PDA

Bekijk de volledige versie : Rothwell ingangverzwakker



Hotsparky
04-01-2009, 18:02
Ik zag op dit forum al een eerder post over de ingangsverzwakker van Rothwell. Zelf heb ik een combinatie van Klipsch en Denon, opzich prima combinatie voor mijn oren.

Ik merk wel dat ik met muziek luisteren mijn volume maar ongeveer 5 a 10% open hoef te zetten voor een beetje volume. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de gevoelige Klipsch speakers. Zou het zin hebben om deze verzwakkers er tussen te zetten om zo wat meer speling te krijgen omdat ik soms het gevoel heb dat het beter gaat klinken als de volumeknop wat verder open gaat. Is er iemand hier met ervaring met dit product?

DVDProfilersFilmgek
06-01-2009, 10:13
Ik zag op dit forum al een eerder post over de ingangsverzwakker van Rothwell. Zelf heb ik een combinatie van Klipsch en Denon, opzich prima combinatie voor mijn oren.

Ik merk wel dat ik met muziek luisteren mijn volume maar ongeveer 5 a 10% open hoef te zetten voor een beetje volume. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de gevoelige Klipsch speakers. Zou het zin hebben om deze verzwakkers er tussen te zetten om zo wat meer speling te krijgen omdat ik soms het gevoel heb dat het beter gaat klinken als de volumeknop wat verder open gaat. Is er iemand hier met ervaring met dit product?

Heeft niet met je speakers te maken....

Je bedoeld het volgende:

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

Onderaan de tekst staan reviews, daar zijn oa een nederlandstalige reviews, lees en huiver:wink:

Het Pond is gezakt tot een ons, het is nu goedkoper om het ook zelf te kunnen ervaren:idea:

theta
06-01-2009, 10:53
Ik heb zelf een tijd lang attenuators gebruikt omdat de uitgangsgevoeligheid van mijn CD-speler te hoog lag. Ik kan dat op mijn hudige speler instellen op de speler.

Feitelijk verzwakken deze attenuators het signaal dat de versterker ingaat zodat je het volume verder kunt opendraaien. Dat dat beter klinkt kan, een potmeter (volumeknop) werkt beter als hij verder van de randen (minimum of maximum) is en sowieso verder van het minimum (hoe verder van het minimum, hoe lager de weerstand).

Ik heb ze zelf een half jaar gebruikt en als prettig ervaren. De attenuators kunnen feitelijk ook het geluid niet beinvloeden, de weerstand verzwakt het signaal en door de versterker verder open te draaien versterk je het zelf weer. Grootste voordeel is dat je de volumeknop eindelijk boven de 9 uur stand krijgt zonder je buren de stuipen op het lijf te jagen en dat je je afstandbediening zonder te pielen kunt gebruiken :-)

Op mijn huidige CD speler kan ik de uitgangsspanning varieren en dus heb ik ze niet meer nodig.

Als je overigens interesse hebt. Ik heb hier dus zelf een paar Russ Andrews attenuators liggen die ik niet meer nodig heb.

http://www.russandrews.com/product.asp?lookup=1&region=UK&currency=GBP&pf_id=4800&customer_id=PAA0615011809480DSTKRVEDUWZXYYIL

Als je ze wil overnemen, laat het me even weten.

Hotsparky
07-01-2009, 10:42
Ik merk ook op het moment dat ik muziek zit te luisteren dat de kanalen pas echt gelijk zijn op het moment dat de volume knop iets verder open staat. De klipsch speakers hebben een extreme hoge gevoeligheid dankzij de hoorntweeter. Het volume hoeft dus maar een heel klein beetje open en kan gewoon niet verdre open dan 15% omdat het anders veel te hard wordt.


Kan het zijn dat deze verzwakkers helpen om meer gelijkheid in de kanalen te verkijgen. Ik begrijp dat de versterker dan verder open gedraait dient te worden om hetzelfde geluid te verkijgen. Is dit overigens niet schadelijk voor je versterker?

De apparaten waar de verzwakkers tussen zouden komen zijn een Denon PMA1500AE versterker en de Denon DCD 1500 AE cd-speler.

