PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: Herman ter Lingen



Jordy van Buel
20-10-2008, 09:31
Hieronder volgt het interview met Herman ter Lingen

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Herman ter Lingen zijn interview geplaatst heeft.

Toelichting: Wil elke deelnemer zowel een eerste als een tweede naam voor de volgende Interviewee opgeven, dit om stagnatie van het subforum door mogelijke communicatieproblemen te voorkomen. Mocht de eerste keus dus niet te bereiken zijn of hij/zij is niet in staat het Interview te plaatsen, dan zal de tweede keus geraadpleegd worden.

Nieuwe toelichting: Vanaf heden zouden we graag zien dat diegene die in het onderstaande Interview wordt gekozen als volgende kandidaat, zo spoedig mogelijk aan mij de beide keuzes voor de volgende Interviewee doorgeeft via PM. De eerste keus kan dan gewoon in het Interview zelf geplaatst worden, de tweede keus niet.

Herman ter Lingen
20-10-2008, 10:40
Algemeen gedeelte:

- Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?

Herman, vernoemd naar mijn opa van moederskant. Afgeleid van Heerman= legerman.

- Wat is je geboortedatum?

1 juni 1946, een babyboomer dus en mede veroorzaker van de grijze golf.

- Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?

Heerhugowaard, sinds 23 maart 1972, mijn trouwdatum. Geboren en getogen Amsterdammer.
HHW is vanaf die tijd uitgegroeid van 15.000 naar 50.000 inwoners. Er is een fraaie bioscoop met heerlijke zetels, die ik eigenlijk te weinig bezoek. HHW staat in het nieuws met de ‘Stad van de Zon’,
http://www.heerhugowaard.nl/web/show/id=78631/Stad_van_de_Zon.html


- Wat is je burgerlijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?

Al 36 jaar gehuwd en dat ook nog met dezelfde vrouw. Een dochter van 33 en een zoon van 30; beide nog vrijgezel. Zijn ook verzot op film, maar van de jaren ’50 meuk van pa hoeven ze niks te zien. Meer James Bond types. En daar weten ze dan ook nagenoeg alles van.


- Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?

Sinds een jaar met vroegpensioen. Opleiding: MULO– A , MBA, SPD1 en een zwik bankcursussen. Eerste werkgever (voor 1 dag) was een accountant, gevolgd door 4 uur op een reclamebureau. Daar mocht ik alleen maar bewijsnummers uitknippen, dus dat hield ik ook snel voor gezien. Vervolgens 38 jaar bij een bankinstelling, waar eerst 14 jaar administratie (effecten & beurs), daarna bemiddeling en handel in leningen. Deze Bank werd uiteindelijk (gelukkig zonder mij) opgeslokt, uitgepoept, genaast en nu weer op eigen naam verder. Qua filmscenario : 5/10

Anekdote: In 1963 was het nog zo dat je bij je sollicitatie bij voorbaat al een presentje kreeg (een grammofoonplaatje bijv.) Zo zat men te springen om mensen. Het kan verkeren.

- Heb je nog andere hobby’s en/of passies naast film; leg uit/vertel?

Tuinieren, tropische vissen en drummen bij een 2-tal (onbekende) gitaarbands, jaren ‘60 stijl.
Begon als 16 jarige thuis op het bankstel met de handen mee te drummen. Turks Fruit gelezen of gezien? Nou, zoiets als Olga’s vader dus deed, maar ik zong geen Tieten -Kont.

In de jaren ’70 – ‘90 hing mijn drumstel eigenlijk wegens tijdgebrek aan de wilgen en kwam uiteindelijk zelfs bij het grof vuil. Maar het bloed kruipt……dus weer een nieuwe kit aangeschaft.
Drumstel staat opgesteld in mijn hobbykamer, waar de dvd’s meteen fungeren als geluidswand.
By the way, ik oefen als de buren afwezig zijn.

Luister graag naar Chris Rea, Gary Moore, Chris de Burgh, Sarah Brightman, Barbra Streisand. En zo heel af en toe Mozart.

Wie me aan de slag wil zien :
http://nl.youtube.com/watch?v=OpcqOoCMT88 (http://nl.youtube.com/watch?v=OpcqOoCMT88).


Ervaring met het Medium Film:

- Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?

Dat was in 1960. Ik ging voor het eerst met een vriend naar de bioscoop. We hadden nog geen TV thuis. Dat duurde tot 1966. Mijn vader vond het eigenlijk maar niks zo’n ding, maar eenmaal in huis was het elke vrijdag (?) samen Bonanza kijken. Ja Poh.

- Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?

Eigenlijk was er al een soort prenatale kennismaking met film halverwege de jaren ’50, in het clubgebouw van de Amsterdamse Speeltuinvereniging Jacob Maris. Op zondag (om de 14 dagen) Rin Tin Tin, Dikke en Dunne, Harold Lloyd. Stomme film, maar met een fantastische verteller erbij (de onvergetelijke Mijnheer de Bruin junior.). Duwen voor het hek, om als eerste binnen te zijn.

Met mijn eerste echte bioscoopbezoek (theater aan de Elandsgracht) schoot ik, achteraf bekeken, midden in de roos. Alfred Hitchcock’s North By North West. In het Nederlands destijds: De Man Die Verdwijnen Moest. Ik zat op het puntje van mijn stoel en met het zweet in de handen bij de grande finale.
Zo’n sensationele ervaring met film had ik later nog maar een paar keer. Met Dr. No in 1963 (ik voldeed nog niet aan de toegelaten leeftijd van 18 jaar, maar was voor die tijd nogal lang van stuk : 1.87m) en met Once Upon a Time in the West.

Ook vergeet ik nooit meer de kramp in de buik van het lachen bij het verlaten van het theater, na het zien van ‘Samen Uit Samen Thuis’ met De Funes en Bourvil. Onlangs op DVD in Nederland (La Grande Vadrouille).

