PDA

Bekijk de volledige versie : The Wrestler (Darren Aronofsky, 2008)



mark t
05-09-2008, 08:15
Op het filmfestival van Venetië gaat vandaag The Wrestler (http://www.imdb.com/title/tt1125849/) in première, de nieuwe film van Darren Aronofsky.

Synopsis:
The Wrestler is the story of Randy "The Ram" Robinson (played by an almost unrecognizable Mickey Rourke); a former star of pro-wrestling in the '80s who has been reduced to appearing at high schools and community centers. With a heart condition and early retirement looming, Robinson takes one last shot at the 'big-time' in a match against a former rival.

Mickey Rourke (http://www.imdb.com/name/nm0000620/) en Marisa Tomei (http://www.imdb.com/name/nm0000673/) zijn de bekende namen in de cast. Aronofsky's vaste componist Clint Mansell (http://www.imdb.com/name/nm0543739/) zorgt (gelukkig) weer voor de muziek en als bonus zingt Bruce Springsteen nog een akoestisch deuntje mee over de eindcredits.

Aint-it-cool-news heeft al een positieve bespreking (http://www.aintitcool.com/node/38193) waarin met name het acteren van Rourke wordt geprezen. Interessant is daarbij de vergelijking tussen de loopbaan van de worstelaar in de film en die van Rourke; In de periode waarin de film zich afspeelt leken die nogal op elkaar. Let wel: Deze bespreking is tamelijk gedetailleerd. Met andere woorden: Vermijden als je de film onbevangen wilt zien.

Gaberiel-2
05-09-2008, 09:05
Soort van Rocky deel 6 dus...?? Zou best de moeite waard kunnen zijn...

Mr. Incredible
05-09-2008, 09:26
Vreemd, ik heb hier dus eigenlijk nog totaal niets over gehoord :?
Maar goed, ik ben al lang blij dat het niet weer zes jaar heeft geduurd voor Aronofsky een nieuwe film uitbrengt. Ik kijk toch altijd wel uit naar zijn films.

intexor
05-09-2008, 14:05
Ik kan me die overeenkomst tussen Rourke's eigen carriëre en die van de worstelaar in de film al wel voorstellen ;)

Verder moet ik Aranofsky's vorige film The Fountain wel nog altijd zien :oops: Maar de films die hij daarvoor heeft gemaakt vond ik in ieder geval zeer de moeite.

Pascal Barroso
06-09-2008, 21:58
http://www.telegraaf.nl/prive/1861532/__Film_The_Wrestler_wint_Gouden_Leeuw_in_Venetie__ .html

Marcel v/d H.
06-09-2008, 22:11
Nog geen trailer?

Bogart-Fan
03-11-2008, 16:51
Geen trailer, maar wel een erg mooie scene:
http://nl.youtube.com/watch?v=Y_NpL40TS8U&feature=related (http://nl.youtube.com/watch?v=Y_NpL40TS8U&feature=related)

Rourke gaat een Oscar-nominatie pakken. (y)

Mathieu Ghekiere
03-11-2008, 19:18
http://www.digg.be/movie.php?id=1855

steven van dijk
05-11-2008, 00:25
Een must see en have deze nieuwe Darren, er was op imdb wel een discussie omdat deze film zonder zijn vaste crew en Clint Mansell is gemaakt, en erg low budget maar dat zat er wel in na de aan de kassa geflopte The Fountain want trouwens zeer onterecht is, echt een topper die film maar dat is persoonlijk.

Bogart-Fan
06-11-2008, 19:30
Springsteen´s schitterende song voor The Wrestler:
http://nl.youtube.com/watch?v=fsX3-uxRh5M&feature=related



Springsteen and Rourke
Bruce Springsteen and Mickey Rourke met at the Stone Pony back in the eighties. They became motorcycle cruising buddies in 1989 and 1990 when Springsteen was living in Los Angeles, CA. Rourke owned a short-lived club in Los Angeles called Rubber Club, and Springsteen is known to have made two onstage appearances in that club.

According to Aronofsky, Springsteen is a huge fan of Rourke's. He's seen every movie of his and he was hoping for him to get back on track making movies. He was following him and he wanted to know about his projects. Bruce heard about the movie so he called Mickey and asked him how he was doing. Mickey gave him the script; Bruce read it and said he loved it, nothing more.

Composition
Springsteen wrote THE WRESTLER in Europe during the Magic Tour, sometime between late May and early July 2008. In July, he called Rourke and Aronofsky complimenting them on the movie and adding that he wrote a song for the film's character. The song came while the movie was at the end of its editing phase. This late addition caused the movie's screening debut to take place at the end of the Venice Film Festival.

The Song
On THE WRESTLER, Springsteen handles guitar, piano, and vocals. Director Darren Aronofsky described it as "a wonderful acoustic piece; makes me choke up every time I hear it. [Springsteen] really captured the spirit of the film and Mickey [Rourke]'s character in the piece."

steven van dijk
17-11-2008, 17:00
Volgens IMDB gaat op 12 Februari 2009, de film in Nederland in premiere, ik kijk er uit en ga er zeker heen.
Heeft iemand behalve het nr van Bruce Springsteen, al iets gehoord van de soundtrack van Clint Mansell.

Mr. Incredible
21-11-2008, 10:08
Eindelijk een trailer (http://www.traileraddict.com/trailer/the-wrestler/trailer)!
Ziet er indrukwekkend uit (vooral Mickey Rourke). Hopelijk krijgt de film hier een waardige release in de bioscopen.

Marcel v/d H.
21-11-2008, 11:41
Prima trailer! Weer een film om naar uit te kijken. Hier trouwens de trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=XGnO1oQk2_w) op youtube, voor de mensen die niet de nieuwste flash hebben.

Z-Man
22-11-2008, 15:22
Ik heb The Wrestler ruim een maand geleden gezien op het Film Festival van Gent, en het was echt een fenomale film. Mickey Rourke zet de rol van zn carriere neer (ik hoop op een Oscar voor hem), Marisa Tomei is erg goed, de muziek van Clint Mansell is minimaal en zeer doeltreffend en Darren Aronofsky heeft nog steeds geen slechte film gemaakt. Staat voor mij in mn top 3 films van het jaar in ieder geval!! Ik hoop dan ook dat we in Nederland niet te lang hoeven te wachten op de release van The Wrestler, want ik ga er zeker nog een keer heen:D.

Peter Neefs
22-11-2008, 15:34
Erg goede trailer!! Rourke ziet er schitterend uit als oude worstelaar.

Hier kijk ik best wel naar uit...Het is dus inderdaad te hopen dat de film een degelijke release krijgt in De Lage Landen.

steven van dijk
23-11-2008, 23:06
Id een goede trailer, maarja dat kan ook niet anders Darren is een uitstekend regisseur, hier ooit op dvd.nl genoemd als de nieuwe Kubrick.
Ik denk dat de film niet super groots wordt uitgebracht, zal afhangen wat ie in Amerika etc doet, zag je met de Fountain ook. Dus ben benieuwd.:o

maniac e
24-11-2008, 13:45
Dit gaat zeker een film worden die ik ga zien. Zoiezo altijd wel met wrestling ben bezig geweest en dit ziet er gewoon uit als een goed verhaal over iemand die de top bereikt en daarna in shit terecht komt.

