PDA

Bekijk de volledige versie : Thunderball [Blu-ray Disc]



Arnold van Oostrum
11-11-2008, 10:00
Thunderball

Met zijn vierde Bond film op rij bevestigde Sean Connery definitief zijn status als 007.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=3635)

Andrew-Kenneth
12-11-2008, 19:47
Beste Arnold,

Ik wil ivm. je Bond Blu-ray reviews opmerken dat ik het niet eens ben met de wijze waarop je je lezers informeert over de geluidskwaliteit van deze nieuwe schijf.

Ik citeer even uit je bespreking:
"De originele (mono) soundtrack is door DTS Images ook onder handen genomen. De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 16 bit – gemiddelde bitrate 4,5 Mb/s). "

Een nieuwe 5.1 surroundmix is, hoe indrukwekkend hij ook moge klinken, geen originele mix.

Net zoals bij de Bond Ultimate Edition uit 2006 worden de regio 2 Bond fans (regio B voor blu-ray schijven) verstoken van de originele engelstalige mono soundtracks.

De Amerikaanse regio A blu-ray uitgave bevat naast de nieuwe DTS HD Master Audio 5.1 mix tevens de originele mono soundtrack. (Zo kan het dus ook)
=>http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews25/thunderball.htm

Er zijn Bond films die door een nieuwe 5.1 mix heel wat van hun impact hebben verloren.

In 2006 is er naar aanleiding van de door de 5.1-mix verknoeide "safe-cracking scene in Gumboldt's office" (OHMSS) heel wat geklaagd op Bond-websites :
"Secondly, no mono track is included, and the surround track significantly changes the mix to the extent that many scenes (the beach scene and the safe-cracking scene among them) lose much of their impact, due to a baffling decision to dial down the music in many instances, in favour of intrusive sound effects."
=> http://www.zetaminor.com/dvd/james_bond_dvd/james_bond_guide_3_ohmss.htm

Als bepaalde nieuwe 5.1 mixen inderdaad hier en daar onderdoen voor de originele mono soundtracks lijkt het mij het optimaalst om de keuze aan de consument te laten.

Patrick van den Hul
12-11-2008, 19:49
Ik kan niet voor Arnold spreken natuurlijk, maar ik vermoed dat hij bedoeld dat de track de originele taal heeft, dus een Engelse track.

Hombre
12-11-2008, 21:19
Zo kun je altijd blijven nitpicken, en het gras aan de overkant is altijd groener:

Ik citeer even uit je bespreking:
"De originele (mono) soundtrack is door DTS Images ook onder handen genomen. De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in DTS HD Master Audio 5.1 surround (48 kHz, 16 bit – gemiddelde bitrate 4,5 Mb/s). "

Dit is namelijk een van de tracks die DTS niet heeft gerestaureed en gemixed.

Goede review Arnond.

dewallef
13-11-2008, 17:02
Het feit dat hier (=Europa) geen mono-soundtrack op de Blu-Ray disc staat zal wel te maken met de vele -voor ons van geen waarde- nagesynchroniseerde tracks (nl. frans, duits en spaans), die natuurlijk ook plaats innemen. Het was natuurlijk beter geweest dat de originele mono-track ook aanwezig was (stond echter ook niet op de DVD versie, daar was het een 5.1 mix). Maar goed dat ik de videobanden nog heb, dan kan ik nog van het originele geluid genieten. :-)

Maar zeg nu eerlijk, enkel mono geluid uit de center speaker van je home theater is ook niet alles, en geeft zelfs een vreemd gevoel.

wrcveen
13-11-2008, 22:01
Ook dit beeld is volledig vrij van ongerechtigheden als gevolg van stof of beschadigingen. Toch iets beter kijken ;-) in een handvol scenes heb ik toch nog duidelijk een een haartje of een een vlekje gezien.

Tarkus
17-10-2012, 20:44
Ook deze opnieuw bekeken, en blijf bij mijn eerdere commentaar.
Natuurlijk is de kwaliteit op BD een stuk beter dan eerdere uitgaven.

Commentaar 2011:
Prima Bond film en een van de betere naar mijn mening.
De film komt nu wat traag over, maar dat is met bijna alle filmen uit de jaren 60, dus niet specifiek voor deze film alleen.
Toch altijd weer leuk om eens een film uit de oude doos te bekijken, en als hij dan nog voldoende actie en spanning biedt is dat mooi meegenomen.