De Funes was vaste prik, evenals een groot aantal Hercules- en Maciste films, die allemaal op elkaar leken, maar ’t was zo mooi in Cinemascope. Meestal nog een orgelspeler in de pauze. (Rozengracht).

Een andere mooie ervaring : de eerste film in Nederland met surround geluid: 55 Days At Peking. (in Flora, Amstelstraat) waarvan helaas nog steeds geen fatsoenlijke dvd-release. Voor het eerst vlogen de kogels om je oren.

Een kaartje stalles (in de volksmond: nek-loge) kostte iets van 75-90 cent. Ik kon gemiddeld 2 keer per week naar de bios. Meestal was dat op een zaterdagavond. Eerste- en tweede voorstelling.
Zogezegd : deurtje uit, deurtje in, bv. bij de Roxy en de Plaza, die zij aan zij lagen in de Kalverstraat, nabij de Munt.


- Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?

Begin jaren ’60 schafte ik me een filmcamera en projector aan -Fuji, single 8 - en een aantal van die
kant en klare en in kartonnen doosjes verpakte films van Laurel & Hardy, Dr. Cyclops etc.. Die waren allemaal ingekort tot een minuut of 8.
Ik ging pas echt los na mijn eerste VHS recorder. Een Blaupunkt bovenlader voor de lieve somma van Fl. 2.400,00, aangeschaft vlak voor de kerstdagen van (ik denk) 1985; Dat was elke week 10 films kijken uit de (zoals later bleek :illegale) verhuur. Een inhaalslag want van een bioscoopje pikken was het al jaren niet meer gekomen.
Ik begon met het tapen van vooral door de BBC uitgezonden films. Op ’t laatst op LP snelheid en 4 films per 240/480 –minuten band. Een TDK 180 minuten kostte in het begin Fl. 25,00 pst.
Erg kostbaar dus en, zoals later zou blijken, geen duurzame investering. Verder kocht ik bij Fame en Virgin grote aantallen widescreen versies op VHS. Op TV waren dit soort films in de ban, want die balken ‘konden echt niet’. BBC loste dit mooi op door in 16:9 uit te zenden en dan had je –mits breedbeeld TV- geen ‘last’ van balken. Er zijn –helaas- vele jaren overheen moeten gaan, voordat het fenomeen breedbeeld (widescreen) algemeen geaccepteerd werd.


- Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?

Het maken van een speelfilm is een complex geheel van creativiteit. Maar daar sta je niet altijd bij stil.
Voor mij is de speelfilm in de eerste plaats entertainment. Maar van vakkundig (kunstzinnig) gemaakte shots kom ik wel onder de indruk. Documentaires (bijv. over WWII), vormen een hoofdstuk apart.

- In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?

Hierbij moet je jezelf de vraag stellen of je zonder kan. Het antwoord is dan ja, ik kan zonder, het is niet mijn directe levensbehoefte. Maar de onthouding moet nou ook weer niet al te lang duren.

- Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?

De vraag is een beetje cryptisch. Maar als we het hebben over de ontwikkeling van de media dragers, dan was de sprong van analoog naar digitaal uiteraard een hele grote. Daardoor kregen de breedbeeldfilms (Cinemascope, VistaVision etc etc.) eindelijk de ruimte die ze verdienden.
Afgesneden (“talking ears”) versies, behoren nu nagenoeg tot het verleden.
De stap naar HD heb ik zelf nog niet genomen. Ik ben daarvan ook niet zo onder de indruk als van de overgang VHS/ DVD.
Qua geluid is eveneens een grote vooruitgang geboekt. Maar na een paar jaar met een home-cinema, heb ik dit – bij de aanschaf van een plasma TV – verkocht.
’t Is wel leuk hoor, vliegtuigen, die over je kop scheren, of mensen die in je tuin lopen ( dat denk je tenminste), maar ook erg vermoeiend. Voorlopig maar even zonder. Hangt er ook van af ,of er regiovrije BR systemen komen. Bovendien ben ik zeer tevreden met het geluid uit mijn huidige TV.

Wat betreft de ontwikkeling op filmgebied: ronduit fantastisch, wat er allemaal mogelijk is geworden door de komst van de computer. Zonder die technische ontwikkeling zou bv Lord of the Rings niet mogelijk zijn geweest. En niet te vergeten al die restauraties van –soms bijna vergane – films. Als liefhebber van de periode pre 1960 kom ik daarbij goed aan mijn trekken.

Toch heeft de technische ontwikkeling in mijn ogen ook een negatieve kant. Na de succesvolle film Speed, voelden cameralui en editors kennelijk het onweerstaanbare verlangen alles nog flitsender te maken. The Bourne Ultimatum (ik heb hem om die reden nog niet willen zien) schijnt aan elkaar te hangen van seconden shots en heftige close up camera bewegingen. Onlangs heb ik The Kingdom na 20 minuten beëindigd. Heel slecht camerawerk. Beeldformaat 2.35:1, een dialoog tussen 2 personen zo close up gefilmd, dat je alleen maar een half hoofd ziet en dan maar steeds met die camera van kop A naar Kop B. Zeer onnatuurlijk. Als de actie alleen maar uit de camera moet komen, haak ik af.
Nog erger als een ouderwetse Pan & Scan.

Zelfs op TV bij Discovery en National Geographic ‘mag’ het beeld geen 2 seconden rust hebben, lopen figuren eerst met 6 - dubbele snelheid, om vervolgens weer vertraagd verder te bewegen. Dat alles onder het mom de aandacht van de kijker vast te houden ? Totaal geen respect voor het medium film, en pure ego - tripperij van de editors. Eenmaal het truukje gezien, gaat het gauw vervelen en irriteren.
Ik hoop dat het een snel weer voorbijgaande gekte is. Hoezo ADHD kinderen ?


- Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?


Nee hoor, geen ambities.

Film Algemeen:

- Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?

North By North West, in 1960, zoals hierboven al gezegd. Deze film heb ik herhaalde malen teruggezien (op VHS op DVD) . De verlaten landweg, het sproeivliegtuig, de Mount Rushmore, een aaneenschakeling van allemaal geweldige scenes. Gaat me nooit vervelen.

