PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: Roy de Jong



Jordy van Buel
15-09-2008, 15:51
Hieronder volgt het interview met Roy de Jong

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Roy de Jong zijn interview geplaatst heeft.

Toelichting: Wil elke deelnemer zowel een eerste als een tweede naam voor de volgende Interviewee opgeven, dit om stagnatie van het subforum door mogelijke communicatieproblemen te voorkomen. Mocht de eerste keus dus niet te bereiken zijn of hij/zij is niet in staat het Interview te plaatsen, dan zal de tweede keus geraadpleegd worden.

Nieuwe toelichting: Vanaf heden zouden we graag zien dat diegene die in het onderstaande Interview wordt gekozen als volgende kandidaat, zo spoedig mogelijk aan mij de beide keuzes voor de volgende Interviewee doorgeeft via PM. De eerste keus kan dan gewoon in het Interview zelf geplaatst worden, de tweede keus niet.

Roy de Jong
18-09-2008, 18:00
Algemeen gedeelte:
- Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?

Roy, zoals inmiddels iedereen hier op het forum wel weet.
Vroeger hadden we bij mijn ouders thuis een namen boekje, hierin stond dat mijn naam staat voor "Rode Koning", ik heb echter geen idee wat dit betekent.

- Wat is je geboortedatum?
Ik ben thuis geboren op 16 Oktober 1980

- Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?

Ik ben geboren en getogen in Hilversum en heb tot mijn 24e bij mijn ouders gewoond.
Nu woon ik al ruim 2 jaar samen met mijn vriendin in Hilversum nabij Loosdrecht, hier gaan wij vooral zomers naartoe om lekker van het mooie weer te genieten.
Hilversum is een stad met dorpsrechten (dus eigenlijk gewoon een dorp met veel inwoners, +/- 85.000).
Het dorp staat bekend om de architectuur van "Dudok", de slechte bereikbaarheid, het gezellige uitgaansleven en de media natuurlijk.
Rondom Hilversum is er een hoop natuur te vinden, aan de ene kant is er de "hoorneboegse heide" te vinden en aan de andere kant begint het bij "Anna's Hoeve",
Je kunt lekker de fiets pakken en doorfietsen naar Utrecht, de "Lage Vuursche" (om lekker te pannekoeken eten) of elders...

- Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
Zoals gemeld woon ik nu ruim 2 jaar samen met mijn vriendin.
Er zijn wel plannen om te trouwen, alleen is dit erg prijzig en liggen mijn prioriteiten elders.
Wel willen we allebei graag kinderen, die er naar alle waarschijnlijkheid eerder zullen komen dan dat wij trouwen.

- Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
Ik ben op mijn 11e naar het VBO/MAVO gegaan waarin ik het 3e jaar de richting bouwkunde gekozen heb.
Op mijn 15e heb ik deze opleiding succesvol afgerond met de nodige vijfen en zessen (ik was niet altijd 1 van de meest vlotten personen).
Hierna ben ik 4 dagen gaan werken en 1 dag naar school, dit is nu de opleiding tot primair timmerman, ook deze met de hakken over de sloot afgerond.
Ik mocht met het afronden van deze opleiding in dienst komen bij mijn huidige werkgever en ben na 2 jaar (op mijn 19e) weer naar school gegaan.
Hier ben ik de opleiding gaan doen voor voortgezet timmerman, met het leren kennen van mijn huidige vriendin (die toen studeerde aan de VU in A'dam),
werd ik meegesleurd in het studeren en ben ik met zeer goede cijfers (achten en negens) geslaagd in recordtempo.
Tot mijn 23e ben ik aan het timmeren geweest en had trek in meer.
Hierop heb ik mijn werkgever gebeld en gemeld dat ik door wilde groeien de uitvoering in, dit werd ietwat tegengewerkt.
Op een gegeven moment zag ik ene kans en die heb ik met 2 handen aangegrepen wat er toen leidde dat ik nu de 2e man ben op 1 van de grootste bouwen van ons
en inmiddels ook al een eigen werk succesvol heb afgerond.

- Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
Andere hobbies van mij zijn:
*Auto's, en dan met name "Alfa Romeo".
*Mijn werk.
*Bowling, de bowlingsport is een heerlijke sport, in teamverband of individueel.
Het is alleen erg jammer dat het aantal sporters terugloopt, de verenigingen kunnen nu met moeite het hoofd boven water houden.
*Voetbal, ik speel het zelf niet maar kan er erg van genieten om te zien.
*Games, en dat met name "Zelda", dit zijn (vind ik) fantastische spellen.

Ervaring met het Medium Film:
- Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
Poeh.... Dat moet op vakantie geweest zijn in Friesland toen ik een jaar of 6/7 was.
Wij zijn toen op een slechte dag naar een bisocoop gereden en hebben een tekenfilm gezien, ik weet allen niet meer welke.

- Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
Mijn eerste echte ervaringen deed ik op met vriendjes.
Wij gingen dan s'avonds naar de vroege voorstelling met een omweg via de AH of C1000, waar wij dus allemaal zakken chips en blikjes fris insloegen om
ons vervolgens tijdens een film helemaal vol te vreten.
Thuis werd er alleen met slecht weer film gekeken, mits er geen sport op tv was.

- Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
Bij het goedkoper worden van de dvd's en de aanschaf van een HT-set van mijn ouders kwam de drang in 2003 opzetten.
Hierop kwam DVD.nl al snel om de hoek kijken en werd de collectie al snel een stuk uitgebreider.

- Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
Film is voor mij hoofdzakelijk entertainment hoewel er vele pareltjes tussen zitten die als kunst beschouwd mogen worden.
Een film moet mij van alles in het dagelijks leven af kunnen leiden.
Dit kan door een lekker komedie, actie, animatie of een lekkere thriller.

- In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
FIlm is in zoverre belangrijk omdat dit mijn grootste hobbie is en een hoop stress kan wegnemen.

- Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
Een mens snakt altijd naar meer en zal ook altijd blijven inoveren.
Dit houdt onze hobbie levendig met oneindig veel mogelijkheden.
De komst van Blu-Ray is op dit moment een mooie ontwikkeling,
het is geen geheel nieuwe dimensie maar wel een stap hoger om ideaal te kunnen genieten van een film.
Ik ben erg benieuwd naar de 3D technieken die eraan zitten te komen.

- Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
Ik heb weleens overwogen om de decorbouw in te gaan.
Dit heb ik uiteindelijk laten varen omdat er in deze branch hoofdzakelijk gevraagd wordt naar ZZP'ers (zelfstandigen).
Verder heb ik niets dat mij motiveert om de filmwereld in te gaan en blijf lekker doen waar ik mee bezig ben.

Film Algemeen:
- Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
Het is nogal eentonig om gelijk "Lord of the Rings" te noemen.
Ik heb eigenlijk meerdere films die ik graag kijken mag, "LotR", "The Shawshank Redemption", "Ratatouille", "Stargate", "man on the Moon",
"The Usual Suspects", "American beauty", "Forrest Gump", "Star Wars", "Indiana Jones" ....etc...
Dus niet 1 favo film, maar meerdere.


- Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
Hangt een beetje af van de bui waar ik in verkeer.
Kom ik thuis uit mijn werk met een rotdag achter de rug, dan gaat er lekker iets luchtigs, een komedie ofzo.
Maar als ik er echt voor ga zitten dan graag iets in de trant van avontuur/actie/komedie, ofwel van alle ingredieenten wat.
Ook is een filmvol m et stof tot nadenken altijd welkom, zo intrigeerde "The Matrix" mij enorm.... wat als... ;)

- Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Acteur(s):
*Kevin Spacey (K-Pax, The Usual suspects en American Beauty)
*Will Smith, (The pursuit of happiness)
*Robin Williams (Patch Adams)
*Tom Hanks (Forrest Gump, Philedelphia, The green mile, The terminal)
*Johnny Depp (Pirates of the caribean, Charlie and the chocolate factory, Edward scissorhands, from hell...etc...)

Actrice(s):
*Nathalie Portman (V for Vendetta, Leon)

- Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Tim Burton, hij heeft een neusje voor aparte films en weet er de perfecte draai aan te geven.
Ik kan echt genieten van "Charlie and the chocolate factory", "Sweeney Todd" en vele anderen.
Maar hij kan ook goed overweg met animatie "The corpse bride", "nightmare before christmas".

- Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
Hugh Grant, om te vragen of hij niet kan ophouden met acteren... wat een verschrikkelijke kwal zeg! Bah!

- Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
"De ijzeren reus", deze heeft mij de hele film echt kunnen boeien, hij wordt nog wel eens afgedaan als een echte kinderfilm.
Dit is in mijn ogen niet helemaal terecht, het is een heerlijk aandoenlijke film.

- Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
"Reservoir Dogs", ik heb me een beetje gek laten maken door de hele hype om de film door de "Mr" edities.
Ik heb de film uiteindelijk in steelbook gekocht maar hij heeft mijn aandacht maar in delen tijdens de film weten vast te houden.

- Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
Ik heb nooit hoeven te huilen om een filmscene, maar er zijn wel scenes bij die je "raken".
*"Patch Adams", de scene waarin "Robin Williams" de leukemie patientjes aan het lachen weet je maken.
*"De ijzeren Reus", de scene waarin "Hogarth" afscheid moet nemen van de reus.
*"Blood Diamond", de scene waarin hij zijn vrouw en kinderen weer weet te vinden en ze gescheiden worden door een hek en hij weer afscheid moet nemen.
*"The Terminal", de hele film is gewoonweg goed en grijpt aan.
*"The green mile", het moment aan het einde van de film dat je bejaarde muis tevoorschijn komt.

- Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
*Johnny English", geen geweldige film, maar vind de soudtrack heerlijk.
Is van "Robbie Williams" - The man for all seasons, het zwingt gewoon erg lekker. ;)

- Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
"Sweeney Todd", ik vond het een vermakelijke film, maar "Burton" heeft betere gemaakt.
Vanaf het moment dat "Todd" London binnen loopt boeit het gelijk wel en weet het ook aardig de aandacht te houden.
Maar het is geen film die ik binnen een paar maanden weer kijk.
Cijfer: 4/5

- Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
*Thuis, op de bank, op Blu-Ray, met een biertje op de bank.

- Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
*Gebeld worden om mee te doen met een enquete of iemand doe iets verkopen wil, o.i.d.

Van DVD tot HT:

- Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
Bij een vriend van me in (+/-) 2001, daar waren een paar dvd's gehuurd en heb ik even mee mogen kijken.
Het eerste wat ik fantastisch vond waren de menu's.

- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?

Mijn 1e dvd van "Gladiator", deze lag voor €5,- bij de FRS.
De ervaring die ik er mee opdeed tenopzichte van de VHS was natuurlijk het schijfje i.p.v. dikke tape.
Dan de menu structuur en de geluidkwaliteit, wat was dat meteen een belevenis zeg! Overal hoorde je wat en een SUB doe stond te denderen naast je bank!
WOW!

- Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
Ik kocht gemiddeld 7 a 8 dvd's per maand, tot een jaar terug, toen zakte dit af naar 2 a 3 per maand.
Nu met de komst van Blu-Ray en de acties daarom heen + de aanschaf van een CC, koop ik zo'n 8 a 9 Blu-Ray's per maand.

- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
Ja, ik kijk tegen een achterstand van zo'n 60 films aan, eigenlijk te gek voor woorden.

- Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?
Bij de aanschaf van een Blu-Ray kijk ik hoofdzakelijk naar de prijs en of er geen beter/goedkopere versie te importeren is vanuit het buitenland.
Het prijsverschil met de VS is belachelijk te noemen, niet dat ze daar duurder moeten worden, maar hier goedkoper dan he ;)

- Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
*Spiderman coffret set, dit is gewoon de allermooiste giftset ooit uitgebracht, het uitpakken alleen al is een hele verwennerij.

- Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?
*Jep, reeds begonnen.

- Heb je een Home Theater setup thuis?
*Uiteraard.

- Welke merken zitten daarin?
*Philips 32" LCD HD-Ready
*Onkyo TX-SR703E reciever + DVD-speler
*Sony - PS3
*Samsung HDTV decoder
*Nintendo Wii
*XBOX360
*JBL - Balboa speakerset

- Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
*Onkyo TX-SR706 reciever
*Panasonic 46pz85 Plasma
*Stand-alone Blu-Ray speler
Deze zullen beiden dit jaar in huis worden gehaald.

- Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?
Mijn HT staat in de woonkamer, in de slaapkamer gebeuren andere dingen ;)

- Ben je al High Definition proof?
Nee, nog niet helemaal Full-HD proof, maar hier zit vefrandering in te komen.

- In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?
Er wordt veel geroepen "hpe groter hoe beter", ik ben van mening dat dit per persoon verschilt.
Ik wil zelf graag wel een groter scherm, en vind zelf (nu nog) een 46" meer dan voldoende.

De site van DVD.nl:

- Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?

- Hoe ben je hier terecht gekomen?
Op aanraden van een vriend van mij, "daar moet je eens kijken joh! Daar staan pas mooie uitgaves!".
Inderdaad, hij had gelijk en koste mij gelijk bakken met geld.

- Wat heb je geleerd van deze site?
Ongeveer 75% van wat ik nu over dvd en HT weet.
Maar ook de gezelligheid die te vinden is op een forum.

- Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
Ik heb niet 1 favo plek, ik hang eigenlijk overal wel rond.

- Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
Dit doe ik nu sinds kort en kijk nu mee met wat er achter de schermen allemaal gebeurt.
Ik zie nu pas wat een tijd er in gaat zitten bij veel van de crew leden en had dit ook nooit verwacht.

- Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
Meestal veel geld gekost, er wordt heel veel moois te koop aangeboden.
Maar heb ook veel titels verkocht voor een schijntje die mij toch aardig wat geld hebben gekost.

- Hoe vaak ben je op de site te vinden?
Meerdere malen per dag, nu even iets minder door prive-omstandigheden.

- Ben je verslaafd aan deze site?
Ja, ik heb een verslaving.

- Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
Nope, ik weet dat er een goed team achter de site staat die er alles aan doet om de site weer online te krijgen.

- Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
Uiteraard, ik ben echt een gezelligheids mens.
Het sociale contact vind ik erg belangrijk in het dagelijks leven, vandaar ook dat de bouw mij zo goed bevalt.
Ik vind trouwens ook dat mensen steeds minder sociaal-vaardig worden, mischien mede door het internet?

Tot slot:

- Hoe vond je dit interview?
Het was erg leuk om een interview te doen al ging er wel aardig wat tijd in zitten.
Maar het was het helemaal waard ;)

- Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?
1e keus: EmDee
(Ben jij de volgende die aan de beurt is? Lees dan de openingspost goed door en stuur mij een PM! Groet, Jordy van Buel)

- Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?
Wat mis je op het forum?

Jordy van Buel
18-09-2008, 21:00
Mooi Interview Roy! ;) Ik ben het eens met je mening over Reservoir Dogs!

Bettina
19-09-2008, 11:14
Leuk interview, en ik ben het helemaal met je eens, meer mensen zouden 'de Ijzeren reus moeten zien.
Het is een geweldig mooie film!

Ingmar B.
19-09-2008, 11:26
Leuk, luchtig interview!

rogue
19-09-2008, 12:04
- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?

Mijn 1e dvd van "Gladiator", deze lag voor €5,- bij de FRS.

Geluksvogel, dat je later ingestapt bent, ik heb toen voor de (import) ongeveer toen iets van 8x zoveel betaald :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.

Roy de Jong
19-09-2008, 18:35
Leuk, luchtig interview!

:bier: (y)


Geluksvogel, dat je later ingestapt bent, ik heb toen voor de (import) ongeveer toen iets van 8x zoveel betaald :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.

Hetzelfde heb ik nu met Blu-Ray, ik haal ook van alles in huis waarvan ik weet dat ze over een halfjaar waarschijnlijk voor de helft van de prijs in de winkel liggen.

johnsmeets
21-09-2008, 12:35
mooi interview en prachtige avatar(mag ook es gezegd worden):)

Martin Z.
21-09-2008, 13:40
Leuk interview en ook leuk om crewleden wat beter te leren kennen :)

Roy de Jong
22-09-2008, 09:08
Dank voor de leuke reacties.

Ik heb touwens nog een favo actrice: Sigourney Weaver

patrick434
23-09-2008, 18:15
goh... Ik wil niet weten wat er bij jou/jullie in de slaapkamer gebeurd.. :-P


Maar leuk intervieuw... al wist ik t meeste al... ;)

Grtz patrick