PDA

Bekijk de volledige versie : probleem digitenne met LG recorder



Anneke111
23-11-2008, 10:00
hoi,

Ik heb een LG RH387H DVD recorder gekocht. We hebben digitenne en ik krijg de nieuw gekochte recorder niet geinstalleerd. Volgens mij volg ik de handleiding keurig en ondertussen heb ik ook al diverse andere dingen geprobeerd. een scart van recorder naar tv, een scart van digitenne naar recorder. Kan iemand mij helpen? Misschien overbodig om te melden maar ik ben niet zo technisch dus als het kan graag een instructie voor dummy's....
:confused:

marina1948
31-01-2009, 10:52
Hallo
ook ik zit met hetzelfde probleem.LG gebeld hebben van alles geprobeerd maar konden niet helpen, Ik heb de Samsung SMT-1100T twindetuner van KPN en ook uit hun beschrijving kom ik niet. knap balen wie o wie kan ons helpen:-(

Judje
31-01-2009, 15:42
Ik krijg de recorder wel geinstalleerd wat betreft beeld en geluid. En handmatig opnemen, dus op rec drukken en opnemen op de harddisc, is geen probleem.
Maar zodra ik de timer wil instellen om op de harddisc op te nemen, krijg ik de melding: "eerst kanaal instellen a.u.b.".

Weet iemand hier de oplossing? :-(

DVDProfilersFilmgek
01-02-2009, 11:19
Ik krijg de recorder wel geinstalleerd wat betreft beeld en geluid. En handmatig opnemen, dus op rec drukken en opnemen op de harddisc, is geen probleem.
Maar zodra ik de timer wil instellen om op de harddisc op te nemen, krijg ik de melding: "eerst kanaal instellen a.u.b.".

Weet iemand hier de oplossing? :-(

Het kanaal waarvan je opneemt is in dit geval de aansluiting waarop de digitenne of welke decoder dan ook is aangesloten! Ook dit "kanaal" zou je moeten kunnen kiezen, spit de gebruiksaanwijzing er maar op na!(y)

DVDProfilersFilmgek
01-02-2009, 11:20
Hallo
ook ik zit met hetzelfde probleem.LG gebeld hebben van alles geprobeerd maar konden niet helpen, Ik heb de Samsung SMT-1100T twindetuner van KPN en ook uit hun beschrijving kom ik niet. knap balen wie o wie kan ons helpen:-(

Heb je vraag elders beantwoord:!:

DVDProfilersFilmgek
01-02-2009, 11:34
hoi,

Ik heb een LG RH387H DVD recorder gekocht. We hebben digitenne en ik krijg de nieuw gekochte recorder niet geinstalleerd. Volgens mij volg ik de handleiding keurig en ondertussen heb ik ook al diverse andere dingen geprobeerd. een scart van recorder naar tv, een scart van digitenne naar recorder. Kan iemand mij helpen? Misschien overbodig om te melden maar ik ben niet zo technisch dus als het kan graag een instructie voor dummy's....
:confused:

Digitenne......

Je kan geen zenders programmeren in de recorder, die zijn er immers niet, je kan alleen opnemen van de scartingang waarop de digitenne decoder op aangesloten zit. Om op te kunnen nemen dien je de decoder aan te zetten en op het kanaal te zetten waarvan je wilt opnemen..... appeltje eitje:bier: De recorder zet je op de scartingang waarop de digitenne decoder is aangesloten en je gaat opnemen heen, een koe kan de was doen:mrgreen:

Als het goed is dan heb je:

1 scart van de Digitenne naar de TV (staat aangeven in je gebruiksaanwijzing welke dat is, want de andere scartuitgang is voor je recorder)
1 scart van de digitenne naar de recorder. ( in de gebruiksaanwijzing van de recorder staat welke ingang van de recorder je daarvoor moet gebruiken)
1 scart van de uitgang van de recorder naar een ingang van je TV. ( in de gebruiksaanwijzing staat welke scartaansluiting dat is)

Nu maar hopen dat het jullie lukt, want zowel Marina als Anneke verzuimen informatie over de TV op te geven, bijvoorbeeld het aantal scartingangen die de TV heeft. Anneke vergeet ook te vermelden welk type Digitenne decoder zij heeft, Marina heeft wel vermeld dat zij een twintuner heeft, in het geval Anneke ben ik er van uitgegaan dat zij een single tuner heeft.

