PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: Melzz



Jordy van Buel
04-01-2009, 22:38
Hieronder volgt het interview met Melzz

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Melzz zijn interview geplaatst heeft.

Alhier (http://www.dvd.nl/forum/showpost.php?p=1330145&postcount=1) staan de toelichtingen, vriendelijk verzoek aan iedereen die aan de beurt is of komt dit even door te lezen.

Melzz
06-01-2009, 20:10
Algemeen gedeelte:

- Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?

Melvin, wat net zoveel betekend als “Goddelijke”, “Alwetende” of de “vereerbare”.

- Wat is je geboortedatum?

Da’s dateert toch alweer vanuit 30 december 1975.

- Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?

Amsterdam. Niet altijd gewoond. Opgegroeid in Zaandam en gestudeerd in Leeuwarden. Na drie jaar was de koek echt op in Leeuwarden en was ik erg blij naar Amsterdam te kunnen vertrekken. Wil er ook echt niet weg. Woon er alweer sinds 1999. Echter....mijn vriendin woont in Ijmuiden....dat kan nog een strijd worden. Tja....wat kan ik zeggen over Amsterdam? De mooiste stad van Nederland waar altijd van alles te doen is...vooral in de zomer. Ik prefereer de vele mogelijkheden nog boven een grotere woning. En ach....Amsterdam is Amsterdam....ook zonder Nederland maar Nederland is Nederland niet zonder Amsterdam. En zo is het.

- Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?

Een vriendin die op haar beurt weer een hond heeft. Nog niet samenwonend. Want ik wil Amsterdam niet uit en zij wil haar woning met tuin op t Zuiden en drie verdiepingen niet opgeven. Valt wat voor te zeggen.

- Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?

Ik heb van alles gedaan, van opleiding coordinator tot teamleider Buma/Stemra. Werk nu op detacheringsbasis maar wel in vaste dienst. Ik doe aan projectmanagement. Steeds aan projecten werken bij verschillende bedrijven.

- Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?

Sinds ik in 1999 op reis ben gegaan met mn rugzak ben ik een groot liefhebber van reizen. Elk jaar hoop ik de backpacker uit te hangen. Voornamelijk door ZO-Azie....dat blijft me trekken. Zuid Amerika ook gedaan maar tja....dat verdomde Azie.

Verder ben ik een groot muziekliefhebber. Graag origineel en ietwat afwijkend. Beetje het Lowlandsgebeuren. Artiesten/bands als Fantomas, Tomahawk, Melvins, PJ Harvey, Nick Cave, Mars Volta, Opeth, Aphex Twin, John Zorn, Tool, Slayer, Henry Rollins en aanverwanten hebben mijn zege. Ik heb een broertje dood aan middelmatigheid en onoprechtheid in de muziek. Bands heb ik ook het liefst ietwat cynisch en schoppend. Ze moeten wel “ass kicken”. Ik gril dan ook van een Kane bijvoorbeeld; ronduit zwak bandje met een zanger die niet had misstaan als stemartiest bij the Muppet Show. Helaas rukken maar al te vaak hele volksstammen uit voor zulke veilige en niet originele boutmuziek.

Een andere passie is fotografie. Begonnen met het ouderwetse filmrolletje. In 1999 kocht ik een Canon EOS 50e en had ik een donkere kamer in huis. Sinds 2007 aan de digitale spiegelreflex. Enkele kiekjes te vinden op: http://www.flickr.com/photos/7757463@N07/page4/. Check it out. Helaas nog niet al te veel op te vinden maar dat zal ongetwijfeld de komende jaren gaan toenemen.

Ervaring met het Medium Film:

- Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?

Tja....dat zal uiteraard met een tekenfilm zijn geweest. Ik was gek op oa The Jungle Book en de film met zwelgbast “Als je begrijpt wat ik bedoel”. Ik weet ook nog dat ik met mn moeder naar A View to a Kill ben geweest. En E.T. was toendertijd DE film die moest zien. Mn vriendjes speelden toen met Star Wars poppetjes. Heb ik ook jaren gedaan. Pas jaren later de films gezien en zag toen pas wat al die poppetjes en voertuigen precies inhielden.

- Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?

Tja...da’s gewoon niet meer te herlijden. Da’s hetzelfde vragen als “wat was je eerste gerecht?” Zal thuis zijn geweest, voor de tv en in de bioscoop....naar de kinderfilms.

- Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?

Ik ben altijd gek geweest van film. Ik huurde vaak films als kind en dan keek ik ze steevast twee keer. De dag waarop ik de film huurde en de dag erna nog eens. Eenmaal in Amsterdam is het echt los gegaan. Dat komt door het aanbod, vele leuke filmhuizen en videotheken die niet luisteren naar de naam “Videoland”. Een huisgenoot huurde van alles en ook veel onbekend spul. Films van Kitano bv en “Der Golum” (waar blijft een MoC of Criterionuitgave?). Toen was er nog geen dvd....ja kinderen....vroeger.... Wel kocht en kreeg ik veel videobanden zoals de box van Star Wars die eenmaal is bekeken. In 2003 (of 2004) kocht ik een dvdspeler en toen werd het van kwaad tot erger. Ik ontdekte steeds meer mijn eigen smaak en ging toen ook meer importeren. Mn eerste Criterion “Battle of Algiers” was fantastisch. Ook interesseerde ik me meer en meer in cult en Japanse Cinema. De cultvideotheek was als een bedelvaartsoort voor me. Een eind van huis maar ik stapte elke week steevast op de fiets om 5 films voor 5 dagen te huren. Daar huurde ik mn eerste MoC “Onibaba”. Ik was verkocht. Het huren werd minder en minder en tegenwoordig huur ik nooit meer maar schaf ik alleen nog maar aan.

- Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?