DanielC.
25-11-2008, 10:34
Ik dacht: leuk, een nieuwe film van vriend Darren. Dat is toch altijd het bekijken waard. Maar ik zag net die trailer, en het ziet er echt vreselijk uit. Maargoed, we zien wel.

Daan de G.
25-11-2008, 10:47
Lijkt mij de verrassing van 2008 te worden. Ik heb de 3 vorige van Darren gezien en vond ze allemaal geweldig, nu ik de trailer gezien heb kan ik ook niet meer wachten op deze. Al nieuws over een DVD release? ;)

Patrick van den Hul
25-11-2008, 15:00
Qua stijl lijkt de trailer erg op PI, die ik niet goed vond. Daarentegen bevielen The Fountain en Requiem for a Dream me wel weer. Ik ben benieuwd!

RobinB
30-11-2008, 10:16
filmmet underline for drama in thema van wrestling..Maar rouke ziet er cool uit..

Jeroen D
01-12-2008, 12:00
Wat ziet Rourke er vreselijk slecht uit zeg......Wat is er met de beste man gebeurt ?
Of ziet hij er zo uit omdat dat moest voor de film ?

BrianB
01-12-2008, 20:38
Volgens mij plastische chirurgie die niet helemaal het gewenste effect had.

intexor
29-12-2008, 12:48
Volgens mij plastische chirurgie die niet helemaal het gewenste effect had.

Inderdaad, mislukte plastische chirurgie, zoals wel meer sterren is Rourke al jaren verslaafd aan plastische chirurgie.

Heb gisteren eindelijk The Wrestler kunnen kijken en nadat The Fountain me redelijk tegenviel is Darren Aronofsky helemaal terug, en hetzelfde kan gezegd worden van Mickey Rourke die hier zonder twijfel de rol van z'n leven neerzet. De gelijkenissen tussen het leven van worstelaar Randy The Ram en Rourke's eigen carriëre als filmster zijn zeer treffend en maken de film ook echt sterker. Ook zeker even Marisa Tomei en Evan Rachel Wood vermelden die het ook goed doen als stripster/vriendin en dochter van Randy. Bovendien wordt er denk ik ook een treffend beeld neergezet van het onafhankelijke worstel-circuit, al ken ik daar zelf weinig van. Oorspronkelijk ging de hoofdrol door Nicolas Cage gespeeld worden, maar die trok zich terug toen Aronofsky Rourke kon strikken die de eerste keuze was voor de rol. En dat is waarschijnlijk de juiste keuze geweest, want met Rourke in deze rol is dit voor mij één van de beste films van het jaar geworden, samen met de twee Eastwood-projecten Changeling en Gran Torino en The Dark Knight. Het is eigenlijk geen aangename film om te kijken, maar in dat soort films is Aronofsky gewoon het beste want ook Pi en Requiem For A Dream zijn geen films die ik even zou opzetten voor een leuk avondje film kijken. Ook dit is terecht weer een serieuze awards-kandidaat en aangezien ik de afgelopen week veel van dit soort films gekeken heb kan ik zeer tevreden terugkijken op 2008 als een zeer goed filmjaar, zowel voor blockbusters als de meer serieuze cinema.

Nog maar eens een 10/10, hoe ga ik in godsnaam een aanrader van de maand kunnen kiezen voor december :confused: ;-)

Daan de G.
29-12-2008, 15:57
Ik ga hem vanavond kijken, verheug me er al maanden op en vanavond is het dan eindelijk zo ver!!

Je maakt het wachten nog moeilijker ;)

intexor
29-12-2008, 17:05
Ik ga hem vanavond kijken, verheug me er al maanden op en vanavond is het dan eindelijk zo ver!!

Je maakt het wachten nog moeilijker ;)


Het was het wachten waard hoor, zoveel is zeker ;-) Veel plezier ermee vanavond.

steven van dijk
29-12-2008, 17:20
Ik ga hem vanavond kijken, verheug me er al maanden op en vanavond is het dan eindelijk zo ver!!

Je maakt het wachten nog moeilijker ;)

Waar ga je hem kijken dan..de film draaid toch nog niet in Nederland of heb ik iets gemist. Kijk er ook naar uit.

steven van dijk
29-12-2008, 17:25
[quote=intexor;1509910]Inderdaad, mislukte plastische chirurgie, zoals wel meer sterren is Rourke al jaren verslaafd aan plastische chirurgie.

Heb gisteren eindelijk The Wrestler kunnen kijken en nadat The Fountain me redelijk tegenviel is Darren Aronofsky helemaal terug, en hetzelfde kan gezegd worden van Mickey Rourke die hier zonder twijfel de rol van z'n leven neerzet.

Ik vindt de Fountain helemaal geen tegenvaller, waarom viel hij je tegen dan ben benieuwd?

Ik vond Mickey Rourke altijd al een goed acteur helemaal in Barfly dat is voor mij een van zijn beste rollen, en hij viel me niet tegen in Year of the Dragon en in Rumble Fish zet ie toch ook een zeer goede rol neer.

intexor
29-12-2008, 17:57
Ik vond The Fountain veel te vaag en filosofisch, ik kon er gewoon niet veel mee. Na afloop had ik echt iets van, naar wat heb ik nu 90 minuten zitten kijken? Maar ik zal de film zeker nog wel eens aan een herkijkbeurt onderwerpen om te zien of ik er dan wat wijzer uit wordt en ben ook benieuwd naar de nieuwe versie die Aronofsky van deze film wil maken (al kan dat nog een aantal jaren duren).

En Rourke heeft natuurlijk nog al wel eens goede rollen neergezet, maar dat is toch allemaal niet te vergelijken met zijn rol in The Wrestler, zoals ik zei ook net omdat het personage en de evolutie die het personage doormaakt veel gelijkenissen vertoont met hoe zijn eigen carriëre verlopen is (ooit een groot nieuw talent genoemd, een ster in wording, maar dan door drugs en dergelijke is hij snel achteruitgegaan waardoor hij alleen nog maar minderwaardige rollen aannam om geld in het laatje te brengen, en nu met deze film krijgt hij terug een kans om eens te laten zien dat hij weldegelijk veel in zijn mars heeft als hij in goede vorm is).

steven van dijk
29-12-2008, 18:14
Ik vond The Fountain veel te vaag en filosofisch, ik kon er gewoon niet veel mee. Na afloop had ik echt iets van, naar wat heb ik nu 90 minuten zitten kijken? Maar ik zal de film zeker nog wel eens aan een herkijkbeurt onderwerpen om te zien of ik er dan wat wijzer uit wordt en ben ook benieuwd naar de nieuwe versie die Aronofsky van deze film wil maken (al kan dat nog een aantal jaren duren).