Als er nog vragen zijn.... gewoon stellen.:wink:

marina1948
02-02-2009, 07:28
Hoi heel hartelijk bedankt voor de uigebreide uitleg, Mijn tv heeft 2 scartaansluitingen. ik ga er straks op mijn gemak er voorzitten
vr
gr Marina
ps Natuurlijk iedereen die gereageert heeft bedankt en ik neem alles ter harte

Judje
03-02-2009, 07:40
Het kanaal waarvan je opneemt is in dit geval de aansluiting waarop de digitenne of welke decoder dan ook is aangesloten! Ook dit "kanaal" zou je moeten kunnen kiezen, spit de gebruiksaanwijzing er maar op na!(y)

Bedankt voor je input. Ik heb een losse Digitenne tuner. Wat ik vreemd vind is dat ik wel handmatig op rec kan drukken, dan neemt ie gewoon op met de harddisc via de AV-ingang die ik dan gekozen heb (die naar de Digitennetuner gaat). Maar zodra ik de timer wil gaan instellen, kom ik niet eens in het timermenu zodat ik uberhaupt een kanaal kan kiezen. Dit is toch vreemd? Zou het apparaat defect kunnen zijn? :???:

Thankx!

DVDProfilersFilmgek
03-02-2009, 17:45
Bedankt voor je input. Ik heb een losse Digitenne tuner. Wat ik vreemd vind is dat ik wel handmatig op rec kan drukken, dan neemt ie gewoon op met de harddisc via de AV-ingang die ik dan gekozen heb (die naar de Digitennetuner gaat). Maar zodra ik de timer wil gaan instellen, kom ik niet eens in het timermenu zodat ik uberhaupt een kanaal kan kiezen. Dit is toch vreemd? Zou het apparaat defect kunnen zijn? :???:

Thankx!

Even pagina's 26 en 27 van je gebruiksaanwijzing lezen, daarin staat aan welke voorwaarden er moet worden voldaan om een timeropname te kunnen maken, zo moet oa de tijd goed ingesteld staan:idea:

mini
09-11-2009, 17:57
hallo,

ik heb sinds vandaag de LG RH387 en heb van kpn digitenne (waar je alleen maar met scart of tulpaansluiting naar de tv kunt) maar ik kan geen beeld krijgen voor mijn dvd recorder hoe moet ik hem aansluiten zodat ik kan opnemen en afspelen.

DVDProfilersFilmgek
09-11-2009, 23:14
hallo,

ik heb sinds vandaag de LG RH387 en heb van kpn digitenne (waar je alleen maar met scart of tulpaansluiting naar de tv kunt) maar ik kan geen beeld krijgen voor mijn dvd recorder hoe moet ik hem aansluiten zodat ik kan opnemen en afspelen.

Zitten er geen gebruiksaanwijzingen bij:?:

Scartuitgang van de recorderuit(digitenne kastje heeft 2 uitgangen? 1 voor de TV en 1 voor de recorder) van het digitenne kastje verbinden met de scartingang van je recorder, op je recorder zou moeten staan wat een ingang is.

Als je wilt opnemen op je recorder zet je het digitenne kastje aan op de zender waar je vanaf wilt opnemen, je zet de recorder aan en je stelt hem in op de scartingang waarop het digitennekastje is aangesloten, daarna druk je op record en moet je kunnen opnemen.

mini
10-11-2009, 08:36
Zitten er geen gebruiksaanwijzingen bij:?:

Scartuitgang van de recorderuit(digitenne kastje heeft 2 uitgangen? 1 voor de TV en 1 voor de recorder) van het digitenne kastje verbinden met de scartingang van je recorder, op je recorder zou moeten staan wat een ingang is.