En al laatste hoe kan het zijn dat een fabrikant van apparaten uit dezelfde serie dit probleem niet ondervangt?

theta
07-01-2009, 11:02
Ik merk ook op het moment dat ik muziek zit te luisteren dat de kanalen pas echt gelijk zijn op het moment dat de volume knop iets verder open staat. De klipsch speakers hebben een extreme hoge gevoeligheid dankzij de hoorntweeter. Het volume hoeft dus maar een heel klein beetje open en kan gewoon niet verdre open dan 15% omdat het anders veel te hard wordt.


Kan het zijn dat deze verzwakkers helpen om meer gelijkheid in de kanalen te verkijgen. Ik begrijp dat de versterker dan verder open gedraait dient te worden om hetzelfde geluid te verkijgen. Is dit overigens niet schadelijk voor je versterker?

De apparaten waar de verzwakkers tussen zouden komen zijn een Denon PMA1500AE versterker en de Denon DCD 1500 AE cd-speler.

En al laatste hoe kan het zijn dat een fabrikant van apparaten uit dezelfde serie dit probleem niet ondervangt?

Verzwakkers helpen zeker om meer gelijkheid te krijgen. Met name aan de lage stand zijn de kanalen vaak niet gelijk, als het de potmeter verder uit dat bereik komt, worden de kanalen gelijk.

Kan uiteraard geen kwaad voor de versterker. Het ingangssignaal wordt verzwakt (een attenuator is in feite gewoon een weerstand), zodat de weerstand in de versterker (de volumeknop) minder hoog hoeft te zijn ofwel verder open kan om het zelfde uitgangssignaal richting de luidsprekers te hebben. je sluit de attenuators aan op interlink tussen cd speler en versterker aan de kant van de versterkeringang. Je hebt attenuators met verschillende verzwakkingen varierend van 7 tot 17 decibel. Doorgaans is 10-11 db verzwakking voldoende.

Waarom fabrikanten dit niet oplossen: goede vraag. Idealiter heb je een uitgaand signaal op de cd speler van 1 volt en een gevoeligheid op de ingang van de versterker van 500mv. Tegenwoordig is met name het uitgaande signaal met 2,2 volt veel te hoog en de gevoeligheid op de ingang met 300mv te laag. Dit allemaal natuurlijk zodat het allemaal lekker hard klinkt als je de volumeknop laag hebt staan.

Je merkt ook dat het effectieve regelbereik tussen de 6-11 uur ligt. en eingelijk op 9 uur al "goed" staat. Kom je voorbij de 12 uur dan begint vervorming op te treden omdat de versterker het niet meer aan kan.

Met attenuators heb je een regelbereik dat het hele bereik van de volumeknop heeft en 12 uur stand als normale stand heeft.

Tel daarbij ook nog ens op dat CD's tegenwoordig veel te luid zijn opgenomen (gooi ze maar eens in audicity en je ziet ze allemaal clippen) waardoor het allemaal veel te hard klinkt op lage volumeknopstanden.

Tja, commercie.

Hotsparky
07-01-2009, 19:57
Voor het probleem wat ik heb daar zou dit product dus een oplossing voor kunnen zijn. Het gevolg is dat je dan dus de potmeter verder open kan draaien waardoor uiteindeljk er een betere spreiding zou moeten ontstaan of in ieder geval een goede balans.

theta
08-01-2009, 10:50
Voor het probleem wat ik heb daar zou dit product dus een oplossing voor kunnen zijn. Het gevolg is dat je dan dus de potmeter verder open kan draaien waardoor uiteindeljk er een betere spreiding zou moeten ontstaan of in ieder geval een goede balans.

Klopt helemaal.

DVDProfilersFilmgek
08-01-2009, 11:34
Klopt helemaal.

Heeft ie je nu nog niet een PM gedaan met de vraag of hij ze niet voor een leuk prijsje kan overnemen:confused:

Hij weet wat ze nieuw kosten, beide sites geven de prijzen duidelijk weer, niet echt goedkoop spul. Misschien is het wel een hele harde onderhandelaar..... of een arme student en moet je hem zelf eens een aanbod voorleggen. 8-)