typen? :)

Wim S., waarom had je liever een Engelse DTS track gehad?
PCM 5.1 is beter!
Of heb je geen HD-audio decoder en had je liever DTS gehad, zodat je een DTS signaal naar je receiver kon sturen, i.p.v. de Dolby Digital track?
Dan geef ik je gelijk, want een Full Bitrate DTS track klinkt meestal beter dan een Full Bitrate Dolby Digital track.

Wim S.
29-11-2008, 16:53
Niet om vervelend te doen hoor maar een 5.1 uncompressed klinkt ongeveer net zo goed als een DTS HD Master hoor, dat verschil is nauwelijks waarneembaar. Vond het geluid bovendien nu ook al perfect.
Zelfde geldt trouwens voor het beeld, it doesn't get any better than this.

Jammer dat de film maar gemiddeld is :mrgreen:

Nee hoor je bent niet vervelend hoor, maar ik had er gewoon nog meer van verwacht en een 7.8 voor de film zelf is toch een stuk beter dan gemiddeld. Ik wist niet dat uncompressed net zo goed als DTS was, maar met vergelijking met de dvd had ik de kleuren wat helderder verwacht , maar inderdaad mischien wil ik wel meer dan mogelijk kan zijn of ben ik gewoon een enorme zeurpiet :)

-Jaap-
29-11-2008, 16:57
Als je gezeur met de kleuren hebt, laat Arnold dan langskomen voor een ISF kalibratie.
Hij woont in Beilen, dus naar Friesland reizen is goed te doen, zeker in een tour, dan heb je geen voorrijkosten.
Ik kan wel een heel verhaal gaan houden over Grayscale, Primaries, maar daar heb je waarschijnlijk weinig aan. :)

Wim S.
29-11-2008, 16:57
EDIT: Patrick, wil jij in het vervolg langzamer typen? :)

Wim S., waarom had je liever een Engelse DTS track gehad?
PCM 5.1 is beter!
Of heb je geen HD-audio decoder en had je liever DTS gehad, zodat je een DTS signaal naar je receiver kon sturen, i.p.v. de Dolby Digital track?
Dan geef ik je gelijk, want een Full Bitrate DTS track klinkt meestal beter dan een Full Bitrate Dolby Digital track.

Ja gewoon omdat ik niet beter wist, maar bv zoals de Blu-Ray van bv the incredible hulk met een DTS-HD master knalt echt uit je speakers en dat miste ik een beetje nu. Ik zeg bij deze nu even dat ik het geluid niet slecht vond maar had gewoon beter verwacht. Kan toch?

Wim S.
29-11-2008, 17:03
Als je gezeur met de kleuren hebt, laat Arnold dan langskomen voor een ISF kalibratie.
Hij woont in Beilen, dus naar Friesland reizen is goed te doen, zeker in een tour, dan heb je geen voorrijkosten.
Ik kan wel een heel verhaal gaan houden over Grayscale, Primaries, maar daar heb je waarschijnlijk weinig aan. :)

Klopt, maar calibreren is niet nodig. Met voorgaande Blu-ray films had ik geen last van de kleuren. Ik had gewoon nog veel meer verwacht tegenover de dvd, want die was ook gewoon erg goed. Ik heb geen 1080p maar 1080i heb geen idee of dat een groot verschil zou kunnen maken.

-Jaap-
29-11-2008, 22:08
Zeker maakt het een groot verschil, kalibreren heeft altijd zin, of je nou een breedbekkikkerbakTV hebt, een klein HDready schermpje of een FullHD plasma, het heeft altijd zin.
Zelfs al zou je alleen maar de grayscale kalibreren, dan knapt het beeld er enorm van op!
Kalibreren is niet alleen voor de kleuren, maar ook bv. voor je grijsschaal (verhoudingen van de RGB waarden in de schaal van licht naar donker) en voor je gamma (linair verloop van de helderheid)

music_maniac1965
29-11-2008, 22:25
heb geen 1080p maar 1080i heb geen idee of dat een groot verschil zou kunnen maken.

i staat voor interlaced. hier worden eerst de oneven beeldlijnen getoont, en dan de even beeldlijnen. hoe dit de aantal fps beinvloed weet ik niet (film is altijd 24 frames per seconde) of dit dus 12 even en 12 oneven frames worden, dat weet ik niet. wel weet ik dat ik duidelijk merkte op mijn oudere hdready (1080i of 720p) in de 1080i mode een wat onrustig en flikkerend beeld had als ik goed keek.

p staat voor progressive scan, en dit houd in dat zowel de even als oneven beeldlijnen in een keer getoont worden. het beeld word hier een stuk rustiger op. de 1080 p resolutie is alleen te behalen op een full hd tv.

volgens mij is het beeld op een hdready scherm zo onrustig omdat hij de even en oneven lijnen op dezelfde rij pixels moet tonen, waardoor je filmframe dus eigenlijk telkens een pixel omhoog, en dan weer omlaag verspringt omdat een hd ready scherm niet het aantal beeldpuntjes heeft die een 1080p signaal kan afbeelden. maar je mag mij uiteraard verbeteren als ik dit verkeerd hebt, want dit is alleen maar mijn vermoeden. ik heb als ik eerlijk ben er geeneens naar gezocht.

DanielC.
29-11-2008, 23:10
Net terug van de bios, Loft gezien. Was wel aardig, alhoewel ik bepaald geen liefhebber ben van dat klinische uiterlijk wat veel Belgische films lijken te hebben. Vooral omdat het op het eerste gezicht allemaal zo nutteloos lijkt. Ook al die twists waren vaak vrij vermoeiend, evenals de vreemde subplots waar ze niet veel mee doen. Ik vond bep. acteurs wel sterk, maar verder weet ik nu eigenlijk niet waarom ik hem 'wel aardig' vond, want ik kan maar weinig echt positiefs bedenken...Het kon me ook geen moment interesseren hoe de vork nu in de steel zat. Ik dacht "ik kijk wel gewoon door, ik zie wel hoe het op het eind inelkaar steekt". Triest, eigenlijk. Mjah, toch vond ik er wel iets leuk aan, wat precies kan ik lastig zeggen.

Pascal Barroso
30-11-2008, 00:08
The Incredible Hulk

Ik had deze gemist in de bioscoop maar wat een heerlijke achtbaan rit was dat zeg. De tijd vloog voorbij. 8,5

Brakhage
30-11-2008, 00:14
Burn After Reading (Joel & Ethan Coen, 2008) ***

Ik vraag me af of de Coen broers ooit nog iets gaan maken waar ik stijl van achterover sla, deze film deed dat in ieder geval niet. Het begint nog vreselijk goed, met misschien wel de beste scène die ik ze de afgelopen tien jaar heb zien maken, met die scène waarin Malkovich het kantoor inloopt: die bijna abstracte close-ups van voeten, bijzonder verkrampte composities, die onderkoelde dialoog, die rare en nerveuze fysieke tics van de acteurs – het geeft de scène een prachtig staccato ritme en een bijzonder nerveuze intensiteit die het cartooneske Coen universum zo vaak kenmerkt. Daarna echter gaat het allemaal snel bergafwaarts en is het hoofdzakelijk een herhaling van zetten uit hun eerdere films. Het is bijna een cliché om bij de Coens op te merken, maar in deze film had ik echt last voor hun minachting voor de personages; het is zoals altijd weer een bonte verzameling van losers zonder enig karakter met enige redeeming value, of iemand voor wie je echt iets kunt voelen. Het gevolg is dat hun films vrijwel altijd een kloppend hart missen, het is altijd all brains and no guts. Nu is die verstoorde balans tussen verstand en gevoel niet zo’n probleem als ze dat goedmaken met briljante humor of echt bijzonder personages of dialoog, maar in ‘Burn After Reading besluipt je constant het been there, done that gevoel, als twee clowns die iedere keer weer exact hetzelfde kunstje opvoeren. Constant moest ik onwillekeurig denken aan Wes Anderson en zijn kille films die iedere keer weer exact hetzelfde zijn. Gelukkig hebben de Coens nog voldoende talent om te zorgen dat het grotendeels onderhoudend blijft, maar meer dan dat is het nergens.

Blindness (Fernando Meirelles, 2008) **

Deze film is precies wat ik ervan verwacht had: pretentieuze troep, maar ik had van Meirelles ook niet ander verwacht eigenlijk. Hij had ook net zo goed ‘The Blind Gardener in the City without God’ kunnen heten, maar dit terzijde. Het begint net zoals ‘The Happening’ om dan vervolgens in een quasi-kunstzinnige variant op ‘The Mist’ te eindigen, waarin voor de zoveelste maal duidelijk gemaakt moet worden WAAR MENSEN TOE IN STAAT ZIJN IN TIJDEN VAN NOOD om daarmee de innerlijke slechtheid van de mens andermaal bloot te leggen. Zucht. Buiten het feit dat de visuele symboliek (dat shot van die fruitschaal!) er nogal akelig dik bovenop ligt, de film 500 minuten duurt en de film boordevol onlogica zit, vond ik (surprise, surprise, surprise!) vooral de PREKERIGE BOODSCHAP van het geheel dodelijk vermoeiend. Waarom moet het er allemaal zo dik bovenop liggen? Hebben de mensen die dit soort films maken dan nooit naar de juiste voorbeelden gekeken? Een film die exact hetzelfde thema op bijzonder ingetogen en evenzogoed expressieve en veelzeggende wijze neerzet, is de allerlaatste film van Josef von Sternberg, ‘The Saga of Anatahan’. Of om het wat dichter bij huis te houden is Todd Haynes ‘Safe’ een veel betere film dan ‘Blindness’, ook een film over een mysterieuze ziekte met Julianne Moore in de hoofdrol, maar dan minus de prekerigheid.

Wim S.
30-11-2008, 10:02
i staat voor interlaced. hier worden eerst de oneven beeldlijnen getoont, en dan de even beeldlijnen. hoe dit de aantal fps beinvloed weet ik niet (film is altijd 24 frames per seconde) of dit dus 12 even en 12 oneven frames worden, dat weet ik niet. wel weet ik dat ik duidelijk merkte op mijn oudere hdready (1080i of 720p) in de 1080i mode een wat onrustig en flikkerend beeld had als ik goed keek.

p staat voor progressive scan, en dit houd in dat zowel de even als oneven beeldlijnen in een keer getoont worden. het beeld word hier een stuk rustiger op. de 1080 p resolutie is alleen te behalen op een full hd tv.

volgens mij is het beeld op een hdready scherm zo onrustig omdat hij de even en oneven lijnen op dezelfde rij pixels moet tonen, waardoor je filmframe dus eigenlijk telkens een pixel omhoog, en dan weer omlaag verspringt omdat een hd ready scherm niet het aantal beeldpuntjes heeft die een 1080p signaal kan afbeelden. maar je mag mij uiteraard verbeteren als ik dit verkeerd hebt, want dit is alleen maar mijn vermoeden. ik heb als ik eerlijk ben er geeneens naar gezocht.


Dus ik kan mijn tv beter instellen op bv 720p. Dat van het onrusitige beeld klopt wel, dat is mij ook wel eens opgevallen. Bedankt voor de uitleg en kortom als ik het beste resultaat wil moet ik gewoon voor een nieuwe lcdtv gaan die wel 1080p aankan.

DanielC.
30-11-2008, 16:07
Hancock Pff. Ik dacht dat wordt lekker lachen met Will Smith. Een film over een aan lager wal geraakte superheld die ze proberen te redden. Deze film was na 45 minuten al klaar. Wat daarna toch allemaal kwam? Wat een onzinfilm. Het enige leuke aan deze film was dat ze eens lieten zien hoe het eruit zag een man met het hoofd van een andere man in zijn achterwerk.

Michael Hamers
30-11-2008, 16:50
LotR: The Two Towers EE

Ik heb vorige week deel 1 gekeken en die geef ik steevast een 10. Deze haalt die score als losse film niet.

9/10

Feit blijft dat ik de complete trilogie als 1 lange film zie. De uiteindelijke score voor de complete extended trilogie is een 9,8. Net niet volmaakt, maar damn close!

Coen P.
30-11-2008, 17:11
Le Voyage du ballon rouge (Hsiao-hsien Hou, 2007)
Dit eerbetoon aan Le Ballon Rouge van Albert Lamorisse is in één woord samen te vatten: saai. Hemeltergend saai, want er gebeurt gewoon helemaal niets. Nu kan ik héél goed kijken naar een film van Ozu, Bresson of Tarr waar het tempo ook nagenoeg 0 is, maar deze film kon me totaal niet boeien. Geheel tegen mijn principes heb ik de film overigens niet afgekeken. Toch heb ik genoeg gezien om een keiharde onvoldoende uit te delen. Wellicht kan iemand me vertellen waarom deze film zo goed is. Ik haal het er in ieder geval niet uit. **

PS voor de liefhebber: de film staat in mijn topic te koop!

Brakhage
30-11-2008, 17:14
Le Voyage du ballon rouge (Hsiao-hsien Hou, 2007)
Dit eerbetoon aan Le Ballon Rouge van Albert Lamorisse is in één woord samen te vatten: saai. Hemeltergend saai, want er gebeurt gewoon helemaal niets. Nu kan ik héél goed kijken naar een film van Ozu, Bresson of Tarr waar het tempo ook nagenoeg 0 is, maar deze film kon me totaal niet boeien. Geheel tegen mijn principes heb ik de film overigens niet afgekeken. Toch heb ik genoeg gezien om een keiharde onvoldoende uit te delen. Wellicht kan iemand me vertellen waarom deze film zo goed is. Ik haal het er in ieder geval niet uit. **

PS voor de liefhebber: de film staat in mijn topic te koop!
Zag deze vorige maand in Filmmuseum en ik ben het volledig eens met je. Belachelijke film.