Als je wilt opnemen op je recorder zet je het digitenne kastje aan op de zender waar je vanaf wilt opnemen, je zet de recorder aan en je stelt hem in op de scartingang waarop het digitennekastje is aangesloten, daarna druk je op record en moet je kunnen opnemen.

ja dat lukt wel maar dan kan ik dus geen andere zenders gaan kijken dan heeft het tog geen nut dat ik het opneem is er geen mogelijkheid dat ik 1zender kan opnemen en een andere kan kijken?

DVDProfilersFilmgek
10-11-2009, 10:45
ja dat lukt wel maar dan kan ik dus geen andere zenders gaan kijken dan heeft het tog geen nut dat ik het opneem is er geen mogelijkheid dat ik 1zender kan opnemen en een andere kan kijken?

Kijk, dat had je van tevoren kunnen bedenken;)

Om dit op te lossen heeft KPN bedacht dat je er goedkoop een 2e en 3e abbonnement bij kunt nemen. Had je kunnen lezen bij Digitenne:

Meerdere tv's aansluiten?
De eerste digitale ontvanger die je nodig hebt om het tv signaal naar je tv sturen krijg je gratis in bruikleen (normale prijs: € 90,-). Op één abonnement van Digitenne kun je maximaal drie tv's aansluiten. Wel heb je per tv een digitale ontvanger nodig. De 2e en/of 3e ontvanger kun je huren voor € 4,- per maand of kopen. Tijdens je bestelling kun je aangeven hoeveel digitale ontvangers je wilt bestellen.


Lees voor meerdere TV's dus oa een recorder. Er zijn ook nog andere oplossingen, zoals een twintuner en twintuners met een ingebouwde HDDrecorder. Kijk hier maar even:

http://www.erconline.nl/kpn-topfield-pvr-twin-tuner-digitenne-160gb-p-3466.html

Geschrokken van de prijs:shock: , kijk dan op marktplaats.nl en tik digitenne als zoekopdracht, kun je rond de 40 euro wel slagen.:idea:

Jammer dat ik zelf helemaal niet van TV houd, laat staan dat ik wat opneem, anders had ik je misschien nog beter kunnen helpen:mrgreen:

Marcellow
11-11-2009, 13:36
ja dat lukt wel maar dan kan ik dus geen andere zenders gaan kijken dan heeft het tog geen nut dat ik het opneem is er geen mogelijkheid dat ik 1zender kan opnemen en een andere kan kijken?

Beste Mini,

Er is iets mis met uw toetsenbord/ spellingcontrole.
Helaas is het zo dat bij uw verhaal de leestekens en hoofdletters wegvallen.

Ook zit er een soort autocorrectie in uw browser die van het woord "toch" het 'nonwoord' "tog" maakt.

landen1970
06-12-2009, 15:54
Hallo,

Het volgende is er aan de hand ik heb sinds kort een harddisk recorder van Philips tw de DVDR 5570H deze wil ik aansluiten op mijn Digitenne tuner tw de Samsung smt 1100 T ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar, ook de electronische tv gids krijg ik niet te zien.

Wie o wie kan mij hiermee helpen, ik heb nu namelijk het idee dat ik de harddisk recorder voor jan met de korte achternaam heb gekocht.:-(

DVDProfilersFilmgek
06-12-2009, 16:42
Hallo,

Het volgende is er aan de hand ik heb sinds kort een harddisk recorder van Philips tw de DVDR 5570H deze wil ik aansluiten op mijn Digitenne tuner tw de Samsung smt 1100 T ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar, ook de electronische tv gids krijg ik niet te zien.

