PDA

Bekijk de volledige versie : Kabeldecoder calibreren



Daimler Freak
06-09-2008, 15:53
Ik zat met een vraag. Is er een manier om mijn kabeldecoder te calibreren (Humax IR Fox-C). Of beter gezegd, ik krijg telkens niet de goede instellingen op de ingang van mijn tv om het beeld goed in te stellen. Voor mijn Xbox 360 en mijn dvd speler heb ik gebruik gemaakt van de THX Optimizer. Over het resultaat ben ik dan ook erg tevreden. Bij mijn kabeldecoder wil het echter niet lukken. Ik heb al een betere scartkabel gekocht (Profigold) maar nog steeds is het beeld niet helemaal naar mijn zin.

Mr_Parker
06-09-2008, 23:52
De betreffende decoder dien je via scart aan te sluiten. Voor het beste beeld dien je dan voor RGB te kiezen, maar ik heb begrepen dat niet alle Humax decoders dan optimaal beeld geven.
Een decoder afstellen is wat lastig daar je niet zelf het beeld dat weergegeven wordt kan bepalen, althans deze decoder beschikt net als de meesten niet over een test / calibratie beeld weergave.
Zo nu en dan is er wel het standaard test beeld op een zender, doorgaans 's nachts. Misschien een keertje tot laat op blijven en alle zenders af lopen op zoek naar dit scherm. Dan kun je volgens de kriteria die bij THX worden toegelicht dit test beeld gebruiken om af te stellen.

Daimler Freak
23-11-2008, 11:17
Is het beeld van deze kabeldecoder wezenlijk anders dan van een reguliere dvd speler? Met andere woorden; als ik nu een dvd speler aan de betreffende scartkabel aansluit en stel vervolgens de tv af met een test-dvd. Zou ik hiermee niet het beeld op kunnen vijzelen?
Graag uw mening hierover.

Mr_Parker
03-12-2008, 08:58
Ik ben even op reis geweest en reageer daarom nu pas...

Het is heel lastig.
Elk device heeft zo zijn eigen kenmerken wat beeld betreft. Door de methode zoals je die aangeeft, een dvd speler aansluiten op het betreffende kanaal van de tv mbv de scart kabel die daarna voor de decoder gebruikt wordt zal je in ieder geval de basis settings aardig goed krijgen. Door daarna de deocder aan te sluiten en een soort van test beeld op te zoeken, met een beetje geluk is er toevallig op een zender een storing ofzo :-) kun je wellicht een beetje fine tunen.

Wat vooral mee speelt in de situatie van scart is het wel of niet RGB ondersteunen.
De meeste tv's die 2, of 3, scart aansluitingen hebben ondersteunen de RGB over scart instelling maar op 1 aansluiting. Als je dus meerdere apparaten via scart aansluit dien je een keuze te maken van welke je het belangrijkste vind en dus de rgb aansluiting krijgt.

In de decoder, mits je die via RGB scart wil aansluiten, dien je in de software ergens dit zo in te stellen.
Persoonlijk ben ik niet bekend met de Humax decoder en kan niet zo 1-2-3 zeggen of bij deze decoder ook daadwerkelijk de rgb optie een beter beeld geeft, zoals dit bij de meeste apparaten wel het geval is. Helaas zijn sommige fabrikanten niet zo geweldig op dit detail en wordt het wel eens verwaarloost. Ik weet dat er bij minimaal 1 van de decoders voor het ziggo gebied er een probleem was met de rgb optie, dat dit een slechter beeld gaf dan de non rgb optie (wat normaal dus niet zou moeten), maar helaas weet ik niet meer welke decoder dit is / was.

ps. Zoals te zien gebruik ik hier in het forum vooral je en jij en niet zo snel u, mocht jij / u zich hier aan storen laat het maar weten. Wat mij betreft mag er naar mij toe in ieder geval je / jij gebruikt worden, voel ik me niet zo oud (wat ik ook nog niet echt ben).

Daimler Freak
03-12-2008, 17:55
Geen enkel probleem. Hartstikke bedankt voor je antwoord. Hoop dat je een leuke reis hebt gemaakt.
Mijn kabeldecoder zit aan ext. 1 dus scart 1 (van een Sony KDL-40v3000). Ik ga er dus vanuit dat dit gewoon RGB moet ondersteunen. Tevens zal mijn profigold kabel ook wel RGB ondersteunen. Ik ga het gewoon eens proberen en ik laat mijn bevindingen zo snel mogelijk weten!
Nogmaals bedankt voor je antwoord en je tip.

Mr_Parker
04-12-2008, 06:49
Mijn reis viel wel mee, of misschien eigenlijk wel wat tegen (niet zo'n geweldige locatie dit keer).

Volgens de handleiding ondersteunen zowel Ext 1 als 2 RGB in bij jou tv dus dat zit dan wel goed. Om hier gebruik van te maken moet je dit natuurlijk wel instellen als uitgangs type in je decoder.

Daimler Freak
31-01-2009, 12:36
Zoals belooft hier mijn ervaringen over de beeldkwaliteit met de hierboven genoemde oplossing.
Een enorme vooruitgang. Niet zozeer qua detail maar vooral met kleur. Huidstinten ogen veel natuurlijker. Derhalve heeft deze toch hele makkelijke oplossing voor mij geholpen en ik raad dit dus ook aan andere mensen aan.