PDA

Bekijk de volledige versie : Guide plus werkt niet



realize
06-12-2008, 10:32
Hallo ik zit met een probleem met mijn nieuwe dvd recorder, deze bevat een guide+ alleen werkt deze niet bij mij. Hij vind sowieso geen host-channel (mijn kastje van digitale tv) en ook geeft hij steeds aan dat de instalatie niet goed is, verder werkt alles wel (boxen,dvd enz.) Hij vind geen enkele zender en gaat ook niet zoeken, want bij hostchannel staat niks. Kan iemand mij hierbij helpen?

Opstelling: Van digitale receiver naar hardeschijf/dvd combinatie en vandaar naar de tv + Coax kabel van dvd naar de receiver voor boxen
Ook is hij erg traag is dit altijd zo? (Het duurt toch zeker aantal minuten voor ik bijvoorbeeld van hardeschijf naar usb kan switchen)

ps. Het is een philips recorder

Mr_Parker
09-12-2008, 12:28
Wat van belang is is dat je de analoge coax kabel op je recorder hoort aan te sluiten.

Via de digitale tv decoder zal je recorder geen zender vinden als je deze alleen via scart hebt aangesloten.

Je recorder beschikt zelf uitsluitend over een analoge tuner en kan dus ook alleen maar analoge zenders vinden, mits de coax kabel dus aangesloten is.
Je kunt, indien gewenst, enkele zenders van de digitale tv wel in de guide+ vinden maar niet als zodanig zomaar programmeren en opnemen.
Als je iets van de digitale tv wil opnemen, ivm betere beeldkwaliteit of omdat de betreffende zender niet in het analoge pakket zit, dan dien je ervoor te zorgen dat de decoder op het gewenste tijdstip op de gewenste zender aanstaat. Vervolgens stel je de recorder zo in dat hij van het externe (scart) kanaal waar je de decoder op hebt aangesloten opneemt. Gedurende de opname kun je dan uitsluitend op de tv analoge zenders bekijken, of naar hetzelfde als dat op dat moment wordt opgenomen.
Indien gewenst kun je enkele, lang niet alle, digitaal beschikbare zenders, in het guide+ systeem vinden, mits je de host instellingen en de analoge coax kabel juist aangesloten en ingesteld hebt.
Bij de guide+ settings dien je echter wel aan te geven waar (welk kanaal nummer) de betreffende zenders te vinden zijn. Enkele recorders beschikken over een zgn g-link systeem. Dit systeem stelt de recorder instaat om mbv een klein IR zendertje op externe apparaten, zoals digitale decoders, zenders te wisselen en of het apparaat in te schakelen. Als je recorder hier mee uitgerust is kun je dan in guide+ aangeven dat die zenders op die wijze te benaderen zijn. Dit schijnt echter niet in alle combinaties vlekkeloos te werken.
Kun je geen gebruik maken van g-link om op je decoder zenders te laten wisselen door je recorder dan kun je misschien wel in het guide+ systeem aangeven dat die zenders zich op een externe bron bevinden, maar de kans dat dit dan kan is vaak al redelijk klein.
Kortom, guide+ is leuk maar zeker niet het summum.

Rut
09-12-2008, 14:21
Dus je beweert dat ik met digitale televisie (digitenne, upc, ziggo etc.) niks aan een losse harddisk-recorder hebt?

Mr_Parker
09-12-2008, 14:50
Nee, dat beweer ik niet.

Sterker nog, ik maak zelf gebruik van een HDD/DVD-recorder in combinatie met Digitale tv (ziggo).
Wat echter veel mensen denken is dat als men een decoder neemt en men deze vervolgens mbv scart aansluit op een recorder men dan vervolgens de recorder alle digitale tv zenders kan laten scannen en intern, zoals men gewent was met analoge tv, kan opslaan op een rijtje. Dit is dus niet zo.
Via scart geeft een decoder slechts 1 zender per moment door, doorgaans ook uitsluitend terwijl de decoder volledig aanstaat. Via coax geeft een dergelijke decoder uitsluitend de gebruikelijke analoge zenders door, plus de verborgen digitale data stromen waar je recorder niks mee kan.

Je recorder zou zelf moeten beschikken over een dvb-c decoder inclusief smartcard om los van je aparte decoder te kunnen opereren. Een dergelijk all-in-one recorder en decoder heet overigens een PVR (personal video recorder). Zowel UPC als Ziggo en KPN hebben voor hun systemen dergelijke apparaten. Ook voor Satteliet zijn dergelijke apparaten te krijgen.

Waarom ik dan toch een losse HDD/DVd-recorder gebruik?
Ik wil graag iets dat ik op locatie A opneem ook op locatie B kunnen kijken. Een pvr heeft doorgaans geen mogelijkheid om iets wat opgenomen is op dvd te zetten, of er moet erg veel tijdrovende energie gestoken worden in het langzaam overzetten naar een pc etc.
Door de constructie die ik nu gebruik, decoder instellen op het gewenste kanaal en recorder programmeren op extern kanaal, neem ik in een theoretisch iets lagere kwaliteit op (zover het om SD gaat, HD is zeker lager in kwaliteit) maar heb ik wel de vrijheid om het elders te bekijken zonder moeilijk te hoeven doen.
Nadeel in mijn constructie is dus wel dat ik op de betreffende opname locatie ten tijde van opname niet kan kijken naar iets anders via de digitale decoder dan wat ik opneem.

De genoemde bezwaar punten wegen voor mij echter niet op tegen de voordelen.

Guide+ gebruik ik van mijn recorder niet, ik programmeer alles handmatig in de recorder, dit gaat mij persoonlijk zeer snel en makkelijk af. Dit in tegen stelling tot het bladeren door de Guide+ info. Zeker als de betreffende zender op pagina 3 staat en het om een opname over 3 dagen gaat.