PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: Aloys



Jordy van Buel
09-11-2008, 15:03
Hieronder volgt het interview met Aloys

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Aloys zijn interview geplaatst heeft.

Alhier (http://www.dvd.nl/forum/showpost.php?p=1330145&postcount=1) staan de toelichtingen, vriendelijk verzoek aan iedereen die aan de beurt is of komt dit even door te lezen.

Aloys
10-11-2008, 13:27
Algemeen gedeelte:

- Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?
Aloys, volgens mij betekend dit iets als ‘de zeer wijze’. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Het is me nog maar 1 keer voorgekomen dat ik iemand ben tegengekomen met dezelfde naam.

- Wat is je geboortedatum?
21 Januari 1992, een jonkie dus. :D

- Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?
Purmerend, altijd al gewoond. Ik vind het een ideale stad. Het is niet druk. Omgeven door dorpjes en platteland, en Amsterdam is 20 minuutjes met de bus.

- Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
Ik vind mezelf nog een beetje te jong om te trouwen en kinderen te hebben. Ik heb wel een vriendin waar ik sinds 25 december 2007 mee samen ben. Zo’n tien en een halve maand dus.

- Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
Ik zit nu in het 5de jaar Atheneum. Tevens ben ik kassier bij de Vomar (voor de mensen buiten Noord Holland: Wat daar de Jumbo is is hier de Vomar)

- Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
Me vriendin? :p



Ervaring met het Medium Film:

- Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
Dat moet toch wel tijdens me eerste levensjaren zijn geweest. Sowieso heb ik allerlei opnames van mezelf als baby. Maar zover als ik kan herinneren ben ik opgegroeid met films. Net even aan me moeder gevraagt, en volgens haar leek het ze eerst zonde om films te kopen. Maar had ik toen eens een VHS van Pinokkio gekregen van me tante, die bekeek ik zo vaak dat me ouders ook maar films zijn gaan kopen. Me oudste VHS die ik nog heb dateert van 1994.

- Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
Bioscoop kan ik me niet veel van herinneren, al ben ik volgens me ouders wel eens met me moeder naar een verre stad gegaan om een bepaalde Disney film zo snel mogelijk te zien. Thuis weet ik nog dat ik vaak wat eerder naar bed ging om in bed nog een film te kijken. Zo heb ik deze http://www.imdb.com/title/tt0085936/ heel vaak gezien. En ik kan me nog wel wat Looney Tunes filmpjes herinneren.

- Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
Dat vind ik moeilijk te zeggen. Vooral aangezien ik altijd al veel films keek. Maar ook omdat toen ik op latere leeftijd zelf films ging kopen, vaak liever voor een paar euro extra een mooiere uitgave had. Het zal wel écht een obsessie zijn geworden eind 2005/begin 2006. Als ik zo bekijk dat ik hier maart 2006 kwam.

- Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
Dat ligt toch helemaal aan de film. Ik kan moeilijk alle films als kunst beschouwen, inclusief de Seagal en Van Damme films die toch wel alleen maar entertainment zijn. En dan heb je nog de films die net tussen kunst en entertainment inzitten, die het allebei hebben.

- In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
Als ik wat afleiding zoek zet ik meestal een film op. Ook zet ik soms gewoon een film (die ik al vaak heb gezien) op terwijl ik iets anders aan het doen ben. Zoals sommige films je een andere kijk op iets kunnen geven is wel iets wat belangrijk voor mij is.

- Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
Daar zitten voor mij toch wel 2 kanten aan, ik vind animatiefilms niet echt interessant, geef mij maar tekenfilms. Ik vind het ook erg jammer dat bijvoorbeeld Disney geen tekenfilms meer maakt. CGI kan goed zijn, maar ook heel slecht. Kijk naar de laatste Indiana Jones, of de 20ste James Bond film Die Another Day, dat zijn echt goede voorbeelden van slechte CGI. CGI die de film (deels) verpest. Een voorbeeld van goede CGI is bijvoorbeeld Batman Begins of Gladiator.
Toen ik een flinke tijd geleden Bride Of Frankenstein keek, uit 1935, was ik er over verbaasd wat een prachtig effect daar inzit. Er is een scène met kleine mensjes die opgesloten zitten in glazen potten. Dit is heel mooi en geloofwaardig in beeld gebracht, en dat voor een film van bijna 75 jaar oud!

- Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
Ja. Op school moeten we ons nu gaan oriënteren op een vervolgstudie. Maar ik weet wel zeker dat ik iets in de filmindustrie wil doen.


Film Algemeen:

- Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
Donnie Darko. Ik vind het geweldig hoe die film bij elke kijkbeurt weer nieuwe dingen laat zien. En toch elke keer weer een onopgelost mysterie blijft. Ook tot me favorieten horen Vertigo, Brokeback Mountain, Scarface, Memento, Apocalypse Now, Raging Bull, Psycho, C'era una Volta il West, Back To The Future en American Beauty.

- Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
Ik denk het misdaadgenre. Van The Godfather tot Layer Cake, ik vind ze allemaal leuk.

- Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Heath Ledger. Hij is in mijn ogen een fantastisch acteur, die elke rol die hij vertolkt tot een hoger niveau brengt dan welke andere acteur dan ook had kunnen doen. Zijn beste film vind ik Brokeback Mountain, dat is ook zijn beste prestatie (gevolgd door The Dark Knight en Candy).

- Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Om eens orgineel te zijn: Alfred Hitchcock. Veel uitleg heeft deze keus niet nodig. Kijk maar naar Vertigo, Psycho, North By Northwest of Rear Window.
Ook Christopher Nolan wint steeds meer terrein op mijn Favoriete Regisseur lijstje. Zijn beste film is Memento, gevolgd door The Dark Knight.
- Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
Ik zou graag Heath Ledger hebben ontmoet. Omdat het me een fantastisch persoon lijkt. Helaas is hij dit jaar, de dag na me verjaardag, overleden.

- Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
Ik denk 10 Things I Hate About You. Wat een prachtige film is dat. En dat voor een ‘tienerkomedie’, zo zie je maar dat elk genre prachtige films kan opleveren. Omdat veel mensen deze suggestie niet serieus zullen nemen moet ik ook Les Diaboliques noemen. Wat een topfilm!

- Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
Dat vind ik een moeilijke. Perfume: The Story of a Murderer vond ik echt vreselijk, maar die was nog wel mooi gefilmd etc. The Ring vond ik ook vreselijk, maar daar was ook echt alles vreselijk aan. Nu ik er zo over nadenk vind ik Crash ook wel een goede kandidaat. Dit is voor mij gewoon een soort Love Actually van dramafilms, diverse verhaallijnen die nergens echt goed worden uitgewerkt. En dan Crash de Best Picture Oscar won in het jaar van Brokeback Mountain, Walk The Line en Capote is gewoon…

- Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
Het einde van Brokeback Mountain “Jack, I swear”. Dit ene zinnetje heeft zoveel lading, fantastisch.

- Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
Als ik kijk naar score kies ik Gladiator, en als ik kijk naar O.S.T. kies ik American Beauty

- Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
Burn After Reading, hele leuke film. Neemt zichzelf niet zo serieus.

- Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
Toch wel ’s avonds, en dan het liefste in een bioscoop. Met zo min mogelijk mensen, tenzij het een leuk publiek is en er gejoeld of geklapt word bij bepaalde gebeurtenissen in de film.

- Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
Dat me ouders komen zeuren, maar dat zie ik nooit echt graag gebeuren.



Van DVD tot HT:

- Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
Ik denk ergens rond me 10de/11de

- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?
Dat weet ik nog wel, ik zat in een periode dat ik alle James Bond films wilde zien, en ondertussen kwam DVD in opmars. Ik (eigenlijk me vader) had toen Tomorrow Never Dies gehuurd op dvd. Ik weet nog dat ik hem 2 keer heb omgeruild ofzo omdat hij het niet deed door het grote aantal krassen erop. Ik speelde hem af op me Playstation 2.

- Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
Een gemiddelde is moeilijk te geven, maar op 1 januari dit jaar had ik 300 films. Inmiddels heb ik er 440, dit is dan 14 per maand. Ik kijk voor het aantal altijd in DVDProfiler dus giftsets en boxsets zijn als 1 geteld.

- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
Ja, ik heb een kijkachterstand. Een heel grote. Ik denk zo’n 50-75 films.

- Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?
Het geluid op me kamer stelt niet zoveel voor, dus hier kijk ik niet zo naar. Extra’s ligt helemaal aan de film. Meestal gaat het om de film, of om de verpakking. En het liefst een combinatie van beiden. Soms koop ik ook een film niet echt om te kijken, maar meer omdat het waarde toevoegt aan me collectie. Voorbeeld is The Jazz Singer, de eerste film met geluid (heb hem uiteindelijk wel gekeken).

- Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
Ik twijfel tussen een favoriet, ik vind me Silence Of The Lambs editie met Hannibal Lecter masker erg mooi, alsmede de Japanse I, Robot met Sonny head en me Nightmare Before Christmas met buste.

- Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?
Ik heb sinds de releasedag een Playstation3 in huis. En ik heb sinds oktober vorig jaar een 32” HD-Ready televisie van Philips. Grappig detail is dat me ouders nog steeds een CRT kast beneden hebben staan. Ik heb een stuk van 25/30 Blu Ray titels.

- Heb je een Home Theater setup thuis?
Nee, ik heb zo’n goedkoop boxensetje maar laat bijna alles door me centerspeakers gaan. Me ouders hebben beneden wel een mooie Pioneer set staan met heel mooi geluid.

- Welke merken zitten daarin?
Niet van toepassing lijkt me.

- Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
De boxen, en natuurlijk een grotere tv. Boxen heb ik alleen geen ruimte voor door al me dvd’s. En een grotere TV past ook niet lekker.

- Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?
Ik als 16-jarige woonachtig bij ze ouders kan moeilijk meerdere kamers opeisen. Me ‘home theater’ is dus gewoon op me slaapkamer.

- Ben je al High Definition proof?
Ja. Zoals ik hierboven al vermeldde.

- In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?
Zolang het scherm niet té klein is maakt het niet zo veel uit. Tenzij het van die hele spectaculaire actiefilms zijn. Arthouse en dergelijke hoeft niet op een bizar groot scherm van mij.


De site van DVD.nl:

- Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
Even kijken 27 maart 2006. Dus toen was ik 14.

- Hoe ben je hier terecht gekomen?
Als ik het me goed kan herinneren zocht ik naar een plaats om een Bad ************ wallet te kopen, overal zag ik alleen maar van die bedrukte dingen. Maar hier was een powerbuy aan de gang van goede kwaliteit wallets.

- Wat heb je geleerd van deze site?
Dat vaak de mooiste dvd’s uit het buitenland komen. En ik heb heel wat geleerd over audio/beeld formaten en dragers.

- Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
Heel moeilijk, ik klik meestal op ‘nieuwe berichten’ en ga alles langs. Ik denk het Mediadragers gedeelte, op het HDTV uitzendingen en digitale televisie gedeelte na.

- Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
Ik zou wel willen, het is toch heel wat om deel uit te maken van zo’n goed bezochte site en forum.

- Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
Ik ben wel wat leuke aanbiedingen tegengekomen hier, zo had ik The Lord Of The Rings: The Return Of The King giftset met beeldje besteld voor €7,44 incl. op Bol.com. En een heel pak films op cdwow voor $1 per stuk. Ook heb ik eens bij de Fame een hele stapel Batman boxen meegenomen om hier op het forum mensen mee blij te maken. Of uit oostenrijk een stapel The Perfect Storm CDA boxen.

- Hoe vaak ben je op de site te vinden?
Dagelijks.Ik probeer zoveel mogelijk bij te blijven met de nieuwe berichten omdat ik anders zo veel tekst door moet worstelen. Alleen als ik een tijd op vakantie ben geweest druk ik nog wel eens op de ‘markeer forums als gelezen’.

- Ben je verslaafd aan deze site?
Ik kan wel zonder DVD.nl

- Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
Meestal ben ik dan gewoon wat meer op The Import Forums te vinden.

- Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
Ja, dat lijkt me wel eens leuk. Vooral als het onderwerp film er mee te maken heeft. Beetje zonde om met allerlei film liefhebbers te gaan zeilen ofzo (tenzij het in het thema van One Flew Over The Cuckoo’s Nest is)



Tot slot:

- Hoe vond je dit interview?
Leuk, maar ik moest wel flink nadenken over heel wat dingen. Omdat ik vaak nog heel jong was en het dus niet meer zo goed weet.

- Vraag van Aerodynamisch: Kijk jij films die gebaseerd zijn op videogames en welke vind je de beste/slechtste en waarom?
Nee, dat doe ik niet echt. Ik heb wel de Final Fantasy VII film gezien, en die vondt ik barslecht. Waarschijnlijk omdat ik het spel nooit gespeeld had. Ik ben wel een liefhebber van games.

- Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?
TheGodfather

- Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?
Wat vind jij het beste filmpersonage ooit?

TJ Weissel
10-11-2008, 13:39
Interessant weer! ... ;)

Alleen hier geloof ik dus helemaal niets van hè!: Ik kan wel zonder DVD.nl

Ludo Keeris
10-11-2008, 13:46
Ik heb sinds de releasedag een Playstation3 in huis. En ik heb sinds oktober vorig jaar een 32” HD-Ready televisie van Philips. Ik heb een stuk van 25/30 Blu Ray titels.


Zo, die Vomar betaalt niet slecht :-P

Voor je zestien jaar vind ik dat je een frisse kijk op films hebt. Voor iemand die de filmindustrie in wil is het goed om films als The Jazz Singer te zien. Goed voor je (algemene) filmontwikkeling.

Aloys
10-11-2008, 13:55
Interessant weer! ... ;)

Alleen hier geloof ik dus helemaal niets van hè!: Ik kan wel zonder DVD.nl

Tja, met moeite. Maar als het echt noodzaak is :-P


Zo, die Vomar betaalt niet slecht :-P

Voor je zestien jaar vind ik dat je een frisse kijk op films hebt. Voor iemand die de filmindustrie in wil is het goed om films als The Jazz Singer te zien. Goed voor je (algemene) filmontwikkeling.

Playstation 3 was voor me verjaardag, die TV voor me verjaardag dat jaar erna :)
Ik probeer ook veel films te kopen die van (film)historisch belang zijn geweest, ook als ik ze misschien niet zo geweldig vindt. Ik wacht echt met smart op de Blu Ray uitgave van Metropolis (1927) met de beelden die eerst als verloren waren beschouwd.

Jordy van Buel
10-11-2008, 14:05
Misschien een rare vraag, maar hoe spreek je jouw naam nu eigenlijk uit? Verder een leuke Interview (y)

Patrick van den Hul
10-11-2008, 14:10
Soms koop ik ook een film niet echt om te kijken, maar meer omdat het waarde toevoegt aan me collectie.

Leuk interview hoor, maar dit antwoord deed mijn wenkbrauwen even fronsen. Waarom zou je een film kopen als je 'm niet gaat kijken? Zodat je kan zeggen: Kijn eens ik heb deze in de kast staan! No offense hoor, maar vind het gewoon wat merkwaardig ;)

Aloys
10-11-2008, 14:38
Misschien een rare vraag, maar hoe spreek je jouw naam nu eigenlijk uit? Verder een leuke Interview (y)

Moeilijk te zeggen. Ik denk als "Aalojs".


Leuk interview hoor, maar dit antwoord deed mijn wenkbrauwen even fronsen. Waarom zou je een film kopen als je 'm niet gaat kijken? Zodat je kan zeggen: Kijn eens ik heb deze in de kast staan! No offense hoor, maar vind het gewoon wat merkwaardig ;)

Er zijn van die films die me op het eerste gezicht niet veel lijken. Maar voor de filmhistorie belangrijk zijn geweest. Uiteindelijk kijk ik hem dan wel. The Jazz Singer is een voorbeeld, maar films die voor mij ook in dit rijtje thuishoren zijn bijvoorbeeld Salò o le 120 giornate di Sodoma en Metropolis

EDIT: Sommige films geven voor mij, of ik ze nou goed vind of niet, gewoon meer waarde aan me collectie.

