PDA

Bekijk de volledige versie : Niet-anamorf breedbeeld via HDMI



Oakey
15-03-2009, 16:35
Ik heb sinds kort de Sony BD550 blurayspeler aangeschaft en gebruik deze ook om (naast BD) dvd's te bekijken (ik heb dus geen losse dvd-speler meer staan). Hij is aangesloten op de tv via hdmi. Wat ik vervelend vindt, is dat ik nu geen enkele mogelijkheid meer heb om in te zoomen als ik niet-anamorfe breedbeeld-dvd's bekijk (dus bijv. 1.66:1 opnames die gewoon als 4:3 op de discs staan). Mijn vorige upscale-dvd-speler had de mogelijkheid om in de instellingen aan te geven hoe ik 4:3-bronmateriaal wilde weergeven (ingezoomd 16:9 of gewoon 4:3 met balken), maar de BD-speler heeft dit niet. De zoomoptie van de tv werkt bij hdmi natuurlijk niet.

Gevolg is dus dat als ik een niet-anamorfe breedbeeld-dvd bekijk, ik nu naar een klein vakje beeld op mijn tv moet kijken. Kan dit niet anders? Kan ik bijv. de BD-speler ook via component op de tv aansluiten en dan gewoon naar een andere EXT op de tv switchen, of moet ik dan iedere keer in de instellingen van de speler de output gaan aanpassen? Dit laatste vind ik niet echt een optie.

Michael Hamers
15-03-2009, 16:41
Biedt de zoom functie op de tv geen oplossing?

Oakey
15-03-2009, 18:58
Biedt de zoom functie op de tv geen oplossing?
Zoals ik al zei, werkt deze niet bij HDMI-input.

DVDProfilersFilmgek
16-03-2009, 18:22
Zoals ik al zei, werkt deze niet bij HDMI-input.

Mmm, mijn TV heeft er geen moeite mee, als ik al zou willen zoomen, maar er zijn TV's die dat niet doen.... Zelf heb ik dus wel de ervaring dat het kan(heb geen 550, maar wel diverse apparaten met HDMI)

Maar heb je al eens blz 45 van je BD 550 bekeken.... links bij de opmerking over origineel... en lees ook blz 46 en 47 even door, misschien staat er nog iets interressants voor je bij.:idea:

Oakey
16-03-2009, 20:29
Ja, ik had dit al gelezen. Dit staat op p.45 in de handleiding:

Schermformaat

Selecteer de beeldschermconfiguratie voor een 4:3-beeldscherm op een 16:9-breedbeeldtelevisie.

Origineel: Selecteer dit bij aansluiten van een televisie met breedbeeldfunctie. Geeft een 4:3-beeld in 16:9-beeldschermverhouding, zelfs op een breedbeeldtelevisie.

Vaste beeldverhdng: Verandert het beeldformaat om, met de originele beeldverhouding, op het schermformaat passend te maken.

Het staat er in slecht Nederlands (understatement...) omdat het belabberd vertaald is uit het Engels (zoals alle handleidingen), bovendien werkt de functie bij mij andersom. Als ik origineel kies, wordt een 4:3-dvd beeldvullend uitgerekt naar 16:9, met 'brede koppen' zeg maar. Als ik vaste verhouding kies, blijft het gewoon netjes 4:3 met balken links en rechts (dus wel de originele beeldverhouding, maar niet passend op het schermformaat, wat daar dan ook mee bedoeld wordt...). Een dvd met 1.66:1-formaat als 4:3 opgeslagen is dus alleen met de vaste verhouding goed te kijken (maar dan dus in een vierkantje, met balken boven, onder, links en rechts), bij origineel wordt het beeld in de breedte uitgerekt, nog steeds met balken boven. En ja, ik heb de bd-speler ingesteld met een 16:9 tv-output, dus geen 4:3.

Het verdere stuk op p.45 over 'horizontale banden' gaat over 16:9-beeld op een 4:3-tv (pan & scan vs. balken). Dat is het dus ook niet. P.46 en 47 zijn niet relevant, die gaan over instellen van de outputresolutie en HDMI of S-video-uitgang.

Iemand anders die zelf ook een BD-550 heeft een tip?

