PDA

Bekijk de volledige versie : Låt den rätte komma in (Let the right one in) (2008)



DanielC
17-03-2009, 20:07
http://z.about.com/d/horror/1/0/G/T/-/-/LetRightOneInbanner.jpg

IMDb (http://www.imdb.com/title/tt1139797/)


Deze Zweedse film gaat over Oskar, een jongetje die gepest wordt op school. Hij woont met zijn ouders in een flatgebouw in een arm gedeelte van de stad waar de film zich afspeelt. Op een dag krijgt hij nieuwe buren, en vader met zijn dochter Eli. Er ontstaat een vriendschap tussen de 2 kinderen, en ze besluiten elkaar te helpen met elkaars problemen. Alleen is Eli's probleem wel een hele aparte!


Dat ik deze nu pas ontdek zeg!! De film is al een jaar oud, maar had er nog nooit van gehoord. Tot vorige week dus! Voor mij een top 5-nominatie voor 2008, en ook de scoren op IMDb liegen er niet om. Er schijnt een remake te komen (uiteraard), maar daar ga ik gewoon met een grote bocht omheen ;) De film is verkrijgbaar op dvd in de states. Ook zal hij waarschijnlijk gaan draaien op Image (AFFF).

Bekijk de onstaande scene eens ... een van de weinige "gore" scenes uit de film, maar hopelijk maakt het je nieuwsgierig ;) De trailer doet de film geen recht ... die laat het meer op een aktie-horror lijken, en dat is juist een hele rustige film.

http://www.youtube.com/watch?v=IONGiaM5cF8

Frank
17-03-2009, 20:23
Toevallig vanmorgen een stukje over deze film gelezen in het tijdschrift Empire. Lijkt me wel een interessante film om te zien. De film is in Amerika ook op blu-ray te koop. Deze is regiovrij volgens Axelmusic.com.

DanielC
17-03-2009, 20:30
Toevallig vanmorgen een stukje over deze film gelezen in het tijdschrift Empire. Lijkt me wel een interessante film om te zien. De film is in Amerika ook op blu-ray te koop. Deze is regiovrij volgens Axelmusic.com.

klopt, maar er zijn wel redelijk wat klachten over de ondetiteling. De bioscoop versie was erg goed, maar de ondertitels op de dvd/br is door iemand anders gedaan en er zitten wat fouten in. Sommige dingen zijn letterlijk vertaald, waar het niet moest.

Ik heb de film eerst met de verkeerde ondertitels gekeken, toen gedownload en zelf de ondertitels aangepast ... Het is niet heel erg storend, maar soms net wat onduidelijk.

Empire gaf hem 5 sterren toch?

Camera Obscura
18-03-2009, 19:12
Had 28 januari 2008 nét niet de wereldpremière in Rotterdam op het IFFR, waar na afloop het dak er net niet afging.

Wat mij betreft de beste film van 2008 en ik doe het eigenlijk nooit, maar deze film ga ik graag nog een keer op het grote doek kijken, mocht die kans zich voordoen.

Melzz
18-03-2009, 19:27
Heb een sterk vermoeden dat ie draait tijdens het AFFF in april.

Camera Obscura
18-03-2009, 19:29
Heb een sterk vermoeden dat ie draait tijdens het AFFF in april.

Als dat zo is, ga ik de film daar zo weer kijken.

DanielC
18-03-2009, 22:13
ik ook!

