PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: Werner Peeters



Jordy van Buel
18-08-2008, 10:18
Hieronder volgt het interview met Werner Peeters

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Werner Peeters zijn interview geplaatst heeft

Toelichting: Vanaf heden vragen we elke deelnemer of hij/zij zowel een eerste als een tweede naam voor de volgende Interviewee op wil geven, dit om stagnatie van het subforum door mogelijke communicatieproblemen te voorkomen. Deze tweede naam zal via PM aan mij bekend gemaakt moeten worden en dus niet in het topic zelf genoemd worden. Mocht de eerste keus dus niet te bereiken zijn of hij/zij is niet in staat het Interview te plaatsen, dan zal de tweede keus geraadpleegd worden.

Werner
18-08-2008, 17:08
Algemeen gedeelte

Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?

Werner dus. Een oud-germaanse naam zonder verdere speciale betekenis, behalve dat mijn ouders een naam zochten die niet kon worden afgekort. Anders was het Patrick geworden, maar daar konden ze Patje van maken, dus dat voorstel werd afgevoerd. Als ik een meisje was geweest zou ik Inge genoemd zijn. Officieel is mijn collectie voornamen Werner Frans Maria Peeters, namen van de peetouders erbij. Ik zou voor mijn kinderen zoiets niet meer doen. Die gewoonte dateerde nog uit het tijdperk dat de helft van de mannen Jan Peeters en de helft van de vrouwen Maria Janssens heette, dus moesten ze de personen toch nog op één of andere manier van elkaar kunnen onderscheiden.

Wat is je geboortedatum?

Ik zag het eerste licht op 13 februari 1972 rond halfvier 's middags. Een bacterie zorgde ervoor dat ik een week later, de 20ste, ook al bijna weer weg was, maar mijn vader heeft me nog net op tijd naar het ziekenhuis kunnen doen. Et voilà! J'y suis et j'y reste.

Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?

Ik woon in Mortsel, een kleine stad juist ten zuiden van Antwerpen. Mijn ouders woonden eerst in Berchem, hebben vanaf mijn negende in Mortsel gewoond, en nadat ik in 1996 getrouwd ben heb ik twee jaar in Wilrijk, een deelgemeente van Antwerpen gewoond. Mijn ouders zijn dan in 1998 verhuisd en mijn vrouw en ik hebben hun huis in Mortsel overgekocht. Alles bij elkaar geteld woon ik dus al zo'n slordige 25 jaar in hetzelfde gezellige huisje.

Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?

Je eerste lief vergeet je nooit, zeker niet als je er mee getrouwd bent. En al helemaal niet als jij ook haar eerste lief was. Sinds 1996 delen Jorrit en ik ook officieel lief en leed, nadat we vijf jaar een vaste relatie hadden. We zijn echt aan elkaar verknochte zielsmaatjes. Kinderen hebben we niet, want zoals sommige intimi weten (en jullie nu allemaal, nu jullie dit lezen) hebben we om het mooi uit te drukken en zo weinig mogelijk vervelende opvolgingsvragen te krijgen een "onvervulde kinderwens om medische redenen".

Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?

De overgang van studie naar werk is bij mij heel geleidelijk gegaan. Ik heb van 1990 tot 1994 een licentiaatsdiploma wiskunde gehaald, en ben dan tot 1999 blijven verder studeren voor doctor, waarbij ik 3 jaar een assistentenmandaat had en dus les moest geven om mijn beurs te bekostigen. Sindsdien geef ik min of meer ononderbroken les (ik heb tussendoor 1 jaar les gegeven in het middelbaar onderwijs, het Atheneum van Heist Op-den Berg, en dat jaar heb ik me er rot geamuseerd). Nu geef ik wiskunde aan eerste-en tweedejaarsstudenten aan de Universiteit Antwerpen, dé beste universiteit van Vlaanderen (dit laatste moet ik telkens van mijn werkgever erbij zeggen). Op dit ogenblik heb ik studenten uit de richtingen scheikunde, biochemie en bio-ingenieur. Lesgeven is een beroep dat me enorm passioneert, en waar ik enorm graag creatief mee omspring. Ik schrijf me te pletter aan cursussen en basisteksten, wat ik een enorme uitdaging vind, zo trachten kennis over te brengen.

Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?

Ik heb een enorme kast met tegen de vierduizend stripboeken. De hobby is wel een beetje aan het temperen want de stripauteurs die me interesseren en die zich voornamelijk tussen de jaren vijftig en tachtig situeren hebben intussen allemaal het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld, en de nieuwe generatie is niet altijd mijn ding. Een paar namen? Peyo, Pol Deliège, vader en zoon Goossens (Gos en Walt), Pierre Seron, André Franquin, Tillieux, Will, Desberg, Rosy, Morris, Jidéhem, Hergé, Edgar P. Jacobs, De Gieter, Jacques Devos en natuurlijk enkele Vlaamse meesters: Jef Nys, Bob Mau (omdat die ook van Mortsel is), Pom, Karel Biddelloo, Vandersteen maar vóór de periode Geerts en HELEMAAL vóór de periode die na Geerts kwam, Steven Dupré... Als ik melig genoeg ben wil ik zelfs een portie DirkJan tot mij nemen. Mijn all-time favourite blijft echter Asterix.

