PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: EmDee



Jordy van Buel
25-09-2008, 08:25
Hieronder volgt het interview met EmDee

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat EmDee zijn interview geplaatst heeft.

Toelichting: Wil elke deelnemer zowel een eerste als een tweede naam voor de volgende Interviewee opgeven, dit om stagnatie van het subforum door mogelijke communicatieproblemen te voorkomen. Mocht de eerste keus dus niet te bereiken zijn of hij/zij is niet in staat het Interview te plaatsen, dan zal de tweede keus geraadpleegd worden.

Nieuwe toelichting: Vanaf heden zouden we graag zien dat diegene die in het onderstaande Interview wordt gekozen als volgende kandidaat, zo spoedig mogelijk aan mij de beide keuzes voor de volgende Interviewee doorgeeft via PM. De eerste keus kan dan gewoon in het Interview zelf geplaatst worden, de tweede keus niet.

EmDee
28-09-2008, 10:07
Algemeen gedeelte:
- Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?
Marcel, de (kleine) krijgshaftige (van de oorlogsgod Mars)

- Wat is je geboortedatum?
20 april in het jaar 1972

- Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?
Hulsen, een klein dorp tussen Hellendoorn en Nijverdal met dik 500 inwoners dacht ik. Maar doordat Nijverdal (de Kruidenwijk) helemaal tegen ons dorp aan ligt, lijkt het nu veel groter.
Ooit voor mijn werk een paar jaar in Oss gewoond, maar ik merkte toch dat ik terug wou naar mn roots, dus woon ik nu weer (net buiten) Hulsen.

- Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
Ik ben al weer een hele tijd vrijgezel(lig) en wacht dus maar rustig af wat de toekomst brengt.

- Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
MAVO, MTS Procestechniek en de propedeuse van de HTS Chemische Technologie.
Daarna via verschillende banen nu in Raalte beland als procesoperator bij de bereiding van vlooienbanden. Na mn vorige (***)baan in Hattem een echte verademing qua werk(tijden), sfeer, collega's, afstand, mentaliteit, etc. Hopelijk wordt mn jaarcontract binnenkort omgezet in een vast contract, maar volgens mijn chef hoef ik me daar niet druk om te maken.

- Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
Ik heb er twee die verreweg de meeste tijd vergen voor/van mij.

1. Sport en in het bijzonder mijn club Hulzense Boys (http://www.hulzenseboys.nl), waar ik op dit moment leider van de A1 ben, hoofdredacteur van het clubblad, lid ben van de websitecommissie en ik, gezien de consumpties per jaar, verder een goede sponsor ben. Door de komst van die Kruidenwijk is de club de laatste 15 jaar gegroeid van simpele 4e klasser tot nu een debutant in de zaterdag 2e klasse waarin we helaas met 0 punten onderaan staan. Maar verschillende jeugdteams spelen de laatste jaren door de enorme groei al op hoofdklasse niveau en dat geeft toch een geweldige uitstraling.
Zo zijn we met ons A1 tot nu toe ongeslagen en lijkt het een mooi seizoen te worden.
Verder poker ik veel en heb ik me opgegeven voor "de beste pokeraar van Nederland" zodat ik binnenkort 10 zondagen lang IRL ga pokeren.
Verder volg ik veel sporten via de TV.

2. Muziek, misschien wel mijn grootste hobby. Ik mag ontzettend graag naar muziek luisteren of live aan het werk zien. En dat kunnen bekende bands zijn als U2, Pearl Jam, John Fogerty en AC/DC alswel een minder grote artiest als The Brandos, Walter Trout, Manowar, Shiver (helaas zijn ze gestopt) en Erwin Nijhoff (imho de beste zanger van Nederland). Ik hoop dit jaar in ieder geval nog weer live te kunnen genieten van Jim Barnes, Vollbeat en Ian Siegal. En in De Lantaarn in Hellendoorn komen ook elke keer weer geweldige (blues)artiesten waar ik echt van kan genieten. Probleem is af en toe dat ik te lang op het sportpark blijf hangen op zaterdagmiddag, waardoor ik ’s avonds niet altijd alles mee krijg van de muziek. Maar soms kom je onverwacht bij een optreden terecht die achteraf meestal het indrukwekkendst waren.
Verder is er eens per maand een kleinschalig optreden in de bovenzaal van een restaurant in Hellendoorn. Dit kan Ierse muziek zijn, maar net zo goed een keer country of een troubadour. De vorige organiator is hier helaas mee gestopt en zijn opvolger heeft mij gevraagd om mee te denken over artiesten omdat ik er volgens hem zo veel ken, een leuke uitdaging in ieder geval.
Ik hou in ieder geval niet van die R&B-shit en van al die DJ’s die een beetje dance platen draaien. Want dat kan ik ook nog wel.