En Rourke heeft natuurlijk nog al wel eens goede rollen neergezet, maar dat is toch allemaal niet te vergelijken met zijn rol in The Wrestler, zoals ik zei ook net omdat het personage en de evolutie die het personage doormaakt veel gelijkenissen vertoont met hoe zijn eigen carriëre verlopen is (ooit een groot nieuw talent genoemd, een ster in wording, maar dan door drugs en dergelijke is hij snel achteruitgegaan waardoor hij alleen nog maar minderwaardige rollen aannam om geld in het laatje te brengen, en nu met deze film krijgt hij terug een kans om eens te laten zien dat hij weldegelijk veel in zijn mars heeft als hij in goede vorm is).

Verder thanxa voor je uitleg over The fountain, trouwens wel van een van me favorieten van Darren. Met name het camerawerk, muziek, montage en zijn regievond ik erg goed en top.

Daan de G.
29-12-2008, 22:28
Geweldige film zoals Intexor al zei, ben wel sprakeloos nu. Clint kan zijn beeldje voor beste hoofdrol wel vergeten, die is 100% bestemd voor Mickey Rourke, wat een fenomenale rol! Zoveel emotie en zoveel medelij wekt hij op, geweldig! Daarnaast mag Marisa Tomei ook zeker een nominatie krijgen, een zeer gedurfde rol die zij perfect weet in te vullen, zijn maar weinig actrices die dit 1-2-3 zouden doen.

Hele mooie film, die ik zo snel mogelijk (misschien wel nu) nog een keer ga kijken!

Het einde vind ik geweldig, eigenlijk onbevredigend maar toch weer niet, is Randy nou dood?

intexor
29-12-2008, 22:45
Het einde vind ik geweldig, eigenlijk onbevredigend maar toch weer niet, is Randy nou dood?

Ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat hij dood is, hij was duidelijk weer een nieuwe beroerte aan het krijgen en zijn ram-sprong was dan zowat zijn zwanezang waarna het beeld toepasselijk zwart wordt

Marisa Tomei is inderdaad echt wel een sterke actrice, da's nu de tweede recente film die ik zie waarin ze een gewaagde rol met veel naakt speelt (de andere was Before The Devil Knows You're Dead).

Daan de G.
29-12-2008, 22:49
Ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat hij dood is, hij was duidelijk weer een nieuwe beroerte aan het krijgen en zijn ram-sprong was dan zowat zijn zwanezang waarna het beeld toepasselijk zwart wordt

Marisa Tomei is inderdaad echt wel een sterke actrice, da's nu de tweede recente film die ik zie waarin ze een gewaagde rol met veel naakt speelt (de andere was Before The Devil Knows You're Dead).

Inderdaad een heel mooi einde van een geweldige film!Hopelijk krijgen we nog een keer de scene te zien die eruit geknipt is...

Aronofsky teased Professor Brown's NYU Movies 101 class Wednesday night when he told them that there is a cut scene in which Rourke has a complete breakdown in his bathroom. He said that it was one of the greatest filmed acting performances ever (!), and it was so disturbing, he felt the film would be weighed down as a result. When asked if the scene will be included on the DVD, Aronofsky replied, “No. No one except me and Mickey will ever have this scene on DVD. When Mickey learned that the scene was cut, he didn’t talk to me for two weeks.”

Anyway, Rourke is back :D

Lemodie
29-12-2008, 22:56
Darren Aronofsky is een van mijn favoriete regisseurs, vind het erg jammer zoveel negatieve reacties over The Fountain te horen. Naar mijn mening was dat puur audiovisueel perfectionisme en op dat visuele vlak waarschijnlijk zelfs de mooiste film die ik ken. Jammer dat er meestal dan zo veel met woorden als pretentieus gegooid word, ben al lang blij dat dit soort dingen worden geprobeerd. Vind het dan ook jammer dat Aronofsky met The Wrestler heel wat stappen terug lijkt te willen doen. Als ik de trailer zo zie vind ik dit niks voor hem, juist dat bijna overdreven perfectionisme was zijn fijne stijlkenmerk, de enige die ik hem dit na zie doen is waarschijnlijk videoclip regisseur Chris Cunningham. Bah, krijgen de zeurende criticussen toch nog hun zin..

BrianB
29-12-2008, 23:05
Hoezo overdreven perfectionistisch? PI en Requiem for a Dream waren behoorlijk low-budget, en zelfs bij The Fountain kreeg Aronofsky niet zijn gewenste resultaat (wel in de graphic novel, maar dat terzijde).

intexor
29-12-2008, 23:19
Inderdaad een heel mooi einde van een geweldige film!Hopelijk krijgen we nog een keer de scene te zien die eruit geknipt is...

Aronofsky teased Professor Brown's NYU Movies 101 class Wednesday night when he told them that there is a cut scene in which Rourke has a complete breakdown in his bathroom. He said that it was one of the greatest filmed acting performances ever (!), and it was so disturbing, he felt the film would be weighed down as a result. When asked if the scene will be included on the DVD, Aronofsky replied, “No. No one except me and Mickey will ever have this scene on DVD. When Mickey learned that the scene was cut, he didn’t talk to me for two weeks.”

Anyway, Rourke is back :D

Grappig, exact datzelfde stukje las ik gisteren op IMDB meteen na het zien van de film. Ik heb er zo m'n eigen theorie over dat die scene weggelaten is omdat het niet Rourke in personage was die een breakdown had, maar Rourke zelf als persoon omdat hij in meerdere interviews verteld heeft hoe emotioneel zwaar het opnemen van deze film voor hem was. Maar ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten. Er is gelukkig een gelijkaardige scene wel in de film beland als hij ontslag neemt in de supermarkt en die was ook al sterk. Maar ik ben toch ook benieuwd of Aronofsky woord gaat houden en we die andere scene nooit te zien gaan krijgen. Ergens zou het spijtig zijn, maar misschien is het gewoon te persoonlijk.

Rogier Burghout
30-12-2008, 07:37
Er staat een erg interessante special en interview met Rourke in de Empire van december. Gister even gelezen, erg interessant!

Lemodie
02-01-2009, 17:03
Hoezo overdreven perfectionistisch? PI en Requiem for a Dream waren behoorlijk low-budget, en zelfs bij The Fountain kreeg Aronofsky niet zijn gewenste resultaat (wel in de graphic novel, maar dat terzijde).
Tja, naar mijn mening kan je ook gewoon een perfectionist zijn als je je eigen werk bij lange na niet perfect vind. Ik krijg zelf bijvoorbeeld schilder lessen, maar ik bak er helemaal niks van. Neemt niet weg dat ik wel ontzettend lang met mijn schilderwerk bezig kan zijn en ik niet weg wil stappen van mijn papier tot het naar mijn mening 'af' is en dus kan ik uren steeds weer lijnen aanzetten, vlakken overschilderen, nog net wat extra licht of donker elementen toevoegen etc. Dan word ik toch regelmatig een perfectionist genoemd.

