PDA

Bekijk de volledige versie : Luister ik wel echt naar DTS? (vraagje over encodering)



scorpion69
21-01-2009, 10:56
Ik vraag me af of ik wel echt naar DTS luister. Ik heb een stereo versterker en die is met analoge kabels verbonden met mijn dvd-speler die een DTS-chip heeft. Ik heb de dvd-speler zo ingesteld dat hij het dts-signaal moet encoderen (decoderen??). Maar krijg ik wel echt DTS te horen aangezien het signaal over analoge kabels naar mijn versterker gestuurd wordt?

(het klinkt trouwens wel fantastisch, beter dan toen ik nog een av-receiver had)

Mr_Parker
21-01-2009, 15:15
Als je op de betreffende dvd die je afspeelt in de setup het aanwezig DTS spoor hebt geselecteerd en je hoort ook daadwerkelijk geluid dan hoor je ook echt het DTS spoor. Uiteraard hoor je in jou situatie dan natuurlijk wel alleen de 2 stereo kanalen voor, ik neem ten minste aan dat je ook maar 2 analoge kabels tussen de speler en versterker hebt.
Controleer wel even of je misschien in de setup van je speler kunt aangeven of je ook maar deze 2 speakers hebt. In zo'n geval kan hij hier rekening mee houden en het geluid van de achter kanalen evt mee mixen in de voor kanalen.

Een redelijk goede handgreep om te controleren of je ook daadwerkelijk DTS hoort is luisteren of je geluid hoort bij de DTS logo intro (die met bijv de piano) op een orignele dvd. Bij die intro is er uitsluitend een DTS spoor, deze intro zie je dan normaal ook alleen als je in de dvd setup hebt aangegeven dat je het dts spoor wil. In de andere gevallen zie je dan normaal de DD intro.

scorpion69
21-01-2009, 16:07
Als je op de betreffende dvd die je afspeelt in de setup het aanwezig DTS spoor hebt geselecteerd en je hoort ook daadwerkelijk geluid dan hoor je ook echt het DTS spoor. Uiteraard hoor je in jou situatie dan natuurlijk wel alleen de 2 stereo kanalen voor, ik neem ten minste aan dat je ook maar 2 analoge kabels tussen de speler en versterker hebt.
Controleer wel even of je misschien in de setup van je speler kunt aangeven of je ook maar deze 2 speakers hebt. In zo'n geval kan hij hier rekening mee houden en het geluid van de achter kanalen evt mee mixen in de voor kanalen.

Een redelijk goede handgreep om te controleren of je ook daadwerkelijk DTS hoort is luisteren of je geluid hoort bij de DTS logo intro (die met bijv de piano) op een orignele dvd. Bij die intro is er uitsluitend een DTS spoor, deze intro zie je dan normaal ook alleen als je in de dvd setup hebt aangegeven dat je het dts spoor wil. In de andere gevallen zie je dan normaal de DD intro.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik was gaan twijfelen of DTS wel over een analoge kabel ging, maar door jouw reactie weet ik zeker dat ik echt DTS geluid heb.

Ik heb in het menu van de dvd-speler aangegeven dat ik maar 2 speakers heb dus alles wordt gemixt naar 2 kanalen. Ook selecteer ik altijd dts als de dvd die track bevat en ook hoor ik die piano intro en de andere dts intro.

Ik ben weer helemaal gerustgesteld, dank je! :)