PDA

Bekijk de volledige versie : luisterproef



Helspie
07-01-2009, 22:40
Vrijdag (of zaterdag) ga ik samen met m'n vader een luisterproef doen van een aantal luidsprekers...

Graag had ik enkele tips gehad, enkele do's en dont's om er het maximum uit te halen.

De speakers worden blijkbaar in een aparte kamer opgesteld (zowel mogelijkheid voor DVD als CD, stereo als suround).

We gaan een 4 merken testen en vergelijken (B&W, Monitor Audio, Focus Choral en KEF)

Ralph71
08-01-2009, 08:41
Neem veel afwisselende muziek-cd's mee! Zowel zangeressen als zangers, rustig als rock. Klassiek laat ook erg veel horen van een speaker. Zelf test ik altijd met:

Alanis Morissette - Unplugged (als ze gaat slissen is het erg vermoeiend en is speaker te fel i.c.m. versterker)
Metallica - Metallica (spreekt voor zich, met name stem Hetfield moet goed hoorbaar zijn)
Pink Floyd - Echoes (mooi strak laag, veel details)
Dire Straits - Brothers in Arms (The Man's Too Strong kan soms erg fel zijn, terwijl je bij een goede speaker juist de versterker wil opendraaien)

Probeer op deze manier een afwisselende collectie cd's mee te nemen en luister op elke speaker dezelfde nummers voor optimale vergelijking. En vraag ook om thuis te mogen luisteren, bijna elke winkel werkt hier gewoon aan mee. Thuis moet het immers optimaal klinken!

In deze prijsklasse zou ik ook Elac meenemen, deze kan ook erg fraai klinken met de juiste versterker.

Helspie
08-01-2009, 22:19
heb ondertussen een kleine selectie gemaakt... tips mogen nog altijd...
Ik heb vooral gekozen voor persoonlijk favorieten, de muziek die ik echt wil herondekken via m'n installatie... Ik ben geen audiofiel en niet echt klassiek liefhebber, hoef dan ook de speakers niet te ontleden. Ga beetje af op reviews op het net en zal vooral m'n persoonlijke smaak ook volgen.
Moest ik echt gaan selecteren via klasieke tracks en jazz bv, zou ik mezelf voor de gek houden denk ik.

Foo Fighters : Miracle
Tori Amos :Scarlets walk
Tracy Chapman : Fast car
Smashing Pumpkins : For Martha
Coldplay : Politik
David Bowie : Thursday's child
Womack&Womack : Slave
Arsenal : Saudade pt.2
Deus : The real sugar
Arid : Believer - you are
The magic circle : verzameling van "mistyc" muziek (filmmuziek, newage, folk, enz...)

Ik neem ook de DVD van "Swordfish" mee en een live DVD van U2.

Nyarlathotep
09-01-2009, 10:35
Wat had ik ook alweer mee?

De nieuwe Blade Runner soundtrack van Vangelis in ieder geval.
Voor de rest wat industrial, electro, rock, metal, triphop en wat andere zaken.
Ik nam wel overwegend cd´s mee met een goed geluid (dus geen low budget death metal plaatje).
Natuurlijk wel 1 of 2 mindere cd´s ter referentie.
Neem gewoon muziek mee die je veel luisterd, en zorg voor afwisseling.

Edgar Smit
18-01-2009, 14:04
Nog een tip voor een luidspreker merk, Q-accoustics.
een absolute must ter vergelijking.

Bettina
18-01-2009, 14:39
Wij hebben net nieuwe gekocht.
Quad L21

Erg mooi geluid.

Van Bowie zou ik niet Thursdays Child meenemen. Maar van hetzelfde album heathen bv. Zit veel meer in.

Alexander D
18-01-2009, 16:36
Mooie speakers!!!

joostpolletje
20-01-2009, 09:44
Heb je al een verslag geschreven van deze luistersessie?