- Wat is je favoriete filmgenre en waarom?

Eigenlijk heb ik geen voorkeur voor een bepaald genre, maar als ik zou wegstrepen, blijft de Western over. Waarschijnlijk omdat mijn favoriete acteurs nogal wat van dat genre op hun naam hebben staan.


- Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?

Ik kan moeilijk kiezen uit: James Stewart, Robert Mitchum, Charles Bronson, Doris Day, Susannah York.
Maar als per se moet: James Stewart met Rear Window en Doris Day met Love Me Or Leave Me.
Beide hebben een zeer natuurlijke manier van acteren. Mijn bewondering voor Doris Day geldt ook haar geweldige zangtalent. Een van de grootste. Haar hoogtij dagen waren met Rock Hudson, James Garner en Cary Grant.


- Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?

Hier hoef ik niet lang over na te denken: Alfred Hitchcock met stip.
Beste film : North By North West, maar onmiddellijk gevolgd door Rope, Vertigo, Rear Window.


- Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?

Marilyn Monroe, als er een hiernamaals bestaat. Om te vragen hoe Kennedy was.
Alle gekheid op een stokje. Die ontmoetingsdrang heb ik niet zo. Ik hou het graag bij de illusie van het witte doek. Bovendien zou ik niet weten wat ik (voor origineels) zou moeten vragen.


- Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?

Caravans, met Anthony Quinn. Naar een boek van James Mitchener. De “Searchers” in het Midden-Oosten. Niet alleen al voor de score van Mike Batt verdient deze avonturenfilm beter, maar ook is er voldoende actie en humor, wordt er goed geacteerd en zien we een prachtig woestijn landschap.
De zeer karige VS release dit jaar (versneden tot 3:4 en van slechte VHS kwaliteit) is een afknapper. Het verhaal gaat dat Mike Batt een paar jaar geleden de filmrechten heeft gekocht, maar zich vervolgens bij de DVD productie een heel groot oor heeft laten aannaaien.


- Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?


Om het maar eens bij een recente film te houden: Cloverfield. Deze film moet het hebben van de suggestie, dat alles life door een amateur (lijdend aan Parkinson ?) is gefilmd. V dat soort beelden –ik zei het al eerder- krijg ik gauw tabak. Na 20 minuten sloeg bij mij de verveling toe. Dan kijk ik nog liever naar Godzilla. Voor mij niet meer waard dan 5/10. Maar’t blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ieder z’n meug.

- Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?

De filmbeelden van de massaslachting onder de Joden, tijdens WWII. De TV series Holocaust (binnenkort ook in Nederland op DVD) en War And Remembrance (het vervolg op Winds of War) tonen zeer indringende beelden, waar ik het steeds opnieuw moeilijk mee heb. Het waarom moge duidelijk zijn.
De TV serie McLeod’s Daughters bevat in een van de seizoenen ook een zeer intense scene, zo knap gespeeld en gefilmd, dat er een traantje weggepinkt moest worden.


- Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?

Ik kies voor West Side Story op nr. 1. Omdat ik bij het luisteren steeds weer de opwinding voel, die ik had, toen ik de film voor het eerst in het Hallen theater in Amsterdam zag. Op nr. 2 Once Upon A Time in the West van Morricone, waarvan de muziek al beroemd was, voordat de film in Nederland draaide. Vol emotie. En op 3: Caravans van Mike Batt.


- Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?

Fietsendieven (Ladri di Biciclette) van Vittorio de Sica. In mijn tienerjaren al eens in de bios gezien; deze film maakt nog steeds indruk op me. Vooral die ogen van de 10-jarig Bruno. Onlangs hier op DVD en wat mij betreft een aanrader.


- Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?

Onderuitgezakt vanuit een makkelijke stoel en een voetenbankje. In de huiskamer. Westerns meestal overdag (zaterdag) , een Film Noir ’t liefst als het buiten donker is (en als het dan ook nog waait en regent is dat mooi meegenomen).
Slapsticks (Harold Lloyd, Laurel & Hardy en Norman Wisdom) zijn goed voor de zonloze zondagen.
Persoonlijke traditie.


- Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?


In de bios: Geouwehoer van lui die de film al kennen. Dat het geluid oorverdovend is.

Thuis: Dat de telefoon gaat, of dat er plotseling bezoek voor de deur staat. Maar hangt ook wel een beetje af van het soort film. En de postbode met een pakketje nieuwe films is natuurlijk altijd welkom.


Van DVD tot HT:

- Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?

Toen er in Nederland nog hooguit 5 titels beschikbaar waren (10 jaar geleden?). Mijn eerste DVD speler heb ik meteen regiovrij laten maken. In de VS waren ze steeds vele stappen verder, dus interessant om te importeren. Fame importeerde ook voor de handel, maar Van Breukhoven werd toen door de Justitie op zijn vingers getikt en is er mee gestopt.

- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?

Ik zou de titel niet meer weten, maar het kan best de import versie van North By North West geweest zijn, of the Dirty Harry Box. Geen gezeur meer met terugspoelen. En de beeldkwaliteit ging met een grote sprong voorwaarts en had het juiste Aspect Ratio. Jammer dat in de beginperiode nog vele DVD’s in ‘snappers’ zaten. Ondingen, die in de boekenkast aan elkaar haakten. De enige snappers die ik nu nog heb zitten in de Dirty Harry Box. De rest heb ik ‘omgebouwd’.


- Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?

