PDA

Bekijk de volledige versie : 4 Hdmi



spliney
28-12-2008, 13:39
Waarom zou je op een AV receiver 4 (of meer) HDMI ingangen nodig hebben?
Ik heb zelf een blu-ray en een settop box (UPC) die HDMI gebruiken. Meer spullen met HDMI heb ik (nog) niet.
Bestaat er voor HDMI niet zoiets als een hub?

-Jaap-
28-12-2008, 13:49
Ehh, niet iedereen heeft maar 2 HDMI apparaten.
Het mooie van receivers is, dat je er vanalls aan kunt knopen, doorschakelen etc.
Voor die hub:
Zoek maar eens op ''HDMI switch''

DVDProfilersFilmgek
28-12-2008, 14:04
Waarom zou je op een AV receiver 4 (of meer) HDMI ingangen nodig hebben?
Ik heb zelf een blu-ray en een settop box (UPC) die HDMI gebruiken. Meer spullen met HDMI heb ik (nog) niet.
Bestaat er voor HDMI niet zoiets als een hub?

Zoals Jaap al zegt, er zijn mensen met 4 of zelfs meer HDMI apparaten, zelf heb ik bijvoorbeeld:
PS3
Oppo HD 1981
Toshiba EP 35
Popcorn (binnenkort)

en in de toekomst misschien een HD TV Decoder, maar kijk bijna nooit TV.

Inderdaad er bestaan HDMI switches, heb zelf de Aten. Het is geen Hub en ook geen splitter! Hier meer op dit forum:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=56269

De HDMI is een mooie compacte en digitale opvolger van de lompe analoge scart.

Rogier Burghout
28-12-2008, 16:39
Ik heb er nu ook al 3: 2X HD DVD en een PS3. Wat ik me nu afvraag: is zo'n hub nu kwalitatief goed? IK vraag het me altijd met die doorgeef-kastjes, je verliest toch altijd wat signaal lijkt me....

Hakker
28-12-2008, 16:49
we gaan beginnen

HTPC
Blu-ray speler
DVD speler
Xbox 360
PS3
HD settop box

heb er dus 6 nodig maar heb mijn dvd speler maar met component gedaan en heb ik de settop box direct naar de tv gedaan.

spliney
28-12-2008, 23:14
Juist ja.. dank voor de info. Best leerzaam voor een newbie zoals ik :)

DVDProfilersFilmgek
29-12-2008, 13:22
Ik heb er nu ook al 3: 2X HD DVD en een PS3. Wat ik me nu afvraag: is zo'n hub nu kwalitatief goed? IK vraag het me altijd met die doorgeef-kastjes, je verliest toch altijd wat signaal lijkt me....

Niks HUB....heet een SWITCH en het heet ook geen SPLITTER!!!!!!!!!

Leer de juiste termen te gebruiken, dat voorkomt bij aanschaffen de verkeerde apparatuur.

Met de Aten heb ik geen verschil in direct aangesloten op de TV of via de Aten.

DVDProfilersFilmgek
29-12-2008, 13:26
we gaan beginnen

HTPC
Blu-ray speler
DVD speler
Xbox 360
PS3
HD settop box

heb er dus 6 nodig maar heb mijn dvd speler maar met component gedaan en heb ik de settop box direct naar de tv gedaan.

Als je 2 HDMI ingangen op je TV hebt..... 2 4 poorts switches gebruiken;)

of je neemt gewoon een 8 poorts HDMI switch:

http://www.trianglecables.com/hmr-2218f.html

Rogier Burghout
29-12-2008, 14:23
Niks HUB....heet een SWITCH en het heet ook geen SPLITTER!!!!!!!!!

Leer de juiste termen te gebruiken, dat voorkomt bij aanschaffen de verkeerde apparatuur.

Met de Aten heb ik geen verschil in direct aangesloten op de TV of via de Aten.

Doe es ff ontspannen en niet zo belerend kerel, ik heb niet met je geknikkerd....
Bovenstaande kan je ook ff anders bewoorden. De afsluiting levert tenminste nog een concrete tip en toevoeging op het topic op, mijn dank daarvoor.

DVDProfilersFilmgek
29-12-2008, 22:36
Doe es ff ontspannen en niet zo belerend kerel, ik heb niet met je geknikkerd....
Bovenstaande kan je ook ff anders bewoorden. De afsluiting levert tenminste nog een concrete tip en toevoeging op het topic op, mijn dank daarvoor.

Anders formuleren:?:


Het is zo als het er staat, duidelijk en helder en ter lering:!:

Duizendmaal excuus als ik uwe majesteit op de lange tenen heb gestaan.:mrgreen:

spliney
30-12-2008, 17:15
Als je 2 HDMI ingangen op je TV hebt..... 2 4 poorts switches gebruiken;)

of je neemt gewoon een 8 poorts HDMI switch:

http://www.trianglecables.com/hmr-2218f.html

Goed plan zo'n switch, maar dan wel 1 die 1080P aankan en niet 1080i ;)
Met andere woorden: het simpele feit dat een AV receiver maar 3 HDMI in heeft hoeft dus geen beperking te zijn. Na aanschaf van een switch kan je dus gewoon meerdere apparaten aansluiten via HDMI en genieten van alle HDMI voordelen (mits ondersteund door het bron-apparaat: doorgeven van 1080P, de nieuwe geluidsformaten e.d.). Correct?