Ik probleer ook elk jaar toch een mooie reis te maken. Sinds 1990 zijn dat geweest: Moskou, Leningrad, Londen, Würzburg (Duitsland), Tsjechië, Bratislava (Slovakije), Recife (Brazilië), Wenen, Kopenhagen, Roskilde, Malmö, Stockholm, Oslo, Helsinki, Los Angeles, Ierland, Schotland, Berlijn, Oxford, Noorwegen en de Noordkaap, IJsland, Salzburg, New York, Vilnius (Litouwen), Riga (Letland), Talinn (Estland). En ik ben net terug uit Groenland.

Qua muziek is iedereen mijn vriend die zich geheel of gedeeltelijk in het volgende lijstje kan thuisvinden: Pet Shop Boys, Papermoon ,Rosenstolz, New Order en alle afgeleide producten, Saint Etienne, The Corrs, Marillion, The Beloved, Kraftwerk, Dire Straits en Level 42.

Ervaring met het Medium Film:

Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?

Ik herinner me levendig dat ik als kleine snotter de eerste keer naar de film ging toen De Fluit Met Zes Smurfen in de bioscoop draaide. Dat moet 1976 of zo geweest zijn. Ik zou er veel voor veil hebben om die na al die jaren nog eens te kunnen zien. Daarna nam mijn vader mij regelmatig mee naar films, meestal Disney maar soms wat anders. Ik herinner me nog dat hij begon te jammeren toen hij zag wat voor een kolossale rij aan stond te schuiven voor E.T. (die ik nooit heb kunnen uitstaan, maar da's een ander verhaal). Gelukkig wilde ik naar The Secret Of Nimh in de andere zaal en waren we binnen vijf minuten binnen. Toen al overigens verkoos ik altijd de Engelse gesproken versie, ik kon nogal snel lezen. Alleen bij de Aristokatten heb ik me laten overhalen om naar de versie met Louis Neefs te gaan. Een tante nam me mee naar de Robbe De Hert-verfilming van De Witte, en daar heb ik toch ook een De Hert-trauma aan overgehouden. 't Is nooit meer goed gekomen tussen mij en de Vlaamse film ;)

Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?

Als klein grut keek ik naar verluidt altijd gebiologeerd naar het testbeeld op tv, maar dat telt niet zeker? Nee, mijn passie ging toen meer uit naar jeugdseries, en af en toe kwam daar eens een jeugdfilm bij, een occasionele tekenfilm op kerstavond (kan je je voorstellen dat ik het einde van The Chronicles Of Narnia versie Bill Melendez niet mocht uitkijken omdat ik mee naar de nachtmis moest?). En dan kwam er een periode waarin ik wel al eens iets op tv durfde mee te pikken, cinemabezoek was er toch maar zeer sporadisch bij, alleen als een tante eens voor alle kleinkinderen van mijn grootmoeder trakteerde. Maar dan was het meestal wel niet echt vrije keuze van film. Meer ervaring had ik thuis, waar ik mijn moeder toch kon overtuigen om af en toe al eens een filmpje mee te mogen pikken. Vooral in de zomer was dat geen probleem, dan moest ik niet op tijd naar bed, en in het weekeinde kon er stelselmatig ook wel wat van af.

Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?

Met een vriendengroepje gingen we begin jaren '90 nogal wat films steken in Antwerpen. Ik volgde toen al wat er op televisie mee te pikken was van film, maar eigenlijk ben ik pas echt in het medium geïnteresseerd geraakt in 1993 bij het verschijnen van Jurassic Park in de bioscoop. Ook een paar jaar daarvoor, toen ik naar The Silence Of The Lambs ging zien, de eerste keer dat ik naar een KNT-film ging. Op de universiteit werd het nog erger want daar werd elke week film gedraaid, en dat in combinatie met onvoorstelbare sloten goedkoop bier. Na het huwelijk in 1996 was natuurlijk het hek van de dam, en konden we als echte vrijheidsstrijders die net van de revolutie hadden geproefd, doen wat we wilden. Mijn vrouw begon Disneyfilms op (urgh) VHS te sparen, en ik gooide daar dan nog wel eens de (oude) versie van Star Wars tegenaan. Hopen van tv opgenomen cassetten ook (reclame = doorspoelen). Eerst volgden we op televisie, maar dan vonden we de weg naar de bioscoop terug, opnieuw door Star Wars de 1997-1998 version (Han Shoots Greedo First).

Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?