Tja....ik kijk films voor mn plezier dus in die zin entertainment. Echter net als met muziek zijn er talloze varianten. Ik zie een gemaakte film dan ook zeker als een kunstvorm. Vele kunstvormen komen samen zoals schrijven, acteren, regisseren, editing, muziek etc etc.

- In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?

Erg belangrijk....het is echt een passie. Ik probeer zo veel mogelijk te zien en het einde van de put lijkt maar nooit te komen. Steeds zijn er nieuwe films, genres of regisseurs die mn interesse wekken. Tevens lees ik veel filmboeken en bezoek ik dagelijks filmsites. Tevens kwak ik mn mening neer op verschillende forums. Soms spreek ik liever niet af met mensen op vrijdagavond ofzo.....er is dan bv een nieuwe bestelling binnengekomen. Dan nestel ik mij lekker neer op de bank en duik ik in het beeldscherm. Het is nu zelfs zo dat als ik een bepaalde film wil zien...ik dat liever alleen doe....in alle rust. Het is wel gebleken dat ik met veel oude films of het cultgebeuren niet hoef aan te zetten bij sommige vrienden. Ook weiger ik bepaalde films op een ***scherm te bekijken. Een eerste kijkbeurt, van een in mijn ogen, goede film wil ik niet verpest zien door een klein schermpje en een lacherige omgeving. Hangt wel van de film af natuurlijk.

- Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?

Eigenlijk koop en kijk ik vooral wat oudere films. Een film die bijvoorbeeld in 2008 is uitgekomen kan ik rustig een paar jaar later zien. Maar dat was niet de vraag. Het gaat mij om een interessante film gemaakt met creativiteit. Zo kan ik erg genieten van het kleurgebruik van Bava of het spannende schaduwspel in een Noir. Special effects zijn leuk om te zien en tegenwoordig kan er steeds meer. Dat maakt in mijn ogen nog geen goede film. Een Lord of the Rings is prachtig gemaakt en ik ken me daar ook heerlijk in verliezen. Een boutfilm als Wanted.....vind ik echt vreselijk. Leuk hoor die special effects.....maar waar is het verhaal, de acteerprestaties....de ontroering. Het stoort me ook wel een dat veel van die films zo goed worden beoordeeld. Als het maar schreeuwt en lawaai maakt. Ik heb veel meer respect voor een Hitchcock die ook veel met techniek bezig was maar altijd in dienst van het verhaal en niet andersom. Verder zie ik liever “old skool” effecten van een Tom Savini. Spuitend bloed en rubberen protheses. CGI-bloed vind ik echt minder. En hoe knap de special effects ook zijn....je ziet en voelt toch dat het nep is.

- Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?

Dat lijkt me ideaal en ik kan dan ook zwijmelen over het bestaan als regisseur. Ik heb wel eens gekeken bij de filmakademie maar werd behoorlijk ontmoedigd. Maar een aantal plaatsen worden per jaar vergeven en dan alleen als je echt goed bent. Je moet ook zelf werk aanleveren en dat heb ik niet. Ik wil het juist leren en daarbij, ik heb de apparatuur niet. Ik heb dan toch het idee dat ik met een veredeld amateurfilmpje op de proppen kom zetten. Wel eens gekeken bij filmopnames voor de filmakademie. Ik had me toen aangemeld als extra. Viel me ook vies tegen. Veel interessant doenerij met schema’s in de hand en dergelijke. Steevast zit er dan een hip grietje bij als runner of productieleider die het leuk vind om een beetje interessant te doen. Kreeg nooit echt het idee dat het om een passie voor film ging. Maar ja....graag gewild maar nooit gedaan.

Film Algemeen:

- Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?

Een zeer moeilijke vraag. Er zijn zoveel goede films en er dan maar 1 uit mogen kiezen.... Film is soms net als met muziek....dan vind je dat weer goed en dan weer wat anders. Als ik er dan toch een mag uit kiezen: L’Armee des Ombres (Army of Shadows) van Jean Pierre Melville.

De stijl van Melville vind ik geweldig. Rustige films met mannen uit de onderwereld met hun eigen codes. Deze film gaat over verzetshelden in WW2. Geen overdreven bombastische heldhaftige daden maar kleine zaken zoals iets van A naar B smokkelen. De mannen hebben ook in deze film hun eigen ongeschreven regels. Een lange film maar zeer spannend. Het einde raakte me ook diep en kwam onverwachts en als een mokerslag. Moet hem dringend nog eens een 2e keer kijken maar die eerste kijkervaring was helemaal top. Soms kan een film ook iets ongrijpobaars zijn. Otto E Mezzo vond ik zeer goed en was op dat moment mn beste film. Onder woorden brengen waarom is bij deze film moeilijker. Zal wel filmmagie heten.

- Wat is je favoriete filmgenre en waarom?

Er zijn een aantal genres die me zeer bekoren zoals Cult, (euro)horror en Film Noir. Wellicht dat cult mn favoriete genre is. Maar wat is precies cult? Ik houd er erg van als er onderwerpen worden aangesneden die me verbazen en die anders zijn. Vreemde films die over het hoofd worden gezien door het grote publiek. Films als Spider Baby, Horrors of Malformed Men en Suspiria…..daar kan ik erg van genieten. Het leuke aan film is dat er zoveel te ontdekken valt. Dan verdiep ik me weer in Aziatische cinema, Film Noir of de klassiekers van Antonioni. Gelukkig hoef ik me niet te beperken tot 1 genre.

- Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?