Mijn titel- teller voor dit jaar (bij IMDB) staat op 270 (incl. TV series). In 2007 was dat voor het hele jaar iets van 450. Dus laten we zeggen zo’n 30 stuks per maand. Totaal aantal ligt momenteel rond de 3300, inclusief iets van 450 animated shorts. Maar alle complete seizoenen van bv Star Trek, X Files, 24, Baantjer, weer voor 1 geteld. Overigens kick ik niet op aantallen, ik koop wat we (mijn vrouw en ik) leuk vinden. Maar het staat inmiddels aardig vol in de hobby kamer. Op een gegeven moment te vol en heb ik vele 14 mm doosjes, vervangen voor 7mm (1 disc) of 9 mm (2 disc). Op sommige Nederlandse releases kan dat 75% ruimte winst opleveren. Onlangs zijn er weer een aantal fraaie boxen op de markt gekomen van Universal/Studio Canal. Veel kwaliteit voor relatief weinig geld. Die komen succesievelijk in de verzameling. Volgens mij is deze markt nog lang niet uitgeput


- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?

Ik schat dat ik nog zo’n 200 - 300 DVD’s niet heb gezien. Sommige TV series zie ik niet als kijkachterstand, als ik nog niet alles er van gezien heb. Verder lig ik er niet wakker van. Integendeel, een voorraadje nog te kijken films kan geen kwaad. Als ik aantrekkelijke DVD aanbiedingen zie, schaf ik ze gewoon aan en zie wel of ik ze –ooit- zal zien. Lichte vorm van verslaving ?

- Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?


Verpakking moet er verzorgd uit zien, maar geeft niet altijd de doorslag. Sommige ‘verhuisdozen’ laat ik echter wel zoveel mogelijk links liggen. Met verhuisdozen bedoel ik bv. 360 minuten film, verspreid over 4 -14mm Amarays, met een karton er omheen. Of erger nog een box (Dutch Film Works is daar goed in) voor 8 dvd’s, waarin er maar 4 verpakt zijn.

Extra’s vind ik alleen interessant bij films gemaakt voor 1960. Als ze daarvan nog extra’s kunnen vinden in de archieven vind ik dat leuk. Die extra’s van de laatste jaren worden er speciaal voor gemaakt. “Nog nooit eerder vertoonde beelden” werkt bij mij dan op de lachspieren.
Sommige extra’s duren langer dan de hoofdfilm. Da’s voor mij te veel van het goede.

Zeer belangrijk : de kosten. In de beginperiode kocht ik bijna ‘tegen elke prijs’. Naarmate de concurrentie op deze markt groter werd en de prijzen zakten, heb ik mezelf enige criteria opgelegd.
Ik ga daarbij in het algemeen uit van de geboden speelduur. Speelfilm maximaal 3,50 per uur en TV series 2,50 per uur.
Hiermee kom ik nog steeds flink aan mijn trekken. Soms betekent het even wachten op prijsdaling, of een occasion.



- Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?

Meest waardevol in de zin van schaars is “The Warlord” met Charlton Heston, maar die is tegelijk ook weer waardeloos omdat ik de snapper heb verknipt tot keep case. Volgt misschien de Nederlandse release de Classic Monster box van Universal. Een dubbele digipack in fraaie kartonnen sleeve.

Waarde in de zin van gehecht zijn aan: alle films van Doris Day en haar TV sitcom ‘the Doris Day show’.
En – zeer recent- de Harold Lloyd Collection.

Emotionele waarde gaat boven waarde in geld uitgedrukt.

Kom bij mij niet aan met het onderwerp “collectie - beoordeling”; het is geen postzegelverzameling.

Overigens: heeft iemand al eens uitgerekend wat zijn collectie in waarde is verminderd sinds de aanschaf ? Films waarvoor je ooit fl. 60,00 betaalde en die je nu voor e. 8,00 kan kopen ?
Doe maar niet.


- Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?

Dat hangt heel erg af van de titels die worden uitgebracht. Alles wat ik vroeger op VHS had, heb ik wel zo’n beetje vervangen door DVD. Met dat medium ben ik nog steeds zeer tevreden.

Films als Spartacus, Tien Geboden, Dr Zhivago, It’s A Wonderful Life e.d., zouden me waarschijnlijk in de verleiding kunnen brengen. En sommige Disney klassiekers, die er nu wel heel erg mooi uitzien.


- Heb je een Home Theater setup thuis?

Neen, niet meer dus.

- Welke merken zitten daarin?
(was JVC)

- Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
nvt
- Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?

(was in de huiskamer)

- Ben je al High Definition proof?

Half, als je dat zo mag noemen. Mijn flatscreen is HD ready en mijn Samsung DVD speler kan upscalen tot 1080i

- In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?

In de afgelopen 30 jaar zijn mijn beeldschermen steeds groter geworden. Al heel snel hadden we breedbeeld. De gemiddelde levensduur van TV’s lag bij ons op 3 of 4 jaar. Bij de aanschaf van onze eerste flatscreen (2 jaar geleden) was er twijfel tussen 43 inch en groter; het is de 43 inch Pioneer PDP436RXE geworden en die voldoet nog steeds . Kijkafstand 3 - 3,5 mtr.


De site van DVD.nl:

- Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?

17-9-2005.


- Hoe ben je hier terecht gekomen?

Op zoek naar informatie over DVD releases.


- Wat heb je geleerd van deze site?

Dat ik niet de enige video/dvd- filmfanaat ben, wat ik lange tijd dacht.

En dat sommigen nogal fanatiek met hun standpunt omgaan.

Gelukkig weet het merendeel het goed met elkaar te vinden en valt er zo aardig wat van elkaar op te steken.

Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?

De aankondiging van- en reacties op (nieuwe) releases. De pricewatch wordt door mij regelmatig bekeken, evenals het specifieke topics als “Western” en “Film Noir”.

- Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?

Neen, dank u. Eten is lekker, maar ik wil niet in de keuken.

- Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?

De extra kosten en de voordelen houden elkaar wel zo’n beetje in evenwicht denk ik. Ik blijf baas van eigen portemonnee.


- Hoe vaak ben je op de site te vinden?

Vrijwel dagelijks en soms ‘s nachts als ik de slaap niet opnieuw kan vatten na het sanitair ontspannen.

- Ben je verslaafd aan deze site?

