PDA

Bekijk de volledige versie : [REG] Werner Herzog



Oudlid_X5
11-11-2008, 17:34
Vreemd dat over deze (geweldige) regisseur nog geen topic is...:shock:

http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2007/12/zog123a.jpg

Werner Herzog, pseudoniem van Werner H. Stipetic (München, 5 september 1942), is een Duits filmregisseur, -producer, -schrijver en acteur.
Samen met Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Rainer Werner Fassbinder en Wim Wenders was hij een van de belangrijkste regisseurs van de Duitse naoorlogse auteursfilm die vanaf eind jaren zestig furore maakte in de internationale cinema.

Zijn films kenmerken zich door een bevreemdende kijk op de alledaagse werkelijkheid die onze culturele vooringenomenheden in twijfel trekken. Zo speelt in Auch Zwerge haben klein angefangen zich helemaal in een commune van dwergen af. Aguirre vertelt het verhaal van een Spaanse conquistador die langzaam gek wordt in het Amazone-oerwoud, Jeder für sich und Gott gegen alle gaat over Kaspar Hauser, een volwassen vondeling zonder verleden en opvoeding, die tot een 'beschaafd' mens wordt opgevoed maar de wereld vanuit een heel eigen 'wilde' logica blijft bekijken. Wo die grünen Ameisen träumen / Where the Green Ants Dream speelt zich af tussen de aborigines in Australië.

Telkens richt Herzog zich op de buitenstaander, die iets doet wat door de buitenwereld niet begrepen wordt. Zelf maakte hij zo begin jaren '80 een voettocht door Europa, van München naar Parijs. Daarover schreef hij het verslag "Vom Gehen im Eis" (Ned. vertaling "Over een voettocht door de kou", uitg. Bert Bakker).

Herzog kan net als Wenders worden gezien als een 'sensibilistisch' regisseur. Een filmmaker zoals Herzog onderscheidt zich in zijn preoccupatie met het 'onthullend' beeld. Met buitengewone beelden van bijvoorbeeld een vlinder op de hand van een acteur (Aguirre, Der Zorn Gotter), of brandende oliebronnen tegen een zwarte hemel (Lektionen im Finsternis) poogt Herzog de kijker een pre-linguïstisch inzicht te geven. Herzog zelf ziet dit als een vorm van verzet tegen de banaliteit van de hedendaagse beeldcultuur.

Herzog werkte regelmatig samen met de Duitse acteur Klaus Kinski. Tussen 1972 (Aguirre, der Zorn Gottes) en 1987 (Cobra Verde) maakten de twee vijf films samen.

Bron: wikipedia!

