PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: TylerDurden



Jordy van Buel
30-03-2009, 08:57
Hieronder volgt het interview met TylerDurden

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geïnterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat TylerDurden zijn interview geplaatst heeft.

Alhier (http://www.dvd.nl/forum/showpost.php?p=1330145&postcount=1) staan de toelichtingen, vriendelijk verzoek aan iedereen die aan de beurt is of komt dit even door te lezen.

Rogier Burghout
30-03-2009, 19:48
Algemeen gedeelte:

- Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?
Mijn echte naam is Rogier (http://en.wikipedia.org/wiki/Roger) en betekent volgens Wikipedia "beroemd met de speer". Interpretatie laat ik aan éénieder over ;)

- Wat is je geboortedatum?
Mijn geboortedatum is 17 november 1978. Een echte schorpioen van sterrenbeeld.

- Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?
Ik woon in Haarlem en ben daar geboren en geogen, oftewel een echte "Mug".
"Mug" is de bijnaam voor een geboren en getogen Haarlemmer. De bijnaam komt waarschijnlijk van het feit dat de stad Haarlem vroeger omgeven was van moeras en dat daardoor de inwoners veel last hadden van muggen.
Ik heb in verschillende delen van de stad gewoond en woon nu in het oude centrum: een fantastische plek! Leuk detail: ik geboren op een Gracht, verhuisd naar een Kade, daarna naar een Straat, vervolgens een Plein en woon nu weer in een Straat.

- Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
Vrijgezel!

- Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
Ik heb HBO Commerciele Economie gestudeerd en werk nu als accountmanager in de ICT detachering.

- Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
Op dit moment is film mijn enige en echte passie. Fotografie vind ik echter ook interessant.

Ervaring met het Medium Film:

- Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
Eigenlijk vanaf heel vroeger was ik al geinteresseerd in film. Ik weet nog heel goed dat ik een VHS thuis zag staan met een van TV opgenomen "The Terminator" welke ik niet mocht zien van mijn ouders. Mijn vader was/is fan van James Bond en mijn eerste video was ook James Bond's For your eyes Only.

- Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
Ik kan me nog herinneren dat ik met mijn ouders naar Mission: Impossible ben gegaan en heb ook nog een oud bioskoopkaartje van The Fugitive in 1993, maar daar kan ik me niks meer van herinneren (overigens heb ik al m'n bioscoopkaartjes bewaard in een filmblik van de filmbon). Wat ik me verder kan herinneren is dat ik erg geimponeerd was van Mad Max toen ik die voor het eerst zag op VHS en ik dat een verschrikkelijk groot fan was van T2. Zo'n grote fan dat ik elke ochtend de begingeneriek en de eerste paar minuten opzette voordat ik naar school ging. Ook heb ik een blauwe maandag in een videotheek gewerkt waar ik elk weekend alle nieuwe films bekeek.

- Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
Eigenlijk sinds het feit dat ik mijn eerste video kocht (en dat was rond 1993/1994) ben ik continue bezig geweest met sparen. Film als medium is echt een passie geworden sinds de opkomst van DVD en baanbrekende films als The Matrix. Met VHS kwam beperkt behind-the-scenes materiaal beschikbaar voor de consument (pas met Speed kwam er een aparte uitgave met een making-of op een tweede VHS band. Ook met Titanic was dit geloof ik het geval) en met DVD was die een wereld die open ging wat me erg intrigeerde.

- Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
Enerzijds kunst en anderzijds commercieel entertainment. Ik ben ook ervan overtuigd dat de één de ander niet beperkt of uitsluit. Commercie betekent inkomsten/omzet en mogelijkheden/investeringen, wat ook weer positief is voor artistieke producties. Kunst is weer positief voor de commerciele films, omdat dit de originaliteit bewaakt en nieuwe ideeen genereert.

- In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
Heel erg belangrijk. Ik kan me echt verplaatsen in een film en verhaal. Ik vind het heerlijk om me even in een heel andere wereld te bevinden.

- Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
Interessant, alhoewel de technieken nog wel eens het verhaal tekort doen. Ik ben dan ook blij met regisseurs als Chris Nolan en Michael Mann die een fantastische film qua verhaal kunnen maken in combinatie met moderne technieken.

- Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
Zeker, alhoewel het niet makkelijk is. Ik ben ooit met een vriend en m'n vader naar een open dag van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten geweest. Omdat je voor een toelating bestaand (film/fotografie) materiaal moest afleveren, wat ik niet had, had ik besloten dat niet te doen. Overigens heb ik daar nog wel spijt van.
Nu ben ik er weer druk mee bezig. In Juli ga ik een filmworkshop volgen in Spanje: volledig alleen met een groep mensen samen een film maken., Erg spannend! Daarnaast ben ik met een eigen script bezig maar wat niet echt wil vlotten. Ik ben dan ook op zoek naar een zielsverwant waarmee ik verder het verhaal en de film wil mee realiseren.

Film Algemeen:

- Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
De beste film is moeilijk te omschrijven; ik ken er veel die ik erg goed vind, elk in zijn eigen schoonheid. De film die de laatste jaren de meeste indruk maakte was Memento. Zo origineel en zo goed gemaakt. Ook Rashomon van Akira Kurasawa vond ik erg indrukwekkend voor een film gemaakt in dat tijdperk.

- Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
Ik vind actie/politie en politieke thrillers/drama's het meest spannend en intrigerend. SF ook, maar in mindere mate en voornamelijk de klassiekers (de eerste trilogie van Star Wars en Blade Runner).

- Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Vroeger was ik erg fan van Bruse Willis en Mel Gibson, vanwege de Die Hard en Lethal Weapon reeks. Naast deze reeksen ben ik veel van hun films gaan bekijken. Bruce vond ik erg goed in The Sixth Sense en Unbreakable en Mel Gibson erg goed in Payback (en stiekum de originele versie, niet de recente DC). Recent kan ik ook van Leonardo DiCaprio en Tom Hanks genieten.
Qua actrices vind ik Julia Roberts en Kim Basinger altijd erg goed en origineel.


- Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Ongetwijfeld Michael Mann. Ik heb al zijn films op dvd, inclusief zijn eerste TV film The Jericho Mile, de originele en DC van zijn films plus zelfs een laserdisc transfer van de zijn hemzelf verguisde duitse neo-horror The Keep. Ook heb ik dit boek (http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/michael-mann/1001004002481023/index.html) van zijn films met geweldige verhalen en foto's van de set, o.a. door hemzelf gemaakt.
Ik vind zijn films erg intrigerend doordat ze een spannend verhaal hebben en erg realistisch zijn uitgewerkt, zowel qua karakter als uitwerking van het verhaal. Zijn beste film vind ik (ondanks het fantastische Heat) The Insider. Een geweldig geregisseerde film, met de beste rol van Rusell Crowe.
Daarnaast vind ik David Fincher, Quentin Tarantino, Robert Rodriguez en Luc Besson ook erg interessant en goed werk hebben. Ik heb meer favoriete regisseurs dan acteurs/actrices.

- Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
Tja, ik vind dat hele sterrendom niet zo interessant eigenlijk. Maar Kevin Smith lijkt me erg interessant om te ontmoeten, of in ieder geval zijn "Evening with.." eens bij te wonen.

- Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
Ik blijf Miami Vice van Mann toch nog steeds een interessante onderzoek en visie op de belevenissen en problematiek van een undercover politieman vinden. Ik denk dat vooral door de productie problemen (http://www.slate.com/id/2145622/) de film niet is wat het had kunnen zijn.

- Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
Recent vooral Slumdog Millionaire en There will be blood. Alhoewel beiden redelijk tot goed geacteerd kon het verhaal van beiden me niet boeien.

- Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
De scene aan het eind van The Sixth Sense ontroert me nog steeds, het einde van Signs en ook stukken van Crash.

- Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
De soundtracks van Miami Vice, Collateral vind ik prettig in het gehoor, vooral de score van John Murphy. De LOTR soundtracks vind ik geweldig, zowel de muziek van o.a. Enya als de score van Howard Shore.

- Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
De laatste nieuwe film die ik heb gezien is Mr. 73, een franse film. Aardig, niet echt super. Daarvoor The Day the Earth Stood Still. Ook helaas een grote tegenvaller. De laatste echt goede film die ik heb gezien was Iron Man.

- Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
Het liefst thuis op m'n HT. De bioscoop vind ik een prima eerste kijkbeurt, maar ik kan pas echt genieten van een film bekijken in alle rust thuis.

- Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
Mede kijkers die commentaar gaan geven of grappen gaan maken. Vooral in een spannende of ontroerende scene.