Film is zeker kunst, maar het moet toch nog een beetje toegankelijk blijven, en ik ben geneigd om iets meer te balanceren in de richting van entertainment. Als je je stierlijk zit te vervelen tijdens een film dan is het geen entertainment meer, en dan moet je je afvragen wat je daar eigenlijk zit te doen. Ik heb het dan ook niet zo begrepen op die arty-farty films die echt alleen maar bedoeld zijn om intellectueel over te komen. Om het met John Keating (uit Dead Poets Society) te zeggen, een film kan goed scoren op vorm of op inhoud; het beste is natuurlijk wanneer de twee met elkaar in harmonie zijn. Vanaf het moment dat één van de twee schalen gaat doorwegen is er iets mis. Enerzijds zijn er onnoemelijk domme films, anderzijds pseudo-intellectuele films die geen hond begrijpt maar waar iedereen maar hoog over oploopt om niet als dom bestempeld te worden. Ik probeer allebei te vermijden. Pan's Labyrinth aan de ene kant van het spectrum, American Pie aan de andere zeg maar. Mijn smaak zit daar ergens in het midden.

In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?

Kort samengevat: ik sta er mee op, leef er mee, en ga er mee slapen. En als het meezit droom ik er 's nachts nog van. Ik moet wel zeggen dat ik hierbij de definitie van het begrip 'film' daarbij wel opentrek tot de betere televisiereeksen. Ik kijk eigenlijk quasi nooit meer naar de reguliere televisieuitzendingen, want al die reality-crap, kookprogramma's, talkshows en sport interesseren me geen moer. Zelfs de films op tv worden doorgaans grondig verpest: ik krijg het op mijn heupen van reclame, onderbrekingen, ondertiteling die niet synchroon loopt. Dus het is niet film dat belangrijk is in mijn leven, maar dvd en blu-ray. Een klein nuanceverschil.

Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?

Ik heb al een beetje laten doorschijnen dat vorm me iets nabijer is dan inhoud, en ik vind dat we de laatste twintig jaar dan ook rotverwend worden. D'r is bijna niets meer dat niet te visualiseren is, alhoewel oude animatietechnieken zoals stop-motion toch ook hun charme hebben - ik heb vorige week nog The Corpse Bride nog eens opnieuw bekeken, en da's zo echt een film die als graadmeter kan dienen voor waar de technologie tegenwoordig staat. Ik kan zelfs erg goed over-the-topfilms met veel adrenaline als Stealth of zo smaken.

Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?

Ik heb niet het minste talent in die richting, dus ik steek mijn energie liever in wat anders, dank U.

Film Algemeen:

Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?

Hier geen twijfel: De Lord Of The Rings-trilogie, voor mij overigens één (lange) film. Toen ik nog geen achttien jaar was, was ik altijd het mikpunt van spot van mijn klasgenoten omdat ik voor Engels dikke boeken las, waar anderen er een sport van maakten om om ter dunste boekje uit de bibliotheek te pikken. Ik zat een zomer met een wonde aan mijn teen en kon niet lopen, maar heb toen die zomer één welbepaald boek verslonden, een turf van 1200 bladzijden, waarmee ik absoluut het record qua dikte had gehaald. U raadt al welk boek het was. En al die mij toen zaten uit te lachen, stonden toch maar mooi mee aan te schuiven voor een kaartje. En het waarom: de film is gewoon de perfecte bewerking van het boek, elk detail klopt gewoon.

Wat is je favoriete filmgenre en waarom?

Ik heb een brede smaak van filmgenres, alleen comedy kan mij absoluut niet beroeren. Het minste dat er één grap wordt gemaakt over het uitscheiden van bepaalde lichaamsvloeistoffen, hoeft het voor mij al niet meer. Niet dat ik echt een zuurpruim ben, maar het aantal komedies in mijn collectie is bijna op één hand te tellen. Waar ik wel altijd erg naar uitkijk zijn animatiefilms. Verder kan ik de meeste films over superhelden wel pruimen, zeker als er science fiction-trekjes aanzitten zoals X-Men of het toch door critici als minderwaardig bestempelde Fantastic Four. Hey, ik vind zelfs The League Of Extraordinary Gentlemen leuk! Iets historisch-fantastisch met veel actie en science fiction doet het wel. De Aziatische film en horror kunnen me niet bekoren.

Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?

Zeer wisselvallige vraag. Dit verandert met de minuut en met de film. Op dit ogenblik zou ik zeggen Hugh Jackman voor zijn rol in The Prestige, maar morgen kan het evengoed iemand anders zijn. Will Smith is ook vind ik erg ondergewaardeerd, die man wordt vaak onder zijn klasse gecast. Maar als ik nu toch een keuze moet maken... Sir Ian McKellen speelt niet in één maar twee van mijn favoriete franchises mee, en drukt er enorm zijn stempel op. McKellen dus. Hij speelt niet Gandalf, hij IS Gandalf. Alhoewel. Het is moeilijk kiezen. Elke acteur heeft zijn gloriemomenten én zijn pijnlijke mislukkingen.