Filmografie:
Herakles (1962) [short]
Spiel im Sand (Game in the Sand) (1964) [short] [documentaire]
Die beispiellose Verteidigung der Festung Deutschkreuz (The Unprecedented Defense of the Fortress Deutschkreuz) (1966) short
Lebenszeichen (Signs of Life) (1968)
Letzte Worte (Last Words) (1968) [short]
Massnahmen Gegen Fanatiker (Precautions Against Fanatics) (1969) [short]
Die fliegenden Ärzte von Ostafrika (The Flying Doctors of East Africa) (1969) [documentaire]
Auch Zwerge haben klein angefangen (Even Dwarfs Started Small) (1970)
Fata Morgana (1970) [documentaire]
Behinderte Zukunft (Handicapped Future) (1971) [documentaire]
Land des Schweigens und der Dunkelheit (Land of Silence and Darkness) (1971) [documentaire]
Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre, the Wrath of God) (1972)
Die Grosse Ekstase des Bildschnitzers Steiner (The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner) (1973) [documentaire]
Jeder für sich und Gott gegen alle (The Enigma of Kaspar Hauser) (1974)
Herz Aus Glas (Heart of Glass) (1976)
Mit mir will keiner spielen (No One Will Play With Me) (1976) [short] [documentaire]
How Much Wood Would a Woodchuck Chuck (1976) [documentaire]
Stroszek (1976)
La Soufrière (1977) [documentaire]
Nosferatu – Phantom der Nacht (Nosferatu the Vampyre) (1979)
Woyzeck (1979)
Glaube und Währung (God's Angry Man) (1980) [documentaire]
Huie's Predigt (Huie's Sermon) (1980) [documentaire]
Fitzcarraldo (1982)
Ballade vom kleinen Soldaten (Ballad of the Little Soldier) (1984) [documentaire]
Gasherbrum – Der leuchtende Berg (The Dark Glow of the Mountains) (1984) [documentaire]
Wo die grünen Ameisen träumen (Where the Green Ants Dream) (1984)
Portrait Werner Herzog (1986) short [documentaire]
Cobra Verde (1987)
Les Gauloises (1988) [short]
Wodaabe – Dei Hirten der Sonne (Wodaabe – Herdsmen of the Sun) (1989) [documentaire]
Giovanna d'Arco (1989)
Echoes aus einem düsteren Reich (Echoes from a Sober Empire) (1990) [documentaire]
Jag Mandir: Das exzentrische Privattheater des Maharadscha von Udaipur (The Eccentric Private Theatre of the Maharaja of Udaipur) (1991) [documentaire]
Schrei aus Stein (Scream of Stone) (1991)
Lektionen in Finsternis (Lessons of Darkness) (1992) [documentaire]
Glocken aus der Tiefe (Bells from the Deep) (1993) [documentaire]
Die Verwandlung der Welt in Musik (The Transformation of the World into Music) (1994) [documentaire]
Gesualdo – Tod für fünf Stimmen (Gesualdo – Death for Five Voices) (1995) [documentaire]
Flucht aus Laos (Little Dieter Needs to Fly) (1997) [documentaire]
Julianes Sturz in den Dschungel (Wings of Hope) (1999) [documentaire]
Mein liebster Feind (My Best Fiend) (1999) [documentaire]
Pilgrimage (2001) [short] [documentaire]
Invincible (2001)
Ten Thousand Years Older (2002) short [documentaire], segment van Ten Minutes Older: The Trumpet
Rad der Zeit (Wheel of Time) (2003) [documentaire]
The White Diamond (2004) [documentaire]
Grizzly Man (2005) [documentaire]
The Wild Blue Yonder (2005) [documentaire]
Rescue Dawn (2006)
Encounters at the End of the World (2007)

Moet nog een behoorlijk aantal films van hem zien vooral de films/documentaires uit de jaren ''80 en ''90 zijn moeilijk aan te komen. Maar ooit zal ik ze zeker allemaal gezien hebben...

Wat is volgens jullie zijn beste film? Over welke film ben je totaal niet te spreken?

Spui hier je mening...:-P

YAH87
12-11-2008, 20:50
Nu ik zijn lijstje zie ken ik enkel "Rescue Dawn" en die film heb ik gezien vanwege die gozer die ook al meedeed in die goochelfilm en vleermuizenfilm. :wink:

Zonder gekheid;
Rescue Dawn vind ik een hele sterke film waarin het verhaal van Dingler indrukwekkend in beeld werd gebracht.
Denk eerlijk gezegd niet dat ik zijn andere docu's zal gaan zien, maar wie weet ooit...:-P

Dennis Oosterhuis
12-11-2008, 21:58
Heb tot nu toe slechts 2 produkties gezien van de beste man, "Rescue Dawn" en "Grizzly Man", waarbij vooral laatstgenoemde mij heel erg beviel. Ook "Rescue Dawn" is echter een prima film.

Wim S.
13-11-2008, 10:14
Ik heb verscheidene films van hem gezien, sommige vond ik geweldig zoals bv:

Aquirre Wrath of God
Nosferatu
Grizzly Man (had ik wel 2 kijkbeurten voor nodig)
Rescue Dawn
My Best Fiend
Ftitzcarraldo (deze ben ik meer gaan waarderen, nu ik wat meer weet over de voorgeschiedenis van deze film).