Dat terzijde vind ik dat zijn films perfect in elkaar steken wat betreft visuals en voor montage. Enorm strak is het allemaal, nergens slordig afgewerkt en alles loopt erg lekker. Het gaat nergens echt 'buiten de lijntjes', maar dat is puur zoals ik het persoonlijk zie. Heb nog nooit een Making Of van een van zijn films gezien dus heb geen idee hoe hij echt te werk gaat.

steven van dijk
03-01-2009, 21:38
Tja, naar mijn mening kan je ook gewoon een perfectionist zijn als je je eigen werk bij lange na niet perfect vind. Ik krijg zelf bijvoorbeeld schilder lessen, maar ik bak er helemaal niks van. Neemt niet weg dat ik wel ontzettend lang met mijn schilderwerk bezig kan zijn en ik niet weg wil stappen van mijn papier tot het naar mijn mening 'af' is en dus kan ik uren steeds weer lijnen aanzetten, vlakken overschilderen, nog net wat extra licht of donker elementen toevoegen etc. Dan word ik toch regelmatig een perfectionist genoemd.

Dat terzijde vind ik dat zijn films perfect in elkaar steken wat betreft visuals en voor montage. Enorm strak is het allemaal, nergens slordig afgewerkt en alles loopt erg lekker. Het gaat nergens echt 'buiten de lijntjes', maar dat is puur zoals ik het persoonlijk zie. Heb nog nooit een Making Of van een van zijn films gezien dus heb geen idee hoe hij echt te werk gaat.

Op the fountain dvd staat een making off, die erg interessant is. Net als op requiem for a dream.

Lemodie
03-01-2009, 22:46
Bedankt voor de tip in ieder geval, zal ze zeker eens bekijken!

jeanreno
12-01-2009, 13:56
En (volledig terecht naar mijn mening) heeft Mickey Rourke de Golden Globe voor beste acteur gewonnen voor deze rol (y)

Roeland
12-01-2009, 14:31
En (volledig terecht naar mijn mening) heeft Mickey Rourke de Golden Globe voor beste acteur gewonnen voor deze rol (y)


En Bruce Springsteen voor het titelnummer (y)

Sicco
12-01-2009, 14:47
waanzinnige trailer!
ik ben toch wel een groot fan van het werk van Aronofsky, maar ik ben deze film toch even uit het oog verloren... Voordeel is wel dat ik hem nu bijna kan gaan zien! :) Ik ben heel benieuwd!

jan_tran
13-01-2009, 15:05
Stelletje apen daar bij de Critics Choice Awards, beiden McLovin en die droge emmer Kate Perry wisten niet wie Aronofsky was bij de uitreiking van Best Song:


Christopher Mintz-Plasse: Bruce Springsteen couldn't be here tonight so this man is going to take his award. [Pointing] He's going to accept the award.
Katy Perry: I don't know who he is.

intexor
13-01-2009, 15:07
Dat kan toch bijna niet anders dan als een grap bedoelt te zijn :-)

jan_tran
13-01-2009, 15:25
Dat kan toch bijna niet anders dan als een grap bedoelt te zijn :-)

Ik weet even niet meer waar de link is maar ik had de bijbehorende clip gezien en ze hadden echt geen flauw idee wie hij was. Hij introduceerde zichzelf ook aan Katy als "Hi, I'm Darren. I'm the director." waarna ze spontaan in lachen uitbarstte omdat ze zich waarschijnlijk voor *** voelde staan.

intexor
13-01-2009, 16:04
Die Kate Perry ken ik niet, maar McLovin zou toch wel mogen weten wie Aranofsky is, anders is het inderdaad een redelijk grote afgang.

The Gr8oNe
26-01-2009, 11:12
Mickey Rourke heeft getekend om als gast te verschijnen op Wrestlemania 25 dat plaats zal vinden op 5 april.

Hij schijnt zelf ook te gaan worstelen, dus even afwachten hoe het kwa storyline zal gaan uitpakken.

rrrick
28-01-2009, 15:28
Ontstellend saaie film waarin Rourke vooral heel veel zucht, steunt en kreunt en - achtervolgd door een handheld camera - door stegen, gangen, lege straten en gymzalen strompelt.

Het verhaal is volledig voorspelbaar. Spoilertags zijn eigenlijk niet nodig, zo voorspelbaar is het. Maar goed...

Aan lager wal geraakte en vereenzaamde worstelaar kan zijn verleden niet loslaten, probeert de liefde te vinden bij een alleenstaande strippende moeder, en probeert de liefde van de door hem verwaarloosde dochter terug te vinden. En, o ja, er komt nog één Groot Gevecht aan. Zal hij meedoen? Zal hij winnen?

En om de ontwikkelingen en verwikkelingen in beeld te brengen wordt door Aronofsky werkelijk elk RTL4 ' tv-drama based on a true story' cliche uit de kast getrokken.
Van de 'ontroerende' ontmoeting tussen vader (tranen!) en dochter op de winderige pier tot het onhandig samen winkelen van worstelaar en stripper (want ze zijn ECHT voor ELKAAR gemaakt!)

En op zich is dit allemaal nog niet zo erg. Niks mis met een tranentrekker/feel good movie, maar Aronofsky kan het niet laten om er een pretentieus laagje over heen te plakken. Veel stiltes, wat religieuze referenties, parallellen tussen de levens van verschillende personen, hier en daar wat geluidseffecten die zo overduidelijk vertellen wat we moeten voelen. Kortom, hetzelfde kunstje dat hij ook flikte in het nog net iets ergere Requiem for a Dream. En juist daardoor komt het allemaal zo fake, zo volkomen onoprecht over.

Mickey Rourke. Fascinerende persoonlijkheid, wisselvallig acteur, absoluut geweldig in Sin City. In deze film zie ik het niet. Hij acteert niet, hij is gewoon Mickey Rourke. Hij heeft een wat merkwaardige kleurspoeling in zijn haar maar het blijft Mickey Rourke die door iedereen in de film Randy moet worden genoemd. Lang niet iedereen doet dat, omdat ze eigenlijk weten dat het gewoon Mickey Rourke is. Kleurspoeling of niet.
(Misschien is dat ook de reden dat ie voortdurend in de film roept dat iedereen hem Randy moet noemen. Bijna ook een instructie voor de kijker. "nee niet Mickey, call me Randy".)

Marisa Tomei, waar ik, sinds ik haar zag in Only You, een enorm zwak voor heb, doet het goed. Mooi ingetogen en overtuigend. Blijft een prachtige vrouw.

Het enige wat de film daarnaast nog een beetje de moeite waard maakt zijn de daadwerkelijke scenes rond het worstelen. Zowel de voorbereidingen in de kleedkamer als de wedstrijden zelf geven een mooi beeld van de realiteit van het American Wrestling (zeg ik als leek), en de bloeddorstigheid van het publiek.

3/10

Sicco
28-01-2009, 16:32
Aangezien je Requiem For A Dream ook niks vond hoop ik dat ik me ook niet kan vinden in deze 'review' van je :) Ik vond RFAD fantastisch! Hopelijk verschillen wij behoorlijk van smaak en zal The Wrestler mij wel bekoren ;)
Ik ben zeer benieuwd naar deze film en zou het erg jammer vinden als hij mijn verwachtingen niet waar kan maken. Binnenkort maar eens bekijken ergens...

