PDA

Bekijk de volledige versie : Screenshots bij recencies.



Alex van den Berg
10-09-2001, 02:17
Wanneer er bij recencies wordt geschreven over topkwaliteit beeld, valt me regelmatig op dat de aangeboden screenshots toch de nodige gevolgen van compressie laten zien.

Kan het zijn dat die bestanden door jullie teveel gecomprimeerd worden, of is het zo dat dit soort gebreken beter zichtbaar worden omdat ik ze zie op een PC scherm i.p.v. op TV?

Zelf heb ik alleen een stand-alone speler en (nog) geen drive in mijn PC.
Daarentegen heb ik wel de mogelijkheid om via een analoge MPEG ingang videobeelden in mijn PC op te nemen, maar daarbij zie ik eigenlijk nooit 'geblokte vlakken' (http://www.dvd.nl/images.php?reviewid=325&imageid=6) of 'compressie-kartels' die ik op mijn TV (Loewe) niet zie.

Martin van Tuijl
10-09-2001, 02:41
Wanneer er bij recencies wordt geschreven over topkwaliteit beeld, valt me regelmatig op dat de aangeboden screenshots toch de nodige gevolgen van compressie laat zien.


Daar ik heb ik me ook al een beetje over verbaasd. Met mijn '100 gulden tv kaartje' maak 10x betere screenshots dan als die hier op de site te zien zijn.

Jullie gaan ons toch niet vertellen dat jullie i.v.m. data-verkeer de compressie van jpg'tjes zo laag houden dat je bijna gaat twijfelen of je qua beeld de dvd wel moet aanschaffen?

Alex van den Berg
10-09-2001, 02:52
'100 gulden tv kaartje'............ i.v.m. data-verkeer de compressie van jpg'tjes zo laag houden...

Hmmm... een andere mogelijkheid is dat hier een '25 gulden tv kaartje op een antieke 486DX33' wordt gebruikt :D

Maar goed... laten we niet op de zaken vooruit lopen...
DVD.nl crew?? Roept u maar! :)

Koen Crijns
10-09-2001, 07:32
De screenshots worden gemaakt door middel van het PC DVD-afspeelprgramma PowerDVD. Het is mij ook al eens opgevallen dat de kwaliteit van de screenshots die PowerDVD maakt 10x slechter is dan de kwaliteit van de video-zelf. Rechtstreeks screenshots van PowerDVD maken (bijv. d.m.v. de print-screen knop) is niet mogelijk, aangezien e.e.a. met overlays werkt. We zullen zeer binnenkort eens gaan bekijken of er betere alternatieven te bedenken zijn. (Ideeen zijn welkom!)

Eric van Ballegoie
10-09-2001, 07:43
We maken de screenshots inderdaad vanuit PowerDVD (een van de beste SoftDVD spelers) en zelfs wanneer we de screenshots extern laten maken met Hypersnap DX onstaan er problemen met betrekking tot de schaling van het beeld. Dit is een 'fout' van PowerDVD waar wij niets aan kunnen doen. De meeste screenshots op deze site zijn 90% JPEG compressie (100% betekent totaal geen compressie) in 4:2:2 formaat, dus daar ligt het niet aan.
Binnenkort zal ik eens gaan experimenteren met de nieuwste versie van WinDVD, de vorige versies van WinDVD (2.x) leverden geen betere resultaten dan PowerDVD.

Alexander de Mol
10-09-2001, 09:05
Welke versie van PowerDVD gebruiken jullie?
Ik had begrepen dat het schalingsprobleem bij het maken van screenshots in versie 2.5 opgelost (..verminderd?) was...
De kwaliteit van het screenshot is volgens mij ook nog eens afhankelijk van het gebruikte systeem. De pauze-functie bied in mijn geval uitkomst.

Nathan Strik
10-09-2001, 09:37
Ik maak al tijden screenshots met WinDVD 2000. En ze zijn van een perfecte kwaliteit... in ieder geval beter dan die hier op de site staan.
Voor bewijsmateriaal, surf naar mijn site (http://www.geocities.com/strikkieus) en kijk onder "Movies".

Marty vanluit
10-09-2001, 12:08
Ik maak altijd screenshots m.b.v. de player die hoort bij de Realmagic hollywood plus. Ik heb zo een screenshot gemaakt in "The Mummy", die ik nu gebruik op mijn desktop (1024 bij 768)
Perfect plaatje, alleen zijn ze wel best groot (ongeveer 1.5 meg)

Maargoed, zo gaat het dus goed....

Martin van Tuijl
10-09-2001, 12:34
Ik maak al tijden screenshots met WinDVD 2000. En ze zijn van een perfecte kwaliteit...

Die zien er inderdaad een stuk beter uit!

Arnold van Oostrum
11-09-2001, 07:52
Nathan....

De screenshots van jou zien er inderdaad mooi uit. Ik zal eens een kleine vergelijking doen aan de hand van je screens uit The Ninth Gate.

Ik maak gebruik van PowerDVD, versie 3.0 build 0628 (nieuwste).
De screenshots maak ik altijd met een 'pauzebeeld'. Omdat de screenshots bij regio 2 van 576 pixels hoog zijn, schaal ik deze terug tot 480 (is standaard bij DVD.nl). Dit doe ik met Macromedia Fireworks 4. De BMP-plaatjes sla ik dan op in JPG-formaat (compressie 90%), doe ik ook met Fireworks.

PowerDVD heeft ook als voordeel dat deze diverse technische info over de DVD geeft.

