PDA

Bekijk de volledige versie : hulp bij aankoop HTPC



mortaza
01-09-2008, 23:16
Ik wil een HTPC kopen, voornamelijk voor (HD)films, dus mkv bestanden, muziek, internetten, gamen.
Ik wil ook een HDDVD speler in, omdat de films echt goedkoop zijn, eventueel bluray in de toekomst wanneer de filmpjes wat goedkoper worden.
Ik wil geen tv kijken, opnemen etc. omdat ik al een UPC media box heb.

Ik zag bij tweakers dit staan:

Processor: AMD Athlon X2 4850e
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: Kingston 2GB PC2-6400
Videokaart: Geïntegreerde Radeon HD 3200
Geluidskaart: Onboard Realtek ALC889A
Netwerkcontroller: Onboard Realtek 8111C
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB

Behuizing moet ik nog nadenken, ook toetsenbord en afstandbediening weet ik ook nog niet.

Wat vinden jullie ervan?

Michael Hamers
03-09-2008, 14:04
Ik zou persoonlijk voor een snellere processor gaan, meer geheugen en een losse videokaart. Bijvoorbeeld de ATi 4850. Wat jij allemaal opnoemt is allemaal net wat te oud en te traag naar mijn mening.

mortaza
03-09-2008, 14:53
Bedankt (y)

Kan je wat voorbeelden noemen van een processor?
En je bedoelt ook de werkgeheugen meer?
Is het voor de rest goed?

Michael Hamers
04-09-2008, 07:13
Ik zou kwa processor richting de Athlon 64 X2 6000+ gaan van AMD. De prijs van die processor ligt maar 20 euro hoger en is een stuk sneller. Wat geheugen betreft bedoel ik idd werkgeheugen. Ik zou voor 4 GB gaan aangezien dat toch wel de standaard gaat worden. Zeker met HD content kun je beter voor een snellere processor en meer geheugen gaan. Als je de pc alleen gebruikt voor HTPC dan is deze videokaart wel wat: http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=108389 Die kaart is namelijk passief gekoeld en dat scheelt weer in geluid. Wil je af en toe ook lekker gamen dan is de 4870 wel wat voor jou. Dat is op dit moment echt de snelste kaart voor dat geld en biedt daarbij ook erg goede prestaties op HD gebied. Je kunt dan tevens voor een ander moederbord gaan kijken zonder ingebouwde grafische kaart.

De keuze voor hardeschijf is een goede aangezien de Samsungs erg stil zijn.

Bij bovenstaande webwinkel koop ik zowiezo altijd mijn hardware. Is toch vaak erg goedkoop en biedt prima service.

Succes met shoppen!

mortaza
04-09-2008, 13:23
Bedankt top man!

mortaza
04-09-2008, 13:50
En voor die 4870 moet ik de 512 mb nemen toch?
Maakt de merk nog wat uit ( Sapphire, Ati, etc.)

Welke moederbord zou ik dan nog moeten nemen, hierdoor moet ik dus ook een ander geluidskaart en netwerk kaart.

Heb je misschien ook een idee voor behuizingen?
Ik dacht aan Silverstone LC17 of Zalman HD160.

Michael Hamers
04-09-2008, 16:39
De 512 MB versie van de 4870 is idd voldoende. Merk is op zich niet echt relevant. Kijk gewoon wat de goedkoopste is aangezien ze toch allemaal reference boards maken. Oftewel exact dezelfde als de originele ATi. Sommige merken hebben echter hun eigen oplossing voor de koeling. De 1 stiller dan de ander, maar dit is wel echt een goede kaart om mee te gamen op full-hd.

