PDA

Bekijk de volledige versie : 2 vraagjes



Patrick van den Hul
23-02-2009, 15:47
Ik heb van iemand een digitaal TV kastje overgenomen, maar heb 2 'probleempjes':

1) Bij veel zenders heb ik opeens een 2.35:1 beeldverhouding (o.a. NL1,2 en 3) met dus boven en onder behoorlijke zwarte balken, terwijl dit voorheen niet zo was. Geen van de instellingen van mijn TV geeft een vol beeld zonder dat dingen gecropped worden.
Hoe komt dit en is dit op te lossen?

2) De beeldkwaliteit valt tegen. Het beeld is beduidend scherper, maar ik heb een behoorlijk hoeveelheid ruis in beeld. Van deze ruis heb ik bij 'gewone' TV zonder tussenkomst van het kastje geen last.

Alvast bedankt!

Roger Weerts
23-02-2009, 15:52
Ik heb van iemand een digitaal TV kastje overgenomen, maar heb 2 'probleempjes':

1) Bij veel zenders heb ik opeens een 2.35:1 beeldverhouding (o.a. NL1,2 en 3) met dus boven en onder behoorlijke zwarte balken, terwijl dit voorheen niet zo was. Geen van de instellingen van mijn TV geeft een vol beeld zonder dat dingen gecropped worden.
Hoe komt dit en is dit op te lossen?

2) De beeldkwaliteit valt tegen. Het beeld is beduidend scherper, maar ik heb een behoorlijk hoeveelheid ruis in beeld. Van deze ruis heb ik bij 'gewone' TV zonder tussenkomst van het kastje geen last.

Alvast bedankt!

Al in het menu van de decoder rondgehuppeld ?

Daar kun je ook van alles instellen mbt beeldverhoudingen.

Ruis bij een digitaal beeld, nooit van gehoord, normaal bij een slecht signaal blokvorming of zelfs zwart beeld maar ruis ???

Geen idee met welke kabel je hem gebruikt, maar probeer eens een andere aansluiting.

Groet Roger.

Patrick van den Hul
23-02-2009, 16:59
Bedankt voor de menu-tip, heb ik me nog niet in verdiept, ga ik binnenkort doen.

En ja, inderdaad ruis. Geen blokvorming, geen zwart beeld, gewoon pure beeldruis. Korrelig beeld.
Vreemde is dat ik hier geen last van had voorheen.

Aansluiting is SCART, maar ik zag zo gauw ook geen andere optie op het kastje.

Roger Weerts
23-02-2009, 17:17
Bedankt voor de menu-tip, heb ik me nog niet in verdiept, ga ik binnenkort doen.

En ja, inderdaad ruis. Geen blokvorming, geen zwart beeld, gewoon pure beeldruis. Korrelig beeld.
Vreemde is dat ik hier geen last van had voorheen.

Aansluiting is SCART, maar ik zag zo gauw ook geen andere optie op het kastje.

En je hebt ook daadwerkelijk de scartingang op je tv gekozen (EXT1 / AV1), en kijkt niet toevallig naar de "loop out" van de coax uit van je digitale ontvanger ?

Grt Roger.

Patrick van den Hul
23-02-2009, 19:22
En je hebt ook daadwerkelijk de scartingang op je tv gekozen (EXT1 / AV1), en kijkt niet toevallig naar de "loop out" van de coax uit van je digitale ontvanger ?

Grt Roger.

Dat gaat al boven mij pet. Ik weet alleen dat mijn witte tv kabel in mijn kastje zit en dat er van dat kastje naar de tv een Scart loopt.
Uiteraard kijk ik naar dat kanaal...

Roger Weerts
23-02-2009, 19:50
Dat gaat al boven mij pet. Ik weet alleen dat mijn witte tv kabel in mijn kastje zit en dat er van dat kastje naar de tv een Scart loopt.
Uiteraard kijk ik naar dat kanaal...

En ik maar denken dat mensen van de dvd.nl redactie een schat aan kennis hebben mbt HT :-P

In elk geval weet ik het dan ook even niet. Wat ik wel nog weet te vertellen. Afhankelijk wat je heb overgenomen, bv. Een digitale decoder icm een Ziggo smartcard, dat je die op je eigen adres (lees: aansluiting) moet laten activeren om optimaal te ontvangen. Dit weet ik toen ik deze bij mijn ouders heb aangesloten toen wij de onze niet meer gebruikte (overstap ADSL2 internet/telefonie/tv)

In de centrale wordt een en ander mbt elke specifieke aansluiting ingesteld, je hebt immers diverse abbonementsvormen (minder of meer uitgebreid zoals Film1, Sport, Digitaal Totaal)

Met die "loop" kun je eventueel naar een recorder om die ook van het antenne signaal te voorzien.

Grt Roger.

Arnold van Oostrum
03-03-2009, 09:32
Bedankt voor de menu-tip, heb ik me nog niet in verdiept, ga ik binnenkort doen.

En ja, inderdaad ruis. Geen blokvorming, geen zwart beeld, gewoon pure beeldruis. Korrelig beeld.
Vreemde is dat ik hier geen last van had voorheen.

Aansluiting is SCART, maar ik zag zo gauw ook geen andere optie op het kastje.
Heeft je digitale ontvanger alleen maar een scart aansluiting?
Dan heb je waarschijnlijk een gewone SD digitale ontvanger van Samsung?
In combinatie met je HD scherm niet de meest optimale keuze.

Het korrelige beeld kan meerdere oorzaken hebben. Een matige kwaliteit scart kabel. Of jouw tv gaat minder goed om met een SD signaal.

Bij HD schermen is mijn advies om ALTIJD een ontvanger te kopen die een HDMI uitgang heeft en eigenlijk ook alleen maar een HD digitale ontvanger aan te schaffen.

Patrick van den Hul
03-03-2009, 09:35
Heeft je digitale ontvanger alleen maar een scart aansluiting?
Dan heb je waarschijnlijk een gewone SD digitale ontvanger van Samsung?
In combinatie met je HD scherm niet de meest optimale keuze.

Het korrelige beeld kan meerdere oorzaken hebben. Een matige kwaliteit scart kabel. Of jouw tv gaat minder goed om met een SD signaal.

Bij HD schermen is mijn advies om ALTIJD een ontvanger te kopen die een HDMI uitgang heeft en eigenlijk ook alleen maar een HD digitale ontvanger aan te schaffen.

Deze was gratis (y) Mijn vader gebruikte deze eerst, maar heeft nu een schotel.
Overigens had hij dit probleem niet...

En ja helaas... Er zit alleen een Scart aansluiting op. Dat vond ik al zeer vreemd, dat men een digitaal product maakt met alleen zo'n verouderde aansluiting, maar ik heb toch echt 3x goed gekeken.

Heeft het nog nut om met de instellingen te spelen? Zo niet, dan gaat die maar weer retour. Misschien kan mijn vader 'm nog op Marktplaats slijten of anders iemand er gratis blij mee maken.

Zoals het er nu uitziet, is het eerder een achteruitgang dan vooruitgang...

Patrick van den Hul
12-03-2009, 06:32
De ruis blijft helaas...

Beeldformaat is opgelost, instellingen stonden verkeerd... Ging er vanuit dat die op 16:9 stond, maar mijn vader heeft blijkbaar altijd op 4:3 gekeken.