Het hoort bij mijn dagelijkse ritueel van eten en drinken. Hoezo de vraag ? hebben jullie een afkick topic ?


- Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?

Neen. Zolang het maar tijdelijk blijft dan.

- Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?

Daaraan heb ik eerlijk gezegd geen behoefte.


Tot slot:

- Hoe vond je dit interview?

Ik hoop dat het niet te lang geworden is.

Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?

Ralfers

Lex v/d Moolen
20-10-2008, 11:01
North by Northwest voor het eerst in de bioscoop zien, ik ben best jaloers (y)
Leuk interview.

Jordy van Buel
20-10-2008, 11:02
Heerlijk uitgebreid en interessant interview Herman. Ik deel je passie voor Hitchcock (y)

DanielC.
20-10-2008, 12:23
Tof interview, vooral erg leuk om die verhalen van 'vroeger' te lezen. :)

Kees Hoekerd
20-10-2008, 13:22
Mooi en uitgebreid interview! Wist niet dat je hier al sinds 2005 kwam, maar dan let ik misschien specifiek meer op het Western topic. :smile:

Patrick van den Hul
20-10-2008, 14:28
Erg leuk om te lezen weer eens een andere insteek. Heb je toevallig foto's van je collectie, ben benieuw naar die ruim 3000 titels :o

Kun je nog wat favoriete titels opnoemen? Ben ik wel benieuwd naar... Ik heb vorig jaar mijn eerste Hitchcock gezien en heb er inmiddels al 20+, ook in mijn generatie kan het dus erg goed bevallen :)

Ralfers
20-10-2008, 14:38
Leuk interview. En zoals DanielC. zegt, inderdaad leuk om zulke verhalen van vroeger te lezen :)

En bedankt voor het doorgeven van het interview :roll: :p

Melzz
20-10-2008, 14:45
Erg leuk interview om te lezen, helder geschreven! En North by Northwest is inderdaad een prachtige keuze!

-Jaap-
20-10-2008, 14:54
Leuk interview!
Ik zou zelf eigenlijk nooit meer zonder surroundgeluid willen, want als je de speakers goed opstelt en de soundlevels goed afstelt, klinkt het erg mooi, vooral qua ruimtelijkheid.
Maar doe je dat niet, dan zitten de surrounds inderdaad in je oren te tetteren.
Ach, de vergrijzing...:mrgreen:
Heb je wel eens een goede surroundopstelling bij iemand thuis gehoord?

Herman ter Lingen
20-10-2008, 15:24
Erg leuk om te lezen weer eens een andere insteek. Heb je toevallig foto's van je collectie, ben benieuw naar die ruim 3000 titels :o

Kun je nog wat favoriete titels opnoemen? Ben ik wel benieuwd naar... Ik heb vorig jaar mijn eerste Hitchcock gezien en heb er inmiddels al 20+, ook in mijn generatie kan het dus erg goed bevallen :)


Een foto (foto's) van mijn collectie moet ik nog steeds 'ns maken. Stel je er niet te veel van voor. Het is geen 'model' opstelling. Het meeste staat gewoon zij aan zij langs 3 muurtjes. Maar ik beloof ze een keer te plaatsen.

Hitchcock is kennelijk voor alle generaties. Heb je Rope al ?

Hieronder nog zo maar wat van mijn toppertjes die me zo te binnen schieten

TV series:

Prime Suspect (Helen Mirren) UK box (is meestal voor een prikkie te koop bij HMV of Play en is met Engelse ondertitels. De Nederlandse releases zijn fors aan de prijs)
Inspector Morse (John Thaw)
Kavanagh QC (John Thaw) UK box QC=Queens Counsellor. Heel fraaie serie, die volgens mij hier nog niet is uitgezonden. Momenteel wel een beetje kostbaar; ik heb de complete box ooit bij HMV meegenomen voor een aanbiedingsprijs.


Speelfilm

Breakhaert Pass (Charles Bronson)
The Hill (Sean Connery) region 1 (heroes fight for freedom box)
The Caine Mutiny (Humphrey Bogart)
The Train (Burt Lancaster) -echte aanrader !
Emperor of the North (Pole) (Lee Marvin) UK -echte aanrader !
Eye of the Needle (Donald Sutherland)
Finding Forrester (Sean Connery)
Fortune Cookie van Billy Wilder (Matthau/Lemmon)
Some Like it Hot van Billy Wilder (Monroe/Lemmon/Curtis)
From here to Eternity (Lancaster)
Gaslight 1944 (Boyer/Bergman)

Zo nog maar wat titels dus; van alles wat.

Patrick van den Hul
20-10-2008, 15:35
Ah bedankt! Rope heb ik al gezien, zal de rest van je tips zeker eens nader onderzoeken om te kijken of ze op de immer groeiende wishlist kunnen.

Dit zijn overigens mijn Hitchcocks tot nu toe:

Dial M for Murder
Family Plot
Frenzy
I Confess
Lifeboat
Marnie
North by Northwest
Psycho
Rear Window
Rope
Saboteur
Shadow of a Doubt
Stage Fright
Strangers on a Train
The Birds
The Lady Vanishes
The Man Who Knew Too Much
The Trouble with Harry
The Wrong Man
Topaz
Torn Curtain
Vertigo

Moet alleen Stagefright en The Lady Vanishes nog zien.

Herman ter Lingen
20-10-2008, 15:40
Leuk interview!
Ik zou zelf eigenlijk nooit meer zonder surroundgeluid willen, want als je de speakers goed opstelt en de soundlevels goed afstelt, klinkt het erg mooi, vooral qua ruimtelijkheid.
Maar doe je dat niet, dan zitten de surrounds inderdaad in je oren te tetteren.
Ach, de vergrijzing...:mrgreen:
Heb je wel eens een goede surroundopstelling bij iemand thuis gehoord?