Eigenlijk gaat het me meestal om de film of regisseur. Er zijn echter wel een aantal acteurs die ik erg graag zie zoals Steve Buscemi. Geweldige kop en kan heerlijk zeiken en kwaad worden zoals in Fargo of Reservoir Dogs. Een andere acteur die ik recentelijk pas echt ben gaan waarderen is Mads Mikkelsen. Geweldig acteur, vooral in de films van Anders Thomas Jensen. Marlon Brando in zn jonge jaren vind ik ook geweldig, zijn prestatie in On the Waterfront vind ik fenomenaal.
Julianne Moore vind ik als actrice eigenlijk nooit tegenvallen. Een vrouw die klasse uitstraalt. Tenslotte (en ik dwaal af….het is er allang niet 1 meer) ben ik erg gecharmeerd van acteurs die geweldige bijrollen vertolken zoals William H. Macy. Ook weer in Fargo of Magnolia.

- Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?

Nu moet ik er echt een aantal gaan noemen. Takashi Miike, een zeer veelzijdig regisseur met films uit allerlei genres. Geen film die me verveelt van hem. Zn beste vind ik Audition en Birdpeople in China. Hitchcock met Psycho en Notorious....alhowel zn hele euvre imposant is. Verder de gangsterfilms van Melville. Argento in zn beginperiode.....

- Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?

Misschien dan toch Robert De Niro. Ik zou hem willen vragen naar zn method acting, hoe hij zich voorbereid. En ik wil heel graag weten waarom hij de laatste jaren van die klote films uitkiest om in te spelen. De man heeft geld zat, als acteren je passie is….ga dan lekker in independents spelen, kies mooie rollen uit. Gooi je mooie carrière niet te grabbel!

- Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?

Ik begeef me vaak in een gebied van films die geweldig zijn maar die niet heeeeel erg bekend zijn bij het grote publiek. Vele Giallo’s, eurohorrors en Aziatische films. Vele films hebben echt met persoonlijke interesse te maken maar sommige zijn echt subliem, ook voor een groter publiek. L’Armee des Ombres wordt bv nooit genoemd als het om beste oorlogsfilm gaat. Als de film bekender zou zijn geweest denk ik dat ie veel beter zou worden gewaardeerd, vooral door het grote publiek. Veel film worden wel door filmbuffs en critici gewaardeerd maar genieten niet veel bekendheid. Een film als Battle of Algiers....een geweldige film die terecht een zeer luxe uitgave van Criterion heeft gekregen. Volgens mij niet in eens als Nederlandse uitgave verkrijgbaar. Dat vind ik zeer jammer want zo blijven veel prachtige films onbekend en ondergewaardeerd. Maar het is ook iets dat je maar moet accepteren. Niet iedereen is op dezelfde manier met film bezig. Er zijn meer mensen die zo af en toe eens een filmpje pakken dan de echte filmliefhebber.
Dat zie je ook in de muziek. De meest creatieve en unieke bands, die moet je opzoeken. Dat wordt niet op de radio gedraaid terwijl de meest infantiele muziek zoals die van de Toppers stadions vol verkopen.

- Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?

Ik zie regelmatig een stukje voorbij komen van The Boondock Saints. Wordt nogal hoog gewaardeerd heb ik het idee. Laatst zelf gekeken en vond het een vreselijke baggerfilm. Duidelijk een film die wil meeliften op de “Tarantino”wave van coole dialogen en vette personages. Ik vond het tenenkrommend slecht. Zo geforceerd, vooral het personage van Dafoe vond ik schaamrood opwekkend.

En tja.....zo kan ik bv de enorme hype van The Dark Knight niet helemaal begrijpen. Een leuke film hoor maar superlatieven als “meesterwerk” die ik vaak voorbij zie komen vat ik niet helemaal.

Verder zijn er films die ik zo tergend vind zoals Crash die dan door zowel critici als filmbezoekers hoog wordt gewaardeerd. Vreselijk. Clichefilms met boodschappen die door je strot wordt geduwd en de symboliek van een boterbloem in een hoop stront.

- Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?

L’Armee des Ombres (alweer) en dan de laatste scene. Ik kan er niets over zeggen ivm spoilers maar er wordt een vreselijke maar begrijpelijke actie ondernomen...geheel in de stijl van Melville. Vervolgens krijgen we een tekst te lezen en is de klap compleet. De hondjesscene uit Umberto D. De eenzaamheid wordt prachtig getoond. De ontroering door de vriendschap met een hondje. Op papier klinkt dit vreselijk melodramatisch maar t werkt verdomme en zit je te janken als een klein kleutermeisje. Ik wordt meestal ontroert bij sobere en subtiele films. Kleine gebaren die heel veel zeggen.

- Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?

Toch veel van Morricone zoals in diverse giallo’s (Bird with the Crystal Plumage....wow!!). Ook de muziek uit Tale of Two Sisters, Naked Island en de track “Adulteress Punishment” uit Cannibal Holocaust zijn muzikale hoogstandjes die perfect de beelden ondersteunen. Zonder die muziek hebben de beelden minder effect.

- Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?

Dan plak en ik knip ik maar mn stukje:

The Ballad of Cable Hogue - Sam Peckinpah -1970

Zelden zo heen en weer geslingerd qua kijkervaring dan tijdens Cable Hogue. Het begin met zn splitscreens vond ik wat knullig, de start werd interessanter, vervolgens kregen we slapstick-achtige scenes zoals fast forwardactie die me niet zo konden bekoren, soms wat saaie stukken, later prachtige subtiele liefdesscenes, wat wijze levenslessen, een stukje ontroering en tenslotte verbazing over het enigszins bizarre en symbolische einde. Mn waardering veranderde dus steeds. Na afloop had ik toch zeker een bijzondere film gezien. Wat maakt een man een man? Er zitten wat minpuntjes in zoals de slapstick momenten en de wat gedateerde muziek. Maar is het eindresultaat is toch bijzonder. Op de dvd staat een interview met Stella Roberts....erg apart. Ze kwam op mij OF zeer onzeker OF zeer zelfingenomen over. Raar mens. Eigenwijze Peckinpah deze film....die dronken etterbak kon toch wel zeer mooie films maken.

- Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?

Het liefste ’s avonds, het moet wel lekker donker zijn. En eigenlijk het liefste alleen. Dan ga ik beter in de film op en hoef ik geen rekening te houden met de smaak van een ander. Ik ben daar best gevoelig voor. Als ik merk dat degene met wie ik een film kijk, er niets aan vind....zit ik zelf ook niet lekker te kijken. Ik ga er ook goed voor zitten. Pak een lekkere borrel erbij en rook er vaak iets naast. Tevens kan ik in een mindere film van een bepaald regisseur die ik hoog heb zitten ook waarderen. Recentelijk bv The Card Player van Argento. Die kun je het beste alleen zien. Ik ben geïnteresseerd in die regisseur en zn oeuvre, dus ploeter ik me door al zn films. Met een ander zou ik dan eerder een Suspiria uitkiezen.

- Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?

Telefoon. Het komt wel eens voor dat ik ook gewoon niet opneem. Een defecte disk is ook razend irritant. Een hoofdstuk dat blijft hangen of wat sommige disks hebben.....een irritant bromgeluid tijdens bepaalde hoofdstukken. Dan ben ik echt flink over de zeik.

Van DVD tot HT:

- Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?

Denk in 2004. Mn eerste dvd was The Killing Fields die ik pas in 2008 heb opgezet.

- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?

Zie hierboven. Bij mn dvdspeler zat de film Swordfish gratis, de snapper.

- Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?

Poeh....dat verschilt per maand. Als ik wat zie en dat wil ik hebben dan bestel of koop ik het. Best veel....ik denk gemiddeld 15 dvd’s per maand. Ik had dvdprofiler wat een kloteklus was om alles in te voeren. Toen werkte dan niet meer ofzo....moest je een nieuwe versie kopen....toen ben ik gekapt. Mn collectie zal rond de 800 zijn....ofzo....

- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?

Ik tel het echt niet....maar zo’n 80 denk ik. Ik koop ook best wat boxen en daar zitten er al snel een stuk of 10 in. Vind het prima, zo heb ik altijd wat te kiezen.

- Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?

De film moet goed zijn, dus goed beeldformaat, mooi beeld etc. Ik check daarom vaak dvdbeaver om te bepalen welke versie de beste is. Vind ik ook leuk aan mn hobby, beetje spitten op het internet. Ik geef niet zoveel om giftsets. Wel kan ik het waarderen als het artwork mooi is van een hoes. Een mooi boekje erbij stijgt bij mij ook in aanzien. Qua geluid maakt het me (nog) niet zo heel veel uit aangezien ik geen surroundset heb. Van oude(re) films wil ik vaak wel de extra’s hebben, zoals die van The French Connection ofzo. Ook van mn favoriete film wil ik graag wat meer weten. Criterion en MoC hebben bv extra’s die leerzaam zijn, die echt de diepte ingaan...dat wil ik dus niet missen en vaak de reden waarom ik voor zo’n duurdere uitgave ga. Ik merk dat ik de extra’s van nieuwere films minder interessant vind. Pratende hoofden van een uur vind ik ook vaak niet boeiend. Kijk bv naar de uitgaves van Peter Jackson.....ooit braaf aan de extra’s begonnen van King Kong en LotR maar mijn God.....daar is niet doorheen te komen. Gewoon too much. Recentelijk nog een aantal featurettes gezien van The Bourne Ultimatum. Maar na stunt nummer zoveel heb ik het wel gezien.

- Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?

Ik ben erg blij met mn Criterioncollectie in zn geheel. Een prachtuitgave is bv Battle of Algiers. Verder ben ik zeer blij met vele uitgaves van NoShame. Die maatschappij is failliet en vele uitgaves zijn OOP. Ik ben daarom blij dat ik nog prachtige exemplaren in huis heb. Verder heb ik vooral dvd’s die iedereen kan kopen.....niet veel limited editions (staat wel vaak op de hoes maar is natuurlijk gelul)....of het moet de houten doos zijn van The Wicker Man. Verder heb ik nog de Star Wars trilogy met een handtekening van die dwerg (niet lullig bedoeld). Maar dat boeit me echt geen reet. Handtekeningen verzamelen vind ik eigenlijk iets voor kinderen. Ik weet iemands naam wel....waarom dat bevestigd willen zien op een voorwerp? Oh….toch een giftset die ik erg leuk vind; the Emilio Miraglia Killer Queen box set. Prachtige doos, action figure en een dubbel dvd incl boekje. Ik vind het vooral gaaf dat zulke onbekende cultfilms een prachtige uitgave hebben gekregen (NoShame).

- Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?

Dat zal wel een gebeuren maar ik ben eigenlijk ruim tevreden met dvd. Ik zie er een beetje tegenop om weer een nieuw format te gaan omhelzen. Dan ga je waarschijnlijk weer dubbeldippen. Ik zal eerder voor een flatscreen gaan dan voor een Blu-Ray. Ik vind de schijfjes nu ook nog te duur.

- Heb je een Home Theater setup thuis?

Neuh

- Welke merken zitten daarin?

Ik heb een Philips breedbeeldtv, Tannoy boxen en een NAD versterker (en cd speler). Een JVC regio 2 dvdspeler en een Denver regiovrij dvdspeler. Geluid gaat dus over mne boxen en dat geeft prima geluid.

- Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?

Ik zou wel een flatscreen willen, alhoewel ik lang niet bij iedereen een verbetering zie. Soms bij vrienden, vind ik het beeld niet altijd beter. Vooral bij tv-uitzendingen. Maar ook bij sommige dvd’s....was het beeld zeer mooi op een gewone beeldbuis dan is het beeld ineens minder mooi op een flatscreen. Daar ben ik ook een beetje huiverig voor.... Verder heb ik twee prima boxen. Dat is nog steeds prima voor mij. Wel eens gedacht aan een surroundset maar dan moet ik NOG meer boxen in huis plaatsen met de daarbij horende kabels. Mn twee huidige boxen wil ik namelijk niet vervangen.

- Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?

In de woonkamer.

- Ben je al High Definition proof?

Nee.

- In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?

Hangt wel een beetje van de grootte af van je huiskamer. Films het liefst zo groot mogelijk, mits de beeldkwaliteit goed bewaard blijft.

De site van DVD.nl:

- Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?

25-11-2005

- Hoe ben je hier terecht gekomen?

Ik begon bij het forum van IMDB en later Filmvalley. Later kwam ik terecht op andere filmsites en forums. In het begin las ik alleen maar op bv dvd.nl, cinemavanti en cinema-extreme. Later heb ik me ook op die sites aangemeld en post ik daar ook zeer regelmatig. Ik denk echter dat ik een stapje terug ga doen met het vele stukjes schrijven in 2009. Ik deed dat bij elke film die ik zag. Ik ga wat selectiever worden en ben van plan ook meer te gaan herkijken. Ik heb zoveel dvd’s....dus ipv weer wagonladingen nieuw spul te kopen, is het wel aardig om wat ik heb eens grondig door te ploeteren. Alhoewel.....da’s misschien makkelijker gezegd dan gedaan.....

- Wat heb je geleerd van deze site?

Vooral meningen van anderen, filmtips die men geeft, merken dat er gelijkgestemden zijn.

- Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?

Welke film heb je gezien en wat heb je aangeschaft zijn de twee topics die ik het meest bezoek.
De eerste om te zien wat anderen kijken en vooral.....wat men ervan vind. Ik zie nog steeds alleen titels voorbij komen waarvan ik denk.....wat is hiervan de meerwaarde? Het 2e topic is meer een geruststellend topic.....daaruit blijkt dat er nog meer “gekken” zijn die bijzonder veel bestellen. Ook altijd leuk om te zien als iemand een “gouden tip” heeft en vervolgens nog 10 man dezelfde aankoop doet.....lachen.

- Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?

Nee. Geen tijd en geen behoefte aan.

- Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?

Tja....je bent er natuurlijk zelf bij maar het kan zeker aanstekelijk werken. Als iemand een tip heeft voor een leuke box voor een leuke prijs dan volg je al snel. Maar ik ben zelf ook wel echt een struiner. Voordat ik iets koop, ga ik zelf even verschillende sites af om te zien waar de prijs het gunstigst is. En ik heb zeker ook leuke ruilen of aankopen gedaan via het forum. Ook krab ik mezelf wel eens achter oren als ik zie wat er voor bepaalde dvd’s wordt gevraagd.....vaak nog duurder dan nieuw in de (web)winkel. Ook de toevoeging OOP is blijkbaar een reden om er het driedubbele voor te vragen. Doet me vaak denken aan die handelaren die concertkaartjes opkopen zodat fans naast de pot pissen en er schofterige bedragen voor neer moeten tellen. Ik snap dat je er wat aan wilt verdienen, zeker als iets echt zeldzaam is. Zo heeft een verkoper hier op het forum al zeer ruime tijd een item te koop die ik voor 30 euro 2e hands heb gekocht, deze was nieuw 20 geloof ik. Diegene vraagt er geloof ik 100 euro voor. Dat gaat toch een beetje ver vind ik zelf om de nieuwprijs x 5 te hanteren maar iedereen is natuurlijk vrij daarin.

- Hoe vaak ben je op de site te vinden?

Toch wel elke dag. De site staat vaak gewoon de hele dag aan. Ik kan best heet dwangmatig om de 5 minuten op de “refreshbutton” drukken om te zien of er nieuwe berichten zijn bijgekomen. Vooral als het wat rustiger is op het werk.....

- Ben je verslaafd aan deze site?

Eerder een dwangmatige liefhebber....haha.

- Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?

Vervelend natuurlijk maar paniek is een te groot woord.

- Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?

Moeilijk. Aan de ene kant heb je een bepaald beeld van mensen die door een echte ontmoeting totaal kapot kan worden gemaakt. Het leuke aan een forum is ook het anonieme. Echt iets plannen werkt denk ik niet bij mij. Als er andere forumleden bv ook naar een filmfestival gaan (AFFF) en ik weet dat ze er zijn, vind ik het best leuk om een hand te schudden. Vind het zo wel best....maar wie weet in de toekomst.

Vraag van Wizz-Art: Je vertelde me ooit eens dat je mensen om je heen mist, in je eigen vriendenkring die dezelfde passie delen voor gore en saddistische horror. Is dat inmiddels veranderd of voel je je wat dát betreft nog steeds een vreemde eend in de beit, denk je dat er wat mis met je is?


Nou...dat ging niet zozeer om sadistische horror.....maar om horror en cult in het algemeen. Films als August Underground laat ik gewoon vrolijk aan me voorbij gaan. Als filmliefhebber raak je gewoon vaak erg enthousisast van bepaalde films. Ik wilde dat inderdaad wel eens delen met anderen. Dus zette ik wel eens zo’n film op en merkte dat men daar gewoon heel anders naar keek. Die zijn “andere” cinema vaak niet gewend en dat is eigenlijk wel logisch. Als ik op WIW kijk en zie dat ik in 2008 zo’n 335 titels heb bekeken. Ik denk dat over het algemeen de meeste mensen zo af en toe eens een film huren (ik ken niemand die veel koopt) en een paar keer per jaar naar de bios gaan. Men huurt dan recente films die in de top 20 staan bij de Videoland. Als ik dan aankom met een import dvd zonder Nederlandse subs met daarop een Japanse film uit 1969....dan wordt dat op voorhand al als “vaag” afgeserveerd. Er zijn wel vrienden die ook andere films met me kijken maar over het algemeen niet. Met hun kijk ik liever een Bournefilm ofzo. Ik ervaar film anders en kijk er anders naar. Het is mn hobby. Ben dagelijks op forums te vinden, ik kijk en koop ontzettend veel, lees filmboeken en magazines etc.