Wat de dames betreft is er een hele reeks schonen die mijn goedkeuring wel kunnen wegdragen én over acteertalent beschikken: Anna Paquin, Scarlett Johansson, Elisha Cuthbert, Mary Stuart Masterson, Natalie Portman... ze hebben allemaal in zeer goeie films gespeeld, maar ik kan van elk van de actrices toch ook wel één kalkoen aanduiden ook. Bij de dames levert Jodie Foster niet veel slechts af, en alhoewel het meest voor de hand liggende antwoord hier Silence Of The Lambs zou zijn, ga ik toch Contact noemen.

Maar toch deze randbewerking: Om de impact van een acteur te kennen moet je 'm een reeks na elkaar zien doen, en ik vind daarom televisieseries altijd beter om een acteur mee te wegen: blijft hij altijd dezelfde of kan hij zijn personage mee laten evolueren? Zo ben ik één van de meest veelzijdige acteurs Kiefer Sutherland (24) gaan vinden, maar ook John Thaw (Inspector Morse), en Wenthworth Miller (Prison Break) getalendeerde acteurs. En laten we vooral Michael Chiklis (The Shield) niet vergeten. Ook daar is het moeilijk kiezen, alhoewel als ik van dit alles één naam zou moeten weerhouden, het waarschijnlijk Kiefer Sutherland zou zijn.

Zitten bij mij in de afvalbak: Steven Seagal, Jean Claude Van Damme, Sylvester Stallone, Adam Sandler, Jim Carrey, alle Friends-acteurs, alle societyfiguren genre Paris Hilton, Meg Ryan, Sarah Jessica Parker, Owen Wilson, Eddy Murphy, Ben Stiller... de lijst is schier eindeloos.

Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?

Zeker hier geen standaardantwoord als Spielberg of zo, die nog altijd een dikke trap voor zijn kont verdient voor het verkrachten van War Of The Worlds. Ik weet niet of ik die echt als regisseur mag bestempelen, maar ik heb een grenzeloze bewondering voor alles wat Jim Henson met zijn studio heeft verwezenlijkt. Vroeger was ik enorm fan van de films van John Hughes, en alhoewel hij 'm zelf niet geregisseerd heeft maar de taak heeft overgelaten aan zijn naaste medewerker Howard Deutch zou ik toch Some Kind Of Wonderful willen nomineren. Van de meer hedendaagse regisseurs: elke regisseur heeft betere en slechtere films, maar ik moet de slechtere films van M. Night Shyamalan nog zien; totnogtoe blijft Unbreakable zijn magnum opus. Ook daar blijf ik dus met mijn antwoord schipperen...

Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?

Ik wilde in mijn leven één persoon eens in het echt ontmoeten, en dat was Matt Groening. Dat heb ik ook gedaan. I'm a lucky man. Als ik nog een kans krijg, wil ik wel eens aan Ridley Scott vragen of hij ooit een verfilming van het boek A Song For Arbonne van Guy Gavriel Kay zou overwegen.

Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?

Fried Green Tomatoes At The Whistle Stop Café. Geen hond schijnt die te kennen.

Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?

Ik krijg nog altijd de stuipen bij de gedachte aan 2001, A Space Oddyssey. D'r zitten inderdaad wel allemaal grootse ideeën en diepe filosofieën in, maar ik vind de film nog altijd ellendige en aanslepende prut; zo is die ellenlange hallucinatie-scène op het einde precies één misselijkmakende lange mislukte drugtrip. Ook Tarantino kan me niet bekoren, dat vind ik zo'n vies ventje die ik niet in een donker steegje zou willen tegenkomen. Films met zijn naam op of nog maar die hij aanprijst laat ik zo veel mogelijk links liggen. Dat die kerel zijn films zo de hemel in geprezen worden, kan er bij mij niet in.

Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?

Echt huilen doe ik niet snel, maar bij Dancer In The Dark krijg ik toch op het einde altijd een krop in de keel en koude rillingen. Bridge To Terabithia deed het anders ook erg aardig op de sentimentmeter, ik had bij de film iets helemaal anders verwacht en voelde de klap niet echt komen.

Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?

De film met de meest prachtige filmscore is en blijft toch wel het Britse pareltje Brassed Off. Wat voor een variatie aan melodieën daar allemaal zijn bewerkt voor een ensemble koperblazers is ronduit verbluffend. Een soundtrack die me ook wel kan bekoren is die van de animatiefilm Anastasia.

Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?

Ik heb me deze zomer voorgenomen om eindelijk de Harry Potter-boeken eens te lezen, en telkens als ik een boek gelezen heb, de desbetreffende film opnieuw te bekijken. Ik ben net door Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban, vandaar dat dat de laatste film is. Merkwaardig toch hoe veel details er in de film zijn overgenomen, en hoeveel andere details er dan nog uit zijn moeten weggelaten worden. Qua tv-reeksen is mijn laatste kijkervaring gisteren aflevering 1 uit seizoen 2 van Inspector Lewis.

Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?