Wat moederbord betreft moet je maar even kijken wat er zoal is. Daar heb ik me onlangs niet zo in verdiept. De meeste moederborden hebben tegenwoordig wel een redelijke geluidskaart onboard. Let erop of die een digitale uitgang heeft. Is wel zo handig. Netwerk aansluitingen zitten echt op ieder moederbord tegenwoordig dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat behuizing betreft... dat is geheel afhankelijk van jouw smaak en budget. Bovendoen moet je er rekening mee houden dat je een stevige voeding nodig hebt. Ik wil je toch wel rond de 600 watt minimaal adviseren. Dus koop een behuizing zonder voeding aangezien die meegeleverde voedingen allemaal maar weinig wattage leveren. En let dan bij de aanschaf van de voeding weer op hoeveel geluid dat ding maakt.

mortaza
04-09-2008, 17:41
Ik zal de HTPC niet als gamen gebruiken, omdat ik al een xbox360 heb en op mijn pc een 8800GT videokaart, daar kan je tegenwoordig elke spel behalve Crysis goed mee spelen.

Dus ik zal die Asus EAH3650 nemen, deze heeft toch wel een HDMI aansluiting??

Ik zal ook die LG speler nemen waar je zowel dvd, hddvd en bluray kan afspelen.

mortaza
04-09-2008, 18:07
Behuizing: ?
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+
Moederbord: ?
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400
Videokaart: Asus EAH3650 512MB
Geluidskaart: ?
Netwerkcontroller: ?
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB
Voeding: 600 watt

Dit is het momenteel.

Michael Hamers
04-09-2008, 18:33
Ziet er goed uit. Ik zou niet voor de LG gaan, naar voor de Plextor. Maar dat is persoonlijk.

Uitstekende keus om voor een goedkopere en vooral stillere videokaart te gaan. Dat is wel zo prettig in een HTPC. In dat geval kun je zelfs naar een 500 watt voeding.

Als soundcard kun je ook voor een losse Audigy kaart van Creative gaan. Dat zijn kwalitatief erg goede kaartjes. Maar een moederbord met ingebouwde soundcard is ook een prima oplossing.

Ik hou de vorderingen in de gaten! :D

mortaza
05-09-2008, 17:28
Tot nu toe is het zo geworden na advies van anderen.


Behuizing: ??????????????
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+
Moederbord: GA-MA78GM-S2H of GA-MA78G-DS3H
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400
Videokaart: onboard ATI Radeon HD 3200
Geluidskaart: onboard Realtek ALC889A
Netwerkcontroller: onboard Realtek RTL8111C
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB
Speler: LG GGC-H20L of Plextor PX-B300SA
Voeding: 500 of 600 watt

Michael Hamers
05-09-2008, 18:07
Leuke setup. En nu ik weet dat je toch geen games speelt is het idd ook wel handig om een onboard videokaart te hebben. Nu nog een behuizing en je kunt aan de slag.

mortaza
05-09-2008, 18:47
Is er bepaalde merk voeding die ik moet nemen, en zal 500 of 600 watt voldoende zijn.

Als ik al mijn pc onderdelen behalve de behuizing bij Zercom koop dan word het €465
Denk je dat ik korting krijg als ik het vraag??

Michael Hamers
05-09-2008, 23:21
Ik denk dat je niet op korting hoef te rekenen.

BeQuiet maakt goede voedingen en zijn stil. Zelf heb ik een Spire voeding en die is ook lekker stil en niet al te duur. Er zijn ook passieve voedingen. Daarmee bedoel ik dat er helemaal geen fan inzit en dus absoluut geen geluid maakt.

timofp
07-09-2008, 14:05
Een losse grafische kaart is zeker niet nodig, de IGP (780g) is een AT HD2300 en heeft zeer goede eigenschappen voor een HTCP, doet goede upscaling en Hardware acceleratie.

Je kan best wel een processor nemen die HT3.0 ondersteund voor de beste resultaten met de IGP. momenteel zijn dit alle phenoms van AMD.

Ik heb zelf een HTPC met een 780g mobo en een phenom 9550.

mortaza
07-09-2008, 14:24
Denk je dat de LG GGC-H20L of Plextor PX-B300SA ook normale dvd's upscaled naar 1080p???