Films die ik wat te moeilijk vond of langdraderig:

Woyzeck
Cobra Verde

Maar de films blijven wel echt hangen, waar ik bv door o.a. tips en weetjes van andere forumleden wat meer info ben gaan zoeken op het net. Iets wat niet veel films bij mij teweeg brengen.

Oudlid_X5
13-11-2008, 13:27
Mensen die Rescue Dawn gezien hebben moet ook zeker eens Little Dieter needs to Fly kijken. De man achter het verhaal!

Wim S.
13-11-2008, 14:35
Mensen die Rescue Dawn gezien hebben moet ook zeker eens Little Dieter needs to Fly kijken. De man achter het verhaal!

Die zit toch ook in die 2e box UK van Werner Herzog?

Oudlid_X5
14-11-2008, 13:57
Die zit toch ook in die 2e box UK van Werner Herzog?

Helaas. niet...:sad:

Maar klik eens hier (http://www.play.com/Search.aspx?searchtype=r2alldvd&searchstring=Little+Dieter+needs+to+Fly&page=search&pa=search). (y)

Jeroen D
14-11-2008, 14:00
Ik ken alleen Rescue Dawn. Fantastische film (y)

steven van dijk
14-11-2008, 15:43
Ik heb redelijk veel van de man gezien, en natuurlijk al zijn klassiekers met Klaus Kinski, ook zijn documantaires zijn erg goed, al vind ik Grizzly Adams wel iets minder maar dat komt door de hoofdpersoon tegen het einde was ik de man wel zat met zijn geleuter en dat ie mede zijn vriendin moedwillig in gevaar heeft gebracht maar dat is persoonlijk.
zijn beste 2 documantaire vind ik over keizer Bokassa en Mein Liebster Feind.
En zijn beste films zijn Aquirre en Where the Green Antz Dream.

Richard B.
14-11-2008, 23:35
Aquirre is geweldig, en misschien wel beter dan het (vind ik dan) vergelijkbare Apocalypse now van Francis Copolla. Maar al z'n films uit de jaren 70 en begin jaren 80 zijn de moeite waard. Z'n latere werk ken ik wat minder goed.

steven van dijk
16-11-2008, 01:01
Aquirre is gemaakt met een budget van 320.000 dollar, en Apocalypse Now voor 31 miljoen dollar. Terwijl niemand Aquirre wou zien toen de film uitkwam, pas later is men de film gaan waarderen, terwijl Apocalypse Now ook maar net uit de kosten kwam.

intexor
16-11-2008, 14:27
Ik ken alleen Rescue Dawn. Fantastische film (y)

Idem hier, en dankzij de goede ervaring met Rescue Dawn zal ik in de toekomst zeker nog wel wat meer van Herzog gaan bekijken.

Don van Straalen
18-11-2008, 15:04
Ik ken em nu ook van Entourage!

Oudlid_X5
26-12-2008, 13:08
Lektionen in Finsternis (1992)
Heel af en toe kom je een documentaire tegen die op je netvlies brand. Een onuitwisbare indruk achterlaat. En inderdaad Herzog flikt het alweer bij mij. Hoewel hij zelf beweert dat het meer een science fiction film is dan een documentaire. Herzog weet door vrijwel geen commentaar de nasleep van de eerste Golfoorlog als poëtische schoonheid over te brengen. De meeste beelden worden vanuit het oogpunt van een helikopter getoond. En dat geeft geen vrolijk gezicht. Een desolaat landschap, een troosteloze omgeving waar brandweerlieden aan het vechten zijn voor het behoud van onze planeet. De brandende oliebronnen die in de film de martelkamers worden genoemd zijn afschuwelijk mooi gefilmd. En zo zijn er nog meer angstaanjagende momenten. Het kwam bij mij dan ook over als een esthetische ervaring over de Apocalyps. 7.5

http://www.stomptokyo.com/scott/blog/C351654541/E20060328212101/Media/FreeSnap004.jpg

Wim S.
27-12-2008, 12:07
Ziet er goed uit, verhoeven. Weet jij ook of hier een goede dvduitgave van is?

