PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagje mbt Blu-ray afspelen



TheGodfather
15-11-2008, 18:41
Ik weet niet in welk ander subtopic ik dit moet plaatsen dus ik doe het maar hier. Hopelijk heeft iemand een antwoord of weet iemand waar ik een antwoord kan vinden.
Het gaat om het volgende: sinds een paar weken heb ik een laptop (HP Pavillon d7- 1090ed) met een blu-ray speler. Afgelopen donderdag heb ik de blu-ray`s van National Treasure gekocht, en vandaag heb ik ze uitgeprobeerd. Nu zag ik dat de zwarte balken van het 2.35:1 formaat bij het afspelen van beide blu-rays dikker zijn dan wanneer ik een dvd met het zelfde beeldformaat afspeel op m`n normale dvdspeler (al een oude dvd speler van het merk "Daytek"). bij het afspelen van de dvd zijn de zwarte balken een stuk (0,5 - 1cm) kleiner. Nou is mijn vraag: welke van de twee spelers geeft het 2.35:1 formaat het juiste weer? beide keren kijk ik het op m`n Panasonic 94cm. plasma tv.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar omschreven heb en dat iemand een antwoord heeft. Alvast bedankt!

TheGodfather
16-11-2008, 11:34
niemand die hier iets van af weet?

Frenkel
16-11-2008, 12:07
Waarschijnlijk komt dit door de overscan van je scherm.
Bij elke TV wordt valt een deel van de randen van het beeld weg (bij een gemiddeld toesel is dit al snel 3 a 4 %) om eventueele storingen aan de randen van het beeld te laten weg vallen.
Bij het aansluiten van een PC wordt er geen gebruik gemaakt van overscan omdat anders informatiebalken en dergelijken buiten beeld zouden vallen.

Afhangkelijk van hoe je je laptop hebt aangesloten is er minder of hoogstwaarschijnlijk geen overscan aanwezig waardoor er meer zwarte balk zichtbaar is (net als dat er aan de zijkanten meer beeld zichtbaar is)
Hoe minder overscan hoe beter, en tegenwoordig hebben de meeste schermen wel een functie die overscan kunnen uitschakelen als er gebruik wordt gemaakt van een digitaal signaal.
Overscan is nog een erfenis uit het analoge tijdperk en eigenlijk niet meer van deze tijd

TheGodfather
16-11-2008, 13:12
Waarschijnlijk komt dit door de overscan van je scherm.
Bij elke TV wordt valt een deel van de randen van het beeld weg (bij een gemiddeld toesel is dit al snel 3 a 4 %) om eventueele storingen aan de randen van het beeld te laten weg vallen.
Bij het aansluiten van een PC wordt er geen gebruik gemaakt van overscan omdat anders informatiebalken en dergelijken buiten beeld zouden vallen.

Afhangkelijk van hoe je je laptop hebt aangesloten is er minder of hoogstwaarschijnlijk geen overscan aanwezig waardoor er meer zwarte balk zichtbaar is (net als dat er aan de zijkanten meer beeld zichtbaar is)
Hoe minder overscan hoe beter, en tegenwoordig hebben de meeste schermen wel een functie die overscan kunnen uitschakelen als er gebruik wordt gemaakt van een digitaal signaal.
Overscan is nog een erfenis uit het analoge tijdperk en eigenlijk niet meer van deze tijd
Dus als ik het goed begrijp dan is de manier zoals het op de laptop wordt weergegeven de goede?

Frenkel
16-11-2008, 15:15
Dus als ik het goed begrijp dan is de manier zoals het op de laptop wordt weergegeven de goede?

Yep.

Mr_Parker
17-11-2008, 17:09
De kans is inderdaad het grootst dat je laptop het juiste formaat geeft.
Hoe heb je de laptop met de tv verbonden?
HDMI / DVI of Sub-D?

De dvd speler is neem ik aan via Scart verbonden?

Eigenlijk zou je het natuurlijk ook heel simpel kunnen na meten.
Even in beide gevallen het beeld zonder balken op meten, hoogte en breedte en kijken wat de verhouding is.

TheGodfather
17-11-2008, 21:58
laptop is via HDMI verbonden, dvd speler idd. met scart.
Maar als het (met de dvd speler) te maken heeft met die overscan, is er dan ook een manier om dat uit te zetten?