PDA

Bekijk de volledige versie : Digitale decoder + DVD/HD-recorder: is dat mogelijk?



ErwinHeukels
15-11-2008, 20:56
We maken nu al ruim een jaar met plezier gebruik van digitale TV met een samsung
Samsung DCB-P850R - PVR

Alleen ontstaat er 's avonds wel eens onenigheid wie zijn favoriete film/soap van de Hard Disk mag kijken. Nu staat er boven ook al een mooi LCD-scherm met een eenvoudige samsung digitale TV single-tuner.

Eigenlijk zoek ik nu naar een 'alles-in-1' oplossing, ofwel:
- digitale TV tuner (liefst een twin tuner)
- HD-recorder
- DVD-recorder (zodat we onze favoriete opnames ook op een DVD-tje kunnen branden)

Bestaat zoiets?

Of moet ik een HD/DVD-recorder kopen en op onze eenvoudige samsung decoder aansluiten? If so, hoe kun je dan programmeren dat er elke middag een uurtje een soap wordt opgenomen zonder dat alle apparatuur de hele dag aanstaat?

Mr_Parker
17-11-2008, 17:38
Er zijn 2 mogelijkheden die beide hun beperking hebben.

1. HTPC met digitale tuner.
Oa FireDTV kaarten kunnen mbv een CI slot een CAM aan waar je de smartcard van Ziggo in stopt aan.
Met een HTPC kun je achter af eenvoudig dvd's etc branden. Eigenlijk zijn alle mogelijkheden heel wat uitgebreider dan de standaard decoders.
Nadeel is enerzijds de prijs, maar veel erger nog het gebrek aan ondersteuning.
Ziggo heeft zelf geen CAM, maar de firma Mascom wel. Deze wordt echter niet ondersteund door Ziggo en er bestaat een technische mogelijkheid om deze te blokkeren. Dit zou volgens geruchten dan ook bij de introductie van het CI+ systeem gaan gebeuren.
Daarnaast is het ook wat werk om je HTPC zo te programmeren dat deze voor de opname van de soap even opstart, opneemt en weer afsluit. Onmogelijk is dit echter niet.

2. Zoals je zelf al aangeeft kun je een losse DVD/HDD recoder aanschaffen en deze koppelen aan je eenvoudige single tuner. Je dient de recorder dan zo in te stellen dat deze op het gewenste moment vanaf het externe kanaal, daar waar je de decoder via scart op hebt aangesloten, opneemt. De kwaliteit is iets lager, daar er een omzetting van diigitaal naar analoog en weer digitaal plaats vindt. Persoonlijk gebruik ik echter bewust om de reden van overzetten naar dvd deze methode en ben zeer te spreken over de kwaliteit.
Nadeel van deze methode is dat voor het meest optimale resultaat volgens mij alle decoders toch aan moeten blijven staan gedurende de dag.

Mijn oude panasonic kon ik wel programmeren om naar de juist zender om te springen, maar ik kon niet zelf de tijd aangeven. Ik moest bewust via de epg het programma voor het gewenste programma selecteren om te voorkomen dat de eerste minuten verpest werden door een waarschuwing. Als de decoder uitstond ging deze wel aan, maar na het geprogrammeerde programma niet vanzelf uit.

De meeste decoders hebben 2 scart uitgangen, een voor naar de tv en een voor een vcr / dvdr etc. Persoonlijk zou ik echter de decoder via de "tv uitgang" aansluiten en de tv via de recoder lussen. Voordeel van deze methode is dat je nu in RGB kwaliteit kan opnemen, de tweede uitgang van alle decoders geeft nl geen rgb uit maar duidelijk lagere s-video kwaliteit.

De gebrekkige Philips decoder die ik heb gekregen van Ziggo heeft wel een klein pluspuntje. Deze heeft nl een aparte opname timer die uitsluitend de tweede uitgang, die met lagere kwaliteit dus, in schakelt ook al stond de decoder uit. Ik weet niet of andere decoders dit tegenwoordig ook doen, zelf maak ik er overigens geen gebruik van. De Philips heeft daar naast ook een sleeptimer, waarmee je hem na max 3 uur uit kunt laten gaan. Soms is dit voor mij net voldoende. Dus zet ik de decoder aan en drie uur later gaat deze dan vanzelf uit en in de tussen tijd is het gewenste programma op tv geweest en opgenomen. Maar meestal werkt dit niet omdat het gewenste programma pas veel later op de dag komt.

Overigens is het met een redelijk deel van de decoders zo dat deze in standby nagenoeg even veel stroom verbruiken als aan...

Persoonlijk verwacht ik overigens ook niet dat je wens officieel vervult zal gaan worden. Net als met veel zaken gooien de content providers hier roet in het eten. Zij, hollywood bijv., willen immers niet zo graag dat wij zaken opnemen en makkelijk kunnen verspreiden. Dit is dan ook de reden van de introdutie van CI+. Hiermee kan voorkomen worden dat via diverse methoden HD content in HD kwaliteit opgenomen kan worden, maar bijv wel in SD. Op dit moment is het alleen mogelijk voor de kabelaar om iets op te laten nemen of niet, maar een tussen weg zoals lagere kwaliteit is nog niet mogelijk. Dit hoewel de HD opname mogelijkheden anders dan de HD PVR decoder van Cisco op dit moment beperkt is tot de HTPC optie zover mij bekend.