Aanvankelijk was het een hele belevenis, maar soms vond ik het vermoeiend. Vooral bij actie-films. Zeker niet bij muziek -dvd's. Maar het geluid uit mijn flatscreen vond ik mooi genoeg, om voorlopig afscheid te nemen van mijn HOME cinema.
Laten we het inderdaad maar op de vergijzing houden, tot dat er een goede BR set te koop is waarop ik regio vrij kan afspelen.;-)

johnsmeets
20-10-2008, 15:48
mooi intervieuw herman
blijf vooral jezelf:)

Herman ter Lingen
20-10-2008, 15:56
Ah bedankt! Rope heb ik al gezien, zal de rest van je tips zeker eens nader onderzoeken om te kijken of ze op de immer groeiende wishlist kunnen.

Dit zijn overigens mijn Hitchcocks tot nu toe:

Dial M for Murder
Family Plot
Frenzy
I Confess
Lifeboat
Marnie
North by Northwest
Psycho
Rear Window
Rope
Saboteur
Shadow of a Doubt
Stage Fright
Strangers on a Train
The Birds
The Lady Vanishes
The Man Who Knew Too Much
The Trouble with Harry
The Wrong Man
Topaz
Torn Curtain
Vertigo

Moet alleen Stagefright en The Lady Vanishes nog zien.


To Catch a Thief is ook wel een aardige, met Cary Grant en de mooie Grace Kelly.
Verder nog een goeie :Spellbound, met Gregory Peck en Ingrid Bergman

Patrick van den Hul
20-10-2008, 16:38
Staan bij deze beiden op de wishlist! (y)

Cinemaniac
20-10-2008, 19:17
Prima interview, Herman! Ben zeer jaloers dat je Once Upon a Time in the West op het grote doek hebt gezien.

Ook Hitchcock is mijn numero uno! Heb je Foreign Correspondent trouwens gezien? Kan ik je erg aanraden, tis één van z'n beste films.

Herman ter Lingen
20-10-2008, 19:42
Prima interview, Herman! Ben zeer jaloers dat je Once Upon a Time in the West op het grote doek hebt gezien.

Ook Hitchcock is mijn numero uno! Heb je Foreign Correspondent trouwens gezien? Kan ik je erg aanraden, tis één van z'n beste films.

Dank !.

Wat blijkt, ik heb Foreign Correspondent nog niet in mijn verzameling. Ik heb 'm jaren terug gezien -zal wel bij de BBC geweest zijn. Is dat niet met die geweldige zwart/wit shots in een molen ?
Wordt in elk geval alsnog rap aangeschaft; ik zie dat ie tegen een zacht prijsje te koop is.

Herman ter Lingen
21-10-2008, 10:32
http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag001.jpg

http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag002.jpg

http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag003.jpg

http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag004.jpg

http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag005.jpg

http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag006.jpg



http://i361.photobucket.com/albums/oo57/hermanterlingen/dvdopslag007.jpg


op verzoek hier dan maar wat foto's : een 'slag in de rondte'
met een grote verzameling ben je altijd weer bezig met herindelen of nieuwe aanwinsten 'inpassen'

Lex v/d Moolen
21-10-2008, 10:38
Mooi hoor (y)

Melzz
21-10-2008, 10:39
To Catch a Thief is ook wel een aardige, met Cary Grant en de mooie Grace Kelly.
Verder nog een goeie :Spellbound, met Gregory Peck en Ingrid Bergman

Een van mn favorieten is Notorious....mag ook niet ontbreken.

Jordy van Buel
21-10-2008, 10:42
(y) Erg indrukwekkend Herman!

Mr. Humphries
21-10-2008, 10:53
Sterk interview, lekker nummer 'Dance On' (heerlijke muziek)

Patrick van den Hul
21-10-2008, 10:53
Inderdaad, er komt geen eind aan :o

En ik zag The West Wing staan, dat is natuurlijk altijd goed (y)

Herman ter Lingen
21-10-2008, 10:57
Een van mn favorieten is Notorious....mag ook niet ontbreken.

die zoek ik nog steeds, in elk geval met engelse subs (en niet zo duur); in Nederland nog steeds niet gereleased toch ? Of zat ie ergens in een box verstopt die ik niet kan vinden.?

Zo zoek ik ook nog the Birds en Marnie, beide in VistaVision. Op VHS had ik wel de goeie Nederlandse releases, maar kennelijk op DVD schijnt dat niet te kunnen.
Of wachten op Blue Ray in het juiste format.

Herman ter Lingen
21-10-2008, 11:02
Inderdaad, er komt geen eind aan :o

En ik zag The West Wing staan, dat is natuurlijk altijd goed (y)


Wat mij betreft duren de dagen 48 uur, want mijn aanschafsnelheid is groter dan de kijksnelheid.

Hierbij introduceer ik het Koop/Kijk ratio

die ligt bij mij nu op circa 2:1,5

Gelukkig geen toezicht van De Nederlandse Bank:lol:

Jeroen D
21-10-2008, 11:05
Herman,

de TV serie Holocaust die je noemt, is dat de serie met Meryl Streep ?

Melzz
21-10-2008, 11:06
die zoek ik nog steeds, in elk geval met engelse subs (en niet zo duur); in Nederland nog steeds niet gereleased toch ? Of zat ie ergens in een box verstopt die ik niet kan vinden.?



Hij zit nu in een nieuwe box, zie dit topic:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=62722

Prachtige box maar ik bezit al enkele films waardoor de box voor mij minder interessant wordt. Ik heb begrepen dat ook enkele films los worden uitgebracht, waaronder Notorious. Dan kan ik zelf mooi Spellbound aanschaffen. Zelf heb ik Notorious in een Aziatische Criterionvariant. Exact dezelfde inhoud maar een Aziatische versie.....was geruime tijd gewoon officieel bij webwinkels te bestellen.

Lex v/d Moolen
21-10-2008, 11:06
Wat mij betreft duren de dagen 48 uur, want mijn aanschafsnelheid is groter dan de kijksnelheid.

Daar ben je niet de enige in. :smile:

Herman ter Lingen
21-10-2008, 11:08
Herman,

de TV serie Holocaust die je noemt, is dat de serie met Meryl Streep ?

