PDA

Bekijk de volledige versie : Dipolaire speakers surround



Helspie
11-01-2009, 12:18
Zijn deze onmisbaar, of kan ik met een paar shelfspeakers ook een surround sound bekomen? Spreek dan wel over een 5.1 opstelling.

PorscheHD
11-01-2009, 13:38
Kan ook prima met andere soort speakers hoor..

Nyarlathotep
11-01-2009, 21:59
Wat ik mij afvraag is of je dipool speakers echt tegen een vlakke muur moet hangen. Ik zit zelf ook in dubio w.b.t. mijn achterspeakers.
Ik zal komende week mijn HT-in-wording eens een plekje geven op dit forum, met wat uitleg erbij. De muur waar mijn achterspeakers moeten komen is nogal onconventioneel, en waarschijnlijk moet 1 speaker in een boekenkast...

Gerco Stuivenberg
12-01-2009, 22:18
Wat ik mij afvraag is of je dipool speakers echt tegen een vlakke muur moet hangen. De muur waar mijn achterspeakers moeten komen is nogal onconventioneel, en waarschijnlijk moet 1 speaker in een boekenkast...
Dipools kun je beter niet in een boekenkast plaatsen vanwege het afstralen naar de zijkanten. Normale bookshelfs lijkt mij dan beter. ;)

Je moet ze ook niet in een hoek plaatsen, want dan is het effekt weg. :(

Mirickle
10-02-2009, 17:50
Ik heb begrepen dat dipoles vooral toegepast worden in kleinere ruimtes, als je niet genoeg ruimte kunt maken tussen je oren en je speakers :)

Je zou dan met dipoles een beter surroundeffect krijgen dan met direct afstralende (normale) speakers. Ben zelf naarstig op zoek naar een paartje Kef Q2ds dipoles om het uit te proberen :)

Gerco Stuivenberg
10-02-2009, 20:27
Ik heb begrepen dat dipoles vooral toegepast worden in kleinere ruimtes, als je niet genoeg ruimte kunt maken tussen je oren en je speakers :)

Je zou dan met dipoles een beter surroundeffect krijgen dan met direct afstralende (normale) speakers. Ben zelf naarstig op zoek naar een paartje Kef Q2ds dipoles om het uit te proberen :)
Het is idd mogelijk om met di-poles een beter surround te krijgen, maar dit kan alleen als de ruimte voldoende mogelijkheden heeft voor reflektie van het geluid. Wanneer er bvb links van, rechts van of achter de luisteraar(s) gordijnen hangen is dit niet het geval. Deze absorberen het geluid waardoor het minder diffuus zal klinken. In zo'n geval ben je beter af met direkt stralende luidsprekers.

Het is dus afhankelijk van de akoestische mogelijk van de ruimte of je di-poles kunt gebruiken. :|