Oudlid_X5
30-11-2008, 17:15
Twin Peaks

Momenteel ben ik mijn tijd aan deze serie aan het verdoen…:smile:

Toen ik de pilot aflevering gisteren zag van anderhalfuur had ik een gevoel dat dit de beste serie ooit werd. Maar helaas, momenteel ben ik vijf afleveringen verder en het begint behoorlijk soaperig te worden. Elke aflevering krijgen we ''iets'' meer te weten van het mysterieuze stadje Twin Peaks en iedere aflevering krijgen we meer vragen naar ons gegooid.

Wat de eerste aflevering zo perfect maakte was het feit dat er een ongelofelijk sterke sfeer hing. Iets mysterieus wat ik niet in woorden kan uitleggen. Deze sfeer wordt vooral zo sterk vormgegeven door de ongelofelijke muziek onder de aflevering en het ontzettend fijne acteerwerk door vrijwel iedereen. Waarbij vooral Kyle Maclachlan één van de mooiste performance van zijn leven neerzet.

Nu ga ik naar de laatste twee afleveringen van het eerste seizoen en hoe meer ik zie hoe minder ik het vind. Wat boeit mij nou die onzin met die IJslanders. Of de zoveelste onuitgesproken relatie. Snap wel wat Lynch probeert te doen en het komt dan ook over als dat heb ik veel eerder gezien in Blue Velvet en we doen het nog eens dunnetjes over. Wat schuilt er allemaal achter die mooie huizen? Wat schuilt er achter die prachtige aangelegde gazonnen? De vriendelijke buitenkant en de verdorven binnenkant. Zoals de mensen eigenlijk zijn in het stadje. En waar de FBI personage naar verloop van tijd nog achter moet komen.

Het probleem is dat dat me niet veel kan boeien misschien dat dat ook komt doordat het een vrij rechtlijnige serie is tot nu toe. Ik mis de ondoorgrondelijkheid van Inland Empire als je begrijpt wat ik bedoel. Hopelijk geeft Lynch geen antwoorden op de meest cruciale vragen van de serie. Zoals wie of wat Laura vermoord heeft? En dan vooral waarom?

Oudlid_X5
30-11-2008, 17:22
Nu kan ik héél goed kijken naar een film van Ozu, Bresson of Tarr waar het tempo ook nagenoeg 0 is, maar deze film kon me totaal niet boeien.

Toevallig eergisteren Pickpocket gezien van Bresson en daar moet dat tempo ook nagenoeg op 0 hangen. Minimalistische Cinema, toch?!

Maar dat is helemaal niet waar. Hoe komen ze daarbij? Ik ben een liefhebber van minimalistische films denk dan vooral aan de recente films van Kim Ki-Duk of een film als Into Great Silence maar in Pickpocket gebeurt genoeg om de aandacht erbij te houden. Of zie ik dat verkeerd..?

Coen P.
30-11-2008, 17:25
Minimalistisch is zeker het juiste woord ja. Filmen is de kunst van het weglaten zei hij schijnbaar heel vaak. (kan het niet beamen, want ik heb hem nooit gesproken :))

Tim k
30-11-2008, 17:27
Casino Royale

Ik ben geen echte Bond fan en ik geef weinig om Bond-tradities. Dus deze film kon met open vizier bekeken worden. Vandaar misschien dat ik minder ondersteboven was van de film dan alle mensen met superlage verwachtingen. Wel een 8, o.a. voor de dialogen tussen Bond en Vesper Lynd.

DanielC.
30-11-2008, 17:29
Le Voyage du ballon rouge (Hsiao-hsien Hou, 2007)
Hemeltergend saai, want er gebeurt gewoon helemaal niets.

Hehe, ik zag deze op het filmfestival van Rotterdam, kon er ook bijzonder weinig mee. Echt slaapverwekkend.

Oudlid_X5
30-11-2008, 17:29
Minimalistisch is zeker het juiste woord ja. Filmen is de kunst van het weglaten zei hij schijnbaar heel vaak. (kan het niet beamen, want ik heb hem nooit gesproken :))

Wat laat hij in Pickpocket dan ''weg''? :confused:

Brakhage
30-11-2008, 18:47
Wat laat hij in Pickpocket dan ''weg''? :confused:
Alles wat niet noodzakelijk is om het verhaal verder te helpen. Er is in Bresson geen 'vet', hij brengt alles terug tot de kale essentie.

Zojuist overigens Bad Day at Black Rock gezien, vond het wel aardig maar nergens spectaculair. Geef hem ***1/2

Brakhage
30-11-2008, 18:51
Het probleem is dat dat me niet veel kan boeien misschien dat dat ook komt doordat het een vrij rechtlijnige serie is tot nu toe. Ik mis de ondoorgrondelijkheid van Inland Empire als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus ieder Lynch project moet net zo ondoorgrondelijk zijn als IE? Lijkt me een wat vreemde redenering. The Straight Story is zo rechtlijnig als film maar kan zijn, maar ik zou niet weten wat daar mis mee is, vind het een mooie, eerlijke en warme film die me sterk deed denken aan Frank Capra. Er is plaats voor zowel links als rechts in deze wereld lijkt me.

mark t
30-11-2008, 19:57
Het probleem is dat dat me niet veel kan boeien misschien dat dat ook komt doordat het een vrij rechtlijnige serie is tot nu toe. Ik mis de ondoorgrondelijkheid van Inland Empire als je begrijpt wat ik bedoel.[/color]Dit van degene die z'n negatieve mening over There will be blood onder andere onderbouwde met de opmerking dat hij de film te ondoorgrondelijk vond?
Voor de rest sluit ik me bij Brakhage aan; Een regisseur hoeft niet telkens hetzelfde kunstje uit te halen. Sterker nog, The Straight Story deed me van al z'n films nog het meest. Misschien wel juist om die rechtlijnigheid.

Coen P.
30-11-2008, 20:09
Hehe, ik zag deze op het filmfestival van Rotterdam, kon er ook bijzonder weinig mee. Echt slaapverwekkend.

Zonde dat jij je WhatIWatch niet bijhoudt, ben zeker benieuwd wat jij allemaal kijkt en aan cijfers uitdeelt!

Quido
30-11-2008, 21:31
Zonde dat jij je WhatIWatch niet bijhoudt, ben zeker benieuwd wat jij allemaal kijkt en aan cijfers uitdeelt!
Ik geloof dat hij dezelfde user is als deze (http://www.moviemeter.nl/user/51069) op MovieMeter ;)

mercapto
30-11-2008, 21:51
Hier nog zo eentje, maar op mijn beoordelingen zit niemand te wachten :D

La Vita è Bella

Godskolere, wat is die gast irritant.
Een kruising tussen Robin Williams en Andre Pronk (wie ?!) doet zo ongeloveloos druk en vervelend dat je bijna pro-zinloos geweld zou worden. Dit moet wel een sprookje zijn want in elke realiteit was deze gast al lang gefussilleerd.
Het verhaal is okay maar die gast is zo over the top en de andere karakters zo dom dat het zoontje eigenlijk het beste uit de verf komt.
Nou ja, nu weet ik waarom ik deze film nooit heb gekeken, alle plaatjes en DVD hoezen irriteerde me al vanwege hun theatrale uitstraling, en jawel, zo is de hele film.

Melzz
30-11-2008, 21:58
Inderdaad.....wat een irritante vent, maakt de film voor mij totaal onkijkbaar.

DanielC.
01-12-2008, 07:53
Ik geloof dat hij dezelfde user is als deze (http://www.moviemeter.nl/user/51069) op MovieMeter ;)

Dat ben ik inderdaad, maar ook daar vul ik niet alles in. Ik zal proberen WiW eens bij te houden Coen, al is het maar om jou een plezier te doen. :)

Coen P.
01-12-2008, 08:24
Ik geloof dat hij dezelfde user is als deze (http://www.moviemeter.nl/user/51069) op MovieMeter ;)

ah ok, maar ik ben amper te vinden op moviemeter :(

Coen P.
01-12-2008, 08:25
Dat ben ik inderdaad, maar ook daar vul ik niet alles in. Ik zal proberen WiW eens bij te houden Coen, al is het maar om jou een plezier te doen. :)

héél graag, anders ben ik genoodzaakt me zwart te schmincken en je billenkoek te geven met een roe :)

Coen P.
01-12-2008, 08:25
Hier nog zo eentje, maar op mijn beoordelingen zit niemand te wachten :D

La Vita è Bella

Godskolere, wat is die gast irritant.
Een kruising tussen Robin Williams en Andre Pronk (wie ?!) doet zo ongeloveloos druk en vervelend dat je bijna pro-zinloos geweld zou worden. Dit moet wel een sprookje zijn want in elke realiteit was deze gast al lang gefussilleerd.
Het verhaal is okay maar die gast is zo over the top en de andere karakters zo dom dat het zoontje eigenlijk het beste uit de verf komt.
Nou ja, nu weet ik waarom ik deze film nooit heb gekeken, alle plaatjes en DVD hoezen irriteerde me al vanwege hun theatrale uitstraling, en jawel, zo is de hele film.

Zijn houding irriteerde me met name in het eerste deel van de film. Het deel in het concentratiekamp vond ik wel mooi contrasteren met de ellende van de oorlog!

Coen P.
01-12-2008, 08:27
Inderdaad.....wat een irritante vent, maakt de film voor mij totaal onkijkbaar.

Heb jij Down by Law van Jarmusch wel eens gezien? Daar herhaalt hij dit kunstje ook een beetje...

Melzz
01-12-2008, 09:13
Heb jij Down by Law van Jarmusch wel eens gezien? Daar herhaalt hij dit kunstje ook een beetje...

Nee nog nooit gezien. Heel naar mannetje....ik zag hem eens een award in ontvangst nemen en toen vond ie het nodig om over het publiek heen zich een weg naar het podium te banen. Heel erg overdreven.

Oudlid_X5
01-12-2008, 12:31
Alles wat niet noodzakelijk is om het verhaal verder te helpen. Er is in Bresson geen 'vet', hij brengt alles terug tot de kale essentie.

Zojuist overigens Bad Day at Black Rock gezien, vond het wel aardig maar nergens spectaculair. Geef hem ***1/2

Waarom dan een voice over gebruiken hoort dat ook niet gewoon bij het ''vet'' ? :-P

Oudlid_X5
01-12-2008, 12:37
Dus ieder Lynch project moet net zo ondoorgrondelijk zijn als IE? Lijkt me een wat vreemde redenering. The Straight Story is zo rechtlijnig als film maar kan zijn, maar ik zou niet weten wat daar mis mee is, vind het een mooie, eerlijke en warme film die me sterk deed denken aan Frank Capra. Er is plaats voor zowel links als rechts in deze wereld lijkt me.

Nee, niets MOET maar ik verwachtte dat. Misschien had ik gewoon de verkeerde verwachtingen van de serie. The Straight Story en The Elephant Man zijn beiden rechtlijnig en beiden heel mooi. Maar persoonlijk prefeer ik het werk dat niet te doorgronden is. :)

Melzz
01-12-2008, 12:56
Dus we kunnen straks elke vraag die we hebben mbt Twin Peaks aan jou stellen Verhoeven?:-P De serie werd/wordt door velen als behoorlijk "vaag" omschreven. Er zit genoeg in de serie dat nogal wat.....vraagtekens oproept mijdunkt. Een unieke serie in ieder geval met veel humor die lang niet door iedereen zal worden opgepikt. Rechtlijnig zou ik de serie dan ook niet willen noemen.

Oudlid_X5
01-12-2008, 13:03
Dus we kunnen straks elke vraag die we hebben mbt Twin Peaks aan jou stellen Verhoeven?:-P De serie werd/wordt door velen als behoorlijk "vaag" omschreven. Er zit genoeg in de serie dat nogal wat.....vraagtekens oproept mijdunkt. Een unieke serie in ieder geval met veel humor die lang niet door iedereen zal worden opgepikt. Rechtlijnig zou ik de serie dan ook niet willen noemen.

Dus wil je beweren dat er dingen gebeuren in het eerste seizoen dat niet uitlegbaar is? :-P

Melzz
01-12-2008, 13:12
Dus wil je beweren dat er dingen gebeuren in het eerste seizoen dat niet uitlegbaar is? :-P

Mwow....er zijn mensen in deze wereld die toch vreemd zouden opkijken als er ineens een reus in hun slaapkamer zou staan die allerlei vreemde, cryptische volzinnen zou uitkramen....om over dansende dwergen en vrouwen met houtblokken in hun arm maar te zwijgen...;)

Wim S.
01-12-2008, 14:00
House ( 2008 ): Geen idee of het een remake betreft van de oudere horrorfilmreeks House. Deze film begint goed, man en vrouw krijgen autopech, ze zien nog een lege auto staan enze gaan op onderzoek uit. Ze komen uiteindelijk uit bij een hotel waar ze besluiten om te gaan bellen voor een autopechdienst. Echter lijkt er niemand te zijn, maar dan komen ze een ander stelletje tegen van die auto die ze al eerder zagen. Dan uit het niets verschijnen de hoteleigenaren, het lijkt spannend te gaan worden, maar het wordt juist heel rommeilg, saai en dom. Vooral het plot zie je al van mijlenver aankomen. Michael Madsen speelt de tinman, echt slecht. Deze film vooralniet gaan zien, lekker overslaan. 2.5/10

mark t
01-12-2008, 14:19
House ( 2008 ): Geen idee of het een remake betreft van de oudere horrorfilmreeks House.Afgaande op je beschrijving van het plot gaat het hier niet om een remake van House uit de jaren tachtig.

Coen P.
01-12-2008, 14:21
Dus wil je beweren dat er dingen gebeuren in het eerste seizoen dat niet uitlegbaar is? :-P

Ik kom dagelijks in aanraking met achteruit pratende dwergen die in een rode kamer mij vertellen dat mijn favoriete kauwgom weer populair wordt!

Wim S.
01-12-2008, 14:24
Afgaande op je beschrijving van het plot gaat het hier niet om een remake van House uit de jaren tachtig.

Dat gevoel had ik ook al, ik ken 1 house film en dat was over een schrijver en een vietnamsoldaat of zoiets...tis alweer heel lang geleden dat ik die film heb gezien.