Van DVD tot HT:

- Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
Toen The Matrix op dvd uitkwam in 2000, MOEST ik die persé hebben, alhoewel ik zelf nog geen stand-alone dvd speler had en m'n vader alleen een speler in de computer. Ik heb de dvd gekocht bij Fame in Amsterdam en niet veel later mijn eerste speler: een Samsung die destijds 600 euro (!) kostte.

- Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?
Zie hierboven, dat was The Matrix en dat was een wereld van verschil toen ik die voor het eerst op DVD zag. De eerste Regio 1 dvd was Die Hard with a vengeance, gekocht via dit forum nadat ik m'n Samsung regiovrij had gemaakt. En blij dat ik was! er ging een R1 wereld voor me open.

- Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
DVD's niet veel meer (alhoewel ik met m'n nieuwe 7.1 opstelling de dvd's met een DD EX of DTS ES track weer opnieuw kan waarderen en ook een aantal van heb gekocht) en van BD probeer ik meer van te gaan kopen. Ik probeer het wat in de hand te houden, en dat lukt redelijk omdat ik maar weinig echt interessante BD's zie uitkomen hier in Nederland. Ik heb (na verkoop) nu ongeveer 110 dvd's, 26 BD's en 33 HD DVD's.
Ik heb laatst heel wat verkocht en heb de echte toppers gehouden.

- Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
Valt redelijk mee, eigenlijk alleen wat nieuwe TV series die ik nog moet kijken. Verder alleen wat backcatalog die ik op BD heb gekocht.

- Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?
De film ken ik meestal al, dus ik weet wat voor film ik koop. Het gaat mij dan ook echt om de inhoud: beeld, geluid en extra's vind ik erg belangrijk. Jammer dat je dan in Nederland vaak niet de beste versie kan vinden.

- Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
Ik vind de 6-disc versie van Grindhouse (http://www.obsessedwithfilm.com/movie-news/first-look-grindhouse-6-disc-box-set.php) wel een collector's item (vooral omdat deze de originele 190 minuten complete versie op dvd bevat), net als de 3-disc R3 uitgave van Sin City (http://www.dvdactive.com/news/releases/sin-city-recut-extended-unrated.html). Ook de 5-disc HD DVD versie van Blade Runner (http://hddvd.highdefdigest.com/1040/bladerunner_cce.html) vind ik een erg mooie uitgave.

- Ben je van plan over te stappen naar Blu-Ray DVD binnen afzienbare tijd?
Ik ben reeds over, sinds begin 2008 heb ik een Playstation 3.

- Heb je een Home Theater setup thuis?
Yep, heb een HD TV, een PS3, een HD DVD speler, een DVD speler, een HD versterker en een 7.1 speaker opstelling. Zelfs heb ik nog een oude stereo VHS speler erbij staan voor de good ol' times.

- Welke merken zitten daarin?
Philips (HD TV, DVD recorder, VHS), Sony (PS3/BD speler), Toshiba (HD DVD speler), Samsung (DVD speler), Denon (versterker) en JBL (speakers).

- Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
Een grotere HD TV. Ik ben eind vorig jaar verhuisd en sindsdien is m'n kijkafstand vergroot. Ik heb nu 32" mar wil toch graag wat groter, alhoewel m'n TV nu van erg goede kwaliteit is.

- Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?
Een bealngrijk onderdeel van de woonkamer :)

- Ben je al High Definition proof?
Dacht het wel, met alle HD stuff die er staat :cool:

- In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?
Erg belangrijk, vandaar dat ik (ondanks de goede kwaliteit van de TV) graag een grotere wil.

De site van DVD.nl:

- Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
Sinds 17 januari 2002. Das alweer ruim 7 jaar.

- Hoe ben je hier terecht gekomen?
Weet ik niet meer precies. Ik denk via surfen en zoeken naar artikelen over DVD destijds.

- Wat heb je geleerd van deze site?
Wat meer technische achtergronden, recensies, en ook hoe sommige mensen erg vervelend kunnen zijn ;)

- Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
De recensies voornamelijk, en ook de filmdiscussies op het forum. Ik bedacht me bij deze vraag dat de site meer is dan alleen het forum eigenlijk....

- Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
Op zich wel, maar dan wel professioneel. Dit omdat ik me meer wil richten op de filmwereld en -omgeving. Niet persé als moderator oid, dat intereseert me wat minder.

- Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
Helaas meer geld gekost hahahaha!