DVDProfilersFilmgek
17-03-2009, 09:05
Ja, ik had dit al gelezen. Dit staat op p.45 in de handleiding:


Het staat er in slecht Nederlands (understatement...) omdat het belabberd vertaald is uit het Engels (zoals alle handleidingen), bovendien werkt de functie bij mij andersom. Als ik origineel kies, wordt een 4:3-dvd beeldvullend uitgerekt naar 16:9, met 'brede koppen' zeg maar. Als ik vaste verhouding kies, blijft het gewoon netjes 4:3 met balken links en rechts (dus wel de originele beeldverhouding, maar niet passend op het schermformaat, wat daar dan ook mee bedoeld wordt...). Een dvd met 1.66:1-formaat als 4:3 opgeslagen is dus alleen met de vaste verhouding goed te kijken (maar dan dus in een vierkantje, met balken boven, onder, links en rechts), bij origineel wordt het beeld in de breedte uitgerekt, nog steeds met balken boven. En ja, ik heb de bd-speler ingesteld met een 16:9 tv-output, dus geen 4:3.

Het verdere stuk op p.45 over 'horizontale banden' gaat over 16:9-beeld op een 4:3-tv (pan & scan vs. balken). Dat is het dus ook niet. P.46 en 47 zijn niet relevant, die gaan over instellen van de outputresolutie en HDMI of S-video-uitgang.

Iemand anders die zelf ook een BD-550 heeft een tip?

Oke... heb je ook nog blz 17 gelezen, daar is in die blz. ook een verwijzing naar. Ik weet niet welke TV je hebt(je vermeld het niet) maar mijn TV laat zich in allerlei standen schakelen, ook terwijl het signaal van HDMI afkomstig is. Het zou dus ook een TV probleempje kunnen zijn. Ik denk zo maar een beetje met je mee, en ook al heb ik niet de BD-550 ik kan wel je gebruiksaanwijzing lezen.

Nog een TIP:

Je hebt je post geplaatst in Home Theater Algemeen, bij DVD en Blue Ray spelers is een specifiek onderwerp met de 350 en 550, daar maak je wat betreft je speler veel meer kans dan met deze post, lees hier maar even:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=63060

Oakey
17-03-2009, 19:00
Oke... heb je ook nog blz 17 gelezen, daar is in die blz. ook een verwijzing naar. Ik weet niet welke TV je hebt(je vermeld het niet) maar mijn TV laat zich in allerlei standen schakelen, ook terwijl het signaal van HDMI afkomstig is. Het zou dus ook een TV probleempje kunnen zijn. Ik denk zo maar een beetje met je mee, en ook al heb ik niet de BD-550 ik kan wel je gebruiksaanwijzing lezen.
Ik heb de handleiding ook gelezen, maar alles op p. 17 heeft niets met mijn vraag te maken (dat gaat over een syncfunctie om meerdere Sony-apparaten met elkaar te laten communiceren). Ik heb een Hitachi plasma-tv. Evengoed bedankt, ik zal eens in het Sony 550 topic posten (hoewel het volgens mij een algemener probleem is).

Oakey
14-04-2009, 19:42
Ik schop dit topic toch weer even omhoog, want de suggesties dat het aan de combi tv en BD-speler (Sony BDP-S550 en Hitachi 42PD8600 Plasma, aangesloten via HDMI) ligt zijn niet juist gebleken. Ik heb het nl. hetzelfde probleem op mijn Samsung Syncmaster 940 MG tv in combinatie met de Philips DVP5980 dvd-speler; deze zijn met RGB-componentkabel aangesloten.

Bij zowel de HDMI-setup als de RGB-setup wordt de zoomfunctie van de tv overruled. Als ik de zaak met SCART aansluit kan ik wel gewoon alle gewenste standen zoomen (14:9, 16:9 ).

Bij de RGB-setup kan ik op de tv tijdens dvd kijken alleen 2 standen kiezen: 4:3 of wide. Bij 4:3 ziet het beeld van een niet-anamorfe DVD (1.77:1) er zo uit:
http://home.wanadoo.nl/r.p.c.kessels/screen1.jpg

Bij de Wide stand ziet het er zo uit (horizontaal uitgerekt dus):
http://home.wanadoo.nl/r.p.c.kessels/screen4.jpg

Beide opties zijn niet kijkbaar uiteraard.

Bij de HDMI-opstelling ziet het eruit als boven onder 4:3, als ik de zoomknop op de tv gebruik kan ik kiezen uit FULL1 of FULL2, zeg maar 1.85:1 en 1.78:1. Daar heb ik dus ook niets aan.