Wie o wie kan mij hiermee helpen, ik heb nu namelijk het idee dat ik de harddisk recorder voor jan met de korte achternaam heb gekocht.:-(

Mooi, en nu moeten we hier gaan raden wat je al geprobeerd hebt met aansluiten met welke kabels en wat er niet lukte, en we mogen ook gaan raden wat voor een TV je hebt.......

Als je mijn buurman was had je na 5 minuten de boel werkend aangesloten gehad.....

Er zitten toch gebruiksaanwijzingen bij, zo moeilijk kan het toch niet zijn:confused:

landen1970
06-12-2009, 18:08
Ik dacht ik stel de vraag eerst hier, omdat ik al verschillende mensen heb horen vertellen dat het onmogelijk is om een harddiskrecorder aan te sluiten via digitenne ..
Ik krijg nu alleen ned 1,2,3 via de recorder in beeld.
En misschien ben je mijn buurman wel, kom ook uit NH Haarlem om precies te zijn (y)


Mooi, en nu moeten we hier gaan raden wat je al geprobeerd hebt met aansluiten met welke kabels en wat er niet lukte, en we mogen ook gaan raden wat voor een TV je hebt.......

Als je mijn buurman was had je na 5 minuten de boel werkend aangesloten gehad.....

Er zitten toch gebruiksaanwijzingen bij, zo moeilijk kan het toch niet zijn:confused:

DVDProfilersFilmgek
07-12-2009, 22:51
Ik dacht ik stel de vraag eerst hier, omdat ik al verschillende mensen heb horen vertellen dat het onmogelijk is om een harddiskrecorder aan te sluiten via digitenne ..
Ik krijg nu alleen ned 1,2,3 via de recorder in beeld.
En misschien ben je mijn buurman wel, kom ook uit NH Haarlem om precies te zijn (y)


>>En misschien ben je mijn buurman wel, kom ook uit NH Haarlem om precies te zijn<< Op 20 minuutjes met de auto wel.

Natuurlijk kun je wel opnemen van digitenne, het meest geschikt daarvoor zijn de twintuners van digitenne, of een extra digitenne kastje om van op te nemen. Je kan inderdaad niet de zenders van digitenne installeren op je hardeschijfrecorder, om van digitenne op te nemen moet de digitennebox aanstaan op de zender die je wil opnemen, je kan dan niet naar een aandere zender kijken. Een digitenne kastje heeft als het goed is 2 scartaansluitingen, 1 voor de TV en 1 voor de recorder, als je alles correct aansluit moet je met de harddiskrecorder opnemen van de ingang waarop je het digitennekastje hebt aangesloten.

landen1970
08-12-2009, 15:42
Wat is de wereld ook klein he .... Bedankt voor deze info hier kan ik iets mee !
Ik ga ermee aan de slag ..(y)

flappie
02-02-2010, 15:47
Hallo,

Het volgende is er aan de hand ik heb sinds kort een harddisk recorder van Philips tw de DVDR 5570H deze wil ik aansluiten op mijn Digitenne tuner tw de Samsung smt 1100 T ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar, ook de electronische tv gids krijg ik niet te zien.

Wie o wie kan mij hiermee helpen, ik heb nu namelijk het idee dat ik de harddisk recorder voor jan met de korte achternaam heb gekocht.:-(

Hoi,

Ik las jouw probleem, ik heb ook zoiets dergelijks gehad. Maar beide apparaten twintuner en HDD doen het prima. Ik neem aan dat je weet, wanneer je op wilt nemen op beide appartaten de timer moet instellen. Op de twintuner kan je met EPG het gewenste programma instellen of een bepaalde tijdsinstelling onder het MENU. Maar ook op de harddiskrecorder dienen dezelfde tijdsperiode te worden ingesteld. Naast kanalen (wordt gebruikt bij de kabel-tv) die je op je recorder kan instellen kent jouw "tuner" van de HDD ook externe kanalen. Vaak aangeduid met "AV" of "AV1" , "AV2". Wanneer je op een van deze kanalen beeld krijgt van je digitenne, zit je op het juiste kanaal. Bij het programmeren van je HDD met je dit kanaal invoeren waarvan opgenomen moet worden. Je Twintuner van Samsung zoekt zelf naar het gewenst kanaal en geeft op het display "REC" aan en geeft zelfs een waarschuwing wanneer dit gebeurt. NB. Zorg er wel voor de de twintuner en de HDD dezelfde tijdsinstelling hebben!!
Hopelijk heb je je HDD voor Jan met de korte achternaam gekocht;:)