Mijn PC heeft een ATI videokaart met MPEG versnelling (IDCT). Wanneer ik ook gebruik maak van de ATI speler (die een veel betere beeldkwaliteit heeft dan PowerDVD), kan ik geen screenshots maken. Ik heb wel 'gestoeid' met HyperSnap, maar dit geeft niet het gewenste resultaat.

Het is mij inderdaad ook wel opgevallen dat de screenshots er meestal veel softer uitzien dan dat ik ze op mijn monitor zie.

Arnold van Oostrum
11-09-2001, 09:00
Beste allemaal,

Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen over de kwaliteit van de screenshots, heb ik vanmorgen een directe vergelijking gemaakt tussen een screenshot van Nathan (met dank) en een eigen screenshot. Mijn screenshot heb ik gemaakt op de wijze zoals in voorgaande reply beschreven.

De screenshots op DVD.nl hebben een formaat van 853x480 pixels. De gebruikte screenshot van Nathan heeft een formaat van 552x250 pixels.
Doordat het screenshot van Nathan kleiner is, lijkt de scherpte beter.

Maar ik heb mijn screenshot teruggeschaald naar hetzelfde formaat. Wat mij opviel was:
a) de screenshot van Nathan was helderder en daardoor iets mooier, dus ik zal de helderheid bij mijn PowerDVD iets aanpassen;
b) in het screenshot van Nathan was enige vervorming (dus hoogte/breedte verhouding niet meer juist).
c) geen zichtbaar verschil in scherpte tussen beide screenshots.

Conclusie: ..., tja kunnen de screenshots nog beter?

Martin van Tuijl
11-09-2001, 09:10
Conclusie: ..., tja kunnen de screenshots nog beter?

Ik vond die van Nathan aardig in de buurt komen, maar het kan nog wel iets beter. Ik maak ze atijd met mijn stand-alone via een tv-kaartje. Probleem is dan ook dat de verhoudingen niet kloppen, maar met een wiskundige formule en photoshop moet dat op te lossen zijn :)
Als je wilt stuur ik ff een voorbeeldje?

Marty vanluit
11-09-2001, 13:30
Ik maak altijd screenshots m.b.v. de player die hoort bij de Realmagic hollywood plus.


Deze player heet "DVD station". Werkt denk ik wel bij andere MPEG-II- kaartjes.:cool

Nathan Strik
11-09-2001, 18:27
De screenshots op DVD.nl hebben een formaat van 853x480 pixels. De gebruikte screenshot van Nathan heeft een formaat van 552x250 pixels.
Doordat het screenshot van Nathan kleiner is, lijkt de scherpte beter.

Klopt, dit is echter vooral gedaan omdat ik niet wil dat mensen hoeven te scrollen op mijn site als ze 1024 x 768 gebruiken als beeldinstelling.



[B]Maar ik heb mijn screenshot teruggeschaald naar hetzelfde formaat. Wat mij opviel was:
a) de screenshot van Nathan was helderder en daardoor iets mooier, dus ik zal de helderheid bij mijn PowerDVD iets aanpassen;
b) in het screenshot van Nathan was enige vervorming (dus hoogte/breedte verhouding niet meer juist).
c) geen zichtbaar verschil in scherpte tussen beide screenshots.

Klopt allemaal, WinDVD geeft hele mooie shots qua contrast en helderheid. En omdat het BMP-tjes worden, zijn er ook geen blokjes te zien die niet al te zien waren in de DVD.
Het enige minpunt is dat het hier anamorphic screenshots betreft, die ik dus handmatig op de juiste verhouding moet brengen. Ik probeer dit op het oog zo goed mogelijk te doen (meestal verklein ik de verticale resolutie met ongeveer 20 tot 25% in Photoshop). Vervolgens worden ze gecomprimeerd met Adobe ImageReady om ze zo veel mogelijk te optimaliseren voor Internet.

Alex van den Berg
11-09-2001, 20:15
Ik probeer dit op het oog zo goed mogelijk te doen (meestal verklein ik de verticale resolutie met ongeveer 20 tot 25%

Het rescalen van anamorfe beelden is vrij eenvoudig wanneer je in 4:3 captured...
Zorg gewoon dat de verhouding van de breedte:hoogte = 16:9

Is je 4:3 screenshot b.v. 768x576 pixels groot:

dan rescale je de hoogte tot: (768/16)x9 = 432 pixels = 75%

of...

je rescaled de breedte tot: (576/9)x16 = 1024 pixels = 133.3%

Nathan Strik
12-09-2001, 08:57
Klopt, ik heb die berekening ook gedaan en ik doe ook standaard een verkleining van 25%, dus dat klopt met die 75% hoogteverschil... Soms ziet het er echter toch niet goed uit (hoe dat komt weet ik ook niet) en dan gebruik ik een factor 20%.



Is je 4:3 screenshot b.v. 768x576 pixels groot:
dan rescale je de hoogte tot: (768/16)x9 = 432 pixels = 75%

Alex van den Berg
13-09-2001, 02:45
hoe dat komt weet ik ook niet
Misschien heeft dat iets met NTSC te maken...? Dan heb je namelijk minder beeldlijnen... 480 i.p.v. 576...

480-432 = 48 = -10%
Ik gok maar wat... :D

Nathan Strik
13-09-2001, 10:44
Dat zou nog wel kunnen, ik zal er volgende keer op letten...




Misschien heeft dat iets met NTSC te maken...? Dan heb je namelijk minder beeldlijnen... 480 i.p.v. 576...