Inderdaad

In de VS en de UK al op de markt.
Dit is een plaatje van de UK editie:

Ik had hem hier eigenlijk verwacht in de 'mei-dagen' -2008

http://images.play.com/covers/6041125x.jpg

Jeroen D
21-10-2008, 11:11
Komt 4 november hier op DVD uit. Ga ik aanschaffen, bedankt voor de tip ;)

Herman ter Lingen
21-10-2008, 11:21
Hij zit nu in een nieuwe box, zie dit topic:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=62722

Prachtige box maar ik bezit al enkele films waardoor de box voor mij minder interessant wordt. Ik heb begrepen dat ook enkele films los worden uitgebracht, waaronder Notorious. Dan kan ik zelf mooi Spellbound aanschaffen. Zelf heb ik Notorious in een Aziatische Criterionvariant. Exact dezelfde inhoud maar een Aziatische versie.....was geruime tijd gewoon officieel bij webwinkels te bestellen.


Dat is de ellende met die voortdurende re-releases. Hopelijk komt er toch ooit een Nederlandse release.
Trouwens Spellbound is door DFW uitgegeven in de"Essential Cinema' collection.
Voor DFW begrippen een redelijke release.
Ik heb hem een paar maanden terug opgepikt bij VanLeest.

Edgar Smit
21-10-2008, 11:26
Herman,
Gary Moore, welke periode, hardrock, blues of beide?
Zelf prefereer ik de blues namelijk.

Patrick van den Hul
21-10-2008, 11:29
Daar ben je niet de enige in. :smile:

Inderdaad, lijkt me ook vervelend als het andersom is :x

Dennis Oosterhuis
21-10-2008, 12:04
Very nice indeed, Herman! (y)

Sander D.
21-10-2008, 13:20
Erg leuk interview en imposante verzameling !

Herman ter Lingen
21-10-2008, 14:26
Herman,
Gary Moore, welke periode, hardrock, blues of beide?
Zelf prefereer ik de blues namelijk.


de blues periode is het mooist, hoewel je als drummer ff lekker uit je dak kan gaan met 'hard-rock', ook als is dat niet mijn stijl.

Roy de Jong
21-10-2008, 16:03
Leuk interview Herman (y) .
En ook een zeer fraaie wand-isolatie :mrgreen:

Pieter D
21-10-2008, 16:16
Mooi interview Herman! Leuk om te lezen.

En inderdaad een indrukwekkende verzameling. Als ik zo zie hoeveel plaats je hebt bespaard met die thincases, wow! (y) Heb je er nooit geen spijt van om verpakkingen te versnijden of weg te gooien?

Herman ter Lingen
21-10-2008, 17:16
Mooi interview Herman! Leuk om te lezen.

En inderdaad een indrukwekkende verzameling. Als ik zo zie hoeveel plaats je hebt bespaard met die thincases, wow! (y) Heb je er nooit geen spijt van om verpakkingen te versnijden of weg te gooien?

Die grote boxen van RCV of Lime-Lights Pictures gooi ik zonder enige pijn weg.
Dat zijn meestal toch films, die bij evt. verkoop 2ehands nauwelijks nog wat opleveren.

Digipacks zijn natuurlijk een heel ander verhaal; die laat ik altijd intact.

Ik heb tot nu toe geen spijt, anders had ik voor 8.000,00 euro m'n huis moeten verbouwen:mrgreen:

EmDee
21-10-2008, 17:32
Mooi interview Herman en ook ik ben stikjaloers op je dat je North by Northwest op het grote doek hebt gezien.

Welke 2 "onbekende" bandjes maak je deel van uit?

Pieter D
21-10-2008, 17:40
Die grote boxen van RCV of Lime-Lights Pictures gooi ik zonder enige pijn weg.
Dat zijn meestal toch films, die bij evt. verkoop 2ehands nauwelijks nog wat opleveren.

Digipacks zijn natuurlijk een heel ander verhaal; die laat ik altijd intact.

Ik heb tot nu toe geen spijt, anders had ik voor 8.000,00 euro m'n huis moeten verbouwen:mrgreen:

Inderdaad :mrgreen: Ze overdrijven soms wel. Je zou toch denken dat die kleinere maatschappijen hun kosten zo veel mogelijk willen drukken... :-P

Cinemaniac
21-10-2008, 17:53
Is dat niet met die geweldige zwart/wit shots in een molen ?

Inderdaad, ja. Alle scènes die zich in Nederland afspeeld zijn schitterend in beeld gebracht. Ook deze shot is subliem:

http://img300.imageshack.us/img300/8500/325pxforeigncorrespondekf0.jpg

Tis trouwens duidelijk dat Hitchcock Britse acteurs had ingehuurd om Nederlanders te vertolken. Ze zijn haast niet te verstaan. Alleen actrice Laraine Day sprak nog een aardig woordje Nederlands :smile:

Mooi collectie, btw!

DanielC.
21-10-2008, 17:59
Staat het grootste deel van die DVD's nu in slimcase, of zie ik dat verkeerd?

Ziet eruit als een leuke kamer, Herman. :P

Herman ter Lingen
21-10-2008, 20:32
Mooi interview Herman en ook ik ben stikjaloers op je dat je North by Northwest op het grote doek hebt gezien.

Welke 2 "onbekende" bandjes maak je deel van uit?


Back in Time, dat momenteel uit 3 personen bestaat (we missen een bassist)
The Defenders (4 mans formatie) + (sinds zeer kort) zanger Tony Adams.

Echt onbekend, nietwaar ? We hebben geen website (meer).

Helaas met die ouwe knarren valt er wel eens iemand tussen uit, die het voor gezien houdt; de spoeling wordt ook steeds dunner, net als het hoofdhaar.

Herman ter Lingen
21-10-2008, 20:33
Staat het grootste deel van die DVD's nu in slimcase, of zie ik dat verkeerd?