Of moet ik daarvoor een ander speler erbij kopen??



EditIk zie bij sommige sites dat andere software downloaden om up te scalen?
Werkt dat wel echt?

timofp
07-09-2008, 15:46
Denk je dat de LG GGC-H20L of Plextor PX-B300SA ook normale dvd's upscaled naar 1080p???

Of moet ik daarvoor een ander speler erbij kopen??


Ik zie bij sommige sites dat andere software downloaden om up te scalen?
Werkt dat wel echt?

Uit je vraag kan ik afleiden dat je een en ander verkeert ziet. de 2 producten die je noemt zijn drives voor de pc's. Deze doen enkel het uitlezen van de data en overleveren aan de pc. Een drive voor de pc bevat dus nooit upscale hardware/software.

Even verduidelijken. een exteren blu ray speler voor op de tv aan te sluiten bevat een drive, waar je je schijf in steekt en voor de rest zit er nog veel electronica in het kastje voor van de uitgelezen informatie beeld voor de tv te maken.
Je kan de rest van je HTPC vergelijken met de electronica in een blu ray speler voor de tv, en de drive die je koopt is dus gewoon een component.

Het upscalen van DVD en afspelen van bluray kan in je pc op 2 manier, hardwarematig via de Grafsiche kaart, of softwarematig via bijvoorbeeld FFDSHOW.

EDIT: ik heb zelf de LG GGC-H20L in mijn HTPC zitten en ben er zeer tevreden over, kan trouwens ook HD-DVD afspelen.

mortaza
10-09-2008, 13:42
Aantal aanpassingen:

Behuizing: ??? ???
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E (omdat de vorige niet echt nodig was, de 6000+ is teveel van het goede)
Moederbord: GA-MA78GM-S2H (voor deze gekozen omdat de 3H niet in een mATX past)
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: Kingston 2GB PC2-6400 (ik vind 2gb wel voldoende, eventueel later uitbreiden als het toch niet soepel loopt)
Videokaart: onboard ATI Radeon HD 3200
Geluidskaart: onboard Realtek ALC889A
Netwerkcontroller: onboard Realtek RTL8111C
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB
Speler: LG GGC-H20L
Voeding: 500 watt (alleen weet ik nog geen merk)

Alleen nog een behuizing :)

olafski72
11-09-2008, 03:02
Ziet er goed uit! Wat ga je er op draaien? XP of Vista, met Windows Media Centre? Of Linux?
Ik had deze topic geopend: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=63081
Als ik zo'n apparaat weet te vinden, maar dan met een blu-ray speler of ruimte om zelf een blu-ray speler in te stoppen, dan ben je ook klaar. Maar goed, er heeft nog niemand gereageerd, dus ik weet niet of dat bestaat ;-)

mortaza
11-09-2008, 07:42
Ik heb zelf XP en alle versies van Vista, dus ik weet nog niet.
En als je een vraag hebt kan je het best naar www.htforum.nl

Claudio Santulli
12-09-2008, 12:03
Houdt er rekening mee dat een 32bits besturings systeem niet meer dan 3 GB werkgeheugen kan aanspreken, ook al zit er meer in.
Maar om puur BD of HD DVD af te spelen heb je niet meer nodig dan waar je voor hebt gekozen.

Ati video kaarten gaan inderdaad beter om met HD dan bijv. Nvidia.
Je moet wel een HDCP ondersteunende videokaart en monitor plus (HDMI) aansluiting gebruiken, anders wordt de resolutie beperkt tot 576p of 480p.
Dus HDMI HDCP ondersteunend, maar de meest besproken kaarten hebben dat, maar het is wel cruciaal.

Ik zelf heb de LG GGW-H20L en ben daar zeer tevreden over.
Hij leest BD en HD DVD, maar kan ook BD branden.