- Hoe vaak ben je op de site te vinden?
Toch wel dagelijks. Na het "andere forum" bekijk ik deze site dagelijks. Ik post niet altijd wat, vandaar het relatief lagere aantal posts.

- Ben je verslaafd aan deze site?
Zo zou ik het niet noemen. Ik kan rustig een avond niet kijken wanneer er veel gepost wordt.

- Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
Nee, totaal niet. Het geeft een beetje verplichte rust ;)

- Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
Ligt eraan. Op het "andere forum" zijn er ooit barbecues georganiseerd maar daar ben ik nooit naartoe geweest. Misschien als er een interessante conferentie of workshop wordt georganiseerd dan overweeg ik daar zeker om daar naartoe te gaan.

Tot slot:

- Hoe vond je dit interview?
Erg leuk! Het is een interessante combinatie van herinneringen ophalen en je eigen liefhebberij/hobby te analyseren.

- Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?
KevinSmith. Die ken ik als één van de weinige forumleden persoonlijk en we hebben het erg vaak over film.

- Welke vraag wil je aan deze persoon stellen?
Welke film zie je graag als nieuwste film van regisseur Kevin Smith en waarom?

- de vraag die ik kreeg: Hoe kijk je, na het einde van de format-war, aan tegen HD DVD en Blu-ray? Is het goed dat het over is of had het nog wel even door mogen gaan?
Een interessante strijd. Alhoewel ik aan het begin BD prefereerde ging ik na een korte tijd over naar HD DVD, puur vanwege de catalogus en het feit dat ze regiovrij zijn. Nu heb ik allebei en vind het goed dat er 1 formaat is. Alleen jammer dat aan BD nog wel wat haken en ogen zitten, oa de regiocodering en de hoge prijs. Wat dat betreft had de format-war wat mij betreft wat langer door mogen gaan, puur vanwege de concurrentie wat vaak de kwaliteit van elke medium verbetert en de prijs verlaagt.

Patrick van den Hul
30-03-2009, 22:49
Leuk interview weer, ben blij dat ik niet de enige ben die Insider zo goed vind. Naast Heat ook mijn favoriete productie van Mann.

Dennis Oosterhuis
31-03-2009, 00:03
Leuk interview, mede-Haarlemmer. Game je nog een beetje op de PS3, of gebruik je 'm vooral voor de Blu-ray's? :)
Woon zelf in de buurt van de Amsterdamse Poort. Heb ook nog een tijdje in Kleverpark en Zuiderpolder gewoond, maar hier blijf ik wel een tijdje, heerlijk om alles binnen handbereik te hebben.

Jordy van Buel
31-03-2009, 08:35
Dat was weer een interessant stukje leesvoer (y)

Nielsje
31-03-2009, 21:30
Kevin Smith (y).

Ik hoop nog steeds op een Q&A in Nederland, maar ik hou ook Groot-Brittannië goed in de gaten.

Sneaker
02-04-2009, 00:41
Mede kijkers die commentaar gaan geven of grappen gaan maken. Vooral in een spannende of ontroerende scene.
Helemaal mee eens. Alsof ze denken dat de film dat nodig heeft. Verder weer een leuk interview.

KevinSmith
02-04-2009, 16:49
Dope, en bedankt voor de tip: nu moet ik de antwoorden gaan uitwerken ;)

En nog een liefhebber van The Insider gevonden. Vond en vind hem nog steeds erg goed!

Coen P.
02-04-2009, 17:58
Leuk!

Lex v/d Moolen
02-04-2009, 18:01
En nog een liefhebber van The Insider gevonden. Vond en vind hem nog steeds erg goed!Hier ook hoor, al is het al een tijd geleden dat ie in de speler heeft gezeten.

mad dog
09-04-2009, 18:50
The Insider nog in de bioscoop gezien, later de dvd gekocht en tot mijn schande nooit meer gezien. L.A. Takedown en Manhunter van Michael Mann ook altijd top gevonden, terwijl het eigenlijk maar televisiefilms zijn.

Rogier Burghout
13-04-2009, 17:26
The Insider nog in de bioscoop gezien, later de dvd gekocht en tot mijn schande nooit meer gezien. L.A. Takedown en Manhunter van Michael Mann ook altijd top gevonden, terwijl het eigenlijk maar televisiefilms zijn.


Mahunter is geen TV film. Misschien bedoel je The Jericho Mile; Mann's eerste film en gemaakt voor TV.