Absoluut in mijn home-cinema. Het ding is ervoor gebouwd, remember? Geen lastige medebioscoopgangers, telefoon op automatisch antwoordapparaat, beste kwaliteit... Het bioscoopbezoek heeft ook nog wel wat magisch, maar ik vind het tegenwoordig duur voor wat je er krijgt, en ik erger me rot aan het asociaal gedrag van mijn medebezoekers.

Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?

Waar ik van baal is dat er in de bioscoop zo'n mensen aan komen modderen met zo'n ganse vuilnisemmer van die stinkchips in één of andere vettige cholesterolsaus, en dat die dan liefst nog op de rij vóór mij beginnen te smakken en te boeren. Argh! Voorts heb ik de eigenaardige gewoonte altijd een boek mee te nemen naar de cinema om mijzelf bezig te houden tijdens de reclame. Met de frequentie dat ik naar de bioscoop ga ben ik die toch al zo beu als koude pap. Waar is de tijd dat we nog Tom en Jerry kregen als voorfilmpje? Overigens hulde aan Pixar dat ze die oude gewoonte nieuw leven trachten in te blazen. Ik heb ook acute allergie aan films met een pauze tussenin.

Van DVD tot HT:

Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?

Ik heb sinds het begin van het medium al vier spelers versleten. Ik was een nogal vroege adopter en kocht ergens in 1997 of 1998 mijn eerste speler, een als je het achteraf beschouwt redelijk krakkemikkige Philips 730, een impulsaankoop in de supermarkt.

Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?

Mijn eerste dvd was Spy Hard. Ter verdediging: d'r waren toen nog maar een tiental titels beschikbaar. Mijn eerste dvd-ervaring was op een ordinaire beeldbuis-tv. Dan is het in stapjes gegaan: geluidsinstallatie, betere speler (één die DTS aankon, was een Sony DAV S-300), maar die was dan weer niet regiovrij... enfin, het heeft een hele tijd geduurd voor we waren waar we nu zijn.

Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?

Als reviewer van DVD Info krijg ik wel eens iets toegestopt van de maatschappijen, maar in regel gaat er toch een hap van 100 à 150 euro maandelijks uit mijn budget. Ik ben niet echt een type dat veel geld uitgeeft aan uitgaan en dergelijke; iemand die me ooit vroeg waar ik het geld vandaan haalde voor zo'n joekel van een tv rekende ik eens even voor dat iemand die per dag een pakje sigaretten rookt, op een jaar zo'n tv erdoor gerookt heeft. Dus ik vind dat voor een hobby niet te veel geld om uit te geven. Mijn collectie telt ongeveer 1200 titels. Daarbij moet ik even opmerken dat ik titels zoals dubbeldiscs, miniseries verspreid over meer dan 1 disc, televisieseizoenen,... ook altijd als 1 item tel. Tel je de SCHIJFJES dan zit je makkelijk tegen of over de 2000.

Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?

Ik tel mijn kijkachterstand al lang niet meer in aantal titels, maar in aantal schappen. Ik sta nog een schap of drie achter, een dikke honderd schijfjes.

Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?

Ik moet altijd de beste versie van een film hebben: het meeste extra's, beste geluid en beeld enzovoort. Ik ben ook niet te beroerd om daarvoor een double-dipje te doen. Ik vind het heel spijtig dat veel blu-rays tegenwoordig uitkomen met de DTS=track en alle extra's van de dvd-versie erafgeript, want dan word je gedwongen om een keuze te maken tussen uitstekend beeld en geluid of interessant bonusmateriaal.

Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?

Ik heb de Duitse versie van Quest For Camelot, die in tegenstelling tot de in de Benelux uitgebrachte versie wél de originele Engelse soundtrack met Nederlandse ondertitels combineert. Voor de rest koester ik vooral mijn collectie Futurama en Simpsons[/i] als gek. Voorts zie ik nogal wat vraag op het forum naar de DTS-versie van Lola Rennt en ben ik maar wat blij dat ik die heb. Meest waardevolle enkelvoudig item in geld uitgedrukt zal de complete Inspector Morse box zijn.

Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?

Dat is intussen al gebeurd. Eens de format war was uitgewoed, kon ik een aanlokkelijk aanbod van een BR-speler niet weerstaan. De tip kwam overigens van dit forum, dat als je het wel beschouwt me inderdaad al wel wat euro's heeft gekost. Ik was het overigens niet van plan maar ongeveer gelijktijdig kreeg ik zo'n aanlokkelijk aanbod voor een FullHD-tv dat ik daar ook niet aan kon weerstaan. Ik ben eigenlijk wat dat betreft een slappeling. Overigens zal het tot de kerstdagen in ruil daarvoor alleen maar boterhammetjes met choco eten zijn. Intussen heb ik toch al een 50-tal BR-schijfjes.

Heb je een Home Theater setup thuis?

Uiteraard!

Welke merken zitten daarin?