Ziet eruit als een leuke kamer, Herman. :P


Klopt, het grootste deel heb ik 'besneden' en in slimlines verpakt.

Brakhage
21-10-2008, 20:45
Mooi interview Herman en ook ik ben stikjaloers op je dat je North by Northwest op het grote doek hebt gezien.
Niet om het een of ander, maar North by Northwest is de afgelopen drie maanden of zo in allerlei filmhuizen dagelijks te zien geweest.

Maar het is inderdaad een leuk interview en die kamer met DVD's... daar kunnen we enkel vreselijk jaloers op zijn (y)

EmDee
22-10-2008, 07:04
Niet echt bij mij in de buurt vrees ik en dan nog is het niet mijn eerste ervaring met die geweldige film.

Seus
22-10-2008, 13:39
Leuk interview Herman. En wow, wat een collectie. Ook leuk om eens een interview van een met respect 'ouder' forumlid te lezen. Zie binnen niet al te lange tijd ook Abraham, maar jij kunt mij wel al vertellen waar hij nu die mosterd haalt:-P .

Kees Hoekerd
23-10-2008, 19:10
Mooi, en duidelijk een Charles Bronson fan! Ik zie zo niet Death Wish 5 in het rijtje staan, die hier raar genoeg niet is uitgebracht. Wel in Duitsland, Australie en dergelijke. (overal dezelfde dvd met zo'n 30 subtitles)

The Vigilante collection uit AUS is aan te raden, met alle 5 films met nl subs...(R4)

Met zoveel ruimte zou ik ook nog druk bezig zijn geweest met kopen, maar die ruimte heb ik helaas niet!

Herman ter Lingen
23-10-2008, 21:14
Mooi, en duidelijk een Charles Bronson fan! Ik zie zo niet Death Wish 5 in het rijtje staan, die hier raar genoeg niet is uitgebracht. Wel in Duitsland, Australie en dergelijke. (overal dezelfde dvd met zo'n 30 subtitles)

The Vigilante collection uit AUS is aan te raden, met alle 5 films met nl subs...(R4)

Met zoveel ruimte zou ik ook nog druk bezig zijn geweest met kopen, maar die ruimte heb ik helaas niet!


Scherp opgemerkt(y) . "Ontbreekt" nog aan de Bronson verzameling. Ik hoop nog eens tegen de MGM release (Duitsland) aan te lopen, maar dan wel tegen een redelijke prijs. Via Ebay wordt ie voor 17,00 + verzendkosten aangeboden.
Vreemd inderdaad dat deze film niet in Nederland is uitgebracht.

Zo zijn er nog een paar Bronsons, die ik graag op DVD uitgebracht zou zien, zoals Telefon, the Sea Wolf, Stone Killer, Act of Vangeance, From Noon Till Three.

Herman ter Lingen
24-10-2008, 09:13
Leuk interview Herman. En wow, wat een collectie. Ook leuk om eens een interview van een met respect 'ouder' forumlid te lezen. Zie binnen niet al te lange tijd ook Abraham, maar jij kunt mij wel al vertellen waar hij nu die mosterd haalt:-P .


Dat mag ik helaas niet vertellen. Dat blijft geheim tot je 50ste:wink:

Herman ter Lingen
24-10-2008, 09:16
Graag wil ik jullie hiermee allemaal dankzeggen voor de hartelijke reacties op mijn interview.

Speciaal gaat mijn dank naar Jordy van Buel, die de interviews steeds zo keurig stroomlijnt.(y)

Jordy van Buel
24-10-2008, 09:45
(y) Daar doen we het voor Herman!

Sander D.
24-10-2008, 11:00
Speciale gaat mijn dank naar Jordy van Buel, die de interviews steeds zo keurig stroomlijnt.(y)

En dat mag eigenlijk ook wel eens gezegd worden :oops: (y)

Seus
24-10-2008, 14:30
Speciaal gaat mijn dank naar Jordy van Buel, die de interviews steeds zo keurig stroomlijnt.(y)[/quote]

Sluit ik mij bij aan (y) (y) .

Lex v/d Moolen
24-10-2008, 14:51
Jordy! Jordy! Jordy! Jordy! Jordy!

http://www.realitytvscoop.com/images/gallery/jerry-springer.jpg

Coen P.
24-10-2008, 19:30
Leuk verhaal, lekker nostalgisch soms!

Mooie collectie ook! (y)

gompier
24-10-2008, 23:29
Respect voor filmpje, Herman! The Shadows zouden 't niet veel beter kunnen :);)

Sneaker
26-10-2008, 21:33
Tof interview, vooral erg leuk om die verhalen van 'vroeger' te lezen. :)
Inderdaad erg leuk om te lezen.

Wist overigens niet af van het bestaan van dit gedeelte van het forum :oops:. Hoe ik dat zes maanden lang over het hoofd heb gezien is mij een raadsel :shock:.

Lex v/d Moolen
26-10-2008, 21:36
Misschien die zonnebril een keer afzetten? ;)

Jordy van Buel
26-10-2008, 21:39
Inderdaad erg leuk om te lezen.

Wist overigens niet af van het bestaan van dit gedeelte van het forum :oops:. Hoe ik dat zes maanden lang over het hoofd heb gezien is mij een raadsel :shock:.

:nono: ;)

Herman ter Lingen
26-10-2008, 21:42
ik weet meteen de volgende kandidaat:mrgreen:

Sneaker
26-10-2008, 22:59
Misschien die zonnebril een keer afzetten? ;)
:lol: I know, know. Ik schaam me diep.


ik weet meteen de volgende kandidaat :mrgreen:
Zitten een paar moeilijke vragen tussen, but I like a challenge :wink:.

Overigens een imposante en indrukwekkende collectie, ik zie dat er een aantal nog in seal zit. Heb je daar nog een speciale reden voor, of ben je er gewoon nog niet aan toegekomen?

Stephan Nobelen
27-10-2008, 15:20
Mooie collectie Herman!