groet Flappie

robbie12345
19-09-2010, 12:53
" Bedankt voor je input. Ik heb een losse Digitenne tuner. Wat ik vreemd vind is dat ik wel handmatig op rec kan drukken, dan neemt ie gewoon op met de harddisc via de AV-ingang die ik dan gekozen heb (die naar de Digitennetuner gaat). Maar zodra ik de timer wil gaan instellen, kom ik niet eens in het timermenu zodat ik uberhaupt een kanaal kan kiezen. Dit is toch vreemd? Zou het apparaat defect kunnen zijn? :???:"

Beste allemaal,

Ik heb eveneens last van bovenstaand probleem. Ik heb een kanaal voor input gekozen en de tijd staat goed ingesteld. Maar ik komen uberhaupt niet in het timer menu; ik krijg nog altijd de melding 'eerst kanaal instellen aub' ?

Heeft iemand een concrete oplossing ?
bedankt !

DVDProfilersFilmgek
19-09-2010, 13:22
" Bedankt voor je input. Ik heb een losse Digitenne tuner. Wat ik vreemd vind is dat ik wel handmatig op rec kan drukken, dan neemt ie gewoon op met de harddisc via de AV-ingang die ik dan gekozen heb (die naar de Digitennetuner gaat). Maar zodra ik de timer wil gaan instellen, kom ik niet eens in het timermenu zodat ik uberhaupt een kanaal kan kiezen. Dit is toch vreemd? Zou het apparaat defect kunnen zijn? :???:"

Beste allemaal,

Ik heb eveneens last van bovenstaand probleem. Ik heb een kanaal voor input gekozen en de tijd staat goed ingesteld. Maar ik komen uberhaupt niet in het timer menu; ik krijg nog altijd de melding 'eerst kanaal instellen aub' ?

Heeft iemand een concrete oplossing ?
bedankt !

Ik denk dat dat een kwestie is van de gebruiksaanwijzing doornemen, je moet ook gewoon van de externe ingang kunnen opnemen, bij sommige merken kies je dan voor de 0

Kapster
25-11-2010, 15:31
Hallo,

Voorgaande posts allemaal gelezen, ben ook dummy...
Ik heb sinds kort Digitenne, inderdaad ook in combinatie met de LG dvd recorder zoals boven genoemd. Ik ontvang Digitenne via een insteekkaart in mijn TV.

Wil alleen graag antwoord op de volgende vraag:

Kan ik, tenzij ik een twindinges bestel of koop, nu niet meer timer-opnames maken met mijn DVD recorder? Dit ivm het eventueel opzeggen van Digitenne.
Wellicht ten overvloede: begrijp ik dat ik als ik niets verander aan de huidige opstelling alleen programmas kan opnemen waar ik op dat moment naar kijk?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor het antwoord,
Martine.

DVDProfilersFilmgek
25-11-2010, 15:47
:confused:
Hallo,

Voorgaande posts allemaal gelezen, ben ook dummy...
Ik heb sinds kort Digitenne, inderdaad ook in combinatie met de LG dvd recorder zoals boven genoemd. Ik ontvang Digitenne via een insteekkaart in mijn TV.