*Rossi
28-01-2009, 16:41
Gisteren gezien, en in één woord: fantastisch. Wat een film, maar bovenal wat een prestatie van Rourke...

Waar ik me wel keer op keer over verbaas is de verdeeldheid ten opzichte van The Fountain. In mijn ogen een hele goede film, die visueel misschien wel het beste is van wat ik ooit gezien heb. Toch blijft het vreemd dat je de film óf helemaal geweldig vindt, of helemaal niets vindt...

Sicco
28-01-2009, 17:32
Toch blijft het vreemd dat je de film óf helemaal geweldig vindt, of helemaal niets vindt...

volgens mij geldt dat voor alle films van deze regisseur :)
je moet er van houden...

*Rossi
28-01-2009, 20:53
volgens mij geldt dat voor alle films van deze regisseur :)
je moet er van houden...

Dat kan ik nog wel begrijpen. Er zijn meer regisseurs die er een bepaalde stijl op nahouden waar je van moet houden.

Wat ik wel opvallend vind is dat er geen 'middenweg' is. Ik heb maar weinig mensen horen zeggen dat de film 'wel oké' was. Het is allemaal vrij radicaal (lyrisch of beroerd).

Sicco
29-01-2009, 08:46
true... :)

Daan de G.
01-02-2009, 10:31
Ach, die reactie van Rrrick een pagina terug is gewoon triest. Volgens mij heeft ie de hele film niet gezien aangezien zijn synopsis over de film al niet klopt..

Rogier Burghout
01-02-2009, 11:31
Wat jij niet ziet in The Wrestler zie ik totaal niet in de review van je rrick, want ik vind The Wrestler geweldig. En aangezien bijna de totale filmwereld de film ook bejubelt denk ik dat je mening enigzins gekleurd is door een groot vooroordeel jegens Aranofsky.
Op zich is dat niet erg, maar ga je mening dan niet verbloemen als een soort review, want dan sla je de plank regelrecht gigantisch mis.

TheGodfather
01-02-2009, 12:02
Het is maar goed dat rrrrick geen professionele recensent is. Dat je een film niets vindt, ok. Maar onderbouw het dan wel met goede argumenten. Dat jij niet ziet dat het juist een geweldige film is die eigenlijk speelt met alle cliché`s (ze zijn idd. dik aanwezig door het spel en de regie komt het juis absoluut oprecht over) zegt meer over jou dan over de film ;)

rrrick
01-02-2009, 21:05
Ach, die reactie van Rrrick een pagina terug is gewoon triest. Volgens mij heeft ie de hele film niet gezien aangezien zijn synopsis over de film al niet klopt..
Waar ga ik de fout in?

rrrick
01-02-2009, 21:08
Het is maar goed dat rrrrick geen professionele recensent is. Dat je een film niets vindt, ok. Maar onderbouw het dan wel met goede argumenten. Dat jij niet ziet dat het juist een geweldige film is die eigenlijk speelt met alle cliché`s (ze zijn idd. dik aanwezig door het spel en de regie komt het juis absoluut oprecht over) zegt meer over jou dan over de film ;)
Sinds wanneer heeft alleen een 'professionele recensent' het recht om een film slecht te vinden? Ik ben een filmliefhebber en vind hier domweg niets aan.
Als je het niet met mijn argumenten eens bent, prima, overtuig me maar van het tegendeel. En of je dat als professional of als amateur doet vind ik verder niet relevant.

rrrick
01-02-2009, 21:12
Wat jij niet ziet in The Wrestler zie ik totaal niet in de review van je rrick, want ik vind The Wrestler geweldig.
Dat vind ik oprecht fijn voor je :)


En aangezien bijna de totale filmwereld de film ook bejubelt denk ik dat je mening enigzins gekleurd is door een groot vooroordeel jegens Aranofsky.
Het maakt mij persoonlijk niets uit of de hele filmwereld de film goed vindt. Ik vind het een slechte film en leg uit waarom. Als je het er niet mee eens bent, prima, maar kom dan vooral met argumenten. Het klopt overigens dat ik nog geen enkele film van Aronofsky (niet Aranofsky) heb gezien die ik echt goed vond. Pi was vooral interessant, Requiem for a Dream, The Fountain en ook deze The Wrestler vond ik ronduit slecht. Supermarket Sweep en Protozoa heb ik nooit gezien.


Op zich is dat niet erg, maar ga je mening dan niet verbloemen als een soort review, want dan sla je de plank regelrecht gigantisch mis.
Tja, mening, review, het is altijd persoonlijk. Nogmaals, geef maar aan waar ik fout zit.

Mathieu Ghekiere
01-02-2009, 21:18
Hoewel ik het compleet oneens ben met Rrrick, zowel op vlak van Requiem for a Dream als bij The Wrestler, vind ik ook wel dat zijn recensie best onderbouwd is en dat de reacties op de recensies niet persé nodig zijn... Ieder zijn mening, right? Ik heb niet het gevoel alsof hij gewoon ging gaan schelden, ik heb wel het gevoel dat ik weet waarom hij hem slecht vond (ook al ben ik het er helemaal oneens mee).

mark t
01-02-2009, 21:34
Waar ga ik de fout in?Ik denk niet dat je 'de fout ingaat', maar ik denk wel dat je wat makkelijk probeert te scoren met je mening. Niet dat dat afbreuk doet aan die mening op zich; De film bevalt je niet. Da's duidelijk.

Maar als ik een voorbeeld mag noemen: De laatdunkende manier waarop je je over Rourke uitlaat is wat overdreven. Z'n personage moet juist met een foute kleurspoeling rondlopen. En dat niemand hem serieus neemt en z'n verzoek om hem Randy te noemen vond ik wel passend in de manier waarop hij als een has-been werd weergegeven. Je kunt het niet geslaagd vinden, maar de sarcastische opmerking dat niemand hem Randy noemt omdat ze weten dat-ie Mickey heet is wat aan de sarcastische kant. Daar kun je gerust de vermoorde onschuld over spelen, maar ik neem aan dat je zelf ook wel beseft dat je daar reactie mee uitlokte.

Maar zoals gezegd, ik twijfel er niet aan dat je de film niks vindt. Dat lijkt me aan de hand van je post wel duidelijk.

rrrick
01-02-2009, 21:45
Ok, helder. En natuurlijk is dat een persoonlijke observatie, maar het irriteert me dan ook mateloos. Het heeft ook absoluut te maken met de bijna God-status die opeens aan Mickey Rourke wordt gegeven naar aanleiding van deze film. En dat voor een rol waar hij notabene nauwelijks acteert maar vooral zichzelf is (maar dan met een kleurspoeling ;). Ik heb verder helemaal niks tegen Mickey Rourke.
Maar los daarvan, de film zelf is ook echt heel matig. En dat is vooral Aronofsky aan te rekenen.