Mijn dvd-speler is een regiovrij gemaakte Sony DVP-NS52P, en wordt netjes aangevuld met een versterker annex boxen van hetzelfde merk HTD-DW860, waarvan de kern wordt uitgemaakt door een versterker STR-DE597P en een Full-HD Bravia-tv KDL46D3500. Ik ben nogal liefhebber van Sony, ja. Er staat ook nog sinds kort een Samsung BDP-1400 blu-rayspeler en een Philips dvd-recorder type DVDR 3360H. Om compleet te zijn: er staat nog een videorecorder (!) type Panasonic NV FJ610, maar dat ding doet niet meer dan stof vergaren.

Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?

Ik heb eigenlijk de hele boel net geupgradet, dus zelfs al zou ik dat willen, ik zou er voor het ogenblik geen geld meer voor hebben.

Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?

Eigenlijk hebben we 2 zitkamers in huis, en één van de twee is volledig ingericht als bioscoop: grote televisie aan de muur, comfortabele zetels, en een hele wand vol met kast. (Mijn slaapmaker dient om te slapen, dank U) Die wordt dus exclusief en nagenoeg dagelijks gebruikt voor de betere home theatre-beleving. Alleen het geluid volle bak opendraaien doe ik nooit, want ik wil nog in vrede willen leven met mijn sympathieke buurvrouw. Wie gaat er anders al mijn pakjes van de post aanpakken?

Ben je al High Definition proof?

Zie vraag over blu-ray hierboven.

In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?

Nogal. Ik ben recent overgestapt van 42 inch naar 46 inch. De verkoper in de winkel verklaarde ons voor gek dat we zo'n groot scherm op een relatief kleine ruimte wilden, en inderdaad, als je een televisie enkel gebruikt voor reguliere televisieuitzendingen, kan je d'r nogal snel hoofdpijn van krijgen. Bij dvd en zeker bij blu-ray valt dat uiteraard best mee. Een groot scherm is absoluut nodig om echt in de filmervaring ondergedompeld te worden. De kijkhoek waaronder ik tv kijk is nog altijd een stuk kleiner dan de hoek waarin ik in de bioscoop naar een film kijk. Ik zit helemaal niet graag achteraan in de filmzaal, en laten we zeggen dat het beeld compleet mijn gezichtsveld moet vullen of ik ben niet tevreden.

[u]De site van DVD.nl:

Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
13 augustus 2001 Hey, 't is mijn zevende verjaardag hier!

Hoe ben je hier terecht gekomen?
Overgewaaid van dvdforum.nl waar ik ook vaak rondhang. D'r is toch altijd wat kruisbestuiving tussen die twee sites, tot spijt van wie't benijdt.

Wat heb je geleerd van deze site?

Negatief: dat mensen aangaande hun filmmening héél snel op hun teentjes getrapt kunnen zijn, en dan kwaaie mails beginnen te schrijven. Maar ook positief: dat er heel wat mensen met passie voor hun hobby geheel belangeloos je snel correcte informatie en waardevolle tips willen geven, zo lang je bereid bent om hun adviezen ter harte te nemen.

Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?

Ongetwijfeld de besprekingen, een niet aflatende stroom zeer waardevolle informatie die grotendeels mijn koopgedrag bepaalt. De informatie vult dan ook onze eigen informatie aan, alsook die van onze zustersites, en ik denk dat zo'n cluster van reviewsites een beetje de factor persoonlijke voorkeur uitvlakt. Zo zitten we met z'n allen in de dvdbasen.dk, en daar kan je van één en dezelfde titel hopen reviews en meningen opvragen. Zowel DVD Info als DVD.nl zijn zandkorreltjes in het groter geheel, maar zonder de zandkorreltjes zou de zandloper niet lopen. Recensies van titels die me interesseren pluis ik van voor tot achter uit.

Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?

Ik heb mijn handen al vol met DVD Info, waar ik tot hoofdredacteur gebombardeerd ben. Als er ooit sprake zou zijn van de twee sites om de één of andere reden te fusioneren, dan zou ik daar wel actief mee willen meewerken, ja. Ons oorspronkelijke actief was om iets voor Vlaanderen op te richten, want daar wat een gat in de markt.

Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?

Uiteindelijk slaat de weegschaal beslist over in de richting "gekost", maar ik zal wel nooit te weten komen of ik het anders ook niet zou zijn uitgegeven. De pricewatch heeft me echter al veel euro's doen besparen. Het considerabele verschil tussen Nederlandse en Belgische winkels probeer ik maximaal uit te buiten.

Hoe vaak ben je op de site te vinden?

Ik log toch 5 a 10 keer per dag in.

Ben je verslaafd aan deze site?

Ik moet daar ja op antwoorden, maar het is een verslaving die ik in de hand heb. Als ik zoals laatst 10 dagen op vakantie ben, krijg ik geen ontwenningsverschijnselen of zo na dag negen.

Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?

Ik zie dvd.nl zo een beetje als een krant waarin nu uitgerekend datgene staat wat míj interesseert. Links en rechts staat er wat informatie over andere zaken in de algemeen-topics, maar voor de rest lijkt met dit het soort publicatie dat ik 's morgens als eerste opensla. Als DVD.nl dan tijdelijk uit de lucht is, dan voelt dat voor mij alsof de krantenjongen in staking is of mijn krant weeral zes bussen verder zit.

Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?

Ik ben er al wel eens enkele tegengekomen bij een American Movie Day. Het lijkt me leuk om zoiets nog eens te herhalen op een ander tijdstip, beetje meer georganiseerd dat je weet wie er komt, ruilbeursje, bierkeller-avond,...

Tot slot:

Hoe vond je dit interview?

Ik vond het zeer moeilijk om bij sommige vragen maar één antwoord te kunnen geven. Vandaar dat ik het ook niet gedaan heb. Wie gaat me tegenhouden???

Op de vraag "Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?" antwoordde Rogue: Wat is volgens jou een aanrader qua tv-series?"

Deze vraag zou er eigenlijk wel sowieso bij moeten; tv-series mis ik nog in het interview.

Eerst dit: Ik deel je mening dat tv-series een belangrijk onderdeel van het geheel vormen, vermits de scheidingslijn alsmaar dunner wordt. De acteurs zijn hetzelfde, er worden films gemaakt over tv-reeksen (24), en worden tv-reeksen gemaakt over films (Sarah Connor Chronicles)... de scheidingslijn is niet duidelijk.Nu om op de vraag te antwoorden: Iedereen zal hier bij spontaan noemen: The X-Files, 24, Battlestar Galactica, The Shield,... maar ik wil wat namen noemen van wat mindere goden:

1) Ik kan iedereen The 4400 aanraden, bijzondere mengvorm van drama-scifi politiereeks en thriller.
2) Dead Zone tapt ook uit datzelfde vaatje, maar minder. Maar is zeker zo entertainend.
3) Een ongekende en onbeminde reeks is Firefly, dat zeker meer kansen verdient dat het gekregen heeft.
4) Een reeks die ook nog eens een kans op de Benelux-markt verdient is de uitstekende zwartgallige sci-fireeks Farscape.
5) Hotel Babylon is wat minder gekend, maar de Nederlandse boxen bevatten zwaar ingekorte versies waarin heel veel verloren gaat. Als je de reeks kan volgen met alleen Engelse ondertiteling dan kan ik je de UK-versie aanbevelen.
6) Ook Medium maakt bij mij een zeer positieve indruk.
7) Een pareltje uit de tekenfilmgeschiedenis is Nils Holgersson. Je moet zien dat je de twee boxen met 26 alfeveringen elk te pakken kan krijgen, waar soms in bepaalde winkels mee wordt gestunt. Hier stopt tekenfilm en begint poëzie.
8 ) Voor wie van de betere Vlaamse detective houdt: vergeet Flikken, vergeet Witse en kijk een naar de budgetvriendelijke (hier en daar toch) reeks Sedes En Belli.
9) Het beste wat Vlaanderen ooit heeft voortgebracht op gebied van DVD is Terug Naar Oosterdonk.
10) En als afsluitertje een budgettiteltje: The Tripods. Jammer genoeg is de tweede serie ervan nooit op dvd verschenen, en de derde nooit voorbij het pre-productiestadium geraakt. Wie wil weten hoe het afloopt zal dus het boek moeten lezen.

Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?

Ik vind dat er te weinig dames aan bod komen. Dus: Bettina, wil jij de volgende doen?

Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?

Wat is je favoriete tekenfilm op dvd/br en waarom?

EmDee
18-08-2008, 17:21
Vakantie naar Groenland, hoe moet ik dit zien?
Oftewel wat gedaan en waar geweest?

Bettina
18-08-2008, 17:32
Hey Werner,

goede muziek smaak heb je, Toevallig luister ik net naar Joy Division :)

Hoe heb je Matt Groening ontmoet? Dat vind ik wel gaaf, kan je daar iets meer over vertellen?

En leuk dat ik het interview volgende week mag doen!

Lex v/d Moolen
18-08-2008, 17:55
Leuk interview :)

Werner
18-08-2008, 18:13
Vakantie naar Groenland, hoe moet ik dit zien?
Oftewel wat gedaan en waar geweest?

Varen langs de kust op een cruiseboot, langs Narsarsuaq, Nuuk, Illulisat en dan zo terug naar Sisimut. Door ijsgletsjers varen, op walvissafari gewapend met een telelens, oude restanten van vikingnederzettingen bezoeken.

Jordy van Buel
18-08-2008, 18:14
Toch had ik een klasgenoot op de basisschool die ook Werner heet en wij standaard Wer of Wern noemden, het is dus wel mogelijk! ;) Leuk Interview verder, ga je veel naar Metropolis in Antwerpen?

Werner
18-08-2008, 18:20
Hoe heb je Matt Groening ontmoet? Dat vind ik wel gaaf, kan je daar iets meer over vertellen?