Wil alleen graag antwoord op de volgende vraag:

Kan ik, tenzij ik een twindinges bestel of koop, nu niet meer timer-opnames maken met mijn DVD recorder? Dit ivm het eventueel opzeggen van Digitenne.
Wellicht ten overvloede: begrijp ik dat ik als ik niets verander aan de huidige opstelling alleen programmas kan opnemen waar ik op dat moment naar kijk?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor het antwoord,
Martine.


Je kijkt digitenne via een insteekkaart in je TV en je wilt het opzeggen..... erg verwarrend:???:

Of kijk je nu via de kabel met een insteekkaart?

Allemaal leuk die insteekkaarten, maar als je iets wilt opnemen moet je TV aanstaan....:confused:

waarom niet voor het aanschaffen van dingen kijken naar de gevolgen van zo'n aankoop:?:

Kapster
25-11-2010, 17:11
Ik kijk niet via de kabel maar via digitenne met een insteekkaart.
En voordat ik dit besliste heb ik heel goed onderzocht maar nergens staat vermeld dat je niet meer timer opnames kan maken met je dvd recorder - alleen als je daar specifiek naar gaat zoeken.

Resumerend:
LCD TV Samsung- Digitenne - insteekkaart - DVD recorder LG.
Dus als ik iets wil opnemen moet mijn tv aanstaan - dus, voor alle duidelijkheid, als ik vannacht iets op National Geographic wil opnemen, moet ik mijn tv vanavond aan laten staan?

Als dat het geval is zeg ik digitenne op namelijk. Daar heb ik geen DVD recorder voor gekocht!

Thanks,
Martine.

DVDProfilersFilmgek
25-11-2010, 17:52
Bij Digitenne kun je goedkoop een 2e abo nemen om op te kunnen nemen met een los kastje erbij.

Je kan dan wel een een DVDrecorder hebben gekocht, maar daar horen ook voorwaarden bij om op te kunnen nemen, zoals een kabel aansluiting waarop nog analoge kanalen worden uitgezonden of een apparaat met een scartuitgang waarop een signaal komt dat kan worden opgenomen, digitenne heeft van die kastjes waarvan je kan opnemen.

Je hebt nu 2 mogelijkheden, er een los abo bijnemen en een losse tuner bijnemen om daarvan op te nemen, kastjes zijn zat tekoop op Marktplaats.nl. Je kan er ook voor kiezen om een zogenaamde personalrecorder zoals zij dat noemen bij te nemen, dit is op huur basis, google maar eens met: Digitenne recorder

Al met al heb je toch niet verder gekeken dan je neus lang was bij de aankoop, ook al stond het er niet 1 2 3 voor je neus, altijd zelf bij een aankoop kijken naar gevolgen! (wijze les voor de volgende keer:rolleyes: )

Hugo
26-11-2010, 12:33
Met een 'twin dinges' bedoel je volgens mij een twin tuner ;)

Met een Harddisk/DVD recorder geldt: Digitaal kijken + Analoog opnemen of Analoog kijken + Digitaal opnemen.

Een digitaal kanaal kijken EN tegelijkertijd een ander digitaal kanaal opnemen kan niet....Daarvoor heb je inderdaad een twin tuner nodig.

vb: Als ik Scyfy kijk, kan ik NED 1 analoog opnemen. Als ik NED 1 analoog kijk, dan kan ik Scyfy opnemen. Naar Scyfy kijken EN tegelijkertijd opnemen van Misdaadnet kan dus niet met een DVD recorder.

josvanoostrum
25-12-2010, 15:27
e-QUOTE=DVDProfilersFilmgek;1527846]Digitenne......