In de instellingen van de tv's, dvd-speler en bd-speler heb ik al alles geprobeerd, alles zonder resultaat. Het moet er natuurlijk zo uitzien:
http://home.wanadoo.nl/r.p.c.kessels/screen2.jpg

Wie helpt of herkent dit probleem? Het lijkt erop dat ze zaak via SCART aansluiten de enige optie is, maar dan moet ik iedere keer als ik een niet-anamorfe dvd wil kijken de instellingen van de speler veranderen. Niet echt handig dus. Bovendien werkt het upscalen dan niet.

De screenshots zijn alleen voor het idee (hoewel het West Wing voorbeeld wel de reden is, ik ben nl. bij seizoen 3 aanbeland en die is weliswaar widescreen 1.77:1 maar niet anamorf)

Gerco Stuivenberg
20-04-2009, 22:51
Zijn die schijven met een niet anamorphische 16:9 opnames wel DVD's?
Ik heb zelf nl. nog nooit een DVD gezien met een opname in een dergelijke verhouding.

Als het in de juiste verhoudingen wordt weergegeven, zou ik er zelf geen probleem van maken als het beeld niet helemaal schermvullend is.

Oakey
22-04-2009, 17:50
Zijn die schijven met een niet anamorphische 16:9 opnames wel DVD's?
Ik heb zelf nl. nog nooit een DVD gezien met een opname in een dergelijke verhouding.
Jazeker zijn het dvd's. Ik bedoel met 16:9 de beeldverhouding (dus 1.85:1 of 1.77:1), dus niet "geschikt voor 16:9 tv's", dan zou het immers anamorf zijn.

Ik heb inmiddels wel gevonden hoe het komt; het ligt wèl aan de Sony BD-550 (en ook de 350), hier kwam ik na lang zoeken via hometheaterforum.com (http://www.hometheaterforum.com/htf/ht-hardware-high-definition/280661-best-blu-ray-players-someone-w-large-collection-non-anamorphic-dvds.html) achter. De meeste andere merken BD-spelers hebben namelijk een zoom-stand. Maar het kan worden opgelost: als ik in de video settings van de BD-S550 het schermformaat op "original" zet (een optie die eigenlijk bedoeld is voor weergave op 4:3-tv's) en het video outputsignaal op 480p zet, kan ik met de zoom-knop van de tv het beeld in de juiste verhouding en beeldvullend krijgen. Een hoop gerommel voordat je een niet-anamorfe dvd kunt kijken en het beeld wordt niet geüpscaled. Zeer jammer, maar het is niet anders.

Michael Hamers
22-04-2009, 20:03
Misschien dat een firmware update dit in de toekomst kan verhelpen...

Gerco Stuivenberg
24-06-2009, 09:43
Misschien dat een firmware update dit in de toekomst kan verhelpen...
Dat denk ik niet. De fout zit nl. in de disc en niet in de speler. Het beeld is nl. niet als anamorphic op de schijf gezet met het bbh W(ide)S(creen)S(ignal). :(

Michael Hamers
24-06-2009, 10:32
Dat denk ik niet. De fout zit nl. in de disc en niet in de speler. Het beeld is nl. niet als anamorphic op de schijf gezet met het bbh W(ide)S(creen)S(ignal). :(

Dat begrijp ik, maar eventueel een zoom functie die dit euvel enigszins kan oplossen zou wel met een firmware update kunnen worden toegevoegd... Ik kan gelukkig gewoon de aspect ratio veranderen op mijn tv, ook al krijgt de tv een 1080p signaal binnen. Erg handig in een dergelijke situatie.

Albert Kostwinder
24-06-2009, 10:51
Wat een drukte om een paar niet anamorphe dvdtjes........

Kijk je daar dan nog zo vaak naar dat je je daar uberhaubt nog druk om maakt? :)

DVDProfilersFilmgek
24-06-2009, 11:33
Wat een drukte om een paar niet anamorphe dvdtjes........

Kijk je daar dan nog zo vaak naar dat je je daar uberhaubt nog druk om maakt? :)

>>om een paar niet anamorphe dvdtjes........<< maak ik me niet druk, ook niet de DVD'tjes die wat minder van kwaliteit zijn, meer om de inhoud.

Als je een vrij brede smaak hebt en ook wel eens verder kijkt als je neus lang is (filmhuis films, docu's, muziek etc etc) dan ben je nog steeds zwaar aangewezen op DVD's. Geloof me, met een knappe tv en speler ziet het er bijna net zo goed uit als een BR. Oh.... het geluid, dat is ook bij BR niet altijd zo als het zou kunnen, ik heb DVD's die stukken beter klinken dan menig BR.