TheGodfather
01-02-2009, 22:13
Sinds wanneer heeft alleen een 'professionele recensent' het recht om een film slecht te vinden? Ik ben een filmliefhebber en vind hier domweg niets aan.
Als je het niet met mijn argumenten eens bent, prima, overtuig me maar van het tegendeel. En of je dat als professional of als amateur doet vind ik verder niet relevant.
Wat ik daarmee bedoelde is dat wanneer je zulke recensies zou publiceren je of niet serieus genomen zou worden of er zou niemand meer naar de film gaan.
Het maakt me niet uit dat je de film slecht vindt, maar het is wel zo fijn als je het met goede argumente onderbouwt.

rrrick
01-02-2009, 22:38
Wat ik daarmee bedoelde is dat wanneer je zulke recensies zou publiceren je of niet serieus genomen zou worden of er zou niemand meer naar de film gaan.
Het maakt me niet uit dat je de film slecht vindt, maar het is wel zo fijn als je het met goede argumente onderbouwt.
In plaats van je druk te maken over mijn achtergrond, kun je misschien aangeven waar ik fout zit. Heb je zelf de film al gezien?

MiguelTegen
02-02-2009, 10:26
Iemand wordt niet serieus genomen omdat die er een andere mening op na houdt? Wat een trieste reacties op de post van rrrick. Zegt m.i. meer over jullie dan over de persoon die de post plaatste.

Godfather, rrrick's review is wellicht wat gechargeerd, maar ik lees genoeg 'recensies' die de andere kant op evenzo gechargeerd zijn met nog veel minder steekhoudende argumenten. Puur omdat JIJ je niet in zijn argumenten kunt vinden, betekent dat nog niet dat iemand's mening niet deugd of beter/slechter is dan de zoveelste papegaai-recensie.
En je opmerking 'of er zou niemand meer naar de film gaan' snijdt al evenmin hout. Een recensie is natuurlijk niet bedoeld om mensen naar de bioscoop te lokken. Een recensie is een onderbouwde mening van iemand die verstand heeft van de materie.

Ik ben het niet op alle vlakken eens met datgene wat rrrick schrijft, maar hij haalt wel een aantal zaken aan waarin ik 'm gelijk geef (Rourke en Tomei)...

Overigens, iemand anders riep hierdat je de film óf briljant óf enorm slecht vond en dat er geen tussenweg mogelijk is. Welnu, ik bewandel die tussenweg en vond deze 'arthouse Rocky' wel aardig, maar meer ook zeker niet.

John Sital
02-02-2009, 11:25
gisteren gezien aardige film, beetje cliche verhaal over een has been waar niemand nog iets van verwacht, en zichzelf nog 1 keer oplaadt voor zijn laatste optreden, maar goede acteerprestatie van rourke.

TheGodfather
02-02-2009, 22:57
Een recensie is natuurlijk niet bedoeld om mensen naar de bioscoop te lokken. Een recensie is een onderbouwde mening van iemand die verstand heeft van de materie.


Natuurllijk zijn recensies daar ook voor bedoeld: om mensen een inzicht te geven in welke films goed of niet goed zijn en of ze die moeten gaan zien. Wanneer een recensie uitsluitend slechte recensies krijgt gaat er echt niemand naar kijken (of toch bijna niemand)
Het is ook niet het feit dat Rick het niet geen goede film vindt wat me irriteert maar meer hoe ie het schrijft. van mijn part vindt je The Godfather de slechtste film aller tijden. Zo lang het goed beargumenteerd is, vind ik het prima. Dat ik het daar niet mee eens ben, is mijn probleem ;)

Brakhage
03-02-2009, 00:42
Ik vind de reacties op de reactie van rrrick bijzonder vreemd moet ik zeggen. Ik vind het nog behoorlijk beargumenteerd, vele malen meer in ieder geval dan hier op dit forum de norm is.

Marcel v/d H.
03-02-2009, 08:44
Heb de film nog niet gezien, maar ga hem zeker kijken in de bios. En al heb ik de film nog niet gezien en kan ik zelf de films van Aronofsky erg waarderen, het verhaal van rrrick vind ik zelf niet slecht, inderdaad een prima onderbouwing. Of ik het er straks mee eens ben is wat anders :)

Jeroen D
03-02-2009, 09:11
Ik snap al die reacties op de reactie van Rrrick ook niet. Hij legt heel goed uit waarom hij de film niet goed vind, wat is het probleem ?

rrrick
03-02-2009, 09:22
Voordat ik helemaal aan een volledige analyse onderworpen word, ga vooral zelf de film zien. Ik ben er van overtuigd dat de film het bij een aantal mensen goed gaat doen. Bij mij totaal niet, maar da's verder geen big deal toch?

steven van dijk
03-02-2009, 15:57
Ik ga je niet analyseren, ben me dr belazerd haha.
Ik ben het niet met je eens maar dat hoeft ook niet, het is jouw mening dus blijf lekker jezelf en geniet van het mooie medium film.

Nog een week dan ga ik the wrestler bekijken, ik verheug me erop.

Lemodie
03-02-2009, 16:54
volgens mij geldt dat voor alle films van deze regisseur
je moet er van houden...
En als je de vorige 3 allemaal geweldig vond, is de kans dan groot dat je deze ook goed gaat vinden? :)
Ga hem absoluut in de bioscoop kijken, maar ben bang dat ik er totaal niks mee kan..

Marc T.
08-02-2009, 17:29
Oscar voor Rourke.

Sjeisbroochem
09-02-2009, 19:14
Ik ben toch wel erg benieuwd naar deze

'Pretentieuze ontstellend saaie film waarin Rourke vooral heel veel zucht, steunt en kreunt en - achtervolgd door een handheld camera - door stegen, gangen, lege straten en gymzalen strompelt.'

PCMSCHOUTEN
13-02-2009, 09:33
Gisteren gezien.Het is best een leuke film voor een tussendoortje maar om Mickey nu meteen maar een beeldtje te geven is echt overdreven.Ik had meer het idee dat Hollywood een beetje medelijden met deze acteur heeft zeker gezien zijn uiterlijk.

Nogmaals best een leuke film maar zeker geen beeldje waardig mijn inziens.Ik vergelijk hem maar even met Rock&Rolla daar zat ik dus wel van te smullen (is niet dezelfde soort film maar het gaat mij ok meer over het niveau).

Mr. Incredible
13-02-2009, 11:05
Prachtige film en voor mij de beste van 2008. Het verhaal is eigenlijk nergens origineel maar door alles zo echt neer te zetten, is het allemaal zo geloofwaardig. De scènes achter de schermen van het worstelen ademen bijvoorbeeld realiteit uit. De keuze voor een hand-held camera draagt ook bij aan de realistische en intieme sfeer. En het helpt ook wel dat Mickey Rourke de rol van zijn leven speelt. Echt een geweldige rol, en hij krijgt ook nog eens goed tegenspel van Marisa Tomei en Evan Rachel Wood. Het einde van de film is simpelweg perfect. 9,2

Fikret
15-02-2009, 03:27
Tegenvaller. De film probeert een fictieve hedendaagse verhaal realistisch neer te zetten, maar wordt voor mij niet op een pakkende manier gerealiseerd. Een beetje hetzelfde concept als Into The Wild. Voor mij is de meest overgewaardeerde film van 2008 Into The Wild en van 2009 wordt dat hoogstwaarschijnlijk The Wrestler.