Marcel v/d H.
01-12-2008, 14:44
The Lavender Hill Mob (Charles Crichton, 1951)
Vermakelijke film uit de Ealing Studios, met in de hoofdrol Alec Guinness. Deze Alec Guinness en Stanley Holloway vormen een prima komisch duo. Verder niet heel bijzonder, maar zeker voor een film van bijna 60 jaar oud een prima film. Zal binnenkort The Ladykillers ook eens aanschaffen. 7.6

Stand by Me (Rob Reiner, 1986)
In mijn ogen een van de betere Stephen King verfilmingen. De film moet het vooral hebben van het sterke acteerwerk van de jonge acteurtjes. Naast het acteerwerk ook mooi geschoten beelden en een prima soundtrack. Kortom, prima coming-of-age film. 8.0

Madagascar: Escape 2 Africa (Eric Darnell & Tom McGrath, 2008 )
Bovenverwachting grappig. Was bang dat men het succesvolle deel simpel zou uitmelken, maar dat viel erg mee, sterker nog dit deel is een stuk beter dan zijn voorganger. Heel origineel is het misschien niet, maar de grapdichtheid ligt erg hoog. Doordat de grappen elkaar in hoog tempo opvolgen vliegt de film voorbij, echter moest men aan het eind het verhaal ook enigszins afronden waardoor het einde eigenlijk het minste stuk van de film is geworden. Volgende keer misschien maar helemaal geen verhaal en alleen maar grappige momenten aan elkaar plakken. Trouwens ook altijd leuk om bij de aftiteling te kijken wie welke stem in sprak, vaak herken ik wel veel stemmen maar kan ik niet op de naam komen. Madagascar twee beschikt trouwens over een prima stemmencast! 7.3

Oudlid_X5
01-12-2008, 15:39
Mwow....er zijn mensen in deze wereld die toch vreemd zouden opkijken als er ineens een reus in hun slaapkamer zou staan die allerlei vreemde, cryptische volzinnen zou uitkramen....om over dansende dwergen en vrouwen met houtblokken in hun arm maar te zwijgen...;)

Het wordt toch duidelijk uitgelegd dat we te maken hebben met ''dromen'' van bepaalde personages. De interpretaties van de dromen worden door Kyle Maclachlan sterk geformuleerd...

En trouwens dromen wij niet allemaal van dat soort gekke dingen af en toe.


Ik kom dagelijks in aanraking met achteruit pratende dwergen die in een rode kamer mij vertellen dat mijn favoriete kauwgom weer populair wordt!

Het waren duidelijk ''dromen'' van pebaalde personages. Ze komen dus niet in het dagelijkse leven in contact met dat soort ''wezens''.

intexor
01-12-2008, 15:45
Ik kom dagelijks in aanraking met achteruit pratende dwergen die in een rode kamer mij vertellen dat mijn favoriete kauwgom weer populair wordt!

Jij dus ook!

Verhoeven toch, ga je nu ook al een prachtserie als Twin Peaks niet naar waarde kunnen schatten? Er zitten weldegelijk genoeg Lynchiaanse elementen in, maar natuurlijk zit er ook wel enige vorm van plot in de reeks in tegenstelling tot sommige van zijn films. Twin Peaks is wat je krijgt als je iemand als Lynch een mainstream TV-serie laat maken. Dat de serie een grote hype is geweest begin jaren '90 zou je toch al moeten hebben doen raden dat het niet zijn meest abstracte werk zou zijn. Ik begin er langzaamaan zeker van te worden dat je veel films en series zo matig of ronduit negatief beoordeelt omdat je er met compleet verkeerde verwachtingen naar kijkt.

Oudlid_X5
01-12-2008, 15:49
Haha, kijk eens naar mijn cijfer op WiW. :mrgreen:

Ging alleen wat diep in op de zaken die me lichtelijk stoorde. Mag dat? :-P

intexor
01-12-2008, 16:18
Haha, kijk eens naar mijn cijfer op WiW. :mrgreen:

Ging alleen wat diep in op de zaken die me lichtelijk stoorde. Mag dat? :-P

7,5/10 is geen onaardig cijfer natuurlijk. Toch vreemd dat je daar nog toe komt dan als je zegt dat de serie niet brengt wat je ervan verwacht had en de belangrijkste verhaallijn je eigenlijk niet boeit. Op basis van je recensie zou ik niet verwachten dat je er nog zo'n cijfer aan zou geven.

Oudlid_X5
01-12-2008, 16:39
7,5/10 is geen onaardig cijfer natuurlijk. Toch vreemd dat je daar nog toe komt dan als je zegt dat de serie niet brengt wat je ervan verwacht had en de belangrijkste verhaallijn je eigenlijk niet boeit. Op basis van je recensie zou ik niet verwachten dat je er nog zo'n cijfer aan zou geven.

In dat stukje geef ik duidelijk aan wat ik minder vond aan de serie. Mag dat? :lol:

Verleden week gaf ik ook een kritische kijk op Into The Wild en toch geef ik die film nog een 7.5! Waarom moet ik persé twee kanten van de zaak beschrijven. Soms heb ik daar geen zin in. :-P

intexor
01-12-2008, 16:59
In dat stukje geef ik duidelijk aan wat ik minder vond aan de serie. Mag dat? :lol:

Verleden week gaf ik ook een kritische kijk op Into The Wild en toch geef ik die film nog een 7.5! Waarom moet ik persé twee kanten van de zaak beschrijven. Soms heb ik daar geen zin in. :-P

Tja als jij liever alleen de dingen opsomt die je niet goed vond dan moet je dat maar doen natuurlijk.

DanielC.
01-12-2008, 17:35
héél graag, anders ben ik genoodzaakt me zwart te schmincken en je billenkoek te geven met een roe :)

Hehe, dat is ook wel stoer.

*NERAZZURRI*
01-12-2008, 18:15
Deep Impact

THIS FUCKING SUCKS!!! http://www.gamer.nl/images/content/TheDuke/200211/1036945414_0.gif

Alles wat in film je nekharen overeind kan doen staan wordt uit de kast getrokken, en het is echt waanzinnig knap om iedere uitgemolken, goedkope ***truc in één film te proppen.

Verschrikkelijk!! Echt om kotsmisselijk van te worden.

TheGodfather
01-12-2008, 21:29
They Live By Night (http://www.imdb.com/title/tt0040872/)
This boy... and this girl... were never properly introduced to the world we live in.... To tell their story...
Daarmee begint het debuut, de film carriere van Nicholas Ray. Wanneer een film noir op zo`n manier begint, met daarbij een close-up van de bewuste boy en girl, dan weet je al dat je niet te maken hebt met een normale noir. Dat is dan ook niet het geval. Ray maakt er een geweldige mix van film noir en een romantisch drama van, over een jong koppel dat gewoon een nieuw leven met z`n tweetjes wilt opbouwen maar daar niet aan toe komt vanwege zijn criminele verleden.

Zoals gezegd, het is geen normale noir. Er zitten wel degelijk film noir elementen (de belichting, een deel van de dialogen) maar Ray kiest er dus voor om na een half uurtje over te stappen op een meer romantische sfeer. Iets dat totaal niet vreemd of geforceerd overkomt. Wanneer tussendoor wordt geswitched tussen de twee genres komt ook dat over alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Heel knap gedaan.
Het acteerwerk van Cathy O`Donnell en Farley Granger als het bewuste duo is erg sterk. Naarmate de film vordert komt er steeds meer chemistry tussen beide en tegen het einde leef je echt met ze mee, wat er voor zorgt dat de laatste 3 scenes een geweldige impact maken. De finale is dan ook ronduit triest maar wel briljant.

Na On Dangerous Ground levert Nicholas Ray opnieuw een (niet allerdaagse) film noir af die op den duur, na meerdere kijkbeurten, wel eens het stempel meesterwerk zou kunnen krijgen.
Voor nu:

9,0/10

freaky
01-12-2008, 21:55
http://www.mediadis.com/pictures/big/192012.jpghttp://www.mediadis.com/pictures/big/189966.jpg

BeetleJuice ( 1988 ) - 7 / 10

Lang geleden dat ik deze gezien had, en omdat de kwaliteit van de DVD versie niet aan de beste kant was bleef die ook maar in de kast staan. Nu dat hij het medium blu-ray bereikt heeft was het nu maar eens de hoogste tijd om deze film te bekijken. Dit is één uit Tim Burton begincarriere, en je wordt al meteen in zijn creatieve zwart-humor wereld gezogen, en zien we creaties die echt super zijn. Alec Baldwin & Geena Davis vond ik zeer goed meevallen in hun rol, maar vind wel spijtig dat Michael Keaton zo weinig screentime had terwijl de titel toch over zijn personage had. Ook de muziek van Danny Elfman was terug super en past perfect bij deze film. Zeker niet Burton's beste film, maar toch verdomd leuk.

Kung Fu Panda ( 2008 ) - 7.5 / 10

Heb me erg vermaakt met deze film, de animatie was goed, humor was er rijkelijk aanwezig zoals we intussen gewend zijn van Dreamworks en de vechtscene's zagen er gewoon super uit. Het verhaal stelt niet zoveel voor, en veel dingen zijn geript van andere films maar dat kon de pret niet bederven, en als de sequel dit niveau kan halen mag Dragon Warrior Po nog wel eens zijn vechtkunsten tonen :)

Brakhage
01-12-2008, 22:26
Waarom dan een voice over gebruiken hoort dat ook niet gewoon bij het ''vet'' ? :-P
Nee hoor, met een voice-over kun je juist heel goed in een paar zinnen vreselijk veel informatie verschaffen.

SKnapen
01-12-2008, 22:49
Blade Runner (1982)
Sfeervolle klassieker van Ridley Scott met een zeer sterke Rutger Hauer en de beste rol van Harrison Ford (ben normaal geen fan van deze man). Heb trouwens de directors cut gezien zonder voice-overs. Spanning wordt goed opgebouwd en het laatste half uur is echt magistraal, voornamelijk door Hauer. Vond deze versie tevens een passend einde hebben. Zal de andere versie(s) nog eens moeten bekijken.

8,6/10

Brakhage
02-12-2008, 00:39
Zerkalo (Andrei Tarkovsky, 1975) *****

Ik heb deze film jarenlang beschouwd als mijn favoriete film, maar mijn smaak is de laatste jaren nogal veranderd dus ik wist niet goed wat nu de status van deze film nog was, temeer omdat de laatste keer dat ik hem zag enkele jaren geleden was. Mijn interesse in artcinema is naar een redelijk dieptepunt gezonken en films die ik voorheen vreselijk interessant vond, laten me nu relatief koud – zelfs een film als ‘Persona’ doet me niet meer wat ie ooit met me deed. De mogelijkheid om ‘Zerkalo’ in de bioscoop te zien vond ik een uitgekiende kans om tot een nieuwe evaluatie te komen, de laatste keer dat ik hem zag was ook al in de bioscoop en ik vind het een prima idee om deze film eens in de zoveel jaar enkel nog maar op het grote scherm te gaan zien. Gelukkig merkte ik dat de film nog maar weinig van zijn glans verloren had.

Wat ik het meest opmerkelijk vond is dat de film op geen enkel moment saai is, maar dit kan ook komen doordat dit mijn zevende of achtste kijkbeurt was en ik de film inmiddels zo goed ken. Echt begrijpen doe ik het nog steeds niet, maar dat hoeft ook helemaal niet bij een film als deze. Het is mooi om te zien hoe iedere afzonderlijke scène ontzettend pakkend en intrigerend is en hoewel je de onderlinge relatie tot scènes wellicht niet altijd even goed bevatten kunt, vormen die afzonderlijke scènes een soort van minifilms, die samen een prachtige, dromerige collage vormen – dat is iets wat David Lynch ook altijd zo goed kan. Het is allemaal puur visuele poëzie natuurlijk en dat is vermoedelijk voor mij de reden dat de film me nog steeds kan raken – het is meer verwant aan de avant-garde cinema dan aan de echte artcinema. Met die prachtige lange takes, die vloeiende en glijdende camerabewegingen, de wisseling van kleurgebruik en die krachtige beelden houdt Tarkovsky constant de kijker bij de les en gunt hij ons een fascinerende kijk in zijn mix van jeugdherinneringen, dromen, fantasieën, ideeën, documentaires, hallucinaties en gevoelens. Mijn favoriete film is het niet meer, daarvoor is mijn smaak inmiddels teveel veranderd, maar het blijft een ongekend bijzondere kijkervaring die nimmer gaat vervelen.

Bugssje
02-12-2008, 04:58
Der untergang
Zelden een film gezien waarin ik haast echt medelijden met Hitler kreeg.
8.4

Dennis Vansant
02-12-2008, 07:42
Der untergang
Zelden een film gezien waarin ik haast echt medelijden met Hitler kreeg.
8.4
Raar, dat was allesbehalve de bedoeling ervan :-P

Coen P.
02-12-2008, 09:09
Sukiyaki Western Django (Takashi Miike, 2007)
Ik weet niet of deze film gelijk is aan andere films uit het oeuvre van Miike, maar Sukiyaki Western Django is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen. Een unieke remake van Kurosawa's Yojimbo, Sergio Leone's A Fistfull of Dollars en Corbucci's Django. Alle Japanners spreken Engels, althans dat proberen ze. Eigenlijk is het niet meer dan het fonetisch uitspreken van klanken waarbij de ondertiteling onmisbaar is. Qua plot is het een olijke warboel vol geweld en alle thema's en beelden die je verwacht in een (spaghetti)western. Ik kon de film wel waarderen, maar ik bleef me wel continu irriteren aan het gesproken Engels. Als de acteurs Japans zouden spreken zou dit de film in mijn ogen beter maken, al is het Engels wellicht door sommigen te waarderen als een hommage aan de gebruikelijke 'dubs' binnen westerns. ****

Dennis Kuijper
02-12-2008, 10:12
Raar, dat was allesbehalve de bedoeling ervan :-P
Dat lijkt me wel, maar denk dat de film wel probeert te laten zien dat Hitler ondanks al z,n monsterlijke praktijken ook een menselijke kant in zich had. Als ik trouwens ergens medelijden mee had dan was het met die kinderen.