Ervaring met het Medium Film:
- Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
Geen idee eigenlijk, ik keek vroeger veel met mijn pa naar Winnetou, Herbie en Bud Spencer/Terence Hill films op de duitser, also...

- Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
Mijn eerste keer naar de bioscoop was als klein jochie met mijn zus naar een Police Academy, toen nog leuk, haha.

- Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
Op het moment dat je anders naar bepaalde films gaat kijken denk ik. Je hebt de blockbuster in de bios en altijd weer diezelfde films die ze TV blijven herhalen. Maar de onbekende juweeltjes moest je toch vooral huren en later kopen.

- Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
Als ik met mijn oude vrienden naar Jackass The Movie gaat, beschouw ik dat maar als entertainment. Maar als ik alleen thuis naar een film als Big Fish kijk, dan zie ik er zeker ook veel kunst in.
Dus het is moeilijk om alle films onder één hoedje te plaatsen.

- In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
Het kan af en toe fijn zijn om even tot rust te komen bij het kijken naar een film, maar of het belangrijk is?

- Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
Indien goed gebruikt, kunnen ze nu veel dingen veel echter laten lijken. Maar ik zie nog altijd liever het stuntelige van b.v. North by Northwest dan een overload aan CGI zonder verhaal en goed acteerwerk.

- Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
Ik denk dat velen van ons vroeger wel in de videotheek wilden werken. Maar ja bij ons kwam je voor werk al snel bij het Avonturenpark terecht.


Film Algemeen:
- Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
Als ik er dan toch 1 moet noemen: In the name of the Father
Ik ben erg geïnteresseerd in Ierland in al zijn facetten. De beelden aan het begin pakten me de eerste keer dat ik m zag direct. Het verhaal is erg goed en het acteerwerk is van iederen geweldig. Neem daarbij de geweldige soundtrack met als hoogtepunt You Made Me the Thief of Your Heart van Sinéad O' Connor en ik krijg kippenvel van begintune tot aftiteling.
Dat kippenvel kreeg ik ook toen ik zo'n 3 jaar geleden in Dublin Kilmainham Gaol (http://img138.imageshack.us/img138/2010/ireland41on7.jpg) binnenstapte, brrrrrr

- Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
Vroeger zou ik gezegd hebben Science Fiction, maar ik vraag me af of dat nog zo is.
Als Europese films ook als een genre gezien wordt kies daar voor. Met name (uiteraard) Ierse films maar vooral ook Scandinavische films. zelfs in de serieuzere films zit nog wel een laagje zwarte humor.
vooral Det Nya Landet heb ik meerdere malen van genoten.

- Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Acteur(s):
Morgan Freeman (Driving Miss Daisy), Daniel Day Lewis (In the name of the Father), Bill Murray (Groundhog Day), Cary Grant (North by Northwest), Robert de Niro (Goodfellas), Colm Meaney (The Snapper), James Stewart (The Man who knew too much), Tim Robbins (Mystic River), Anthony Hopkins (Shadowlands), Michael Douglas (The Game), Clint Eastwood (Unforgiven)

Actrice(s):
Sigourney Weaver (Alien, blijft het beste deel), Julie Delpy (Europa Europa), Fionnula Flanagan (The Others en Some Mothers Son), Nicole Kidman (Dead Calm), Anette Bening (The American President), Ingrid Bergman (Notorious)

En dan vergeet ik er vast nog wel een paar...

- Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Ten eerste Alfred Hitchcock, niet onterecht de master of suspence genoemd. Hij is daar werkelijk subliem in. Vooral de scene in North by Northwest vòòr de scene met het sproeivliegtuigje (http://www.filmtotaal.nl/images/newscontent/2ab2ff9.jpg). Zonder ook maar een woord tekst voor zo'n 10 minuten is het constant spannend. Je weet dat er wat gaat gebeuren maar je weet niet wat.

- Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
vrouw: Andrea Corr bij haar thuis. Ze is Iers (dus gezellig), ze kan voor me zingen en ze kent de jongens van U2 goed.
man: Glen Hansard, zelfde reden :D

- Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
The War Zone van Tim Roth, een werkelijk geweldige film/verhaal over een minder leuk onderwerp.

- Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
Alle films die scoren omdat er toevallig een lekker ding in zit, maar ja het verkoopt.

- Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
De brandende kranten-scene in In the Name of the Father mede door de geweldige muziek erbij, de ontknoping van La Vita e Bella, de dood van John Coffey in The Green Mile en ik vergeet er vast wel weer een paar...

- Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
Psycho, geweldig hoe je met alleen de strijkers van het orkest zo'n beklemmende sfeer weet op te roepen.

- Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
Beuatiful Girls, een favorietje van mij. Geweldig om te zien dat een zeer jonge Nathalie Portman de volwassenen naar de kroon steekt. En Neil Diamonds' Sweet Caroline klinkt sinds deze film ineens veel mooier.

- Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
Thuis op de bank, met een flesje bier en een stuk dreuge worst :D

- Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
stroomuitval, een beller of nog erger: iemand die mij het einde verklapt.


Van DVD tot HT:
- Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
Waarschijnlijk bij een vriend van me, die toen een speler had aangeschaft.

- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?
Dat was U2 - Live from Boston gewonnen met een prijsvraaag van ik dacht de AVRO.
Deze heeft vervolgens bijna een jaar in de kast gestaan totdat ik voor een paar tientjes een goedkoop DVD-spelertje kon aanschaffen. Direct viel me de veel scherpere beelden op en daarna duurde het niet lang meer voor de volgende DVD's in mijn bezit kwamen.

- Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
Ik koop de laatste tijd weinig DVD's meer omdat ik er het geld niet meer voor over heb. Toevallig gister bij Kruidvat voor 6 euro nog The Jacket en Good Night and Good Luck op de kop getikt.
mijn collectie bestaat uit een kleine 350 DVD's op dit moment.

- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
Ja, meer dan 100 DVD's moet ik sowieso nog kijken, maar ik heb daar ook geen haast mee. Kijk ook vaak genoeg een favoriete film van mij met plezier nog een keer i.p.v. die nog "to see-movie".

- Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel

de waarde van de film, leg uit?
In eerste instantie de film uiteraard en dan het beeld- en geluidsformaat.

- Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
Dat zal waarschijnlijk de plexiglazen R1 versie van Schindlers List zijn.
En ben ook erg trots op mijn DVD van Walter Trout gesigneerd door de meester zelf.

- Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?
Nog geen plannen in die richting

- Heb je een Home Theater setup thuis?
Ja

- Welke merken zitten daarin?
Finlux 82 cm TV (de betere met een beeldbuis van Nokia)
Harman Kardon DVD 21 (DVD speler)
Harman Kardon AVR 1550 (versterker)
Philips DVDR3460H (DVD-recorder met harde schijf)
Philips DSR 2211 (digitale decoder voor de schotel)
4 x Magnat Motion 1000, 1x Audio Pro center speaker en een JBL subwoofer

- Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
Hooguit de positie van de elementen, maar daar heb ik domweg de ruimte niet voor.

- Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?
Staat gewoon midden in mijn woonkamer(tje)

- Ben je al High Definition proof?
Nee

- In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?
Een lekker groot scherm laat je toch meer in de film zuigen volgens mij.


De site van DVD.nl:
- Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
Registratiedatum: 07-04-2004, dus dat zal dan wel kloppen

- Hoe ben je hier terecht gekomen?
Was eerst een fervent bezoeker van moviemeter.nl en later dvdforum.nl waar ik nog steeds actief ben. Maar voor sommige aanbiedingen moest ik gewoon op dit forum zijn en ook waren hier sommige non-film discussies die me meer aanspraken dan op het andere forum.

- Wat heb je geleerd van deze site?
Waar haal ik voor het minste geld die ene DVD, achtergronden achter sommige films maar vooral veel heerlijke discussies die ik graag met een knipoog mag doen kantelen.

- Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
De sport- en muziek-topics zijn door mij op dit moment het meest bezocht. Aangezien ik nauwelijks meer koop zijn de verkooptopics op dit moment minder interessant voor mij.

- Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
Nee, ik stop al veel van mijn vrije tijd in mijn cluppie en dat gaat bij mij toch echt voor.

- Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
Ik heb door beide fora de nodige DVD's voor een prikkie kunnen kopen, maar als ik niet van het bestaan van die fora had geweten had ik nu veel minder DVD's in mijn collectie gehad. Het mes snijdt dus duidelijk van twee kanten hier.

- Hoe vaak ben je op de site te vinden?
5 à 7 dagen in de week normaal gesproken

- Ben je verslaafd aan deze site?
Nee (drukt voor de 5e keer de refresh knop in)

- Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
Nee, maar ik kijk wel meteen op het andere forum of er meer mensen hetzelfde euvel hebben.

- Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
Ooit met moviemeter.nl een geweldige middag/avond in Nijmegen gehad maar vond het jammer dat het na het bezoek aan de film alleen maar over film ging en nauwelijks over iets anders. Moviemeter was toen nog leuk omdat het aantal leden nog te overzien was waardoor je nog een keer door de updates kon bladeren. Maar de oprichters zijn/waren in ieder geval oprecht bezig met de site die ondertussen huge is geworden en zelfs al enkele broertjes heeft.
Maar een dvd.nl meeting lijkt me op zich wel een keer leuk, maar ik zit meestal vast aan de voetbal.

Wat mis je op het forum?
Moeilijke vraag, dvdt11 in ieder geval niet :D
Wellicht dat sommige (1 poster) topics die werkelijk niets toevoegen weer weggehaald kunnen worden om de overzichtelijkheid te vergroten.

Tot slot:
- Hoe vond je dit interview?
Leuk, heb zelf in het clubblad een soortgelijk interview die elke keer weer door word gegeven. Je krijgt in ieder geval wat minder een 1-dimensionale blik op een bepaald persoon.

- Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?
1e keus: Vince Curtis, onze eigen DVD.nl-Ier
(Ben jij de volgende die aan de beurt is? Lees dan de openingspost goed door en stuur mij een PM!
Groet, Jordy van Buel)

- Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?
Aangezien ik je reistips van Ierland 2 jaar geleden erg gewaardeerd heb, zou ik willen vragen of je ook tips hebt voor onbekende Ierse pareltjes op film- en muziekgebied?

Seus
28-09-2008, 17:26
Leuk interview. Jouw passie van Ierland die deel ik. Zijn in 2003 in Ierland geweest, in een woord geweldig. Sinead O'Connor is een van mijn favorieten op muziek gebied.

En wat Ierland betreft, heb je Michael Collins al eens gezien? Prachtfilm over deze ierse vrijheidsstrijder (met Liam Neeson in de hoofdrol), echt een aanrader.

Ook een aanrader is de winnaar van de gouden palm 2006, The Wind That Shakes The Barley (over 2 Ierse broers tijdens de Ierse Onafhankelijkheidsoorlog).

EmDee
29-09-2008, 07:26
Beide uiteraard gezien. Michael Collins is ook opgenomen on Kilmainham Gaol alhoewel hij daar niet echt gezeten heeft.
En The Wind that shakes the Barley vind ik een klein beetje eenzijdig belicht helaas.

Jordy van Buel
29-09-2008, 10:45
Leuk Interview Marcel! (y) Beviel Oss je echt zo slecht dan? ;)

EmDee
29-09-2008, 18:50
Nee eigenlijk niet eens. Maar ik zat daar wel alleen terwijl al mijn oude vrienden nog steeds allemaal hier wonen.
Oss was echt wel goed toefen, woonde in die grote flat bij het Top Oss stadion.

Jordy van Buel
29-09-2008, 18:53
De Sibelius flat? :p

EmDee
29-09-2008, 19:00
Dat weet ik niet meer, via google maps zie ik dat t aan de Lisztgaarde lag, vlak bij het ziekenhuis dat zo te zien ook al een andere naam heeft gekregen.
De flat werd toen ook hunkerbunker genoemd omdat veel jonge zusters daar een kamer hadden :)

Jordy van Buel
29-09-2008, 19:04
Ja dus ;) Het staat nu nog steeds bekend als een louche flat met veel problemen :p Ik woon er overigens 400 meter vandaan, aan de andere kant van het Ziekenhuis.