PDA

Bekijk de volledige versie : video opnemen via decoder



kluns
29-10-2008, 06:50
Ik heb gisteren een decoder gekocht. Tevoren kon ik zonder problemen video's opnemen, maar ik slaag er niet in via de decoder op te nemen. Wel analoog, maar dat is vanaf 3 november dus gedaan. Wat ik wel al op forums heb opgevangen is dat het op die manier niet langer mogelijk is andere zenders dan de diegene waar je naar kijkt op te nemen. Dat vind ik niet echt een probleem. Maar zelfs dat gaat niet. Om te beginnen kan ik op mij video niet vanuit digitale signalen de zenders detecteren en ze dus laten overeenstemmen met de zenders van decoder. Hij blijft obstinaat analoog die zenders opslaan. Of moet ik gewoon wachten tot 3 november tot er geen analoge signalen meer zijn. Maar dan zal hij waarschijnlijk helemaal niets meer detecteren.
Mijn opstelling is: Antenne - decoder - video (verbonden met scartkabel) - tv (verbonden met scartkabel). Zo stond het in de gebruiksaanwijzing van de video.
Ik weet dat in deze tijd video een beetje ouderwets is, maar ik zou hem toch graag blijven gebruiken.:(

DVDProfilersFilmgek
29-10-2008, 19:00
Ik heb gisteren een decoder gekocht. Tevoren kon ik zonder problemen video's opnemen, maar ik slaag er niet in via de decoder op te nemen. Wel analoog, maar dat is vanaf 3 november dus gedaan. Wat ik wel al op forums heb opgevangen is dat het op die manier niet langer mogelijk is andere zenders dan de diegene waar je naar kijkt op te nemen. Dat vind ik niet echt een probleem. Maar zelfs dat gaat niet. Om te beginnen kan ik op mij video niet vanuit digitale signalen de zenders detecteren en ze dus laten overeenstemmen met de zenders van decoder. Hij blijft obstinaat analoog die zenders opslaan. Of moet ik gewoon wachten tot 3 november tot er geen analoge signalen meer zijn. Maar dan zal hij waarschijnlijk helemaal niets meer detecteren.
Mijn opstelling is: Antenne - decoder - video (verbonden met scartkabel) - tv (verbonden met scartkabel). Zo stond het in de gebruiksaanwijzing van de video.
Ik weet dat in deze tijd video een beetje ouderwets is, maar ik zou hem toch graag blijven gebruiken.:(


Mmmm, je doet je naam eer aan:-P ,

er zijn vele soorten decoders, satelliet, kabel en digitenne , en je vermeld helaas ook geen merk, maar ja, dat zal wel in de naam zitten.

In iedergeval dien je even de gebruiksaanwijzing van de decoder te lezen, die zit er niet voor niets bij, neem ook nog even de gebruiksaanwijzing van de recorder erbij.

Dan sluit je niet alleen de decoder met een scart aan naar je TV, maar ook de decoder met een scart aan op je recorder. Om op te nemen van de decoder ga je opnemen van de scartingang waarop je de decoder hebt aangesloten, je zet de decoder aan op de zender die je wilt opnemen en klaar is kluns.

Na het doorlezen van de gebruiksaanwijzingen kun je ook nog leren hoe je de boel moet programmeren....

appeltje eitje

Mr_Parker
30-10-2008, 08:08
Zodra je iets van een externe bron, zoals een decoder, wil opnemen moet je het "kanaal" waar je de bron op aangesloten hebt programmeren.

Ik ga er even van uit dat je digitenne hebt.
Je decoder ontvangt de signalen uit de lucht en geeft deze via scart door. Scart stuurt echter maar een beeld signaal door, dus niet zoals coax een heel frequentie gebied waar je recoder vervolgens over kan scannen.

Als je nu iets wil opnemen moet je dus zorgen dat je decoder op het juiste moment op het juiste kanaal staat. Je recoder die je vervolgens zo te programmeren dat deze vanaf die externe bron, bijv. EXT2, opneemt. Naar kanalen scannen heeft geen zin daar er dus via scart / hdmi geen "kanalen" doorgegeven kunnen worden.
Nadeel van dit hele verhaal is dat sommige recoders dit, programmering van een extern kanaal als EXT1 / 2, niet accepteren, althans dit ving ik op via iemand op een ander forum. Mijn Philips recorder accepteerd dit in ieder geval wel.

Zelf neem ik op deze wijze op via een externe DVB-C (digitale kabel tv) decoder. Dit omdat dit beter beeld oplevert dan analoog en ik op deze wijze de opname ook naar dvd kan zetten en elders kan bekijken dan uitsluitend via de pvr die wel tegelijk kanaal A kan weergeven terwijl B opgenomen wordt.