Je kan geen zenders programmeren in de recorder, die zijn er immers niet, je kan alleen opnemen van de scartingang waarop de digitenne decoder op aangesloten zit. Om op te kunnen nemen dien je de decoder aan te zetten en op het kanaal te zetten waarvan je wilt opnemen..... appeltje eitje:bier: De recorder zet je op de scartingang waarop de digitenne decoder is aangesloten en je gaat opnemen heen, een koe kan de was doen:mrgreen:

Als het goed is dan heb je:

1 scart van de Digitenne naar de TV (staat aangeven in je gebruiksaanwijzing welke dat is, want de andere scartuitgang is voor je recorder)
1 scart van de digitenne naar de recorder. ( in de gebruiksaanwijzing van de recorder staat welke ingang van de recorder je daarvoor moet gebruiken)
1 scart van de uitgang van de recorder naar een ingang van je TV. ( in de gebruiksaanwijzing staat welke scartaansluiting dat is)

Nu maar hopen dat het jullie lukt, want zowel Marina als Anneke verzuimen informatie over de TV op te geven, bijvoorbeeld het aantal scartingangen die de TV heeft. Anneke vergeet ook te vermelden welk type Digitenne decoder zij heeft, Marina heeft wel vermeld dat zij een twintuner heeft, in het geval Anneke ben ik er van uitgegaan dat zij een single tuner heeft.

Als er nog vragen zijn.... gewoon stellen.:wink:[/QUOTE]

DVDProfilersFilmgek
25-12-2010, 23:43
:confused:

Lisan87
15-03-2011, 09:42
Ik heb hetzelfde probleem! Mijn hdd recorder kan geen kanalen vinden en ik heb Digitenne.

Ik heb een Sharp LC-32LE320E en een LG RH387HP/RH387H.
Digitenne kijk ik via een insteekkaart in mijn tv. Verder is alles op elkaar aangesloten met een HDMI-kabel. DVD's afspelen lukt gewoon, maar kanalen vinden en dus opnemen gaat niet.

Ik hoor graag van jullie of jullie een oplossing weten. Ik ben nieuw met Digitenne en een HDD Recorder. DVD recorder en kabel lukte altijd prima.

peptalk
15-03-2011, 12:05
Ik heb hetzelfde probleem! Mijn hdd recorder kan geen kanalen vinden en ik heb Digitenne.

Ik heb een Sharp LC-32LE320E en een LG RH387HP/RH387H.
Digitenne kijk ik via een insteekkaart in mijn tv. Verder is alles op elkaar aangesloten met een HDMI-kabel. DVD's afspelen lukt gewoon, maar kanalen vinden en dus opnemen gaat niet.

Ik hoor graag van jullie of jullie een oplossing weten. Ik ben nieuw met Digitenne en een HDD Recorder. DVD recorder en kabel lukte altijd prima.

Dat gaat op deze manier nooit werken, je moet een losse tuner voor Digitenne hebben, misschien dat het dan wel lukt. Je TV kan het Digitenne signaal niet doorgeven via HDMI en waarschijnlijk ook niet via een andere aansluiting, maar dat moet je in de gebruiksaanwijzing zoeken.

Mr_Parker
15-03-2011, 13:37
@Lisan87
Peptalk heeft het in het kort al gezegd.
Dit gaat nie werken nie.

Digitenne werkt op een geheel andere wijze dan dat ouderwetse analoge tv dat deed.
Bij de ouderwetse analoge kabel kwam er over een kabel, de coax, een berg aan zenders binnen waarbij elke zender zijn eigen frequentie had. Dat coax signaal kon je via doorlus systemen aan diverse apparaten achterelkaar doorgeven. Daarbij nam wel telkens de sterkte van het signaal af maar dat ter zijde.
De coax kabel ging dan bijvoorbeeld van de muur naar de recorder en van daaruit door naar de tv.
Als extraatje sloot je dan nog en scart kabel tussen de recorder en tv zodat je vooral wanneer je iets afspeelde je de minste kwaliteit verlies had, maar ook zodat de tv meteen naar het juiste kanaal sprong. In hoogst uitzonderlijke gevallen gebruikte men deze verbinding soms om iets dat op dat moment op tv was meteen op te kunnen nemen zonder eerst de zender op de recoder op te hoeven zoeken. Ook het op deze wijze opnemen van andere externe bronnen die direct op de tv aangesloten waren was zo mogelijk, zoals oude camcorders.
Voor dergelijke opnamen stelde men de recorder in op het kanaal van de scart aansluiting.