Dus ik leg me erbij neer dat het een hobby is waar ik heerlijk zelf van kan genieten. Ik probeer niet meer zozeer andere mensen erbij te betrekken....die “strijd” heb ik opgegeven...haha. En sommige films.....daar moet je toch ervaring voor hebben. Klinkt wellicht wat arrogant ofzo maar zo bedoel ik het niet. Als je veel cultfilms ziet, dan kijk je daar gewoon anders naar. Liet laatst iemand de trailer zien voor “The Big Birdcage” en dan krijg je opmerkingen als “Dat je zulke films leuk vind zeg....”. Die zien “anders” acteerwerk en geen flashy decors....dan is het in veel ogen automatisch slecht.

Met mij is dus niets mis…haha! En daarom zijn forums zoals deze zo leuk, kun je toch je verhaal kwijt en gelijkgestemden “ontmoeten”. Je leert mensen kennen op hun filmsmaak, terwijl die personen verder anoniem blijven.

Nu ik een vriendin heb, kijkt ze wel vaak mee. De twee Pusherfilms vond ze bv echt heel goed. Een Bava of een Film Noir slikte ze minder gretig weg. En jongens zijn over het algemeen meer gecharmeerd van horror en cult. Dat moet je dan ook maar niet gaan forceren en met haar bv de films kijken die we allebei leuk vinden. Op andere avonden geniet ik lekker zelf van mn films die IK leuk vind.


Tot slot:

- Hoe vond je dit interview?

Leuk hoor!

- Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?

Claudio

- Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?

Bij welke film sprong voor jou de “vonk” over als het gaat om wat obscuurder werk? Een bepaalde film waarvan je dacht….van zulke films wil ik er meer zien? Ik merk dat je interessante films kijkt en er ook een aardig woordje over kunt praten. Ben dus benieuwd.

Coen P.
06-01-2009, 20:23
Leuk Mel(ville!) (y)

Jordy van Buel
06-01-2009, 20:29
Erg leuk interview Melvin! Ik kan er ook altijd van genieten als er een bepaalde DVD ineens door iedereen wordt aangeschaft door een 'gouden tip' :mrgreen:

Dennis Oosterhuis
06-01-2009, 20:35
Interessant interview! (y)

DanielC.
06-01-2009, 20:37
Jawel, wederom een goed interview. Die gouden tips zijn inderdaad erg goed, meestal dan.

Erg herkenbaar trouwens, vrienden die je gek aankijken als je met iets exotisch komt. Maarja.we kunnen niet allemaal dezelfde interesses hebben. Toch is het jammer als je op een horror avond Suspiria wil laten zien maar ze vantevoren zeggen dat italiaanse horrofilms bijzonder slecht zijn (terwijl ze er nog nooit 1 gezien hebben!). Dan maar Saw VII.

Melzz
06-01-2009, 20:57
Inderdaad, heeft gewoon met interesse te maken. Laatst nog....een Bava gekeken met iemand. Uiteraard gedubt. Dat ik zulke films kijk waarbij het geluid "zo slecht" is opgenomen....dat is toch geen kijken!!:-P

steven van dijk
06-01-2009, 21:04
Mooi interview, ook leuk om te lezen wat iemand persoonlijke smaak is en het liefste kijkt.

BigLebowski
06-01-2009, 23:55
Leuk interview...ik herken er ook veel in ;)

Brakhage
07-01-2009, 02:16
Leuk om te lezen, maar ik merkte toen ik het las ineens dat je geen DVD profiler hebt Mel... of heb je wel ergens een linkje? Vind het altijd reuze interessant om in collecties van anderen te neuzen namelijk.

Melzz
07-01-2009, 06:47
Leuk om te lezen, maar ik merkte toen ik het las ineens dat je geen DVD profiler hebt Mel... of heb je wel ergens een linkje? Vind het altijd reuze interessant om in collecties van anderen te neuzen namelijk.

Staat in mn interview: "Ik had dvdprofiler wat een kloteklus was om alles in te voeren. Toen werkte dan niet meer ofzo....moest je een nieuwe versie kopen....toen ben ik gekapt. Mn collectie zal rond de 800 zijn....ofzo...."

Ik ben er dus alweer een tijdje mee gestopt. Ik zie het niet zitten om mn collectie weer door te spitten en alles achteraf nog in te voeren. Helaas dus effe geen profiler....:sad:

Marcel v/d H.
07-01-2009, 07:55
Leuk interview wederom! Staan ook weer wat extra titels op mijn Wishlist :)

Patrick van den Hul
07-01-2009, 10:27
Ik heb het weer met veel plezier gelezen. Dankzij jouw posts (en van een groepje anderen), kijk in sinds ongeveer een jaar veel breder (meer genres, landen, stromingen etc.), dieper (oudere films) en veel meer op auteur. Daarvoor dank! (y)
Wat betreft profiler, het is echt een topprogramma hoor en voor die eenmalige prijs van 20 dollar hoef je het ook niet te laten. Invoeren zou je bijvoorbeeld in aantal stappen kunnen doen. Het gaat op EAN dus je kunt er gemakkelijk 100-200 per uur doen.
Gratis alternatief is de collectie optie binnen WhatIWatch. Geen DVD-details, maar grote voordeel is de koppeling met gekeken films, dus o.a. een actuele kijkachterstand.