Ik heb in 2000 een keer een wedstrijd gewonnen naar aanleiding van het tienjarig bestaan van The Simpsons. Ik kreeg als prijs een reis naar het Simpsons Global Fanfest in Los Angeles, een vijfdaags feest met allerlei Simpsonactiviteiten voor een 3000-tal fans van over de hele wereld. Een aardige vertegenwoordiger van Fox Benelux heeft me dan tijdens één van die evenementen een backstage-lintje bezorgd, en dan kon ik daarmee voorbij de security. Ik heb een handtekening gekregen, heb 'm gezegd dat ik 'm geniaal vond en mijn dag was weer goed :) Zeer aardige man zonder kapsones. D'r waren toen overigens zeer leuke evenementen bij, zo deed de voltallige cast (min Julie Kavner) van de reeks mee aan een live table reading waarbij ze de volledige aflevering The Cartidge Family voordroegen. D'r was ook een soort van Simpsons-themed kermis met o.a. een echte Moe's Tavern, een Homers BBBBQ en zowaar een stand met Krustyburgers ("New: now with real meat!") En op Halloweenavond een Simpsons-marathon op groot scherm waarbij alle Treehouse Of Horror-afleveringen werden getoond, begeleid met gratis drank en snacks... En al dat moois op kosten van Fox België en VT4.

Werner
18-08-2008, 18:22
ga je veel naar Metropolis in Antwerpen?

Dat hangt erg van de programmatie af. Soms kom ik er maanden niet binnen, een andere keer zit ik er drie keer op een week (vooral in de zomer als de blockbusters er zijn). Ik ga overigens alleen maar daar naar de bioscoop, de geluidsinstallatie in de UGC is om te huilen. Soms links audio, soms rechts, af en toe als je geluk hebt langs twee kanten :shock:

Jordy van Buel
18-08-2008, 18:27
Ik ben er 1 keer geweest, PotC: Dead Man's Chest in zaal 21 ofzo..ik wist niet wat ik meemaakte. Heerlijk, zo hoort een bios te zijn!

Dennis Oosterhuis
18-08-2008, 18:52
Leuk interview Werner. En gefeliciteerd met je zevende verjaardag. :p :bier:

Dennis Vansant
18-08-2008, 20:46
En dat atheneum was mijn schooltje :)

Martin Z.
19-08-2008, 09:24
Ja gefeliciteerd met je zeven jaar hier zijn, hele poos :o

Ik gok dat Bettina met jou toegevoegde vraag wel uit de voeten kan ;)

rogue
19-08-2008, 10:15
Pauze in de bioscoop :confused:. Dat kan toch niet meer....

Mooi interview Werner ;)!

Patrick van den Hul
19-08-2008, 15:42
Pauze in de bioscoop :confused:. Dat kan toch niet meer....

Mooi interview Werner ;)!

In Groningen zit een MustSee en die doet ook nog aan pauzes, echt zwaar irritant.

Dennis Oosterhuis
19-08-2008, 15:47
De Cinema Palace en Brinkmann bioscopen hier in Haarlem doen ook nog altijd aan pauzes. Ik verveel me altijd dood tijdens die pauzes... :?

HUYG
20-08-2008, 02:13
Werner, ik bezoek 'jouw' site regelmatig met veel plezier: leuke reviews over minder bekende films en documentaires. Dat mis ik op deze site toch wel.

Gaberiel-2
20-08-2008, 13:37
Werner, echt een heel erg leuk intervieuw, misschien wel het leukste dat ik tot nog toe hier heb gelezen... (y)


Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?

Ik ben er al wel eens enkele tegengekomen bij een American Movie Day. Het lijkt me leuk om zoiets nog eens te herhalen op een ander tijdstip, beetje meer georganiseerd dat je weet wie er komt, ruilbeursje, bierkeller-avond,... We hebben laatst een erg gezellige bowlingmeeting gehad, en ik geloof dat we over een paar maanden weer een keer afspreken, ik zou zeggen kom dan ook gezellig...

En ik heb toevallig vandaag de complete Farscape box binnen gehad en ben erg benieuwd, ik laat je wel weten wat ik ervan vind... (y)

Gaberiel-2
20-08-2008, 13:38
In Groningen zit een MustSee en die doet ook nog aan pauzes, echt zwaar irritant.Hier in Tilburg doen beide bioscopen nog aan pauzes... :-x

mad dog
27-08-2008, 23:01
Mijn hond kent "Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe" ,ook ik vond het toentertijd een indrukwekkende film.

nmbs
02-09-2008, 10:34
Prachtig interview!

johnsmeets
02-09-2008, 12:37
mooi interview werner!

Stephan Nobelen
27-10-2008, 15:26
Leuk interview Werner.

Ik heb het helemaal met je eens wat betreft Lord of the Rings en McKellen is inderdaad Gandalf. Soms als ik de beste man in anders films zie dan zeg ik tegen mijn vriendin: "He kijk dat is Gandalf" ;)

Jammer dat je Friends niet zo weet te waarderen, maar dat is eigenlijk wel bekend. Je houdt ervan of je vindt het helemaal niets.