PDA

Bekijk de volledige versie : Filmdiscussie: Swordfish (SPOILERS!!!)



Nathan Strik
05-07-2002, 01:33
Wegens het succes van de andere "Filmdiscussie:....." thread over Memento (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=8758), start ik een tweede over een film waar volgens mij ook best wel wat over te zeggen is en die volgens mij ook door veel mensen gezien is. Ideaal dus voor deze tweede discussie-thread.

De grote vraag natuurlijk in deze film is: waar houdt nationalisme op en waar begint terrorisme?!?
Heel actueel in deze tijd lijkt me. Hoe vinden jullie bijvoorbeeld dat dit gegeven is uitgewerkt in deze film? En is Gabriël nu een "good-guy", of een "bad-guy"?!?

Ik ben benieuwd naar jullie visie over deze film.

Edwin V
05-07-2002, 07:00
Offer je één kind op om er 10 te kunnen redden? of 100? of 1000?

Ik vind dat je niet mag beslissen over de onschuldige levens van anderen ook al zou je er meer levens mee kunnen redden. Een normale president die hierover moet beslissen doet dit in de meeste gevallen ook niet. Hij offert ook geen mensen op. Hierdoor staat hij dan wel zwakker in zijn schoenen maar dat is de prijs van de vrije samenleving die wij hebben.

Gabriël is duidelijk de bad guy. Hij doet precies hetzelfde als de terroristen. Ik denk dat de CIA geen geweld hoeft te gebruiken om bij de financiële middelen van Swordfish te komen. Die kunnen wel infiltreren in de bank met een hacker (of kopen een bankmedewerker om). Dus die hele gijzeling is overbodig en onnodig risicovol. Gabriël zou immers zelf zo door een sluipschutter kunnen worden doodgeschoten.

Anonymous
05-07-2002, 07:00
Dat is juist de moeilijkheid van criminelen en terroristen die actie
ondernemen met een doel.Aan de ene kant kan je het begrijpen
en in sommige gevallen keur je het zelfs goed, maar aan de
andere kant besef je ook dat het gewoon niet menselijk is.

In Swordfish weet ik het allemaal netzo niet.Stan de hacker
vind ik een beetje de speelbal in het verhaal en wordt alle
kanten op gesleurd, dus geen schuld aan hem iig.En Gabriel
was in mijn eigen ogen niks meer dan een ordinaire dief met
een rare levenswijze en een belachelijke filosofie.

Verder is de film echt toppie, zeker het kijken waard als je
hem nog niet gezien heb.

Haay1971
05-07-2002, 15:57
Ik heb hem onlangs (als DivX) gezien en ik vond het een spannende onderhoudende film.

Toch zaten er wel een paar vreemde momenten in de film.

Bv. wanneer ze in de bus stappen op weg naar het vliegveld, dan krijgt Stan duidelijk de rocket-launcher te zien die ze inpakken, als een soort hint.

Even later op het dak van die wolkenkrabber gebruik Stan die RL om de heli uit de lucht te schieten. De medewerkers van Gabriel komen daarbij dus allemaal om en het lijkt wel of Gabriel het zo gepland heeft om in de chaos te kunnen ontsnappen. Maar waarom werken die medewerkers van Gabriel hieraan mee? Er is geen aanwijsbare andere reden om die RLs in te pakken dan om die heli mee op te blazen.

Verder spelen (?) die zogenaamd undercover DEA agente is en Gabriel onder één hoedje, blijkt aan het eind. Maar om Stan onder druk te zetten het geld weer op de juiste rekeningen te zetten laat Gabriel haar wel aan haar nek ophangen. Waarbij ze gemakkelijk zelf had kunnen stikken.

Soe
05-07-2002, 16:25
ten eerste vind ik Gabriel een zieke geest hebben, maar jah, dat te zijde, maar ik vind wel dat hij de bad guy is, hij kan wel een groot amerikaanse nationalist zijn maar dan op een foutive instelling, hij jat ten eerste geld van de overheid om daarvan wapens te kopen en dergelijke om terroristiche aanvallen te doen, wat ten eerte al niet goed is voor onschuldige mensen, maar wat me eigenlijk een beetje raar vind dat hij eigenlijk Israeler is of naja, hij is geen ammerikaan tenminste, of hij moet heel veel van amerika houden dan, je hebt gewoon teroristen in alle soorten en maten, hij was een zieke soort ervan, hij heeft zijn weg goed uitgestippeld door leugens en bedrog, maar ik snapte niet eigenlijk van dat Stan een dode Gabriel zag in de wijnkelder, was dat ook van zijn plannen ofzo?

Nathan Strik
05-07-2002, 16:51
ik snapte niet eigenlijk van dat Stan een dode Gabriel zag in de wijnkelder, was dat ook van zijn plannen ofzo? Ja, dat was bedoeld als afleiding. Zie ook aan het einde, als ze Gabriels lichaam identificeren, dat lichaam wás dus die dubbelganger die dood in de wijnkelder lag eerder in de film.

Kasper P.
05-07-2002, 20:19
Ik had hem zelf in de bios gezien en ik heb hem direct op dvd aangeschaft (toen hij niet uit was). Leuke en onderhoudende film met een geweldig idee dat vrij goed is uitgewerkt maar wat beter had gekunt. Maar desondanks een van m'n leukere (lees niet geweldige) film in m'n collectie!

Reinbo
11-04-2003, 10:52
Wat heeft de Swordfish discussie nou eigenlijk met de poll te maken???

Tim Weisselberger
11-04-2003, 10:57
Wat heeft de Swordfish discussie nou eigenlijk met de poll te maken???

wat bezielt iemand om een Topic van bijna een jaar oud omhoog te halen :lol:

Reinbo
11-04-2003, 11:22
Wat heeft de Swordfish discussie nou eigenlijk met de poll te maken???

wat bezielt iemand om een Topic van bijna een jaar oud omhoog te halen :lol:

Ging toevallig over een actueel onderwerp. Namelijk wat vindt je van Polls.