Dennis Oosterhuis
10-11-2008, 15:00
Leuk interview, Aalojs... :p

Ik vraag me af, nu je Donnie Darko tot beste film aller tijden hebt benoemd, of je ook bekend bent met het werk van David Lynch en dan vooral Mulholland Dr. en wat je daarvan vindt. Lynch is namelijk ook een regisseur die enorm veel overlaat aan de fantasie van de kijker en zijn films vallen dus een beetje in het rijtje van Donnie Darko, al is het misschien een tikkeltje donkerder qua sfeer.

Aloys
10-11-2008, 15:08
Ik vraag me af, nu je Donnie Darko tot beste film aller tijden hebt benoemd, of je ook bekend bent met het werk van David Lynch en dan vooral Mulholland Dr. en wat je daarvan vindt. Lynch is namelijk ook een regisseur die enorm veel overlaat aan de fantasie van de kijker en zijn films vallen dus een beetje in het rijtje van Donnie Darko, al is het misschien een tikkeltje donkerder qua sfeer.

Ja, aan die films ben ik nog niet toegekomen. Vooral Mulholland Dr. en Lost Highway wil ik al heel lang aanschaffen. Ik heb wel The Elephant Man gezien en die vond ik echt geweldig(y)

Dennis Oosterhuis
10-11-2008, 15:52
Ja, aan die films ben ik nog niet toegekomen. Vooral Mulholland Dr. en Lost Highway wil ik al heel lang aanschaffen. Ik heb wel The Elephant Man gezien en die vond ik echt geweldig(y)
't Lijken me in ieder geval must see's voor jou. Ook Blue Velvet is een grote aanrader! (y)

Lex v/d Moolen
10-11-2008, 16:56
Voor je zestien jaar vind ik dat je een frisse kijk op films hebt. Dat viel mij ook al op. :) Hoe mooi is het internet dan ook waar je in een seconde alle informatie over een film kan vinden. Dat is dan toch wel iets wat ik heb gemist op die leeftijd. Toen was het op computergebied niet verder dan pielen op een ZX Spectrum :lol:

Ludo Keeris
10-11-2008, 17:48
Moeilijk te zeggen. Ik denk als "Aalojs".


:confused: Wat grappig! Ik ken een paar mensen die ook zo heten zoals jij en die spreken het uit als "Alwies".

Coen P.
10-11-2008, 19:00
Leuk weer!

Aloys
10-11-2008, 19:25
't Lijken me in ieder geval must see's voor jou. Ook Blue Velvet is een grote aanrader! (y)

Bedankt voor de tip!

:confused: Wat grappig! Ik ken een paar mensen die ook zo heten zoals jij en die spreken het uit als "Alwies".

Wat een mens al niet verzint om orgineel te zijn :-P

Ralfers
10-11-2008, 21:43
- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
Ja, ik heb een kijkachterstand. Een heel grote. Ik denk zo’n 50-75 films.

Ruilen? :p Wou dat mijn kijkachterstand zo klein was :p

Leuk interview Aloys! :)

Aloys
10-11-2008, 22:02
Ruilen? :p Wou dat mijn kijkachterstand zo klein was :p

Leuk interview Aloys! :)

Tjah, groot/klein is relatief :)

En bedankt(y)

Stephan Nobelen
11-11-2008, 12:46
Leuk interview Aloys,

Als ik kijk dat ik hier eigenlijk ook al jaren zit, in verhouding met mensen die veel korter lid zijn, veel minder post. Zo zie ik dat ook bij jou..
Viel me gewoon, niet dat ik daar wakker van lig ;)

Verder ben ik het volledig met je eens wat betreft Donnie Darko. Blijft een fantastische film, hoe vaak je 'm ook kijkt!

Aloys
13-11-2008, 21:21
Goed voorbeeld van een film met grote historische waarde die ik maar al te graag in me collectie zou hebben, ook al is ie qua inhoud niet denderend:

http://www.youtube.com/watch?v=F1i40rnpOsA

De eerste film ooit