Melzz
02-12-2008, 10:13
Mijn interesse in artcinema is naar een redelijk dieptepunt gezonken en films die ik voorheen vreselijk interessant vond, laten me nu relatief koud – zelfs een film als ‘Persona’ doet me niet meer wat ie ooit met me deed.

Vanwaar die omslag? Een goede film blijft toch een goede film, ongeacht uit welk genre....toch? Even een tijdelijke desinteresse of is er wat drastischer aan de hand?

Melzz
02-12-2008, 10:48
The Killers - Don Siegel - 1964

Ok....het origineel uit 1946 is donkerder, stylistischer en eigenlijk gewoon beter op vele fronten. Maar wat is de versie uit 1964 vreselijk vermakelijk!! Ik heb werkelijk genoten van deze film. Gelukkig geen 1 op 1 remake maar een nieuwe, frisse variant op het verhaal. Wederom een fantastische femme fatale....wow....what a bitch you love to hate. Lee Marvin speelt met een raspende stem 1 van de the Killers en doet dat met verve. Vooral de eindscene is memorabel en als je de extra's bekijkt is de totstandkoming van deze scene erg interessant....die Lee Marvin!

Als je denkt dat de achtergrondprojecties uit de Bondfilms nep zijn, moet je toch echt eens naar The Killers kijken. De cartscene...haha....wie heeft dat goed gekeurd? Maar ach....het is ze vergeven. Lekker campy deze film met zn funky soundtrack en onbedoeld hilarische scenes. De jaren 60 kleuren spatten van het scherm. En wat was het leuk om Ronald Reagen in een film te zien. Een Amerikaanse president die op zn bek geslagen wordt door John Cassavetes.....geniaal!!

Ook al zijn er veel overeenkomsten, deze versie heeft een eigen smoel om zich ruim voldoende te onderscheiden. Fantastische set van Criterion. Van beide films zeer genoten, hetzij om andere redenen. Deze versie krijgt van mij een 8.....geweldige film.

Marcel v/d H.
02-12-2008, 10:57
Blindness (Fernando Meirelles, 2008 )
Heb nogal dubbele gevoelens bij deze film. Visueel ziet het er allemaal prima uit (viel wel te verwachten bij deze regisseur) en ook het acteerwerk is sterk, het script blijft echter behoorlijk achter. Naast enkele ongeloofwaardige momenten was het opgedwongen moraal aan het einde voor mij ook een behoorlijke dooddoener. Wat verder ontbrak was een echt beklemmende sfeer (zoals bijvoorbeeld in Children of Men), nu kwam het allemaal minder dreigend over en kon ik niet echt meeleven met de personages. Aardige film, maar men had er zeker meer uit kunnen halen en dat had ik van Fernando Meirelles ook zeker verwacht.7.0

Dennis Vansant
02-12-2008, 11:17
Dat lijkt me wel, maar denk dat de film wel probeert te laten zien dat Hitler ondanks al z,n monsterlijke praktijken ook een menselijke kant in zich had. Als ik trouwens ergens medelijden mee had dan was het met die kinderen.
Inderdaad, dat bedoel ik ook. Hoe slecht een mens ook kan zijn, het is en blijft een mens, niet één of ander zielloos monster. Het werd nooit eerder echt gedaan in films: Hitler als mens erkennen en hem een ziel geven. Der Untergang blijft voor mij nog steeds één van de films waar we als Europeanen het fierst op kunnen zijn, ik raad hem ondermeer aan alle Amerikanen die ik ken volmondig aan.

Wim S.
02-12-2008, 12:38
L'Aile Ou La Cuisse ( The Wing and the Thigh) :1ste film die ik zie uit de Louis de Funes screen icons box en deze was gewoon erg leuk. Ik lag dan wel niet op de grond van het lachen maar de film toverde wel een glimlach op mijn wangen :) . Gewoon leuk om te zien. 7/10

Oudlid_X5
02-12-2008, 12:50
Weet iemand of er een soundtrack bestaat van Suspiria?

Melzz
02-12-2008, 13:14
Weet iemand of er een soundtrack bestaat van Suspiria?

Jazeker, van Goblin.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/419V5FXMA6L._SL500_AA240_.jpg

Gewoon bij google "soundtrack" en "Suspiria" intypen......;)

Oudlid_X5
02-12-2008, 13:23
Heb je die prijzen gezien? :shock:

Coen P.
02-12-2008, 15:06
Net Inherit the Wind gezien.

Rechtbankdrama over een aangeklaagde leraar die op school de leer van Darwin in plaats van de scheppingstheorie verkondigde. De film is duidelijk gebaseerd op een toneelstuk en speelt zich voor 90% af in de rechtszaal. Qua thematiek inmiddels gedateerd, maar qua spel van Spencer Tracy en Frederick Marsh bijzonder boeiend. Stel je voor, een hedendaags rechtbankdrama met Paul Walker en Mark Wahlberg. De sterren van toen laten zien wat voor acterende drollen we tegenwoordig eigenlijk hebben. Waar zijn de Mitchums, Bogies, Newmans, Redfords gebleven. Ach, ik zal wel een sentimentele zak zijn. ****

Angels vs demons
02-12-2008, 15:24
Hors de prix (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=131119) (2006)

Verhaal:
Irène is een jonge vrouw die haar charmes gebruikt om rijke, oude en eenzame mannen te versieren. en zo een luxe leven leid. Wanneer Irène op haar verjaardag op zoek gaat naar wat spanning ontmoet ze de barman Jean. Door omstandigheden ziet ze hem als een rijke gast en begint ook hem te versieren. Jean heeft dit door en besluit om het spelletje mee te spelen en ze eindigen de avond in de Royal suit.

Wanneer Irène een jaar later weer in hetzelfde hotel slaapt gebeurt weer hetzelfde, maar deze keer komt Irène erachter dat Jean eigenlijk een barman is. Irène heeft opeens geen interesse meer in hem, maar Jean besluit om haar deze keer niet te laten gaan. Al snel speelt Jean hetzelfde spelletje als Irène en leven ze allebei een luxe leven.. maar eigenlijk hebben ze beide geen oog voor hun partner, alleen nog voor elkaar.

Mening:
Hors de prix (of priceless in het engels) is een leuke franse romantische comedy van de regiseur Pierre Salvadori. Voor de rollen van Irène en Jean heeft hij Audrey Tautou en Gad Elmaleh weten te strikken, ik denk dat hij hier niet verkeerd aan gedaan heeft. Het acteerwerk van beide acteurs is gewoon goed en kijkt lekker weg.
Maarja Audrey Tautou en dat franse taaltje.. dat kijk ALTIJD wel lekker weg!

Wat ik wel wat jammer vond is het einde...
De film heeft niet echt een hoogtepunt.. en in mijn ogen kwam het einde een beetje gehaast.. wanneer hier wat extra aandacht aan besteed was had de film zeker boven de 8 gescoord!

Brakhage
02-12-2008, 16:36
Vanwaar die omslag? Een goede film blijft toch een goede film, ongeacht uit welk genre....toch? Even een tijdelijke desinteresse of is er wat drastischer aan de hand?
Het lijkt er op dat het een wat permanente ontwikkeling is ja. Een paar jaar geleden zag ik alles wat los en vast zat op artcinema gebied, nu vind ik het steeds meer een opgave om me er toe te zetten. Ik heb hoofdzakelijk simpelweg geen zin meer om me iedere keer door een muur van saaiheid en traagheid te moeten worstelen om dan uiteindelijk iets te vinden wat de moeite waard is - temeer omdat bv de Klassieke Hollywoodcinema vaak iets biedt wat even interessant is maar 10 keer prettiger is om te kijken. Natuurlijk, een goede film blijft een goede film en de echte toppers blijven nog steeds de moeite waard maar deze probeer ik dan zoveel mogelijk in de bioscoop gezien - een artcinema DVD gaat er bij ons nog zelden in. Maar als je onder die gedoodverfde klassiekers komt, bij laten we zeggen het tweederangs materiaal - daar begin ik steeds minder geduld voor te krijgen. Het punt is ook een beetje dat ik van de geaccepteerde canon ook de meeste klassiekers wel gezien heb inmiddels, dus de noodzaak om er veel van te zien is er ook niet meer. Als je jonger bent moet je eerst nog alles ontdekken, maar die tijd heb ik inmiddels achter me en ik merk steeds meer dat zich een onderscheid begint af te tekenen in waar mijn grootste interesses liggen - en dat is Klassiek Hollywood. Na verbreding komt nu de echte verdieping.

Coen P.
02-12-2008, 16:56
Afgesloten met His Girl Friday.
Leuke screwballer die werkelijk zich ontvouwt in sneltreinvaart. De dialogen, de één nog vinniger en spitsvondiger dan de ander, vliegen je om de oren. Daarnaast is het nooit een schande om naar Cary Grant te kijken, geniale man zeg! De film bevindt zich af en toe op glad ijs (een negerin wordt 'zwartje' genoemd en zoals het 'hoort' is een vrouw zo te paaien), maar de toppers in dit genre zijn en blijven echt enorm genietbaar. Zo maken ze...ach, wie houdt ik voor de gek...****

Brakhage
02-12-2008, 17:01
Afgesloten met His Girl Friday.
Leuke screwballer die werkelijk zich ontvouwt in sneltreinvaart. De dialogen, de één nog vinniger en spitsvondiger dan de ander, vliegen je om de oren. Daarnaast is het nooit een schande om naar Cary Grant te kijken, geniale man zeg! De film bevindt zich af en toe op glad ijs (een negerin wordt 'zwartje' genoemd en zoals het 'hoort' is een vrouw zo te paaien), maar de toppers in dit genre zijn en blijven echt enorm genietbaar. Zo maken ze...ach, wie houdt ik voor de gek...****
Ik heb deze film nu twee keer gezien maar allebei de keren vond ik het een vreselijk naargeestige film, met enkel hele nare, verwerpelijke personages. Hetzelfde heb ik overigens ook met de Billy Wilder remake dus het zal wel aan het toneelstuk van Ben Hecht liggen.

TheGodfather
02-12-2008, 17:01
Zerkalo (Andrei Tarkovsky, 1975) *****
Mijn favoriete film is het niet meer, daarvoor is mijn smaak inmiddels teveel veranderd, maar het blijft een ongekend bijzondere kijkervaring die nimmer gaat vervelen.
De vraag is natuurlijk: wat is nu je favoriete film?

Brakhage
02-12-2008, 17:05
De vraag is natuurlijk: wat is nu je favoriete film?
Volgens mijn interview elders op dit forum zijn dat 'Psycho' en 'Singin' in the Rain' :razz:

Maar dat is ook maar een momentopname, ik kan mijn top 20 momenteel iedere dag compleet veranderen.

Coen P.
02-12-2008, 17:19
Ik heb deze film nu twee keer gezien maar allebei de keren vond ik het een vreselijk naargeestige film, met enkel hele nare, verwerpelijke personages. Hetzelfde heb ik overigens ook met de Billy Wilder remake dus het zal wel aan het toneelstuk van Ben Hecht liggen.

grappig, ik had net op je WIW gevraagd waarom je de film niets vond!

Brakhage
02-12-2008, 17:39
grappig, ik had net op je WIW gevraagd waarom je de film niets vond!
Ha grappig, ik zie het nu. Maar goed, ik heb veel waardering voor Hawks's technische kant van de zaak, met die overlappende dialoog (die overigens van grote invloed op Altman is geweest), maar de hele toon van de film vind ik onnodig naargeestig. Dat heb ik niet snel bij een film, eigenlijk zelden, maar hier zit het me echt in de weg.


Btw, in elke Howard Hawks film zat toch een gay karakter of verwijzing? Ik spotte hem niet in deze film...Ik geloof dat ik ooit wel eens zoiets geroepen heb, maar dat verdient wat nuancering.

Je kunt de films van Hawks grofweg in twee groepen verdelen: de komedies en de avonturenfilms. Het grap is eigenlijk dat deze twee groepen films elkaars spiegelbeeld zijn en de twee extreme kanten van het Hawks universum zijn. In Hawks is er geen plaats voor de traditionele samenstelling van de maatschappij - het is bijvoorbeeld opmerkelijk dat hij geen enkele film gemaakt heeft waar het huwelijk of het gezin centraal staan. In zijn avonturenfilms is er altijd sprake van een soort surrogaat samenleving, waarin een kleine groep mannen met elkaar verbonden is door een bepaalde roeping en waarin die groep mannen gezien kan worden als een eigen gesloten cosmos, ze staan los van de maatschappij. Dat is de reden dat veel critici homoseksuele ondertonen gezien hebben, het draait in zijn avonturen films altijd om de relatie tussen mannen waarbij vrouwen vaak een marginale rol spelen. Zelf zag Hawks dat overigens heel anders, hij zag er nooit iets homoseksueels in, het ging hem altijd om male bonding. Over een film zei hij zelfs ooit dat het ging over liefde tussen twee mannen, maar zelfs dat was voor Hawks niet vreemd. Zijn films bevatten dus niet zozeer gays, maar meer mannen die heel intiem met elkaar omgaan.

Zijn komedies zijn dus het tegenovergestelde van de avonturen films en de andere kant van de medaille: waar de avonturenfilms een alternatieve maatschappij creeeren middels de mannen groep, daar zijn de komedies altijd geinteresseerd in het volledig ontwrichten van de maatschappij en de bijpassende normen en waarden. Je ziet daarin altijd een omkering van de traditionele geslachtsrollen, waarbij de man meestal gepotretteerd wordt als zwak en de vrouw de man domineert en waarin de maatschappij op zijn kop gezet wordt. His Girl Friday behoort uiteraard tot deze groep.