Gast_09
15-02-2009, 11:48
vond het zelf een goede film, had volgens mij het idee dat ik de enige in de zaal was die de hele film boeiend bleef vinden, de beste film van 2008 is misschien een beetje overdreven, maar vond m erg goed

Rogier Burghout
15-02-2009, 13:13
Tegenvaller. De film probeert een fictieve hedendaagse verhaal realistisch neer te zetten, maar wordt voor mij niet op een pakkende manier gerealiseerd.


Puur uit nieuwsgierigheid: welke film doet dit wel volgens jou? Ik vind de bijna-exacte synergie tussen het echte leven van Mickey Rourke en het leven van het karakter wat hij speelt aardig overtuigend in beeld gebracht (understatement).

Fikret
15-02-2009, 17:06
Tegenvaller. De film probeert een fictieve hedendaagse verhaal realistisch neer te zetten, maar wordt voor mij niet op een pakkende manier gerealiseerd.

Puur uit nieuwsgierigheid: welke film doet dit wel volgens jou?
Blood Diamond, Mystic River, Elephant, Inside Man, Gone Baby Gone en de Bourne trilogy zijn voorbeelden die mij positief hebben verrast.

TheGodfather
15-02-2009, 21:48
Je kan IMHO moeilijk zeggen dat de Bourne trilogy realistisch is...

Fikret
15-02-2009, 22:11
Het verhaal blijft natuurlijk fictie. Ik vind het een realistisch weergegeven spionage-reeks (verschil tussen realistische weergave en realistisch in de zin van waargebeurd) zonder al dat ongeloofwaardige poespas (ontploffende auto's door een paar kogels, good guy met superkrachten, e.d.). De filters, camergebruik en snelle montages leveren er ook wel een grote bijdrage aan.

Maar weer ontopic, The Wrestler had mij vrij weinig te bieden.

steven van dijk
18-02-2009, 23:27
Goede film weer van Darren en lang geleden een Mickey Rourke weer in goede doen gezien.
Maar id je vindt het goed of niet, een tussenweg bestaat er niet bij de films van Darren.
Ik heb me uitstekend vermaakt en schaf de dvd zeker aan.
Op www.thewrestler.nl (http://www.thewrestler.nl) staan div interviews met Darren en Mickey, oa. het interview met Danny Boyle kan interessant zijn voor de liefhebbers.

Marcel v/d H.
19-02-2009, 09:50
Ik vergelijk hem maar even met Rock&Rolla daar zat ik dus wel van te smullen (is niet dezelfde soort film maar het gaat mij ok meer over het niveau).

Is inderdaad niet echt dezelfde soort film, zie eigenlijk helemaal geen overeenkomsten. Zo kan ik The Wrestler ook vergelijken met honderd films die ik stukken slechter vond (bijvoobeeld RocknRolla).

Marcel v/d H.
19-02-2009, 13:06
The Wrestler Darren Aronofsky, 2008
Na Requiem for a Dream en The Fountain levert Darren Aronofsky met The Wrestler wederom een topfilm af, al is het dit keer een vrij doorsnee verhaal in tegenstelling tot de twee eerder genoemde titels (en PI, die ik persoonlijk zelf wat minder vond). Mickey Rourke is al helemaal de hemel in geprezen voor zijn rol, maar dat is mijn ogen ook volledig terecht! De pijn valt van zijn gezicht af te lezen en ik denk dat er geen ander acteur was geweest die de rol beter neer had kunnen zetten. Ook de bijrollen worden, met name door Marisa Tomei en Evan Rachel Wood, prima neergezet. Al dit acteergeweld doet je het misschien wat simpele (cliche) ogende verhaaltje vergeten. Toch is het verhaal in naar mijn mening wat minder oppervlakkig dan dat het op eerste gezicht lijkt. De personages worden goed uitgediept, ook de bijrollen. De soundtrack is eveneens sterk, veel lekker knallende nummers van onder andere AC/DC en Guns n' Roses. De laatste scene is briljant en indrukwekkend en typisch Aronofsky. Tot nu toe de beste film van dit jaar en laat die Oscar voor Rourke maar komen! 8.5

steven van dijk
22-02-2009, 19:53
The Wrestler heeft gisteren weer een paar prijzen gewonnen, De Spirits Awards natuurlijk voor beste acteur Mickey Rourke en voor beste film. Ook werdt het camerawerk erg geroemd wat ik me kan voorstellen.
Als dat geen voorbode voor de oscars is weet ik het niet meer.

Daan de G.
22-02-2009, 21:29
Zijn acceptance speech is trouwens geweldig:

http://www.youtube.com/watch?v=og3tN7P6oKI&eurl=http://kwdtj.hyves.nl/?&pageid=3JLFKAN3DIM8SGCGG

:D

Pascal Barroso
22-02-2009, 21:42
Zijn acceptance speech is trouwens geweldig:

http://www.youtube.com/watch?v=og3tN7P6oKI&eurl=http://kwdtj.hyves.nl/?&pageid=3JLFKAN3DIM8SGCGG

:D

Briljant, hij maakt er gewoon een stukje stand-up van en het interesseert em geen reet wat ze ervan vinden.

Daan de G.
22-02-2009, 21:43
De ene fuck naar de andere ook :D Daarnaast mooi woordje over Eric Roberts...

Oudlid_X5
24-02-2009, 21:55
Net de film in de bioscoop gezien en heb ontzettend veel RESPECT voor Mickey Rourke! Wat een rol. Waarom kreeg Sean Penn de oscar puur vanwege deze grandioze speech dat hierboven geplaatst is. Ben er gewoon stil van geworden...

Sjeisbroochem
28-02-2009, 12:56
Mooie film al had ik er wel iets meer van verwacht.

Oudlid_X5
28-02-2009, 18:09
The Wrestler (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=135392) (2008 )

Zonder Mickey Rourke en Marisa Tomei was deze film niet zo goed geweest als die nu is. Met hun performance zorgen ze ervoor dat Darren Aronofsky niet kopje onder gaat.

Waarom gebruikt Aronofsky opeens een hand-held camera om Mickey Rourke te volgen in New Jersey? Ik had af en toe het gevoel dat ik naar een film van de gebroeders Dardenne aan het kijken was. Niet alleen vanwege het handheld camerawerk maar ook omdat Aranofsky het 'verhaal' laat lopen vanuit het personage van Mickey Rourke en niet andersom. Hij neemt namelijk niet een verhaal als uitgangspunt, maar een personage. Het beginsel is dus niet het verhaal maar het karakter, iets wat terug te leiden is naar het werk van de gebroeders Dardenne. Vanuit dat karakter dat zich in een moeilijke situatie bevindt komt vervolgens een plot bovendrijven dat met beperkte middelen en mogelijkheden beslissingen moet nemen. Het plot, voorzover aanwezig, moet uit het karakter voortkomen en niet andersom. De bedoeling hiervan is dat je je als het ware fysiek identificeert met het karakter.