DVD is nog lang niet dood en zal nog wel een tijdje te leven hebben, de mijne gooi ik iig niet weg. Toch groeit ook langzaam mijn eigen verzameling HD materiaal, heb er nu tegen de 200, maar dat is nog geen 10% van het totaal. Koop nog steeds volop DVD's(y)

Lang leve de DVD:mrgreen:

Albert Kostwinder
24-06-2009, 11:46
>>om een paar niet anamorphe dvdtjes........<< maak ik me niet druk, ook niet de DVD'tjes die wat minder van kwaliteit zijn, meer om de inhoud.

Als je een vrij brede smaak hebt en ook wel eens verder kijkt als je neus lang is (filmhuis films, docu's, muziek etc etc) dan ben je nog steeds zwaar aangewezen op DVD's. Geloof me, met een knappe tv en speler ziet het er bijna net zo goed uit als een BR. Oh.... het geluid, dat is ook bij BR niet altijd zo als het zou kunnen, ik heb DVD's die stukken beter klinken dan menig BR.

DVD is nog lang niet dood en zal nog wel een tijdje te leven hebben, de mijne gooi ik iig niet weg. Toch groeit ook langzaam mijn eigen verzameling HD materiaal, heb er nu tegen de 200, maar dat is nog geen 10% van het totaal. Koop nog steeds volop DVD's(y)

Lang leve de DVD:mrgreen:

Het wordt toch echt tijd voor Hans Anders. Zelfs op mijn 23 inch full hd monitor komt dvd niet in de buurt van hd. Heb je -3 ogen of zo??

En alsof ik geen brede smaak heb. Man, ga je mond spoelen.... ;)

Claudio Santulli
24-06-2009, 12:26
Dat probleem komt me bekend voor, althans vroeger.
Want mijn oude pio kon bij hdmi alleen volbeeld (16:9) of nog groter (21:9)
Echter de andere zoom functies werkte niet, tenminste als ik deze in de dvdspeler upscalede naar 720p 0f 1080i
Deed ik een passthrough van de originele resolutie had ik geen probleem.
Ene kant logisch want HD is tenslotte altijd in een 16:9 verhouding, dus waarom andere zoom formaten toelaten.

Echter mijn 'nieuwe' Pio kan weer wel alle zoomformaten instellen bij een hd formaat.
Het probleem zit dus in de vorm van een beperking in jouw Hitachi TV.
Je zou dan voor die DVD's (Ik heb er ook nog een paar van uit het begin, met als klapper The Abyss) een component aansluiting ernaast kunnen aansluiten.
Want dan zou er geen zoom beperking meer mogen zijn.


Of je koopt een nieuwe TV. (6)

Gerco Stuivenberg
24-06-2009, 12:51
Dat begrijp ik, maar eventueel een zoom functie die dit euvel enigszins kan oplossen zou wel met een firmware update kunnen worden toegevoegd... Ik kan gelukkig gewoon de aspect ratio veranderen op mijn tv, ook al krijgt de tv een 1080p signaal binnen. Erg handig in een dergelijke situatie.
Bij spelers die een zoom-mogelijkheid hebben, is een knopje op de afstandsbediening aanwezig om deze handmatig te gebruiken.

Zou een speler dit automatisch doen, dan kan de aspect-ratio verkeerd worden weergegeven. De speler zou dan bvb anamorphic 21:9 zonder WSS kunnnen herkennen als 16:9 letterbox. Daarnaast is firmware volgens mij bedoeld voor de mogelijkheden van hardware en niet de software. Voor zover ik weet, blijven na een upgrade de mogelijkheden van het toestel hetzelfde vanwege de handleidingen.

DVDProfilersFilmgek
24-06-2009, 12:59
Man, ga je mond spoelen.... ;)

Oke, met een wisky als dat mag:mrgreen: :bier:

Albert Kostwinder
24-06-2009, 13:02
?? misschien een idee.........
http://www.betaalbarebrandbeveiliging.nl/img/images/vergrootglas.gif

Albert Kostwinder
24-06-2009, 13:03
Oke, met een wisky als dat mag:mrgreen: :bier:

Natuurlijk mag dat.......proost (y)

DVDProfilersFilmgek
24-06-2009, 13:05
Bij spelers die een zoom-mogelijkheid hebben, is een knopje op de afstandsbediening aanwezig om deze handmatig te gebruiken.

