PDA

Bekijk de volledige versie : alsnog finaliseren van dvd gebrand op HD recorder



nowah
27-11-2008, 21:07
Hoi everybody,

Mijn vraag behelst het later alsnog finaliseren van een dvd gebrand in een HD recorder, maar laat ik eerst de voorgeschiedenis vertellen.

Met mijn (vorige) Aristona 810 H HD recorder (zelfde als Philips PS3360H) heb ik van 3 Cassettebandjes van mijn JVC DV camcorder opnamen op de HD opgeslagen en daarna een dvd gebrand. Voor de duidelijkheid: allemaal dus met de HD recorder; zonder PC dus.

Toen dat gelukt was heb ik gecheckt of het er goed opstond en hij begon het eerste stukje goed en helder af te spelen, dus ik dacht: dat zit goed (ik zag ook in totaal 5 hoofdstukken staan). Zoals ik gewend was, brandde ik op de PC een kopie zodat je altijd nog een back up hebt. Het gaat om opnamen van o.a. 2 vakanties.

Na ongeveer 1 jaar is deze HD recorder kapot gegaan en heb ik een Panasonic aangeschaft. Nu wil ik afgelopen week deze dvd lezen: staat er maar 1 leesbaar hoofdstuk van 15 minuten ipv bijna 3 uur (kostbare) opnamen!! Op geen enkele manier leest hij de laatste 4 hoofdstukken (hij heeft wel de naam vast gehouden), niet op de laptop/pc en niet in de HD recorder. In de HD recorder geeft hij aan dat de disc niet gefinaliseerd is. Dat zou best kunnen, maar ik zie aan de dvd dat hij wel data heeft geschreven. Mijn vraag is dus: hoe kan ik nu in vredesnaam die opnamen nog te pakken krijgen/redden?

Ik heb (tegen beter weten in) nog geprobeerd dit alsnog met de (nieuwe) HD recorder te doen (het finaliseren dus), maar dat lukt niet. De pc leest de dvd nauwelijks (in Nero geeft hij aan dat er 1 Mb op staat?!). Heeft iemand ervaring om dit te "restoren". Ik weet dat je bijv. ook gewiste zaken op je Harddisk van je pc kan laten herstellen (vaak door professionele bedrijven), maar je zou toch zeggen dat dat ook met zo'n dvd moet kunnen, het is ten slotte ook gewoon data.

Misschien denk ik te simpel, maar de wens is de vader van de gedachten zullen jullie begrijpen.

Wie helpt mij verder of weet iemand die dit kan verhelpen?