En last but not least, wat een prachtige foto's! Is ook een hobby van mij ;). Wat voor camera met welke lenzen heb je als ik vragen mag? En heb je nog meer foto's ergens online staan?
(voor het geval dat je internetverslaving nog niet groot genoeg is, DutchPhotoZone is een leuk Nederlands fotografieforum).

Wim S.
07-01-2009, 11:01
Leuk interview Melz, wat betreft L’Armee des Ombres heb je helemaal gelijk, erg indrukwekkende film.

Dus je hebt gestudeerd in Leeuwarden, ken je mijn woonplaats Harkema dan wel aangezien dat maar een paar km's van elkaar af ligt....

Melzz
07-01-2009, 13:18
En last but not least, wat een prachtige foto's! Is ook een hobby van mij ;). Wat voor camera met welke lenzen heb je als ik vragen mag? En heb je nog meer foto's ergens online staan?
(voor het geval dat je internetverslaving nog niet groot genoeg is, DutchPhotoZone is een leuk Nederlands fotografieforum).

Thanks voor het compliment! Ik sta ook op zoom.nl onder de naam....Melzz:-P
Ik heb zelf een Canon 50D incl 28-80 lens. Daarbij ook een 75-300 lens. Ben nog niet zo lang digitaal....de meeste foto's heb ik nog old skool in een fotoboek. Vroeger had ik ook een donkere kamer, deed dus veel zwartwit en dan zelf afdrukken....erg leuk.

Tja....dvdprofiler....ik weet zelf wel at ik heb. En het steeds maar invoeren....ik geloof het wel effe.


Leuk interview Melz, wat betreft L’Armee des Ombres heb je helemaal gelijk, erg indrukwekkende film.

Dus je hebt gestudeerd in Leeuwarden, ken je mijn woonplaats Harkema dan wel aangezien dat maar een paar km's van elkaar af ligt....

Ben wel redelijk bekend met alle plaatsjes....echter Harkema nooit geweest. Wel eens een soort werkstage gelopen in Sexbierum bij Aeolus (technisch doe-centrum). Aardige mensen die Friezen.....stuk of wat vrienden aan overgehouden.

Patrick van den Hul
07-01-2009, 14:22
Thanks voor het compliment! Ik sta ook op zoom.nl onder de naam....Melzz:-P
Ik heb zelf een Canon 50D incl 28-80 lens. Daarbij ook een 75-300 lens. Ben nog niet zo lang digitaal....de meeste foto's heb ik nog old skool in een fotoboek. Vroeger had ik ook een donkere kamer, deed dus veel zwartwit en dan zelf afdrukken....erg leuk.

Hoe vind ik je foto's dan op die site?
Ben zelf altijd al digitaal geweest, heb nu het kleine broertje van die van jou, de 400D.

Melzz
07-01-2009, 14:34
Hoe vind ik je foto's dan op die site?
Ben zelf altijd al digitaal geweest, heb nu het kleine broertje van die van jou, de 400D.

Staan op zich dezelfde foto's als op www.flickr.com (http://www.flickr.com). Maar hier de link naar Zoom:

http://gallery.zoom.nl/user/38440/melzz/myimages/

Maarre...leuk als je je foto's ook ergens neerzet. Flickr vind ik leuker en uitgebreider, leden zijn van heel de wereld. Zitten fantastische foto's tussen. En je kan "virtuele" prijzen winnen....leuk natuurlijk...:)

Patrick van den Hul
07-01-2009, 14:46
Prachtig hoor, het valt me vooral op hoe sterk je composities zijn. Voor de rest zitten ze ook goed in elkaar, maar dat springt er voor mij uit.

Zelf ben ik helaas door een PC-crash alles kwijt. Ik heb er wel ooit een wat geplaatst op DPZ, maar die zijn wel van een klein formaat en ik ben er niet meer helemaal tevreden over (zijn alweer jaren oud). Klik (http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=44&t=22796) en klik (http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=44&t=22443) voor Noorwegen en klik (http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=55&t=23188) voor Denemarken. En klik (http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=44&t=21510) voor nog wat Dierentuinkiekjes. Dit is eigenlijk alles wat nog over is :sad:

Nielsje
07-01-2009, 16:37
"Beetje het Lowlandsgebeuren."

Hoewel ik aantal van die bands op Lowlands heb gezien heb ik de afgelopen jaren niet echt meer het gevoel nog veel originele en afwijkende dingen op Lowlands te zien, het is allemaal een beetje het kaliber kijk mij eens hip zijn, en daar past het publiek zich toch wel op aan. Ik mis de echt goede bands op Lowlands, en daarom ben ik de laatste twee jaar dan ook uitgeweken uit naar Pukkelpop.

Lex v/d Moolen
07-01-2009, 16:50
Leuk interview weer :)
Enne, IJmuiden is best te doen hoor, alleen die Hoogovens is wat minder.

Oudlid_X5
07-01-2009, 19:14
Niets nieuws onder de horizon, Melvin. Dat komt dan ook mede door het filmvalley forum. Vind het dan ook nog steeds jammer dat je daar vertrokken bent. :sad:

Op zich ook wel geinig om te lezen dat je precies hetzelfde denkt over de Film Academy. Klootjesvolk. :-x

Zo te zien word het eens tijd dat ik met Jean-Pierre Melville ga aankloten. Hoe vaak heb ik die naam wel niet gelezen in je interview. :-P

Verder ben ik wel van plan om dit jaar naar het AFFR te gaan. Die keer waar ik Spider Forrest zag smaakte naar meer alleen kwam het er niet van. Maar dit jaar heb ik alle tijd alleen geen geld. Misschien iets regelen via een hotelovernachting ofzo. Dan neem ik Wizz-art ook wel even mee dan kunnen we gezellig kennis maken. Waarbij jij ons je prachtige collectie kan laten zien.

