PDA

Bekijk de volledige versie : Plotseling afspeelproblemen Sony BDP-S350



hklink
08-02-2009, 11:00
Sinds gisteren ondervind ik grote afspeelproblemen met mijn Sony BDP-S350 speler. Ik heb het apparaat ruim 3 maanden probleemloos gebruikt, maar sinds gisteren is het mis. Hij herkent vrijwel geen enkele disc meer, zowel DVD's als BD worden meestal niet meer herkend.

De problemen begonnen met het afspelen van de gisteren aangeschafte DVD van Conquest of Paradise. Na lang proberen de disc in te lezen gaf de speler aan dat de disc niet kon worden afgespeeld. Ik heb vervolgens nog enkele discs geprobeerd zoals Saving Private Ryan (DVD), Die Hard 4.0 (BD), The Mummy Returns (BD) en American Gangster (BD). Ze werden allemaal niet herkend, terwijl ik TMR onlangs nog gekeken heb.

Ik heb het apparaat vervolgens uitgeschakeld en na 1 minuutje weer aangezet. Dit had geen effect. Vervolgens heb ik de fabrieksinstellingen teruggezet. Daarmee leek het probleem verholpen, want de DVD van SPR werd wel herkend en probleemloos afgespeeld. Ik heb de hele film gekeken en nergens problemen ondervonden. Ik dacht dat de problemen verholpen waren, maar helaas. Ik probeerde weer enkele van bovengenoemde discs af te spelen, maar de discs werden niet meer herkend. American Gangster lukte na drie pogingen ineens wel. SPR werd vervolgens ook niet meer herkend. Ik heb vervolgens de spanning van het apparaat gehaald en een minuutje gewacht. Na het opnieuw starten van de speler werd mij gevraagd om enkele zaken in te stellen, net zoals bij de in gebruikname van de speler het geval was. De problemen waren niet verholpen.

Vanmorgen ondernam ik een nieuwe poging en zowaar: TMR werd meteen herkend en afgespeeld. Vervolgens AG nog eens geprobeerd, maar deze werd niet herkend. TMR werd vervolgens ook niet meer herkend.

Ik heb tijdens deze testperiode nog iets heel vreemds meegemaakt: na het wisselen van een disc leek het alsof de volgende disc herkend werd. Vervolgens toonde de speler ongeveer 2 seconde materiaal van de vorige disc! Dit heeft zich daarna niet meer voorgedaan.

Overigens heb ik zowel een DVD+R als een DVD+DL gebrand en deze worden zeer snel herkend en afgespeeld! Dat bevreemdt mij nog het meest.

Wie herkent dit probleem en/of heeft suggesties om te proberen de speler weer aan de praat te krijgen? Mij lijkt het een defect.

Voor de goede orde: ik heb nooit de firmware van de speler geupdate. Ik weet niet of het verstandig is dat nu te proberen.

hklink
08-02-2009, 12:41
UPDATE: Ik heb zojuist nog wat getest en het lijkt er nu op dat hij alleen geen BD's meer wil afspelen. Conquest Of Paradise, The Pianist, Brotherhood Of War en Wild Africa (allemaal dvd's) werden wel geaccepteerd.

Bij BD's geeft hij bij meestal bij de eerste poging aan dat er geen disc in de speler zit en bij een tweede poging van dezelfde film wordt meestal de fout getoond dat de disc niet herkend wordt (unknown).

Michael Hamers
08-02-2009, 14:27
Erg vreemd idd. Heb je wel de laatste update erop gezet? Of gaf dat juist deze problemen? Lijkt me iets voor de technische dienst van Sony...

hklink
08-02-2009, 15:39
Erg vreemd idd. Heb je wel de laatste update erop gezet? Of gaf dat juist deze problemen? Lijkt me iets voor de technische dienst van Sony...Ik heb de oorspronkelijke firmware nog op de speler staan. Voor de zekerheid ga ik hem maar updaten. Wie weet los ik daar de problemen mee op. Ik heb nog garantie en bovendien mijn Pioneer DVD-speler nog staan, dus ik kan in ieder geval nog dvd's kijken als de S350 onverhoopt ter reparatie naar Sony moet.

Daimler Freak
08-02-2009, 16:10
Lijkt mij neigen naar een beschadiging van de lens. Voor een dvd is een minder precieze lens nodig dan een blu-ray. Dat zou verklaren dat hij nog wel dvd's leest en geen blu-ray's. Maakte de 350 een vreemd geluid toen hij de dvd van conquest of paradise ging inlezen? Misschien dat de dvd scheef de speler in is gekomen of iets dergelijks.

barend
08-02-2009, 16:11
Lijkt op een defekte blauwe laserunit.

hklink
08-02-2009, 16:28
Ik heb zojuist de firmware update uitgevoerd en de problemen lijken daarmee verholpen. de BD's van Troy, American Gangster en Vantage Point werden allemaal keurig zonder problemen gestart en weergegeven. Ook de DVD's van Conquest of Paradise, The Pianist en Brotherhood of War werden probleemloos afgespeeld.

Michael Hamers
08-02-2009, 16:30
Ik heb zojuist de firmware update uitgevoerd en de problemen lijken daarmee verholpen. de BD's van Troy, American Gangster en Vantage Point werden allemaal keurig zonder problemen gestart en weergegeven. Ook de DVD's van Conquest of Paradise, The Pianist en Brotherhood of War werden probleemloos afgespeeld.