Coen P.
02-12-2008, 18:15
Helder verhaal! Dank je (y)

Die dialogen deden het vooral bij mij. Vond jij het naargeestige niet het komische element goed breken? Nu is de spil van het verhaal (de ter dood veroordeelde) wel een in en intriest karakter (met als toppunt de immer terugkerende oefening met de galg), maar er is toch ook genoeg luchtigheid in de persoon van de sullige nieuwe man en zijn beschermende moeder?

Heb jij trouwens Inherit the Wind gezien (Stanley Kramer). Zo ja, wat vind jij van die film en de films van Kramer?

Brakhage
02-12-2008, 18:21
Helder verhaal! Dank je (y)

Die dialogen deden het vooral bij mij. Vond jij het naargeestige niet het komische element goed breken? Nu is de spil van het verhaal (de ter dood veroordeelde) wel een in en intriest karakter (met als toppunt de immer terugkerende oefening met de galg), maar er is toch ook genoeg luchtigheid in de persoon van de sullige nieuwe man en zijn beschermende moeder?
Mwah, de luchtigheid wordt voor mij hoofdzakelijk overschaduwd door alle naargeestigheid. Enkel alleen die manier waarop Cary Grant Ralph Bellamy aanspreekt als ze elkaar voor het eerst ontmoeten, onnodig vervelend allemaal. En de personages komen het er op het einde nog mee weg ook. Nee, geef mij Bringing up Baby maar :wink:


Heb jij trouwens Inherit the Wind gezien (Stanley Kramer). Zo ja, wat vind jij van die film en de films van Kramer?Ik heb nog nooit een film van Stanley Kramer gezien, ik durf niet zo goed. Ik heb namelijk vreselijk het vermoeden dat die man alles vertegenwoordigt waar ik van walg. John Cassavetes dacht er overigens ook zo over, die is letterlijk met hem op de vuist gegaan omwille van 'A Child is Waiting' :-P

Coen P.
02-12-2008, 18:49
haha, wist ik niet. Die John toch :)

Toch heeft Kramer met Judgement at Nuremberg, The Defiant Ones en Inherit the Wind 3 films gemaakt die goed aangeschreven staan!

Wat ik me ook nog bedacht, wat vind jij van Hal Ashby en zijn films? Heb er zelf een paar gezien en die waren goed! Ashby is overigens de favoriete regisseur van Wes Anderson, dus alleen daarom is hij al goed :)

Don van Straalen
02-12-2008, 19:20
http://thecia.com.au/reviews/h/images/how-to-lose-friends-and-alienate-people-poster-1.jpg

Gisteren gezien. Erg vermakelijk. Simon Pegg is tof. Megan Fox is beeldschoon.

leuke film! gewoon een lekkere niks aan de hand film, die je kan kijken als je geen zin heb om na te denken.

Brakhage
02-12-2008, 19:26
Toch heeft Kramer met Judgement at Nuremberg, The Defiant Ones en Inherit the Wind 3 films gemaakt die goed aangeschreven staan!
Goed aangeschreven bij een bepaald soort publiek :wink:

En dat is het soort mensen waar ik in mijn interview ook steen en been over geklaagd heb :wink:


Wat ik me ook nog bedacht, wat vind jij van Hal Ashby en zijn films? Heb er zelf een paar gezien en die waren goed! Ashby is overigens de favoriete regisseur van Wes Anderson, dus alleen daarom is hij al goed :)Haha, wederom nog nooit iets van gezien, je haalt wel mijn zwakke plekken naar boven vanavond :sad:. Heb The Last Detail al jaren in de kast staan maar nog nooit gekeken. Zal hem binnenkort eens in de speler schuiven.

TheGodfather
02-12-2008, 20:36
Volgens mijn interview elders op dit forum zijn dat 'Psycho' en 'Singin' in the Rain' :razz:

Maar dat is ook maar een momentopname, ik kan mijn top 20 momenteel iedere dag compleet veranderen.
Goede keuzes :razz: (y)
had ik wel niet gedacht dat dat je favoriete films zouden zijn :D

Brakhage
02-12-2008, 20:40
Goede keuzes :razz: (y)
had ik wel niet gedacht dat dat je favoriete films zouden zijn :D
Waarom niet dan?

TheGodfather
02-12-2008, 20:55
Being John Malkovich (http://www.imdb.com/title/tt0120601/)
Een heerlijke, prachtige (soort van) mindfuck waarin Graig Schwartz (een geweldige rol van John Cusack) een gang vindt waarmee hij terecht komt in het hoofd van de acteur John Malkovich. Al snel starten hij en z`n bloedmooie collega Maxine (Catherine Keener) een buisness waarbij mensen tegen betaling 15 minuten lang in het hoofd van Malkovich kunnen verblijven en kunnen meemaken hoe het is om hem te zijn.
De film is goed opgebouwd. Gaandeweg wordt het van een (zwarte) comedy langzaamaan een drama waarbij alle personages doordraaien. Dat wordt geweldig geacteerd door John Cusack, die hier against-type gecast is en de rol met verve neerzet. Datzelfde geldt voor Cameron Diaz. En natuurlijk is John Malkovich geweldig zoals altijd.
De climax van de film is geweldig en is het prachtige einde van een prachtige film. Dit is zeker niet everybody`s cup of tea, maar ik heb er van genoten.

8,0/10

Coen P.
02-12-2008, 21:05
Haha, wederom nog nooit iets van gezien, je haalt wel mijn zwakke plekken naar boven vanavond :sad:. Heb The Last Detail al jaren in de kast staan maar nog nooit gekeken. Zal hem binnenkort eens in de speler schuiven.

Doen! Vond ik erg geslaagd, evenals Harold & Maude en Being There!

TheGodfather
02-12-2008, 21:22
Waarom niet dan?
Had eerder gedacht dat je iets van Godard of Cassavetes zou kiezen. Dat je into musicals bent is bekend maar had niet gedacht dat je er ook eentje als beste film ooit zou benoemen (y)

mercapto
02-12-2008, 21:26
en z`n bloedmooie collega Maxine (Catherine Keener)
8,0/10

Ja joh ? :o

TheGodfather
02-12-2008, 21:40
Ja joh ? :o
in deze film wel ja ;)

DanielC.
03-12-2008, 07:55
Fanfan la Tulipe Goed gemaakt. Grappig, paar leuke actiescenes, mooie dames. Precies wat ik er van verwact had. Ik had 'm graag in kleur gezien, maar dat mocht niet zo zijn.

Op WiW (speciaal voor Coen) heb ik alleen een foutje gemaakt. Ik heb de titel verkeerd ingevuld omdat ik dacht dat er "taal" stond, hij staat nu dus als "Frans" in de database, kan iemand dat aanpassen?

Coen P.
03-12-2008, 08:03
Fanfan la Tulipe Goed gemaakt. Grappig, paar leuke actiescenes, mooie dames. Precies wat ik er van verwact had. Ik had 'm graag in kleur gezien, maar dat mocht niet zo zijn.

Op WiW (speciaal voor Coen) heb ik alleen een foutje gemaakt. Ik heb de titel verkeerd ingevuld omdat ik dacht dat er "taal" stond, hij staat nu dus als "Frans" in de database, kan iemand dat aanpassen?

hoi hoi, ik voel me helemaal warm van binnen!

(voor WIW moet je even een berichtje sturen naar Bart (Brat) of Erik Hagen die daar modereren!)

Jordy van Buel
03-12-2008, 08:44
Coen, hoe was El Orfanato?

Herman ter Lingen
03-12-2008, 09:30
Eindelijk aan "Das Leben der Anderen" toegekomen.

Een ontroerend goede film; knap staaltje filmkunst; terecht in de prijzen gevallen.

Mr. Blonde
03-12-2008, 09:43
The Russians are coming the Russians are coming - Norman Jewison -1966

Een Russische onderzeeër komt vast te liggen voor de kust. In het Amerikaanse dorpje barst massale hysterie uit bij het zien van de paar Russen. Ze komen!!!
Geestige film met een jonge Alan Arkin als 'Borat-sound-and-look-a-like'.

Coen P.
03-12-2008, 10:35
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955) ****½
Een jonge dame rent in totale shock over een desolate snelweg. Mike Hammer (Ralph Meeker) kan haar amper ontwijken en besluit de dame een lift te geven. Wat deze private dick niet kon weten is dat door deze ogenschijnlijk onschuldige daad betrokken raakt bij een mysterie die zijn gelijke niet kent. De jonge dame wordt namelijk vermoord en Mike overleeft deze aanslag ternauwernood. Ondanks goed bedoeld advies van de slechterikken om het verleden te laten rusten, gaat hij op onderzoek uit. Beetje bij beetje haalt hij de waarheid naar boven en deze waarheid is dodelijk. Vanaf de bijzonder intense openingsscene zit je midden in de film die gekenmerkt wordt door de voor film noir gebruikelijke bijzondere camerahoeken en stemmig schaduwwerk. Ik lees veel dat het object waar de film om draait beschouwd moet worden als een MacGuffin, maar in de film wordt duidelijk verwezen naar het Manhattan Project zodat het object duidelijk uranium of een onderdeel van een atoombom moet zijn. Een theorie als het openen van de doos van Pandora of een opening naar de hel gaan er bij mij niet in.

Coen P.
03-12-2008, 10:36
Coen, hoe was El Orfanato?

Erg goed! Kan ik je van harte aanraden (y)

Brakhage
03-12-2008, 10:37
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955)
Ik lees veel dat het object waar de film om draait beschouwd moet worden als een MacGuffin, maar in de film wordt duidelijk verwezen naar het Manhattan Project zodat het object duidelijk uranium of een onderdeel van een atoombom moet zijn. Een theorie als het openen van de doos van Pandora of een opening naar de hel gaan er bij mij niet in. ****½
Maar dan nog is dat object een MacGuffin :wink:

Coen P.
03-12-2008, 10:41
Maar dan nog is dat object een MacGuffin :wink:

Ok, eigenlijk wel omdat het voorwerp het leidend (lijdend?) voorwerp is waardoor het verhaal zich ontvouwt. Wat ik eigenlijk had moeten zeggen is dat ik het niet kan voorstellen dat het voorwerp een onbenoemd voorwerp is zoals het koffertje in Pulp Fiction en Ronin.

Wim S.
03-12-2008, 10:49
Le Petit Baigneur (De Kleine Dobber) : de 2e film die ik zie uit de Louis de Funes box, ook deze film had z'n hilarische momenten zoals bv met de vuurtoren, de kano met benen, de truck die niet uit wou. Wederom erg genoten, echter blijft dat het verhaal vrij simpel is maar mischien ook wel hoort bij dit soort films. 6.9/10

Marcel v/d H.
03-12-2008, 12:02
They Live By Night (http://www.imdb.com/title/tt0040872/)
9,0/10


Sukiyaki Western Django (Takashi Miike, 2007)
****


The Killers - Don Siegel - 1964
Deze versie krijgt van mij een 8.....geweldige film.


Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955)
****½

Heren, mijn wishlist wordt er weer niet korter op!

Coen P.
03-12-2008, 12:44
@ Marcel, van The Killers (Siodmak en Siegel) versie is een hele gave criterion dubbeldisc uit. In Engeland zijn de 2 (met subs) uitgegeven in een dun kartonnetje, maar wel stukken goedkoper! (y)

Kiss Me Deadly was laatst iets van €4,50 bij www.play.com (http://www.play.com), geen geld dus ;)

Coen P.
03-12-2008, 13:44
Leave Her to Heaven (John M. Stahl, 1945) ****
Leave Her to Heaven is een film met twee gezichten. In het eerste deel oogt de film vooral als een melodrama waarin de romance tussen Cornel Wilde en Gene Tierney plaatsvindt. In het tweede deel verandert de film qua thematiek echter enorm en is de film te beschouwen als een film noir. Het karakter van Tierney blijkt namelijk niet de lieftallige dame uit het eerste deel te zijn. Deze duistere kant conflicteert ontzettend met de felle technicolor print. Alles oogt zo mooi, nieuw en perfect maar op de achtergrond huist een soort van 'Blue Velvet-achtige' sfeer.

Wim S.
03-12-2008, 14:58
Saw V : Alweer de zoveelste vervolg van deze film en toch blijft het allemaal goed in elkaar steken. Wel zijn de plots/twists niet meer zo gaaf als de 1ste saw film. je houdt ervan of niet en er zit toch echt wel meer in dan alleen martelscenes dan volgens sommigen hier beweren. Dezez films zijn gewoon puzzels en dat is allemaal goed uitgewerkt en de vervolgen zijn beter dan bv de hellraiser vervolgen. 6.5/10

Melzz
03-12-2008, 16:09
Kiss Me Deadly was laatst iets van €4,50 bij www.play.com (http://www.play.com), geen geld dus ;)

Aha....misschien ook maar bestellen dan. Ik zag trouwens the Lady from Shanghai ook bij Play voor 5,50. Wordt ook goed beoordeeld. Op die schijf staan ook nog wat extra's. Dus 2 Noirs voor 10 euro.....

Coen P.
03-12-2008, 19:49
Seizoen 11 van The Simpsons. Af en toe een goede afleveringen en enkele toppers, maar ook ronduit matige afleveringen. Ben ik niet gewend van The Simpsons...

Mr. Incredible
03-12-2008, 19:53
Wen er maar aan, want de seizoenen hierna zijn van een zelfde niveau. Wat mij betreft is seizoen 8 het laatste topseizoen van The Simpsons. Seizoen 9 en 10 zijn ook nog goed. Ik twijfel dan ook nog steeds over de aanschaf van seizoen 11 (ook vanwege de belachelijke verpakking).

Dennis Vansant
03-12-2008, 21:04
Seizoen 11 van The Simpsons. Af en toe een goede afleveringen en enkele toppers, maar ook ronduit matige afleveringen. Ben ik niet gewend van The Simpsons...
Yep, als je ze op volgorde kijkt zal het van hieraf aan alleen maar bergaf blijven gaan helaas :(
The Simpsons zijn in seizoen tien over de spreekwoordelijke haai gesprongen en nadien is het naar mijn mening nooit meer goedgekomen.