Op een aantal momenten is deze vorm geslaagd en dan neem ik vooral de slotscène als basis. De gang naar de worstelring waar hij eerst een gesprek heeft met Cassidy, vervolgens onder luid gejuich de ring instapt, dan de partij worstelt, die heel dicht op de huid is geschoten, zien we vanuit het personage. En als we er opeens achter komen dat "The Ram" een hartaanval lijkt te gaan krijgen, schiet Aronofsky een shot vanuit de positie van het publiek. Opeens zit je in de film en lijkt het net alsof jij in het publiek staat te joelen naar "The Ram". Correct me if I'm wrong…

Dit soort shots zie je alleen als "The Ram" in de ring aan het worstelen is. Dus beetje bij beetje kom je in de film. Beetje bij beetje kom je erachter hoe hij leeft, hoe hij weet rond te komen en waarom hij nog steeds in de ring staat. Dit krijgt een extra dimensie door het pessimistische beeld dat we krijgen van New Jersey. Randy leeft letterlijk aan de onderkant van de samenleving. Het leek wel alsof de gebroeders Dardenne aan het schieten waren in Wallonië. Een koude, grillige maar bovenal een individualistische industriestad.

Toen ik op een gegeven moment accepteerde dat het op deze toon verderging kwam ik steeds beter in de film. Eén van de mooiste momenten in de film was het moment waarop hij door het magazijn van de supermarkt naar de vlees- en kaasafdeling loopt. Vergelijkbaar met de gang naar de worstelring, met dezelfde rockmuziek eronder, maar deze situatie maakt net wat meer indruk omdat het juist uit zijn leven gegrepen is. Vanaf dat moment werd de film voor mij ook meeslepender.

De film weet goed om te schakelen van het lot van "The Ram" naar het verhaal van zijn vriendin, Cassidy, een stripper op leeftijd die haar hoogtijdagen achter de rug heeft. En vrijwel iedere keer afgewezen wordt omdat ze eruit zou zien als een moeder op leeftijd. Marisa Tomei weet dit ontzettend sterk te verbeelden. Denk dan vooral aan de scène waarin ze tot drie keer toe afgewezen wordt door haar klanten en alleen "The Ram" nog iets van haar wilt. Maar wel iets dat buiten de werkuren omgaat. Cassidy wil dit uiteraard niet omdat zij ook opgesloten zit in haar gecreëerde wereld. Het moment dat ze haar lot achter zich laat volgen we de "The Ram" weer. Hij kiest er uiteindelijk voor om de waarheid onder ogen te zien en daarmee impliciet voor zijn dood. Dit laat het open einde goed zien zonder sentimenteel te worden; daarvoor is de film te rauw. "The Wrestler" is dus uiteindelijk een intense film geworden over lotsbestemmingen, verlies en zelfdestructie.

Alleen jammer dat de vader/dochter-relatie niet helemaal uit de verf komt. Deze extra schakel in de film lijkt alleen nut te hebben om "The Ram" toch door te laten zetten en zijn eigen lot achterna te gaan. 8.2

Paul H.
15-03-2009, 17:50
Sterke film met een goede vertolking van Mickey Rourke. Graag meer van dit soort films. (en goede rollen voor Rourke, want hij kan het dus wel)

The Gr8oNe
06-04-2009, 18:46
Jaja Rourke op Wrestlemania 25.


http://www.youtube.com/watch?v=Mc5Wd5FAMUo

YAH87
15-01-2013, 21:53
The Wrestler (2008) (http://www.imdb.com/title/tt1125849/)

De oude, versleten Randy “The Ram” Ramzinski is een professionele worstelaar die zijn hoogtijdagen in de jaren 80 heeft gekend. Tegenwoordig trekt hij veel minder publiek en vertoont hij zijn kunsten in de kleinere, lokale zalen. Naast een carrière die in een slop zit, probeert hij een band te krijgen met zijn vervreemde volwassen dochter en zoekt hij vriendschap bij een stripper. Nadat hij een aanbod accepteert om weer een wedstrijd te spelen tegen zijn voormalige rivaal “The Ayatollah”, bereid hij zich voor die ernstige gevolgen op hem heeft.


http://smhttp.14409.nexcesscdn.net/806D5E/wordpress-L/images/mustsee-wrestler.jpg


Overeenkomsten
De film kenmerkt zich vooral als de definitieve comeback van Rourke en weer volledig in the picture is. Logisch aangezien de hoofdpersonage veel overeenkomsten vertoont met Rourke in zijn strijd om weer in de schijnwerpers te staan en zelf ook niet vies was van de vele verleidingen op de weg naar succes. Met films als Body Heat (1981) en 9½ weeks (1986) was Rourke in de jaren 80 tevens een bekend acteur die succes heeft gekend en zichzelf tegenwoordig weer aardig op de kaart heeft gezet gezien zijn rollen in Sin City (2005), Iron Man 2 (2010) en The Expendables (2010).

Weergaloze Rourke
The Wrestler was destijds de vierde film van Aronofsky en werd overladen met nominaties en prijzen. De film is meer dan een simpel verhaal dat zich enkel op het worstelen concentreert. Aronofsky schetst het verhaal van een gebroken man die op zoek is naar affectie en onderweg dubieuze keuzes maakt. Dit wordt fraai in beeld gebracht door de regisseur waarin de hoofdpersoon als een realistisch persoon overkomt met al zijn fouten en beperkingen. Rourke heeft hier een groot aandeel in en zet een weergaloze rol neer. Hij weet volledig te overtuigen als “The Ram” en brengt de emoties goed over. De film weet te ontroeren en is boeiend om te volgen. Het einde kent een magistrale climax die bevredigend en open is.

The Wrestler: Een ontroerende karakterstudie waarin Rourke de sterren van de hemel speelt.

vince curtin
15-01-2013, 22:25
Zegt veel over de oscars dat Mickey Rourke niet naar huis ging met een beeld voor The Wrestler..

Vince.

YAH87
15-01-2013, 22:38
Zegt veel over de oscars dat Mickey Rourke niet naar huis ging met een beeld voor The Wrestler..

Vince.

Ik heb het lijstje (http://en.wikipedia.org/wiki/81st_Academy_Awards) opgezocht en Penn (Milk), Pitt (Benjamin Button), Jenkins (The Visitor) en Langella (Frost/Nixon) waren zijn concurrenten destijds.
Penn ging er toen vandoor met de hoofdprijs.

Heb alleen Frost/Nixon niet gezien, dus kan over Langella niet oordelen.
Op basis van de rest, steekt Rourke er wat mij betreft bovenuit en die mij het meest wist beroeren in zijn rol.

vince curtin
15-01-2013, 22:41
Mee eens (y)

Vince.