Oudlid_X5
27-12-2008, 17:27
Jazeker, Wim! klik hier (http://www.amazon.com/gp/product/B000059PPP/qid=1144896883/sr=1-2/ref=sr_1_2/102-1983254-4312144?s=dvd&v=glance&n=130)


Samen met Fata Morgana en The Wild Blue Yonder vormt Lessons of Darkness een trilogie waarin documentaire en science fiction op unieke wijze samenvloeien zoals alleen Herzog dat voor elkaar krijgt.

Wim S.
27-12-2008, 19:24
Jazeker, Wim! klik hier (http://www.amazon.com/gp/product/B000059PPP/qid=1144896883/sr=1-2/ref=sr_1_2/102-1983254-4312144?s=dvd&v=glance&n=130)

*Edit* Ik denk dat ik toch maar eens de R1 box ga kopen van Werner Herzog, daar zitten ze ook allemaal in. echter nu nog wat te duur wacht nog even tot de prijs zakt.

Oudlid_X5
29-12-2008, 17:16
Heb je een link voor de Regio 1 box voor me?

steven van dijk
29-12-2008, 17:37
*Edit* Ik denk dat ik toch maar eens de R1 box ga kopen van Werner Herzog, daar zitten ze ook allemaal in. echter nu nog wat te duur wacht nog even tot de prijs zakt.

Ik weet niet of de prijs zal zakken, de boxen zijn al jaren duur behalve zijn films bij A-film en DFW die zie je weleens in de 5 euries bakken, maar zijn echte klassiekers die zie je zelden.

Coen P.
29-12-2008, 20:18
Vandaag de docu Burden of Dreams gezien over de problematiek rond Fitzcarraldo. Indrukwekkend 'Hearts of Darkness' achtig staaltje celluloid!

Wim S.
29-12-2008, 21:10
Heb je een link voor de Regio 1 box voor me?

http://www.amazon.com/Werner-Herzog-Collection-Bruno-S/dp/B0001ZX0F6/ref=pd_bbs_sr_3?ie=UTF8&s=dvd&qid=1230584880&sr=8-3


Mar bij Dvdpacific is ie een stuk goedkoper.

Oudlid_X5
30-12-2008, 12:11
http://www.amazon.com/Werner-Herzog-Collection-Bruno-S/dp/B0001ZX0F6/ref=pd_bbs_sr_3?ie=UTF8&s=dvd&qid=1230584880&sr=8-3


Mar bij Dvdpacific is ie een stuk goedkoper.

Das toevallig die box heb ik in me collectie althans dat denk ik. En eerlijk gezegd vind ik dat zijn minste films. Als je wil mag je de box overnemen voor een vriendenprijsje. Als je intresse hebt dan kun je me een Pm sturen. :-P

Wim S.
30-12-2008, 16:21
Heb je de r2 uk of usa, in de US box zitten meerdere films zoals dezen:

Heart of Glass
Fata Morgana
Little Dieter Needs to Fly
The Enigma of Kaspar Hauser
Even Dwarfs started Small
Strozsek
Lessons of Darkness.

Dus als het die box betreft dan hoor ik dat graag.

Oudlid_X5
31-12-2008, 13:24
Deze vijf zitten bij mij in de box.

Heart of Glass
Fata Morgana
The Enigma of Kaspar Hauser
Even Dwarfs started Small
Strozsek

Wim S.
31-12-2008, 14:19
Deze vijf zitten bij mij in de box.

Heart of Glass
Fata Morgana
The Enigma of Kaspar Hauser
Even Dwarfs started Small
Strozsek


Ja dat is de UK box, ik denk dat ik dan toch maar ga voor US box.