Verder vindt ik dat je vooral het geluid van de gehele pc niet moet onderschatten.
Er zijn bevoorbeeld extreme silent voedingen en behuizingen te krijgen.
Maar ook een tragere videokaart vraagt meer koeling dus meer geluid.
en inderdaad stille schijven, alle beetjes helpen.
Maar met je X-Box weet je wat geluid is.

Elke PC maakt meer geluid dan een standalone player, maar sommige pc configuraties produceren echt herrie.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling bij HD beeld en zeker niet bij HD geluid.

Verder is het nog de vraag wat je van HD audio verwacht, op het moment dat je de digitale optische of coaxiale outputs van de videokaart gebruikt wordt deze terug gebracht naar standaard Dolby Digital of DTS.
Heb je 6 of 8 analoge uitgangen op zowel je videokaart en eventuele AV Receiver, dan zou je ( als de software de benodigde decoders heeft en het ook toelaat ) wel kunnen genieten van HD Audio.
Maar dit heeft geen nut als je gebruikt maakt van bijv.een PC speakerset.
Alleen de betere receivers en speakers profiteren hiervan.

Daarnaast heb je natuurlijk een softwareplayer nodig met de vereiste codecs die niet standaard in XP zitten. maar daar is veel keus in.

Succes (y)

mortaza
12-09-2008, 13:08
Zoals je ziet heb ik:

TV: Samsung LE46F86
Audio/Video receiver: HARMAN KARDON AVR 135 BK

Dus dat komt wel goed.

Claudio Santulli
12-09-2008, 15:06
Stom ja, ik had even beter kunnen kijken.
Keek alleen naar je pc config en niet naar je onderschrift.

Maar dat veranderd niks aan mijn verhaal!
Ik hoop dat je er voordeel uit kunt halen.

Nu wil ik niet zuren hoor, maar waarom geen standalone?
Die video en audio kwaliteit wordt waarschijnlijk nooit gehaald door een HTPC.
Ik heb die mogelijkheid ook via de pc, maar puur voor AVCHD editing en voor de heb.

Maar het kan nooit tippen aan een standalone


PS.
Mijn FullHD KURO scherm heeft als pc monitor een beperking in video resolutie van 1360X768
Ik weet niet of jouw samsung dat dus wel kan, anders kan je misschien niet eens vol genieten van de maximale res.
Staat in je manual!

olafski72
12-09-2008, 15:13
Mortaza, weet je al welke behuizing je neemt? En je videokaart odnersteunt inderdaad HDCP? Trouwens, ik ben niet zo thuis hierin, maar alle onderdelen die je noemt zijn ook stil?

PJ0318NL
12-09-2008, 18:34
Op Hardware.info (http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpmfbJtqag/viewconfig/) raden ze de 'SilverStone Lascala LC17 Black' aan; "...Opgetrokken uit geborsteld staal is dit een fraaie verschijning, of je nu de zwarte of de zilveren uitvoering kiest. De kast heeft de traditionele breedte van high-end audioapparatuur..."

mortaza
12-09-2008, 19:08
Ik dacht ook al aan de Silverstone LC17, misschien neem ik de LC16M die is ook erg mooi.
Al die onderdelen die ik heb zijn inderdaad stil, ik heb namelijk ook naar de reviews gekeken en deze onderdelen worden door iedereen aangeraden.
Zeker de moederbord, daar is iedereen tevreden mee.

timofp
12-09-2008, 20:55
Ik zou het geld dat je uitgespaard hebt op de videokaart investeren in een Phenom Processor, deze heeft namelijk HT 3.0 en de IGP heeft een HT 3.0 link nodig om optimaal te kunnen werken.

Als kast kan ik je verder de Antec Fusion aanraden, deze heeft een zeer mooi uiterlijk wat goed naast een AV reciever staat.

Ik Gebruik deze antec fusion in combinatie met een Phenom 9550 en een Ninja Mini CPU koeler, de CPU is passief gekoeld, uiteraard wel met een casefan.