Arian de Vries
03-12-2008, 21:43
Aha....misschien ook maar bestellen dan. Ik zag trouwens the Lady from Shanghai ook bij Play voor 5,50. Wordt ook goed beoordeeld. Op die schijf staan ook nog wat extra's. Dus 2 Noirs voor 10 euro.....

Toevallig eergisteren 'The Lady From Shanghai' gezien kan hem voor die prijs van harte aanbevelen.

Brakhage
04-12-2008, 00:09
The Bellboy (Jerry Lewis, 1960) ****

Dit was het regiedebuut van Jerry Lewis en het is interessant om te zien hoe hij al direct zijn eigen koers ging varen ten opzichte van zijn werk met andere regisseurs. Al zijn solofilms lijken namelijk een stuk abstracter te zijn dan zijn overige werk, zoals zijn films met Frank Tashlin. Waar Tashlin in een scène altijd gericht is op de grap en daar de hele scène omheen bouwt, daar lijkt Lewis zelf vaak niet precies te weten waar ie nu precies heen wil en de ontwikkeling van de scène lijkt vaak belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. Gelukkig heeft Lewis een bijzonder sterk oog voor abstractie in zijn decor, wat zijn vaak abstracte humor mooi complementeert: ook in ‘The Bellboy’ maakt hij prachtig gebruik hier en daar van de architectuur van het hotel, zoals dat uiteindelijk in die vermaarde openingsscène van ‘The Ladies Man’ tot een climax zou komen. Beweging is ook erg belangrijk voor Lewis (niet in de laatste plaats natuurlijk zijn eigen virtuoze performance stijl) en lijkt vaak enkel aanwezig te zijn puur omwille van de beweging zelf, net zoals dat in Tati het geval is. Het mooie van Jerry Lewis is dat hij deze nogal abstracte trekjes enorm subtiel in zijn films integreert en nergens in de weg laat zitten van de toegankelijkheid.

The Glass Bottom Boat (Frank Tashlin, 1966) ****

Als we die Lewis film vergelijken met deze film van zijn vroegere leermeester dan zijn de verschillen enorm, want zoals altijd laat Tashlin zijn talent voor cartooneske humor hier de vrije loop. Toch lijkt het een relatief onpersoonlijke film voor Tashlin, het is toch meer een vehikel voor Doris Day, die met deze film haar laatste succes zou hebben. De film is als geheel redelijk onevenwichtig, maar is op zijn beste momenten toch vintage Tashlin, waarin de constante stroom van melige slapstick humor een redelijk uitzinnige en stompzinnige film oplevert. Ook Tashlin’s gebruik van kleur is niet wat het ooit geweest is, maar hier en daar schijnt zijn voorliefde voor felle, groteske kleuren toch duidelijk door en besef je weer waarom Tashlin zo’n geweldenaar was. Duidelijk de minste Tashlin die ik tot op heden gezien heb, maar uiteindelijk toch een bijzonder vermakelijke rolprent.

Jeroen D
04-12-2008, 06:24
Saw V : Alweer de zoveelste vervolg van deze film en toch blijft het allemaal goed in elkaar steken. Wel zijn de plots/twists niet meer zo gaaf als de 1ste saw film. je houdt ervan of niet en er zit toch echt wel meer in dan alleen martelscenes dan volgens sommigen hier beweren. Dezez films zijn gewoon puzzels en dat is allemaal goed uitgewerkt en de vervolgen zijn beter dan bv de hellraiser vervolgen. 6.5/10

Gisteren ook gekeken. Ik blijf ze goed vinden ;) 8/10

Marcel v/d H.
04-12-2008, 07:39
@ Marcel, van The Killers (Siodmak en Siegel) versie is een hele gave criterion dubbeldisc uit. In Engeland zijn de 2 (met subs) uitgegeven in een dun kartonnetje, maar wel stukken goedkoper! (y)

Kiss Me Deadly was laatst iets van €4,50 bij www.play.com (http://www.play.com), geen geld dus ;)

Bedankt voor de tips. Moet alleen nog even wachten, heb deze maand even geen budget voor het aanschaffen van dvd's (hoe goed koop ook)...:(

Ingmar B.
04-12-2008, 07:53
Medium seizoen 1

Blijft een erg goede serie, waarin erg goed geacteerd word. Naarmate het seizoen vorderde werden de verhaallijnen beter uitgewerkt met een hele goede seizoensfinale als gevolg. Wel een open einde, dus seizoen 2 mag zich ook al klaar maken om gekeken te worden. Een goede na-denk serie en een goed seizoen. 8/10

Coen P.
04-12-2008, 08:10
Mysterious Skin, naargeestig filmpje (mooi in beeld gebracht overigens) over 'zware' onderwerpen als kindermisbruik, homosexualiteit en HIV.

Brakhage
04-12-2008, 08:37
over 'zware' onderwerpen als kindermisbruik, homosexualiteit en HIV.
Haha, zo wordt homoseksualiteit vanzelf een enge ziekte :razz:

Marcel v/d H.
04-12-2008, 08:41
Lol, ik vond het ook al een mooi rijtje :)

Coen P.
04-12-2008, 09:12
Haha, zo wordt homoseksualiteit vanzelf een enge ziekte :razz:

waarom denk je dat 'zware' tussen haakjes staat? ;)

Melzz
04-12-2008, 09:33
They Live By Night (http://www.imdb.com/title/tt0040872/)
This boy... and this girl... were never properly introduced to the world we live in.... To tell their story...
9,0/10

Ik lift een beetje mee in je Noir-slipstream....:-P

They Live by Night - Nicholas Ray - 1948

Het regiedebuut van Ray is er meteen een om in te lijsten....een prachtfilm! Een noir met een romantische inslag zonder het zeer pessimistische karakter te verliezen. Een jongen ontsnapt met twee andere mannen uit de gevangenis. De jongen zat vanaf zn 16e vast vanwege moord...hij is nu 23. De drie vinden onderdak en de jongen raakt in contact met een meisje......en jawel de twee worden verliefd. Ze slaan samen op de vlucht maar de twee hoodlums weten de jongen steeds te vinden. Ze zijn van mening dat hij niet zomaar het wereldje uit kan stappen.....hij moet ze blijven helpen tijdens overvallen.

De twee geliefden zijn outcasts, op de vlucht en moeten altijd alert zijn. Ze zijn als het ware gevangen in een fatalistische nachtmerrie (mooie noiromschrijving). Visueel wordt dat weergegeven door de jongen vaak achter hekwerken of tralies te plaatsen. De twee spelen het naieve koppel zeer sterk. Ik leefde echt met ze mee. Alles klopt wel aan deze film. Sterk verhaal, mooi camerawerk en prachtige vertolkingen. De climax is, zoals te verwachten bij een noir, behoorlijk pessimistisch. Een van de redenen waarom producent Howard Hughes de film destijds niet wilde uitbrengen. Een van de grondleggers van het thema "geliefdes op de vlucht" in de cinema. Sterk debuut en een zeer sterke film. Mag van mij het alom gelauwerde predikaat "absolute aanrader" meekrijgen.

9.0

Coen P.
04-12-2008, 09:49
@ Mel, heb je de noirs van Jules Dassin wel eens gezien? Met name Naked City, Night and the City, Rififi en Brute Force zijn toppers (y)

Melzz
04-12-2008, 09:55
@ Mel, heb je de noirs van Jules Dassin wel eens gezien? Met name Naked City, Night and the City, Rififi en Brute Force zijn toppers (y)

Ik heb alleen Rififi gezien en vond ik een sterke film. Night and the City en Naked City liggen al een jaar op de plank.... Ik heb een behoorlijke kijkachterstand. En dan heb ik nog een paar losse Noirs liggen en nog 6 te gaan uit mn Noirbox deel 4. En ik heb er weer twee op t oog bij Play....:-P Will it never end....?

TheGodfather
04-12-2008, 16:17
The Women (http://www.imdb.com/title/tt0430770/)
Ubertypische, ubervoorspelbare chick flick die een remake is van George Cuckor`s film uit 1939.
De klefheid spat er vanaf. Het is leuk om Meg Ryan weer eens in een rol te zien die we zo ongeveer van haar gewend zijn. Daarnaast is Annette Benning erg cool. Verder is het wat je er van mag verwachten: een paar leuke scenes en veel vrouwen praat a la Sex And The City.
Een film dus die de doelgroep goed bediend.

6,0/10

TheGodfather
04-12-2008, 17:44
Ik lift een beetje mee in je Noir-slipstream....:-P


Heel cool! (y)
als het goed ga ik zaterdag verder :D :D


Ik heb alleen Rififi gezien en vond ik een sterke film. Night and the City en Naked City liggen al een jaar op de plank...
The Naked City is werkelijk briljant! "there are 8 million stories in the Naked City... and this is one of them..."


Will it never end....?Nope :mrgreen: ;)

Oudlid_X5
04-12-2008, 18:53
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (1991)
Helaas krijgen we in de documentaire niet het ware gezicht te zien van Francis Ford Coppola maar lees dit eens voor de grap. Helemaal op het einde van de docu meld hij dit even en vertrekt kwaad uit de regiestoel waar hij geïnterviewd werd.


one day some little fat girl in Ohio is gonna be the new Mozart and make a beautiful film with her little father's cameracorder and for once this socalled professionalism about movies will be destroyed forever ... and it will become an artform.

Brakhage
04-12-2008, 20:47
Erika’s Hot Summer (Gary Graver, 1971) ***

Fotograaf Steve wordt van alle kanten besprongen door mooie, wulpse modellen. Dat hij een spiegelplafond en een fotostudio aan huis heeft, betekent niet dat hij ze bewust probeert te versieren hoor. Die dingen gebeuren gewoon. Steve ziet Erika op het strand en raakt meteen op slag verliefd.

De hoofdpersoon van deze onzinnige sexploitation draagt dus de naam Steve en wordt gespeeld door een soort hele nare Dries Roelvink met een iets te gebruind bovenlichaam die het ene na het andere grietje de binnenkant van zijn slaapkamer laat zien. Je zou dankzij de titel verwachten dat Erika de hoofdrol heeft, maar niets is minder waar – Erika is zelfs maar een bijrolpersonage. Maar omdat de titel ‘Steve’s Hot Summer’ vermoedelijk iets te gay klinkt voor de sexploitationmarkt is wijselijk gekozen voor ‘Erika’s Hot Summer’. Deze Erika wordt overigens gespeeld door niemand minder dan Erica Gavin, die de connaisseur van het genre ongetwijfeld kent van de Russ Meyer films ‘Vixen’ en ‘Beyond the Valley of the Dolls’, terwijl ze ook nog zit in Jonathan Demme’s nogal bizarre women in prisonfilm ‘Caged Heat’. En daarmee heb je ook praktisch haar gehele oeuvre gehad.

De regisseur van het geheel zal de ware filmliefhebber ook bekend in de oren klinken: Gary Graver, die onder meer verantwoordelijk was voor de cinematografie van die nooit afgemaakte Orson Welles film, ‘The Other Side of the Wind’ (1972). Het ene moment regisseer je een sexploitation en een jaar later werk je aan een Orson Welles film – het kan verkeren in filmland. Hoe het ook zij, Graver wist op de proppen te komen met een niet onaardige sexploitation film, die visueel hier en daar bijzonder creatief in elkaar steekt. Er zijn in wezen drie soorten scènes: scènes waarin Steve ligt te bonken, scènes waarin mensen op een volstrekt idiote manier dansen en scènes waarin Steve en zijn vrouwelijke schoonheden verliefd op een strand rondhuppelen, liefst in slowmotion natuurlijk. Van het verhaal moet deze film het dus niet hebben, maar je moet wel volstrekt debiel zijn wil je in dit genre überhaupt een verhaal verwachten.

Waar de film het zeker wel van moet hebben is de meest poëtische dialoog denkbaar, waar de film vol mee zit. Je weet wel, van het soort praat dat Jennifer Jason Leigh gebruikt in Altman’s ‘Short Cuts’, als ze telefoonseks verkoopt terwijl ze de luiers van haar baby’s verschoont: ‘You’re cunt is so soft, it’s so big, more more more. I wanna feel every place in your pussy, put your cock inside me’. Het wordt zo schaamteloos en zonder enige gene uitgekraamd constant dat je onder de bank rolt van het lachen. Helaas wordt de film gaandeweg wel iets te repetitief en begint het wat te vervelen allemaal.

Geheel in de stijl van lowbudget films is er in praktisch de gehele film geen enkel moment van lipsynchronisatie, dit omdat dat relatief duur is. De film voert dat principe echter zo rigoureus door dat het op een gegeven moment wel heel erg duidelijk wordt dat de soundtrack en datgene wat je in beeld ziet totaal niet overeenkomen en ontstaat er dankzij dat schisma een welhaast surrealistisch effect.

Erika’s Hot Summer is een aardige sexploitation die bij vlagen bijzonder geestig is, zolang je de humor van dit soort volstrekt stompzinnige films kunt inzien. De film leent zich er uitstekend voor om als een soort demente droom aan jezelf voorbij te laten trekken. Dat de DVD verre van hoogwaardig is mag de pret niet drukken. Voor de liefhebbers!

Coen P.
04-12-2008, 22:19
Net klaar met Hancock. De eerste 20 minuten zijn een verrassing en een geslaagde parodie op al die comicverfilmingen. Hancock is namelijk een superheld tegen wil en dank in. Al mopperend, drinkend en scheldend redt hij de mensen. Diezelfde mensen tonen hun dank voor zijn daden en schade door hem consequent 'asshole' te noemen. Helaas verandert de film als Hanglul een PR-man redt. Deze brave borst wil hem veranderen en het lukt ook nog. Verder blijkt de vrouw van de PR-man ook een superheldin te zijn...enfin, na 20 minuten zakt de film in. Een 9 voor het begin en een 2 voor de rest (of een 8 voor het begin en een 3 voor de rest mag ook), dus een 5.5.

