PDA

Bekijk de volledige versie : Philips 28PW9615/12 breedbeeld TV



suyver
07-09-2001, 08:48
Ha allen!

Ik heb deze TV en als ik een film bekijk in breedbeeld-mode (dus anamorphic film formaat van mijn DVD), dan valt aan de linkerkant en aan de rechterkant ongeveer 1 cm van het beeld buiten het scherm, dat zie ik dus niet. Als ik terugschakel naar 4:3, dan is die extra informatie wel te zien. Heeft iemand dit ooit eerder opgemerkt en er een oplossing voor verzonnen?
Groetjes,
Freek.

Arnold van Oostrum
07-09-2001, 09:11
Hallo,
Waar je televisie last van heeft is overscan. Daar hebben trouwens alle tv's last van, dus met je tv is niks aan de hand.

Bij alle televisie's valt ongeveer 5-10% van het beeld aan alle zijden buiten beeld. Dit heet overscan en wordt gedaan omdat de meeste televisies in meer of mindere mate last hebben van het varieren van de beeldgrootte bij donkere en lichte beelden. Mogelijk is je dat weleens opgevallen. Als bij een televisie het beeld opeens heel licht of heel donker wordt, varieert de beeldgrootte een heel klein beetje. Hoe erg dit gebeurt heeft alles te maken met de kwaliteit van de televisie en dan met name de gebruikte voeding in de televisie.

Ook bij de 4x3 stand heb je overscan. Maar dan heb je links en rechts zwarte balken waardoor die overscan niet opvalt.

Die overscan is ook de reden dat je bij DVD's met een beeldverhouding van 1.66:1 (bv. Disney tekenfilm's zoals Tarzan) op de televisie links en rechts toch geen kleine zwarte balk ziet.

suyver
07-09-2001, 09:15
Ik heb inderdaad wel gezien dat een 'wit' beeld een iets andere breedte heeft dan een 'zwart' beeld in 4:3 stand, maar dat scheelt niet zo veel. Als ik bijvoorbeeld naar Alien 3 kijk, dan verschijnt aan het begin text met de namen van de karacters op het scherm (na de crash). Bij mij vallen de laatste een of twee letters buiten het beeld. Dat is echt normaal?? Daar is dus ook niet hardware-matig iets aan te doen? Jammer.

In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groeten,
Freek.

Michel Schudel
07-09-2001, 22:20
(...Over Alien 3...)
Je kan, als je echt wilt, met een speciale afstandsbediening
het servicemenu op deze TV inschakelen en die overscan
afzetten. Moet je wel een monteur zo gek krijgen...
Maar inderdaad, bij Alien 3 was zelfs in de bioscoop te weinig
ruimte ;-) Verder heb ik dit verschijnsel alleen bij
Terminator 2 gezien (wanneer Arnold de bar binnen gaat
lopen mist een stuk computer-info aan de rechterkant...)

Alex van den Berg
08-09-2001, 01:03
met een beeldverhouding van 1.66:1 (bv. Disney tekenfilm's zoals Tarzan) op de televisie links en rechts toch geen kleine zwarte balk ziet.

Dat viel mij ook op en ik ben dus meteen in het servicemenu van mijn tv gedoken :D

Voor de bezitters van een Loewe Xelos:
Op de TV met de 'controltoets' (naast - & + ) het item 'service' selecteren en vervolgens binnen een seconde op de menutoets van de afstandsbediening drukken.
Selecteer dan het item 'geometry' en voila... de afregeling kan beginnen... :)
KOM NIET AAN PARAMETERS DIE JE NIET BEGRIJPT!

Martin van Tuijl
08-09-2001, 12:14
Selecteer dan het item 'geometry' en voila... de afregeling kan beginnen... :)

De Loewe helpdesk gaat het druk krijgen ben ik bang :p