Met de komst van digitale tv, of dit nu digitenne (dvb-t / ether), ziggo / upc etc (kabel / dvb-c), canaldigitaal (dvb-s(2) / schotel) is maakt niet uit, is dit heel anders geworden.
Al deze bronnen sturen een versleuteld / gecomprimeerd / gedigitaliseerd signaal waarbij per frequentie meerdere zenders samen zitten. Traditionele tuners zoals die nog altijd in meeste losse recoders zitten kunnen hier helemaal niks mee. Men heeft een decoder nodig om het signaal te kunnen ontcijferen, en meestal ook nog een smartcard ivm codering. Zo'n tuner kan vervolgens een zender per ker via scart en/of hdmdi versturen naar een weergave bron, of eventueel een opname bron.
De opname bron moet dan echter zo ingesteld zijn dat deze vanaf de externe bron aansluiting opneemt, zenders zoeken kan en werkt niet want dan probeerd hij via de analoge tuner iets te zoeken terwijl daar niks aangeboden wordt.
Een kleine uitzondering op dit verhaal vormen de kabel aanbieders zoals ziggo en upc.
Buiten het digitale aanbod zenden zij over diezelfde kabel nog altijd een, steeds beperkter wordend, aanbod van zenders mee. Bij die aanbieders kan men dus wel gebruik maken van de analoge tuner in recoders, maar lang niet alle zenders zullen gevonden worden.

Dit is ook meteen de reden waarom bij veel digitale aanbieders het ook mogelijk is om zogenaamde PVR modellen te krijgen.
Dat zijn decoders met een recorder functie.
De meeste zullen uitsluitend kunnen opnemen op een interne harddisk.
Voor de kabel tv is er ondertussen ook een aantal dat op schijfje kan opnemen, als ik me mniet vergis van Samsung.
Philips heeft een tijdje, ik weet niet of ze er nog zijn, recoders gehad die naast analoge tuners ook een dvb-t (digitenne dus) tuner aanboord had. Deze was echter alleen in staat om de ongecodeerde zenders, Ned 1 /3 + regionale, te ontvangen.

Hopenlijk is het hiermee allemaal een beetje duidelijker geworden.

DVDProfilersFilmgek
15-03-2011, 15:06
Ik heb hetzelfde probleem! Mijn hdd recorder kan geen kanalen vinden en ik heb Digitenne.

Ik heb een Sharp LC-32LE320E en een LG RH387HP/RH387H.
Digitenne kijk ik via een insteekkaart in mijn tv. Verder is alles op elkaar aangesloten met een HDMI-kabel. DVD's afspelen lukt gewoon, maar kanalen vinden en dus opnemen gaat niet.

Ik hoor graag van jullie of jullie een oplossing weten. Ik ben nieuw met Digitenne en een HDD Recorder. DVD recorder en kabel lukte altijd prima.

Mooi die insteekkaarten, maar je hebt er niets aan als je wilt opnemen.

Bij KPN kun je enkele oplossingen vinden voor je probleem, zoals oa een recorder huren, een losse extra decoder erbij nemen, krijg je korting op je abbonnementskosten etc etc.

Vraag me wel eens af waarom mensen bepaalde dingen aanschaffen terwijl ze daar de in en outs niet van kennen:???:

karlyboogy
11-08-2011, 16:37
Ik heb digitale televisie van Tele2 en in het kastje zit slechts één scart ingang. In de boekjes staat dat alles (decoder, recorder en tv) met scart verbonden moet worden. Wat is de meest elegante manier van aansluiten? Ik heb een HDMI kabel (ik dacht voor tussen recorder en tv), een scart en zo'n ronde (AV-IN/OUT geloof ik). Moet ik dan nog een snoer bij kopen, of kan ik hiermee uit de voeten? Alvast bedankt!