Voor zover ik weet, blijven na een upgrade de mogelijkheden van het toestel hetzelfde vanwege de handleidingen.

Je ziet tegenwoordig meer en meer dat er een beknopte snelstart handleiding wordt meegeleverd en als je het naadje uit de kous wilt weten, moet je het internet op. De PS3 is zo'n voorbeeld, daar veranderde in de loop der tijd heel wat aan.

Mijn TV heeft ook zo'n beknopte handleiding en een USBsticky.

Albert Kostwinder
24-06-2009, 14:03
Mijn TV heeft ook zo'n beknopte handleiding en een USBsticky.

Dan zou ik toch eens die handleiding opzoeken zodat het verschil tussen dvd en blu ray wel bij je zichtbaar wordt.....:mrgreen: :mrgreen:

Claudio Santulli
24-06-2009, 14:45
Mijn TV heeft ook zo'n beknopte handleiding en een USBsticky.

Goed man een stoned-e High Def tv i:-P

Albert Kostwinder
24-06-2009, 14:50
Weird shit man........:mrgreen:

Michael Hamers
24-06-2009, 15:51
Bij spelers die een zoom-mogelijkheid hebben, is een knopje op de afstandsbediening aanwezig om deze handmatig te gebruiken.

Zou een speler dit automatisch doen, dan kan de aspect-ratio verkeerd worden weergegeven. De speler zou dan bvb anamorphic 21:9 zonder WSS kunnnen herkennen als 16:9 letterbox. Daarnaast is firmware volgens mij bedoeld voor de mogelijkheden van hardware en niet de software. Voor zover ik weet, blijven na een upgrade de mogelijkheden van het toestel hetzelfde vanwege de handleidingen.

Wie heeft het over automatisch? Mijn BR speler (en dus die van de TS) heeft heel die zoomfunctie niet eens. Ik bedoel dat ze met een firmware update die functie eventueel zouden kunnen toevoegen aan het optiemenu. Niet dat het mij allemaal wat interesseert, want ik kijk niet eens dvd meer. Maar ik snap zelf ook wel dat zo'n zoomknop dan op je AB zit... Ik draai al een tijdje mee hoor (y) Maar de S550 heeft dat nu eenmaal niet > dus probleem voor de TS die kennelijk die zoomfunctie niet op zijn tv kan gebruiken. Dat kun je overigens allemaal teruglezen :-P

Oakey
24-06-2009, 18:03
De oplossing die ik inmiddels heb gevonden is het uitgangssignaal van de BD-speler voor het kijken van een niet-aanmorfe DVD omzetten naar 578p, dan kan ik met de zoomfunctie op de tv gewoon inzoomen naar beeldvullend 16:9.

Bij The West Wing ben ik inmiddels bij seizoen 4 aanbeland die wel anamorf breedbeeld is gelukkig.

NB: Alle flauwe en bovendien offtopic-opmerkingen in deze draad over mensen die 'nog' dvd kijken komen gewoon van cultuurbarbaren die inderdaad niet verder kijken dan de laatste Hollywoodblockbuster. Heel veel tv-series beginnen nu pas op dvd te verschijnen en qua filmhuistitels is er nog nauwelijks iets te krijgen op BD. Ik zou zeggen wacht lekker nog 10 jaar tot je een titel als 'Under the Volcano' op bd kan kijken die meer dan 10 jaar na de introductie van dvd pas op dvd is verschenen.

Claudio Santulli
24-06-2009, 18:18
De oplossing die ik inmiddels heb gevonden is het uitgangssignaal van de BD-speler voor het kijken van een niet-aanmorfe DVD omzetten naar 578p, dan kan ik met de zoomfunctie op de tv gewoon inzoomen naar beeldvullend 16:9.


Vandaar dat ik die oplossing in een eerdere post ook aangaf (zie quote hieronder) ;-)
Goed dat je in ieder geval werkt


Echter de andere zoom functies werkte niet, tenminste als ik deze in de dvdspeler upscale-de naar 720p 0f 1080i
Deed ik een passthrough van de originele resolutie had ik geen probleem.

Ene kant logisch want HD is tenslotte altijd in een 16:9 verhouding, dus waarom andere zoom formaten toelaten.


En je bedoelt denk ik 576p (y)