(y)

swassink
07-02-2011, 15:34
Al een tijdje heb ik een soortgelijk probleem met deze speler.

De speler weigert ineens sommige blu-rays te spelen. In een enkel geval pakt hij de blu-ray wel, maar dan lijkt het mis te gaan halverwege de film: stotterend beeld, of gewoon helemaal stilstaand (zou dit na een laagwisseling kunnen zijn?).
Wat opvalt: het is alleen bij animatie blu-rays. Hoe gek het ook klinkt, dit probleem heb ik alleen bij blu-rays van Madagascar, Cars, Up, The Wild etc. Gewone films speelt hij wel af! Dit klinkt gek, maar is echt zo.

De speler is geupdate tot en met versie 21 (de laatste die ik op de Sony-site kan vinden). Dus daar ligt het niet aan.

Onlangs bijvoorbeeld Toy Story 3 gekocht en die doet het wel. Alleen gaat ie steeds meer blu-rays weigeren.

Iemand een idee?

Werner
07-02-2011, 17:35
Bij Sonyspelers is regelmatig de firmware updaten een must, ik ben al 2-3 keer een titel tegengekomen die niet wilde afspelen voor de update en erna wel (zoals de EE van Avatar). Vooral als er veel technische foefjes op de disc staan pleegt dit al wel eens een probleem te zijn. De titels die jij noemt zijn echter nieuw.

Michael Hamers
07-02-2011, 19:10
Vreemd dat het alleen bij animatiefilms is... Heeft m.i. in deze niets met firmware te maken, omdat het al wat oudere films zijn en het dus vlekkeloos zouden moeten doen. Misschien een defect? De lens is wellicht vies. Schroef het apparaat open en maak de lens voorzichtig schoon met een beetje schoonmaakalcohol op een wattenstaafje...

peptalk
07-02-2011, 19:39
Ik zou met openmaken wel even wachten als de garantie nog niet verlopen is....

swassink
08-02-2011, 08:08
Helaas is de garantie al verlopen, anders had ik al bij de winkel gestaan...

Het is echt heel raar met die animatie films! Ik ben echt nog geen "gewone" film tegengekomen die hetzelfde probleem geeft.

Nogmaals: na de laatste update pakt hij nu alle blurays, alleen bij veel animatie-blu rays gaat het beeld haperen of zelfs helemaal stil staan.

Over het schoonmaken.... Ik ben niet zo technisch. Is een schoonmaakblu-ray (als die al bestaan) ook een optie?

Phil Neutral
08-02-2011, 08:22
Het is bijzonder jammer om te moeten constateren dat veel fabrikanten na 2 jaar(toevallig ook de garantiebepalingen) weigeren om nog firmware updates uit te brengen voor hun "verouderde" toestellen. Niet iedereen koopt immers om de 2 jaar een nieuwe blu-ray speler. Jammer dat we tegenwoordig echt leven in een wegwerpmaatschappij.
Heb je trouwens al eens een volledige reset gedaan van je speler. Soms kan dat bepaalde problemen oplossen maar een garantie daarop kan ik je natuurlijk niet geven.

Michael Hamers
08-02-2011, 09:00
Helaas is de garantie al verlopen, anders had ik al bij de winkel gestaan...

Het is echt heel raar met die animatie films! Ik ben echt nog geen "gewone" film tegengekomen die hetzelfde probleem geeft.

Nogmaals: na de laatste update pakt hij nu alle blurays, alleen bij veel animatie-blu rays gaat het beeld haperen of zelfs helemaal stil staan.

Over het schoonmaken.... Ik ben niet zo technisch. Is een schoonmaakblu-ray (als die al bestaan) ook een optie?

Je kunt idd ook zo'n schoonmaak disc gebruiken, maar dat is wel wat duurder. Koop in ieder geval een goede. Ga voor advies naar een speciaalzaak.

swassink
08-02-2011, 15:16
Heb (via internet) een naar mijn idee goede blu ray cleandisk aangeschaft. Even afwachten dus tot ie binnen is.

Vanmiddag met mijn zoontje Toy Story 3 gekeken: geen probleem. Daarna meteen Car, Madagascar, The Wild en Up gecheckt: allemaal na ongeveer een uurtje nog steeds stilstaand beeld/haperingen. Blu rays zelf zijn schoon.

Wordt vervolgd....

Phil Neutral
08-02-2011, 15:20
Het is toch weg vreemd dat het enkel bij animatiediscs voorkomt. Als de lens vuil zou zijn dan zou je het ook bij andere films moeten zien.

swassink
10-02-2011, 19:39
Vandaag ontvangen: blu ray cleaning disk..... tenminste...... dat staat op de factuur en op de hoes.

Zodra je de disk opstart geeft hij zelf aan dat het een dvd-reininging disk is.

Ben ik opgelicht?

Het lijkt mij namelijk dat als ik de blu ray lens wil schoonmaken, je een blu ray moet afspelen.

Als je een dvd afspeelt, maak ik slecht de dvd-lens schoon. Klopt dat? Er zitten toch 2 lenzen in?

Michael Hamers
11-02-2011, 14:47
Als het goed is zit er gewoon een klein borsteltje op. Die gaat over beide lenzen volgens mij...