Bedankt voor al die filmtips door de jaren heen. (y) Alleen moet ik nu nog over gaan op Criterion. Heb je een titel in gedachten? :mrgreen:

Ik ben wel benieuwd wat Camera Obscura ons te melden heeft. Op Cinemavanti lees ik vaker zijn bijdragen. Who's next? tolpol of toch jim2873...

Melzz
08-01-2009, 09:12
"Beetje het Lowlandsgebeuren."

Hoewel ik aantal van die bands op Lowlands heb gezien heb ik de afgelopen jaren niet echt meer het gevoel nog veel originele en afwijkende dingen op Lowlands te zien, het is allemaal een beetje het kaliber kijk mij eens hip zijn, en daar past het publiek zich toch wel op aan. Ik mis de echt goede bands op Lowlands, en daarom ben ik de laatste twee jaar dan ook uitgeweken uit naar Pukkelpop.


Met de opmerking "beetje het Lowlandsgebeuren" probeerde ik aan te geven in welke hoek mn interesse ligt qua muziek.

De programmering verschilt per jaar natuurlijk maar er valt elk jaar gelukkig nog genoeg te ontdekken. En dat "hip" zijn.....als je de aankleding bedoeld....dat vind ik juist zo leuk. En qua publiek......ken bijna geen relaxter publiek en altijd vrij divers. En voor mij valt er nog genoeg te genieten; Tool, NIN, Massive Attack, Tricky, Nick Cave, Underworld, !!!, Ministry....allemaal bands die ik de afgelopen jaren heb gezien. En er speelt zoveel, er zit altijd wel wat leuks tussen. Een wereld van verschil in ieder geval met Pinkpop.... Ik kijk nu alweer uit naar drie dagen feest op Lowlands!!

Symphony X
08-01-2009, 22:03
Oh, niels zei het al, idd, komen steeds slechtere bands op lowlands, het type TMF zie je steeds meer.

Hoort Mr Bungle trouwens niet in dat muzieklijstje te staan boven Tomahawk? Goede muzieksmaak verder Tool, Mars Volta... Al eens het post rock/metal pad betreed: Cult of Luna, Explosions in the Sky, Godspeed You Black Emperor(stukje muziek aan het begin van 28 Days Later(nadat de hoofdspeler het ziekenhuis verlaat) is bijv van Godspeed You Black Emperor).

Of wat te denen van Oceansize, Porcupine Tree en Sigur Ros, om maar wat grote namen te noemen, die tegelijkertijd voor het wat kleinere publiek bedoelt is, wat zeker geldt voor Sigur Ros met hun zweverige muziek, welke trouwens ook op lowlands gespeeld heeft afgelopen zomer.

marcelb7
09-01-2009, 11:48
Opeth, Aphex Twin, John Zorn, Tool, Slayer, Henry RollinsHoppetee, 6 op een rij!. U heeft een fijne muzieksmaak.
Qua filmsmaak en favoriete filmmakers komen we ook aardig overeen. Steve Buscemi, Mads Mikkelsen, Kitano, Hitchcock, Savini. L'Armee des Ombres heb ik in de kast staan, maar moet ik nog kijken.

“Der Golum” (waar blijft een MoC of Criterionuitgave?)Nooit gezien, maar een Criterionuitgave sla ik nooit af...

Ik ben erg blij met mn Criterioncollectie in zn geheel.
Heb je de hele collectie? Nee toch hè? Want dan ga ik je een hele nare man vinden! ;)

Stephan Nobelen
09-01-2009, 22:03
Leuk interview, leest lekker weg !

Camera Obscura
11-01-2009, 22:58
Bedankt voor de eer, maar ben niet zo dol op interviews.

Ben hier ook nauwelijks actief, dus ik geef het graag door aan iemand anders.

Sorry voor de late reactie en leuk interview trouwens!

Jordy van Buel
11-01-2009, 23:20
Melzz kun jij mij PMen voor een nieuwe naam, Wiljan reageert namelijk ook niet :)

Camera Obscura
12-01-2009, 20:27
Hé Melzz!

Je hebt PM!

Mocht je zin hebben, moeten we in Amsterdam maar eens een potje bier drinken of een slechte band bekijken. Mag je alles van me weten. Nou ja, bijna alles. :wink:

Groetjes

Wizz-Art
13-01-2009, 21:24
Thanks voor het goede, verhelderende interview en het uitgebreide antwoord op mijn vraag, ben toch weer wat dingetjes te weten gekomen die ik nog niet wist. Kan niet missen dat er ook al een hoop dingen zijn die me reeds bekend waren, "ken" je al 3 jaar nu. Groetjes, je stalker.:-P

Melzz
05-02-2009, 18:57
Heb je de hele collectie? Nee toch hè? Want dan ga ik je een hele nare man vinden! ;)


Beetje late reactie...nee....heb niet de gehele Criterion collectie. Ik bedoelde de collectie die ik zelf bezit. Ben er zeer content mee!!

@Symphony X....Mr Bungle is zeker ook geniaal!! De eerste Tomahawk zet ik echter toch wat vaker op...fantastische plaat.

Melzz
27-03-2009, 17:45
Ik schrijf nu stukjes voor de filmsite Film-O-Rama. Leuk om te doen, hierbij mn eerste stukje van de film State of Violence:

http://www.filmorama.nl/index.php?id=2223

Oudlid_X5
30-03-2009, 16:07
Leuk stukje, Melzz.

Even een andere vraag welke films en op welke dagen loop jij rond op het AFFF?

Zaterdag 18-4 :
14.00 - Let the Right One In
16.10 - Martyrs

Heb je zin in een meeting? Laat even weten want als je daar geen behoefte aan hebt denk ik niet om helemaal naar Amsterdam te gaan voor deze twee films.