Coen P.
04-12-2008, 22:22
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (1991)
Helaas krijgen we in de documentaire niet het ware gezicht te zien van Francis Ford Coppola maar lees dit eens voor de grap. Helemaal op het einde van de docu meld hij dit even en vertrekt kwaad uit de regiestoel waar hij geïnterviewd werd.


one day some little fat girl in Ohio is gonna be the new Mozart and make a beautiful film with her little father's cameracorder and for once this socalled professionalism about movies will be destroyed forever ... and it will become an artform.

Wat bedoel je te zeggen met die quote? Ik vond de docu overigens behoorlijk confronterend en een intieme blik op de geest van een getroubleerde filmmaker...

Patrick van den Hul
04-12-2008, 22:26
Coen, denk om je spoilers ;)

Ben het overigens volledig met je eens!

Brakhage
04-12-2008, 23:28
Lucky Me (Jack Donohue, 1954) ****

Ik had er weinig van verwacht, maar dit bleek een alleraardigste muzikale komedie te zijn, met een bizar soort gestoorde humor die je niet snel met Doris Day in verband zou brengen. Vooral de rol van Phil Silvers was fantastisch en zelf Robert Cummings was te pruimen, wat wil je nog meer? De DVD is echter een travestie: dat de beeldkwaliteit soms op VHS lijkt is tot daar aan toe, maar dat een CinemaScope film van 2:55 in 1:37 op DVD wordt gezet is te belachelijk voor woorden – hele figuren vielen soms van het scherm. De mensen die verantwoordelijk zijn voor zoiets moeten gekruisigd worden.

mercapto
04-12-2008, 23:53
Zijn er nog Noir instapmodelletjes ?
Nog nooit een echte Noir gezien geloof ik, wil me er toch eens aan wagen.

Quido
05-12-2008, 00:16
Blindness ( Fernando Meirelles, 2008 )
Als een stad getroffen wordt door een mysterieus virus dat alle inwoners blind maakt, besluiten de autoriteiten het gebied af te sluiten. Er is echter een vrouw (Julianne Moore) die nog niet getroffen is door het virus, en aangezien alleen zij nog kan zien, rust er een enorme verantwoordelijkheid op haar schouders.

Hoewel Meirellas zich van mooie plaatjes bedient en er op het spel weinig aan te merken valt, lukt het Blindness niet de kijker mee te sleuren in de hysterie en de schrijnende situatie waarin de wereld, en in het bijzonder een grote groep blinden, zich bevindt. Dit is met name te wijten aan de weinig uitgediepte karakters en een overdaad aan trage, zichzelf herhalende scènes en oppervlakkige, niet uitgewerkte verhaallijnen. Het middenstuk van de film, dat zich afspeelt in de klinische quarantaine-ruimte, rekt zich dan ook veel te lang. Het laatste half uur herpakt de film zich knap met enkele fraaie, poëtische scènes, die je doen afvragen waarom zulke beeldtaal en doordachte teksten niet de gehele film de dienst uitmaakten. Dat de moraal er vanaf dat moment ook met volle vaart wordt ingeramd, neem je dan wel voor lief.

Beoordeling: 2½ uit 5.

DanielC.
05-12-2008, 07:34
Zijn er nog Noir instapmodelletjes ?
Nog nooit een echte Noir gezien geloof ik, wil me er toch eens aan wagen.

De film noir classics collections zijn weer in de aanbieding bij amazon.com. Dat zijn de perfecte boxjes als je wil beginnen. Ik zou gewoon lekker de eerste aanschaffen. Dan heb je drie 'grote' klassiekers noirs en twee van de vele low-budget noirs, en die zijn minstens net zo goed als die andere. Maar ook deel vier is in de aanbieding voor dezelfde prijs, maar dan heb je wel 10 films, waaronder enkele van de grote meesters. En dan kan je gelijk je honger stillen als je meer wil dan vijf. Je kan natuurlijk ook gelijk alle vier de boxjes kopen. (y)

Brakhage
05-12-2008, 07:34
Zijn er nog Noir instapmodelletjes ?
Nog nooit een echte Noir gezien geloof ik, wil me er toch eens aan wagen.
The Maltese Falcon lijkt me een fantastische binnenkomer. Hij wordt vaak gezien als de eerste noir (hoewel er ook mensen zijn die die eer aan Strangers on the Third Floor geven) en het is ook gewoon een van de allerbeste. Geregisseerd door John Huston, met Humphrey Bogart, Mary Astor en Peter Lorre. Geweldige vertolkingen, bijtende dialogen en een prachtige sfeer.

Of anders Jacques Tourneur's 'Out of the Past', niet alleen een van mijn absolute favoriete film noirs, ook een van de meest archetypische - vrijwel alle film noir elementen zitten in deze film.

TheGodfather
05-12-2008, 09:13
Gisteren in de sneak:

Hamlet 2 (http://www.imdb.com/title/tt1104733/)
Lange tijd, hele lange tijd dacht ik dat het onmogelijk was om Disaster Movie te overtreffen in het rijtje slechtste films van dit jaar. Blijkbaar kan het toch, want gisteren kregen we het gedrocht Hamlet 2 voorgeschoteld. Het verhaaltje mag niet eens verhaaltje genoemd worden, het is zo ontzettend voorspelbaar en tegen het einde wordt (uit het niets) de moraal door je strot geduwd. Zo hard dat je misselijk wordt. Daarnaast is het gewoon extreem niet grappig (pijnlijk zelfs), grof, beledigend en racistisch.
Elk woord dat aan dit misbaksel verspild wordt is er één te veel. Dit is het predikaat film niet waardig, ronduit een belediging voor een prachtig medium.

1,0/10

Melzz
05-12-2008, 09:32
The Naked City is werkelijk briljant! "there are 8 million stories in the Naked City... and this is one of them..."


Meteen de raad van Coen en Godfather opgevolgd en nu eindelijk Naked City maar eens bekeken. Prima film die heerlijk wegkijkt. Het predikaat "briljant" gaat me wat ver. Daarvoor heb ik toch een wat beter uitgewerkt verhaal nodig zoals in The Killers, They Live by Night, Nightmare Alley, The Third Man of Out of the Past.

The Naked City - Jules Dassin - 1948

De film is geheel op locatie in de stad New York opgenomen. Eigenlijk is de film een grote ode aan New York, de stad is de hoofdrolspeler. We volgen de bewoners van New York en doen daarbij vele locaties aan. Er is ook nog een moord gepleegd die wordt onderzocht. Barry Fitzgerald speelt een doorgewinterde rechercheur die alles wel eens heeft gezien. Uitstekende rol met hier en daar komischische momenten.

Het verhaal zelf is eigenlijk niet zo bar interessant. Deze lijkt eerder een voetnoot want de documantairestijl die gehanteerd wordt om de stad New York te tonen, is de grootste attractie. Prima film die je even meevoert door die grote stad in de jaren 40.
Het verhaal blijft dus wat vlak zonder echte verrassingen waardoor het voor mij geen noirtopper is. De vernieuwende (documantaire)stijl voor die tijd is echter wel bijzonder. Prima film.

7,7

Wim S.
05-12-2008, 10:09
Friday the 13th Part VIII: Jason takes Manhattan : Was inmiddels alweer een beetje uitgekeken op al deze vervolgen, het was allemaal weinig vernieuwend. Echter slaan ze met dit deel toch weer een beetje af van het oude concept, want Jason gaat nu Manhattan onveilig maken en niet eens crystal lake. Ook heeft de film een leuke foute jaren 80 sfeertje. 7/10

Pouic Pouic : Alweer een wat oudere Louis de Funes film, derde film uit de box. De film deed me erg denken aan bevoorbeeld de kluchten die de tros vroeger wel eens uitzond. Gewoon een erg leuke film.7/10

Melzz
05-12-2008, 10:32
Cat People (1942) Jacques Tourneur

Mooie mysterieuze film van Tourneur die zich zeker kan meten met I walked with a Zombie. Het is allemaal zeer suggestief en de kijker moet zelf zn interpretatie op het geheel loslaten. Het verhaal gaat over een vrouw dat in de legende van "the Cat People" gelooft. Ze is omringt door beelden van katten. Als ze een relatie aanknoopt met een man is ze nogal sexueel terughoudend. Ze drijft daarmee haar man in de armen van een andere vrouw.

Als ze kwaad of jaloers wordt kan ze veranderen in een moordlustige kat....of is het allemaal haar eigen waanbeeld? Het schaduwspel is geweldig in deze film, ik herkende in veel schaduwpartijen het beeld van een kat. Films uit de "oude doos" doen me eigenlijk nooit echt schrikken maar in deze film zit een fantastisch schrikmoment dat me echt even deed opveren. Dit "trucje" is in vele horrorfilms herhaald. Het kwaad zie je nooit echt maar speelt zich allemaal af in je hoofd.

De suggestie is sterk in deze film en wordt veroorzaakt door de vele interpretaties die het verhaal kan hebben en het suggestieve karakter wat er zich "off screen" afspeelt. Goede film!

8.0

freaky
05-12-2008, 10:33
http://www.mediadis.com/pictures/big/193595.jpghttp://www.mediadis.com/pictures/big/193593.jpghttp://www.mediadis.com/pictures/big/192559.jpg

The Mummy ( 1999 ) - 7 / 10

Blijf dit een vermakelijke film vinden met een vrij goeie spanningsopbouw want The Mummy zien we pas na een minuut of 50 wat ik toch positief vind. Dit is natuurlijk een rip-off van andere films, maar dat stoord me totaal niet want vind Brendan Fraser wel tof als 'Rick' O'Connell en z'n humor die velen dom vinden vind ik dan weer best te pruimen, en dat maakt voor mij deze film leuk want er is genoeg humor aanwezig, en ook John Hannah doet daar een schepje boven op. Verhaal is simpel, maar ah het is en blijft gewoon een vermakelijke film met leuke aktie, veel schietgeweld, vrij goeie cgi effecten en ja... mummies :)

The Mummy Returns ( 2001 ) - 7 / 10

Deze zou minder moeten zijn dan de eerste Mummy, maar ah kan er echt niet aandoen maar heb ook weer zo genoten van deze film. Vette aktie, leuke humor, mooie cgi effecten, alhoewel The Scorpion King er toch wel vrij nep uitziet maar ja... Rachel Weisz is echt hot in deze film, Brendan Fraser blijft leuk, Freddie Boath was voor mij niet irritant en John Hannah blijft geweldig in z'n personage. Een 7 is misschien teveel voor deze film, maar had deze in een tijdje niet meer gezien en heb me verdomd goed geamuseerd en dat is wat een film moet doen volgens mij...

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor ( 2008 ) - 6 / 10

Je zit 7 jaar te wachten op een nieuwe Mummy film, komt er dan uit het niets eindelijk nog een film, ik dacht dit wordt terug een leuk avontuur maar had me toch even mispakt want deze verschild ontzettend van de vorige twee delen. Brendan Fraser is wel terug van de partij, maar het is net alsof ze hem moeten martelen hebben om mee te doen aan dit project, want hij komt een beetje gefrustreerd over en voelt alsof hij tegen z'n zin meedoet. Rachel Weisz vond ik een zwaar gemis want vond Maria Bello alles behalve goed, en kon dan ook geen enkele minuut geloven dat zij Evelyn O’Connell was. John Hannah is de enige die wat het zelfde blijft in z'n rol en Luke Ford, die is zo miscast, wat ook telt voor Jet Li.

De muziek wordt nu verzorgd door Componist Randy Edelman, en ook dat was een zware teleurstelling en vind dan ook spijtig dat Alan Silvestri weggevallen is want ik hield wel van zijn muziek in de vorige twee delen. Deze verschild totaal van de andere twee delen, en dat is erg spijtig want hier kon ik de sfeer van The Mummy films echt niet voelen. Verhaal viel mee, uitwerking slecht, erg erg maar dan ook erg crappy CGI en een teleurstellende finale. Spijtig...

TheGodfather
05-12-2008, 10:59
Meteen de raad van Coen en Godfather opgevolgd en nu eindelijk Naked City maar eens bekeken. Prima film die heerlijk wegkijkt. Het predikaat "briljant" gaat me wat ver. Daarvoor heb ik toch een wat beter uitgewerkt verhaal nodig zoals in The Killers, They Live by Night, Nightmare Alley, The Third Man of Out of the Past.


true, er zijn zeker noirs met een beter verhaal maar de sfeer van het New York van de jaren `40 die The Naked City uitstraalt vind ik heerlijk 8-)
Zijn er nog meer goede films noir aan te raden die zich afspelen in New York? Blast of Silence heb ik inmiddels in bezit

Melzz
05-12-2008, 11:01
true, er zijn zeker noirs met een beter verhaal maar de sfeer van het New York van de jaren `40 die The Naked City uitstraalt vind ik heerlijk 8-)
Zijn er nog meer goede films noir aan te raden die zich afspelen in New York? Blast of Silence heb ik inmiddels in bezit

Blast of Silence vind ik helemaal geweldig maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind de rauwe stijl die wordt gehanteerd erg sterk. Dus ik ben wel benieuwd hoe jij die gaat vinden.

Oudlid_X5
05-12-2008, 12:38
Wat bedoel je te zeggen met die quote? Ik vond de docu overigens behoorlijk confronterend en een intieme blik op de geest van een getroubleerde filmmaker...

Lees de recensie van Mellz eens op WiW want daar ben ik het volmondig mee eens. (y)

Coen P.
05-12-2008, 14:11
Lees de recensie van Mellz eens op WiW want daar ben ik het volmondig mee eens. (y)

Alles goed en wel, maar wat bedoel je nu met die quote?

Oudlid_X5
05-12-2008, 16:44
Alles goed en wel, maar wat bedoel je nu met die quote?