Oudlid_X5
19-03-2009, 13:33
Hopelijk kan ik deze ook op het grote scherm gaan zien op het AFFR. Ik wacht op deze film toch wel al een tijdje dat vooral komy door het blad Schokkend Nieuws...

vick86
24-03-2009, 22:26
Terwijl Amerikaanse tienermeisjes de hele wereld doodgooien met een film gebaseerd op een rol wc-papier dat slechter geschreven is dan wat de gemiddelde puber zich toelaat op FanFiction.net te publiceren laten ze in Zweden zien hoe het wel moet. Nou heb ik het boek nog niet gelezen maar de film is zeker een van de indrukwekkenste die ik in lange tijd gezien heb. De film is een vampierfilm maar ze gaat niet over vampieren tevens is het ook is het een horrorfilm maar doordrenkt ze je niet met bloed en gore. Vergis je niet als je van horror en vampierenfilms houd zul je niet teleurgesteld zijn (bloed zal je krijgen) maar het is bovenal een sterk drama over de relatie tussen de eenzame gepeste 12-jarige Oskar en Eli een eveneens 12-jarig vampiermeisje (min of meer dan).

Het verhaal word op bloedserieuze, uiterst realistische, afstandige maar toch ook intieme manier verteld manier verteld waarin de voorkeur van de camera uit gaat naar wideshots en close-ups. Het acteerwerk van de twee jonge debutantjes mag er ook wezen. Wat nog maar weer eens bewijst dat het met het niveau van de kindacteurs in Europa wel snor zit. Al kunnen 12-jarigen zolang ze een natuurlijke uitstraling hebben vrij weinig fout doen.

Wat je niet verwacht is hoe rustig de film is. Dit zorgt met de prachtige kille beelden van een besneeuwd Zweden en een prima soundtrack trouwens wel voor een geweldige sfeer wat er voor zorgt dat je lekker in de film zit. Al zullen er altijd mensen zijn die dit niet van "saaie" langzame films houden, die kunnen dan ook beter wegblijven.

Dus mensen zijt gij al die heisa rond Twilight zat, wilt gij een vampierfilm zien met ballen waarin de vampier geen sexsymbool of bloeddorstig monster is en wilt gij voorkomen dat gij over een paar jaar achteloos de zoveelste minderwaardige Hollywood remake voor ogen krijgt gaat dan Let the Right One In zien.(6) (y)

Camera Obscura
29-03-2009, 22:37
een prima soundtrack

Ik kan me zo snel niet veel meer herinneren van een soundtrack (maar ik kan me vergissen), Of heb je het over de score?

;-)

Axel de Mol
08-09-2009, 10:49
Nog meer mensen die deze film al gezien hebben? Een dezer dagen komt deze geloof ik uit. Toch maar eens gaan halen denk ik, lijkt mij een interessant verhaal.

Jeroen Trapman
08-09-2009, 12:56
Bij de FRS is hij al sinds de 4de ofzo verkrijgbaar ;)
Ik heb hem hier zelf al liggen, denk dat ik hem vanmiddag ga kijken :)

Axel de Mol
08-09-2009, 13:10
Dan denk ik dat ik deze vanmiddag maar eens ga halen. Ben toch wel zeer benieuwd. Laat maar eens weten hoe deze bevallen is als dat lukt ;)

Jeroen Trapman
08-09-2009, 15:19
Let the right one in

Absoluut niet de standaard horrorfilm :D
De relatie tussen Eli en Oskar wordt zo onwijs mooi maar tegelijk ook zo onwijs gruwelijk uitgebeeld. Ik kan het niet eens beschrijven, de film is zo prachtig en tegelijk een van de meest duistere films tot nu toe. Het is ook erg realistisch gedaan, waardoor het allemaal zeer echt overkomt, het voordeel daarvan is dat je bij elke scene gaat nadenken. Qua horror moet je er overigens niet teveel van verwachten, de film heeft namelijk geen enge momenten, en er zit maar één echte gore scene in. Ren gewoon naar de winkel en haal hem, hij is de €10 zeker waard! (y)

Ik had hem eerst een 10 gegeven, daarna aangepast naar een 9.8 en net weer naar een tien..
Ik heb gewoon geen idee wat voorn cijfer ik moet geven en daarom doe ik het ook niet, maar het mag duidelijk zijn dat dit een fenomenale film is en door iedereen bekeken moet worden (y)