DVDProfilersFilmgek
31-12-2008, 10:36
Goed plan zo'n switch, maar dan wel 1 die 1080P aankan en niet 1080i ;)
Met andere woorden: het simpele feit dat een AV receiver maar 3 HDMI in heeft hoeft dus geen beperking te zijn. Na aanschaf van een switch kan je dus gewoon meerdere apparaten aansluiten via HDMI en genieten van alle HDMI voordelen (mits ondersteund door het bron-apparaat: doorgeven van 1080P, de nieuwe geluidsformaten e.d.). Correct?

Helemaal correct, een switch is niets meer dan een veredelde verdeeldoos. Je sluit er al je apparaten op aan en stuurt het signaal vervolgens naar het doel. Het doel kan een receiver zijn of een TV.

Natuurlijk is het niet helemaal zo simpel als ik doe voorkomen, er zijn bij iedereen weer andere omstandigheden en ook daar heeft de markt rekening mee gehouden, zo zijn er ook switches die de bronnen naar 2 doelen kunnen sturen, ook zijn er switches die het PCM geluid van bijvoorbeeld de PS3 analoog uit op de switch kunnen zetten. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar voor iedere omstandigheid is wel een oplossing, je dient enkel de voor jou beste oplossing te kiezen.

Weet je zelf niet zeker wat voor jou de beste oplossing is, dan kun je hier op het forum je situatie uiteenzetten en vragen naar de voor jou beste oplossing.

Ook hier kun je nog wel wat vinden:

http://www.octavainc.com/faq.htm

Het is wel in het engels, maar ik vond het daar wel duidelijk uitgelegt.

In mijn situatie beschik ik over een TV met maar 2 HDMI ingangen en een receiver zonder HDMI ingangen. Ik heb genoeg aan een simpele switch, bronnen in de switch en het doel is mijn TV. Audio van mijn apparaten gaan meest over optical naar receiver en een enkele via digitale coax.

Prettige Jaarwisseling.

Hombre
31-12-2008, 11:02
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=65547

googlefreakje
05-01-2009, 18:26
Volgens mij is het grootste verschil tussen een hub en een switch dat een switch het schakelwerk intelligent doet. Dus stel: je heb er 2 hdmi apparaten op een 4-poort hub aangesloten, dan krijgt iedere poort (dus ook die die niet gebruikt worden) 1/4 van de bandbreedte, terwijl een switch de hele bandbreedte doorgeeft aan het apparaat dat momenteel gebruikt wordt. Zo is het in ieder geval met usb, ethernet, firewire,... hubs/switches
Ik denk ook met hdmi, maar een hdmi-hub zou zeer onpraktisch zijn (minder bandbreedte = geen x.v.colour, TrueHD, 1080p,...) dus maken ze enkel switches, maar theoretisch zou een HDMI-hub wel kunnen bestaan.

Daarnaast bestaat een HDMI-splitter wel, dat is gewoon een apparaatje dat 1 signaal naar 2 (of meer) uitgangen verzend (vaak gebruikt in winkels om testbeelden te tonen). Vaak uitgerust met een soort versterker die kwaliteits verlies tegen gaat.

DVDProfilersFilmgek
05-01-2009, 20:27
Volgens mij is het grootste verschil tussen een hub en een switch dat een switch het schakelwerk intelligent doet. Dus stel: je heb er 2 hdmi apparaten op een 4-poort hub aangesloten, dan krijgt iedere poort (dus ook die die niet gebruikt worden) 1/4 van de bandbreedte, terwijl een switch de hele bandbreedte doorgeeft aan het apparaat dat momenteel gebruikt wordt. Zo is het in ieder geval met usb, ethernet, firewire,... hubs/switches
Ik denk ook met hdmi, maar een hdmi-hub zou zeer onpraktisch zijn (minder bandbreedte = geen x.v.colour, TrueHD, 1080p,...) dus maken ze enkel switches, maar theoretisch zou een HDMI-hub wel kunnen bestaan.

Daarnaast bestaat een HDMI-splitter wel, dat is gewoon een apparaatje dat 1 signaal naar 2 (of meer) uitgangen verzend (vaak gebruikt in winkels om testbeelden te tonen). Vaak uitgerust met een soort versterker die kwaliteits verlies tegen gaat.

Een switch is een switch, niet een hub, gewoon de dingen benoemen zoals ze zijn voorkomt verwarring.
Een HDMI-splitter bestaat inderdaad, er zijn verschillende soorten splitters, eenvoudige en meer technische splitters, alleen als ze verkeert gebruikt worden zijn ze niet erg handig, er zijn mensen die een splitter op een manier gebruiken waarvoor hij niet bedoeld is en zodoende storingen veroorzaken etc etc.

googlefreakje
06-01-2009, 18:18
Een switch is een switch, niet een hub, gewoon de dingen benoemen zoals ze zijn voorkomt verwarring.
Een HDMI-splitter bestaat inderdaad, er zijn verschillende soorten splitters, eenvoudige en meer technische splitters, alleen als ze verkeert gebruikt worden zijn ze niet erg handig, er zijn mensen die een splitter op een manier gebruiken waarvoor hij niet bedoeld is en zodoende storingen veroorzaken etc etc.
Dat probeer ik ook uit te leggen, maar een hdmi-hub zou theoretisch ook kunnen bestaan, alleen is het verouderd, en is het waarschijnlijk even goedkoop om een switch te maken.