Dat het alleen op zijn manier kan en mag en niet open staat voor andere manieren om films te creëren.

mercapto
05-12-2008, 17:59
De film noir classics collections zijn weer in de aanbieding bij amazon.com. Dat zijn de perfecte boxjes als je wil beginnen. Ik zou gewoon lekker de eerste aanschaffen. Dan heb je drie 'grote' klassiekers noirs en twee van de vele low-budget noirs, en die zijn minstens net zo goed als die andere. Maar ook deel vier is in de aanbieding voor dezelfde prijs, maar dan heb je wel 10 films, waaronder enkele van de grote meesters. En dan kan je gelijk je honger stillen als je meer wil dan vijf. Je kan natuurlijk ook gelijk alle vier de boxjes kopen. (y)

Ik zal eens kijken naar die boxen, bedankt :)
Moet nog iets van Amazon hebben, en dat kan ik nu mooi combineren met de nieuwe import limiet :)


The Maltese Falcon lijkt me een fantastische binnenkomer. Hij wordt vaak gezien als de eerste noir (hoewel er ook mensen zijn die die eer aan Strangers on the Third Floor geven) en het is ook gewoon een van de allerbeste. Geregisseerd door John Huston, met Humphrey Bogart, Mary Astor en Peter Lorre. Geweldige vertolkingen, bijtende dialogen en een prachtige sfeer.

Of anders Jacques Tourneur's 'Out of the Past', niet alleen een van mijn absolute favoriete film noirs, ook een van de meest archetypische - vrijwel alle film noir elementen zitten in deze film.

The Maltese Falcon heb ik vaak in m'n handen gehad maar altijd weer terug gezet.
Hmm, ik zie dat The Third Man net werd genoemd, die heb ik gezien...
Ik zal The Maltese Falcon een prioriteit maken, en Out of the Past gaat ook op de lijst :)

Bedankt u beide! :)

Brakhage
05-12-2008, 18:16
Ik zal eens kijken naar die boxen, bedankt :)
Moet nog iets van Amazon hebben, en dat kan ik nu mooi combineren met de nieuwe import limiet :)



The Maltese Falcon heb ik vaak in m'n handen gehad maar altijd weer terug gezet.
Hmm, ik zie dat The Third Man net werd genoemd, die heb ik gezien...
Ik zal The Maltese Falcon een prioriteit maken, en Out of the Past gaat ook op de lijst :)

Bedankt u beide! :)
Out of the Past zit in die eerste film noir box, heb je twee vliegen in een klap :razz:

mercapto
05-12-2008, 19:48
Ah, das dan opgelost (y)

BigLebowski
05-12-2008, 19:49
Het resultaat na een dagje Amsterdam (filmviewing in Rialto):

* La Vie Moderne (http://www.imdb.com/title/tt0881310/) - Raymond Depardon, 2008 - Frankrijk

http://www.premiere.fr/var/premiere/storage/images/cinema/photos-film/photos-acteur/la-vie-moderne__1/node-1254367/14677556-1-fre-FR/image_reference.jpg

Deze documentaire is het derde deel van een melanchloliek drieluik over de verdwijning van de traditionele Franse boerencultuur in de Zuid-Franse hooglanden. Opgenomen volgens de 'direct cinema' methode; de filmmaker registreert, zonder opsmuk. Soms met close-ups van prachtige oude koppen. Hoewel ik de film Paul dans sa Vie nog niet heb gezien, stel ik me zo voor dat deze film daar dicht tegenaan hurkt. Het gegeven en de opzet is in elk geval hetzelfde.

7,5/10

* 12 (http://www.imdb.com/title/tt0488478/) - Nikita Mikhalkov, 2007 - Rusland

http://www.iffkv.cz/image/9848-12.jpg

Eigentijdse adaptatie van Sidney Lumets rechtbankklassieker 12 Angry Men (1957). Twaalf juryleden buigen zich over de zaak van een Tsjetsjeense jongen. Hij zou zijn pleegvader (een Russische officier) hebben vermoord. Hij lijkt bij voorbaat veroordeeld. Wanneer één van de juryleden kritische vragen begint te stellen, volgt een fel debat.

Helaas heb ik 12 Angry Men nog niet eerder gezien, dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar boeiend was het zeker, tot de 153e en tevens laatste minuut, hoewel bij vlagen, geholpen door de soundtrack, op het randje van het sentimentele balanserend. Maar wat mij betreft krijgt hij het voordeel van de twijfel, want dit gebeurt slecht af en toe. En het symbloische slot ligt er wat mij betreft wat al te dik bovenop wanneer na de uitspraak een mus die was binnengevlogen uit de juryzaal werd vrijgelaten, zoals de jongen die op vrije voeten werd gesteld. Maar verder een goede film en aan te raden!

8.0/10

* Pure Coolness (Boz Salkyn) (http://www.imdb.com/title/tt1050089/) - Ernest Abdyjaparov, 2007 - Kirgizie

http://www.cinema.ch/photos/purecoolness/image4b.jpg

Helaas was de laatste film van de dag een misbaksel in mijn ogen. Deze film vertelt over de oude traditie van het ontvoeren van bruiden. Kinderlijk amateuristische dialogen en acteerwerk deden het onder meer de das om; het was hierom regelmatig lachwekkend op momenten dat het niet de bedoeling was en tenenkrommend wanneer het (waarschijnlijk) grappig bedoeld moest zijn. En dan heb ik het nog niet over de kitscherige Casio synthesizer muziek die zo nu en dan op komt zetten. En ik dacht ook zelfs nog even een subtiele verwijzing naar The Sound of Music te herkennen; het met de armen gespreid ronddraaiend dansen in de weide, maar dan zonder zang en natuurlijk in het Kirgizische berglandschap geplaatst.

2.0/10

Brakhage
06-12-2008, 01:51
Necronomicon - Geträumte Sünden (Jess Franco, 1968) *****

Sommige mensen schijnen dit een afgrijselijk lange zit te vinden, maar ik begrijp dat niet zo goed, ik vind het Franco’s beste. Of de film een verhaal heeft, zou ik niet durven zeggen – ik heb hem nu tweemaal gezien en ik kan er nog steeds geen chocola van maken. Maar als er een film is die voldoet aan Altman’s ideaal dat een film, net zoals muziek, puur sfeer is dan is het deze wel – nu kan het aan de LSD hebben gelegen maar ik zat 80 minuten lang aan de buis gekluisterd. Het is een bijna perfecte samensmelting van architectuur, decor, kunst, filosofie, menselijke lichamen, kleur en muziek. Was het niet Fritz Lang of all people die verklaarde dat deze film de meest erotische film was die hij ooit gezien had?

Brakhage
06-12-2008, 04:04
The King of Comedy (Martin Scorsese, 1982) *****

Toen ik deze film voor de eerste keer zag vond ik het een sterke film, nu zag ik een perfect meesterwerk. De film slaagt er in om constant, op ieder moment, zowel pijnlijk grappig, als ontzettend pijnlijk te zijn. Robert De Niro geeft hier de beste performance uit zijn toch al zo imposante loopbaan ten beste: werkelijk ieder gebaartje en iedere intonatie is perfect – zijn uiteindelijke 15 minutes of fame TV moment is één virtuoze lang take. En dan is er natuurlijk de figuur van Jerry Lewis, een van de meest grappige mensen van deze aarde, met dat beangstigend sterke oeuvre al achter hem. Hij doet de hele film werkelijk niets anders dan zo chagrijnig mogelijk kijken met dat iets te zonnebankbruine gezicht van hem en die kitscherige ringen en die belachelijke bril… en hij is nog steeds de grappigste persoon op aarde! Visueel gezien is het de meest straightforward film van misschien wel alle Scorsese films (hij wilde bewust breken met al het geëxperimenteer van zijn vorige films en filmde deze naar eigen zeggen als ware het een Edwin S. Porter film rond 1900), maar het past perfect bij de materie en de hele TV wereld waarin de film zich afspeelt. Hij doet bovendien prachtige dingen met decor en belichting. Dit is simpelweg een van de beste films die ik ooit gezien heb, perfect. En belachelijk grappig.

Brakhage
06-12-2008, 06:19
Alien (Ridley Scott, 1979) ****1/2

Bijzonder stukje feministische sci-fi horror, dat één grote opbouw is.... naar deel 2.

DanielC.
06-12-2008, 08:33
the Reckless Moment Film noir komt wel akelig dichtbij in deze film. De donkere zijstraatjes maken plaats voor de bovenverdieping waar Joan Bennett als een crimineel tussen de schaduwen sluipt om ongezien haar gezin te beschermen, met alleen haar zwarte-dienstmeid die haar een beetje houvast geeft. Aanrader!

riny
06-12-2008, 09:42
Necronomicon - Geträumte Sünden (Jess Franco, 1968) ******

Sommige mensen schijnen dit een afgrijselijk lange zit te vinden, maar ik begrijp dat niet zo goed, ik vind het Franco’s beste. ...

Dacht even een voor mij onbekend Franco meesterwerk te gaan ontdekken maar het blijkt gewoon Succubus te zijn! :) Inderdaad 1 van zijn leukere films.

Coen P.
06-12-2008, 10:02
Gister:

Futurama: Bender's Big Score! Hoera, de mannen en vrouwen van Futurama zijn terug! Fuck The Simpsons, want Futurama is simpelweg leuker en beter in elk aspect. In het begin worden de domkoppen van Box (met een knipperende B die daardoor erg op een F lijkt) heerlijk in de zeik genomen. Iedereen uit de serie komt aan bod, al had Bender Bending Rodriguez van mij nog meer screentijd mogen hebben!

Coen P.
06-12-2008, 10:03
Ook gezien: Hair. Puike musical met een anti-oorlogsboodschap (Vietnam). Schitterende liedjes (man, wat een muziek bracht de jaren '60 toch) en een einde dat je een brok in de keel bezorgd. Goed hoor, die Forman is echt van alle markten thuis!

Coen P.
06-12-2008, 10:05
Voorts nog: Office Space. Nog nooit gezien en stiekem toch wel erg grappig. Het eerste deel is briljant, iedereen die frustraties op werk kent kan zich vinden in de personen. Hoe vaak ik mijn printer niet een schop wilde geven, grr...Het tweede deel met de Superman III achtige fraudeertruc is minder. Toch een goede aankoop deze!

Lex v/d Moolen
06-12-2008, 10:32
Voorts nog: Office Space. Nog nooit gezien en stiekem toch wel erg grappig. Het eerste deel is briljant, iedereen die frustraties op werk kent kan zich vinden in de personen. Hoe vaak ik mijn printer niet een schop wilde geven, grr...Het tweede deel met de Superman III achtige fraudeertruc is minder. Toch een goede aankoop deze!Ook zeer herkijkbaar. (y)

Patrick van den Hul
06-12-2008, 10:55
Alien (Ridley Scott, 1979) ****1/2

Bijzonder stukje feministische sci-fi horror, dat één grote opbouw is.... naar deel 2.

Hoezo een opbouw? Hoewel deel 2 ook zeer goed is, blijft voor mij deel 1 de beste.

Oudlid_X5
06-12-2008, 11:59
Het resultaat na een dagje Amsterdam (filmviewing in Rialto):

Kom je ook wel eens naar de viewings in Den Bosch? De eerstvolgende is volgende week vrijdag (12 December).

BigLebowski
06-12-2008, 12:20
Kom je ook wel eens naar de viewings in Den Bosch? De eerstvolgende is volgende week vrijdag (12 December).

Den Bosch is voor mij een paar uur reizen, maar wie weet een keer ;)

Oudlid_X5
06-12-2008, 12:34
Den Bosch is voor mij een paar uur reizen, maar wie weet een keer ;)


Voor mij ook. :bier:

Marcel v/d H.
06-12-2008, 13:11
The Verdict (Sidney Lumet, 1982)
Vrij standaard rechtbankthriller, echter wel een prima rol van Paul Newman. 7.6

Days of Heaven (Terrence Malick, 1978 )
Prachtige beelden, sterk acteerwerk en een heerlijke soundtrack van Morricone. 8.3

The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975)
Zeer merkwaardige maar vermakelijke film, Tim Curry is ronduit briljant. 7.0

Being John Malkovich (Spike Jonze, 1999)
Zeer originele en leuke film! Binnenkort Adaptation ook maar weer eens herkijken. 8.0

Brakhage
06-12-2008, 14:38
Hoezo een opbouw? Hoewel deel 2 ook zeer goed is, blijft voor mij deel 1 de beste.
Omdat de film zelf constant opbouwt naar een climax die echter nergens komt. Het is allemaal opbouw en geen climax. Dat is ook deels zeker de charme van de film, maar zeker wel opmerkelijk.

BigLebowski
06-12-2008, 14:38
Voor mij ook. :bier:

Ieder z'n ding, maar voor mij is dat even te gortig :-) Dat doe ik alleen voor het IFFR.

Patrick van den Hul
06-12-2008, 15:17
Omdat de film zelf constant opbouwt naar een climax die echter nergens komt. Het is allemaal opbouw en geen climax. Dat is ook deels zeker de charme van de film, maar zeker wel opmerkelijk.

What about het gedeelte in het ruimteschip op het laatst? Dat vond ik een behoorlijk climax. Het gaat hier niet om grote groepen, maar juist om die ene Alien, en daar wordt mee afgerekend

Mr. Incredible
06-12-2008, 15:26
Blindness (Fernando Meirelles, 2008 )

Een soort Lord of the Flies voor volwassenen, maar ik vond het nergens echt interessant worden. Er zitten flink wat onwaarschijnlijkheden en plotgaten in de film en het laatste half uur is echt een anti-climax. De voice-over van Danny Glover sloeg de plank ook volledig mis. Visueel ziet het er allemaal goed uit, maar het wordt al snel erg repetitief. 6

Melzz
06-12-2008, 15:48
The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975)
Zeer merkwaardige maar vermakelijke film, Tim Curry is ronduit briljant. 7.0


Zag bij Fame, Amsterdam de gift set liggen voor 15 euro. Zo'n grote rode lip met daarin posters, een cd, 2disk dvd en weet ik wat al niet meer. Laten liggen.... Op de een of andere manier trekt de film me niet zo....ook al ben ik wel een liefhebber van cultfilms.